Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Klass 9A och skolan

Foto: SVT.
Johnny Pettersson Bilir

Kritiken mot min "machostil" är missvisande

Jag anser att kritiken mot min så kallade machostil till stor del är missvisande. Det sista jag skulle göra är att "visa upp mig för eleverna". Det skriver Johnny Pettersson Bilir, ev av lärarna i "Klass 9A".


Om författaren

Johnny Pettersson Bilir, lärare på Mikaelskolan i Örebro.

Jag anser att kritiken mot min så kallade machostil till stor del är missvisande med tanke på att coacherna, främst Gunilla Hammar Säfström i detta fall, inte hade fått tid på sig att bilda en korrekt uppfattning om hur jag är som pedagog eller människa då de endast hade varit på någon enstaka lektion hos mig. Jag tror inte coacherna hade en helhetlig bild om vilken relation jag har till mina elever på skolan, eftersom de bara var där en kort tid.

I det stora hela skulle jag våga påstå att jag har goda relationer med nästintill alla elever som jag undervisar. Det som inte heller framkommer i tv-rutan är att jag har undervisat som vanligt vid sidan av programmet. Jämsides med projektet undervisade jag i idrott & hälsa år 1-6, och matematik i 9B & 9C. Jag hade under projektets mest intensiva fas 22 lektioner i veckan.

Sen kan jag till viss del hålla med om att man kan tona ned vissa bitar. Det första jag tänker på är mitt språk i avsnittet som tittarna fick se. Man ska vara en god förebild som lärare och då är det viktigt att tänka på sitt språkbruk. Sedan att jag "kränkte" en elev, vilket är det sista man vill göra som lärare, var ju inte bra. Jag vill höja eleverna inte sänka dem. Tittarna reagerade förmodligen mot det jag sa, men de vet inte vilken relation jag har till den eleven.

Man får heller inte se att jag ler när jag säger det. Men jag kommer i fortsättningen inte uttrycka mig på det sättet, då har man försäkrat sig om att man inte får något kastat tillbaka på sig. Man hör också att jag ändrar mitt tonläge under intervjutillfällena jämfört med lektionstillfällena. Det är en viss medveten anpassning av språket beroende på vilken grupp och klass man talar till. Bra eller dåligt, kan diskuteras.

Sedan att jag ser ut på ett visst sätt eller klär mig som jag klär mig är ju inte mycket att göra åt. Jag är den jag är men det man kan tänka på är hur man framhäver saker och ting. Det sista jag skulle göra är att "visa upp mig för eleverna". Ibland har jag skjorta, ibland piké-tröja, ibland kostym och ibland gympa-kläder. That's me!

Finns det ett kvinnligt ideal i skolan? Utan att referera till aktuell forskning så vågar jag påstå att 90 procent av personalen är kvinnor i låg- och mellanstadiet. Vilka signaler sänder det ut till de pojkar och flickor som inte har en pappa hemma? Jag tror många gånger att barnen i lägre åldrar saknar manliga förebilder som de kan relatera till.

Jag anser att jag på Mikaelskolan är en god förebild för våra elever, då jag har utländsk bakgrund (min mamma är svensk och min pappa är assyrier/syrian från Turkiet), jag spelar fotboll, jag lyssnar i många fall på samma typ av musik som våra elever gör och jag försöker att vara mig själv. Jag tror att jag kanske har lättare att förstå en elev på ett bättre sätt en vad än mycket äldre lärare kanske kan göra.

Jag pratar mycket med eleverna om framtiden och försöker få dem att förstå att skolan är det viktigaste vi har, det är skolan som bygger upp samhällsmedborgare, det är skolan som ska ge kunskapen och inspiration/motivation till att vilja bli något. De ska veta att de har så många fördelar genom att gå i svensk skola, de får gratis mat, läroböcker, material i form av pennor, sudd & linjal. De har lärare som inte får aga barnen etc.

Det finns risk för likrikning inom lärarkåren. Därför tycker jag det är otroligt viktigt att i alla lägen vara sig själv och tro på sig själv. För att kunna utvecklas så måste man vara ödmjuk och visa en öppenhet gentemot det nya så att man kan ta till sig nya lärdomar. Jag hade aldrig gett mig in i 9A-projektet om jag inte trodde att jag skulle kunna utvecklas och lära mig något nytt. Sedan är viktigt att tänka på att den nya kunskapen som man ska ta in kanske inte tas emot direkt, utan att det kan ta en viss tid innan alla nya intryck och lärdomar sjunker in. Idag känner jag att jag är otroligt mycket mer strukturerad och säker när jag bedriver min undervisning, vilka är ett av de moment jag har blivit bättre på efter projektet.

Det var inte så längesen jag själv gick i skolan. Men för mig var det självklart att respektera lärarna just för att de var lärare. I dagens skola är det inte riktigt så längre, utan här blir det så att lärarna behöver förtjäna sin respekt. Hur gör man det då? Jag tror att om en lärare visar att den respekterar eleverna och visar att den bryr sig om eleven så ger man sig själv större chans att bli respekterad.

Jag anser att mina elever respekterar mig för den jag är, dels för att jag ställer tydliga krav och kan få en grupp att vara tyst. Dels för att jag under lektionstid kan växla mellan att vara "superseriös" och ibland bjuda på mig själv. Sedan har vi raster och lunchen, där man får chansen att i annan miljö knyta band med eleverna.
Kort och gott så känner jag att det är annorlunda idag jämfört med för 10 år sedan vad gäller relation/respekt mellan lärare och elever.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32850

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bra skrivet - många anade nog att den förenklade tevebilden inte var hela sanningen. Jag reagerade över GHS okänsliga coachning och det var plågsamt att se hur hon utgick från sin egen distanserade lärarroll när hon mästrade dig.

Håll huvudet högt!

Permalänk | Anmäl #1 Mats Olsson, 2011-02-07, 16:58

"Sedan att jag ser ut på ett visst sätt eller klär mig som jag klär mig är ju inte mycket att göra åt."

Kan man inte anpassa sin klädsel efter jobbet? Jag tycker att hela debattartikeln visar precis på det coachen sade; Att Johnny låter sin person stå i vägen för pedagogiken.

Det är bra att sköta om sitt utseende och sin kropp. Att elever på högstadiet som håller på att upptäcka hur man spelar på sin sexualitet är en del av utvecklingen. Lärare, män som kvinnor, bör kanske dock genom sin klädsel inte ingå i spelet genom onödigt åtsittande klädsel, utan istället vara ett stöd för ungdomarna.

Permalänk | Anmäl #2 Mats Blom, 2011-02-07, 17:10

Nu tkr fel väl ändå det grandiosa egot som med rätta renderade kritiken. Det var ju trevligt att få se en ärlig åsikt uttryckas, det är ju inte på vanligt numera i Sverige.

Permalänk | Anmäl #3 Calle Bengtsson, 2011-02-07, 17:14

Med lite mer korrekt stavning: nu var det väl ändå det grandiost egot som med rätta renderade kritiken. Det var ju trevligt att få se en ärlig åsikt uttryckas, det är ju inte så vanligt numera i Sverige.

Permalänk | Anmäl #4 Calle Bengtsson, 2011-02-07, 17:22

Du får ursäkta Johnny, du är säkert en bra kille med hjärtat på rätta stället etc, men att du kör lite "visa upp sig"-stilen inför fjortisarna måste man vara blind för att inte se, speciellt som kille, ganska enkelt att se då andra ska vässa till sig. Dock måste man väl vara lite så för att få "respekt" i förorten.

Permalänk | Anmäl #5 Fredrik Berggren, 2011-02-07, 17:27

Tycker det är lite väl brutalt att framföra kritik av lärares sätt att undervisa i TV på detta sätt, men på TV skall det väl vara lite action så att folk inte somnar i soffan.

Tror det hade varit mer effektivt att video filma några lektioner och få se sig själv agera och erhålla feedback på vad som fungerar bra och dåligt från en sympatisk coach som har förmåga att lyfta i stället för att sänka folk.

Fördelen med läraryrket är att det inte finns någon gräns för hur bra man kan bli som lärare och jag tror du kan bli precis hur bra som helst.

Permalänk | Anmäl #6 Johnny Andersson, 2011-02-07, 17:28

Skolan har väl ändrats både possitivt och negativt sen jag gick där år 1960.till 1973. Då var det läraren som hade viss pondus som regerade i klassrummet. Behövde inte använda någon machostil.
Man lydde och såg upp till läraren för där fanns faktaskunskapen. Är intresserad av att se övriga program innan jag fattar ett slutgiltigt beslut vad jag ska anse om dagen skolsituation. Men kan redan nu efter att ha sett ett program konstatera att det finns en mängd brister i nuvarande skola. Mycket går att skriva om det hela. Ett flertal synpunkter går att ha om första programet men tror jag stannar där. Den kommande utvecklingen av programet är intressant. Tror mig faktiskt kunna ha en del synpunkter när programserien är avslutad. Tyvärr kan jag konstatera att början var inte den bästa. Hoppas det ändrar sig till en possitiv utveckling framöver.

Permalänk | Anmäl #7 Olof Lundqvist, 2011-02-07, 18:41

Skolan har väl ändrats både possitivt och negativt sen jag gick där år 1960.till 1973. Då var det läraren som hade viss pondus som regerade i klassrummet. Behövde inte använda någon machostil.
Man lydde och såg upp till läraren för där fanns faktaskunskapen. Är intresserad av att se övriga program innan jag fattar ett slutgiltigt beslut vad jag ska anse om dagen skolsituation. Men kan redan nu efter att ha sett ett program konstatera att det finns en mängd brister i nuvarande skola. Mycket går att skriva om det hela. Ett flertal synpunkter går att ha om första programet men tror jag stannar där. Den kommande utvecklingen av programet är intressant. Tror mig faktiskt kunna ha en del synpunkter när programserien är avslutad. Tyvärr kan jag konstatera att början var inte den bästa. Hoppas det ändrar sig till en possitiv utveckling framöver.

Permalänk | Anmäl #8 Olof Lundqvist, 2011-02-07, 18:58

Jag tyckte kritiken mot dig var orättvis och möjligen andades avundsjuka för att du gick hem hos eleverna. En lärare skall naturligtvis utnyttja sina starka sidor för att kunna vara en bra förebild och entusiasmera eleverna, i ditt fall är det att bl a att utnyttja din ungdom. Däremot bör du vara försiktig när du skojar med eleverna så att det inte missuppfattas, det gäller att alltid se alla eleverna och aldrig låta det råda någon tvekan om att man är deras lärare och inget annat.

Permalänk | Anmäl #9 Erik S, 2011-02-07, 20:04

Jag tror man ska vara försiktig med att haka upp sig vid allt för små detaljer. Det vi behöver är bra ledarskap och kompetenta pedagoger.
Det måste finnas ett visst utrymme för lärarens egen personlighet också, när allt kommer omkring kommer lärare alltid ha olika förhållningssätt och beteenden. Jag tror snarare det är positivt att lärare kan använda sig av sin personlighet och att det faktiskt visar på att människor är olika och att man tillåts vara sig själv.

Det förutsätter självklart att man samtidigt har god uppfattning kring hur olika sätt att uppträda i klassrummet påverkar eleverna och vilka signaler de sänder.
Dessutom bör man alltid vara ödmjuk inför sin roll som lärare och kunna medge att man alltid kan utvecklas, med detta menas att man måste kunna ifrågasätta mycket av de metoder man använder och rådfråga med andra lärare, först då kan man komma mycket långt.

Jag tycker inte du ska ta åt dig allt för hårt av kritiken utan jag tror som sagt det viktiga är att man förstår att man kan bli bättre hela tiden. Jag håller helt med dig om att lärare idag måste vinna sin respekt, den är inte längre given. Och att för att vinna den respekten är en god relation till eleverna a och o. Dvs att de känner att man som lärare bryr sig.

Permalänk | Anmäl #10 Johanna Lindman, 2011-02-07, 21:20

Fortsätt jobba. Det är viktigt att det finns lärare som vill något i skolan. Klart att du kan jobba på auktoriteten och framför allt din jargong. Du är inte elevernas kompis utan deras chef. Jag tror du har bra förutsättningar med lite mjukare stil, lite mer lyssnande och stödjande. Jag har varit skolledare på gymnasiet och jag har sett lärare med sämre förutsättningar än du lyckas. Lycka till!

Permalänk | Anmäl #11 Jan Wiklund, 2011-02-07, 22:16

Johnny Pettersson Bilir,
Det här TV-jippot är totalt ointressant i min mening. Är kanske inte så konstigt om barnen får bättre resultat när de får chansen att visa sig i TV på det här sättet och får höra att personerna de ska lära sig av är sveriges bästa lärare. Jätteduktiga ungar säkert men jag tycker det är oerhört löjligt att låtsas som att det skulle vara nått så oerhört speciellt med de här "mästercoacherna". Tycker det är oförskämt mot er lärare som sliter och släpar dag ut och dag in under betydligt mindre glamorösa förutsättningar.
Om jag var du skulle jag inte låta mej röras i ryggan av de här människorna och deras åsikter.

Permalänk | Anmäl #12 Verner Jansson, 2011-02-08, 02:33

Johnny; "Jag hade aldrig gett mig in i 9A-projektet om jag inte trodde att jag skulle kunna utvecklas och lära mig något nytt."

Favorityrket bland tonåringar lär vara programledare i TV. Många vuxna är beredda till nästan vad som helst, för att bli en del i en TV-såpa. Menar du att det bara var av yrkesmässiga skäl du valde att vara med, att du ville utvecklas som pedagog? Finns det inte kurser, vidareutbildningar, seminarier etc för det?

Själv undrar jag lite varför man ställer upp på sådant här. Det var väl uppenbart att programidéen gick ut på det du nu delvis kritiserar? Att superpedagogerna på nolltid ska få till det, som ni andra misslyckats med över lång tid? Och då kräver den förenklade TV bilden att det framställs just så; att någon är mindre bra och har misslyckats över lång tid - någon annan är bra och lyckas på kort tid. Förenklat, som vilken såpa som helst. Det handlar inte om att visa fram en sanning, det handlar om att "göra bra TV", som programmakarna vill uttrycka det.

Däremot har du alldeles rätt, att det saknas manliga förebilder för många unga grabbar. I den delen är du och alla andra män, precis som du är, ett välkommet tillskott till den svenska skolan.

Permalänk | Anmäl #13 Mayo Mellberg, 2011-02-08, 08:22

Som andra sagt: stå på dig. Du har potentialen attbli en bra mycket bättre lärare än "superpedagogerna" som bara verkar använda skolans examensmonopol som piska i häcken på eleverna. Du hittar din lärarroll så småningom och slipa inte bort för mycket av dig tills dess

Permalänk | Anmäl #14 Mattias Hamberg, 2011-02-08, 08:35

I Finland rekryteras de vassaste som pedagoger. Vi har långt dit. Men det är överraskande vilken välvillighet som just häri tråden ägnas åt en inte fullt kompetent lärare (men som kanske kan bli). Nu ska ju heller inte Sveriges utförsåkning i alla kända kunskapslistor skyllas främst på våra lärare (som i många fall gör ett otacksamt hästjobb, inte minst som uppfostrare), utan en samhällsutveckling som politiker både från höger och vänster medvetet arbetat för i ett par decennier nu (om än på olika incitament). Äras den som äras bör.

Permalänk | Anmäl #15 Calle Bengtsson, 2011-02-08, 09:11

Det är tillåtet att vara dum, sa 'di gamle', men det är dumt att bevisa det. Tyvärr är det precis det som Johnny Pettersson gör.

Machostil är inget som hör hemma i skolan. Det handlar inte om att visa att läraren är något superbra utan att läraren visar att han/hon kan konsten att lyssna av/läsa eleverna var och en på ett sådant sätt att undervisningen i en klass individualiseras dvs att varje elev ges utrymme att kunna lära in det som läraren lär ut.
Tyvärr så är artikelförfattaren ännu inte medveten om de brister som han borde fått avhjälpta INNAN han blev färdig lärare. Det handlar om metodik, didaktik, pedagogik och vanligt bondförnuft. Samtliga saker han missar.

Permalänk | Anmäl #16 Inger E Johansson, 2011-02-08, 09:30

"That´s me" avfärdar duenkelt kritiken med.
själv minns jag väl din typ av lärare. De män som missuppfattat lektionssalen för en arena att visa upp sig på, en arena för att visa grabbsen och inte minst tjejerna vilken ball macho-hanne man är. Detta beteende ger mycket oönskade laddningar och skapar stor osäkerhetskänsla.
Obegripligt att du inte fattar det.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #18 Carina Nordén Åkerlund, 2011-02-08, 11:19

Det bör ställas högre krav på lärarna och framförallt när de tas in på universitetet. Kritiken av lärarutbildningen är rättfärdigad och det är många lärarutbildningar som nu får indraget examenstillstånd, vilket inte är mer än rätt. Sätt högre krav på universiteten och de intagna lärarna. Lärarutbildningarna bör exempelvis avråda olämpliga kandidater. Har en syster som påbörjade en lärarutbildning men hoppade snart av pga de kravlösa kurserna som erbjöds och medstudenter som inte ens vågade prata på seminarierna eller presentera sitt arbete.

Dessutom bör man också sätta press på skolornas ledningar och politiker att förbättra lärarnas arbete och lön. Lärarens främsta uppgift bör vara undervisningen, men idag har skolan utvecklats till en socialbyrå som ska ta hand om all världens problem. Finns det problem bland unga är det många som skriker på att skolan ska lösa denna uppgift, men saken är den att lärare varken har tid eller utbildning att tackla alla uppgifter man möts för i skolan.

Det är inte konstigt att de duktigaste kandidaterna i sverige ofta väljer bort läraryrket eftersom undervisningens roll har minskat och lönen och arbetsituationen på skolorna är under all kritik. Det tar nog många år innan lärare återigen blir ett statusyrke (som det faktiskt var för några decennier sedan). Men det är bättre att börja sent än senare. Fortsätter skolan på dagens inslagna väg kommer det bli en totalt haveri för både lärare, barn och samhället.

Permalänk | Anmäl #19 Henrik Eriksson, 2011-02-08, 16:01

En lärare är väl så bra som det diagnostiska provet utvisar. I din klass nådde inte en enda elev upp till nivån för godkänt. Det betyder att deras hittillsvarande mattelärare varit undermåliga. Väldigt undermåliga. Katastrofala.

Problemet med dig är att du alldeles riktigt uppfattar dig själv som en trevlig och populär kille bland dina elever. Men det är inte det du har betalt för, utan för att lära dem matte.

Det är med stor vördnad jag betraktar de äldre pedagogernas förmåga och talang. Den vördnaden och respekten saknar jag i din attityd. Du kan säkert bli en bra lärare, när du uppnått samma ålder som dem, men det förutsätter ödmjukhet och fokus. Du måste fatta vad din uppgift är, och sedan träna livet ut på att bli bra på den. Det finns nog inga genvägar.

Trevlig, käck, populär eller macho - det går nog bra vilket som. Men det är ju inte alls det saken handlar om. Du kan nog till viss del använda din sexuella utstrålning, om du blir mer medveten om den.

Lågvattenmärket var när du sa till klassen att när X var klar så skulle alla de andra vara det för han var så långsam/usel. Då förstod jag hur långt du hade kvar till att bli en bra pedagog. Önskar att du också gjorde det.

Permalänk | Anmäl #20 Lars Bohman, 2011-02-08, 22:57

Johnny - du verkar sakna all självinsikt. Ditt tal i inledningen om hus duktig du är, ditt sätt i klassrummet och ditt kroppsspråk gör at jag helhjärtat instämmer i Gunillas kritik.Antingen bör du flytta till sydeuropa där din stil kanske är mera accepterad (men inte bra, för det) eller fundera över ditt yrkesval

Permalänk | Anmäl #21 Rolf Nordquist, 2011-02-09, 14:46

En bra lärare har auktoritet men är inte auktoritär.
Laissez faire- lärartyp är inte heller perfekt, kanske funkar det i grupper som är väldigt motiverade och med självdisciplin.
Det bästa är att båda sidorna d.v.s. läraren och eleverna har byggt bra, gemensam fundament full med respekt, samarbete och förtroende. Viktigt att som lärare betona för hela klassen vilka mål är viktiga att uppnå, vad som förväntas av eleverna, vilka uppgifter är viktiga och vilka som är extra mm. Med klara mål och uppgifter får eleverna hela ansvaret på sig för sin utveckling. En bra lärare är sådan att ingen elev är rädd att fråga eller be denne om hjälp.
Om sist men inte minst en bra lärare skall öka elevens medvetande att varje elev lär sig för sin egna skull men att läraren är bara till, för att underlätta och visa vad som är huvudsaklig.

Permalänk | Anmäl #22 Wanda J, 2011-02-09, 16:33

Det var riktigt plågsamt att se Johnnys sexiga machoutspel, stort tack till den modiga kvinnliga läraren som vågade anmärka! Hela framtoningen, inklusive nacklockarna och de spända musklerna under den för trånga skjortan andades ett alldeles för uppblåst ego. Som verkligen inte passar bland osäkra tonårstjejer. Johnny bör gå på krogen och spela Don Juan. !nte i klassrummet, det är olämpligt där, och oetiskt.

Permalänk | Anmäl #23 Myrtel Källbacka, 2011-02-10, 00:59

Om en man hade klagat på en kvinnas klädsel så hade feministerna gapat om kvinnoförtryck. Men en man på en kvinnodominerad arbetsplats behandlas på intet sätt bättre av kvinnorna.

Permalänk | Anmäl #24 Erika Svensson, 2011-02-10, 02:48

Har du någon självinsikt undrar jag? Ledsen, men baserat på det jag sett av dig och på vad din elever sagt om dig i programet så är du ingen duktig lärare. Men det är inte bara ditt eget fel.

Utbildningen du har fått är bristfällig. Jag vet för jag har själv studerat till lärare och valde att inte slutföra utbildningen. Jag gick nästa genom en hel lärarutbildning utan att gå en ända kurs i didatik och ledarskap. Istället ägnades det tid åt att leka och göra film. Vilket i sig inte är konstigt eftersom merparten som är anställda på universitets och högskolor är gamla lågstadielärare som uppskattar namnlekar och tror att det fortfarande undervisar en gäng femteklassare.

När man har en sådan undermålig lärarutbildning då är inte konstigt att nyutexaminerade lärare inte har kunskap om hur de ska bete sig i ett klassrum.

Permalänk | Anmäl #26 Marcus K, 2011-02-10, 23:44

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.