YTTERLIGARE KOMMENTARER ÖVERFLÖDIGA
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-03-05, 08:13
Vilken verklighetsfrånvänd smörja artikelförfattaren producerar!
Permalänk | Anmäl
Ceasar Andersson, 2011-03-05, 08:36
Att råna en bank är olagligt men att råna svenska skattebetalare är helt ok såtillvida att pengarna delas ut till de som inte har rätt att vara här och som ej heller har bidragit till våra gemensamma värderingar.
Vissa har absolut ingen medkänsla för sitt eget folk.
Permalänk | Anmäl
Ceasar Andersson, 2011-03-05, 08:41
Frida är ett levande bevis på den gamla tesen "Det är lätt att skära breda remmar ur andras läder".
Hon hör uppenbarligen till den grupp som tror att tryckeriet i Tumba kan lösa alla problem. Eftersom hon själv är medlem i den alltjämt expanderande flyktingindustrin så förstår jag att medborgarnas reaktion på politikernas senaste spik i kistan "Nationen Sverige", gör henne nervös.
Tillhörande den mest bortskämda och aningslösa generationen som vuxit upp i detta land har hon ingen aning om hur värden skapas, vad som krävs, vem som står för skapandet och vilka som river ner välfärden för dem som genererat den!
Det som sker nu är ett hån mot dem som i sitt anletes svett byggt upp landet.
Här finns en mycket läsvärd sammanfattning av det svek som bedrivs mot svenska skattebetalare:
https://www.flashback.org/t1475999
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-03-05, 09:09
Svenska sk liberaler är direkt samhällsfarliga, de har övertagit kommunisternas roll som direk subversiva element i klass med 68-tokarna. Dock tror jag gränsen äri nådd nu, politikerna kommer inte komma undan så länge till. Inte minst för att kalaset slutligen ska betalar av någon, och vi kan vara tämligen säkra på att det inte är politikerna som drabbas. Det börjar närma sig demonstrationspunkten, kan araberna borde vi kunna.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-03-05, 09:13
Liberaler och alla andra som kan tänka förstår att om man har en asylprocess där avslag inte innebär att man måste resa hem, men tvärtimot får tillgång till välfärdsstatens alla fördelar, så kommer varje rationellt tänkande asylsökare se till att INTE resa tillbaka även om de får avslag.
Ska polisen jaga olagliga invandrare samtidigt som skolor, socialtjänst och vård ska skydda dem? Det är absurt. Visst är det synd att Sverige inte kan ta imot alla som vill bo här. Lösningen är ändå inte att göra narr av våra egna regler genom att införa nya som upphäver dem.
Permalänk | Anmäl
Kerstin Dahl, 2011-03-05, 10:10
Det här är folkpartiets sanna ansikte, vilket jag hoppas att alla kommer ihåg om fp bestämmer sig för att flörta med SD's väljarkår i valet '14 på samma sätt som man gjorde '02. För den som är för en ansvarsfull invandringspolitik är inte något av partierna i sjuklövern ett alternativ, vilket framgått med all önskvärd tydlighet de senaste dagarna.
Permalänk | Anmäl
Elis Koski, 2011-03-05, 10:26
Jag tycker att Frida Johansson är betydligt mindre naiv än riksdagsledamoten Emma Henriksson (KD) som också skriver på Newsmill idag.
Permalänk | Anmäl
Kent Tore Olofsson, 2011-03-05, 10:48
Vi borde hålla oss för goda för att skicka tillbaka människor som riskerar att misshandlas eller fängslas eller kanskte till och med dödas.
Alla som har det svårt och riskerar att fängslas eller dödas bör har rätt att fly det fruktansvärda och att bli trodda .Vi borde ha så mycket inlevelseförmåga att vi kan förstå det hemska i att behöva fly sitt land där man känner sig hemma ,känner språket och levt hela sitt liv.
Om man själv kan tänka sig helt aprupt lämna hus och hem.Tvingas bort från barn,släkt och vänner för att resa till ett okänt land och en okänd framtid och inte veta om man någonsin ser någon av de kära igen . Om man kan tänka sig det och samtidigt tycker att man förtjänar det kan man skicka tillbaka dem som tvingats att fly utan dåligt samvete.
Permalänk | Anmäl
Maj-Britt HAGMAN, 2011-03-05, 11:10
Här är det något som inte stämmer. Varför skall en illegal immigrant kunna bryta mot lagen och stanna kvar i Sverige med vårt goda minne?
Philip Wendahl sammanfattar problematiken utmärkt, läs hans artikel på Newsmill: Om regeringen och miljöpartiet vill att ömmande fall av papperslösa som finns i Sverige ska få skolgång, sjukvård och kunna driva företag är det enkelt ordnat genom att bevilja uppehållstillstånd eller asyl. Om det istället är fri invandring som de är ute efter bör man tala klarspråk och säga det. Istället premierar man lagtrots.
Vad jag kan se kommer detta att skicka helt fel signaler och bryta mot det allmänna rättsmedvetandet. Vad ska vi då ha lagar och regler till? Vi skjuter oss själva i foten.
Som liberal letar jag med ljus och lykta efter sakliga och logiska argument och förklaringar till denna del av regeringens uppgörelse med MP om invandringspolitiken. Hittills har jag letat förgäves. Jag säger inte att det inte kan finnas skäl. Men fram med de goda argumenten då!
Mitt intryck är annars att regeringens uppgörelse bara handlar om taktiserande och är ett sätt för etablerade politiker att utmanövrera SD i riksdagen. Det har jag i sig inget emot, men problemet är om det sker på bekostnad av en politik som man inte kan förklara för allmänheten och som man sopar under mattan genom att hota skeptiker med främlingsfientliga etiketter. Då gör man det för lätt för sig.
Många kommer att genomskåda den ologiska politiken som resultatet av taktiserande mot SD förklätt till förment solidaritet med flyktingar. Hyckleri med andra ord.
Permalänk | Anmäl
Ugglan Skogsson, 2011-03-05, 12:07
Det är något av ordets makt över tanken, detta med att kalla människor som slängt sina pass och stannat illegalt i Sverige papperslösa. De ska utvisas, inte gå i skolan och dylikt.
Framledes får vi hoppas på en policy att inga papperslösa får asyl, så slutar de kasta papperen.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2011-03-05, 12:15
Det måste löna sig att fuska!
Ett känt talesätt av...............ja,vem det nu var
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-03-05, 12:21
Ursäkta, men vad har moderaternas och miljöpartiets asylöverenskommelse med liberalism att göra? Känns som att författaren främst är ute efter att smutskasta liberalismen genom att klumpa ihop den med moderater och miljöpartister, snarare än att försöka göra något positivt för papperslösa...
Permalänk | Anmäl
Calle Kabo, 2011-03-05, 12:44
De är inte papperslösa, de har alla fått papper av migrationsverket. I de pappren står att de inte har asylskäl och att de därför anmodas att lämna riket.
Vidare, i liberalismen ingår en absolut tro på äganderättens nödvändighet för ett gott samhälle. Vem äger statens tillgångar? Det gör alla svenska medborgare kollektivt. Med vilken rätt vill du fritt dela ut andras egendom till internationella lycksökare?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-03-05, 12:48
Så om det visar sig att några av dessa papperslösa som ljugit om sin bakgrund visar sig vara tortyrledare i något land så tycker du att han ska ha en fristad här?
X
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2011-03-05, 13:23
Tack Frida för att du finns.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-03-05, 14:02
Intressant betraktelse. Att asylprocessen förmodligen är långt ifrån 100% kan säkert alla hålla med om. Det är dock inte det saken handlar om, utan det faktum att man för dom som inte följer svensk lag skapar en öppning som går enot smhällets rättsfundament, samt kommer att sätta myndigheter i konflikt med varandra i en ologisk ogenomtänkt sörja.
Skall man rätta fel gör man det i myndighetsprocesserna och asyllagstiftningen, men det som nu händer är Ebberöds bank med logiska kullerbyttor i en sällan skådad omfattning.
Som tur är är detta bara en ramöverenskommelse med många som skall säga sitt i detaljarbetet. Jag tror på människans förnuft och ser fram emot att tillnyktring sker långt innan beslut tas i plenisalen.
Permalänk | Anmäl
Sven Nolin, 2011-03-05, 14:05
Nu förstår jag inte. Enligt Fridas sammanfattning så menar hon att det är o.k. att ge "papperslösa" amnesti, även om de inte uppfyller några som helst flyktingskäl att stanna i Sverige. Samtidigt som hon naturligtvis antar att "papperslösa" flyr från en omöjlig humanitär situation från hemlandet.
Har Frida en kristallkula?
Men tydligen är det h-e-l-t ok att komma in till landet hålla sig undan, jobba svart och leva icognito. Illegala ekonomiska lycksökare blir ändå legala med tiden.
Vad är det man skapar ? Ett marginaliserad skikt av ett låglöneproletariat som man dessutom inte vet VEM som befinner sig inom landets gränser. Ett gyllene tillfälle för kriminella entreprenörer att etablera sina verksamheter.
Vilket samhälle kan man bygga på sådana premisser ?
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-03-05, 14:43
Mejlsvar nedan från Folkpartiets riksdagsledamot Barbro Westerholm. Notera gärna vilken siffra för årlig invandring hon skulle vilja ha.. skrämmande läsning..
Hej!
Jag har motsatt uppfattning - sjukvårdens uppgift
är att hjälpa människor oavsett om de är vän eller
fiende, oavsett om de har rätt att vara här eller
inte. Det är en grundläggande etisk princip i
hälso- och sjukvården och jag är glad över att
frågan äntligen blir löst.
Vi kommer att ha stort behov av arbetskraft
framöver. Läs Mossbergs och Magnussons bok
Framtidssäkra välfärden. Där kan man läsa om en
undersökning från ITPS, VINNOVA och NUTEK som
pekar på att vi skulle behöva mellan 200 0000 och
400 000 invandrare per år fram till 2030 för att
helt möta den demografiska utmaning vi står inför.
Mossberg och Magnusson skriver samtidigt att detta
inte skulle vara helt enkelt att genomföra så vi
måste finna flera vägar inkl invandring för att
klara det arbetskraftsbehov som kommer.
Med vänliga hälsningar
Barbro Westerholm
Riksdagsledamot (fp)
Egentligen gillar jag inte att man lägger upp privata mejl på det här sättet då det är en privat kommunikation mellan två individer. Men det här var så skrämmande att jag inte kan låta bli att även andra får ta del av informationen.
Är detta någonting som delas av andra liberaler eller du kanske till och med vill ta in fler?
Permalänk | Anmäl
Calle Nilsson, 2011-03-05, 15:18
Frida är bara en till i den ändlösa mängden sinnesslöa som blandar ihop liberalism med att vara dum-snäll....
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-03-05, 16:22
Folkmord har förekommit i ganska många länder. Det finns forskning som visar att det finns vissa gemensamma nämnare:
auktoritets- och konsekvenstro hos befolkningen, välfungerande strukturer för särskiljning och självklart en självbild som inkluderar den egna godheten samt lag och ordning.
Det är alltså svårt att tänka sig ett folkmord i Grekland eller dagens Mexico, ganska anarkiska länder.
Dock tror jag Sverige är ett potentiellt folkmordsland. Eller menar verkligen folk att papperslösa skall riskera döden eftersom de inte har rätt till vård? Vad innebär detta i förlängningen? Att socialfall inte heller har rätt till vård, speciellt om de är av utländskt ursprung. Varför inte börja med eutanasi av utförsäkrade? Eller kanske (sd)-are som begår brott..?
Vilket j-vla land Sverige blivit. 30 sorters Chorizo och olivoljor för 800 kr/l på livsmedelshyllan, fantastiska tryckimpregnerade altaner, 360 dagars föräldraförsäkring och 7% tillväxt... men man är så snål att man låter folk dö för att de är livrädda.
Överenskommelsen är ett steg i rätt riktning! Äntligen en strimma hopp för den goda medmänskliga svenskheten.
Permalänk | Anmäl
Mister J, 2011-03-05, 18:37
Sila mygg och svälj kameler Mister J - finns det någonstans på planeten där hetsen mot oliktänkande är stark så är det i de länder där dina skyddslingar muslimerna är i majoritet.
Vill du att vi ska ge bort varje krona vi - genom en sund samhällssyn och religion - lyckats bygga upp för att hjälpa ren idioti?
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-03-05, 19:45
Medmänsklighet, humanism, alla människors lika värde. Det är principer som nationalsocialister hatar.
De kommer ofelbart att falla som käglor när man ger dom en svår uppgift som kräver att dom måste dela med sig till dem som kanske inte har gjort förtjänt av en gåva.
Det är bra att de bruna avslöjas. Tack för artikeln!
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-03-05, 20:16
Om utbildning är en rättighet för alla - varför införde ni borgare då universitetsavgifter för medborgare i utomeuropeiska länder?
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-03-05, 20:35
Frida,
Det som sannolikt får både sk "liberaler" och en hel del andra att reagera, är nog att stolpskottet Hägglund i samma veva som han annonserar detta om de illegala invandrarna, slår på trumman för att våra sjuka, gamla och vårdbehövande skall betala en större egenandel för mediciner och vård, dvs att fribeloppet höjs till förslagsvis 2200.- kr. Få kan undvika att lägga ihop 2+2 och få 4, 5 eller 6. Timingen, som det heter på nysvenska, är genialisk. Ta ett snack med honom, du!
Permalänk | Anmäl
curt jansson, 2011-03-05, 20:40
#25 Curt Jansson
Egen avgift gäller även papperslösa. Tanken är att de inte ska betala hundra gånger mer än andra.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-03-05, 21:48
#21 Mister J
Svensk sjukvård gör redan skillnad på män och kvinnor, fattiga och välbärgade, infödda och invandrare. Jag kan berätta hur det går att vara en fattig invandrad kvinna.
*kan inte hålla käften*
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-03-05, 21:56
Två saker sker samtidigt. Trots att svensk ekonomi går som tåget, så tvingas den offentliga sektorn och välfärden till allt större besparingar. Försäkringskassan ska spara och stänga en massa kontor, trots att många arbetsoförmögna sjuka svenskar har blivit utförsäkrade. Och de som är sjuka och behöver mycket medicin ska betala en allt större del av sina mediciner själva. Samtidigt flaggar Anders Borg för ännu fler skattesänkningar, för att de som är rika och friska ska bli ännu rikare.
-
I det här läget, när välfärden inte räcker till för dem som redan bor här, vill den borgerliga alliansen att den krympande andelen svenska skattekronor som går till svensk välfärd ska delas mellan svenska medborgare och papperslösa invandrare. Jag medger att den här frågan är mycket komplex, och att Sverige givetvis har ett ansvar också gentemot människor från andra delar av världen. Men när allianspartierna så tydligt visar att de vill öka klyftorna mellan de fattiga och rika som redan bor i Sverige, så måste jag undra om inte den ökade generositeten gentemot illegala invandrare inte är ännu en attack mot en rimlig välfärd för dem som redan bor i Sverige. Det är ju självklart att många papperslösa inte kan försörja sig själva i Sverige, och regeringsbeslutet handlar ju också om att en större del av den redan alltför knappa offentliga välfärden ska läggas på personer som inte har fått uppehållstillstånd i Sverige.
-
Så vad är meningen, Alliansen? Vill ni knäcka Sveriges välfärdspolitik fullständigt med det här förslaget? En ökande ström papperslösa människor till sVerige innebär ju inte bara att välfärden för fattiga människor i Sverige tänjs till bristningsgränsen, utan det blir rimligen också ett stort tillskott av människor som är villiga att arbeta för nästintill slavlöner. På det sättet kan de som är rika och friska i Sverige bli omåttligt mycket rikare än de redan är, dels därför att de snart får ännu mer sänkta skatter när välfärden i Sverige slutligen kollapsar, dels därför att de kan få otroligt mycket service utförd av lusfattiga människor som är beredda att arbeta för nästan inga löner alls.
-
Tala ur skägget, Alliansen. Vill ni ge välfärd åt papperslösa för de papperslösas egen skull, eller vill ni ge välfärd åt papperslösa för att knäcka välfärden helt och hållet, så att ingen som blir sjuk eller arbetslös i Sverige ska kunna räkna med stöd från regeringen i fortsättningen?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-03-05, 22:03
"- Medmänsklighet, humanism, alla människors lika värde. Det är principer som nationalsocialister hatar."
Jag åkte bil med min gamle vän, som varit en glödande ungkommunist, och som numera utvecklats till en jobbig dominat besserwisser med halvröda ideal. Eftersom jag jobbat i ett stort antal år i en förort till Gbg med sociala uppgifter och tyckte att jag hade rätt gott insyn i invandrarnas situation. Jag berättade för honom min uppriktiga åsikt att själva mängden av invandringen gjorde att vi aldrig kom ikapp och att jag önskade att det blev mindre av invandring. Kakan är trots allt begränsad.
Jag skulle slängas av bilen eftersom jag var en jävla nazist och jag skulle helst hålla truten med mina åsikter. Själv bor han i en mellanstor norrländsk stad i ett perfekt skött mellanklassområde .
Det är så jävla typiskt. Politiker och humanisternas förkämpar tar i så man kräks och man måste absolut köra ner den Gammelkommunistiska internationalen/ Nyliberala globalisationsandan
Men ni får gärna sitta i era trygga skyttegravar och multiplicera era åsikter och dunka varanda i ryggen. Men mycket av detta dravel är på väg att genomskådas i allt bredare lagar.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-03-05, 22:22
#28
" I det här läget, när välfärden inte räcker till för dem som redan bor här, vill den borgerliga alliansen att den krympande andelen svenska skattekronor som går till svensk välfärd ska delas mellan svenska medborgare och papperslösa invandrare. Jag medger att den här frågan är mycket komplex,"
Det är glädjande att någon tänker.
Eventuellt kommer fler att knyta ihop de lösa trådarna och inse att spelet är uppgjort bortom väljarnas kontroll.
Meningen är att Sverige så småningom gör bruk av billig arbetsboskap för att behålla sin position på världsmarknaden . Dumpade löner, undermåliga bostäder och sämre tillgång till sjukvård, samt utsortering av duglig arbetskraft från oduglig allt tidigare i åldrarna. På det sättet kanske vi har en chans att hålla den kommande demografibomben i schack utan att skatterna ska skena . Sädär resonerar politiker.
Ingen har väl för ett ögonblick trott att borgarna profilerar sig som humanister utan att få något i gengäld? det är liksom för bra för att vara sant. Speciellt Reinfeldt vet mycket väl vad han vill. Han vill ge tillgång till billig arbetskraft , sänkt skattetryckt för att locka företag och behålla investeringskapital inom landets gränser.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-03-05, 23:08
Cancer sjuka människor blir utkastade från försäkringskassan -
ni måste ut och jobba: det finns inga pengar.
Men till icke svenska medborgare som aldrig betalt en krona
i skatt, då finns det gott om pengar.
Gamla människor som har betalt världens högsta skatt under sitt
liv sitter på undermåliga hem och blir ransonerade sina kaffe koppar, utan nattpersonal etc.
Får jag fråga: skäms inte ni politiker som fattar dessa beslut ??
Det borde ni verkligen göra.
Permalänk | Anmäl
Petra Lindkvist, 2011-03-05, 23:25
Snälla Frida, svara på den här enkla frågan bara: Varför använder du dig av eufemismen "papperslösa" om människor som befinner sig illegalt i landet? Varför använder du ordet "flyktingar" om människor som fått sin asylansökan behandlad i tre instanser? Om du inte anser att det rättsystem vi har är rättsäkert, är det inte där resurserna borde läggas i såna fall?
Överge nu inte din artikel, jag är helt övertygad om att du läser kommentarerna.
Permalänk | Anmäl
Jonas M. Andersson, 2011-03-06, 00:34
Sven Stromitsky:
Jag vet inte om du håller med mig eller inte eftersom du inte bemöter vad jag skrivit utan gör en halmgubbe.
Det är för mig åtminstone tydligt att frågan om vård till papperslösa är en vattendelare. Den som är emot kan inte vara liberal och respekterar inte mänskliga rättigheter.
Sättet att spela ut svaga grupper mot varandra är ett urgammalt nazistknep som jag mött varenda gång migrationsfrågan debatteras. Det är så dom piskar upp en hatstämning.
Därför gäller det att alla liberala krafter går samman i en allians som gör det omöjligt att sparka på de svagaste.
Reaktionära krafter elimineras endast om deras huvudfiende nr 1 håller samman.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-03-06, 02:43
Hej Frida.
Jag känner ett par personer som behöver någonstans att bo. "Pursvenskar" Jag ger dom ditt namn och en karta till Vikingagatan. Jag hoppas du öppnar dörren, för dom vill inte behöva bryta sig in när dom kommer.
Se även till att ha handlat mycket mat, det lär dom hungriga och bostadslösa behöva. Tur att det finns människor som dig som delar med dig av allt. Som ser till människan och inte dumma lagar.
p,s Jag slår en signal senare i veckan till dig och hör hur det går. Puss
Permalänk | Anmäl
VGNT, 2011-03-06, 03:39
Johan E Karlsson #33: "Det är för mig åtminstone tydligt att frågan om vård till papperslösa är en vattendelare. Den som är emot kan inte vara liberal och respekterar inte mänskliga rättigheter."
Får mig att tänka på Star Wars, där Darth Vader säger "If you're not with me, then you're my enemy." Obi-Wan svarar "Only a Sith deals in absolutes." ;-)
Om man inte anser att det rättsystem vi har är rättssäkert, är det där resurserna bör läggas istället för att genom vård till gömda flyktingar uppmuntra till lagtrots.
Istället för att försvara rättsamhället, lämnar lagstiftaren här bara walk-over. Det är beklämmande. Vad ska vi då ha lagar och regler till? Om inte gömda flyktingar behöver följa lagen, då behöver inte du och jag göra det då heller, eller hur?
Som liberal vill jag säga att om vi ruckar på lagarna så ruckar vi på fundamentet till det som gör att samhället värnar mänskliga rättigheter och inte bara kaos och den starkes rätt råder.
Permalänk | Anmäl
Ugglan Skogsson, 2011-03-06, 11:10
Än är inte allt förbi, det finns fortfarande människor som vågar uttrycka sig självständigt och sansat: läs Sanna Ryman (lederskribent på SvD) inlägg på sin egen Blog. Fantastiskt klok kvinna.http://sannarayman.blogspot.com/ Där bemöts även ovanstående.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-03-06, 14:51
Kommer att flytta utomlands om nåt år, men kommer garanterat tillbaka när jag är i behov av vårdresurser. Pensionssparandet behöver man inte heller tänka på, det är bara att ha lite reserver på ett utländskt bankkonto och sedan låta svenska staten skjuta till äldreförsörjningsstöd.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-03-06, 17:13
Det finns knappt några papperslösa. Fleratalet av dom kan enkelt skaffa fram identiteshandlingar om dom vill.
Papperlös flykting är NYSPRÅK för "person som uppehåller sig illegalt i landet".
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-03-06, 18:38
Riksdagen skuldbelägger kollektiv bestraffning på utförsäkrade arbetslösa äldre
http://www.youtube.com/watch?v=247ONBFOPm0
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-03-06, 21:12
Frida Johansson Metso anser alltså att vissa utlänningar ska ha full tillgång till hela den svenska välfärden medan andra utlänningar ska dö i svält och triviala sjukdomar.
Det är intressant att man kan värdera människor så fruktansvärt olika och kalla sig liberal.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-03-07, 09:31
Vad är det som hela migrationsindustrin har gemensamt inklusive personer som t.ex. Frida J-son Metso och de föreningar och organistioner hon företräder? Jo att de finansieras av skattebetalarna.
Om staten nu beslutar om att invandringen skall vara fri (näst intill) så måste man också sluta beskatta invånarna. På det sättet upphör statens åtaganden om invandring, integration, segregation etc (allt drivet av skattemedel). Varje enskild medborgare blir då ansvarig för sitt eget väl och ve och kan utan politisk inblandning skapa sig det liv man själv finner bäst.
Svenska staten har upphört att fungera som en gemensam försäkring och trygghet för svensken och bör följdaktligen sluta att ta ut en avgift för något som man inte längre levererar.
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-03-07, 11:35
För mig handlar liberalism inte om att "individen vet bäst själv". Det handlar om att den "starke individen vet bäst". För mig är det inte så stor skillnad mellan liberalism och fascism. Och vi är på väg mot fascismen.
Permalänk | Anmäl
Stiina Englund, 2011-03-08, 03:06
Det finns inget som heter papperslösa. Benämningen är illegala invandrare.
Vad har du sen för källor på att det är fler med skyddsbehov än såna som är här av ekonomiska skäl. Nu sitter du väl och gissar?
Sen är det ingen mänsklig rättighet att få vård och skolgång i ett främmande land man inte är medborgare i och dessutom befinner sig illegalt i.
Permalänk | Anmäl
A. Karlsson, 2011-03-16, 03:06
43 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
YTTERLIGARE KOMMENTARER ÖVERFLÖDIGA
Vilken verklighetsfrånvänd smörja artikelförfattaren producerar!
Att råna en bank är olagligt men att råna svenska skattebetalare är helt ok såtillvida att pengarna delas ut till de som inte har rätt att vara här och som ej heller har bidragit till våra gemensamma värderingar.
Vissa har absolut ingen medkänsla för sitt eget folk.
Frida är ett levande bevis på den gamla tesen "Det är lätt att skära breda remmar ur andras läder".
Hon hör uppenbarligen till den grupp som tror att tryckeriet i Tumba kan lösa alla problem. Eftersom hon själv är medlem i den alltjämt expanderande flyktingindustrin så förstår jag att medborgarnas reaktion på politikernas senaste spik i kistan "Nationen Sverige", gör henne nervös.
Tillhörande den mest bortskämda och aningslösa generationen som vuxit upp i detta land har hon ingen aning om hur värden skapas, vad som krävs, vem som står för skapandet och vilka som river ner välfärden för dem som genererat den!
Det som sker nu är ett hån mot dem som i sitt anletes svett byggt upp landet.
Här finns en mycket läsvärd sammanfattning av det svek som bedrivs mot svenska skattebetalare:
https://www.flashback.org/t1475999
Svenska sk liberaler är direkt samhällsfarliga, de har övertagit kommunisternas roll som direk subversiva element i klass med 68-tokarna. Dock tror jag gränsen äri nådd nu, politikerna kommer inte komma undan så länge till. Inte minst för att kalaset slutligen ska betalar av någon, och vi kan vara tämligen säkra på att det inte är politikerna som drabbas. Det börjar närma sig demonstrationspunkten, kan araberna borde vi kunna.
Liberaler och alla andra som kan tänka förstår att om man har en asylprocess där avslag inte innebär att man måste resa hem, men tvärtimot får tillgång till välfärdsstatens alla fördelar, så kommer varje rationellt tänkande asylsökare se till att INTE resa tillbaka även om de får avslag.
Ska polisen jaga olagliga invandrare samtidigt som skolor, socialtjänst och vård ska skydda dem? Det är absurt. Visst är det synd att Sverige inte kan ta imot alla som vill bo här. Lösningen är ändå inte att göra narr av våra egna regler genom att införa nya som upphäver dem.
Det här är folkpartiets sanna ansikte, vilket jag hoppas att alla kommer ihåg om fp bestämmer sig för att flörta med SD's väljarkår i valet '14 på samma sätt som man gjorde '02. För den som är för en ansvarsfull invandringspolitik är inte något av partierna i sjuklövern ett alternativ, vilket framgått med all önskvärd tydlighet de senaste dagarna.
Jag tycker att Frida Johansson är betydligt mindre naiv än riksdagsledamoten Emma Henriksson (KD) som också skriver på Newsmill idag.
Vi borde hålla oss för goda för att skicka tillbaka människor som riskerar att misshandlas eller fängslas eller kanskte till och med dödas.
Alla som har det svårt och riskerar att fängslas eller dödas bör har rätt att fly det fruktansvärda och att bli trodda .Vi borde ha så mycket inlevelseförmåga att vi kan förstå det hemska i att behöva fly sitt land där man känner sig hemma ,känner språket och levt hela sitt liv.
Om man själv kan tänka sig helt aprupt lämna hus och hem.Tvingas bort från barn,släkt och vänner för att resa till ett okänt land och en okänd framtid och inte veta om man någonsin ser någon av de kära igen . Om man kan tänka sig det och samtidigt tycker att man förtjänar det kan man skicka tillbaka dem som tvingats att fly utan dåligt samvete.
Här är det något som inte stämmer. Varför skall en illegal immigrant kunna bryta mot lagen och stanna kvar i Sverige med vårt goda minne?
Philip Wendahl sammanfattar problematiken utmärkt, läs hans artikel på Newsmill: Om regeringen och miljöpartiet vill att ömmande fall av papperslösa som finns i Sverige ska få skolgång, sjukvård och kunna driva företag är det enkelt ordnat genom att bevilja uppehållstillstånd eller asyl. Om det istället är fri invandring som de är ute efter bör man tala klarspråk och säga det. Istället premierar man lagtrots.
Vad jag kan se kommer detta att skicka helt fel signaler och bryta mot det allmänna rättsmedvetandet. Vad ska vi då ha lagar och regler till? Vi skjuter oss själva i foten.
Som liberal letar jag med ljus och lykta efter sakliga och logiska argument och förklaringar till denna del av regeringens uppgörelse med MP om invandringspolitiken. Hittills har jag letat förgäves. Jag säger inte att det inte kan finnas skäl. Men fram med de goda argumenten då!
Mitt intryck är annars att regeringens uppgörelse bara handlar om taktiserande och är ett sätt för etablerade politiker att utmanövrera SD i riksdagen. Det har jag i sig inget emot, men problemet är om det sker på bekostnad av en politik som man inte kan förklara för allmänheten och som man sopar under mattan genom att hota skeptiker med främlingsfientliga etiketter. Då gör man det för lätt för sig.
Många kommer att genomskåda den ologiska politiken som resultatet av taktiserande mot SD förklätt till förment solidaritet med flyktingar. Hyckleri med andra ord.
Det är något av ordets makt över tanken, detta med att kalla människor som slängt sina pass och stannat illegalt i Sverige papperslösa. De ska utvisas, inte gå i skolan och dylikt.
Framledes får vi hoppas på en policy att inga papperslösa får asyl, så slutar de kasta papperen.
Det måste löna sig att fuska!
Ett känt talesätt av...............ja,vem det nu var
Ursäkta, men vad har moderaternas och miljöpartiets asylöverenskommelse med liberalism att göra? Känns som att författaren främst är ute efter att smutskasta liberalismen genom att klumpa ihop den med moderater och miljöpartister, snarare än att försöka göra något positivt för papperslösa...
De är inte papperslösa, de har alla fått papper av migrationsverket. I de pappren står att de inte har asylskäl och att de därför anmodas att lämna riket.
Vidare, i liberalismen ingår en absolut tro på äganderättens nödvändighet för ett gott samhälle. Vem äger statens tillgångar? Det gör alla svenska medborgare kollektivt. Med vilken rätt vill du fritt dela ut andras egendom till internationella lycksökare?
Så om det visar sig att några av dessa papperslösa som ljugit om sin bakgrund visar sig vara tortyrledare i något land så tycker du att han ska ha en fristad här?
X
Tack Frida för att du finns.
Intressant betraktelse. Att asylprocessen förmodligen är långt ifrån 100% kan säkert alla hålla med om. Det är dock inte det saken handlar om, utan det faktum att man för dom som inte följer svensk lag skapar en öppning som går enot smhällets rättsfundament, samt kommer att sätta myndigheter i konflikt med varandra i en ologisk ogenomtänkt sörja.
Skall man rätta fel gör man det i myndighetsprocesserna och asyllagstiftningen, men det som nu händer är Ebberöds bank med logiska kullerbyttor i en sällan skådad omfattning.
Som tur är är detta bara en ramöverenskommelse med många som skall säga sitt i detaljarbetet. Jag tror på människans förnuft och ser fram emot att tillnyktring sker långt innan beslut tas i plenisalen.
Nu förstår jag inte. Enligt Fridas sammanfattning så menar hon att det är o.k. att ge "papperslösa" amnesti, även om de inte uppfyller några som helst flyktingskäl att stanna i Sverige. Samtidigt som hon naturligtvis antar att "papperslösa" flyr från en omöjlig humanitär situation från hemlandet.
Har Frida en kristallkula?
Men tydligen är det h-e-l-t ok att komma in till landet hålla sig undan, jobba svart och leva icognito. Illegala ekonomiska lycksökare blir ändå legala med tiden.
Vad är det man skapar ? Ett marginaliserad skikt av ett låglöneproletariat som man dessutom inte vet VEM som befinner sig inom landets gränser. Ett gyllene tillfälle för kriminella entreprenörer att etablera sina verksamheter.
Vilket samhälle kan man bygga på sådana premisser ?
Mejlsvar nedan från Folkpartiets riksdagsledamot Barbro Westerholm. Notera gärna vilken siffra för årlig invandring hon skulle vilja ha.. skrämmande läsning..
Hej!
Jag har motsatt uppfattning - sjukvårdens uppgift
är att hjälpa människor oavsett om de är vän eller
fiende, oavsett om de har rätt att vara här eller
inte. Det är en grundläggande etisk princip i
hälso- och sjukvården och jag är glad över att
frågan äntligen blir löst.
Vi kommer att ha stort behov av arbetskraft
framöver. Läs Mossbergs och Magnussons bok
Framtidssäkra välfärden. Där kan man läsa om en
undersökning från ITPS, VINNOVA och NUTEK som
pekar på att vi skulle behöva mellan 200 0000 och
400 000 invandrare per år fram till 2030 för att
helt möta den demografiska utmaning vi står inför.
Mossberg och Magnusson skriver samtidigt att detta
inte skulle vara helt enkelt att genomföra så vi
måste finna flera vägar inkl invandring för att
klara det arbetskraftsbehov som kommer.
Med vänliga hälsningar
Barbro Westerholm
Riksdagsledamot (fp)
Egentligen gillar jag inte att man lägger upp privata mejl på det här sättet då det är en privat kommunikation mellan två individer. Men det här var så skrämmande att jag inte kan låta bli att även andra får ta del av informationen.
Är detta någonting som delas av andra liberaler eller du kanske till och med vill ta in fler?
Frida är bara en till i den ändlösa mängden sinnesslöa som blandar ihop liberalism med att vara dum-snäll....
Folkmord har förekommit i ganska många länder. Det finns forskning som visar att det finns vissa gemensamma nämnare:
auktoritets- och konsekvenstro hos befolkningen, välfungerande strukturer för särskiljning och självklart en självbild som inkluderar den egna godheten samt lag och ordning.
Det är alltså svårt att tänka sig ett folkmord i Grekland eller dagens Mexico, ganska anarkiska länder.
Dock tror jag Sverige är ett potentiellt folkmordsland. Eller menar verkligen folk att papperslösa skall riskera döden eftersom de inte har rätt till vård? Vad innebär detta i förlängningen? Att socialfall inte heller har rätt till vård, speciellt om de är av utländskt ursprung. Varför inte börja med eutanasi av utförsäkrade? Eller kanske (sd)-are som begår brott..?
Vilket j-vla land Sverige blivit. 30 sorters Chorizo och olivoljor för 800 kr/l på livsmedelshyllan, fantastiska tryckimpregnerade altaner, 360 dagars föräldraförsäkring och 7% tillväxt... men man är så snål att man låter folk dö för att de är livrädda.
Överenskommelsen är ett steg i rätt riktning! Äntligen en strimma hopp för den goda medmänskliga svenskheten.
Sila mygg och svälj kameler Mister J - finns det någonstans på planeten där hetsen mot oliktänkande är stark så är det i de länder där dina skyddslingar muslimerna är i majoritet.
Vill du att vi ska ge bort varje krona vi - genom en sund samhällssyn och religion - lyckats bygga upp för att hjälpa ren idioti?
Medmänsklighet, humanism, alla människors lika värde. Det är principer som nationalsocialister hatar.
De kommer ofelbart att falla som käglor när man ger dom en svår uppgift som kräver att dom måste dela med sig till dem som kanske inte har gjort förtjänt av en gåva.
Det är bra att de bruna avslöjas. Tack för artikeln!
Om utbildning är en rättighet för alla - varför införde ni borgare då universitetsavgifter för medborgare i utomeuropeiska länder?
Frida,
Det som sannolikt får både sk "liberaler" och en hel del andra att reagera, är nog att stolpskottet Hägglund i samma veva som han annonserar detta om de illegala invandrarna, slår på trumman för att våra sjuka, gamla och vårdbehövande skall betala en större egenandel för mediciner och vård, dvs att fribeloppet höjs till förslagsvis 2200.- kr. Få kan undvika att lägga ihop 2+2 och få 4, 5 eller 6. Timingen, som det heter på nysvenska, är genialisk. Ta ett snack med honom, du!
#25 Curt Jansson
Egen avgift gäller även papperslösa. Tanken är att de inte ska betala hundra gånger mer än andra.
#21 Mister J
Svensk sjukvård gör redan skillnad på män och kvinnor, fattiga och välbärgade, infödda och invandrare. Jag kan berätta hur det går att vara en fattig invandrad kvinna.
*kan inte hålla käften*
Två saker sker samtidigt. Trots att svensk ekonomi går som tåget, så tvingas den offentliga sektorn och välfärden till allt större besparingar. Försäkringskassan ska spara och stänga en massa kontor, trots att många arbetsoförmögna sjuka svenskar har blivit utförsäkrade. Och de som är sjuka och behöver mycket medicin ska betala en allt större del av sina mediciner själva. Samtidigt flaggar Anders Borg för ännu fler skattesänkningar, för att de som är rika och friska ska bli ännu rikare.
-
I det här läget, när välfärden inte räcker till för dem som redan bor här, vill den borgerliga alliansen att den krympande andelen svenska skattekronor som går till svensk välfärd ska delas mellan svenska medborgare och papperslösa invandrare. Jag medger att den här frågan är mycket komplex, och att Sverige givetvis har ett ansvar också gentemot människor från andra delar av världen. Men när allianspartierna så tydligt visar att de vill öka klyftorna mellan de fattiga och rika som redan bor i Sverige, så måste jag undra om inte den ökade generositeten gentemot illegala invandrare inte är ännu en attack mot en rimlig välfärd för dem som redan bor i Sverige. Det är ju självklart att många papperslösa inte kan försörja sig själva i Sverige, och regeringsbeslutet handlar ju också om att en större del av den redan alltför knappa offentliga välfärden ska läggas på personer som inte har fått uppehållstillstånd i Sverige.
-
Så vad är meningen, Alliansen? Vill ni knäcka Sveriges välfärdspolitik fullständigt med det här förslaget? En ökande ström papperslösa människor till sVerige innebär ju inte bara att välfärden för fattiga människor i Sverige tänjs till bristningsgränsen, utan det blir rimligen också ett stort tillskott av människor som är villiga att arbeta för nästintill slavlöner. På det sättet kan de som är rika och friska i Sverige bli omåttligt mycket rikare än de redan är, dels därför att de snart får ännu mer sänkta skatter när välfärden i Sverige slutligen kollapsar, dels därför att de kan få otroligt mycket service utförd av lusfattiga människor som är beredda att arbeta för nästan inga löner alls.
-
Tala ur skägget, Alliansen. Vill ni ge välfärd åt papperslösa för de papperslösas egen skull, eller vill ni ge välfärd åt papperslösa för att knäcka välfärden helt och hållet, så att ingen som blir sjuk eller arbetslös i Sverige ska kunna räkna med stöd från regeringen i fortsättningen?
"- Medmänsklighet, humanism, alla människors lika värde. Det är principer som nationalsocialister hatar."
Jag åkte bil med min gamle vän, som varit en glödande ungkommunist, och som numera utvecklats till en jobbig dominat besserwisser med halvröda ideal. Eftersom jag jobbat i ett stort antal år i en förort till Gbg med sociala uppgifter och tyckte att jag hade rätt gott insyn i invandrarnas situation. Jag berättade för honom min uppriktiga åsikt att själva mängden av invandringen gjorde att vi aldrig kom ikapp och att jag önskade att det blev mindre av invandring. Kakan är trots allt begränsad.
Jag skulle slängas av bilen eftersom jag var en jävla nazist och jag skulle helst hålla truten med mina åsikter. Själv bor han i en mellanstor norrländsk stad i ett perfekt skött mellanklassområde .
Det är så jävla typiskt. Politiker och humanisternas förkämpar tar i så man kräks och man måste absolut köra ner den Gammelkommunistiska internationalen/ Nyliberala globalisationsandan
Men ni får gärna sitta i era trygga skyttegravar och multiplicera era åsikter och dunka varanda i ryggen. Men mycket av detta dravel är på väg att genomskådas i allt bredare lagar.
#28
" I det här läget, när välfärden inte räcker till för dem som redan bor här, vill den borgerliga alliansen att den krympande andelen svenska skattekronor som går till svensk välfärd ska delas mellan svenska medborgare och papperslösa invandrare. Jag medger att den här frågan är mycket komplex,"
Det är glädjande att någon tänker.
Eventuellt kommer fler att knyta ihop de lösa trådarna och inse att spelet är uppgjort bortom väljarnas kontroll.
Meningen är att Sverige så småningom gör bruk av billig arbetsboskap för att behålla sin position på världsmarknaden . Dumpade löner, undermåliga bostäder och sämre tillgång till sjukvård, samt utsortering av duglig arbetskraft från oduglig allt tidigare i åldrarna. På det sättet kanske vi har en chans att hålla den kommande demografibomben i schack utan att skatterna ska skena . Sädär resonerar politiker.
Ingen har väl för ett ögonblick trott att borgarna profilerar sig som humanister utan att få något i gengäld? det är liksom för bra för att vara sant. Speciellt Reinfeldt vet mycket väl vad han vill. Han vill ge tillgång till billig arbetskraft , sänkt skattetryckt för att locka företag och behålla investeringskapital inom landets gränser.
Cancer sjuka människor blir utkastade från försäkringskassan -
ni måste ut och jobba: det finns inga pengar.
Men till icke svenska medborgare som aldrig betalt en krona
i skatt, då finns det gott om pengar.
Gamla människor som har betalt världens högsta skatt under sitt
liv sitter på undermåliga hem och blir ransonerade sina kaffe koppar, utan nattpersonal etc.
Får jag fråga: skäms inte ni politiker som fattar dessa beslut ??
Det borde ni verkligen göra.
Snälla Frida, svara på den här enkla frågan bara: Varför använder du dig av eufemismen "papperslösa" om människor som befinner sig illegalt i landet? Varför använder du ordet "flyktingar" om människor som fått sin asylansökan behandlad i tre instanser? Om du inte anser att det rättsystem vi har är rättsäkert, är det inte där resurserna borde läggas i såna fall?
Överge nu inte din artikel, jag är helt övertygad om att du läser kommentarerna.
Sven Stromitsky:
Jag vet inte om du håller med mig eller inte eftersom du inte bemöter vad jag skrivit utan gör en halmgubbe.
Det är för mig åtminstone tydligt att frågan om vård till papperslösa är en vattendelare. Den som är emot kan inte vara liberal och respekterar inte mänskliga rättigheter.
Sättet att spela ut svaga grupper mot varandra är ett urgammalt nazistknep som jag mött varenda gång migrationsfrågan debatteras. Det är så dom piskar upp en hatstämning.
Därför gäller det att alla liberala krafter går samman i en allians som gör det omöjligt att sparka på de svagaste.
Reaktionära krafter elimineras endast om deras huvudfiende nr 1 håller samman.
Hej Frida.
Jag känner ett par personer som behöver någonstans att bo. "Pursvenskar" Jag ger dom ditt namn och en karta till Vikingagatan. Jag hoppas du öppnar dörren, för dom vill inte behöva bryta sig in när dom kommer.
Se även till att ha handlat mycket mat, det lär dom hungriga och bostadslösa behöva. Tur att det finns människor som dig som delar med dig av allt. Som ser till människan och inte dumma lagar.
p,s Jag slår en signal senare i veckan till dig och hör hur det går. Puss
Johan E Karlsson #33: "Det är för mig åtminstone tydligt att frågan om vård till papperslösa är en vattendelare. Den som är emot kan inte vara liberal och respekterar inte mänskliga rättigheter."
Får mig att tänka på Star Wars, där Darth Vader säger "If you're not with me, then you're my enemy." Obi-Wan svarar "Only a Sith deals in absolutes." ;-)
Om man inte anser att det rättsystem vi har är rättssäkert, är det där resurserna bör läggas istället för att genom vård till gömda flyktingar uppmuntra till lagtrots.
Istället för att försvara rättsamhället, lämnar lagstiftaren här bara walk-over. Det är beklämmande. Vad ska vi då ha lagar och regler till? Om inte gömda flyktingar behöver följa lagen, då behöver inte du och jag göra det då heller, eller hur?
Som liberal vill jag säga att om vi ruckar på lagarna så ruckar vi på fundamentet till det som gör att samhället värnar mänskliga rättigheter och inte bara kaos och den starkes rätt råder.
Än är inte allt förbi, det finns fortfarande människor som vågar uttrycka sig självständigt och sansat: läs Sanna Ryman (lederskribent på SvD) inlägg på sin egen Blog. Fantastiskt klok kvinna.http://sannarayman.blogspot.com/ Där bemöts även ovanstående.
Kommer att flytta utomlands om nåt år, men kommer garanterat tillbaka när jag är i behov av vårdresurser. Pensionssparandet behöver man inte heller tänka på, det är bara att ha lite reserver på ett utländskt bankkonto och sedan låta svenska staten skjuta till äldreförsörjningsstöd.
Det finns knappt några papperslösa. Fleratalet av dom kan enkelt skaffa fram identiteshandlingar om dom vill.
Papperlös flykting är NYSPRÅK för "person som uppehåller sig illegalt i landet".
Riksdagen skuldbelägger kollektiv bestraffning på utförsäkrade arbetslösa äldre
http://www.youtube.com/watch?v=247ONBFOPm0
Frida Johansson Metso anser alltså att vissa utlänningar ska ha full tillgång till hela den svenska välfärden medan andra utlänningar ska dö i svält och triviala sjukdomar.
Det är intressant att man kan värdera människor så fruktansvärt olika och kalla sig liberal.
Vad är det som hela migrationsindustrin har gemensamt inklusive personer som t.ex. Frida J-son Metso och de föreningar och organistioner hon företräder? Jo att de finansieras av skattebetalarna.
Om staten nu beslutar om att invandringen skall vara fri (näst intill) så måste man också sluta beskatta invånarna. På det sättet upphör statens åtaganden om invandring, integration, segregation etc (allt drivet av skattemedel). Varje enskild medborgare blir då ansvarig för sitt eget väl och ve och kan utan politisk inblandning skapa sig det liv man själv finner bäst.
Svenska staten har upphört att fungera som en gemensam försäkring och trygghet för svensken och bör följdaktligen sluta att ta ut en avgift för något som man inte längre levererar.
För mig handlar liberalism inte om att "individen vet bäst själv". Det handlar om att den "starke individen vet bäst". För mig är det inte så stor skillnad mellan liberalism och fascism. Och vi är på väg mot fascismen.
Det finns inget som heter papperslösa. Benämningen är illegala invandrare.
Vad har du sen för källor på att det är fler med skyddsbehov än såna som är här av ekonomiska skäl. Nu sitter du väl och gissar?
Sen är det ingen mänsklig rättighet att få vård och skolgång i ett främmande land man inte är medborgare i och dessutom befinner sig illegalt i.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.