Skolan måste bli en plats som drar till sig det bästa pedagogerna,människor med en tro och engagemang att de har de viktigaste arbetet på arbetsmarknaden och löser arbetet så.
Statens uppgift är att se till att de finns resurser att uppgradera lönenivån minst 50% vilket kan låta väldigt orealistiskt vid första anblicken men HELT nödvändigt för att inte få kostnader inom socialtjänsten,kriminalvården,polisen,domstolar,arbetsmarknadspolitiska åtgärder osv osv de lika eller atörre belopp.
På så vis attraherar man det bästa och männen strömmar åter tillbaka till denna tummelplats för genusexperiment och allmänna genustokigheter där DEJA bara är ännu ett illustrativt exempel.
Oerhört tragiskt att detta får fortsätta.
Permalänk | Anmäl
jan-olov holm, 2011-01-31, 20:38
Om det varit tvärtom nästan bara manliga lärare och pojkarna fick dom bästa betygen så hade Anna Ekström (feminist) talat om patriarkala strukturer
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-01-31, 20:55
@ jan-olov holm
Jag har svårt att förklara varför män skulle vara mer motiverade av lön och status än kvinnor. För mig är inte det den viktigaste skillnaden mellan könen.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-01-31, 20:56
Om det nu inte är lönen!
Vad kan det då vara?
Kanske något för en riktig forskare att forska på.
Vill någon göra det så känner jag mig ganska säker på att man hittar svaret.. En sak är säker. Det finns samverkande faktorer.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2011-01-31, 21:09
Skolan verkar inte klara av att vare en förebild för pojkar och ge dem förebilder och en miljö som passar dem. Det är tragiskt med en sådan diskriminering och att den vänds till att de diskrimierade är de som utgör ett problem.
Denna TED video belyser hur dålig skolan är att ta tillvara främst pojkars behov även om den främst är gjord för att diskutera om spel är ett problem...
http://www.youtube.com/user/TEDtalksDirector#p/u/11/23Uuehgmd14
Permalänk | Anmäl
matt st, 2011-01-31, 21:28
Låt mig presentera en icke politisk korrekt förklaring för pojkars "sämre" resultat: Män har en lägre toleransnivå mot att vara slavar.
Vi har skolplikt i Sverige, staten TVINGAR alla medborgare till 9 år av 8h/dagen slaveri i dess tjänst.
För att få en bättre skola måste vi först förändra de fundamentala felen i skolan idag, skolplikt och skattefinansiering.
Skolan skall:
- Vara frivillig
- Inte skattefinansierad utan betalas av eleverna
- Inte centralt planerad av byråkrater, utan varje elev väljer till 100% vad det vill lära sig.
- Det skall inte vara av en bestämd längd utan det är upp till eleverna att lära sig det dom känner är nödvändigt för att sen börja jobba.
Permalänk | Anmäl
Marcus Svensson, 2011-01-31, 21:30
Kan det möjligen vara så att den svenska lärarutbildningen - vilken vi alla känner till inte längre erhåller den "statusen" den erkändes förr - inte har hängt med i samhällsutvecklingen?
Kombinationen av hur tonåringar och barns livsstil ser ut idag 2011 och den betydligt låga kompetens många nyexaminerade lärare tyvärr har ger ett tämligen logiskt utslag.
Vi upplever en period där lärare och elver tillsammans bidrar till vissa allvarliga problem i den svenska skolan.
Lösningen på dessa dilemman för den svenska skolan kommer säkerlige; men det kommer ta tid innan man finner den ultimata relationen som gynnar lärare och elev i en slags symbiosaktig orgasm.
Permalänk | Anmäl
Jeanette Siwerman, 2011-01-31, 21:40
Tack för en bra och tänkvärd artikel, Mats. Och vilken fantastisk slutkläm. Den kommer jag att suga på länge. :)
En vit, men inte så värst sipp dam.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-31, 21:55
@Jeanette Siwerman,
"det kommer ta tid innan man finner den ultimata relationen som gynnar lärare och elev i en slags symbiosaktig orgasm."
Så har jag aldrig tänkt om lärarutbildningens uppdrag. Om vi lyckas utbilda lärare som klarar av att utmana barnens nyfikenhet och hjälpa dem att uppnå kursplanens mål är jag nöjd.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-01-31, 22:26
Jag anser i och för sig vitsippor vara en väldigt viktig del av kulturarvet, sångtraditioner och ekologiska beskrivningar. Jag anser att du i och för sig får se upp så att din härliga ironi inte blir för svepande. Minns sentensen om att "hållit det bästa tal jag någonsin ångrat".
Artikeln belyser en oerhört viktig frågeställning för skolan på det mest kreativa sätt jag hittills mött. Humor behövs för kreativt nyskapande.
Permalänk | Anmäl
Jan Lenander, 2011-01-31, 22:31
@Jan Lenander
Tack Jan!
P.S. Sången av Alice Tegner handlar om BLÅSIPPOR!
(Eller finns det någon annan jag inte känner till?)
P.S.S. Jo jag ångrar nog att millningen handlar om faktakunskaper och tänker att diskussionen mellan fakta och förståelse är aningen för sofistikerad.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-01-31, 22:43
@Gunilla Madegård
Jag har svårt att följa dina resonemang men förstår att du förespråkar könsneutral undervisning och att du ser det estetiska fältet som särskilt genusmässigt okodat?
Vi kan väl i all vänskaplighet komma överens om att vi inte är överens här?
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-01-31, 22:49
Hela min grundskoleålder så längtade jag efter en manlig lärare som kunde trimma och dreva om en Zündapp.
Fast det var så tidigt som på 60- och 70- talet så fanns det ingen.
Och ännu mindre nu.
Garanterat
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2011-01-31, 22:56
@Gunilla Madegård
Jag anmäler alla kommentarer som beskriver meningsmotståndare som korkade.
Samtidigt tycker jag att du är lite rolig - finns du i verkliigheten?
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-01-31, 23:09
Jag noterar stillsamt att nu drar teatern igång igen. Ge mig EN klass, låt mig vara helt ensam med den och även jag kommer att åstadkomma underverk i densamma. Sämst är att nu kommer flera politiker, ex Reepalu i Malmö, att svälja teaterföreställningen till den grad att de tror att det är verklighet. Att det verkligen är så här det går till i dagens skola... Det är inte ens sämre än sämst, det är mer än så, det är helt verklighetsfrämmande.
Permalänk | Anmäl
Mats Giselsson, 2011-01-31, 23:18
@Mats Giselsson
Jag hoppas också att Reepalu har teveförbud. Den här serien kan antagligen utnyttjas för väldigt skumma syften.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-01-31, 23:43
Pojkar är tävlingsinrikade och vill konkurrera medan skolundervisningen går ut på att "hjälpa svaga och söka samförstånd", dvs. en metod som passar flickor bättre.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-02-01, 00:17
@Gunilla Madegård
Hann jag verkligen med allt det där?
Vi har nog olika tankar om vad som är diskussionens kärna.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 00:19
Artikeln är ju virrig.
Att män och kvinnor skiljer sig mentalt får anses uppenbart. Skolpojkar ÄR i hög grad vildar som behöver tuktas. Just så har skolan alltid och överallt fungerat, framför allt i patriarkala samhällen, vilka således, enligt Mats Ohlsson, utmärker sig för ett extremt kvinnligt och moraliserande perspektiv (Män Moraliserar Inte, nämligen; isynnerhet inte Jan Björklund).
Vad är till exempel detta för sanslöst svammel?
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-02-01, 00:37
Håller med Mats Olsson. Skolan har blivit en lekplats för genusfixerade extremfeminister. Manliga lärare mobbas kontinuerligt för sitt kroppsspråk och sitt tonfall och sitt sätt att tänka och resonera. Det gör att andelen kvinnor i skolan fortsätter att växa och killarnas intresse, engagemang och kunskapsinhämtande sjunka. Det går inte att göra tjejer av killar.
Permalänk | Anmäl
christer angerbjörn, 2011-02-01, 01:00
@Gunilla Madegård
Nej Gunilla - jag vill inte dansa på dina villkor. Det är nog bäst att du själv svarar på dina egna frågor. Jag förstår dem inte.
@ Peter Ingestad
Menar du att Jan Björklund inte moraliserar? Det tycker jag är ganska uppenbart.
Om du menar att "pojkar är vildar som behöver tuktas" kanske vi måste läsa läroplanen tillsammans. Den har inte ditt perspektiv.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 01:04
LOL @Palmer
Jag hade en metallicblå Zündapp 72:a
Det var inget som stämde in på chablonbilden där som du gav på moppeägarna och deras hemförhållanden.
Och jo Gunilla finns allt i RL.
Musik/lärarinna/pedagog är hon om jag inte minns fel ?
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-02-01, 02:50
Jag kom till Sverige för 15 år sedan, och jag lär min son att ta avstånd från svenska kvinnor, och att aldrig gifta sig med en svensk kvinna. Hans kusiner har redan gift sig med tjejer från vårt hemlandet.
Det otroligt föraktfulla inställningen som speciellt svenska lärare har mot manlighet, ska inte få färga hans liv, och han har redan insett detta, och kommer ofta hem och berättar om propagandan de fått lära sig. Mest handlar det om att "könet är främst en social konstruktion" och liknande myter. "varför sitter inte pojkarna och pissar".. osv...
Svenska skolan är en plats för att bryta ner pojkars manliga indentitet.... och det kommer att straffa sig för det svenska samhället i längden. Eftersom svenska män utan manlig identitet kommer ju inte att bry sig om att bilda famlj... - att bara kvinnan är gravid och ammar - det är ju "köns-stereotypt"...
Vi invandrare kommer ta över, och vi kommer att lägga ner lärarhögskolan, och starta mer neutrala och naturligt inriktade istället. Det kommer bli mer religion och tradition i skolan. Flickor kommer att få lära sig sy, laga mat och värdera sin kropp. Pojkar kommer få lära sig att vara genlemen, och att snickra, meka, - sånt som pojkar enligt naturen är mer begåvade inom. Familjer kommer att likna normala familjer igen i Sverige!
Pojkar och flickor är generellt sett mycket olika, vilket bara är positivt!
Könen är fröet - könsrollerna är skogen !
Svenska skolan kommer att bidra till skog som inte växer alls, och därför kommer vi invandrare att ta över... Svenskarna klarar inte att lösa de själva... så tyvärr kommer de att bryta ner sina egna pojkar först... innan det är dags för att återgå till naturlig kultur...
tyvärr har jag rätt... även om de kan låta tragiskt för er svenska "patrioter"... tro mig de kommer bli bättre för även er sen! eller i alla fall för era barnbarn!
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2011-02-01, 06:51
Otäckt att se vilka aggressiva reaktioner det blir om någon antyder att det kanske inte är något fel på pojkar.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2011-02-01, 07:16
@Gunilla Madegård
Kanske fick vårt meningsutbyte en dålig start, men här på Newsmill åtnjuter du herostratisk ryktbarhet som debattör. Du måste hitta en lugnare ton om du vill diskutera med mig.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 07:39
@Marco Diamani
Vi måste inte omfamna alla könsroller även om det är viktigt att våga se könsskillnader ur olika aspekter. Jag delar inte din vision om en omfattande restaurering av traditionella könsmönster.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 07:43
Mats Olsson - självklart inte! även du har fått din dos av anti-könsrolls-propaganda i barndomen, som bitit sig fast,, Jag lider med er svenska män... ni saknar självkänsla! till och med bland högt uppsatta svenska män ser man denna osäkerhet och ursäktande attityd... som om ni bad om ursäkt för att ni är MÄN!... mycket tragiskt!
,,som sagt: könet är fröet - könsrollerna är skogen!
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2011-02-01, 07:58
Problemet med den svenska skolan är att den ägnar sig åt genuspedagogik, där feminismen i egenskap av statsbärande ideologi fått den kvinnliga naturen att framstå som den normala och förnekar den manliga.
Som i förskolan, där en ung man här på NM vittnat om att han som anställd kille inte fick bidra med sina maskulinitet till barngruppen för då bekräftar han att kön är biologi och inte en social konstruktion. Med den inställningen kan det inte annat än gå helt fel.
Jag vet inte hur det är i skolan idag men sannolikt har genusfeministerna lyckats genomdriva sin genusvetenskap även här och vad vi ser är en total förvirring hos unga män. En förvirring som kräver sitt uttryck.
Och flickor som mår psykiskt dåligt för att inte de heller hittar sig själva i denna genussörja.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-02-01, 08:33
Är det inte så enkelt som att den svenska toleransen inte klarar av att hantera sydlig machokultur. Borgarna och sossarna får som de vill, en underklass att utnyttja för deras olika politiska behov. Den enda skolpolitik som har skuggan av att lyckas inkluderar en mer restriktiv invandringspolitik.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-02-01, 08:55
Det är först på senare år som svensk forskning och debatt om skolan börjat komma ikapp det som diskuterats länge bl.a. i Storbritanien dvs. normer för maskulinitet och anti-pluggkultur som en viktig förklaring till att pojkar är "skolans förlorare". Här var startskottet bl.a. Mats Björnssons rapport 2006 om kön och skolprestation från Myndigheter för skolutveckling. Med detta har man tagit in NYA perspektiv istället för att tröska vidare utifrån den gamla förklaringsmodell och argumentation som Mats Olsson tar upp: att pojkarna behöver manliga förebilder, att problemet är dominansen av kvinnliga lärare. Denna idé bygger på samma könstereotypa tänkande som Diamani representerar; att kvinnor och män är i grunden olika; har olika egenskaper, beter sig olika och därmed följer att kvinnlig skolpersonal står för "kvinnliga" förhållningssätt medan manlig skolpersonal de "manliga". För min del ser jag inte att detta synsätt leder någon vart. Det finns inte EN manlighet och En kvinnlighet som är inneboende hos pojkar/män respektive flickor/kvinnor utan det finns en rad olika sätt att vara "pojke" och "flicka", "man" och "kvinna" på beroende på etnicitet, klass, utbildning, sexuell läggning, religion, generation/ålder etc..och dessa handlings- och identitetsmönster skapas och återskapas varje dag i skolan, på arbetsplatser, i offentliga rum och i hem och familj. Vissa maskuliniteter och femininiter är norm och dominerar instutionella sammanhang såväl som i vardagen, andra är marginaliserade och har låg status. När jag själv gick i skolan hade idrottskillarna hög status medan nördarna var "töntiga". En norm som alla killar idag känner till och förhåller sig till är att man som kille till varje pris m¨ste undvika att bli förknippad med egenskaper och beteenden som ses som "kvinnliga" eftersom man då kan bli anklagad för att vara "bög"/"bögig" - det värsta av allt. Som kritisk mansforskning visat och som en rad män och killar på senare år har fört fram i böcker som t ex Pittstim är den dominerande normen för maskulinitet oerhört tvingande, begränsande och t o m plågsam för många pojkar att försöka leva upp till. Så om man verkligen månar om pojkars möjlighet till utveckling så tycker jag man skall välkomna alla försök att kritiskt reflektera runt normer runt maskulinitet i skolan, både hur eleverna (pojkar som flickor) och lärarna (kvinnliga som manliga) skapar och återskapar dem men också hur de Bryter och överskrider dem. Här har moraliserande och pekpinnar ingen plats och jag ogillade starkt Gunilla Hammar Säfströms sätt att "läxa upp" och förudmjuka den manlige matteläraren i 9A istället för att öppna upp för en dialog.
Permalänk | Anmäl
Anna K Johansson, 2011-02-01, 09:14
Anna: hon gjorde helt på rätt som näpsade ett sådant grandiost uppblåst ego. Delvis är vår 'svenska sjuta' orsakad av att att vi svenskar varit för veka och inte tydligt visat var skåpet ska stå och vilka standarder vi förväntar här i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-02-01, 10:33
Anna K Johansson
Vilken form av maskulinet är det som skall dekonstrueras.
Den som skapat företag, industrier, tekniken och vårt välstånd.
Är det den som skall ifrågasättas och bekämpas.
Det behövs inte. Det har grundskolan gjort ända sedan 70 talet. Att vi fortfarande har en teknisk industri måste ha sin orsak i att mannen inte vill lyda utan har fräckheten att gå utanför utbildningssystemets valda diskurs.
Eller är det någon annan variant av maskulinitet som du åsyftar. Är det de få män som känner vanmakt och underlägsenhet som renderar i destruktiva beteenden som du hakar upp dig på. Det gör nog alla. En sak kan jag lova dig. Genusdiskursen har inget att erbjuda i denna problembild. Snarare det omvända.
Exakt samma stereotypa flockbetenden som du ser i manligheten ser jag med accelererad utveckling i kvinnligheten. Det räcker med att klicka runt i bloggvärlden.
Vilka tjejer är det som har flest träffar och besök. Jo den destruktiva självupptagenheten och "snälla titta på mig" och jag- kulturen.
Bygger dessa tjejer några företag som förbättrar vårt välstånd.
Kanske finns lösningen i uppdelade pojk- och flickskolor. Vem vet.
Men garanterat inte i den rent ut sagt ovetenskapliga genusdiskursen.
Ett krav är dock fullständigt bergfast: 50 /50 % manliga och kvinnliga lärare.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2011-02-01, 10:35
"@ Peter Ingestad
Menar du att Jan Björklund inte moraliserar? Det tycker jag är ganska uppenbart. "
Jamen FATTA då!!!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-02-01, 10:43
"...är rädd att vi åter kommer att få se en uppvisning i traditionell undervisningskonst där disciplin och faktakunskaper ställs i centrum"
Jisses vilken formulering. Snacka om att vara rädd för fel saker. Själv har jag flyttat mig och alla mina barn från Malmö till Lund. Inte en särskilt lång resa i kilometer. Men mentalt är det som att komma "hem" till en annan värld. Här finns skolor där barnen läser böcker om vitsippor på morgonen, knäpptyst. Där läraren säger till när pojkarna (ja, det är de stom stör) pratar om mobiler. Osv osv. Kunskap i centrum för min barn. Mats Olsson och hans gelikar ska inte få komma i närheten av mina barn.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-02-01, 10:46
Det finns många teorier om vårt vetande och lärande.
Sokrates trodde att det allt fanns inom oss. Det gällde bara att locka fram det. Han visar att en helt okunnig slav kan lösa geometriska problem.
Filosofen John Locke talar om människan tabula rasa -ett oskrivet blad. Vi kan endast det vi lärt oss och har inget att anknyta till från början- vi är ett oskrivet blad.
Mats Olsson talar om att lärandet måste anknyta till elevens verklighet.
Olssons tes är alltså att det som är främmande för eleven gör honom/henne ovillig att lära. Stannar då inte allt nytt kunskapsinhämtande? Är det inte just att man ger sig in i det okända som ger det nya? Och är det inte appellerandet till den kända verkligheten som gör vissa människor misstänksamma och tom hatare av det okända, av det främmande? Är inte just kravet på igenkännande Xenofobins moder?
En sak är dock säker: hur vi handlar som människor. Det visar våra barn hur de ska handla. Olssons personangrepp på Gunilla Hammar Säfström, där han kallar henne för ett sippt fruntimmer. Det befäster bara myten att kvinnor som vågar ha en mening är ragator.
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2011-02-01, 10:47
#40 Samma gamla feministiska tugg.
Flickor är flickor och pojkar är pojkar och vad varje kön har gemensamt är mer än vad som skiljer dem åt. Det finns två kön, hane-hona och tre könsroller i o m att hbt-personer kan glida emellan könsrollerna som de vill. De utgörs av 5% av befolkningen, resten är fullständigt nöjda med den könsroll de fötts in i.
Detta är fakta som man idag inte beaktar i skolan. Istället kämpar man med näbbar och klor för att förvirra våra ungdomar.
Trots att verkligheten ser ut som den gjort de senaste 40 åren.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-02-01, 10:49
@ anna K Johansson
hej!
Tack för din sammanfattning av de senaste årens genusdebatt!
Jag tror du märker att jag försöker undvika den här formen av polarisering mellan social konstruktivism och biologism som tyvärr har försvårat samtalet om skolan. För säkerhets skull några förtydligande:
1) Manliga lärare är inte lösningen på alla skolans problem
2) Alla män är inte bra lärare
Jag är lärarutbildare och arbetar med att göra yket mer attraktivt för män. idag är det dubbelt så vanligt att män avbryter sina studier jämfört med de kvinnliga studenterna. Vi måste fundera på vad det är som gör att män och pojkar inte trivs i institutionen skola. Jag antyder att det inte är en könsneutral plats och tar därmed en risk att uppfattas som anklagande och skuldbeläggande gentemot kvinnliga pedagoger. Ali Carr framför samma budskap från en annan position:
http://www.youtube.com/watch?v=23Uuehgmd14
När det gäller kritisk maskulinitetsforskning är det här perspektivet helt dominerande i de tre utredningarna DJ, DEJA och delegationen för jämställdhets i förskolan. Utifrån könsmaktsordningsteorin är det svårsmält att se pojkar/män som exkluderad grupp och det blir därför svårt att inordna ett de här diskussionerna i den rådande jämställdhetsdiskursen. Staten anslår 1,6 miljarder för jämställdhetsåtgärder och det finns grupper som vakar över sina positioner vid köttgrytorna.
Antagligen finns det många sätt att problematisera machokulturen inom skolan och i samhället och det finns säkert många som vill rädda pojkarna från de här förtyckande idealen. Problemet är att pojkarna inte vill reduceras till objekt för korrektion - och särskilt plågsamt blir det om läraren visar en grundläggande brist på respekt för barnens intressen.
Jag är nyfiken hur du ser på mångfaldsaspekten? Är könsobalansen ett problem?
Delegationerna har en uppgiven syn på frågan och menar att de fåtaliga männen riskerar att stereotypiseras. HSV:s rapport Man ska bli lärare lyfter frågan på ett nyanserat sätt men återfinns inte i DEJA:s slutbetänkande.
http://www.hsv.se/download/18.7b18d0f311f4a3995d57ffe3919/0907R.pdf
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 10:52
Att SVT producerar och sänder ett program som 9A är märkligt med tanke på hur nära makten som detta medieföretag ligger. Det kan ju knappast gynna varken barnen, lärarna eller skolpolitiken, varken under sossarna eller alliansen. Med tanke på det politiskt styrda uppdrag som SVT har så undrar man vad man egentligen har för mål med idén (det finns alltid ett politiskt mål för allt SVT producerar). Finns det en falang inom SVT som tycker att den socialdemokratiska skolmodellen fungerar dåligt? Men som av idelogiska skäl inte törs ta en debatt om detta (SVT är vänster) och istället producerar en "dokusåpa" i skolmiljö för att få ut sitt budskap?
En realitysåpa i skolvärld är en kul idé för tittarna men inte för barnen, lärarna eller skolpolitiken.
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-02-01, 10:52
Lysande!
Rent allmänt är jag livrädd för alla försök att strömlinjeforma lärarkåren. Låt dem uttrycka sina personligheter, för det mår alla bäst av i längden. Som elev hade jag hellre haft ett par favoritlärare och ett par hatobjekt än ett dussin robotar. Så ser det ju ut i resten av livet. Det är sunt för barnen att se att det finns många olika sätt att vara vuxen på. Barnen är olika, och med många olika sorters lärare ökar chansen att de hittar någon förebild att relatera till.
Tyvärr är intrycket att lärarhögskolan försöker pressa in sina studenter i en mall som är anpassad efter klichén: den duktiga flickan som trivdes i skolan (utan att vara speciellt begåvad). Det avskräcker många män och människor med annan bakgrund från yrket, och gör skolan tråkig.
Mer verklig mångfald i skolan! Mer folk med livserfarenhet, fler orginal, fler ex-kriminella...
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-02-01, 10:52
@ Peter Ingestad
Menar du att Jan Björklund inte moraliserar? Det tycker jag är ganska uppenbart.
Och här ska man vara tvungen att sitta och förklara sin egen elementära ironi som för ett litet småglin. USCH.
Människan kan ju inte varken läsaeller utveckla en redigt sammanhängande tankegång. Det blir bara kullerbytta på kullerbytta på kullerbytta.
Och DEN ska vara LÄRARUTBILDARE...! Det blir dubbel saltomortal.
Byt jobb.
*hämtar andan*
"Läsa läroplanen tillsammans"...! Jag tror jag smäller av.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-02-01, 11:01
@ #45 Frihetbästating,
"Olssons tes är alltså att det som är främmande för eleven gör honom/henne ovillig att lära"
Nej det är inte min tes. Däremot är det en vanlig tanke att läraren bör utgå från elevens intresse och erfarenheter för att utmana dessa. Att möta barnet där det är och bygga vidare därifrån.
Om lärarna inte är intresserade av barnens erfarenheter eller har en nedlåtande syn på dessa finns det en uppenbar risk att barnen upplever undervisningen som irrelevant. Vaga löften om belöning (betyg) eller hot om bestraffning visar sig inte tillräckligt motiverande för pojkar som inte känner igen sig i det innehåll som presenteras.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 11:08
#50 Peter Ingestad,
Elementär ironi?
Vad är din poäng?
"Att män och kvinnor skiljer sig mentalt får anses uppenbart. Skolpojkar ÄR i hög grad vildar som behöver tuktas."
Är detta också elementär ironi?
Läroplansperspektivet handlar i hög grad om att barn ska få utveckla sina inneboende förutsättningar. Jag anar att du har en annan människosyn men hoppas att jag har fel.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 11:13
@Mats
Det finns härlig visa "Vårblommorna" med slutstrofen "Vitsippa, vitsippa, vitsippa, nu är våren här".
Permalänk | Anmäl
Jan Lenander, 2011-02-01, 12:08
@Gunilla Madegård
Mats använder de lustiga ordvändningarna och de drastiska greppen för att få oss att tänka fritt men säger i grunden några väldigt enkla väl vetenskapligt underbyggda saker.
1. Det är viktigt att möta eleverna där de är
2. Det finns en stor kulturkrock mellan en skola dominerad av medelklasskvinnor och framför allt killar med arbetarklassbakgrund. Det är ett problem i mötet med eleverna.
3. Det är bra med coaching av unga lärare men vi behöver fundera mycket mer kring vilka värderingar coacherna förmedlar.
Permalänk | Anmäl
Jan Lenander, 2011-02-01, 12:20
#51 Mats Olsson: " Vaga löften om belöning (betyg) eller hot om bestraffning visar sig inte tillräckligt motiverande för pojkar som inte känner igen sig i det innehåll som presenteras "
Slå vett i huvudet på folk går nog inte.
Men betyg. De flesta pojkar jag känner tävlar jämt och ständigt. Fotboll, ishockey, klättra högst i träd, vinna i i datorspel, göra den häftigaste svängen med cykeln etc. Möter man dem i detta, så är nog inte betyg ett hinder. Du säger ju själv: att läraren bör utgå från elevens intresse. Och killarna verkar ju vilja bli uppmätta.
Man ska utmana elevens erfarenheter säger du vidare: Är det inte just det matteläraren Stavros gör. I förra programserien utbrast en elev, efter att Stavros sagt att han- eleven- skulle få bättre betyg i matte, att detta kommer inte att hända. Det hände dock.
I att utmana ligger också att visa att något är fel eller kan bli bättre. Stavros utmaningar avfärdar du med " Problemet framställs som vanligt som om pojkar inte vet sitt eget bästa och borde skärpa sig." Men vet pojkar som på ren svenska skiter i skolan sitt eget bästa? Och behöver de inte skärpa sig? Vi vet ju alla att om de går ut med bara IG så väntar taskiga jobb med taskiga löner och ofta social misär. Ska inte det utmanas?
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2011-02-01, 12:26
@Gunilla Madegård
Tack för uppmuntran. Jag utgår från att du avser Lennart Hellsings citat:
"All pedagogisk konst är dålig konst, men all god konst är pedagogisk",
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 12:29
Kan konstatera att den här diskussionen hade sett totalt annorlunda ut om skolan hade varit manligt dominerad. Då hade Madegård & Co vrålat om behovet av kvinnliga förebilder för tjejerna, manliga lärares förtryck av de hjälplösa tjejerna, osv osv. Nu när det är kvinnorna som dominerar är det inget problem, pojkarnas problem är deras eget fel, och att påpeka att det vore bra med nån enstaka manlig lärare också är plötsligt könsstereotypt.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2011-02-01, 12:33
#56 Frihetbästating
Betygen om betyg riskerar nog att spränga ramarna för det ursprungliga inlägget. Till en viss del kan nog de här belöningarna ersätta den innehållsliga dimensionen men det blir riskabelt när de framtida belöningarna inte motsvarar den investerade insatsen.
De barn som är skickligast på att läsa av skolkoden är inte med automatik användbara i arbetslivet (som belönar andra egenskaper som t.ex. initiativ och entreprenörskap)
Jag vill inte polarisera diskussionen i onödan och Stavros har många goda sidor. Att utgå från barnens nivå står liksom på första sidan i boken om barns lärande.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 12:34
@Jan Lenander
Jag är skyldig dig en stor ursäkt. I mitt övermod trodde jag att jag kunde ALLA barnvisor. Den här måste jag kolla upp - och kanon som är så kul!
Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
å va fin du är.
Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
nu är våren här!
Krokus växer i rabatten,
å va fin du är.
Är så glad för sol och vatten,
nu är våren här!
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa,
å va fin du är
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa.
Nu är våren här!
Är sången från den klassiska skolsångboken Nu ska vi sjunga?
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2011-02-01, 12:45
#59 Mats Olsson
Ja den sociala koden handlar det om. Och den bör brytas och utmanas oberoende hur den ser ut. Så skolkoder, pojkars koder etc. ska utmanas. Och det är väl det Stavros o Gunilla gör! Och det gillar ju inte du på lärarhögskolan, som ju för längesedan skulle sett dagens problem. Men nu istället verkar bli problemet. Här vill man inte verkligen inte lämna den gängse pedagogiska koden.
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2011-02-01, 13:25
111 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Skolan måste bli en plats som drar till sig det bästa pedagogerna,människor med en tro och engagemang att de har de viktigaste arbetet på arbetsmarknaden och löser arbetet så.
Statens uppgift är att se till att de finns resurser att uppgradera lönenivån minst 50% vilket kan låta väldigt orealistiskt vid första anblicken men HELT nödvändigt för att inte få kostnader inom socialtjänsten,kriminalvården,polisen,domstolar,arbetsmarknadspolitiska åtgärder osv osv de lika eller atörre belopp.
På så vis attraherar man det bästa och männen strömmar åter tillbaka till denna tummelplats för genusexperiment och allmänna genustokigheter där DEJA bara är ännu ett illustrativt exempel.
Oerhört tragiskt att detta får fortsätta.
Om det varit tvärtom nästan bara manliga lärare och pojkarna fick dom bästa betygen så hade Anna Ekström (feminist) talat om patriarkala strukturer
@ jan-olov holm
Jag har svårt att förklara varför män skulle vara mer motiverade av lön och status än kvinnor. För mig är inte det den viktigaste skillnaden mellan könen.
Om det nu inte är lönen!
Vad kan det då vara?
Kanske något för en riktig forskare att forska på.
Vill någon göra det så känner jag mig ganska säker på att man hittar svaret.. En sak är säker. Det finns samverkande faktorer.
Skolan verkar inte klara av att vare en förebild för pojkar och ge dem förebilder och en miljö som passar dem. Det är tragiskt med en sådan diskriminering och att den vänds till att de diskrimierade är de som utgör ett problem.
Denna TED video belyser hur dålig skolan är att ta tillvara främst pojkars behov även om den främst är gjord för att diskutera om spel är ett problem...
http://www.youtube.com/user/TEDtalksDirector#p/u/11/23Uuehgmd14
Låt mig presentera en icke politisk korrekt förklaring för pojkars "sämre" resultat: Män har en lägre toleransnivå mot att vara slavar.
Vi har skolplikt i Sverige, staten TVINGAR alla medborgare till 9 år av 8h/dagen slaveri i dess tjänst.
För att få en bättre skola måste vi först förändra de fundamentala felen i skolan idag, skolplikt och skattefinansiering.
Skolan skall:
- Vara frivillig
- Inte skattefinansierad utan betalas av eleverna
- Inte centralt planerad av byråkrater, utan varje elev väljer till 100% vad det vill lära sig.
- Det skall inte vara av en bestämd längd utan det är upp till eleverna att lära sig det dom känner är nödvändigt för att sen börja jobba.
Kan det möjligen vara så att den svenska lärarutbildningen - vilken vi alla känner till inte längre erhåller den "statusen" den erkändes förr - inte har hängt med i samhällsutvecklingen?
Kombinationen av hur tonåringar och barns livsstil ser ut idag 2011 och den betydligt låga kompetens många nyexaminerade lärare tyvärr har ger ett tämligen logiskt utslag.
Vi upplever en period där lärare och elver tillsammans bidrar till vissa allvarliga problem i den svenska skolan.
Lösningen på dessa dilemman för den svenska skolan kommer säkerlige; men det kommer ta tid innan man finner den ultimata relationen som gynnar lärare och elev i en slags symbiosaktig orgasm.
Tack för en bra och tänkvärd artikel, Mats. Och vilken fantastisk slutkläm. Den kommer jag att suga på länge. :)
En vit, men inte så värst sipp dam.
@Jeanette Siwerman,
"det kommer ta tid innan man finner den ultimata relationen som gynnar lärare och elev i en slags symbiosaktig orgasm."
Så har jag aldrig tänkt om lärarutbildningens uppdrag. Om vi lyckas utbilda lärare som klarar av att utmana barnens nyfikenhet och hjälpa dem att uppnå kursplanens mål är jag nöjd.
Jag anser i och för sig vitsippor vara en väldigt viktig del av kulturarvet, sångtraditioner och ekologiska beskrivningar. Jag anser att du i och för sig får se upp så att din härliga ironi inte blir för svepande. Minns sentensen om att "hållit det bästa tal jag någonsin ångrat".
Artikeln belyser en oerhört viktig frågeställning för skolan på det mest kreativa sätt jag hittills mött. Humor behövs för kreativt nyskapande.
@Jan Lenander
Tack Jan!
P.S. Sången av Alice Tegner handlar om BLÅSIPPOR!
(Eller finns det någon annan jag inte känner till?)
P.S.S. Jo jag ångrar nog att millningen handlar om faktakunskaper och tänker att diskussionen mellan fakta och förståelse är aningen för sofistikerad.
@Gunilla Madegård
Jag har svårt att följa dina resonemang men förstår att du förespråkar könsneutral undervisning och att du ser det estetiska fältet som särskilt genusmässigt okodat?
Vi kan väl i all vänskaplighet komma överens om att vi inte är överens här?
Hela min grundskoleålder så längtade jag efter en manlig lärare som kunde trimma och dreva om en Zündapp.
Fast det var så tidigt som på 60- och 70- talet så fanns det ingen.
Och ännu mindre nu.
Garanterat
@Gunilla Madegård
Jag anmäler alla kommentarer som beskriver meningsmotståndare som korkade.
Samtidigt tycker jag att du är lite rolig - finns du i verkliigheten?
Jag noterar stillsamt att nu drar teatern igång igen. Ge mig EN klass, låt mig vara helt ensam med den och även jag kommer att åstadkomma underverk i densamma. Sämst är att nu kommer flera politiker, ex Reepalu i Malmö, att svälja teaterföreställningen till den grad att de tror att det är verklighet. Att det verkligen är så här det går till i dagens skola... Det är inte ens sämre än sämst, det är mer än så, det är helt verklighetsfrämmande.
@Mats Giselsson
Jag hoppas också att Reepalu har teveförbud. Den här serien kan antagligen utnyttjas för väldigt skumma syften.
Pojkar är tävlingsinrikade och vill konkurrera medan skolundervisningen går ut på att "hjälpa svaga och söka samförstånd", dvs. en metod som passar flickor bättre.
@Gunilla Madegård
Hann jag verkligen med allt det där?
Vi har nog olika tankar om vad som är diskussionens kärna.
Artikeln är ju virrig.
Att män och kvinnor skiljer sig mentalt får anses uppenbart. Skolpojkar ÄR i hög grad vildar som behöver tuktas. Just så har skolan alltid och överallt fungerat, framför allt i patriarkala samhällen, vilka således, enligt Mats Ohlsson, utmärker sig för ett extremt kvinnligt och moraliserande perspektiv (Män Moraliserar Inte, nämligen; isynnerhet inte Jan Björklund).
Vad är till exempel detta för sanslöst svammel?
Håller med Mats Olsson. Skolan har blivit en lekplats för genusfixerade extremfeminister. Manliga lärare mobbas kontinuerligt för sitt kroppsspråk och sitt tonfall och sitt sätt att tänka och resonera. Det gör att andelen kvinnor i skolan fortsätter att växa och killarnas intresse, engagemang och kunskapsinhämtande sjunka. Det går inte att göra tjejer av killar.
@Gunilla Madegård
Nej Gunilla - jag vill inte dansa på dina villkor. Det är nog bäst att du själv svarar på dina egna frågor. Jag förstår dem inte.
@ Peter Ingestad
Menar du att Jan Björklund inte moraliserar? Det tycker jag är ganska uppenbart.
Om du menar att "pojkar är vildar som behöver tuktas" kanske vi måste läsa läroplanen tillsammans. Den har inte ditt perspektiv.
LOL @Palmer
Jag hade en metallicblå Zündapp 72:a
Det var inget som stämde in på chablonbilden där som du gav på moppeägarna och deras hemförhållanden.
Och jo Gunilla finns allt i RL.
Musik/lärarinna/pedagog är hon om jag inte minns fel ?
Jag kom till Sverige för 15 år sedan, och jag lär min son att ta avstånd från svenska kvinnor, och att aldrig gifta sig med en svensk kvinna. Hans kusiner har redan gift sig med tjejer från vårt hemlandet.
Det otroligt föraktfulla inställningen som speciellt svenska lärare har mot manlighet, ska inte få färga hans liv, och han har redan insett detta, och kommer ofta hem och berättar om propagandan de fått lära sig. Mest handlar det om att "könet är främst en social konstruktion" och liknande myter. "varför sitter inte pojkarna och pissar".. osv...
Svenska skolan är en plats för att bryta ner pojkars manliga indentitet.... och det kommer att straffa sig för det svenska samhället i längden. Eftersom svenska män utan manlig identitet kommer ju inte att bry sig om att bilda famlj... - att bara kvinnan är gravid och ammar - det är ju "köns-stereotypt"...
Vi invandrare kommer ta över, och vi kommer att lägga ner lärarhögskolan, och starta mer neutrala och naturligt inriktade istället. Det kommer bli mer religion och tradition i skolan. Flickor kommer att få lära sig sy, laga mat och värdera sin kropp. Pojkar kommer få lära sig att vara genlemen, och att snickra, meka, - sånt som pojkar enligt naturen är mer begåvade inom. Familjer kommer att likna normala familjer igen i Sverige!
Pojkar och flickor är generellt sett mycket olika, vilket bara är positivt!
Könen är fröet - könsrollerna är skogen !
Svenska skolan kommer att bidra till skog som inte växer alls, och därför kommer vi invandrare att ta över... Svenskarna klarar inte att lösa de själva... så tyvärr kommer de att bryta ner sina egna pojkar först... innan det är dags för att återgå till naturlig kultur...
tyvärr har jag rätt... även om de kan låta tragiskt för er svenska "patrioter"... tro mig de kommer bli bättre för även er sen! eller i alla fall för era barnbarn!
Otäckt att se vilka aggressiva reaktioner det blir om någon antyder att det kanske inte är något fel på pojkar.
@Gunilla Madegård
Kanske fick vårt meningsutbyte en dålig start, men här på Newsmill åtnjuter du herostratisk ryktbarhet som debattör. Du måste hitta en lugnare ton om du vill diskutera med mig.
@Marco Diamani
Vi måste inte omfamna alla könsroller även om det är viktigt att våga se könsskillnader ur olika aspekter. Jag delar inte din vision om en omfattande restaurering av traditionella könsmönster.
Mats Olsson - självklart inte! även du har fått din dos av anti-könsrolls-propaganda i barndomen, som bitit sig fast,, Jag lider med er svenska män... ni saknar självkänsla! till och med bland högt uppsatta svenska män ser man denna osäkerhet och ursäktande attityd... som om ni bad om ursäkt för att ni är MÄN!... mycket tragiskt!
,,som sagt: könet är fröet - könsrollerna är skogen!
Problemet med den svenska skolan är att den ägnar sig åt genuspedagogik, där feminismen i egenskap av statsbärande ideologi fått den kvinnliga naturen att framstå som den normala och förnekar den manliga.
Som i förskolan, där en ung man här på NM vittnat om att han som anställd kille inte fick bidra med sina maskulinitet till barngruppen för då bekräftar han att kön är biologi och inte en social konstruktion. Med den inställningen kan det inte annat än gå helt fel.
Jag vet inte hur det är i skolan idag men sannolikt har genusfeministerna lyckats genomdriva sin genusvetenskap även här och vad vi ser är en total förvirring hos unga män. En förvirring som kräver sitt uttryck.
Och flickor som mår psykiskt dåligt för att inte de heller hittar sig själva i denna genussörja.
Är det inte så enkelt som att den svenska toleransen inte klarar av att hantera sydlig machokultur. Borgarna och sossarna får som de vill, en underklass att utnyttja för deras olika politiska behov. Den enda skolpolitik som har skuggan av att lyckas inkluderar en mer restriktiv invandringspolitik.
Det är först på senare år som svensk forskning och debatt om skolan börjat komma ikapp det som diskuterats länge bl.a. i Storbritanien dvs. normer för maskulinitet och anti-pluggkultur som en viktig förklaring till att pojkar är "skolans förlorare". Här var startskottet bl.a. Mats Björnssons rapport 2006 om kön och skolprestation från Myndigheter för skolutveckling. Med detta har man tagit in NYA perspektiv istället för att tröska vidare utifrån den gamla förklaringsmodell och argumentation som Mats Olsson tar upp: att pojkarna behöver manliga förebilder, att problemet är dominansen av kvinnliga lärare. Denna idé bygger på samma könstereotypa tänkande som Diamani representerar; att kvinnor och män är i grunden olika; har olika egenskaper, beter sig olika och därmed följer att kvinnlig skolpersonal står för "kvinnliga" förhållningssätt medan manlig skolpersonal de "manliga". För min del ser jag inte att detta synsätt leder någon vart. Det finns inte EN manlighet och En kvinnlighet som är inneboende hos pojkar/män respektive flickor/kvinnor utan det finns en rad olika sätt att vara "pojke" och "flicka", "man" och "kvinna" på beroende på etnicitet, klass, utbildning, sexuell läggning, religion, generation/ålder etc..och dessa handlings- och identitetsmönster skapas och återskapas varje dag i skolan, på arbetsplatser, i offentliga rum och i hem och familj. Vissa maskuliniteter och femininiter är norm och dominerar instutionella sammanhang såväl som i vardagen, andra är marginaliserade och har låg status. När jag själv gick i skolan hade idrottskillarna hög status medan nördarna var "töntiga". En norm som alla killar idag känner till och förhåller sig till är att man som kille till varje pris m¨ste undvika att bli förknippad med egenskaper och beteenden som ses som "kvinnliga" eftersom man då kan bli anklagad för att vara "bög"/"bögig" - det värsta av allt. Som kritisk mansforskning visat och som en rad män och killar på senare år har fört fram i böcker som t ex Pittstim är den dominerande normen för maskulinitet oerhört tvingande, begränsande och t o m plågsam för många pojkar att försöka leva upp till. Så om man verkligen månar om pojkars möjlighet till utveckling så tycker jag man skall välkomna alla försök att kritiskt reflektera runt normer runt maskulinitet i skolan, både hur eleverna (pojkar som flickor) och lärarna (kvinnliga som manliga) skapar och återskapar dem men också hur de Bryter och överskrider dem. Här har moraliserande och pekpinnar ingen plats och jag ogillade starkt Gunilla Hammar Säfströms sätt att "läxa upp" och förudmjuka den manlige matteläraren i 9A istället för att öppna upp för en dialog.
Anna: hon gjorde helt på rätt som näpsade ett sådant grandiost uppblåst ego. Delvis är vår 'svenska sjuta' orsakad av att att vi svenskar varit för veka och inte tydligt visat var skåpet ska stå och vilka standarder vi förväntar här i Sverige.
Anna K Johansson
Vilken form av maskulinet är det som skall dekonstrueras.
Den som skapat företag, industrier, tekniken och vårt välstånd.
Är det den som skall ifrågasättas och bekämpas.
Det behövs inte. Det har grundskolan gjort ända sedan 70 talet. Att vi fortfarande har en teknisk industri måste ha sin orsak i att mannen inte vill lyda utan har fräckheten att gå utanför utbildningssystemets valda diskurs.
Eller är det någon annan variant av maskulinitet som du åsyftar. Är det de få män som känner vanmakt och underlägsenhet som renderar i destruktiva beteenden som du hakar upp dig på. Det gör nog alla. En sak kan jag lova dig. Genusdiskursen har inget att erbjuda i denna problembild. Snarare det omvända.
Exakt samma stereotypa flockbetenden som du ser i manligheten ser jag med accelererad utveckling i kvinnligheten. Det räcker med att klicka runt i bloggvärlden.
Vilka tjejer är det som har flest träffar och besök. Jo den destruktiva självupptagenheten och "snälla titta på mig" och jag- kulturen.
Bygger dessa tjejer några företag som förbättrar vårt välstånd.
Kanske finns lösningen i uppdelade pojk- och flickskolor. Vem vet.
Men garanterat inte i den rent ut sagt ovetenskapliga genusdiskursen.
Ett krav är dock fullständigt bergfast: 50 /50 % manliga och kvinnliga lärare.
"@ Peter Ingestad
Menar du att Jan Björklund inte moraliserar? Det tycker jag är ganska uppenbart. "
Jamen FATTA då!!!
"...är rädd att vi åter kommer att få se en uppvisning i traditionell undervisningskonst där disciplin och faktakunskaper ställs i centrum"
Jisses vilken formulering. Snacka om att vara rädd för fel saker. Själv har jag flyttat mig och alla mina barn från Malmö till Lund. Inte en särskilt lång resa i kilometer. Men mentalt är det som att komma "hem" till en annan värld. Här finns skolor där barnen läser böcker om vitsippor på morgonen, knäpptyst. Där läraren säger till när pojkarna (ja, det är de stom stör) pratar om mobiler. Osv osv. Kunskap i centrum för min barn. Mats Olsson och hans gelikar ska inte få komma i närheten av mina barn.
Det finns många teorier om vårt vetande och lärande.
Sokrates trodde att det allt fanns inom oss. Det gällde bara att locka fram det. Han visar att en helt okunnig slav kan lösa geometriska problem.
Filosofen John Locke talar om människan tabula rasa -ett oskrivet blad. Vi kan endast det vi lärt oss och har inget att anknyta till från början- vi är ett oskrivet blad.
Mats Olsson talar om att lärandet måste anknyta till elevens verklighet.
Olssons tes är alltså att det som är främmande för eleven gör honom/henne ovillig att lära. Stannar då inte allt nytt kunskapsinhämtande? Är det inte just att man ger sig in i det okända som ger det nya? Och är det inte appellerandet till den kända verkligheten som gör vissa människor misstänksamma och tom hatare av det okända, av det främmande? Är inte just kravet på igenkännande Xenofobins moder?
En sak är dock säker: hur vi handlar som människor. Det visar våra barn hur de ska handla. Olssons personangrepp på Gunilla Hammar Säfström, där han kallar henne för ett sippt fruntimmer. Det befäster bara myten att kvinnor som vågar ha en mening är ragator.
#40 Samma gamla feministiska tugg.
Flickor är flickor och pojkar är pojkar och vad varje kön har gemensamt är mer än vad som skiljer dem åt. Det finns två kön, hane-hona och tre könsroller i o m att hbt-personer kan glida emellan könsrollerna som de vill. De utgörs av 5% av befolkningen, resten är fullständigt nöjda med den könsroll de fötts in i.
Detta är fakta som man idag inte beaktar i skolan. Istället kämpar man med näbbar och klor för att förvirra våra ungdomar.
Trots att verkligheten ser ut som den gjort de senaste 40 åren.
@ anna K Johansson
hej!
Tack för din sammanfattning av de senaste årens genusdebatt!
Jag tror du märker att jag försöker undvika den här formen av polarisering mellan social konstruktivism och biologism som tyvärr har försvårat samtalet om skolan. För säkerhets skull några förtydligande:
1) Manliga lärare är inte lösningen på alla skolans problem
2) Alla män är inte bra lärare
Jag är lärarutbildare och arbetar med att göra yket mer attraktivt för män. idag är det dubbelt så vanligt att män avbryter sina studier jämfört med de kvinnliga studenterna. Vi måste fundera på vad det är som gör att män och pojkar inte trivs i institutionen skola. Jag antyder att det inte är en könsneutral plats och tar därmed en risk att uppfattas som anklagande och skuldbeläggande gentemot kvinnliga pedagoger. Ali Carr framför samma budskap från en annan position:
http://www.youtube.com/watch?v=23Uuehgmd14
När det gäller kritisk maskulinitetsforskning är det här perspektivet helt dominerande i de tre utredningarna DJ, DEJA och delegationen för jämställdhets i förskolan. Utifrån könsmaktsordningsteorin är det svårsmält att se pojkar/män som exkluderad grupp och det blir därför svårt att inordna ett de här diskussionerna i den rådande jämställdhetsdiskursen. Staten anslår 1,6 miljarder för jämställdhetsåtgärder och det finns grupper som vakar över sina positioner vid köttgrytorna.
Antagligen finns det många sätt att problematisera machokulturen inom skolan och i samhället och det finns säkert många som vill rädda pojkarna från de här förtyckande idealen. Problemet är att pojkarna inte vill reduceras till objekt för korrektion - och särskilt plågsamt blir det om läraren visar en grundläggande brist på respekt för barnens intressen.
Jag är nyfiken hur du ser på mångfaldsaspekten? Är könsobalansen ett problem?
Delegationerna har en uppgiven syn på frågan och menar att de fåtaliga männen riskerar att stereotypiseras. HSV:s rapport Man ska bli lärare lyfter frågan på ett nyanserat sätt men återfinns inte i DEJA:s slutbetänkande.
http://www.hsv.se/download/18.7b18d0f311f4a3995d57ffe3919/0907R.pdf
Att SVT producerar och sänder ett program som 9A är märkligt med tanke på hur nära makten som detta medieföretag ligger. Det kan ju knappast gynna varken barnen, lärarna eller skolpolitiken, varken under sossarna eller alliansen. Med tanke på det politiskt styrda uppdrag som SVT har så undrar man vad man egentligen har för mål med idén (det finns alltid ett politiskt mål för allt SVT producerar). Finns det en falang inom SVT som tycker att den socialdemokratiska skolmodellen fungerar dåligt? Men som av idelogiska skäl inte törs ta en debatt om detta (SVT är vänster) och istället producerar en "dokusåpa" i skolmiljö för att få ut sitt budskap?
En realitysåpa i skolvärld är en kul idé för tittarna men inte för barnen, lärarna eller skolpolitiken.
Lysande!
Rent allmänt är jag livrädd för alla försök att strömlinjeforma lärarkåren. Låt dem uttrycka sina personligheter, för det mår alla bäst av i längden. Som elev hade jag hellre haft ett par favoritlärare och ett par hatobjekt än ett dussin robotar. Så ser det ju ut i resten av livet. Det är sunt för barnen att se att det finns många olika sätt att vara vuxen på. Barnen är olika, och med många olika sorters lärare ökar chansen att de hittar någon förebild att relatera till.
Tyvärr är intrycket att lärarhögskolan försöker pressa in sina studenter i en mall som är anpassad efter klichén: den duktiga flickan som trivdes i skolan (utan att vara speciellt begåvad). Det avskräcker många män och människor med annan bakgrund från yrket, och gör skolan tråkig.
Mer verklig mångfald i skolan! Mer folk med livserfarenhet, fler orginal, fler ex-kriminella...
@ Peter Ingestad
Menar du att Jan Björklund inte moraliserar? Det tycker jag är ganska uppenbart.
Och här ska man vara tvungen att sitta och förklara sin egen elementära ironi som för ett litet småglin. USCH.
Människan kan ju inte varken läsaeller utveckla en redigt sammanhängande tankegång. Det blir bara kullerbytta på kullerbytta på kullerbytta.
Och DEN ska vara LÄRARUTBILDARE...! Det blir dubbel saltomortal.
Byt jobb.
*hämtar andan*
"Läsa läroplanen tillsammans"...! Jag tror jag smäller av.
@ #45 Frihetbästating,
"Olssons tes är alltså att det som är främmande för eleven gör honom/henne ovillig att lära"
Nej det är inte min tes. Däremot är det en vanlig tanke att läraren bör utgå från elevens intresse och erfarenheter för att utmana dessa. Att möta barnet där det är och bygga vidare därifrån.
Om lärarna inte är intresserade av barnens erfarenheter eller har en nedlåtande syn på dessa finns det en uppenbar risk att barnen upplever undervisningen som irrelevant. Vaga löften om belöning (betyg) eller hot om bestraffning visar sig inte tillräckligt motiverande för pojkar som inte känner igen sig i det innehåll som presenteras.
#50 Peter Ingestad,
Elementär ironi?
Vad är din poäng?
"Att män och kvinnor skiljer sig mentalt får anses uppenbart. Skolpojkar ÄR i hög grad vildar som behöver tuktas."
Är detta också elementär ironi?
Läroplansperspektivet handlar i hög grad om att barn ska få utveckla sina inneboende förutsättningar. Jag anar att du har en annan människosyn men hoppas att jag har fel.
@Mats
Det finns härlig visa "Vårblommorna" med slutstrofen "Vitsippa, vitsippa, vitsippa, nu är våren här".
@Gunilla Madegård
Mats använder de lustiga ordvändningarna och de drastiska greppen för att få oss att tänka fritt men säger i grunden några väldigt enkla väl vetenskapligt underbyggda saker.
1. Det är viktigt att möta eleverna där de är
2. Det finns en stor kulturkrock mellan en skola dominerad av medelklasskvinnor och framför allt killar med arbetarklassbakgrund. Det är ett problem i mötet med eleverna.
3. Det är bra med coaching av unga lärare men vi behöver fundera mycket mer kring vilka värderingar coacherna förmedlar.
#51 Mats Olsson: " Vaga löften om belöning (betyg) eller hot om bestraffning visar sig inte tillräckligt motiverande för pojkar som inte känner igen sig i det innehåll som presenteras "
Slå vett i huvudet på folk går nog inte.
Men betyg. De flesta pojkar jag känner tävlar jämt och ständigt. Fotboll, ishockey, klättra högst i träd, vinna i i datorspel, göra den häftigaste svängen med cykeln etc. Möter man dem i detta, så är nog inte betyg ett hinder. Du säger ju själv: att läraren bör utgå från elevens intresse. Och killarna verkar ju vilja bli uppmätta.
Man ska utmana elevens erfarenheter säger du vidare: Är det inte just det matteläraren Stavros gör. I förra programserien utbrast en elev, efter att Stavros sagt att han- eleven- skulle få bättre betyg i matte, att detta kommer inte att hända. Det hände dock.
I att utmana ligger också att visa att något är fel eller kan bli bättre. Stavros utmaningar avfärdar du med " Problemet framställs som vanligt som om pojkar inte vet sitt eget bästa och borde skärpa sig." Men vet pojkar som på ren svenska skiter i skolan sitt eget bästa? Och behöver de inte skärpa sig? Vi vet ju alla att om de går ut med bara IG så väntar taskiga jobb med taskiga löner och ofta social misär. Ska inte det utmanas?
@Gunilla Madegård
Tack för uppmuntran. Jag utgår från att du avser Lennart Hellsings citat:
"All pedagogisk konst är dålig konst, men all god konst är pedagogisk",
Kan konstatera att den här diskussionen hade sett totalt annorlunda ut om skolan hade varit manligt dominerad. Då hade Madegård & Co vrålat om behovet av kvinnliga förebilder för tjejerna, manliga lärares förtryck av de hjälplösa tjejerna, osv osv. Nu när det är kvinnorna som dominerar är det inget problem, pojkarnas problem är deras eget fel, och att påpeka att det vore bra med nån enstaka manlig lärare också är plötsligt könsstereotypt.
#56 Frihetbästating
Betygen om betyg riskerar nog att spränga ramarna för det ursprungliga inlägget. Till en viss del kan nog de här belöningarna ersätta den innehållsliga dimensionen men det blir riskabelt när de framtida belöningarna inte motsvarar den investerade insatsen.
De barn som är skickligast på att läsa av skolkoden är inte med automatik användbara i arbetslivet (som belönar andra egenskaper som t.ex. initiativ och entreprenörskap)
Jag vill inte polarisera diskussionen i onödan och Stavros har många goda sidor. Att utgå från barnens nivå står liksom på första sidan i boken om barns lärande.
@Jan Lenander
Jag är skyldig dig en stor ursäkt. I mitt övermod trodde jag att jag kunde ALLA barnvisor. Den här måste jag kolla upp - och kanon som är så kul!
Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
å va fin du är.
Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
nu är våren här!
Krokus växer i rabatten,
å va fin du är.
Är så glad för sol och vatten,
nu är våren här!
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa,
å va fin du är
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa.
Nu är våren här!
Är sången från den klassiska skolsångboken Nu ska vi sjunga?
#59 Mats Olsson
Ja den sociala koden handlar det om. Och den bör brytas och utmanas oberoende hur den ser ut. Så skolkoder, pojkars koder etc. ska utmanas. Och det är väl det Stavros o Gunilla gör! Och det gillar ju inte du på lärarhögskolan, som ju för längesedan skulle sett dagens problem. Men nu istället verkar bli problemet. Här vill man inte verkligen inte lämna den gängse pedagogiska koden.