Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Papperslösa

Merit Wager om Papperslösa

Reinfeldt offrar Sveriges intressen för att vinna kortsiktiga segrar mot SD

Fredrik Reinfeldts blick skyms av denna totala fokusering på att aldrig "ge efter för mörka krafter" och att "visa att Sverige är ett öppet samhälle" och andra vackra fraser vilkas faktiska mening och djupa innebörd inte verkar vara helt genomtänkt. Migrationsöverenskommelsen är förödande för rättsstaten, menar MERIT WAGER, tidigare flyktingombud.


Om författaren

Merit Wager har arbetat som flyktingombud och var tidigare Medborgarnas flyktingombudsman. Hon bloggar på www.meritwager.wordpress.com

Sveriges regering har ingått en överenskommelse (läs här och här) med Miljöpartiet om ett antal nya inslag i migrationspolitiken.

Illegala invandrare - genomgående i media och bland regeringens medlemmar och andra politiker kallade "papperslösa" - ska få rätt till, som det heter "subventionerad sjukvård" - exakt vad det betyder framgår inte. De ska också få rätt att sätta sina barn i svenska skolor och det ska bli lättare att komma till Sverige efter att vissa förändringar görs för både asylsökande och anhöriginvandrare - man lättar på kravet om styrkt identitet. Dessutom ska det bli lättare för utomeuropeiska invandrare att starta företag.

Spontant kan man tycka att regeringen genom förmåner och lättnader - som bekostas av de skatter vi betalar - för personer som olagligen vistas i landet, öppnar för så gott som fri invandring. Och trots så stora och omvälvande förändringar har de fyra Allianspartierna som ingår i regeringen inte varit intresserade av vad folket, deras väljare tycker.

Det handlar om omfattande och uppluckrande regler, som går på tvärs med utlänningslagen. AB Sverige och dess vd Fredrik Reinfeldt tar inte hänsyn till om aktieägarna ger honom mandat till sådana här utsvävningar eller inte.

Med en lätt bakvänd logik resonerar sig regeringen fram till att den ska ingå en överenskommelse med MP om att skapa regler som strider mot den utlänningslag som alla partier i demokratisk ordning gemensamt godkänt. Lagen, som innebär att man ska lämna landet om man inte befunnits ha asyl- eller skyddsskäl, ska alltså i princip inte gälla längre för nu klappar regeringen personer som bryter mot lagen på axeln och säger ungefär att:

"Du har kommit hit utan id-handlingar. Du har av Migrationsverket och migrationsdomstolen befunnits ljuga om ditt namn, din nationalitet och dina s.k. asylskäl alternativt, du har gått igenom asylprocessen och inte ansetts ha rätt att få uppehållstillstånd i Sverige. Du har vägrat efterleva våra lagar och lämna landet. Du vistas således här olagligt. Men okej, du får ändå både hälso- och sjukvård och dina barn får gå i skola här."

Svenska Dagbladet formulerar tankar, som går i samma banor som mina, den 4 mars under rubriken "Regeringen går emot europeiska trenden". Där sägs bland annat:

"Den svenska regeringen väljer att gå på tvärs emot trenden i Europa. I stället för att anpassa politiken till Sverigedemokraterna gör regeringen upp med Miljöpartiet om en mer generös invandringspolitik.

Orkan Kösemen på den tyska tankesmedjan Bertelsmannstiftung har hittills aldrig hört talas om att någon regering gjort som den svenska och vridit politiken i motsatt riktning när ett invandringsfientligt parti kommit in i riksdagen."

Att till stor del bygga ytterst märkliga och synnerligen tveksamma regelverk som signalerar att det inte är så noga med utlänningslagen, som Allianspartierna nu gjort, är förvånansvärt. Den annars så eftertänksamme och samlade statsministern verkar här ha tappat fokus på några av sina främsta uppdrag: att leda Sverige och att se till sitt folks bästa och att se till att lagar och regler ska vara rimliga och följas av alla i landet. Han har i stället nästintill paralyserats av tanken på att SD skulle kunna få inflytande i den största frågan som det partiet gick till val på - och faktiskt i ett demokratiskt val fick 5,7 procent av väljarnas stöd för, vare sig man gillar det eller inte - nämligen asylinvandringen.

Hans blick skyms av denna totala fokusering på att aldrig "ge efter för mörka krafter" och att "visa att Sverige är ett öppet samhälle" och andra vackra fraser vilkas faktiska mening och djupa innebörd inte verkar vara helt genomtänkt. Det är som om han inte fullt ut vill inse att de beslut han - och de andra i Alliansregeringen - nu fattar inte bara är kortsiktiga och "mot SD", utan långsiktiga och förödande.

En utlandssvensk, som hört av sig via mejl, formulerar några tankar kring den här historiska och icke folkligt förankrade överenskommelsen mellan regeringen och MP bland annat så här:

"Min svenske kollega var för en tid sedan i Sverige på besök. Hans son blev sjuk och de var tvungna att uppsöka sjukhus. När allt var överstökat så hittade sjukhuset inte sonen i sina register, han är ju inte folkbokförd i Sverige längre. Således blev min kollega tvungen att betala i runda slängar 3.000 kronor för undersökning samt mediciner."

Personer som bryter mot lagen och befinner sig olagligt i landet, ges således rätt till "subventionerad hälso- och sjukvård" medan svenska medborgare får betala fullt pris för densamma.

Regeringen har med MP i sanning träffat en unik och motsägelsefull överenskommelse. Inte minst ur rättsmedvetandesynpunkt - vilka andra lagar behöver man inte heller följa?

Sedan 1200-talet har gällt att "Land ska med lag byggas". Sveriges regering har år 2011 ändrat den goda meningen till "Land ska med lag byggas men vi kan också lägga till regler som går stick i stäv med våra egna lagar."





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33686

112 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ja, man undrar vad som ligger bakom Fredrik Reinfeldts hat mot Sverigedemokraterna.

Bara för några år sedan var Moderaterna motståndare till illegal invandring. Vad har hänt?

Det hela är ett mysterium.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-03-04, 14:40

Klockrent.

Permalänk | Anmäl #2 Christer Eriksson, 2011-03-04, 14:43

Frågan är om Sveriges skattebetalare allihopa är villiga att finansiera den kostsamma och misslyckade mångkulturen. Svenskarna betalar till och med utlänningarnas körkort. CSN betalar ut mer bidrag till utlänningarna, och vi står för telefonräkningar, uppehälle, och nu gratis vård. Oacceptabelt. Vi får se hur långvarigt detta blir.

Permalänk | Anmäl #3 Erika Dahl, 2011-03-04, 14:45

Grattis alla ni idioter som roestade pa Moderaterna, Sossarna, Folkpartiet, Miljopartiet, Krist"demokraterna", Vansterpartiet och Centern. Ni kan betala for alla somalier, irakier, afghaner, albaner och ovriga muhammedaner som kommer hit for att parasitera. Jag tanker inte gora det. Jag tanker nu salja mitt hus och flytta utomlands (utan att parasitera pa vardlandet). Jag kanske till och med startar upp en egen verksamhet med asylresor till Sverige for att oka paa takten paa forfallet. Dels saa tjanar jag ju pengar paa det och dels saa faar ni ert dromsamhalle mycket snabbare. Mvh World Traveller

Permalänk | Anmäl #4 World Traveller, 2011-03-04, 14:43

Det hela är så bisarrt så man tror inte det är sant. Jag tror ärligt talat inte jag min fru och mina döttrar har någon framtid i detta samhälle. Våldtäktslandet nr1 och laglösheten breder ut sig. Man kanske själv skulle bli papperslös och anställa sina "papperslösa" släktingar med 80% lönebidrag.

Permalänk | Anmäl #5 Robert Lind, 2011-03-04, 14:52

Med en statsminister som drivs och tycks njuta av att ge Åkesson långfingret råder devisen : "Brott ska löna sig i vårt Sverige!"

Jag är förvånad över den låga nivån, och tror det blir paybacktime från folket till Reinfeldt i nästa val.

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #6 Carina Nordén Åkerlund, 2011-03-04, 14:52

"Ja, man undrar vad som ligger bakom Fredrik Reinfeldts hat mot Sverigedemokraterna."

Det är inte sverigedemokraterna han hatar. Det är svenskarna, svensk kultur, svenska värderinga som lag och ordning.

För invandrare gäller speciella regler. Dom har blivit ett nytt frälse, en Ny Adel.
Jag har läst runt på bloggar och komentarer på nyhetssidor och den här uppgörelsen är en av topp tre när det gäller att skapa indignation, frustration och missnöje. Hederliga svenskar jobbar och sliter och tvingas spara till än det ena än det andra. Högkostandsskyddet inom vården skall höjas. Men för NyAdeln finns inga sådana begränsingar; Dom får allt gratis, utan krav på att ens uppge sin identitet.

Sverige har blivit sjukt. Folk börjar bli förbannande, men vet inte vart dom ska rikta islakan, det finns liksom ingenstans att ta vägen.

För egen del lämnade jag sverige 2006, men det är med sorg jag ser hur hemskt illa det har gått.

SD kommer att göra ett väldigt bra val 2014. KD och C åker ur. Aliansen är då historia.

Permalänk | Anmäl #8 Leif D, 2011-03-04, 14:58

#8 Leif D, vilken tur att Reinfeldt skaffar ny allians med extremistpartiet MP, sedan har han de andra 2 knallröda partierna i andra knät. Vilken lycka för de som röstade på Herr Reinfeldt.

Svenska skattkistan har vunnit högsta vinsten iaf, tack för det.

Permalänk | Anmäl #9 Stefan Jansson, 2011-03-04, 15:06

Denna "migränöverenskommelse" är ingenting annat än ett svek mot det svenska folket, ett landsförräderi.
Sverige kommer troligtvis att få uppleva två statsministermord i sin närhistoria. Tyvärr så är aven Sverige som nationalstat, snart historia.

Permalänk | Anmäl #10 Lena Bengtsson, 2011-03-04, 15:09

Ja, det som är allvarligast för mig är att den går stick i stäv med det mest grundläggande i vårt rättsmedvetande, nämligen att lag skall följas annars väntar straff.

Konsekvenserna har jag svårt att bedöma, men en lucka av detta slag kan sannerligen leda till oerhört inhumana konskvenser långiktigt. Humanitet kan visas på hundra bättre sätt.

Katastrofalt beslut.

Permalänk | Anmäl #11 Sven Nolin, 2011-03-04, 15:14

SAMTIDIGT bedriver Alliansen hetskampanj mot de mest försvarslösa SVENSKARNA. De långtidssjuka.De psykiskt sjuka.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/06/anna-odell-gjorde-ratt.

Det är vidrigt.

Det är folkförräderi.

Favorit i repris:

SVENSK KAMPSÅNG

Det mörknar nu över riket,
och lögnen växer sig stark.
Vårt folk är förrått och sviket,
som var det på främmande mark.

Nyhetsprogrammen ljuger,
inbilskt, naket och fräckt.
Tro inte att sanningen duger.
Den är ej politiskt korrekt.

En folkförrädare talar -
Namnet skiter vi i.
Fraserna rinner, skvalar
och skvätter i full hysteri.

Så ljugs det, gapas och skrias -
Makten vill ha det så.
Men Sverige måste befrias,
det är allt vi skall tänka på.

Sverige - ett folkhem? - Att hoppas
kan alltid vara en lek.
Men alla förhoppningar stoppas
av Maktens lögner och svek.

Men folkets kamp skall besanna
den verkliga rätten till slut.
Hederligt folk må få stanna,
men packet kastar vi ut.

Vi frågar oss: vad bör göras?
Men allt beror på idén.
Frihetskampen skall föras!
Detaljerna klarar vi sen.

Dags NU krossa buren
av lögner! Gör stallet rent!
Kamp NU mot diktaturen!
I morgon är det för sent!

http://kraxpelax.blogspot.com/

Jag säger bara ETT ord till:

HIV.

http://skyddsrummet2.blogspot.com/

Permalänk | Anmäl #12 Peter Ingestad, 2011-03-04, 15:25

Värst vad många negativa reaktioner. Kan ingen tänka sig att hjälpa någon annan än sig själv?

Var det alltså fyra punkter i överenskommelsen? Vilken är mest hemsk?

1. Värna asylrätten

2. Underlätta arbetskraftsinvandring

3. Beakta positiva effekter av mobilitet och globalisering

4. Samordna reglerna regionellt (dvs Europa) och internationellt

Permalänk | Anmäl #13 Ludvig Nyberg, 2011-03-04, 15:43

#13: Ludvig: Ingenting är gratis här i världen, allting måste alltid betalas av någon. Är DU beredd att betala mer?

Permalänk | Anmäl #14 Nisse Jösse, 2011-03-04, 15:43

Men är den här förändringen så förvånande? Den går ju hand i hand med förändringen av grundlagen som skedde i samband med valet och formulerades under förra mandatperioden? Att man ej längre behöver vara svensk medborgare för att bli minister, minskning av det kommunala självstyret, att eu-medlemskapet skrivs in i grundlagen, att mångkulturen skrivs in i grundlagen?

Och betänk att regeringen reinfeldt slog historiskt rekord i invandring under sin förra mandatperiod, 100 000 nya permanenta uppehållstillstånd om året.

Det här är helt enkelt moderaternas politik, inte någon tillfällig förvillelse. Reinfeldt har på en mängd sätt vid en mängd tillfällen signalerat att han tänker avveckla sverige? Varför blir ni förvånade när han gör det? Han gick ju till val på det?

Permalänk | Anmäl #15 Martin A, 2011-03-04, 15:58

#13 Ludvig Nyberg. Exakt på vilket sätt hjälper man människor genom att förvandla Sverige till ett sönderkrigat slumområde?

Permalänk | Anmäl #16 Bo T, 2011-03-04, 15:59

Det är en skrämmande upplevelse att återvända till Sverige, jag är etnisk svensk har levt i tredje världen i en fd diktatur numer polisstat och ser nått värre i Sverige. Förstår att jag under min uppväxt förts bakom ljuset Birgitta Almgrens Inte bara Stasi… och drömmen om Norden ger belägg för mina farhågor. Drar mig till minnes att jag ville läsa Franska men övertalades att Tyska var det jag hade störst nytta av. Franska hade varit det bästa valet som jag ser det idag. Man våldförde sig på oss barn i sann DDR anda. Jag förfäras att man bytt namn på 'Regeringsrätten' till 'Den Högre Förvaltningsrätten' med exakt samma arbetsuppgifter som tidigare. Uppenbarligen ett försök att för vår omvärld ge sken att vi har en god rättsordning. Sånt här sker i socialiststater och diktaturer - och där är vi nu! Berättade för en amerikansk journalist/fotograf att en företagare som anställer en invandrare får ett lönebidrag. Han svara hur kan er regering diskriminera folket som valt dem? Han fattade inte att det kunde ske. Han har uppdaterats av mig att det här inte är den 'Jolly Left Wing State' man skapat en bild av - det är en socialiststat fullt ut. Jag berättade för honom att jag fått 24/7 livvakstskydd efter att ett annat lands regeringschef begärt det, men att jag förvägras våd och därför tvingas söka asyl i ett icke europeiskt land. Han sa åt mig att det kan du sälja många böcker på, precis svarade jag och jag väntar med att skriva dom tills jag är härifrån. Jag är svensk kostar miljoner per månad i skydd och nekas sjukvård - det är min stora lycka att jag skriver dagbok och dokumenterat allt som gjorde att jag återvände till Sverige och gjort sak samma efter återvändandet. Ser framemot att få lämna Sverige och att inom en snar framtid kunna avsäga mig mitt svenska medborgarskap. Det kan jag som en fri man, men det kan inte kungen - man har behandlat kungafamiljen så illa att jag skäms att vara Svensk. Sånt här kommer dom undan med tack vare att det inte finns en fungerande rättsordning i Sverige. Trött!

Permalänk | Anmäl #18 EKG, 2011-03-04, 16:04

Detta finansieras via pensionsbromsen. Så fel det kunde bli.
Någon mer än jag som hoppas på en framtid i en "gated comunity"?

Permalänk | Anmäl #19 Robert Pettersson, 2011-03-04, 16:03

Så här fördjupas klassklyftorna!Detärinteminst en MEDICINSK fråga:ett dödligt hot mot folkhälsan;. I Guds namn, LÄS detta:

http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-s...

Nationens ödesfråga! VAKNA, svenska folk!

Massinvandringen är vårolycka.

Permalänk | Anmäl #21 Peter Ingestad, 2011-03-04, 16:18

#14 Nisse Jösse

"Ingenting är gratis här i världen, allting måste alltid betalas av någon. Är DU beredd att betala mer?"

-Ja. Fast jag tror inte att det egentligen kostar mer än andra förslag i det långa loppet. Lyckligare människor som samarbetar brukar i längden vara mer effektiva än girigbukar som beskyddar sina revir. Det gäller både sjuk-, arbetsmarknads- och invandringspolitik.

#16 Bo T

"Exakt på vilket sätt hjälper man människor genom att förvandla Sverige till ett sönderkrigat slumområde?"

-Varför i hela fridens namn skulle någon vilja eller ens kunna förvandla Sverige till ett sönderkrigat slumområde? Ett sånt parti lär inte klara 4%-spärren ens förklätt till något annat.

#20 Olle Svensson

"Denna nya lag är den största politiska tabben i svensk modern historia."

-Att det var en ny lag utöver överenskommelsen har jag missat helt. Har du någon länk?

Permalänk | Anmäl #22 Ludvig Nyberg, 2011-03-04, 16:23

#22 Vad är det här för kryptiskt antydande snömos! Vad menar LN? Vart vill han komma? Jag fattar ngenting.

Permalänk | Anmäl #23 Peter Ingestad, 2011-03-04, 16:28

#22 Ludvig Nyberg. Konsekvenserna av överbefolkning och segregation i kombination med en långvarig ekonomisk depression kan vara brutala.

Fast jag misstänker att du inte är intresserad av långsiktiga konsekvenser utan mest av att känna dig själv som förmer när du fördelar andras tillgångar.

Permalänk | Anmäl #24 Bo T, 2011-03-04, 16:38

Vari ligger det demokratiskt förkastliga att "köra över" 6% av folkviljan? Skulle det vara så som Wager påstår, nämligen att en beaktansvärd stor del av befolkningen sympatiserar med SD i invandringsfrågor, så borde det ha kommit till uttryck vid valet. Och om folkviljan har svängt så dramatiskt som Wager påstår så kan vi se fram mot en SD-majoritet 2014. Fullständigt otänkbart. Förmodligen är det så att folket anser andra frågor som mycket viktigare, frågor där SD saknar kompetens och trovärdighet. Invandringen kan i ett större sammanhang ses som en folkvandring från dåliga livsförhållanden till bättre, som så många gånger i historien. Den kan ses som en sorts social naturkraft. Å ena sidan finns i Afrika och Mellanöstern en ung och vital befolkning, redo att söka lyckan långt bortom födelseorten. Å andra sidan är Europa en kontinent som i jämförelse storknar av välmåga och där befolkningen minskar i antal och genomsnittsåldern ökar. Europa är som en vakuumdammsugare för omvärldens unga. De ansvariga politikerna i Europa ser detta klart, fast valmanskåren saknar djupare insikt i de stora demografiska skeendena.

Permalänk | Anmäl #25 Pjotr Lesr, 2011-03-04, 16:41

Nja, Pjotr, det är snarare så att valmanskåren är smartare än sina politiker, de är de senare som går i otakt med de förra.

Permalänk | Anmäl #26 Nisse Jösse, 2011-03-04, 16:42

#25PjotrLeser.

"Invandringen kan i ett större sammanhang ses som en folkvandring från dåliga livsförhållanden till bättre, som så många gånger i historien. Den kan ses som en sorts social naturkraft."

Det håller jag med om. Men då är den ökande polariseringen, och därmed det allmänna kriget, oundvikligt.

Permalänk | Anmäl #27 Peter Ingestad, 2011-03-04, 16:54

#23 Peter Ingestad

"Vad är det här för kryptiskt antydande snömos! Vad menar LN? Vart vill han komma? Jag fattar ngenting."

-I vilket stycke var jag oklar? Citera gärna så skall jag försöka förklara hur jag menar.

I övrigt måste jag säga att artikeln du länkade till var mycket tänkvärd och jag rekommenderar andra att läsa den.

De människor som har det lite bättre kör igelkottsförsvaret och de sociala klyftorna ökar samtidigt som det totala välståndet minskar.

#24 Bo T

"Konsekvenserna av överbefolkning och segregation i kombination med en långvarig ekonomisk depression kan vara brutala."

-Det håller jag med om. Överenskommelsen som artikeln behandlar är ju gjord för att motverka samtliga tre ingredienser. Det blir spännande att se om det lyckas.

"Fast jag misstänker att du inte är intresserad av långsiktiga konsekvenser utan mest av att känna dig själv som förmer när du fördelar andras tillgångar."

-Det är svårt för mig att bemöta dessa åsikter och egentligen bör jag kanske bara ignorera dem. Du säger saker om mig som jag inte känner igen.

På vilket sätt tycker du att jag är kortsiktig och vems tillgångar anser du att jag har fördelat felaktigt? Gör gärna ett kort tillägg om varför du tycker det över huvud taget skall nämnas i denna debatt.

Permalänk | Anmäl #28 Ludvig Nyberg, 2011-03-04, 17:03

Det var ju fasiken var tyst det var bland kommentarerna från Allians-sympatisörerna. Ingen som kan slänga in något om solidaritet och öppenhet?

Permalänk | Anmäl #29 Douglas Gustavsson, 2011-03-04, 17:17

Reinfeldt är ur takt med tiden. Han har ingen vision om Sverige utom plattityder. Sannolikt har han nu passerat zenit. Migrationspolitiken är i otakt med utvecklingen i övriga Europa, något som ha inte kan vara obekant menom kontakter med Cameron, Merkel och Sarkozy...

Permalänk | Anmäl #30 Sten Figaro, 2011-03-04, 17:21

Jag tycker om vårat multikultur-samhälle i grunden men detta beslut som bara handlar om att ge igen påSD överträffar mina vildaste fantasier.Att vara god är en sak, dum en annan.

Permalänk | Anmäl #31 klas engström, 2011-03-04, 17:28

Lysande Merit som vanligt! Och det är väl bara att gratulera SD till framgången i Valet 2014, suck...

Permalänk | Anmäl #32 Wiggo, 2011-03-04, 17:37

Fredrik Reinfeldt visar att det finns en mycket stor majoritet bakom migrationspolitiken idag. Sossarna gillar visserligen inte arbetskraftsinvandring eftersom det skapar ett proletariat men tänker dom efter lite så förstår dom att väljarbasen växer så sakteliga när Fredda tar in nya.

Sd skall väl heller inte hänga läpp. Här finns mycket missnöjesröster att hämta. Inte så många att Mp blir skraja men ändå.

Permalänk | Anmäl #33 Johan E Karlsson, 2011-03-04, 17:44

Fredrik Reifeldt har träffat en uppgörelse som han anser vara mycket smart. Han försöker cementera sin regim. Men uppgörelsen är riskfylld. Svenska Dagbladet har pekat på en del svagheter i sin ledare idag den 2011-03-04. Jag håller med ledarskribenten.

Permalänk | Anmäl #34 Kent Tore Olofsson, 2011-03-04, 17:49

Var det inte den amerikanska ambassadören som beskrev Reinfeldt (M) som en tillbakadragen kuf som hela tiden malde på om växthuseffekten? Idag framstår det som att det är Sverigedemokraterna och Sveriges avvikande invandringspolitik som är Reinfeldts verkliga fixobjekt.

Merit Wager har naturligtvis helt rätt när hon påtalar bristerna och motsägelserna i denna överenskommelse. Denna kohandel är helt klart Reinfeldts motsvarighet till Göran Perssons överenskommelse med Miljöpartiet 2005 om en "flyktingamnesti" för illegala invandrare som vägrade lämna landet. MP utövade som bekant utpressning om detta som villkor för att regeringen Persson (S) skulle få igenom sin budget . Göran Persson valde i det läget att vika ner sig och gå MP till mötes. Något motsvarande verkar ha skett här.

Jag tror att Reinfeldt har gjort en fundamental felbedömning i denna fråga. Sveriges avvikande invandringspolitik är inte längre en fråga för små, segregerade politiska och mediala etablissemang i Stockholms innerstad. De negativa konsekvenserna av att inte värna nationens gränser börjar bli mer och mer påtagliga och det finns inte längre en resurs av socialt och ekonomiskt kapital, upparbetat av tidigare generationer, att snylta på för dagens politiker.

Newsmill ska förresten ha heder för att ni har publicerat denna artikel. Annars har de så regimtrogna medierna i Bonnierkoncernen rättat in sig i ledet på ett anmärkningsvärt sätt. DN skrev t.ex. en lyrisk ledare om överenskommelsen som inte gick att kommentera där hatet mot SD liksom svämmade över (handlar det egentligen om hat mot etniska svenskar som vill bevara den svenska nationen som en socialt stabil och kulturellt nordeuropeisk stat). Dessutom verkar man helt ha låtit bli att rapportera om att det finns politiskt motstånd mot förslaget (åtminstone i nätupplagan).

Permalänk | Anmäl #35 Elin Eriksson, 2011-03-04, 17:56

Reinfeldt har redan släppt in betydligt mörkare krafter än SD genom att ha Waberi i Riksdagen.

Permalänk | Anmäl #36 Rufsen Olsson, 2011-03-04, 18:06

Peter Ingestad.
Visst finns det krigs- eller åtminstone konfliktrisker när stora grupper från andra kulturer ska göra sig hemmastadda i Europa. Och naturligtvis kommer många att inte "känna igen sig". Politikerns uppgift är att styra så att konflikter med omvärlden kan lösas fredligt eller åtminstone så fredligt som möjligt. Och att bygga upp oöverstigliga stängsel runt Europa skulle, menar jag, bygga upp spänningar som är mycket farligare än de hanterbara problem som den nuvarande migrationspolitiken medför.

Permalänk | Anmäl #37 Pjotr Lesr, 2011-03-04, 18:30

Ludvig Nyberg skrev: "Lyckligare människor som samarbetar brukar i längden vara mer effektiva än girigbukar som beskyddar sina revir."

Var snäll och tala om det för alla tiotusentals muslimer som vägrar anpassa sig till oss, svenskarna, och därmed måste bli försörjda av oss för att de inte klarar att arbeta inom svenska normer.

Är jag en "girigbuk" för att jag inte vill dela med mig av mina surt förvärvade pengar till folk som har seder, bruk och tankar om hur livet ska levas som är diametralt motsatta mina; ofta rent av vedervärdiga? Varför ska jag vara solidarisk med dessa människor som inte vill anpassa sig mitt hemland?

Är jag girig om jag inser det självklara faktum att asylinvandringen till Sverige inte på något sätt hjälper världens befolkning, ett endaste dyft? Det enda den gör är att förstöra Sverige så att det blir ett lika uselt land som många andra, istället för att vi kan föregå med gott exempel och lära folk hur man beter sig om man vill ha ett drägligt liv.

Detta sker inte genom att de som INTE vet hur man gör, kommer hit och får fortsätta bete sig på sätt som inte leder till något gott, dessutom på bekostnad av oss och vårt samhälle.

Permalänk | Anmäl #38 Manur Huse, 2011-03-04, 18:34

AB hade idag "nyheten" väl gömd långt nere på sidan under bantningstips, kändisskvaller, icke-nyheter, osv.
De vet att detta är dynamit, de vet att man passerat det anständigas gräns, de vet att den normala skattebetalande medborgaren kommer att bli förbannad, timid som han annars är.
Trots att de vet detta så jamsar de med i den allt snabbare massinvandringskarusellen. Det är ett tydligt tecken på att de är rädda nu för vad vanligt folk tycker.

Att Fredrik Reinfeldt låter sig övertalas beror huvudsakligen på att han är vansinnig på att SD såg till att han fick banta kanslit med 300 milj kr.
Det är en ren hämnd och han beter sig som ett förvuxet barn. Om han inte suttit på en av landets viktigaste poster så skulle man kunnat skratta åt eländet men tyvärr har denna, numera, virrpanna en massa makt. Han inte klart längre. Detta kommer att ge en stor väljaromflyttning till SD:s fromma. Man behöver inte vara raketforskare för att inse det, men det missar tydligen Herr Statsministern.

Vem av er, skattebetalande medborgare, har gratis vård, gratis tandvård och skola som ni inte behövt bidra till?
Vem av er kan starta ett företag utan att ha ett personnummer eller ens en ID-handling?

Jag såg presskonferensen och de efterföljande "frågorna". Det är så välregisserat att Kim Jong il hade blivit stum av beundran.
Vad krävs för att få delta i en dylik presskonferens? Vem kan skicka dit en medarbetare för att ställa riktiga frågor?
Det är fruktansvärt att regering och riksdag kan uppmuntra och t o m belöna lagbrott.
Var går gränsen för högförräderi?
Hur vårdslöst får man ostraffat handskas med våra gemensamma skattepengar?
Vem kan yrka på att konstitutionsutskottet ska granska politiska beslut?
Finns det protokoll från de förda förhandlingarna?
Får politiker i grupp bete sig hur som helst utan att behöva bry sig om befintliga lagar?

Det är nog nu!

Permalänk | Anmäl #39 leif w-n, 2011-03-04, 18:50

Ibland häpnar jag över hur en debattör ser världen. Som till exempel du, Elin Erikssson. Sverige styrs alltså av "små segregerade politiska och mediala etablissemang i Stockholms innerstad."
Tur att du och SD har sanningen och kan tala för de 99,999%:en som inte bor i Hammarby sjöstad. Underligt att ni inte får fler röster, ni genomskådande sanningssägare.

Permalänk | Anmäl #40 Pjotr Lesr, 2011-03-04, 18:49

Han TÄNKER inte klart längre... ska det naturligtvis vara.

Permalänk | Anmäl #41 leif w-n, 2011-03-04, 18:53

re: #40

Ett skäl till att Sovjetunionen föll var att diskrepansen mellan vad makthavarna sade och hur de själva levde blev för stor.

En kader av sovjetiska politiker predikade realsocialismens välsignelse men levde själva i en segregerad överklasstillvaro, helt åtskild från det realsocialistiska helvete som dessa politiker verkade för och som vanliga människor fick tampas med. Det fanns t.ex. segregerade bostadsområden i Sovjet där bara partifunktionärer fick bo och särskilda, speciellt välförsedda affärer där bara de fick handla etc.

Ja, jag anser att denna jämförelse är relevant med situationen i Sverige anno 2011.

Vi har en uppsättning riksdagspolitiker som aktivt verkar för Europas mest extrema invandringspolitik. Deras budskap är att mångkultur är berikande och att Sverige utan vidare kan ta emot mångdubbelt fler utomeuropeiska invandrare per capita än övriga europeiska länder.

Då är det relevant att fråga: hur lever de själva? Den förfärande sanningen är att de så gott som alltid har valt att segregera sig för egen del. De har gjort det aktiva valet att bosätta sig i svenska lokalsamhällen med en betydligt lägre invandringstakt än vad som gäller i i stora delar av övriga Sverige.

Har de då någon trovärdighet när de påstår att Sverige kan ha denna stora invandring fastän de själva, genom sin ekonomiskt gynnade ställning, har köpt sig fria från integrationspoblemen och gjort det aktiva valet att leva i områden med mycket begränsad invandring? Jag tycker inte det...

Vad gäller mediasituationen så är det väl uppenbart att svenska media behandlar problemen som följt av invanringspolitiken på ett annat sätt än media i övriga västvärlden. Deras förhållningssätt är helt klart mer regimtrogen och okritisk, lite som Pravda, typ.

Permalänk | Anmäl #42 Elin Eriksson, 2011-03-04, 19:23

http://www.newsmill.se/artikel/2011/03/01/fd-gr-nspsykotisk-p-v-g-tillba...

---

#37Pjotr.Lesr.

"Politikerns uppgift är att styra så att konflikter med omvärlden kan lösas fredligt eller åtminstone så fredligt som möjligt. "

:o) Ajaj, du. Nå så är det ingen fara, då. Heja Weimar! (Vem har talat om Festung Europa? Jag vill BEGRÄNSA invandringen, inte avskaffa den.)

Permalänk | Anmäl #43 Peter Ingestad, 2011-03-04, 19:34

#37 Pjotr Lesr, 2011-03-04, 19:30
"Politikerns uppgift är att styra så att konflikter med omvärlden kan lösas fredligt eller åtminstone så fredligt som möjligt."

Du verkar inte ha förstått det där med representativ demokrati. En politikers uppgift är att se efter medborgarnas intressen, väl och ve. Punkt.

Permalänk | Anmäl #44 Martin A, 2011-03-04, 20:00

Sjukvard och skolgang for barn ar grundlaggande manskliga rattigheter. Sverige har genom att skriva under FN:s fordrag om manskliga rattigheter forbundit sig att garantera alla inom sin jurisdiktion, dvs. inom svenskt territorium, med dessa rattigheter. Att man gjort nagot illegalt ar inte nagot som motiverar att man inte ska ha ratt att atnjuta sina manskliga rattigheter. Det galler t.ex. for personer som sitter i fangelse i Sverige. FN har kritiserat Sverige i de har fragorna (se lank nedan). Att det skulle vara olagligt att ge manniskor som befinner sig i Sverige pa olaglig grund ar ett pahitt. http://www.humanrights.se/upload/files/2/Rapporter%20och%20seminariedok/...

Permalänk | Anmäl #45 Anders Djurfeldt, 2011-03-04, 20:13

#44. Medborgarnas väl och ve, var det. Tänk på at t"de tallmänna kriget" jag talade om i #27 är redan ett faktum! Jag syftar på den islamistiska terrorn som slog till mot oss i december, och där bara änglavakten förhindrade blodsutgjutelse. Sedan har öppet hot från Al Qaida.

Vad bör alltså göras?

1. Praktiskt stopp för fortsatt muslimsk invandring. Alltså diskriminering. Det kan ju inte förutsägas vem som blir terrorist, varför ALLAmuslimer måste betraktas som potentiell säkerhetsrisk och övervakas av Säkerhetstjänsten så gott det går. Plågsamt; "fördomsfullt"; men så ÄR det.

2. Oundvikligeft eftergift, för att skydda människoskoliv; en viss särlagstiftning till muslimsk förmån måste till för att förlika oss med de många muslimska medborgare vi har. Specifikt förbud mot muhammedkarikatyrer typ Lars Vilks. (Låt det stanna vid förslagsvis 80 dagsböter.) Lagfäst rätt att bära tex niqab och slippa handskakning män och kvinnor emellan. Rätt till moskébygge. Vi kan INTE sammanleva med muslimer - och försvenska dem! - utan kompromisser och tillmötesgående.

3. Återgång till den utrikespolitiska Palmelinjen, den tredje vägens väpnade neutralitet, distanstagande till Nato, USA och FRAMFÖRALLT ett mycket kritiskt förhållande till den alltmer öppet rasistiska apartheidstaten Israel.

Permalänk | Anmäl #46 Peter Ingestad, 2011-03-04, 20:34

Anders Djurfeldt: Ditt resonemang gäller naturligtvis endast om man befinner sig legalt i ett land (eller faktiskt befinner sig i värdlandets våld utan att ha några valmöjligheter), i annat fall har värdlandet naturligtvis alla rattigheter (för att inte säga skyldighet) att både söka upp och avvisa nämnda illegaler. Det är inte så att våra illegala immigranter kommer från ett intet - de har dessutom haft både pengar och pass för att ta sig hela vägen till Sverige. Jag tycker det är tragiskt att vi får en hel invandrad underklass som i många stycken har kommit hit (och slutligen får stanna) inte för att de är i skyddsbehov eller ärligt sökt sig hit för att arbeta utan för att de är skicklagare än andra att trixa med systemet, ljuga ihop bra historier eller skickligare på att hålla sig undan utvisning. Vad än MP och de schizofrena borgarna hävdar så är det faktiskt ingen universell rättighet att få bo i Sverige.
Slutligen, om det är så som bland annat dagens (alldeles huvudlösa) ledare i DN hävdar, att en stor majoritet (94% för att vara exakt) stödjer regeringens och MPs politik, låt oss ha en folkomröstning och en gång för alla ge frågans hantering lite demokratisk legitimitet. Det är viktigt att vi frekvent påminner politikerna vilka som betalar deras löner och i vilkas intresse de är satta att arbeta. Är det nyliberalerna slutliga hämnd på svenskarna och deras välfärdssystem vi ser rullas upp framför våra ögon?

Permalänk | Anmäl #47 Calle Bengtsson, 2011-03-04, 20:34

Dörren som Reinfeldt stängt går nog att öppna från insidan och ut strömmar moderatväljare.

Permalänk | Anmäl #48 Andreas _Berg, 2011-03-04, 20:37

Vill ni införa chockterapi som en gång hade en svensk, sakkunnig ekonom föreslagit när det debatterades om den nya skandinaviska modellen som håller på att dö i snart 30 år….

Permalänk | Anmäl #49 Wanda J, 2011-03-04, 20:56

Calle Bengtsson: NEJ. Det galler aven om man befinner sig i Sverige utan laglig ratt till detta. Sverige bryter mot de manskliga rattigheter man atagit sig att folja genom att inte garantera ALLA manniskor inom sin jurisdiktion med dessa grundlaggande rattigheter. Ditt ovriga resonmang forutsatter att Sverige har ett felfritt asylsystem som aldrig gor felbedomningar (sasom att automatiskt neka kristna irakier asyl) eller att fortsatta avvisa ensamkommande barn till omanskliga forhallanden pa Malta enligt Dublinforordningen. Det ar dessa som gommer sig i Sverige och om du som jag har hade traffat dem hade du forstatt att det inte ar nagon harlig tillvaro de lever i har i Sverige. Men i jamforelse med att bli lemlastad i sitt hemland eller behandlad som smuts pa Malta ar det inget svart val att gora att stanna kvar i Sverige och leva i standig skrack att bli avvisad.

Permalänk | Anmäl #50 Anders Djurfeldt, 2011-03-04, 21:05

Såja, där försvann min röst på Alliansen 2014.

Permalänk | Anmäl #51 Johan C-berg, 2011-03-04, 21:09

Anders Djurfeldt: du tramsar. Kom tillbaka till verkligheten.

Och faktiskt är det ojuste som Sverige (eller snarare dess politiker) uppför sig. Både mot dess eget folk, men även de signaler Sverige skickar ut mot omvärlden och potentiella illegaler. Vi hade intiallt ett (hyfsat) bra regelsystem men som blivit helt irrationell på grund av praxis. Implementera lagen istället så är halva problemet löst (tex utvisa alla inkommande som försöker stanna i landet utan giltiga identitetshandlingar, det gör man i alla andra jämförbara länder). Vid sjukhusbesök ska man naturligtvis ge alla behövande vård (tom utan att ta betalt) men de som är här illegalt ska naturligtvis omedelbart omhändertas och därefter utvisas - endast på detta sätt kan respekten för lagen och Sveriges politiker återupprättas. Sverige har redan västvärldens mest liberala invandringspolitik, att då samtidigt gå in och ytterligare förvirra tillståndet är inget annat än direkta försök att bakvägen försöka urholka nationsbegreppet och medborgarskapet, tillförsäkra sig en stor och permanent underklass samt urholka välfärdssystemen. Jag undrar om svensken i gemen är medveten om detta, vad tror du?

Undrar hur många moderatväljare som röstade för detta scenario, FR måste vara helt Kadhaffiavskärmad från verkligheten – och kommer sannolikt att straffas hårt av väljarna. De enda individer som i min bekantskapskrets uttalat sig positivt, och har förtroende för, sveriges invandringspolitik är stormrika, bor på Östermalm och ser knappt en invandrare utom utom på bild – det tror jag är symptomatiskt.

Men som sagt, låt oss folkomrösta, låt demokratin verka.

Permalänk | Anmäl #52 Calle Bengtsson, 2011-03-04, 21:26

Som Stig Bergling skulle ha sagt!

- Och mig fängslade dom

Permalänk | Anmäl #53 Mikael Henriksson, 2011-03-04, 21:43

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.