Vad enkelt det är att vara Moderat. Vi avskaffar arbetslösheten genom att bestämma att den inte finns. Det finns bara människor som inte arbetar. Vi avskaffar sjukdom genom att mäta arbetsförmåga istället och nu avskaffar vi fattigdom med - Iphonemåttet.
Permalänk | Anmäl
Kari Uusijärvi, 2011-02-21, 20:58
Moderaterna lever efter principen att hungriga lejon jagar bäst det är det vi ser i förorsterna när ungdomarna springer runt och rånar folk på märkeskläder och mobiltelefoner
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-02-21, 22:08
"....Första steget framåt är att inte ringakta tillfälliga anställningar för även om de inte ger någon framtid så ger de erfarenheter och social delaktighet....."
Skulle det inte lika gärna ha kunnat stå: Ringakta inte fas3, för även om det inte ger någon framtid så får du lära dig arbeta och veta hut...
Sen kommer något ännu mer mystiskt, det står:
"... Allt arbete belönas av regeringen..."
Hur belönas arbetarna i fas3 ???
... åhhh nu kommer jag ihåg... Vi får ju lära oss att kliva upp på morgonen och arbeta... Göra en motprestation. Förlåt mig att jag glömde den sanningen ..
Tack också för att du lärde oss att vi inte är fattiga i fas3. Nu känns det mycket bättre att tugga i sig havregrynen... Och du... inte behöver väl lille Kalle ta illa upp för att han inte kan följa med sina kamrater på skolresan? Nä, jag tänkte väl det.
Permalänk | Anmäl
Bengt Fredriksson, 2011-02-21, 22:26
Ta skydd! Helene Riviere är i farten igen.
"Vi kan inte omskapa världen från grunden och vi kan inte undanröja orättvisor, varken faktiska eller upplevda."
Ok, då kan vi väl lägga ner politiken då? Kan vi inte "omskapa världen", eller "undanröja orättvisor" behöver vi ju ingen politik eller politiker.
Det kanske skulle vara skönt. Då blir vi ju av med Helene Riviere.
Permalänk | Anmäl
Mister J, 2011-02-21, 22:51
Helena, din cynism både förvånar och upprör. Att bemöta din argumentation påstående för påstående är inte meningsfullt. Din förståelse för hur världen och människorna fungerar framstår som rudimentär. Ditt moraliserande som hjärtlöst.
Min utgångspunkt under en lång yrkesverksamhet har haft som utgångspunkt att människor i svåra situationer gör sitt bästa. Jag har sällan blivit besviken. Din utgångspunkt tycks vara att människor i svåra situationer är för lata att göra något åt det hela. Jag förstår om du ofta blir besviken över att dessa människor inte svarar mot dina förväntningar.
Din argumentation ryker av misantropi.
Anders Brynge
Barnpsykiater
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-02-21, 23:07
helena skapar en massa misantroper för varje gång hon fattar pennan. När det finns människor med hennes cynism så tycker åtminstone jag att värden skulle vara bättre utan människan. För tyvärr tror jag inte att helena är ensam om att ha dessa tankar om sina med männisor och det är därför välden ser ut som den gör med bara en massa krig, förtryck och elände.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-02-21, 23:14
Lever man på existensminimum så har man pengar så att det räcker till mat. Väljer man sedan att vara en total idiot när det kommer till att prioritera så att barnen får svälta, ja då tycker jag oerhört synd om barnen. Men att ösa på med mer pengar löser inte problemet ty de sneda prioriteringarna kommer att fortsätta. Fosterföräldrar kanske är ett alternativ.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-02-21, 23:40
Du får gärna komma hem till mig!! jag har inte ätit mat på tre dagar.. jag har heller inga pengar att ta mig till mina cancerbehdnlingar..
Du behöver verklign uppdater dig hur det ser ut I sverige 2011.. Och om du bara visste hur många som INTE får socialahjälp att alla har rätt till en dräglig nivå !!!??????det är skrivbord beslut..DET EXISTERAR INTE I VERKLIGHETN!!
vi är 1.1 miljon fattiga I sverig.. Öppan ögonen och se det.. och ajg tycker det är rätt kränkansd att sitta och skriva att vi inte finns.. Vi har itne överkonsumerat men våra pengar försvinner det vi sliti och jobbat ihop.. den här månaden får jag 200 kr minsdre än förra månaden.. förra månadens pengar räckte i två veckor.. jag varken röker eller dricker.. jag betalar min hyra och el..och mat för 2 veckor sen är det slut.. inga behndlingar har ajg råd med inga resor TILL behandlignar så säger du att vi fattiga itne finns Du jag kan dra ihop ett hundratoal åt dig en fm så kan vi ses så får du se oss och se att vi existerar..
För nu är det dags att du slutar med dina lögner.. du lever i en skyddda verkstad om du tror din bild av Sverig stämmer..SKÄRP DIG !!!!!Och dess jävla myter ni sprider om att vi överkonsumerar.. HERGUD det finns inga pengar att överkonsumera...
Permalänk | Anmäl
Monica Joh, 2011-02-21, 23:58
Helena Rivière tillhör en skara med allt för stort inflytande som får mig att tro att det svenska folket snart fyller gator o torg och blir en del av revolutionen.
Fattigdom existerar i Sverige idag men svälten o hungern Helena talar om har hennes vänner i M sett till att vi håller utanför EU.
Att ens använda det nationella perspektivet provocerar mig. Moderaternas reaktionära samhälle betalas i första hand av tredje världen.
Permalänk | Anmäl
Adrian Engström, 2011-02-22, 00:02
#9 Erika.
"Lever man på existensminimum så har man pengar så att det räcker till mat."
Förvisso. Tittar man på SCB:s definition av begreppet "ekonomiskt utsatta hushåll" så inkluderar det förutom hushåll som inte klarar av löpande utgifter, även "hushåll som saknar kontantmarginal, dvs. som vid en oförutsedd utgift inte skulle kunna skaffa fram 15 000 kronor."
Hur många familjer som lever på existensminimum, det vill säga runt 3600 kronor + ett standardiserat bostadsbidrag, har lätt att klara av en oförutsedd utgift på 15 000 kronor?
Men det är klart, får man en sån oförutsedd utgift så ska man väl skylla sig själv och lämna över barnen till socialtjänsten?
Permalänk | Anmäl
Erik Iversen, 2011-02-22, 00:37
Helena Riviere = "Bad cop".
Fredrik Reinfeldt = "God cop".
"Syftet är att medborgaren ska utveckla sympati med den trevliga partiledaren", för att parafrasera Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Good_cop,_bad_cop ).
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-02-22, 00:37
"Good cop", ska det ju vara... Sorry.
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-02-22, 00:40
"Alla har rätt till en skälig levnadsnivå, och med skälig menas då enligt Konsumentverket den konsumentstandard som den genomsnittliga löntagaren har."
Genom socialtjänstlagen garanteras den enskilde enligt vissa kriterier en "skälig levnadsnivå". Så långt stämmer Helenas predikan. Denna nivå har dock absolut ingenting att göra med den "genomsnittliga löntagarens nivå."
Nivån bestäms istället mot bakgrund av Konsumentverkets beräkningar om minimikostnader för vissa åldrar avseende kost, kläder, hygien, med mera.
Försörjningsstödsnormen för en tvåbarnsfamilj med normalhyra i Stockholm är cirka 16-17.000 kronor netto per månad. Om föräldrarna istället arbetar med normalinkomster har samma familj netto 38-39.000 kronor i månaden.
Jag gör denna markering för att belysa hur lite kontakt med verkligheten våra förtroendevalda (eller f d förtroendevalda)påfallande ofta har.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2011-02-22, 01:12
Att "staten" ska ta hand om dom? Det finns mängder av människor ute i Sverige som vill att staten ska sluta förstöra deras liv. Ta hand om sig klarar dom, det är när staten själv vill ha ett finger med i varje spel och en hand i varje kakburk och när höger och vänster hand inte har någon som helst kommunikation som det går riktigt illa.
"Staten ska ta hand om" är liksom inte ens i början av problemet. Staten ÄR problemet.
//Ulrika Ring
Svenska Gäldenärsföreningen Fresh Start
Permalänk | Anmäl
Ulrika Ring, 2011-02-22, 01:54
Här har vi ett exempel på hur den Goda Staten förhåller sig till sig själv och till sina medborgare.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/26/var-ska-du-fa-hjalp-att-havda-...
//Ulrika Ring
Svenska Gäldenärsföreningen Fresh Start
Permalänk | Anmäl
Ulrika Ring, 2011-02-22, 01:57
Jag tror att försörjningsstödet borde göras om helt o hållet. Man kan inte bara säga åt en socialbidragstagare att "ta dig i kragen".
Man måste göra någon konstruktivt. Idag är det inte ens hälften av de arbetslösa som har A-kassa.
Där måste man börja bygga ett nytt system.
Alliansen har gjort försämringar i A-kassan så den täcker inte för livets nödtorft ens. Därför måste många idag göra sig av med alla sina besparingar och söka försörjningsstöd där marginalskatten är 100 %.
Där tror jag man måste tänka om. Man borde ta bort den rigorösa behovsprövningen och ersätta den med en mycket högre inkomstgräns innan man får normen. Sen ska ju normen ligga en bra bit under vad man tjänar på att arbeta. Oklart hur långt under men normen ska räcka till så att man kan fungera ta kontakt med arbetsgivare, klara en intervju och återgå in i arbetskraften. Detta gäller föräldrarna. Barnen behöver ses som individer och dom ska kunna tjäna egna pengar utan att föräldrarnas ekonomi påverkas.
Många kommuner ställer också krav på att man ska jobba heltid efter en viss tid inom försörjningsstödet. Skulle man vara sjuk en dag försvinner en del av pengarna. Matpengarna om 50 kr per dag kan aldrig bortfalla.
Någon semester har man inte rätt till. Jag försöker bara upplysa artikelförfattaren om hur det är i verkligheten. Man kan inte jämföra Sverige idag med hur det var 1920 eller valfritt utvecklingsland och säga att några fattiga inte finns här i Sverige. Då kan man ju inte göra några meningsfulla sociologiska studier i Sverige.
Lite dithän verkar det som Moderaterna är på väg att föra oss sedan dom tog bort förmögenhetsskatten och fastighetsskatten. Inte för att vi behöver skatter för att historiker ska ha bra källmaterial men jag får intrycket att moderaterna vill ha mindre forskning om inkomstskillnader i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-02-22, 02:24
Man funderar ju lite över varför Helena Riviére väljer Newsmill för att torgföra sina uppfattningar. Och varför hon är "före detta" riksdagsledamot för moderaterna. Kan det vara så att hon är allt för reaktionär och udda för att passa in i det numera polerade moderata partiet. Inte heller saknas det moderat morgonpress. Är det så att också dessa tidningar är stängda för Riviére av samma skäl. Någon som vet något?
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-02-22, 06:01
Vilket djävla PLADDER! Fattigdom är ju definierat, och sen är det bara att räkna.
Drottning Marie Antoinette skämmer ut sig,som alltid.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-02-22, 06:22
Sååå...pengar till Rädda Barnen får dom ge som har skrämt dom, och ta altid av dig mössan när patron åker förbi.
Tjusig tid, Oscar II:s.
Permalänk | Anmäl
Lars E. Johansson, 2011-02-22, 08:37
Väl talat #16 Ulrika Ring!!!
Dagens boktips:
Fattigdom : Skönlitterära Berättelser Från Den Fjärde Världen
av Gabriella Ahlström, Per Wirtén
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-02-22, 09:57
"Sanningen är en produkt av de berättelser som placerar oss i världen. Världen är en produkt av de berättelser som övertygar oss om att de förmedlar sanningar. Verkligheten ger sig därför bara tillkänna genom berättelser."
Stefan Jonsson i sin bok De Andra: amerikanska kulturkrig och europeisk rasism.
Han berör problemet med att infogas i berättelser om verkligheten utan att själv ha haft möjlighet att påverka berättelsens tillkomst, form och användningsområde.
Detta drabbar hårdast och främst de fattiga, de utslagna, de som är förvisade till lägsta trappstegen på den på den sociala skalan.
Makten över berättandet ligger oftast hos människor som inte berättar med självupplevelsens bittra realism. De berättar historien om oss utifrån sitt eget perspektiv.
Inte sällan är historien tillrättalagd för att ge dem absolution för den roll deras högtstående plats i rangskalan spelar för andras undanskuffade plats.
Detta är ett av många sätt som fattigdom yttrar sig på: hur stor möjlighet har du att göra din historia hörd, utifrån ditt eget perspektiv?
Alltför ofta får vi serverat absoluta "sanningar" om vilka vi är från ovan, tradition som Helena Rivière med all tydlighet ansluter sig till.
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-02-22, 10:58
Men har ni aldrig sett lyxfällan? Sverige är fullt av ekonomiska idioter vars problem är att de har väldigt svårt att prioritera. Om staten utökar sitt ansvar kommer dessa personer att minska sitt eget, eftersom staten ändå tar hand om allt när det går åt skogen.
Det behövs VETTIG undervisning i skolan hur man sköter en privatekonomi och lära alla ett vettigt förhållningssätt till sin ekonomi!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-02-22, 11:12
Nej, kanske inte ännu! Svar på överskriften, men hur kan en välordnad politiker i Stockholm vara säker på det förresten. Många som sitter i regeringen har aldrig varit i närheten av verkligheten de lever i nån sorts fantasivärld.
Permalänk | Anmäl
Inga-Lill Johansson, 2011-02-22, 11:15
Lyxfällan, ännu en av dessa historier som vi får oss berättade från ovan. Vem berättar den, vad handlar den egentligen om, och vad är syftet med alla dessa historier om "ekonomiska idioter"?
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-02-22, 11:27
....och inte finns det några hemlösa heller..... Uppenbarligen så lever fru Riviere i sin egen bubbla och slipper se det andra ser. Jag är otroligt glad över att det står fd före riksdagsledamot. Det är nämligen inte lämpligt med riksdagsledamöter som föraktar det folk från vilket makten ska utgå.
Permalänk | Anmäl
Michael Gajditza, 2011-02-22, 12:58
Det är dags för tvångsläsning av "Det var inte mitt fel" av Ann Heberlein.
Permalänk | Anmäl
Nisse Jösse, 2011-02-22, 12:58
#26 L. Cienfuegos
Exakt!
Precis som program som "Big Brother", "Cops" etc, kan betraktas som förtäckt propaganda för eller en slags "inskolning" i polisstaten och övervakningssamhället.
Precis som små brittiska "prova på"-dokumenttärer, där människor "provar på" konservativ kristendom och islam, torde vara ett led i att försöka vrida samhället i konservativ och moralistisk riktning. Se till exempel:
http://svtplay.se/v/2327698/islam_for_nyborjare/del_1_av_3?cb,a1364145,1...
(Programmet tillgängligt till den 18 mars).
När får vi se någon liknande dokumentär, där konservativa kristna och muslimer "provar på" västerländska seder?
Till exempel att gå på diskotek och dricka alkohol, inte gå till kyrkan/moskén och träffa "de sina", utan kanske bada tillsammans med det motsatta könet i badshorts eller bikini, för att sedan gå på strippklubb på kvällen? Eller bara "prova på" att ifrågasätta till exempel islams lära på ett intellektuellt plan, och kanske rita satiriska teckningar över tokigheter i islam och missförhållanden i den islamska världen? Att "prova på" att tänka själv, utan att ge Koranen eller Bibeln auktoritet över ens liv.
Jag ser fram emot att ett sådant perspektiv också blir belyst i SVT:s "Kunskapskanalen".
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-02-22, 13:27
Vilken planet lever denna människa på?
Ofattbart att man kan vara så omedveten när man är läskunnig.
Börja tro att empatilösheten är ärftlig.
Har man nu skapat bubblor med ogenomskinligt pansarglas så att de som befinner sig i dem inte ens är medvetna om hur det ser ut utanför.
Skrämmande utveckling.
Kanske du bör lämna din bubbla och hoppa ut i samhället en tid så att du får möjlighet att se verkligheten innan du kränker dem som redan ligger nästa gång.
Permalänk | Anmäl
Maj-Britt HAGMAN, 2011-02-22, 13:28
#28 Nisse Jösse: bra boktips, ansvarsfrågor är viktiga.
Glöm dock inte att myntet har två sidor. Ett samhälle som är format för att staten ska ta hand om allting uppmuntrar inte gärna egna initiativ. Till och med när samhället till synes försöker uppmuntra entreprenörsandan, så är systemet trögt, stelbent och vingklippande.
Ta till exempel frågan om hemskolning, där pappa staten har bestämt att föräldrar inte är att anse som ansvarsfulla och pålitliga nog att bedöma och forma sina barns utbildningsbehov.
Se bara på vaccinations-skandalen i fjol, jag syftar på massvaccionationen mot h1n1 som pådyvlades sveriges befolkning, som inte anses kunna ta ansvar för sin hälsa och sitt immunförsvar utan hjälp av staten. Nu var ju inte vaccinationen obligatorisk, men det var snudd på.
Folkhemmets baksida kanske är just en vidlyftig ansvarsbefrielse?
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-02-22, 13:29
Med fria "operativsystem" som successivt gör det enklare och enklare och enklare, bör det gå att sänka levnadskostnaderna för maten och boendet. Exempelvis genom att så långt som det bara går göra ”alla” mer eller mindre oberoende av andras dyrt betalda arbetsinsatser. Alltså många, många onödiga arbetskostnader, som sedan ändå bara via skatter, arbetsgivaravgifter, moms och de från "jord till bord" ackumulerade räntorna blir mer och mer och mer astronomiska.
Upplevelsen av fattigdom kan rimligtvis inte lösas på något effektivt, rationellt och progressivt sätt med transfereringar och omfördelning mellan rika och fattiga. Dem som har avsevärt högre inkomster än medianinkomsten (exempelvis yrkespolitiker m.fl.), kan i inte ringa mån påverka sina egna inkomster. Ökas deras skatter så kompenseras detta med råge med ökade inkomster, bonusar och fringisar.
Stolligheten med progressiv skatt påvisades övertydligt med Astrid Lindgrens Pomperipossautsaga som faktiskt medförde 102 % i skatt! Flinande försökte Gunnar Sträng urskulda med "Men det drabbar ju ingen fattig…!" Det som då återstod, blev försök med omfördelning mellan medianinkomsttagare och låginkomsttagare, omotiverat ökade löner och idéer om löntagarfonder! Följden blev återkommande devalveringar, inflation och vad jag minns 14 % ränta på topplånet mm.!
Just när det sociotekniskt var dags att automatisera bort de omotiverat ökande lönerna (som leder till priser som medianinkomsthushållen in mäktar med), så flyttades tillverkningen till låglöneländer och där är vi fortfarande. Det som då måste stanna kvar på hemmaplan var försörjning och förnyelse med de tunga och skrymmande systemen som rimligen inte kan flyttas långväga. Det medför bl.a. att byggande och förvaltande av bostäder, anläggningar och infrasystem blir såsom "skyddade verkstäder" inom varje litet land och varje liten region för sig!
Hyran för min omoderna etta i centrala Gbg som 1960 kostade trettiofemtedelen av vår disponibla månadsinkomst, blev efter rivningsraseri och miljonprogramhysteri till en nybyggd trea på Hisingen till kostnaden av nästan halva inkomsten .
Det som bör kunna underlätta för låg- och medianavlönade är kanske en folkrörelse där "alla" hjälps åt för att drastiskt försöka minska boendeutgifterna. Successivt och steg för steg bör kostnaderna kanske kunna minskas till kanske tiondelen av hushållsinkomsterna. Kanske kan det då ske med enträgna och målmedvetna och progressiva automatiseringar, rationaliseringar och produktivitetsökningar.
Byggnadsarbeten mm. för boende mm., kan kanske då ske som medhjälpande extraknäck då och då. Fortlöpande byggs det ju knappast hela tiden inom samma områden, utan mera pö om pö vid behov och önskemål. Bibehållbarheten utan nämnvärda uppdateringar hos bostäder bör kunna ökas rejält. Men med välplanerad projektering så bör det så småningom kunna bli tillräckliga överskott på bostäder så att priserna successivt kommer att sänkas mer och mer och mer även på de befintliga bestånden inom de större städerna.
Som exempel på att det bör gå att bygga och bo nästan lika billigt som före 1960-talsprogrammet, hittade jag här ett litet utvecklingsbart embryo till mer och mer "självbygge".
http://www.byggstommar.se/prog/
Som kanske kan bli något som liknar ett uppdaterat IKEA-möbelkoncept. Där ”alla” kan hjälpas åt att enkelt kunna "skruva ihop" vars och ens egna bostäder längs tillfartslederna till städerna (med egen odlingsmark eller gårdsbutiker). Där det så småningom finns nära "hämtställen" av byggmaterial inom varje region.
För att låginkomsttagare skall kunna få det bättre så är det framför allt de basala levnadskostnaderna som ganska "enkelt" bor kunna sänkas om "alla" lever enligt devisen ´sharing is caring´. Då gäller det inte att via 102 % i sammanlagda skatter, representativt via staten fåfängt försöka omfördela allas disponibla inkomster (ingen kan eller bör väl t.ex. ”slavledes” kunna hindras från att rösta ”fotförflyttningsledes”).
Det progressiva etablissemangets möjligheter att med råge kompensera för ökande skatter mm., leder ju bara till en exponentiellt uppåtgående spiral som ganska snart kommer att förstöra hela planeten. Istället bör ”alla” dela med sig av kunskaper för att via internet skapa ett eller fler IRL och AFK fria "operativsystem" som successivt gör det enklare och enklare och enklare att sänka levnadskostnaderna för maten och boendet, genom att så långt som det bara går göra sig oberoende av andras dyrt betalda arbetsinsatser, som sedan via skatter, arbetsgivaravgifter, moms och från "jord till bord" ackumulerade räntor blir nästan astronomiska.
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2011-02-22, 14:23
hur naiv får man lov att vara? helena har tydligen ingen realistisk uppfattning om hur illa det är för en hel del svenskar, det är nämligen svenskar som bott och jobbat i många år som drabbas värst. inte invandrare.
alla får inte socialbidrag
de som får socialbidrag får ofta mer pengar än de som är verkligt fattiga, de utan rimliga bidrag, men eget boende. men även de som lever på socialbidrag är ofta fattiga.
tydligen måste våra politiker leva på normala nivåer ett halvår och se hur det går. jag skulle vilja se våra moderata politiker leva på
15 000 före skatt i ett halvår med frysta tillgångar. de har tydligen ingen aning om vad saker kostar och hur svårt det är för många att klara vardagen.
Permalänk | Anmäl
carina jällbrink, 2011-02-22, 14:50
#33 carina jällbrink
"jag skulle vilja se våra moderata politiker leva på
15 000 före skatt i ett halvår med frysta tillgångar."
-Jag har levt på de nivåerna bra mycket längre än ett halvår utan att känna mig fattig. Vart försvinner alla tusenlappar för dig egentligen? Vad kostar saker?
Permalänk | Anmäl
Ludvig Nyberg, 2011-02-22, 15:48
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4362767
Om Helena Rivere vill ha sina skygglappar på och leva i sin drömvärld....så låt henne...hon är ändock för gammal för att producera nått vettigt i vårat land.
Men varför inte avskaffa alla "förmåner" som hon antagligen åtnjuter....hon kan väl som många andra leva på en låg grundpension.
Tanten vill bara provocera.....bli inte arg på henne...tänk på att hon är gammal.
Permalänk | Anmäl
kajza kavat, 2011-02-22, 19:05
Ingen i Sverige går hungrig? Jaha, så det finns inga uteliggare i Stockholm?
Permalänk | Anmäl
Leo Rudberg, 2011-02-22, 19:50
Okunnighet och läskunnighet går sällan hand i hand, men i Riveres fall är det så. Eller om det "bara" är total brist på empati.
Moderaterna har sedan våren 2010 arbetat hårt för att ändra EU:s definition av fattigdom. Varför? För att deras politik ökar fattigdomen i Sverige, enligt den definition som gällt i Europa sen 1985. Alltså försöker man ändra definitionen; inte politiken.
Fattigdom är definierad i förhållande till medianinkomsten. Fattigdom i ett så rikt land som Sverige handlar inte om att svälta. Det handlar om social utslagning. Den som aldrig varit i kontakt med det kan uppenbarligen inte förstå.
Permalänk | Anmäl
Jeff Albertson, 2011-02-22, 23:13
Jag rekommenderar verkligen Helena Rivière och alla lika okunniga och arroganta moderater att lyssna på detta inslag i P1, med några diakoners beskrivning av läget bland fattiga i Sverige:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4362736...
Permalänk | Anmäl
Gerda Christenson, 2011-02-23, 00:46
Återigen misstänker jag att Helena tror att hon vet hur livet ser ut för medborgarna.
Men jag kan kanske inte klandra henne... jag kan inte låta bli att undra vad har hon gjort för hederligt arbete i sitt liv?
Hur ser din meritlista ut egentligen Helena?
Jag undrar vad du har att komma med som är så extravagant att du har mage att sätta dig till doms över hur andra människors verklighet ser ut? Du skriver om skuldkänslor... det tror jag inte du har - det måste man ha ett samvete för att känna av.
Det finns ingen annan väg än arbete, säger du. Nu är det ju så att vi lever i ett ekonomiskt system som sätter just arbetslöshet i system, där jag anser att du och dina gelikar bidrar till att befästa fattigdom och utanförskap. Jag fattar inte att du har mage att gnälla och vara så bitter över konsekvenserna av den politik du förespråkar!
Permalänk | Anmäl
Elisabeth Hellman, 2011-02-23, 01:17
C Jällbrink: 15.000 brutto är väl inga dåliga pengar!?
Jag har levt på mindre än det i säkert sju-åtta år av mitt liv.
Vilket löjligt gnäll. Jag håller inte med artikelförfattaren, men när det tydligen anses "svårt" att överleva på 15 KSEK brutto per månad då måste åtminstone Jällbrink vara bortskämd bortom möjligheternas gräns.
Visst, om man har två barn att försörja på egen hand på den inkomsten kan jag köpa att det är svårt. Men för ett singelhushåll med det minsta ekonomisinne är 15 KSEK brutto en helt okej inkomst som ingen rimligtvis bör känna sig fattig på om man inte har noll verklighetsuppfattning.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-02-23, 09:03
Riviéra: Varför serverar många skolor extra mycket mat på fredagar och måndagar då?
Du har en skrämmande brist på verklighetsinsikt. Samma gamla moderater med samma unkna människosyn.
Permalänk | Anmäl
Jeff Albertson, 2011-02-23, 09:54
# 34 ludvig nyberg
om du läste vad jag skrev, var att jag inte tror att våra politiker klarar att leva på 15 000 i mån i ett halvår.
sedan vet jag ganska många som är ensamstående och jobbar och har dessa summor, som singel är det väl ganska normalt. men eftersom 15 000 idag inte är lika mycket värt idag som för 20 år sedan allt är dyrare, bostad, el telefon m.m
jag har definitivt inte lyxen att kunna leva på 15 000 kr då hade jag varit rik. jag har de senaste 15 åren levt på mellan 0 - 9000 kr. det är inte lätt.
Permalänk | Anmäl
carina jällbrink, 2011-02-23, 10:02
#37: Och det är ju helt vansinnigt, det förstår du ju själv: Om inkomstspridningen bland hela befolkningen skulle vara 0.01 %, skulle det ju fortfarande finnas fattiga med den definitionen. Rimligt? Nej, naturligtvis inte.
Permalänk | Anmäl
Nisse Jösse, 2011-02-23, 10:03
Är detta en parodi? Är hon ett konstprojekt?
Permalänk | Anmäl
Mattias Hamberg, 2011-02-23, 10:32
Inte så konstig, såhär har det väl alltid sett ut på högerkanten.....artikelförfattaren kanske funkar lite som en barometer som visar hur tongångarna går hos moderaterna och andra högeraktörer?
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-02-23, 11:27
carina jällbrink: Jag levde på de nivåerna 1997-2004 (eller lägre) - är det tillräckligt nära i tiden för dig? Jag kände mig inte fattig en endaste gång.
Givetvis är det något helt annat om man har barn och försörjningsansvar - men nu var det inte det du sade.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-02-23, 11:37
Jag levde på de nivåerna och lägre ca 2005 när jag pluggade. Hade då försörjningsansvar för två barn och en tillfälligt inkomstlös sambo.
Jag har upplet fattigdom i Sverige inte som en teori, utan som ett faktum.
Vi fick lära känna hunger under en kort period, vilket ledde till att jag bl.a fick "incitament" att fördjupa mig i vad man kan hitta för näring i naturen.
Vi sökte ekonomisk hjälp (socialbidrag eller lån) för denna period eftersom vi hade små barn, men motkravet i båda fallen var att min sambos potentiella inkomstkälla (litet företag i microklass) lades ner, samt skrotbilen såldes/skrotades.
Vilket hade inneburit att vi hade fått svårt att komma igång och återhämta ekonomin, när lyckan vände och jobb började ramla in till firman igen.
Vi tackade förstås nej till denna statliga "hjälp", höll ut några månader och kom loss, men det var en hård lektion.
Det största problemet med att leva på marginalen är just att marginalerna är knivskarpa. Minsta oförutsedda händelse, och man kan hamna på backen. Läget är speciellt jobbigt när man har barn, som sagt.
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2011-02-23, 12:28
#47: Det är därför det vore som himla skönt om man kunde skaffa dra åt h-e pengar i Sverige, så att man inte är så beroende av statens godtycket. Nu premieras slösande/lånande mer än sparande.
Permalänk | Anmäl
Nisse Jösse, 2011-02-23, 13:04
Helena Rivière har inte ett hum om verkligheten. Fattigdomen har inte bara kommit till Sverige, den har under 20 års tid permanentats för alt fler svenskar. Detta för att man skall undvika en bankkris som uppstod i september 1990 och var en effekt av den ekonomiska politik som beslutades 11 november 1985. Istället för att bankerna skall ta ansvar används skattebetalarnas medel för att hålla upp bankerna så bankanställda kan behålla sin skyhöga bonusar. Fattiga människor drivs från sina hem och lever på svältnivåer. Socialtjänsterna beordras att neka folk försörjningsstöd till de vräks från sina hem. Folk lever på sådan nivå att födan är inte tillräcklig för att ge kroppen de födoämnen som är viktig för att kroppens alla organ skall fungera till fullo. Folk blir därför sjukare och deras kroppar tar mer stryk än någonsin. Detta riskerar ett permanent utanförskap och ett permanentat bidragsberoende i form av framtida sjukersättningar.
Helena Rivière borde inse att hon inte är vid sina sinnes fulla bruk när hon så otvetydig svamlar i inlägg efter inlägg.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2011-02-23, 16:15
Här är har vi en kvinna som kostar på sig att i ett offentligt debattrum associera: "Bara ordet barnfattigdom! Det ger associationer till trashankar och gatubarn, utsatta, utslängda, ensamma."
Att hon associerar bevisar också hennes hypotetiska uttalande "Ingen i Sverige går hungrig". Hon associerar också kring "vilken bild vi vill ha".
Det är trevligt att associera till det ena och det andra, men inte att associera så fritt kring människors nöd, utan att ha på fötterna. Vill man inte se, så vill man inte. Och självklart ska man få tillåta sig att blunda för obehagliga fakta om man inte orkar med det, och vill rädda sig själv i första hand. Det är föreståeligt. Men så illa ställt tror jag inte det är för Helena Rivière. Hon hon blivit belönad av regeringen för att hon arbetat och utbildat sig, så har hon nog också kraft och kapacitet att bedriva seriös research.
Permalänk | Anmäl
Agneta Geijer, 2011-02-24, 14:18
Bödeln Riviere kommer ensam att kosta moderaterna 5 procentenheter eller så. Bra jobbat!
Permalänk | Anmäl
Roger Moore, 2011-06-08, 09:29
"Inga barn går hungriga i Sverige"
Vilket otroligt provocerande och okunnigt uttalande! Jag och många med mig VET att det inte är sant, och det borde artikelförfattarinnan också göra eftersom hon står för en politik som medför just fattigdom och ökade klyftor. Om hon inte förstår vart hennes egen politik leder, så borde hon lägga ner och använda sin kraft till annat än att skriva kompletta felaktigheter.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-06-09, 06:46
51 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vad enkelt det är att vara Moderat. Vi avskaffar arbetslösheten genom att bestämma att den inte finns. Det finns bara människor som inte arbetar. Vi avskaffar sjukdom genom att mäta arbetsförmåga istället och nu avskaffar vi fattigdom med - Iphonemåttet.
Moderaterna lever efter principen att hungriga lejon jagar bäst det är det vi ser i förorsterna när ungdomarna springer runt och rånar folk på märkeskläder och mobiltelefoner
"....Första steget framåt är att inte ringakta tillfälliga anställningar för även om de inte ger någon framtid så ger de erfarenheter och social delaktighet....."
Skulle det inte lika gärna ha kunnat stå: Ringakta inte fas3, för även om det inte ger någon framtid så får du lära dig arbeta och veta hut...
Sen kommer något ännu mer mystiskt, det står:
"... Allt arbete belönas av regeringen..."
Hur belönas arbetarna i fas3 ???
... åhhh nu kommer jag ihåg... Vi får ju lära oss att kliva upp på morgonen och arbeta... Göra en motprestation. Förlåt mig att jag glömde den sanningen ..
Tack också för att du lärde oss att vi inte är fattiga i fas3. Nu känns det mycket bättre att tugga i sig havregrynen... Och du... inte behöver väl lille Kalle ta illa upp för att han inte kan följa med sina kamrater på skolresan? Nä, jag tänkte väl det.
Ta skydd! Helene Riviere är i farten igen.
"Vi kan inte omskapa världen från grunden och vi kan inte undanröja orättvisor, varken faktiska eller upplevda."
Ok, då kan vi väl lägga ner politiken då? Kan vi inte "omskapa världen", eller "undanröja orättvisor" behöver vi ju ingen politik eller politiker.
Det kanske skulle vara skönt. Då blir vi ju av med Helene Riviere.
Helena, din cynism både förvånar och upprör. Att bemöta din argumentation påstående för påstående är inte meningsfullt. Din förståelse för hur världen och människorna fungerar framstår som rudimentär. Ditt moraliserande som hjärtlöst.
Min utgångspunkt under en lång yrkesverksamhet har haft som utgångspunkt att människor i svåra situationer gör sitt bästa. Jag har sällan blivit besviken. Din utgångspunkt tycks vara att människor i svåra situationer är för lata att göra något åt det hela. Jag förstår om du ofta blir besviken över att dessa människor inte svarar mot dina förväntningar.
Din argumentation ryker av misantropi.
Anders Brynge
Barnpsykiater
helena skapar en massa misantroper för varje gång hon fattar pennan. När det finns människor med hennes cynism så tycker åtminstone jag att värden skulle vara bättre utan människan. För tyvärr tror jag inte att helena är ensam om att ha dessa tankar om sina med männisor och det är därför välden ser ut som den gör med bara en massa krig, förtryck och elände.
Lever man på existensminimum så har man pengar så att det räcker till mat. Väljer man sedan att vara en total idiot när det kommer till att prioritera så att barnen får svälta, ja då tycker jag oerhört synd om barnen. Men att ösa på med mer pengar löser inte problemet ty de sneda prioriteringarna kommer att fortsätta. Fosterföräldrar kanske är ett alternativ.
Du får gärna komma hem till mig!! jag har inte ätit mat på tre dagar.. jag har heller inga pengar att ta mig till mina cancerbehdnlingar..
Du behöver verklign uppdater dig hur det ser ut I sverige 2011.. Och om du bara visste hur många som INTE får socialahjälp att alla har rätt till en dräglig nivå !!!??????det är skrivbord beslut..DET EXISTERAR INTE I VERKLIGHETN!!
vi är 1.1 miljon fattiga I sverig.. Öppan ögonen och se det.. och ajg tycker det är rätt kränkansd att sitta och skriva att vi inte finns.. Vi har itne överkonsumerat men våra pengar försvinner det vi sliti och jobbat ihop.. den här månaden får jag 200 kr minsdre än förra månaden.. förra månadens pengar räckte i två veckor.. jag varken röker eller dricker.. jag betalar min hyra och el..och mat för 2 veckor sen är det slut.. inga behndlingar har ajg råd med inga resor TILL behandlignar så säger du att vi fattiga itne finns Du jag kan dra ihop ett hundratoal åt dig en fm så kan vi ses så får du se oss och se att vi existerar..
För nu är det dags att du slutar med dina lögner.. du lever i en skyddda verkstad om du tror din bild av Sverig stämmer..SKÄRP DIG !!!!!Och dess jävla myter ni sprider om att vi överkonsumerar.. HERGUD det finns inga pengar att överkonsumera...
Helena Rivière tillhör en skara med allt för stort inflytande som får mig att tro att det svenska folket snart fyller gator o torg och blir en del av revolutionen.
Fattigdom existerar i Sverige idag men svälten o hungern Helena talar om har hennes vänner i M sett till att vi håller utanför EU.
Att ens använda det nationella perspektivet provocerar mig. Moderaternas reaktionära samhälle betalas i första hand av tredje världen.
#9 Erika.
"Lever man på existensminimum så har man pengar så att det räcker till mat."
Förvisso. Tittar man på SCB:s definition av begreppet "ekonomiskt utsatta hushåll" så inkluderar det förutom hushåll som inte klarar av löpande utgifter, även "hushåll som saknar kontantmarginal, dvs. som vid en oförutsedd utgift inte skulle kunna skaffa fram 15 000 kronor."
Hur många familjer som lever på existensminimum, det vill säga runt 3600 kronor + ett standardiserat bostadsbidrag, har lätt att klara av en oförutsedd utgift på 15 000 kronor?
Men det är klart, får man en sån oförutsedd utgift så ska man väl skylla sig själv och lämna över barnen till socialtjänsten?
Helena Riviere = "Bad cop".
Fredrik Reinfeldt = "God cop".
"Syftet är att medborgaren ska utveckla sympati med den trevliga partiledaren", för att parafrasera Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Good_cop,_bad_cop ).
"Good cop", ska det ju vara... Sorry.
"Alla har rätt till en skälig levnadsnivå, och med skälig menas då enligt Konsumentverket den konsumentstandard som den genomsnittliga löntagaren har."
Genom socialtjänstlagen garanteras den enskilde enligt vissa kriterier en "skälig levnadsnivå". Så långt stämmer Helenas predikan. Denna nivå har dock absolut ingenting att göra med den "genomsnittliga löntagarens nivå."
Nivån bestäms istället mot bakgrund av Konsumentverkets beräkningar om minimikostnader för vissa åldrar avseende kost, kläder, hygien, med mera.
Försörjningsstödsnormen för en tvåbarnsfamilj med normalhyra i Stockholm är cirka 16-17.000 kronor netto per månad. Om föräldrarna istället arbetar med normalinkomster har samma familj netto 38-39.000 kronor i månaden.
Jag gör denna markering för att belysa hur lite kontakt med verkligheten våra förtroendevalda (eller f d förtroendevalda)påfallande ofta har.
Att "staten" ska ta hand om dom? Det finns mängder av människor ute i Sverige som vill att staten ska sluta förstöra deras liv. Ta hand om sig klarar dom, det är när staten själv vill ha ett finger med i varje spel och en hand i varje kakburk och när höger och vänster hand inte har någon som helst kommunikation som det går riktigt illa.
"Staten ska ta hand om" är liksom inte ens i början av problemet. Staten ÄR problemet.
//Ulrika Ring
Svenska Gäldenärsföreningen Fresh Start
Här har vi ett exempel på hur den Goda Staten förhåller sig till sig själv och till sina medborgare.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/26/var-ska-du-fa-hjalp-att-havda-...
//Ulrika Ring
Svenska Gäldenärsföreningen Fresh Start
Jag tror att försörjningsstödet borde göras om helt o hållet. Man kan inte bara säga åt en socialbidragstagare att "ta dig i kragen".
Man måste göra någon konstruktivt. Idag är det inte ens hälften av de arbetslösa som har A-kassa.
Där måste man börja bygga ett nytt system.
Alliansen har gjort försämringar i A-kassan så den täcker inte för livets nödtorft ens. Därför måste många idag göra sig av med alla sina besparingar och söka försörjningsstöd där marginalskatten är 100 %.
Där tror jag man måste tänka om. Man borde ta bort den rigorösa behovsprövningen och ersätta den med en mycket högre inkomstgräns innan man får normen. Sen ska ju normen ligga en bra bit under vad man tjänar på att arbeta. Oklart hur långt under men normen ska räcka till så att man kan fungera ta kontakt med arbetsgivare, klara en intervju och återgå in i arbetskraften. Detta gäller föräldrarna. Barnen behöver ses som individer och dom ska kunna tjäna egna pengar utan att föräldrarnas ekonomi påverkas.
Många kommuner ställer också krav på att man ska jobba heltid efter en viss tid inom försörjningsstödet. Skulle man vara sjuk en dag försvinner en del av pengarna. Matpengarna om 50 kr per dag kan aldrig bortfalla.
Någon semester har man inte rätt till. Jag försöker bara upplysa artikelförfattaren om hur det är i verkligheten. Man kan inte jämföra Sverige idag med hur det var 1920 eller valfritt utvecklingsland och säga att några fattiga inte finns här i Sverige. Då kan man ju inte göra några meningsfulla sociologiska studier i Sverige.
Lite dithän verkar det som Moderaterna är på väg att föra oss sedan dom tog bort förmögenhetsskatten och fastighetsskatten. Inte för att vi behöver skatter för att historiker ska ha bra källmaterial men jag får intrycket att moderaterna vill ha mindre forskning om inkomstskillnader i Sverige.
Man funderar ju lite över varför Helena Riviére väljer Newsmill för att torgföra sina uppfattningar. Och varför hon är "före detta" riksdagsledamot för moderaterna. Kan det vara så att hon är allt för reaktionär och udda för att passa in i det numera polerade moderata partiet. Inte heller saknas det moderat morgonpress. Är det så att också dessa tidningar är stängda för Riviére av samma skäl. Någon som vet något?
Vilket djävla PLADDER! Fattigdom är ju definierat, och sen är det bara att räkna.
Drottning Marie Antoinette skämmer ut sig,som alltid.
Sååå...pengar till Rädda Barnen får dom ge som har skrämt dom, och ta altid av dig mössan när patron åker förbi.
Tjusig tid, Oscar II:s.
Väl talat #16 Ulrika Ring!!!
Dagens boktips:
Fattigdom : Skönlitterära Berättelser Från Den Fjärde Världen
av Gabriella Ahlström, Per Wirtén
"Sanningen är en produkt av de berättelser som placerar oss i världen. Världen är en produkt av de berättelser som övertygar oss om att de förmedlar sanningar. Verkligheten ger sig därför bara tillkänna genom berättelser."
Stefan Jonsson i sin bok De Andra: amerikanska kulturkrig och europeisk rasism.
Han berör problemet med att infogas i berättelser om verkligheten utan att själv ha haft möjlighet att påverka berättelsens tillkomst, form och användningsområde.
Detta drabbar hårdast och främst de fattiga, de utslagna, de som är förvisade till lägsta trappstegen på den på den sociala skalan.
Makten över berättandet ligger oftast hos människor som inte berättar med självupplevelsens bittra realism. De berättar historien om oss utifrån sitt eget perspektiv.
Inte sällan är historien tillrättalagd för att ge dem absolution för den roll deras högtstående plats i rangskalan spelar för andras undanskuffade plats.
Detta är ett av många sätt som fattigdom yttrar sig på: hur stor möjlighet har du att göra din historia hörd, utifrån ditt eget perspektiv?
Alltför ofta får vi serverat absoluta "sanningar" om vilka vi är från ovan, tradition som Helena Rivière med all tydlighet ansluter sig till.
Men har ni aldrig sett lyxfällan? Sverige är fullt av ekonomiska idioter vars problem är att de har väldigt svårt att prioritera. Om staten utökar sitt ansvar kommer dessa personer att minska sitt eget, eftersom staten ändå tar hand om allt när det går åt skogen.
Det behövs VETTIG undervisning i skolan hur man sköter en privatekonomi och lära alla ett vettigt förhållningssätt till sin ekonomi!
Nej, kanske inte ännu! Svar på överskriften, men hur kan en välordnad politiker i Stockholm vara säker på det förresten. Många som sitter i regeringen har aldrig varit i närheten av verkligheten de lever i nån sorts fantasivärld.
Lyxfällan, ännu en av dessa historier som vi får oss berättade från ovan. Vem berättar den, vad handlar den egentligen om, och vad är syftet med alla dessa historier om "ekonomiska idioter"?
....och inte finns det några hemlösa heller..... Uppenbarligen så lever fru Riviere i sin egen bubbla och slipper se det andra ser. Jag är otroligt glad över att det står fd före riksdagsledamot. Det är nämligen inte lämpligt med riksdagsledamöter som föraktar det folk från vilket makten ska utgå.
Det är dags för tvångsläsning av "Det var inte mitt fel" av Ann Heberlein.
#26 L. Cienfuegos
Exakt!
Precis som program som "Big Brother", "Cops" etc, kan betraktas som förtäckt propaganda för eller en slags "inskolning" i polisstaten och övervakningssamhället.
Precis som små brittiska "prova på"-dokumenttärer, där människor "provar på" konservativ kristendom och islam, torde vara ett led i att försöka vrida samhället i konservativ och moralistisk riktning. Se till exempel:
http://svtplay.se/v/2327698/islam_for_nyborjare/del_1_av_3?cb,a1364145,1...
(Programmet tillgängligt till den 18 mars).
När får vi se någon liknande dokumentär, där konservativa kristna och muslimer "provar på" västerländska seder?
Till exempel att gå på diskotek och dricka alkohol, inte gå till kyrkan/moskén och träffa "de sina", utan kanske bada tillsammans med det motsatta könet i badshorts eller bikini, för att sedan gå på strippklubb på kvällen? Eller bara "prova på" att ifrågasätta till exempel islams lära på ett intellektuellt plan, och kanske rita satiriska teckningar över tokigheter i islam och missförhållanden i den islamska världen? Att "prova på" att tänka själv, utan att ge Koranen eller Bibeln auktoritet över ens liv.
Jag ser fram emot att ett sådant perspektiv också blir belyst i SVT:s "Kunskapskanalen".
Vilken planet lever denna människa på?
Ofattbart att man kan vara så omedveten när man är läskunnig.
Börja tro att empatilösheten är ärftlig.
Har man nu skapat bubblor med ogenomskinligt pansarglas så att de som befinner sig i dem inte ens är medvetna om hur det ser ut utanför.
Skrämmande utveckling.
Kanske du bör lämna din bubbla och hoppa ut i samhället en tid så att du får möjlighet att se verkligheten innan du kränker dem som redan ligger nästa gång.
#28 Nisse Jösse: bra boktips, ansvarsfrågor är viktiga.
Glöm dock inte att myntet har två sidor. Ett samhälle som är format för att staten ska ta hand om allting uppmuntrar inte gärna egna initiativ. Till och med när samhället till synes försöker uppmuntra entreprenörsandan, så är systemet trögt, stelbent och vingklippande.
Ta till exempel frågan om hemskolning, där pappa staten har bestämt att föräldrar inte är att anse som ansvarsfulla och pålitliga nog att bedöma och forma sina barns utbildningsbehov.
Se bara på vaccinations-skandalen i fjol, jag syftar på massvaccionationen mot h1n1 som pådyvlades sveriges befolkning, som inte anses kunna ta ansvar för sin hälsa och sitt immunförsvar utan hjälp av staten. Nu var ju inte vaccinationen obligatorisk, men det var snudd på.
Folkhemmets baksida kanske är just en vidlyftig ansvarsbefrielse?
Med fria "operativsystem" som successivt gör det enklare och enklare och enklare, bör det gå att sänka levnadskostnaderna för maten och boendet. Exempelvis genom att så långt som det bara går göra ”alla” mer eller mindre oberoende av andras dyrt betalda arbetsinsatser. Alltså många, många onödiga arbetskostnader, som sedan ändå bara via skatter, arbetsgivaravgifter, moms och de från "jord till bord" ackumulerade räntorna blir mer och mer och mer astronomiska.
Upplevelsen av fattigdom kan rimligtvis inte lösas på något effektivt, rationellt och progressivt sätt med transfereringar och omfördelning mellan rika och fattiga. Dem som har avsevärt högre inkomster än medianinkomsten (exempelvis yrkespolitiker m.fl.), kan i inte ringa mån påverka sina egna inkomster. Ökas deras skatter så kompenseras detta med råge med ökade inkomster, bonusar och fringisar.
Stolligheten med progressiv skatt påvisades övertydligt med Astrid Lindgrens Pomperipossautsaga som faktiskt medförde 102 % i skatt! Flinande försökte Gunnar Sträng urskulda med "Men det drabbar ju ingen fattig…!" Det som då återstod, blev försök med omfördelning mellan medianinkomsttagare och låginkomsttagare, omotiverat ökade löner och idéer om löntagarfonder! Följden blev återkommande devalveringar, inflation och vad jag minns 14 % ränta på topplånet mm.!
Just när det sociotekniskt var dags att automatisera bort de omotiverat ökande lönerna (som leder till priser som medianinkomsthushållen in mäktar med), så flyttades tillverkningen till låglöneländer och där är vi fortfarande. Det som då måste stanna kvar på hemmaplan var försörjning och förnyelse med de tunga och skrymmande systemen som rimligen inte kan flyttas långväga. Det medför bl.a. att byggande och förvaltande av bostäder, anläggningar och infrasystem blir såsom "skyddade verkstäder" inom varje litet land och varje liten region för sig!
Hyran för min omoderna etta i centrala Gbg som 1960 kostade trettiofemtedelen av vår disponibla månadsinkomst, blev efter rivningsraseri och miljonprogramhysteri till en nybyggd trea på Hisingen till kostnaden av nästan halva inkomsten .
Det som bör kunna underlätta för låg- och medianavlönade är kanske en folkrörelse där "alla" hjälps åt för att drastiskt försöka minska boendeutgifterna. Successivt och steg för steg bör kostnaderna kanske kunna minskas till kanske tiondelen av hushållsinkomsterna. Kanske kan det då ske med enträgna och målmedvetna och progressiva automatiseringar, rationaliseringar och produktivitetsökningar.
Byggnadsarbeten mm. för boende mm., kan kanske då ske som medhjälpande extraknäck då och då. Fortlöpande byggs det ju knappast hela tiden inom samma områden, utan mera pö om pö vid behov och önskemål. Bibehållbarheten utan nämnvärda uppdateringar hos bostäder bör kunna ökas rejält. Men med välplanerad projektering så bör det så småningom kunna bli tillräckliga överskott på bostäder så att priserna successivt kommer att sänkas mer och mer och mer även på de befintliga bestånden inom de större städerna.
Som exempel på att det bör gå att bygga och bo nästan lika billigt som före 1960-talsprogrammet, hittade jag här ett litet utvecklingsbart embryo till mer och mer "självbygge".
http://www.byggstommar.se/prog/
Som kanske kan bli något som liknar ett uppdaterat IKEA-möbelkoncept. Där ”alla” kan hjälpas åt att enkelt kunna "skruva ihop" vars och ens egna bostäder längs tillfartslederna till städerna (med egen odlingsmark eller gårdsbutiker). Där det så småningom finns nära "hämtställen" av byggmaterial inom varje region.
För att låginkomsttagare skall kunna få det bättre så är det framför allt de basala levnadskostnaderna som ganska "enkelt" bor kunna sänkas om "alla" lever enligt devisen ´sharing is caring´. Då gäller det inte att via 102 % i sammanlagda skatter, representativt via staten fåfängt försöka omfördela allas disponibla inkomster (ingen kan eller bör väl t.ex. ”slavledes” kunna hindras från att rösta ”fotförflyttningsledes”).
Det progressiva etablissemangets möjligheter att med råge kompensera för ökande skatter mm., leder ju bara till en exponentiellt uppåtgående spiral som ganska snart kommer att förstöra hela planeten. Istället bör ”alla” dela med sig av kunskaper för att via internet skapa ett eller fler IRL och AFK fria "operativsystem" som successivt gör det enklare och enklare och enklare att sänka levnadskostnaderna för maten och boendet, genom att så långt som det bara går göra sig oberoende av andras dyrt betalda arbetsinsatser, som sedan via skatter, arbetsgivaravgifter, moms och från "jord till bord" ackumulerade räntor blir nästan astronomiska.
hur naiv får man lov att vara? helena har tydligen ingen realistisk uppfattning om hur illa det är för en hel del svenskar, det är nämligen svenskar som bott och jobbat i många år som drabbas värst. inte invandrare.
alla får inte socialbidrag
de som får socialbidrag får ofta mer pengar än de som är verkligt fattiga, de utan rimliga bidrag, men eget boende. men även de som lever på socialbidrag är ofta fattiga.
tydligen måste våra politiker leva på normala nivåer ett halvår och se hur det går. jag skulle vilja se våra moderata politiker leva på
15 000 före skatt i ett halvår med frysta tillgångar. de har tydligen ingen aning om vad saker kostar och hur svårt det är för många att klara vardagen.
#33 carina jällbrink
"jag skulle vilja se våra moderata politiker leva på
15 000 före skatt i ett halvår med frysta tillgångar."
-Jag har levt på de nivåerna bra mycket längre än ett halvår utan att känna mig fattig. Vart försvinner alla tusenlappar för dig egentligen? Vad kostar saker?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4362767
Om Helena Rivere vill ha sina skygglappar på och leva i sin drömvärld....så låt henne...hon är ändock för gammal för att producera nått vettigt i vårat land.
Men varför inte avskaffa alla "förmåner" som hon antagligen åtnjuter....hon kan väl som många andra leva på en låg grundpension.
Tanten vill bara provocera.....bli inte arg på henne...tänk på att hon är gammal.
Ingen i Sverige går hungrig? Jaha, så det finns inga uteliggare i Stockholm?
Okunnighet och läskunnighet går sällan hand i hand, men i Riveres fall är det så. Eller om det "bara" är total brist på empati.
Moderaterna har sedan våren 2010 arbetat hårt för att ändra EU:s definition av fattigdom. Varför? För att deras politik ökar fattigdomen i Sverige, enligt den definition som gällt i Europa sen 1985. Alltså försöker man ändra definitionen; inte politiken.
Fattigdom är definierad i förhållande till medianinkomsten. Fattigdom i ett så rikt land som Sverige handlar inte om att svälta. Det handlar om social utslagning. Den som aldrig varit i kontakt med det kan uppenbarligen inte förstå.
Jag rekommenderar verkligen Helena Rivière och alla lika okunniga och arroganta moderater att lyssna på detta inslag i P1, med några diakoners beskrivning av läget bland fattiga i Sverige:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4362736...
Återigen misstänker jag att Helena tror att hon vet hur livet ser ut för medborgarna.
Men jag kan kanske inte klandra henne... jag kan inte låta bli att undra vad har hon gjort för hederligt arbete i sitt liv?
Hur ser din meritlista ut egentligen Helena?
Jag undrar vad du har att komma med som är så extravagant att du har mage att sätta dig till doms över hur andra människors verklighet ser ut? Du skriver om skuldkänslor... det tror jag inte du har - det måste man ha ett samvete för att känna av.
Det finns ingen annan väg än arbete, säger du. Nu är det ju så att vi lever i ett ekonomiskt system som sätter just arbetslöshet i system, där jag anser att du och dina gelikar bidrar till att befästa fattigdom och utanförskap. Jag fattar inte att du har mage att gnälla och vara så bitter över konsekvenserna av den politik du förespråkar!
C Jällbrink: 15.000 brutto är väl inga dåliga pengar!?
Jag har levt på mindre än det i säkert sju-åtta år av mitt liv.
Vilket löjligt gnäll. Jag håller inte med artikelförfattaren, men när det tydligen anses "svårt" att överleva på 15 KSEK brutto per månad då måste åtminstone Jällbrink vara bortskämd bortom möjligheternas gräns.
Visst, om man har två barn att försörja på egen hand på den inkomsten kan jag köpa att det är svårt. Men för ett singelhushåll med det minsta ekonomisinne är 15 KSEK brutto en helt okej inkomst som ingen rimligtvis bör känna sig fattig på om man inte har noll verklighetsuppfattning.
Riviéra: Varför serverar många skolor extra mycket mat på fredagar och måndagar då?
Du har en skrämmande brist på verklighetsinsikt. Samma gamla moderater med samma unkna människosyn.
# 34 ludvig nyberg
om du läste vad jag skrev, var att jag inte tror att våra politiker klarar att leva på 15 000 i mån i ett halvår.
sedan vet jag ganska många som är ensamstående och jobbar och har dessa summor, som singel är det väl ganska normalt. men eftersom 15 000 idag inte är lika mycket värt idag som för 20 år sedan allt är dyrare, bostad, el telefon m.m
jag har definitivt inte lyxen att kunna leva på 15 000 kr då hade jag varit rik. jag har de senaste 15 åren levt på mellan 0 - 9000 kr. det är inte lätt.
#37: Och det är ju helt vansinnigt, det förstår du ju själv: Om inkomstspridningen bland hela befolkningen skulle vara 0.01 %, skulle det ju fortfarande finnas fattiga med den definitionen. Rimligt? Nej, naturligtvis inte.
Är detta en parodi? Är hon ett konstprojekt?
Inte så konstig, såhär har det väl alltid sett ut på högerkanten.....artikelförfattaren kanske funkar lite som en barometer som visar hur tongångarna går hos moderaterna och andra högeraktörer?
carina jällbrink: Jag levde på de nivåerna 1997-2004 (eller lägre) - är det tillräckligt nära i tiden för dig? Jag kände mig inte fattig en endaste gång.
Givetvis är det något helt annat om man har barn och försörjningsansvar - men nu var det inte det du sade.
Jag levde på de nivåerna och lägre ca 2005 när jag pluggade. Hade då försörjningsansvar för två barn och en tillfälligt inkomstlös sambo.
Jag har upplet fattigdom i Sverige inte som en teori, utan som ett faktum.
Vi fick lära känna hunger under en kort period, vilket ledde till att jag bl.a fick "incitament" att fördjupa mig i vad man kan hitta för näring i naturen.
Vi sökte ekonomisk hjälp (socialbidrag eller lån) för denna period eftersom vi hade små barn, men motkravet i båda fallen var att min sambos potentiella inkomstkälla (litet företag i microklass) lades ner, samt skrotbilen såldes/skrotades.
Vilket hade inneburit att vi hade fått svårt att komma igång och återhämta ekonomin, när lyckan vände och jobb började ramla in till firman igen.
Vi tackade förstås nej till denna statliga "hjälp", höll ut några månader och kom loss, men det var en hård lektion.
Det största problemet med att leva på marginalen är just att marginalerna är knivskarpa. Minsta oförutsedda händelse, och man kan hamna på backen. Läget är speciellt jobbigt när man har barn, som sagt.
#47: Det är därför det vore som himla skönt om man kunde skaffa dra åt h-e pengar i Sverige, så att man inte är så beroende av statens godtycket. Nu premieras slösande/lånande mer än sparande.
Helena Rivière har inte ett hum om verkligheten. Fattigdomen har inte bara kommit till Sverige, den har under 20 års tid permanentats för alt fler svenskar. Detta för att man skall undvika en bankkris som uppstod i september 1990 och var en effekt av den ekonomiska politik som beslutades 11 november 1985. Istället för att bankerna skall ta ansvar används skattebetalarnas medel för att hålla upp bankerna så bankanställda kan behålla sin skyhöga bonusar. Fattiga människor drivs från sina hem och lever på svältnivåer. Socialtjänsterna beordras att neka folk försörjningsstöd till de vräks från sina hem. Folk lever på sådan nivå att födan är inte tillräcklig för att ge kroppen de födoämnen som är viktig för att kroppens alla organ skall fungera till fullo. Folk blir därför sjukare och deras kroppar tar mer stryk än någonsin. Detta riskerar ett permanent utanförskap och ett permanentat bidragsberoende i form av framtida sjukersättningar.
Helena Rivière borde inse att hon inte är vid sina sinnes fulla bruk när hon så otvetydig svamlar i inlägg efter inlägg.
Här är har vi en kvinna som kostar på sig att i ett offentligt debattrum associera: "Bara ordet barnfattigdom! Det ger associationer till trashankar och gatubarn, utsatta, utslängda, ensamma."
Att hon associerar bevisar också hennes hypotetiska uttalande "Ingen i Sverige går hungrig". Hon associerar också kring "vilken bild vi vill ha".
Det är trevligt att associera till det ena och det andra, men inte att associera så fritt kring människors nöd, utan att ha på fötterna. Vill man inte se, så vill man inte. Och självklart ska man få tillåta sig att blunda för obehagliga fakta om man inte orkar med det, och vill rädda sig själv i första hand. Det är föreståeligt. Men så illa ställt tror jag inte det är för Helena Rivière. Hon hon blivit belönad av regeringen för att hon arbetat och utbildat sig, så har hon nog också kraft och kapacitet att bedriva seriös research.
Bödeln Riviere kommer ensam att kosta moderaterna 5 procentenheter eller så. Bra jobbat!
"Inga barn går hungriga i Sverige"
Vilket otroligt provocerande och okunnigt uttalande! Jag och många med mig VET att det inte är sant, och det borde artikelförfattarinnan också göra eftersom hon står för en politik som medför just fattigdom och ökade klyftor. Om hon inte förstår vart hennes egen politik leder, så borde hon lägga ner och använda sin kraft till annat än att skriva kompletta felaktigheter.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.