Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Diskrimineringsombudsmannen

Thaher Pelaseyed om Diskrimineringsombudsmannen

Attackerna mot DO har politiska motiv

Arbetet mot diskriminering av olika slag är ett politiskt projekt som är allt svårare att genomföra under den rådande Allianspolitiken. Det anmärkningsvärda med drevet mot DO är dock det faktum att svenska liberalers främsta fiende är en myndighet som har uppdraget att arbeta mot diskriminering, skriver vänsterdebattören Thaher Pelaseyed.


Om författaren

Thaher Pelaseyed är medlem i Vänsterpartiet. Han bloggar på http://pelaseyed.blogspot.com.


 

"Så blir det med tvångsrekrytering av odugliga kvinnliga chefer. Sluta med denna galenskap!"

"Nu ska hon hålla på med vitboken för romernas upprättelse. Det är ju det enda hon har gjort hela tiden. Sett till att romer har fått feta skadestånd för att någon blänger snett på dem."

"Skönt att Linna fick gå. För pengarna kanske hon kan göra nåt åt håret och bli lite trevligare."

Tre nätkommentarer utav hundratals andra som publicerats på nätet sedan det blev känt att integrationsminister Erik Ullenhag (FP) sparkar diskrimineringsombudsmannen Katri Linna. Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en myndighet som har fått utstå mycket kritik under senare år. Samtidigt finns det flera fall där nödvändig granskning av en viktig myndighet gått över till något som kan kallas ett drev med underliggande politiska motiv.

Arbetet mot diskriminering av olika slag är ett politiskt projekt som är allt svårare att genomföra under den rådande Allianspolitiken. En sökning bland de ärenden som behandlats av DO ger en mycket dyster bild av dagens Sverige. Vi kan läsa om en kvinnan och hennes sambo i Örebro som först blev lovade en bostad för att sedan förvägras densamma efter den privata hyresvärden upptäckt att paret inte var etniska svenskar.

Vi hittar ett ärende som handlar om tre romska kvinnor som punktmarkerats av en väktare vid ett besök på IKEA utanför Göteborg. Vi kan läsa om kvinnan som blir uppsagd med omedelbar verkan när arbetsgivaren inser att hon är gravid. Och i Dals-Eds kommun utsätts en pojke för rasistiska glåpord och behandling av andra elever på skolan. Ärendet hamnar till slut hos DO som driver frågan vidare.

Utöver axplocket ovan har två fall uppmärksammats särskilt. En muslimsk man vägrade skaka hand med en kvinnlig chef och Arbetsförmedlingen bedömde att mannen därmed försummat sina chanser för att få ett jobb. Följaktligen drogs mannens aktivitetsstöd in. Det andra ärendet handlade om en kvinnlig elev som bar niqab på en barnskötarutbildning där det var förbjudet för eleverna att bära plagg som täcker ansiktet. Båda fallen väckte stor debatt. Debattörer till höger stod i kö för att gå till angrepp mot DO.

Dilsa Demirbag-Sten passade på att likställa den muslimska kvinnan med en islamist samtidigt att hon krävde Katri Linnas avgång (Expressen, 10/12 2010). Johan Hakelius likställer DO med TV-serien "The Office" och kallar de anställda "inte den lättsamma sorten" (Aftonbladet, 26/1 2011). "Att vägra ta en kvinna i hand i Sverige kan ses som en skymf, även om man känner till att vissa muslimska män vill avstå. Religion må vara en förklaring men ger inte en frisedel till vilket uppträdande som helst.", skrev Sofia Nerbrand, grundare och f.d. chefsredaktör för högermagasinet Neo, och varnade DO för att agerar "multikultimegafon" (SvD, 22/2 2010).

Merit Wager, debattör, reducerar anmälningar om diskriminering till ett sätt att tjäna pengar och syftar på den kvinnliga elev vars fall DO prövade under två år. Merit Wagers artikel publicerades med bilden på två slöjbärande kvinnor med korantexter som pannband (Newsmill, 19/8 2009). Bilden hade naturligtvis inget med det aktuella fallet att göra.

Igår jublade säkert många av skribenterna ovan. Deras hatobjekt #1 fick sparken. Det kan nämnas att de fick sällskap i sitt jubel - av Sverigedemokratisk ungdom. Det anmärkningsvärda här är det faktum att svenska liberalers främsta fiende är en myndighet som har uppdraget att arbeta mot diskriminering som riktas mot individer.

Det finns naturligtvis en logik bakom denna häpnadsväckande illvilja mot DO. Myndigheten har tagit ställning för människor som drabbas av Alliansens politik i allmänhet och Folkpartiets symbolpolitik i synnerhet. Många fall som DO tagit sig an handlar om kvinnor med otrygga tjänstejobb där chefen sitter på hela makten. Den manliga chefens sexuella trakasserier eller uppsägningar på grund av graviditet är återkommande fall i DO:s register. Och på grund av regeringens attacker mot a-kassan och fackföreningarna saknar många arbetsplatser facklig företrädare som kan agera i de anställdas intressen.

Förresten, vad sägs om en regering som massutvisar romer? Kan man verkligen kräva av en väktare att inte trakassera romer när landets migrationsminister vill massutvisa dom? Och vem kan klandra några skolbarn som skriker "arabjävel" efter sin klasskamrat när skolledningen blundar och integrationsministerns parti, Folkpartiet, vill införa språktest, förbjuda slöja, villkora invandrarkvinnors föräldraledighet och leta runt i invandrartjejers underliv medan SÄPO ges befogenhet att springa runt i landets skolor?

Förra året uppgick DO:s budget till 92 miljoner. Vi pratar här om en myndighet som är en sammanslagning av fyra tidigare myndigheter. Kritiken mot Alliansregeringens sammanslagningen var att utredning av anmälningar skulle bli lidande. Nu klagar samma regeringen på att utredningstiden är för lång. En del av kritiken mot Katri Linna har handlat om situationen på myndigheten. Medarbetare har riktat kritik mot arbetsmiljön, mot avsaknaden av ledning och en dålig psykosocial miljö. Det finns ingen anledning att ifrågasätta personalens upplevelser av sin arbetsmiljö. Däremot finns det all anledning att ifrågasätta regeringens roll i det politiska drev som DO har fått utstå.

DO är ingen isolerad ö. Ledarsidornas organiserade politiska kampanjer mot myndigheten och myndighetens chef får konsekvenser i organisationen och påverkar personalens arbetsmiljö. Jag ångrar idag är att vi inte var tillräckligt många som backade upp DO och Katri Linna under den period som myndigheten var under högerns ideologiska angrepp.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32703

50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ett normalt svenskt högstadiebarn blir mer kränkt varje dag än en muslim som får höra att Muhammed var en flummig tomte och att en niqab liknar en sopsäck.

Om DiskrimineringsOmbudsmannen ska finnas överhuvudtaget måste verksamheten sluta sila mygg och svälja elefanter, syssla med verkliga kränkningar och inte vara en proxy för muslimernas krav på total svensk underkastelse.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-02-03, 10:11

Tiderna förändras. Den (s)-politik som bedrevs åren 2000-2005 med statsfeminism och indentitetspolitik går mot sitt slut. Varför ska det vara ett uppdrag för staten att peka ut vissa grupper som "svaga" och som ska stödjas av olika myndighetsstrukturer? Ska inte alla som bor här i landet behandlas lika under lagarna? Det känns friskare och mer konstruktivt.

Det känns skönt att det nu blir en tillnyktring. Alla medborgare ska behandlas lika.

Permalänk | Anmäl #2 Lars Wetterström, 2011-02-03, 10:16

Samma gamla svammel som vanligt.

Dagens stora problem när det gäller övergrepp och hot är svenska tjejer som kallas horor, judar som trackasseras öppet i Malmö, homosexuella som skickas på "omskolningsläger" till sina hemländer av sina föräldrar.

Jag förstår inte vad som får vänstern att likt Linna fokusera på att ge specialstöttning till de som lever efter en misogyn, totalitär och homofobisk ideologi som islam.

Permalänk | Anmäl #3 Rufsen Olsson, 2011-02-03, 10:21

Det finns så många absurda fall där lättkränkta personer har håvat in jättebelopp med hjälp av DO att myndigheten saknar all trovärdighet.

Permalänk | Anmäl #4 Harald Ek, 2011-02-03, 10:21

Mmm, citera nätkommentarer bevisar ju mycket. Här får de som vill utmåla vänsterpartister som våldsamma extremister något som de kan använda mot vänsterpartister:

Upp till kamp! Vi i vänsterpartiet måste krossa borgarbrackorna en gång för alla, dricka deras röda kroppsvätskor och vandalisera deras residenser! Bränn bränn bränn! Upp till kamp!

(jag postar den inte separat ifall den fastnar i censuren, att uppmana till våld borde ju vara olagligt och är det säkert också)

Eller inte. De flesta människor är inte korkade nog att tro att selektiva citat av nätkommentarer betyder någonting överhuvudtaget.

Permalänk | Anmäl #5 Martin A, 2011-02-03, 10:41

Varför skall inte affärsinnehavare få punktmarkera Zigenare ??

Det är ingen stor hemlighet att de är väldigt framstående på tjuveri i affärer!

Läs tex. Jan Guillou http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/guillou/guillou6.html

Några utdrag från länken.
För många zigenare stjäl för mycket .

Det statliga forskningsorganet BRÅ tillsatte en utredning för att visa att zigenare verkligen inte stal för mycket. Utredningsresultatet gick emellertid dramatiskt åt motsatt håll, varför utredningen hemligstämplades.

Nu får inte invandrarnas (eller Zigenarnas) kraftiga överrepresentation i brottsstatistik o fängelser över huvud taget nämnas! Svenska media hjälper till att hålla Sveriges medborgare i okunskap genom att kalla alla som legalt eller illegalt passerat vår riksgräns för Svenskar. Eventuella bilder pixlas så att
identifiering som invandrare skall omöjliggöras!

Hur skall man kunna lösa ett problem, om man inte kan nämna det vid dess rätta namn??

Permalänk | Anmäl #6 Torbjörn Frisk, 2011-02-03, 10:43

Jag frågar mig själv om jag är en hatisk och elak människa, när jag bara känner glädje och hoppfullhet när jag läser:

"Folkpartiet, vill införa språktest, förbjuda slöja, villkora invandrarkvinnors föräldraledighet"

Behöver jag gå i terapi för att bli en bättre människa?

Permalänk | Anmäl #7 Maria Granberg, 2011-02-03, 10:55

Vilka attacker?

Dess värre har jag sett endast kritik mot DO Katri Linna!

Men inte ens någon enskild tjänsteman i detta land får segla med immunitet över kritikens bitande beska smak och detta är helt grundläggande i vårt demokratiska samhälle med yttrandefrihet.

Nu är det dess värre så att allting i detta land är styrt med politiska motiv så länge som politiker har RÄTTEN att utöva makt. Det har helt klart politiska motiv hur detta land överhuvudtaget ska förvaltas i sin helhet enligt den politik som alliansregeringen har fastslagit och fått mandatet av folket att göra det. Den enda formen av godkänd policy för en regering är att förvalta landet på det sätt som folkviljan gett utslag för enligt allmänna val.

Kritik när den kommer från politiskt håll i synnerhet är som regel alltid politiskt motiverad och därför förstår jag inte alls vilken verklighet du lever i, Thaher Pelaseyed.

Permalänk | Anmäl #8 Christofer Catilan, 2011-02-03, 11:07

Att använda tre mindre intyelligenta nätkommentarer som utgångspunkt för en debattartikel är inte särskilt inteeligent.
Men jag kan ändå inte låta bli att använda den första sexistiska kommentaren som utgångspunkt för min kommentar. DO är nämligen religiösa sexisters förlovade instans, särskilt för män som inte vill skaka hande med en kvinnlig chef

Det finns kvinnor i Vänsterpartiet med kurdisk och iransk bakgrund som har en motsatt uppfattning än Pelaseyed, så jag undrar verkligen var det partiet står i den frågan. Det låter i mina ögon som att dessa kloka kvinnor bör byta parti omedelbart.

Permalänk | Anmäl #9 Charlie Darwin, 2011-02-03, 11:45

#9 CD

Beklagar språkfelen

Permalänk | Anmäl #10 Charlie Darwin, 2011-02-03, 12:10

Muslimer försöker på alla sätt alliera sig med andra invandrargrupper i sina attacker på sverige och svenskar. Problemet är bara att alla andra invandrare har samma problem med islam i sina hemländer, även om många av dem kom hit innan det problemet dök upp, i deras hemland. Jag menar att det inte handlar om invandrargrupper mot svenskar. Det handlar om islam mot alla andra.

Läs bara kommentarer av sådana som gunnar mohammad, ahmed ahmed, Ricky Andersson, Peter H m.fl. Det mesta censureras såklart blixtsnabbt men de ger uttryck för häpnadsväckande åsikter man inte trodde fanns. Självklart värvar de röster åt SD, och i slutändan kanske vi har ett samhälle med vi och dom, som Israel såg ut. Och jag kan inte riktigt frigöra mig från tanken att det kanske är målet. Att skapa en större konflikt.

Dessutom är ju kraven från sveriges muslimska förbund fullständigt horribla, läs: http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2113.pdf

Permalänk | Anmäl #11 Bocken Bruse, 2011-02-03, 12:14

De är trist att diskrimineringsfrågan skall kidnappas av å ena sidan tossiga debattörer som Thaher Pelaseyed, Kitimbwa Sabuni, Masoud Kamali med långsökta konspirationsteorier och å andra sidan, i kommentarsfälten, av diverse SD anhängare, rasister och islamofober.
Uppenbarligen har nya DO inte fungerat på grund av organisationsproblem, dålig ledning och vantrivsel bland personalen och då är det naturligt att man byter ut högsta ledningen i stället för att byta ut 50% av personalen.
Att många har tyckt att DO har gjort underliga prioriteringar av det fall man har drivit är en annan fråga och där måste debatten vara fri och det måste dessutom finnas en uttalad strategi från regeringen sida inom vilka områden man vill prioritera diskrimineringsarbetet.
När nu fyra myndigheter slås ihop så kanske man måste tänka igenom hur vi skall prioritera arbetet med diskriminering och jobba med attitydförändringar.
Den högsta prioriteten måste ändå ligga på diskriminering av individer på grund av kön, etnisk härkomst, handikapp eller sexuell läggning. Detta är saker som man är född med eller drabbats av (i fallet handikapp) m.a.o. det är inget fritt val och därför skall arbetet med den här typen av diskriminering prioriteras.
När det gäller diskriminering av människor som tillhör religiösa ytterlighetsgrupper såsom den försvinnande lilla delen av muslimska kvinnor som vill bära Niqab eller kristna sekter där man vägrar ta emot blodtransfusioner eller annan typ av medicinsk hjälp så hamnar situationen i en lite annan dager. Det är helt klart att en kvinna inte skall förvägras bära Niqab om hon så vill. Det är helt klart att en vuxen skall kunna vägra ta emot en blodtransfusion. Emellertid är detta ett fritt och aktivt val som dessa individer har gjort. När man gör den här typen av fria aktiva val så måste man också inse att det kan få vissa negativa konsekvenser eftersom man riskerar att skada tredje person.
Om undervisningen blir sämre för att en lärare bär Niqab ja då är det läraren som får ta av sig Niqaben eller söka sig till ett annat yrke. Om ett barns hälsa äventyras av att en förälder vill förvägra sitt barn nödvändig medicinsk vård då måste samhället gripa in och se till att föräldrarnas religiösa övertygelse inte påverkar barnets hälsa negativt.
Det känns också lite främmande i ett sekulärt Sverige att en lärare skall undervisa iklädd religiösa symboler. Tänk tanken med lärare klädda som Hare Krishna munkar, iförd kristna biskopskåpor eller liknande. Det finns säkert många föräldrar som skulle reagera starkt på den typen av klädsel i ett klassrum även om det inte skulle ha en negativ effekt på undervisningskvaliteten.
Av denna anledning borde DO kanske ha prioriterat lite annorlunda i de ”profil mål” som man drivit. Det är snarare så att Niqab processen bidrar till att öka islamofobin i samhället till nackdel för övriga muslimer i samhället. Det är bara att se vilken stor affär SD anhängare och andra rasister gör av den här processen.
Att vara DO handlar också lite om ”smartness” i en situation där extrema grupper bara letar efter tokiga myndighetsbeslut för att elda på rädsla och främlingsfientlighet.

Permalänk | Anmäl #12 Fundamentus, 2011-02-03, 12:19

Vad trött man blir.

När ska de invandrare vi i Sverige välkomnat och som lever gott och fredligt i vårt land ge uttryck för att vara "kåt, glad och tacksam" ?

Det vore förbaske mig på sin plats.

Permalänk | Anmäl #13 Pia "Vilda" Nordin, 2011-02-03, 12:23

Ännu en konspirationsteoretiker för islamisters sak.

Islam kontra det svenska samhället är ett problem för de muslimer, och - av olika anledningar, en del tämligen obegripliga - vänstern, som inte nöjer sig med att anse att religionen är en privatsak eller att islam bör betraktas som en trosinriktning som alla andra utan istället som en rörelse där det är berättigat med särskild hänsyn både från samhället i stort och av lagstiftaren. Den uppfattningen delas inte av de flesta människor i väst. Den inställningen är inte islamofobi.

För dem som vill uppnå målet med ett inte längre icke-sekulariserat samhälle är det ett lätt genomskådat debattknep för att stigmatisera varje yttring mot sådana religiösa tendenser att dra fram islamofobikortet och det är ju vad som tycks ske allt oftare. Det går dock inte hem särskilt bra.

Permalänk | Anmäl #14 Gunnar, 2011-02-03, 12:39

"För dem som vill uppnå målet med ett inte längre sekulariserat samhälle"

ska det stå

Permalänk | Anmäl #15 Gunnar, 2011-02-03, 12:43

#7 Maria Granberg, 2011-02-03, 11:55
Nej, du är inte en hatisk människ för att du blir glad när du läser det. Däremot är du en enfaldig människa.
FP har låtsats driva det här i de 3 senaste valrörelserna men inte ens lagt några förslag i riksdagen när de väl cashat in rösterna. Lita inte på FP!

Permalänk | Anmäl #16 Martin A, 2011-02-03, 13:07

Att inte köpa det mångkulturella projektet är inte samma sak som rasim, men vi har ett gäng, en konstig allians där delar av vänstern och den mer islamistiska islam hamnar i samma läger. Man betecknar allt som misstänks bromsa det mångkulturella projektet som rasism. Skälen torde vara helt olika, från vänstern ser man multikult som normuppplösande, som ett starkt rengöringsmedel för att lösa upp den slempropp av nationalism, trygghet och stabilitet som står i vägen för deras samhälle där självutnämda experter styr. Från islamisternas sida handlar det om att så fort som möjligt flytta fram positionerna så man dragit sitt strå till stacken i det som ändå kommer hända - att Islam blir den enda religionen och omfattar alla människor. Båda grupperna ser den andre som "nyttig idiot", och vem som egentligen ridit på vem får framtiden utvisa.

Permalänk | Anmäl #17 Pär Andersson, 2011-02-03, 13:09

Jag blir rädd att leva i en sådan värld, när jag läser kommentarerna. När har människorna blivit så... grymma...? Så "my way or the high way"?

Nästa tanke är att tacka min Herre för att Han gjort detta liv till en prövning, skapat den för att testa oss, vilka som skall visa bäst uppförande, och vara av störst hjälp till Hans skapelse.

Den tanken gör det hela lättare att bära. Domedagen skall komma och räkningen skall bli rättvis <3

Jag tackar världarnas Herre; Källan av allt ljus och frid, för islam, och ber Honom att vägleda mig och vägleda era barn till Sitt Ljus. Amiin.

Frid med er.

En som har för avsikt att på lagligt sätt kämpa FÖR sina kränkta mänskliga rättigheter, om de fortsätter att hänsynslöst kränkas

Permalänk | Anmäl #18 Hanumica BF, 2011-02-03, 13:18

Hanumica BF, problemet med islam är ju just att det kränker mänskliga rättigheter. Och motståndet är precis som du skriver en laglig kamp för mänskliga rättigheter mot islam. Det finns inte ett enda land med islamskt styre, eller ens en region som respekterar mänskliga rättigheter. Det är ett virrvarr av svammel om att kvinnans vittnesmål är mindre värt, att män får kåtslag av att se kvinnors hår och annan nedvärderande smörja.

Jag är mer rädd att leva i en sådan värld som skapats 9/11, madrid, london och nu senast på drottninggatan. Är det sådant du menar med att ledas till hans ljus?

Permalänk | Anmäl #19 Bocken Bruse, 2011-02-03, 13:36

När man nu ser vilka blodiglar som kryper fram ur hålorna för att försvara den inkompetente DO-chefen så förstår man att det var ett både riktigt och viktigt beslut att ge henne sparken.

Permalänk | Anmäl #20 Lena Bengtsson, 2011-02-03, 13:43

Det förvånande med alla "det finns dolda motiv för att lägga ner DO"-kampanjer här på newsmill är att ingen skriver att personalen på DO känt sig diskriminerad. Det verkar inte beröra de som skriver här. För mig är det som om polisen begick brott eller brandkåren tände eld.

Permalänk | Anmäl #21 Thomas Eliasson, 2011-02-03, 13:44

Det var utmärkt att Linna sparkades och ännu bättre om myndigheten DO nu kunde läggas ner en gång för alla.

Det är anhängarna av det mångkulturella samhället som är de verkliga rasisterna eftersom det är konsekvensen av deras politik. Är man för mångkultur är man för massarbetslöshet, massbidragsberoende, masskriminalitet, hat, rasim, konflikt, terrorism, otrygghet, instabilitet, ekonomisk ruin och slutligen inbördeskrig.

Därför skall Sverige snarast upphöra med flykting invandring och i stället upprätta flyktingläger i konfliktens närområde, då kan vi hjälpa 100 gånger fler utan att drabbas av alla negativa konsekvenser som dagens invandringspolitik medför. Bara genom att lägga ner migrationsverket och spara 3.3 miljarder skulle vi kunna hjälpa upp mot en miljon afghaner per år att överleva.

Mångkulturen är död.

Permalänk | Anmäl #22 Johnny Andersson, 2011-02-03, 14:09

#18 Hanumica BF – Kommentar: "Jag blir rädd att leva i en sådan värld…"?

Jag kan trösta dig med att det finns folk som lätt kan bli skrämda av sin egen skugga när de glömmer bort i villan och vallan att skuggor är resultat av ljusets förunderliga spel omkring oss.

Om rädslan är irrationell och människan styrs av den så brukar den rubriceras som "fobi" och det är naturligtvis litet svårare att tackla av på egen hand.

Permalänk | Anmäl #23 Christofer Catilan, 2011-02-03, 15:12

I vår representativa demokrati måste politiker som hamnat på valbar plats ha passerat så många nålsögon och filter på vägen att de som faktiskt trillar ut på andra sidan är helt identiska. För att skapa en motsättning som de kan livnära sig på så förses de med olika blommor som visar vilket lag de tillhör.
Därför är det inte lätt för en sådan prehistorisk varelse som TP att hitta skillnader i den förda politiken hos nämnda bukett. Att maniskt försöka hitta "höger" och "vänster" ter sig tämligen meningslöst när man sållat bort extremister som Herr TP själv.

Citat: "Myndigheten har tagit ställning för människor som drabbas av Alliansens politik i allmänhet och Folkpartiets symbolpolitik i synnerhet."
Sedan när blev det alliansens fel att en del inte vill ta till sig vanligt svenskt uppförande och hyfs? Och varför ska staten finansiera avvikelser från våra traditionella beteenden? Varför ska människor som är födda, uppvuxna och rotade i Sverige plötsligt trippa runt på tå för att inte störa olika kulturberikare som 7-klövern, utan att fråga, försett oss med? Dina irrläror har sedan länge passerat bäst-före-datum och med ett ökande informationsflöde till medborgarna så blir dina pamfletter bara ett slöseri med din egen tid.

Permalänk | Anmäl #24 leif w-n, 2011-02-03, 17:49

#18 Hamunica BF

Människorna har inte blivit grymmare, utan de är mer upplysta.
Har man läst historia i skolan är man glad över att leva just nu Förr levde de i armod, i mörker och rädsla.
.
För mig finnst det ingen herre! Nej ingen är herre över mig!
Varför skulle någon bestämma över vad jag tänker?

Jag är en kvinna och jag älskar att vara det. Jag njuter av min frihet och vill leva kvar i det tillståndet. Det får ingen ta ifrån mig.

Jag sätter mitt tillit till människan. jag tror på gemenskap och kärlek. Ett sätt att ge kärlek är att vidröra varandra och ge komplimanger. Jag yvrar för människornas rätt att uttrycka sig som man vill.

Jag tycker att det är fult att skrämma människor till lydnad genom att påstå att det finns en bestraffande gud .
Detta påstående har skadat många och satt skräck i barn.

. Det finns otaliga alternativ för att hitta sinnesfrid och visst får man vara religiös. Men det är onödigt att pracka det på andra och tvinga dem till underkastelse. Jag underkastar mig bara mitt samvete.
Lev i fred!

Permalänk | Anmäl #25 Audur Armannsdottir, 2011-02-03, 18:06

"Arbetet mot diskriminering av olika slag är ett politiskt projekt som är allt svårare att genomföra under den rådande Allianspolitiken."

Alltid något positivt. Diskrimineringsindustrin tillför inte något positivt alls för samhället. Dom enda som får ut något av det är personer som beteer sig apart och sedan tilltvingars sig stora pengar i uppgörelser efter hot om DO. Staten understödjer genom DO handlande som i annat fall skulle klassas som kriminellt. Och detta sysselsätter man alltså hundratals människor med i statlig regi.
DO fungerar också som en effektiv skrämselmekansim för företag mot anställning av minoriteter, färmst då dom mest lättkränkta.
Så länge DO finns kommer det att vara väldigt motigt för t.ex. muslimer att få jobb. Risken att åka på en DO-stämning eller andra obehagligheter är helt enkelt för stor.

"DO är ingen isolerad ö. Ledarsidornas organiserade politiska kampanjer mot myndigheten och myndighetens chef får konsekvenser i organisationen och påverkar personalens arbetsmiljö."

Om "alla" anser att DO är dåligt så kanske det ligger något i det?

Det bästa för landets minoriteter vore förståss att lägga ned DO redan idag.

Permalänk | Anmäl #26 Leif D, 2011-02-03, 18:12

Katri Linna är en mycket mycket modig kvinna. Hon ställde upp på en intervju i P1 när medierna "släppt loss" kritiken mot henne. Journalisterna gick hårt fram. Om någon intervjuat Alliansens företrädare på samma sätt före valet hade vi knappast haft den regering vi har idag. Den som lyssnade på denna intervju gavs aldrig en chans att ta ställning till sakfrågorna. Kritiken mot henne att hon utsatte anställda för "offentliga utskällningar" hade hon inte hört förut.
Alltså har folk snackat skit om henne till journalister utan att först konfrontera henne själv med kritik för hennes ledarstil!
På hur många arbetsplatser i Sverige idag mår inte folk dåligt av brister hos sin arbetsledning! Om en chef skäller ut sina anställda offentligt finns det ju trots allt vittnen. Är det inte värre att skälla ut sina underlydande utan vittnen?
Kritiken bestod också av att hon bedrev ett personligt "politiskt" projekt. Gomorron yxskaftjournalister! Att jobba i statlig förvaltning är att bedriva politik, har alltid varit..
Som sagt har ingen aning om hur dålig chef och arbetsledare Katri Linna kan ha varit..men en osedvanligt modig tjänsteman eller tjänstekvinna är hon onekligen. Att slåss mot diskriminering är förstås kontroversiellt när vi har en regering som bygger hela sin ideologi på just ojämlikhet. Att journalistkåren backar upp makten - vilken den är - är beklagligt.
Ingen av Katri Linnas kritiker intervjuades av dessa okritiska journalister. Själv vågade hon ställa upp.
Det sägs för övrigt att det är dålig arbetsmiljö i regeringskansliet också. Vilken okorrumperad journalist vill granska detta närmare?
Framförallt när kan vi få en journalistik som kan tänka kritiskt och självständigt?
Folk som ogillar jämlikhet och myndigheter mot diskriminering bör ändå ge Katri Linna en eloge för hennes mod!

Permalänk | Anmäl #27 Olivia Hall, 2011-02-03, 20:13

Dold agenda??
Politiska motiv???

Nej, Tahehr Pelaseyd, Linna var en bokstavstrogen jurist som läste lagen som f-n läser bibeln.

Hon förstod inte att hennes agerande stjälpte istället för att hjälpa invandrare. Hon blev satt på en tjänst hon inte hade kompetens för och därför var det helt riktigt att avlägsna henne.

Felet var att hon aldrig skulle ha haft tjänsten och det kan inte hon själv hjälpa.

Permalänk | Anmäl #28 Lennart Skoogh, 2011-02-03, 23:39

Raka AV DIG SKÄGGET och visa att du står upp för demokrati och frihet för kvinnor och mänskliga rättigheter.
Varje gång jag ser en muslims man med helskägg känner jag oro, han kan ju vara, eller bli terrorist eller försöka påtvinga oss Sharialagar
(om du ursäktar mig) Sverige kommer ALDRIG att bli Islamistiskt, vi har för MÅNGA kvinnliga/manliga kämpar i detta nordiska land,MINST 75 % skulle jag gissa:-))) För att frivilligt tas över av ett ökenfolk med värderingar ca 500 år tillbaka,. Vi lever i en modern tid och vill förbli sådana
'p:S Katri Linna stod inte upp för SITT folk, därför blev hon sparkad.

Permalänk | Anmäl #29 KarinAndersson, 2011-02-04, 02:51

Bra skrivet av Katrin Andersson. Jag tror kommunisterna vill ha kaos, ur kaoset skall någon form av "arbetardiktatur" växa fram är det tänkt. Dom kan dra dit pepparn växer.

Permalänk | Anmäl #30 MarcusJM, 2011-02-04, 03:02

#7 Maria Granberg

Tja… det är ju hopplöst… om inte Gud ingriper.

Permalänk | Anmäl #31 Tetyana Barabanova, 2011-02-04, 06:09

#13 Pia Nordin
När ska de invandrare vi i Sverige välkomnat och som lever gott och fredligt i vårt land ge uttryck för att vara "kåt, glad och tacksam" ?
Kanske när de slutar krypa av tacksamhet och får känna sig att vara människor?

Permalänk | Anmäl #32 Tetyana Barabanova, 2011-02-04, 06:14

#32 Tetyana Barabanova,

"Kanske när de slutar krypa av tacksamhet och får känna sig att vara människor?"

Dina inlägg i ämnet "invandrare" tycks vara väldigt självbiografiska och därmed meningslösa. Jag är själv invandrare. Bara för att man följer svenska lagar och regler innebär det inte att man "kryper av tacksamhet".

Permalänk | Anmäl #33 Charlie Darwin, 2011-02-04, 09:59

#33 Charlie Darwin
Dina inlägg i de flesta ämnen verkar vara självprojicerande och därmed meningslösa. Att ”krypa av tacksamhet” är ett utryck som jag lånade av en ”invandringskritisk” debattör här på NM. Det var bara så talande.
För övrigt kan du väl ge ett utryck för dem känslor och tankar som Pia Nordin #13 eftersöker om du nu inte håller med mig. "Kåt, glad och tacksam" ska det vara.

Permalänk | Anmäl #34 Tetyana Barabanova, 2011-02-04, 10:52

Jag håller med om mycket i artikeln men kommer inte till samma slutsats. En statlig myndighet ska inte ta partipolitisk ställning. Att det förekommer diskriminering i Sverige betyder inte att man inte kan sparka inkompetenta chefer. Eller lägga ner myndigheter som inte fungerar...

Permalänk | Anmäl #35 Anders A Nilsson, 2011-02-04, 11:15

Tetyana Barabanova, jag tror att du är muslim och inbillar dig att invandrare har allmänna problem i landet sverige. Nej, står man bakom allmängiltiga mänskliga rättigheter, vill studera och jobba och tycker att det kan vara en god idé att lära sig språket, då kan jag tala om för dig att allt funkar utmärkt.

Muslimer har problem i sina länder, likväl som i alla andra länder, övriga invandrare kommer ifrån. Kanske i oförstånd, tror jag till och med att 95% av sveriges muslimer flytt från islam, eller dess självklara konsekvenser.

Saken är jättelätt egentligen. Islam står för en värdegrund och uppfattningar som inte kan accepteras i sekulariserade länder. Valet är solklart. Antingen accepterar vi alla en tillbakagång till kvinnoförtryck, ojämlikhet, förtryck, oroligheter, lära om tomtar och troll i stället för riktig kunskap, arbetslöshet, låg levnadsstandard, obefintlig hälso och sjukvård, eller så får muslimer ändra sig.

Permalänk | Anmäl #36 Bocken Bruse, 2011-02-04, 18:46

#34 Tetyana Barabanova,

"Dina inlägg i de flesta ämnen verkar vara självprojicerande och därmed meningslösa. Att ”krypa av tacksamhet” är ett utryck som jag lånade av en ”invandringskritisk” debattör här på NM. "

Du tycks tala för alla invandrare som om det vore en "grupp". Vilket är bland det värsta jag vet. Därför kan jag inte låta bli att kontra med mina egna erfarenheter.

Poängen med vilda pia #13 :s går mig förbi så jag har inget att säga om den kommentaren

Permalänk | Anmäl #37 Charlie Darwin, 2011-02-04, 21:37

Från #36: "Islam står för en värdegrund och uppfattningar som inte kan accepteras i sekulariserade länder." Just så. Och därför SKALL muslimer diskrimineras.

Permalänk | Anmäl #38 Peter Ingestad, 2011-02-04, 23:57

#38 Peter Ingestad,

Att bli diskriminerad är en sak och att känna sig diskriminerad är en annan.

Permalänk | Anmäl #39 Charlie Darwin, 2011-02-05, 00:12

Thaher Pelaseyed har rätt i en sak: en del av kritiken är politiskt motiverad.

Katri Linna har drivit DO som en politisk kamporganisation där fokus legat på att ge vissa (läs muslimska) grupper en särställning - då kommer naturligtvis en motreaktion från oss som definitivt inte vill ge islam för stor makt i Sverige.

Permalänk | Anmäl #40 Rufsen Olsson, 2011-02-05, 08:52

Thaher Pelaseyed har rätt i en sak: en del av kritiken är politiskt motiverad.

Katri Linna har drivit DO som en politisk kamporganisation där fokus legat på att ge vissa (läs muslimska) grupper en särställning - då kommer naturligtvis en motreaktion från oss som definitivt inte vill ge islam för stor makt i Sverige.

Permalänk | Anmäl #41 Rufsen Olsson, 2011-02-05, 08:52

#36 Bocken Bruse
Om du inte antog att jag var en muslim så skulle du ha det svårt att skriva denna kommentar. Hehe…Låt mig ge dig några tips. Du kan också anta att jag är en kommunist, feminist, hippie… och skriva lika meningsfulla kommentarer.

Permalänk | Anmäl #42 Tetyana Barabanova, 2011-02-05, 16:07

#37 Charlie Darwin
”Du tycks tala för alla invandrare som om det vore en "grupp". Vilket är bland det värsta jag vet. Därför kan jag inte låta bli att kontra med mina egna erfarenheter.
Poängen med vilda pia #13 :s går mig förbi så jag har inget att säga om den kommentaren.”
Charlie, om du inget har att säga om Pias kommentar varför kommenterar du då mitt svar till henne?
Och dina egna erfarenheter, är dem inte självbiografiska för ha något värde i debatten?

Permalänk | Anmäl #43 Tetyana Barabanova, 2011-02-05, 16:13

Varför kan det inte vara så enkelt som att Linna fick sparken för att hon gjorde ett dåligt jobb? Att hennes personal vantrivdes. Varför ska regeringen behålla en DO som inte entusiasmerar sin personal att arbete aktivt för att ta fram prejudikat i olika gränsfrågor?

Linna trodde uppenbarligen att hennes uppdrag var att själv fatta beslut, t ex i handskakningsfallet, och inte att hon skulle ta fram domstolsbeslut om vad som verkligen var gällande svensk lag i detta avseende.

Lite tragikomiskt att hon nu ska arbeta med romernas vitbok, något som romerna - av tidigare NM artikel att döma - inte vill ha. De vill lösa dagens problem och se framåt. Inte gräva ned sig i historien. Dessutom, om nu vitboken behövs, varför ska inte en romsk person leda utredningen, hade inte det varit lämpligt?

Permalänk | Anmäl #44 Mayo Mellberg, 2011-02-05, 16:16

Kanske jag vågar sätta upp julstjärnan till nästa jul

Permalänk | Anmäl #45 Stig Bergman, 2011-02-05, 16:20

#43 Tetyana Barabanova

Inget konstigt att kommentera andras kommentarers kommentarer, dess uttrycker nämligen åsikter de med.

Om du som invandrare formulerar dig som som om alla invandrare kände som du så HAR min självbiografiska kontring ett värde. Även om jag skulle vara den enda invandraren som inte hade samma erfarenheter som du av att vara invandrare.

Permalänk | Anmäl #46 Charlie Darwin, 2011-02-05, 17:55

#44 Mayo Mellberg,

"Dessutom, om nu vitboken behövs, varför ska inte en romsk person leda utredningen, hade inte det varit lämpligt?"

Kände inte till detta, men instämmer helt. Kan inte Linna förpassas till arbetsförmedlingen? Inte som chef (AF lär komma ihåg vems fel det var att de blev 60 000 kronor fattigare) utan som arbetssökande,

Permalänk | Anmäl #47 Charlie Darwin, 2011-02-05, 18:01

#46 Charlie Darwin

Ja du Charlie, visst kan man ha åsikter om allt och fritt uttrycka dem, även om man inte vet vad är det egentligen man har en åsikt om.

Permalänk | Anmäl #48 Tetyana Barabanova, 2011-02-06, 11:30

#48

Jag har inga tvivel om vilka åsikter du har.

Permalänk | Anmäl #49 Charlie Darwin, 2011-02-06, 19:00

Tetyana #48.
Tycker du det är bra att man, hyggligt fritt får ge uttryck för sina åsikter? Även som kvinna?

Permalänk | Anmäl #50 Bocken Bruse, 2011-02-06, 20:45

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.