Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Publicerad: 2011-01-27 20:01, Uppdaterad: 2011-11-02 16:11
Arabvärldens uppvaknande var lika överraskande som det var efterlängat. Den totala avsaknaden av demokrati har länge varit arabvärldens främsta kännetecknen i internationella undersökningar. Den folkliga revolutionen i Tunisien är början på slutet på det amerikanska inflytandet i Arabvärlden.
Svensk-palestinsk student i statskunskap och arabiska. Har nyss börjat skriva bloggen: http://bloggommellanostern.blogspot.com/
Det som händer Tunisien, Algeriet, Egypten och Libanon är början på slutet på det amerikanska kontrollen över Arabvärlden. En kontroll som styrs av strategier där den amerikanska besattheten med Iran samt landets oförutsättningslösa allians med Israel är det som just nu starkast präglar USA:s Mellanösternpolitik.
Men så länge som USA lyckats skydda giriga diktatorer från att förlora makten till islamister har de ibland varit svårt att argumentera emot den amerikanska strategin. Värt att poängtera är att USA inte har några egentliga problem med Islamister (se Saudiarabien) så länge dessa gör som USA vill. Men det som nu håller på att hända i Mellanöstern är så uppenbara tecken på den amerikanskas strategins misslyckande och felaktigheter att det snart måste till en förändring i den amerikanska utrikespolitiken.
Tyvärr kommer förmodligen de införda sanktionerna mot Iran inte fungera på det sätt som USA ämnat och det finns anledningar att tro att de revolutionära tendenser som syntes i Iran kommer att kvävas i USA-hat i takt med att spädbarnen dör. Som oftast är den amerikanska strategin kontraproduktiv och bygger på ett alldellens för kortsiktigt tänkande. Det iranska spåret löper vidare till Libanon där Irans bundsförvant Hezbollah börjat röra på sig. Att Libanon anses så viktigt beror inte enbart på Irans inblanding i Hezbollah utan även på grund av landets problematiska förhållande till Israel.
Libanon som allt som oftast fungerar som Mellanösterns politiska indikator genomgår just nu ytterliggare en av sina många kriser. Premiärminister Saad al-Hariris regering fälldes alldellens nyligen genom att Hizbollah och dess allierade valde att lämna den gemensamma samlingsregering som styrt Libanon sedan valet 2009. USA har sedan mordet på Rafiq al Hariri varit nära lierad med Saad al-Hariri och det amerikanska stödet till Hariri tycks delvis bero på att han är tänkt att vara en motkraft mot Hezbollah. Dels som son till en mördad premiärminister, men även eftersom han som den ledande sunnitiska ledaren i Libanon utgör en politisk kraft som Hizbollah måste respektera för att inte äventyra den känsliga sekteristiska balansen i Libanon.
Även om det libanesiska fallet är relativt komplicerat så handlar det i grunden om Hizbollahs ovilja att acceptera den FN-tribunal som är ansvarig för att utreda mordet på tidigare premiärministern Rafiq al Hariri. Uppgifter om att tribunalen har bevis på att det är personer med stark anknytning till Hizbollah som utfört attentat anses vara grunden till Hizbollahs agg gentemot tribunalen. FN-tribunalen har sedan ett tidigt skede haft problem med vittnen som ljuger, läckor inom den egna organisationen och vad många i Libanon anser ett alldellens för stort amerikanskt-israeliskt inflytande.
Utan att dra för stora slutsatser, så finns det all anledning att tro att Israel och USA vill underminera Hizbollah, då gruppen ensamt står som hinder från fullkomligt Israelisk dominans över Libanon. För även om Hizbollah förnekar det, så är det fullt troligt att vid ett större amerikanskt-israeliskt angrepp på Iran, så skulle Hizbollah avfyra en del av sina raketer mot norra Israel. Även om Hizbollahs plötsliga omfamnade av demokratins processer kan ses som hypokratiskt, har de trots allt agerat demokratiskt och i linje med konstitutionen. Samtidigt tar Hariris hejdukar till gatorna. Alarmerande rapporter från den sunnitiska staden Tripoli, där Hariri har ett mycket stort stöd, gör gällande att de våldsamma demonstrationerna som hålls där helt och hållet styrs av islamistiska salafister. Ännu ett tecken på att USA:s stratgier går i baklås.
I Tunisien avsatte ett folkligt icke-religöst uppror diktatorn Ben Ali som i åratal stöddes av USA. Även om Tunisien verkat ha haft de perfekta förutsättningarna för en folklig resning utan islamistiska företecken så riskerar landet att hamna i en problematisk sitts om maktvakumet består. Om USA kommer agera som de brukar så är väl en militärkupp snart att vänta som efter sitt genomförande kommer kväsa all opposition i landet förutom den islamistiska...
Fallet Egypten är oerhört mer komplicerat och har både fler nyanser än Tunisien och större betydelse än vad någonsin Libanon kommer ha. Dels är Egypten USA:s absolut viktigaste allierade bland de arabiska staterna. Dessutom har islamismen länge varit på frammarsch och även om exmepelvis det muslimska brödrarskapet hitills stått utanför dagens protester så är de en framtida potentiell maktfaktor. Egypten är även de folkrikaste och viktigaste arablandet och landets fredsöverenskommelse samt strategiska sammarbete med USA och Israel är navet i den amerikanska Mellanösternpolitiken. President Hosni Mubarak kommer aldrig släppa makten lika lätt som Ben Ali och frågan är om USA kommer tillåta honom att förlora makten.
Även om Utrikesminister Clinton igår proklamerade att Egypten måste tillåta fredliga demonstrationer och att det egyptiska folket har rätt till yttrandefrihet så var det mer av tvång för att inte låta fullkomligt hypokratisk, än det var uppriktigt stöd. Att USA inte la sig i revolutionen i Tunisien berodde på att Tunisien varken är en maktfaktor gentemot Iran eller granne med Israel vilket Egypten för de egyptiska demonstranterna oturligt nog är. Därför kommer inte de egptysika demonstationerna lyckas, i alla fall inte i år.
Vad som är så intressant är att de fokliga upproren i Nordafrika hitills varit sekulära. De har letts av unga människor uppvuxna med internet och dess sociala medier som på ett genuint sätt vill ha förändring. Det hela är en helt ny uppvisning i krav på nationellt självbestämande bland arabländerna utan amerikanskt inflytande. Att det sker utan större islamistiskt inflytande visar delvis på att förändring håller på att ske i Arabvärlden, men kanske främst är det en medvetenhet att man inte på något sätt vill ge USA förbehåll för att stoppa eftersträvandet efter frihet.
FN har antagit en resolution om flygförbudszoner i Libyen.

Revolutionärerna kommer bli valets stora förlorare

Mubaraks hantlangare kämpar med religiösa och liberaler om presidentmakten

Svenska medier missar att Tunisien är på väg att bli en religiös diktatur

Därför har det gått bättre för Tunisien


Valet i Tunisien blev en katastrof

Valets vinnare i Tunisien döljer sin agenda

Väst vill inte veta någonting om den islamska vintern

The Arab Spring has been Al Jazeera's defining moment

IMF och Världsbanken styrs av Mubaraks mutkolvar

Förortsungdomar som bränner bilar kan inte jämföras med demokratikämpar

Samma frustration i miljonprogrammen som på Tahrirtorget

Puss och kram inget för egyptisk teve

Naivt om revolutionen i Egypten

Demokratiseringen av det egyptiska polisväsendet är a och o

Etiska revolutioner och realpolitiska spel

Motståndet mot Israel går så långt att DN felciterar Obama

När Israel faller bort som förklaring tiger de tre G:na

Har palestinierna råd med en egen stat?

Machiavellis efterföljare kan dra lärdomar från Mellanöstern

Kvinnor och barn får betala priset när freden ska bombas fram

Marocko – en katt bland de Nordafrikanska hermelinerna

Omvärldens misstag cementerar Khadaffi i Tripoli

Bildt visar att EU inte är att lita på när det gäller

Den nya generationen i arabvärlden skapar den nya Mellanöstern med sina händer

Den libyska frihetskampen kräver både ödmjukhet och beredskap

Intervention kräver arabiskt stöd

Skicka Nordic Battlegroup till Libyen

Gör egyptierna revolution också mot muslimska brödraskapet?

Den nya generationen i arabvärlden skapar den nya Mellanöstern med sina händer

Vi araber räddar demokratin när väst sviker

Demokrati i arabvärlden bäddar för stora handelsöverskott i Sverige
"Kadhaffi skrek till mig att Reagan är Satan"


Den unge Qadhafi stod för jämställdhet och demokrati

Svensk utrikespolitik bättre på Palmes tid

Upp till bevis, frihetsvänner i Europa!

Tro inte på Libyen-Hitlers hantlangare

Bildts kloka linje tjänar Sveriges intressen

Vi riskerar stor flyktingvåg från Nordafrika

Bildt och Bring svek demokratikämparna

Samarbetet mellan kristna och muslimer visar ett nytt Egypten

Det går undan i dagens Egypten

Händelserna på Befrielsetorget manar till ny agenda för Mellanöstern

Guillous obegripliga påståenden om iranier

TV-kanalen Al-Jazeera var starkare än sociala media i revolten

Varför ifrågasätts att muslimer är redo för demokrati?

Kvinnans röst kan avgöra Mellanösterns framtid

Imam: Dags att islamisterna erkänner kvinnans medborgerliga friheter

Revolutionen i Egypten början på en ny världsordning

Hög tid för en ny politik gentemot prästerskapet i Iran

Tvåstatsteatern är destruktiv - flyktingresolutionen visar vägen

Kommer det muslimska brödraskapet ta över Egypten?

Arabiska passar bättre för sociala medier än många andra språk

Rasmussen vågade till skillnad från Reinfeldt kräva Mubaraks avgång

Det egyptiska folket har segrat!

Islamofober ifrågasätter muslimska brödraskapet

Arabvärlden kan åter bli ett betydelsefullt centrum för civilisation

Demokrati nu eller islamistisk diktatur imorgon!

Därför har armén det egyptiska folkets stöd

Stora utmaningar om Mubarak avgår


Egypten långt från hopplöst fall

Detta är en chans för arabvärlden och väst att normalisera sina relationer

Dags för EU att visa framfötterna

Dags för självkritik, Socialistinternationalen?

Hellre muslimskt systerskap än brödraskap!

Västerländska demokratier måste upphöra med hyckleriet

Parlamentarism: en lösning på Egyptens problem?
Vad händer med Israel om arabvärlden demokratiseras?

Rädslan för muslimska brödraskapets rörelse i Egypten är överdriven

VIKTIG LÄNK: Nato uppmanar till upprustning pga oron i Egypten

Vem löser Egyptens matproblem?

Tidigare UD-medarbetare: Bildt! Kräv Mubaraks avgång nu!

Inte säkert att muslimska brödraskapet skulle vinna ett demokratiskt val

Det är naivt att tro på revolution!

An inside view from the Revolution in Egypt
Arabvärlden är redo för revolution

Regimfall i Egypten är demokratins gryning i Mellanöstern

VIKTIG LÄNK: Spelet är över - det blir ingen demokrati i Egypten

Svenska ambassader i Mellanöstern är passiva i skarpt läge

I Jemen tar man lagen i egna händer

Officer: Omvärlden underskattar Mubarak

Hökmarks lögner och det liberala Mellanöstern-dilemmat

Muslimska Brödraskapet inget "Arabiskt KD"

Hyckleriet lyser med aldrig sinande styrka

Mubarak är en autistisk president

Egypten bör gå i Turkiets fotspår och välja moderat islam

Marknadsekonomi lika viktigt som demokrati i Egypten


Jag fruktar muslimska brödraskapet mer än Mubarak

Ett demokratiskt islamistiskt styrt Egypten kommer att bidra till fred och utveckling

USA måste välja mellan diktaturregimen och egyptiska folket

Stå upp för demokratin, stöd det egyptiska folket


Egypten ser faktiskt ut att lyckas!

Så fortsätter twitter-revolutionen trots att Mubarak stängt internet

Öststaternas sammanbrott har fler olikheter än likheter med frihetsdemonstrationerna i arabvärlden

Tunisien samma startskott för arabvärlden som Prag var för Östeuropa

Tunisien mellan Scylla och Charybdis

Twitterdemokratins styrka visar sig i Tunisien

Regeringens dubbelmoral förstör för tunisierna

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Revolutionen i Tunisien är början på slutet på USA:s inflytandet i Arabvärlden"
Men herregud, inflytande ska det vara, inte inflytandet!
Inte ett enda ord om problemet med att Islam i sig är ett totalitärt, misogynt, homofobiskt och totalt odemokratiskt system....
Tunisien kan det gå bra för - välutbildade, i området sett relativit sekulära osv.
Övriga arabvärlden riskerar däremot att gå ur askan och i elden med ett mycket starkt Muslimska Brödraskap på plats i samtliga länder.
Tyvärr tror jag att hr Viktor Abdulal har fel. Antalet "arabiska" någorlunda demokratier, i västerländsk mening, kan nog räknas på ena handens fingrar..
Arabvärlden har hittills alltid haft en viss faiblesse för "starka män" i olika former och folket har fogat sig i det.
Ska jag prestera en gissning så tror jag att sannolikheten för att Tunisien så småningom hamnar i samma fålla är 85%..
Det är lätt att sitta i det tämligen demokratiska Sverige och tycka, eller mera önska, hur det skall gå i Tunisien men oddsen för demokrati är nog inte så bra.
Den demokratiska ådran och traditionen finns helt enkelt inte hos folket.
Det är också oundvikligt att nämna religionen som om jag förstått rätt är en synnerligen hierarkisk sådan där "det i livet bestämmande" kommer uppifrån (i två steg ...) och att para ihop det med demokrati, nej det passar inte ihop, inte samtidigt.
Islamisterna kommer att ta kontroll över varje land som lyckas kasta ut en "diktator", se på Iran...
Usa hatande kulturmarxister är i min mening det största hotet mot de västliga demokratierna, inte Islam eller någon anna religion. Det är dessa vedervärdiga typer som kommer att öppna Pandoras låda.
Stig E-k,
jag tror faktiskt Tunisien har en chans - till skillnad från grannländerna....
Skulle de lyckas så kommer de tyvärr hatas av sina grannländer nästan lika mycket som Israel.
#2 Tror tyvärr att Tunisen också går samma öde till mötes. Har inte pratats om det så mycket i Sverige men i utländsk media verkar analysen luta mer åt det hållet. Man använder religionen som enande kraft helt enkelt. Men är det den typen av styre man vill ha så är det så. Omvärlden ska inte lägga sig i.
Tack Viktor!
En intelligent artikel som SER...i stället för att komma med ytliga ideologiska utfall.
Jag bokmärkar din blogg från och med nu!
#3
Hej Stig E-k!
Varför så utvecklingsdyster? Du skrev:
"Den demokratiska ådran och traditionen finns helt enkelt inte hos folket"
Den fanns inte i Sverige heller...för bara 90-100 år sedan. Min farmor var omyndig tills hon var i 40-årsåldern. Vad vi kan, det kan andra.
Stöd i stället de unga...den lyckliga trend som Viktor pekar på "Vad som är så intressant är att de fokliga upproren i Nordafrika hitills varit sekulära."
Låt mig få återupprepa Viktor Abdulals slutord. Läs det noga. Det går inte att missa budskapet i hans mycket intressanta artikel som tycks finna stöd i trendforskaren Gerald Celentes djärva uttalande om internets påverkan på samhället med start 2011. http://wp.me/p14DsX-18O:
"Vad som är så intressant är att de fokliga upproren i Nordafrika hitills varit sekulära. De har letts av unga människor uppvuxna med internet och dess sociala medier som på ett genuint sätt vill ha förändring. Det hela är en helt ny uppvisning i krav på nationellt självbestämande bland arabländerna utan amerikanskt inflytande. Att det sker utan större islamistiskt inflytande visar delvis på att förändring håller på att ske i Arabvärlden, men kanske främst är det en medvetenhet att man inte på något sätt vill ge USA förbehåll för att stoppa eftersträvandet efter frihet."
#2 Rufsen Olsson, du totalt ignorerar historien. Det islamska Iran var demokratiskt tills USA och Storbritannien störtade den demokratiskt valda regeringen och installerade en brutal diktator 1954. USA hjälpte till att göra Pakistan och Afghanistan till islamistiska stater.
Tramsigt av författaren att underminera islamisterna. Anledningen till att Tunisiens president var mest hatad av alla araber beror just på att han var så extrem emot islam. Det var ingen slump. Att inbilla folk att islamister inte använder sociala medierna likväl är dåligt försök. De som hänger med vet att sociala medier (liksom internet i helhet) används mest och flitigast av islamister i arabländerna (liksom bland araber i väst).
Ahmed?
Menar du att dom här lågutbildade, utblottade, hedersmordsbenägna existenserna hänger med näsan i nätet dagen lång? När du skrev:
"De som hänger med vet att sociala medier (liksom internet i helhet) används mest och flitigast av islamister i arabländerna (liksom bland araber i väst)."
Vad är som jag inte hängt med i?
Varför se allt som händer i skenet av brinnande USA flaggor?
Jag tror att den unga generationen i Tunisien vill ha ett liv som sina släkingar i USA och resten av världen och slippa leva i armod, konflikt och elände som den odemokratiska muslimska livsstilen dömer en till.
Men jag trodde nog det skulle ta uppemot 20 år till innan de tröttnade på sitt omotiverade självplågeri. Förbluffande klarsynta ungdomarna i Tunisien tycks det, så långt.
Bra Viktor Abdulal - stå på dig! Utan optimism hade mänskligheten inte utvecklats.
Givetvis vill de enträgna SD-anhängarna tillika självutnämnda "realisterna" Bo T., Rufsen Olsson, James Bright med flera (var är Martin A.förresten?), och som ägnar dagarna i ända åt att skriva tjatiga kommentarer på Newsmill , inte att Tunisien, Egypten etc skall utvecklas. Om dessa länder blir mer demokratiska är ju SDs blotta existens som "politiskt" parti hotat. Hujedamej!
Det som länderna i Mellanöstern kommer visa de närmsta åren är att SD är Sveriges i särklass mest IRRELEVANTA "politiska" parti.
Så återigen Viktor, Stå på dig!
Revolutionens bränsle utgjordes av socioekonomiska orsaker och inte av demokratiska underskott i systemet, vilket i mångt och mycket är en efterkonstruktion.
En del journalister vill gärna jämföra med östeuropeiska diktaturer innan murens fall 1989 , vilket inte är rätt sätt att tackla det på.
Länderna bakom järnridån hade full sysselsättning men utan åsiktsfrihet eller rätten att varken resa eller flytta. Men medborgarna kunde sitta vid ett dukat bord med mat varje dag.
Tunisiens invånare vill också kunna föda sina ungar. Vem som kommer till makten blir , ur detta perspektiv, egalt. Och demokrati är inte per automatik självskriven .
Viktor, märkliga slutsatser i din artikel, var är bevisen? Att USA skulle stödja diktaturerna hellre än att se sekulära demokratier vinna mark. Marocko har kommit längst i demokratiseringsprocessen, och har alltid varit en västallierad nation under kalla kriget. Kanske kan det vara så, att USA hellre velat stödja sekulariserade diktaturer än att riskera ytterligare islamistiska regimer ta makten som Iran. Vem styr vem av Saudiarabien och USA? Utan USA skulle hela europa prata påtvingad tyska eller ryska. Sydkorea hade legat på Nordkoreansk nivå. Kalla kriget hade fortsatt. Men du kanske har en annan favoritnation som bättre hade kunnat mota kommunism och islamism än USA?
Artikeln hyser nog mer personliga förhoppningar hos VIktor. Den handlar ju troligen inte om politisk realism.
Det är faktiskt riktigt löjligt att fokusera så starkt på USA. Turkiet är den enda muslimska landet i regionen som har en någorlunda fungerande demokrati,. De är det land som är starkast kopplat till USA då de är med i NATO. I Syrien och Libyen är USA:s inflytande mycket litet och de länderna är knappast demokratier.
Det är helt enkelt inte USA:s fel att arabvärlden är odemokratisk, orsaken får du hitta på annat håll.
@Gunner Gomér, Ahmed har tyvärr rätt. Sök lite och du kommer få sen massvis med islamistisk propaganda på nätet. Även på svenska ...
@Peter H, när Iran var demokratiskt så var det inte "islamiskt" utan hade en relativt sekulär maktelit.
@Henrik Ottosson,
fantastiskt att du är en sån SDfobiker att du ska blanda in SD i resonemanget om hur vida Tunisien har en betydligt bättre möjlighet att nå demokrati än ett Egypten där Muslimska Brödraskapet har en starkare ställning.
Att som du påstå att USA är problemet när Islam varit samma smörja i 1400 år är dåligt uppbyggd propaganda från din sida.
Tydligen försökte regimen stänga av de sociala nätverken (i slutet av videoinslaget): http://www.dn.se/nyheter/varlden/folj-utvecklingen-i-egypten-och-grannla...
Jag tror det är viktigt att sluta kasta glåpord mot islam. Vi måste komma ihåg att för varje generation som kommer så föds de rakt in i ett kollektivt tänkande. De ärver islam och om den nya generationen inte vill ha islam så antar jag uppstår den här typen av uppror. Är det inte exakt vad USA vill?
...Om det inte hände som i Iran, där ungdomsrevolutionen stals av de religiösa. Hoppas att det blir en demokratisk revolution av folket, för folket.
USAS maktmissbruk håller på att försvinna. Låt revolutionen komma!
#1 James Bright
"Revolutionen i Tunisien är början på slutet på USA:s inflytandet i Arabvärlden"
"Men herregud, inflytande ska det vara, inte inflytandet! "
Nåja kanske de flesta förstod vad artikelförfattaren menade, något språkforum är väl knappast Newsmill, att vem som helst kan skriva och föra fram sina åsikter är väl ändå det primära.
I övrigt tycker jag att artikelförfattaren fastnat i den förhatliga USA /Israel jargongen.
Vad som nu sker i Mellanöstern, och just nu i Tunisien och Egypten är det ingen som vet, vi kan bara spekulera.
Vad jag tror är, att förändringens vindar är starka, inte minst på grund av eller tack vare Internet.
http://www.youtube.com/watch?v=CeVvMJdvEX8
Leva och Låt leva!
"Det som länderna i Mellanöstern kommer visa de närmsta åren är att SD är Sveriges i särklass mest IRRELEVANTA "politiska" parti."
Ja, det ska vi hoppas på, #15 Henrik Ottosson, men om det tvärtom blir så att det inte uppstår västerländska, liberala demokratier av de överbefolkade korrupta arabiska militärdiktaturerna, då är SD Sveriges i särklass mest relevanta parti.
Eller hur?
"USAS maktmissbruk håller på att försvinna. Låt revolutionen komma!"
#25 Ricky Andersson. Har du tänkt dig en islamistisk, marxistisk eller demokratisk revolution?
#28 = Såklart det egyptiska folket väljer. LEVE REVOLUTIONEN!
Viktor Abdulal
Intressant inlägg!
För oss som inte är akademiskt skolade i statskunskap så vore det
intre´ssent om du kunde utveckla lite av ditt resonemang.
MIn fråga
När det gäller Egyptien anser du att det är "bra" eller "dåligt" att Muslimska Brödraskapet nu deltar i upproret?
Det finns ju alltid en högrisk att uppror mot korrupta regeringar "kidnappas" av ollika maktcentra i landet.
Men de specifika förhållanden som råder i Egyptien har du några reflexioner kring utvecklingen just där?
Förstår att du inte kan se in i framtiden men vore intressant att få ta del av dina tankar kring det.
hälsar C Anderson
Carolin
Jag tror att en del av dina frågor är besvarade på det senaste inlägget i min blogg.
Mvh
Viktor Abdulal. Jag gillar det du skriver om Mellanösternkonflikten. Bilden stämmer väldigt bra med den bild jag själv har.
Du skriver mycket om Israel och vad Israel gör och vad Israel säger men ingenting om vad arabvärlden har för roll i konflikten.
Tycker du att det är bra att palestinierna förvägras medborgarskap i befintliga arabländer?
Vore det inte bra för palestinierna att få en framtid i fred bland sina arabiska bröder på oomstridd arabisk mark istället för att hetsas mot judarna på den lilla landremsan som Israel utgör?
Det är inte USA's inflytande i arabvärlden som är problemet för befolkningen utan helt enkelt Islam som ställer till det.
#18
Hej Tomas Bäcklin1
Jag undrar mycket över en sak du skrev:
"Kanske kan det vara så, att USA hellre velat stödja sekulariserade diktaturer än att riskera ytterligare islamistiska regimer ta makten som Iran. "
Kan det vara möjligt? USA startade ett anfallskrig mot Irak - folkrättsligt illegitimt, anarkiskapande och folkmördande. Mot just Irak - en diktatur som var inne i en starkt sekulär utveckling. Med diktator Saddam vid rodret, hårdhänt hållande islamister på mattan.
Var är din rim & reson?
Herregud vilken ignorans det råder här. USA bryr sig inte ett skit om det sekularisering eller religiös politik. Vi ser ju hur USA stödjer ockupationsmakten Israel i ena handen och i den andra håller med fundamentalistiska saudi. USA styrs av intressen. Som tur är börjar folket vakna i regionen och protestera mot dessa amerikanska nickedockor.
#33 Rufsen Olsson, 2011-01-28, 15:45
"Det är inte USA's inflytande i arabvärlden som är problemet för befolkningen utan helt enkelt Islam som ställer till det."
Jasså, jaha?! Så Rufsen Olsson, du är nu inne på SDs kraftigt förenklade spår igen (för femtioelfte gången).
Jag skulle uttrycka det som att det är fattiga och outbildade människor som förleds tro att religionen ger dem en framtid. Har inte speciellt mycket att göra med vilken religion det är. Lord Resistence Army i Uganda är en kristen fundamentalistisk milis som terroriserar norra Uganda, och skulle de ta över helt blir regionen ganska lika talibanernas Afghanistan.
Eftersom utbildningsnivån är högre i Tunisien än i Egypten är därför sannolikheten för att en demokratisk revolution lyckas högre i Tunisien än i Egypten.
För övrigt den mest bisarra avarten av förvirrad religiositet jag personligen stött på mötte jag hos ett "pursvenskt" Pingstvänspar tillika kristna missionärer i Tanzania. Deras 10-årige son led av en svår öroninflammation med var som rann ur örat, men istället för att gå till läkaren så bad de till Gud (!?). Var de lämpliga som föräldrar?
Liknande kristna fundamentaltister finns det en hel del av i några av de amerikanska delstaterna (Utah, Colorado, Idaho etc), och Knutby har tendenser åt hållet.
#22 Rufsen Olsson, 2011-01-28, 11:27
"Att som du påstå att USA är problemet när Islam varit samma smörja i 1400 år är dåligt uppbyggd propaganda från din sida."
Jasså, jaha igen!??
Du vet alltså inte om att mycket av det kunnande i matematik, astronomi, och logik som de gamla grekerna utvecklade föll i glömska i det kristna medeltida Europa, medan det togs om hand av den muslimska världen.
Islam runt 1000-talet hade inte samma förakt för kunskap som kristendomen hade vid den tidpunkten. Renässensen kunde sedan bygga vidare på detta kunskapsarv när många av moriska rikena föll i Spanien.
För övrigt, några av de mest taggade studenterna jag dagligen möter som universitetslärare i kemi kommer från muslimska länder.
De islamistiska terrordåden och utvecklingen i Tunisien och Egypten bekräftar SD:s farhågor att de extrema islamisterna är ute för att skapa kaos i världen och förbereda ett islamskt samhällsskick. De kuvade människorna luras att tro att detta är vägen från diktatur till demokrati !
Det var naivt av de etablerade partierna att i Riksdagsdebatten jämnställa islamistisk terrorism med historisk terrorism från höger eller vänster eller med galna lasermän ! Att Helena Benaouda som är ordförande i Sveriges Muslimska Råd inte ens kunde hålla terrorismen utanför sin egen familj visar hur de 200 listade utan problem kan han sin bas i Sverige ! Riksdagsdebatten visade att Sverige står handfallet inför problemen som bara Jimmie Åkesson vill ta på allvar !
#27 Bo T, 2011-01-28, 12:37
"Ja, det ska vi hoppas på, #15 Henrik Ottosson, men om det tvärtom blir så att det inte uppstår västerländska, liberala demokratier av de överbefolkade korrupta arabiska militärdiktaturerna, då är SD Sveriges i särklass mest relevanta parti.
Eller hur?"
Så kan man oxå se det. Och är man "realist" ( = pessimist) så är "ja" det givna svaret på din fråga.
Men en enkel liknelse: Om en liten parvel är i färd att lära sig cykla, tror du att det blir lättare för honom/henne att börja cykla om han/hon ständigt får höra "det kommer inte funka för jag tycker inte du har rätt förutsättningar"?
Demokratiutveckligen i Arabländerna måste hejas på av väst, speciellt av Europa. SD gör det rakt motsatta. Man får faktiskt en känsla av att SD-anhängare som du Bo T (och övriga självutnämnda "realister" jag nämnde ovan) helst vill ha islamistiska regimer. Då får ni ju vatten på er kvarn, och kanske fler väljare i nästa val. Det blir vad Edmund Said kallade "The Clash of Ignorance".
Eftersom jag granskat andra delar av SDs program så ser man att mycket av SDs jönsiga "politik" snarare skulle försämra är förbättra integrationen/assimileringen (eller vad man nu vill kalla det).
Edward Said skall det givetvis vara.
#22 Rufsen Olsson, det är det jag säger. USA störtade den demokratiskt valda regeringen i Iran 1953 (inte 1954 som jag skrev) och installerade en diktator.
Vidare så bryr sig inte USA om ifall de stödjer en mer sekulär diktator eller islamister som Mohammed Zia Ul-Haq i Pakistan. (9/11 är Ronald Reagans arv.) Det är också det folk har emot USA: dess opportunistiska utrikespolitik. Från 1973 till 1990 finansierades Pol Pot och de Röda Khmererna av USA (och Kina). Från 1980 till 1988 förde USA ett proxykrig mot Iran. Då hyllades Saddam Hussein, precis som islamisterna i Pakistan och Afghanistan, som heroiska krigare som står på VÅR sida. Om Saddam och Usama bin Laden var på vår sida under 1980-talet, vilken sida var vi på?
#38 Anders Bergstedt, den islamistiska terrorismen är obefintlig jämfört med USAs statsterror. Osama dödade 3000. Bush dödade hundratusentals. Men det är inte ens det stora brottet. Det stora brottet är att Bush är rättfärdigad för att han är vit och kristen. Hade han varit arab och muslim så hade han varit internationellt efterlyst för de brott mot mänskligheten som han begick.
Intressant artikel som ger inblick i situationen. Sociala medier har både sina goda och onda sidor och i fallet nu med Tunisien så kan man ju verkligen se dess goda sidor. Det är glädjande och turligt att den yngre, internetanvändande befolkningen i Tunisien nu tycks ha lyckats få igång ett stort momentum, till skillnad tyvärr ifrån Iran trots att kampen där fortsätter.
Man får verkligen verkligen hoppas att inte revolutionen kidnappas av andra maktspel eller anglosaxiska råvaruimperialistiska ambitioner.
Demokrati, självbestämmande, överblickbarhet, fördelning och transparens tjänar de överlägst flesta på.
Artikeln är så pass rörig och ofokuserad att det är svårt att förstå vad författaren vill få fram.
Om han har funderingar rörande varför arabvärlden mest består av diktaturer medan den kristna världen företrädesvis utgörs av demokratier, kan han hitta en plausibel förklaring i Rutger Palmstiernas artikel med titeln "Så befästes klansamhället" som finns på nätet i Axess Magasin.
Han kommer då möjligen att förstå att detta inte har något med USA att göra, det har helt andra förklaringar. Med en bättre insikt om dessa förklaringar är det lättare att få en ändring till stånd i demokratisk riktning.
#44 Göran Fredriksson, rent nonsens. Tyskland var ett "klansamhälle" fram till 1871. Världen var ursprungligen ett klansamhälle.
Iran var en demokrati, innan den störtades av USA.
Hur villiga folk i väst är att acceptera rasism och fördomar när det gäller araber och muslimer. Iranier är perser.
Re#3 G Gomér.
Vågar nog säga att man INTE kommer att lyckas med sin "revolution". Hänsyftningen till Sverige för länge sen funkar inte.
I dessa länder finns en bakgrundsfaktor som inte fanns (men nu finns) i Sverige, nämligen islam. Islam är en stel oföränderlig rörelse som icke kan modifieras eller förändras. Demokrati är inte förenligt med äkta islam. (Nån anna typ finns inte, antingen följer man alla regler, eller inte..)
Hur skulle fö ett demokratiskt land klara sig, liggandes inklämt mellan andra muslimska länder? Rör vi oss lite österut har vi svaret på den frågan..
Jag väntar bara på den "starke mannen" i Tunisien - och det komemr att hända i Egypten - också. "Brödraskapet" väntar bara på att oron i lander ska bli ännu större..
#45 Peter H, 2011-01-28, 23:34
Och?
Stig Ekeroth # 46
Jaa det är bara att jämföra Cypern vs Turkiska Republiken Nordcypern(Turk & Islam).Vore intressant om du kunde förklara bla Sveriges hållning ur ett demokratisk perspektiv.
Jag hoppas också att detta kan vara slutet för USA:s kontroll över arabvärlden.
Men därefter får arabvärlden skapa sina egna regeringar.
Och jag hoppas att dom är demokratiska.
Men jag har inga illussioner!
#47 Göran Fredriksson, menar du allvar? Är "och" vad du har att komma med? Du spyr en massa rasism och fördomar och det är allt?
#48 TmT, 2011-01-29, 00:54
Jag är INTE någon "Stig Ekeroth" och har heller inte något samband med någon "Ekeroth" inom (sd) !
Varför detta USA hat? USA är en stormakt som, precis som Sverige, skyddar sina intressen runt om i världen. Olja är en livsviktig resurs som ingen tänkande person vill se i händerna på de som vill skada väst till varje pris. Det är inte bara USA som vinner på att vänligt sinnade, om än diktatoriska, ledare hålls under armarna. Problemet är att man vet vad man har men inte vad man får. Idag har vi en skurk vid makten men honom kan vi leva med även om vi inte gillar honom eller hans metoder. Samtidigt är man rädd för att det till slut blir en revolution. En folklig revolution som kapas av fanatiska grupper som islamister eller kommunister. Se bara hur det gick i Iran. Därför är varken USA eller vi intresserade av att folket förtrycks och därför utövas också påtryckningar hela tiden för att diktatorerna skall öppna upp samhället och ge mer makt till folket.
USA hatet, som i väst grundar sig på att USA inte är ett socialistiskt utan liberalt samhälle och i den muslimska världen grundar sig på att USA sprider demokrati, sekularism och personlig frihet, gör att analysen blir förvrängd.
Gör om analysen.
#52
Totte, hej! Du skrev:
"Olja är en livsviktig resurs som ingen tänkande person vill se i händerna på de som vill skada väst till varje pris. "
*kliar mina grå* Du har ju helt rätt i att oljan allt intensivare blivit en maktfaktor, en faktor som underminerar västvärldens ekonomiska herravälde över öst och syd. Underminerar kolonialismen. Premierar stormakter som Kina.
Men vad är din slutsats?
Att vi ska stjäla andra nationers råvarutillgångar, tvinga dem att ge oss oljan?