Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (90) Skriv

Försvarets rekrytering

Soldater reagerar på att Livgardet tar bort deras sängar.  Läs (22) Skriv

Svininfluensan

Foto: Fotograf: Lieselotte van der Meijs
Anna Wahlgren om Svininfluensan

Varför dog min son? Vaccinationens risker måste diskuteras öppet

Vaccineringsprogram skyddar kollektivet men kräver ett högt pris för individer, som allvarliga sjukdomar och död. Detta är en avvägning som måste diskuteras mer öppet, skriver författaren Anna Wahlgren som själv förlorat ett barn efter en vaccinering.


Om författaren

Anna Wahlgren är författare och finns på www.annawahlgren.com

Den första mars, om några veckor, är det 36 år sedan min yngste lille son dog i difteri. Om några månader, den 4 maj, skulle han ha fyllt 40 år, om han fått leva.

Varför fick han inte det?

I snart 36 år har jag varje dag tänt ett ljus för honom, för mina minnen och för min sorg, för min glädje och min ohyggliga saknad. Jag fick tre barn till efter lilla Aron. Men inget barn kan ersätta ett annat. Varje barn, hur många man än får, öppnar en ny dörr till ens hjärta, en dörr som aldrig skulle ha öppnats om inte just det barnet blivit till. Och det finns hur många dörrar som helst. Men har just den dörren, för just det barnet, en gång öppnats, går den aldrig att stänga igen. I mitt hjärta står en dörr och slår, och slår, och slår.

Difteri, då som nu - skyddet mot difteri, ska jag ju säga - ingick i den så kallade trippelvaccineringen av späda barn. Aron var yngst av de små och alltså den som senast vaccinerats. Jag hade följt programmet slaviskt. Han var två och ett halvt år, när jag inför en lång resa till fjärran land gick till vaccinationscentralen med alla barnen och bad doktorn ge dem allt - ja, extra allt. Doktorn lugnade mig särskilt vad just difteri beträffade: "Det är de ju redan vaccinerade mot."

Vår första vistelse i Egypten blev fem månader lång, lärorik men mycket svår. Den bröts av den riktigt svåra formen av gulsot, då jag höll på att stryka med. Hepatit tar hårdast på vuxna, fick jag veta senare. Nu när jag såg att det näst äldsta barnet fått gula ögonvitor uppbådade jag mina sista krafter och såg till att vi kom hem, alla. En lång sjukhusvistelse följde. Ett drygt år senare återvände jag till Egypten med de tre små som inte börjat skolan, Aron och hans bror och hans närmsta lilla syster. Jag ville reda ut saker och ting; jag hade överilat gift mig där med en student, som jag lärt känna i Sverige. Nu var det slut, men inte avslutat.

Hur kunde jag återvända?! Den bottenlöst förtvivlade frågan har torterat mig i alla år. Och jag har fått god hjälp i mina helvetiska självanklagelser. Jag hade ju ansvaret för min lille son - jag ensam. Jag mäktade inte beskydda honom. Jag bar ansvaret för hans liv. Nu, tre år och tio månader gammal, var han död. Skulden får jag bära så länge jag lever. Också ansvaret för hans död var ju mitt - mitt ensam. "Du kan ha det som du har ställt till det", sa min far och vägrade komma till begravningen.

Min andre make, alltigenom frånvarande pappa till de tre mellanbarnen, anmälde mig för socialen. Två tjänstemän kom på oanmält besök i sorgens hus, där de föga bekymrade sig om sin tystnadsplikt: "Har hon haft ihjäl en unge kan hon ha ihjäl fler", kunde de lystet berätta att mannen hade sagt. Aron blev kallad till fyraårskontroll på barnavårdscentralen, och jag fick ringa och avboka. Oj då, var han död? Det hade de missat. Kriminalreportrar från kvällstidningarna ringde och undrade hur stor livförsäkringen varit - den jag enligt deras anonyma källa tecknat för min lille son precis innan vi reste, alltså innan jag, enligt den envisa uppgiftslämnaren, hade bragt honom om livet. "Blir du rik nu?" (Nej, jag tog aldrig någon livförsäkring på mina barn. Däremot olycksfallsförsäkrade jag dem alla.)

Difteri är en förrädisk sjukdom. Till en början ter den sig som en vanlig halsfluss med vita prickar på svullna halskörtlar. Det dröjde innan jag förstod att något var allvarligt fel. Febern gav sig inte och Aron blev sämre, inte bättre. Jag sökte läkare. "Varför kommer ni så sent?" undrade den gamle doktorn bekymrat, sedan han direkt ställt diagnosen. Men difteri hade inte funnits i min sinnevärld. Aron var ju vaccinerad! Den gamle läkaren, utbildad i Storbritannien, satte in en dunderkur av antibiotika. Två veckor senare andades han ut: "I am so happy we could save him!" Men följdsjukdomarna, nervskadorna, allt som är difteri - hade haft gott om tid att slå fäste. Tre veckor senare dog min lilla pojke i hjärtinflammation på sängen framför mig. Vi åkte till doktorn ändå. Hans ögon tårades. Som alla andra hade han fäst sig vid Aron. Och han kunde berätta att detta var det första fallet av difteri med dödlig utgång på tio år i Egypten.

Varför var det det? Varför dukade Aron under för den livshotande sjukdom han var vaccinerad emot? "Det där skyddet varar bara ett år", fick jag plötsligt och senkommet veta av en läkare i Sverige, en annan än doktorn på vaccinationscentralen, specialisten som försäkrat mig att någon spruta mot difteri ju inte behövdes, eftersom barnen var trippelvaccinerade ordentligt. Visste han inte? Eller brydde han sig inte? Vilket var sant? Var någonting sant? Hur jävla lite vet läkarna egentligen, ursäkta?

Förlamad av sorg frågar man inte så mycket. Man stångar sig mest blodig mot Gud. Jag hade i mitt chocktillstånd sinnesnärvaro nog att titta de två andra barnen i halsen, de som sett sin lillebror dö. Mycket riktigt, de hade också fått sina vita prickar. Jag beredde mig förlamat på att kanske mista dem också. Men de blev aldrig dåliga. Prickarna var borta dagen efter. Där var Gud god mot mig. De fick inte ens feber.

Varför inte? Varför dog Aron, han som var senast vaccinerad? Hade de äldre barnen arbetat upp en motståndskraft som trotsade vaccineringen, något Aron inte hunnit eller orkat med? Hade trippelvaccineringen gjort honom intaglig för difteri? Hade den gett honom difteri? Var "skyddet" en invit? Var bombardemanget av alla de andra vaccinerna det som blev spiken i kistan? Hur ska jag veta? Jag får aldrig veta.

Vi levde - och barnen lekte - omgivna av fattiga trashankar till barfotabarn. Vi bodde inte på något lyxhotell i Kairo eller i något svenskparadis till resort vid havet. Varför fick inte dessa drösar av lortiga småungar omkring oss på vischan, de som följde varje steg vi tog, difteri? Ingen ska inbilla mig att de var vaccinerade mot difteri. Eller mot något annat heller. Min lilla "skyddade" pojke var den ende som blev smittad och dog. Varför?

Ljusskygga vaccinförespråkare avfärdar mig kategoriskt. "Det är omöjligt", säger de. Aron var vaccinerad mot difteri och dog i difteri. "Omöjligt!" Har jag misstagit mig? Lever han?

Det som är omöjligt är att mista ett barn. Det finns inget annat ord. Omöjligt.

Primum non nocere. Det första är att inte skada. (Hippokrates, "läkekonstens fader", ca 460-377 f Kr.)

Dagens läkare känner oftast inte till de sjukdomar vi i dag vaccinerar mot, eftersom de minskade så kraftigt i förekomst redan innan vaccinering blev allmän. Därför är det naturligt att fokusera på de direkta biverkningar som en felaktigt behandlad sjukdom kan ge, medan man blundar för de åkommor som uppstått i vaccineringens spår, såsom cancer, astma, allergi och epilepsi.

Mitt livs största misstag var att låta vaccinera min son. Magnus var ett friskt barn som utvecklades normalt. Han pratade, skrattade och var nöjd med livet. Kort efter det andra vaccinationstillfället fick han feber, blev dåsig och sov mer än vanligt. Han skrek konstant i vaket tillstånd, slutade titta oss i ögonen och försvann in i sig själv precis som när en gammal människa blir dement. Innan Magnus hunnit fylla tre år hade han fått diagnosen autism. I dag är Magnus 18 år och svårt autistisk och epileptisk. Han har inte pratat på 16 år. Han kan dessutom vara våldsam och aggressiv. Kvar är höljet av en människa som myndigheterna medvetet har offrat på vaccinprogrammets altare.

Vaccineringen ökade på 50-talet, för att verkligen ta fart på 60-talet, då tusentals barn drabbades av autism. År 1978 stiftades lagar i USA som gjorde vaccinering obligatorisk. Och en ny och ännu större våg av autism skapades. Nådastöten kom 1997 då dataregistrering infördes och de barn som man tidigare missat tvångsvaccinerades med fler vacciner och vaccinkombinationer än någonsin tidigare; hela 21 stycken före fem års ålder. Autismen ökade lavinartat. På 50 år hade således antalet fall av autism ökat enbart i USA från noll till 500 000 och alltid i samband med ökad vaccinering. I dag finns flera miljoner autistiska barn i USA, där man nu kräver 36 vacciner för att barnen ska få börja skolan.

Ett barn på 64 i Storbritannien och ett barn på 110 i USA får nu diagnosen autism.

Elektronisk övervakning av spädbarn har kartlagt den katastrofala reaktionen på vacciner - och hur barnen dör i plötslig spädbarnsdöd efteråt. Och mycket riktigt - när Japan höjde vaccineringsåldern till två år upphörde plötslig spädbarnsdöd. Vidare visade en studie i Nya Zeeland att 23 procent av vaccinerade barn led av astma och 30 procent av allergier. Hos icke vaccinerade barn var förekomsten noll procent för båda åkommorna.

Det är egentligen inte alls konstigt att barnens hjärnor skadas av vacciner. Det är nämligen så att virus som ingår i vacciner odlas på kött: människokött från aborterade foster, apnjurar, kycklingfoster, hästblod och liknande. Alla dessa djurarter har sina egna virus som frodas tillsammans med viruset som odlas. Hela härligheten blandas sedan med giftiga kemikalier och tungmetaller, såsom formalin, kvicksilver och aluminiumfosfat. Meningen är att dessa virus ska dödas eller försvagas, men vetenskapliga studier har bevisat att långtifrån alla är dödade eller försvagade. De är i högsta grad levande och virulenta och får även sällskap av amöbor som gärna mumsar i sig hjärnvävnad och myelin. När nu den här sörjan av ruttet kött och allergi- och cancerframkallande kemikalier sprutas in i människor, är det meningen att immunförsvaret ska påverkas - och det gör det med råge.

Vaccintillverkare erkänner helt öppet i sin produktinformation att sjukdomar uppstår efter vaccinering. Synd att jag inte läste informationen innan vaccineringen ägde rum. Det var först efter det att mitt barn blev skadat jag för sent upptäckte vad vacciner innehåller: 0,01-,025 % vardera av formaldehyd, kvicksilver (eller ersättningen 6-feno-oxyetanol, ett protoplasmiskt gift), aluminium, färgförtunning, kylarvätska, färgämnen, rengöringsfenoler, lösningsmedel, borax, desinfektionsmedel, natriumglutamat, glycerol, sulfit- och fosfatsammansättningar, polysorbat 80/20, sorbitol, polyribosylribitol, betapropiolakton, AmfotericinB och andra kemikalier, plus hydrolyserat gelatin, kasein, blod och vävnad från döda djur (t ex ko, kycklingembryo, apa, får, gris, hund etc.), celler från aborterade människofoster, muterade människovirus, förorenande djurvirus (t ex SV 40, vilket orsakar cancer hos människor), bakterier, bakteriella endotoxiner, antibiotika, jäst samt DNA från djur, bakterier och virus (som när det injiceras kan införliva sig med mottagarens DNA).

Och till vilken nytta? Vacciner skyddar inte ens mot sjukdomar. De ökar risken för sjukdomar. De sprider sjukdomar.

När USA införde obligatorisk vaccinering mot kikhosta 1978, till exempel, ökade sjukdomen med 300 %. Sverige slutade vaccinera mot kikhosta 1979. Resultat: färre sjuka. Sverige återinförde vaccinering mot kikhosta för några år sedan (46 barn dog när de testade vaccinet - man hade räknat med "bara" 20 döda). Kikhosta har nu ökat med 300 %.

I tredje världen är vacciners effekt på fattiga och undernärda barn än mer katastrofal. Dr Kalokerinos noterade att 50 % av urinvånarebarn i Australien dog efter vaccinering. Han till och med skrev en bok om sina erfarenheter: "Every Second Child".

EU-parlamentets hälsoutskott är förvånat över att antalet dödsfall i de europeiska länder som drabbades av /svin/influensan är ungefär lika högt oavsett om befolkningen massvaccinerades eller inte, som till exempel i Polen, där man vägrade att vaccinera befolkningen överhuvudtaget.

Utskottet misstänker att läkemedelsbolagen, som tjänade stora pengar på vaccin, kan ha fått för stort inflytande i ländernas reaktion på alarmet. Vaccinets verkan bygger på vetenskapliga studier som bara läkemedelsbolagen själva sitter på, och som inte lämnas ut till hälsovårdsmyndigheterna som blint köper dem, är hälsoledamöternas kritik.

Sanofi Pasteur uppger i sin produktinformation att deras trippelvaccin mot difteri, stelkramp och kikhosta kan orsaka såväl autism som plötslig spädbarnsdöd.

Det verkligt intressanta är att det inte finns några autister bland Amish-folket, en religiös grupp i USA och Kanada omfattande 230 000 människor. Varför inte? Jo, de flesta Amish tillåter inga vacciner. De enda autistiska Amish-barnen är adoptivbarn från Kina - vilka levereras först efter att ha vaccinerats. En funktionär på CDC (Center for Disease Control) berättade för kongressens särskilda hearing om autism att det inte finns några ovaccinerade barn som är autistiska.

När vi läser bipacksedeln till Pentavac får vi veta att vaccinet består av bland annat aluminiumhydroxid och formaldehyd. Vi kan också läsa att vaccinet inte får ges till någon som är överkänslig mot dessa ingredienser. Aluminiumhydroxid associeras bland annat med kronisk kognitiv dysfunktion och Alzheimers sjukdom. Formaldehyd är allergi- och cancerframkallande enligt kemikalieinspektionen. Frågan är om inte alla människor är överkänsliga mot dessa ämnen? Det är nämligen gifter! Och detta injiceras i spädbarnen med motiveringen att det stärker deras immunförsvar och håller dem friska. Vart har det sunda förnuftet tagit vägen?

Alla bör vara medvetna om att vacciner inte genomgår någon placebokontrollerad dubbelblindstudie, vilket andra läkemedel måste göra. Det innebär förenklat att man jämför ett verksamt ämne med ett icke-verksamt ("sockerpiller") mellan två grupper av slumpvis utvalda personer som själva inte känner till vilket alternativ de får. När man ska utvärdera vacciners effektivitet och säkerhet jämför man vaccinet med - ett annat vaccin! Vore inte det absolut mest riktiga att jämföra vaccinerade barn med icke-vaccinerade? Naturligtvis.

Mantrat "mer nytta än skada" tillämpas i folkhälsoperspektiv: vissa får betala dyrt för att andra ska anses skyddade. Principen skulle knappast accepteras inom andra delar av samhällsväsendet - att helt konfiskera slumpvis utsedda personers tillgångar för att använda dem till angelägna samhällsprojekt vore nog svårsmält för de flesta.

Men låt oss anta att det vore så, att en minoritet offras på vaccinaltaret för att majoriteten ska få skydd. Har då inte denna minoritet gjort sig förtjänt av all den vård och omsorg ett samhälle kan uppbringa? Borde inte dessa skadade lyftas fram och hyllas, eftersom de - om än ofrivilligt - offrat liv och hälsa för sina medmänniskor? Men nej, de vaccinskadade göms undan, och etablissemanget gör allt för att tysta ner de förtvivlade föräldrarna. De få som orkar göra sina röster hörda blir kraftigt motarbetade, förlöjligade och kanske värst av allt - misstrodda. Varför? Jo, en exponering av de vaccinskadade skulle lätt få den stora massan att börja ifrågasätta vaccineringsprogrammen, och då stannar hela maskineriet som dagligen pumpar in gifter i barn och pengar till Big Pharma.


http://www.youtube.com/watch?v=pQK_qhOdUcI&feature=player_embedded#

Källor:
(I) Karlström & Ström, Österbottens Tidning, 28.1.2011
(II) Rees, Österbottens Tidning, 4.1.2011
(III) National Autism Association
(IV) Rees, Passagen, 28.1.2005
(V) Svenska Dagbladet 29.1.2011





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32956

30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Kära Anna

Det var många frågor och misstankar som du tar upp i din artikel. Som läkare står man ständigt inför frågan om vad som är minst skadligt. Alla mediciner och behandlingar (operationer etc) har biverkningar, även dödliga biverkningar. Därför måste man överväga om behandlingens fördelar överväger dessa nackdelar. Det gör man oftast i jämförande studier, där man använder placebo eller en tidigare känd behandling.

Under alla år som jag varit läkare har jag blivit alltmer osäker på det aktuella kunskapsläget. Huvudskälet till det är att en allt större del av den läkemedelsrelaterade forskningen inte bara finansieras av läkemedelsföretagen, utan även utförs av dem. De beräknar resultaten, och publicerar dem efter behag. Ogynnsamma studier förtigs. Den obundna forskningen för en tynande tillvaro på universitetens underfinansierade institutioner. Tyvärr finns åtskilliga exempel på att företag förtigit viktig information. Det handlar för dem om många miljarder, och incitamenten för korruption är precis lika stora som dessa astronomiska belopp.

Detta är ett reellt problem. Trovärdigheten är viktig när det gäller folkhälsokampanjer. Om folk inte låter sig övertygas av ett bra vaccin så kommer många barn att dö i onödan. Omvänt så kommer förstås många skadas av dåliga vaccin om information mörkas. Men ännu värre är nog att trovärdigheten urholkas.

Det är en angelägen uppgift för WHO internationellt och Socialstyrelsen/Läkemedelsverket nationellt att ta initiativ till en lagstiftning som garanterar insyn i läkemedelsföretagens forskning. Det ska inte vara möjligt att dölja oönskade resultat eller att rigga forskningens för att ge önskat resultat.

Så långt håller jag med dig.

Permalänk | Anmäl #1 Lars Bohman, 2011-02-10, 14:26

Detta är nog en av de sämsta artiklarna jag läst på Newsmil.

Allvarligt, är det någon, med bara ett uns av förnuft, som på allvar tror på att sjukvården i , inte bara Sverige, utan även i Europa och USA medvetet vill skada människor? Att Sjukvården medvetet, inte vara vill göra barn sjuka, utan även faktiskt döda dom?

Det är faktiskt det som Anna Whalgren skriver.

Samt...det är där med vaccinering och autism, det avhandlades för bara nån vecka sedan i media. Där finns ingen koppling mellan Vaccinering och autism.

"På 50 år hade således antalet fall av autism ökat enbart i USA från noll till 500 000 och alltid i samband med ökad vaccinering. "

Seriöst, här hävdas alltså att autism inte fanns överhuvudtaget för 50 år sedan, utan det har "uppstått" genom att man vaccinerat barn!

Det här är ovetenskaplig svammel av värsta sort, Anna Whalgren är en i grunden totalt oansvarig person, och Newsmill borde itne ta in sånt pladder.

Permalänk | Anmäl #2 PerA, 2011-02-10, 14:48

Anna!

Förlusten av ett barn går inte att föreställa sig, jag beklagar verkligen. Innehållsmässigt var dock den här texten en lång rad felaktigheter och missförstånd, uppblandat med känslomässiga argument och misstänkliggörande.

Mats Reimer har ju redan bemött mycket av detta på sin blogg: http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2010/1...

Vänliga hälsningar,
Petter

Permalänk | Anmäl #3 Petter T, 2011-02-10, 14:55

Jag är bara överlycklig idag att jag lyckades förhala, manipulera, dra ut på tiden så att min lille nu femårige dotterson aldrig hann vaccinera sig mot svininfluensan innan den plötsligt var över.

Anna jag tror du har helt rätt. Vi är i händerna på läkemedlsföretagens girighet. Jag läste mycket om squalene i svininfluensavaccinet.
Det var skrämmande läsning. Idag garanterar man att squalene inte finns i det nya vaccinet vilket ju innebär att man förstår hur jevla farligt det är. Ändå basunerade man ut att alla skulle vaccineras.

Och i det nya vaccinet, vilket skit ingår istället? Och varför tog man inte på allvar hur skadligt squalene var redan då det vaccinerades? Jag anser att det var oerhört cyniskt att vaccinera småbarn utan mer kännedom om squalene och dess effekter. Nu vet vi, narkolepsi hos ett antal barn.
Och många som jag känner vittnar om att de är onormalt trötta i sitt vardagsliv efter vaccineringen, de vill bara sova. Jag har hört det i flera fall i min omgivning.

Vad gäller förlusten av din lille Aron, tro mig, du bär en enorm sorg, men han är lycklig däruppe i sin himmel. Sorgen är inte hans utan den som lämnas kvar i vanmaktens grepp.

Jag har alltid varit imponerad av din klokskap och värme, inte minst i mina egna barnafrågor. Tack!!

Permalänk | Anmäl #4 Christina Lundqvist, 2011-02-10, 15:37

"Well, Dr. Wakefield has been shown to have used absolutely fraudulent data. He had a financial interest in some lawsuits, he created a fake paper, the journal allowed it to run. All the other studies were done, showed no connection whatsoever again and again and again. So it's an absolute lie that has killed thousands of kids. Because the mothers who heard that lie, many of them didn't have their kids take either pertussis or measles vaccine, and their children are dead today. And so the people who go and engage in those anti-vaccine efforts -- you know, they, they kill children."

/ Bill Gates

Det är synd att ni inte kan lämna myten att vaccin orsakar autism. Det sänker trovärdigheten, det sänker hela artikeln, jag läste inte ens slutet av artikeln. Men ok anti-vaccinrörelsen tror inte på medicinska auktoriteter (och inte heller på Bill Gates), man undrar vad de tror på? Klipp på Youtube?

"På 50 år hade således antalet fall av autism ökat enbart i USA från noll till 500 000"

Och med den meningen försvann den sista trovärdigheten. Tror Anna Wahlgren verkligen inte att ingen hade autismspektrumstörningar fram tills för 50 år sedan?

Någonstans kring 1 % av alla människor har någon form av autism. Varför inte acceptera det enkla faktumet? Accepterar att vissa av oss är lite annorlunda, att vissa av oss har hjärnor som fungera på ett något annat sätt. Är det så svårt?

Egentligen undrar jag om artikeln förtjänar kommentarer över huvud taget. Jag tycker inte frågan är värd att diskuteras längre, att newsmill anser att frågan är värd att diskutera är tragiskt.

Permalänk | Anmäl #5 Anders Ekergård, 2011-02-10, 15:44

Förresten kanske jag ska tillägga att jag inte vill eller orkar debattera frågan. Om någon skriver ett svar till min kommentar, kommer jag inte att svara.

Permalänk | Anmäl #6 Anders Ekergård, 2011-02-10, 16:10

Livet är ofta oförutsägbart, så även döden. Men faktum är att det inte finns någon åtgärd som fungerar så bra för att förhindra barnadödlighet, som just vaccinationer. Jag har själv arbetat i ett fattigt land där familjerna ofta bodde i ett stort rum med jordgolv. Vissa mödrar hade så mycket som femton barn. Det kommer inte nästa generation att ha - för numera fick de vaccin, och nästan alla barn överlevde.

Permalänk | Anmäl #7 Johan Rönnblom, 2011-02-10, 16:28

#8

Du förutsätter att livet är det största av allt, det gör inte jag. Jag tror himlen är en betydligt skönare plats att vistas i.

Permalänk | Anmäl #9 Christina Lundqvist, 2011-02-10, 17:24

Nej jag tror absolut inte på brinnande helvete, jag tror helvetet här på jorden för många av oss räcker som utmaning.

Den gudomliga rättvisan ligger för mig i reinkarnationen. Du går i olika "klasser" genom olika liv. Vissa har gått fler rundor och är mer erfarna i livet, andra är nybörjare, de går i förstaklass.

Alla drar vi med oss vår karma, dvs den negativa energi vi utsatt andra för i tidigare liv och vi får i detta liv betala för kalaset. Plus att vi blir skyldiga framöver i nästa liv för den skit vi sår nu.

En liten som går bort behöver inte vara här längre än den utmätta tiden. Himlen är en skönare plats att vistas i som jag ser det., en annan dimension av verkligheten.

Permalänk | Anmäl #11 Christina Lundqvist, 2011-02-10, 19:14

"Varför fick inte dessa drösar av lortiga småungar omkring oss på vischan, de som följde varje steg vi tog, difteri? Ingen ska inbilla mig att de var vaccinerade mot difteri." -- klart de får difteri de med, och de som hade fått det var redan döda, de andra var naturligt immuna vilket har ett ganska högt pris. Anna kan ju jämföra spädbarnsdödligheten i Egypten med den i Sverige, och sedan fråga sig om hon skulle vilja byta.

En annan historia om difteri och vaccin finns att läsa här:
http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2004/Host/salisbury_gay-i_isens_g...
Där var det ingen som ifrågasatte vaccinets verkan, tvärtom gjorde slädhundar och slädförare heroiska insatser för att få vaccin till den avlägsna byn Nome i Alaska där en difteriepidemi hade brutit ut och samtidigt låg byn isolerad av den kallaste vintern i mammaminne. Där handlade det inte om att enstaka barn dog utan om att hela byn riskerade att utplånas av difteri.

Permalänk | Anmäl #12 Paul Schlyter, 2011-02-10, 20:08

#2 Skrikhalsen PerA hänger inte med. Det har nyligen framkommit att den förkättrade autismrapporten inte alls var så grundlös som det ett tag utbasunerades.

Anna Wahlgren presenterar fett med fakta och sakliga argument. PerA däremot, har bara invektiv att komma med.

Permalänk | Anmäl #15 Peter Ingestad, 2011-02-10, 20:36

Ja, som sagt, Dr.Wakefield får anses rehabiliterad, vilket fler har missat .DEN nyheten slogs ju inte tillnärmelsevis upp lika brett som själva falsklarmet om "falsklarmet"!

Permalänk | Anmäl #16 Peter Ingestad, 2011-02-10, 20:39

@Peter Ingestad,

"Anna Wahlgren presenterar fett med fakta och sakliga argument. "

*gapskratt*

Finns inget mer att säga om det .

Permalänk | Anmäl #17 PerA, 2011-02-11, 03:17

Jag beklagar verkligen dina hemska upplevelser men du ska varken anklaga dig själv eller vaccinationen för det som har hänt. De "vetenskapliga fakta" som du bygger din hypotes på är nämligen rent nonsens som sprids på nätet! Jag måste bemöta din artikel för att förhindra att inte andra föräldrar använder den i sitt beslut om de ska vaccinera sina barn. Annars riskerar din artikel att medföra att andra barn dör eller lider i onödan.

Du skriver t.ex. "Sverige slutade vaccinera mot kikhosta 1979. Resultat: färre sjuka. Sverige återinförde vaccinering mot kikhosta för några år sedan (46 barn dog när de testade vaccinet - man hade räknat med "bara" 20 döda). Kikhosta har nu ökat med 300 %"

Sanningen är precis tvärtom! Smittskyddsinstitutet fann "Kikhostan har minskat kraftigt hos förskolebarn sedan återinförandet av kikhostevaccination i Sverige 1996, vilket också var målsättningen när programmet infördes. "
Bland annat visar uppföljningen att bland tvååringar så sjönk incidencen av kikhosta från 1600 fall/år till några tiotal efter vaccinering!!
http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/kikhosta/?t=com&p=10568
http://www.smittskyddsinstitutet.se/upload/15463/Kikhosta.gif

Kopplingen mellan vaccin och autism är mycket undersökt och kunnat verläggas av flera stora epidemiologiska undersökningar. Denna befarade koppling bygger på en undersökning av Andrew Wakefield som visade sig inte bara vara felaktig utan även med största sannolikhet medvetet förfalskad!
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Wakefield

Det är även fel att Amishfolket inte vaccinerar och att det inte förekommer autism bland dem. Detta rykte kommer inte från en vetenskaplig publikation utan från en bok Age of Autism av reportern Dan Olmsted. Läs mer här:
http://combatingautismfromwithin.blogspot.com/2008/01/guess-what-amish-v...

Vaccin HAR biverkningar - ibland allvarliga - men man får väga risken mot biverkningar mot risken av sjukdomen den skyddar mot. Ett gott råd är att inte lyssna på denna typ av "vetenskapliga" myter och rykten. Om man misstror svenska myndigheter och Smittskyddsinstitutets rekommendationer så måste man själv sätta sig in i den vetenskapliga litteraturen (=vetenskapliga tidskrifter med "peer reviewing"). Eftersom det även där ibland finns rön som är motsägelsefulla får man värdera undersökningarnas kvalitet så man själv får en nyanserad uppfattning. Lita INTE på bloggar och You-Tube-klipp!

Permalänk | Anmäl #19 Richard Schatz, 2011-02-12, 09:31

Vi vanliga människor måste förstå att man idag inte kan lita på myndigheter längre. Vi måste söka information själva, inte minst då vi idag har kommit så långt teknologiskt. Bedömningen av svininfluensavaccinet Pandemrix var ju minst sagt olika från land till land. I Sverige var det ju de minsta barnen och de gravida kvinnorna som skulle ha vaccinet i första hand. I Österrike fick inga barn under 18 år vaccineras och inga gravida kvinnor!!!
Läkemedelsbolagen arbetar ju inte för att bota människor, bara lindra för stunden, eller göra dem totalberoende. Alltså iskallt beräknande människor som gör vad som helst för pengar. Vi måste som tänkande människor skaffa egen information, se hur andra länder bedömer risker, innan vi i tar ett obeprövat vaccin eller läkemedel. Det mest tragiska med svenskarna idag är deras flockbeteende.
Om vi får Ebola-virus i Sverige eller "flygande aids," den dagen får vi vaccinera dag och natt om det finns effektivt vaccin vill säga. TBC är också en tickande bomb där det idag inte finns något botemedel.

I övrigt all empati med Anna Wahlgren som får leva resten av livet med sorgen efter ett barn som kanske inte behövt dö.

Permalänk | Anmäl #22 Marguerithe, 2011-02-12, 12:30

Bra artikel. Beklagar din förlust. Visste inte om detta.

Du har sannolikt rätt i det du tror och säger. Tyvärr har många här låst sig i ett ensidigt tänkande och vill inte se hela sanningen kring vaccin, vilket inte är särskilt vetenskapligt. De ser de delar inom forskningen som bejakar deras egen syn. De ser inte hur läkemedelsföretagen i viss mån styr både forskning och information till deras fördel.

Media har en stor skuld i detta. Nu senast genom att sprida vidare lögner om Dr Andrew Wakefield. Han är bevisligen helt oskyldig. Förfärligt hur denna häxjakt på en oskyldig människa kan fortgå.

Det är mycket media inte berättar. T ex att det bland forskare finns tveksamheter om kopplingen mellan HIV och AIDS, att man med rätt kost och genom att att motverka oxidativ stress, d v s stärka immunförsvaret på naturlig väg, kan bli fri från HIV.

Att vaccin kan ge upphov till autism är mer eller mindre bevisat. I sammanhanget kan detta vara av intresse. Detta är en ny och intressant vetenskaplig granskning av relevanta studier utförd av Helen V. Ratajczak presenterad i Journal of Immunotoxicology" som stärker misstanken. http://www.rescuepost.com/files/theoretical-aspects-of-autism-causes-a-r...

Permalänk | Anmäl #25 Pål Bergström, 2011-02-12, 20:43

Min uppfattning är att det krävs ett noggrant övervägande innan sjukdomsalstrande ämnen införs i kroppens system. Jag gjorde därför en efterforskning i aktuellt vaccin samt bl a uppgifter från SCB och valde därför att avstå från att bli vaccinerad. Det var med sorg jag åsåg hur villigt och okritiskt människor köade för att bli injicerade.

Mina föräldrar, varav den ene har fibromyalgi, pressades av sin hälsocentral och gick med på att ta sprutan, trots mina varningar. Under en hel vecka efteråt kunde de ej kliva ur sina sängar. I över sex månader gick min mor med rullator med armstöd p g a att inflammerade muskler klämde på ryggnerverna så att hon knappt kunde gå, sitta eller ligga. Därefter har hon gått med kryckor tills alldeles nyligen. Min far fick så ont i sitt ena knä att han hade stora svårigheter att gå. Till slut kunde han förflytta sig, men endast med knästöd applicerat. Deras tillstånd har en så nära anknytning till vaccinationen i tid (dagen efter), art (inflammerade muskler m fl distinkta symtom) och kvantitet (bägge drabbades), att en annan förklaring synes mycket långsökt. Dessa två exempel är inte heller de enda jag stött på.

Inför vaccineringen och med mina erfarenheter som jurist, analytiker och hälsoinformatör, följde jag de olika händelserna i samhälle och omgivning, samt kände en stor sorg och vanmakt inför åsynen av stora människoskaror som likt boskap och med en hjärtknipande godtrogenhet underkastade sig och sina barn den auktoritära (ja, faktiskt) vårdpersonalens maningar som icke tillät något ifrågasättande. Jag skulle kunna lämna flera exempel på hur människor behandlats. En, tyvärr numera död, bekant till vår familj befann sig i sitt hem på serviceboendet när en form av personal kom för att hämta henne till den organiserade vaccineringen. Vår bekant svarade att hon nog inte ville bli vaccinerad. "Nej, kom nu så går vi!" fick hon bestämt till svar varefter hon leddes iväg.

Jag bara häpnar inför den järnhårda masshysteri som drabbar de som ska ta hand om de sjuka och behövande, och som svarar med stränghet på den försyntaste invändning. Är vi människor eller boskap? Själv väljer jag att försöka, så gott jag hinner och kan, fatta ett beslut baserat på förnuft och fakta. Jag förstår att många har ont om tid att tänka efter och söka kunskap. Jag förstår att det kan vara svårt att stå emot när alla andra går i en viss riktning. Jag förstår att det är viktigt för ett samhälles fortbestånd att vi litar på varandra och myndigheterna. Men det är en sak vad vi väljer att injicera i vår egen organism. Att fatta ett sådant beslut för dem vi ansvarar för, som våra barn, de svaga, sjuka och gamla, ja si det är något helt annat. Vi har ett oerhört mycket större ansvar för beslut vi fattar åt andra, än de vi tar för oss själva. /Skrivet med omtanke för er alla.

Permalänk | Anmäl #26 J A Olsson, 2011-02-14, 18:40

Hej Anna !
Vad bra att du tar upp vaccinationerna till diskussion, det är så mycket som har svårt att nå allmänheten i denna fråga.
Vi är verkligen offer för en mytbildning vad gäller vaccinationerna, tex att det var vaccinationerna som utrotat de svåra sjukdomarna.

Det var istället bättre levnadsförhållanden, med bättre hygien, bostäder,näring etc som gjorde att dessa sjukdomar var sällsynta.

I och med massvaccineringarna återkom sjukdomarna i stor omfattning, det är alltså ingen ovanlighet att barn, i likhet med din son, fått just den sjukdom som de vaccinerats mot.

Läsvärt: http://www.klokast.se/siem/Phillips.html - vore kul att höra vad du tycker om den artikeln,
Hälsningar
Ulla-Brita

Permalänk | Anmäl #27 Ulla-Brita Pedersson, 2011-02-15, 18:13

Det kunde man ju tänka sig: Så fort Anna Wahlgren skriver kritiskt emot svininfluensahysterin, rycker hela Newsmills VoF-maffia ut till gemensamt motdrag (det är dock inte så många längre, och kan inte trollsabotera så mycket sedan diskussioneerna här bara kan föras av registrerade medlemmar).

När man nu förlorat slaget angående Annika Dahlqvist (som av dem blev utnämnd till Årets Förvillare 2010 pga hennes kritik mot svininflusensahysterin - trots att motiveringen de gav var sakligt falsk, grundades på kvällstidningsskriverier och anklagade henne för saker hon redan från början dementerat) - så förtiger man det, och hoppar istället på en annan person med snarlik kritik, för att liksom ge sken av att ens ståndpunkt i frågan faktiskt inte var så objektivt och sakligt motiverad, som man från början gjorde gällande.

Ynkligt, VoF. Och sluta försöka trolla sönder Newsmill, diskussioner, tack.

Permalänk | Anmäl #28 Rickard Berghorn, 2011-02-18, 20:43

Korr till ovan: "... för att liksom *ge sken av* att deras ståndpunkt i frågan var så objektivt och sakligt motiverad, som man från början gjorde gällande". Ska det vara.

Med andra ord: VoF:s ståndpunkt i frågan var aldrig annat än rent "tyckande", och de klarar inte av att motivera den på sakliga grunder. Att däremot syssla med smutskastning och osakliga och ohederliga personangrepp, det gör de hjärtligen - i alla fall så länge de slipper ta ansvar för sina lögner.)

Permalänk | Anmäl #29 Rickard Berghorn, 2011-02-18, 20:51

Det finns ett enkelt råd till alla föräldrar. Lyssna inte på antivaccinmaffian, lyssna heller inte på mig, lyssna på din läkare. Ta INTE medicinska råd från internet!

Permalänk | Anmäl #30 Anders Ekergård, 2011-03-29, 11:47

Antivaccinmaffian!!! :-D
Damn, nyspråket är implementerat till 100 %
De som producerar, drar vinst av och på olika sätt är delaktiga i att mångla ut alla dessa substanser och hjälpmedel, utan vilka vi mänskliga vrak utan tvekan skulle gå under som art.....de är altruismens fanbärare, inte sant?

Permalänk | Anmäl #31 L. Cienfuegos, 2011-03-29, 13:53

Barn dör..så är det. Jag kommer inte skaffa egna barn pga min autism då det är ärftligt. Jag kommer att adoptera. Trots det så vet jag att det kan ske olyckor, dödsfall osv. Det är en risk man får ta. Anna Walhgren, snälla du inse att livet inte är perfekt och att du inte är en perfekt mamma. Ingen är perfekt, minst människan.

Vi är trötta på dina ständiga "råd" och dina böcker som tyvärr tar bort det roliga i föräldralivet; att få leva med risken att våra barn blir individer, för med din pedagogik så ska barn växa upp till perfekta individer och förbli friska. Det är tyvärr inte så livet fungerar.

Ta bara historien om läkaren på Astrid Lindgrens banrsjukhus. Media har demoniserat henne likt djävulen utan att tänka på detta.

1. Barnet var döende LÅNGT innan den påstådda injektionen av Tiopental.

2. Barnet var för tidigt fött och led av hjärnskador.

3. Föräldrar är inga läkare. Jag är fullt säker på att den läkare som sövde ner barnet gjorde det av humana skäl, så att den lille skulle slippa lida på¨vägen till himlen.

Om jag läser ditt perspektiv så målar du ut dig själv som perfekt och mästare av livet, men det blir du aldrig. Livet kontrollerar vi inte.

Sluta demonisera läkemedelsföretagen, de vill bara vårt bästa och kunde de hitta på ett vaccin mot alla världens sjukdomar så skulle de så göra. Bara för att du tycker att det är annorlunda, betyder inte att det är sant.

Du skyller på vaccin, men du saknar BELÄGG!

Permalänk | Anmäl #32 Adam Åström, 2011-03-29, 17:54

"Att vaccin kan ge upphov till autism är mer eller mindre bevisat. I sammanhanget kan detta vara av intresse. "

Jag lider av en mild form av autism. Jag har klarat mig rätt väl i livet och skulle jag få välja skulle jag hellre lida av autism än tex Schizofreni. Du äger inte rätten att påstå att jag är ett offer för vaccineringar. Vet du ENS HUR MÅNGA SJUKDOMAR VI BÄR PÅ INUTI OSS? Vaccin är till för att förbereda kroppen på den mängd av virus som existerar kring oss och har så gjort ända sedan 1500 talet.

DU pratar ren skit, ta reda på hur många som dog av smittkoppor, röda hund osv osv osv på 1200 talet och jämför med nu. Du hade fått vandra bokstavligen över lik för att ta dig till ditt arbete. Nej ni är minsann kvacksalvare allihop och jag är glad att de pumpade i mig alla vaccin så att jag slapp bli svårt sjuk.

Skithögar är vad ni alla är och jag hoppas att ni förstår att vaccinet hjälper mer än det stjälper. Jag UTMANAR ER!

Skaffa ett barn och låt det gå ovaccinerat halv alivet och se det få svåra virussjukdomar gång på gång.

Vi ska vara glada för vaccin, annars hade vi dött som klasar...

Jävla scientolog-krafs till människor, återgå till skogen där ni kom ifrån, djävla troll!

Permalänk | Anmäl #33 Adam Åström, 2011-03-29, 18:03

Visst har vi yttrandefrihet men denna debattartikel är rent livsfarlig.Anna Wahlgren har inte en dags medicinsk utbildning förstår man när man läser den.Att tro vad som är vad det får man göra i kyrkan.Att fölora ett barn är förfärligt men skulle vi avstått pandemivaccinationen 2009? Vi räddade åtskililliga patienter som tillhörde riksgrupperna att förlora livet i AH1 N1 virus som drabbade världen.Som sjuksköterska under 40 år har jag aldrig arbetat så mkt som under den perioden.Omgiven av massmedia som skrev de mest horribla biverkningar som Pandemrix skulle kunna framkalla.Mest fantastisk var de n amerikanska pat som gick baklänges!!!Hur tror allmänheten att sjv.personal mår under all denna stress och hysteri som uppstod.Vissa kommentare här vittnar om avgrundsdjup okunskap.T.ex Journalist C.Lundkvist bliv vid din läst eller utbilda dig inom skolmedicinen så att du möjligen kan veta vad du talar om ngn gång i medicinska debattämnen.Jag är fortfarande övertygad att vi räddade liv genom att genom föra massvaccinationen.Är de personers fortsatta liv inget värt???

Permalänk | Anmäl #34 Agneta Berglöw, 2011-03-29, 21:29

Kanske det är så att ju längre ut på vänsterkanten man befinner sig, desto mer benägen är man att kritisrea de "profithungriga" läkemedelsföretagen.

Permalänk | Anmäl #35 Robert Pettersson, 2011-03-29, 22:35

Det är förstås väldigt sorgligt när barn dör och man som förälder känner verkligen det i "hjärteroten".

Tyvärr så faller Anna i fällan att dra ologiska slutsatser som om de skulle följas skulle kunna få mycket allvarligare följder för en mycket stor grupp med människor. Det är allt för lätt att missta korrelation för kausalitet. En annan faktor som lätt lurar vår naturliga känsla för statistik är något som kallas för "survivor bias" (just i detta fall rör det sig tragiskt inte om "survivorship", men principen är densamma).

En uppenbar felaktighet i artikeln ang. Amish folket och vaccination & autism kan man läsa om i följande artikel http://autism.about.com/b/2008/04/23/do-the-amish-vaccinate-indeed-they-...

Permalänk | Anmäl #36 Jesper Söderlund, 2011-03-29, 23:59

Vaccinationens risker kan vi se t.ex i Kongo just nu, där (ännu en) mässling-epidemi skördar sina unga offer. Detta trots att (eller pga?) vaccinationskampanjer pågått i flera årtionden.
Det finns bevis för att de flesta offren finns bland vaccinerade barn.

Det är beklagligt att läkare och humanitära organisationer fortfarande inte förstår något så grundläggande som att levande vaccin inte bör ges till undernärda barn med nedsatt immunförsvar...det är direkt kriminellt!

Mycket bättre resultat skulle uppnås om man såg till att fixa näringsbehoven i första hand. Nivåerna av vitamin A har t.ex visat sig vara en viktig faktor i ett barns förmåga att klara av mässling och andra sjukdomar, lägg ner vaccinationskampanjerna och starta vitaminkampanjer istället!

Permalänk | Anmäl #37 L. Cienfuegos, 2011-03-30, 12:00

Hur mår egentligen våra barn i dag?
Att ständigt hålla på med att vaccinera mot än det ena och än det andra måste ju, i förlängningen, innebära att våra barn av i dag aldrig får en chans till att bygga upp sitt imunförsvar.

De barnsjukdomar som vi vaccinerar våra barn mot idag (mässling bla.) är, just vad namnet antyder, barnsjukdomar som man bör ha haft för att få ett bra imunförsvar.

Vad Pandremix beträffar så kan man ställa sig frågan:
Hur kunde socialstyerlsen teckna ett avtal med Glaxo 6 mån. INNAN svininfluensan över huvud taget var känd och defenetivt INTE pandemi klassad?

Samt varför fick man i bla. Danmark, Swetitz mfl. länder skriva under ett avtal om att maaaaaaaan, om man valde att vaccinera sig med Pandremix, gjorde detta helt på egen risk?

Alla vi som varnade för just Pandremix i god tid bla. via nätet,
Avfärdades som några "konspirationsteorektiker"
Hur skulle det vara om ni lyssnade på oss nästa gång och inte på all styrd propaganda från WHO, ICCP olikn. innan ni handlar.

En sak må vara att en vuxen människa väljer att vaccinera sig.
Men att tvångsvaccinera sina/sitt barn borde vara belagt med ett av lagens stängaste staff och likställas med tex: grovt vållade av kroppsskada eller tom. grovt vållade av annans död.

Permalänk | Anmäl #38 Bengt Hesdorf, 2011-03-31, 11:35

Kvicksilvrets roll i vacciner är tydligen inte tillräckligt belyst. Se denna länk som avslöjar forskningsfusk.:

http://mercury-freedrugs.org/docs/111025_PR10_ScandalExposedInMajorStudy...

och även

http://www.ageofautism.com/2010/06/david-gorskis-financial-pharma-ties-w...

Permalänk | Anmäl #40 Henrik Bugge, 2011-11-02, 11:15


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.