Hur stor andel av dessa som "inte har råd att ge mat och kläder till sina barn" har råd med cigaretter, husdjur, sprit, tribaltatueringar, tv-abonnemang etc?
Tyvärr så är det många gånger föräldrarna som försakar sina egna barn som gör att de far illa, mer pengar kommer tyvärr inte barnen till godo.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-02-01, 20:59
"De står utanför vanliga kamratrelationer då de varken har kläder som accepteras eller kan delta i andra barns aktiviteter."
Hur ofta sker det då? Jag kan aldrig minnas att kläder var så viktiga när jag var liten, och jag kan inte heller minnas att någon blev utanför p g a dennes brist på pengar. Det viktiga har jämt varit social kompetens.
En sak som jag länge har undrat är; varför pratar ingen om föräldrarnas ansvar? Om fattigdom (eller RELATIV fattigdom) är så dåligt, varför sneglar ingen på barnens föräldrar och frågar dem varför de skaffade barn trots att de inte kunde ta hand om dem? Eller varför frågar ingen varför de inte sett till att få sig ett välbetalt jobb? Visst, ibland händer det olyckor, men om det rör sig om 220 000 fattiga barn så betvivlar man att det mest rör sig om saker som de flesta föräldrarna inte kunnat göra något åt.
"Regeringen har köpt medelklassen på de utsattas bekostnad."
Vänligen utveckla!
Hoppas att jag inte uttryckt mig tvetydigt eller inkorrekt nu. Jag har inte sovit extremt mycket inatt, så jag är lite ofokuserad.
Med vänliga hälsningar
Sebastian
Permalänk | Anmäl
Sebastian Lundh, 2011-02-01, 21:01
Ja, låt oss strö mer pengar över de fattiga. Kan de inte ta ansvar själva över barnavel, utbildning och livshållning kan man alltid ge dem mer pengar och hoppas att problemet löser sig.
Får de inte mer pengar kan de bli aggresiva och extrema enligt artikeln. Ungefär som rånare med andra ord.
Bäst att falla till föga, lägga ansvarfördelning, rättvisa och sunt förnuft åt sidan och köpa sig fri.
Permalänk | Anmäl
Benny G, 2011-02-01, 21:30
Du har fått det samhälle du suktat efter. Fattigdomen är importerad under en täckmantel som kallas human flyktingpolitik. Du borde ha sett vartåt det barkade, för länge sedan. Så sluta gnäll och ta själv rätt på eländet du varit med och skapa. Förvänta dig inte att jag skall vara med och göra det.
/TS
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Sundelin, 2011-02-01, 21:32
"220 000 fattiga barn i Sverige"
JA! Då öser vi in med 100.000 nya invandrare varje år.
Perfekt idé.
Permalänk | Anmäl
James Bright, 2011-02-01, 21:48
Vad betyder "politiskt extremism" och ".. politiska rörelser som tar avstånd från samhället ..."? Har inte alla rätt till en åsikt. Har man inte rätt att ha en åsikt även om man är fattig? Är det inte detta som är poängen med en demokrati? Är författaren emot att fattiga har en åikt baserad på sin situation.
Permalänk | Anmäl
JS, 2011-02-01, 21:57
Sebastian: Regeringen har köpt medelklassen med jobbskattebidrag vilket innebär att medelklassen nu är bidragsberoende - och beredd att med näbbar och klor försvara sina bidrag. Pengarna har tagits från dem som har minst genom försämringar i trygghetssystemen. Tanken var att dessa ökade klyftor skulle skapa mer jobb åt alla. Så har det inte blivit - de lägst ner i samhället har i stället fått förstå att det är deras eget fel att de är utan arbete och fattiga, så de kan känna sig dubbelt värdelösa.
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-02-01, 22:04
En helt korrekt analys, Anders Petter Brynge.
Regeringen är i full färd med att skapa ett fattig-Sverige med extremism och extrema konflikter som oundviklig konsekvens.
Nu är det tyvärr så att både Moderaterna och Socialdemokraterna vill fortsätta den "humanitära" politiken så det är bara att acceptera att landet förskjuts närmare avgrunden för varje dag som går.
Igår Bagdad, idag Kairo, i morgon Stockholm.
Tack, Göran. Tack, Fredrik. Tack.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-01, 22:20
Ära den som äras bör, det var Bildt och BW som startade den här resan.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-02-01, 22:45
Ska bli skönt när de sista ur 68 vänstern har gått i pension. Ni är orsak till så mycket död och elände världen över.
Permalänk | Anmäl
Michael Stark, 2011-02-01, 23:15
Vari ligger egentligen nyheten? Att man sänker inkomstskatt samtidigt som man har fortsatt hög invandring med därtill kopplade ekonomiska förutsättningar talar väl för sig självt.
Du tycker givetvis att skatten aldrig skulle sänkts så kunde vi ju höjt socialbidragsnormen istället så hade allt varit frid och fröjd? eller?
Att vi tar emot fler bidragsbehövande personer än vi mäktar med har sen länge varit en realitet och man behöver ingen akademisk utbildning för att räkna ut resultatet av det.
"I England skördar man nu resultatet av de ökade klyftorna i form av segregerade samhällen i frustrerat utanförskap där aggressiviteten kanaliseras till politisk extremism. Detta är vad vår regering nu bäddar för här i landet"
Enl min uppfattning har vi under ett ganska stort antal år redan haft segregerade samhällen i vårt land, något som ett stort antal invånare i Sverige redan noterat och det var långt före 1:a jobbavdraget.
Dra i handbromsen, integrera, integrera, integrera så kan nog Rädda barnen få bättre statisktik och till och med ett mindre antal av dina "extremister" på köpet.
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2011-02-01, 23:56
Till #11. Det där får du nog förtydliga. Vietnam-kriget? Eller Gulf-kriget? Eller Krigen i Irak och Afghanistan? Eller kanske t o m Gaza-kriget?
Permalänk | Anmäl
Åke I Svensson, 2011-02-02, 00:03
"Medelklassen förblir okänslig och blind för de lerfötter kolossen vilar på. Det politiska etablissemanget blundar för vad som pågår."
Vad snackar du om ? Menar du att medelklassen , som pyntat kalaset för en perfekt socialistisk mönsterstat i över 50 års tid, bara har betalat in en av världens högsta skatter för att bli världsledande i klassutjämning ?
Vilken klassutjämning ? Högt skatteuttag gynnar bara en konstgjord arbetsmarknad,som inte tillför några värden och som får lov att expandera år till år.
Tiden är inne för skapa ett kvitto på medelklassens arbete och det rekordhöga skatteuttaget som borde ha gynnat samhället .
Det har inte gjort det. Man har bara skapat ett kluster av ett socialt omhändertagande där våra skattepengar har hamnat i baklås.
Städa undan skiten framför egen dörr innan ni anklagar hårt arbetande medborgare för att orsaka problemet.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-02-02, 00:10
Skitsnack.
Det är inte Alliansens fel (i regeringsställning sedan 2006) att regeringar styrt lönebildningen utan hänsyn till hur stor arbetskraftsreserven blivit sedan 1936.
Däremot är det trist att se att det tydligen inte finns andra lösningar än konflikt.
Eftersom Sveriges ekonomi är så integrerad med värlsekonomin som den är, och Svenska politiker inte bestämmer särskilt mycket, är det nog för var och en, en poäng i att skapa sin egen verklighet.
För egen del skiter jag fullständigt i om de som köpt Bungalows i Thailand kan åka till dessa minst en gång per år.
Mitt mål är att bli onåbar för ekonomiska styrmedel för mig ochy de mina eftersom staten för närvarande blåljuger om allt.
Permalänk | Anmäl
Tobias Wallin, 2011-02-02, 01:23
Ibland blir tillvaron en smula absurd. För ungefär ett år sedan meddelade regeringen att man avsåg införa en regel om att den invandrare som ville ta hit även familjen först måste ha arbete och bostad, vilket onekligen är en grundförutsättning för att kunna ge sina barn en god uppväxt.
Förslaget framkallade våldsamma protester från bl a Rädda Barnen. Med anledning av det urvattnades förslaget så småningom, och i riksdagsbehandlingen undantogs barnfamiljer från det nya kravet.
Och nu larmar samma Rädda Barnen om den ökande barnfattigdomen! De lär få anledning att återkomma i samma ämne under åren som kommer.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2011-02-02, 02:18
Majoriteten av dessa "fattiga" är invandrare som aldrig kommer komma ur sitt utanförskap pga antingen för vida kulturskillnader, ingen kompetens eller ingen vilja. Men varför inte? Öppna gränserna!
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-02-02, 04:48
Dumheter i kubik.
OK, folk förr i tiden var fattiga. På riktigt. Blev dom politiska extremister? Nej.
Lite mer framåt i tid, på 1930 var det också utbredd relativ fattigdom och svårigheter. Ledde det till politisk extremism? Nej.
På 60-talet, däremot, när välståndet var högre än någonsin, då fick Sverige rejält med politisk extremsim och palestinska terrorister gavs kontor i sthlm och allehanda totalitära komunistiska regimer hyllades.
Tittar man hur det ser ut i omvärlden så är stödet för artikelnförfattarens tes svagt.
"Regeringen har köpt medelklassen på de utsattas bekostnad."
Skitprat. Att somliga får det bättre betyder inte att andra får det sämre. Att antalet barn från fattiga familjer ökar är i mångt och mycket ett importerat problem och handlar mer om prioritering i dom famlijer det gäller. Inte regeringen.
"I England skördar man nu resultatet av de ökade klyftorna i form av segregerade samhällen i frustrerat utanförskap där aggressiviteten kanaliseras till politisk extremism."
Det där har du ju hittat på¨själv. Den politiska extremism som finns i England kommer i från islam, samt till viss del motreaktioner på att invnadrare beter sig illa och försöker få bort värden som vi europa kämpat i århundraden för att uppnå.
"Regeringens politik för ökade klyftor..."
Regeringen för en politik för minskade klyftor.
Jag säger som Ronald Reagan: "It is my belief that the best welfare system in the world is a job".
Men inom vänstern förnekar man sig inte. Där tror man samhällen byggs genom att göra alla fattiga och att jobb är något som dom som är intresserade kan hålla på med. Resten ska slippa. Vi har sett i omgångar att det inte fungerar speciellt bra.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-02-02, 09:46
#8 Anders Petter Brynge:
När man arbetar så tar staten ut en del av det man får betalt för sitt arbete som skatt. Det är alltså inte tvärt om att allt du producerar ägs av staten och det du får i lön är bidrag. Ett annat tankefel är att du som vit, medelålders etnisk svensk har lösningen på problem som uppstår i områden där människor med andra etniciteter och värderingar lever. Dessa människor kanske själv vill leva på det för dem bästa sättet med en definition av vad som är ett bra och meningsfullt liv utifrån sina egna värdegrunder. Att det sen inte passar in i en vit svensk socialistisk världsbild, eller i Röda Korsets definition för den delen, visar bara på den minskande betydelse som dessa har i samhället. Att var fattig är inte det samma som att vara värdelös Anders Petter Brynge!
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-02-02, 09:59
Det är märkligt tycker jag att ett upprop för solidaritet med utsatta barn och familjer väcker till liv så mycket underligt resonerande. Genomgående för kommentarerna är att de hamnar under rubriken It´s their own bloody fault". Dessutom blandas problemet med ökade klyftor i samhället av många oseriöst samman med invandringsproblematiken. Ni som har en mer oanfrätt världsbild: klicka in här: http://komigenlena.nu/#front
Permalänk | Anmäl
Anders Brynge, 2011-02-02, 11:17
Det är ju sorgligt att man i vårt groteska överflödsland inte har pengar till mat eller kläder till sina barn!!?? Hur kan vuxna människor som lever under sådana förhållanden bilda familj utan att vara medvetna om detta i så fall?
Tror att det är dags att man som under krigstiden får dela ut kuponger, öronmärkta för "mat till barnen" så att deras depraverade föräldrar inte super upp alla bidragspengar.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-02-02, 12:12
Invandringspolitiken är nyckeln till allt som hänt i Sverige sedan Myrdalingarna. Allmän välfärd är vad som givit sossarna makten sedan början av 1900-talet. Sossarna är 2011 fortfarande vid makten men kallar sig omväxlande för Alliansen respektive Rödgröna.
Myrdal föreslog att vi skulle satsa på barnfamiljerna för att rädda den allmänna välfärden. Tanken var att en avlösning av barnfamiljerna skulle stärka födelsetalen igen. Utan ständig ekonomisk tillväxt=ständigt ökande befolkning, ingen allmän välfärd. Myrdals koncept fungerade en kort tid sedan sjönk födelsetalen igen.
Efter andra värdskrigets slut inleddes därför massinvandringen för att fylla på tillväxten och därmed rädda den allmänna välfärden och fortsatt maktinnehav för alla sossar. Till en början var Sverige attraktivt för duktiga invandrare som kunde tjäna rejält med pengar och spara ihop till ett kapital som sedan kunde investeras i hemlandet eller Sverige. Men successivt förlorade Sverige attraktionskraft med ett vansinnigt skattetryck och alla devalveringar.
Numera kan endast invandrare lockas hit med kraftiga bidrag. De kallas omväxlande flyktingar, ensamkommande barn och arbetskraftsinvandrare men är generellt samma oanställbara människor som vanligt. De får bara hjälp att kryssa för en annan ruta i ansökningsformuläret för uppehållstillstånd.
Denna massinvation av människor räddar rent teoretiskt välfärden genom att de ökar tillväxten med sin konsumtion av varor, tjänster, skola, vård och omsorg...men deras konsumtion finansieras av den utrotningshotade arten; skattebetalarna.
En långsiktigt hållbar lösning för Sverige och Europa kan bygga på följande:
1. Acceptera en minskande och åldrande befolkning. Ta lärdom av Japan m.fl. länder hur problemen hanteras.
2. Stoppa all massinvandring och mångkultur.
3. Ersätt den allmänna välfärden med riktad välfärd. Den allmänna välfärden *kan* vara orsaken till de låga födelsetalen i alla länder med allmän välfärd.
4. Stimulera barnfamiljer 1a-3e barnet, inga bidrag till 4e barnet...
5. Aborter ska betalas fullt ut av patienten.
Alternativet, kör vidare på alla sossars nuvarande linje
1. Ersätt successivt svenskar/européer med muslimer.
2. Ersätt svensk/EU lag med Sharia i det sista allmänna valet...
3. Sen blir det som det blir med barns och kvinnors rättigheter i alla muslimska länder.
Permalänk | Anmäl
Urban Hell, 2011-02-02, 12:15
Tack Anders Petter Brynge för viktig artikel och inlägg! Och även om jag förstått att solidaritet är ett utdöende värde i Alliansens Sverige så trodde jag knappast att en rapportering om barns utsatthet skulle väcka denna ilska och förakt. Var är empatin och engagemanget med barnen? Är det misstanken att en del av barnen kanske är mörkhyade som gör att deras utsatthet inte är viktig eller är det bara allmänt förakt för alla grupper i samhället som inte lever upp till Normen etnisk svensk medelklass med fast arbete?
Permalänk | Anmäl
Anna K Johansson, 2011-02-02, 12:26
Anders Petter Brynge. Människor anpassar sig till systemet.
Genom att systemet gynnar fattiga mångbarnsfamiljer får vi fler fattiga mångbarnsfamiljer.
En psykolog borde väl förstå att om ett beteende belönas så förstärks det...
Om vi istället hade krävt av människor att de skaffar jobb innan de skaffar barn så hade vi inte haft problemet med allt fler fattiga barn.
Eller hur?
PS. Den här kommentaren innehåller inga anspelningar på ras, religion eller nationalitet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-02, 13:19
F.ö. är det felaktigt att prata om "solidaritet" i sammanhanget.
På vilket sätt är det "solidaritet" att skaffa sig barn som man tvingar någon annan att försörja?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-02, 13:24
"Var är empatin och engagemanget med barnen?"
Det är inte barnen folk är arga på, #24 Anna K Johansson.
Skulle du gilla om jag och min familj flyttade hem till dig och satte oss framför TV:n och krävde uppassning?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-02-02, 13:37
fattigdom har väldigt lite med extremism att göra.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-02-02, 15:29
Du pratar om Fattig-Sverige. Är du riktigt navlad? Fattigsverige är namnet på det Sverige där människor frös och svalt, där barnadödligheten var kolossal, där statare och daglönare dog i utkylda nedsmutsade stugor. Hur vågar du jämföra dagens "nyfattiga" som inte har råd med Wii-spel eller idrottsträning åt sina barn, och där måttet på fattigdom verkar vara att man inte har råd med exakt samma saker som grannarna. Vet hut, vet sjufalt hut!
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-02-02, 18:38
Så ditt argument är: "ge oss mer pengar, annars..."?
Att ni tar våra surt förvärvade för att ge till främlingar, människor som snarast beter sig som kolonisatörer, DET är en grogrund för extremism. Det är det i mig i vart fall.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-02-02, 20:40
#23 Urban Hell, 2011-02-02, 13:15
Det är redan försent. Dina alternativ är tjugo år och en miljon människor efter sin tid. Den demografiska och etniska bomben har redan börjat brisera. Du står i en nerförsbacke och för varje steg du tar blir sluttningen brantare. Det finns ingen väg tillbaka, det finns ingen väg åt sidan, det finns bara en väg neråt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-02-02, 20:45
Jag är så trött, så trött, så trött på alla er 40-talister som fortfarande, med svällande bakar på styrelsestolarna, tuggar era marxistiska mantran.
Enligt er har alltid "klyftorna" blivit större. Det har ni påstått i 40 år. Ytterst tivielaktiga bevis har lagts fram av era trogna vapendragare i Röda Korset och Rädda Barnen för att så är fallet.
För några år sedan "bevisade" Rädda Barnen de ökande klyftorna genom att jämföra de 89 högst avlönade cheferna med sisådär 40.000 industriarbetare. Och då hade de 89 fått mer.
Sådan statistik är rent av brottslig och har enbart ett syfte: Den politiska hjärntvätten av svenska folket i klasstänkande och socialism.
Sverige har problem, ja. Bidragsproletariet består av tiotusentals överflödiga och totalt ointergrerabara invandrare vars blott existens är ett hot om politisk extremism.
Detta har inget med klyftor att göra, eller det faktum att de som jobbar har fått några kronor mindre att betala i skatt. (Ja, enligt dig tillhör ju alla pengar staten, allt annat är bidrag).
Bidragen är så utformade att det i stort sett kvittar om man jobbar eller inte. En 10-barnsfamilj kan lätt få ut 25.000 skattefritt på enbart socialbidrag och barnbidrag..
Bidragsproletariatet är importerat från 200 underutvecklade länder och kulturer som kanske tar tio-tjugo år på sig att anpassas till det svenska samhället. Eller inte alls.
Detta problem är politiskt med tanke på hur man har tillåtit dessa invandrare att välla in över gränserna i 35 år nu.
Bland dessa invandrare finns såväl krigsbrottslingar, terrorister och all sköns brottslighet.
Varför tror du att våldsbrottsligheten har ökat med 450 % på 35 år? P g av klyftor?
Sverige är det västland som har den mest sammanpressade inkomstspridningen. Således har vi lägst klyftor.
Men sådana som du vill ju att alla ska ha samma inkomst, oavsett utbildning, kompetens och erfarenhet. Eller om man alls jobbar.
Orättvisa, enligt er gamla socialfascister är att det alls finns skillnader på människor biologiskt, könsligt och begåvningsmässigt.
Därför är det naturen som i själva verket är orättvis. Kanske ni ska beskatta den medans ni ändå är ute och skjuter vargar.
Permalänk | Anmäl
Maj Grandmo, 2011-02-02, 21:12
Politikerna ser bara en typ av extremism och den är nynazism och javisst begår det brott så åker de dit men till och med när vi haft vår första självmordsbombare så varken ser, hör eller talar de om islamisk extremism..
Javisst fattigdom och utanförskap skapar förutsättningar för rekrytering och framväxt av extremism i alla läger men är det inte dags då att hjälpa integrationen på traven genom att upphöra med massinvandringen även arbetskraftsinvandringen från EU?
Exempel i Storbritannien där över 2 miljoner från EU mestadels Polen och Öst-Europa anlände och slog hårt på speciellt invandrar samhällen då det var deras jobb som i största allmänhet försvann den är inte till nån hjälp.
På många sätt och vis så består det politiska ledarskapet av extremister som är förvånansvärt lika de stödjer: teorin om global uppvärmning, det multikulturella samhället utan integration, euron (dock ej befolkningen som i många andra fall), massinvandring och kompakt motstånd mot andra partier som försöker etablera sig. Små skiljepunkter finns på ytan men de enas ändå som i fallet Afghanistan.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2011-02-02, 21:30
" 220 000 fattiga barn i Sverige. Blir de en framtida rekryteringsgrund för extrema politiska rörelser? "
Man kan verkligen hoppas. Det behövs mer politisk aktivism överhuvudtaget. Är det den sorten som välbeställda och proppmätta medeklassare är rädda för, desto bättre. Politiken behöver lite färg och fart.
Men Brynge verkar skraj för konsekvenserna.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-02-03, 00:53
Utanförskap ( av alla dess slag) skapar extremism!
Om man tittar på saken i en mindre skala, exempelvis skolgården :En elev som står utanför kompisgänget, mobbad kanske, med låg självkänsla, har alltid, och kommer alltid söka sig till något som får denne att känna sig hel och accepterad. Fotbollsfirmor rekryterar tex sina blivande slagskämpar på skolgården. På 80- och 90-talet var det skinheads och nynazistiska grupperingar som hittade sina blivande medlemmar just bland dessa udda ungdomar.
I samhället i stort fungerar det på samma sätt. Det kan inte vara så svårt att förstå:
Invandrartäta förorter, med hög arbetslöshet och begränsade möjligheter att integreras i vårt fina ,svenska samhälle, ger bittre ungar, som söker sig vägar att ge igen.
Ungar till arbetslösa, sjuka, utförsäkrade svenskar, söker vägar att hitta sin plats, för att hävda sig i vårt elit-samhälle. En människa i underläge SLÅR UPPÅT.
Att orera över att föräldrar får ta större ansvar, begränsa barnafödande, att föräldrar ska lära sig veta hut och sluta tatuera sig , sluta supa och knarka, tycks ju inte vara en konstruktiv lösning.
Det vi ser i dag är ingen utveckling som skedd under en natt.
Jag kan hålla med om att invandringen borde begränsas, åtminstone tills vi har något vettigare att erbjuda de nyanlända, än bidrag och uppehåll på flyktingförläggningar i åratal, i väntan på beslut om uppehållstillstånd eller ej. Det måste kunna ställas krav på dessa nyanlända, om det inte rör sig om den lilla procenten kvotflyktingar vi tar emot. Eller de ensamkomna barnen.
Men ärligt talat, när vi pratar om fattiga barn i Sverige i dag,
uppfattas det visst som det enbart rör kategorin invandrare. Och de svenskar det rör sig om, gud förbjude, torde enbart finnas bland alkoholister och knarkare???
Eller så får folk skylla sig själv när de går och skaffar barn, fast de inte har råd?
För min del står det ganska klart: Barnen är Sveriges framtid, och den som inte inser det lever bokstavligen i nuet.
Saker händer i människors liv, som de inte alltid kan förutse. Människor i kris, borde aldrig lämnas ensamma, om de har barn att ansvara för.
Barn till missbrukande, eller på annat sätt dysfunktionella människor, är ALLAS ansvar. Mitt, ditt och resten av samhällets. Betänk att dessa barn ska växa upp och ta hand om den åldrande generationen. Övergivna och oönskade barn, växer upp och blir empatilösa och bittra vuxna.
Personligen vill jag, när min tid kommer, att människorna omkring mig, inte tillhör någon av de övergivna, bittra barnen. Utan någon som haft en värdig och meningsfull uppväxt. Någon som känt sig hemma i samhället ,och som inte varit utestängd från gemenskapen Sverige.
Vi har ju det senaste året sett olika exempel på hur extremistiska grupper fått sitt fäste i Sverige. Vi har fått klart för oss att unga män söker sig till islamistiska terrornätverk, vari de som sin högsta önskan är att offra sig själv, och ta med sig så många svenska kvinnor och barn som möjligt, i döden.
Vi har plötsligt ett främlingsfientligt parti i Riksdagen!
I mina ögon, torde detta vara en symptom på hur Sverige mår. Fattigdom skapar samhällsklyftor, samhällsklyftor skapar utanförskap, utanförskap skapar hat.
Ansvar att gemensamt söka vägar att rätta till detta borde diskuteras. Istället osar kommentarer till Brynge´s artikel av rädslan för att behöva bry sig, rädslan av att behöva öppna sin egen plånbok, och säga att detta är inte mitt ansvar.
Permalänk | Anmäl
vivian matheussen, 2011-02-03, 10:35
Den rubriken har jag letat efter länge! Visst är det konstigt att vår regering inte kan begripa det oerhört enkla och självklara sambandet. Men att träffa fattiga barn, det ingår inte i deras erfarenhetssfär. Det kan tyckas lite konstigt, för det finns ju fler fattiga än börhajar, bankirer och finanshajar, som dom både ser och lyssnar till med stor uppmärksamhet. Det kanske i sin tur beror på att dom fattigas historia är rätt trist, och att dom fattiga själva helst inte talar om det heller. Med hälsning Kollega.
Permalänk | Anmäl
Bertil Jansson, 2011-02-04, 19:55
Anders Petter Brynge: Tack,bra artikel. Är du lika chockad och förvånad över dem aggressiva reaktionerna?...
Ja e helt stum.
Vad har hänt med svenska samhället?
Och varför skyller dem detta på sina medmänniskor som alla har fått nog istället för detta system som suger ur oss alla livslusten genom lån,bidrag och kapital?
Rösterna hörs hela vägren från algeriet till paris...men ni vill inte förknippa er med tanken att vi kanske möjligtvis har blivit utslitna av samma fiende men på olika sätt?
Jag är chockad över o läsa dessa kommentarer.
Och tänk att det alltid är erfarna antingen forskare;kriminologer,sociologer eller vetenskapsmän som säger samma sak hela tiden: "detta system skadar oss ALLA o ALLT på denna jord"
...men nej...
vissa slänger hellre sin besvikelse på "dem andra".
Permalänk | Anmäl
Tami Mustafa, 2011-02-20, 05:30
Tobias Wallin: Jag är med dig...totalt...du verkar ha hajat...vi har alla blivit totalt blåsta..o att ens tro att vi lever i frihet och gör fria val är efterblivet i nuläget.
Tyvärr,jag orkar inte använda fina ord eller ens göra mig till.
James bright...wow vad du gillar att sprida lögner och hat.
100 000 invandrare varje år i sverige? hahaha...nej..tror inte det.
Det här med att sverige påverkar eller inte påverkas ekonomiskt..har inte med invandrare att göra...det har med intressen och olika företag att göra...stora vinstintresserade företag som styr hela världen..eller tror du verkligen att sverige är styrt av svenskar i sverige?....vaaakna...folk..vakna...ni är precis som dem i tunisien...ni blir lika lurade..o snart kommer ni bli lika påverkade...snälla vakna från "vite mannen,jag är säker och trygg dvalan".
Det är upp till er, det är bara ett råd från mig till er. Vakna...
Permalänk | Anmäl
Tami Mustafa, 2011-02-20, 05:40
Anders petter: Tyvärr kommer denna artikel att användas emot dig--titta bara på rubriken DN valde att sätta.
Folk blir provocerade, för dem blir rädda nu och det är inte ens det du försöker säga med din artikel.
Tragiskt.
Permalänk | Anmäl
Tami Mustafa, 2011-02-20, 05:43
En liten invandrarpojke säger till läkaren: Vi förstår ingenting, svenska barn klagar på maten, men det har ju inte exploderat en enda granat på en hel dag"
Tänkvärt för alla bortskämda svenskar.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-06-10, 22:49
Hej Anders!
Upptäckte din artikel först nu i vackra sommar- Sverige.Tycker att du borde vara vara mera kritisk mot siffror som kommer från Rädda Barnen och inte svälja dem med hull och hår. Begreppet relativ fattigdom är också i sig mycket bedrägligt/förföriskt, eftersom antalet relativt "fattiga" ökar om de allra rikaste blir fler. I Sverige definieras ju fattigdomsgränsen via normerna i socialbidraget och man kan ju alltid diskutera om dessa normer är för höga eller för låga, men nog räcker de till för livets nödtorft åt barnen inklusive fritidsaktiviteter som fotboll, innebandy mm. De barn vars föräldrar är missbrukare och socialbidragstagare är en annan fråga. Du hjälper knappast dessa barn bara genom att höja inkomsterna, eftersom de erfarenhetsmässigt går till mera missbruk och inte till barnen.
Om vi lämnar retoriken åt sidan, är den svåra frågan nu som förr, hur man kan stödja barn när föräldrarna inte gör riktiga prioriteringar. Direkthjälp till cykel via socialen? Socialen betalar medlemsskap för fritidsaktiviteter och skolutflykter direkt?
Att vara barn till försummande föräldrar är ett större problem än att ha föräldrar med dålig ekonomi.
Vänliga hälsningar
Permalänk | Anmäl
John Erik Ottosson, 2011-07-21, 13:58
Bra artikel Anders! Intressant.
Permalänk | Anmäl
Emily Svensson, 2011-10-16, 08:07
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hur stor andel av dessa som "inte har råd att ge mat och kläder till sina barn" har råd med cigaretter, husdjur, sprit, tribaltatueringar, tv-abonnemang etc?
Tyvärr så är det många gånger föräldrarna som försakar sina egna barn som gör att de far illa, mer pengar kommer tyvärr inte barnen till godo.
"De står utanför vanliga kamratrelationer då de varken har kläder som accepteras eller kan delta i andra barns aktiviteter."
Hur ofta sker det då? Jag kan aldrig minnas att kläder var så viktiga när jag var liten, och jag kan inte heller minnas att någon blev utanför p g a dennes brist på pengar. Det viktiga har jämt varit social kompetens.
En sak som jag länge har undrat är; varför pratar ingen om föräldrarnas ansvar? Om fattigdom (eller RELATIV fattigdom) är så dåligt, varför sneglar ingen på barnens föräldrar och frågar dem varför de skaffade barn trots att de inte kunde ta hand om dem? Eller varför frågar ingen varför de inte sett till att få sig ett välbetalt jobb? Visst, ibland händer det olyckor, men om det rör sig om 220 000 fattiga barn så betvivlar man att det mest rör sig om saker som de flesta föräldrarna inte kunnat göra något åt.
"Regeringen har köpt medelklassen på de utsattas bekostnad."
Vänligen utveckla!
Hoppas att jag inte uttryckt mig tvetydigt eller inkorrekt nu. Jag har inte sovit extremt mycket inatt, så jag är lite ofokuserad.
Med vänliga hälsningar
Sebastian
Ja, låt oss strö mer pengar över de fattiga. Kan de inte ta ansvar själva över barnavel, utbildning och livshållning kan man alltid ge dem mer pengar och hoppas att problemet löser sig.
Får de inte mer pengar kan de bli aggresiva och extrema enligt artikeln. Ungefär som rånare med andra ord.
Bäst att falla till föga, lägga ansvarfördelning, rättvisa och sunt förnuft åt sidan och köpa sig fri.
Du har fått det samhälle du suktat efter. Fattigdomen är importerad under en täckmantel som kallas human flyktingpolitik. Du borde ha sett vartåt det barkade, för länge sedan. Så sluta gnäll och ta själv rätt på eländet du varit med och skapa. Förvänta dig inte att jag skall vara med och göra det.
/TS
"220 000 fattiga barn i Sverige"
JA! Då öser vi in med 100.000 nya invandrare varje år.
Perfekt idé.
Vad betyder "politiskt extremism" och ".. politiska rörelser som tar avstånd från samhället ..."? Har inte alla rätt till en åsikt. Har man inte rätt att ha en åsikt även om man är fattig? Är det inte detta som är poängen med en demokrati? Är författaren emot att fattiga har en åikt baserad på sin situation.
Sebastian: Regeringen har köpt medelklassen med jobbskattebidrag vilket innebär att medelklassen nu är bidragsberoende - och beredd att med näbbar och klor försvara sina bidrag. Pengarna har tagits från dem som har minst genom försämringar i trygghetssystemen. Tanken var att dessa ökade klyftor skulle skapa mer jobb åt alla. Så har det inte blivit - de lägst ner i samhället har i stället fått förstå att det är deras eget fel att de är utan arbete och fattiga, så de kan känna sig dubbelt värdelösa.
En helt korrekt analys, Anders Petter Brynge.
Regeringen är i full färd med att skapa ett fattig-Sverige med extremism och extrema konflikter som oundviklig konsekvens.
Nu är det tyvärr så att både Moderaterna och Socialdemokraterna vill fortsätta den "humanitära" politiken så det är bara att acceptera att landet förskjuts närmare avgrunden för varje dag som går.
Igår Bagdad, idag Kairo, i morgon Stockholm.
Tack, Göran. Tack, Fredrik. Tack.
Ära den som äras bör, det var Bildt och BW som startade den här resan.
Ska bli skönt när de sista ur 68 vänstern har gått i pension. Ni är orsak till så mycket död och elände världen över.
Vari ligger egentligen nyheten? Att man sänker inkomstskatt samtidigt som man har fortsatt hög invandring med därtill kopplade ekonomiska förutsättningar talar väl för sig självt.
Du tycker givetvis att skatten aldrig skulle sänkts så kunde vi ju höjt socialbidragsnormen istället så hade allt varit frid och fröjd? eller?
Att vi tar emot fler bidragsbehövande personer än vi mäktar med har sen länge varit en realitet och man behöver ingen akademisk utbildning för att räkna ut resultatet av det.
"I England skördar man nu resultatet av de ökade klyftorna i form av segregerade samhällen i frustrerat utanförskap där aggressiviteten kanaliseras till politisk extremism. Detta är vad vår regering nu bäddar för här i landet"
Enl min uppfattning har vi under ett ganska stort antal år redan haft segregerade samhällen i vårt land, något som ett stort antal invånare i Sverige redan noterat och det var långt före 1:a jobbavdraget.
Dra i handbromsen, integrera, integrera, integrera så kan nog Rädda barnen få bättre statisktik och till och med ett mindre antal av dina "extremister" på köpet.
Till #11. Det där får du nog förtydliga. Vietnam-kriget? Eller Gulf-kriget? Eller Krigen i Irak och Afghanistan? Eller kanske t o m Gaza-kriget?
"Medelklassen förblir okänslig och blind för de lerfötter kolossen vilar på. Det politiska etablissemanget blundar för vad som pågår."
Vad snackar du om ? Menar du att medelklassen , som pyntat kalaset för en perfekt socialistisk mönsterstat i över 50 års tid, bara har betalat in en av världens högsta skatter för att bli världsledande i klassutjämning ?
Vilken klassutjämning ? Högt skatteuttag gynnar bara en konstgjord arbetsmarknad,som inte tillför några värden och som får lov att expandera år till år.
Tiden är inne för skapa ett kvitto på medelklassens arbete och det rekordhöga skatteuttaget som borde ha gynnat samhället .
Det har inte gjort det. Man har bara skapat ett kluster av ett socialt omhändertagande där våra skattepengar har hamnat i baklås.
Städa undan skiten framför egen dörr innan ni anklagar hårt arbetande medborgare för att orsaka problemet.
Skitsnack.
Det är inte Alliansens fel (i regeringsställning sedan 2006) att regeringar styrt lönebildningen utan hänsyn till hur stor arbetskraftsreserven blivit sedan 1936.
Däremot är det trist att se att det tydligen inte finns andra lösningar än konflikt.
Eftersom Sveriges ekonomi är så integrerad med värlsekonomin som den är, och Svenska politiker inte bestämmer särskilt mycket, är det nog för var och en, en poäng i att skapa sin egen verklighet.
För egen del skiter jag fullständigt i om de som köpt Bungalows i Thailand kan åka till dessa minst en gång per år.
Mitt mål är att bli onåbar för ekonomiska styrmedel för mig ochy de mina eftersom staten för närvarande blåljuger om allt.
Ibland blir tillvaron en smula absurd. För ungefär ett år sedan meddelade regeringen att man avsåg införa en regel om att den invandrare som ville ta hit även familjen först måste ha arbete och bostad, vilket onekligen är en grundförutsättning för att kunna ge sina barn en god uppväxt.
Förslaget framkallade våldsamma protester från bl a Rädda Barnen. Med anledning av det urvattnades förslaget så småningom, och i riksdagsbehandlingen undantogs barnfamiljer från det nya kravet.
Och nu larmar samma Rädda Barnen om den ökande barnfattigdomen! De lär få anledning att återkomma i samma ämne under åren som kommer.
Majoriteten av dessa "fattiga" är invandrare som aldrig kommer komma ur sitt utanförskap pga antingen för vida kulturskillnader, ingen kompetens eller ingen vilja. Men varför inte? Öppna gränserna!
Dumheter i kubik.
OK, folk förr i tiden var fattiga. På riktigt. Blev dom politiska extremister? Nej.
Lite mer framåt i tid, på 1930 var det också utbredd relativ fattigdom och svårigheter. Ledde det till politisk extremism? Nej.
På 60-talet, däremot, när välståndet var högre än någonsin, då fick Sverige rejält med politisk extremsim och palestinska terrorister gavs kontor i sthlm och allehanda totalitära komunistiska regimer hyllades.
Tittar man hur det ser ut i omvärlden så är stödet för artikelnförfattarens tes svagt.
"Regeringen har köpt medelklassen på de utsattas bekostnad."
Skitprat. Att somliga får det bättre betyder inte att andra får det sämre. Att antalet barn från fattiga familjer ökar är i mångt och mycket ett importerat problem och handlar mer om prioritering i dom famlijer det gäller. Inte regeringen.
"I England skördar man nu resultatet av de ökade klyftorna i form av segregerade samhällen i frustrerat utanförskap där aggressiviteten kanaliseras till politisk extremism."
Det där har du ju hittat på¨själv. Den politiska extremism som finns i England kommer i från islam, samt till viss del motreaktioner på att invnadrare beter sig illa och försöker få bort värden som vi europa kämpat i århundraden för att uppnå.
"Regeringens politik för ökade klyftor..."
Regeringen för en politik för minskade klyftor.
Jag säger som Ronald Reagan: "It is my belief that the best welfare system in the world is a job".
Men inom vänstern förnekar man sig inte. Där tror man samhällen byggs genom att göra alla fattiga och att jobb är något som dom som är intresserade kan hålla på med. Resten ska slippa. Vi har sett i omgångar att det inte fungerar speciellt bra.
#8 Anders Petter Brynge:
När man arbetar så tar staten ut en del av det man får betalt för sitt arbete som skatt. Det är alltså inte tvärt om att allt du producerar ägs av staten och det du får i lön är bidrag. Ett annat tankefel är att du som vit, medelålders etnisk svensk har lösningen på problem som uppstår i områden där människor med andra etniciteter och värderingar lever. Dessa människor kanske själv vill leva på det för dem bästa sättet med en definition av vad som är ett bra och meningsfullt liv utifrån sina egna värdegrunder. Att det sen inte passar in i en vit svensk socialistisk världsbild, eller i Röda Korsets definition för den delen, visar bara på den minskande betydelse som dessa har i samhället. Att var fattig är inte det samma som att vara värdelös Anders Petter Brynge!
Det är märkligt tycker jag att ett upprop för solidaritet med utsatta barn och familjer väcker till liv så mycket underligt resonerande. Genomgående för kommentarerna är att de hamnar under rubriken It´s their own bloody fault". Dessutom blandas problemet med ökade klyftor i samhället av många oseriöst samman med invandringsproblematiken. Ni som har en mer oanfrätt världsbild: klicka in här: http://komigenlena.nu/#front
Det är ju sorgligt att man i vårt groteska överflödsland inte har pengar till mat eller kläder till sina barn!!?? Hur kan vuxna människor som lever under sådana förhållanden bilda familj utan att vara medvetna om detta i så fall?
Tror att det är dags att man som under krigstiden får dela ut kuponger, öronmärkta för "mat till barnen" så att deras depraverade föräldrar inte super upp alla bidragspengar.
Invandringspolitiken är nyckeln till allt som hänt i Sverige sedan Myrdalingarna. Allmän välfärd är vad som givit sossarna makten sedan början av 1900-talet. Sossarna är 2011 fortfarande vid makten men kallar sig omväxlande för Alliansen respektive Rödgröna.
Myrdal föreslog att vi skulle satsa på barnfamiljerna för att rädda den allmänna välfärden. Tanken var att en avlösning av barnfamiljerna skulle stärka födelsetalen igen. Utan ständig ekonomisk tillväxt=ständigt ökande befolkning, ingen allmän välfärd. Myrdals koncept fungerade en kort tid sedan sjönk födelsetalen igen.
Efter andra värdskrigets slut inleddes därför massinvandringen för att fylla på tillväxten och därmed rädda den allmänna välfärden och fortsatt maktinnehav för alla sossar. Till en början var Sverige attraktivt för duktiga invandrare som kunde tjäna rejält med pengar och spara ihop till ett kapital som sedan kunde investeras i hemlandet eller Sverige. Men successivt förlorade Sverige attraktionskraft med ett vansinnigt skattetryck och alla devalveringar.
Numera kan endast invandrare lockas hit med kraftiga bidrag. De kallas omväxlande flyktingar, ensamkommande barn och arbetskraftsinvandrare men är generellt samma oanställbara människor som vanligt. De får bara hjälp att kryssa för en annan ruta i ansökningsformuläret för uppehållstillstånd.
Denna massinvation av människor räddar rent teoretiskt välfärden genom att de ökar tillväxten med sin konsumtion av varor, tjänster, skola, vård och omsorg...men deras konsumtion finansieras av den utrotningshotade arten; skattebetalarna.
En långsiktigt hållbar lösning för Sverige och Europa kan bygga på följande:
1. Acceptera en minskande och åldrande befolkning. Ta lärdom av Japan m.fl. länder hur problemen hanteras.
2. Stoppa all massinvandring och mångkultur.
3. Ersätt den allmänna välfärden med riktad välfärd. Den allmänna välfärden *kan* vara orsaken till de låga födelsetalen i alla länder med allmän välfärd.
4. Stimulera barnfamiljer 1a-3e barnet, inga bidrag till 4e barnet...
5. Aborter ska betalas fullt ut av patienten.
Alternativet, kör vidare på alla sossars nuvarande linje
1. Ersätt successivt svenskar/européer med muslimer.
2. Ersätt svensk/EU lag med Sharia i det sista allmänna valet...
3. Sen blir det som det blir med barns och kvinnors rättigheter i alla muslimska länder.
Tack Anders Petter Brynge för viktig artikel och inlägg! Och även om jag förstått att solidaritet är ett utdöende värde i Alliansens Sverige så trodde jag knappast att en rapportering om barns utsatthet skulle väcka denna ilska och förakt. Var är empatin och engagemanget med barnen? Är det misstanken att en del av barnen kanske är mörkhyade som gör att deras utsatthet inte är viktig eller är det bara allmänt förakt för alla grupper i samhället som inte lever upp till Normen etnisk svensk medelklass med fast arbete?
Anders Petter Brynge. Människor anpassar sig till systemet.
Genom att systemet gynnar fattiga mångbarnsfamiljer får vi fler fattiga mångbarnsfamiljer.
En psykolog borde väl förstå att om ett beteende belönas så förstärks det...
Om vi istället hade krävt av människor att de skaffar jobb innan de skaffar barn så hade vi inte haft problemet med allt fler fattiga barn.
Eller hur?
PS. Den här kommentaren innehåller inga anspelningar på ras, religion eller nationalitet.
F.ö. är det felaktigt att prata om "solidaritet" i sammanhanget.
På vilket sätt är det "solidaritet" att skaffa sig barn som man tvingar någon annan att försörja?
"Var är empatin och engagemanget med barnen?"
Det är inte barnen folk är arga på, #24 Anna K Johansson.
Skulle du gilla om jag och min familj flyttade hem till dig och satte oss framför TV:n och krävde uppassning?
fattigdom har väldigt lite med extremism att göra.
Du pratar om Fattig-Sverige. Är du riktigt navlad? Fattigsverige är namnet på det Sverige där människor frös och svalt, där barnadödligheten var kolossal, där statare och daglönare dog i utkylda nedsmutsade stugor. Hur vågar du jämföra dagens "nyfattiga" som inte har råd med Wii-spel eller idrottsträning åt sina barn, och där måttet på fattigdom verkar vara att man inte har råd med exakt samma saker som grannarna. Vet hut, vet sjufalt hut!
Så ditt argument är: "ge oss mer pengar, annars..."?
Att ni tar våra surt förvärvade för att ge till främlingar, människor som snarast beter sig som kolonisatörer, DET är en grogrund för extremism. Det är det i mig i vart fall.
#23 Urban Hell, 2011-02-02, 13:15
Det är redan försent. Dina alternativ är tjugo år och en miljon människor efter sin tid. Den demografiska och etniska bomben har redan börjat brisera. Du står i en nerförsbacke och för varje steg du tar blir sluttningen brantare. Det finns ingen väg tillbaka, det finns ingen väg åt sidan, det finns bara en väg neråt.
Jag är så trött, så trött, så trött på alla er 40-talister som fortfarande, med svällande bakar på styrelsestolarna, tuggar era marxistiska mantran.
Enligt er har alltid "klyftorna" blivit större. Det har ni påstått i 40 år. Ytterst tivielaktiga bevis har lagts fram av era trogna vapendragare i Röda Korset och Rädda Barnen för att så är fallet.
För några år sedan "bevisade" Rädda Barnen de ökande klyftorna genom att jämföra de 89 högst avlönade cheferna med sisådär 40.000 industriarbetare. Och då hade de 89 fått mer.
Sådan statistik är rent av brottslig och har enbart ett syfte: Den politiska hjärntvätten av svenska folket i klasstänkande och socialism.
Sverige har problem, ja. Bidragsproletariet består av tiotusentals överflödiga och totalt ointergrerabara invandrare vars blott existens är ett hot om politisk extremism.
Detta har inget med klyftor att göra, eller det faktum att de som jobbar har fått några kronor mindre att betala i skatt. (Ja, enligt dig tillhör ju alla pengar staten, allt annat är bidrag).
Bidragen är så utformade att det i stort sett kvittar om man jobbar eller inte. En 10-barnsfamilj kan lätt få ut 25.000 skattefritt på enbart socialbidrag och barnbidrag..
Bidragsproletariatet är importerat från 200 underutvecklade länder och kulturer som kanske tar tio-tjugo år på sig att anpassas till det svenska samhället. Eller inte alls.
Detta problem är politiskt med tanke på hur man har tillåtit dessa invandrare att välla in över gränserna i 35 år nu.
Bland dessa invandrare finns såväl krigsbrottslingar, terrorister och all sköns brottslighet.
Varför tror du att våldsbrottsligheten har ökat med 450 % på 35 år? P g av klyftor?
Sverige är det västland som har den mest sammanpressade inkomstspridningen. Således har vi lägst klyftor.
Men sådana som du vill ju att alla ska ha samma inkomst, oavsett utbildning, kompetens och erfarenhet. Eller om man alls jobbar.
Orättvisa, enligt er gamla socialfascister är att det alls finns skillnader på människor biologiskt, könsligt och begåvningsmässigt.
Därför är det naturen som i själva verket är orättvis. Kanske ni ska beskatta den medans ni ändå är ute och skjuter vargar.
Politikerna ser bara en typ av extremism och den är nynazism och javisst begår det brott så åker de dit men till och med när vi haft vår första självmordsbombare så varken ser, hör eller talar de om islamisk extremism..
Javisst fattigdom och utanförskap skapar förutsättningar för rekrytering och framväxt av extremism i alla läger men är det inte dags då att hjälpa integrationen på traven genom att upphöra med massinvandringen även arbetskraftsinvandringen från EU?
Exempel i Storbritannien där över 2 miljoner från EU mestadels Polen och Öst-Europa anlände och slog hårt på speciellt invandrar samhällen då det var deras jobb som i största allmänhet försvann den är inte till nån hjälp.
På många sätt och vis så består det politiska ledarskapet av extremister som är förvånansvärt lika de stödjer: teorin om global uppvärmning, det multikulturella samhället utan integration, euron (dock ej befolkningen som i många andra fall), massinvandring och kompakt motstånd mot andra partier som försöker etablera sig. Små skiljepunkter finns på ytan men de enas ändå som i fallet Afghanistan.
" 220 000 fattiga barn i Sverige. Blir de en framtida rekryteringsgrund för extrema politiska rörelser? "
Man kan verkligen hoppas. Det behövs mer politisk aktivism överhuvudtaget. Är det den sorten som välbeställda och proppmätta medeklassare är rädda för, desto bättre. Politiken behöver lite färg och fart.
Men Brynge verkar skraj för konsekvenserna.
Utanförskap ( av alla dess slag) skapar extremism!
Om man tittar på saken i en mindre skala, exempelvis skolgården :En elev som står utanför kompisgänget, mobbad kanske, med låg självkänsla, har alltid, och kommer alltid söka sig till något som får denne att känna sig hel och accepterad. Fotbollsfirmor rekryterar tex sina blivande slagskämpar på skolgården. På 80- och 90-talet var det skinheads och nynazistiska grupperingar som hittade sina blivande medlemmar just bland dessa udda ungdomar.
I samhället i stort fungerar det på samma sätt. Det kan inte vara så svårt att förstå:
Invandrartäta förorter, med hög arbetslöshet och begränsade möjligheter att integreras i vårt fina ,svenska samhälle, ger bittre ungar, som söker sig vägar att ge igen.
Ungar till arbetslösa, sjuka, utförsäkrade svenskar, söker vägar att hitta sin plats, för att hävda sig i vårt elit-samhälle. En människa i underläge SLÅR UPPÅT.
Att orera över att föräldrar får ta större ansvar, begränsa barnafödande, att föräldrar ska lära sig veta hut och sluta tatuera sig , sluta supa och knarka, tycks ju inte vara en konstruktiv lösning.
Det vi ser i dag är ingen utveckling som skedd under en natt.
Jag kan hålla med om att invandringen borde begränsas, åtminstone tills vi har något vettigare att erbjuda de nyanlända, än bidrag och uppehåll på flyktingförläggningar i åratal, i väntan på beslut om uppehållstillstånd eller ej. Det måste kunna ställas krav på dessa nyanlända, om det inte rör sig om den lilla procenten kvotflyktingar vi tar emot. Eller de ensamkomna barnen.
Men ärligt talat, när vi pratar om fattiga barn i Sverige i dag,
uppfattas det visst som det enbart rör kategorin invandrare. Och de svenskar det rör sig om, gud förbjude, torde enbart finnas bland alkoholister och knarkare???
Eller så får folk skylla sig själv när de går och skaffar barn, fast de inte har råd?
För min del står det ganska klart: Barnen är Sveriges framtid, och den som inte inser det lever bokstavligen i nuet.
Saker händer i människors liv, som de inte alltid kan förutse. Människor i kris, borde aldrig lämnas ensamma, om de har barn att ansvara för.
Barn till missbrukande, eller på annat sätt dysfunktionella människor, är ALLAS ansvar. Mitt, ditt och resten av samhällets. Betänk att dessa barn ska växa upp och ta hand om den åldrande generationen. Övergivna och oönskade barn, växer upp och blir empatilösa och bittra vuxna.
Personligen vill jag, när min tid kommer, att människorna omkring mig, inte tillhör någon av de övergivna, bittra barnen. Utan någon som haft en värdig och meningsfull uppväxt. Någon som känt sig hemma i samhället ,och som inte varit utestängd från gemenskapen Sverige.
Vi har ju det senaste året sett olika exempel på hur extremistiska grupper fått sitt fäste i Sverige. Vi har fått klart för oss att unga män söker sig till islamistiska terrornätverk, vari de som sin högsta önskan är att offra sig själv, och ta med sig så många svenska kvinnor och barn som möjligt, i döden.
Vi har plötsligt ett främlingsfientligt parti i Riksdagen!
I mina ögon, torde detta vara en symptom på hur Sverige mår. Fattigdom skapar samhällsklyftor, samhällsklyftor skapar utanförskap, utanförskap skapar hat.
Ansvar att gemensamt söka vägar att rätta till detta borde diskuteras. Istället osar kommentarer till Brynge´s artikel av rädslan för att behöva bry sig, rädslan av att behöva öppna sin egen plånbok, och säga att detta är inte mitt ansvar.
Den rubriken har jag letat efter länge! Visst är det konstigt att vår regering inte kan begripa det oerhört enkla och självklara sambandet. Men att träffa fattiga barn, det ingår inte i deras erfarenhetssfär. Det kan tyckas lite konstigt, för det finns ju fler fattiga än börhajar, bankirer och finanshajar, som dom både ser och lyssnar till med stor uppmärksamhet. Det kanske i sin tur beror på att dom fattigas historia är rätt trist, och att dom fattiga själva helst inte talar om det heller. Med hälsning Kollega.
Anders Petter Brynge: Tack,bra artikel. Är du lika chockad och förvånad över dem aggressiva reaktionerna?...
Ja e helt stum.
Vad har hänt med svenska samhället?
Och varför skyller dem detta på sina medmänniskor som alla har fått nog istället för detta system som suger ur oss alla livslusten genom lån,bidrag och kapital?
Rösterna hörs hela vägren från algeriet till paris...men ni vill inte förknippa er med tanken att vi kanske möjligtvis har blivit utslitna av samma fiende men på olika sätt?
Jag är chockad över o läsa dessa kommentarer.
Och tänk att det alltid är erfarna antingen forskare;kriminologer,sociologer eller vetenskapsmän som säger samma sak hela tiden: "detta system skadar oss ALLA o ALLT på denna jord"
...men nej...
vissa slänger hellre sin besvikelse på "dem andra".
Tobias Wallin: Jag är med dig...totalt...du verkar ha hajat...vi har alla blivit totalt blåsta..o att ens tro att vi lever i frihet och gör fria val är efterblivet i nuläget.
Tyvärr,jag orkar inte använda fina ord eller ens göra mig till.
James bright...wow vad du gillar att sprida lögner och hat.
100 000 invandrare varje år i sverige? hahaha...nej..tror inte det.
Det här med att sverige påverkar eller inte påverkas ekonomiskt..har inte med invandrare att göra...det har med intressen och olika företag att göra...stora vinstintresserade företag som styr hela världen..eller tror du verkligen att sverige är styrt av svenskar i sverige?....vaaakna...folk..vakna...ni är precis som dem i tunisien...ni blir lika lurade..o snart kommer ni bli lika påverkade...snälla vakna från "vite mannen,jag är säker och trygg dvalan".
Det är upp till er, det är bara ett råd från mig till er. Vakna...
Anders petter: Tyvärr kommer denna artikel att användas emot dig--titta bara på rubriken DN valde att sätta.
Folk blir provocerade, för dem blir rädda nu och det är inte ens det du försöker säga med din artikel.
Tragiskt.
En liten invandrarpojke säger till läkaren: Vi förstår ingenting, svenska barn klagar på maten, men det har ju inte exploderat en enda granat på en hel dag"
Tänkvärt för alla bortskämda svenskar.
Hej Anders!
Upptäckte din artikel först nu i vackra sommar- Sverige.Tycker att du borde vara vara mera kritisk mot siffror som kommer från Rädda Barnen och inte svälja dem med hull och hår. Begreppet relativ fattigdom är också i sig mycket bedrägligt/förföriskt, eftersom antalet relativt "fattiga" ökar om de allra rikaste blir fler. I Sverige definieras ju fattigdomsgränsen via normerna i socialbidraget och man kan ju alltid diskutera om dessa normer är för höga eller för låga, men nog räcker de till för livets nödtorft åt barnen inklusive fritidsaktiviteter som fotboll, innebandy mm. De barn vars föräldrar är missbrukare och socialbidragstagare är en annan fråga. Du hjälper knappast dessa barn bara genom att höja inkomsterna, eftersom de erfarenhetsmässigt går till mera missbruk och inte till barnen.
Om vi lämnar retoriken åt sidan, är den svåra frågan nu som förr, hur man kan stödja barn när föräldrarna inte gör riktiga prioriteringar. Direkthjälp till cykel via socialen? Socialen betalar medlemsskap för fritidsaktiviteter och skolutflykter direkt?
Att vara barn till försummande föräldrar är ett större problem än att ha föräldrar med dålig ekonomi.
Vänliga hälsningar
Bra artikel Anders! Intressant.