Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Smygfotografering

Malin Westberg om Smygfotografering

Vem tänker åt dig?

Ett helt folk som inte tänker? Är det möjligt år 2011? Allting handlar om hur vi väljer att belysa olika frågor, vilka värdeord vi använder i samband med informationen och om vi har kunskaper, erfarenheter, i ämnet sedan tidigare. Vad betyder ordet "integritet"?


Om författaren

Jag är Liberaldemokratisk bloggare, pendlar mellan Belgien och Sverige och lever i en komplex värld i ständig förändring.

Wikipedia säger: "Integritet är ett komplext begrepp som på ett personligt plan är förknippat med människovärde, stolthet och självkänsla. Den kan återspeglas i två olika kategorier; som egenskap och som rättighet. Integritet som egenskap syftar på hur väl integrerat och motsägelsefritt någonting är. Integritet som rättighet handlar om respekt till sin person och personliga sfär liksom skyddet mot kränkning av detta."

Så, om jag är motsägelsefull, då har jag ingen integritet? Så svart/vitt kan det väl ändå inte vara? Eller?  Kanske är det just i detta som hela debatten kring övervakningssamhället, fotograferingsförbudet, egentligen borde ligga? På ett högre plan. I ett högre medvetande. Människan är i ständig förändring. Vår värdegrund förändras genom arv, minnen, erfarenheter, påverkan, teknik och så vidare. Vi är kreativa varelser och enormt innovativa. Herregud, inget annat djur har varit lika framgångsrikt i att uppfinna så många sätt att ta död på hela sin art, som Människan! Och inget annat djur har heller varit lika framgångsrikt på att hitta lösningar för artens överlevnad, som Människan...

Här på Internet, en slags bisarr, i sak motsägelsefull, metaexisterande ickevärld, är Människan fri. Fri att röra sig, fri att tänka, fri att uttrycka sig. I vår faktiska fysiska värld är vi bundna till värderingar (motsägelsefulla eller ej) och normer, både begränsande som utvecklande, för att gruppens existens ska fortgå. Vår primära impuls är att överleva vår fysiska värld. Därför ter sig döden så skrämmande för oss, trots att det är det enda vi verkligen vet ska ske.

Men till dess så finns det mycket att tala om, att diskutera, men framförallt att göra! Nej, vänner, det är omöjligt att kräva ett fotograferingsförbud. Det är fullständigt makalöst att komma med ett sådant påstående, i vår moderna tid.

Vi provar ställa frågan: Vad är vi rädda för - egentligen?

I mitt yrke som regissör och konstnär möter jag människor dagligen. Tänkande, självständiga, kloka och intelligenta människor. Det går väl inte på allvar att påstå att jag träffar de enda självtänkande människorna som finns på jorden?! Jag är fullständigt övertygad om att alla människor klarar av att tänka själva!

Därför tror jag också att varenda normalfuntad amatörfotograf klarar av att själv bedöma om materialet (objektet) han fotograferar är "lämpligt". Likaväl som att jag, som tvåbarnsmamma, klarar av att säga till en individ som var på väg att fotografera mina barn på en offentlig plats att "Ge fan i det där annars slår jag sönder kameran, och ditt fula tryne!" Eller klarar ni inte det, ni som förespråkar integritetskränkande förbud hit och dit, att tänka själva och säga ifrån när så krävs? Det tycker jag verkar alldeles för tragiskt, och helt ödeläggande för mänskligheten.

Som jag sa, vi kan #prata om det, eller agera!

Och då kanske vi ska ställa oss frågan så här istället: Vem är rädd för fritt tänkande människor?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32444

13 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Vem är rädd för fritt tänkande människor?"

Präster, imaner, pastorer, batikhäxor, Helle Klein,
svenska medier, Peter Weiderud, Påven, politiker i allmänhet och Göran Hägglund i synnerhet.

Permalänk | Anmäl #1 Charlie Darwin, 2011-01-25, 16:52

Glöm inte Fredrik Reinfeldt, Beatrice Ask, Johan Pehrson, Jan Björklund m.fl.

Folk som tänker skrämmer skiten ur dem!

Permalänk | Anmäl #2 Carl Johan Rehbinder, 2011-01-25, 17:40

Full som en alika. Jag scrollade ner. Längs newsmills artiklar/tesxeter/längs den mänskilga ambition/som (tretton kontorller) och on(vafanärtangenborrsfanskapet) )vampyren newsmill lyckats korpa (ettt heligt djur) åt sig..
Vem tänker åt mig. Jag luutar mig tillbaka i min stol och knäpper händerna.. Varför? Jag vill inte skriva något som skadar mig och de mina. Och de jag känner mig som. Existensiellt.
Konstigt, hur de som förment tar livet på allvar(konstnärer) hatar mig i detta. Konstigt. Och existentiellt (hufan man nu stavar detta förbannde ord, fan ta det ordet, fan ta de som kom på det, fan tå fan och hans moster). Gillimattis.
Och trots att du och jag troligtvis ser helt emot varandra (tvåbarnsmor) så tycker jag väldiggt mycket om dig. Är detta ondska? att tycka om? jjj vvv iiii. Så berusad är jag inte än. Nu. Menskabli! Och fan ta de sista av de rättfärdiga!

Permalänk | Anmäl #4 Martin A, 2011-01-25, 18:30

MARTIN A: Du är denna kvällens hjälte! Här får du av mig:
(läs den långsamt och högt i vardagsrummet)

"Man måste alltid vara berusad. Det är allt: det är det enda det är frågan om.
För att inte känna Tidens förfärliga börda som knäcker era skuldror
och böjer er mot marken, måste ni berusa er utan uppehåll.
Men med vad? Med vin, med poesi eller med dygd, allt efter behag. Men berusa er!
Och om någon gång, på trappan till ett palats, på det gröna gräset i ett dike,
i ert rums dystra ensamhet, ni vaknar, och berusningen redan är förminskad eller försvunnen,
fråga vinden, vågen, stjärnan, fågeln, klockan, allt det som flyr, allt det som kvider,
allt det som rullar, allt det som sjunger, allt det som talar, fråga vilken tid det är;
och vinden, vågen, stjärnan, fågeln, klockan, skall svara er:
»Det är tid att berusa sig! För att inte vara Tidens plågade slavar, berusa er utan uppehåll!
Med vin, med poesi eller med dygd, allt efter behag.«

Berusa er - av Charles Pierre Baudelaire (1821-1867)

ha en bra kväll!
Malin Westberg

Permalänk | Anmäl #5 Malin Westberg, 2011-01-25, 19:48

Boddeklkaire! Ack, den flicka som lärde mig den dikten hette maiken och kom från norrland och jag står ännu i hennes skuld!
Och nu har jag hunnit bli paraplutisk! Var är skärmen! ? V ! = ? Där var den!!!!!!!
Och du är min hjältinna, men så har jag ett hårt sinne.

Permalänk | Anmäl #6 Martin A, 2011-01-25, 19:58

Ack, som man är! Att vara begränsad till sig själv? Men att svika sig själv? är det värt att beundra? INGALUNDA! Jag är jag, möt mig i hades. Neråt är min riktning.

Permalänk | Anmäl #7 Martin A, 2011-01-25, 20:12

En gåva förtjänar en motgåva. Det finns en dikt jag aldrig kunna bli fri ifrån En äcklig engelsk dikt. En människa som är större, nej, inte större, djupare, nej inte djupare, en mer onaturlig människa än jag. En människa som i sin arrogans förstår mindre av livets fundament än jag. Men en människa som bättre ger ord åt livets höjjd (eller är det misär?) än jag:
Margaret, are you grieving
Over Goldengrove unleaving?
Leaves, like the things of man, you
With your fresh thoughts care for, can you?
Ah! as the heart grows older
It will come to such sights colder
By & by, nor spare a sigh
Though worlds of wanwood leafmeal lie;
And yet you wíll weep & know why.
Now no matter, child, the name:
Sorrow's springs are the same.
Nor mouth had, no nor mind, expressed
What héart héard of, ghóst guéssed:
It is the blight man was born for,
It is Margaret you mourn for.

Nåväl, oavsett hur illa jag tycker om Gerard Manley Hopkins så är hans själ större än min. Om det kan ingen tvista.

En annan vacker och beundransvärd (men vidrig) människa jag stött på är:
http://www.economist.com/node/13055783
Jag gråter och vill falla på knä när jag tänker på hennes ståtlighet. Jag skulle vilja ge mig ut på en pilgrimsresa tillägnad alla människor med stor själ (som Anastasia) men min rygg mot min väggg här hemma ger mig noblare (enligt mitt tycke) fokus.

Permalänk | Anmäl #8 Martin A, 2011-01-25, 21:14

Coffee! Gudars skyming vad vacker hon är!

Permalänk | Anmäl #9 Martin A, 2011-01-25, 21:23

Det är tur för regeringarna att människorna inte tänker.

Permalänk | Anmäl #10 Robert Pettersson, 2011-01-25, 21:54

Gunilla Madegård - du antyder att du kan mer om kommunikation än Malin, men förfaller ändå till vulgara härskartekniker av parodiskt slag.
"Lilla vän"?

Skärpning!

Jag kan bara spekulera i vilka hämningar du har som skapar den sortens frustration som du projicerar ut på din omvärld - i det här fallet Malin. Terapi kanske vore något för dig?

Permalänk | Anmäl #12 Carl Johan Rehbinder, 2011-01-26, 07:27

"Ett helt folk som inte tänker? Är det möjligt år 2011?"
-Jag tror visst att folket tänker inviduellt, även om vi ibland behöver lite riktlinjer.

"Därför tror jag också att varenda normalfuntad amatörfotograf klarar av att själv bedöma om materialet (objektet) han fotograferar är "lämpligt"."
-Jag håller med men problemet gäller givetvis de som inte är normalfuntade, precis som övrig måttfull verksamhet som övergår i övergrepp.

"Likaväl som att jag, som tvåbarnsmamma, klarar av att säga till en individ som var på väg att fotografera mina barn på en offentlig plats att "Ge fan i det där annars slår jag sönder kameran, och ditt fula tryne!""
-För det första är alla människor kanske inte lika vaksamma, förberedda och aggressiva som du utan behöver stöd i lagen för att skydda sig.
-För det andra trodde jag att frågan i huvudsak gällde smygfotografering och det betyder ju att den som blivit fotograferad inte märkte det förrän i efterhand. Skall man slå sönder trynena på dem i efterhand också?

Vad är vi rädda för - egentligen?
-I det här fallet, att få vår integritet kränkt.

Vem är rädd för fritt tänkande människor?
-I det här fallet, offren som t.ex får underlivet smygfotograferat eller blir smygfilmade i sovrummet av dessa fritt tänkande människorna.

Vad det gäller dikter och andra inlägg som inte har med debatten att göra alls så håller jag med #13 Gunilla Madegård att det kan du väl skriva nånstans där övriga slipper se eländet.

Permalänk | Anmäl #15 Ludvig Nyberg, 2011-01-26, 14:55

Hej Gunilla och Ludvig (ja, och ni andra med)! Joo, jag skulle gärna kommentera om det fanns något att kommentera, vilket jag tyvärr inte anser att det gör. Jag har ingen orsak att försvara någonting av vad jag skrivit varken här på Newsmill eller på andra platser, eller mitt yrke och konstnärsskap.
När det kommer någon mer intressant kommentar eller ett inlägg av betydelse (och värt tiden det tar) då diskuterar jag gärna vidare.
Ha en trevlig kväll!
Vänligt, Malin
PS) Nu skriker ni säkert "härskarteknik" bara för att jag "satte ner foten" ;D Get a grip, för 17!

Permalänk | Anmäl #16 Malin Westberg, 2011-01-26, 20:33

Eftertankens kranka blekhet..
Att vara mitt emellan nykterhet och för paraplutisk för att hitta fram till tangentbordet är ett dåligt tillstånd som bör undvikas.
Hursomhelt tycker jag Malin Westbergs tankar är läsvärda, fräsha och intressanta, oavsett om jag håller med eller ej. Det kommer mycket nytt nu, jag har läst en del unga skribenter som förstår så mycket mer än de gamla. Vanligen tänker jag tvärtom.

Permalänk | Anmäl #20 Martin A, 2011-02-02, 21:03

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.