Om författaren
Ann Helena Rudberg är journaiist och författare och har haft god insyn i fallet Jon Spendrup.
Jag skrev allra först i klarspråk om att det var Jon Spendrups leverne och inte ålder, som gjorde att han avled. I resten av medierna var det hysch-hysch och jag fick negativa kommentarer i min blogg, för att jag hade skrivit om detta. Hade jag månne sjukhusjournalerna så att jag visste?
Dessa hade jag naturligtvis inte, men jag hade källor. Vilka de är kommer jag naturligtvis inte att avslöja, för det kan inte en journalist eller författare göra.
Men jag visste vad jag visste redan den 31 januari och skrev det också. I dag den 8 februari kom så bekräftelsen. Det var kokain det handlade om, vilket Jon Spendrups pappa Ulf Spendrup intygade.
När en rockstjärna eller en skådespelare dör av drogmissbruk så går det inte att hålla hemligt. Senast var det gitarristen Gary Moore, som dog av sina egna spyor efter en blöt kväll. Han blev 58 år gammal. Han levde ändå rätt länge trots drogmissbruk, liksom Jon Spendrup.
Janis Joplin, Jimi Hendrix, Brian Jones, Jim Morrison, River Phoenix och Heath Ledger är några av de som har dött i förtid och av droger av olika sorter. Det ingår att ramla in i drogträsket mer eller mindre frekvent i fria kreativa yrken. Jag har själv haft en pappa, som höll på att gå under i alkohol som 50-åring, men han lyckades ta sig ur det. Han var också journalist.
Reklambranschen är också en kreativ zon och där befann sig Jon Spendrup.
Att som i företaget Spendrups fall välja att först inte gå ut och säga hur det står till är enbart dumt. Många visste om detta, men alla som försökte kommentera om det ströks bort ur mediernas artiklar. Istället blev det obekräftade rykten på Flashback.
Men vem kan lita på ett företag, som inte ens kan tala klarspråk när en av deras unga arvtagare och någon som sitter i styrelsen dör? Det skapar bara misstro mot företagets sätt att fungera. Och därför har nu Ulf Spendrup gått ut med ett brev, där han berättar en smula mer om hur det var med Jon Spendrups död.
Om en ung människa dör och man säger att hjärtat stannade, så undrar naturligtvis alla: vad hände? Kan mitt hjärta också stanna så där utan vidare?
Nej, det kan det inte. Hjärtmuskeln är oerhört slitstark, men tål inte ett missbruk och särskilt då inte ett missbruk, som inte enbart inbegriper alkohol utan också andra droger.
Spendrups är ett familjeföretag med en liknande konstruktion som Ikea. De har också använt Lichtenstein för att behålla makten över det egna företaget och kunna låta alla familjemedlemmar leva på företagets avkastning. Det är således inte ett aktiebolag och aktieägarna behöver inte hållas skadeslösa.
Även i de bästa familjer förekommer missbruk. Naturligtvis är det så. Och att han var vän med kronprinsessan Victoria var inte en vaccination mot detta heller. Eller som vissa har sagt att Jon Spendrup var en så snäll och omtänksam person.
Det finns en missuppfattning om att snälla och omtänksamma och kända eller rika personer kan inte göra fel. Jo det kan de visst. Även Elvis Presley drogade ihjäl sig, fast han trodde väl inte det själv, för han tog ju bara droger utskrivna av läkare. Exakt som Marilyn Monroe gjorde.
Det är helt enkelt så att droger är farliga. Alla sorter. Mer eller mindre. Förr i tiden skulle allt sådant förtigas. Man skulle inte prata illa om de döda. Så kom det sig att ingen egentligen fick veta varför operasångaren Jussi Björling dog också ganska ung i hjärtinfarkt 49 år gammal. Jo se det var spriten. Den hjälpte till.
Men förljugenheten kring detta gjorde att en biografi som skrevs på engelska aldrig översattes till svenska. Han var så upphöjd över allt sådant denne operasångare.
Det är som om det skulle vara så att denna mänskliga svaghet i ett slag skulle förminska den gudaliknande insats som han och andra har gjort. Detta är en feluppfattning. Vi är människor, inga gudar. Men det går inte att ta ifrån en människa det geniala den också kan innehålla och sprida bland andra.
Och det är på tiden att vi erkänner detta fullt ut. Både det mänskliga och det upphöjda. Eftersom jag aldrig tog bort mitt inlägg om Jon Spendrup från min blogg så hjälpte jag kanske till en smula med den ärligheten.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32881
Ja, det är uppenbart skämmigt att en ung, rik och framgångsrik person dör av missbruk, men precis som du skriver är problematiken att vi inte vet hur många "unga" framgångsrika personer på viktiga poster är just missbrukare och med det också ansvariga för "taskiga" beslut som kan drabba de som arbetar i företaget och beroende av månatliga utbetalningar som försörjer familjen.
Detta hysch-hysch om "kändisar" och deras missbruksproblem står mig upp i halsen! När det gäller gangsters är det inget hymlande. Vad är skillnaden mellan en drogmissbrukande gangster och en "kändis", ingen alls i mina ögon.
Det är inte finare att dö på ett flott sjukhus än på en skitig toalett. Döden gör ingen skillnad på person och person, den tar livet och lämnar sorgen för att andra att ta hand om.
Bra artikel Ann Helena
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2011-02-08, 16:31
Tack Ramona! Ha en god kväll!
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2011-02-08, 16:52
Samtidigt som jag verkligen håller med dig om att det är viktigt med öppenhet och ärlighet i fall som dessa, så kan jag inte på något sätt förlika mig med din in absurdum förenklade bild av "droger".
Inte bara för att det är en motsägelse att hylla "klarspråk" samtidigt som man är obskyr och buntar ihop vitt skiljda kemiska ämnen, med vitt skiljda egenskaper under etiketten "droger". Utan för att det sannolikt är just denna begreppsförvirring som är den egentliga kärnan i påståendet att vissa droger skulle fungera som en "inkörsport" till andra tyngre droger.
Undersökning efter undersökning har visat att det inte existerar någon grund för tanken att en drog skulle leda till en annan. Vad man däremot kan påvisa är att i samhällen där man har en diskurs som jämställer droger på det sätt du gör i artikeln så leder detta till en ökad "drug-mobillity", dvs. det får ungdomar att tänka att: "om alla droger är lika farliga, och jag redan har provat xxxx, så kan det inte vara någon större fara att testa någon annan drog".
Tyvärr så är det de facto inte så att alla droger är lika farliga. Det föreligger ganska stora skillnader mellan olika typer av droger (som exempelvis mellan psilocin och amfetamin, eller marijuana och heroin). Såväl vad det gäller dess rent medicinska effekter som deras risk för beroende som för de sociala och ekonomiska effekter de må ha. Att påstå någonting annat är att förleda sina läsare. Mycket bättre i så fall att ge dem verklig kunskap så att de förmår att göra val baserade på relevant och vetenskapligt förankrad data.
Det är ju sedan länge känt att kokain är en ganska destruktiv drog som i ökar (så gott som dubblar) risken för hjärtproblem. Om Jon Spendrup hade känt till det så kanske han hade avstått från just kokainet och valt en "lättare", mindre skadlig drog, och levt idag.
Summan av det jag vill uttrycka (jag skulle kunna skriva många sidor om detta men med tanke på mediet så känns det som att texten redan blivit för lång) är att det viktigaste i frågan om droger är att vara vetenskaplig, exakt och tydlig. Hellre än att skandera Nancy Reagans gamla slogan "say NO to drugs", så vill jag föreslå att vi utbrister i ett "say KNOW to drugs".
För i slutänden är det så att en viss procent av populationen kommer att testa droger. Så har det varit sedan tidernas begynnelse och ingen mängd av propaganda kommer att förändra detta. Bättre då att de har vett och kunskap att undvika de farligare "tyngre" drogerna till förmån för någonting som inte är lika stor risk att de fastnar i och slutligen dör av.
Permalänk | Anmäl
Daniel Gustafsson, 2011-02-08, 17:07
Jag gillar din stil att dra alla droger över en kam.
Finns inget försvar i att lätta droger inte skulle leda till ett helvete .
Jag tycker också det är bra att familjen Spendrum inte hymlar, och i förlängningen andra kända eller varför inte också okända stiger fram och berättar om sitt helvete som drogerna medfört.
Ten points to You!
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2011-02-08, 17:24
@ #4 Gunvi Lundqvist
Du menar alltså att du tycker att det är bra om fler blir beroende av droger och fler dör av droger. Det låter märkligt, kan du motivera/rättfärdiga din utsaga?
Personligen, om jag visste att mina (eller någon annans) barn skulle få för sig att prova droger så skulle jag alla gånger föredra att de provade en lättare drog som marijuana än att de provade att röka heroin, snorta kokain eller någon annan tung drog.
Ta en titt på Roseanne Holland och hur hon förändras av endast ett par års bruk av crack. [http://news.bbc.co.uk/2/hi/3973979.stm] Eller varför inte effekten av Metaamfetamin. [http://www.drugrehabblogs.com/wp-content/uploads/2008/12/meth_faces_tuscon_arizona.jpg]
Hur kan du tycka att detta är bättre än att ge ungdomar den information de behöver för att undvika tunga droger?
Droger finns i så gott som alla sammanhang. Trots all propaganda, trots alla miljarder som spenderats för att bekämpa dem så är de tillgängliga i överflöd. Det är en omöjlighet att se till att inga ungdomar provar droger, men vi kan informera dem så att de inte behöver förstöra sina liv bara för att de inte förstår skillnaden mellan Ecstasy och Amfetamin.
Permalänk | Anmäl
Daniel Gustafsson, 2011-02-08, 18:04
Håller helt med dig Gunvi. Att ägna sig åt att ge ungdomar information såsom DG föreslår för att kunna välja rätt drog när de ska droga är ju helstolligt. Bra artikel förretsen liksom Bennys Haags om samma fråga på annan plats
Permalänk | Anmäl
Gittan Gustavsson, 2011-02-08, 18:59
Ann-Helena,
Jag citerar dig
"När en rockstjärna eller en skådespelare dör av drogmissbruk så går det inte att hålla hemligt. Senast var det gitarristen Gary Moore, som dog av sina egna spyor efter en blöt kväll. "
Jag vet att Aftonslasken påstod det, likson slasktidningen The Sun.
Jag har inga personliga intressen att försvara Gary Moores minne men läs det här:
"According to Mirror.co.uk, legendary guitarist Gary Moore died of a suspected heart attack, a postmortem revealed earlier today (Monday, February 7).Moore died in his sleep yesterday morning, hours after checking into the five-star Kempinski Hotel in Estepona on the Costa del Sol, Spain with an unnamed female friend. He was 58 years old."
Att rockstjärnors dödsorsaker kan var svårt att hålla hemligt är en sak, men ibland uppkommer det rykten som mindre seriösa blaskor gärna sväljer.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-02-08, 19:27
Som Ulf Spendrup skriver i Expressen,
"När livet är som svårast, måste man ge sig tid för bearbetning."
Ni som upprörs om förljugenhet och missbruk bör nog ta hans ord i åtanke. Liknelsen att gräva i öppet sår gör sig påmind.
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2011-02-08, 19:32
skillnaden med att ha ett kreativt konstnärligt jobb är att du alltid har dej själv som arbetsplats .. du kan aldrig gå ifrån jobbet ...
enklast är ngr bärs ..lite vin som förstärker ex en upplevelse av att ha lyckats med en målning , ett scenframträdande .. ett kapitel ..en krönika
eller att bara komma bort i från sej själv ...
Permalänk | Anmäl
erik satir, 2011-02-08, 21:08
@ #5 Daniel Gustafsson
"Du menar alltså att du tycker att det är bra om fler blir beroende av droger och fler dör av droger. Det låter märkligt, kan du motivera/rättfärdiga din utsaga?"
Naturligtvis kan man se det så från din cannabisstöttande sida, men jag gör det inte.
Jag tycker inte man skall informera ungdomar på detta sätt eller any one att ifall du tänker prova droger börja med marijuana (vilket inte heller leder till ngt positivt) eftersom heroin kan ge skador, nu tror jag att alla vet det redan, och ingen börjar sitt missbruk med heroin.
Information är bra och den kan mycket väl utökas genom exempel från verkliga livet, liksom den här artikeln visar.
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2011-02-08, 21:45
Känd??? Ingen hade hört talas om Jon Spendrup före hans död. Om folk gillar att skvallra om döda personer så ok, det är inte snyggt men kom för guds skull inte och motivera det med något slags informationsbehov för allmänheten.
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-02-09, 02:20
#10 Ännu en nöjd kund?
Nu ger man ju inte ut riktad information till ungdomar som är sugna på att prova droger och dom som inte är. Vilket i sig nog skulle vara omöjligt, men men. Du påstår att ungdomar redan vet att heroin är mindre beroendeframkallande än hasch och det styrker väl bara konceptet med att ge ut verklighets baserad information? Inte bara för det moralistiska snedsteget det innebär att ljuga för folk vilket din typ dock inte tycks ha några problem med men för att ungarna kanske lyssnar på informationen man väljer att ge ut om den någorlunda stämmer med den verklighet dom redan känner till.
Exempel från verkliga livet kan ju vara bra, problemet uppstår väl när motpolen till skräck historierna om tonårsknarkande hiv våldtäcktsmän är dom som sitter och styr världen..
B.Obama tex..
Fast vid närmare titt på dina kommentarer så verkar du ju vara ett troll -.-
Permalänk | Anmäl
Björn Cullin, 2011-02-12, 20:25
#13 Björn Cullin,
Först nu ser jag att du kommenterat min kommentar, men jag förstår inte vad du menar. Vad är min åsikt i denna fråga enligt dig? Och vad är din?
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2011-02-23, 14:48
13 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ja, det är uppenbart skämmigt att en ung, rik och framgångsrik person dör av missbruk, men precis som du skriver är problematiken att vi inte vet hur många "unga" framgångsrika personer på viktiga poster är just missbrukare och med det också ansvariga för "taskiga" beslut som kan drabba de som arbetar i företaget och beroende av månatliga utbetalningar som försörjer familjen.
Detta hysch-hysch om "kändisar" och deras missbruksproblem står mig upp i halsen! När det gäller gangsters är det inget hymlande. Vad är skillnaden mellan en drogmissbrukande gangster och en "kändis", ingen alls i mina ögon.
Det är inte finare att dö på ett flott sjukhus än på en skitig toalett. Döden gör ingen skillnad på person och person, den tar livet och lämnar sorgen för att andra att ta hand om.
Bra artikel Ann Helena
Tack Ramona! Ha en god kväll!
Samtidigt som jag verkligen håller med dig om att det är viktigt med öppenhet och ärlighet i fall som dessa, så kan jag inte på något sätt förlika mig med din in absurdum förenklade bild av "droger".
Inte bara för att det är en motsägelse att hylla "klarspråk" samtidigt som man är obskyr och buntar ihop vitt skiljda kemiska ämnen, med vitt skiljda egenskaper under etiketten "droger". Utan för att det sannolikt är just denna begreppsförvirring som är den egentliga kärnan i påståendet att vissa droger skulle fungera som en "inkörsport" till andra tyngre droger.
Undersökning efter undersökning har visat att det inte existerar någon grund för tanken att en drog skulle leda till en annan. Vad man däremot kan påvisa är att i samhällen där man har en diskurs som jämställer droger på det sätt du gör i artikeln så leder detta till en ökad "drug-mobillity", dvs. det får ungdomar att tänka att: "om alla droger är lika farliga, och jag redan har provat xxxx, så kan det inte vara någon större fara att testa någon annan drog".
Tyvärr så är det de facto inte så att alla droger är lika farliga. Det föreligger ganska stora skillnader mellan olika typer av droger (som exempelvis mellan psilocin och amfetamin, eller marijuana och heroin). Såväl vad det gäller dess rent medicinska effekter som deras risk för beroende som för de sociala och ekonomiska effekter de må ha. Att påstå någonting annat är att förleda sina läsare. Mycket bättre i så fall att ge dem verklig kunskap så att de förmår att göra val baserade på relevant och vetenskapligt förankrad data.
Det är ju sedan länge känt att kokain är en ganska destruktiv drog som i ökar (så gott som dubblar) risken för hjärtproblem. Om Jon Spendrup hade känt till det så kanske han hade avstått från just kokainet och valt en "lättare", mindre skadlig drog, och levt idag.
Summan av det jag vill uttrycka (jag skulle kunna skriva många sidor om detta men med tanke på mediet så känns det som att texten redan blivit för lång) är att det viktigaste i frågan om droger är att vara vetenskaplig, exakt och tydlig. Hellre än att skandera Nancy Reagans gamla slogan "say NO to drugs", så vill jag föreslå att vi utbrister i ett "say KNOW to drugs".
För i slutänden är det så att en viss procent av populationen kommer att testa droger. Så har det varit sedan tidernas begynnelse och ingen mängd av propaganda kommer att förändra detta. Bättre då att de har vett och kunskap att undvika de farligare "tyngre" drogerna till förmån för någonting som inte är lika stor risk att de fastnar i och slutligen dör av.
Jag gillar din stil att dra alla droger över en kam.
Finns inget försvar i att lätta droger inte skulle leda till ett helvete .
Jag tycker också det är bra att familjen Spendrum inte hymlar, och i förlängningen andra kända eller varför inte också okända stiger fram och berättar om sitt helvete som drogerna medfört.
Ten points to You!
@ #4 Gunvi Lundqvist
Du menar alltså att du tycker att det är bra om fler blir beroende av droger och fler dör av droger. Det låter märkligt, kan du motivera/rättfärdiga din utsaga?
Personligen, om jag visste att mina (eller någon annans) barn skulle få för sig att prova droger så skulle jag alla gånger föredra att de provade en lättare drog som marijuana än att de provade att röka heroin, snorta kokain eller någon annan tung drog.
Ta en titt på Roseanne Holland och hur hon förändras av endast ett par års bruk av crack. [http://news.bbc.co.uk/2/hi/3973979.stm] Eller varför inte effekten av Metaamfetamin. [http://www.drugrehabblogs.com/wp-content/uploads/2008/12/meth_faces_tuscon_arizona.jpg]
Hur kan du tycka att detta är bättre än att ge ungdomar den information de behöver för att undvika tunga droger?
Droger finns i så gott som alla sammanhang. Trots all propaganda, trots alla miljarder som spenderats för att bekämpa dem så är de tillgängliga i överflöd. Det är en omöjlighet att se till att inga ungdomar provar droger, men vi kan informera dem så att de inte behöver förstöra sina liv bara för att de inte förstår skillnaden mellan Ecstasy och Amfetamin.
Håller helt med dig Gunvi. Att ägna sig åt att ge ungdomar information såsom DG föreslår för att kunna välja rätt drog när de ska droga är ju helstolligt. Bra artikel förretsen liksom Bennys Haags om samma fråga på annan plats
Ann-Helena,
Jag citerar dig
"När en rockstjärna eller en skådespelare dör av drogmissbruk så går det inte att hålla hemligt. Senast var det gitarristen Gary Moore, som dog av sina egna spyor efter en blöt kväll. "
Jag vet att Aftonslasken påstod det, likson slasktidningen The Sun.
Jag har inga personliga intressen att försvara Gary Moores minne men läs det här:
"According to Mirror.co.uk, legendary guitarist Gary Moore died of a suspected heart attack, a postmortem revealed earlier today (Monday, February 7).Moore died in his sleep yesterday morning, hours after checking into the five-star Kempinski Hotel in Estepona on the Costa del Sol, Spain with an unnamed female friend. He was 58 years old."
Att rockstjärnors dödsorsaker kan var svårt att hålla hemligt är en sak, men ibland uppkommer det rykten som mindre seriösa blaskor gärna sväljer.
Som Ulf Spendrup skriver i Expressen,
"När livet är som svårast, måste man ge sig tid för bearbetning."
Ni som upprörs om förljugenhet och missbruk bör nog ta hans ord i åtanke. Liknelsen att gräva i öppet sår gör sig påmind.
skillnaden med att ha ett kreativt konstnärligt jobb är att du alltid har dej själv som arbetsplats .. du kan aldrig gå ifrån jobbet ...
enklast är ngr bärs ..lite vin som förstärker ex en upplevelse av att ha lyckats med en målning , ett scenframträdande .. ett kapitel ..en krönika
eller att bara komma bort i från sej själv ...
@ #5 Daniel Gustafsson
"Du menar alltså att du tycker att det är bra om fler blir beroende av droger och fler dör av droger. Det låter märkligt, kan du motivera/rättfärdiga din utsaga?"
Naturligtvis kan man se det så från din cannabisstöttande sida, men jag gör det inte.
Jag tycker inte man skall informera ungdomar på detta sätt eller any one att ifall du tänker prova droger börja med marijuana (vilket inte heller leder till ngt positivt) eftersom heroin kan ge skador, nu tror jag att alla vet det redan, och ingen börjar sitt missbruk med heroin.
Information är bra och den kan mycket väl utökas genom exempel från verkliga livet, liksom den här artikeln visar.
Känd??? Ingen hade hört talas om Jon Spendrup före hans död. Om folk gillar att skvallra om döda personer så ok, det är inte snyggt men kom för guds skull inte och motivera det med något slags informationsbehov för allmänheten.
#10 Ännu en nöjd kund?
Nu ger man ju inte ut riktad information till ungdomar som är sugna på att prova droger och dom som inte är. Vilket i sig nog skulle vara omöjligt, men men. Du påstår att ungdomar redan vet att heroin är mindre beroendeframkallande än hasch och det styrker väl bara konceptet med att ge ut verklighets baserad information? Inte bara för det moralistiska snedsteget det innebär att ljuga för folk vilket din typ dock inte tycks ha några problem med men för att ungarna kanske lyssnar på informationen man väljer att ge ut om den någorlunda stämmer med den verklighet dom redan känner till.
Exempel från verkliga livet kan ju vara bra, problemet uppstår väl när motpolen till skräck historierna om tonårsknarkande hiv våldtäcktsmän är dom som sitter och styr världen..
B.Obama tex..
Fast vid närmare titt på dina kommentarer så verkar du ju vara ett troll -.-
#13 Björn Cullin,
Först nu ser jag att du kommenterat min kommentar, men jag förstår inte vad du menar. Vad är min åsikt i denna fråga enligt dig? Och vad är din?