Varje person som vägrar offra de mänskliga rättigheterna för särkrav från muslimskt håll är enligt denne Sabuni, Linna och Kamali rasister.
Det säger en del om agendan hos dessa tre nyss uppräknade personerna.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-02-02, 14:08
Det svenska folket har aldrig blivit tillfrågade om det multikulturella experiment vi nu har att ta ställning till. Man har konsekvent undvikit diskussion i frågan om vi alla vill byta bort det samhälle vi är uppväxta i mot ett samhälle som inte fungerar någonstans på jorden. Detta är ett fruktansvärt övergrepp mot den egna befolkningen. Det har ingenting med rasism att göra. Det är en helt naturlig reaktion. Ponera att en miljon svenskar skulle flytta till t.ex Tunisien eller Marocko, skulle det inte bli en reaktion då? Och vi skulle behålla vår religion och seder från Sverige? Och bara umgås och gifta oss med svenskar. Om man därtill lägger att 80 procent lever på bidrag, skulle det vara acceptabelt?
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-02-02, 14:23
Eller också fick hon sparken för att det gick upp för regeringen att en muslimsk man kan vägra behandla en kvinna jämlikt i världens mest jämställda land genom att hänvisa till en religion.
Vi lever i ett sekulariserat land där religionen är en privatsak och där kön, sexuell läggning och religion inte ska spela någon roll för att få respekt i samhället. Detta har fungerat under en lång tid och vi ser framgången i detta koncept. Att tingsrätten genom "handskakningsdomen" konstaterar att man genom att hävda sin religion framför jämställdheten, och dessutom får stora skadestånd för det visar att DO spelat ut sin roll.
Likaså har alla förlikningar med kränkta slöjor förstört för nu vågar många inte ens kalla en muslim till intervju med risk för att bli stämd att det beror på religion/slöja om man väljer bort just den arbetssökanden.
Jag har själv träffat invandrade muslimer i Sverige som säger att de inte skulle anställa beslöjade flickor eller skäggiga män för de vill inte heller ha det på arbetsplatserna. De har angett skäl att de vet att det förr eller senare blir problem med de som behöver visa sin religion så tydligt i Sverige. Deras röst borde få komma fram mer i debatten.
Bra jobbat med DO, regeringen! Tack, nu börjar jag tro på lite upprättelse igen.
Permalänk | Anmäl
Cc Löfqvist, 2011-02-02, 14:25
# 1 Jag har ingen egen uppfattning om Linna som chef och en del av det hon gjort känns märkligt. Men i rättvisans namn tycker jag ändå inte att hon bör jämställas med Kamali och denne Sabuni, som får betraktas som som representanter för en alldeles egen och extrem värld. Deras vridna resonemang känns fullständigt ointressant att bemöta i sak och det är knappast heller lönt.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2011-02-02, 14:26
Religionsfrihet innebär inte rätt för muslimer att kränka svenskar, Kitimbwa Sabuni.
Att vägra hälsa i hand är en allvarlig kränkning enligt svensk kultur.
Att klä sig på ett sätt som förmedlar ett budskapet att svenskar är lägre stående är också en allvarlig kränkning.
Sverige är en demokrati. Linna fick gå för hon saknar stöd bland svenska befolkningen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-02, 14:27
F.ö. är det kränkande när Kitimbwa Sabuni kallar svenskarna "islamofober", dvs mentalsjuka.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-02, 14:32
Sabunis och Kamalis inlägg här på Newsmill är två starka argument för att regeringens beslut att sparka Katri Linna är helt korrekt! Hon har agerat som en konsekvent försvarare av fundamentalistisk islamism. Hon hör hemma i precis samma gäng som Kamali och Sabuni - ingen av dom tre är det minsta intresserad av sekulära muslimers rättigheter. Det handlar om att skydda fundamentalisternas politiska agenda.
Permalänk | Anmäl
A G Mattsson, 2011-02-02, 14:43
"...ganska obetydande symbolfrågor ur samhällssynpunkt som knappast innebär orimliga belastningar på majoritetssvenskar"
"Katri Linnas brott är att hon stått upp för de mänskliga rättigheterna utbildning och religionsfrihet och arbetat för att upprätthålla diskrimineringslagstiftningen."
Är det så?
Tänk, det tror inte jag!
Min tro är att regeringen fattar det inte alls lättvindiga eller okontroversiella beslutet att desavouera sin egen rekryteringskompetens genom att byta ut en myndighetschef, så gör man det efter mycket vånda, därför att bytet har ett politiskt pris.
Om man däremot har en myndighetschef som visat upprepade prov på inkompetens i konsten att leda personal, MÅSTE man fatta ett beslut om chefsbyte.
För er som kontrast till allt polariserat tyckande är intresserade av en dos genuin kunskap i ämnet Niqab, innan ni framför tvärsäkra åsikter i ämnet, rekommenderas genomläsning av Dr Sennerstens balanserade och insiktsfulla artikel här på newsmill.
Läs och tänk efter, innan ni låter fingrarna gå..
Permalänk | Anmäl
Gunnar Ehn, 2011-02-02, 14:52
Se #8. Ursäkta namnbytet! Skall vara: Dr Sennerstam
Permalänk | Anmäl
Gunnar Ehn, 2011-02-02, 14:56
Utmärkt att regeringen sparkade Linna efter alla upprörande domar som hon tog initiativ till. Lägg nu ner myndigheten DO och sänk skatten för pengarna. Linna framstod som en multikulturell galning, en juridisk terrorist som diskriminerade svenskar.
Naturligtvis hör inte Niqab hemma i någon offentlig miljö i Sverige och är att se som förargelseväckande beteende och det skall vara förbjudet att maskera ansiktet på allmän plats.
Själv tycker jag att Sverige inte skall ta emot några fler muslimer eftersom de har så svårt att anpassa sig till vår kultur och traditioner. Bättre att muslimer söker sig till andra muslimska länder. Svenskar och muslimer fungerar helt enkelt inte tillsammans, vi kommer aldrig att acceptera deras värderingar och religion och de kommer inte acceptera våra. Det är därför som världen är indelad i muslimska och kristna länder, en bra och fungerande ordning.
Det mångkulturella samhället har misslyckats helt, dags att avveckla det och återgå till en fungerande ordning.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-02-02, 15:29
Bra artikel! FP är SD i fårakläder!
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-02-02, 15:30
Förslagsvis borde Kitimbwa Sabuni och Katri Linna klä sig själva i niqab.
Det skulle trots allt förtjäna viss respekt att utsätta sig själva för det man vill påtvinga andra.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-02, 15:41
#10 Johnny Andersson,
jo man ska kunna gå i niqab i offentlig miljö, man ska även få gå naken eller i en gammal naziuniform.
Däremot ska ingen i dessa kläder (eller utan) kunna stämma mig om jag vägrar dem inträde i min butik eller rak ut säger att deras utstyrsel är orsaken till att de inte blir anställda.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-02-02, 15:57
Jag vill rätta herr Sabuni litegrann:
DO offrar jämställdheten på religionens altare. Därför är det en stor förlust för misogyna religiösa fanatiker att Katri Linna tvingas bort från sitt uppdrag.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-02-02, 16:04
Jag tyckte att Katri Linna verkade vara en vettig person innan hon blev chef för DO. Sedan började det ena konstiga efter det andra komma från hennes fögderi. Kanske var det så att hon hamnade i dåligt sällskap på den arbetsplatsen? Men att sparka en hel stab av odugliga medarbetare hade väl inte varit tänkbart? Vad skulle facket ha sagt?
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-02-02, 16:12
Tja, det är inte statens sak att avgöra hur vi människor skall få klä oss. Självklart skall alla få maskera sig om de vill, utom poliser och andra myndighetsutövare. Att därifrån hävda att man skall ha rätt att arbeta med dagisbarn i full niqab är en lång väg att gå. Dagisbarn behöver lära sig förstå mimik hos vuxna och få hjälp att utveckla en egen mimik. Det är okej för vem som helst att ha på sig enbart kanintofflor. Det betyder inte att de inte skall få sparken om de kommer till sitt jobb iförd endast detta, eller hur?
Att inte skaka hand är inte brottsligt, bara synnerligen otrevligt.
Det som däremot upprör är kvinnan som fick skadestånd för att hon tvingades följa hygienrutinerna på sin arbetsplats, som inte tillät långa ärmar. Det målet säger oss att en människas religion, denna privatsak, är viktigare än hygienrutiner. Är det så vi vill ha det? Skall religion trumfa hygien inom sjukvård och omsorg? Domstolen gjorde ett rejält stolpskott där.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-02-02, 16:16
"Muslimska mänskliga rättighetskommittén" torde ha en hel del att göra i den länder där islam är statsreligion, betydligt mycket mer än här i Sverige - som bara upplysningsvis- råkar vara en konstitutionell demokrati. Det förakt för demokratis och mänskliga rättigheter som visas i religionens namn, och nu menar jag inte bara islam, måste genomlysas. Tyvärr så tror jag inte att Kitimbwa Sabuni har detta särskilt högt uppe på agendan.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-02-02, 16:31
Bravo Kitimbwa Sabuni. Så ska det låta. Den som inte förstår vad du säger är döv och blind.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-02-02, 17:04
Det är väl bara en tidsfråga innan någon inom den här gruppen figurerar i någon terrorrättegång i Danmark. Det skulle då inte förvåna mig om sådant här användes som ursäkt.
Tetyana, vi både ser och hör. Frågan är om du begriper dig på ordet "konsekvens". Väljer man att förklara krig mot systemet så får man också gå hela vägen tycker jag.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2011-02-02, 17:34
De fientliga stämningarna mot muslimer illustreras föredömligt i kommentarsfälten.
Förhoppningsvis är de inte representativa för den vanliga svensken.
Permalänk | Anmäl
P H, 2011-02-02, 17:43
Se’n när exakt förvandlades religionen muhammedanism till att bli en ras?? Kan nå’n av dessa fanatiska muhammedaner förklara det för oss som tydligen är okunniga…?
Hobie Clark. Skötsam invandrare i syd-Afrikanskt land. hobie_clark@yahoo.com
Permalänk | Anmäl
Hobie Clark, 2011-02-02, 17:57
Varje gång Kitimbwa Sabuni skriver artiklar vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag väljer att se hans alster som skämt...
Permalänk | Anmäl
Mats Widman, 2011-02-02, 18:22
Ännu en talibaninlägg - inget oväntat. Sabuni och Kamali tillhör den krets som anser att vi icke-muslimer ska underkasta oss deras stenålderssyn på samhälleliga företeelser. Nu inväntar jag bara Mattias Gardells och Jan Guillous artiklar i samma ton.
Islam hör inte hemma i ett demokratiskt land - det är tydligt.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-02-02, 19:10
Jag har aldrig förstått mig på denna "Muslimska mänskliga rättighetskommittén", de tordes ha enormt mycket större frågor att arbeta med än att ta upp kampen för vissa människor skall få bära Niqab och inte skaka hand, något som rent världsligt är allmängiltigt för att kunna fungera i sociala relationer. Detta är inte bara en Svensk sed den gäller generellt sett i hela Europa, Nord- och Sydamerika, Asien, Afrika och större delen av Mellan-östern.
Men verkligen folk bära Niqab eller inte skaka hand, så kommer de med det valet att isolera sig själva ifrån andra. Personer som väljer denna livsstil måste själv stå till svars för sina val. En arbetsgivare skall inte behöva acceptera deras val och de skall inte heller få ta del av offentliga medel om de upprepade gånger nekats anställning på grund av dessa val.
Detta med Islamofobi börjar bli aningen tjatigt, att kritisera frågor såsom slöja med mera är en del av yttrandefriheten. Om man till exempel inte gillar konservativa idéer är man då konservatiofob?
Hela debatten är galen, men den verkar gå åt rätt håll!
Permalänk | Anmäl
RJ, 2011-02-02, 19:26
Lägg ner missbruket av ordet islamfobi!
Fobi betyder rädsla, något eller någon skapar rädsla för muslimer och islam
Är det muslimers eget beteende eller vi som kritiserar muslimers eget beteende som skapar rädslan
Islamister skapar min rädsla för islam!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-02-02, 19:33
Vår första självmordsbombare skapar min rädsla för muslimer och islam
Vår första självmordsbombare uppmanar muslimer att döda mig som svensk skapar min rädsla för muslimer och islam
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-02-02, 19:34
Lika lite som jag skulle bli anställd på en förskola om jag var tatuerad i hela ansiktet eller insisterade på att gå omkring med rånarhuva lika lite ska en förskola behöva anställa en person som bär niqab/burka och en skola ska också kunna stänga av en elev som väljer att gå klädd så. Bara för att vi har religionsfrihet i Sverige betyder det inte att vi ska behöva acceptera vilka galenskaper som helst.
Permalänk | Anmäl
Stefan Lind, 2011-02-02, 19:36
# 20 PH skriver:
"De fientliga stämningarna mot muslimer illustreras föredömligt i kommentarsfälten.
Förhoppningsvis är de inte representativa för den vanliga svensken"
Jo, jag tror att just den vanlige svensken delar många av de här kommentarerna. Skälet är många.
För det första är det ju så att många muslimer vill ha en särbehandling, t.ex inte ta i hand, inte äta griskött, inte gå i kyrkan, inte sitta tillsammans med kvinnor i en lektionsal eller vistas tillsammans i en simhall mm.
Dessutom vet vi att deras religion islam är fanatisk och våldsam om man läser Koranen. Vi har t.ex. hedersrelaterat våld och t.o.m. mord, vi har könsstympning, vi har kvinnors speciella klädsel mm.
Dessutom vet vi från Koranen att vi västlänningar som inte är muslimer är de otrogna. Vi vet att självmordsdåd utföres i den muslimska gudens namn. Detta görs mot vanliga försvarslösa människor såväl mot barn som kvinnor.
Vi vet också att muslimer inte gärna vill integrera sig i det svenska samhället utan istället vill vara för sig själva där man kan dyrka islam enligt koranen. Vi vet att en muslim inte kan leva som vi svenskar då han eller hon måste ta hänsyn till Koranen. Ett giftermål mellan en svensk och en muslim är otänkbart och strider mot Koranen. Liksom att konvertera till vår kristendom här i Sverge vilket enligt Koranen är detsamma som döden.
Bara detta gör att det blir ett avstånd och svårt med en integration och att svenskarna därför upplever allt detta som ett stort problem
Permalänk | Anmäl
Lennart S., 2011-02-02, 19:35
Om vi känner oss otrygga med att folk går runt utklädda till spöken och helt anonyma. Tar du någon som helst hänsyn till oss då???
Varför förväntar du dig då att vi ska ta hänsyn till era åsikter om en tecknad söt liten hund i en rondell då??
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-02-02, 20:13
Kitimbwa, Jag är uppriktig ledsen för din skull, detta är nog den värsta smörja jag läst.
- Har det helt gått dig förbi att Linna inte vann "Årets chef"?
- Att hennes uppgift var att förse oss med prejuricerande mål i domstol?
- Att hon förutom någon enstaka dom, lyckats nå mängder med förlikningar (genom utpressning) med svenska företag?
Och du tycker att hon är ett "offer"? Jag är iof. inte förvånad eftersom detta är den vanliga hållningen bland invandrare från Afrika/Mellanöstern. "Varför blev det på detta viset, vem har gjort detta mot oss?". Det normala sättet att möta motgångar för människor uppvuxna i dessa kulturer...
Permalänk | Anmäl
Jerry Nybom, 2011-02-02, 20:17
18 Tetyana Barabanova,
Jag förstår allt för väl vad han menar. De som inte gör det är bara naiva.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-02-02, 20:24
Den sinnessjuka handskakningsdomen kommer ju från en tingsrätt, att inte driva frågan som DO hade ju varit tjänstefel, men resultatet bidrar till islamofobi och är till skada för alla Sveriges muslimer. I alla muslimska länder finns det lagar som kan gå emot vissa muslimska trosriktningar, och då måste man anpassa sig. Niqab-utlådandet har främst kritiserats för den långa handläggningstiden.
Har du 91.000 kr och ansvar för en myndighet och det visar sig att den fungerar dåligt, med långa handläggningstider, ineffektivitet och dålig trivsel så får man räkna med att man kan bli flyttad åt sidan även om man inte bär hela ansvaret.
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-02-02, 21:19
Problemet med Linna som chef för DO är att hon försökte förvandla denna myndighet till en domstol. Hon fick helt enkelt hybris.
Alla dessa förlikningar som aldrig gick till en riktig domstol medförde en allmän förvillelse att DO hade makt. Vilket var vad Linna också trodde.
Domstolar har makten att döma ut konsekvenser för olagliga handlingar, inte myndigheter.
Linna gjorde sig omöjlig genom att kräva särbehandling av muslimer och försöka driva den förgiftade spjutspetsen långt in själva folksjälen.
Regeringen gjorde helt rätt i detta fall. Personligen skulle jag vilja ställa Linna inför rätta för brott mot det svenska samhället.
Permalänk | Anmäl
Maj Grandmo, 2011-02-02, 21:45
@ #3: Jag håller helt med: " Att tingsrätten genom 'handskakningsdomen' konstaterar att man genom att hävda sin religion framför jämställdheten, och dessutom får stora skadestånd för det visar att DO spelat ut sin roll."
Jag vet inte om Linnas avsked hade något samband med hennes ställningstaganden i fall som detta, eller om hon helt enkelt var inkompetent, men i vilket fall som helst anser jag det vara helt korrekt att gen henne sparken.
Här i Sverige har vi lämnat en teokratiskt styrd stat bakom oss sedan länge -- och vi vill INTE ha tillbaka den sortens samhälle här,oavsett om religionen är kristen -- eller muslimsk.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2011-02-02, 22:39
Sabuni och Kamali kommer aldrig att förstå att det enda DO med Linna orsakat är att invandrare med så kallad utomeuropeisk bakgrund fått större svårigheter än tidigare att komma in i samhället.
Det som skett har ingenting vare sig med fobi för islam eller dyrkan av SD att göra. Det har att göra med att en inkompetent chef avsätts och förhoppningsvis få myndigheten på rätt köl.
Min förhoppning är att de som tvingats betala jämkningspengar på grund av egendomliga tolkningar får upprättelse och pengarna återbetalas.
Permalänk | Anmäl
Lennart Skoogh, 2011-02-02, 23:12
Sabuni, du tror inte att skälen för hennes avsked kan ligga till grund för att:
1. 25% av de anställda har sagt upp sig eller är tjänstlediga pga att dom mår dåligt på jobbet?
2. Hon utsågs för ett par år sen som Sveriges sämsta chef?
3. Anställda uppfattar henne som arrogant och diskriminerande mot sina egna anställda?
4. Hon uppenbarligen inte sköter sitt arbete väl?
5. Behandlingstiden på ärenden skjuter iväg till långa eoner?
@ Hobie Clark och Thomas Karlsson! Följ länken här: http://bit.ly/gEwKln så kan du få en förklaring till hur man lyckats förvränga kritik mot islam till rasism genom att mynta ordet islamofobi. Det finns en mycket väl planerad strategi bakom detta förfarande.
För en annan, mer med sanningen överensstämmande verklighetsbeskrivning än Sabunis, rekommenderar jag läsning av Julia Caesars krönikor. De finns här: www.korta.nu/jc. Där kan du läsa regimkritik av det slaget som 99 % av alla kommentarer här innehåller.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-02-02, 23:16
Jag kan absolut hålla med Kitimbwa Sabuni att Katri Linna har offrats men hon har offrats för hennes inkompetens som DO och för absolut ingenting annat!
Inom den mindre smickrande meritlista kan hon nu räkna med att blivit tilldelad titeln "årets sämsta chef 2010".
Tidningen Chef har tidigare betygsatt henne och skrev följande: "Otydlighet, inkonsekvens och extrem detaljstyrning är egenskaper som brukar markeras med varningssymbol i ledarskapslitteraturen" och "Samtliga är tydliga kännetecken för Katri Linnas ledarskap." (2009-08-20)
*
Om vi inte vågade offra ens höga tjänstemän för inkompetens altare så skulle vi även i Sverige hamna i samma besvärliga situation som kaosmentalitetens Ryssland besväras av idag: regelverk följs dåligt, ignoreras ibland helt och godtycklighet med nepotism blomstrar som aldrig förr. Men de skadeeffekter som detta innebär för de drabbade enskilda och företagen kan "repareras" endast med mutor.
*
Visst är vi svenskar också kapabla att få dåligt samvete när beskyllningar (med eller utan fog) kommer från en sådan talets auktoritet som Kitimbwa Sabuni med specifika sympatier för Katri Linna men jag hoppas att sunt förnuft vinner att kompetens måste prioriteras oavsett. Ty kompetens kan aldrig vara primärt en fråga om samvete, sympatiåtgärd, lindring av ideologisk frustration (som Kitimbwa Sabuni verkar ge uttryck för) eller ens ett mål för ideologisk kompromiss.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-02-03, 07:43
"Katri Linnas brott är att hon stått upp för de mänskliga rättigheterna utbildning och religionsfrihet och arbetat för att upprätthålla diskrimineringslagstiftningen."
Kitimbwa Sabuni. Om Linna hade stått upp för de mänskliga rättigheterna hade hon stängt ned din verksamhet för islam är motsatsen till mänskliga rättigheter och inte minst extrem könsapartheid.
Muslimska rättigheter är bara krav utan motprestation. Glöm att svenska folket skulle vilja ha muslimska kravmaskiner som en del av samhället i framtiden. Det finns inte på kartan.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-03, 09:19
#19 MarcusJM
”Frågan är om du begriper dig på ordet "konsekvens". Väljer man att förklara krig mot systemet så får man också gå hela vägen tycker jag.”
Hmmm… erkännandet… plötsligt… mitt i allt ordskräp…
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-02-03, 10:07
Det är för övrigt inte en "fobi" att vara negativ till en misogyn, homofobisk och totalitär ideologi som islam.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-02-03, 10:22
Religionsfrihet innebär inte att man på andras bekostnad kan bete sig hur som helst. Det innebär gen "rätt" till arbete. Det finns fortfarande lagar och regler som gäller före eget tyckande som religion ofta innebär. En sann muslim ska ju t ex leva efter sharialagar, men det innebär ju inte att detta kan accepteras. Och på samma sätt finns det ju en massa konstigheter i de tusentals religioner som finns runt om på detta klot. Tänker man en gång till blir det ju uppenbart att alltihop är nys, men kan vara trevligt precis som tomten till jul.
Det vore en behjärtansvärd insats om vi en gång för alla kunde fastslå att religionsfriheten är en individuell frihet som ska begränsas till tanken och inte inbegripa handlingar.
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-02-03, 10:28
#18 Tetyana Barabanova – Kommentar: "Den som inte förstår vad du säger är döv och blind."
Om blindheten finns så är den tydligen EXTREMT dubbelriktad :-)
Sakine Madon (2011-02-01): "Även anställda inom myndigheten kom till tals; de vittnade om bristande chefskap och var missnöjda med att Linna ägnade sig åt kontroversiell opinionsbildning." (Referat till ett program från "SR:s Studio")
Och jag delar till fullo de anställdas ståndpunkt att en myndighet som DO INTE ska ägna sig åt kontroversiell opinionsbildning. Det är uppenbarligen klokt folk som jobbar på den myndigheten utom deras chef som ville agera som "kulturrevisor" bland annat.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-02-03, 12:26
Stort tack till Kitimbwa Sabuni för ännu ett lysande inlägg.
Dina, och dina gelikars, inlägg är ovärderliga när det kommer till att öka på motståndet mot islam, i Sverige.
På ett enkelt och pedagogiskt sätt blottlägger ni islams sämsta sidor och islams fullständiga inkompatibilitet med ett västerländskt och demokratiskt samhälle.
Stort tack!
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-02-03, 13:13
Den svenska diskrimineringslagstiftningen strider såväl mot grundlagen som FNs deklarationer om Dom Mänskliga Rättigheterna. Märkligt att du som muslim tar jpp just detta, eftersom islam inte är förenligt med idéerna om jämlighet och allas lika värde. Det är därför muslimer gärna använder Kario-deklarationen för mänskliga rättigheter, och inte Geneve-konventionen som är den normala här i väst.
Anledningen till att Linna blir sparkad snett uppåt från DO-jobbet är att hon varit oduglig som chef. Övriga motiveringar är ju något som du har hittat på själv. Det har du förståss rätt att göra, men bli inte förvånad när folk tillrättavisar dig även in denna fråga.
"Drevet mot Katri Linna måste ses för vad det är; ett straff för hennes ställningstagande i nikabärendet och att hon drivit den så kallade handskakningsdomen."
Att vara muslim innebär inte att man har frikort att bete sig som ett jävla arsle. Även om Katri Linna tydligen tyckte det och du tycker det fortfarande. Ska vi ha ett SAMHÄLLE så krävs det att alla uppför sig på ett civiliserat sätt. Har man problem med det får man antingen förändra sitt beteende eller sin lokation.
"Katri Linna offras på islamofobins altare"
OK, vi har gått igenom det här förut, men poletten verar ha svårt att trilla ned, så vi tar det igen: DET FINNS INTE ISLAMOFOBI! Fattar du? Det är ett begrepp som används av muslimer och folk som sympatiserar med islam att sabla ned på kritiker utan att behöva argumentera på något sakligt sätt.
Att vara kritisk till islam är inte ett sjukdomstillstånd, utan tvärtom ett tänken på en sund mental hälsa som kritiskt granska ockulta företeelser .
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-02-03, 15:38
#6 Bo T
Du ska inte bry dig så mycket om ett ord som de facto inte kan existera.
Islamofobi är ett påhittat ord som i sig självt är så motsägelsefullt att ordet spricker.
En fobi är en tvångsmässig, sjuklig rädsla för något, där nivån på den upplevda rädslan inte alls motsvarar det verkliga hotet.
Att vara rädd för islam och dess sharialagar är en mycket sund, rationell och logisk rädsla som alla människor borde hysa.
Spöstraff eller stening av kvinnor pga händelser som de inte rår över eller som inte ens är ett brott i väst. Förföljelser av de otrogna, de som vill lämna islam och HBT-personer; är det sjukligt att vara rädd för det?
Inte i min värld iaf och jag föredrar min värld före en som styrs av en ökenreligion från 600-talet!
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-02-03, 17:08
Ojojoj, denna artikel. Vilket SJÄLVMÅL.
Muslimerna kommer obönhörligen att bli andra klassens medborgare i Sverige. Ett ödesdrama styrt av övermäktiga krafter.
Vårt vanstyrda land driver obönhörligen mot katastrofen: ett slags allmänt inbördeskrig på mikronivå. Vi mot den stora muslimska minoriteten.
Clash of civilisations.
Inför detta förbereder sig de insiktsfulla. På det ena och det andra sättet.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-02-03, 18:01
#48 Katrin Andersson,
"NÄR ska du fatta och förstå in ditt sinne, att Europa är KRISTET så också Sverige. Vi kommer ALDRIG att tillåta Islams "barbareri" i vårt fria land. Ett land, ett Europa där kvinnors rättigheter är LIKA med mäns? "
Vi har förhoppningsvis även lämnat det kristna barbariet bakom oss. Det är INTE tack vare kristendomen som män och kvinnor har samma rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-02-04, 09:49
Muslimska mänskliga rättighetskommittén påminner väldigt mycket om scientologisajten Religious Freedom Watch (http://www.religiousfreedomwatch.org). Under en täckmantel av att arbeta för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet syftar man egentligen till att sprida en extremistisk religionsform.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2011-02-04, 11:37
#48 Katrin Andersson, #49 Charlie Darwin
Jag håller med er bägge. Europa är i stort sekulariserat, men vår civilisation bygger ändå på en judisk-kristen historia, och detta har givetvis format våra samhällen i stor utsträckning.
Hursomhelst islam, såvida det inte genomgår en reform som den kristna världen har gjort, är inte kompatibelt med Västvärlden.
Permalänk | Anmäl
Karl Rosenqren, 2011-02-04, 13:56
Muslimska mänskliga rättighetskommittén är en blåkopia av den s.k. Kairo-deklarationen där de 57 muslimska OIC-länderna valde att frångå FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna till förmån för ”ett värdigt liv i överensstämmelse med den islamiska sharian”. I deras tankevärld är det endast islam som har "mänskliga rättigheter" och inte individen.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-02-04, 14:50
54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varje person som vägrar offra de mänskliga rättigheterna för särkrav från muslimskt håll är enligt denne Sabuni, Linna och Kamali rasister.
Det säger en del om agendan hos dessa tre nyss uppräknade personerna.
Det svenska folket har aldrig blivit tillfrågade om det multikulturella experiment vi nu har att ta ställning till. Man har konsekvent undvikit diskussion i frågan om vi alla vill byta bort det samhälle vi är uppväxta i mot ett samhälle som inte fungerar någonstans på jorden. Detta är ett fruktansvärt övergrepp mot den egna befolkningen. Det har ingenting med rasism att göra. Det är en helt naturlig reaktion. Ponera att en miljon svenskar skulle flytta till t.ex Tunisien eller Marocko, skulle det inte bli en reaktion då? Och vi skulle behålla vår religion och seder från Sverige? Och bara umgås och gifta oss med svenskar. Om man därtill lägger att 80 procent lever på bidrag, skulle det vara acceptabelt?
Eller också fick hon sparken för att det gick upp för regeringen att en muslimsk man kan vägra behandla en kvinna jämlikt i världens mest jämställda land genom att hänvisa till en religion.
Vi lever i ett sekulariserat land där religionen är en privatsak och där kön, sexuell läggning och religion inte ska spela någon roll för att få respekt i samhället. Detta har fungerat under en lång tid och vi ser framgången i detta koncept. Att tingsrätten genom "handskakningsdomen" konstaterar att man genom att hävda sin religion framför jämställdheten, och dessutom får stora skadestånd för det visar att DO spelat ut sin roll.
Likaså har alla förlikningar med kränkta slöjor förstört för nu vågar många inte ens kalla en muslim till intervju med risk för att bli stämd att det beror på religion/slöja om man väljer bort just den arbetssökanden.
Jag har själv träffat invandrade muslimer i Sverige som säger att de inte skulle anställa beslöjade flickor eller skäggiga män för de vill inte heller ha det på arbetsplatserna. De har angett skäl att de vet att det förr eller senare blir problem med de som behöver visa sin religion så tydligt i Sverige. Deras röst borde få komma fram mer i debatten.
Bra jobbat med DO, regeringen! Tack, nu börjar jag tro på lite upprättelse igen.
# 1 Jag har ingen egen uppfattning om Linna som chef och en del av det hon gjort känns märkligt. Men i rättvisans namn tycker jag ändå inte att hon bör jämställas med Kamali och denne Sabuni, som får betraktas som som representanter för en alldeles egen och extrem värld. Deras vridna resonemang känns fullständigt ointressant att bemöta i sak och det är knappast heller lönt.
Religionsfrihet innebär inte rätt för muslimer att kränka svenskar, Kitimbwa Sabuni.
Att vägra hälsa i hand är en allvarlig kränkning enligt svensk kultur.
Att klä sig på ett sätt som förmedlar ett budskapet att svenskar är lägre stående är också en allvarlig kränkning.
Sverige är en demokrati. Linna fick gå för hon saknar stöd bland svenska befolkningen.
F.ö. är det kränkande när Kitimbwa Sabuni kallar svenskarna "islamofober", dvs mentalsjuka.
Sabunis och Kamalis inlägg här på Newsmill är två starka argument för att regeringens beslut att sparka Katri Linna är helt korrekt! Hon har agerat som en konsekvent försvarare av fundamentalistisk islamism. Hon hör hemma i precis samma gäng som Kamali och Sabuni - ingen av dom tre är det minsta intresserad av sekulära muslimers rättigheter. Det handlar om att skydda fundamentalisternas politiska agenda.
"...ganska obetydande symbolfrågor ur samhällssynpunkt som knappast innebär orimliga belastningar på majoritetssvenskar"
"Katri Linnas brott är att hon stått upp för de mänskliga rättigheterna utbildning och religionsfrihet och arbetat för att upprätthålla diskrimineringslagstiftningen."
Är det så?
Tänk, det tror inte jag!
Min tro är att regeringen fattar det inte alls lättvindiga eller okontroversiella beslutet att desavouera sin egen rekryteringskompetens genom att byta ut en myndighetschef, så gör man det efter mycket vånda, därför att bytet har ett politiskt pris.
Om man däremot har en myndighetschef som visat upprepade prov på inkompetens i konsten att leda personal, MÅSTE man fatta ett beslut om chefsbyte.
För er som kontrast till allt polariserat tyckande är intresserade av en dos genuin kunskap i ämnet Niqab, innan ni framför tvärsäkra åsikter i ämnet, rekommenderas genomläsning av Dr Sennerstens balanserade och insiktsfulla artikel här på newsmill.
Läs och tänk efter, innan ni låter fingrarna gå..
Se #8. Ursäkta namnbytet! Skall vara: Dr Sennerstam
Utmärkt att regeringen sparkade Linna efter alla upprörande domar som hon tog initiativ till. Lägg nu ner myndigheten DO och sänk skatten för pengarna. Linna framstod som en multikulturell galning, en juridisk terrorist som diskriminerade svenskar.
Naturligtvis hör inte Niqab hemma i någon offentlig miljö i Sverige och är att se som förargelseväckande beteende och det skall vara förbjudet att maskera ansiktet på allmän plats.
Själv tycker jag att Sverige inte skall ta emot några fler muslimer eftersom de har så svårt att anpassa sig till vår kultur och traditioner. Bättre att muslimer söker sig till andra muslimska länder. Svenskar och muslimer fungerar helt enkelt inte tillsammans, vi kommer aldrig att acceptera deras värderingar och religion och de kommer inte acceptera våra. Det är därför som världen är indelad i muslimska och kristna länder, en bra och fungerande ordning.
Det mångkulturella samhället har misslyckats helt, dags att avveckla det och återgå till en fungerande ordning.
Bra artikel! FP är SD i fårakläder!
Förslagsvis borde Kitimbwa Sabuni och Katri Linna klä sig själva i niqab.
Det skulle trots allt förtjäna viss respekt att utsätta sig själva för det man vill påtvinga andra.
#10 Johnny Andersson,
jo man ska kunna gå i niqab i offentlig miljö, man ska även få gå naken eller i en gammal naziuniform.
Däremot ska ingen i dessa kläder (eller utan) kunna stämma mig om jag vägrar dem inträde i min butik eller rak ut säger att deras utstyrsel är orsaken till att de inte blir anställda.
Jag vill rätta herr Sabuni litegrann:
DO offrar jämställdheten på religionens altare. Därför är det en stor förlust för misogyna religiösa fanatiker att Katri Linna tvingas bort från sitt uppdrag.
Jag tyckte att Katri Linna verkade vara en vettig person innan hon blev chef för DO. Sedan började det ena konstiga efter det andra komma från hennes fögderi. Kanske var det så att hon hamnade i dåligt sällskap på den arbetsplatsen? Men att sparka en hel stab av odugliga medarbetare hade väl inte varit tänkbart? Vad skulle facket ha sagt?
Tja, det är inte statens sak att avgöra hur vi människor skall få klä oss. Självklart skall alla få maskera sig om de vill, utom poliser och andra myndighetsutövare. Att därifrån hävda att man skall ha rätt att arbeta med dagisbarn i full niqab är en lång väg att gå. Dagisbarn behöver lära sig förstå mimik hos vuxna och få hjälp att utveckla en egen mimik. Det är okej för vem som helst att ha på sig enbart kanintofflor. Det betyder inte att de inte skall få sparken om de kommer till sitt jobb iförd endast detta, eller hur?
Att inte skaka hand är inte brottsligt, bara synnerligen otrevligt.
Det som däremot upprör är kvinnan som fick skadestånd för att hon tvingades följa hygienrutinerna på sin arbetsplats, som inte tillät långa ärmar. Det målet säger oss att en människas religion, denna privatsak, är viktigare än hygienrutiner. Är det så vi vill ha det? Skall religion trumfa hygien inom sjukvård och omsorg? Domstolen gjorde ett rejält stolpskott där.
"Muslimska mänskliga rättighetskommittén" torde ha en hel del att göra i den länder där islam är statsreligion, betydligt mycket mer än här i Sverige - som bara upplysningsvis- råkar vara en konstitutionell demokrati. Det förakt för demokratis och mänskliga rättigheter som visas i religionens namn, och nu menar jag inte bara islam, måste genomlysas. Tyvärr så tror jag inte att Kitimbwa Sabuni har detta särskilt högt uppe på agendan.
Bravo Kitimbwa Sabuni. Så ska det låta. Den som inte förstår vad du säger är döv och blind.
Det är väl bara en tidsfråga innan någon inom den här gruppen figurerar i någon terrorrättegång i Danmark. Det skulle då inte förvåna mig om sådant här användes som ursäkt.
Tetyana, vi både ser och hör. Frågan är om du begriper dig på ordet "konsekvens". Väljer man att förklara krig mot systemet så får man också gå hela vägen tycker jag.
De fientliga stämningarna mot muslimer illustreras föredömligt i kommentarsfälten.
Förhoppningsvis är de inte representativa för den vanliga svensken.
Se’n när exakt förvandlades religionen muhammedanism till att bli en ras?? Kan nå’n av dessa fanatiska muhammedaner förklara det för oss som tydligen är okunniga…?
Hobie Clark. Skötsam invandrare i syd-Afrikanskt land. hobie_clark@yahoo.com
Varje gång Kitimbwa Sabuni skriver artiklar vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag väljer att se hans alster som skämt...
Ännu en talibaninlägg - inget oväntat. Sabuni och Kamali tillhör den krets som anser att vi icke-muslimer ska underkasta oss deras stenålderssyn på samhälleliga företeelser. Nu inväntar jag bara Mattias Gardells och Jan Guillous artiklar i samma ton.
Islam hör inte hemma i ett demokratiskt land - det är tydligt.
Jag har aldrig förstått mig på denna "Muslimska mänskliga rättighetskommittén", de tordes ha enormt mycket större frågor att arbeta med än att ta upp kampen för vissa människor skall få bära Niqab och inte skaka hand, något som rent världsligt är allmängiltigt för att kunna fungera i sociala relationer. Detta är inte bara en Svensk sed den gäller generellt sett i hela Europa, Nord- och Sydamerika, Asien, Afrika och större delen av Mellan-östern.
Men verkligen folk bära Niqab eller inte skaka hand, så kommer de med det valet att isolera sig själva ifrån andra. Personer som väljer denna livsstil måste själv stå till svars för sina val. En arbetsgivare skall inte behöva acceptera deras val och de skall inte heller få ta del av offentliga medel om de upprepade gånger nekats anställning på grund av dessa val.
Detta med Islamofobi börjar bli aningen tjatigt, att kritisera frågor såsom slöja med mera är en del av yttrandefriheten. Om man till exempel inte gillar konservativa idéer är man då konservatiofob?
Hela debatten är galen, men den verkar gå åt rätt håll!
Lägg ner missbruket av ordet islamfobi!
Fobi betyder rädsla, något eller någon skapar rädsla för muslimer och islam
Är det muslimers eget beteende eller vi som kritiserar muslimers eget beteende som skapar rädslan
Islamister skapar min rädsla för islam!
Vår första självmordsbombare skapar min rädsla för muslimer och islam
Vår första självmordsbombare uppmanar muslimer att döda mig som svensk skapar min rädsla för muslimer och islam
Lika lite som jag skulle bli anställd på en förskola om jag var tatuerad i hela ansiktet eller insisterade på att gå omkring med rånarhuva lika lite ska en förskola behöva anställa en person som bär niqab/burka och en skola ska också kunna stänga av en elev som väljer att gå klädd så. Bara för att vi har religionsfrihet i Sverige betyder det inte att vi ska behöva acceptera vilka galenskaper som helst.
# 20 PH skriver:
"De fientliga stämningarna mot muslimer illustreras föredömligt i kommentarsfälten.
Förhoppningsvis är de inte representativa för den vanliga svensken"
Jo, jag tror att just den vanlige svensken delar många av de här kommentarerna. Skälet är många.
För det första är det ju så att många muslimer vill ha en särbehandling, t.ex inte ta i hand, inte äta griskött, inte gå i kyrkan, inte sitta tillsammans med kvinnor i en lektionsal eller vistas tillsammans i en simhall mm.
Dessutom vet vi att deras religion islam är fanatisk och våldsam om man läser Koranen. Vi har t.ex. hedersrelaterat våld och t.o.m. mord, vi har könsstympning, vi har kvinnors speciella klädsel mm.
Dessutom vet vi från Koranen att vi västlänningar som inte är muslimer är de otrogna. Vi vet att självmordsdåd utföres i den muslimska gudens namn. Detta görs mot vanliga försvarslösa människor såväl mot barn som kvinnor.
Vi vet också att muslimer inte gärna vill integrera sig i det svenska samhället utan istället vill vara för sig själva där man kan dyrka islam enligt koranen. Vi vet att en muslim inte kan leva som vi svenskar då han eller hon måste ta hänsyn till Koranen. Ett giftermål mellan en svensk och en muslim är otänkbart och strider mot Koranen. Liksom att konvertera till vår kristendom här i Sverge vilket enligt Koranen är detsamma som döden.
Bara detta gör att det blir ett avstånd och svårt med en integration och att svenskarna därför upplever allt detta som ett stort problem
Om vi känner oss otrygga med att folk går runt utklädda till spöken och helt anonyma. Tar du någon som helst hänsyn till oss då???
Varför förväntar du dig då att vi ska ta hänsyn till era åsikter om en tecknad söt liten hund i en rondell då??
Kitimbwa, Jag är uppriktig ledsen för din skull, detta är nog den värsta smörja jag läst.
- Har det helt gått dig förbi att Linna inte vann "Årets chef"?
- Att hennes uppgift var att förse oss med prejuricerande mål i domstol?
- Att hon förutom någon enstaka dom, lyckats nå mängder med förlikningar (genom utpressning) med svenska företag?
Och du tycker att hon är ett "offer"? Jag är iof. inte förvånad eftersom detta är den vanliga hållningen bland invandrare från Afrika/Mellanöstern. "Varför blev det på detta viset, vem har gjort detta mot oss?". Det normala sättet att möta motgångar för människor uppvuxna i dessa kulturer...
18 Tetyana Barabanova,
Jag förstår allt för väl vad han menar. De som inte gör det är bara naiva.
Den sinnessjuka handskakningsdomen kommer ju från en tingsrätt, att inte driva frågan som DO hade ju varit tjänstefel, men resultatet bidrar till islamofobi och är till skada för alla Sveriges muslimer. I alla muslimska länder finns det lagar som kan gå emot vissa muslimska trosriktningar, och då måste man anpassa sig. Niqab-utlådandet har främst kritiserats för den långa handläggningstiden.
Har du 91.000 kr och ansvar för en myndighet och det visar sig att den fungerar dåligt, med långa handläggningstider, ineffektivitet och dålig trivsel så får man räkna med att man kan bli flyttad åt sidan även om man inte bär hela ansvaret.
Problemet med Linna som chef för DO är att hon försökte förvandla denna myndighet till en domstol. Hon fick helt enkelt hybris.
Alla dessa förlikningar som aldrig gick till en riktig domstol medförde en allmän förvillelse att DO hade makt. Vilket var vad Linna också trodde.
Domstolar har makten att döma ut konsekvenser för olagliga handlingar, inte myndigheter.
Linna gjorde sig omöjlig genom att kräva särbehandling av muslimer och försöka driva den förgiftade spjutspetsen långt in själva folksjälen.
Regeringen gjorde helt rätt i detta fall. Personligen skulle jag vilja ställa Linna inför rätta för brott mot det svenska samhället.
@ #3: Jag håller helt med: " Att tingsrätten genom 'handskakningsdomen' konstaterar att man genom att hävda sin religion framför jämställdheten, och dessutom får stora skadestånd för det visar att DO spelat ut sin roll."
Jag vet inte om Linnas avsked hade något samband med hennes ställningstaganden i fall som detta, eller om hon helt enkelt var inkompetent, men i vilket fall som helst anser jag det vara helt korrekt att gen henne sparken.
Här i Sverige har vi lämnat en teokratiskt styrd stat bakom oss sedan länge -- och vi vill INTE ha tillbaka den sortens samhälle här,oavsett om religionen är kristen -- eller muslimsk.
Sabuni och Kamali kommer aldrig att förstå att det enda DO med Linna orsakat är att invandrare med så kallad utomeuropeisk bakgrund fått större svårigheter än tidigare att komma in i samhället.
Det som skett har ingenting vare sig med fobi för islam eller dyrkan av SD att göra. Det har att göra med att en inkompetent chef avsätts och förhoppningsvis få myndigheten på rätt köl.
Min förhoppning är att de som tvingats betala jämkningspengar på grund av egendomliga tolkningar får upprättelse och pengarna återbetalas.
Sabuni, du tror inte att skälen för hennes avsked kan ligga till grund för att:
1. 25% av de anställda har sagt upp sig eller är tjänstlediga pga att dom mår dåligt på jobbet?
2. Hon utsågs för ett par år sen som Sveriges sämsta chef?
3. Anställda uppfattar henne som arrogant och diskriminerande mot sina egna anställda?
4. Hon uppenbarligen inte sköter sitt arbete väl?
5. Behandlingstiden på ärenden skjuter iväg till långa eoner?
@ Hobie Clark och Thomas Karlsson! Följ länken här: http://bit.ly/gEwKln så kan du få en förklaring till hur man lyckats förvränga kritik mot islam till rasism genom att mynta ordet islamofobi. Det finns en mycket väl planerad strategi bakom detta förfarande.
För en annan, mer med sanningen överensstämmande verklighetsbeskrivning än Sabunis, rekommenderar jag läsning av Julia Caesars krönikor. De finns här: www.korta.nu/jc. Där kan du läsa regimkritik av det slaget som 99 % av alla kommentarer här innehåller.
Jag kan absolut hålla med Kitimbwa Sabuni att Katri Linna har offrats men hon har offrats för hennes inkompetens som DO och för absolut ingenting annat!
Inom den mindre smickrande meritlista kan hon nu räkna med att blivit tilldelad titeln "årets sämsta chef 2010".
Tidningen Chef har tidigare betygsatt henne och skrev följande: "Otydlighet, inkonsekvens och extrem detaljstyrning är egenskaper som brukar markeras med varningssymbol i ledarskapslitteraturen" och "Samtliga är tydliga kännetecken för Katri Linnas ledarskap." (2009-08-20)
*
Om vi inte vågade offra ens höga tjänstemän för inkompetens altare så skulle vi även i Sverige hamna i samma besvärliga situation som kaosmentalitetens Ryssland besväras av idag: regelverk följs dåligt, ignoreras ibland helt och godtycklighet med nepotism blomstrar som aldrig förr. Men de skadeeffekter som detta innebär för de drabbade enskilda och företagen kan "repareras" endast med mutor.
*
Visst är vi svenskar också kapabla att få dåligt samvete när beskyllningar (med eller utan fog) kommer från en sådan talets auktoritet som Kitimbwa Sabuni med specifika sympatier för Katri Linna men jag hoppas att sunt förnuft vinner att kompetens måste prioriteras oavsett. Ty kompetens kan aldrig vara primärt en fråga om samvete, sympatiåtgärd, lindring av ideologisk frustration (som Kitimbwa Sabuni verkar ge uttryck för) eller ens ett mål för ideologisk kompromiss.
"Katri Linnas brott är att hon stått upp för de mänskliga rättigheterna utbildning och religionsfrihet och arbetat för att upprätthålla diskrimineringslagstiftningen."
Kitimbwa Sabuni. Om Linna hade stått upp för de mänskliga rättigheterna hade hon stängt ned din verksamhet för islam är motsatsen till mänskliga rättigheter och inte minst extrem könsapartheid.
Muslimska rättigheter är bara krav utan motprestation. Glöm att svenska folket skulle vilja ha muslimska kravmaskiner som en del av samhället i framtiden. Det finns inte på kartan.
#19 MarcusJM
”Frågan är om du begriper dig på ordet "konsekvens". Väljer man att förklara krig mot systemet så får man också gå hela vägen tycker jag.”
Hmmm… erkännandet… plötsligt… mitt i allt ordskräp…
Det är för övrigt inte en "fobi" att vara negativ till en misogyn, homofobisk och totalitär ideologi som islam.
Religionsfrihet innebär inte att man på andras bekostnad kan bete sig hur som helst. Det innebär gen "rätt" till arbete. Det finns fortfarande lagar och regler som gäller före eget tyckande som religion ofta innebär. En sann muslim ska ju t ex leva efter sharialagar, men det innebär ju inte att detta kan accepteras. Och på samma sätt finns det ju en massa konstigheter i de tusentals religioner som finns runt om på detta klot. Tänker man en gång till blir det ju uppenbart att alltihop är nys, men kan vara trevligt precis som tomten till jul.
Det vore en behjärtansvärd insats om vi en gång för alla kunde fastslå att religionsfriheten är en individuell frihet som ska begränsas till tanken och inte inbegripa handlingar.
#18 Tetyana Barabanova – Kommentar: "Den som inte förstår vad du säger är döv och blind."
Om blindheten finns så är den tydligen EXTREMT dubbelriktad :-)
Sakine Madon (2011-02-01): "Även anställda inom myndigheten kom till tals; de vittnade om bristande chefskap och var missnöjda med att Linna ägnade sig åt kontroversiell opinionsbildning." (Referat till ett program från "SR:s Studio")
Och jag delar till fullo de anställdas ståndpunkt att en myndighet som DO INTE ska ägna sig åt kontroversiell opinionsbildning. Det är uppenbarligen klokt folk som jobbar på den myndigheten utom deras chef som ville agera som "kulturrevisor" bland annat.
Stort tack till Kitimbwa Sabuni för ännu ett lysande inlägg.
Dina, och dina gelikars, inlägg är ovärderliga när det kommer till att öka på motståndet mot islam, i Sverige.
På ett enkelt och pedagogiskt sätt blottlägger ni islams sämsta sidor och islams fullständiga inkompatibilitet med ett västerländskt och demokratiskt samhälle.
Stort tack!
Den svenska diskrimineringslagstiftningen strider såväl mot grundlagen som FNs deklarationer om Dom Mänskliga Rättigheterna. Märkligt att du som muslim tar jpp just detta, eftersom islam inte är förenligt med idéerna om jämlighet och allas lika värde. Det är därför muslimer gärna använder Kario-deklarationen för mänskliga rättigheter, och inte Geneve-konventionen som är den normala här i väst.
Anledningen till att Linna blir sparkad snett uppåt från DO-jobbet är att hon varit oduglig som chef. Övriga motiveringar är ju något som du har hittat på själv. Det har du förståss rätt att göra, men bli inte förvånad när folk tillrättavisar dig även in denna fråga.
"Drevet mot Katri Linna måste ses för vad det är; ett straff för hennes ställningstagande i nikabärendet och att hon drivit den så kallade handskakningsdomen."
Att vara muslim innebär inte att man har frikort att bete sig som ett jävla arsle. Även om Katri Linna tydligen tyckte det och du tycker det fortfarande. Ska vi ha ett SAMHÄLLE så krävs det att alla uppför sig på ett civiliserat sätt. Har man problem med det får man antingen förändra sitt beteende eller sin lokation.
"Katri Linna offras på islamofobins altare"
OK, vi har gått igenom det här förut, men poletten verar ha svårt att trilla ned, så vi tar det igen: DET FINNS INTE ISLAMOFOBI! Fattar du? Det är ett begrepp som används av muslimer och folk som sympatiserar med islam att sabla ned på kritiker utan att behöva argumentera på något sakligt sätt.
Att vara kritisk till islam är inte ett sjukdomstillstånd, utan tvärtom ett tänken på en sund mental hälsa som kritiskt granska ockulta företeelser .
#6 Bo T
Du ska inte bry dig så mycket om ett ord som de facto inte kan existera.
Islamofobi är ett påhittat ord som i sig självt är så motsägelsefullt att ordet spricker.
En fobi är en tvångsmässig, sjuklig rädsla för något, där nivån på den upplevda rädslan inte alls motsvarar det verkliga hotet.
Att vara rädd för islam och dess sharialagar är en mycket sund, rationell och logisk rädsla som alla människor borde hysa.
Spöstraff eller stening av kvinnor pga händelser som de inte rår över eller som inte ens är ett brott i väst. Förföljelser av de otrogna, de som vill lämna islam och HBT-personer; är det sjukligt att vara rädd för det?
Inte i min värld iaf och jag föredrar min värld före en som styrs av en ökenreligion från 600-talet!
Ojojoj, denna artikel. Vilket SJÄLVMÅL.
Muslimerna kommer obönhörligen att bli andra klassens medborgare i Sverige. Ett ödesdrama styrt av övermäktiga krafter.
Vårt vanstyrda land driver obönhörligen mot katastrofen: ett slags allmänt inbördeskrig på mikronivå. Vi mot den stora muslimska minoriteten.
Clash of civilisations.
Inför detta förbereder sig de insiktsfulla. På det ena och det andra sättet.
#48 Katrin Andersson,
"NÄR ska du fatta och förstå in ditt sinne, att Europa är KRISTET så också Sverige. Vi kommer ALDRIG att tillåta Islams "barbareri" i vårt fria land. Ett land, ett Europa där kvinnors rättigheter är LIKA med mäns? "
Vi har förhoppningsvis även lämnat det kristna barbariet bakom oss. Det är INTE tack vare kristendomen som män och kvinnor har samma rättigheter.
Muslimska mänskliga rättighetskommittén påminner väldigt mycket om scientologisajten Religious Freedom Watch (http://www.religiousfreedomwatch.org). Under en täckmantel av att arbeta för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet syftar man egentligen till att sprida en extremistisk religionsform.
#48 Katrin Andersson, #49 Charlie Darwin
Jag håller med er bägge. Europa är i stort sekulariserat, men vår civilisation bygger ändå på en judisk-kristen historia, och detta har givetvis format våra samhällen i stor utsträckning.
Hursomhelst islam, såvida det inte genomgår en reform som den kristna världen har gjort, är inte kompatibelt med Västvärlden.
Muslimska mänskliga rättighetskommittén är en blåkopia av den s.k. Kairo-deklarationen där de 57 muslimska OIC-länderna valde att frångå FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna till förmån för ”ett värdigt liv i överensstämmelse med den islamiska sharian”. I deras tankevärld är det endast islam som har "mänskliga rättigheter" och inte individen.