"En ombildning till bostadsrätt innebär att fastighetsägaren (den besuttne) och hyresgästen (den obesuttne) delar på kapitalbildningen. I stället för att ge allt kapital till dem som redan har, ges kapital till dem som - oftast - inte har, till dem som hyr sin bostad."
Rätta mig om jag har fel men är inte detta i allmänhet Stockholms stad som du tycker ska ge bort pengar till hyresgästerna i sina lägenheter ?
Är Stockholms stad "besutten" enligt dig ?
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-02-14, 15:49
Återigen förekommer samma felaktigheter om kötider. Den genomsnittliga kötiden för att få en lägenhet via Stockholms Stads Bostadsförmedling är mellan 3 och 7 års kötid. Under 2010 förmedlades under 2 % av lägenheterna med 20 års kötid eller mer. Se statistiken på www.bostad.stockholm.se.
Permalänk | Anmäl
Linda Lövgren, 2011-02-14, 16:14
Tydligen är hyresrätterna som jag och mina vänner bor i inte på riktigt, för vi fick bostäder efter två till sex år i kön. Måste vi flytta ut nu när Brolin har berättat hur det "egentligen" ligger till?
Permalänk | Anmäl
Nollbit, 2011-02-14, 16:18
Nästan alla problem blir lösta om varannan lägenhet får marknadshyra och varannan får reglerad hyra, slumpvis utspritt i alla hyreshus.
Segregationen försvinner, det blir mycket mer lönsamt att bygga nya hyreshus, det blir lönsamt att forska i hur folk verkligen vill bo och investera rejält i att göra bostäder och områden mycket mer attraktiva och lockande, osv. Massor av knutar löses upp.
http://kafpauzo.wordpress.com/2009/10/20/battre-samhallsgemenskap-med-ny...
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-02-14, 16:23
Hoppas det finns en ledig plats under Paris broar när du behöver en.
Permalänk | Anmäl
Göran Sandström, 2011-02-14, 17:39
Som vanligt är det de som redan har
som talar om för de som inte har vad de bör ha.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-02-14, 19:03
Marknaden med svarta kontrakt hanteras i princip enbart av privata mindre fastighetsägare. Vill man åt myglet så är ett monopol för allmännyttan att äga hyreshus en bättre väg. En så hög hyresnivå att innerstan får ett överskott av hyreslägenheter kommer vi nämligen aldrig att nå utan att skapa omfattande social oro.
Självklart är bostadsrätt en bättre boendeform än hyresrätt. Över tid är den gratis för innehavaren om lägenheten ligger i våra större städer eftersom värdeökningen överstiger boendekostnaden. Alla borde äga sin bostad. Bara mycket rika skulle frivilligt kunna kosta på sig lyxen att ge bort sin bostads värdestegring.
Men marknadshyra är det sämsta av alla tänkbara system. Hyresrättens enda försvar är att motverka segregation och att erbjuda bostäder nära självkostnad så att byggindustrins och bostadsrätternas priser inte blir astronomiska. Upphör dom fördelarna återstår bara hyresrättens utsugande funktion.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-02-14, 19:13
Det finns en grundläggande bluff i argumentationen för marknadshyra. Det är att ökat lönsamhet skulle resultera i ett utbud som balanserar efterfrågan.
Den som tror det är antingen dum, nyliberal eller både döv och blind.
Prissättningen av borätter är helt fri. Lönsamheten i Stockholm är nästan otrolig. Kostnaden för producenten är ca 20000kr per kvm totalt. Försäljningspriset inkl. föreningens lån är ca 60000kr. 200% vinst!
Om sagan om utbud och efterfrågan var sann skulle produktionen balanserat efterfrågan för länge sen. I verkligheten stoppar våra producenter alla sina projekt varje gång det minsta köpmotstånd kan märkas för att inte riskera minskad vinstmarginal och minskat aktievärde i koncernerna. Den som mättar marknaden vore en idiot.
I Stockholm byggs inte ens hälften av de bostäder som behövs. På en helt fri marknad.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-02-14, 19:28
Brolin argumenterar för att bostadsrätterna representerar en mycket mer öppen marknad än hyresrätterna. Det han egentligen vill ha sagt med debattartikeln är: Inför marknadshyror nu.
Antaganden för hans slutsats är mycket vaga, om inte direkt felaktiga:
"Så länge vi inte har marknadshyror kommer trycket att vara stort på ombildning till bostadsrätt.".
Mycket enkelt resonemang som inte håller. Det är långt ifrån alla som är intresserade att ombilda till bostadsrätt för att initiera en bostadskarriär. Majoriteten är nog mer intresserade att se sin bostad som en symbol för trygghet, förankrat i ett område där man trivs.
"När hyran understiger marknadshyran kommer hyresrättskontraktet ha ett värde som gör att innehavaren lockas att använda det på fel sätt, dvs. att sälja det svart, att idka byteshandel med det eller att behålla det längre tid än innehavaren egentligen har behov av det."
?
Jag har själv en hyresrätt och lockas inte alls av att använda mitt hyreskontrakt på fel sätt. Tvärtom är jag intresserad av att marknadshyror inte införs. Anledningen är enkelt - marknaden är långt ifrån fullständig och oftast direkt kontraproduktiv med avsaknad av allmänintresse. Vad sägs om att fastigheter kostar 60% mer än vad de är värda som ett resultat av en "fri marknad" och glad utlåning? Marknaden kan för övrigt inte heller tillgodose bostadsbehovet i dagens Stockholm. Om det var sant skulle det byggas långt fler bostäder än vad det görs idag, men bostadsbolagen lever på sina kalkyler och egenintresset att skapa maximal avkastning vid varje satsad investering (för övrigt är detta definitionen för spekulation).
"För den som inte vill begå olagligheter, som inte har tid att vänta 20 år i kö eller som inte har någon bostadsrätt att byta med är därför hyresmarknaden i Stockholms innerstad mer eller mindre stängd. Boendet cementeras."
För det första, fel med kötider. Se andra kommentarer. För det andra, hyresmarknaden är mer eller mindre stängd eftersom det just saknas hyresrätter! Resonemanget ovan kan för övrigt lika gärna vändas mot bostadsrätterna: Boendet cementeras eftersom det finns så pass många bostadsrätter inne i stan - vilken bostadsrättsinnehavare vill sälja sin bostadsrätt när han/hon har lyckats ta sig till bostadskarriärens högsta topp - Stockholms innerstad? Och speciellt när priset på bostäder ständigt ökar?
"Sveriges Bostadsrättsbildare, SBB, anser att det är bra för en storstad att det finns hyresrätter." Självklart, det är ju det SBB:s verksamhet bygger på - att ombilda allmännyttan. Men ombildning av allmännyttan är osmakligt då det är skattepengar (pensionspengar) som ligger till grund för den genomförda byggnationen. Med andra ord så profiteras det på vår allmänna egendom. Och då marknadshyror av allt att döma innebär en snabbare årlig hyreshöjning jmf. med det traditionella normerande systemet, är ju naturligtvis SBB också mycket intresserade av det med - det innebär högre avkastningar.
Bygg flera hyresrätter vet jag! Sprid dem till alla typer av områden för att minska på segregationen. Bygg dessa billiga så att folk har råd att bo i dem! (3:or för 10 000:-/månaden har inte de flesta småbarnsfamiljer råd med, eller 2:or för 7000-8000:-/m har inte ungdomar råd med). Och förvänta inte att marknaden eller byggbranschen skall eller vill ta tag i det. Avsätt skattepengar för att bygga, lika logiskt som enkelt!
Använd allmänna medel till det allmänna intresset genom sociala investeringar med huvudvärderingen att en bostad är en mänsklig rättighet! Då ser vi minsann skuldfri rörlighet.
Permalänk | Anmäl
Jimmy Yoler, 2011-02-14, 21:01
Alla ni som dömer ut hyresrätten dömer väl i samma mening ut räntesubventionerna? Och uppskjutandet av beskattning efter försälning av bostadsrätter/villor? Ska det vara millimeterrättvisa, så ska det.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-02-14, 21:02
Framförallt, ge statsstöd alt. endast räntebidrag för byggandet av hyresrätter i Täby, saltsjöbaden och Danderyd! Det finns massor av lämplig mark där, jag vet. Till exempel har jag svårt att inse varför det ska behövas något så utsträckt som Djursholms golfklubb så nära stan - använd den fina plana marken till något bättre, som tex hyreskomplex. Dessa nybyggda hyresrätter (med lite insprängda bostadsrätter) bör sedan bebos med nyinkomna invandrare. På så sätt kanske även det besuttna etablissemanget blir lite mer öppna mot världen och globala i sinnet (för visst älskar etablissemanget globaliseringen lika mycket som de avskyr SD-folket), precis som andra svenskar.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-02-14, 21:12
När privata fastighetsägare till hus med hyreslägenheter ej längre behöver ge sina hyresgäster regelbunden upprustning av deras bostäder, utan samlar alla pengar i sina egna lador då drömmer man om när man hade bostadsrätt och möjlighet till ROT-avdrag.Huset däre vi bor placerat i Göteborg är byggt 1960.Köken är aldrig renoverade,ej heller badrum eller t.ex trappuppgångar och källarutrymmen.Hyran är förhållandevis låg-fattas bara.Det får väl finnas gränser i acceptans.Så situationen i Sveriges andra stad är nog oxå, hela havet stormar.Fastighetsägare har en enorm makt.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2011-02-14, 23:17
I många år var jag frustrerad över att bostadsmarknaden bisarrt nog inte kunde erbjuda mig en liten men central lägenhet, en lägenhet som visserligen hade ett jämfört med dagens hyror högt kvadratmeterpris men som i alla fall existerade. Vi talar om en liten lägenhet som jag hade kunnat finansiera med min dåvarande knegarlön. Att jag, som i väsentliga avseenden ser mig som vänstermänniska, inte kunde få hyra denna lägenhet på grund av fullständigt bisarra DDR-regler kändes bedrövligt.
Men nu har jag gett upp och köpt en bostadsrätt. Så nu ropar jag LEVE REGLERADE HYROR! För inte fan vill jag att hyresrätten ska bli ett reellt alternativ för folk vilket skulle pressa ner borättspriserna...
Permalänk | Anmäl
Harry Hole, 2011-02-14, 23:44
Alltså jag förstår mig inte på folk som kräver att det ska vara en mänsklig rättighet att få bo centralt för 4000 kr i månaden.
Sjukvård och skola mm är en rättigheter men jag vill inte att mina skattepengar ska gå åt subvention till lägenheter i stan!
Väx upp! vill du bo i stan ska ska du har råd med det! Så länge folk tjänar olika så finns det "segregation". Alternativet är kommunism a la sovjetunionen.
Sälj hela allmännyttan som bara kostar en massa pengar och använd pengarna för att bygga nytt!
Permalänk | Anmäl
Mr J, 2011-02-15, 00:08
Blir ett statligt lotteri, den som bor i en bostadsrätt kan tjäna pengar. Varför inte låta en apa kasta pil på en telefonkatalog och ge skattebetalarnas pengar (eller någon annans) till den som pilen träffar?
Permalänk | Anmäl
Pär Andersson, 2011-02-15, 00:47
#10: Jag är för marknadshyror och emot ränteavdrag. Och uppskovsreglerna.
Å andra sidan anser jag att all skatt är stöld, och är således även emot skatt i så stor utsträckning som möjligt. Framförallt bör man inte stjäla pengar från folket och sedan använda de pengarna för att sabba den fria marknade.
Permalänk | Anmäl
Magnus Nordlander, 2011-02-15, 09:26
Vissa människor förstår inte akademiska resonemang.
Det Statsministern sa var: Hyresrätten är viktig men som det är nu fungerar den inte i innerstaden i te x Stockholm. Mer eller mindre, inga hyresrätter i Stockholms innerstad lämnas till bostadsförmedlingen.
Det var exackt vad han menade.
Nu frågar jag....hur många känner en person som fått en bostad på Östermalm via bostadsförmedlingen?
Jag bor själv på Östermalm och jag känner NOLL personer som fått en hyresrätt på Östermalm via BF. Ingen jag känner har ens hört talas om detta.
Någon annan som kan rada upp tio bekanta som fått en lägenhet på Östermalm? Vi kan bråka om hyresrätt vs bostadsrätt men faktum är att ingen får lägenheter i innerstaden via BF och det var vad Statsministern sa.
Permalänk | Anmäl
Amerikanen, 2011-02-15, 09:43
Amerikanen: En stor anledning till att du inte känner någon är för att det knappt finns några hyresgäster kvar på Östermalm, de har ombildats till bostadsrätter. A andra sidan känner jag ingen som fått en hyresrätt i Tensta, men jag är saker på att det sker. Det är synd att dissa ett bBMIFCKostsdssystem baserat på ett ineffektivt kősystem.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-02-15, 10:29
"Människor är olika och har olika syn på risktagande i samband med boendet."
Att vissa vill ha bostadsrätter medan andra eftersöker hyresrätter beror alltså främst på att människor "[...] har olika syn på risktagande"? Är det här den enda nämnvärda och huvudsakliga anledningen till bostadsgapet? Där rök mitt förtroende för herr Brolin.
Löjligt.
Permalänk | Anmäl
Toofan Salehpour, 2011-02-15, 13:24
Mr J #14
Sedär nu slank det in en skröna till i debatten.
Hyresrätter är inte subventionerade. Tvärtom bidrar de allmännyttiga företagens vinster till att hålla ner kommunalskatten.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-02-15, 14:02
Calle
En missuppfattning..det finns en hel del hyresrätter kvar på Östermalm men de ligger aldrig hos BF. Anledningen är att alla vet att det går att köpa hyresrätter i attraktiva områden.
Statsministern har rätt men många Svenskar vill inte se sanningen utan lever i en värld av myter där hyresrätterna fungerar fin-fint och där allting skall förbli som det var på 1960-1970-talet.
Det är trist men det är sant.
Permalänk | Anmäl
Amerikanen, 2011-02-15, 14:51
Amerikanen: sorry, men du har fel (och bara lite rätt). Din nyliberala utopi skulle inte hjälpa upp situationen ett vittet. Att man kan köpa svartkontrakt från skumma privata fastighetsägare eller att politiker går före i hyreskön är ett lagstiftar/praxisproblem, inte ett strukturellt problem. Som sagt av andra, bygg mer (gärna något subventionerat vad mig anbelanagar) samt dra ner invandringen så ordnar det sig med tiden.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-02-15, 22:13
22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"En ombildning till bostadsrätt innebär att fastighetsägaren (den besuttne) och hyresgästen (den obesuttne) delar på kapitalbildningen. I stället för att ge allt kapital till dem som redan har, ges kapital till dem som - oftast - inte har, till dem som hyr sin bostad."
Rätta mig om jag har fel men är inte detta i allmänhet Stockholms stad som du tycker ska ge bort pengar till hyresgästerna i sina lägenheter ?
Är Stockholms stad "besutten" enligt dig ?
Återigen förekommer samma felaktigheter om kötider. Den genomsnittliga kötiden för att få en lägenhet via Stockholms Stads Bostadsförmedling är mellan 3 och 7 års kötid. Under 2010 förmedlades under 2 % av lägenheterna med 20 års kötid eller mer. Se statistiken på www.bostad.stockholm.se.
Tydligen är hyresrätterna som jag och mina vänner bor i inte på riktigt, för vi fick bostäder efter två till sex år i kön. Måste vi flytta ut nu när Brolin har berättat hur det "egentligen" ligger till?
Nästan alla problem blir lösta om varannan lägenhet får marknadshyra och varannan får reglerad hyra, slumpvis utspritt i alla hyreshus.
Segregationen försvinner, det blir mycket mer lönsamt att bygga nya hyreshus, det blir lönsamt att forska i hur folk verkligen vill bo och investera rejält i att göra bostäder och områden mycket mer attraktiva och lockande, osv. Massor av knutar löses upp.
http://kafpauzo.wordpress.com/2009/10/20/battre-samhallsgemenskap-med-ny...
Hoppas det finns en ledig plats under Paris broar när du behöver en.
Som vanligt är det de som redan har
som talar om för de som inte har vad de bör ha.
Marknaden med svarta kontrakt hanteras i princip enbart av privata mindre fastighetsägare. Vill man åt myglet så är ett monopol för allmännyttan att äga hyreshus en bättre väg. En så hög hyresnivå att innerstan får ett överskott av hyreslägenheter kommer vi nämligen aldrig att nå utan att skapa omfattande social oro.
Självklart är bostadsrätt en bättre boendeform än hyresrätt. Över tid är den gratis för innehavaren om lägenheten ligger i våra större städer eftersom värdeökningen överstiger boendekostnaden. Alla borde äga sin bostad. Bara mycket rika skulle frivilligt kunna kosta på sig lyxen att ge bort sin bostads värdestegring.
Men marknadshyra är det sämsta av alla tänkbara system. Hyresrättens enda försvar är att motverka segregation och att erbjuda bostäder nära självkostnad så att byggindustrins och bostadsrätternas priser inte blir astronomiska. Upphör dom fördelarna återstår bara hyresrättens utsugande funktion.
Det finns en grundläggande bluff i argumentationen för marknadshyra. Det är att ökat lönsamhet skulle resultera i ett utbud som balanserar efterfrågan.
Den som tror det är antingen dum, nyliberal eller både döv och blind.
Prissättningen av borätter är helt fri. Lönsamheten i Stockholm är nästan otrolig. Kostnaden för producenten är ca 20000kr per kvm totalt. Försäljningspriset inkl. föreningens lån är ca 60000kr. 200% vinst!
Om sagan om utbud och efterfrågan var sann skulle produktionen balanserat efterfrågan för länge sen. I verkligheten stoppar våra producenter alla sina projekt varje gång det minsta köpmotstånd kan märkas för att inte riskera minskad vinstmarginal och minskat aktievärde i koncernerna. Den som mättar marknaden vore en idiot.
I Stockholm byggs inte ens hälften av de bostäder som behövs. På en helt fri marknad.
Brolin argumenterar för att bostadsrätterna representerar en mycket mer öppen marknad än hyresrätterna. Det han egentligen vill ha sagt med debattartikeln är: Inför marknadshyror nu.
Antaganden för hans slutsats är mycket vaga, om inte direkt felaktiga:
"Så länge vi inte har marknadshyror kommer trycket att vara stort på ombildning till bostadsrätt.".
Mycket enkelt resonemang som inte håller. Det är långt ifrån alla som är intresserade att ombilda till bostadsrätt för att initiera en bostadskarriär. Majoriteten är nog mer intresserade att se sin bostad som en symbol för trygghet, förankrat i ett område där man trivs.
"När hyran understiger marknadshyran kommer hyresrättskontraktet ha ett värde som gör att innehavaren lockas att använda det på fel sätt, dvs. att sälja det svart, att idka byteshandel med det eller att behålla det längre tid än innehavaren egentligen har behov av det."
?
Jag har själv en hyresrätt och lockas inte alls av att använda mitt hyreskontrakt på fel sätt. Tvärtom är jag intresserad av att marknadshyror inte införs. Anledningen är enkelt - marknaden är långt ifrån fullständig och oftast direkt kontraproduktiv med avsaknad av allmänintresse. Vad sägs om att fastigheter kostar 60% mer än vad de är värda som ett resultat av en "fri marknad" och glad utlåning? Marknaden kan för övrigt inte heller tillgodose bostadsbehovet i dagens Stockholm. Om det var sant skulle det byggas långt fler bostäder än vad det görs idag, men bostadsbolagen lever på sina kalkyler och egenintresset att skapa maximal avkastning vid varje satsad investering (för övrigt är detta definitionen för spekulation).
"För den som inte vill begå olagligheter, som inte har tid att vänta 20 år i kö eller som inte har någon bostadsrätt att byta med är därför hyresmarknaden i Stockholms innerstad mer eller mindre stängd. Boendet cementeras."
För det första, fel med kötider. Se andra kommentarer. För det andra, hyresmarknaden är mer eller mindre stängd eftersom det just saknas hyresrätter! Resonemanget ovan kan för övrigt lika gärna vändas mot bostadsrätterna: Boendet cementeras eftersom det finns så pass många bostadsrätter inne i stan - vilken bostadsrättsinnehavare vill sälja sin bostadsrätt när han/hon har lyckats ta sig till bostadskarriärens högsta topp - Stockholms innerstad? Och speciellt när priset på bostäder ständigt ökar?
"Sveriges Bostadsrättsbildare, SBB, anser att det är bra för en storstad att det finns hyresrätter." Självklart, det är ju det SBB:s verksamhet bygger på - att ombilda allmännyttan. Men ombildning av allmännyttan är osmakligt då det är skattepengar (pensionspengar) som ligger till grund för den genomförda byggnationen. Med andra ord så profiteras det på vår allmänna egendom. Och då marknadshyror av allt att döma innebär en snabbare årlig hyreshöjning jmf. med det traditionella normerande systemet, är ju naturligtvis SBB också mycket intresserade av det med - det innebär högre avkastningar.
Bygg flera hyresrätter vet jag! Sprid dem till alla typer av områden för att minska på segregationen. Bygg dessa billiga så att folk har råd att bo i dem! (3:or för 10 000:-/månaden har inte de flesta småbarnsfamiljer råd med, eller 2:or för 7000-8000:-/m har inte ungdomar råd med). Och förvänta inte att marknaden eller byggbranschen skall eller vill ta tag i det. Avsätt skattepengar för att bygga, lika logiskt som enkelt!
Använd allmänna medel till det allmänna intresset genom sociala investeringar med huvudvärderingen att en bostad är en mänsklig rättighet! Då ser vi minsann skuldfri rörlighet.
Alla ni som dömer ut hyresrätten dömer väl i samma mening ut räntesubventionerna? Och uppskjutandet av beskattning efter försälning av bostadsrätter/villor? Ska det vara millimeterrättvisa, så ska det.
Framförallt, ge statsstöd alt. endast räntebidrag för byggandet av hyresrätter i Täby, saltsjöbaden och Danderyd! Det finns massor av lämplig mark där, jag vet. Till exempel har jag svårt att inse varför det ska behövas något så utsträckt som Djursholms golfklubb så nära stan - använd den fina plana marken till något bättre, som tex hyreskomplex. Dessa nybyggda hyresrätter (med lite insprängda bostadsrätter) bör sedan bebos med nyinkomna invandrare. På så sätt kanske även det besuttna etablissemanget blir lite mer öppna mot världen och globala i sinnet (för visst älskar etablissemanget globaliseringen lika mycket som de avskyr SD-folket), precis som andra svenskar.
När privata fastighetsägare till hus med hyreslägenheter ej längre behöver ge sina hyresgäster regelbunden upprustning av deras bostäder, utan samlar alla pengar i sina egna lador då drömmer man om när man hade bostadsrätt och möjlighet till ROT-avdrag.Huset däre vi bor placerat i Göteborg är byggt 1960.Köken är aldrig renoverade,ej heller badrum eller t.ex trappuppgångar och källarutrymmen.Hyran är förhållandevis låg-fattas bara.Det får väl finnas gränser i acceptans.Så situationen i Sveriges andra stad är nog oxå, hela havet stormar.Fastighetsägare har en enorm makt.
I många år var jag frustrerad över att bostadsmarknaden bisarrt nog inte kunde erbjuda mig en liten men central lägenhet, en lägenhet som visserligen hade ett jämfört med dagens hyror högt kvadratmeterpris men som i alla fall existerade. Vi talar om en liten lägenhet som jag hade kunnat finansiera med min dåvarande knegarlön. Att jag, som i väsentliga avseenden ser mig som vänstermänniska, inte kunde få hyra denna lägenhet på grund av fullständigt bisarra DDR-regler kändes bedrövligt.
Men nu har jag gett upp och köpt en bostadsrätt. Så nu ropar jag LEVE REGLERADE HYROR! För inte fan vill jag att hyresrätten ska bli ett reellt alternativ för folk vilket skulle pressa ner borättspriserna...
Alltså jag förstår mig inte på folk som kräver att det ska vara en mänsklig rättighet att få bo centralt för 4000 kr i månaden.
Sjukvård och skola mm är en rättigheter men jag vill inte att mina skattepengar ska gå åt subvention till lägenheter i stan!
Väx upp! vill du bo i stan ska ska du har råd med det! Så länge folk tjänar olika så finns det "segregation". Alternativet är kommunism a la sovjetunionen.
Sälj hela allmännyttan som bara kostar en massa pengar och använd pengarna för att bygga nytt!
Blir ett statligt lotteri, den som bor i en bostadsrätt kan tjäna pengar. Varför inte låta en apa kasta pil på en telefonkatalog och ge skattebetalarnas pengar (eller någon annans) till den som pilen träffar?
#10: Jag är för marknadshyror och emot ränteavdrag. Och uppskovsreglerna.
Å andra sidan anser jag att all skatt är stöld, och är således även emot skatt i så stor utsträckning som möjligt. Framförallt bör man inte stjäla pengar från folket och sedan använda de pengarna för att sabba den fria marknade.
Vissa människor förstår inte akademiska resonemang.
Det Statsministern sa var: Hyresrätten är viktig men som det är nu fungerar den inte i innerstaden i te x Stockholm. Mer eller mindre, inga hyresrätter i Stockholms innerstad lämnas till bostadsförmedlingen.
Det var exackt vad han menade.
Nu frågar jag....hur många känner en person som fått en bostad på Östermalm via bostadsförmedlingen?
Jag bor själv på Östermalm och jag känner NOLL personer som fått en hyresrätt på Östermalm via BF. Ingen jag känner har ens hört talas om detta.
Någon annan som kan rada upp tio bekanta som fått en lägenhet på Östermalm? Vi kan bråka om hyresrätt vs bostadsrätt men faktum är att ingen får lägenheter i innerstaden via BF och det var vad Statsministern sa.
Amerikanen: En stor anledning till att du inte känner någon är för att det knappt finns några hyresgäster kvar på Östermalm, de har ombildats till bostadsrätter. A andra sidan känner jag ingen som fått en hyresrätt i Tensta, men jag är saker på att det sker. Det är synd att dissa ett bBMIFCKostsdssystem baserat på ett ineffektivt kősystem.
"Människor är olika och har olika syn på risktagande i samband med boendet."
Att vissa vill ha bostadsrätter medan andra eftersöker hyresrätter beror alltså främst på att människor "[...] har olika syn på risktagande"? Är det här den enda nämnvärda och huvudsakliga anledningen till bostadsgapet? Där rök mitt förtroende för herr Brolin.
Löjligt.
Mr J #14
Sedär nu slank det in en skröna till i debatten.
Hyresrätter är inte subventionerade. Tvärtom bidrar de allmännyttiga företagens vinster till att hålla ner kommunalskatten.
Calle
En missuppfattning..det finns en hel del hyresrätter kvar på Östermalm men de ligger aldrig hos BF. Anledningen är att alla vet att det går att köpa hyresrätter i attraktiva områden.
Statsministern har rätt men många Svenskar vill inte se sanningen utan lever i en värld av myter där hyresrätterna fungerar fin-fint och där allting skall förbli som det var på 1960-1970-talet.
Det är trist men det är sant.
Amerikanen: sorry, men du har fel (och bara lite rätt). Din nyliberala utopi skulle inte hjälpa upp situationen ett vittet. Att man kan köpa svartkontrakt från skumma privata fastighetsägare eller att politiker går före i hyreskön är ett lagstiftar/praxisproblem, inte ett strukturellt problem. Som sagt av andra, bygg mer (gärna något subventionerat vad mig anbelanagar) samt dra ner invandringen så ordnar det sig med tiden.