Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Papperslösa

Emma Henriksson om Papperslösa

Papperlösas rätt till sjukvård handlar om människosyn

Vi kristdemokrater är tydliga. Den som har fått ett beslut om avvisning ska lämna vårt land. Men vi kan inte blunda för alla dem som lever som gömda i vårt land. Inte minst gäller det barnen. Vi kan inte stirra oss blinda på paragrafer när barn som lever i vårt land förvägras rätten att gå i skolan eftersom deras föräldrar har valt att gömma sig.


Om författaren

Jag är riksdagsledamot och migrationspolitisk talesperson för Kristdemokraterna

Äntligen har Kristdemokraterna fått med sig övriga alliansen på omfattande förbättringar på migrationsområdet. Att Miljöpartiet har anslutit sig till uppgörelsen innebär att vi nu har bred överenskommelse som står stadigt i riksdagens kammare. Uppgörelsen innebär viktiga steg mot en human asylpolitik där vi enas om att Sverige ska erbjuda en fristad för den som flyr undan förföljelse och förtryck. Familjer som skiljts åt ska kunna återförenas utan att hindras av orimliga passkrav som är omöjliga att leva upp till i vissa ursprungsländer. Grunderna för asylskäl ska ses över så att rimliga hänsyn tas till individuella omständigheter. Dessutom har vi äntligen kommit till ett samförstånd om att personer som lever gömda i vårt land ska kunna få tillgång till skola och sjukvård.

I grunden är det en fråga om människosyn, hur vi väljer att se på våra medmänniskor. Alla delar uppenbarligen inte vår syn. Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kenth Ekeroth utropar på mikrobloggen Twitter att regeringen nu vill ge "gratis vård och skolgång till illegala immigranter- alltså brottslingar". Han buntar därmed ihop gömda och papperslösa, inklusive deras barn, med våldtäktsmän, mördare och hustrumisshandlare. Upprörande men knappast förvånande från en person som för bara några dagar sedan inte drog sig för att kasta falska anklagelser om gruppvåldtäktsmän på ett tiotal unga flyktingpojkar utan att bemöda sig med att kolla fakta. Det är en mycket skrämmande människosyn som Sverigedemokraterna ger uttryck för.

Vi kristdemokrater är tydliga. Den som har fått ett beslut om avvisning ska lämna vårt land. Men vi kan inte blunda för alla dem som lever som gömda i vårt land. Inte minst gäller det barnen. Vi kan inte stirra oss blinda på paragrafer när barn som lever i vårt land förvägras rätten att gå i skolan eftersom deras föräldrar har valt att gömma sig.

En del av Sverigedemokraternas retorik är att Sverige har en extrem flyktingpolitik. Så har det varit men inte på det sätt som SD påstår. Sverige har varit det land som avvikit från normen att ge gömda flyktingar rätt till sjukvård, vilket många av våra grannländer sedan länge gör. För detta har vi kritiserats hårt av bland annat FN. Nu tar vi de första stegen mot att rätta till detta. Vi gör det att skapa ett humanare och mänskligare Sverige. Det är kristdemokratisk politik.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33687

62 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Vi kristdemokrater är tydliga."

Det var det dummaste jag hört. Artikeln är ju självmotsägande!

Låt oss innerligt hoppas att detta hycklarparti åker ur riksdagen för att aldrig me rkomma tillbaka.

Permalänk | Anmäl #1 Peter Ingestad, 2011-03-05, 08:23

Frågan är svår, gömmer man sig från en avvisning har flyktingskälen trots allt blivit prövade enligt den politik som riksdagen slagit fast. Man följer alltså inte demokratiskt tagna beslut. Sen säger samma riksdag att visserligen följer ni inte vårt beslut, men det ska inte drabba er för mycket negativt, så här har ni fri sjukvård och barnen ska få utbildning.
Humant kanske men logiskt? Säger kanske humant, för de är ju fortsatt avvisade och måste hålla sig undan lagens arm.

Permalänk | Anmäl #2 Helge Kneese, 2011-03-05, 08:43

Hej då KD!

"Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kenth Ekeroth utropar på mikrobloggen Twitter att regeringen nu vill ge "gratis vård och skolgång till illegala immigranter- alltså brottslingar". Han buntar därmed ihop gömda och papperslösa, inklusive deras barn, med våldtäktsmän, mördare och hustrumisshandlare"

Om man uppehåller sig i vårt land utan tillstånd så är man här illegalt således brottsligt, att du vill bunta ihop detta brott med mord, våldtäkt eller liknande är upp till dig men inget du kan belasta SD för.

Vidare så är din snuttifiering av de som uppenbarligen har våldfört sig på 11-12 åriga flickor rent avskyvärd.

Permalänk | Anmäl #3 Ceasar Andersson, 2011-03-05, 08:55

Vi gratulera regeringen till allt det stöd den ger sd..
(Ska ni inte toppa med en liten Allmän Flyktingamnesti också??)
Erkänner, synnerligen motvilligt, att en (stöd)röst till kd gavs av undertecknad i senaste valet. Aldrig, aldrig mera!!
Har man så lätt att skänka bort andras pengar som Emma Henriksson har, så är det horribelt..
I Min Stad (med mycket (kd)are) blev en 92åring dam förvägrad färdtjänst pga hon inte hade de nödiga 35 spänn tillgängliga INNAN färden. Att sonen stod och väntade vid ankomsten med beloppet betydde inget..Ingen skulle förlora ekonomiskt .
Chaffisen "följde reglerna" hette det från arbetsledaren.
MEN värst av allt, på insändarsidan i Stadens "Lokala Post" tycker folket att chauffören gjorde rätt!!! Detta i en KD-stad!!
Säger bara fy XXX!
Denna 92-åring lär knappast märka av regeringens nya regler om i princip fri invandring, men jag kommer att göra det och efterhand säkert alltfler. ...
Vad man ser är att lagar och regler ska tillämpas selektivt där vissa grupper undantas från tvånget att behöva följa svensk lag, något som vanligen inte uppskattas.

Permalänk | Anmäl #4 Stig E-k, 2011-03-05, 09:11

Svenska 7-klövern har tappat all verklighetsförankring och i främsta ledet promenerar KD med representanter Emma Henriksson. Hennes partiledare säger i samma andetag som han hyllar att personer som befinner illegalt i Sverige ska ha fri vård, att svenska medborgare som finansierar denna vård ska betala mer för den medicin de behöver.
Varifrån kommer politikernas svenskhat? Har de så dålig självkänsla och dåligt samvete för att de själva aldrig utfört något konstruktivt för landet att de måste hämnas på dem som dagligen bygger och byggt landet?
Se till att inga som söker asyl avviker under asylprocessen! Skicka tillbaka dem som inte har skäl att vara här, till landet de närmast kommer ifrån!
Då slipper vi problemet med personer som uppehåller sig illegalt i landet och problemet är löst.

Permalänk | Anmäl #5 leif w-n, 2011-03-05, 09:25

Hårt arbetande och laglydiga svenskar skall enligt din partiledare Göran Hägglund betala mer än de gör idag för sin sjukvård. Samtidigt skall människor från andra delar utav världen som uppenbarligen saknar asylskäl och befinner sig olagligt i Sverige åtnjuta den gratis.

Det enda rätt jag finner i din artikel är rubriken, för det handlar om människsyn. Den syn vår egen regeringen har på oss svenskar i vårt eget land är avskyvärd. Vi ska bara jobba, betala skatt och hålla käften. Yttrar vi oss om orättvisorna så trycker ni ned oss direkt med stora rasiststämpeln.

Permalänk | Anmäl #6 Tony Esson, 2011-03-05, 09:32

KD har återigen visat vilket onödigt parti det är, vi är många som kommer att jubla när det åker ur riksdagen. Rent taktiskt undrar jag hur de resonerat internt-konsekvensanalysen torde vara på lekskolenivå. Man börjar undra om det egentligen, i fråga om världstillvändhet, börjar likna Libyen. Vi har ett gäng vänskapskorrumperade politiker långt från verkligheten som sitter och klappaxr varandra på axeln.

Permalänk | Anmäl #7 Calle Bengtsson, 2011-03-05, 09:36

Jag förstår inte hur detta ska gå till rent praktiskt.
Missförstå mig rätt, självklart ska vi ta hand om barnen men detta är ju helt snett och skickar fel signaler.

Vad händer om jag som svensk vägrar uppge namn på sjukhus? Slipper jag betala för mitt besök då?
Småsummor i sammanhanget men principiellt viktigt.

Hur går det till i skolan för barnen? Helt plötsligt dyker det upp ett barn i skolan som ingen vet något om?
Hur går föräldrasamtalen till?

Snacka om att de etablerade partierna spelar SD i händerna.
Efter valet 2014 kommer de stå där och undra vad som hände. Tragiskt...

Permalänk | Anmäl #8 Gus, 2011-03-05, 09:38

Mot välutvecklad naivitet finns inget förstånd. Allt faller på att papperslös är en självpåtagen handling. Alla får handlingar av svenska myndigheter. Sedan är det upp till var och en att inte visa upp dem.

Denna svenska naivitet är väl känd ute i världen, därav de store flyktinströmmarna till Sverige. Vi är berömda.

Permalänk | Anmäl #9 Alvin Stoltz, 2011-03-05, 09:48

Varför skall en illegal immigrant kunna bryta mot lagen med statens goda minne? Uppgörelsen tycks syfta till att det skall gå utmärkt att leva i sverige som illegal? Varför det? Vad är tanken? Vill ni skapa en klass av halvillegala människor som har vissa rättigheter men inte andra? En klass av B-medborgare?

Vidare är uppgörelsen förtvivlat orättvis. Dels mot de asylsökande som faktiskt respekterat svenska myndighetsbeslut. Ni belönar ju de som bryter mot lagen men utvisar de som följer den?

Vidare är uppgörelsen förskräckligt orättvis mot de som betalar skatt i sverige. Illegala migranter som inte bidragit med en krona i skatt skall få GRATIS sjukvård och skolgång, SAMTIDIGT som ni höjer tröskeln i högkostnadsskyddet för mediciner, alltså folk som vanligtvis bidragit till vår välfärd hela livet klämmer ni åt?

Emma Henriksson prioriterar utländska lycksökare över svenska medborgares intressen. Jag föreslår alla och envar att nästa val välja representanter som först ser till de egna medborgarnas intressen. Det är faktiskt en politikers jobb. Varför fortsätta anställa en representant som inte ens förstår sin arbetsbeskrivning?

Permalänk | Anmäl #10 Martin A, 2011-03-05, 09:50

Sverige, hela världens socialbyrå!

Alliansen har övergivit arbetslinjen ser jag, tillför man mindre får man mindre...

Detta tvingar in vanliga människor i händerna på SD, ingen lyssnar på oron som delas av en himla massa människor i detta land, bara SD...

Det är dax för en restriktiv invandringspolitik nu, vi har gjort vårt, och KONSEKVENT framför allt, ingen ska kunna gråta sig över gränsen, vi har inte fri invandring så det kommer alltid hamna folk i kläm, beklagligt men det finns inget vettigt alternativ.

Vem av er godhjärtade människor som pratar så fint om människors lika värde var senast inne på ett av arbetsförmedlingens kontor? Eller fick vänta extremt länge vid akuten? Det brukar sägas att det är fel att ställa människor mot människor men så ser verkligheten ut, samhället har begränsade resurser och jag konkurrerar med fler och fler människor om dom. Vissa kallar det rasism, jag kallar det överlevnad...

Permalänk | Anmäl #11 Wiggo, 2011-03-05, 10:12

Om man ansetts inte ha flyktingskäl och skall utvisas ur landet, är det rimligen INTE särskilt synd om en. Då har man ju nämligen rest hit trots att man kunnat leva vidare i hemlandet.

Varför ska vi sitta och hulka och snyfta över dessa bedragare? Varför ska vår välfärd raseras för deras skull?

Ja, KD är väldigt tydliga: KD är av samma skrot och korn som de övriga partierna (utom SD), nämligen svenskfientliga rasister med en människosyn som liknar en femårings. Noll verklighetförankring. Noll praktisk kunskap om hur världen fungerar. Noll insikt i att människor kan ha ont uppsåt, ljuga och ta för sig bara för att det bjuds.

Tala gärna om för mig varför jag inte ska rösta på SD istället.

Permalänk | Anmäl #12 Manur Huse, 2011-03-05, 10:15

Sjukvård tycker jag av humanitära skäl alla ska få, men skola?

Och hur ska detta administreras? Vem kan gå i skola och ha en normal kontakt med lärare utan att uppge namn och adress? De papperslösa gömmer sig ju. Hur har man tänkt?
Förmodligen har man som vanligt inte tänkt alls, utan vill bara knäppa SD på näsan.
Jag har haft stor respekt för Rheinfeldt, även om jag tillhör ett annat parti, men nu har den respekten börjat naggas i kanten. Hans riktning verkar bli mer och mer otydlig, det tyckte jag inte i början. Assange-och-inblandningen-där, kvinnor-ska-jobba-ännu-mer-än-idag, papperslösa-får-använda-gräddfil. NEJ!!!!

Permalänk | Anmäl #13 Christina Lundqvist, 2011-03-05, 10:19

Det vore omänskligt att inte ge illegala invandrare (s.k. papperslösa) akut vård. Men att jämställa dem med legala invandrare är orimligt. Emma Henriksson visar en naivitet som är skrämmande. Den kan passa bra för en fri opinionsbildare, men av en borgerlig riksdagsledamot krävs en helt annan förmåga till bedömningar. Men Emma Henriksson är i gott sällskap. Hon har statsminister Fredrik Reinfeldt vid sin sida.

Permalänk | Anmäl #14 Kent Tore Olofsson, 2011-03-05, 10:42

Är man "Illegal invandrare" så har ska man inte ha rätt till landets förmåner, vad är problemet. Hur kan det vara en mänsklig rättighet att bo och vistas i Sverige.
Politiska korrektheten har totalt tappat greppet om rätt och fel..... Vad är det för fel med u-landshjälp nuförtiden. Gör riktigt rejäla insatser i hemländerna istället. Vi är färdigberikade i Sverige nu tycker jag.

Permalänk | Anmäl #15 Andersx Carlsson, 2011-03-05, 11:13

Jag stödröstade på kd i valet, men det kommer absolut inte ske igen. Hoppas ni åker ur riksdagen innan ni hinner köra landet totalt i botten.

"Vi kan inte stirra oss blinda på paragrafer när barn som lever i vårt land förvägras rätten att gå i skolan eftersom deras föräldrar har valt att gömma sig."

Här låter det som om du förespråkar att vi ska bryta mot lagen lite när vi känner att det är extra behjärtansvärt. Det är inte en attityd jag vill se hos en riksdagsledamot.

"Äntligen har Kristdemokraterna fått med sig övriga alliansen på omfattande förbättringar på migrationsområdet"

Sluta använda ord som "förbättra". Ni vill kraftigt utvidga Sveriges redan extremt generösa asylinvandringspolicy. Kalla det för vad det är istället för att låtsas som att alla måste tycka att det är jättebra.

"Uppgörelsen innebär viktiga steg mot en human asylpolitik där vi enas om att Sverige ska erbjuda en fristad för den som flyr undan förföljelse och förtryck."

Vi har en av de mest generösa asylpolitikerna i världen, menar du att nästan alla andra länder är någon form av nazister eftersom de tar in färre?

"Familjer som skiljts åt ska kunna återförenas utan att hindras av orimliga passkrav som är omöjliga att leva upp till i vissa ursprungsländer."

De kan redan återförenas, det är bara att åka tillbaka. Det har varit möjligt att motbevisa att de här människorna har asylskäl, alltså är det riskfritt för över 90% av dem att återvända till sitt riktiga hemland.

"I grunden är det en fråga om människosyn, hur vi väljer att se på våra medmänniskor."

Ja det är det. Ni ser invandrare som paket helt utan egen förmåga att fatta några som helst beslut utan att de vägleds av snälla svenska myndigheter och absolut inte är kapabla till lite grundläggande matte och se att deras liv kan förbättras rejält av ett svenskt medborgarskap bara de drar en snyfthistoria och kastar sitt pass. Det är oerhört respektlöst från ert håll.

"Han buntar därmed ihop gömda och papperslösa, inklusive deras barn, med våldtäktsmän, mördare och hustrumisshandlare. "

Uppriktigt sagt är det där skitsnack. Ingen buntar ihopm illegala invandrare med våldtäktsmän för att de upprätthåller sig i Sverige olagligt. Brottslingarna de förtjänar att buntas ihop med är bidragsfuskare, skattesmitare och andra ekonomiska brottslingar, för det är vad de är.

"Upprörande men knappast förvånande från en person som för bara några dagar sedan inte drog sig för att kasta falska anklagelser om gruppvåldtäktsmän på ett tiotal unga flyktingpojkar utan att bemöda sig med att kolla fakta."

Och nu börjar du framställa ett gäng slynglar som på offentlig plats, i full syn av vuxna sexuellt antastar 11-åriga småflickor. Skrämmande människosyn var ordet.

"En del av Sverigedemokraternas retorik är att Sverige har en extrem flyktingpolitik. Så har det varit men inte på det sätt som SD påstår."

Jag vet inte om du har någon annan utbildning än som politikerbroiler, men på högskolan brukar vi be om källhänvisning för sånt där.

Permalänk | Anmäl #16 John Lundaahl, 2011-03-05, 11:28

Faktum är att jag röstade KD sist men jag kan säga att jag aldrig känt mig så lurad som de senaste dagarna. Instämmer med ovan Stig E-k ALDRIG mer KD!
Du, Emma Henriksson, har med dina alliansvänner samt MP tagit ett steg ut på väldigt väldigt tunn is och jag är inte säker ni hinner upp på land igen innan den brister.

Permalänk | Anmäl #17 Johan C-berg, 2011-03-05, 11:39

#16

Johan Lundaahl - mycket väl skrivet och du tar udden av varje argument Emma har för fram.

Själv medlem i KD, men nu vete f*n längre.

Alliansen kommer tappa en hel del på detta. Ena dagen skriver man att vi måste höja pensionsåldern för att klara välfärden, nästa dag skickar man ut ett meddelande till varenda lycksökare i 3:e världen att "Du kan ljuga om din idientitet, skita att söka asyl och kommer ändå garanteras en höggrundtrygghet hos oss här i Sverige".

Detta kommer långsiktigt att kosta enormt -både socialt och ekonomiskt för vårt land.

Permalänk | Anmäl #18 Rufsen Olsson, 2011-03-05, 11:43

Spiken i kistan, denna artikel, precis som varje gång KD uttalar sig, försvinner X antal väljare.
"Vi kristdemokrater är tydliga."
Ja. oerhört tydliga när det gäller att smutskasta och lägga fokus på ett annat parti.
Men att kasta pajt döljer på inget vis KDs egen politik.
Dessvärre för Emma är dubbelmoralen enkel att genomskåda. Älska alla i hela världen, men inte såna som röstar på SD.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #19 Carina Nordén Åkerlund, 2011-03-05, 11:58

"Uppgörelsen innebär viktiga steg mot en human asylpolitik där vi enas om att Sverige ska erbjuda en fristad för den som flyr undan förföljelse och förtryck."

En enkel fråga Emma - vem ska betala?

Permalänk | Anmäl #20 Rufsen Olsson, 2011-03-05, 12:26

En person skall alltså ha:
(1) rätt till vård i Sverige.
(2) rätt till skolgång i Sverige.
Men:
(3) Inte rätt att vistas i Sverige.

Kan någon förklara hur detta går ihop rent logiskt? Man har alltså rätt till A och B, men inte till C. Samtidigt förutsätter A och B rimligen C....
Annars har jag lite svårt att förstå hur Kristdemokraterna skulle vara "tydliga"....

Permalänk | Anmäl #21 Kenneth Nyman, 2011-03-05, 12:31

En riktigt enastående naiv snällist-artikel av Emma Henriksson. På ett sätt får den väl sägas vara ett framsteg. Den är en av de första newsmill-artiklar som inte bara har text, utan även ljud - ljudet av hur KD åker ur riksdagen 2014 så det sjunger om det.

Permalänk | Anmäl #22 Elis Koski, 2011-03-05, 12:39

#18 Rufsen Olsson, 2011-03-05, 12:43
vem bryr sig vem som vinner politiska poäng på detta vansinne? Långsiktigt innebär inte detta "stora kostnader", långsiktigt innebär detta samhällets kollaps. I praktiken avskaffades sverige 3:e januari 2011. Mitt råd till den som är ung i sverige idag är: emigrera. Den som är äldre men fortfarande jobbar: skattefuska och spara. För pensionspoäng är vatten värda när den här "reformen" landat. Och den som sparar sina pengar i sverige där partier som KD, M och MP styr tigger om att få dem konfiskerade.

Permalänk | Anmäl #23 Martin A, 2011-03-05, 12:40

Men herregud. Självklart vill ju ingen att folk ska dö på gatan. Men det handlar väl snarare om att svenskar bortprioriteras och istället tar man pengar från skatten och ger till flyktingar i ett land som bedriver en extremistisk flyktingpolitik. Hela världen har inte rätt att få bo i Sverige. Prioriteringar!

Permalänk | Anmäl #24 Erika Dahl, 2011-03-05, 13:15

Emma Henriksson. Man kommer inte in i himlen på att låta andra ta stöten från en hycklande skenhelighet. Tänk på Jesu ord till den rike mannen: ge bort all till de fattiga. Han sa inte ge bort det andra har till fattiga.
Så betala dina försäkringspremier till himlen själv.

Permalänk | Anmäl #25 Sune Svensson, 2011-03-05, 13:19

Illegala invandrare ska inte tilldelas ett öre utöver akut sjukvård. Efter det är det utvisning som gäller.

Det bästa man kan göra är att tvinga hela famlijen att infinna sig på ett visst ställe där man sedan meddelar om man får stanna eller ej. På så sätt kan man gripa dessa omedelbart och samma dag skicka hem dem.

Permalänk | Anmäl #26 jon79, 2011-03-05, 13:38

Ser hon inga problem med att undanta en grupp från att följa lagen i Sverige? Vad sägs om att undanta alla som har en bil med mer än 300 hästkrafter från hastighetsbegränsningen?

Permalänk | Anmäl #27 Robert Pettersson, 2011-03-05, 13:59

"Det är kristdemokratisk politik". Att favorisera folk som bryter mot lagen? Nu kommer jag att rösta på något annat parti nästa val. Är detta kristdemokratiisk politik så räkna bort mig.

Permalänk | Anmäl #28 Sven Anders Larsson, 2011-03-05, 14:45

Mejlsvar nedan från Folkpartiets riksdagsledamot Barbro Westerholm. Notera gärna vilken siffra för årlig invandring hon skulle vilja ha.. skrämmande läsning..

Hej!
Jag har motsatt uppfattning - sjukvårdens uppgift
är att hjälpa människor oavsett om de är vän eller
fiende, oavsett om de har rätt att vara här eller
inte. Det är en grundläggande etisk princip i
hälso- och sjukvården och jag är glad över att
frågan äntligen blir löst.
Vi kommer att ha stort behov av arbetskraft
framöver. Läs Mossbergs och Magnussons bok
Framtidssäkra välfärden. Där kan man läsa om en
undersökning från ITPS, VINNOVA och NUTEK som
pekar på att vi skulle behöva mellan 200 0000 och
400 000 invandrare per år fram till 2030 för att
helt möta den demografiska utmaning vi står inför.
Mossberg och Magnusson skriver samtidigt att detta
inte skulle vara helt enkelt att genomföra så vi
måste finna flera vägar inkl invandring för att
klara det arbetskraftsbehov som kommer.
Med vänliga hälsningar
Barbro Westerholm
Riksdagsledamot (fp)

Egentligen gillar jag inte att man lägger upp privata mejl på det här sättet då det är en privat kommunikation mellan två individer. Men det här var så skrämmande att jag inte kan låta bli att även andra får ta del av informationen.

Är detta någonting som delas av Kristdemokraterna? Ni kanske vill ta in ännu fler?

Permalänk | Anmäl #29 Calle Nilsson, 2011-03-05, 15:15

@#29

"Vi kommer att ha stort behov av arbetskraft
framöver. " som tanten skriver.

Ja men för i hel.... varför ska då kineser flyga hit för attplocka de bär som allt för lata bidragstagande araber i Rosengård skiter i att bry sig om ....

Permalänk | Anmäl #30 Rufsen Olsson, 2011-03-05, 16:12

Adjö kära KD och ha det så bra. Var inte ledsna, både C och V lär komma och hålla er sällskap. Adjö adjö.

Permalänk | Anmäl #31 David Davidsson, 2011-03-05, 17:49

Funktionellt illiterata nätkommentatorer rasar. Hur skall "det här funka" undrar de och någon menar att Sverige plötsligt är "hela världens socialbyrå".
Sedan har vi de rena rassarna då som likt ett självspelande piano menar att "araber är lata" och som på något sätt helt missat vad artikeln handlat om (just det, inte om araber...).

Men vi tar det igen, och igen, och igen, och igen...:
Sverige har varit extremt restriktivt med hälsovård och skola tll papperslösa. Vad som sker nu är en normalisering till en global standard.

Varför är detta en global standard?
Därför att hälsovård och skola är en mänsklig rättighet i den internationella lagstiftningen. Sverige har ratificerat UDHR (Universal Declaration of Human Rights).
Detta kan inte villkoras på något sätt.

Världen har blivit en oerhört mycket bättre plats de senaste decennierna på grund av att UDHR faktiskt börjat bli ett verktyg även i länder där regimerna är auktoritära. Ett av få länder i världen där man halkat rejält efter är... Sverige.

Permalänk | Anmäl #32 Mister J, 2011-03-05, 18:05

Rufsen Olofsson, det förvånar mig oerhört att du röstade på KD med tanke på dina inlägg här på Newsmill! Men det förklarar kanske också varför SD har så otroligt låga siffror trots att de flesta verkar tycka precis det som de står för.

Varför i helsike röstade du inte på SD? Eller, jag hade nog trott ND snarare. Varför sitter folk och är arga på "sina" partier istället för att rösta på något som stämmer överens med ens åsikter? Jag är mållös!

Permalänk | Anmäl #33 Manur Huse, 2011-03-05, 18:23

Mister J, det hade funkat utmärkt om vi samtidigt anpassat övrig migrationspolitik till "standarden". Men kombinationen vansinnesinvandring och välfärdsutdelning funkar inte. Det bör vilken galenpanna som helst begripa.

Permalänk | Anmäl #34 Manur Huse, 2011-03-05, 18:25

Hur hade ni tänkt att kontrollen av vem som är papperslös och vem som inte är det, ska gå till i praktiken? Ska Sverige utfärda papperslöshets-legitimationer så att vårdpersonalen direkt kan se att dessa skall inkluderas i systemet? Hur skall då utfärdandet av dessa legitimationer sker, då det de saknar något som styrker att de ens har befunnit sig i Sverige.

Ska vi göra det enkelt för oss genom att inte bara inkludera papperslösa, utan alla som befinner sig i Sverige? Varför har då hela diskussionen handlat om papperslösa och inte istället om att vården skall vara tillgänglig för alla oavsett vem man är?

Vad tror ni själva konsekvenserna blir av att 7000000000 då kvalificeras in till gratis svensk sjukvård? Det räcker att en miljontedel av dessa söker sig till Sverige för att orsaka totalt kollaps för hela vårdapparaten och svensk sjukvård blir därefter enligt amerikansk modell. Är villiga till det?

Permalänk | Anmäl #35 Erika Svensson, 2011-03-05, 18:32

Jag har hört, men inte fått bekräftat, att man kan vägra att uppge personnummer vid vård och få den ändå GRATIS!

Kanske skulle vi obstruera i detta remarkablet konstiga nya samhälle genom att inte uppge våra identiteter vid sjukhusbesök.

Permalänk | Anmäl #36 Sten Figaro, 2011-03-05, 18:55

Mister J tycks ha missat att de muslimska länderna har en egen (sinnessjuk) version av Mänskliga Rättigheter.

Ha har iofs. missat det mest annat också ...

Permalänk | Anmäl #37 Rufsen Olsson, 2011-03-05, 19:10

Mister J har tydligen också svårt för att ta till sig vad islam och arabvärlden lyckats bidra med det senaste årtusendet - i princip INGEN TING...

Permalänk | Anmäl #38 Rufsen Olsson, 2011-03-05, 19:11

"Papperlösas rätt till sjukvård handlar om människosyn"

Ja, men inte på det sätt Henriksson menar. Det hon säger är, "håll med mig annars har ni dålig människosyn", vilket är ett fult sätt att debattera och skvallrar om en bristfällig människosyn hos Henriksson själv.

Permalänk | Anmäl #39 Robet Stenkvist, 2011-03-05, 19:23

#34 Manur Huse,
Det är en typisk "mission impossible" att försöka få Mister J att förstå de mest elementära samband eller ett förnuftbaserat resonemang.
Låt honom vara ... hans värsta fiende är han själv ...

Permalänk | Anmäl #40 leif w-n, 2011-03-05, 20:24

Bra jobbat KD. Jag förstår er argumentation och skriver under på vartenda ord.
Ni prioriterar barnen och ni prioriterar de kvnnor som kanske har traffikerats hit av ligor och våldtagits. Vården och skolan ska inte behöva tjalla på de som uppehåller sig här ilegalt. De som arbetar där ska inte belastas

Vi ska inte ha ett angivar-samhälle. Vi måste återupprätta det generösa och oegennyttiga som inte finns hos Sd men som finns hos resterande 95% av befolkningen.

Permalänk | Anmäl #41 Johan E Karlsson, 2011-03-05, 20:44

Johan E Karlsson , läs kommentarerna här!
Du lever i en drömvärld som inbillar dig att alla som inte får ihop ekvationen att ge skola och vård till de som lagen har förbjudit att vara här, röstar på SD.
Svenska folket har vaknat, ser med öppna ögon. Vilket inte har ett jota med fientlighet att göra.
" Oegennyttig" i ditt fall är lika med att vara totalt ekonomiskt oansvarig.
Du vill rädda världen med andras pengar.

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #42 Carina Nordén Åkerlund, 2011-03-05, 22:23

Tänk om KD kunde ha ett lika ömmande hjärta mot våra gamla
och sjuka, så dom slipper gå ensamma i blöjor på natten, få ett
halvt ägg för att det ska sparas och kaffe ransoneringar.
Dessa gamlingar har trotts allt betalt världens högsta skatter
under sina yrkesår.

Sanningen är den att det finns inte pengar till allt, man måste
prioritera.
Vilka KD prioriterar ser vi ju tydligt här.
Jag har aldrig röstat på er - kommer aldrig att göra det heller.

Permalänk | Anmäl #43 Petra Lindkvist, 2011-03-05, 23:04

Papperslösa = illegala immigranter. Det är dags att sluta använda det missvisande ordet papperslös.

Illegala immigranter jobbar illegalt till låga löner och tar således tusentals jobb ifrån den offentliga arbetsmarknaden. Jobb som behövs i landet med Europas högsta ungdomsarbetslöshet.

Vidare kan man fundera på varför vi svenskar ska betala skatt, uppenbarligen ska man kunna ta del av välfärden trots att man inte bidrar.
Varför får inte jag tjäna pengar svart??

Permalänk | Anmäl #46 Fredric Nomael, 2011-03-06, 09:51

"Han buntar därmed ihop gömda och papperslösa, inklusive deras barn, med våldtäktsmän, mördare och hustrumisshandlare."

Så att säga att någon är en brottsling är alltså att "bunta ihop personen med våldtäktsmän, mördare och hustrumisshandlare"? Om någon kör för fort, eller delar ut en upphovsrättsskyddad låt/film utan tillstånd, så är man enligt lagen en brottsling. Betyder det att staten "buntar ihop personen med våldtäktsmän, mördare och hustrumisshandlare"?

Naturligtvis inte. Det finns ju många olika sorters brott, och att någon begått ett visst brott innebär inte att det är att likställa med andra brottsliga gärningar. Det är ju därför vi har olika straffsatser för olika brott.

Och samma sak gäller naturligtvis att uppehålla sig i landet illegalt. Då är man en illegal invandrare och därmed en brottsling. Det betyder inte att man buntas ihop med mördare och våldtäktsmän.

Permalänk | Anmäl #47 Init, 2011-03-06, 11:16

Emma, den barmhärtige samariten (svensken) hjälpte den överfallne under några dagar. Inte 40,000 under resten av deras livstid.

Permalänk | Anmäl #48 Urban Hell, 2011-03-06, 12:07

Det finns ett faktum i detta sammanhang som hela riksdagen och de flesta svenskar tycks vara helt okunniga om. ALLA i hela världen har rätt till akutvård i Sverige. Tyska affärsmän på besök, japanska turister, amerikaner på släktbesök, romer på rundresa, ALLA. Blir du akut sjuk, får tandvärk eller råkar ut för en olycka så får du vård på svenskt sjukhus.

Vad är det utöver detta som vi skattebetalare ska bjuda de illegala invandrarna på? Räcker inte det här? Ska vi ge dem silikonbröst? Tandreglering? Njurtransplantationer? Halux valgus-operationer? Var går gränsen och vem sätter den?

Ruskigt många verkar också "glömma" att de illegala är här fullständigt frivilligt. De har aktivt gjort valet att sätta sig över svensk lag och strunta i Migrationsmyndigheternas beslut. Hur mycket ska de belönas för det?

Är det du och jag eller barnens föräldrar som har ansvar för dem, som har valt att utsätta dem för en hemsk livssituation? Är det okej om våra myndigheter tar barnen från dessa oansvariga föräldrar och ger ungarna en materiellt högstående och trygg uppväxt?

Varför ska det vara självklart att alla svenskar vill se sina skattepengar gå till illegala invandrare hellre än till svenska barn och gamlingar?

Många frågor som vi aldrig lär få svar på. "De som bestämmer" tycker ju inte att såna frågor är legitima, de är bara rasistiska.

Permalänk | Anmäl #49 Gunilla Litzell, 2011-03-06, 12:22

Nu till sanningen om de "Papperlösas rätt till sjukvård". Det handlar om pengar, skatter, omsättning och vinster. 40,000 papperslösa i Sverige är detsamma som en mellanstor stad. Så länge de stannar i Sverige konsumerar de svenska varor, tjänster och service för uppskattningsvis 320 miljoner kr per år. Motsvarar 6666 kr per person och månad eller 222 kr per dag. 320 miljoner per år är helt OK och skitbra för samhällsekonomin därför - detta är pengar de själva jobbat fram via sina svartjobb.

Nu önskar nästan alla politiker höja denna konsumtion från uppskattningsvis 320 miljoner till en eller två miljarder per år genom att ge dem fri skola och sjukvård. Denna konsumtionshöjning finansieras som all flyktinginvandring av skattebetalarna och brottsoffren (migranter, inklusive svenska migranter, begår överrepresentativt många fler brott är bofasta).

Miljardvinsterna är ökade inkomster för för stat, kommun och näringsliv (friskolor, privata vårdgivare och övriga näringslivet). Kommuner och landsting kommer "kompenseras" av staten.

Skattebetalare, känn er dubbelblåsta igen. Snart är de papperslösa 400,000 och omsätter 10-20 miljarder per år. Gissa vem som betalar...

Permalänk | Anmäl #50 Urban Hell, 2011-03-06, 13:11

@ Calle Nilsson SCB anger i sina långtidspronoser siffran 300,000 invandrare per år eller 3 miljoner på 10 år plus alla deras barn födda i Sverige. Det behövs för att hålla försörjningskvoten på samma nivå som nu.

Vi bör acceptera, på samma sätt som Japan gör, en åldrande och minskande befolkning, utan att kompensera med invandring. Vi bör klara av de problem som uppstår.

När politikerna byter ut vårt folk - vad blir det då av oss?

Permalänk | Anmäl #51 Urban Hell, 2011-03-06, 13:22

Det är ju alltid ett problem när man ställer grupp mot grupp. Kunde inte tant Agda få det istället för papperslöse Muhammed? Jag tycker inte att fördelningsproblemet är kärnfrågan över huvud taget. Kärnfrågan är om en papperslös är att betrakta som "illegal" och därmed efterlyst. Efterlyst blir man om man har gjort något som kan betraktas som brottsligt, en förseelse räcker inte. Är de papperslösa efterlysta? I så fall ska polisen ta dem direkt när man finner dem, och polisen har väl också rätt att samla nödvändig information hos myndigheter och andra för att hitta den efterlyste? Att en papperslös ska kunna starta företag är väl mer befängt än att man ska kunna slinka in hos doktorn för att få hjälp? Hur registrerar man företaget? Hur betalar man skatt och moms? Klart att med polisens effektivitet kan man säkert bedriva företag utan att lämna identitetshandlingar i åratals utan att man återfinns... Är det inte lika bra att säga att om du väl har satt foten på svensk mark så kan du räkna med att få stanna? Jag tycker det hela känns helsjukt. Akutvård o.k. men resten av paketet? Absurdt. Tror att en stor majoritet av befolkningen håller med.

Permalänk | Anmäl #52 Jan Wiklund, 2011-03-06, 14:49

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.