Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Säljsekten

Foto: SVT Dokument inifrån.
Magnus Callmyr

Fd dammsugarsäljare: Så var det att jobba i en säljsekt

Jag var bästa säljare i min grupp. Det var jobb sju dagar i veckan. Kontrollen var hård. Liksom pressen. Vi var flera som sålde till psykiskt handikappade människor, när jag på kvällssamlingen efter kl 21 en gång mådde dåligt över en sån försäljning jag hade gjort, förklarade gruppchefen att jag hade gjort helt rätt. Det skriver Magnus Callmyr, företagare och tidigare försäljare på Lux, apropå Dokument inifråns granskning av The Phone House och "säljsekten".


Om författaren

Civilekonom och företagare. Bloggar på www.magnuscallmyr.se

Vilken är nyheten i att det finns oseriösa metoder bland säljorganisationer? Den frågan är rätt självklar efter söndagens uppmärksammade wallraff-granskning av The Phone House i SvTs Dokument Inifrån. Lika självklar är så klart granskningen i sig. Det ligger i journalistrollen att ständigt granska företeelser. Det som förvånar i denna granskning är folks upprördhet, och så det näthat som riktas mot inblandade. Nu ska detta inte tolkas som att undertecknad inte blev upprörd, även om det faktum att jag blev det kanske är det allra mest förvånande.

För mig är nämligen inte oseriösa säljorganisationer något nytt. Jag har precis avslutat min självbiografi där ett par sidor handlar om min första anställning efter civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm år 1992. Jag anställdes som Internationell trainee vid Lux Svenska AB, ett dotterbolag inom Electrolux. För mig spelade inte titeln någon roll. Inte heller den utlovade månadslönen på 25 000 kronor (vilket var relativt lågt jämfört med vad många av mina studiekamrater fick på deras första jobb). 25 000 kr var snittlönen förtydligades nog rätt snart.

Jag brydde mig inte det minsta om villkoren kring lönen, jag hade goda säljmeriter sedan tidigare och en examen från vad som då kallades elitskola bakom mig. "Piece of cake" att dra in 25 000 alltså, men det var inte särskilt viktigt. För mig var drömmen en karriär inom svenskt näringsliv med målet VD/koncernchef. Och som "Internationell trainee" skulle jag nå en första VD-position efter fem år, i mitt fall i Asien (jag var särskilt nöjd med det eftersom flera flickvänner varit asiatiskor och jag älskade deras utseende). Det hela kändes bra. Så jag började som dammsugarförsäljare, det var första steget som "Internationell trainee".

I mitt fall var placeringen i Stockholms södra förorter. Första veckan ägnades åt utbildning. Det som tillsammans med jobbet i sig kallades Sveriges främsta säljskola på den tiden. Meriterande bara det, och när jag under åren som följde kom på anställningsintervjuer inom sälj var det alltid med viss respekt och beundran i rösten andra konstaterade det. De skulle bara veta. Veckan efter började jobbet, dörr efter dörr. Dammsugarpaketet kostade på den tiden ca 8 000 kr, förutom en snikvariant som man tog till som sista utväg om det var möjligt, den kostade 4 000 kr. En såld dammsugare motsvarade ca 1 000 kr i lön. Målet alla säljare hade var 25 dammsugare. "Snittlönen är 25 000 kr", sanningshalten i det blev aldrig uppkollat.

Varje morgon började vi kl 09 med en timmas morgonmöte, det framgick inte så tydligt i programmet hur dessa såg ut. Våra på Lux bestod av att varje säljare rapporterade försäljningen, försäljning gav applåd. Och inte bara det, i centrum i vår samlingslokal var en s k "svarta tavlan", men snören och en bild på alla säljare på respektive snöre. En såld dammsugare, ett steg fram. Dåtidens variant på sms med listan. Det gick bra för mig.

Jag var bästa säljare i den gruppen som började. Första månaden hade jag en månadslön på 4 000 kr, garantilön var det inte tal om. På den summan skulle hyran betalas, mat(som mest bestod av lunch ute och mackor på kvällen), bensin och bil finansieras etc etc. Och i den summan ingick min första försäljning, den jag var så stolt över, bara någon dag efter avslutad säljintroduktion. Jag sålde till en romsk familj, på den tiden kallades de inte det. Det var förbjudet, i stället för det förväntade berömmet fick jag skäll.

Gick det inte bra kom filialchefen och försökte "styra upp", visa och kommentera hur man skulle göra och skälla på hur man inte skulle göra. Ibland i enrum ute på fältet, ibland framför alla i samlingsrummet. Vi hade visserligen inte sms då, men effekten var ungefär densamma... Pressen var oerhört hård. Och bland gruppcheferna drevs vi andra på att sälja allt hårdare. Kom inte filialchefen och "hjälpte oss", kom en gruppchef (teamleader heter det nog numera).

Kontrollen var rätt så hård. Liksom pressen. Vi var flera som sålde till psykiskt handikappade människor, när jag på kvällssamlingen efter kl 21 (det var inte varje dag vi hade det, men ibland) en gång mådde dåligt över en sån försäljning jag hade gjort, förklarade gruppchefen att jag hade gjort helt rätt. "Hon hade ju behov av en dammsugare, och vårt jobb som säljare är att tillfredsställa kundernas behov".

Jag kommer aldrig glömma samvetskvalen den natten och dagarna efteråt, och de ständiga kommentarerna att skärpa mig och släppa det. Det var jobb sju dagar i veckan. Den som började och inte sålde tvingades av filialchefen att sälja minst en dammsugare före han eller hon kunde sluta, det var många föräldrar som fick nya dammsugare på den tiden.Och sålde man och kunden ångrade sig inom de två veckorna var vi tvungna att ta tillbaka den dammsugaren och sälja den som ny, eller köpa den själv.Så vi blev mästare på att gömma men ändå överräcka ångerblanketten "Här har du garanti och lite annat (tre dubbelt ihopvikta A4-papper), kika på det om den skulle gå sönder men den gör den ju inte, det är ju Electrolux-kvalitet". "Sveriges främsta säljskola", extrema anställningsvillkor och oseriösa säljmetoder hade ett märkligt namn på den tiden. Och sekterismen kändes kanske mer tydlig i denna dammsugarmiljö än i gårdagens dokumentär.

Och efter några månader kroknade jag, åtminstone när jag fick höra att det inte var en garanti det där med "VD om 5 år". Så jag frågade personalchefen på Lux huvudkontor på Lilla Essingen i Stockholm, stämde det, och i lågkonjunkturens 1992 (bankkris etc) ett säljkrav på 25 dammsugare a flera tusen var inte helt enkelt osv". Svaret blev - "Passar det inte finns det många andra som vill ha ditt jobb". Orden känns igen från Dokument Inifrån. Mycket verkar inte ha förändrats, mer än tekniken och företagsnamnen.

1997 var jag försäljningschef inom ett IT-företag och rekryterade säljare. En kom direkt från Lux, jag visste ju att det var Sveriges främsta säljskola - han fick jobbet direkt. Eller riktigt så var det inte, han fick jobbet för att han klarade mina tester och frågor bra, och igenkänningen var hög då fem år efteråt när vi sedan delade våra erfarenheter. Kanske är det likadant ännu, inte vet jag. Men uppenbarligen finns denna säljattityd kvar, åtminstone säljchefers attityder och vissa försäljningschefers/ledningsgruppers upplägg av säljorganisationer. Kanske blir det så när man felaktigt utgår från att den som är bästa säljaren är per automatik bästa säljchefen eller bästa säljstrategen.

Jag är alltså egentligen inte förvånad. Och dessa säljupplägg kommer alltid att finnas. Det kommer alltid finnas dem som inte bryr sig så mycket om upplägg och som dras med av farten, drömmarna, möjligheterna, pengarna, egoboosten en undanskymd självkänslobrist får av dessa miljöer osv osv. Det kommer alltid finnas organisationer som inte prioriterar värderingar och normer, eller som styrs av kortsiktiga och inhumana dito. Det är ingenting lagstiftning, politiker eller fack kan göra någonting åt.

Det är bara näringslivet självt som kan reglera detta. Och i näringslivet är allt för ofta andra egenskaper viktiga än förmågan att skapa ett gott arbetsklimat som levererar goda resultat trots att man inte använder sig av "sektliknande" upplägg. Det är märkligt att inte näringslivet kommit längre sedan 1992. Men den utvecklande debatten kanske inte finns där.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33302

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Eller riktigt så var det inte, han fick jobbet för att han klarade mina tester och frågor bra, och igenkänningen var hög då fem år efteråt när vi sedan delade våra erfarenheter. Kanske är det likadant ännu, inte vet jag. "

Du undrar varför näringslivet inte kommit längre sen 1992. Du har svaret i vad du skrivit själv.

Det du kallar "Sveriges bästa säljskola" verkar inte vara någon bra skola enligt dig själv, lik förbaskat ser du det som en merit.

Vad gör du för att förändra näringslivet?

Ingenting.

(?)

Permalänk | Anmäl #1 Joakim U G Andersson, 2011-02-21, 17:54

Du borde ta en kurs i skriven svenska.
Jag förstår ingenting av dina omåttligt krångliga meningsuppbyggnader.

Permalänk | Anmäl #2 Sebastian Jenneteg, 2011-02-21, 19:51

Jag förstår förstås det där med dåligt samvete om man tycker sig ha lurat på en människa något, men trots det måste jag säga att köparens mentala hälsa knappast är säljarens problem. Det skulle leda till en orimlig situation om säljare skulle ha något slags krav på sig (kanske självvalt) att göra en amatörmässig psykologisk analys av folk innan man försöker sälja. Nej, alla myndiga ska behandlas lika och klarar man inte av att reda sig själv så ska man omyndigförklaras. Sådant gör förhoppningsvis profesionella experter, så låt oss för bövelen inte överlåta psykologiska utvärderingar åt säljare! I många andra situationer skulle det vara lagbrott att diskriminera bland vuxna.

Det kan aldrig vara rätt att säga att det är omoraliskt att sälja till Pelle, men inte till Lisa, förutsatt att bägge är myndiga. Nej, oseriösa säljmetoder finns i så fall att finna på annat håll, t.ex. om man säljer till barn eller om man ljuger om produkten eller gör det otillbörligt svårt att ångra köpet.

Vad är nästa steg - att det bara är etiskt att sälja till högskoleutbildade? Det finns redan ett generellt kriterium för att man anses vara vid sina sinnens fulla bruk och fullt ut ansvarig för sina handlingar gentemot sig själv och sin omgivning och det kallas att vara myndig. Om det är ett problem detta med otillräknelighet så bör potentiella kunders uppvisande av ID-handling begäras.

Sedan förstår jag inte det där med att ni inte fick sälja till romer. Varför fick ni inte få göra det? Låter som en lagvidrig policy.

Permalänk | Anmäl #3 Peter Andersson 2, 2011-02-21, 21:00

Peter en säljare måste nog känna till att ett avtal inte är giltigt om man utnyttjar någons oförstånd. Det måste väl ändå psykiskt handikappade anses ha. Har duläst avtalslagen?

Permalänk | Anmäl #4 susanna svensson, 2011-02-21, 21:32

Det hela verkar vara en mild varian av it-konsult-branchen.

Permalänk | Anmäl #5 go, 2011-02-21, 22:52

Grundproblemet heter väl materialism, ekonomism och ytlighet? Jag menar, anledningen till varför säljande fungerar som det gör och är så eftersträvat. En såld produkt handlar oftast inte om att göra folk nöjda, utan om att maximera vinsten.

Varför inte sikta på att leva istället?

Permalänk | Anmäl #6 Joakim Pihlstrand-Trulp, 2011-02-22, 00:46

#1
Det finns några viktiga aspekter på säljaryrket som kommer med en motsvarande säljutbildning. Som exempel: en egenskap som prövas är envishet/uthållighet, en annan förmåga att prata för sig, en tredje förmåga att knyta kontakt med en stor mängd olika människor osv. Därav kan en sådan erfarenhet ge en säljchef en viss indikation på att individen är ett bra säljarmaterial, men inte mer än så som jag ser det. Som försäljningschef anställde jag olika typer av säljarpersonligheter utifrån enhetens målgrupper och behov av gruppens dynamik.

#3
Jag tycker nog att det finns en moralisk aspekt på försäljning, förutom lagtext om rätt att ingå avtal. Det är lite det som är min poäng i artikeln, det är många organisationer som borde arbeta med att utveckla sin moral, sina värderingar och normer. Framgångsrikt påverkar det säljare, och (vars behov framgår i teve-programmet) även säljledare.

Ang romerna var det nog lagvidrigt redan 1992, men det handlade om fördomar om romers inställning till avbetalningar. I övrigt tillämpade Lux avdrag på säljarnas lön om inte kunderna skötte avbetalningarna, så om fördomarna skulle ha stämt kanske företaget visade "omsorg" om säljarnas löner... Just denna aspekt har jag för mig togs upp i media runt mitten 90-tal, och förnekades så klart av företaget.

Permalänk | Anmäl #7 Magnus Callmyr, 2011-02-22, 02:36

Magnus Callmyr, du skriver "...dessa säljupplägg kommer alltid att finnas... ...Det är ingenting lagstiftning, politiker eller fack kan göra någonting åt... ...Det är bara näringslivet självt som kan reglera detta".

Detta är trams! Självklart går det att lagstifta bort detta. Om inte annat kan man alltid förbjuda all försäljning där inte kunden själv initierat kontakten.

Permalänk | Anmäl #8 E E, 2011-02-22, 23:19

#7: Jag hör vad du säger och du säger samma sak som en säljcoach så ofta sa under en utbildning (i AF:s regi, omkring 1998). Sedermera hamnade jag på b2b-sälj och min chef sa samma sak som du.

Gott så.

Men uppenbarligen är du väldigt obekväm med den mentalitet och den atmosfär säljare arbetar inom, och försöker övertyga dig själv att finna kraft att förändra den. Hur funkar det att falla tillbaka på väl inövade argument (du kanske inte ens själv längre tror på)?

Det finns en orsak till att de allra flesta anser försäljare vara hästhandlare, vet du ;)

För vad är det du säger, egentligen? Du säger faktiskt inte särskilt mycket, speciellt inte i sken av din NM-artikel. VILL du få till en förändring av säljyrket ska du kanske börja med att inte prata som en "säljare", right?

Jag tror faktiskt att du VILL, men inte hittat rätt ord ännu. Och jag är helt med på din idé om att förändra det, för det värsta som finns är faktiskt folk som kränger saker med floskelargument. Sekterism, kanske man kan kalla det - det där "frälsta" tonläget en så ofta möts av, oavsett om det är på Onoff eller på Konserverad Gröt AB.

Det krävs en säljare för att känna igen en säljare - vi är faktiskt ritigt jobbiga kunder ;)

Permalänk | Anmäl #9 Joakim U G Andersson, 2011-02-23, 14:15

#8. Det är provat, det kallas planekonomi (och kommunism). Det gick inte så bra.

#9. Det jag säger är mer en belysning av problematiken och så några tankar om hur det skulle kunna förändras. Själv har jag tyvärr ingen plattform att arbeta inom, inte ens på mikronivå. Och om jag lägger ned energi på något är det i så fall att förändra två andra frågor, den ena med bäring på ovanstående (näringslivets/personalavdelningars syn på fd missbrukare). Men det är en annan fråga som jag kanske får anledning att återkomma till i en debatt här framöver.

Permalänk | Anmäl #10 Magnus Callmyr, 2011-02-23, 16:47

#10 Magnus Callmyr

Nej, det är inte provat. Och, nej, det är inte planekonomi, det är bara en reglering. En bland många andra som redan finns. Eller ogillar du lagar?

Permalänk | Anmäl #11 E E, 2011-02-23, 18:48

#11 Om jag ogillar lagar? Generellt nej, men en lag som du föreslår och som skulle få kraftigt negativa effekter för svensk ekonomi (oavsett om du enbart åsyftar privatkonsumenter) tycker jag inte är så tilltalande.

Permalänk | Anmäl #12 Magnus Callmyr, 2011-02-23, 20:29

#12 Magnus Callmyr

Men du förstår, i alla fall, att en lag inte är detsamma som planekonomi eller kommunism?

Permalänk | Anmäl #13 E E, 2011-02-24, 00:04

Med egen erfarenhet av Elux försäljningsskola tycker jag med förlov sagt Magnus, att det här liknar en storm i ett vattenglas.

Visst förekommer avarter, som i all yrkesverksamhet.

Dessa väger dock enligt min uppfattning mycket lätt i förhållande tlll de positiva ekonomiska och sociala värden direktförsäljning värden runt har skapat för miljontals människor under de senaste 100 åren.
Att tala om "sekt" i det här sammanhanget är ju bara larvigt.
Det är inte frågan om varken Livets Ord eller Scientologikyrkan utan en säljarkår som måste motiveras att utföra sitt jobb.
Industri utan försäljning=konkurs, och cold canvassing är lika gammal som den mänskliga civilisationen.

Permalänk | Anmäl #14 Gunnar Ehn, 2011-02-25, 07:53

#14 Jag tror vi delar synen på behovet av marknadsekonomi och dess positiva effekter och säljarkårens nödvändighet för att få den att fungera.

Inte desto mindre behöver näringslivet arbeta med avarterna, oavsett om de äger rum i PhoneHouse eller Lux eller HM osv. Det är ändå människor som råkar illa ut när företagskulturen inte förmår att stävja enskilda individers skeva syn på säljledning och försäljningsmetoder. Att stoppa huvudet i sanden, som näringslivet gjort allt för länge, och kalla avarterna för storm i vattenglas gynnar ingen.

Permalänk | Anmäl #15 Magnus Callmyr, 2011-02-26, 17:52

#14 Gunnar Ehn
#15 Magnus Callmyr

Behovet av marknadsekonomi håller jag med om. Det jag ställer mig frågande till är "säljarkårens nödvändighet för att få den [marknadsekonomin] att fungera". Varför är säljare nödvändiga för att få marknadsekonomin att fungera? Jag ser inte orsakssambandet. Förklara gärna. Jag ser nämligen inte varför säljare skulle vara nödvändiga över huvud taget. Särskilt inte i den direkta dörrknackande funktionen.

Permalänk | Anmäl #16 E E, 2011-02-26, 21:28

#16 EE.

Menar du allvar med frågan?

Tror du saker som tillverkas i industrin säljer sig själva som av någon magisk kraft?

Tror du industrier med processtillverkning av stål skulle komma till stånd utan en säker avsättning skapad av massiva försäljningsinsatser på världsmarknaden?

Tror du på allvar att industriella köpare världen runt sitter med annonsblad i händerna och kollar veckans specialerbjudanden?

Hur stor tror du Sveriges export skulle ha utvecklats de senaste 100 åren utan duktiga säljare som slitit ut sig och sina familjer i ett permanent resande kors och tvärs över klotet?

Den dörrknackande funktionen som du kallar den är ett välkommet inslag i de flesta hem i den s.k. tredje världen, och har get , och ger fortfarande miljoner människor, framför allt kvinnor deras ekonomiska utkomst.
Miljoner svenskar har under åren arbetat i svenska företag som inte skulle ha existerat utan den "dörrknackande funktionen".

Kom igen, grabben , du är fortfarande ung, uppenbarligen, du har mycket att lära, men inse hur verkligheten ser ut!

Marknad=Utbud och Efterfrågan, dvs. Säljare och Köpare

mvh

Permalänk | Anmäl #17 Gunnar Ehn, 2011-02-27, 22:50

#16

Min förenklade och hastigt ihopskrivna förklaring till dig:

Den rationelle och allinformerade kunden kommer aldrig att finnas, och marknadsföring existerar ju pga det. Men enbart marknadsföring räcker inte, någon kanal måste få till själva avslutet så att det blir en transaktion (i en enkel värld butiken).

Du är uppenbarligen kritisk till kanalen säljare. När det fungerar hjälper en säljare köpare att fatta beslut som tillfredsställer behovet. I en ideal värld kan flera företag leverera det köparen behöver, och i en ideal värld leder konkurrens till att varor blir såväl bättre som billigare. Ofta tenderar det att komplicera bilden för köpare, vilken ska man välja? Och är det verkligen så att enbart en aspekt, t ex pris är det som tillfredsställer behovet bäst, det är ju inte givet. Där spelar marknadsföring sin roll, men där har även säljaren sin roll. En duktigare säljare än andra säljare presenterar varan så att kunden väljer att ge sin transaktion till det företaget, vilket förutom att den utlöser den för marknadsekonomin nödvändiga transaktionen, sporrar de andra företagen att bli bättre, till nytta för köparen.

Jag förstår inte riktigt varför du är skeptisk till säljares roll för att få denna mekanism att fungera, måhända utgår du från den allinformerade och rationelle köparen som fattar bästa beslut mekaniskt, men än det verkligen realistiskt (självfallet inte är ju min utgångspunkt, den där köparen existerar bara i teorin). Bara en sådan sak, när har man all och bästa information? Ska marknadsekonomin sitta och vänta på den och det beslutet som följer, då får vi nog gå tillbaka några utvecklingssteg.

Permalänk | Anmäl #18 Magnus Callmyr, 2011-02-28, 14:45

#17 Gunnar Ehn
Jag talar bara om uppsökande försäljning till privatpersoner i Sverige, inte om aktiv, uppsökande försäljning till stora köpare utomlands. Jag har inget intresse av att försämra svenska företags konkurrenskraft.

Jag förstår att dörrknackning kan vara ett försörjningssätt. Men det kan även bedrägeri och annan olaglig verksamhet. Frågan är i fall människor (förutom säljare och företag) gagnas av att det är lagligt med den typen av aktiv försäljning. Det förefaller som en stor del av denna försäljning är i gränstrakten till bedrägeri och grov manipulation.

Vad finns det för bra med att en halvdement pensionär köper en alldeles för dyr dammsugare som de egentligen inte har något behov av? Om det är bra så är det väl också bra att lura på dem annat de inte behöver? T.ex. delägarskap i eiffeltornet?

Permalänk | Anmäl #19 E E, 2011-02-28, 20:10

#18 Magnus Callmyr
Räcker det inte med säljare som kunden själv uppsöker när de vill ha mer information?

Om det är säljarens skicklighet som gör att ett företag vinner kunden, sporrar detta då inte konkurrenterna till att göra sina säljare skickligare snarare än att förbättra produkten? Innebär detta, i så fall, inte bara ytterligare ökad risk för "skurkig" försäljning?

Jag tycker absolut att det ska finnas säljare som intresserade kan fråga om råd och information. Det jag ifrågasätter är den aktivt, uppsökande försäljningen.

Det må vara några steg tillbaka. Men frågan är om det inte är några steg tillbaka till något bättre, i så fall. All utveckling är inte av godo.

Permalänk | Anmäl #20 E E, 2011-02-28, 20:37

#20 Ang "Räcker det inte med säljare..." så förutsätter ju det att kunden vet allt (vilka ftg exvis) och så lägger det kanske lite väl mycket makt hos marknadsförare. Men du kanske är emot marknadsföring också? Om inte vad är skillnaden enligt dig?

Sedan finns det ingen motsats i att satsa på bra produkter och bra säljare, varför tror du att företag är så korkade att de väljer antingen eller? Och om försäljningen bedrivs skurkaktigt eller inte har med ledningen och företagskultur att göra, som jag berör i mitt ursprungsinlägg.

Permalänk | Anmäl #21 Magnus Callmyr, 2011-02-28, 21:58

#21 Magnus Callmyr
Ja, det lägger mer makt hos marknadsförare. Men dessutom har kunden i dag också väldigt stora möjligheter att själv informera sig genom internet. Jag tror att det skulle vara bra med viss ytterligare reglering även kring marknadsföring, så i dina ögon är jag säkert "emot marknadsföring också".

Om försäljningen bedrivs skurkaktigt eller inte har, förutom med ledning och företagskultur, även med lagar och regleringar att göra vilket är precis vad jag hävdade i min kommentar. Vi behöver mer reglering på det området. Ditt påstående är som att säga att våldsverkan har med våldsmannens inställning att göra. Detta är visserligen sant men vi ska inte underskatta de möjligheter lagen erbjuder att åstadkomma önskvärda beteenden.

Permalänk | Anmäl #22 E E, 2011-03-01, 10:56

...och vi ska givetvis inte lämna över till företagen själva att reglera sig själva lika lite som vi ska lämna över till våldsverkare att reglera sig själva.

Permalänk | Anmäl #23 E E, 2011-03-01, 15:37


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.