Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Snuspolitik

Lars Ramström om Snuspolitik

Regeringens snuslinje är vetenskapligt väl underbyggd

I den internationella vetenskapliga världen är det allmänt erkänt att snuset är en av de faktorer som bidragit till att ge Sverige västvärldens lägsta rökfrekvens med åtföljande lägsta tobaksrelaterade sjuklighet och dödlighet. Göran Hägglunds linje för att ge resten av Europa motsvarande möjligheter är sålunda vetenskapligt väl underbyggd, skriver Lars Ramström, forskare vid Institutet för Tobaksstudier. 


Om författaren

Jag arbetar f.n. som forskare vid Institutet för Tobaksstudier och har i över 30 år bedrivit epidemiologist forskning om tobaksbruket och dess effekter och publicerat artiklar i vetenskapliga tidskrifter och böcker. Jag har under vissa perioder varit rådgivare till Världshälsoorganisationen WHO. Genom medlemsskap i internationella vetenskapliga organisationer och deltagande i internationella konferenser har jag också hållit mig a jour med den internationella tobakspolitiska diskussionen.

Bland EUs åtgärder till skydd för medborgarnas hälsa återfinns den nu pågående revisionen av direktivet om produktreglering för tobaksvaror. En av punkterna handlar om rökfria produkter, där vi återfinner dels de höggradigt hälsofarliga produkter tillverkade i Asien eller Afrika som är fritt tillgängliga i EU-länderna, dels det svenska snuset som inte får säljas utanför Sverige trots att all vetenskap visar att hälsoriskerna är mycket mindre än dem med tillåtna rökfria produkter och cigaretter.

Den aktuella frågan, produktreglering för rökfri tobak, har utförligt studerats av en vetenskapligt högt kvalificerad expertgrupp inom Världshälsoorganisationen, WHO. I en rapport från denna expertgrupp ges ett konkret förslag till hur en produktreglering kunde konstrueras. Dessa rekommendationer ställer kvalitetskrav som innebär att de nu tillåtna skadliga produkterna skulle förbjudas medan det svenska snuset skulle tillåtas. När Göran Hägglund nu går in för en linje med just denna innebörd har han alltså goda grunder för sitt ställningstagande.

De som nu kritiserar Göran Hägglund har säkerligen goda ambitioner att värna om folkhälsan, men de visar en långtgående okunnighet om vetenskapliga fakta och beklaglig tro på diverse vanliga missuppfattningar, t.ex. att snus skulle orsaka muncancer. Det påstås också att det skulle saknas bevis för att snus kan vara effektivt som rökavvänjningshjälpmedel.

Den som följt den vetenskapliga litteraturen vet att sådana bevis från Sverige publicerades redan 2006 och att motsvarande bevis från norsk tobaksforskning publicerades i slutet av 2010. Redan genom att byta ut cigaretterna mot snus kan en rökare minska sina hälsorisker till en nivå långt under risken vid fortsatt rökning. Svenska erfarenheter visar dessutom att en stor andel av de rökare som slutat röka genom övergång till snus går vidare till att sluta med snus också, vilket kan tyda på att nikotinberoendet minskar vid övergång till snus.

De förbättringar i folkhälsan som kan förväntas om snus görs tillgängligt kan också ha gynnsam effekt på samhällets kostnader för hälso- och sjukvård enligt en utredning som nyligen publicerats av Handelns Utredningsinstitut  http://www.hui.se/web/Nyhet_110221.aspx

Naturligtvis bör ett slutmål vara att göra slut på allt tobaksbruk. Men på vägen dit bör vi inte försumma att ta tillvara de möjligheter som finns att göra det förhoppningsvis avtagande tobaksbruket så lite hälsofarligt som möjligt.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33307

12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag håller med! När vi ändå håller på kan vi väl minska alkoholmissbruket genom att legalisera cannabis.

Permalänk | Anmäl #1 Anders K, 2011-02-22, 17:42

Skönt att någon expert yttrar sig om hur skadligt snus är jämfört med cigaretter. Jag har själv rökt en period för att sedan gå över till snus och jag har märkt att jag mår betydligt bättre. Och jag håller med Anders K, legalisera cannabis så alkoholbruket minskar. Det är så mycket negativt med alkohol så där behövs verkligen ett mindre skadligt på alla sätt alternativ som cannabis erbjudas.

Permalänk | Anmäl #2 Thomas Svensson, 2011-02-22, 18:01

Det svenska snuset vandrade från näsa till mun av ekonomiska skäl.
Samtidigt påbörjades snusets vandring nedåt genom samhällsklasserna.
Enligt resultatet av ett forskningsprojekt som bedrivits vid Kalix sjukhus kan det vara möjligt att snus skyddar mot magsår tack vore ämnen i snuset som gör att den bakterie som orsakar magsår inte trivs.
Förutom försäljning av cigarr- och piptobak är snuset nu viktigaste produkt och den absolut mest lönsamma.

Snus för både nobless och proletariat!
Och vilka årliga vinster av försäljningen!
Och så slipper vi magsår så som vi lever stressigt.

Permalänk | Anmäl #3 Wanda J, 2011-02-22, 19:14

Oj! Man ser verkligen vilken skillnad det är (samhällskostnad, sjukvård) mellan snusare och rökare i utredning från Handelns Utredningsinstitut. (länkad i artikeln). Jag tror att linknande siffror skulle kunna visas om man gjorde samma utredning av cannabis/alkohol. Det är stora besparingar ekonomiskt EU skulle kunna göra och dessutom skulle den totala folkhälsan förbättras.

Permalänk | Anmäl #4 Thomas Svensson, 2011-02-22, 20:32

Undertecknad är utbildad diplomerad tobaksavvänjare,vid Sahlgrenska universitets- sjukhuset i Göteborg, med kursledare som psykolog Agneta Hjalmarsson.Det hon inte vet och som är evidensbaserat det är inte värt att veta.Snus ger skador i munhålan och kan förorsaka pancreas cancer (cancer i bukspottkörteln)får man cancer i detta organ då går det snabbt att lämna detta jordeliv.Skrev själv en på newsmill publicerad debabattartikel;om tuffare tobakslag/Förbjud export av svensktillverka´t snus våren 2010 .Snacka om dubbelmoral.Alla får självklar leva hur som helst men kanske har aktier i Swedish match.Men att röka och snusa är klart livsfarligt. Hade cigaretter börjat impoterats nu hade de klassats med importförbud.

Permalänk | Anmäl #5 Agneta Berglöw, 2011-02-22, 20:46

Att risken för hjärt- och kärlsjukdomar är lägre för snus än cigaretter är inget argument för att använda snus.

Om vi använder argument som detta så kan vi försvara i princip allt. Det är bättre att ungdomarna vandaliserar än att de slår ihjäl folk. Tack gud att det bara var syfilis och inte HIV.

Permalänk | Anmäl #6 Peter H, 2011-02-22, 20:55

@Agneta Berglöw, det är ingen som säger att snus är helt ofarligt. Det är dock klarlagt att snus är betydligt snällare mot kroppen än cigaretter. Då är det väl bättre att vi ger folk ett hälsosammare alternativ om man nu måste inta nikotin? Din sista mening är igentligen meningslös eftersom vi redan har snus i sverige.

Permalänk | Anmäl #7 Thomas Svensson, 2011-02-22, 20:57

Wow, 30 års erfarenhet av snus... snacka om att veta allt om ämnet! Bra skrivet.

Permalänk | Anmäl #8 Erika Dahl, 2011-02-22, 23:43

#5 Agneta Berglöw

Var ärlig nu, hur många på ett hundratal när dör varje år som direkt följd av bukspottkörtelcancer som enbart beror på snus ?

Sedan kan du tala om hur många som gör det av cigaretter.
Till detta kan du lägga till kol och lungcancer.

Tror inte du kommer att göra det för siffrorna talar så överväldigande till snusets fördel att diskussionen brukar sluta där.

Snus är inte ofarligt och för dom som drabbas av skador, för dom är det tragiskt minst sagt men gämfört med cigaretter så är snus mycket bättre.

Och vad är ditt alternativ för folk som röker och inte får möjlighet att gå över till ett mindre farligt bruk av tobak ?
Ska dom bara lämnas åt sitt öde utan att kunna erbjudas ett mindre farligt tobaksalternativ ?
För alla människor är inte redo att sluta med tobak.
Det kan tex bero på att dom tycker att det är riktigt skönt med en cigg efter frukosten/maten eller bara att det är gott med en cigg då och då för att koppla av. Om dom bara gick över till snus skulle hälsofördelarna bli betydande.

Att bara säga att det är bättre om alla slutar helt med tobak är inte ärligt vi vet alla att så inte kommer att ske.

Permalänk | Anmäl #9 Mats F Eriksson, 2011-02-23, 00:32

Eloge till Göran Hägglund för ett enkelt och fint initiativ.

Permalänk | Anmäl #10 Peter Ingestad, 2011-02-23, 07:23

”Naturligtvis bör ett slutmål vara att göra slut på allt tobaksbruk. Men på vägen dit bör vi inte försumma att ta tillvara de möjligheter som finns att göra det förhoppningsvis avtagande tobaksbruket så lite hälsofarligt som möjligt.”

Det är minst sagt med anmärkningsvärd precision Ramströms paradoxala slutsats träffar det intellektuella underskottet i svensk narkotikapolitik .

Permalänk | Anmäl #11 Rolf A, 2011-02-23, 20:05

#6 Peter H

"Att risken för hjärt- och kärlsjukdomar är lägre för snus än cigaretter är inget argument för att använda snus."

Det kan du ha rätt i, men håll med om att det samtidigt kan vara användbar information för alla dem som nyttjar tobak.

Permalänk | Anmäl #12 Rolf A, 2011-02-23, 21:02

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.