Om författaren
Anna Magouli är barn-dietist i Västra Götaland.
En debatt angående fredagsmys med hänsyn till barns matvanor och sockerintag är nu i full gång. Vad menas då med fredagsmys och varför har det blivit ett så stort fenomen? Kan det bli för mycket av det goda? Kan vi ha kvar det mysiga och minska på det onyttiga?
Många familjer sjunker ner i TV-soffan på fredagskvällen och mumsar på lite snacks, choklad och godis. Detta kan givetvis kombineras med en middag/kvällsmat som är lite "lyxigare" än resten av veckans arbetsdagar. Ibland är middagen lyxigt hemlagad med omsorg, ibland kan själva "lyxen" ligga i att middagen är färdiglagad tex pizza eller hamburgare. I båda fallen är den ofta lite mer energirik än normalt.
Anledningen till att fredagsmyset fått stort genomslag beror nog till stor del på vår naturliga önskan om att umgås under trevliga former med våra barn. God mat har alltid funnits med som en naturlig del i vårt sociala liv.
Så sent som på 50-talet arbetade de flesta halvdag på lördag och fredag-kvällen var inte någon uppesittar-kväll. Den lediga lördagen och dagens TV-utbud, med mycket familjeunderhållning, bidrar kanske också en del till hur vi planerar våra fredags och lördagskvällar?
Vad vi äter då vi myser, är också något som ändrat sig de senaste åren. Vissa livsmedel har helt enkelt blivit mer lätttillgängliga och "normaliserade" de sista åren. Exempel på detta är hämtmat, läsk och smågodis. Chips säljs ofta med slagord som "köp två för... Resultatet av detta kan bli att barnfamiljerna handlar mycket läsk, godis och snacks på fredag, och täcker in både fredag och lördagsmyset i ett svep.
Kan det bli för mycket av det goda?
Det är bra om man ser över familjens matvanor då och då. Fredagsmys kan då givetvis också diskuteras. Vissa barn får fredagsmys både på förskolan och hemma. Kanske bör förskolan överlåta den stunden till trötta föräldrar som behöver få döva sitt dåliga samvete lite och få en skön stund med sina barn? Hur mysigt blir det egentligen med popcorn när det serveras andra gången samma dag?
Som förälder kan det vara bra att tala med förskolepersonalen inför ett föräldramöte och be att frågan tas upp. -Var dock beredda på att ämnet kan vara laddat! Alla utgår vi ifrån oss själva, dvs. vad vi tycker om och vad vi fick när vi var små. Det är bra om man kan få igång en diskussion för att sedan enas kring en slags policy vad gäller maten på förskolan. På livsmedelsverkets hemsida finns rekommendationer gällande barns mat, att utgå ifrån.
Är socker farligt?
Nej, socker är inte farligt. Men självklart ska det inte överkonsumeras. Socker ger ju bara energi och ingen näring. Lite krångligt uttryckt kan ca 10% av den energi vi får ifrån maten bestå av socker utan att vi riskerar att vår kost blir för näringsfattig. Ofta äter vi tillräckligt med näringsrik mat men äter mycket socker utöver det. Då finns det i stället risk för övervikt. Genom att välja smart kan man göra plats för både bullfika och efterrätt då och då. Om man dessutom vet att barnet inte fått i sig "onödigt socker" på förskolan, kan man med gott samvete ta en mysig fika hemma. Om vi tänker på goda matvanor och på att hålla nere sockerintaget till vardags, kan vi ge våra barn den där guldkanten på tillvaron som vi så gärna vill utan att få dåligt samvete.
Tips för nyttigare fredagsmys:
• Ät middag/kvällsmat först. Om barnen äter sig mätta på mat först äter de mer kontrollerat av "fredagsmyset"efteråt. Detta gäller givetvis också innan barnkalas etc. Försök att alltid servera grönsaker till maten. Kan det räcka med vatten som dryck till maten, om ni tänker servera läsk på kvällen?
• Om ni gör egen läsk eller saft/juice kan ni späda ut den en del. Ställ gärna fram vatten som alternativ för att släcka törsten efter salt och sött.
• Popcorn är mindre fett än tex chips och ostbågar och brukar ändå vara uppskattat.
• För de flesta barn fungerar det bra att de får en egen skål med lagom mycket snacks/godis. Ett 2-dl dricksglas kan fungera bra, både för snacks och för de flesta blandningar av lösgodis. (Se upp med att det kan gå i väldigt mycket av små sorter tex non-stop etc. Ingen metod är hundra-procentig...) Barnen kan känna att de inte behöver "hetsäta" för att få sin beskärda del utan kan äta mer avslappnat i sin egen takt. Föräldrarna kan också slappna av och känna att de har en form av kontroll på situationen.
• Skär gärna lite grönsaker i stavar och gör en dippsås med tex matlagningsyoughurt och örtkryddor. Det går också att använda färdiga dippsås-kryddpåsar.
• Ställ fram färsk frukt. Det är ännu mer lockande om den är skalad och fint uppskuren.
• Det kan också vara bra att ta en promenad tillsammans innan man sjunker ner i soffan. Överhuvudtaget kan det vara bra att mysa tillsammans under mer aktiva former. Barn älskar att göra saker tillsammans med sina föräldrar. Kanske ska man strunta helt i TV:n ibland och tex gå till simhallen tillsammans istället en fredagskväll?
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/33206
Bra artikel.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-02-18, 14:55
Okej, jag kan köpa att förskolans fredagsmys inte är en nödvändighet, men kan vi inte få bestämma själva hur vi vill lägga upp det därhemma, vilken sorts mysmat vi vill äta, när och på vilket sätt? Hela artikeln andas präktighet som påtvingar en inhalator för att ta sig igenom. De flesta föräldrar är faktiskt ganska vettiga föräldrar. FAKTISKT!
Permalänk | Anmäl
zarkovska, 2011-02-18, 15:26
Jag är så innerligt trött på pekpinnar om hur jag och andra ska leva våra liv. Denna tilltro till "experter". Och dessa moralpredikningar i stil med: Varför skratta om man kan lida? Varför glädja sig om man kan späka sig? Jag håller med Zarkovska, föräldrar är fullt kompetenta att själv bestämma över sig och sina barns liv. Och är de inte det - ja då är det åtskilligt annat än fredagsmyset som det finns att oroa sig för. För mig får folk gärna vara både beskäftiga och präktiga - men med sina egna liv. Pracka inte på det på mig.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2011-02-18, 15:37
Tack !
De goda råden kan även tillämpas på vuxna.
Det har i många länder blivit populärt med frottéhanddukar i form av bakelser.
Praktiskt för dem innehåller inte socker, skadar inte tänderna och det viktigaste av allt : har inga kalorier !
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-02-18, 15:40
Kan inte mer än instämma med #2 zarkovska.
Något mer tvångsnevrotiskt politiskt präktigt var det länge sedan jag läst. Läste igenom den två gånger för att vara säker på att jag inte missat något som kunnat tolkas som ironi.
Med allt vad halvfabrikat och fördiglagad dyngmat heter och gud vet vad för kvalite som maten på förskolan håller nu för tiden så känner hon sig manad att ta upp fredagsmyset som ett problem.
Jag skulle vilja tvångsdriva dylika människor som vars enda mål i livet verkar vara att ta upp ens tid med att förevisa hur rediga och hur duktiga dom är på föräldramöten från lekskola till högstadiet till en flygplats och skicka iväg dom till en realetyupplevelse i världens verkliga problem.
Ja Anna Magouli du är duktig och caschar in massor av vuxenpoäng på denna artikel.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-02-18, 16:09
Vi vet att vi VET vad som bäst funkar hemma hos oss men
man kan väl öppet debattera om allt utan att ironiskt “klappa andra på ryggen” med ihoppbitna tänderna....
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-02-18, 16:34
Åh Gud vad präktigt. Jag tror jag snart baxnar över alla dessa experters goda råd.Klartext-låt ungarna äta sin chips ifred för helsike!!!!
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-02-18, 16:44
Jag har börjat med en substitutionsmetod för att ändra mina matvanor - att fortsätta samma "festande" fast progressivt substituterar det onyttiga i maten med nyttigare alternativ. Som idag så tog jag en kebabtallrik med sallad istället för pommes frites (grön pommes frites!) och lät det övriga vara. Nästa gång kan man minsk på såsen. Och så använder jag loka ibland istället för Coca Cola (även om jag tog cola idag). På så sätt kan vettiga förändringar inte bli så drastiska och jobbiga men på sikt ge resultat.
Man kan inte plötsligt sluta upp att ha fredagsmys och börja tvinga barnen i mat som de aldrig ätit förut. Utan min metod går ut på att substiutera de dåliga matvanornas komponenter mot nya alternativ. Det innebär att man har kvar "kicken" i att festa men att man progressivt ändrar till bättre alternativ. Dessutom blir det en kick i sig att ha ätit något man förut inte gillade så bra. En viktig del i modellen är att man går till samma restaurang som tidigare men ändrar på komponenterna progressivt, då fastnar man inte i det där "nyttighetsträsket" men kommer i bättre form.
Permalänk | Anmäl
Alexander Forselius, 2011-02-18, 16:58
Nä, det är inte upp till föräldrarna. Att ge ett barn Coca Cola eller att ta dem till McDonald's borde klassas som barnmisshandel.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-02-18, 22:26
Det finns MYCKET ANNAT som inte heller förskolan borde servera!
Genus-pedagogik tex !
mycket skadligare än godis!
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2011-02-19, 00:07
Hade man struntat i SLVs o merparten av diestisternas råd, så hade man kunnat festat på chips då o då på dagis. SLV o merparten av våra dietister struntar fullständigt i om vi håller oss friska, så länge kostråden är som dom är, helt utan vetenskaplig grund, så kommer t.ex. typ2-diabetesen frodas här i landet. Detta grundläggs innan barnen börjar på dagis. Så länge man rekommderar föräldrar o våra institutioner att tuta i oss lättmjölk, överflöd av kolhydrater, margarin o lättprodukter o frukt, så kommer inget att bli bättre på den fronten.
Som tur är finns internet, där man kan läsa sig till vad som är bra för kroppen.
Permalänk | Anmäl
Stefan Sjögren, 2011-02-19, 00:59
varför inte en fruktsallad med exotiska frukter?
man kan lägga på lite vispgrädde, både gott och lyxigt
Permalänk | Anmäl
agnes som, 2011-02-19, 23:22
Tänk om skolan och föräldrarna kunde göra upp om vad som är den enes och den andres roll och uppgift. Skolans uppgift är inte att vara förälder! Skolans uppgift är...! Ja, jag önskar att någon från skolans värld svarar på den frågan utan att ta på sig föräldrarnas ansvar, utan ser till sin egen uppgift när det gäller barn och ungdomars utveckling. Under förutsättning att de vet vilken den är, förståss. Skolan skärp er! Vilken undervisningsplan tar upp detta ämne? Pinsamt!
Permalänk | Anmäl
Kjell Nordberg, 2011-02-20, 00:01
Ni kan väl inte på fullaste allvar mena att chips och coca cola är något som förskolebarn ska äta varje vecka? Barn i förskoleålder ska sova innan 8 varje dag. och de ska äta bra och nyttig mat som gör att de mår bra och att de bygger upp en stark och hälsosam kropp.
Kebab är mat men chips, cola, segt godis och annat konstruerat skräp är väl inget att stoppa i en växande liten individ? Vad är syftet? Kan man inte ha myisgt tillsammans med sin familj utan slask snacks.
Godis, popcorn, läsk hör inte hemma på dagis eller skola. Även om många föräldrar inte tycks känna till det så kan man faktiskt ha roligt utan att slänga i sig en massa meningslöst skräp.
Permalänk | Anmäl
anna10, 2011-02-20, 09:07
Jag tycker att detta är superviktigt för förskolan som i många kommuner har regler om vad en professionell arena skall erbjuda i sina måltider. I Västerås stad t.ex följer man SMART tallriken. Vilket innebär minskning av socker och ökning av frukt och grönsaker bl. a
Permalänk | Anmäl
Anita Lilja-Stenholm, 2011-02-20, 18:31
Oj oj oj, vad provocerande detta va då... Tycker det va en vettig artikel med en del bra tips. Jag håller med om att vad man som förälder ger sin barn är upp till föräldrarna. Men lite bra tips på lite nyttigare alternativ borde ju inte tas som en attack på ens familj!
Permalänk | Anmäl
Samuel Ekman, 2011-02-22, 12:31
"Kanske bör förskolan överlåta den stunden till trötta föräldrar som behöver få döva sitt dåliga samvete lite och få en skön stund med sina barn?"
Jag vet inte, men är ganska säker på, att "Kanske ska man strunta helt i TV:n ibland och tex gå till simhallen tillsammans istället en fredagskväll?" inte är så bra om föräldrarna är trötta. Risken finns att de får bra mycket mer än bara dåligt samvete att döva.
F övr finns det ett alldeles utmärkt alternativ till TV:n en fredagkväll:
Konsolspel.
Föräldrar är väl ändå vuxna nog att riskfritt kunna fåna sig framför CodBlops med ungarna ;) ?
Permalänk | Anmäl
Joakim U G Andersson, 2011-02-25, 18:19
Hmm... I princip håller jag med skribenten om att förskolan inte bör servera några onyttigheter. Tvärtom tycker jag gott att förskolan kan föregå med alla pekpinnegoda exempel som staten önskar eftersom deltagandet där ändå är frivilligt.
Däremot ska var och en förstås få fredagsmysa privat hur mycket han eller hon vill med socker, fett, alkohol, rökverk eller vad man nu gillar. Det enda argumentet för andra att lägga sig i andras livsstil är egentligen att vi har offentligfinansierad sjukvård, och den tycker jag ändå att vi kan delvis privatisera, så att var och en bär mer personligt finansiellt ansvar för sin livsstil. Dom som är föräldrar bör kanske ta ett visst ansvar för sina barn, men uppriktigt sagt sympatiserar jag mer med såna som proppar sin avkomma full med socker jämfört med dom som hytter med pekpinnen åt höger åt vänster medelst stridsropet "Tänk på baarnen!"
För övrigt tycker jag själv minst lika mycket om läsk och chips som morötter och äpplen, men håller vikten ändå eftersom jag kör mina mark, böj och bänk på gymmet tre gånger i veckan och kompletterar med cardio. Det är roligare att både träna och äta mycket än att göra ingetdera, och den insikten kan jag kanske känna att skribenten glömde att förmedla.
Permalänk | Anmäl
Gustav S, 2011-02-26, 00:58
18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra artikel.
Okej, jag kan köpa att förskolans fredagsmys inte är en nödvändighet, men kan vi inte få bestämma själva hur vi vill lägga upp det därhemma, vilken sorts mysmat vi vill äta, när och på vilket sätt? Hela artikeln andas präktighet som påtvingar en inhalator för att ta sig igenom. De flesta föräldrar är faktiskt ganska vettiga föräldrar. FAKTISKT!
Jag är så innerligt trött på pekpinnar om hur jag och andra ska leva våra liv. Denna tilltro till "experter". Och dessa moralpredikningar i stil med: Varför skratta om man kan lida? Varför glädja sig om man kan späka sig? Jag håller med Zarkovska, föräldrar är fullt kompetenta att själv bestämma över sig och sina barns liv. Och är de inte det - ja då är det åtskilligt annat än fredagsmyset som det finns att oroa sig för. För mig får folk gärna vara både beskäftiga och präktiga - men med sina egna liv. Pracka inte på det på mig.
Tack !
De goda råden kan även tillämpas på vuxna.
Det har i många länder blivit populärt med frottéhanddukar i form av bakelser.
Praktiskt för dem innehåller inte socker, skadar inte tänderna och det viktigaste av allt : har inga kalorier !
Kan inte mer än instämma med #2 zarkovska.
Något mer tvångsnevrotiskt politiskt präktigt var det länge sedan jag läst. Läste igenom den två gånger för att vara säker på att jag inte missat något som kunnat tolkas som ironi.
Med allt vad halvfabrikat och fördiglagad dyngmat heter och gud vet vad för kvalite som maten på förskolan håller nu för tiden så känner hon sig manad att ta upp fredagsmyset som ett problem.
Jag skulle vilja tvångsdriva dylika människor som vars enda mål i livet verkar vara att ta upp ens tid med att förevisa hur rediga och hur duktiga dom är på föräldramöten från lekskola till högstadiet till en flygplats och skicka iväg dom till en realetyupplevelse i världens verkliga problem.
Ja Anna Magouli du är duktig och caschar in massor av vuxenpoäng på denna artikel.
Vi vet att vi VET vad som bäst funkar hemma hos oss men
man kan väl öppet debattera om allt utan att ironiskt “klappa andra på ryggen” med ihoppbitna tänderna....
Åh Gud vad präktigt. Jag tror jag snart baxnar över alla dessa experters goda råd.Klartext-låt ungarna äta sin chips ifred för helsike!!!!
Jag har börjat med en substitutionsmetod för att ändra mina matvanor - att fortsätta samma "festande" fast progressivt substituterar det onyttiga i maten med nyttigare alternativ. Som idag så tog jag en kebabtallrik med sallad istället för pommes frites (grön pommes frites!) och lät det övriga vara. Nästa gång kan man minsk på såsen. Och så använder jag loka ibland istället för Coca Cola (även om jag tog cola idag). På så sätt kan vettiga förändringar inte bli så drastiska och jobbiga men på sikt ge resultat.
Man kan inte plötsligt sluta upp att ha fredagsmys och börja tvinga barnen i mat som de aldrig ätit förut. Utan min metod går ut på att substiutera de dåliga matvanornas komponenter mot nya alternativ. Det innebär att man har kvar "kicken" i att festa men att man progressivt ändrar till bättre alternativ. Dessutom blir det en kick i sig att ha ätit något man förut inte gillade så bra. En viktig del i modellen är att man går till samma restaurang som tidigare men ändrar på komponenterna progressivt, då fastnar man inte i det där "nyttighetsträsket" men kommer i bättre form.
Nä, det är inte upp till föräldrarna. Att ge ett barn Coca Cola eller att ta dem till McDonald's borde klassas som barnmisshandel.
Det finns MYCKET ANNAT som inte heller förskolan borde servera!
Genus-pedagogik tex !
mycket skadligare än godis!
Hade man struntat i SLVs o merparten av diestisternas råd, så hade man kunnat festat på chips då o då på dagis. SLV o merparten av våra dietister struntar fullständigt i om vi håller oss friska, så länge kostråden är som dom är, helt utan vetenskaplig grund, så kommer t.ex. typ2-diabetesen frodas här i landet. Detta grundläggs innan barnen börjar på dagis. Så länge man rekommderar föräldrar o våra institutioner att tuta i oss lättmjölk, överflöd av kolhydrater, margarin o lättprodukter o frukt, så kommer inget att bli bättre på den fronten.
Som tur är finns internet, där man kan läsa sig till vad som är bra för kroppen.
varför inte en fruktsallad med exotiska frukter?
man kan lägga på lite vispgrädde, både gott och lyxigt
Tänk om skolan och föräldrarna kunde göra upp om vad som är den enes och den andres roll och uppgift. Skolans uppgift är inte att vara förälder! Skolans uppgift är...! Ja, jag önskar att någon från skolans värld svarar på den frågan utan att ta på sig föräldrarnas ansvar, utan ser till sin egen uppgift när det gäller barn och ungdomars utveckling. Under förutsättning att de vet vilken den är, förståss. Skolan skärp er! Vilken undervisningsplan tar upp detta ämne? Pinsamt!
Ni kan väl inte på fullaste allvar mena att chips och coca cola är något som förskolebarn ska äta varje vecka? Barn i förskoleålder ska sova innan 8 varje dag. och de ska äta bra och nyttig mat som gör att de mår bra och att de bygger upp en stark och hälsosam kropp.
Kebab är mat men chips, cola, segt godis och annat konstruerat skräp är väl inget att stoppa i en växande liten individ? Vad är syftet? Kan man inte ha myisgt tillsammans med sin familj utan slask snacks.
Godis, popcorn, läsk hör inte hemma på dagis eller skola. Även om många föräldrar inte tycks känna till det så kan man faktiskt ha roligt utan att slänga i sig en massa meningslöst skräp.
Jag tycker att detta är superviktigt för förskolan som i många kommuner har regler om vad en professionell arena skall erbjuda i sina måltider. I Västerås stad t.ex följer man SMART tallriken. Vilket innebär minskning av socker och ökning av frukt och grönsaker bl. a
Oj oj oj, vad provocerande detta va då... Tycker det va en vettig artikel med en del bra tips. Jag håller med om att vad man som förälder ger sin barn är upp till föräldrarna. Men lite bra tips på lite nyttigare alternativ borde ju inte tas som en attack på ens familj!
"Kanske bör förskolan överlåta den stunden till trötta föräldrar som behöver få döva sitt dåliga samvete lite och få en skön stund med sina barn?"
Jag vet inte, men är ganska säker på, att "Kanske ska man strunta helt i TV:n ibland och tex gå till simhallen tillsammans istället en fredagskväll?" inte är så bra om föräldrarna är trötta. Risken finns att de får bra mycket mer än bara dåligt samvete att döva.
F övr finns det ett alldeles utmärkt alternativ till TV:n en fredagkväll:
Konsolspel.
Föräldrar är väl ändå vuxna nog att riskfritt kunna fåna sig framför CodBlops med ungarna ;) ?
Hmm... I princip håller jag med skribenten om att förskolan inte bör servera några onyttigheter. Tvärtom tycker jag gott att förskolan kan föregå med alla pekpinnegoda exempel som staten önskar eftersom deltagandet där ändå är frivilligt.
Däremot ska var och en förstås få fredagsmysa privat hur mycket han eller hon vill med socker, fett, alkohol, rökverk eller vad man nu gillar. Det enda argumentet för andra att lägga sig i andras livsstil är egentligen att vi har offentligfinansierad sjukvård, och den tycker jag ändå att vi kan delvis privatisera, så att var och en bär mer personligt finansiellt ansvar för sin livsstil. Dom som är föräldrar bör kanske ta ett visst ansvar för sina barn, men uppriktigt sagt sympatiserar jag mer med såna som proppar sin avkomma full med socker jämfört med dom som hytter med pekpinnen åt höger åt vänster medelst stridsropet "Tänk på baarnen!"
För övrigt tycker jag själv minst lika mycket om läsk och chips som morötter och äpplen, men håller vikten ändå eftersom jag kör mina mark, böj och bänk på gymmet tre gånger i veckan och kompletterar med cardio. Det är roligare att både träna och äta mycket än att göra ingetdera, och den insikten kan jag kanske känna att skribenten glömde att förmedla.