Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Håkan Juholt

Foto: Carl Bengtsson
Rasmus Troedsson om Håkan Juholt

Ansvariga utgivare måste be Håkan Juholt och hans särbo om ursäkt!

"Situationen är allvarlig och för att leda i bevis att journalistiken inte har brutit samman totalt måste en rad ansvariga utgivare nu be Juholt om ursäkt! Och vad avser hans särbo, som enligt god journalistisk sed skulle sluppit att alls hängas ut på det här sättet, så bör hon absolut be en advokat titta på fallet och av rent sanitära skäl kräva en ursäkt hon också. Det är dags att kolleger och läsare börjar opinionsbilda emot de ansvariga utgivare och journalister och krönikörer som lånar ut sig till sådant här. Får detta passera utan motstånd då är det vi som blundar som har tappat kompassen och ingen hjälps rätt av att vi fortsätter att vissla i mörkret."


Om författaren

Rasmus Troedsson är skådespelare och har tidigare journalist.

Aldrig har jag sett ett mindre motiverat ifrågasättande av en politiker än det som just nu sker i en rad media i Sverige. Håkan Juholt, nytillträdd partiledare och statsministerkandidat, för det socialdemokratiska partiet är måltavlan. Bakgrunden är att hans särbo har dömts och sonat ett bedrägeribrott. Och med detta som fond publiceras reportage och krönikor som ställer sig frågande till om detta svärtar ner Juholt och socialdemokraterna.

Jag är en ganska rutinerad journalist och skådespelare och normaltillståndet är att jag inte alls förhåller mig till okultiverade omdömen. Men detta mediedrevs genomslagskraft tvingar mig att processa ett skamlöst jippo och att protestera.

Bland journalister är det vanligen flertalets utgångspunkt att man inte ägnar sig åt två sysslor, nämligen konspirationsteorier och "guilt by association". Likaledes är det för skådespelare självklart att manusen måste berätta något om karaktären man gestaltar och i det ljuset framstår intrigen runt Juholt som stollig!

Motsvarande association i ett manus skulle förkastats av varje kvalificerad producent som långsökt och rentav vettlös! Men svensk press förnekar sig inte utan förenar dessa groteska sysslor i häpnadsväckande frågeställningar om huruvida Juholts - särbos sonade brott - på något obegripligt sätt skulle kunna svärta ner Juholt och partiet. Kan någon enda förklara för oss hur det skulle det gå till - magi kanske? Eller gemensamma brottsplaner efter att Juholt drabbats av moralisk smitta som måhända är luftburen.

Allvarligt talat så saknar frågan varje rimlig anledning att ställas! Hederliga journalister ställer endast relevanta frågor! Särskilt om svaren är ämnade att påverka någons förtroendekapital! Detta accepterar alla yrkesskickliga journalister. Att ens spekulera i hur väljarna uppfattar denna händelse är en helt annan fråga som möjligen kan motiveras bland psykologer i en studie i fördomar. I det ögonblicket publicister blandar samman de här frågeställningarna överger man journalistiken som metod till förmån för skvaller.

Som medborgare är jag ställd inför faktumet att jag inte kan undkomma de här smutsigheterna såvida jag inte isolerar mig från omvärlden! Är det endast i vår ensamhet som vi kan räkna med att varje människa äger rätten att inte representera någon annan än sig själv! Svaret får inte vara ja på den frågan för i så fall har betydelsen av journalistens yrkesetik eroderat bort.

Situationen är allvarlig och för att leda i bevis att journalistiken inte har brutit samman totalt måste en rad ansvariga utgivare nu be Juholt om ursäkt! Och vad avser hans särbo, som enligt god journalistisk sed skulle sluppit att alls hängas ut på det här sättet, så bör hon absolut be en advokat titta på fallet och av rent sanitära skäl kräva en ursäkt hon också.

Det är dags att kolleger och läsare börjar opinionsbilda emot de ansvariga utgivare och journalister och krönikörer som lånar ut sig till sådant här. Får detta passera utan motstånd då är det vi som blundar som har tappat kompassen och ingen hjälps rätt av att vi fortsätter att vissla i mörkret.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34531

30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är inte särbons affärer som är problemet, utan att Juholt inte nämnt detta för valberedningen. Det vittnar om dåligt omdöme hos Juholt, självklart är detta en fråga som valberedningen borde ha fått ta ställning till. Obegripligt handlande när man vill finna folkets förtroende. Se f ö http://anderspetters.wordpress.com/2011/03/29/hakan-juholt-daliga-omdome...

Permalänk | Anmäl #2 Anders Brynge, 2011-03-29, 08:52

Självklart är familjen Juholts bedrägeribrott mindre allvarliga än t.ex. miljardsvindeln mot assistansersättningssystemet.

Media silar mygg och sväljer kameler.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2011-03-29, 09:12

Jag är också motståndare mot dessa mediadrev som endast har till uppgift att "avslöja" scoop. Vi kan varje vecka se Josefsson och company träffa någon underchef och förhöra denna så att spottet yr.

Vi vet att Schenström fick avgå när hon drack två glas vin.

Vi vet att Borelius fick avgå för svart städhjälp och tv-licens. Tänk om det var maken som köpte tjänsterna?

Samma sam med Chilo.

Juholt aspirerar dock på Statsminister posten och hans "särbo" kommer då att bli vår först lady. Hon kommer att deltaga vid alla stora middagar och följa med på statsbesök. Hon kommer också att ha hemliga dokument hemma i deras gemensamma bostad (Sagerska???).

Av den anledningen är det ju lite intressant i alla fall att granska henne eller tycker du inte? Hennes brott är trots allt ganska mycket allvarligare än att inte betala tv-licens eller ta ett glas vin när man har jour.

Sen tror jag dock att vi måste få SVT, DN och SVD att leda media i Sverige då Aftonbladet och Expressen tappat all rim och fason i sin nyhetsutövning.

Tyvärr vägrar SVT att ta denna ledning trots miljarder i licensintäkter. Man fortsätter att sända undermåliga nyheter och program som debatt och Uppdrag Granskning.

Permalänk | Anmäl #4 Amerikanen, 2011-03-29, 09:20

@Peter - du har uppenbarligen fel eftersom Jimmie Åkessons sambo också är dömd för brott.

Permalänk | Anmäl #5 Hans Eriksson, 2011-03-29, 09:21

.."det är vi då är det vi som blundar som har tappat kompassen och ingen hjälps rätt av att vi fortsätter att vissla i mörkret."

Att hänga ut en person som skonat sina misstag tillhör "hyenjournalistiken"

Att komma åt Håkan Juholt med hjälp av hans särbo är bara YNKLIGT!

Ramus många ,många dina kolleger har för länge sen tappat kompassen och förvandlad Sverige till "butik-Sverige" där alla har sitt pris och kan säljas

Permalänk | Anmäl #6 krys pawela, 2011-03-29, 09:28

Hallå...hallåå
Nu får ni lugna ner er. Hade alternativet med tisslande och tasslande och ryktesbildning om detta varit bättre?

Det här är en sak som mår allra bäst av att berättas, under rådande omständigheter. Sedan kommer inte så mycket mer att hända. Tror inte någon dömer Juholt på förhand på grund av detta.

Men själva idén om hemlighetsmakeri, mörkande eller informationsstyrning som artikelförfattaren, och en del kommentatorer uppenbarligen gillar gör allting värre och hör hemma i andra samhällen helt olikt vårt.

Permalänk | Anmäl #7 Bocken Bruse, 2011-03-29, 09:37

Att stämma tidningar med advokat är helt fel väg att gå. Det drar ut på plågan i åratal, och tidningarna får ännu mer att skriva om.

I sakfrågan är det jättespännande om en (s)-ledares dam är en dömd brottsling. Precis som om (mp)-sambon bär päls, (v)-gubben kör storstadsjeep, (m)-frun skolkade från skolan osv. Rent skräp och skvaller, visst. Men jag kan inte se hur en journalist kan undvika att skriva om det. Med lite tur så går drevet och (s)-ledaren måste avgå. och du, den lilla journalisten, ordnade detta scoop.

Den som frivilligt tar på sig en partiledarroll i Sverige är galen. Eller blir.

Permalänk | Anmäl #8 Thomas Eliasson, 2011-03-29, 09:40

Till detta kommer ju en otroligt viktig aspekt till. Att stå för vad man gjort, även om det var fel.

Juholts särbo har två alternativ. Det första är att stå för vad hon gjort, tagit sitt straff och uttrycka en förståelse för att det var fel, och att hon är medveten om det och inte avser göra om det. På det sättet värderar hon sig själv och vinner tillbaka förtroende.

Annars kan hon ju alltid tiga. Fortsatt oärlighet alltså.

Vad vill ni, som tycker så konstigt ha? Har ni verkligen tänkt igenom vad ni säger?

Permalänk | Anmäl #9 Bocken Bruse, 2011-03-29, 09:42

Rasmus Troedsson förvandlar Juholt och hans kulbo till lama offer.

Tidigare granskningar och avskedande på grund av små eller stora lik i garderoben hos nyvalda politiker, måste ha varit en tillräcklig väckarklocka för Juholt.Dagens Industri gjorde inget fel.
I dagens värld och dess spelregler kommer ingen undan granskning.
Det är en iskall medveten handling att tro att man kan förtiga sanningen för valberedningen, sina framtida väljareoch svenska folket och komma undan med det.
Juholt framstår som en fräck och dumdristig går-det-så-går-det-typ.
Och får säkert höra epitetet Ljugholt mer än en gång i framtiden. Svenskar är långsinta när det gäller omoral.

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #10 Carina Nordén Åkerlund, 2011-03-29, 10:09

Som partiledare för Sveriges Socialdemokratiska Arbetarparti så är Håkan Juholt statsministerkandidat. Och som ”Amerikanen” skriver så kommer hon att som statsministerns kvinna att representera Sverige på samma sätt som Filippa Reinfeldt gjort och andra statsministerfruar gjort innan henne.
Det finns alltså ett allmänintresse av att veta vem hon här.
Det som har publicerats är inte skvaller utan vad som står i en offentlig handling. Domen från Stockholms tingsrätt kan vem som helst av oss begära att få hemskickad.
Såvitt jag kan bedöma finns det inte någon anledning för någon ansvarig utgivare att be om ursäkt för att dom publicerat domen. Jag känner mer tveksamhet inför det faktum att tidningar börjat publicera namn på misstänkta i pågående brottsutredningar
Utöver att partiledarens kvinna är dömd för bedrägeri så har tidningarna även skrivit om det faktum att Juholt tydligen inte informerat valberedningen om domen innan valberedningen utsåg honom till partiledarkandidat och i praktiken då även utsåg honom till ny partiledare.
Även detta måste anses vara av allmänintresse varför någon chefredaktör knappast behöver be om ursäkt för det.

Permalänk | Anmäl #11 Lars Johansson, 2011-03-29, 10:32

Rasmus Troedsson lever måhända kvar i den tid då de som tillhörde den så kallade ”sosseteten” per definition var medborgare höjda över alla misstankar. Och till sosseteten räknades även de höga partifunktionärernas respektive. Och om någon tidning skrev något ofördelaktigt om någon i partiadeln så skulle tidningen be om ursäkt oavsett om det som skrevs var korrekt eller ej som tex i ”Geijeraffären” . Men Rasmus, den tiden är förbi.
Välkommen till det tjugoförsta århundradet.

Permalänk | Anmäl #12 Lars Johansson, 2011-03-29, 10:41

Juholt kan nog göra ett utmärkt jobb alldeles oavsett om hans hjärtas kvinna någon gång skatteplanerat omoraliskt eller fifflat med kvitton.

En smärre miss av S-ledaren att inte påpeka det till valberedningen eftersom mediauppbådet alltid blir mindre om man förekommer det, men jag tror inte att det totala antalet människor som bryr sig ens är mätbart stort.

Rätt skall dock vara rätt, så jag håller med skribenten om att serva tillbaka och utkräva ursäkter om man skulle idas till det eftersom de journalistiska övergreppen överstiger Juholts misstag. Men jag kan inte säga att jag personligen bryr mig nämnvärt om fortsättningen.

Permalänk | Anmäl #13 Ludvig Nyberg, 2011-03-29, 10:44

Juholts uppdrag är ett FÖRTROENDEUPPDRAG.
Om han har stark gemenskap med en person, som redan visat sig vara kapabel att missbruka förtroendet, då är det på sin plats att ifrågasätta personens lämplighet. Om man lägger till att Juholt smusslat med särbons bakgrund - då är cirkeln sluten.
Förtroendet är en engångsvara. Är det förbrukat, då är det förbrukat FÖR GOTT.

Jag personligen inte vill ha en statsminister, vars särbo har redan visat sig vara en bedragare. Socialdemokraterna sjunker i mygelträsket.

Permalänk | Anmäl #14 Aris Toteles, 2011-03-29, 10:49

#1

"Tänk om det hade varit en fru till en Sverigedemokrat"...
När ska ni i SD:s nätmaffia sluta tjata om att ni är offer hela tiden? Verkligheten ser ju precis tvärtom ut. Tavlor av SD-politiker blir långt ifrån lika uppmärksammade som de från andra partier. I det här fallet är det ju extremt tydligt dessutom eftersom det finns en exakt parallell.

Jimmie Åkesson har också en särbo. Hon är dömd för misshandel av en 15-årig tjej. Brottet är minst lika allvarligt som Juholts sambos brott och ligger lika långt tillbaka i tiden. Att inte ens du som SD-anhängare har hört talas om det är väl ett bevis för att det inte fått samma uppmärksamhet som det här nu får.

Permalänk | Anmäl #15 Hans Martinsson, 2011-03-29, 11:26

Eller just det. Jag glömde en sak.
Jimmie Åkessons särbo, som även är dotter till Margareta "Forex" Sandstedt, är inte bara flickvän till partiledaren utan även anställd i partiet. Hon är sekreterare åt Sverigedemokraternas gruppledare Björn Söder och kandiderade själv till EU-parlamentet.

Hon är alltså politiker själv och till skillnad från Juholts särbo en offentlig person. Men trots det har det inte lett till en enda löpsedel.

Så kom inte och säg att SD blir motarbetade av medierna, när det är precis tvärtom.

Permalänk | Anmäl #16 Hans Martinsson, 2011-03-29, 11:31

Jag håller med Ludvig Nyberg, #13. Håkan Juholt är en anhörig. Många moderater har gjort värre saker än vad Juholt gjort/ inte gjort. De ministrar Fredrik Reinfeldt valde men som fick avgå hade själva gjort dumheter, varit omoraliska, brutit mot lagen. Juholt har inte gjort någonting vad jag förstår.

Permalänk | Anmäl #17 Bror Viktor, 2011-03-29, 12:02

Konstigt att Hans Martinsson och Rasmus Troedsson tycker att det ar ok att hanga ut Sverigedemokrater men INTE sossar. Det ska val vara lika for alla.

Permalänk | Anmäl #18 World Traveller, 2011-03-29, 12:15

Det var nog det dummaste jag läst på länge! SJÄLVKLART borde Juholt berättat om sambons kriminella bakgrund. Hur ska han vara trovärdig när han anklagar sina politiska motståndare för "girighet" när en en person dömd för girighet väntar på honom hemma? Det socilaistiska hyckleriet når ständigt nya nivåer!

Lek med tanken att Juholt blir vår nye statsminister. Hur kan han agera trovärdigt i internationella frågor om korruption och brottslighet. Alla kommer ju ifrågasätta hans omdöme när han valde denna kvinna som sin partner. Visst, kärleken är blind. Men inte SÅ blind!

Men sossar har i alla tider alltid klarat sig. Och alltid får de stöd av vänsterjournalister som griper in i deras försvar. Skamligt.

Permalänk | Anmäl #19 Dan Hammar, 2011-03-29, 12:30

Som jag också kommenterat i min blogg: att inte underrätta valberedningen i förväg var inte en miss, det var ett stort misstag. Detta sänker socialdemokratins möjlighet att återkomma. Alltför många känner nog samma tveksamhet som jag - kan jag ge förtroendet att leda landet till denne man som inte har omdöme nog att vara öppen mot valberedningen när det krävs av honom.

Permalänk | Anmäl #21 Anders Brynge, 2011-03-29, 15:09

Håkan Juholt lät snabbt sina söner och sin "kulbo" bli en del i sitt mediala maskineri och därmed var dom också med i spelet.
Att då även dom blir granskade av medierna är inte orimligt.
Det är ju inte några obekräftade rykten som publicerats utan en lagakraftvunnen dom och att publicera en sådan borde under dessa omständigheter inte vara så kontroversiellt.
Men i första hand handler det inte om hans "kulbo" utan om hans eget omdöme.
Han underlät att informera valberedningen om att domen fanns och sen går han ut och säger att han "förlåtit" henne för att hon stal från sin arbetsgivare precis som om det var upp till honom att göra det.
Det här är inte "en smärre miss av S-ledaren" som #13 Ludvig Nyberg påstår utan ett mycket stort misstag.

Permalänk | Anmäl #23 Lars Johansson, 2011-03-29, 17:14

Jämför med Carl Bildt. Han underlät att informera statsministern om sina aktieinnehav i bl a tveksamma Lundin Oil, om jag minns rätt. Bildt hade väl bra mycket aktier i ryska Gazprom också. Mycket olämpligt för en utrikesminister. Bildt vägrade bra länge att avyttra olika aktieslag.

Det blåste över och det kommer detta också att göra. Det politiska minnet är kort.

Permalänk | Anmäl #24 Bror Viktor, 2011-03-29, 18:34

Lika barn leka bäst. Att lägga vantarna på andras privata medel är ju socialisters högsta önskan oavsett om man heter Håkan Juholt, Vladimir Uljanov eller Salvador Allende.

Permalänk | Anmäl #25 Robert Pettersson, 2011-03-29, 19:13

Säg mig, ni som vet. Vad är det för principiell skillnad mellan Donner, som förskingrade pengar från RK och som dömdes av tingsrätten till 5 års fängelse och Juholts Kulbo som också förskingrade från sin arbetsplats.
Är det storleken på summan de förskingrat som påverkar domen? Kommer Donner att återfå förtroendet, efter att han sonat sitt brott? Är det mer självklart att kvinnan ska ha tillbaka förtroendet. Ska inte lagen behandla alla lika? Eller ligger det dolda känslor bakom våra ställningstaganden?

Permalänk | Anmäl #26 Gudrun Ekstrand, 2011-03-29, 20:03

re 24 Bror Viktor
"Jämför med Carl Bildt. Han underlät att informera statsministern om........... Det blåste över och det kommer detta också att göra. Det politiska minnet är kort"

Nej du kan inte jämföra med Carl Bildt. Han är vår meste Teflonpolitiker och spelar i en egen liga..
Och om du tror att det politiska minnet är kort så kan du fråga Juholts företrädare om huruvida hennes Tobleroneinköp med statens betalkort och betalningsanmärkningar hos Kronofogden någonsin glömdes bort. Då kommer hon att upplysa dig om att dom aldrig glömdes bort.
Och det är måhända olämpligt att inneha aktier i Gazprom men det är inte ett brott enligt brottsbalken vilket också är en skillnad

Permalänk | Anmäl #27 Lars Johansson, 2011-03-29, 20:17

#27 Lars Nyberg. Nu hänvisade jag närmast till att Calle Bildt faktiskt agerade oetiskt, och fortfarande gör när han kör sin egen utrikespolitik i svenska folkets namn. (Vågade länge inte uttala sig i oljelandet Libyens aggression mot egna folket t ex) Sen har ju faktiskt Håkan Juholt själv inte gjort något liknande, ännu i vart fall.

Permalänk | Anmäl #29 Bror Viktor, 2011-03-30, 07:37

Rasmus,

Högre krav måste ställas på våra politiker än andra vanliga dödliga. Håkan Juholt har uppenbarligen inte nämnt sambons brott för S valberedning. Omdömeslöst är nog det som valberedningen tycks tänka idag. Har han känt till brotten innan de avslöjades är en annan fråga, som jag tycker kan behöva granskas. Detta skulle var än mera omdömeslöst och direkt göra honom omlämplig i posten som S ordförande.

Det är inte lika lätt att vara på toppen som det är att vara vem som helst. Vi amerkaner säger om vår president: En vanliga man med ovanliga egenskaper. Det Julholt nu visat är att han kanske inte besitter de kvaliteter som vi måste fordra av våra ledare.

Permalänk | Anmäl #30 Arvid Andersson, 2011-03-30, 09:52

Intressant artikel. Och tänkvärt att en uttalad borgerlig skribent går ut i försvar för den nye S-ledaren. Vilka slutsatser ska man dra av det?

Permalänk | Anmäl #31 Zoran Alagic, 2011-03-30, 15:34

"Intressant artikel. Och tänkvärt att en uttalad borgerlig skribent går ut i försvar för den nye S-ledaren. Vilka slutsatser ska man dra av det?"

Tja... - #31 Zoran Alagic - själv ser jag nog den ”svenska modellen” som den mest lyckade storebrors-staten i hela världen, tyvärr tyvärr... :cry:

Permalänk | Anmäl #32 Josef Boberg, 2011-03-30, 21:00

Man tar sig för pannan som f.d journalist. Ska det bes om ursäkt när en person som kan bli Sveriges nästa statsminister gör ett massmedialt magplask. Det är nog mer så att Juholt ska be sin särbo om ursäkt. I sådana här lägen skall en intelligent politiker se till att förekomma inte att förekommas. Speciellt när hans agerande innebär att hans särbo far extra mycket illa .

Permalänk | Anmäl #34 anders wasén, 2011-03-30, 21:59

Den enda i hela kråksången som skall be om ursäkt, och det till sitt eget parti i allmänhet och valberedningen i synnerhet, är Håkan Juholt. Skälet är mycket enkelt. När någon skall väljas till en hög politisk post, så skall alla papper på bordet. Det innebär också att valberedningen skulle fått kännedom om Juholts sambos handlingar och konsekvenserna i form av fällande dom. Observera att Juholts sambo skall ges en ny chans som alla andra, men det innebär inte att inte Juholt skulle talat om detta. Tvärt om.

När Håkan Juholt sedan följer upp sin märkliga kvinnosyn, för märklig är den i mina ögon när mannen startar med att säga att hans kvinnas handlingar inte smetar av på honom eftersom han förlåtit henne, med att avsätta en kvinna som är hemma på graviditetsledighet från en politisk position, då uppstår frågan om Juholt lärde in vad som lärdes ut under samhällskunskapslektionerna i grundskolan. Värre än så, har Juholt tagit in vad som sagts och beslutats i den svenska Riksdagen om hur kvinnor som är hemma på graviditetsledighet skall behandlas på arbetsplatser, av sina arbetsgivare och varför?

Jag är själv varken röd- eller blåstrumpa. Genustänkande är i mina ögon sandlådenivå där enskilda människors utvecklingsmöjligheter och kapacitet sätts å sido för generellt könsbundet tänkande.

Men skall någon representera ett parti som vill kalla sig feministiskt, så bör denne någon visa att han/hon respekterar dessa kvinnor och sätter dem jämnsides med män. Annars är det bara spel för barrikaderna och liknar den attityd som många tyvärr har gentemot barn. Gör som jag säger och inte som jag gör.......

Permalänk | Anmäl #36 Inger E Johansson, 2011-04-02, 04:20


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.