Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Arabvärldens 1989?

Foto: Scanpix.
Carl Cederström om Arabvärldens 1989?

Tidigare UD-medarbetare: Bildt! Kräv Mubaraks avgång nu!

Bildt! Kräv Mubaraks avgång nu! Snart är det för sent! Så länge väst inte kräver Mubaraks omedelbara avgång ökar risken för att våldet i Egypten eskalerar och urartar i kaos. Att kräva hans avgång är inte samma sak som att favorisera vilka som ska styra Egypten efter att fria val genomförts. Vår rädsla för att lägga oss i Egyptens politiska framtid underminerar möjligheterna till en demokratisk utveckling i landet.     


Om författaren

Tidigare medarbetare på UD:s Mellanösternenhet.

För - så länge diktaturens bundsförvanter tror på seger, kommer de att kämpa. Om de vet att spelet är över skulle de istället smita ut bakvägen. Och försöka skaffa sig ett nytt jobb.

Ökat våld försvårar möjligheterna för en demokratisk utveckling under ordnade former. Parallellerna med Östeuropa efter Berlinmurens fall är tydliga. Den våldsamma utvecklingen i Rumänien vintern 89 – 90 försenade landets demokratiska utveckling medan den Tjeckoslovakiska sammetsrevolutionen lade grunden för ett tidigt EU-medlemskap.

Den som kommer för sent, straffar historien sa Michael Gorbatjov och syftade på DDR-ledningen som oktober 1989 ännu inte hade insett att dess tid vid makten var förbi.

Historien kommer även att straffa EU och USA för att inte kräva Mubaraks omedelbara avgång. Istället understryker västvärlden vikten av dialog och behovet av övergång till demokratiska spelregler. Men det egyptiska folket kan inte vänta. Demokratin kan inte vänta.

Carl Bildt, låt inte historien straffa EU och Sverige.

Carl Bildt, kräv Mubaraks avgång nu!

www.dn.se/debatt/bildts-hallning-ar-tragisk-1

www.dn.se/debatt/jag-har-lange-talat-om-behovet-av-reformer-i-bland-annat-egypten

www.dn.se/debatt/det-ar-handling-och-inte-ord-som-raknas-carl-bildt

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32788

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

bildt är en manipulativ högerflummare som gärna skulle vara en neokonservativ krigshetsare, enligt bildt går USA/Israeliska intressen före demokratiprocesser. Bildt, var det inte du som krävde demokrati i vitryssland precis? Jädra hycklare!

Permalänk | Anmäl #1 Ricky Andersson, 2011-02-04, 19:35

Svenskt stormaktsvansinne! Det här är bara inrikespolitik maskerad till utrikespolitik. Precis som Fidel Castro och Hugo Chavez, så vill sossarna hellre spela apa på världscenen än lösa svenska folkets vardagsproblem. 99% av världens befolkning kan inte peka ut Sverige på kartan. 99,9% av världens befolkning ger blanka f. vad Sverige tycker. Lämna utrikespolitiken till EU, till Baroness Ashton, ingen lyssnar på Sverige ändå. Och Amerika, Brasilien, Indien, Kina lyssnar knappt på EU...

Permalänk | Anmäl #2 no2islam, 2011-02-04, 19:44

Bättre att tiga och låta folk tro att man är..
Dels, en vansinnigt uppblåst bild av sveriges betydelse i artikeln. Dels, en totalt överdriven jämförelse med färgrevolutionerna i östeuropa. Situationen i egyptien påminner mer om Iran eller Burma. eller om ingendera. Varför ska vi lägga näsan i blöt?

Permalänk | Anmäl #3 Martin A, 2011-02-04, 19:45

#2 no2islam, du borde verkligen göra något åt ditt självförakt.

Vi lade näsan i blöt i Irak. Hökmark sprang omkring och bröstade sig. Nu har höken plötsligt blivit en kyckling. Undrar om någon i Alliansen kan stava till moralisk relativism.

Permalänk | Anmäl #4 Peter H, 2011-02-04, 20:05

När Bildt ändå är i gång så kan han väl kräva att alla diktatorer i världen avgår och att alla krig upphör samt att alla skall ha lika hög levnadsstandard som folk i Luxemburg, plus att skatteförtrycket sänks till max 10% av BNP.

Permalänk | Anmäl #5 Johnny Andersson, 2011-02-04, 20:14

Carl Bildts fokus har sedan länge varit en hög EU- position. När nu Ashdown fick den får han möjlighet att fortsätt att föra en icke- Sverige orienterad utrikespolitk. Hur länge ska det dröja innan allmänheten får upp ögonen för has egenliga amitioner...?

Permalänk | Anmäl #6 Sten Figaro, 2011-02-04, 20:18

#5 Johnny Andersson, Bildt opponerade knappast USAs invasion av Irak. Varför denna moraliska relativism? Varför stödja en diktator och inte den andre? Fast så opponerade Bildt sig mot folkmord i forna Jugoslavien men gav sitt stöd till folkmord i Afrika.

Permalänk | Anmäl #7 Peter H, 2011-02-04, 20:51

Fredrik Reinfeldt i Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/1.2313532/reinfeldt-forsvarar-vapenexpor...

"- Det är det egyptiska folket som ska bestämma vilka som ska leda dem. Detta ska inte vi styra, säger Reinfeldt"

Men för att de ska kunna göra det så måste Mubarak avgå. Att kräva hans avgång är att värna om folkets rätt att bestämma vem som ska styra landet.

I samma artikel menar Reinfeldt att exporten av krigsmateriel till Egypten varit liten. Det stämmer enligt ISP pressmeddelande
http://www.isp.se/documents/Pressmeddelanden/2011/110201_pressmeddelande...

Men detta meddelande säger absolut ingenting om exporten till t ex Saudiarabien, Pakistan, Förenade Arabemiraten och andra länder med demokratibrister; eventuell import av krigsmateriel från auktoritära stater som inte redovisas; och heller ingenting om hur Ewa Björling åkte till Libyen för att stödja exporten av flygburen övervakningsutrustning.

Regeringsskrivelsen 2009/10 om krigsmaterielexporten. se sid 53
http://www.isp.se/documents/Publikationer/RS/rs0910sv.pdf

Om exporten till Libyen
http://svt.se/2.22620/1.1872411/svensk_overvakning_pa_export_till_diktat...

Jag säger inte att all handel med krigsmateriel eller övervakningsutrustning är problematisk. Men påstår vår Regering att mänskliga rättigheter är en central del i utrikespolitiken så kan vi väl begära så mycket att det målet inbegriper en problematisering av hur exporten av övervakningssystem och krigsmateriel påverkar möjligheterna för de förtryckta befolkningarna och, oavsett Reinfeldts uttalande här ovan, omvärldens möjligheter att främja demokratiutvecklingen. I de fall Sverige inte exporterar krigsmateriel som står i konflikt till demokratiutvecklingens möjligheter kan det finnas export från andra EU-medlemmar och FN-medlemmar som gör det och som Reinfeldt och Carl Bildt kunde kritisera.

Mänskliga rättigheter i svensk utrikespolitik
http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/?id=68&module_instance=...

Att Socialdemokratierna kräver en översyn av exporten är bra. Men det är lite senkommet då SAP är medansvariga till exporten. Inte heller sägs något om att exporten till andra auktoritära regimer utöver de Nordafrikanska ska granskas. Inget sägs om exporten av civil övervakningsutrustning.
http://www.socialdemokraterna.se/Media/nyheter/S-i-utrikesutskottet-krav...

Permalänk | Anmäl #8 Niclas Kuoppa, 2011-02-04, 22:20

Om Bildt kräver Mubaraks avgång. Då kommer han och Sverige få kritik för att lägga sig i Egyptens inre angelägenheter!

Permalänk | Anmäl #9 Inge-mar, 2011-02-04, 22:20

Dumheter. Sverige ska inte sätta sig på höga hästar och försöka styra och ställa över utlandet.

Permalänk | Anmäl #11 Peter Ingestad, 2011-02-04, 23:20

@#4 Peter H
Det är skillnad på självaktning och narcissism. Det här narcissism. Sveriges utrikesminister kan uttala sig hur mycket som helst, men publiken finns bara i Sverige. Utomlands är det ingen som lyssnar, definitivt ingen i Egypten. Sveriges åsikter om invasionen av Irak, hade inget inflytande på Bush-administrationen, nämns aldrig i några böcker, dokument om förberedelserna till kriget...

Sverige uppför sig ofta som en tant som talar om för andra, vilt främmande människor hur de ska uppfostra sina barn, vilka gardiner de ska ha i fönstren, hur de ska möblera sitt hem, vart de ska åka på semester, etc. Tanten känner sig väldigt, väldigt duktig, men de som får de ovälkomna råden tycker kärringen är spritt språngande galen.

Att en svensk journalist kan utsättas för mordförsök, användas som offerlam och varning för världspressen i Kairo visar hur lågt värde Sverige har där... Sverige och svenskarna är "dispensable"... Amerikanska journalister däremot inte... de fick bara lätta smällar...

Laila Freivalds demonstrerade klart och tydligt för arabvärlden, att hotar man Sverige med våld, så flyr svenskarna som skollade råttor... rakt över Sveriges grundlag... föga respektingivande...

Sverige är nu en delstat i en union, EU, som beslutat sig för att ha en gemensam utrikesminister och en gemensam utrikesförvaltning. Lägg då ner UD och spendera pengarna istället på att förbättra Sverige; bättre sjukvård, bättre åldringsvård, frågor som gråsossarna brydde sig om... men inte Östermalmsmarxisterna....

Permalänk | Anmäl #12 no2islam, 2011-02-05, 00:29

#12 no2islam,

Instämmer 100%.

Det är urlöjligt att kräva att Bildt skall säga någonting om situationen i Egypten, det kommer inte att förändra någonting, ingenting. Total meningslös åtgärd. Vad han än säger så är det möjligen bara några politiskt intresserade svenskar som uppfattar vad han säger och vad han än säger så är det ingen annan som bryr sig. Artikelförfattaren verkar tro att Bildt är Gud och hans ord är lag och det han säger manifesteras. Hur barnslig får man bli?

no2islam har helt rätt när hon säger att nu när vi är medlemmar i den byråkratiska diktaturen EU(SSR) finns det ingen anledning att ha ett utrikesdepartement eftersom EU sköter utrikespolitiken, möjligtvis en EU minister som förmedlar vår riksdags ställningstagande i någon utrikespolitiskt fråga som utgör 2% av rösterna i EU. Att betala 16 miljarder för ett 2% inflytande i EU är enbart slöseri med skattebetalarnas pengar enligt mig.

Säkerligen kommer svenska politiker att göra flera betydelselösa uttalande om Egypten till ingen som helat nytta.

Permalänk | Anmäl #13 Johnny Andersson, 2011-02-05, 02:24

Det blir genast löjligt när man tror att Sverige är ett föredöme. Mänskliga rättigheter är skapade av västvärlden. Ge tips och hinta om vad vi tycker är bra går bra - men att lägga sig i och kräva en massa saker, då går det överstyr. Låt dem sköta sitt, vi har nog med problem.

Permalänk | Anmäl #14 James Bright, 2011-02-05, 06:46

#12 no2islam, att säga att 99,9% av världens befolkning inte kan peka ut Sverige på kartan är inte självaktning.

Här är lite riktig fakta. 8% av befolkningen i Mellanöstern hatar USA. 35% av befolkningen i Mellanöstern älskar USA. Resten befinner sig någonstans däremellan. Sanningen är att de flesta människor i världen inte har någon åsikt om USA eller Sverige. Och det är oändligt mycket mer intressant än om de kan peka ut ett land på en karta.

Sverige gav sitt stöd till de svarta i Sydafrika för att det var det moraliskt riktiga. Vi brydde oss inte om ifall vi stötte oss med den vita regeringen, eller USA, som stödde den vita regeringen. Det är en av de angenäma sakerna med att göra rätt. Man behöver inte bry sig om vad andra tycker och säger.

Fast där är en stor skillnad mellan då och Alliansens Sverige. Alliansens Sverige är en medlöpare. Värre än det är att vi har en galning som utrikesminister. Carl Bildt är rena nidbilden på medlöpare. Han är delaktig i folkmord i Afrika. Sen har han mage att i USAs ledband opponera sig mot samma brott i forna Jugoslavien.

Ljug inte. Bert Sundström attackerades inte för att han var svensk, utan för att han var journalist. Det är en gammal fascisttaktik. Mussolinis svartskjorter gjorde samma sak.

Permalänk | Anmäl #15 Peter H, 2011-02-05, 08:22

Bildt saknar trovärdighet. Han agerade till och med lobbyist åt USA när det gällde att attackera Irak.

Permalänk | Anmäl #17 Terry K, 2011-02-05, 13:54

Även om en miljon medelklass stadsbor i Egypten demonstrerade är det enbart 1% av befolkningen. De flesta vill ha Mubarak kvar eller åtminstone ett ordnat överlämnande av makten. Allt annat blir garanterat anarki eller ett nytt Gaza i Egypten. Se http://israelisverige.info/?p=5255

Permalänk | Anmäl #18 Ralph Haglund, fil.lic., 2011-02-05, 16:17

#18 Ralph Haglund, att en muslimhatare skulle länka till en muslimhatande och fasciststödjande var väntat.

Man kan inte stödja en galen massmördare som Mubarak och vara för demokrati på samma gång.

Permalänk | Anmäl #19 Peter H, 2011-02-05, 16:31

Brittiska muslimer kräver idag på Londons gator att Sharia införs Egypten och säger att Mubarak är en Kafir.

http://www.liveleak.com/view?i=b06_1296927873

Permalänk | Anmäl #20 Jonas Edholm, 2011-02-05, 22:33

Reinfeldt! Kräv Bildts avgång nu!

Permalänk | Anmäl #21 Andreas Kandelabersson, 2011-02-06, 01:09

#21 Andreas Kandelabersson, George W. Bush avböjde precis en inbjudan i Schweiz eftersom han riskerar att ställas inför rätta för brott mot mänskligheten. Det var inte länge sedan som Sverige, precis som dagens Schweiz, stod på den goda sidan. I dag styrs Sverige av mörkermän. Inte bara släpper vi in en krigsförbrytare som Tony Blair, den intellektuellt ohederlige överlöparen och mediahoran Per T Ohlsson ser till att intervjun med Blair blir ren propaganda för Irakkriget.

Bildt skulle riskera att ställas inför rätta för delaktighet i folkmord i Schweiz. Men inte i Sverige. Sverige år 2011 är inte en rättsstat. Littorin kommer undan med att köpa sex. Men för en troligtvis helt oskyldig som Thomas Quick är vi beredda att slänga iväg nyckeln.

Samma människor som försvarar Bush, Blair, Bildt och Littorin försvarar nu Mubarak.

Permalänk | Anmäl #23 Peter H, 2011-02-06, 09:32

Kommentarerna börjar närma sig lågvattenmärke,personangrepp som ej hör hemma i en civilisation som Sverige haglar från vissa som kommenterar på det oerhörda som utspelar sig i Egypten. Alla de konsekvenser som det framgent kan komma att föra med sig för världen och Europa som ligger oss närmast.I det här sammanhanget är Sverige ett mkt litet land och jag tror och vet att utrikesminister C.Bildt besitter åtskilligt mer diplomati än vissa kommentatörer på Newsmill som ständigt skall ta politiska poäng mot alliansregeringen..Vi i Europa skall vara tacksamma de att de allierade USA och Storbritannien fick stopp på diktator Hitler och Nazismens vedervärdiga handlingar.Krig i alla former såväl erövringskrig som religionskrig är det mest förfärliga som människor och djur får uppleva.Kommer världen någon gång att lugna ner sig om vapen skall få råda-jag tvivlar.Det kommer alltid att finnas behov av maktfullkomlighet hos vissa och jag undrar är det många kvinnor som startar krig måntro??

Permalänk | Anmäl #24 Agneta Berglöw, 2011-02-06, 15:06

Carl Bildt borde ägna sig åt demokratin i Sverige så att den inte upphör som konsekvens av en huvudlös invandringspolitik.

Permalänk | Anmäl #25 Bo T, 2011-02-06, 16:09

#24 Agneta Berglöw, jag håller med. Personangrepp har ingen plats här.

Problemet med Carl Bildt och de andra krigshetsarna är att de sprang omkring och bröstade sig när de kunde söka skydd bakom Bush. Men nu när de inte har någonstans att söka skydd så har de tappat tungan. Bildt och Hökmark är typiska översittare. Som alla översittare så är de ynkryggar när det verkligen gäller. Jag vill poängtera att jag inte bryr mig det minsta om de är ynkryggar eller inte. Det hade vi aldrig vetat om de inte först hade bröstat sig. Att se en privatperson som beter sig som en översittare och sen förvandlas till ynkrygg framför ögonen på en är en sak. Men att se politiker göra det är ofattbart.

USA slogs inte mot Tyskland förrän andra världskriget var de facto över. Men även om USA stoppat Hitler, ger det USA carte blanche att göra vad de vill nu?

Permalänk | Anmäl #26 Peter H, 2011-02-06, 17:08


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.