Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvinnodagen

Jenny Petersson om Kvinnodagen

Frihet - den viktigaste frågan i jämställdhetsarbetet!

Det är nu 90 år sedan kvinnor fick vara med och påverka Sveriges framtid i fria val. Vad som händer i framtiden angående jämställdhet och jämställdhetspolitik är aktuellt en dag som denna - internationella kvinnodagen. Jag är övertygad om att framtidens jämställdhet formas idag och varje dag framöver.


Om författaren

Riksdagsledamot (M), Hallands Län

En sak att uppmärksamma denna dag är att vänstern år efter år har belyst kvinnors strukturella underordning i samhället - men lika många gånger som de tydliggjort detta har de inte lyckats komma med några lösningar. Lika trött som är jag på vänsterns retorik är jag på att bli talad till i dessa frågor från vänsterns kvinnor - som mindre vetande efter som jag inte stod på barrikaderna under 70-talet...

Som 80-talist möter jag många kvinnor som är trötta på att upplevas som kvinnor som inte är förmögna att se till sitt eget bästa. Många av dessa kvinnor har svårt att respektera en feministisk rörelse som lovar "frihet" samtidigt som de intar "förtryckarnas" plats med krav på likriktning i form av olika lagar.

För mig innebär jämställdhet frihet - nämligen frihet för både män och kvinnor att själva bestämma hur deras liv ska se ut. Självklart finns det åtgärder och politiska reformer som är viktiga för att skapa ett samhälle som gör jämställdhet möjligt men i grunden handlar det om frihet.

Det är frustrerande att en kvinna med samma arbete, samma utbildningsbakgrund och samma arbetslivserfarenhet som en manlig kollega i genomsnitt får 15 procent mindre betalt - detta måste vi arbeta med och är något som de flesta håller med om.

Alliansregeringen har tagit steg i rätt riktning för att öka kvinnors ekonomiska frihet - vilket påverkar livslönen i rätt riktning. I dag, den 8 mars 2011, har kvinnor betydligt fler karriärmöjligheter än innan och detta genom att dörrar har öppnats som tidigare var stängda. Detta skapar möjligheter både till höjd lön och förbättrade arbetsvillkor. Att göra karriär, driva eget företag, kunna leva på sin lön är viktigt för såväl män och kvinnor.

Fortfarande är det allt för få kvinnor som startar och driver företag, det gäller även för män - för det är i dessa företag som de nya jobben kommer. Jag tror att genom att ge människor en större frihet över sina egna liv och att vi kvinnor dessutom vågar lita på varandra och ge varandra en klapp på axeln snarare än en kniv i ryggen så kommer vi långt i vårt jämställdhetsarbete.

En av utmaningarna framöver är också de normer som pläglar stora delar av samhället. Jag tror och vet att en del av dessa normer om att kvinnan tar ut största delen av föräldraledigheten, att vi vabbar mest, att vi "ska" tjäna mindre kommer att luckras upp när vi 70 och 80-talister tar över. Vi har inte vuxit upp i hem där det har sett ut så, och framförallt har vi inte i lika hög grad blivit präglade av det som generationerna före oss. Självklart löser inte detta allt men vi ska inte glömma bort den aspekten.

Jag vill inte vara med att stifta lagar som inkräktar på människors frihet över sina egna liv och livsval, jag tror på människors- och framförallt idag på kvinnors förmåga att ta för sig och skapa de liv som de vill ha. Vi som politiker ska se till att de får den möjligheten.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33836

7 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Var glad att kvinnor fått jobba med yrken som egentligen behöver män; militär, polis, brandkår, kirurger, för att inte tala om högre politiska poster de inkvoterats till

Permalänk | Anmäl #1 Ahmed Ahmed, 2011-03-08, 21:03

Du är dåligt påläst eller så ljuger du. Det är inte sant att:
"Det är frustrerande att en kvinna med samma arbete, samma utbildningsbakgrund och samma arbetslivserfarenhet som en manlig kollega i genomsnitt får 15 procent mindre betalt"
Enligt de undersökningar som gjorts, bland annat av statistiska centralbyrån, finns i dag inga osakliga löneskillnader. Om någon tjänar mer beror det på att de jobbar mer.

Permalänk | Anmäl #2 Jr, 2011-03-08, 23:05

#2 Jr.

Vem är dåligt påläst?

2004 konstaterade SCB att kvinnor tjänade 17 procent mindre än män. 2008 var samma skillnad på 16 procent. Med tanke på den löneutveckling vi haft är det inte osakligt att anslå skillnaden i dag till 15 procent.

SCB konstaterade dessutom 2008 att ser man bort ifrån yrke, ålder, utbildning och vilken sektor (stat, landsting etc.) man jobbar inom, är det en skillnad på 6,5 procent som inte går att förklara.

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_2008K04_TI_11_A05TI080...

Permalänk | Anmäl #4 Erik Iversen, 2011-03-09, 01:03

"Det är frustrerande att en kvinna med samma arbete, samma utbildningsbakgrund och samma arbetslivserfarenhet som en manlig kollega i genomsnitt får 15 procent mindre betalt - detta måste vi arbeta med och är något som de flesta håller med om."

Det där stämmer inte. Kontrollerat för yrkesval och arbetstid försvinner i stort sett hela löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Lägger man till att kvinnor drar betydligt större nytta av gemensamt finansierade tjänster så tjänar kvinnor antagligen mer än män för exakt samma arbete.

Erik,

Det är en jävla skillnad på 15% och 6,5%. 6,5% verkar dessutom inte ta hänsyn till hur hårt och hur mycket man arbetar, män jobbar betydligt mer ob än kvinnor och lägger över huvud taget mer tid på arbete än vad kvinnor gör.

Permalänk | Anmäl #5 John Lundaahl, 2011-03-09, 09:29

"Det är frustrerande att en kvinna med samma arbete, samma utbildningsbakgrund och samma arbetslivserfarenhet som en manlig kollega i genomsnitt får 15 procent mindre betalt - detta måste vi arbeta med och är något som de flesta håller med om."

Det där stämmer inte. Kontrollerat för yrkesval och arbetstid försvinner i stort sett hela löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Lägger man till att kvinnor drar betydligt större nytta av gemensamt finansierade tjänster så tjänar kvinnor antagligen mer än män för exakt samma arbete.

Erik,

Det är en jävla skillnad på 15% och 6,5%. 6,5% verkar dessutom inte ta hänsyn till hur hårt och hur mycket man arbetar, män jobbar betydligt mer ob än kvinnor och lägger över huvud taget mer tid på arbete än vad kvinnor gör.

Permalänk | Anmäl #6 John Lundaahl, 2011-03-09, 09:29

Svensk familjepolitik är det första området, som måste saneras från socialitiskt tvång och likastyrning! Brittiska sociologen Patricia Morgan jämför den med förhållandena i Sovjetunionen i sin bok Family policy, family changes. Sweden, Italy and Britain compared (CIVITAS).

Krister Pettersson FAMILJEKAMPANJEN

Permalänk | Anmäl #7 Krister Pettersson, 2011-03-09, 10:42

Här hittar alla intresserade lite mer exakt (och relevant) information kring det här med löneskillnader mellan könen:

http://mansnatverket.org/articles/lonediskriminering-praxis-bland-man.pdf

Permalänk | Anmäl #8 Certatio, 2011-03-09, 14:19


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.