Bra, Siavosh Derakthi. Önskar all lycka med ditt arbete.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-02-21, 08:56
Man behöver inte läsa länge för att förstå att ni är helt fel ute.
Det är inte Israel som förtrycker och diskriminerar arabisk civilbefolkning i palestina - det är de palestinska ledarna själva. Den antisemitiska terrororganisationen Hamas som styr över gaza inte minst.
Det främsta hindret för fred och frihet för barnen och civilbefolkningen är inte Israel utan återigen de egna arabiska ledarna - Fatah och Hamas.
Om någon ska bojkottas är det den arabiska sidan, man vägrar acceptera att Israel öht existerar och om man kunde skulle man döda alla judar i Israel - det är deras mål. De arabisk-palestina ledarnas ideologi bygger på just den antisemitism, rasism och det hat ni påstår er vilja bekämpa.
Israel utför inga "attentat" mot någon civilbefolkning - terrorister verkar och gömmer sig bland civilbefolkningen och Israel försöker stoppa detta. Det är terroristerna som bär ansvaret när civila skadas och dödas under sådana förhållanden.
Permalänk | Anmäl
David_A, 2011-02-21, 09:04
Frågan är hur länge du orkar hålla ut Siavosh för du lär utsättas för en hel del hot efter detta inlägg. Från "dina egna"..
Samma sak som fick de modiga killarna i Sharaf Hjältar att till slut ge upp.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-02-21, 09:23
Ni behöver komma till insikt med att araberna i palestina inte skulle få någon frihet och fortsätta att diskrimineras även om Israel försvann helt. Problemen beror nämligen inte på Israel eller någon annan yttre omständighet - utan på er själva och era egna ledare. De är diktatorer som inte bryr sig om sitt folk (er), man struntar blankt i mänskliga rättigheter och demokrati. Terrororganisationer som hamas avskyr det rentav.
Arabvärldens ledare har spridit den bild av omvärlden som du redgör för just för att ni ska fokusera på det - en imaginär yttre fiende - och inte ifrågasätta era egna ledare.
Permalänk | Anmäl
David_A, 2011-02-21, 09:30
"toppa Israeliska millitär ockupationen av Västbanken och Gaza."
Hmmm, Israel lämnade Gaza 2005, Västbanken har delvis självstyre, kan du det du skriver om?
Varför inte lyfta fram islamism som en farlig ideologi och bekämpa den?
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-02-21, 10:14
Bravo!
Permalänk | Anmäl
George Corro, 2011-02-21, 10:17
Israel existerar som enda möjlighet att skydda judarna i Mellanöstern mot en ny Förintelse. Alla angrepp på Israel är därmed ett angrepp på judarna och definitionsmässigt antisemitism.
Palestinierna är araber och hör hemma i arabvärlden. Araberna har land i överflöd medan Israel är allt judarna har.
Vill ni ta avstånd ifrån antisemitismen och inte bara hyckla, Siavosh Derakthi, måste ni verka för att palestinierna frå en framtid som inte bygger på att judarna hotas, t.ex. genom att palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater.
När angreppen på Israel och judarna upphört kan fred i Mellanöstern börja diskuteras. Fram tills dess fortsätter kriget med syfte att utplåna Israel och judarna och så länge ni stödjer det kriget med propaganda är ni en välintegrerad del av de antisemitiska krafterna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 10:53
Ögnade igenom artikeln lite snabbt pga tidsbrist, hängde upp mig på följande motsägelsefulla citat:
" Vi vill skapa demokrati mellan varandra och öka kunskaperna bland ungdomar. Vi får inte blunda och acceptera främlingsfientliga partier som Sverigedemokraterna i vår riksdag."
Hur tänker du här? Utveckla gärna resonemanget och hur du får det att gå ihop.
Permalänk | Anmäl
Robin P, 2011-02-21, 11:07
Så här rent spontant efter en snabbläsning kan jag inte säga annat än att det är ett bra initiativ och att jag önskar er lycka till. Det finns andra grupper av judar och muslimer som arbetar tillsammans som ni kanske kan ta kontakt med. T ex finns i Fisksätra i Stockholm ett slags Guds hus som delas av flera religiösa samfund
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-bygger-ihop-kyrka-och-moske_5381...
#6
Det är sant att Västbanken och Gaza inte ockuperas på det sätt som förr. Men barriären runt Gaza, vägspärrar, vägar som bara får användas av Israeler, och bosättningarna som delar upp Västbanken i en mosaik av delar gör det svårt att säga att ockupationen upphört helt.
B´Tselem
http://www.btselem.org/English/
Klicka på t ex Restrictions on movement, Israeli settlements, Separation barrier, och The Gaza strip.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-02-21, 11:51
Bra jobbat, all respekt Siavosh Derakthi.
Skulle vara kul att veta vad " Bo T " själv gör praktiskt för att uppnå allt det han kritiserar att andra inte gör...
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-02-21, 11:54
David A. Det är du som är lite fel ute. Hamas och liknade grupper idag är en reaktion på den extremhöger som styr Israel idag, Titta på Dox på SVT Play om filmen om antisemetism där filmaren kommer till klarhet vari problemet Israel består i, hans slutsats är att det är regeringens politik som skapar de kraftiga motsättningarna.Det finns Judar i Israel idag som kämpar med näbbar och klor med att få stopo på de galenskaper de ställer till med.
Det är extremhögern i Israel som stämplar Europa inklusive Sverige som antisemitiska länder enbart för att de länderna är kritiska mot muren och den extrema politik landet för. Filmaren visade att de rapporter om Antisemetism som dyker upp i USA inte är någon antisemetism i verkligheten. Utan judiska lobbygrupper ljuger medvetet för att förstora upp antisemetismen för att kunna fortstta med sin politik i hemlandet.
I själva verket har antisemetismen gått ner oerhört i västvärlden tack vare medvetenheten kring förintelsen. Det som stämplas som antisemetism är i själva verket politisk kritik, förmodligen kan detta av lobbygrupperna även som jag skriver räknas som antisemetism.
Jag tycker alla bör liera sig med de grupper i Israel som kämpar mot extremhögern i stället, det ligger någonting i snacket att Israel beter sig som nazister eftersom politiskt sett är denna extremhöger lika långt åt höger som nazismen är. Det är dags att börja prata om det, nu faller ju regering efter regering i mellanöstern, det är dags för judarna att kasta ut krigshetsarna i regeringen då kan man skapa riktig fred. Det är då man kan komma överens med Hammas, om inte får folket bestämma dess legitimetet m det visar sig att hammas är likadana som extremhögern i israel.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson1, 2011-02-21, 11:56
Det började för bra för att vara sant - muslimer som vill bekämpa antisemitism - och slutade som vanligt - muslimerna vill förinta Israel och judarna.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-02-21, 11:59
"Skulle vara kul att veta vad " Bo T " själv gör praktiskt för att uppnå allt det han kritiserar att andra inte gör..."
Vadå "allt", #11 Mats F Eriksson? Jag har inga höga krav, bara att araberna behandlar judarna som jämbördiga människor med jämbördig rätt att ha en egen stat.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 12:15
Nu vet vi vad du tycker om att Israel försvarar judarna, #13 Mikael Andersson1.
Vad tycker du om att araberna i det närmaste utplånat judarna på sitt gigantiska territorium?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 12:20
#13
"Jag tycker alla bör liera sig med de grupper i Israel som kämpar mot extremhögern i stället, det ligger någonting i snacket att Israel beter sig som nazister eftersom politiskt sett är denna extremhöger lika långt åt höger som nazismen är. "
Ja, alla som, är till höger om vänsterpartiet är väl nazister enligt ditt synsätt? Det märks att du har lärt dig allt du kan genom att läsa Aftonpravda.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-02-21, 12:36
#17 Bo T
Inte lite du begär av Siavosh
"Vill ni ta avstånd ifrån antisemitismen och inte bara hyckla, Siavosh Derakthi, måste ni verka för att palestinierna frå en framtid som inte bygger på att judarna hotas, t.ex. genom att palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater."
Han har inget ansvar för vad som händer i mellanöstern.
Lika lite som du eller jag.
Så vad gör du nu då ?
Eller ska jag tolka din tystnad som att du gör ingenting ?
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-02-21, 12:38
#20
"Han har inget ansvar för vad som händer i mellanöstern.
Lika lite som du eller jag."
Jo, det har han absolut. Genom att hetsa mot Israel, bidrar han till att minska chanserna till långsiktig fred i Mellanöstern. Och genom att göra det motsatta, kan han påverka utvecklingen i positiv riktning. Om alla som agerar eller propagerar kring Mellanösternfrågorna intar en fredsinriktad attityd, så blir det fred. Men så länge som världens muslimer inte vill ha fred, så blir det inte heller fred.
Men nu händer det saker i arabvärlden - ilskan riktas mot de verkliga skurkarna. Och kanske kan det komma ut något bra av det. Hets mot Israel föder bara hat och gynnar absolut ingen.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-02-21, 12:48
#13: Sen när är det extremt att skydda civilbefolkning? Det är varje nations förbannade skyldighet att skydda sin befolkning, den Israeliska militären gör på det hela taget ett mycket bra jobb. Ska man ge kritik är det snarare så att man ibland varit för mjuk, försiktig och förhandlings- och kompromissvillig vilket lett till mer utdragna våldsamheter än nödvändigt, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Israel är en demokrati med fria val. Den Israeliska befolkningen vill uppenbarligen inte "kasta ut krigshetsarna i regeringen". Tvärtom vet det Israeliska folket att det inte finns någon att resonera eller förhandla med på den arabiska sidan.
Du pratar om att komma överens med Hamas, deras uttalade mål är att döda alla judar. Vad menar du att man ska komma överens om?
Permalänk | Anmäl
David_A, 2011-02-21, 12:52
Något att tänka på innan man börjar prata om att komma överens med Hamas: Det finns inga hållbara, rationella eller legitima skäl till att vilja döda judar eller utplåna Israel. De skäl som finns baseras uteslutande på lögner, hatpropaganda, antisemitism och fanatism.
Permalänk | Anmäl
David_A, 2011-02-21, 12:57
Det är spännande här att se vilka som tycker det är bra att muslimer arbetar mot antisemitism i Sverige, och vilka som verkar helt ointresserade av detta och bara är intresserade av att det samtidigt riktas kritik mot Israel. Poängen är att man kan hålla isär synen på svenska judar och den på Israel.
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2011-02-21, 13:02
"Han har inget ansvar för vad som händer i mellanöstern."
Där är vi inte överens, #20 Mats F Eriksson. Låsningen i Mellanöstern är i högsta grad beroende av den arabiska mytbildningen kring konflikten som även Siavosh Derakthi 100% lojalt sprider.
Om araber tvärtom börjar bryta tabut och påpekar arabernas ansvar för konflikten så skulle freden kunna bli en realitet på nolltid. Det finns allt att vinna för alla.
Både du och jag kan bidra genom att sprida kunskap om konflikten. Förr eller senare slår det igenom för ingen mytbildning håller i längden om människor får kunskap. Det, om något, är aktuellt i dessa dagar när arabvärlden håller på att reformeras.
Du, jag, svenska regeringen m.fl. har ett ansvar att upplysa araberna om varför Israel finns men vi kan inte skapa fred för det måste araberna göra själva och så länge det inte sker fortsätter arabvärlden vara ett råantisemitiskt getto.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 13:20
"Poängen är att man kan hålla isär synen på svenska judar och den på Israel."
#24 Thomas Palm. Om du tror det är du ett offer för antisemitisk propaganda. Det finns inget som skiljer det muslimska hatet mot judar i Sverige mot det muslimska hatet mot judar i Mellanöstern.
De som påstår att de är mot Israel och sionism men motståndare till antisemitism är hycklare. Kampen mot Israel är en kamp mot judarna som folk och inget annat.
Det är en sedan decennier vedertagen arabisk strategi att försöka få stöd från västerlänningar i kampen mot judarna genom att beskylla Israel för att vara "rasistiskt","kolonialistiskt","ockuperande" osv, dvs man försöker dölja sin antisemitism bakom sådant som västerlänningar i allmänhet ogillar.
Och det är en väldigt framgångsrik strategi. Bara Sverige har pumpat in många miljarder i PLO, en organisation som skapats enkom för att utplåna Israel.
Att det bedrivs "projekt" (det betyder att svenska skattebetalare betalar) som är "mot antisemitism" men i praktiken handlar om att hetsa mot Israel visar också hur framgångsrikt strategin är.
Säg rätt nyckelord så får du pengar oavsett vad verksamheten egentligen går ut på. Så går det till i Sverige och det utnyttjas förstås.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 13:38
Hela uppdraget handlar om fjäsk. Bidragspengar är vad ni är ute efter.
De som är emot judar lär ju inte påverkas av er organisation.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-02-21, 14:22
Anti semitismen är så gott som obefintlig idag. Det som idag kallas antisemitism är kritik mot staten Israel. Israels förespråkare är inte sena med att skrika antisemitism så fort det gäller att mörka otrevliga fakta som händer i Israel. Artikelförfattaren är helt klart duperad. Det vore bättre tid att ägna sig åt att försvara dagens muslimer som är föremål för vidriga hatkampanjer.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-02-21, 14:35
#27 Ahmed Ahmed,
Så alla som inte är extrema "fjäskar" alltså?
#4 Rufsen Olsson,
Så vitt jag vet kan se så är Sharafs Hjältar aktiva än idag, men jag har inte följt dem så noga så jag är lite osäker.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-02-21, 14:36
Bo T, du är en Kristen sionist som tillhör Jehovas Vittnen eller liknande. Stämmer det?
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-02-21, 14:36
Ahmed #27, hur många av de antisemiter som finns i Sverige har ens träffat en jude? (Och med det menar jag pratat med, inte sett någon på stan någon gång) Det finns trots allt inte så många i Sverige, vilket gör att myter får desto lättare att spridas. Nog vore det nyttigt om de kunde träffas, t ex för att svenska judar nog har en del att lära ut om hur man som minoritet integreras i det svenska samhället.
Sen kan jag påpekad för Bo T att det inte är araber som spridit antisemitism i Väst utan tvärtom. Det var kristna munkar som översatte Sion vises protokoll till arabiska och introducerade den "moderna" antisemitismen i arabvärlden. I de franska kolonierna i Nordafrika som hamnade i nazistiska händer under WW II var fransmännen betydligt piggare på att ange sina judiska grannar, medan dessa fick hjälp att gömma sig av araberna. (något som ingendera sidan dock är så intresserade av att dra upp givet dagens politiska situation).
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2011-02-21, 14:45
Detta hade ju kunnat vara bra, och rent av trovärdigt, om även det israel-hatande Hamaz,, Hizbolah och islamismen hade inkluderats i sammanhanget. Men tyvärr...
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-02-21, 14:59
"Bo T, du är en Kristen sionist som tillhör Jehovas Vittnen eller liknande. Stämmer det?"
#30 Terry K. Ditt dåliga omdöme spänner tydligen över flera områden.
Jag är ateist och för en mångkulturell värld där judarna och alla andra folk lever i fred och frihet. Just nu kräver det Israels existens vilket möjligen gör mig till sionist, men jag är lika mycket anhängare till att araber har egna stater där de kan leva i fred och frihet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 15:05
#31 Thomas Palm. Kristendomen kom före islam och båda var antisemitiska från starten.
Muhammed använde antisemitism för att ena de arabiska stammarna mot judarna så antisemitismen finns med i själva fundamentet för islam.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 15:07
Bo T, dina utlägg liknar en representant för Jehovas Vittnen. Det var därför jag frågade. Dina islamofobiska uttalanden motsäger att du är för en mångkulturell värld. Om du var för en mångkulturell värld skulle du inte vara en militant sionist. Israels existens, hur många gånger du än upprepar det är inte hotad. Att upprepa ett påstående gör inte det till en sanning. Palestina var bebott av en uteslutande arabisk befolkning och de kommer inte helle att låta sig etniskt rensas, som du förespråkar.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-02-21, 15:31
Bo T
Att få ifrågasätta Israels legitimitet är (än så länge) tillåtet och en demokratisk rättighet.
Att förfölja judar är det inte.
Att ta avstånd av det senare kan aldrig vara fel.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-02-21, 15:36
"Palestina var bebott av en uteslutande arabisk befolkning och de kommer inte helle att låta sig etniskt rensas, som du förespråkar."
#35 Terry K. Förstår du inte att uppenbara lögner som den du producerade ovan gör din sign värdelös?
F.ö. kan man undra vad du anser om att araberna rensat sitt område etniskt från judar.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 15:45
Siavosh Derakthi: "Det är viktigt att respektera varandras religion, etnicitet och sexuellt umgänge."
Det är snarare viktigt att tolerera varandras livsåskådningar. Den dagen samhället kräver respekt för andras religiösa övertygelser då får 80% av svenskarna, som faktiskt är ateister, inte längre lov att kritisera och häda religiösa symboler och säga vad man tycker om vidskeplighet och trossatser.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-02-21, 15:52
"Att få ifrågasätta Israels legitimitet är (än så länge) tillåtet och en demokratisk rättighet."
Antisemitism är lagligt, #36 Mats F Eriksson, men det är inte lagligt (i Sverige) att propagera för judeutrotning genom att ifrågasätta Israels legitimitet.
Att många gör det innebär inte att det är lagligt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-21, 15:53
#36 Mats F Eriksson
Det är intressant att du väljer att ifrågasätta legitimiteten till ett demokratiskt land som Israel men inte resten av skurkstaterna i Mellanöstern där lagarna skapas av Gud och inte av en folvald församling och som styrs av tyranner och despoter.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-02-21, 16:01
Ahmed Ahmed vad tycker du om judar?
Vad anser du om förintelsen?
Vad anser du om Radio Islam?
Vad anser du om att judar flyr Malmö?
Svara!
Permalänk | Anmäl
Göran Sandström, 2011-02-21, 17:22
#28
"Anti semitismen är så gott som obefintlig idag. Det som idag kallas antisemitism är kritik mot staten Israel."
Jaså, den är obefintlig? Och vem är du - professor i Mellanösternfrågor? Du talar uppenbarligen om någonting som du överhuvudtaget inte har koll på. Det är i o f s inte särskilt unikt för er på den extremistiska vänsterkanten.
"Det som idag kallas antisemitism är kritik mot staten Israel."
Dagens antisemitism kamoufleras som kritik mot Israel. Du lurar ingen.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-02-21, 17:35
#35
"Israels existens, hur många gånger du än upprepar det är inte hotad. Att upprepa ett påstående gör inte det till en sanning. Palestina var bebott av en uteslutande arabisk befolkning och de kommer inte heller att låta sig etniskt rensas, som du förespråkar."
Var får man lära sig sån här dynga? I Flamman?
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-02-21, 17:37
#28 Terry K,
"Israels förespråkare är inte sena med att skrika antisemitism så fort det gäller att mörka otrevliga fakta som händer i Israel."
Håller med dig på den punkten, men att påstå att det inte finns någon antisemitism är helt befängt. Den florerar till och med i Sverige (inte minst i fegisen Reepalus väljarkrets).
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-02-21, 18:37
Knappast förvånande att Bo T och Johan X Karlsson förnekar Nakban. Om ni inte har förstått det ännu (eller låtsas) så bör ni nu en gång för alla veta att Palestina etniskt rensades under första häflten av 1900 talet från sin ursprungsbefolkning av judiska bosättare från Europa. Om ni inte har förstått det ännu är det dags att förstå det. Och Charlie Darwin, antisemitism är idag obefintlig. Givetvis inte här på Newsmill. Men i verkligheten är det så.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-02-21, 18:54
#46 Terry K: "så bör...alla veta att Palestina etniskt rensades under första häflten av 1900 talet från sin ursprungsbefolkning av judiska bosättare från Europa"
Två frågor:
Hur stora och vilka delar av palestina bebos inte av araber?
Hur stora och vilka delar av palestina bebos inte av judar?
Permalänk | Anmäl
David_A, 2011-02-21, 19:26
All heder åt författaren och glädjande att den här sortens initiativ tas också av "de yngre".
Innan betydande omvälvningar skett inom finansiären Iran och försörjaren Syrien kommer naturligtvis aldrig Hizbollah eller Hamas erkänna Israels existens. Hade Ahmadinejad gett ordern om ett erkännande hade Hamas tvingats till förhandlingsbordet. Detta underlättas ju i sin tur knappast av Israels fortsatta byggande av bostäder. Detta till trots tycker jag att varje försök till att finna gemensamma nämnare även på gräsrotsnivå ska uppmuntras och inte förtjänar cynism och himlanden med ögonen.
Permalänk | Anmäl
Aleksander Szymanowski, 2011-02-21, 19:58
Muslimska män i Sverige kan ju även börja med att sluta förfölja och förtrycka sina egna kvinnor. Man ser sällan en muslimsk kvinna ute efter kl 18.00. Vem vaktar, vem dömer, vem skvallrar? Svenska män och muslimska kvinnor möts aldrig. - Den ordningen upprätthåller de muslimska männen i Sverige, - ingen annan. Kvinnor betraktas som en egendom och det är samma sak som slaveri. - När får de gå ut och dansa utan en hemkokt moralpolis som bevakar dem? - När slipper de skvaller och straff?
Permalänk | Anmäl
Jonas Edholm, 2011-02-22, 00:01
Muslimska män i Sverige kan ju även börja med att sluta förfölja och förtrycka sina egna kvinnor. Man ser sällan en muslimsk kvinna ute efter kl 18.00. Vem vaktar, vem dömer, vem skvallrar? Svenska män och muslimska kvinnor möts aldrig. - Den ordningen upprätthåller de muslimska männen i Sverige, - ingen annan. Kvinnor betraktas som en egendom och det är samma sak som slaveri. - När får de gå ut och dansa utan en hemkokt moralpolis som bevakar dem? - När slipper de skvaller och straff?
Permalänk | Anmäl
Jonas Edholm, 2011-02-22, 01:32
#46 Terry K. Det finns ingen "ursprungsbefolkning" i Israel/Palestina. Ursprungligen bodde ingen där och sedan dess har väl i princip vartenda folkslag utanför Afrika passerat området.
Vad som däremot är vedertagen historia är att judarna uppstod som folk i Israel/Palestina medan araberna uppstod som folk på den arabiska halvön innan den arabiska expansionen på 600-talet.
Både judar och araber har rätt att få leva i Mellanöstern i fred och frihet. Om det innebär att ett antal araber tvingas flytta några få mil till ett område med samma folk, språk och kultur och där man har täta släktband så är det helt acceptabelt.
Bara en antisemit kan ha något emot det.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-22, 09:16
Bo T, jag tror att du är en anti semit i ordets egentliga bemärkelse om någon när du trollar omkring här med dina fantasier. Har du någonsin läst en historiebok? Det är inte heller så konstigt att du kallar andra för anti semit så fort dina argument falnar. Det är typiskt.
Ursprungsbefolkningen i Palestina i vår tid är av arabiskt ursprung. Efter det andra världskriget anlände bosättare från Europa som kallade sig semiter. Dessa tillhör överhuvudtaget inte den semitiska befolkningen som utgjordes av Hebréer för 2000 år sedan.
Jo, både judar och araber har rätt att få leva i Mellanöstern i fred och frihet. Tyvärr, är det inte vad du förspråkar när man läser dina inlägg, så jag vet inte varför du hävdar det nu.
Det du förespråkar genom vad du kallar "flytta" är etnisk rensning. Om du vet något om Nurnberg rättegångarna så är det ett brott mot mänskligheten.
Problemet med sionism är att denna ideologi aldrig avsåg för människor att leva i frihet och harmoni med varandra i Mellanöstern. Det borde ha framgått även för dig efter alla dessa krig i alla dessa år. Sionismen antar att det ska finnas en stat bara för judar och att araber inte har något där att göra.
Palestinierna kommer aldrig att "flytta" sig. Lev med det och försök att förstå det.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-02-22, 11:46
"Palestinierna kommer aldrig att "flytta" sig."
Ok, #52 Terry K. Hur ska då judarna kunna leva i Mellanöstern i fred och frihet? Det går inte ihop. Eller hur?
Om araber lever i arabstater och judar i Israel så kan båda folken leva i fred och frihet. Jag har inga problem att få logiken att stämma.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-22, 13:13
Bra jobbat Siavosh, det är ju på hemmaplan som förändringsarbete börjar. Framförallt en eloge till ungdomar som orkar arbeta för jämlikhet, jämställdhet, rättvisa och frihet.
Till er andra som "kommenterat" artikeln: börja med er egen inställning till dem som verkligen gör något för att förbättra situationen!!!
Permalänk | Anmäl
Minna Niemi, 2011-02-22, 13:44
58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra, Siavosh Derakthi. Önskar all lycka med ditt arbete.
Man behöver inte läsa länge för att förstå att ni är helt fel ute.
Det är inte Israel som förtrycker och diskriminerar arabisk civilbefolkning i palestina - det är de palestinska ledarna själva. Den antisemitiska terrororganisationen Hamas som styr över gaza inte minst.
Det främsta hindret för fred och frihet för barnen och civilbefolkningen är inte Israel utan återigen de egna arabiska ledarna - Fatah och Hamas.
Om någon ska bojkottas är det den arabiska sidan, man vägrar acceptera att Israel öht existerar och om man kunde skulle man döda alla judar i Israel - det är deras mål. De arabisk-palestina ledarnas ideologi bygger på just den antisemitism, rasism och det hat ni påstår er vilja bekämpa.
Israel utför inga "attentat" mot någon civilbefolkning - terrorister verkar och gömmer sig bland civilbefolkningen och Israel försöker stoppa detta. Det är terroristerna som bär ansvaret när civila skadas och dödas under sådana förhållanden.
Frågan är hur länge du orkar hålla ut Siavosh för du lär utsättas för en hel del hot efter detta inlägg. Från "dina egna"..
Samma sak som fick de modiga killarna i Sharaf Hjältar att till slut ge upp.
Ni behöver komma till insikt med att araberna i palestina inte skulle få någon frihet och fortsätta att diskrimineras även om Israel försvann helt. Problemen beror nämligen inte på Israel eller någon annan yttre omständighet - utan på er själva och era egna ledare. De är diktatorer som inte bryr sig om sitt folk (er), man struntar blankt i mänskliga rättigheter och demokrati. Terrororganisationer som hamas avskyr det rentav.
Arabvärldens ledare har spridit den bild av omvärlden som du redgör för just för att ni ska fokusera på det - en imaginär yttre fiende - och inte ifrågasätta era egna ledare.
"toppa Israeliska millitär ockupationen av Västbanken och Gaza."
Hmmm, Israel lämnade Gaza 2005, Västbanken har delvis självstyre, kan du det du skriver om?
Varför inte lyfta fram islamism som en farlig ideologi och bekämpa den?
Bravo!
Israel existerar som enda möjlighet att skydda judarna i Mellanöstern mot en ny Förintelse. Alla angrepp på Israel är därmed ett angrepp på judarna och definitionsmässigt antisemitism.
Palestinierna är araber och hör hemma i arabvärlden. Araberna har land i överflöd medan Israel är allt judarna har.
Vill ni ta avstånd ifrån antisemitismen och inte bara hyckla, Siavosh Derakthi, måste ni verka för att palestinierna frå en framtid som inte bygger på att judarna hotas, t.ex. genom att palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater.
När angreppen på Israel och judarna upphört kan fred i Mellanöstern börja diskuteras. Fram tills dess fortsätter kriget med syfte att utplåna Israel och judarna och så länge ni stödjer det kriget med propaganda är ni en välintegrerad del av de antisemitiska krafterna.
Ögnade igenom artikeln lite snabbt pga tidsbrist, hängde upp mig på följande motsägelsefulla citat:
" Vi vill skapa demokrati mellan varandra och öka kunskaperna bland ungdomar. Vi får inte blunda och acceptera främlingsfientliga partier som Sverigedemokraterna i vår riksdag."
Hur tänker du här? Utveckla gärna resonemanget och hur du får det att gå ihop.
Så här rent spontant efter en snabbläsning kan jag inte säga annat än att det är ett bra initiativ och att jag önskar er lycka till. Det finns andra grupper av judar och muslimer som arbetar tillsammans som ni kanske kan ta kontakt med. T ex finns i Fisksätra i Stockholm ett slags Guds hus som delas av flera religiösa samfund
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-bygger-ihop-kyrka-och-moske_5381...
#6
Det är sant att Västbanken och Gaza inte ockuperas på det sätt som förr. Men barriären runt Gaza, vägspärrar, vägar som bara får användas av Israeler, och bosättningarna som delar upp Västbanken i en mosaik av delar gör det svårt att säga att ockupationen upphört helt.
B´Tselem
http://www.btselem.org/English/
Klicka på t ex Restrictions on movement, Israeli settlements, Separation barrier, och The Gaza strip.
Bra jobbat, all respekt Siavosh Derakthi.
Skulle vara kul att veta vad " Bo T " själv gör praktiskt för att uppnå allt det han kritiserar att andra inte gör...
David A. Det är du som är lite fel ute. Hamas och liknade grupper idag är en reaktion på den extremhöger som styr Israel idag, Titta på Dox på SVT Play om filmen om antisemetism där filmaren kommer till klarhet vari problemet Israel består i, hans slutsats är att det är regeringens politik som skapar de kraftiga motsättningarna.Det finns Judar i Israel idag som kämpar med näbbar och klor med att få stopo på de galenskaper de ställer till med.
Det är extremhögern i Israel som stämplar Europa inklusive Sverige som antisemitiska länder enbart för att de länderna är kritiska mot muren och den extrema politik landet för. Filmaren visade att de rapporter om Antisemetism som dyker upp i USA inte är någon antisemetism i verkligheten. Utan judiska lobbygrupper ljuger medvetet för att förstora upp antisemetismen för att kunna fortstta med sin politik i hemlandet.
I själva verket har antisemetismen gått ner oerhört i västvärlden tack vare medvetenheten kring förintelsen. Det som stämplas som antisemetism är i själva verket politisk kritik, förmodligen kan detta av lobbygrupperna även som jag skriver räknas som antisemetism.
Jag tycker alla bör liera sig med de grupper i Israel som kämpar mot extremhögern i stället, det ligger någonting i snacket att Israel beter sig som nazister eftersom politiskt sett är denna extremhöger lika långt åt höger som nazismen är. Det är dags att börja prata om det, nu faller ju regering efter regering i mellanöstern, det är dags för judarna att kasta ut krigshetsarna i regeringen då kan man skapa riktig fred. Det är då man kan komma överens med Hammas, om inte får folket bestämma dess legitimetet m det visar sig att hammas är likadana som extremhögern i israel.
Det började för bra för att vara sant - muslimer som vill bekämpa antisemitism - och slutade som vanligt - muslimerna vill förinta Israel och judarna.
"Skulle vara kul att veta vad " Bo T " själv gör praktiskt för att uppnå allt det han kritiserar att andra inte gör..."
Vadå "allt", #11 Mats F Eriksson? Jag har inga höga krav, bara att araberna behandlar judarna som jämbördiga människor med jämbördig rätt att ha en egen stat.
Nu vet vi vad du tycker om att Israel försvarar judarna, #13 Mikael Andersson1.
Vad tycker du om att araberna i det närmaste utplånat judarna på sitt gigantiska territorium?
#13
"Jag tycker alla bör liera sig med de grupper i Israel som kämpar mot extremhögern i stället, det ligger någonting i snacket att Israel beter sig som nazister eftersom politiskt sett är denna extremhöger lika långt åt höger som nazismen är. "
Ja, alla som, är till höger om vänsterpartiet är väl nazister enligt ditt synsätt? Det märks att du har lärt dig allt du kan genom att läsa Aftonpravda.
#17 Bo T
Inte lite du begär av Siavosh
"Vill ni ta avstånd ifrån antisemitismen och inte bara hyckla, Siavosh Derakthi, måste ni verka för att palestinierna frå en framtid som inte bygger på att judarna hotas, t.ex. genom att palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater."
Han har inget ansvar för vad som händer i mellanöstern.
Lika lite som du eller jag.
Så vad gör du nu då ?
Eller ska jag tolka din tystnad som att du gör ingenting ?
#20
"Han har inget ansvar för vad som händer i mellanöstern.
Lika lite som du eller jag."
Jo, det har han absolut. Genom att hetsa mot Israel, bidrar han till att minska chanserna till långsiktig fred i Mellanöstern. Och genom att göra det motsatta, kan han påverka utvecklingen i positiv riktning. Om alla som agerar eller propagerar kring Mellanösternfrågorna intar en fredsinriktad attityd, så blir det fred. Men så länge som världens muslimer inte vill ha fred, så blir det inte heller fred.
Men nu händer det saker i arabvärlden - ilskan riktas mot de verkliga skurkarna. Och kanske kan det komma ut något bra av det. Hets mot Israel föder bara hat och gynnar absolut ingen.
#13: Sen när är det extremt att skydda civilbefolkning? Det är varje nations förbannade skyldighet att skydda sin befolkning, den Israeliska militären gör på det hela taget ett mycket bra jobb. Ska man ge kritik är det snarare så att man ibland varit för mjuk, försiktig och förhandlings- och kompromissvillig vilket lett till mer utdragna våldsamheter än nödvändigt, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Israel är en demokrati med fria val. Den Israeliska befolkningen vill uppenbarligen inte "kasta ut krigshetsarna i regeringen". Tvärtom vet det Israeliska folket att det inte finns någon att resonera eller förhandla med på den arabiska sidan.
Du pratar om att komma överens med Hamas, deras uttalade mål är att döda alla judar. Vad menar du att man ska komma överens om?
Något att tänka på innan man börjar prata om att komma överens med Hamas: Det finns inga hållbara, rationella eller legitima skäl till att vilja döda judar eller utplåna Israel. De skäl som finns baseras uteslutande på lögner, hatpropaganda, antisemitism och fanatism.
Det är spännande här att se vilka som tycker det är bra att muslimer arbetar mot antisemitism i Sverige, och vilka som verkar helt ointresserade av detta och bara är intresserade av att det samtidigt riktas kritik mot Israel. Poängen är att man kan hålla isär synen på svenska judar och den på Israel.
"Han har inget ansvar för vad som händer i mellanöstern."
Där är vi inte överens, #20 Mats F Eriksson. Låsningen i Mellanöstern är i högsta grad beroende av den arabiska mytbildningen kring konflikten som även Siavosh Derakthi 100% lojalt sprider.
Om araber tvärtom börjar bryta tabut och påpekar arabernas ansvar för konflikten så skulle freden kunna bli en realitet på nolltid. Det finns allt att vinna för alla.
Både du och jag kan bidra genom att sprida kunskap om konflikten. Förr eller senare slår det igenom för ingen mytbildning håller i längden om människor får kunskap. Det, om något, är aktuellt i dessa dagar när arabvärlden håller på att reformeras.
Du, jag, svenska regeringen m.fl. har ett ansvar att upplysa araberna om varför Israel finns men vi kan inte skapa fred för det måste araberna göra själva och så länge det inte sker fortsätter arabvärlden vara ett råantisemitiskt getto.
"Poängen är att man kan hålla isär synen på svenska judar och den på Israel."
#24 Thomas Palm. Om du tror det är du ett offer för antisemitisk propaganda. Det finns inget som skiljer det muslimska hatet mot judar i Sverige mot det muslimska hatet mot judar i Mellanöstern.
De som påstår att de är mot Israel och sionism men motståndare till antisemitism är hycklare. Kampen mot Israel är en kamp mot judarna som folk och inget annat.
Det är en sedan decennier vedertagen arabisk strategi att försöka få stöd från västerlänningar i kampen mot judarna genom att beskylla Israel för att vara "rasistiskt","kolonialistiskt","ockuperande" osv, dvs man försöker dölja sin antisemitism bakom sådant som västerlänningar i allmänhet ogillar.
Och det är en väldigt framgångsrik strategi. Bara Sverige har pumpat in många miljarder i PLO, en organisation som skapats enkom för att utplåna Israel.
Att det bedrivs "projekt" (det betyder att svenska skattebetalare betalar) som är "mot antisemitism" men i praktiken handlar om att hetsa mot Israel visar också hur framgångsrikt strategin är.
Säg rätt nyckelord så får du pengar oavsett vad verksamheten egentligen går ut på. Så går det till i Sverige och det utnyttjas förstås.
Hela uppdraget handlar om fjäsk. Bidragspengar är vad ni är ute efter.
De som är emot judar lär ju inte påverkas av er organisation.
Anti semitismen är så gott som obefintlig idag. Det som idag kallas antisemitism är kritik mot staten Israel. Israels förespråkare är inte sena med att skrika antisemitism så fort det gäller att mörka otrevliga fakta som händer i Israel. Artikelförfattaren är helt klart duperad. Det vore bättre tid att ägna sig åt att försvara dagens muslimer som är föremål för vidriga hatkampanjer.
#27 Ahmed Ahmed,
Så alla som inte är extrema "fjäskar" alltså?
#4 Rufsen Olsson,
Så vitt jag vet kan se så är Sharafs Hjältar aktiva än idag, men jag har inte följt dem så noga så jag är lite osäker.
Bo T, du är en Kristen sionist som tillhör Jehovas Vittnen eller liknande. Stämmer det?
Ahmed #27, hur många av de antisemiter som finns i Sverige har ens träffat en jude? (Och med det menar jag pratat med, inte sett någon på stan någon gång) Det finns trots allt inte så många i Sverige, vilket gör att myter får desto lättare att spridas. Nog vore det nyttigt om de kunde träffas, t ex för att svenska judar nog har en del att lära ut om hur man som minoritet integreras i det svenska samhället.
Sen kan jag påpekad för Bo T att det inte är araber som spridit antisemitism i Väst utan tvärtom. Det var kristna munkar som översatte Sion vises protokoll till arabiska och introducerade den "moderna" antisemitismen i arabvärlden. I de franska kolonierna i Nordafrika som hamnade i nazistiska händer under WW II var fransmännen betydligt piggare på att ange sina judiska grannar, medan dessa fick hjälp att gömma sig av araberna. (något som ingendera sidan dock är så intresserade av att dra upp givet dagens politiska situation).
Detta hade ju kunnat vara bra, och rent av trovärdigt, om även det israel-hatande Hamaz,, Hizbolah och islamismen hade inkluderats i sammanhanget. Men tyvärr...
"Bo T, du är en Kristen sionist som tillhör Jehovas Vittnen eller liknande. Stämmer det?"
#30 Terry K. Ditt dåliga omdöme spänner tydligen över flera områden.
Jag är ateist och för en mångkulturell värld där judarna och alla andra folk lever i fred och frihet. Just nu kräver det Israels existens vilket möjligen gör mig till sionist, men jag är lika mycket anhängare till att araber har egna stater där de kan leva i fred och frihet.
#31 Thomas Palm. Kristendomen kom före islam och båda var antisemitiska från starten.
Muhammed använde antisemitism för att ena de arabiska stammarna mot judarna så antisemitismen finns med i själva fundamentet för islam.
Bo T, dina utlägg liknar en representant för Jehovas Vittnen. Det var därför jag frågade. Dina islamofobiska uttalanden motsäger att du är för en mångkulturell värld. Om du var för en mångkulturell värld skulle du inte vara en militant sionist. Israels existens, hur många gånger du än upprepar det är inte hotad. Att upprepa ett påstående gör inte det till en sanning. Palestina var bebott av en uteslutande arabisk befolkning och de kommer inte helle att låta sig etniskt rensas, som du förespråkar.
Bo T
Att få ifrågasätta Israels legitimitet är (än så länge) tillåtet och en demokratisk rättighet.
Att förfölja judar är det inte.
Att ta avstånd av det senare kan aldrig vara fel.
"Palestina var bebott av en uteslutande arabisk befolkning och de kommer inte helle att låta sig etniskt rensas, som du förespråkar."
#35 Terry K. Förstår du inte att uppenbara lögner som den du producerade ovan gör din sign värdelös?
F.ö. kan man undra vad du anser om att araberna rensat sitt område etniskt från judar.
Siavosh Derakthi: "Det är viktigt att respektera varandras religion, etnicitet och sexuellt umgänge."
Det är snarare viktigt att tolerera varandras livsåskådningar. Den dagen samhället kräver respekt för andras religiösa övertygelser då får 80% av svenskarna, som faktiskt är ateister, inte längre lov att kritisera och häda religiösa symboler och säga vad man tycker om vidskeplighet och trossatser.
"Att få ifrågasätta Israels legitimitet är (än så länge) tillåtet och en demokratisk rättighet."
Antisemitism är lagligt, #36 Mats F Eriksson, men det är inte lagligt (i Sverige) att propagera för judeutrotning genom att ifrågasätta Israels legitimitet.
Att många gör det innebär inte att det är lagligt.
#36 Mats F Eriksson
Det är intressant att du väljer att ifrågasätta legitimiteten till ett demokratiskt land som Israel men inte resten av skurkstaterna i Mellanöstern där lagarna skapas av Gud och inte av en folvald församling och som styrs av tyranner och despoter.
Ahmed Ahmed vad tycker du om judar?
Vad anser du om förintelsen?
Vad anser du om Radio Islam?
Vad anser du om att judar flyr Malmö?
Svara!
#28
"Anti semitismen är så gott som obefintlig idag. Det som idag kallas antisemitism är kritik mot staten Israel."
Jaså, den är obefintlig? Och vem är du - professor i Mellanösternfrågor? Du talar uppenbarligen om någonting som du överhuvudtaget inte har koll på. Det är i o f s inte särskilt unikt för er på den extremistiska vänsterkanten.
"Det som idag kallas antisemitism är kritik mot staten Israel."
Dagens antisemitism kamoufleras som kritik mot Israel. Du lurar ingen.
#35
"Israels existens, hur många gånger du än upprepar det är inte hotad. Att upprepa ett påstående gör inte det till en sanning. Palestina var bebott av en uteslutande arabisk befolkning och de kommer inte heller att låta sig etniskt rensas, som du förespråkar."
Var får man lära sig sån här dynga? I Flamman?
#28 Terry K,
"Israels förespråkare är inte sena med att skrika antisemitism så fort det gäller att mörka otrevliga fakta som händer i Israel."
Håller med dig på den punkten, men att påstå att det inte finns någon antisemitism är helt befängt. Den florerar till och med i Sverige (inte minst i fegisen Reepalus väljarkrets).
Knappast förvånande att Bo T och Johan X Karlsson förnekar Nakban. Om ni inte har förstått det ännu (eller låtsas) så bör ni nu en gång för alla veta att Palestina etniskt rensades under första häflten av 1900 talet från sin ursprungsbefolkning av judiska bosättare från Europa. Om ni inte har förstått det ännu är det dags att förstå det. Och Charlie Darwin, antisemitism är idag obefintlig. Givetvis inte här på Newsmill. Men i verkligheten är det så.
#46 Terry K: "så bör...alla veta att Palestina etniskt rensades under första häflten av 1900 talet från sin ursprungsbefolkning av judiska bosättare från Europa"
Två frågor:
Hur stora och vilka delar av palestina bebos inte av araber?
Hur stora och vilka delar av palestina bebos inte av judar?
All heder åt författaren och glädjande att den här sortens initiativ tas också av "de yngre".
Innan betydande omvälvningar skett inom finansiären Iran och försörjaren Syrien kommer naturligtvis aldrig Hizbollah eller Hamas erkänna Israels existens. Hade Ahmadinejad gett ordern om ett erkännande hade Hamas tvingats till förhandlingsbordet. Detta underlättas ju i sin tur knappast av Israels fortsatta byggande av bostäder. Detta till trots tycker jag att varje försök till att finna gemensamma nämnare även på gräsrotsnivå ska uppmuntras och inte förtjänar cynism och himlanden med ögonen.
Muslimska män i Sverige kan ju även börja med att sluta förfölja och förtrycka sina egna kvinnor. Man ser sällan en muslimsk kvinna ute efter kl 18.00. Vem vaktar, vem dömer, vem skvallrar? Svenska män och muslimska kvinnor möts aldrig. - Den ordningen upprätthåller de muslimska männen i Sverige, - ingen annan. Kvinnor betraktas som en egendom och det är samma sak som slaveri. - När får de gå ut och dansa utan en hemkokt moralpolis som bevakar dem? - När slipper de skvaller och straff?
Muslimska män i Sverige kan ju även börja med att sluta förfölja och förtrycka sina egna kvinnor. Man ser sällan en muslimsk kvinna ute efter kl 18.00. Vem vaktar, vem dömer, vem skvallrar? Svenska män och muslimska kvinnor möts aldrig. - Den ordningen upprätthåller de muslimska männen i Sverige, - ingen annan. Kvinnor betraktas som en egendom och det är samma sak som slaveri. - När får de gå ut och dansa utan en hemkokt moralpolis som bevakar dem? - När slipper de skvaller och straff?
#46 Terry K. Det finns ingen "ursprungsbefolkning" i Israel/Palestina. Ursprungligen bodde ingen där och sedan dess har väl i princip vartenda folkslag utanför Afrika passerat området.
Vad som däremot är vedertagen historia är att judarna uppstod som folk i Israel/Palestina medan araberna uppstod som folk på den arabiska halvön innan den arabiska expansionen på 600-talet.
Både judar och araber har rätt att få leva i Mellanöstern i fred och frihet. Om det innebär att ett antal araber tvingas flytta några få mil till ett område med samma folk, språk och kultur och där man har täta släktband så är det helt acceptabelt.
Bara en antisemit kan ha något emot det.
Bo T, jag tror att du är en anti semit i ordets egentliga bemärkelse om någon när du trollar omkring här med dina fantasier. Har du någonsin läst en historiebok? Det är inte heller så konstigt att du kallar andra för anti semit så fort dina argument falnar. Det är typiskt.
Ursprungsbefolkningen i Palestina i vår tid är av arabiskt ursprung. Efter det andra världskriget anlände bosättare från Europa som kallade sig semiter. Dessa tillhör överhuvudtaget inte den semitiska befolkningen som utgjordes av Hebréer för 2000 år sedan.
Jo, både judar och araber har rätt att få leva i Mellanöstern i fred och frihet. Tyvärr, är det inte vad du förspråkar när man läser dina inlägg, så jag vet inte varför du hävdar det nu.
Det du förespråkar genom vad du kallar "flytta" är etnisk rensning. Om du vet något om Nurnberg rättegångarna så är det ett brott mot mänskligheten.
Problemet med sionism är att denna ideologi aldrig avsåg för människor att leva i frihet och harmoni med varandra i Mellanöstern. Det borde ha framgått även för dig efter alla dessa krig i alla dessa år. Sionismen antar att det ska finnas en stat bara för judar och att araber inte har något där att göra.
Palestinierna kommer aldrig att "flytta" sig. Lev med det och försök att förstå det.
"Palestinierna kommer aldrig att "flytta" sig."
Ok, #52 Terry K. Hur ska då judarna kunna leva i Mellanöstern i fred och frihet? Det går inte ihop. Eller hur?
Om araber lever i arabstater och judar i Israel så kan båda folken leva i fred och frihet. Jag har inga problem att få logiken att stämma.
Bra jobbat Siavosh, det är ju på hemmaplan som förändringsarbete börjar. Framförallt en eloge till ungdomar som orkar arbeta för jämlikhet, jämställdhet, rättvisa och frihet.
Till er andra som "kommenterat" artikeln: börja med er egen inställning till dem som verkligen gör något för att förbättra situationen!!!