Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Lärarutbildningen

Alexander Nordgren om Lärarutbildningen

Gör om lärarutbildningen i grunden!

Det är dags för Socialdemokraterna att ta initiativ till en omfattande diskussion om lärarutbildningen och med öppna armar bjuda in kunniga lärare, som till exempel, Stavros, Lärarnas Riksförbund och andra organisationer liksom forskare på området. Förhoppningsvis leder det fram till en ny och mycket bättre lärarutbildning. I en sådan diskussion bör frågan vara: Hur och var kan den pedagogiska undervisningen bäst bedrivas?


Om författaren

Som Socialdemokrat diskuterar jag skolfrågor nästan dagligen och har satt mig in i frågan.

I TV-programmet klass 9A blir Amina ledsen när hon får icke godkänt på ett matteprov. Då rycker den fantastiska läraren, Stavros Louca  in och frågar henne om hon vill få VG på provet. - Men jag har ju inte ens fått G, säger hon förvånat. Stavros frågar igen och lägger till att han bara behöver två timmar för att Amina ska få VG. Amina ger Stavros en chans. Stavros förklarar inför TV kamerorna att Amina är smart men att det tyvärr inte är någon som tror på henne. Men det gör Stavros och avslutar: - klarar hon inte minst VG då slutar jag som lärare. Amina får 36 av 40 rätt vilket ger henne betyget, MVG. När man ser hur självförtroendet växer i Aminas ögon är det svårt att hålla tårarna tillbaka. Tänk vad långt man kan komma när någon verkligen tror på en. Vi behöver fler lärare som Stavros i Sverige.

Självförtroende, inspiration och gemenskap kan få alla barn att inte bara klara av att få godkända betyg, vi kan nå mycket längre än så. För att nå dit krävs det att vi gör om lärarutbildningen i grunden. Inte sällan är det den pedagogiska kunskapen som brister och det är där som fokus måste ligga. Socialdemokratin borde bjuda in till en öppen dialog med lärare, studerande och forskare med målet att utveckla världens bästa lärarutbildning. Den pedagogiska kunskapen inläses idag framförallt med hjälp av teoretiska studier på universitet och högskolor. Vi borde ställa oss frågan: Är det rimligt att en praktisk kunskapsform kan läras in endast med hjälp av teoretisk undervisning? Vore det inte bättre att förlägga de pedagogiska delarna till en miljö där teori och praktik bättre kan kombineras? Visst, det förutsätter en större flexibilitet från universiteten, men det är inte omöjligt, om bara viljan finns. 

Pedagogik är givetvis ett ämne som man kan lära sig mycket av genom teoretiska studier och det är naturligtvis helt nödvändigt. Det är emellertid inte en särskilt lyckad strategi att skicka studerande på praktik utan att de först fått öva. På samma sätt som man inte skickar ut poliser med vapen på gator och torg utan att dessa först fått genomgå en längre period med praktiska övningar. Därför borde lärarutbildningen delas upp i två delar. Där universiteten ansvarar för den teoretiska kunskapen inom lärarens ämnesval samtidigt som den pedagogiska utbildningen förflyttas till en institution där praktik och teori bättre kan kombineras.  Till exempel kan man tänka sig att studenter inför varje praktik förflyttas ifrån universiteten, under en period, till en annan miljö för teoretisk undervisning som direkt kan övas in med hjälp av skickliga pedagoger. 

Det är dags för Socialdemokraterna att ta initiativ till en omfattande diskussion om lärarutbildningen och med öppna armar bjuda in kunniga lärare, som till exempel, Stavros, Lärarnas Riksförbund och andra organisationer liksom forskare på området. Förhoppningsvis leder det fram till en ny och mycket bättre lärarutbildning. I en sådan diskussion bör frågan vara: Hur och var kan den pedagogiska undervisningen bäst bedrivas?

Åsikterna speglar endast artikelförfattarens egna.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33468

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Innan man bestämmer hur lärarutbildningen ska se ut och vad den ska innehålla, måste man minska på de arbetsuppgifter som läraren dagligen tvingas tackla på jobbet. En större andel än idag av lärarens arbetstid bör ägnas åt sysslor som har med lektionernas förberedelse, genomförande och efterarbete att göra. Idag är lektionerna ofta något läraren endast pliktskyldigast hinner "bocka av" pga. all elevvård, konferenser och diverse dokumentation. Delar av dessa uppgifter skulle kunna skötas av andra. Först när lärarens arbetsuppgifter är väl definierade kan man börja planera för innehållet i lärarutbildningen.

Permalänk | Anmäl #1 pekka karvonen, 2011-02-26, 11:15

Varför skulle de forskare som format den lärarutbildning vi har idag plötsligt göra en kovändning och börja intressera sig för den pedagogiska och didaktiska praktiken? Ska man hux-flux sluta promovera kvalitativa ansatser och sociologisk teori?

Lärarutbildningen och de pedagogiska institutionerna är intellektuellt "självförsörjande" kuvöser där empiri har ersatts med lockande teorier vilkas legitimitet springer ur avancerad ordlek och begreppsbildning. Man är inte intresserad av vad som faktiskt händer i klassrummen utan lägger sina forskningspengar på att analysera "hur man talar om fenomenen" och den tolkande, subjektiva ansatsen har absolut överhöghet. Hur Stavros får en elev att begripa matematik är fullständigt ointressant för en pedagogisk forskare, som mycket hellre bygger sin karriär på att klura på vad Foucault eller Derrida egentligen menar.

Att de som är intellektuellt ansvariga för att lärarutbildningen och svensk pedagogik ser ut som den gör skulle vara benägna att ömsa skinn på grund av undersökningar vars metod de föraktar eller ett TV-program som speglar en verklighet de inte anser existerar är för mig helt obegripligt.

Den svenska skolan - och lärarutbildningen - kan bara förbättras om man förändrar de allmänpedagogiska strömningarna och bryter sociologins dominans. Det låter sig inte göras av dem som livnär sig på den.

Permalänk | Anmäl #2 Peter Illi, 2011-02-26, 11:21

Jag håller med dig om att den pedagogiska delen av lärarutbildningen behöver förbättras och att den behöver kopplas samman mer med den praktiska delen av utbildningen. Det är dock tveksamt om en tvådelad utbildning är det bästa sättet att lösa detta på. Lärarhögskolorna borde vara fullt kapabla att hålla i den pedagogiska delen av utbildningen.
Problemet är snarare att det ställs för låga krav under utbildningen. Avsaknaden av ordentliga examinationer och kunskapskontroller gör att det är alldeles för lätt att glida igenom utbildningen utan tillräckliga pedagogiska kunskaper.

Permalänk | Anmäl #3 Kenny Kvarnström, 2011-02-26, 11:23

Kenny, du menar att de låga kraven och bristfälliga examinationsformerna inte är en konsekvens av allmänpedagogisk filosofi? Hur menar du vidare att en lärarutbildnings undervisning i pedagogik skulle kunna vara fjärmad från de strömningar som helt dominerar allmänpedagogiken? Hur menar du att det närmast kompakta föraktet för kvantitativa ansatser plötsligt skulle förvandlad till acceptans?

Permalänk | Anmäl #4 Peter Illi, 2011-02-26, 11:33

Pekka har rätt. Först måste vi definiera lärarens uppgifter, sedan anpassa utbildningen till detta.

Peter har också rätt. Huvuddelen av dagens lärarutbildare ska nog syssla med annat. Varför inte som förr? Lärarkandidaten avlägger examen på universitet i en ämneskombination. Därefter ett-årig lärarutbildning med ämnesdidaktik, praktisk pedagogik m.m. Sedan erhålls lärarlegitimation.

Permalänk | Anmäl #5 jan ekman, 2011-02-26, 12:19

@Pekka - Jag håller helt med dig. Skolan har idag många problem. Arbetsbördan på lärarkåren har ökat och det är idag svårt att hitta tid för varje enskild elev. Det är ett jätte problem. Därmed inte sagt att det vore önskvärt att vänta med att göra om lärarutbildningen tillsdess att vi fått ordning på andra saker som inte fungerar särskilt väl i skolan. Jag tror vi kan klara av att göra båda.

Permalänk | Anmäl #6 Alexander Nordgren, 2011-02-26, 13:15

Intressant att använda sig av kanske det sämsta inslaget i "Klass 9A". Stavros gör sig skyldig till tjänstefel (x2) och det används nu som exempel på att Stavros är en superpedagog.

1. Poäng på ett "kapitelprov" kan inte göras om till ett betyg - I 17 år har vi levt med Lpo94, det borde bara uppenbart för alla, även för Stavros.

2. Att lära för livet - en grundbult i nuvarande styrdokument har hoppats över. Istället väljer Stavros att lära för stunden. Tricket är inte ovanligt eller svårt, men skrämmande att det används av AN som ett exempel på något bra.

Permalänk | Anmäl #7 Micke D, 2011-02-26, 18:06

@Micke D -

1. Det han gör är ju inte att sätta betyg för hela terminen utan på ett enskilt prov. Så har alla mina lärare också gjort. Om det finns något i skollagen som reglerar detta så bifoga gärna en länk. Jag har dock väldigt svårt att se det.

2. Nej nu är du ute och cyklar. Stavros ger en elev som ingen trodde på lite självförtroende och hopp. Det är en viktigt för stunden men det är helt avgörande för det livslånga lärandet. Han ger henne en ny chans.

Slutsats: Stavros är en fantastiskt bra lärare!

Permalänk | Anmäl #8 Alexander Nordgren, 2011-02-26, 18:27

...och så borde genus-flummet tas bort helt. De skapar bara massa obesvarade frågor som tar massa tid från viktiga saker som matematik, språk, idrott, kemi, historia och geografi.

Permalänk | Anmäl #9 invandrarTjej, 2011-02-26, 21:40

Genus-flummet gör lärarna till sämre lärare, Inte bara för att det stjäl tid och kraft, utan även för att man bankar in massa teorier som inte stämmer... som stämmer bara delvis och dessutom förnekar man det biologiska till den grad att man tappar bort sig.....

"könet är en social konstruktion" och "det finns bara individuella skillnader mellan människior, inga djupare könsskillnader" säger hävdar de tex... - ÄNDÅ finns det "lesbiska" genusforskare som hävdar samma sak! - hur kan de då vara lesbiska? om det får finnas "individuella skillnader"... ??? väljer isf lesbiska genusfeminister partner ENBART från UTSEENDET??? (ifall inga andra djupare könsskillnader får finnas)....

dessa ologiska och okunniga "genusvetare" har förstört utbildningen HELT! Den består till 30% av RENT FLUMM!

helt ärligt....

Permalänk | Anmäl #10 invandrarTjej, 2011-02-26, 21:53

LR? Stavros?

Är detta verkligen socialdemokratisk skolpolitik?

http://lumaol.wordpress.com/2011/02/27/15-hp-stavros-som-inte-ar-kreatio...

Permalänk | Anmäl #11 Mats Olsson, 2011-02-27, 09:19

Peter, menar du att pedagogisk teori inte hör hemma alls i lärarutbildningen? Menar du att pedagogik endast kan läras genom empiriska studier? I så fall kanske lärarutbildningen bör flyttas från universiteten och bli rena lärlingsutbildningar.

Jag förstår inte heller riktigt hur varför man inte skulle kunna ställa högre krav på lärarstudenter bara för att man undervisar i pedagogik.

För mig är det självklart att det måste finnas en teoretisk pedagogisk grund hos lärare och det bör vara de pedagogiska institutionernas ansvar att en sådan ges.

Pedagogiska teorierna hjälper oss att förstå barns och ungdomars utveckling och fyller därför en viktig funktion i läraryrket.

Permalänk | Anmäl #12 Kenny Kvarnström, 2011-02-27, 10:13

Kenny, självklart anser jag att pedagogisk teori hör hemma i lärarutbildningen. Frågan är dock vilken pedagogisk teori. Idag är pedagogiken mycket influerad av sociologisk teori och det närmaste man kommer pedagogisk relevans är sannolikt det sociokulturella perspektiv som främst förespråkas av Säljö. Problemet är att den empiri Säljö bygger sitt perspektiv på kan avvisas av vilken psykologistudent som helst. Många av de slutsatser Säljö drar från empirin saknar stöd och har andra förklaringar än de Säljö för fram.

Anser Du till exempel att det är rimligt med en utgångspunkt som stipulerar att kunskap kan finnas i en skruvmejsel men inte i en människa?

Permalänk | Anmäl #13 Peter Illi, 2011-02-27, 14:44

@AN

1. Vi har ett målstyrd skola, vilken inte ger utrymme för poäng på ett prov. Missar eleven ett mål på G-nivå är alltså inte elevens redovisning av kunskaperna godkänd. Att dina lärare gjorde fel är knappast ett argument för utan snarare ett bevis på att lärare skiter i/inte förstår det målstyrda betygssystemet (se tex Ännu icke godkänt av B Selghed). Du får gärna lägga ut texten om hur du går från poäng till avklarat mål. (NP gills inte eftersom det mäter annat :))

2. Det är elevernas kunskaper i slutet av år 9 som betygssätts, varför då lära för stunden? Så gör knappast en pedagog. Ny chans eller falska förhoppningar? Och vilken är den livslånga lärdomen hon får? Skit i att arbeta hårt, någon annan kommer att hålla dig under armarna.

Det kvittar hur bra pedagog han är. Det är bara i skolvärlden man kan komma undan med att inte följa styrdokumenten (och sedan hyllas). Tänk vad som hade hänt om en murare eller jurist inte följde reglerna som styr deras profession?

Lägger även till en 3a

Om vi får tro Sydsvenskan så verkar det vara skralt med historie-, religions- och NO-kunskaperna hos denna superpedagog.

Permalänk | Anmäl #14 Micke D, 2011-02-27, 20:52

1. Du måste missuppfatta det jag skriver. Det står ingenting i skollagen om att man inte skulle få sätta betyg på ett prov. Däremot får man inte baseras slutbetyg på enskilda resultat. Det är ju heller ingen som gör.

2. Om någon äntligen tror på dej efter år av dåligt självförtroende så är de väl klart som tusan att man får nytt hopp. Kanske bara för studen om ingen tar vid. Men det är i alla fall ett stort steg i rätt riktning.

Permalänk | Anmäl #15 Alexander Nordgren, 2011-02-27, 23:18

Om nu lärarkåren är skeptisk till programserien är det förmodligen därför att den implicerar att vad som sker i klassrummet är viktigt och att en stor del av ansvaret för det vilar på läraren. Det är ett perspektiv man är långt ifrån bekväm med. Frågan är om det säger något om programserien eller om lärarkåren.

Permalänk | Anmäl #17 Peter Illi, 2011-02-28, 10:33

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.