"Det finns ingen israelisk regering som har haft som politik att driva ut palestinierna i Jordanska öknen eller att palestinierna ska leva i bantustans efter modell från Sydafrikas apartheid. "
Kanske inte uttryckligen, men endera är den oundvikliga konsekvensen av den politik med utökade bosättningar som Israel hela tiden ägnat sig åt. Tittar man på israeliska kartor är det dessutom vanligt att även Västbanken ("Judea och Samarien") räknas helt och hållet till Israel. T ex vart det mindre skandal när sådana kartor användes i turistannonser för Israel i England.
"Det kanske är svårt att förstå men med vissa fiender går det inte att förhandla så länge de själva utesluter förhandling som metod."
Det är precis lika svårt att förhandla med folk som visserligen kan ägna hur mycket tid som helst åt förhandlingar, men bara gör det för att vinna tid medan de lägger under sig mer och mer mark tills det inte finns något kvar att förhandla om. Så här skrev David Ben Gurion i ett brev till sin son redan 1937:
"A partial Jewish state is not an end but a beginning," Ben-Gurion wrote. "The establishment of a state, even a small one, will serve as powerful leverage in our historic efforts to redeem the land in its entirety ... We will organize a sophisticated defense force, an elite army - I have no doubt our army will be one of the best in the world - and then I am sure nothing will prevent us from settling the whole land, either in mutual agreement with our neighbors or another way."
Någon som är förvånad att folket som bodde där innan sionisternas intåg inte var så roade?
Ulf diskussion om antisemitism är den gamla vanliga unkna där Israels försvarare alltid får det till att all kritik eller förslag om åtgärder mot Israel är antisemitism. Utan tvivel har Bauer rätt att en åtgärd som riktar sig mot alla judar är antisemitisk, däremot är en åtgärd som riktar sig mot israeler det inte. Har Gahrton eller någon annan föreslagit en akademisk bojkott mot alla judar, oberoende av var de bor? Skulle inte tro det! Israel kan inte vara immunt mot alla åtgärder bara för att staten har en judisk majoritet.
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2011-01-25, 19:45
Det mest tragiska i sammanhanget är att Israel är en demokrati.
Hur ska då de underbara länderna runt om, vilka saknar denna tradition och där alla sanna Israelvänner gärna skulle vilja bo, få komma till tals?
Permalänk | Anmäl
t, 2011-01-25, 20:11
*hmmm*
Löper islamismens trådar verkligen samman i Iran?
Vad är detta Ulf Öfverberg? Har du förlorat förståndet eller ägnar du dig åt sunniislamistisk krigspropaganda?
85% av alla muslimer tillhör "sunni", dvs den trosinriktning som SaudiArabiens diktatorer verkar för - ekonomiskt, militärt och politiskt. 15% av världens muslimer tillhör "shia", dvs den trosinriktning som Irans ayatollor står för.
Det är sunnimuslimer, ekonomiskt understödda av SaudiArabien som står för huvddelen av de islamistiska terrordåden...och för huvuddelen av islamismen i världen.
Vad håller du på med?
§§§
Jag bifogar en artikel, skriver av Judar för Israelisk-Palestinsk Fred...med en helt annan analys av vad "läckorna" nu ger oss av kunskap.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bildts-politik-for-mellanostern-ett...
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-25, 20:45
Hehe, precis när jag såg vem som stog bakom denna artikel fick jag klart för mig vilken typ av text jag skulle få läsa och som följer Hasbarans alla principer. Pravda-feelingar får man när man läser din artikel Ulf. Låt oss se på din teknik.
*Propganda "Vi är ett offer och kan därmed strunta i freds-talk med pal. araber, vi kan förtrycka, ockupera, annektera och massakera folk hur länge vi vill" osv
*Glorifierande av den sionistiska staten : Demokrati? Tjena, varför ges då inte komplett medborgarskap för araber?
*Lögner om Israels grannskap - Israel har kärnvapnena idag och dess hot mot Syrien, Libanon, Gaza, Iran bådar inte gott. Israel har attackerat Irak, Syrien och hotar andra länder i regionen. Israel är ett hot som även presenterats i undersökningar från mellanöstern. Netanyahu, Lieberman, Barak hotar att invadera dessa länder några gånger i månaden, men för dig är det såklart helt ok eftersom det är ju inte judar. Lille Ulf-propagandist borde kolla in denna informativa film innan han hetsar för ytterligare ett krig av Israel. http://www.youtube.com/watch?v=QX7rH4egQBU
Och varför och framför allt hur skulle man acceptera en ockupationsmakt? Varför skulle man acceptera en makt som förtrycker, ockuperar, annekterar och utövar apartheid? Hur ska man kunna acceptera en stat när staten i fråga inte har utmålade gränser? Ulf, varför kräver inte du att Israel ska acceptera en Palestinsk stat? Din inkonsekvens stavas HYCKLERI. Det var ingen som kunde acceptera Hitlers ockupation och det var ingen som kunde acceptera Sydafrikas apartheid och terror i slutet. Det är på den vägen Israel går.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 00:15
Even better: http://www.mohammadmossadegh.com/news/rumor-of-the-century/
Mytspridningen måste demoleras.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 00:27
Lögnerna om att Israel vill ha fred är också ett av Hasbarans flitigaste bastionargument.
1. Varför avböjer då Israel HELA ARABVÄRLDENS fredsfördrag ("arab peace initiative")?
2. Varför hoppar Israel av den pågående fredsprocessen när man konstruerar fler ILLEGALA bosättningar? Varför fortsätter Israel att ILLEGALT ANNEKTERA den östra delen av Jerusalem?
3.Varför pågår den ILLEGALA blockaden fortfarande om Israel vill ha fred?
4. Varför gick netanyahu på val till på valordet "not an inch" i relation till hur mycket Palestinska araber skulle få tillbaka av sin illegalt ANNEKTERADE och OCKUPERADE mark?
Varför hotar Israel sina länder om de vill ha fred?
Inte ens nu när Abu Mazen kunde godkänna både en judisk stat och när han kunde acceptera bosättningar utom 1 svarade Israel NEJ.
Vi kan hålla på i evigheter. Den zionistiska regimen har inget intresse av att följa lagens deklarering det är det som gör att Israel är ett stort "menace" för m.östern.
Sanktioner och bojkott mot detta destabiliserade och vettlösa nation måste påläggas.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 00:36
OK Nurmela...
Men kan du förklara hur i allt glödheta Ulf Öfverberg lyckas påstå att islamismens trådar löper samman i Teheran, bland shiamuslimer? När det faktiskt är den sunnimislimska diktaturen SaudiArabien som ekonomiskt och militärt stödjer t ex Hamas. Och finansierar större delen av islamism - krigisk eller ej.
All krigspropaganda står mig upp i halsen!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-26, 00:42
#10 = Håller med, den agiterande och krigsretoriken kryddat med lögnerna gör mig livrädd för zionisterna och Israels ledande politiker. Det finns ingen organiserad grupp i världen som zionister som pressar för ett krig i mellanöstern så hårt i samma veva som man havererar samtalen med PLO/Pal. araber. Zionisternas främsta grupp Aipac är horrendös eftersom de har direkt koppling till Vita Huset alltså en stor makt att påverka ledande politiker och kongressen.
Ett boktips är "The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy" en mäkta populär bok om zionismens lobby i USA och vilken makt de innehar.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 01:09
Hur vore det om alla "duktiga" svenskar som så ivrigt talar om för israelerna hur de ska lösa sina samlevnadsproblem med araberna, istället tog itu med svenskarnas snabbt växande samlevnadsproblem med araberna i Sverige?
Gör rent i ert eget hus först, innan ni, användbara idioter, kommer med era aningslösa, enfaldiga, godtrogna råd!
AIPAC är starkt därför det är förankrat i det amerikanska folket, som till skillnad från det svenska folket, inte har för avsikt att begå nationellt självmord, och underkasta sig islam.... i toleransens namn.
Israels fiender är också Sveriges, Europas och hela den västerländska civilisationens fiender. Bevis serveras dagligen över hela Sverige. Och värre blir det... Smaklig måltid!
Permalänk | Anmäl
no2islam, 2011-01-26, 07:49
"Det finns ingen israelisk regering som har haft som politik att driva ut palestinierna i Jordanska öknen..."
Det är det som är felet, Ulf Öfverberg, för det skulle omedelbart slå undan benen för alla fantasier om att utplåna Israel och judarna och istället sätta fokus på arabvärldens interna ansvar för sina egna flyktingar.
Att avträda territorium har testats bl.a. i Gaza och resultatet visar entydigt att det är fel väg att gå.
När Israel spelar enligt de regler som gäller i Mellanöstern kommer respekt och fred.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-26, 08:20
"Varför avböjer då Israel HELA ARABVÄRLDENS fredsfördrag ("arab peace initiative")?"
Ricky Andersson. Skulle du ingå en fred med en motståndare som startat krig mot dig med det uttryckliga målet att utplåna dig med alla medel?
Dessutom känner du väl till att "fredsförslaget" kräver hemvändanderätt för samtliga palestinier vilket innebär arabisk majoritet i Israel, dvs i praktiken Israels utplåning.
Arabinitiativet är alltså inget fredsförslag men det är tydligen en del som låter sig luras...
Naturligtvis kan ingen verklig fred mellan Israel och arabvärlden uppstå så länge arabvärlden styrs av en ideologi som pekar ut judar som fiender.
Men genom separation av judar och araber kan en fredsliknande vapenvila uppnås och det är det Sverige borde stödja istället för som nu pumpa in miljarder i den palestinska terrorfabriken.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-26, 08:35
#16 : Om du bemödade dig att läsa min länk så säger han inte det, det är en lögn som blivit debunked att antal gånger men zionister vill gärna klamra sig fast vid mytbildning för att fortsätt kunna ockupera, annektera, förtrycka det palestinska folket och för att kunna hota närliggande länderna och äventyra freden.
Sen får du allt läsa på på Hamas. De godkänner den palestinska staten på marken innan Israels ockupation 1967 som hela världssamfundet - det är Israel själva som säger nej och förstår fredsförhandlingarna till något sådant (som senaste leaks bevisat spelar det ingen roll om Mazen så tillät de flesta ILLEGALA bosättningar, att han kunde ACCEPTERA en judisk stat, att han kunde sänka 'refugee' nivån som skulle få återvända till 10000 men Israel har avböjt allt. Sen bör du kanske uppdatera dig lite istället för att sprida mer lögner och propaganda:
http://palestine-studies.org/journals.aspx?id=7087&jid=1&href=fulltext
Intressant att dina direktcitat finner jag på rasistiska bloggar en masse utan någo reff till transkript osv. Ett typiskt zionistteknik för att sprida lögner, men trots allt praktiseras ju en apartheid i den zionistiska regimen. Tyvärr men spelet är verkligen slut på era lögner, den etniska rensingen pågår än idag, ockupationen pågår än idag, annekteringen pågår än idag, bosättningspolitiken pågår än idag. Alla i strid med internationell rätt. Israel bygger verkligen på en expansionistisk ideologi för fred har vi ju uppenbarligen kommit övernens om att det är inte Israel intresserad av.
Sanktionera detta vettlösa land en gång för alla, betänkt även att detta land har struntat i majoriteten av ca 240 FN resolutioner (bindande och ickebindande). Det är en laglös stat!
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 11:14
Aris #16, du glömde biten i samma tal där Ahmadinejad jämförde Israels försvinnande med Sovjets, viket som bekant "utplånades" genom en politisk revolution inte genom något krig, eller där han i en intervju i amerikansk TV förklarade att vad han ville se var en folkomröstning där både judar och palestinier fick delta. Sen talar du om "grannar". Iran är inget grannland till Israel, det finns inte ens något land som gränsar till dem båda.
Citatleken som du ger dig på är kul, vad sägs t ex om följande av Ovadia Yosef, andlig ledare för israeliska regeringspartiet Shas:
"Goyim were born only to serve us. Without that, they have no place in the world – only to serve the People of Israel,”
“Why are gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat"
eller hans åsikt om araber 'It is forbidden to be merciful to them. You must send missiles to them and annihilate them. They are evil and damnable.''
Hur skulle du agera med sådana grannar, Aris?
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2011-01-26, 11:25
The Guardian, som publicerade Wikileaks om förhandlingarna mellan Palestinska myndigheten och Israel, ville bevisa sin egen ståndpunkt om att Israel har skulden för att fredsförhandlingarna bröt samman. Därför låter tidningen bli att citera ett av den palestinske förhandlaren Saeb Erekat viktigaste uttalanden: Israelerna vill ha tvåstatslösningen, men de litar inte (på oss). De vill ha den mer än du tror, ibland mer än palestinierna."
http://justjournalism.com/the-wire/palestine-papers-erekat-says-israel-w...
Permalänk | Anmäl
Lisa Abramowicz, 2011-01-26, 12:20
""We must continue to fight Hamas just like the United States did with the Japanese in World War II,”
- Sagt av israels ultranationalistiska utrikesminister Avigdor Lieberman. Han vill alltså använda kärnvapen mot det palestinska området!
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 12:59
"#21 = Shas andliga ledare, Shas sitter i Knesset. Här bevisas åter din rasism mot icke-judar då du inte har något problem med Yosef som hetsar mot att förinta palestinierna.
#22 Ricky Andersson, 2011-01-26"
Och Jimmie Åkesson är din andliga ledare enligt din slutledning.
Intressant.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-26, 13:04
#26 - USA släppte 2 atombomber över Japan, att han just nämnde Japan är just för att det är det enda gångerna USA tillämpat atombomber.
Här har du lite mer rasistlektyr av Lieberman:
Some of Avigdor Lieberman's infamous statements:
# In 1998, Lieberman called for the flooding of Egypt by bombing the Aswan Dam in retaliation for Egyptian support for Yasser Arafat.
# In 2001, as Minister of National Infrastructure, Lieberman proposed that the West Bank be divided into four cantons, with no central Palestinian government and no possibility for Palestinians to travel between the cantons.
# In 2002, the Israeli daily Yedioth Ahronoth quoted Lieberman in a Cabinet meeting saying that the Palestinians should be given an ultimatum that "At 8am we'll bomb all the commercial centers ... at noon we'll bomb their gas stations ... at two we'll bomb their banks ..."
# In 2003, the Israeli daily Haaretz reported that Lieberman called for thousands of Palestinian prisoners held by Israel to be drowned in the Dead Sea and offered to provide the buses to take them there.
# In May 2004, Lieberman proposed a plan that called for the transfer of Israeli territory with Palestinian populations to the Palestinian Authority. Likewise, Israel would annex the major Jewish settlement blocs on the Palestinian West Bank. If applied, his plan would strip roughly one-third of Israel's Palestinian citizens of their citizenship. A "loyalty test" would be applied to those who desired to remain in Israel. This plan to trade territory with the Palestinian Authority is a revision of Lieberman's earlier calls for the forcible transfer of Palestinian citizens of Israel from their land. Lieberman stated in April 2002 that there was "nothing undemocratic about transfer."
# Also in May 2004, he said that 90 percent of Israel's 1.2 million Palestinian citizens would "have to find a new Arab entity" in which to live beyond Israel's borders. "They have no place here. They can take their bundles and get lost," he said.
# In May 2006, Lieberman called for the killing of Arab members of Knesset who meet with members of the Hamas-led Palestinian Authority.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 13:10
Någon med den vettlösa signaturen no2islam sa att AIPAC är förankrat hos det amerikanska folket. Detta kan inte vara mer osant. AIPAC representerar ca någon procent av det amerikanska folket och har ca 100 000 medlemmar. Anledningen till att AIPAC har tagit över den amerikanska senaten och kongressen är att organisationen har starka finanser. Finanser styr amerikas politik. Inte representation utifrån folket.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2011-01-26, 14:08
Det börjar hända nåt inom Svensk Israelinformation. Lisa A har börjat problematisera det faktum att familjerätten i Israel, precis som i Muslimska länder, ligger i prästernas händer vilket göder rasismen i båda systemen.
Nu tillstår Ulf Ö att bosättningarna är ett av Israel medvetet hinder för fred.
Men helt framme är dom inte. Angående Israels planer på att göra Palestina till ett bantustan rekommenderar jag regelbunden läsning av dagstidningen Haaretz. Där har pågått en bekymrad Israelisk debatt åtminstone sedan 2003 av klarsynta skribenter som Levy och Hass om att samtliga erbjudanden till palestinier varit just bantustans, uppdelade i isolerade enklaver och omöjliga att kunna administrera och utveckla.
Trots Ulf Ö:s försäkran är Israels planer på palestinskt bantustan helt enkelt sant.
Lycka till med fortsatt klarsyn. Det enda som kan rädda Israel till en framtid i fred är att sluta mörka deras dubbelspel.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-26, 18:22
Är det något Israelhatarna har gemensamt, så är det ett totalt ointresse för mänskliga rättigheter och demokrati så snart det rör andra länder än Israel. Utan att påstå att Israel är perfekt på något sätt, så är det utan tvivel så att man - hur man än mäter - kan konstatera att Israels försyndelser i relation till mänskliga rättigheter och demokrati är en fjärt i universum i jämförelse med samtliga muslimska och kommunistiska stater, plus ett antal stater som varken är muslimska eller kommunistiska.
Så man kan ju verkligen fråga sig hur det kommer sig att Israelhatarna bara bryr sig om vad Israel gör och inte gör, men t e x är helt bekväma med vad exempelvis den sudanesiska regimen har ägnat sig åt - folkmord? Hundratusentals mördade, miljoner fördrivna från sina hem åstadkommer inte ens blinkning hos Israelhatarna. Varför? Svaret är självklart: Israelhatarna är i själva verket antisemiter - det är av hat mot judarna de hetsar mot Israel - inte av omsorg om palestinierna eller en enda annan människa.
Ricky Andersson, Olof Lindberg, Gunnel Gomér som gärna skriker "rasist" så fort någon kritiserar någonting som har med islam att göra, bryr sig inte ens om det faktum att 100-tals miljoner muslimer runtom i världen lever under svåra förhållanden p g a ANDRA MUSLIMERS FÖRTRYCK.
Det finns inga ord som kan beskriva det förakt jag känner för ett sånt förhållningssätt.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-01-26, 18:41
Jag blir fundersam över Ulf Ö:s syn på rasism.
Att bojkotta Israel är enligt honom per definition antisemitiskt. Jag gissar att det beror på att Israel är en judisk stat och eftersom Israel är semitiskt så blir kritik antisemitisk. Israel har helt enkelt bestämt att staten och folkgruppen är ett.
Du får ursäkta, men för en antirasist är det där svårt att acceptera. Och för många judar som inte vill att övergrepp och olagligheter ska utföras i deras namn är det naturligtvis för jäkligt.
Omvänt antar jag att bojkott mot Gaza inte är rasistisk eftersom Hamas inte bestämt att Gaza är en stat där maktinnehavet är reserverat för människor av arabisk härkomst.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-26, 18:42
Johan X#32
Varför ska vi debattera saker som alla är överens om?
Vilka skribenter i NewsMill försvarar övergreppen i Sudan? Var finns en skönmålade Svensk Sudaninformation? Vem anklagar kritiker av förtrycket i Sudan för att vara rasister mot sudaneser? På vilket sätt stöder Sverige och våra allierade förtrycket i Sudan? Får medlemmar av Sudans stadsledning Nobels fredspris?
Alla är överens om att det finns värre skurkstater än Israel.
Vad vi inte är överens om är att Israel också är en skurkstat. Dessutom kallar dom sig demokrati och fredssträvande. Jag vill inte ha dom där begreppen nersolkade.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-26, 18:57
Johan X#34
Jag förstår att du gillar Israel eftersom du förespråkar rasåtskillnad.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-26, 19:00
#31 = Håller med, en självrannsaken hos dessa propagandister verkar vara på ingång. Bättre sent än aldrig.
#33 = Typiskt argument hos zionister att säga att kritik=antisemitism, konstigt nog är den Israeliska staten den främsta att pressa att USA skulle sanktionera både Iran och Irak. Enligt Ulfs retorik måste då den israeliska regimen vara rasist mot araber och perser.
Nej Ulf, kritik mot Israel kommer aldrig sluta. Och Ulf, varje gång du använder ordet antisemit i otid förlorar det värde, tänk på det.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 19:01
#35
"Alla är överens om att det finns värre skurkstater än Israel.
Vad vi inte är överens om är att Israel också är en skurkstat. Dessutom kallar dom sig demokrati och fredssträvande. Jag vill inte ha dom där begreppen nersolkade."
Börja med att definiera begreppen skurkstat, demokrati och fredssträvande. Jag inbillar mig att din tolkning av begreppen är helt skild från deras sanna betydelse med tanke på de politiska och moraliska preferenser du har gett uttryck för i ett otal trådar här på Newsmill. Och nämn sedan minst 100 länder i världen som är sämre på att erbjuda mänskliga rättigheter och demokrati än Israel är och förklara sedan för mig varför jag bara läser en massa "kritiska" inlägg från dig som handlar om Israel - men inte ett enda av dessa andra 100 länder.
#36"
Jag förstår att du gillar Israel eftersom du förespråkar rasåtskillnad."
Det där är en renodlad projektion med tanke på hur du ställer dig till den politisk som bland annat Hamas förespråkar. Men du får börja med att slå upp ordet projektion och fundera på hur det kan appliceras på dina utsagor.
#37
"Håller med, en självrannsaken hos dessa propagandister verkar vara på ingång. Bättre sent än aldrig."
Det önskar jag att jag hade kunnat säga om dig. Men i ditt fall tror jag inte att det ens är möjligt.
"Typiskt argument hos zionister att säga att kritik=antisemitism, "
Typsikt argument hos antisemiter att förneka att dem är antisemiter.
"Och Ulf, varje gång du använder ordet antisemit i otid förlorar det värde, tänk på det."
Typiskt argument hos antisemiter: Man ska vara försiktig med att använda ordet när det är relevant, eftersom antisemiter inte gillar att kallas för vad de är. Däremot är det ingen risk för att ordet islamofob urvattnas, trots att Ricky gärna använder det 5000 ggr varje gång ordet muslim förekommer i ett inlägg. Så detta är Rickys logik:
1. Man ska inte kalla antisemiter för antisemiter. Och skriver man ordet "antisemitism" för ofta, så kan det urvattnas.
2. Man ska kalla människor islamofober fast de inte är det. Och skriver man ordet "islamofob" 1 miljon ggr, så kan det inte urvattnas.
Logiskt och genomtänkt, inte sant?
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-01-26, 20:01
Johan X#38
Kul.
Med tanke på att du i klartext i #34 slog fast att araber hör hemma i arabländer och att jag inte har uttryckt någon åsikt om Hamas politik kan man ju fundera på vem av oss som behöver begrunda begreppet projektion:-)
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-26, 20:27
Gunnel, "All krigspropaganda står mig upp i halsen!"
Om det gäller alla inblandade parter så kan jag kan bara instämma och jag hoppas att mitt instämmande får vara kvar och att ingen anmäler det till censorerna.
Mvh
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-01-26, 20:42
#39
"Med tanke på att du i klartext i #34 slog fast att araber hör hemma i arabländer och att jag inte har uttryckt någon åsikt om Hamas politik kan man ju fundera på vem av oss som behöver begrunda begreppet projektion"
Hmm. Jag förstår att du försöker plocka en poäng - fast det funkar inget vidare för dig. Araber hör hemma i arabländerna, svenskar i Sverige, och kineser i Kina ...vad är ditt problem med det mer specifikt?
Jag noterar också att du inte klarar av att definiera begreppen "skurkstat", demokrati och fredssträvande. Samma slags problem verkar du ha med begreppet "projektion". Dessutom verkar ditt minne brista när det gäller din egen syn på Hamas.
Ditt beteende är helt begripligt med tanke på de åsikter du företräder i ämnet.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-01-26, 21:09
Johan#41
Mitt problem mer specifikt är att din syn på nationalitet är rasistisk.
Du och BoT är samma andas barn, om ni nu inte är samma person.
Rasåtskillnad är er lösning på konflikten i MÖ.
Att ni torgför er åsikt så öppet är däremot inte ett problem för mig. Det visar bara att min åsikt är rimlig, nämligen att den som försvarar en judisk stat eller en arabisk stat eller en kurdisk stat inte kan anse att människor av alla härkomster har samma värde.
Det anser jag.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-26, 21:30
#41 = Som sagt, använd inte antisemitkortet i otid, de förlorar värde varje gång. Rasistiska och ockuperande nationer som Israel ska kritiseras.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 21:39
#43
1. Man ska inte kalla antisemiter för antisemiter. Och skriver man ordet "antisemitism" för ofta, så kan det urvattnas.
2. Man ska kalla människor islamofober fast de inte är det. Och skriver man ordet "islamofob" 1 miljon ggr, så kan det inte urvattnas.
Rätt uppfattat, inte sant? Om du hade låg trovärdighet innan, så har du ingen alls nu.
#42
" Mitt problem mer specifikt är att din syn på nationalitet är rasistisk.
Du och BoT är samma andas barn, om ni nu inte är samma person.
Rasåtskillnad är er lösning på konflikten i MÖ."
Ditt problem är att du är rasist - mot judar. Därtill är du allt annat än realist. Är det bättre att det pågår ett evigt krig än att de krigande parterna skiljs åt? Eller föredrar du att muslimerna begår folkmord på judarna än att problemet löses genom att araberna tar hand om det problem de själva har skapat och upprätthåller?
Pk-tugget som du håller på med är inte relevant och hjälper inte en enda människa i Mellanöstern - det är tydligt även för den mest blinde. Det jag och BO T förespråkar är det enda vettiga och långsiktigt hållbara alternativet. Jag förstår att det inte tilltalar dig - du föredrar blodbad framför fred.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-01-26, 22:34
#44 : Jag gav dig bara ett tips, använd du ordet mer, snart har både ordet och argumentet helt utvattnats hur ska du då bemöta kritik mot Israel?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-26, 22:45
Jag har svårt att inse vad som är ironi och vad som inte är det, i denna artikeln.
Det har tjatats i oändlighet om att judarna är illegala i Judéen/Samarien men araberna är våldsamt legala överallt vad de än hittar på. De har ett dussin personer i Knesset som inte gör ett dyft för att befrämja någon fred med omgivningen, men Israel får inte klassas för demokratiskt eftersom de är tvungna att gardera sej mot det massiva hatet som ändå kommer från många israeliska araber - samtidigt som undersökningar visat att de inte vill bo någon annanstans än i Israel. Inklusive araber i östra Jerusalem. http://israelisverige.info/?p=4996 och http://israelisverige.info/?p=5020
Det evinnerliga tjatet om att det är olagligt för judar att bo i Judéen/Samarien betyder att folk glömt att läsa
1) San Remoavtalet 1920 som fortfarande är internationell lag, http://israelisverige.info/?p=6
2) vad §242 säger, här förklarat av en som var med och komponerade denna rekommendation, ej lag, http://israelisverige.info/?p=525
3) Osloavtalet gav Arafat kontroll över Area A, B MOT VILLKOR ATT HAN STOPPADE terror och hatpropaganda annars får han det inte. Han har inte gjort någorlunda och inte hans efterföljare heller. OCH samtidigt skrev Arafat under på att Israel ska ha kontroll över area C där alla judarna bor och där områden kritiska för Israels säkerhet, ligger. Karta på http://israelisverige.info/?p=2322
Hur absolut nödvändiga dessa säkerhetsområden är nu när Israel har raketer riktade mot sej från norr och söder, ses lätt på http://israelisverige.info/?p=4549
Kanske jag är sionist eftersom jag påpekar dessa självklarheter - so what? Att stora starka FN under en period av tillfällig sinnesförvirring deklarerade mej för rasist eftersom jag anser att Israel har rätt att försvara sig - nå FN har länge varit ett tillhåll för antisemitiem enligt EU:s definition av ordet. Både människorättsrådet och Ban Ki Moon är ökänt vinklade, se http://www.cnsnews.com/news/article/ban-ki-moon-and-un-human-rights-council
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2011-01-26, 23:56
#33 = Stämmer bra. Det största anisemiterna är sionisterna som sammankopplar alla judar med Israel.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-27, 00:09
#49 = Ytterligare en person som vill sammankoppla alla judar med Israel. Du antar att judar är som en likformig/enhetlig grupp av personer, tja att det bara finns 1 judisk mentalitet. Är inte det antisemitism?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-27, 09:39
"...den som försvarar en judisk stat eller en arabisk stat eller en kurdisk stat inte kan anse att människor av alla härkomster har samma värde."
#42 Olof Lindberg. Väldigt märklig logik.
Anledningen till att Israel behövs är att landet är enda möjligheten till fria judars existens i Mellanöstern, något som antisemiter givetvis inte kan acceptera.
Så vad är viktigast, den intensivt hycklande principen om människors "lika värde" eller möjligheten för fria judar att leva i Mellanöstern?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-27, 11:34
En sak är säker: i arabländerna råder det ingen tvekan om vilka människor som har ett högre värde än andra. De flesta av dem är helt eller delvis etniskt rensade på alla icke-muslimer. Israel är däremot det mest etiskt blandade landet i MÖ.
I Israel är judarna i majoritet, och det är majoriteten av judarna, de kristna och muslimerna i landet väldigt tacksamma för. Hade inte landets muslimer gillat läget, så hade de haft 22 arabländer att emigrera till. Men en så galen handling vill ingen frisk människa göra, för vem vill flytta från en levande demokrati till en människofientlig diktatur?
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-01-27, 18:55
”Första steget för att behärska en annan är att döda den juridiska varelsen inom en människa; övertyga henne om hur hopplöst det är att någonsin få rättvisa och bli upprättad”
Så lärde Hannah Arendt. Hon var överlevande från Förintelsen och gjorde en stor insats som analytiker av fascismens och stalinismens totalitära natur, om hur Orätt ö h t blir möjligt.
Varje gång vi debatterar Israel-Palestina-konflikten hoppen en samling juridik-dödare upp, samtliga påstående sig representera "judar" eller åtminstone staten Israel. Samtliga förnekande legitimiteten på världssamfundets krav på att Israel ska uppföra sig i enlighet med internationell lagstiftning och rättsmedvetande.
Det är vanligt att juridik-dödarna påstår att Palestina ö h t inte existerar (förintelsevision), att etniska palestiniers juridiska rätt till mark, vatten och självbestämmande inte existerar (total egenrättfärdighet).
Hur skulle Hannah Arndt se på sånt folk?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-28, 14:37
#53 Gunnel Gomér, 2011-01-28
Som vanligt, har du inget att säga om själva ämnet. Det enda du gör är att du angriper de som inte håller med era sanslösa antisemitiska angrepp på judar som folk och Israel som stat.
Du angriper de individuellt och i grupp vars karakteristik du själv definierar. Jag har inte sett någon påstå sig tala i alla judars eller staten Israels namn. Har du? Om du inte kan visa att alla som motarbetar dina antisemitiska uttalanden representerar den ena eller den andra, varför påstår du det då?
För att med dina uttryck "juridik-döda" de som inte vill ha mera ensidiga, lögnaktiga angrepp på ett folk eller en stat som ger skydd till det folket?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-28, 18:42
#53 : Zionisterna är värre än förintelseförnekare eftersom de kan agera hur de vill utan att få något straff som likt förintelseförnekare får.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-28, 21:10
#75: Var mitt svar för känsligt?
Irving, förnäm historiker - Check
Holocaustindustrin - Check
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-30, 11:08
#55 - #79 är raderade
Bara Ryckis hyllningar till antisemiterna Irving och Finkelstein finns kvar.
Gratulerar, Newsmill har tydligt visat sitt ställningstagande för nazismen, antisemitismen och deras företrädare.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-30, 16:26
Den etniska rensningen pågår och världen tittar på pga av aipac.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-31, 12:08
43 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Det finns ingen israelisk regering som har haft som politik att driva ut palestinierna i Jordanska öknen eller att palestinierna ska leva i bantustans efter modell från Sydafrikas apartheid. "
Kanske inte uttryckligen, men endera är den oundvikliga konsekvensen av den politik med utökade bosättningar som Israel hela tiden ägnat sig åt. Tittar man på israeliska kartor är det dessutom vanligt att även Västbanken ("Judea och Samarien") räknas helt och hållet till Israel. T ex vart det mindre skandal när sådana kartor användes i turistannonser för Israel i England.
"Det kanske är svårt att förstå men med vissa fiender går det inte att förhandla så länge de själva utesluter förhandling som metod."
Det är precis lika svårt att förhandla med folk som visserligen kan ägna hur mycket tid som helst åt förhandlingar, men bara gör det för att vinna tid medan de lägger under sig mer och mer mark tills det inte finns något kvar att förhandla om. Så här skrev David Ben Gurion i ett brev till sin son redan 1937:
"A partial Jewish state is not an end but a beginning," Ben-Gurion wrote. "The establishment of a state, even a small one, will serve as powerful leverage in our historic efforts to redeem the land in its entirety ... We will organize a sophisticated defense force, an elite army - I have no doubt our army will be one of the best in the world - and then I am sure nothing will prevent us from settling the whole land, either in mutual agreement with our neighbors or another way."
Någon som är förvånad att folket som bodde där innan sionisternas intåg inte var så roade?
Ulf diskussion om antisemitism är den gamla vanliga unkna där Israels försvarare alltid får det till att all kritik eller förslag om åtgärder mot Israel är antisemitism. Utan tvivel har Bauer rätt att en åtgärd som riktar sig mot alla judar är antisemitisk, däremot är en åtgärd som riktar sig mot israeler det inte. Har Gahrton eller någon annan föreslagit en akademisk bojkott mot alla judar, oberoende av var de bor? Skulle inte tro det! Israel kan inte vara immunt mot alla åtgärder bara för att staten har en judisk majoritet.
Det mest tragiska i sammanhanget är att Israel är en demokrati.
Hur ska då de underbara länderna runt om, vilka saknar denna tradition och där alla sanna Israelvänner gärna skulle vilja bo, få komma till tals?
*hmmm*
Löper islamismens trådar verkligen samman i Iran?
Vad är detta Ulf Öfverberg? Har du förlorat förståndet eller ägnar du dig åt sunniislamistisk krigspropaganda?
85% av alla muslimer tillhör "sunni", dvs den trosinriktning som SaudiArabiens diktatorer verkar för - ekonomiskt, militärt och politiskt. 15% av världens muslimer tillhör "shia", dvs den trosinriktning som Irans ayatollor står för.
Det är sunnimuslimer, ekonomiskt understödda av SaudiArabien som står för huvddelen av de islamistiska terrordåden...och för huvuddelen av islamismen i världen.
Vad håller du på med?
§§§
Jag bifogar en artikel, skriver av Judar för Israelisk-Palestinsk Fred...med en helt annan analys av vad "läckorna" nu ger oss av kunskap.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bildts-politik-for-mellanostern-ett...
Hehe, precis när jag såg vem som stog bakom denna artikel fick jag klart för mig vilken typ av text jag skulle få läsa och som följer Hasbarans alla principer. Pravda-feelingar får man när man läser din artikel Ulf. Låt oss se på din teknik.
*Propganda "Vi är ett offer och kan därmed strunta i freds-talk med pal. araber, vi kan förtrycka, ockupera, annektera och massakera folk hur länge vi vill" osv
*Glorifierande av den sionistiska staten : Demokrati? Tjena, varför ges då inte komplett medborgarskap för araber?
*Lögner om Israels grannskap - Israel har kärnvapnena idag och dess hot mot Syrien, Libanon, Gaza, Iran bådar inte gott. Israel har attackerat Irak, Syrien och hotar andra länder i regionen. Israel är ett hot som även presenterats i undersökningar från mellanöstern. Netanyahu, Lieberman, Barak hotar att invadera dessa länder några gånger i månaden, men för dig är det såklart helt ok eftersom det är ju inte judar. Lille Ulf-propagandist borde kolla in denna informativa film innan han hetsar för ytterligare ett krig av Israel. http://www.youtube.com/watch?v=QX7rH4egQBU
Och varför och framför allt hur skulle man acceptera en ockupationsmakt? Varför skulle man acceptera en makt som förtrycker, ockuperar, annekterar och utövar apartheid? Hur ska man kunna acceptera en stat när staten i fråga inte har utmålade gränser? Ulf, varför kräver inte du att Israel ska acceptera en Palestinsk stat? Din inkonsekvens stavas HYCKLERI. Det var ingen som kunde acceptera Hitlers ockupation och det var ingen som kunde acceptera Sydafrikas apartheid och terror i slutet. Det är på den vägen Israel går.
Even better: http://www.mohammadmossadegh.com/news/rumor-of-the-century/
Mytspridningen måste demoleras.
Lögnerna om att Israel vill ha fred är också ett av Hasbarans flitigaste bastionargument.
1. Varför avböjer då Israel HELA ARABVÄRLDENS fredsfördrag ("arab peace initiative")?
2. Varför hoppar Israel av den pågående fredsprocessen när man konstruerar fler ILLEGALA bosättningar? Varför fortsätter Israel att ILLEGALT ANNEKTERA den östra delen av Jerusalem?
3.Varför pågår den ILLEGALA blockaden fortfarande om Israel vill ha fred?
4. Varför gick netanyahu på val till på valordet "not an inch" i relation till hur mycket Palestinska araber skulle få tillbaka av sin illegalt ANNEKTERADE och OCKUPERADE mark?
Varför hotar Israel sina länder om de vill ha fred?
Inte ens nu när Abu Mazen kunde godkänna både en judisk stat och när han kunde acceptera bosättningar utom 1 svarade Israel NEJ.
Vi kan hålla på i evigheter. Den zionistiska regimen har inget intresse av att följa lagens deklarering det är det som gör att Israel är ett stort "menace" för m.östern.
Sanktioner och bojkott mot detta destabiliserade och vettlösa nation måste påläggas.
OK Nurmela...
Men kan du förklara hur i allt glödheta Ulf Öfverberg lyckas påstå att islamismens trådar löper samman i Teheran, bland shiamuslimer? När det faktiskt är den sunnimislimska diktaturen SaudiArabien som ekonomiskt och militärt stödjer t ex Hamas. Och finansierar större delen av islamism - krigisk eller ej.
All krigspropaganda står mig upp i halsen!
#10 = Håller med, den agiterande och krigsretoriken kryddat med lögnerna gör mig livrädd för zionisterna och Israels ledande politiker. Det finns ingen organiserad grupp i världen som zionister som pressar för ett krig i mellanöstern så hårt i samma veva som man havererar samtalen med PLO/Pal. araber. Zionisternas främsta grupp Aipac är horrendös eftersom de har direkt koppling till Vita Huset alltså en stor makt att påverka ledande politiker och kongressen.
Ett boktips är "The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy" en mäkta populär bok om zionismens lobby i USA och vilken makt de innehar.
Hur vore det om alla "duktiga" svenskar som så ivrigt talar om för israelerna hur de ska lösa sina samlevnadsproblem med araberna, istället tog itu med svenskarnas snabbt växande samlevnadsproblem med araberna i Sverige?
Gör rent i ert eget hus först, innan ni, användbara idioter, kommer med era aningslösa, enfaldiga, godtrogna råd!
AIPAC är starkt därför det är förankrat i det amerikanska folket, som till skillnad från det svenska folket, inte har för avsikt att begå nationellt självmord, och underkasta sig islam.... i toleransens namn.
Israels fiender är också Sveriges, Europas och hela den västerländska civilisationens fiender. Bevis serveras dagligen över hela Sverige. Och värre blir det... Smaklig måltid!
"Det finns ingen israelisk regering som har haft som politik att driva ut palestinierna i Jordanska öknen..."
Det är det som är felet, Ulf Öfverberg, för det skulle omedelbart slå undan benen för alla fantasier om att utplåna Israel och judarna och istället sätta fokus på arabvärldens interna ansvar för sina egna flyktingar.
Att avträda territorium har testats bl.a. i Gaza och resultatet visar entydigt att det är fel väg att gå.
När Israel spelar enligt de regler som gäller i Mellanöstern kommer respekt och fred.
"Varför avböjer då Israel HELA ARABVÄRLDENS fredsfördrag ("arab peace initiative")?"
Ricky Andersson. Skulle du ingå en fred med en motståndare som startat krig mot dig med det uttryckliga målet att utplåna dig med alla medel?
Dessutom känner du väl till att "fredsförslaget" kräver hemvändanderätt för samtliga palestinier vilket innebär arabisk majoritet i Israel, dvs i praktiken Israels utplåning.
Arabinitiativet är alltså inget fredsförslag men det är tydligen en del som låter sig luras...
Naturligtvis kan ingen verklig fred mellan Israel och arabvärlden uppstå så länge arabvärlden styrs av en ideologi som pekar ut judar som fiender.
Men genom separation av judar och araber kan en fredsliknande vapenvila uppnås och det är det Sverige borde stödja istället för som nu pumpa in miljarder i den palestinska terrorfabriken.
#16 : Om du bemödade dig att läsa min länk så säger han inte det, det är en lögn som blivit debunked att antal gånger men zionister vill gärna klamra sig fast vid mytbildning för att fortsätt kunna ockupera, annektera, förtrycka det palestinska folket och för att kunna hota närliggande länderna och äventyra freden.
Sen får du allt läsa på på Hamas. De godkänner den palestinska staten på marken innan Israels ockupation 1967 som hela världssamfundet - det är Israel själva som säger nej och förstår fredsförhandlingarna till något sådant (som senaste leaks bevisat spelar det ingen roll om Mazen så tillät de flesta ILLEGALA bosättningar, att han kunde ACCEPTERA en judisk stat, att han kunde sänka 'refugee' nivån som skulle få återvända till 10000 men Israel har avböjt allt. Sen bör du kanske uppdatera dig lite istället för att sprida mer lögner och propaganda:
http://palestine-studies.org/journals.aspx?id=7087&jid=1&href=fulltext
Intressant att dina direktcitat finner jag på rasistiska bloggar en masse utan någo reff till transkript osv. Ett typiskt zionistteknik för att sprida lögner, men trots allt praktiseras ju en apartheid i den zionistiska regimen. Tyvärr men spelet är verkligen slut på era lögner, den etniska rensingen pågår än idag, ockupationen pågår än idag, annekteringen pågår än idag, bosättningspolitiken pågår än idag. Alla i strid med internationell rätt. Israel bygger verkligen på en expansionistisk ideologi för fred har vi ju uppenbarligen kommit övernens om att det är inte Israel intresserad av.
Sanktionera detta vettlösa land en gång för alla, betänkt även att detta land har struntat i majoriteten av ca 240 FN resolutioner (bindande och ickebindande). Det är en laglös stat!
Aris #16, du glömde biten i samma tal där Ahmadinejad jämförde Israels försvinnande med Sovjets, viket som bekant "utplånades" genom en politisk revolution inte genom något krig, eller där han i en intervju i amerikansk TV förklarade att vad han ville se var en folkomröstning där både judar och palestinier fick delta. Sen talar du om "grannar". Iran är inget grannland till Israel, det finns inte ens något land som gränsar till dem båda.
Citatleken som du ger dig på är kul, vad sägs t ex om följande av Ovadia Yosef, andlig ledare för israeliska regeringspartiet Shas:
"Goyim were born only to serve us. Without that, they have no place in the world – only to serve the People of Israel,”
“Why are gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat"
eller hans åsikt om araber 'It is forbidden to be merciful to them. You must send missiles to them and annihilate them. They are evil and damnable.''
Hur skulle du agera med sådana grannar, Aris?
The Guardian, som publicerade Wikileaks om förhandlingarna mellan Palestinska myndigheten och Israel, ville bevisa sin egen ståndpunkt om att Israel har skulden för att fredsförhandlingarna bröt samman. Därför låter tidningen bli att citera ett av den palestinske förhandlaren Saeb Erekat viktigaste uttalanden: Israelerna vill ha tvåstatslösningen, men de litar inte (på oss). De vill ha den mer än du tror, ibland mer än palestinierna."
http://justjournalism.com/the-wire/palestine-papers-erekat-says-israel-w...
""We must continue to fight Hamas just like the United States did with the Japanese in World War II,”
- Sagt av israels ultranationalistiska utrikesminister Avigdor Lieberman. Han vill alltså använda kärnvapen mot det palestinska området!
"#21 = Shas andliga ledare, Shas sitter i Knesset. Här bevisas åter din rasism mot icke-judar då du inte har något problem med Yosef som hetsar mot att förinta palestinierna.
#22 Ricky Andersson, 2011-01-26"
Och Jimmie Åkesson är din andliga ledare enligt din slutledning.
Intressant.
#26 - USA släppte 2 atombomber över Japan, att han just nämnde Japan är just för att det är det enda gångerna USA tillämpat atombomber.
Här har du lite mer rasistlektyr av Lieberman:
Some of Avigdor Lieberman's infamous statements:
# In 1998, Lieberman called for the flooding of Egypt by bombing the Aswan Dam in retaliation for Egyptian support for Yasser Arafat.
# In 2001, as Minister of National Infrastructure, Lieberman proposed that the West Bank be divided into four cantons, with no central Palestinian government and no possibility for Palestinians to travel between the cantons.
# In 2002, the Israeli daily Yedioth Ahronoth quoted Lieberman in a Cabinet meeting saying that the Palestinians should be given an ultimatum that "At 8am we'll bomb all the commercial centers ... at noon we'll bomb their gas stations ... at two we'll bomb their banks ..."
# In 2003, the Israeli daily Haaretz reported that Lieberman called for thousands of Palestinian prisoners held by Israel to be drowned in the Dead Sea and offered to provide the buses to take them there.
# In May 2004, Lieberman proposed a plan that called for the transfer of Israeli territory with Palestinian populations to the Palestinian Authority. Likewise, Israel would annex the major Jewish settlement blocs on the Palestinian West Bank. If applied, his plan would strip roughly one-third of Israel's Palestinian citizens of their citizenship. A "loyalty test" would be applied to those who desired to remain in Israel. This plan to trade territory with the Palestinian Authority is a revision of Lieberman's earlier calls for the forcible transfer of Palestinian citizens of Israel from their land. Lieberman stated in April 2002 that there was "nothing undemocratic about transfer."
# Also in May 2004, he said that 90 percent of Israel's 1.2 million Palestinian citizens would "have to find a new Arab entity" in which to live beyond Israel's borders. "They have no place here. They can take their bundles and get lost," he said.
# In May 2006, Lieberman called for the killing of Arab members of Knesset who meet with members of the Hamas-led Palestinian Authority.
Någon med den vettlösa signaturen no2islam sa att AIPAC är förankrat hos det amerikanska folket. Detta kan inte vara mer osant. AIPAC representerar ca någon procent av det amerikanska folket och har ca 100 000 medlemmar. Anledningen till att AIPAC har tagit över den amerikanska senaten och kongressen är att organisationen har starka finanser. Finanser styr amerikas politik. Inte representation utifrån folket.
Det börjar hända nåt inom Svensk Israelinformation. Lisa A har börjat problematisera det faktum att familjerätten i Israel, precis som i Muslimska länder, ligger i prästernas händer vilket göder rasismen i båda systemen.
Nu tillstår Ulf Ö att bosättningarna är ett av Israel medvetet hinder för fred.
Men helt framme är dom inte. Angående Israels planer på att göra Palestina till ett bantustan rekommenderar jag regelbunden läsning av dagstidningen Haaretz. Där har pågått en bekymrad Israelisk debatt åtminstone sedan 2003 av klarsynta skribenter som Levy och Hass om att samtliga erbjudanden till palestinier varit just bantustans, uppdelade i isolerade enklaver och omöjliga att kunna administrera och utveckla.
Trots Ulf Ö:s försäkran är Israels planer på palestinskt bantustan helt enkelt sant.
Lycka till med fortsatt klarsyn. Det enda som kan rädda Israel till en framtid i fred är att sluta mörka deras dubbelspel.
Är det något Israelhatarna har gemensamt, så är det ett totalt ointresse för mänskliga rättigheter och demokrati så snart det rör andra länder än Israel. Utan att påstå att Israel är perfekt på något sätt, så är det utan tvivel så att man - hur man än mäter - kan konstatera att Israels försyndelser i relation till mänskliga rättigheter och demokrati är en fjärt i universum i jämförelse med samtliga muslimska och kommunistiska stater, plus ett antal stater som varken är muslimska eller kommunistiska.
Så man kan ju verkligen fråga sig hur det kommer sig att Israelhatarna bara bryr sig om vad Israel gör och inte gör, men t e x är helt bekväma med vad exempelvis den sudanesiska regimen har ägnat sig åt - folkmord? Hundratusentals mördade, miljoner fördrivna från sina hem åstadkommer inte ens blinkning hos Israelhatarna. Varför? Svaret är självklart: Israelhatarna är i själva verket antisemiter - det är av hat mot judarna de hetsar mot Israel - inte av omsorg om palestinierna eller en enda annan människa.
Ricky Andersson, Olof Lindberg, Gunnel Gomér som gärna skriker "rasist" så fort någon kritiserar någonting som har med islam att göra, bryr sig inte ens om det faktum att 100-tals miljoner muslimer runtom i världen lever under svåra förhållanden p g a ANDRA MUSLIMERS FÖRTRYCK.
Det finns inga ord som kan beskriva det förakt jag känner för ett sånt förhållningssätt.
Jag blir fundersam över Ulf Ö:s syn på rasism.
Att bojkotta Israel är enligt honom per definition antisemitiskt. Jag gissar att det beror på att Israel är en judisk stat och eftersom Israel är semitiskt så blir kritik antisemitisk. Israel har helt enkelt bestämt att staten och folkgruppen är ett.
Du får ursäkta, men för en antirasist är det där svårt att acceptera. Och för många judar som inte vill att övergrepp och olagligheter ska utföras i deras namn är det naturligtvis för jäkligt.
Omvänt antar jag att bojkott mot Gaza inte är rasistisk eftersom Hamas inte bestämt att Gaza är en stat där maktinnehavet är reserverat för människor av arabisk härkomst.
Johan X#32
Varför ska vi debattera saker som alla är överens om?
Vilka skribenter i NewsMill försvarar övergreppen i Sudan? Var finns en skönmålade Svensk Sudaninformation? Vem anklagar kritiker av förtrycket i Sudan för att vara rasister mot sudaneser? På vilket sätt stöder Sverige och våra allierade förtrycket i Sudan? Får medlemmar av Sudans stadsledning Nobels fredspris?
Alla är överens om att det finns värre skurkstater än Israel.
Vad vi inte är överens om är att Israel också är en skurkstat. Dessutom kallar dom sig demokrati och fredssträvande. Jag vill inte ha dom där begreppen nersolkade.
Johan X#34
Jag förstår att du gillar Israel eftersom du förespråkar rasåtskillnad.
#31 = Håller med, en självrannsaken hos dessa propagandister verkar vara på ingång. Bättre sent än aldrig.
#33 = Typiskt argument hos zionister att säga att kritik=antisemitism, konstigt nog är den Israeliska staten den främsta att pressa att USA skulle sanktionera både Iran och Irak. Enligt Ulfs retorik måste då den israeliska regimen vara rasist mot araber och perser.
Nej Ulf, kritik mot Israel kommer aldrig sluta. Och Ulf, varje gång du använder ordet antisemit i otid förlorar det värde, tänk på det.
#35
"Alla är överens om att det finns värre skurkstater än Israel.
Vad vi inte är överens om är att Israel också är en skurkstat. Dessutom kallar dom sig demokrati och fredssträvande. Jag vill inte ha dom där begreppen nersolkade."
Börja med att definiera begreppen skurkstat, demokrati och fredssträvande. Jag inbillar mig att din tolkning av begreppen är helt skild från deras sanna betydelse med tanke på de politiska och moraliska preferenser du har gett uttryck för i ett otal trådar här på Newsmill. Och nämn sedan minst 100 länder i världen som är sämre på att erbjuda mänskliga rättigheter och demokrati än Israel är och förklara sedan för mig varför jag bara läser en massa "kritiska" inlägg från dig som handlar om Israel - men inte ett enda av dessa andra 100 länder.
#36"
Jag förstår att du gillar Israel eftersom du förespråkar rasåtskillnad."
Det där är en renodlad projektion med tanke på hur du ställer dig till den politisk som bland annat Hamas förespråkar. Men du får börja med att slå upp ordet projektion och fundera på hur det kan appliceras på dina utsagor.
#37
"Håller med, en självrannsaken hos dessa propagandister verkar vara på ingång. Bättre sent än aldrig."
Det önskar jag att jag hade kunnat säga om dig. Men i ditt fall tror jag inte att det ens är möjligt.
"Typiskt argument hos zionister att säga att kritik=antisemitism, "
Typsikt argument hos antisemiter att förneka att dem är antisemiter.
"Och Ulf, varje gång du använder ordet antisemit i otid förlorar det värde, tänk på det."
Typiskt argument hos antisemiter: Man ska vara försiktig med att använda ordet när det är relevant, eftersom antisemiter inte gillar att kallas för vad de är. Däremot är det ingen risk för att ordet islamofob urvattnas, trots att Ricky gärna använder det 5000 ggr varje gång ordet muslim förekommer i ett inlägg. Så detta är Rickys logik:
1. Man ska inte kalla antisemiter för antisemiter. Och skriver man ordet "antisemitism" för ofta, så kan det urvattnas.
2. Man ska kalla människor islamofober fast de inte är det. Och skriver man ordet "islamofob" 1 miljon ggr, så kan det inte urvattnas.
Logiskt och genomtänkt, inte sant?
Johan X#38
Kul.
Med tanke på att du i klartext i #34 slog fast att araber hör hemma i arabländer och att jag inte har uttryckt någon åsikt om Hamas politik kan man ju fundera på vem av oss som behöver begrunda begreppet projektion:-)
Gunnel, "All krigspropaganda står mig upp i halsen!"
Om det gäller alla inblandade parter så kan jag kan bara instämma och jag hoppas att mitt instämmande får vara kvar och att ingen anmäler det till censorerna.
Mvh
#39
"Med tanke på att du i klartext i #34 slog fast att araber hör hemma i arabländer och att jag inte har uttryckt någon åsikt om Hamas politik kan man ju fundera på vem av oss som behöver begrunda begreppet projektion"
Hmm. Jag förstår att du försöker plocka en poäng - fast det funkar inget vidare för dig. Araber hör hemma i arabländerna, svenskar i Sverige, och kineser i Kina ...vad är ditt problem med det mer specifikt?
Jag noterar också att du inte klarar av att definiera begreppen "skurkstat", demokrati och fredssträvande. Samma slags problem verkar du ha med begreppet "projektion". Dessutom verkar ditt minne brista när det gäller din egen syn på Hamas.
Ditt beteende är helt begripligt med tanke på de åsikter du företräder i ämnet.
Johan#41
Mitt problem mer specifikt är att din syn på nationalitet är rasistisk.
Du och BoT är samma andas barn, om ni nu inte är samma person.
Rasåtskillnad är er lösning på konflikten i MÖ.
Att ni torgför er åsikt så öppet är däremot inte ett problem för mig. Det visar bara att min åsikt är rimlig, nämligen att den som försvarar en judisk stat eller en arabisk stat eller en kurdisk stat inte kan anse att människor av alla härkomster har samma värde.
Det anser jag.
#41 = Som sagt, använd inte antisemitkortet i otid, de förlorar värde varje gång. Rasistiska och ockuperande nationer som Israel ska kritiseras.
#43
1. Man ska inte kalla antisemiter för antisemiter. Och skriver man ordet "antisemitism" för ofta, så kan det urvattnas.
2. Man ska kalla människor islamofober fast de inte är det. Och skriver man ordet "islamofob" 1 miljon ggr, så kan det inte urvattnas.
Rätt uppfattat, inte sant? Om du hade låg trovärdighet innan, så har du ingen alls nu.
#42
" Mitt problem mer specifikt är att din syn på nationalitet är rasistisk.
Du och BoT är samma andas barn, om ni nu inte är samma person.
Rasåtskillnad är er lösning på konflikten i MÖ."
Ditt problem är att du är rasist - mot judar. Därtill är du allt annat än realist. Är det bättre att det pågår ett evigt krig än att de krigande parterna skiljs åt? Eller föredrar du att muslimerna begår folkmord på judarna än att problemet löses genom att araberna tar hand om det problem de själva har skapat och upprätthåller?
Pk-tugget som du håller på med är inte relevant och hjälper inte en enda människa i Mellanöstern - det är tydligt även för den mest blinde. Det jag och BO T förespråkar är det enda vettiga och långsiktigt hållbara alternativet. Jag förstår att det inte tilltalar dig - du föredrar blodbad framför fred.
#44 : Jag gav dig bara ett tips, använd du ordet mer, snart har både ordet och argumentet helt utvattnats hur ska du då bemöta kritik mot Israel?
Jag har svårt att inse vad som är ironi och vad som inte är det, i denna artikeln.
Det har tjatats i oändlighet om att judarna är illegala i Judéen/Samarien men araberna är våldsamt legala överallt vad de än hittar på. De har ett dussin personer i Knesset som inte gör ett dyft för att befrämja någon fred med omgivningen, men Israel får inte klassas för demokratiskt eftersom de är tvungna att gardera sej mot det massiva hatet som ändå kommer från många israeliska araber - samtidigt som undersökningar visat att de inte vill bo någon annanstans än i Israel. Inklusive araber i östra Jerusalem. http://israelisverige.info/?p=4996 och http://israelisverige.info/?p=5020
Det evinnerliga tjatet om att det är olagligt för judar att bo i Judéen/Samarien betyder att folk glömt att läsa
1) San Remoavtalet 1920 som fortfarande är internationell lag, http://israelisverige.info/?p=6
2) vad §242 säger, här förklarat av en som var med och komponerade denna rekommendation, ej lag, http://israelisverige.info/?p=525
3) Osloavtalet gav Arafat kontroll över Area A, B MOT VILLKOR ATT HAN STOPPADE terror och hatpropaganda annars får han det inte. Han har inte gjort någorlunda och inte hans efterföljare heller. OCH samtidigt skrev Arafat under på att Israel ska ha kontroll över area C där alla judarna bor och där områden kritiska för Israels säkerhet, ligger. Karta på http://israelisverige.info/?p=2322
Hur absolut nödvändiga dessa säkerhetsområden är nu när Israel har raketer riktade mot sej från norr och söder, ses lätt på http://israelisverige.info/?p=4549
Kanske jag är sionist eftersom jag påpekar dessa självklarheter - so what? Att stora starka FN under en period av tillfällig sinnesförvirring deklarerade mej för rasist eftersom jag anser att Israel har rätt att försvara sig - nå FN har länge varit ett tillhåll för antisemitiem enligt EU:s definition av ordet. Både människorättsrådet och Ban Ki Moon är ökänt vinklade, se http://www.cnsnews.com/news/article/ban-ki-moon-and-un-human-rights-council
#33 = Stämmer bra. Det största anisemiterna är sionisterna som sammankopplar alla judar med Israel.
#49 = Ytterligare en person som vill sammankoppla alla judar med Israel. Du antar att judar är som en likformig/enhetlig grupp av personer, tja att det bara finns 1 judisk mentalitet. Är inte det antisemitism?
"...den som försvarar en judisk stat eller en arabisk stat eller en kurdisk stat inte kan anse att människor av alla härkomster har samma värde."
#42 Olof Lindberg. Väldigt märklig logik.
Anledningen till att Israel behövs är att landet är enda möjligheten till fria judars existens i Mellanöstern, något som antisemiter givetvis inte kan acceptera.
Så vad är viktigast, den intensivt hycklande principen om människors "lika värde" eller möjligheten för fria judar att leva i Mellanöstern?
En sak är säker: i arabländerna råder det ingen tvekan om vilka människor som har ett högre värde än andra. De flesta av dem är helt eller delvis etniskt rensade på alla icke-muslimer. Israel är däremot det mest etiskt blandade landet i MÖ.
I Israel är judarna i majoritet, och det är majoriteten av judarna, de kristna och muslimerna i landet väldigt tacksamma för. Hade inte landets muslimer gillat läget, så hade de haft 22 arabländer att emigrera till. Men en så galen handling vill ingen frisk människa göra, för vem vill flytta från en levande demokrati till en människofientlig diktatur?
”Första steget för att behärska en annan är att döda den juridiska varelsen inom en människa; övertyga henne om hur hopplöst det är att någonsin få rättvisa och bli upprättad”
Så lärde Hannah Arendt. Hon var överlevande från Förintelsen och gjorde en stor insats som analytiker av fascismens och stalinismens totalitära natur, om hur Orätt ö h t blir möjligt.
Varje gång vi debatterar Israel-Palestina-konflikten hoppen en samling juridik-dödare upp, samtliga påstående sig representera "judar" eller åtminstone staten Israel. Samtliga förnekande legitimiteten på världssamfundets krav på att Israel ska uppföra sig i enlighet med internationell lagstiftning och rättsmedvetande.
Det är vanligt att juridik-dödarna påstår att Palestina ö h t inte existerar (förintelsevision), att etniska palestiniers juridiska rätt till mark, vatten och självbestämmande inte existerar (total egenrättfärdighet).
Hur skulle Hannah Arndt se på sånt folk?
#53 Gunnel Gomér, 2011-01-28
Som vanligt, har du inget att säga om själva ämnet. Det enda du gör är att du angriper de som inte håller med era sanslösa antisemitiska angrepp på judar som folk och Israel som stat.
Du angriper de individuellt och i grupp vars karakteristik du själv definierar. Jag har inte sett någon påstå sig tala i alla judars eller staten Israels namn. Har du? Om du inte kan visa att alla som motarbetar dina antisemitiska uttalanden representerar den ena eller den andra, varför påstår du det då?
För att med dina uttryck "juridik-döda" de som inte vill ha mera ensidiga, lögnaktiga angrepp på ett folk eller en stat som ger skydd till det folket?
#53 : Zionisterna är värre än förintelseförnekare eftersom de kan agera hur de vill utan att få något straff som likt förintelseförnekare får.
#75: Var mitt svar för känsligt?
Irving, förnäm historiker - Check
Holocaustindustrin - Check
#55 - #79 är raderade
Bara Ryckis hyllningar till antisemiterna Irving och Finkelstein finns kvar.
Gratulerar, Newsmill har tydligt visat sitt ställningstagande för nazismen, antisemitismen och deras företrädare.
Den etniska rensningen pågår och världen tittar på pga av aipac.