Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Svininfluensan

Torbjörn Sassersson om Svininfluensan

Narkolepsiskandalen är lika stor som neurosedynskandalen

Ungefär lika många drabbades av narkolepsi i Sverige 2009 som drabbades av skador pga neurosedyn under 1960-talet i Sverige. Båda dessa grupper lever med mycket grava handikapp och båda skandalerna har initialt förnekats av ansvariga svenska myndigheter för att ”inte skapa oro”.


Om författaren

Frilansande skribent och kommunikationskonsult. Jag driver en egen nättidning Torbjörn Sassersson News som anaylserar och lyfter upp ämnen som mainstreammedia ofta missar.

I oktober 2004 över 40 år efter att neurosedynskandalen blev känd kröp svenska staten till korset och erkände sitt misstag. Alla neurosedynskadade får 500,000 kr var i ersättning. Med samma beteende och med samma tröghet från de ansvariga myndigheternas sida kan vi förvänta oss att de 82+ personer som fått narkolepsi pga svininfluensavaccinet erkänns och får ersättning år 2050.

Neurosedyn och narkolepsi - en jämförelse

Neurosedyn var ett läkemedel som såldes i västvärlden under 1950- och 1960-talet. Medlet beskrevs som lugnande och det skrevs ut som insomningsmedel bla till gravida kvinnor. Åren efter föddes 5000-7000 barn med svåra missbildningar varav 170 var svenska. Barnen hade korta sälliknande armar och ben. Hos vissa satt fingrar och tår direkt på bålen. Det förekom även svåra skador på ögon och andra vitala organ.

Narkolepsi är en svår neurologisk sjukdom som orsakas av en störning i de delar av hjärnan som reglerar sömn och vakenhet. Ungefär 4200 personer i Sverige har störningen. Av dessa får inte alla behandling, vilket kan bero på att diagnosen inte har fastställts. Den neurologiska sjukdomen medför stora svårigheter vid skolgång, arbete och i sociala relationer. Man kan säga att narkolepsi i praktiken innebär att en person när som helst under dagen kan förlora medvetandet och falla ihop samt under natten inte får fullgod sömn på grund av störningar.

Vid narkolepsi har REM-sömn frikopplats från sömnen och gör intrång i vaket tillstånd, skriver sajten narkolepsi.nu. Plötsliga sömnattacker och förlust av muskelkontroll (kataplexi), som normalt endast inträffar under REM-sömnen, inträffar även under vakenhet hos personer med narkolepsi.

Om de neurosedynskadade jämförs med de narkolepsidrabbade blir det klart att båda grupperna lider av samma grad av invaliditet. För båda grupperna är det svårt eller omöjligt att köra bil. På grund av sjukdomarnas natur är det svårare att få en anställning och vissa yrken är helt omöjliga att få.

Svenska Dagbladet skriver i oktober 2004 att kampen mot neurosedyn fortsätter i tredje världen där läkemedelsbolagen fortfarande säljer preparat med samma beståndsdelar som neurosedyn. På samma sätt kan vi idag se en kamp mot läkemedelsbolagen och en övertro på vaccin. Tack vare internet är denna informationskampanj - baserad på gräsrotsnivå - betydligt snabbare och den förvarnade allmänheten långt innan massvaccinationerna kom till stånd. Det hindrade dock inte 6 miljoner svenskar från att massvaccinera sig mot svininfluensa och Sverige tycks därmed vara det land i världen som har störst övertro på myndigheterna.

När Läkemedelsverket till slut erkänt sitt misstag med massvaccinationens misslyckande är ansvarsfrågan ej klarlagd vilket framgick vid Läkemedelsverkets presskonferens den 29 mars 2011.

I klarspråk betyder det att Läkemedelsverket och de ansvariga politikerna som pressade på massvaccinationshysterin och som skapade onödig impusliv oro i hela landet nu inte alls vill ta ansvar. Argumenten som användes för att förmå svenska folket att massvaccinera sig var ironiskt nog att "folk måste ta ansvar" för om man inte vaccinerade sig kunde man ju bli en "smittspridare".

Nu visade sig svininfluensan vara lika mild som vilken höstsnuva som helst och svininfluensavaccinet orsakade hjärnskador lika handikappande som neurosedyn. De drabbade kan se fram emot en livslång kamp för ersättning med ett svalt stöd från de ansvariga beslutsfattarna.

En annan fråga är obesvarad. Ungefär 4200 personer i Sverige har narkolepsi. Hur många av dessa är skadade av vaccin?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34677

21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Den hjältemodiga läkaren Annika Dahlqvist fick förvillarpriset av det pseudovetenskapliga sällskapet Vetenskap och Folkbildning för att hon varnade för vaccinet. Detta sällskap har som affärsidé att med vetenskaplig advokatyr försvara makthavare som fått vetenskapliga sammanhang om bakfoten.
Hela den debatt om mat och hälsa som blivit möjlig med Internet är ett hot mot makthavare som kunnat sitta i ostört bo och sprida kost-och hälsoråd som saknat vetenskaplig evidens. Ganska intressant att Livsmedelsverket, Folkhälsoinstitutet och Socialstyrelsen i princip drabbas av en liknande revolt som arabiska despoter tack vare Internet och människors ökade möjlighet att kommunicera och lära av varandra.

Permalänk | Anmäl #1 Lars Bern, 2011-04-02, 06:59

Ja visst har du rätt. En sak bara: det är hela tiden Socialstyrelsen som har drivit på massvaccinationen trots att det tidigt sommaren 2009- hösten 2009 stod klart att influensan var betydligt lindrigare än en vanlig säsongsinfluensa. Narkolepsin har ju i allmänhet uppstått några månader efter vaccinationen och var således helt okänd när vaccinet godkändes-Läkemedelsverket kan knappast lastas för att de inte ägde en spåkula. Det går ju inte att i ett pandemiläge vänta flera månader för att undersöka långtidseffekterna innnan man godkänner vaccin mot en pandemi det är den bistra sanningen för då är ju redan pandemin över. Det är Socialstyrelsen sak tillsammans med epidemiövervakare (SMI???) bedöma hur farlig influensor är. Att läkemedel har biverkningar är ju knappast okänt och att nya biverkningar kan uppträda efter att något är godkänt är inte heller det en nyhet. Socialstyrelsen borde när det blev tydligt att inte alla dog somflugor utan snarare tvärsom givetvis ha sagt stopp vänta vi ska inte vaccinera alla utan bara dem med störst risk- influensan är inte så farlig som vi fötrst trodde. -MÅNGA sa det. Ansvaret ligger helt på Socialstyrelsen i kombination med media som också har en stor skuld i hysterin som rådde.

Permalänk | Anmäl #2 Gittan Gustavsson, 2011-04-02, 09:44

Skulle artikelförfattaren eller Gittan vänligen kunna bidra med någon form av källhänvisning till att "svininfluensan [var] lika mild som vilken höstsnuva som helst" eller att "influensan var betydligt lindrigare än en vanlig säsongsinfluensa"? Vanlig hörsägen räcker tyvärr inte som argument i såna här fall.

Faktum är att alla tecken tvärtom visade på att svininfluensan var farligare än vanlig influensa för den vanliga befolkningen. Dels uppskattades dödligheten i svininfluensan vara högre än för vanlig influensa generellt, och dels brukar den vanliga influensan mest döda gamla och svaga personer, medan svininfluensan snarare verkade döda unga och i övrigt friska personer (se exempelvis: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-vi-visste-att-svininfluens...).

Efter att ha sagt detta kan jag mycket väl tycka att det
1. Behövs mer forskning kring orsak och verkan gällande vaccinering och sömnsjuka, och
2. Att om det, som de preliminära studierna indikerar, visar sig vara vaccin som orsakat sömnsjukan så bör de drabbade ha rätt till skadestånd.

Permalänk | Anmäl #3 Björn EJG, 2011-04-02, 12:03

Håller med Lars Bern att det är intressant att New Age-grupper och andra revolterar mot Folkhälsoinstitutet et consortes.

Men det är inte Folkhälsoinstitutet som saknar evidens för sina påståenden. Det är Annika Dahlkvist som saknar evidens för sina många och breda påståenden om det förträffliga i den kost-diet hon själv företräder.

Att jämföra narkolepsifallen med neurosedynskandalen är absurt, för övrigt.

Permalänk | Anmäl #4 Peter J, 2011-04-02, 15:42

Att folk nu har fått allvarliga biverkningar av svinvaccinet är inte alls konstigt, med tanke på vad det innehåller.

Det är bara att läsa innehållsförteckningen så förstår man, att svinvaccinet Pandemrix är en giftig soppa. Kan inte våra hälsovårdande myndigheter läsa, är de helt inkompetenta eller bryr de sig inte?

En liten lätt sammanställning vad Pandemrix innehåller här:
http://vaccinationsfaran.bloggsida.se/

@Björn EJG Det fanns inte många tecken som visade att svinflunsan var farlig. Innan svinflunsan kom till oss på norra halvklotet hade den först befunnit sig på södra halvklotet. Även om det var panik i Mexiko våren 2009 var det faktiskt inte många som dog.

Alltså om svinflunsan var så farlig som man påstod, borde alltså "pandemin" på södra halvklotet, när de hade vinter där, ha skördad tusentals offer. Men det gjorde den inte.

WHO visste alltså att svinflunsan var mild, men ändå körde de igång sin pandemifars med vidhängande vaccin, innehållandes både kvicksilver och skvalen.

@Torbjörn Sassersson: en bra fråga; "Ungefär 4200 personer i Sverige har narkolepsi. Hur många av dessa är skadade av vaccin?"

Ja, troligen har sorgligt många fler människor, än 82+ fått narkolepsi av vaccin.

Permalänk | Anmäl #6 Anders Jansson, 2011-04-02, 22:11

söndagen den 3:e april 2011Vaccin
Läste i Aftonbladet om svininfluensan och dess konsekvenser, narkolepsi. Nu gör aftonbladet en stor nyhet om detta, men vilket medie var det som skrämde upp större delen av befolkningen så att de inte vågade annat än att ta vaccinet? Jo, aftonbladet! De tjänade pengar på krigsrubriker om svininfluensan som var på väg fast ingen såg alla offer, nu gör de rubriker om vaccinets offer som de är skyldiga till, men klart blir oskyldiga till juridiskt.
Denna tidning tjänar massor av pengar på sina rubriker; tänk på det nästa gång, vill du ha sanning, sök en annan källa!

Permalänk | Anmäl #8 liselotte lundblad, 2011-04-03, 08:52

Här kan man t ex läsa hur många som dör i en vanlig influensa och hur många som tidigt kunde beräknas dö i svininfluensan (vilket stämde bra, et dog få och de flesta hade grava andra sjukdomar en av de första som basunderades i media ut hade ngn cancersjukdom i palliativt skede...) : http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/12/normalt-att-friska-dor-i-en-ny...

Jämförelsen mellan Narkolepsi och Neurosedynet är helt relevant. Grupperna är av samma storleksordning, har livslånga handikapp som kommer att ge dem mycket specialla behov under deras livstid för att kunna tex ha ett normalt arbetsliv. Skillanden är väl närmast att Narkolepsieländet hade kunnat undvikas.

Permalänk | Anmäl #9 Gittan Gustavsson, 2011-04-03, 13:02

De 82 narkolepsifallen har ifrågasatts. En källa till påståenden är DN (http://tinyurl.com/5vj64sv) en annan är SvD (http://tinyurl.com/4x5thya). Man pratar om ett 80-tal fall. Siffran kommer självklart att stiga.

Svininfluensans dödstal är i övrigt milt i jämförelse med säsongsinfluensornas dödstal. Siffror från USA:
”In the U.S., an estimated 25–50 million cases of the flu are currently reported each year — leading to 150,000 hospitalizations and 30,000–40,000 deaths yearly. If these figures were to be estimated incorporating the rest of the world, there would be an average of approximately 1 billion cases of flu, around 3–5 million cases of severe illness, and 300,000–500,000 deaths annually.”
Källa: http://www.flufacts.com/know/impact.jsp

Tanken med min artikel är att väcka frågeställningen: "Ungefär 4200 personer i Sverige har narkolepsi. Hur många av dessa är skadade av vaccin?" Jag skulle vilja se den frågan besvarad. Ska jag som medborgarjournalist behöva forska fram svaret på den frågan eller kan ansvariga myndigheter se till att kontrollera detta?

Med tanke på den presskonferens Läkemedelsverket höll (http://tinyurl.com/4yfkdmn) blir nog svaret att ansvariga inte kommer att gå till botten alls alternativt göra det så långsamt över många år så att ingen ansvarig kommer att ställas mot väggen.

Permalänk | Anmäl #11 Torbjörn Sassersson, 2011-04-03, 20:37

Jag ägnade mig lite åt att gå tillbaka till Annika Dahlqvists artikel här på NM i spalten härintill "Influensavaccinet innehåller farliga mängder kvicksilver".
När man läser kommentarerna där blir man skrämd av den tilltro till myndigheterna som finns och de som tänkte rätt förlöjligades Idag får väl de aningslösa äta upp hatten.

Annika Dahlqvist, plus ett antal kommentatorer inser farorna, men många är helt aningslösa och kallar AD för kvacksalvare och jag vet inte vad. Men de får ju stå där som foliehattar med facit i hand.

Jag letade egentligen efter en artikel om squalene en skrämmande läsning som jag läste tidigt om squalenes absolut farliga effekter, en mycket ingående artikel från någon forskare som varnade å det bestämdaste.
Squalene kommer från haj och slår fullständigt ut det naturliga immunförsvaret och bygger upp ett nytt, konstgjort av vad jag förstår.

Även om jag är amatör i sammanhanget kunde jag dra mina egna slutsatser och konstatera att jag med alla medel möjliga skulle se till att min dotterson förhindrades att vaccinera sig. Jag lyckades och jag är mycket, mycket nöjd med det.

Permalänk | Anmäl #13 Christina Lundqvist, 2011-04-04, 12:45

Är narkolepsi enda biverkningen? Jag har, dessvärre, fått anledning att ställa mig den frågan.

Permalänk | Anmäl #14 Sten Ljungkvist, 2011-04-04, 18:16

#14 Sten Ljungkvist, förmodligen kommer det att dyka upp ett antal biverkningar med tiden, men om det hinner gå tillräckligt lång tid kommer dessa med all sannolikhet inte att kopplas till vaccinationer. Till exempel värjer sig många från tanken på att till exempel autism och adhd kan ha triggats av vaccinationsprogrammen.

Här ser man dels vad Pandemrix innehåller, och lite om diverse biverkningar som rapporterats in.
http://www.vaccineinjury.info/influenza/swineflu/pandemrix.html

Läkemedelsverket har en sammanfattning på sin uppsamlade data om biverkningar.

De långsiktiga neurologiska konsekvenserna av massvaccinationen kommer att vara MYCKET värre, MYCKET allvarligare än någonsin neorosedynskandalen.

Dr Blaylock berättar här om hur en konferens med ett antal amerikanska vaccinationsexperter och ansvariga myndigheter fortlöpte, när de skulle avhandla möjliga risker med Thimerosal i barnvaccin.

http://www.homeoint.org/kotok/pdfs/Blaylock.pdf

Fascinerande och skrämmande dokument!

Permalänk | Anmäl #15 L. Cienfuegos, 2011-04-05, 17:11

Jo Blaylock har också lite info om vad man ska göra om man misstänker att man kan ha blivit vaccinförgiftad:
Treatment for toxic vaccine exposure

Permalänk | Anmäl #16 L. Cienfuegos, 2011-04-05, 17:18

Är det verkligen så många som 4200 med Narkolepsi! Då blir jag orolig...min bror fick det när han gick i sjunde klass, har nu läst om vad ämnet Skvalen kan göra!! jag blir förbannad och mörkrädd och ledsen. Det måste ligga mkt pengar bakom, när man vet vad ämnet kan göra men inte stoppar det. Beslutsfattarna skulle vara med en Narkoleptiker en vecka och se deras livskvalite. Jag hoppas av hela mitt hjärta att alla dessa barn får den hjälp som dom behöver. Det positiva i detta är att ni är många föräldra som kan stå på er. Se till att gå samman det kommer ni behöva, kräv hjälp av staten, denna sjukdomen tär på psyket på alla i familjen. 1988 då min bror blev sjuk i samma sjukdom, tog det först 4 år (1992) innan vi fick veta vad det var! De flesta läkare ansåg att vi inbillade oss eller ansåg honom psykiskt sjuk och gav honom lugnande. Idag finns mkt bättre mediciner som tur är, men man ska ha en god livssituation, tex personalig ass. mm. Själv tror jag att jag ska forska i vad för sprutor/vaccin min bror tog 88/89. stå på er!!

Permalänk | Anmäl #17 Syster till narkoleptiker, 2011-04-06, 11:47

# 17 Syster till narkopleptiker, här får du lite hjälp på vägen:
Kan det ha varit kombo-vaccin mot difteri/kikhosta/stelkramp som din bror fick 88/89?
Man får DTPertussis dos 5 när man är ca 14-16 år i svenska vaccinationsprogrammet.
Det vaccin som används idag verkar heta Infanrix. Hittar ingen info om något annat användes åren 88/89.
"Man hyste länge en förhoppning om att de moderna komponentvaccinerna inte heller skulle ge upphov till mer ovanliga och ibland obehagliga reaktioner såsom ihållande, otröstlig gråt och hypotona hyporesponsiva episoder (HHE)."
Dvs att barnen i princip tuppar av.

Vid 12 års ålder brukar man få MMR (mässling/påssjuka/röda hund).

Usa´s motsvarighet till Smittskyddsinstitutet, CDC, listar här ett antal kända bieffekter till de vanligaste vaccinerna.
Det kan vara intressant att notera att både MMR och DTP har ett diffust "lowered consciousness" listat som ett av de allvarligare bieffekterna.

http://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/side-effects.htm#mmr

Permalänk | Anmäl #18 L. Cienfuegos, 2011-04-06, 15:47

Intressanta inlägg. Man kan även fråga sig om sjukdomar som tex ALS kan kopplas till vaccin. Allt som är av neurologisk-immunologisk karaktär och derivat av dessa av vag natur kan misstänkas ha med vaccin att göra.

Permalänk | Anmäl #19 Torbjörn Sassersson, 2011-04-06, 22:27

#11 Torbjörn Sassersson
"Jag skulle vilja se den frågan besvarad. Ska jag som medborgarjournalist behöva forska fram svaret på den frågan eller kan ansvariga myndigheter se till att kontrollera detta? "

Ansvariga myndigheter har sällan den integritet och det intresse att skydda de intressen de egentligen är satta att bevaka som vi skulle kunna önska.

Väldigt ofta är det outsiders, oberoende proffs och amatörforskare, organisationer av skadade osv som ser till att saker och ting undersöks grundligt.
Precis som Blaylock säger i sin recension av konferensen kring thimerosal:
"It is also important to note that these geniuses never even saw a
problem in the first place, it was pressure from outside scientists,
parents of affected children, and groups representing them
that pointed out the problem. They were, in essence, reacting to
pressure from outside the “vaccinologist club” and, therefore,
had not discovered internally that a problem even “might” exist.
In fact, if these outside groups had not become involved,
these “vaccinologists” would have continued to add more and
more mercury-containing vaccines to the list of required vaccines.
Only when the problem became so obvious, that is of
epidemic proportion and the legal profession became involved,
would they have even noticed there was a problem. This is a
recurring theme in the government’s regulatory agencies, as
witnessed with fluoride, aspartame, MSG, dioxin and pesticides
issues."

Det är upp till oss att tvinga berörda myndigheter att göra sitt jobb.
Personligen tycker jag att de ansvariga ska bära ett större personligt ansvar för de beslut de tar och som berör stora delar av befolkningen. Det är alldeles för lätt att säga att man lydde order/direktiv ovanifrån!

Permalänk | Anmäl #20 L. Cienfuegos, 2011-04-08, 11:29

Jag ser inget myndighetsproblem i den här frågan överhuvudtaget. Om människor väljer att vaccinera sig får de också stå för konsekvenserna. Jag valde att inte vaccinera mig för jag visste vad sjukdomen innebar och jag visste vad vaccinet innebar. Om människor inte använder sitt kritiska tänkande utan bara gör, så har jag inte så mycket empati för de. Att köpa hysterin utan att kritiskt granska tyder på tämligen låg intelligens. "Jag trodde att det skulle vara säkert..." är inget argument alls, det är att frånsäga sig sitt eget ansvar. Till alla föräldrar som vaccinerat sina barn hoppas jag verkligen att de har ansträngt sig att läsa på, då barnen själva förmodligen inte får välja.

Permalänk | Anmäl #21 Axel Pettersson, 2011-04-08, 14:43

#21 Axel Pettersson:
Du och jag och ett antal människor kanske inte har en blind tilltro till myndigheter och deras rekomendationer. Men övervägande delen av befolkningen har det, och det är inget man kan belasta dem för.
Det är inte så lätt att veta hur man ska förhålla sig när tunga organisationer som WHO går ut med larm om pandemi, och när de egna nationella hälsomyndigheterna följer deras rekomendationer, och när media hjälper till att blåsa upp, med flashbackar till mänsklighetens tidigare pester och när hela samhället verkar gå in i en skrämmande psykos. Då framstår nog vaccination som ett bra alternativ för många... åtminstone gjorde det säkert det före år 2009.

Jag kan urskilja åtminstone 2 problem: det ena är ekonomiskt.
Dels det sätt som själva upphandlingen sköttes, som verkar ha varit milt uttryckt undermålig.
Har vi råd med massvaccinationer som strategi? Fick vi valuta för pengarna, finns det några indicier på att vi kommer att få det i framtiden?
Har fått uppfattningen att alla influenzavaccin är ungefär som ett skott i luften: i bästa fall träffar de rätt virus.

Det andra är hälsoaspekten: har vi råd att chansa och riskera att skjuta befolkningens hälsa i sank, genom att vaccinera stora delar av befolkningen med vaccin som är i princip otestade och som dessutom innehåller kvicksilver? Kvicksilver, som några månader innan WHO utlyste pandeminhade totaltförbjudits av Sveriges regering, inom Sveriges gränser!

Det kan vara intressant att se vad Eu säger i sitt betänkande om utvärdering av hanteringen av H1N1-influensan 2009–2010 i EU
från den 9 februari 2011
.
Här några snippets:

"Influensa A(H1N1) orsakade 2 900 dödsfall i Europa under 2009, enligt siffror som Europeiska centrumet för förebyggande och kontroll av sjukdomar (ECDC) offentliggjorde i slutet av april 2010. Dessa siffror är låga jämfört med de officiella beräkningarna av antalet dödsfall till följd av säsongsinfluensa, som kommissionen beräknar till 40 000 under ett lindrigt år och 220 000 under särskilt allvarliga säsonger. De är också mycket lägre än de mest optimistiska prognoser som EU-medlemsstaternas hälso- och sjukvårdsmyndigheter gjorde. "

"De ”pandemivacciner” som injicerats i miljoner personer i Europa omfattades av ett påskyndat godkännandeförfarande som byggde på gamla studier och sammansättningar av vacciner som tagits fram för H5N1-viruset från åren 2005/2007. "

"Man [utskottet] stödde även införandet av ett förfarande som skulle göra det möjligt för medlemsstaterna att göra gemensamma inköp på frivillig basis. Utskottet uttryckte tydligt att producenterna måste ta fullt ansvar för sina produkters godkända indikationer och att medlemsstaterna bör tillämpa detta fullt ut vid all upphandling av vacciner."

Sen är jag lite kluven vad gäller deras synpunkter till hur information och medier ska hanteras. De vill ha mer samordning gällande kommunikation till allmänheten, mellan EUs medlemsländer:

"30. Europaparlamentet är medvetet om att informationen till allmänheten gällande nytta och risker måste bli tydligare och mer öppen. Parlamentet understryker att man måste komma fram till ett samstämmigt budskap till medborgarna så fort en hälsorisk utvärderas och håller fast vid att innehållet i de meddelanden medlemsstaterna går ut med måste vara konsekvent (i fråga om virusets art, typen av risk, hur man bäst kan förebygga det samt nyttan och riskerna med förebyggande och/eller behandling).

31. Europaparlamentet efterlyser ett övergripande europeiskt strategiskt tillvägagångssätt för hur man ska nå ut till riskgrupperna och kommunicera med dem i händelse av en pandemi.

32. Europaparlamentet vill att det upprättas förtroendefulla förbindelser med de medier som arbetar med att sprida information om folkhälsan. Parlamentet begär att det inrättas en utvald grupp av tillgängliga experter som när som helst ska kunna besvara journalisters frågor samt att det ska finnas en talesman tillgänglig."

Jag gillar inte riktigt tanken på en helt samstämmig expertgrupp som följer en förutbestämd linje, och är tacksam över den diskrepans som rådde mellan olika länders hälsomyndigheter under denna s.k pandemi. Det gav många människor, speciellt de som har en stor tilltro till myndigheter, en chans att tänka efter.

Permalänk | Anmäl #22 L. Cienfuegos, 2011-04-11, 12:34

Jag håller faktiskt inte med dig om att man inte kan belasta människor för deras agerande att lita på organisationer. Bara för att en auktoritet yttrar nånting ska inte det stoppa varje enskild individ att ställa sig frågan om det verkligen stämmer. Visst, alla kanske inte har utbildningen som krävs för att få maximal information om hur ett vaccin fungerar, men de bör åtminstone ställa sig frågan då de ser på nyheterna att det här inte var ett pestliknande scenario där det dog människor till höger och vänster. Istället borde de isåfall undersöka de vanligaste dödsorsakerna och därefter ta ställning till vad de faktiskt bör akta sig för, om nu dödshot är något som vi vill ska påverka oss i våra vanliga liv. Typ stress, diet, o.s.v. Så fort det dyker upp vad som kan kallas ett fundamentalt, tydligt yttre hot mot vår existens reagerar vi, men när det är ett latent inte, varför?

Mer kritiskt tänkande, jag tror att alla människor är kapabla till det, bara det lägger ner tiden som behövs.

Permalänk | Anmäl #23 Axel Pettersson, 2011-04-11, 14:38

de flesta människor är säkert kapabla att fördjupa sig och tänka kritiskt, i teorin om inte annat. Än så länge, men hur länge tid.

Och sedan har vi detta med tvingande hälsoåtgärder.
I usa får föräldrar ansöka speciellt om de vill att deras barn ska slippa vissa vaccinationer. Kategorisk vägran kan leda till straffåtgärder från myndigheterna, allt från att barnen inte får gå i skolan till att barnen blir omhändertagna.
Ja vaccinvägran kan även ha negativa konsekvenser för barnfamiljer i Sverige, glöm inte Domenic Johansson

Hur säkra kan vi vara på att svenska hälsomyndigheter inte försöker implementera tvingande vaccinationskampanjer?
Vaccinationsprogrammet är kanske inte ett tvång bokstavligt, men hur många nyblivna föräldrar vågar verkligen avstå?
Hur många av BVCs sjuksköterskor har koll och kan informera om alternativ till vaccination?
Den indoktrinering som vi alla utsätts för gör det svårt för många att tänka kritiskt, speciellt vad gäller ställningstaganden som gäller t.ex sjukvård och annat där vi vant oss att förlita oss på expertisen.

Permalänk | Anmäl #24 L. Cienfuegos, 2011-04-13, 14:07

I runda tal ca 110 veckor har ett stort antal människor kämpat för att få Vård/Diagnos och lindring av de vaccinskador Pandemrix åstadkom.
I media pratas det om de narkolepsidrabbade barnen, det var de som Jätten myndighet inte kunde dölja när deras kort blev synade. Men sanningen är större än så, vi är ett stort antal barn & vuxna som fått andra svåra biverkningar efter vaccinet som Jätten myndighet har på sin hand och försöker bluffa sig fri från.

För oss drabbade ser verkligheten ut så här:

Smittskyddsinstitutet med Annika Linde gick i bräschen för att Sveriges befolkning skulle ta sitt ansvar och vaccinera sig, idag är det enbart tystnad från deras håll, de har fullgjort sin plikt..

Socialstyrelsen som äger ett övergripande ansvar hänvisar hela tiden till LMV som de anser äger frågan samt till Sjukvården som de anser ska behandla/Bedöma/Anmäla skadan och till Läkemedelsförsäkringen som ska ersätta oss för dessa skador vaccinet åstadkommit.

LMV i sin tur gick ut i ett tidigt skede av massvaccinationen att de skulle vara nogranna med att följa upp ev biverkningar av Svininfluensavaccinet – Det vi vet idag, att så gott som alla bestående/långvariga biverkningar (förutom Narkolepsi) har bluffats bort på vägen. De biverkningarna finns inte, inte heller Vi som drabbats av dem! De erkänner inte att vi blivit sjuka av vaccinet men trots det så hänvisar de ändå i sin tur tillbaks till SoS som de anser är ansvariga för att vi ska få vård.

Läkarvård för oss vaccinskadade är obefintlig. För hur ska läkarna kunna veta Vad de ska behandla när inte LMV påvisar att det Finns bestående biverkningar att diagnostisera/behandla. Eller vet de, men har fått direktiv att hålla låg profil? Samt Varför är det så svårt att få Sveriges läkare att skicka in Biverkningsrapporter trots att de har en skyldighet i sin yrkesroll att Göra detta även vid Minsta misstanke?

Läkemedelsförsäkringen hänvisas vi till. Den lilla klick drabbade vaccinskadade som faktiskt fått sina skador erkända som vaccinskador av LMV (innan de insåg hur Många vi Egentligen är och slutade godkänna) sökte ersättning här och fick avslag för de på Läkemedelsförsäkringen har en annan åsikt – att det är inte vaccinet som gjort dem sjuka!

Efter att i två år varit sjuk och samtidigt slåss för Vård/Diagnos/Erkännade så inser man att det finns en stor brist på samverkan i detta. Den samverkan mellan myndigheter som fanns 2009 inför svininfluensa epidemin är idag 2011 obefintlig när en del av Sveriges befolkning är vaccinskadade pga ett vaccin som visade sig vara ett Mycket dåligt val.

Var är media i hela denna härvan? Det borde ligga ett Väldigt stort allmänintresse i detta att Sveriges Rike behandlar sina plikttrogna medborgare så här genom att mörka skador av ett vaccin som samhället uppmanat oss alla att ta, att inte ge Diagnos/vård/ersättning och framförallt erkännade!

Vi fick ta Konsekvenserna – Nu väntar vi på Sanningen.

Tove Persson en av många vaccinskadade

Permalänk | Anmäl #25 Tove Persson , 2011-12-15, 13:33


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.