Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Insatsen i Libyen

Börje Peratt om Insatsen i Libyen

Libyen ger USA:s republikaner byxångest

Den mäktige republikanske talmannen i representanthuset John Boehner har kommit med ett uttalande där han begär att president Obama ska förklara för det amerikanska folket vad USA egentligen håller på med i Libyen och vad målen är, det har administrationen hittills missat, menar han.


Barack Obamas uttalande var kort och kärnfullt: - "Vi måste skydda det libyska folket". Eftersom Kadaffi fortsatt attackera sitt eget folk var världen tvungen att stoppa det. När Libyens ledare säger att han inte tänker visa det egna folket nåd måste världssamfundet ingripa.

Strategin där FN fått huvudrollen är lika enkel som rätt. FN resolutionen har accepterats. Detta är den stora skillnaden mot Bush och de krigshetsande republikanernas angrepp på Irak som var och är i strid mot folkrätten och där FN kördes över.

Republikanen Jeff Sessions har ifrågasatt Obamas Libyenstrategi. Samme man som bara ett år innan attackerade och skämde ut den till högsta domstolen nominerade Elena Kagan. Jeff Sessions attack på Kagan orsakades av att hon ifrågasatt Bush oprovocerade angrepp på Irak. Nu plötslig vänder Sessions kappan eftersom det är en demokrat som tar ett initiativ att hindra Kadaffis folkmord på Libyens befolkning.

När det gäller Libyen så står det ju klart att strategin på sikt är att få bort Kadaffi och bistå en demokratisk process i linje med den som nu pågår i många andra länder i Afrika och mellanöstern. Att USA´s republikaner "inte förstår" detta är möjligen ett exempel på någon slags intellektuell begränsning som förklarar rätt mycket av Sarah Palins avintelligensifieringsvåg som nu tycks rulla genom republikanernas "think tank".

Obama har klargjort att USA inte avser att gå in med marktrupp. Hur kan högt uppsatta republikaner då ifrågasätta att USA ska kunna dra sig ur ett engagemang? USA är en del av en FN operation med starkt stöd av NATO. Har man inte förstått det? Eller tar republikanerna på sig världspoliskepsen så fort det blir krig.

Uppgörelsen med Kadaffi åligger nu i första hand Europa och Frankrike har här tagit initiativet. Är det detta som oroar? Att Frankrike och eventuellt EU får initiativet i ett av världens oljerikaste länder? Ja för det är ju det allt handlar om liksom i Irak. Makten över oljan. Annars skulle USA republikanerna inte bry sig.
"Jag är speciellt oroad över att USA skulle träda i bakgrunden och överlåta flygförbudszonen till våra allierade, man kan ifrågasätta om de har kapacitet att upprätthålla den, säger John Bolton som var FN-ambassadör under den förre presidenten George Bush."
Ja, ja John Bolton vad gjorde du under Bushadministationen? Blockerade FN så fort USA´s intressen var hotade.

Det är en märklig teater som utspelar sig i USA. Hoppas vi slipper den i Europa och att Afrika själva så småningom tar itu med sina problem. Att Afrikanska Unionen inte kommer att lägga två strån i kors är ju uppenbart men det afrikanska folket har tröttnat på dessa despoter och möjligen kommer den dag då större delen av befolkningen på hela kontinenten reser sig och kastar kleptokraterna i sjön.

FN mandatet borde utökas så att övriga världen skyddar befolkningen från att despoter riktar landets vapen mot den egna befolkningen. Det är den naturliga tanken som många idag tänker. Det är då inte så konstigt att Kina, Ryssland och andra diktaturer känner en oro inför utvecklingen. Hur länge ska det dröja innan Nordkoreas befolkning reser sig och får skydd av världssamfundet?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/34305

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är nog många som har byxångest, inte minst svenska extremvänstern, somliga av vilka har talat uppskattande om socialisten Ghadafi. Folk som ifrågasätter insatsen i Libyen verkar ju komma från båda hållen, högern och vänstern. Stödjare av Ghadafi fanns/finns även bland svenska professorer i religion, bl.a. Jan berghman och Mattias Gardell. Kanske man kan säga att det är svenska vänstern som bryr sig mer om oljan? :)

Nu väntar jag bara på att FN som äntligen vågat bekämpa en diktatur som skjuter på civila även vågar säga till på skarpen mot de styrande krigsmånglarna Hamas i Gaza. De förtrycker sitt folk och krigshetsar igen med hundratals raketer i år mot bebyggelse, alltmedan monetärt stöd kommer in från omvärlden. Det går inte ihop.

Permalänk | Anmäl #1 A-K Roth, 2011-03-29, 17:39

Saddam Hussein mördade sin egen befolkning på löpande band. 2 MILJONER människors liv blev han slutligen skyldig till. Irak kriget kostade 100 000 människoliv.

Antalet räddade människoliv i Irak är sålunda mångfalt större än vad som kan antas bli fallet i Libyen. Kadaffi är vid en jämförelse här alltså rena scouten. Artikelförfattarens hyckleri och hat är både genant och märkvärdigt.

Permalänk | Anmäl #2 Thomas Ek, 2011-03-30, 11:16

#2 Nämen hoppsan Thomas vilka projektioner av upprörda känslor. Skillnaden mellan angreppen på Irak och Libyen är att väst har tagit lärdom av de fel som gjordes vid Irakkriget. Även Bush och Blair tillstår dem. Ett oprovocerat angrepp mot ett land utan FN-resolution är i strid mot folkrätten. Den flygförsvarszon och de angrepp på militär som angriper civilbefolkning i Libyen är således förankrat i en FN-resolution. Kan du Thomas förstå den skillnaden? Att sedan republikanerna i USA inte kan hantera att en demokratiskt vald president gör rätt det är vad artikeln handlar om. Men man måste således förstå detta republikanska hyckleri och Palins hatfulla angrepp på demokrater för att förstå vad som ligger bakom deras byxångest. Möjligen är detta fenomen något som du Thomas EK också lider av därav förvirringen.

Permalänk | Anmäl #3 Börje Peratt, 2011-03-30, 17:21

#1 A-K Roth vi har väl diskuterat detta tidigare har jag på känn. Konflikten i mellanöstern är av en annan karaktär ön i Libyen. I Israel - Palenstina har vi inte en ensam diktator och kleptokrat som styrt i 40 år och stoppat fingrarna i alla syltburkar som finns.
I israel har vi istället ett helt folk som ockuperar ett annat folks landområden och där israelerna med militär övermakt tvingat det palestinska folket till flyktingläger och en omänsklig situation i Ghaza.
Hamas terrorraketer är i sammanhanget en desperat kamp som möter oerhört mycket värre vedergällningar från Israel. Och ska vi då ta upp begreppen hyckleri och byxångest så är det nog en tidsfråga hur länge USA håller Israel under armarna. Sannolikt kommer revolutionen även till Ghaza och då blir det ingen jasminrevolt. Hur omvärlden ska hantera slakten på palestinierna blir kanske nästa stora FN fråga.

Permalänk | Anmäl #4 Börje Peratt, 2011-03-30, 18:18

Bäste Börje!

Ja, - men tycker du inte Börje Peratt att det ändå var för väl att USA struntade i den s.k. ”folkrätt” som länderna i diktatorernas fackförening (FN) gömde sig bakom. Eller är du en sann terroristsympatisör?

Det är beklämmande att du fortfarande, nu när Irak kriget i stort sett är över, på bekostnad av din vänsterideologi alltjämt föredragit att låta Saddam Hussein mörda ytterligare 2 MILJONER människor.
För mig är detta ofattbart korkat och illasinnat.

Permalänk | Anmäl #5 Thomas Ek, 2011-03-30, 21:42

#5 Thomas Ek. Jag anser att Saddam Hussein m fl diktatorer ska ersättas av demokrati. Frågan är bara hur? Din inställning är inte bara ett moraliskt hyckleri utan antingen brist på kunskap eller rent ointelligent. Välj själv. Så här rapporterar Sveriges Radio idag: "...president Assad kan lita på att inga av grannländerna, varken Jordanien, Irak, eller Libanon, vill se Syrien falla ner i så kallad instabilitet, inte ens ärkefienden Israel. USA är beroende av Syrien för att kunna lämna Irak. Det har än så länge inte höjts några röster för utländsk intervention för att skydda den syriska civilbefolkningen."
Man kan dock inte begära att en förblindad kork ska förstå varför USA ´s republikaner valde att intervenera diktaturen Irak eller att krossa Chiles demokrati men inte ta sig an en rad andra diktaturer.

Permalänk | Anmäl #6 Börje Peratt, 2011-04-01, 10:10

"5 Thomas Ek, det fanns en FN plan för hur man skulle ta sig an Irak innan USA intervenerade. Bush, republikanerna och USA körde över FN och denna plan. Man lyckades med olagligt angreppskrig få bort Saddam Hussein och hans styre. Därmed kan man säga att "ändamålen helgar medlen". Men samtidigt har man dödat fler oskyldiga civila än Saddam någonsin var i närheten av. Man har orsakat en terrorvåg utan like och lagt grogrund för ständiga terrorbomber inom Irak och internationellt. Om man nu ville få bort Daiktaorn så hade det funnits smartare, mindre kostsamma och för befolkningen mer humanitära sätt. Men då måste man ju tänka och inte gå på reptilhjärnans lynchmobbsbeteende. Om det är den som styr dig Thomas så förstår jag hur du "tänker"

Permalänk | Anmäl #7 Börje Peratt, 2011-04-01, 10:20

Jo, nog har vi diskuterat detta förut men försöka duger - igen. Så igen: Hamas strider inte mot någon ockupation utan mot den judiska staten, anser att den ska bort, att judarna har stulit arabisk mark. Det finns i stadgarna. Hamas förtrycker sitt eget folk, instigerar sharialagar med vansinniga straff, spränger barn till meningsmotståndare, gör blodig kupp, startar krig mot Israel, och begår vansinniga dåd mot oskyldiga civila. Tycker du inte att Hamas framfart borde stoppas? Den dag Gazas folk gör uppror kanske du ser behovet att stoppa Hamas, för allas skull i regionen?

Hur har Israel "tvingat" palestinier till flyktingläger? Där sprider du falsk information är jag rädd. De som tvingade palestinier att leva kvar i flyktingläger på VBGR var Jordanien opch Egypten som då hade ansvaret. De hade nästan 20 år på sig att tillsammans med FN lösa flyktingsituationen, bygga, assimilera, utveckla.

Israel var den enda stat som ville bygga permanenta bostäder åt palestinierna, mellan 1967 och 1994 när palestinska myndigheten upprättades. Det blev nej pga bidragssituationen. Flyktinglägren som idag finns i Libanon och Syrien är heller inte Israels ansvar. Det är inte Israels fel att palestinier diskrimineras i andra länder eller att FN låtit skapa ärvt flyktingstatus enbart för palestinier.

Permalänk | Anmäl #8 A-K Roth, 2011-08-23, 04:03


Forsvar och sakerhet
annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.