Om författaren
Gift i 14 år. Pappa till tre barn. Skolchef och krönikör. Debattör i "Debatts" avsnitt om otrohetssajter.
Innan programmet började uttryckte jag i frustration till redaktionen att sajten borde förbjudas. Jag menade inte, som en del senare missuppfattade, att otrohet borde förbjudas. Människan har sin fria vilja. Den måste hon ha rätt att använda - även till att göra fel. Men även om man inte kan eller bör förbjuda otrohet så kan man, med alla tänkbara demokratiska medel, försöka hindra framryckningen av företag som har som säljidé att promota otrohet. För kan vi verkligen med gott samvete stå på sidlinjen och passivt se på när manipulativa aktörer hyllar oärlighet och bedrägeri?
Men denna internetsajt skapar ju inte otrohet, protesterar en del. Otrohet finns ju redan. Visst, det är sant. Men det betyder inte att man behöver uppmuntra till det. Vi lever i en värld där vi ständigt sårar och kränker varandra. Alla gör vi fel. Men räcker inte det, menar jag? Måste det finnas aktörer som hjälper oss att göra ännu fler misstag - som dessutom tar betalt för det.
Men det som din partner inte vet tar hon ingen skada av, menar en dokusåpastjärna i programmet. Detta är oansvar och naivitet på högsta nivå. Det finns få saker som skadar en människa så mycket som otrohet, det kan alla seriösa relationsterapeuter intyga. Det vi sår det får vi också skörda. Det finns ingen handling som inte för med sig en konsekvens. Och i det här fallet blir det en lavin av problem som rasar över oss, allt ifrån förlorad självrespekt till splittrade familjer, med förtroenden som kanske aldrig kan återställas.
Återigen, man kan inte förbjuda en sajt på grund av detta, även om man skulle vilja. Det finns emellertid andra orsaker till varför man borde sätta käppar i hjulet på företag som dessa. I ett juridiskt perspektiv finns det nämligen ett antal detaljer i Victoria Milans strategi som inte kan förbises. På företagets hemsida finner vi för det första många tecken på falskt marknadsföring. För det andra, man bryter mot en mängd bestämmelser, fastställda av Internationella Handelskammaren, för hur reklam får utformas. Bland annat får reklam inte vara stötande eller kränkande på något vis, och den måste alltid vara etiskt försvarbar. Här faller Victoria Milan tungt. Det är inte en slump att Reklamombudsmannen har fått in rekordmånga anmälningar mot företaget.
Den tredje punkten är något som programledaren, Belinda Olsson, själv lyfte fram som en fråga till Victoria Milans VD (som endast kunde närvara via telefon, för han var på tioårig bröllopsresa... med sin fru, alltså!) Frågan var om han inte såg sig själv som en "rumsren Hallick"? Personligen tyckte jag det var huvudet på spiken, för detta är i princip vad Victoria Milan hjälper till med: att underlätta för torskarna att nå sina mål. Arenan är visserligen utbytt från gata till internet, men målet är detsamma: att kunna köpa sexuella tjänster.
SVT:s egen debattredaktion kunde till och med bevisa detta. En kvinnlig respektive manlig medarbetare skapade var sin falsk profil på otrohetssajten. Efter ett dygn hade kvinnan fått 1400 svar, alla från män som ville ha hemliga sexmöten. Den manliga kollegan var inte lika lyckosam. Endast en kvinna hade hört av sig till honom.
Det är uppenbart att det här är på många sätt ett "manligt" problem. Torskarna har inte försvunnit. De simmar bara runt i nya, öppnare vatten, där mer är tillåtet. Men det är fortfarande samma brott. Vi kan linda in det i vilka vackra ord som helst, men när allt kommer omkring så är det fortfarande handel med människokroppar vi talar om. Så enkelt är det. Och precis som förr sitter den girige hallicken där och håvar in fångsten - som nu är större än någonsin.
Det kanske verkar som en motsägelse, men jag anser inte att allt detta i första hand är en moralisk fråga. Jag menar, det finns inte så mycket "rätt eller fel" vi kan diskutera oss fram till. Victoria Milan gör fel helt enkelt. Och vad gäller otrohet som sådan så inbillar jag mig i alla fall att de flesta av oss skulle skriva under att otrohet, trots att det praktiseras, som regel inte är något positivt. Jag menar, om vi alla skulle komma med förslaget till vår partner, "Du älskling, skulle det vara okej med dig att jag är lite otrogen ikväll?" då förutsätter jag att väldigt få skulle hoppa i taket av lycka. Själv skulle jag nog få en blåtira (med all rätt).
Jag anser inte ens att frågan är religiös (som jag vet att några av er tror att jag tror), för den är inte knuten till en specifik trosinriktning. Frågan är helt enkel allmänmänsklig. Den handlar om sunt förnuft, om hur vi behandlar varandra, om hur vi vill ha det i våra relationer människor emellan. Frågan blir därför politiskt, för den tar upp hur vi vill ha det i vårt samhälle. Ska vi uppmuntra till respekt och ärlighet, eller ska vi lyfta fram svek och oärlighet som den moderna tidens dygder? Frågan är också i hög grad politisk på grund av de juridiska oegentligheter som har lyfts fram här ovan.
Därför måste någon våga stå upp och tala om detta. Beslutsfattare och övriga aktörer i samhället måste ha mod att säga: det här är inte okej! Man måste åtminstone föra en diskussion om problemet. För ett problem, det är precis vad det är. Men jag förutspår att vi bara har sett början. En uppsjö av liknande företag håller på att dyka upp, det ena värre än det andra. Om vi ignorerar dem kommer det att få förödande konsekvenser för vårt framtida samhälle.
Mer följer om hyckleriet bakom otrohetssajternas vackra fasad...
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] Victoria Milans VD är en rumsren hallick [...]
Blogg:Victoria Milan – Debatten fortsätter… | , 2011-04-04, 06:38
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34530
"Frågan är helt enkel allmänmänsklig. Den handlar om sunt förnuft, om hur vi behandlar varandra, om hur vi vill ha det i våra relationer människor emellan. Frågan blir därför politiskt, för den tar upp hur vi vill ha det i vårt samhälle."
Jag vet vilket samhälle jag vill leva i. Ett samhälle där politiker och
vidskepliga män med skägg inte lägger sig i våra privatliv.
Jag är inte mycket för otrohet, men om andra vill vara det så kunde jag inte bry mig mindre. För folk som aldrig är otrogna är det ett icke-problem. Men för religiösa fanatiker så är det förstås ett problem, trots att Louis Herrey förnekar det. Det är trosfrågor i alla tänkbara bemärkelser.
Louis Herrey vill att sidan stoppas bakvägen bara för att han inte gillar den. Men argumenten är inte mycket att ha. Att prata om torskar när det inte handlar om prostitution är det allra fånigaste exemplet.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-03-29, 13:54
Att man har en "affär" eller multipla sexpartners är inte detsamma som att man är otrogen. Ett par kan mycket väl ha kommit överens om att ha ett öppet förhållande. Därutöver kan man mycket väl vilja hålla sina sexuella äventyr och eventuella "affärer" hemliga utan att för den skull vara otrogen mot någon.
För övrigt är det kanske så att vad Herr Herrey försöker säga är att han egentligen tycker att alla kvinnor som idkar sex utanför äktenskapet är "horor". Därav de löjliga referenserna till "torskar" och hallickar. Med Herreys logik är så är män som besöker nattklubbar som tar inträde "torskar", nattklubbsägarna hallickar och de kvinnliga besökarna "horor".
Att man också kan söka sex på en hel flora av andra dejtingsajter tycks ha passerat Herrey spårlöst förbi. Sedan när blev det omoraliskt?
Enda anledningen till att jag överhuvudtaget har hört talas om Victoria Milan är pga. upprörda skribenter på Newsmill. Victoria Milan är säkerligen tacksamma över Herreys engagerade bidrag till tillströmningen av kunder. Klockren marknadsföringsstrategi!
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-03-29, 14:33
Äktenskapet ska vara ett fängelse och alla föräktenskapliga förbindelser olagliga. Själv har jag mitt på det torra och inte bryr jag mig om människor som är frustrerade, de har sig själva att skylla.
Man undrar i vilka sammanhang det enligt Louis Herrey ska vara lagligt för män och kvinnor att mötas eller om föräldrarna och byprästen ska göra upp affärerna utan de blivande makarnas närvaro.
Nej, prostitution är ett symptom på ett samhälle med ett lågt människovärde så varför inte angripa grundproblemen istället för att sminka grisen?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-03-29, 15:42
Extremt olustig artikel. Otrohet är inte samma sak som prostitution. Bara som religiöst förblindad kan man komma fram till något sådant. Otrohet kan vara tragiskt, men det behöver inte vara det. Allt beror på sammanhanget. Men i Herreys värld är otrohet alltid tragiskt för att det inte passar in i hans bild av det heliga äktenskapet. Folk får dock göra vad de vill, Gud ske lov.
Permalänk | Anmäl
Patrik Lindenfors, 2011-03-29, 17:00
Tack för din artikel Louis Herrey‼
Det må finnas ett fåtal relationer där båda parter säger sig vara okej med att deras käresta har sexuella relationer utanför deras relation. Men de allra flesta tycker om att låta det sexuella stanna paret emellan för att få vara en del utav det unika som just de två delar. De som är gifta, förlovade, sambos, särbos eller har fast relation på något vis bygger ju något tillsammans. De bygger tillit & liv ihop. Det finns löften & definitioner av vad som är okej & inte okej. - Så finns det de personer som trots bästa intention & önskan om att vara trogen faktiskt klantar till det, det finns även andra som mer än gärna går bakom ryggen på dem som visar förtroende.
Den här siten är gräslig på alla sätt & vis. Hade det varit en site som möjliggjorde ekonomiska bedrägerier, eller svek mot det företag man är anställd i så hade kanske även Victoria Milans försvarare förstått att det faktiskt finns ett rätt & ett fel samt att denna typ av affärsverksamhet är totalt helfel. Denna site uppmuntrar till svek, bedrägeri, lögn & det bidrar på inget sätt till ett bättre samhälle & ett bättre Sverige.
Denna reklam väckte direkt anstöt när jag såg den i tunnelbanan. Det är inte okej i vårt samhälle att verktyg som direkt skadar individer & familjer saluförs i tunnelbanan & genom Internet finns ett klick bort i våra vardagsrum. För dem som drabbas är det förödande! Ur perspektivet att sitens ägare kanske endast kan vara empatisk för de drabbade & förstå vilket elände han bidrar till kan man nästan hoppas att han själv får tillfälle att på egen hand uppleva detta i sitt eget liv.
Det finns ett rätt & ett fel. Det spelar faktiskt ingen roll att några säger att det inte finns ett rätt & ett fel – det finns det i alla fall‼ Det är aldrig okej att gå bakom ryggen på den man har en relation med!
Permalänk | Anmäl
Gabriella Häger Hahne, 2011-03-29, 17:23
Otrohet är när man går bakom ryggen på sin partner eller underlåter att inhämta partnerns tillstånd. Det är otrohet, dvs bedrägligt förfarande. Inget annat. Det är ju precis detta som VM-sajten promotar.
Men att förbjuda! Jag vill inte att något på internet ska förbjudas utom sexscener med barn eller sadistisk djursex. Jag blir mörkrädd om man börjar peta i internet!
Bättre att ha en stark opinion mot alla avarter i mänskligt beteende vilket otrohet enligt ovanstående definition tillhör.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-03-29, 17:59
Gabriella! Klart jag håller med dig helt och hållet! Man skulle kunna stoppa annonseringen om sajten. Det finns ju inga annonser om grovporr, så varför denna annonsering?! Sajten och de som tillåter annonseringen ska skämmas!
Men sajten ska finnas kvar på nätet. Gärna undanskymd, dock. Orsaken till det är att om man börjar öppna upp för att peta i internet, kommer helt säkert någon som hittar argument för att censurera vissa åsikter och viss information. Internet måste vara fritt, trots alla avarter som finns, det måste vi leva med för att för att bevara demokratin och motverka propaganda och desinformation.
Bekriga istället SL och andra som tillåter annonsering om VM-sajten. Det vill jag vara med om!
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-03-29, 18:22
Otrohet är ett fruktansvärt svek. Att anse att man skall begränsa yttrandefriheten är ett värre svek. Jag tycker att vi skall förbjuda bröderna Herrey att uttrycka sina åsikter då jag finner dem avskyvärda. När vi ändå håller på så kan vi förbjuda Gabriella Häger Hahne (#13), Lars Vilks och alla andra som inte är PK. Alla borde helt enkelt bara hålla käften.
Permalänk | Anmäl
Anders K, 2011-03-29, 20:03
”… det som din partner inte vet tar hon ingen skada av…”
Med den omogna inställningen är det kanske också okej att spotta i andras mat då det finns en del sjuka gör så.
Hur kan människor försvara något så uruselt som otrohet-sait? Överallt frågar sig människor varför så många mår så dåligt och vart vårt samhälle är på väg. Här har vi en av orsakerna där allt för många försvarar sådana bottenlösa attityder.
Tack Louise Herrey för din artikel.
Permalänk | Anmäl
Reza Dehban, 2011-03-29, 20:15
” Otrohet är ett fruktansvärt svek. Att anse att man skall begränsa yttrandefriheten är ett värre svek”
Signaturen Anders K, Om du inte ser skillnaden mellan uppmuntran till svek och yttrandefrihet kommer du nog inte att förstå ytterligare förklaring heller.
Permalänk | Anmäl
Reza Dehban, 2011-03-29, 20:25
Har ingenting emot prostitution så länge den är frivillig och den prostituerade är mogen och kapabel nog att veta vad denne gör. Sexköpslagen är absurd eftersom sälj inte är förbjudet och den förhindrar inte sexslaveri.
Att ta sig en hora är inte lika hotfullt i en relation om man är noga med att skydda sig som att ta sig en älskarinna eftersom sex med en prostituerad handlar om pengar och inte om känslor. Tar man sig en älskarinna, kan det bli ett reelt hot mot partnern. Den andre måste veta för att kunna kalkylera risken. Lever man i en relation bestämmer man inte allting själv eftersom man delar livet med en annan människa. Allt det som en gör påverkar en annans liv.
Tycker man att äktenskapet är ett fängelse för att man måste ta hänsyn till en annan människa vars liv påverkas av ens handlingar (#8) bör man avstå från äktenskapet eftersom man inte förstått konceptet äktenskap, samboskap eller familj. Det går alldeles utmärkt att vara singel och knulla runt med likasinnade.
Övriga manliga inlägg: Detta har inget med religion att göra utan om anständigt beteende mot medmänniskor.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-03-29, 20:53
#21
Bra bild (spotta i andras mat i hemlighet). Bra inlägg.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-03-29, 21:04
#22 Reza Dehban: Ditt inlägg tillför inget till debatten eller tycker du själv det? Det kan finnas skäl att begränsa yttrandefriheten, tex lagen om hets mot folkgrupp. Ska yttrandefriheten begränsas ska det finnas otroligt starka skäl för detta, men du anser tydligen att allt som kan vara ens det minsta stötande skall förbjudas. Jag anser att ditt inlägg är stötande och det borde därmed förbjudas enligt din egen åsikt. Och ja, jag har blivit utsatt för svek precis som nästan alla människor.
Permalänk | Anmäl
Anders K, 2011-03-30, 08:21
#24 Ina Höst, #21 Reza Dehban,
Att försvara en existens av en sajt är ett försvar för demokrati och yttrandefrihet.Det innebär inte att man försvarar sajten i sig eller otrohet som företeelse. Själv avskyr jag moralpanik, men försvarar moralpnaikstollars lagliga rätt att få ha moralpaniksajter och skriva stolleartiklar som Louis Herreys dito.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-03-30, 08:27
Det kanske är vettigt att diskutera etik och moral och otrohet m.m. men jag är definitivt emot ett förbud. Det är inte olagligt att vara otrogen och det ska det inte vara heller.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2011-03-30, 09:54
Varför vill moraltanter och -gubbar alltid förbjuda allting som stör deras känsliga små sinnen? Ingen tvingar dem att använda tjänster de inte tycker om. Kan de inte bara lära sig att det de kallar "sunt förnuft" kallas "reaktionär moralism" av andra?
Permalänk | Anmäl
John Nyzell, 2011-03-30, 10:34
Tack för era kommentarer och tankar. Även om de flesta av verkar ha svårt med vad jag skriver så respekterar jag era åsikter. Jag kommer inte att kommentera så mycket här, utan ger er snart fler detaljer om varför jag känner så starkt för ämnet.
Det enda jag vill säga nu är att i en anda av respekt (som jag tycker borde råda i kommentarspalten) så var vänliga och inte upprepa något jag INTE har sagt. Jag har aldrig sagt att otrohet ska förbjudas. Tidigt i artikeln var jag noga med att säga att man varken kan eller bör förbjuda otrohet. Tolka gärna inte in något annat.
Mer senare...
Permalänk | Anmäl
Louis Herrey, 2011-03-30, 10:52
Jag delar helt ståndpunkten av författaren till den här artikeln. Jag var upprörd av reklam för denna sajt, i synnerhet det här ordet "gift". Är det sajten för de gifta? Gifter människor sig för att vällusta? När dessa människor säger om kärleken, jag tycker att är det faktiskt lögn, falskhet och luststrävan till varje pris. Om man eller kvinna är ung och ogift, det kan förstå på något sätt. Men när de har sin familj och barn, är de ansvariga för dem. Makar bör hysa förtroende för varandra. Det är tid att stadga, bli klokare, leva värdigt och vara det exemplet för sina barn. Den här sajten bidrar till familjens förstörelse och nationens degeneration. Jag är gift i 12 år. Jag frågar mig om jag kunde se in i ögonen på min dotter och prata med henne om familjevärderingar efter denna lilla "äventyr". Strävan efter pengar och nöje gör folk glömma sina samvete och själ och Guds bud. Varför multiplicera onda och lögn?
Permalänk | Anmäl
Tatyana Kiselliova, 2011-03-31, 15:14
När jag läste om denna sajt så var min första tanke, jaha, ett nytt sätt att marknadsföra prostitution. Enligt mig så handlar det inte om något annat än just det. 1400 män hade kontaktat den kvinnliga profilen och 1 den manliga talar sitt tydliga språk. Ägaren till denna sajt är en hallick rätt och slätt och naturligtvis så är pengar främsta drivkraften. Det är pinsamt om någon tror något annat och naturligtvis så finns här ett gäng radikala manschauvinister som alltid försvarar prostitution och kallar andra för moraltanter och gud vet allt. Tragiskt.
Permalänk | Anmäl
Stiina Englund, 2011-04-01, 10:02
@Stiina Englund, du menar alltså att de kvinnliga medlemmarna på sajten är "horor", trots att de får betala rejält för sina medlemsskap? Bra försök till april-skämt där! :)
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-04-01, 16:42
#36 Stiina Englund,
Om du lyckas visa att folk säljer och köper "sexuella tjänster" på VM
så ger jag dig rätt. Men det är ganska billigt att kalla kritker av moralpredikanter för "radikala manschauvinister".
#34 Tatyana Kiselliova,
"Den här sajten bidrar till familjens förstörelse och nationens degeneration. "
Du talar emot dig själv. På ett annat ställe i ditt inlägg talar du om ansvar för familjen. Det bara varje individ som kan ta ansvar för sin familj och relation, det går aldrig att skylla eventuella snedsprång på en fånig websida.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-04-02, 18:18
21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Frågan är helt enkel allmänmänsklig. Den handlar om sunt förnuft, om hur vi behandlar varandra, om hur vi vill ha det i våra relationer människor emellan. Frågan blir därför politiskt, för den tar upp hur vi vill ha det i vårt samhälle."
Jag vet vilket samhälle jag vill leva i. Ett samhälle där politiker och
vidskepliga män med skägg inte lägger sig i våra privatliv.
Jag är inte mycket för otrohet, men om andra vill vara det så kunde jag inte bry mig mindre. För folk som aldrig är otrogna är det ett icke-problem. Men för religiösa fanatiker så är det förstås ett problem, trots att Louis Herrey förnekar det. Det är trosfrågor i alla tänkbara bemärkelser.
Louis Herrey vill att sidan stoppas bakvägen bara för att han inte gillar den. Men argumenten är inte mycket att ha. Att prata om torskar när det inte handlar om prostitution är det allra fånigaste exemplet.
Att man har en "affär" eller multipla sexpartners är inte detsamma som att man är otrogen. Ett par kan mycket väl ha kommit överens om att ha ett öppet förhållande. Därutöver kan man mycket väl vilja hålla sina sexuella äventyr och eventuella "affärer" hemliga utan att för den skull vara otrogen mot någon.
För övrigt är det kanske så att vad Herr Herrey försöker säga är att han egentligen tycker att alla kvinnor som idkar sex utanför äktenskapet är "horor". Därav de löjliga referenserna till "torskar" och hallickar. Med Herreys logik är så är män som besöker nattklubbar som tar inträde "torskar", nattklubbsägarna hallickar och de kvinnliga besökarna "horor".
Att man också kan söka sex på en hel flora av andra dejtingsajter tycks ha passerat Herrey spårlöst förbi. Sedan när blev det omoraliskt?
Enda anledningen till att jag överhuvudtaget har hört talas om Victoria Milan är pga. upprörda skribenter på Newsmill. Victoria Milan är säkerligen tacksamma över Herreys engagerade bidrag till tillströmningen av kunder. Klockren marknadsföringsstrategi!
Äktenskapet ska vara ett fängelse och alla föräktenskapliga förbindelser olagliga. Själv har jag mitt på det torra och inte bryr jag mig om människor som är frustrerade, de har sig själva att skylla.
Man undrar i vilka sammanhang det enligt Louis Herrey ska vara lagligt för män och kvinnor att mötas eller om föräldrarna och byprästen ska göra upp affärerna utan de blivande makarnas närvaro.
Nej, prostitution är ett symptom på ett samhälle med ett lågt människovärde så varför inte angripa grundproblemen istället för att sminka grisen?
Extremt olustig artikel. Otrohet är inte samma sak som prostitution. Bara som religiöst förblindad kan man komma fram till något sådant. Otrohet kan vara tragiskt, men det behöver inte vara det. Allt beror på sammanhanget. Men i Herreys värld är otrohet alltid tragiskt för att det inte passar in i hans bild av det heliga äktenskapet. Folk får dock göra vad de vill, Gud ske lov.
Tack för din artikel Louis Herrey‼
Det må finnas ett fåtal relationer där båda parter säger sig vara okej med att deras käresta har sexuella relationer utanför deras relation. Men de allra flesta tycker om att låta det sexuella stanna paret emellan för att få vara en del utav det unika som just de två delar. De som är gifta, förlovade, sambos, särbos eller har fast relation på något vis bygger ju något tillsammans. De bygger tillit & liv ihop. Det finns löften & definitioner av vad som är okej & inte okej. - Så finns det de personer som trots bästa intention & önskan om att vara trogen faktiskt klantar till det, det finns även andra som mer än gärna går bakom ryggen på dem som visar förtroende.
Den här siten är gräslig på alla sätt & vis. Hade det varit en site som möjliggjorde ekonomiska bedrägerier, eller svek mot det företag man är anställd i så hade kanske även Victoria Milans försvarare förstått att det faktiskt finns ett rätt & ett fel samt att denna typ av affärsverksamhet är totalt helfel. Denna site uppmuntrar till svek, bedrägeri, lögn & det bidrar på inget sätt till ett bättre samhälle & ett bättre Sverige.
Denna reklam väckte direkt anstöt när jag såg den i tunnelbanan. Det är inte okej i vårt samhälle att verktyg som direkt skadar individer & familjer saluförs i tunnelbanan & genom Internet finns ett klick bort i våra vardagsrum. För dem som drabbas är det förödande! Ur perspektivet att sitens ägare kanske endast kan vara empatisk för de drabbade & förstå vilket elände han bidrar till kan man nästan hoppas att han själv får tillfälle att på egen hand uppleva detta i sitt eget liv.
Det finns ett rätt & ett fel. Det spelar faktiskt ingen roll att några säger att det inte finns ett rätt & ett fel – det finns det i alla fall‼ Det är aldrig okej att gå bakom ryggen på den man har en relation med!
Otrohet är när man går bakom ryggen på sin partner eller underlåter att inhämta partnerns tillstånd. Det är otrohet, dvs bedrägligt förfarande. Inget annat. Det är ju precis detta som VM-sajten promotar.
Men att förbjuda! Jag vill inte att något på internet ska förbjudas utom sexscener med barn eller sadistisk djursex. Jag blir mörkrädd om man börjar peta i internet!
Bättre att ha en stark opinion mot alla avarter i mänskligt beteende vilket otrohet enligt ovanstående definition tillhör.
Gabriella! Klart jag håller med dig helt och hållet! Man skulle kunna stoppa annonseringen om sajten. Det finns ju inga annonser om grovporr, så varför denna annonsering?! Sajten och de som tillåter annonseringen ska skämmas!
Men sajten ska finnas kvar på nätet. Gärna undanskymd, dock. Orsaken till det är att om man börjar öppna upp för att peta i internet, kommer helt säkert någon som hittar argument för att censurera vissa åsikter och viss information. Internet måste vara fritt, trots alla avarter som finns, det måste vi leva med för att för att bevara demokratin och motverka propaganda och desinformation.
Bekriga istället SL och andra som tillåter annonsering om VM-sajten. Det vill jag vara med om!
Otrohet är ett fruktansvärt svek. Att anse att man skall begränsa yttrandefriheten är ett värre svek. Jag tycker att vi skall förbjuda bröderna Herrey att uttrycka sina åsikter då jag finner dem avskyvärda. När vi ändå håller på så kan vi förbjuda Gabriella Häger Hahne (#13), Lars Vilks och alla andra som inte är PK. Alla borde helt enkelt bara hålla käften.
”… det som din partner inte vet tar hon ingen skada av…”
Med den omogna inställningen är det kanske också okej att spotta i andras mat då det finns en del sjuka gör så.
Hur kan människor försvara något så uruselt som otrohet-sait? Överallt frågar sig människor varför så många mår så dåligt och vart vårt samhälle är på väg. Här har vi en av orsakerna där allt för många försvarar sådana bottenlösa attityder.
Tack Louise Herrey för din artikel.
” Otrohet är ett fruktansvärt svek. Att anse att man skall begränsa yttrandefriheten är ett värre svek”
Signaturen Anders K, Om du inte ser skillnaden mellan uppmuntran till svek och yttrandefrihet kommer du nog inte att förstå ytterligare förklaring heller.
Har ingenting emot prostitution så länge den är frivillig och den prostituerade är mogen och kapabel nog att veta vad denne gör. Sexköpslagen är absurd eftersom sälj inte är förbjudet och den förhindrar inte sexslaveri.
Att ta sig en hora är inte lika hotfullt i en relation om man är noga med att skydda sig som att ta sig en älskarinna eftersom sex med en prostituerad handlar om pengar och inte om känslor. Tar man sig en älskarinna, kan det bli ett reelt hot mot partnern. Den andre måste veta för att kunna kalkylera risken. Lever man i en relation bestämmer man inte allting själv eftersom man delar livet med en annan människa. Allt det som en gör påverkar en annans liv.
Tycker man att äktenskapet är ett fängelse för att man måste ta hänsyn till en annan människa vars liv påverkas av ens handlingar (#8) bör man avstå från äktenskapet eftersom man inte förstått konceptet äktenskap, samboskap eller familj. Det går alldeles utmärkt att vara singel och knulla runt med likasinnade.
Övriga manliga inlägg: Detta har inget med religion att göra utan om anständigt beteende mot medmänniskor.
#21
Bra bild (spotta i andras mat i hemlighet). Bra inlägg.
#22 Reza Dehban: Ditt inlägg tillför inget till debatten eller tycker du själv det? Det kan finnas skäl att begränsa yttrandefriheten, tex lagen om hets mot folkgrupp. Ska yttrandefriheten begränsas ska det finnas otroligt starka skäl för detta, men du anser tydligen att allt som kan vara ens det minsta stötande skall förbjudas. Jag anser att ditt inlägg är stötande och det borde därmed förbjudas enligt din egen åsikt. Och ja, jag har blivit utsatt för svek precis som nästan alla människor.
#24 Ina Höst, #21 Reza Dehban,
Att försvara en existens av en sajt är ett försvar för demokrati och yttrandefrihet.Det innebär inte att man försvarar sajten i sig eller otrohet som företeelse. Själv avskyr jag moralpanik, men försvarar moralpnaikstollars lagliga rätt att få ha moralpaniksajter och skriva stolleartiklar som Louis Herreys dito.
Det kanske är vettigt att diskutera etik och moral och otrohet m.m. men jag är definitivt emot ett förbud. Det är inte olagligt att vara otrogen och det ska det inte vara heller.
Varför vill moraltanter och -gubbar alltid förbjuda allting som stör deras känsliga små sinnen? Ingen tvingar dem att använda tjänster de inte tycker om. Kan de inte bara lära sig att det de kallar "sunt förnuft" kallas "reaktionär moralism" av andra?
Tack för era kommentarer och tankar. Även om de flesta av verkar ha svårt med vad jag skriver så respekterar jag era åsikter. Jag kommer inte att kommentera så mycket här, utan ger er snart fler detaljer om varför jag känner så starkt för ämnet.
Det enda jag vill säga nu är att i en anda av respekt (som jag tycker borde råda i kommentarspalten) så var vänliga och inte upprepa något jag INTE har sagt. Jag har aldrig sagt att otrohet ska förbjudas. Tidigt i artikeln var jag noga med att säga att man varken kan eller bör förbjuda otrohet. Tolka gärna inte in något annat.
Mer senare...
Jag delar helt ståndpunkten av författaren till den här artikeln. Jag var upprörd av reklam för denna sajt, i synnerhet det här ordet "gift". Är det sajten för de gifta? Gifter människor sig för att vällusta? När dessa människor säger om kärleken, jag tycker att är det faktiskt lögn, falskhet och luststrävan till varje pris. Om man eller kvinna är ung och ogift, det kan förstå på något sätt. Men när de har sin familj och barn, är de ansvariga för dem. Makar bör hysa förtroende för varandra. Det är tid att stadga, bli klokare, leva värdigt och vara det exemplet för sina barn. Den här sajten bidrar till familjens förstörelse och nationens degeneration. Jag är gift i 12 år. Jag frågar mig om jag kunde se in i ögonen på min dotter och prata med henne om familjevärderingar efter denna lilla "äventyr". Strävan efter pengar och nöje gör folk glömma sina samvete och själ och Guds bud. Varför multiplicera onda och lögn?
När jag läste om denna sajt så var min första tanke, jaha, ett nytt sätt att marknadsföra prostitution. Enligt mig så handlar det inte om något annat än just det. 1400 män hade kontaktat den kvinnliga profilen och 1 den manliga talar sitt tydliga språk. Ägaren till denna sajt är en hallick rätt och slätt och naturligtvis så är pengar främsta drivkraften. Det är pinsamt om någon tror något annat och naturligtvis så finns här ett gäng radikala manschauvinister som alltid försvarar prostitution och kallar andra för moraltanter och gud vet allt. Tragiskt.
@Stiina Englund, du menar alltså att de kvinnliga medlemmarna på sajten är "horor", trots att de får betala rejält för sina medlemsskap? Bra försök till april-skämt där! :)
#36 Stiina Englund,
Om du lyckas visa att folk säljer och köper "sexuella tjänster" på VM
så ger jag dig rätt. Men det är ganska billigt att kalla kritker av moralpredikanter för "radikala manschauvinister".
#34 Tatyana Kiselliova,
"Den här sajten bidrar till familjens förstörelse och nationens degeneration. "
Du talar emot dig själv. På ett annat ställe i ditt inlägg talar du om ansvar för familjen. Det bara varje individ som kan ta ansvar för sin familj och relation, det går aldrig att skylla eventuella snedsprång på en fånig websida.