Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Afghanistan

Foto: Scanpix.
Hans Linde om Afghanistan

Utländska soldater kommer aldrig att befria afghanerna

Jag har sett det glimma i ögonen på svenska politiker när förhoppningar väckts om att få ge sig ut på "pojkäventyr" och besöka de svenska soldaterna några dagar. Jag är dock en av de få svenska politiker som kunnat resa utan säkerhetsvakter, sluppit skottsäkra västar och på egen hand kunnat vandra runt på Kabuls gator. För medan andra åkt till Afghanistan med den svenska försvarsmakten har jag rest till Afghanistan som styrelseledamot i Svenska Afghanistankommittén, skriver Hans Linde, riksdagsledamot (V).


Om författaren

Hans Linde,
Riksdagsledmot på plats i Kabul

Det är fredag i Kabul och helgdag, men jag väcks av mullret från flygplan - kriget tar inga lediga dagar. Den senaste akten i det oändliga kriget i Afghanistan, som inleddes med USA:s anfallskrig, är inne på sitt tionde år. Under dessa tio år har omvärldens fokus varit de militära striderna, de stängt nya strategierna och dödsfallen bland de utländska soldaterna. Den internationella insatsens misslyckande är omöjligt att blunda för, men inom växer mig ändå ett hopp för Afghanistan. Långt fjärran från ISAF:s militära kampanjer bygger det afghanska folket själva sitt land.

Jag är inte den första riksdagsledamoten som rest till Afghanistan och knappast den sista. Jag har sett det glimma i ögonen på svenska politiker när förhoppningar väckts om att få ge sig ut på "pojkäventyr" och besöka de svenska soldaterna några dagar. Jag är dock en av de få svenska politiker som kunnat resa utan säkerhetsvakter, sluppit skottsäkra västar och på egen hand kunnat vandra runt på Kabuls gator. För medan andra åkt till Afghanistan med den svenska försvarsmakten har jag rest till Afghanistan som styrelseledamot i Svenska Afghanistankommittén. SAK har lyckats med det som de utländska trupperna i grunden misslyckats med, att vinna folket förtroende. "Vår säkerhet grundar sig i vårt goda rykte" säger man när vi i en vanlig Toyota passerar ytterligare en ambassad omgärdad av murar, taggtråd, sandsäckar och tungt beväpnad militär.

Enligt retoriken från Washington och riksdagens talarstol är Kabul befriat, men det känns med som en belägrad stad. Avlägsen är också kvinnornas befrielse, snart tio år efter talibanernas fall fladdrar fortfarande burkorna i vinden både i Kabul och på de dammiga bygatorna i Samangan-provinsen. På det afghanska flygbolaget Kam Air bär visserligen inte flygvärdinnorna burkor, men kvinnor får inte sitta vid nödutgångarna.

Säkerhetsläget har försämrats, förra året dog över 2700 civila afghaner i kriget - ett nytt dystert rekord. I Jalalabad har den sista musikaffären tvingats stänga och i Kabul börjar de lyxigare matbutikerna allt mer se ut som militärbunkrar, även det värdemätare på att regeringen och den internationella insatsen förlorar mark. På en indisk restaurang hör i Mazar-e-Sharif ser jag president Karzai hålla tal. "Överlämnandet börjar idag" säger han och räknar upp städer och provinser där den afghanska armén ska ta över säkerheten. Ingen verkar dock tro på dessa tidtabeller med datum och provinser. För svensk del har det så kallade överlämnade inletts med en kraftig utökning av antalet svenska soldater. En avveckling känns här minst sagt avlägsen.

Jag hör ingen uttrycka något hopp om säkerhetsläget. Misstagen är för många, utvecklingen har gått åt fel håll för länge. Är då Afghanistan förlorat? Tvärtom kommer jag att lämna landet mer hoppfull än när jag kom. Exemplen är många på hur civilt bistånd och praktisk solidaritet mellan afghaner och svenskar gjort skillnad i människors vardag. Jag önskar att de som ifrågasätter om bistånd verkligen gör någon skillnad skulle få göra den resa jag gjort.

I Ayback träffar jag 18 kvinnor mellan 18 och 32 år som tack vare SAK utbildar sig barnmorskor. De berättar om sin dröm om att få hjälpa kvinnorna på landsbygden och i deras ögon skiner stolthet. I Mazar-e-Sharif besöker jag en ortopedisk verkstad som tillverkar rullstolar, kryckor och andra hjälpmedel. Än en gång slåss jag av stoltheten i ögonen hos mannen bakom svetsen. Ett par kvarter bort möter jag lärare och elever på en skola för funktionsnedsatta. Blinda lär sig punktskrift, döva tränas i teckenspråk och de intellektuellt funktionsnedsatta får respektfullt den hjälp de behöver. Målet är att eleverna ska integreras i det vanliga skolsystemet och man berättar hur man lyckats ändra attityderna till barn med funktionshinder.

Där och då bestämmer jag mig, kan en 18-årig kvinna i Ayback eller två blinda flickor i Mazar-e-Sharif tillåta sig själv att drömma om ett bättre Afghanistan, ett land i fred, så måste jag också våga göra det. Men det är min övertygelse att det kommer vara just dessa stolta afghaner som kommer förverkliga denna dröm, inte de utländska soldaterna.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34502

12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Man kanske kan sammanfatta med att du är talibantrogen och därför inget har att frukta från dem. Och samtidigt företrädare för sverige och riksdagen, en allierad, och därför är den afghanistanska regeringen och västmakterna nödda och tvugna att låta bli att bekämpa dig trots att du är deras fiende? Trygghet uppnådd genom att alliera sig med sitt lands fiender, är det något att yvas över?

Permalänk | Anmäl #1 Martin A, 2011-03-28, 16:41

Oj, vad det svider när jänkarna inför fria val i ett arabland.

Permalänk | Anmäl #2 Robert Pettersson, 2011-03-28, 18:20

Snyyggt staylad bild förresten, var den dyr?

Permalänk | Anmäl #4 Martin A, 2011-03-28, 18:48

Linde går alltså fredad genom Kabul därför att han är SAK:are. Det är nog så enkelt som att talibanska överkommandot har utfärdat en order att folk som dom har nytta av inte skall sprängas. Lenin skapade uttrycket "nyttiga idioter" för sådana personer. Linde exemplifierar sin klockartro på talibanernas möjliga bättring med utbildningen av barnmorskor i Ayback. Men det är fromma förhoppningar. Jag såg igår en gripande dokumentär på tv om en tioåring i Mazar-e sharif som såldes till en gammal man för femti lamm. Det var en process på gång för att ogiltigförklara affären, men mannen hämtade flickan och tog henne med sig till ett talibanbehärskat område. Där är han säker och flickan kan ingen få kontakt med, hon är försvunnen ur sina syskons och sin mors värld. Hans Linde kan väl uppsöka honom och snacka lite med de tongivande talibanerna, betrodd som han är - eller tror sig vara.

Permalänk | Anmäl #7 Pjotr Lesr, 2011-03-28, 22:09

Det är intressant när obetydlig riksdagsledamot från lilla Sverige uttalar sig om en internationell aktion så som den i Afghanistan efter en liten kort visit med en intresse organisation. (för er som inte vet, Afghanistan är INTE ett arabland)

Det är mycket som kan förbättras där. Samtidigt går det inte att komma undan det faktum att en militär närvaro är av yttersta vikt för stabilitet.

Det märks att konceptet "nation building" inte har nått Sverige. Det kommer ta minst 1, om inte 2 generationer innan kvinnor och män kan gå på Kabuls gator utan burka och gevär.

Faktum är att även om det finns män i Afghanistan som vill se förändring så är det svårt att bryta sig loss från kollektivet. Straffet är döden oavsett kön ifall talibaner anser dig vara förrädare.

Med över 13 olika etniciteter som alla har stark klan kultur, och två officiella (4 inofficiella) språk, kan man inte förvänta sig ett enat land med fungerande institutioner på mindre än ett decennium.

Hans Linde är naiv, okunnig och blind. Han ser inte risken för ökat våld mot kvinnor ifall trupperna lämnar landet.

Detta är ett krig som utkämpas mot extremt farliga människor som försörjer sig på opium handel.

Dagens verklighet ser ut så att en Afghan får mer i timlön av talibanerna än vad han får av FN. Ni läste rätt, att vara taliban är ett jobb som tyvärr blivit den ända inkomstkällan för många. Riskerna är höga, men precis som vilken annan människa så väljer man att göra det som man tror kan leda till att ens familj har mat för dagen. Detta måste ändras, vilket endast är möjligt ifall människor känner sig trygga nog att välja bort talibanerna trots deras hot.

Folket lever i en desperat situation. Vi kan inte överge dem nu!

Permalänk | Anmäl #8 Temi, 2011-03-29, 08:27

#2 Ja, jag förstår inte vad det är med folk?!
Jänkarna har ju alltid varit ytterst generösa med sin "demokratihjälp", bland annat i Chile 1976, för att inte nämna den hjälp som de bistått övriga sydamerikanska "demokratier" med under hela 70-talet, med School of Americas

#8 Temi , nej DU verkar vara "naiv, okunnig och blind"!

Militär närvaro i Afghanistan har varit i princip KONSTANT under hela senare delen av 1900-talet, dvs i ca 60 år. Hur ser trenden ut, tycker du situationen har stabiliserats?
Trots dessa vidlyftiga internationella interventioner, i syfte att "hjälpa" så är civilbefolkningen mer utsatta än någonsin förr.

Vad gäller opiumodlingen så har detta en egen djup och komplex historia, som jag inte har möjlighet att gå in på, men som tjänat
imperialistiska ärenden länge och väl.
En ingång finns här utdrag: "2009 tillverkade Afghanistan dubbel så mycket droger som hela världen gjorde för 10 år sedan."

Dagens boktips
Svält och kolonialism: hur tredje världen underutvecklades
av Mike Davis

Tegelsten som verkligen rekomenderas!

Permalänk | Anmäl #9 L. Cienfuegos, 2011-03-29, 12:16

Chile 1973 ska det stå.

Permalänk | Anmäl #10 L. Cienfuegos, 2011-03-29, 12:19

Enligt http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_69349.htm :”NATO is in Afghanistan at the express wish of the democratically elected government of Afghanistan and is widely supported by the Afghan population.”
Det du, Linde! Det finns en demokratiskt vald regering i Afghanistan som ser till att ordning råder.
Och enligt samma länk: “NATO-ISAF aims to prevent Afghanistan from once again becoming a haven for terrorists, to help provide security, and to contribute to a better future for the Afghan people.”
Terrorister i Afghanistan? Som kraschade plan i skyskrapstoppar så att tornen rasar uppifrån! Jag betalar som sagt i tidigare inlägg € 1 000 000:- till den som kan visa att det är möjligt.
Och: “On 22 March 2011, President Karzai announced the beginning of transition to Afghan lead for seven districts and provinces in the country: Bamiyan province, Herat city, Kabul province (except Surobi), Lashkar Gah (Helmand), Mazar-e-Sharif (Balkh), and Mehtar Lam (Laghman).”
Och eftersom de svenska knektarna är i Mazar-e-Sharif kan de snart åka hem. Den demokratiskt valda regeringen i Kabul skall ta över. Mission completed!

Permalänk | Anmäl #13 Anders Björkman, 2011-03-29, 16:38

#10 L. Cienfuegos
Chile 1973. Allende hade börjat att lägga vantarna på privat egendom. På det sättet förnekade han sig inte som socialist, the rest is history.

Permalänk | Anmäl #14 Robert Pettersson, 2011-03-29, 19:36

// Temi

Opiumodlingen har exploderat sedan invasionen, det är alla helt överens om (även USA). Idag kommer nästan alla opiater från Afghanistan (95%), och det är kanske 2/3 av landets ekonomi. Alla vet att den afghanska regeringen, en av världens mest korrupta, är djupt insyltad i droghandeln.

Vi slåss alltså MED drogfabrikanterna MOT talibanerna.

Man kan diskutera om insatsen i Afghanistan hade ädla eller cyniska avsikter, men en sak måste väl alla se vid det här laget: Den fungerar inte.

Permalänk | Anmäl #15 Jakob Jonsson, 2011-03-29, 21:40

Ngn har sagt här att Linde är "blind, naiv och okunnig". Jag håller med "okunnig", men jag håller inte med "naiv".

Vänster har inget stöd bland svenskarna, därför flörtar vänster med alla möjliga invandrargrupper . Invandrare är trötta på tomma tal, därför de inte tror på vänster. Jag hörde att H.Linde är kallad t.o.m. "Hitler Jugend" bland vissa etniska minoriteter.

Permalänk | Anmäl #16 Emil, 2011-03-29, 22:28

#14 Robert Pettersson, du gör här ett halvhjärtat försök till förtal av en man som var en viktig förkämpe och fortfarande är en stor inspiration för sydamerikas demokratirörelser. Du får gärna försöka belägga ditt påstående.
Men åter till jänkarnas beredvillighet att hjälpa till i demokratiska processer:
CIA har på senare år släppt bitar av information om sin inblandning i händelserna i Chile på 70-talet.
De vill därmed till synes göra avbön samt ta avstånd från vissa bitar av sina föregångares smutsiga hantering, och även bortförklara USAS agernade med att sådan var den tidens anda: USA kände hotet från kommunismen på nära håll och var tvungen att agera i självförsvar.

"So sure were senior US officials that Salvador Allende and his coalition would be defeated in the September 1970 election, as he had been three times previously, that, despite CIA warnings, they were caught off-guard when he won a plurality. Undeterred by the voters’ preference, President Richard Nixon delivered a clear and forceful Directive calling for expanded CIA operations in Chile. In the weeks between Allende’s election and his inauguration planned for 3 November, the CIA actively sought to foment a coup in Chile. Washington was unequivocal about its desire to keep Allende from power."
En sammanfattande artikel om hur insyltad USA var i denna affär, från CIA´s egna annaler.

Längre fram i dokumentet försöker man förklara och legitimera USA´s aktioner med att läget var kaotiskt och hoten mot USA många.

De upplevda hoten var många då, och den upplevelsen lär ha förstärkts ytterligare på senare år.. med eller utan hjälp utifrån.
Numera har imperiet USA ökat sin domän såpass, att de upplevda hoten kan uppstå varsomhelst på jordklotet, och röra sig om vadsomhelst. Anyone who is not our friend is our enemy, typ.

Inte förrän allting är under nogrann kontroll kan ett imperium känna sig lugnt...dvs aldrig.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“The amorphousness of the war on terrorism carries with it a paranoid edge, the suspicion that terrorists and their supporters are everywhere and must be "pre-emptively" attacked lest they emerge and attack us. Since such a war is limitless and infinite--extending from the farthest reaches of Indonesia or Afghanistan to Hamburg, Germany, or New York City, and from immediate combat to battles that continue into the unending future--it inevitably becomes associated with a degree of megalomania as well. As the world's greatest military power replaces the complexities of the world with its own imagined stripped-down, us-versus-them version of it, our distorted national self becomes the world.”

Robert Jay Lifton, psykolog och författare till boken
Superpower Syndrome: America's Apocalyptic Confrontation With The World, som tar tempen på USAs politik.

Permalänk | Anmäl #17 L. Cienfuegos, 2011-03-30, 11:36

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.