Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Utnyttjade ungdomar

Foto: Dokument inifrån.
Anna Sol Lindqvist med flera

Äntligen granskas svineriet mot unga

Det råder ett fatalt missförstånd om att den uppväxande generationen är bortskämd, när majoriteten av den i praktiken är fattigare än sina föräldrar och arbetar under villkor deras föräldrar aldrig skulle accepterat. Söndag kväll på SVT:s Dokument inifrån får vi se hur unga behandlas på arbetsmarknaden i dagens Sverige. Äntligen har svensk gammelmedia fått upp ögonen för ett svineri som länge varit verklighet. Det skriver forskarstudenten Anna Sol Lindqvist, Tomas Kronvall, redaktör för 2022.nu, konstnären Hannes Mannerheim och Johanna Drott från Piratpartiet. De är alla med i nätverket "Informationsbyrån 2.0".



Om författaren

Anna Sol Lindqvist, doktorand i psykologi

Tomas Kronvall, redaktör 2022.nu
Hannes Mannerheim, konstnär
Johanna Drott, vice kampanjledare Piratpartiet
för Informationsbyrån 2.0


 

Söndag kväll på Dokument Inifrån får vi se hur unga behandlas på arbetsmarknaden i dagens Sverige. Det kommer knappast som någon förvåning för oss. Det är 2011, och samtidigt som de flesta i vår föräldrageneration gjort en klassresa uppåt så gör flera av oss yngre resor åt andra hållet.

Det råder ett fatalt missförstånd om att den uppväxande generationen är bortskämd, när majoriteten av den i praktiken är fattigare än sina föräldrar och arbetar under villkor deras föräldrar aldrig skulle accepterat. Unga behandlas som sina anföräldrar flera generationer bakåt, då de slet under industrialiseringens början, samtidigt som vi på TV ser program som Ung och Bortskämd porträttera en degenererad ungdomsgeneration som inte kan lyfta ett finger. Vi hävdar att den bilden är falsk. De flesta unga har fått lyfta betydligt mer än ett finger, som Dokument Inifrån nu visar.

För majoriteten av unga är timanställningar, socialbidrag, jobbcoacher och obetalda praktikplatser en så självklar del av vardagen att de som vuxit upp med starka fackföreningar och fasta jobb inte kan föreställa sig hur det egentligen ser ut. Vi är därför tacksamma att svensk gammelmedia äntligen fått upp ögonen för ett svineri som länge varit verklighet.

Den sociala välfärd och grundläggande trygghet som Sverige varit känt för har nedmonterats. De nya starkt villkorade skyddsnäten har lärt oss att lönearbete är det enda sättet att försörja sig på. Ju mer "lönsamt att arbeta" det blir, desto hotfullare ter sig arbetslösheten. Flyendes piskan och ständigt jagandes nya morötter lär sig unga anställda att ta skit, att acceptera dåliga arbetsvillkor och inte klaga på sviniga chefer. De har ju "turen" att fått en tillfällig anställning.

Bemanningsföretagen har tagit platsen där de forna fasta anställningarna tidigare funnits, och trots att nästan ingen ung idag har en fast anställning så har a-kassa och sjukförsäkringssystem inte hängt med: Kraven för ersättning har blivit hårdare. Fler faller igenom skyddsnätet, fler hamnar utanför systemet. Det här gör i praktiken att de som inte har fast anställning idag, inte har något annat val än att söka socialbidrag. Kommunerna går på knäna och vi lever i ett två-tredjedelssamhälle där en stor del av befolkningen får mer och mer på bekostnad av den tredjedel som blir över. Dokument Inifrån visade tydligt att det är de unga som blir över. "Samhällets framtid."

Alla partier älskar att tala om de som fallit ur systemet, men ingen tycks förstå att det är deras egen arbetsmarknadspolitik som fört oss hit. Och det gäller alla partier: Två-tredjedelssamhället har byggts upp av båda blocken i nära samverkan, och utförsäkringarna är bara toppen av isberget. Systemen är på intet sätt anpassade till den rådande arbetsmarknaden, vilket gör att vi håller på att att göra en tidsresa hundra år bakåt.

Det här vet vi. 80-talisterna är den första generationen sedan efterkrigstiden som lever under hårdare villkor än sina föräldrar. Det kan låta konstigt, men om trygghetssystemen inte fungerar och det inte finns jobb med rimliga löner så blir detta effekten. Det här är den verklighet unga växer upp i, det här är den verklighet man känner till. Självklart lyder man sin arbetsgivare, vad annat ska man göra? Säga upp sig och leva på... Ja vad? Söka ett annat jobb som inte finns? De som inte haft minst deltidsanställning i minst ett halvår kvalificerar sig inte ens för a-kassa. Inte konstigt att unga idag är så rädda för att klaga på sin anställning, hur hemsk den än är, när alternativet är att vara helt utan inkomst.

En hel generation håller på att tappas bort när dagens skyddsnät enbart är till för dem som redan har fasta anställningar, samtidigt som fasta anställningar är ett minne blott för en stor del av de anställda 80-talisterna, samt den bråkdel av 90-talisterna som har lyckats få en timanställning någonstans.

Att gå tillbaka till 1900-talet med fasta anställningar för hela befolkningen som mål, som många debattörer föreslagit den senaste veckan, är inte en lösning. 1900-talet och den typen av arbetsmarknad är förbi. Det går inte att skapa jobb som inte finns, som samhället egentligen inte har något behov av. Vad vi behöver göra är att anpassa systemen till den arbetsmarknad vi faktiskt har idag.

En garanterad basinkomst är det som bäst löser dagens glapp mellan befolkning och antalet anställningar. Ingen människa ska känna sig tvingad till ett lönearbete under vidriga former. Våra morföräldrars och föräldrars kamp ska väl inte vara helt förgäves? Vi har väl kommit längre än så? Välutbyggda ekonomiska trygghetssystem är en viktig del i en demokrati, liksom en större individuell frihet beträffande hur du väljer att leva i din vardag. Du ska inte behöva tvingas till ett lönearbete som bryter ned dig.

Vi är långt ifrån ensamma om denna åsikt, den delas av Mattias Lundbäck som var med och utformade nuvarande sjukförsäkringssystem. Den delas av ekonomer över hela det politiska spektrat, från fem nobelpristagare i ekonomi till James Tobin och den socialdemokratiska socialministern för 100 år sedan - Gustav Möller.

En stor del av de som idag är yngre än 40 håller på att förpassas tillbaka till en svunnen tid, samtidigt som majoriteten av det svenska politiska etablissemanget tror att det fortfarande är 1980. Men vi är inte i det förgågna, 1900-talet är passerat och vi kan inte backa in i framtiden. Vi kan däremot använda de teknologiska framstegen till att göra rätten till mat och bostad ovillkorad. Finns du så har du rätt att leva, och har därmed rätt till mat och bostad. Det här står till och med i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Vi kan på så vis befria alla som lever under de förhållanden vi sett i Dokument Inifrån.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33505

28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Detta är konsekvensen av att 40-talisterna ansett att utbudet av okvalificerad arbetskraft behövde ökas för att betala deras pensioner.

Permalänk | Anmäl #1 Martin Lindh, 2011-02-27, 17:36

Samtidigt som detta finns det en helt annan makrekonomisk trend: Att väldigt många arbetsgivare har gigantiska problem med generationsskiftet efter 40-talisterna. Jag vet inte hur utbrett svineriet är, men kortiktigheten har blivit helt grotesk.

Titta tex på byggbranschen som klagar på att de inte kan hitta kompetenta personer att anställa. Samtidigt säger de nej till praktikplatser, sommarjobb, universitetsforskning, ja allt som kostar lite mer än det smakar på kort sikt. Förr tog arbetsgivarna (och då menar jag inte brukspatronerna) ett helt annat ansvar för att skola in ungdomar. Nu ska alla anställda gå på plus från dag ett.

Ett pris för svineriet är att 80-talisterna har noll lojalitet mot sina arbetsgivare, vilket jag sannerligen kan förstå. Vi går mot en amerikaniserad arbetsmarknad där anställda och arbetsgivare gör allt för att maximera sin kortsiktiga profit.

Permalänk | Anmäl #2 Jakob Jonsson, 2011-02-27, 17:39

Man kan faktiskt göra nått man kan införa förbud för bemmaningsföretag, man kan begränsa tiden som visstidsanställningar är tillåtna många av de problem som är på arbetsmaknaden i dag beror på beslut som politiker har fattat. Framför allt kan man omedelbart ta bort alla arbetsmrknaspolitiska åtgärder i form av praktik. Praktik bör endas tvara tillåten som en del av en utbilding inte som i dag när de tutgår bidrag till arbetsgivare i form av gratis arbetskraft.

Permalänk | Anmäl #3 susanna svensson, 2011-02-27, 17:49

"En garanterad basinkomst är det som bäst löser dagens glapp mellan befolkning och antalet anställningar. Ingen människa ska känna sig tvingad till ett lönearbete under vidriga former. Våra morföräldrars och föräldrars kamp ska väl inte vara helt förgäves? Vi har väl kommit längre än så? Välutbyggda ekonomiska trygghetssystem är en viktig del i en demokrati, liksom en större individuell frihet beträffande hur du väljer att leva i din vardag. Du ska inte behöva tvingas till ett lönearbete som bryter ned dig."

Ingen vill unga människor illa men var skall pengarna komma från för att finansiera detta?

Permalänk | Anmäl #4 Anders Lindfors, 2011-02-27, 18:17

#1 Martin Lindh.

Läst men ej förstått. Hjälp !

Permalänk | Anmäl #5 Bengt Mona, 2011-02-27, 18:30

Anders Lindfors det är en sak att tvingas till lönearbete för att försörja dig det tycker jag är rät tok men i dag ser verkligheten betydligt värre ut många tvingas att slita häcken av sig på olika varianter av praktikplatser den ena mer förnedrande än den andra för att få sin berättigade försäkringsersättning. I vissa fall får tom arbetsgivaren bidrag med 5000 i månaden för att ta emot gratis arbetskraft.
Välkommen i kampen mot detta vansinne.
http://www.facebook.com/#!/Folkupproret

http://fasan.svenskablogg.se/

http://helgavonpitbull.wordpress.com/

Permalänk | Anmäl #6 susanna svensson, 2011-02-27, 18:31

Artikeln är en del av den berättelse som handlar om det nyliberala systemskiftet på arbetsmarknaden. Det systemskifte som kunnat äga rum oavsett regering. Det är också berättelsen om fackföreningar som inte gjorde det motstånd de borde gjort och det är också berättelsen om en svag och tandlös vänster.
Artikeln är en uppmaning till organisation och handling samtidigt som den är en svidande uppgörelse med bland annat newsmillhögerns världsbild.

Permalänk | Anmäl #7 Bosse Johansson, 2011-02-27, 19:31

Missförhållandet mellan unga "outsiders" och äldre "insiders" kan kokas ner till en enkel men giftig kombo: LAS och höga ingångslöner.

Både vänstersinnade fackföreningsledare och konservativa stabilitetsneurotiker hävdar mot bättre vetande att LAS och höga ingångslöner är "rättvist". Vad dom vet, men vägrar säga, är att arbetsmarknadströsklarna skyddar dom äldre -- såväl strävsamma och duktiga som inkompetenta och lata -- på bekostnad av dom unga.

Det är självklart att t ex en nyexad rörmokare är mycket mindre produktiv än den med lång erfarenhet. Ändå är de påtvingade ingångslönerna i många fall nästan lika höga som för den med flera år i yrket. Då vill ingen anställa någon som inte har minst 2-3 års erfarenhet, så hur får man sitt första jobb? Och LAS gör att oprövade kort utan referenser blir en extrem risk. Ingen vet om människan bara anstränger sig under provanställningen och sen flippar ur och t ex blir narkoman på företagets bekostnad. Naturligtvis extra illa för småföretag där varje anställd är väldigt viktig, och där de nya jobben enligt politikerna ska komma när storföretagen lokaliserar produktionen utomlands.

Globaliseringen innebär bland annat att svenska arbetare måste konkurrera med minst lika duktiga arbetare från Kina och Indien som nöjer sig med mindre betalt. I det läget tycker åtminstone jag att både meritokrati och flexibilitet blir viktigare än någonsin.

Det blir både bättre för samhällsekonomin och rättvisare (hur ska man annars "fördela" dom jobb som finns?) om den som är duktigast får ett jobb. Hur många år man jobbat på en arbetsplats ska vara irrelevant.

Det är också bättre för unga (och andra "outsiders" som invandrare) att få lätt tillgång till otrygga och dåligt betalda första jobb så att man kan samla erfarenhet och stiga i graderna, jämfört med att antingen få ett supertryggt och välbetalt första jobb eller annars livslångt hankande på Manpower alternativt socialbidrag.

Jag håller med artikelförfattarna, och anser för övrigt att LAS bör förpassas till historiens soptipp.

Permalänk | Anmäl #8 Gustav S, 2011-02-27, 19:47

#8 Gustav S
Dokument Inifråns program liksom artikeln här ovan är berättelsen om hur nutidens arbetsköpare KRINGGÅR Las. Arbetsmarknadens lagar är alltså definitivt inte orsak till de vidrigheter vi nu fått ta del av i media.

Permalänk | Anmäl #10 Bosse Johansson, 2011-02-27, 20:05

#6 susanna svensson.

" I vissa fall får tom arbetsgivaren bidrag med 5000 i månaden för att ta emot gratis arbetskraft".

Tja, det kallar du vansinne ! Med socialistisk skola, där man inte ens kommer ut med godkända betyg i matematik, har man väl inte möjlighet (råd?) att ta risken att, med de anställningsregler som gäller, anställa vem som helst. Ett företag är, mig veterligt, inte någon socialinrättning.
I slutändan lär det faktiskt vara kunden på/till produkten/tjänsten som betalar. Förvånad ?? Vem tycker du skall betala ??

" praktikplatser den ena mer förnedrande än den andra "

Om du skulle anställa någon; vad är en förnedrande arbetsplats om det är något som behöver göras?

Ser tacksamt fram emot konstruktivt svar.

Permalänk | Anmäl #11 Bengt Mona, 2011-02-27, 20:10

Moderaterna och deras gäng nedmonterar tryggheten på arbetsmarknaden och omöjliggör för ungdomar att få jobb. Mc Donalds är ett lysande exempel, man stoppar miljoner i egen ficka(som vi skattebetalare gett) och utnyttjar med slavliknande arbetsförhållanden ungdomar. Att tro att dessutom sänkt arbetsgivaravgift ska ge mer jobb, är otroligt naivt. Det är ju precis tvärtom!
Alla ni som skriver här och hyllar borgerlig politik, ni har inte en aning. Ni tillhör det gamla och reaktionära slaget som gör att unga män och kvinnor kommer att ta till andra medel för att få en anständig anställning.

Permalänk | Anmäl #12 Emma Kristensson, 2011-02-27, 21:06

Sverige är inte självförsörjande och den svenska livsmedelsförörjningen i kris är integrerad med övriga EU. Och kriserna kommer cykliskt.

Det är klart att artikelförfattarna har en poäng i att det allmänna om möjligt ska garantera mat och tak över huvudet åt allmänheten. Men dagens standard kan inte upprätthållas. När 68-generationen gick ut i arbetslivet införde de system som bara var avsedda att fungera för dem själva sedan skulle resurserna vara förbrukade. Detta vill de av någon anledning inte tala om för efterföljande generationer.

Permalänk | Anmäl #13 Tobias Wallin, 2011-02-27, 21:44

#12. Det riktigt stora problemet är ju att en så stor del av ungdomarna inte efterfrågas. Det här är ju inte någon "borgerlig konspiration" utan kommer sig av konkurrens från länder med lägre lönenivåer. Detta illustreras ju väldigt väl av att amerikanska konsumenter hellre köper kinesiska produkter än amerikanska då de kinesiska är billigare.

Det alla skriker efter är ju något som kan skapa meningsfulla jobb. Det är här pudelns kärna till problemet ligger.

Permalänk | Anmäl #14 Anders Lindfors, 2011-02-27, 22:01

Finns hur många riktiga jobb som helst om man vill anställa bara! Men vinsterna ska maximeras och stoppas i egen ficka. Att fattiga i tredje världen i årtionden har fått slavlöner är inte något nytt så det är inte orsaken.
Och det är just det borgerliga gänget och dess anhängare som lever i ng dokusåpa om att "bara man sänker arb.givaravgiften, har jobbcoacher så ordnar det sig mm".
Vi som har jobbat länge och slitit ihop välfärden och gett er som skriver här, er trygghet med jobb och löner, vi vet annorlunda. I alla tider har högern gjort sig känd för att värna om rika och ta ifrån fattiga. Vi är trötta på er! Vi vill ha andra värden i samhället. Bort med er.

Permalänk | Anmäl #15 Emma Kristensson, 2011-02-27, 22:11

#15. Men ta och anställ då och ge skäliga villkor. Det måste väl vara det allra bästa.

Permalänk | Anmäl #16 Anders Lindfors, 2011-02-27, 22:18

Ett företag som tar emot gratis arbetskraft i form av praktikanter är en bidragsparasit punkt slut lika klandervärd som kaninmannen i mina ögon

Permalänk | Anmäl #17 susanna svensson, 2011-02-27, 23:02

Om jag hade ett företag skulle jag anställa om det fanns behov och om jag såg att företaget kan dra in tillräckligt med pengar för att betala ytterligare en anställds lön. Vad jag skulle välja att anställa fören person det beror på hade jag arbetsuppgifter som inte kräver någon speciellt hög utbilding skulle jag med glädje ge en ungdom som har misslyckats i skolan en chans de gör ofta ett bättre jobb än någon som har mvg i alla ämnen från gymnasiet och tar förgivet att vederbörande pga det ska kunna glida genom livet på en räkmacka. Möjligheten att provanställa finns så misssöker personen jobbet på samma sätt som vederbörande misskött skolan är det inga större problem att säga uppvederbörande och ta in en annan i stället. Däremot skulle jag inte ha samvete att ta in oavlönade praktikanter och låta dem dra in pengar till mitt företag utan att det kostar mig ett öre. det skulle få mig att känna mig lika mycket som en boc som om jag sjukskrev mig utan att vara sjuk.

Permalänk | Anmäl #18 susanna svensson, 2011-02-27, 23:11

Ja, Anders Lindstedt, mera socialism !! det löser alla problem. Usch och fy för dom hemska företagarna som suger ut ungdomarna så att dom knappt har råd att festa på helgerna längre.

Permalänk | Anmäl #19 Jonny Åkesson, 2011-02-27, 23:42

Lägre ingångslöner säger några kommentarer här. Det har SNS predikat i 20 år minst, samtidigt med uppluckrad arbetsrätt mm. Alliansen har förstärkt utanförskapet och skapat en barriär som endast de starka tar sig igenom. Det märkliga är att de talar om att ansträngning skall löna sig men jobbskatteavdraget ger endast de redan privilegierade som sitter på säkra jobb mer i plånboken utan att anstränga sig och är endast marginellt jobbskapande. Det är en ny form av klasspolitik. Lägsta lönerna kan inte sänkas och jämföras med länder där levnadskostnaderna är mycket lägre än i Sverige, hur skall då en ung människa klara bostadskostnader bla som är höga i vårt land pga av bristande bostadspolitik. Politikerna har svikit ungdomarna, arbetsmarknaden har blivit segregerad, svårare att ta sig in på, Alliansen med sin ickepolitik, (där skattesänkningar för de etablerade är enda medicinen) har ingen politik för framtiden att möta ungdomar med. Ungdomen borde samla ihop sig och gå ut på barrikaderna igen! Använd facebook! Ta saken i egna händer och sätt press på regeringen! Annars lär Reinfeldt och Borg inte göra mycket mer än sjösätta sitt sjätte jobbskatteavdrag.

Permalänk | Anmäl #20 Kent Karlsson, 2011-02-28, 00:04

@20, Kent: Du undrar vad politrukerna ska göra för att fixa ungdomsarbetslösheten? Less is more...

Permalänk | Anmäl #21 Gustav S, 2011-02-28, 00:08

När produktionsindustrin försvinner så tar den här sk "tjänstesektorn" vid. Det har varit likadant i USA och inneburit sämre villkor för människor. Ändå fjäskas det runt för den här tjänstesektorn hela tiden. Det är bullshit.

LAS? Klart det innebär vissa nackdelar men idag kan du egentligen hyra in först fem månader och sen gå på provanställning i sex månader. Det är egentligen elva månaders provanställning.
Problemet är att göra sig av med människor som är dåliga på sitt jobb. Arbetsgivaren vill inte sitta där med någon som efter två år helt tappat lusten och slappar. Även om detta är sällsynt så kan det vara väldigt negativt för en lite företagare.

Det här med höga ingångslöner ger jag inte så mycket för.
Du kan få ner ingångslöner till typ runt 16-17. Men var vill då vissa att den ska ner till? Och vad ska folk leva på då? Som någon här skrev innan så skulle det inte fungera med de bostadskostnader för unga idag.

Permalänk | Anmäl #22 Daniel Andersson, 2011-02-28, 00:45

@22, Daniel: Och om vi släpper greppet och låter utbudet möta efterfrågan? Den som t ex producerar för 10k/månad ska väl ha det i lön också, minus omkostnader? I mina ögon ska det gälla för ungdomar lika väl som lata/inkompetenta äldre, och så kan man jobba sig upp efter egen fri vilja och talang till högre lön. Faller någon mellan stolarna så ser jag gärna ett skattefinansierat skyddsnät för dom svagaste. Men då snackar jag överlevnadsnivå. Inte platt-TV och bil som någon slags "mänsklig rättighet".

Det mer socialistiska alternativ som du antagligen förespråkar har bl.a. lett till ett av världens högsta skattetryck samt lik förbannat en av världens högsta ungdomsarbetslösheter. Ska det vara så?

Permalänk | Anmäl #23 Gustav S, 2011-02-28, 01:29

#10 Bosse Johansson;

Helt rätt. Jag ser varje vecka hur kringgåendet av lagarna nyttjas, på ett lagligt sätt.

Exempelvis; "- Antingen säger vi upp dig, för vi kan inte anställa dig på en fast tjänst. Eller så kan vi återanställa dig, men då får du går över till Manpower, så tar vi emot dig genom dem..."

Helt lagligt. Alltså helt korrekt. Men ändå så fel, fel, fel... Och detta sker konstant på otalet företag som har 600-700 anställda / site, varav runt 50 personer är via bemanningsbranchen som slussas in/ut/runt efter "behag".

Sedan vill jag gärna ifrågasätta extremistvänsterns (m.fl) syn på invandringen och dess "ständiga tillskott av arbetsföra individer" när det ser ut så här på arbetsmarknaden. Kom inte och påstå att det finns en diskriminering när ni själva är grund till att hälla bränsle på elden...

Permalänk | Anmäl #24 Thomasson, 2011-02-28, 03:34

"Vi kan däremot använda de teknologiska framstegen till att göra rätten till mat och bostad ovillkorad. Finns du så har du rätt att leva, och har därmed rätt till mat och bostad. Det här står till och med i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Vi kan på så vis befria alla som lever under de förhållanden vi sett i Dokument Inifrån"

Dumheter! Mindre statlig inblandning tack! Avskaffa hellre arbetsgivaravgiften, sjuklöneansvaret, och alla skatter för företagen som håller dem ute från landet! Kom inte med dumheter!

/ 88:a

Permalänk | Anmäl #25 Sebastian Lundh, 2011-02-28, 05:55

Det är helt otroligt det är ju sossarna och vänstern som har sett till att det inte går att producera i Sverige.

Ni vann och sen klagar ni. Vad vill ni ?

Permalänk | Anmäl #26 Peter Tornquist, 2011-02-28, 09:43

Vi som var runt 20 på 1970-talet kunde be chefen fara och flyga på fredagen och ha nytt fast jobb på tisdagen veckan därpå. Och tänka sig, det fanns fackföreningar, LAS och arbetsgivarna fick klara sig utan vare sig rabatt på arbetsgivaravgifter eller tarvliga bemanningsföretag. En annan och mer anständig ordning för ungdomar på arbetsplaserna är både möjlig och nödvändig.

Permalänk | Anmäl #27 Bosse Johansson, 2011-02-28, 20:44

Heja Bosse

Vilka mogna kommentarer vänstern kommer säkert att vinna en massa väljare.

Kan inte du bil jobbcoach

Permalänk | Anmäl #28 Peter Tornquist, 2011-02-28, 21:48

Tips tillden sk. "generation utanför":

http://ung.lo.se/2011/02/generation-utanfor-sa-slipper-du-taskiga-arbets...

Permalänk | Anmäl #29 Sandra Viktor, 2011-03-01, 10:28

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.