Jag är inte särskilt förtjust i varken moderaterna eller socialdemokraternas politik, men att jämföra Reinfeldt med Hitler, är lite av vänsterns sista desperata kort. Man försöker ta till det hårdaste, men allt blir bara löjligt och patetiskt.
Permalänk | Anmäl
James Bright, 2011-01-31, 13:59
Instämmer delvis med #1, men däremot skulle jag inte kalla moderaterna för ett mittenparti. Det är ett utpräglat högerparti anser jag.
Permalänk | Anmäl
Mona Westerberg, 2011-01-31, 14:08
Finns det inga lagar mot ärekränkning?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-31, 14:15
Yttrandefriheten gäller även kulturaktivister och på ett sätt är det förstås bra med sådana här tarvligheter:
De marginaliserar sig själva, och de får inget som helst inflytande över den reella samhällsutvecklingen. De blir en ömklig liten skara helt beroende av samhälleliga allmosor för sin överlevnad.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2011-01-31, 14:28
Det är stötande men det är bara att låta bli att köpa hennes konst.
Att uppmärksamma det ger bara onödig marknadsföring av eländet. Hon kommer då tyvärr få kultstatus bland yttersta vänstern.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-01-31, 14:27
Då ens konstnärliga förmåga är dålig får det bli en dekoration, då den är ännu lägre, gör en provokation, slutligen på botten, en patetisk demonstration....... av det egna tillkortakommandet!
Många av dagens konstnärer verkar platsa in i ovanstående alternativ.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-01-31, 14:29
Det är väl bra att Riitta Vainionpää varnar i tid. Nazisternas utrotande av sjuka föregick av flera års hetsande som beredde folket på att acceptera detta.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-01-31, 14:58
En konstnär har skapat ett konstverk där det ingår en association mellan Reinfeldts inställning till sjuka och Hitlers.
Konstverket handlar om högeralliansens sjukförsäkring.
Vänstern kritiserar högeralliansens sjukförsäkring.
Alltså jämför vänstern Reinfeldt med Hitler.
Logiskt?
Permalänk | Anmäl
Maja Granskog, 2011-01-31, 15:00
Att den svenska kulturvärlden har ideologisk slagsida är ju inte konstigare än att Sveriges näringsliv har det.
Det är ju som att bli upprörd över att Timbro (där Fredik Segerfeldt själv har sin bakgrund) känns höger.
Sen känns det ju lite komiskt att Fredriks sätt att uttala sig (konsten är skit och juryn består av kommunister) ger ytterliggare associationer till tyskt 30-tal.
Permalänk | Anmäl
Kristoffer Ljungqvist, 2011-01-31, 15:01
@#2 Mona Westerberg,
"Det är ett utpräglat högerparti anser jag."
Det finns ingen höger i Sverige.. vad vi har är 8st socialist partier, de må inte kalla sig detta men politiken det för är det.
Permalänk | Anmäl
Marcus Svensson, 2011-01-31, 15:03
Att sitta och brodera är väl ingen konst, Det kan vilken fingerfärdig människa som helst göra. För att vara konst måste det väl vara en konst att genomföra?
Sveriges konstliv är fortfarande dikterat av sovjetstaten. Ut med dem ur konstlivet och in med skickliga djupsinnade konstnärer som vet att det är en konst att genomföra något som får andra att reflektera.
Det är klart att med en sådan vänsterjunta som beskrivs som jury ovan kan det ju inte handla om konst på Vårsalongen det är de inte skickade att bedöma. Möjligtvis broderier, men det är ett annat hantverk än konst.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-31, 15:10
det intressanta är att just "nationalsocialisterna" var tidigt ute med sjukförsäkring och semester "arbeit durch freude"
Men vänstern har faktiskt indirekt andra beröringspunkter med gamla n-socialister i stödet av ex HAMAS och " Brödraskapet " ...
Permalänk | Anmäl
erik satir, 2011-01-31, 15:42
Jag önskar att konst hade fått fortsatt att vara ett skapande framförallt utav något vackert eller användbart.
Det enda man som så kallad konstnär skall lyckas med idag är att provocera och chockera, behövs det talang för det?.. pinsamt!
Permalänk | Anmäl
Johan Nordenling, 2011-01-31, 15:45
Hitlers Volksstaat. Raub, Rassenkrieg und Nationaler Sozialismus (S Fischer, 464 s). Ur Svd.
Den gavs ut för bara några veckor sedan men har redan kommit i flera upplagor. Boken är allt annat än lättläst, och är något av en osannolik bästsäljare. Den stora omsättningen beror troligtvis på bokens kontroversiella tes: 95 procent av det tyska folket tjänade på naziregimens plundring av både judar och ockuperade stater och detta är förklaringen till den starka tyska uppslutningen kring regimen.
Plundringen av judarna, tvångsarbetet, samt handeln i de ockuperade länderna med tysk inflationsvaluta ledde till en markant ökning av levnadsstandarden för vanliga tyskar. Kort sagt hävdar Aly att Hitler var populär bland den tyska allmänheten på grund av de ekonomiska fördelar hans regim gav dem. Man kunde kanske säga att medborgarna blev "bestuckna" med sociala fördelar. Aly beskriver därför Tyskland under åren 1933- 1945 som en Gefälligkeitsdiktatur, alltså ett slags "bekvämlighetsdiktatur" med "social värme". Den nationalsocialistiska socialpolitiken hade otvivelaktigt drag som var attraktiva för vanligt folk.
Trots den omfattande upprustningen fick befolkningen inte högre skatt eftersom de ockuperade länderna tvingades betala räkningen för sin egen ockupation. Vanliga medborgare fick betala väsentligt mycket mindre skatt än de rika. Barnbidrag infördes, och nygifta par fick rimliga lån. Pensionerna ökade kraftigt, och pensionärer fick sjukförsäkring. Aly hävdar inte att Hitler uppfann den tyska socialstaten, men att han vidareutvecklade den radikalt. Hitler framstod mot denna bakgrund verkligen som folkets ledare.
Permalänk | Anmäl
erik satir, 2011-01-31, 15:52
#5, Mats F Eriksson: Du skriver att det bara är "att låta bli att köpa hennes konst", men det artikelförfattaren protesterar mot är ju att han, som skattebetalare, har tvingats göra just detta.
Permalänk | Anmäl
Haram Kafir, 2011-01-31, 15:54
Som sagt det är lätt att generalisera och bekvämt dessutom att dra alla över en kam det här handlar om ett verk av en konstnär. Det vore som att påstå att alla muslimer stöder Al Q...da.
Permalänk | Anmäl
L.Tedde, 2011-01-31, 16:16
#15 Gunilla Madegård,
Är du här också med din genusfeminism.? Den struntar jag fullständigt i just nu, men mal på du, även om det tenderar att bli tjatigt.
Det ska vara en konst att göra konst och det är det sällan idag. Som #16 skrev här ovan, det enda syftet är att chockera och provocera.
För att själv bli bekräftad. Inte för att bekräfta betraktaren som en sann konstnär gör.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-31, 16:23
"Liljevalchs är en del av Stockholm stad. Konsthallen får varje år 16 miljoner kronor av huvudstadens skattebetalare"
Det stärker bara den uppfattning som jag hade tidigare om att "en bra kulturpolitik är ingen kulturpolitik"
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-01-31, 16:39
Textil eller inte, jag går med på att kalla Riitta Vainionpääs alster för konst. Förlegad politisk vänsterflumkonst. Allt som typ inte är vänster är typ nazism. Typ.Frågan är vem hon provocerar. Inte mg i alla fall.Typ.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-31, 16:56
Det stora problemet är inte att Liljevachs ställer ut ett konstverk som drar paralleller mellan Reinfeldt och Hitler. Detta skall man självklart få göra. Det stora problemet att ett galleri visar så förutsägbar och outhärdligt likriktad konst att man faktiskt skulle kunna jämföra med..., ja just det nazityskland. Varför kan få konstnärer överraska sin publik? Varför vet man alltid (med få undantag) en konstnärs ställningstagande innan man ens har sett vad denne producerar? Varför är det så få konstnärer som kan stå upp och säga (och protestera mot) att "jag vill inte leva på ett bidragssystem som godtyckligt administreras av personer som tycker nepotism är en bra egenskap"?
Alla konstverk skall självklart få hängas eller publiceras varhelst någon vill och får detta men inte på skattebetalarnas bekostnad. Det finns betydligt angelägnare behov än att dela ut skattepengar till kulturarbetare. Till exempel sjukförsäkringen.
Att se Reinfeldt liknas vid Hitler är lika intressant som att se en apa klia sig i röven.
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-01-31, 17:05
# 8 "Det är väl bra att Riitta Vainionpää varnar i tid. Nazisternas utrotande av sjuka föregick av flera års hetsande som beredde folket på att acceptera detta."
Tänker du då på socialdemokratins lobotimeringsprogram under 30- och 40-talen?
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2011-01-31, 17:23
#5 Tror inte att du kommer undan kostnaden ändå. Är det inte just den här sortens "konst" som kommuner och landsting med förkärlek brukar slösa skattemedel på?
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2011-01-31, 17:28
Rasbiologiska institutet röstades in av Sveriges riksdag.
Låt oss aldrig glömma detta.
Permalänk | Anmäl
James Bright, 2011-01-31, 17:35
En egenhet för Sverige är att många vänsterpolitiker uppträder under falsk flagg som konstnärer eller journalister. Detta samhällsproblem måste upp på agendan.
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2011-01-31, 17:45
#19 Härligt snömos Madegård! Naturligtvis obegripligt som vanligt och samma andas barn som vissa affekterade konstnärliga utspel d.v.s. Tomt
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-01-31, 17:55
#18 Haram Kafir
Nej det gör han inte, läs om det igen.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-01-31, 18:25
Konstnärer är inte politiker.
Konstnärer är inte måttfulla och sansade.
Konstnärer gör konstiga saker som ibland gör folk upprörda.
Fredrik Segerfeldt och en del andra får väl titta på lite trevlig föreställande konst istället.Typ vackra landskap, solnedgångar eller kanske rävar i snö. Då slipper han skriva och jag läsa okunniga och tråkiga inlägg som det här på NM.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-01-31, 18:25
Elin Eriksson
"En egenhet för Sverige är att många vänsterpolitiker uppträder under falsk flagg som konstnärer eller journalister. Detta samhällsproblem måste upp på agendan."
Jisses.
Ja detta stora samhällsproblem måste vi verkligen ta itu med på studs.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-01-31, 18:28
Bara jag som reagerar på att Hitler var ingen tysk man, utan en österrikisk?
Personligen är jag så trött på alla som hela tiden använder Utrotelsen, Tredje Riket, Hitler och liknande i beskrivningar av sina antagonister. Sådan patetisk retorik påvisar enbart svagheten i deras argument. Jag känner inte till många artiklar här på Newsmill där den ena parten inte liknar den andre med någon form av Tredje Riket-anhängare. T.o.m i min artikel om parapsykologi (!) pågick sådana tomma, menlösa attacker. Vad dessa människor inte inser är att de vanhedrar, förlöjligar, förringar och urinerar på alla de men som världen fick när de jämför det lilla minsta de inte håller med om med Hitler och Fascism.
Permalänk | Anmäl
Aaryan Shayan, 2011-01-31, 18:59
Jag börjar bli lite trött på dessa oftast kvinnliga konstnärer som alltid måste provocera med sin "konst".
Har man ingen talang så kan man ju alltid uppröra istället? Eller är detta resultatet utan könssamhället?
Permalänk | Anmäl
Daniel_A, 2011-01-31, 19:18
Hmmmmm....har inga direkta svårigheter att se Reinfeldt i höga svarta läderstövlar och en nazzeofficershatt.
Permalänk | Anmäl
Jan Carlèn Söderman, 2011-01-31, 19:26
Redan CG. Mannerheim insåg att det är menlöst att ingå i intellektuella debatter med rödgardister(som säkert konstnären tillhör), dom är ej mottagliga för sakliga argument.
Viktigt är också att påminna om att det hette national SOCIALISTISKA partiet. Glöm inte det.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2011-01-31, 19:31
Det borde finnas vassare argument mot sjukförsäkringseländet än det tyvärr vanligaste bland vänsterdebattörer/konstnärer. Att jämföra vörde statsministern med Adolf Hitler kan ha sina poänger i en sluten krets, bland bildat folk blir den i ögonen fallande diskrepansen dem emellan enbart löjlig.
Som sagt, det borde finnas, och finns, åtskilliga mera träffande och passande argument, bland annat att en sådan stor reform borde ha förberetts och analyserats mycket noggrannare än det som bestods.
Men vad väntar man sig av regeringen? Den består, liksom alla regeringar av politiker vilka lika gärna kunde bytas ut mot Skansens förträffligt underbara apberg...
Permalänk | Anmäl
curt jansson, 2011-01-31, 20:10
Segerfeldt som säger sig vara liberal borde väl då också tro på demokratiska värderingar men visar här något helt annat.
Här har vi en sakkunnig jury som är tillsatt enligt gängse ordning. Men bara för att den inte stämmer med Segerfeldts egna värderingar bör verket tas bort.
Beklämmande...
Permalänk | Anmäl
HansS, 2011-01-31, 20:42
Det tråkiga är att Liljevals är lika enögd som konsten i nazityskland där bara politiskkorrekt konst får visas vore intressantare med ett porträtt av Gudrun Schyman med Hitlermustasch men den skulle aldrig få visas där
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-01-31, 21:17
#34 Madegård Oh mera så, nu börjar det likna något !
Man kan se de genitaliskt operationaliserade personinriktningarna utifrån de komplext processartade tankefunktioner, likaledes de komplext holistiskt-ekologiska systemorienterade processer som utveckla rätlinjigt logiskt/lingvistiskt/analytiskt reduktionistiska androcentriska samhällskapelser i en odifferentierad massa........................Ja, jag tycker likadant..........eller tvärtom!
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-01-31, 21:56
#19 Gunilla Madegård:
Lysande! Jag hade inte kunnat inte skriva det bättre själv:
"I den nuvarande uppdaterat tvärvetenskapliga forskningen runt dessa elementära frågeställningar inom arkeologin/paleontologin/antropologin/etologin/lingvistiken/musikpsykologin( som är en utväxt av neurologin) utvecklingspsykologin osv osv har man kommit fram till en totalt annorlunda själv/världsbild där Homo Sapiens förmåga till symbolisk såväl som logiskt/lingvistisk verbal språklig förmåga anses som den växelverkande faktor som tillsammans med SAMARBETE och ömsesidig förmåga till empatisk inlevelse/identifikationmed gruppens alla medlemmar där alla förnödenheter delas lika, som den mest avgörande faktorn för den evolutionära utvecklingen av den mänskliga hjärnan i växelvis samverkan med den framväxande mänskliga civilisationen."
Fantastiskt! Go Gunilla Go!! Om du vill skriva en bok så vill (kan/skall/bör/måste/troligen/inte) jag bli din förläggare (gruvarbetare/plåtslagare/snickare/stensättare).
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-01-31, 22:43
Allting och alla ska kunna jämföras med nazism. Jag förstår inte problemet.
Om man gör något som påminner någon annan om det nazisterna gjorde så är jämförelsen adekvat.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-01-31, 22:44
Vi har ett parti i riksdagen som i decennier hyllat diktaturer och umgåtts med diktaturers företrädare och som har bytt namn från "Vänsterpartiet Kommunisterna" till bara "Vänsterpartiet" - och sedan har man sådana här korkade åsikter om Reinfeldt... Så löjligt att det är patetiskt.
Som tur är håller svenska folket på att vakna och inse vänsterns vansinnigheter. Största risken nu är att man låter det svenska skolsystemet förstöras med feministvänsterns pseudovetenskapliga nonsens som man döpt till "genusvetenskap", stället för att se till att barnen kan läsa och räkna. Finland har på ett helt annat sätt förkastat denna genusmörja och deras elever har blivit duktigare, medan svenska elever blivit sämre. Här sviker Moderaterna eftersom eländet tillåts fortgå. Man vågar eller kan inte helt enkelt.
Även inom Moderaterna finns tragiska åsikter och personer, som t.ex. Beatrice Ask som beställer ovetenskapliga utredningar med förbestämda slutsatser om prostitution så att ännu fler polisresurser och överbokade domstolar kommer att omdirigeras till att sätta åt hederliga män som utnyttjas av sexindustrins ständiga jakt på pengar och nya kunder, istället för att fokusera på brott som skadar samhället och inte handlar om överenskommelser mellan vuxna personer. Istället borde man sätta åt hallickar och den organiserade brottsligheten som står för sexnäringens avarter som trafficking, människorov, sex med minderåriga och dylikt, men med feministtokar i kulisserna ska vi istället jaga vanliga män som har åkt dit på just den statligt sankionerade brottsprovokation det innebär att samtidigt tillåta marknadsföring och försäljning av sexuella tjänster. Lika omoraliskt som moralistiskt och idiotiskt. Att sedan den organiserade brottsligheten frodas delvis just p.g.a. att sexköpslagen gjort sexköp än mer ljusskyggt gör inte saken mindre dum. På samma sätt ökade den organiserade brottsligheten i 30-talets USA när man gjorde det illegalt att sälja alkohol.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-01-31, 23:18
Fredrik Segerfeldt,
det var en väldigt gnällig artikel det där.
Om du nu upplever det som ett problem att konstnären håller fram det fascistiska inom Reinfeldts parti kan du väl sy en egen tavla, där du ger uttryck för din egen (illa dolda) avsky för fri kultur.
Låt Timbro sponsra och marknadsföra den, så ska du se att du kan tjäna en hacka på kuppen.
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-02-01, 00:32
Gunilla Madegård: Det verkar obehagligt att argumentera mot dig eftersom du i så hög grad använder dig av osakliga personangrepp. Men man får väl ta chansen.
Först vill jag säga att det väl knappast är så att vårt lands stora, gemensamma beslut fattats utifrån beprövad erfarenhet och vetenskap? Vi hade inte forskat på multikulturalismens styrkor och svagheter innnan vi införde den. Forskningsresultaten om exempelvis "the turtle effect"* har ju kommit i efterhand. Oavsett om forskningen stämmer in på verkligheten eller inte så står det klart forskning om gruppgemenskap, gruppidentitet eller gruppdynamik inte motiverat detta beslut, utan snarare ideologisk övertygelse.
... Samma sak gäller funktionalismen. Det var vid sidan av santitetsskälen ideologiska ideal om jämlikhet som gjorde att gamla hus revs istället för att renoveras och nya, anonyma ersatte dem.
För det andra skulle jag gärna ta del av denna "annorlunda världsbild" du talar om i samma andetag som du enligt min uppfattning namedroppar ord som tillhör det vetenskapliga fältet helt utan stringens. Jag sysslar en hel del med frågorna som du tar upp och är väldigt intresserad av ämnet. Samarbete och verbal förmåga tillsammans med altruism gentemot gruppmedlemmar står väl inte på något sätt i motsättning till kroppslig styrka och hänsynslöshet när det väl kommer till kritan? Alla dessa egenskaper har såvitt jag förstår förresten länge varit uppe på tapeten. Förklara dig är du snäll!
*http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam#Diversity_and_trust_within_communities
Permalänk | Anmäl
Gustav Lindén, 2011-02-01, 00:36
*http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam#Diversity_and_trust_within_communities
Permalänk | Anmäl
Gustav Lindén, 2011-02-01, 00:37
Det är ju endast Fredrik Segerfeldt, som lyckas göra en koppling till Hitler. Konstverket talar endast om "en tysk man". Det kan ju för övrigt lika gärna syfta på det faktum att Reinfeldt är ett tyskt namn.
Naturligtvis är det konstens uppgift att spegla samtiden, om sedan samtiden är obehaglig så är inte det konstens fel.
Permalänk | Anmäl
Allfons Mållgan, 2011-02-01, 08:45
En konstnär blir upprörd över hur den "reformerade" sjukförsäkringen gått fram över människors liv. Visar detta i sitt konstverk. Då diskuterar artikelförfattaren huruvida konstnären har rätt att visa sin avsky för hur högerregeringen gett Försäkringskassan fritt fram att utförsäkra svårt sjuka människor. Tvinga dem söka arbete. - "Arbetslinjen" gäller för de sjuka. De flesta kommentarerna rör konstverkets rätt att vara. Inte om hur konstverket berättar vilka lidanden sjuka människor utsatts för. Fredrik Reinfeldt visar i sin bok "Det sovande folket" vilket förakt han känner för sjuka och arbetslösa människor. "Bidragstagarna" som skall väckas ur sina soffor och tv-spel och ut i arbete. Sjuka människor KAN inte arbeta. De är sjuka. Vi har haft flera fall av självmord när Försäkringskassan tagit ifrån människor deras försörjning. Plågat och plågat dem att "söka arbete" - vilket för dessa sjuka varit en omöjlighet. Under året kommer fyrtiotusen människor att utförsäkras på detta sätt. Hur många självmord får vi då läsa om? Högerregeringen är obamhärtig. Fredrik Reinfeldt leder den. Jag försvarar konstnärens sätt att berätta detta. - Som kanske på samma gång utgör en varning. Vad väntar oss inför nästa "reformering" av välfärdssystemen?
Ulla Johansson
Permalänk | Anmäl
Ulla Johansson, 2011-02-01, 09:27
"46" och "47",
Det är kommentarer som era som gör livet lite ljusare. Det är också ett effektivt sätt att få tyst på en oupphörligt pladdrande person som tror att hon sitter inne med all livsvisdom.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-02-01, 10:17
Det är ju underbart att denne konstnär använder sin konst för att visa det många redan har upptäckt.
Tittade för någon vecka sedan på ett program i vilket man visade hur Tyskarna genom retorik maipulerade folket att tro att det var för de handikappades bästa att de utrotades. Deras liv var så miserabelt att de var bättre för dem att dö. Blev lite chockad eftersom det är liknande retorik stadsministern använder för att motivera att det är för de sjukas eget bästa att de stressat ut i arbetslivet innan de är friska. Att deras utanförskap är så svårt att det är bättre att en del tar livet av sig när de hotas med utförsäkring än att andra blir sjukpensionärer och tvingas vara utan arbete.
Det är ingen tillfällighet och inte vänstervinklat.Det är ju faktum att man stressar människor till kroniker med hälp av försäkringskassan som har samma människosyn. De vänder ju på alla medmänskliga bergepp . De vänder ont till gott. Det gjorde Hitler också.Denne konstnär vet nog vad hon gör.
Permalänk | Anmäl
Maj-Britt HAGMAN, 2011-02-01, 10:39
Hörde att man från försäkringskassans sida tvingar läkarna att skriva diagnoser som "personlighetsstörning"i stället för PTSD när människor som har skadads av långvariga psykiska övergrepp i arbetslivet söker sjukersättning. När de genom detta blivit socialt mördade. Kroppen har gått sönder och
själen är livrädd för att berhöva utsättas för dessa grova övergrepp igen När de inte vågar sova då förövarna återkommer i drömmen .När de inte vågar gå ut av rädsla för att visa sig.
Då han man en skada inte en personlighetsstörning.
Då har man de kriterier som räkna upp i diagnosen PTSD.
Att Försäkringskassan ligger så långt efter i utvecklingen är skrämmande.
Medborgarna måste kunna kräva av denna myndighet, som vi har att vända oss till när vi blir sjuka eller skadade ,att de uppdaterar sina kunskaper efter nutida forskning. Läkarna skall inte behöva gå efter föråldrade begrepp och gamla fördomar för att kunna hjälpa sina patienter att överleva och få adekvat vård. Skärpning.
Permalänk | Anmäl
Maj-Britt HAGMAN, 2011-02-01, 11:24
Hitler var ju Österrikare...
Sicken miss... Inte lätt att både brodera och kunna sin historia samtidigt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Ekhall, 2011-02-01, 19:29
När jag kritiserade en antisemitisk utställning kallade Segerfeldt mig för hycklare. Nu kräver han att en konstutställning plockas ner. Vad ska vi kalla honom?:
http://sundinmathias.blogspot.com/2011/01/nu-fattar-jag-ingenting.html
Permalänk | Anmäl
Mathias Sundin, 2011-02-01, 22:56
Nationalsocialism är som jag skrev förut en typ av socialism, socialister/kommunister har precis samma förakt för sina medmänniskor.
Att kommunismen helt saknar hjärta kunde man t.ex se i den officiella sovjetiska konsten, samma övermänniskoideal som Riefenstahl målade upp.
Faktum är att ingen av de mest kända konstnärerna var några kommunister.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2011-02-02, 00:34
67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag är inte särskilt förtjust i varken moderaterna eller socialdemokraternas politik, men att jämföra Reinfeldt med Hitler, är lite av vänsterns sista desperata kort. Man försöker ta till det hårdaste, men allt blir bara löjligt och patetiskt.
Instämmer delvis med #1, men däremot skulle jag inte kalla moderaterna för ett mittenparti. Det är ett utpräglat högerparti anser jag.
Finns det inga lagar mot ärekränkning?
Yttrandefriheten gäller även kulturaktivister och på ett sätt är det förstås bra med sådana här tarvligheter:
De marginaliserar sig själva, och de får inget som helst inflytande över den reella samhällsutvecklingen. De blir en ömklig liten skara helt beroende av samhälleliga allmosor för sin överlevnad.
Det är stötande men det är bara att låta bli att köpa hennes konst.
Att uppmärksamma det ger bara onödig marknadsföring av eländet. Hon kommer då tyvärr få kultstatus bland yttersta vänstern.
Då ens konstnärliga förmåga är dålig får det bli en dekoration, då den är ännu lägre, gör en provokation, slutligen på botten, en patetisk demonstration....... av det egna tillkortakommandet!
Många av dagens konstnärer verkar platsa in i ovanstående alternativ.
Det är väl bra att Riitta Vainionpää varnar i tid. Nazisternas utrotande av sjuka föregick av flera års hetsande som beredde folket på att acceptera detta.
En konstnär har skapat ett konstverk där det ingår en association mellan Reinfeldts inställning till sjuka och Hitlers.
Konstverket handlar om högeralliansens sjukförsäkring.
Vänstern kritiserar högeralliansens sjukförsäkring.
Alltså jämför vänstern Reinfeldt med Hitler.
Logiskt?
Att den svenska kulturvärlden har ideologisk slagsida är ju inte konstigare än att Sveriges näringsliv har det.
Det är ju som att bli upprörd över att Timbro (där Fredik Segerfeldt själv har sin bakgrund) känns höger.
Sen känns det ju lite komiskt att Fredriks sätt att uttala sig (konsten är skit och juryn består av kommunister) ger ytterliggare associationer till tyskt 30-tal.
@#2 Mona Westerberg,
"Det är ett utpräglat högerparti anser jag."
Det finns ingen höger i Sverige.. vad vi har är 8st socialist partier, de må inte kalla sig detta men politiken det för är det.
Att sitta och brodera är väl ingen konst, Det kan vilken fingerfärdig människa som helst göra. För att vara konst måste det väl vara en konst att genomföra?
Sveriges konstliv är fortfarande dikterat av sovjetstaten. Ut med dem ur konstlivet och in med skickliga djupsinnade konstnärer som vet att det är en konst att genomföra något som får andra att reflektera.
Det är klart att med en sådan vänsterjunta som beskrivs som jury ovan kan det ju inte handla om konst på Vårsalongen det är de inte skickade att bedöma. Möjligtvis broderier, men det är ett annat hantverk än konst.
det intressanta är att just "nationalsocialisterna" var tidigt ute med sjukförsäkring och semester "arbeit durch freude"
Men vänstern har faktiskt indirekt andra beröringspunkter med gamla n-socialister i stödet av ex HAMAS och " Brödraskapet " ...
Jag önskar att konst hade fått fortsatt att vara ett skapande framförallt utav något vackert eller användbart.
Det enda man som så kallad konstnär skall lyckas med idag är att provocera och chockera, behövs det talang för det?.. pinsamt!
Hitlers Volksstaat. Raub, Rassenkrieg und Nationaler Sozialismus (S Fischer, 464 s). Ur Svd.
Den gavs ut för bara några veckor sedan men har redan kommit i flera upplagor. Boken är allt annat än lättläst, och är något av en osannolik bästsäljare. Den stora omsättningen beror troligtvis på bokens kontroversiella tes: 95 procent av det tyska folket tjänade på naziregimens plundring av både judar och ockuperade stater och detta är förklaringen till den starka tyska uppslutningen kring regimen.
Plundringen av judarna, tvångsarbetet, samt handeln i de ockuperade länderna med tysk inflationsvaluta ledde till en markant ökning av levnadsstandarden för vanliga tyskar. Kort sagt hävdar Aly att Hitler var populär bland den tyska allmänheten på grund av de ekonomiska fördelar hans regim gav dem. Man kunde kanske säga att medborgarna blev "bestuckna" med sociala fördelar. Aly beskriver därför Tyskland under åren 1933- 1945 som en Gefälligkeitsdiktatur, alltså ett slags "bekvämlighetsdiktatur" med "social värme". Den nationalsocialistiska socialpolitiken hade otvivelaktigt drag som var attraktiva för vanligt folk.
Trots den omfattande upprustningen fick befolkningen inte högre skatt eftersom de ockuperade länderna tvingades betala räkningen för sin egen ockupation. Vanliga medborgare fick betala väsentligt mycket mindre skatt än de rika. Barnbidrag infördes, och nygifta par fick rimliga lån. Pensionerna ökade kraftigt, och pensionärer fick sjukförsäkring. Aly hävdar inte att Hitler uppfann den tyska socialstaten, men att han vidareutvecklade den radikalt. Hitler framstod mot denna bakgrund verkligen som folkets ledare.
#5, Mats F Eriksson: Du skriver att det bara är "att låta bli att köpa hennes konst", men det artikelförfattaren protesterar mot är ju att han, som skattebetalare, har tvingats göra just detta.
Som sagt det är lätt att generalisera och bekvämt dessutom att dra alla över en kam det här handlar om ett verk av en konstnär. Det vore som att påstå att alla muslimer stöder Al Q...da.
#15 Gunilla Madegård,
Är du här också med din genusfeminism.? Den struntar jag fullständigt i just nu, men mal på du, även om det tenderar att bli tjatigt.
Det ska vara en konst att göra konst och det är det sällan idag. Som #16 skrev här ovan, det enda syftet är att chockera och provocera.
För att själv bli bekräftad. Inte för att bekräfta betraktaren som en sann konstnär gör.
"Liljevalchs är en del av Stockholm stad. Konsthallen får varje år 16 miljoner kronor av huvudstadens skattebetalare"
Det stärker bara den uppfattning som jag hade tidigare om att "en bra kulturpolitik är ingen kulturpolitik"
Textil eller inte, jag går med på att kalla Riitta Vainionpääs alster för konst. Förlegad politisk vänsterflumkonst. Allt som typ inte är vänster är typ nazism. Typ.Frågan är vem hon provocerar. Inte mg i alla fall.Typ.
Det stora problemet är inte att Liljevachs ställer ut ett konstverk som drar paralleller mellan Reinfeldt och Hitler. Detta skall man självklart få göra. Det stora problemet att ett galleri visar så förutsägbar och outhärdligt likriktad konst att man faktiskt skulle kunna jämföra med..., ja just det nazityskland. Varför kan få konstnärer överraska sin publik? Varför vet man alltid (med få undantag) en konstnärs ställningstagande innan man ens har sett vad denne producerar? Varför är det så få konstnärer som kan stå upp och säga (och protestera mot) att "jag vill inte leva på ett bidragssystem som godtyckligt administreras av personer som tycker nepotism är en bra egenskap"?
Alla konstverk skall självklart få hängas eller publiceras varhelst någon vill och får detta men inte på skattebetalarnas bekostnad. Det finns betydligt angelägnare behov än att dela ut skattepengar till kulturarbetare. Till exempel sjukförsäkringen.
Att se Reinfeldt liknas vid Hitler är lika intressant som att se en apa klia sig i röven.
# 8 "Det är väl bra att Riitta Vainionpää varnar i tid. Nazisternas utrotande av sjuka föregick av flera års hetsande som beredde folket på att acceptera detta."
Tänker du då på socialdemokratins lobotimeringsprogram under 30- och 40-talen?
#5 Tror inte att du kommer undan kostnaden ändå. Är det inte just den här sortens "konst" som kommuner och landsting med förkärlek brukar slösa skattemedel på?
Rasbiologiska institutet röstades in av Sveriges riksdag.
Låt oss aldrig glömma detta.
En egenhet för Sverige är att många vänsterpolitiker uppträder under falsk flagg som konstnärer eller journalister. Detta samhällsproblem måste upp på agendan.
#19 Härligt snömos Madegård! Naturligtvis obegripligt som vanligt och samma andas barn som vissa affekterade konstnärliga utspel d.v.s. Tomt
#18 Haram Kafir
Nej det gör han inte, läs om det igen.
Konstnärer är inte politiker.
Konstnärer är inte måttfulla och sansade.
Konstnärer gör konstiga saker som ibland gör folk upprörda.
Fredrik Segerfeldt och en del andra får väl titta på lite trevlig föreställande konst istället.Typ vackra landskap, solnedgångar eller kanske rävar i snö. Då slipper han skriva och jag läsa okunniga och tråkiga inlägg som det här på NM.
Elin Eriksson
"En egenhet för Sverige är att många vänsterpolitiker uppträder under falsk flagg som konstnärer eller journalister. Detta samhällsproblem måste upp på agendan."
Jisses.
Ja detta stora samhällsproblem måste vi verkligen ta itu med på studs.
Bara jag som reagerar på att Hitler var ingen tysk man, utan en österrikisk?
Personligen är jag så trött på alla som hela tiden använder Utrotelsen, Tredje Riket, Hitler och liknande i beskrivningar av sina antagonister. Sådan patetisk retorik påvisar enbart svagheten i deras argument. Jag känner inte till många artiklar här på Newsmill där den ena parten inte liknar den andre med någon form av Tredje Riket-anhängare. T.o.m i min artikel om parapsykologi (!) pågick sådana tomma, menlösa attacker. Vad dessa människor inte inser är att de vanhedrar, förlöjligar, förringar och urinerar på alla de men som världen fick när de jämför det lilla minsta de inte håller med om med Hitler och Fascism.
Jag börjar bli lite trött på dessa oftast kvinnliga konstnärer som alltid måste provocera med sin "konst".
Har man ingen talang så kan man ju alltid uppröra istället? Eller är detta resultatet utan könssamhället?
Hmmmmm....har inga direkta svårigheter att se Reinfeldt i höga svarta läderstövlar och en nazzeofficershatt.
Redan CG. Mannerheim insåg att det är menlöst att ingå i intellektuella debatter med rödgardister(som säkert konstnären tillhör), dom är ej mottagliga för sakliga argument.
Viktigt är också att påminna om att det hette national SOCIALISTISKA partiet. Glöm inte det.
Det borde finnas vassare argument mot sjukförsäkringseländet än det tyvärr vanligaste bland vänsterdebattörer/konstnärer. Att jämföra vörde statsministern med Adolf Hitler kan ha sina poänger i en sluten krets, bland bildat folk blir den i ögonen fallande diskrepansen dem emellan enbart löjlig.
Som sagt, det borde finnas, och finns, åtskilliga mera träffande och passande argument, bland annat att en sådan stor reform borde ha förberetts och analyserats mycket noggrannare än det som bestods.
Men vad väntar man sig av regeringen? Den består, liksom alla regeringar av politiker vilka lika gärna kunde bytas ut mot Skansens förträffligt underbara apberg...
Segerfeldt som säger sig vara liberal borde väl då också tro på demokratiska värderingar men visar här något helt annat.
Här har vi en sakkunnig jury som är tillsatt enligt gängse ordning. Men bara för att den inte stämmer med Segerfeldts egna värderingar bör verket tas bort.
Beklämmande...
Det tråkiga är att Liljevals är lika enögd som konsten i nazityskland där bara politiskkorrekt konst får visas vore intressantare med ett porträtt av Gudrun Schyman med Hitlermustasch men den skulle aldrig få visas där
#34 Madegård Oh mera så, nu börjar det likna något !
Man kan se de genitaliskt operationaliserade personinriktningarna utifrån de komplext processartade tankefunktioner, likaledes de komplext holistiskt-ekologiska systemorienterade processer som utveckla rätlinjigt logiskt/lingvistiskt/analytiskt reduktionistiska androcentriska samhällskapelser i en odifferentierad massa........................Ja, jag tycker likadant..........eller tvärtom!
#19 Gunilla Madegård:
Lysande! Jag hade inte kunnat inte skriva det bättre själv:
"I den nuvarande uppdaterat tvärvetenskapliga forskningen runt dessa elementära frågeställningar inom arkeologin/paleontologin/antropologin/etologin/lingvistiken/musikpsykologin( som är en utväxt av neurologin) utvecklingspsykologin osv osv har man kommit fram till en totalt annorlunda själv/världsbild där Homo Sapiens förmåga till symbolisk såväl som logiskt/lingvistisk verbal språklig förmåga anses som den växelverkande faktor som tillsammans med SAMARBETE och ömsesidig förmåga till empatisk inlevelse/identifikationmed gruppens alla medlemmar där alla förnödenheter delas lika, som den mest avgörande faktorn för den evolutionära utvecklingen av den mänskliga hjärnan i växelvis samverkan med den framväxande mänskliga civilisationen."
Fantastiskt! Go Gunilla Go!! Om du vill skriva en bok så vill (kan/skall/bör/måste/troligen/inte) jag bli din förläggare (gruvarbetare/plåtslagare/snickare/stensättare).
Allting och alla ska kunna jämföras med nazism. Jag förstår inte problemet.
Om man gör något som påminner någon annan om det nazisterna gjorde så är jämförelsen adekvat.
Vi har ett parti i riksdagen som i decennier hyllat diktaturer och umgåtts med diktaturers företrädare och som har bytt namn från "Vänsterpartiet Kommunisterna" till bara "Vänsterpartiet" - och sedan har man sådana här korkade åsikter om Reinfeldt... Så löjligt att det är patetiskt.
Som tur är håller svenska folket på att vakna och inse vänsterns vansinnigheter. Största risken nu är att man låter det svenska skolsystemet förstöras med feministvänsterns pseudovetenskapliga nonsens som man döpt till "genusvetenskap", stället för att se till att barnen kan läsa och räkna. Finland har på ett helt annat sätt förkastat denna genusmörja och deras elever har blivit duktigare, medan svenska elever blivit sämre. Här sviker Moderaterna eftersom eländet tillåts fortgå. Man vågar eller kan inte helt enkelt.
Även inom Moderaterna finns tragiska åsikter och personer, som t.ex. Beatrice Ask som beställer ovetenskapliga utredningar med förbestämda slutsatser om prostitution så att ännu fler polisresurser och överbokade domstolar kommer att omdirigeras till att sätta åt hederliga män som utnyttjas av sexindustrins ständiga jakt på pengar och nya kunder, istället för att fokusera på brott som skadar samhället och inte handlar om överenskommelser mellan vuxna personer. Istället borde man sätta åt hallickar och den organiserade brottsligheten som står för sexnäringens avarter som trafficking, människorov, sex med minderåriga och dylikt, men med feministtokar i kulisserna ska vi istället jaga vanliga män som har åkt dit på just den statligt sankionerade brottsprovokation det innebär att samtidigt tillåta marknadsföring och försäljning av sexuella tjänster. Lika omoraliskt som moralistiskt och idiotiskt. Att sedan den organiserade brottsligheten frodas delvis just p.g.a. att sexköpslagen gjort sexköp än mer ljusskyggt gör inte saken mindre dum. På samma sätt ökade den organiserade brottsligheten i 30-talets USA när man gjorde det illegalt att sälja alkohol.
Fredrik Segerfeldt,
det var en väldigt gnällig artikel det där.
Om du nu upplever det som ett problem att konstnären håller fram det fascistiska inom Reinfeldts parti kan du väl sy en egen tavla, där du ger uttryck för din egen (illa dolda) avsky för fri kultur.
Låt Timbro sponsra och marknadsföra den, så ska du se att du kan tjäna en hacka på kuppen.
Gunilla Madegård: Det verkar obehagligt att argumentera mot dig eftersom du i så hög grad använder dig av osakliga personangrepp. Men man får väl ta chansen.
Först vill jag säga att det väl knappast är så att vårt lands stora, gemensamma beslut fattats utifrån beprövad erfarenhet och vetenskap? Vi hade inte forskat på multikulturalismens styrkor och svagheter innnan vi införde den. Forskningsresultaten om exempelvis "the turtle effect"* har ju kommit i efterhand. Oavsett om forskningen stämmer in på verkligheten eller inte så står det klart forskning om gruppgemenskap, gruppidentitet eller gruppdynamik inte motiverat detta beslut, utan snarare ideologisk övertygelse.
... Samma sak gäller funktionalismen. Det var vid sidan av santitetsskälen ideologiska ideal om jämlikhet som gjorde att gamla hus revs istället för att renoveras och nya, anonyma ersatte dem.
För det andra skulle jag gärna ta del av denna "annorlunda världsbild" du talar om i samma andetag som du enligt min uppfattning namedroppar ord som tillhör det vetenskapliga fältet helt utan stringens. Jag sysslar en hel del med frågorna som du tar upp och är väldigt intresserad av ämnet. Samarbete och verbal förmåga tillsammans med altruism gentemot gruppmedlemmar står väl inte på något sätt i motsättning till kroppslig styrka och hänsynslöshet när det väl kommer till kritan? Alla dessa egenskaper har såvitt jag förstår förresten länge varit uppe på tapeten. Förklara dig är du snäll!
*http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam#Diversity_and_trust_within_communities
*http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam#Diversity_and_trust_within_communities
Det är ju endast Fredrik Segerfeldt, som lyckas göra en koppling till Hitler. Konstverket talar endast om "en tysk man". Det kan ju för övrigt lika gärna syfta på det faktum att Reinfeldt är ett tyskt namn.
Naturligtvis är det konstens uppgift att spegla samtiden, om sedan samtiden är obehaglig så är inte det konstens fel.
En konstnär blir upprörd över hur den "reformerade" sjukförsäkringen gått fram över människors liv. Visar detta i sitt konstverk. Då diskuterar artikelförfattaren huruvida konstnären har rätt att visa sin avsky för hur högerregeringen gett Försäkringskassan fritt fram att utförsäkra svårt sjuka människor. Tvinga dem söka arbete. - "Arbetslinjen" gäller för de sjuka. De flesta kommentarerna rör konstverkets rätt att vara. Inte om hur konstverket berättar vilka lidanden sjuka människor utsatts för. Fredrik Reinfeldt visar i sin bok "Det sovande folket" vilket förakt han känner för sjuka och arbetslösa människor. "Bidragstagarna" som skall väckas ur sina soffor och tv-spel och ut i arbete. Sjuka människor KAN inte arbeta. De är sjuka. Vi har haft flera fall av självmord när Försäkringskassan tagit ifrån människor deras försörjning. Plågat och plågat dem att "söka arbete" - vilket för dessa sjuka varit en omöjlighet. Under året kommer fyrtiotusen människor att utförsäkras på detta sätt. Hur många självmord får vi då läsa om? Högerregeringen är obamhärtig. Fredrik Reinfeldt leder den. Jag försvarar konstnärens sätt att berätta detta. - Som kanske på samma gång utgör en varning. Vad väntar oss inför nästa "reformering" av välfärdssystemen?
Ulla Johansson
"46" och "47",
Det är kommentarer som era som gör livet lite ljusare. Det är också ett effektivt sätt att få tyst på en oupphörligt pladdrande person som tror att hon sitter inne med all livsvisdom.
Det är ju underbart att denne konstnär använder sin konst för att visa det många redan har upptäckt.
Tittade för någon vecka sedan på ett program i vilket man visade hur Tyskarna genom retorik maipulerade folket att tro att det var för de handikappades bästa att de utrotades. Deras liv var så miserabelt att de var bättre för dem att dö. Blev lite chockad eftersom det är liknande retorik stadsministern använder för att motivera att det är för de sjukas eget bästa att de stressat ut i arbetslivet innan de är friska. Att deras utanförskap är så svårt att det är bättre att en del tar livet av sig när de hotas med utförsäkring än att andra blir sjukpensionärer och tvingas vara utan arbete.
Det är ingen tillfällighet och inte vänstervinklat.Det är ju faktum att man stressar människor till kroniker med hälp av försäkringskassan som har samma människosyn. De vänder ju på alla medmänskliga bergepp . De vänder ont till gott. Det gjorde Hitler också.Denne konstnär vet nog vad hon gör.
Hörde att man från försäkringskassans sida tvingar läkarna att skriva diagnoser som "personlighetsstörning"i stället för PTSD när människor som har skadads av långvariga psykiska övergrepp i arbetslivet söker sjukersättning. När de genom detta blivit socialt mördade. Kroppen har gått sönder och
själen är livrädd för att berhöva utsättas för dessa grova övergrepp igen När de inte vågar sova då förövarna återkommer i drömmen .När de inte vågar gå ut av rädsla för att visa sig.
Då han man en skada inte en personlighetsstörning.
Då har man de kriterier som räkna upp i diagnosen PTSD.
Att Försäkringskassan ligger så långt efter i utvecklingen är skrämmande.
Medborgarna måste kunna kräva av denna myndighet, som vi har att vända oss till när vi blir sjuka eller skadade ,att de uppdaterar sina kunskaper efter nutida forskning. Läkarna skall inte behöva gå efter föråldrade begrepp och gamla fördomar för att kunna hjälpa sina patienter att överleva och få adekvat vård. Skärpning.
Hitler var ju Österrikare...
Sicken miss... Inte lätt att både brodera och kunna sin historia samtidigt.
När jag kritiserade en antisemitisk utställning kallade Segerfeldt mig för hycklare. Nu kräver han att en konstutställning plockas ner. Vad ska vi kalla honom?:
http://sundinmathias.blogspot.com/2011/01/nu-fattar-jag-ingenting.html
Nationalsocialism är som jag skrev förut en typ av socialism, socialister/kommunister har precis samma förakt för sina medmänniskor.
Att kommunismen helt saknar hjärta kunde man t.ex se i den officiella sovjetiska konsten, samma övermänniskoideal som Riefenstahl målade upp.
Faktum är att ingen av de mest kända konstnärerna var några kommunister.