Varför belönas aldrig logiskt tänkande? Varför belönas aldrig kyla i denna vår pöbelmentalitet? Jag är på inga sätt oskyldig, jag är bara en annan pöbel.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-01-25, 19:41
Det finns knappt någon islamofobi, så att erkänna detta ord är löjligt. Fobi är en irrationell rädsla för något. Exempel på detta är att man får ångest/panik när man ser eller behöver prata med en muslim. Hur många får det egentligen? Knappt någon. 99% av alla som kallas för islamofober i Helle Kleins och hennes PK-kompisars ögon är antingen kristiska till islam eller så hatar man helt enkelt islam/muslimer. Inget fobiskt med det.
Men som svar på din artikel, så ja, du har rätt. Helle Klein och resten av PK-maffian bidrar till hatet mot både sekulära muslimer och rasism genom att vika sig för islamister och ta deras parti.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-01-25, 19:59
Islamofobi är (ursäkta uttrycket ) ett dj*la nonsensord.
Jag tror inte någon - inte ens Klein - i debatten här skulle vilja se sin dotter tvingas växa upp i ett samhälle vars lagsystem och värdegrund baserades på Islam.
Så varför är ni så ryggradslösa att ni inte vågar tala klarspråk om denna vidriga religion?
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-25, 20:13
Jag känner mig inte tillfreds med hur Dannefjord först (mycket riktigt) påpekar att begreppet "islamofobi" är problematiskt (oanvändbart enligt min uppfattning), och sedan verkar gå med på att använda det och själva nästan faller in i den oreflekterande "islamofobikören"!
Dannefjord lutar lite åt begreppet "muslimofobi" och jag förstår det resonemanget Tyvärr anser jag att även om man erkänner detta begrepp, kapitulerar man för dem som vill bränna in religionen i individens panna. Med detta resonemang bidrar man till att den mänskliga grundidentiteten, både den individuella och den grupp man känner sig hemma i, låter sig definieras av en religiös inriktning. Alltså något som egentligen bara är en sammansättning av en samling idéer. Eftersom man i allmänhet drar sig för, och helst inte vill kritisera eller ifrågasätta mänsklig grundidentitet (kvinna, man, homosexuell, queer, svart, vit etc), känner man då också olust inför kritik mot sådant som kan kopplas till denna religiösa identitetsbeskrivning, i detta fall islam.
Jag upplever att Dannefjords artikel blir, förmodligen pga inkonsekvensen i förhållande till begreppet "islamofobi", lite surrealistisk mot slutet när han skriver:
"Om vi ska komma åt islamofobin är det, tvärtemot Kleins hållning, viktigt att kritisera alla oacceptabla handlingar och ideologier."
Jag anser att islam i sig är en oacceptabel ideologi. Kanske finns det en del ljusglimtar, men de är försvinnande få. Inte heller imponerar den islamska praktiken och historien. Alltså förkastar jag islam som helhet (och enligt merparten av dess uttolkare skall det förstås som en helhet, ständigt påminner man om att islam inte är "ett smörgåsbord"), det finns helt enkelt för lite gott att bygga på.
Är jag en islamofob då?
I så fall är jag en stolt islamofob och ordet "fobi" kan härmed begåvas med en parallell betydelse.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-01-25, 20:33
#2 jon79, tror du verkligen att du är den ende som vet vad fobi och islamofobi betyder och alla andra är okunniga? Det är precis tvärt om. Du är den obildade här. Gay brukade betyda glad på engelska. Att använda gay som synonym för glad vore att begå ett etymologiskt misstag. Att tro att islamofobi betyder islam + fobi är ett annat etymologiskt misstag.
Och Helle Klein bidrar inte till hatet mot både sekulära muslimer och rasism. Du försöker tysta avvikande åsikter med hot. Folk som du är vad som hotar det sekulära samhället. Du är så långt från Humanisterna det bara är möjligt.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-25, 21:10
@Peter H
Du skall inte glömma att "gay" hade en positiv betydelse. Det fanns alltså inte något nedsättande i att kalla en homosexuell för gay.
Om du kallar en kritiker av islam för fobiker, närmare bestämt islamofobiker, laddar du redan från början ordet med negativ betydelse. Fobi är inget positivt.
Hade man valt att kalla den som förkastar och kritiserar islam för "islamförnekare" kunde jag nog köpt det. Men när man vill antyda att det gränsar till psykisk sjukdom att vara avogt inställd till islam, då finns det ingen anledning att ta de på allvar som vill använda begreppet "islamofobi".
Dessutom verkar islamiska politiska syften bakom skapandet ordet. Bara det gör att man bör förhålla sig kritisk.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-01-25, 21:39
#6 Lennart Persson, "gay" brukade betyda glad, på gott humör. När har att vara glad och på gott humör varit annat än positivt? Att kalla homosexuella "gay" var menat som nedsättande. De homosexuella tog till sig ordet. (Och flatorna i Amerika tog till sig "dyke".) Men du har rätt, där är inget nedsättande med "gay" eller "homosexuell."
Jag är kritiker av islam. Jag är antikristen och antiislam.Men jag är inte islamofob eller kristofob, precis som att jag inte är Nazifob.
-fobi används för att påtala att det är ett osakligt hat, avsky eller rädsla för en sak eller företeelse. Exempelvis att döma Islam på grund av några citat i Koranen men försvara Jesus när han säger "Och när det gäller mina fiender som inte ville ha mig till kung, så för hit dem och avrätta dem här inför mig" (Lukas 19:27).
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-25, 22:24
#5 Nej, det finns en del andra som också vet det. Och du har såklart fel. Att tror att islamofobi har någon annan betydelse än fobi för islam är enbart korkat.
Jag har för övrigt inte hotat någon eller försökt tysta någons åsikter
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-01-25, 23:17
"If it were not for the accomplishments of the West, our lives would have been barren….
There is no one reason, there are a thousand reasons, which all induce me to admire the West and emphasize its absolute excellence in all matters of life. Western civilization is the only civilization that liberated man from his illusions and shackles; it recognized his individuality and provided him with capabilities and opportunities to cultivate himself and realize his aspirations. [Western civilization] humanized political authority and established mechanisms to guarantee relative equality and relative justice and to prevent injustice and to alleviate aggression. This does not mean that this is a flawless civilization; indeed, it is full of deficiencies. Yet it is the greatest which man has achieved throughout history. [Before the advent of Western civilization,] humanity was in the shackles of tyranny, impotence, poverty, injustice, disease, and wretchedness."
- Ibrahim Al-Buleihi
http://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Al-Buleihi
http://www.youtube.com/watch?v=iItULYTCabE
http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/3264.htm
Permalänk | Anmäl
no2islam, 2011-01-26, 02:38
Ibrahim Al-Buleihi, A Wise & Honest Arab Muslim Man Tells Muslims The Truth About Themselves - A Must-See
http://www.youtube.com/watch?v=OE5T3Z-GTvo&feature=player_embedded
Permalänk | Anmäl
no2islam, 2011-01-26, 02:47
Intressant artikel. Trista och småsinta kommentarer.
-
Jag såg nyligen filmen "Gudar och människor", som handlade om en grupp katolska munkar i det muslimska Algeriet på 1990-talet. Det var en oerhört stark film om att vara människa och att leva i samspel och respekt med andra människor. De som vill påstå att de vanliga muslimska byborna i den filmen var onda människor på grund av sin religion måste avsäga sig sin egen mänsklighet först. Och den som påstår att munkarna i filmen var onda människor måste först göra sig omänsklig nog att vägra se någon mänsklighet i en religiös människa.
-
Jag är ateist. Jag har läst Bibeln väldigt väl. Jag har läst Koranen någorlunda. Jag vet att det står en massa skit i båda. Jag vet också att det uttrycks längtan efter gemenskap och förlåtelse och en massa andra goda känslor i båda. Jag anser att båda dessa böcker har en livsfarlig potential att bli grymma vapen i händerna på personer som letar efter en anledning att känna sig själva heliga när de förtrycker eller i värsta fall dödar andra människor.
-
Men jag håller fullkomligt med Per Dannefjord om att det är de religiösa människornas onda h a n d l i n g a r som måste bli förbjudna, inte deras religion som sådan. Hur kan vi förbjuda människor att vara religiösa? Hur kan vi förbjuda dem att bli muslimer? Det kan vi inte. Det ska vi inte. Men om människor förföljer andra, trakasserar andra, dödshotar andra, utsätter andra för otillbörligt tvång, öppet diskriminerar andra och så vidare, så måste detta förbjudas. Och om de som utför dessa ondskefulla handlingar rättfärdigar sitt beteende med att de följer guds lag, så måste de upplysas om att gudarnas lagar står under Sveriges Rikes Lag i Sverige. Den som inte vill rätta sig efter den saken måste straffas. Självklart.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-01-26, 05:44
Det är bra att debatten handlar om predikanten Helle Klein och PK-maffian, denna självrättfärdiga klick som exploaterar människor i svårigheter och demoniserar t.ex. judar och sverigedemokrater för att gynna sina personliga karriärer.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-26, 09:29
Islamofobi är ett nonsensord, muslimfobi likaså.
De flesta som kritiserar islam eller muslimer (på grund av deras religion vilket borde innebära att det är religionen man är kritisk emot i grund och botten) är inte alls rädda för ideologin eller människorna, utan helt enkelt kritiska emot religionens värderingar eller hur den praktiseras. Religionskritik kallas det.
Om jag kritiserar kristendomens syn på HBTQ-frågor, är jag kristofob då? Eller om jag kritiserar judarnas religiösa slakt, är jag judofob då? Eller om jag kritiserar hinduismens kastsystem, är jag hinduofob?
Nej, jag är kritisk till religionerna.
Anledningen att vi hör så mycket mer kritik mot islam än andra religioner är dels för att muslimerna är den största religiösa gruppen i sverige (bortsett från kristna, som kritiserats oerhört och fått anpassa sig exempelvis genom att godkänna homovigslar), dels för att islam som religion förespråkar en icke-demokratisk människosyn som många har svårt för (i likhet med de flesta religioner) och som inte verkar vara på väg att förändras, till skillnad från t ex sveriges judiska råd, som godkände samkönade äktenskap innan svenska kyrkan.
Det handlar inte om rasism eller fobi, utan om berättigad kritik.
Permalänk | Anmäl
Malva Gyldberg, 2011-01-26, 12:41
#13 Malva Gyldberg
Själv är jag beredd att kalla mig religiofob om man nu skall använda ordet fobi lite hur som helst. Jag upplever all religiös verksamhet som frånstötande.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-26, 14:12
"Och om de som utför dessa ondskefulla handlingar rättfärdigar sitt beteende med att de följer guds lag, så måste de upplysas om att gudarnas lagar står under Sveriges Rikes Lag i Sverige."
#11 Ann
Så måste de va...
Detta måste vara huvudprincipen, d.v.s att människor måste följa de i demokratisk ordning stiftade lagarna. De regler som vi gemensamt sätter upp måste gälla.
Den svenska traditionen där vi försöker ge alla människor chansen till bildning, för att man ska kunna fatta informerade beslut är i min mening en god grund för en fungerande demokrati. Med denna grund måste man kunna hävda demokratins överlägsenhet över t.ex. religiösa påbud, om hur vi ska leva våra liv.
Men för att demokratin ska kunna fungera väl så måste man visa tolerans mot oliktänkande, så att alla får en chans att tala och lyssna och därmed också möjlighet till personlig utveckling och bildning.
Vi bör i första hand försöka vara toleranta mot minoriteter och inte allt för konfliktorienterade. Men naturligtvis är det så att vi har gemensamma lagar som måste avgöra när olika intressen krockar.
Jag arbetar som lärare och träffar både kristna och muslimer, barn, tonåringar och vuxna. Alla dessa troende människor är i min mening väl så goda medmänniskor som de som inte är religiösa.
Att döma ut Islam som religion är i mina ögon tarvligt. Dogmatiska religionsutövare eller personer som dogmatiskt följer andra "ismer" och som har ickedemokratiska maktanspråk bör man naturligtvis inte vara tolerant mot.
Även om jag oftast håller med t.ex. Sturemark i princip, och även om jag i huvudsak är liberal, så har jag ibland svårt för den dogmatiska tonen i argumentationen. Vi bör i min mening inte vara toleranta mot tokiga människor, oavsett om de säger sig vara troende eller ej. Vi tror alla på något, och det är bra att tro. Problemet är när vissa individer försöker tvinga andra att tro som dem.
En vetenskapsman som är på jakt efter "sanningen" måste i vissa lägen våga tro, för att på så vis få möjlighet att undersöka det vi tidigare inte kände till. Det som vi efterhand accepterar som sanningar är sällan beständigt. Evolutionsteorin är inte sann, den är dock den mest vedertagna hypotesen vi har och kan därför inte likställas med t.ex. kreationism.
Vidare är det min mening att vetenskapens storhet inte ligger i att "den är sann". Storheten når vi när vi ständigt är benägna att ompröva sanningen genom vetenskaplig metod och reflektion.
Det finns ingen konflikt mellan vetenskap och religion där det finns utrymme för tolkning och reflektion.
Permalänk | Anmäl
Oscar Olsson, 2011-01-26, 17:06
@#7 Peter H
Ordet "gay" betyder och betydde glad, så menade jag. Det är och var alltså ett positivt ord. Jag uttryckte mig kanske lite otydligt i förra kommentaren.
Att ordet "gay" genomgått "niggertransformationen", dvs att det upptagits av de utpekade och vänts till ett begrepp gruppen själva "äger", det visste jag inte.
Detta spelar dock ingen roll för min poäng, vilken är att ordet -fobi är och har varit något de flesta känner skam och olust inför (en irrationell sjuklig reaktion), och att ordet behåller sin betydelse även när det sätts samman med ett annat ord, i detta fall "islamo-". Begreppen "islam" och "fobi" existerar alltjämt och deras betydelse förs direkt in i det nya sammansatta ordet "islamofobi".
Det blir svårt för oss som kallas islamofober att göra begreppet till vårt på samma sätt som homosexuella gjorde med "gay" och svarta gjorde med "nigger". Att jag skrev att jag är en "stolt islamofob" är mest ett uttryck för svart humor.
Men i och för sig, kanske, kanske skulle vi kunna desarmera uttrycket. Inte genom att använda det (så som Dannefjord gör i sin annars halvhyfsade artikel) utan genom att kapa det.
Samma sak kan vi kanske göra med det falska ordet "infidel". Det finns T-shirts att köpa där ordet "infidel" står skrivet både på arabiska och engelska. Skall nog köpa mig en sådan + en skyddsväst att ha under.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-01-26, 18:51
Ang "islamofobi" mm som rör Dannefjords artikel - läs Mats Skogkärs utmärkta och lite luriga artikel i dagens Sydsvenska:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article1365436/Up...
Ett litet smakprov från Skogkärs artikel:
"al Qaradawi, knuten till Muslimska brödraskapet, är uppskattad och beundrad av företrädare för religiösa, muslimska organisationer i Sverige.
Moderate riksdagsmannen Abdirisak Waberi, tidigare ordförande för Islamiska förbundet i Sverige, har sagt om al Qaradawi:
”Jag respekterar Qaradawi för han är en stor lärd person. Och när det handlar om islam så är han mycket, mycket kunnigare än jag är och alla som är på Islamiska förbundet i Sverige.”
Vad anser då al Qaradawi om exempelvis religionsfrihet?
För den som är öppen med sitt avhopp och uppmanar andra att lämna islam finns bara ett straff: döden."
Islamofob, någon?
Läs hela Skogkärs artikel!
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-01-26, 19:15
Helt rätt! Fobi mot religösa företelser är en märklighet i sig då tro och tyckande på nåt som egentligen inte finns i verkliga livet är en underlighet i sig.
Principiellt är ju konceptet "religion" märkligt som jag själv har svårt att begripa mig på, men tomten finns ju...
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-01-26, 23:03
18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varför belönas aldrig logiskt tänkande? Varför belönas aldrig kyla i denna vår pöbelmentalitet? Jag är på inga sätt oskyldig, jag är bara en annan pöbel.
Det finns knappt någon islamofobi, så att erkänna detta ord är löjligt. Fobi är en irrationell rädsla för något. Exempel på detta är att man får ångest/panik när man ser eller behöver prata med en muslim. Hur många får det egentligen? Knappt någon. 99% av alla som kallas för islamofober i Helle Kleins och hennes PK-kompisars ögon är antingen kristiska till islam eller så hatar man helt enkelt islam/muslimer. Inget fobiskt med det.
Men som svar på din artikel, så ja, du har rätt. Helle Klein och resten av PK-maffian bidrar till hatet mot både sekulära muslimer och rasism genom att vika sig för islamister och ta deras parti.
Islamofobi är (ursäkta uttrycket ) ett dj*la nonsensord.
Jag tror inte någon - inte ens Klein - i debatten här skulle vilja se sin dotter tvingas växa upp i ett samhälle vars lagsystem och värdegrund baserades på Islam.
Så varför är ni så ryggradslösa att ni inte vågar tala klarspråk om denna vidriga religion?
Jag känner mig inte tillfreds med hur Dannefjord först (mycket riktigt) påpekar att begreppet "islamofobi" är problematiskt (oanvändbart enligt min uppfattning), och sedan verkar gå med på att använda det och själva nästan faller in i den oreflekterande "islamofobikören"!
Dannefjord lutar lite åt begreppet "muslimofobi" och jag förstår det resonemanget Tyvärr anser jag att även om man erkänner detta begrepp, kapitulerar man för dem som vill bränna in religionen i individens panna. Med detta resonemang bidrar man till att den mänskliga grundidentiteten, både den individuella och den grupp man känner sig hemma i, låter sig definieras av en religiös inriktning. Alltså något som egentligen bara är en sammansättning av en samling idéer. Eftersom man i allmänhet drar sig för, och helst inte vill kritisera eller ifrågasätta mänsklig grundidentitet (kvinna, man, homosexuell, queer, svart, vit etc), känner man då också olust inför kritik mot sådant som kan kopplas till denna religiösa identitetsbeskrivning, i detta fall islam.
Jag upplever att Dannefjords artikel blir, förmodligen pga inkonsekvensen i förhållande till begreppet "islamofobi", lite surrealistisk mot slutet när han skriver:
"Om vi ska komma åt islamofobin är det, tvärtemot Kleins hållning, viktigt att kritisera alla oacceptabla handlingar och ideologier."
Jag anser att islam i sig är en oacceptabel ideologi. Kanske finns det en del ljusglimtar, men de är försvinnande få. Inte heller imponerar den islamska praktiken och historien. Alltså förkastar jag islam som helhet (och enligt merparten av dess uttolkare skall det förstås som en helhet, ständigt påminner man om att islam inte är "ett smörgåsbord"), det finns helt enkelt för lite gott att bygga på.
Är jag en islamofob då?
I så fall är jag en stolt islamofob och ordet "fobi" kan härmed begåvas med en parallell betydelse.
#2 jon79, tror du verkligen att du är den ende som vet vad fobi och islamofobi betyder och alla andra är okunniga? Det är precis tvärt om. Du är den obildade här. Gay brukade betyda glad på engelska. Att använda gay som synonym för glad vore att begå ett etymologiskt misstag. Att tro att islamofobi betyder islam + fobi är ett annat etymologiskt misstag.
Och Helle Klein bidrar inte till hatet mot både sekulära muslimer och rasism. Du försöker tysta avvikande åsikter med hot. Folk som du är vad som hotar det sekulära samhället. Du är så långt från Humanisterna det bara är möjligt.
@Peter H
Du skall inte glömma att "gay" hade en positiv betydelse. Det fanns alltså inte något nedsättande i att kalla en homosexuell för gay.
Om du kallar en kritiker av islam för fobiker, närmare bestämt islamofobiker, laddar du redan från början ordet med negativ betydelse. Fobi är inget positivt.
Hade man valt att kalla den som förkastar och kritiserar islam för "islamförnekare" kunde jag nog köpt det. Men när man vill antyda att det gränsar till psykisk sjukdom att vara avogt inställd till islam, då finns det ingen anledning att ta de på allvar som vill använda begreppet "islamofobi".
Dessutom verkar islamiska politiska syften bakom skapandet ordet. Bara det gör att man bör förhålla sig kritisk.
#6 Lennart Persson, "gay" brukade betyda glad, på gott humör. När har att vara glad och på gott humör varit annat än positivt? Att kalla homosexuella "gay" var menat som nedsättande. De homosexuella tog till sig ordet. (Och flatorna i Amerika tog till sig "dyke".) Men du har rätt, där är inget nedsättande med "gay" eller "homosexuell."
Jag är kritiker av islam. Jag är antikristen och antiislam.Men jag är inte islamofob eller kristofob, precis som att jag inte är Nazifob.
-fobi används för att påtala att det är ett osakligt hat, avsky eller rädsla för en sak eller företeelse. Exempelvis att döma Islam på grund av några citat i Koranen men försvara Jesus när han säger "Och när det gäller mina fiender som inte ville ha mig till kung, så för hit dem och avrätta dem här inför mig" (Lukas 19:27).
#5 Nej, det finns en del andra som också vet det. Och du har såklart fel. Att tror att islamofobi har någon annan betydelse än fobi för islam är enbart korkat.
Jag har för övrigt inte hotat någon eller försökt tysta någons åsikter
"If it were not for the accomplishments of the West, our lives would have been barren….
There is no one reason, there are a thousand reasons, which all induce me to admire the West and emphasize its absolute excellence in all matters of life. Western civilization is the only civilization that liberated man from his illusions and shackles; it recognized his individuality and provided him with capabilities and opportunities to cultivate himself and realize his aspirations. [Western civilization] humanized political authority and established mechanisms to guarantee relative equality and relative justice and to prevent injustice and to alleviate aggression. This does not mean that this is a flawless civilization; indeed, it is full of deficiencies. Yet it is the greatest which man has achieved throughout history. [Before the advent of Western civilization,] humanity was in the shackles of tyranny, impotence, poverty, injustice, disease, and wretchedness."
- Ibrahim Al-Buleihi
http://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Al-Buleihi
http://www.youtube.com/watch?v=iItULYTCabE
http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/3264.htm
Ibrahim Al-Buleihi, A Wise & Honest Arab Muslim Man Tells Muslims The Truth About Themselves - A Must-See
http://www.youtube.com/watch?v=OE5T3Z-GTvo&feature=player_embedded
Intressant artikel. Trista och småsinta kommentarer.
-
Jag såg nyligen filmen "Gudar och människor", som handlade om en grupp katolska munkar i det muslimska Algeriet på 1990-talet. Det var en oerhört stark film om att vara människa och att leva i samspel och respekt med andra människor. De som vill påstå att de vanliga muslimska byborna i den filmen var onda människor på grund av sin religion måste avsäga sig sin egen mänsklighet först. Och den som påstår att munkarna i filmen var onda människor måste först göra sig omänsklig nog att vägra se någon mänsklighet i en religiös människa.
-
Jag är ateist. Jag har läst Bibeln väldigt väl. Jag har läst Koranen någorlunda. Jag vet att det står en massa skit i båda. Jag vet också att det uttrycks längtan efter gemenskap och förlåtelse och en massa andra goda känslor i båda. Jag anser att båda dessa böcker har en livsfarlig potential att bli grymma vapen i händerna på personer som letar efter en anledning att känna sig själva heliga när de förtrycker eller i värsta fall dödar andra människor.
-
Men jag håller fullkomligt med Per Dannefjord om att det är de religiösa människornas onda h a n d l i n g a r som måste bli förbjudna, inte deras religion som sådan. Hur kan vi förbjuda människor att vara religiösa? Hur kan vi förbjuda dem att bli muslimer? Det kan vi inte. Det ska vi inte. Men om människor förföljer andra, trakasserar andra, dödshotar andra, utsätter andra för otillbörligt tvång, öppet diskriminerar andra och så vidare, så måste detta förbjudas. Och om de som utför dessa ondskefulla handlingar rättfärdigar sitt beteende med att de följer guds lag, så måste de upplysas om att gudarnas lagar står under Sveriges Rikes Lag i Sverige. Den som inte vill rätta sig efter den saken måste straffas. Självklart.
Det är bra att debatten handlar om predikanten Helle Klein och PK-maffian, denna självrättfärdiga klick som exploaterar människor i svårigheter och demoniserar t.ex. judar och sverigedemokrater för att gynna sina personliga karriärer.
Islamofobi är ett nonsensord, muslimfobi likaså.
De flesta som kritiserar islam eller muslimer (på grund av deras religion vilket borde innebära att det är religionen man är kritisk emot i grund och botten) är inte alls rädda för ideologin eller människorna, utan helt enkelt kritiska emot religionens värderingar eller hur den praktiseras. Religionskritik kallas det.
Om jag kritiserar kristendomens syn på HBTQ-frågor, är jag kristofob då? Eller om jag kritiserar judarnas religiösa slakt, är jag judofob då? Eller om jag kritiserar hinduismens kastsystem, är jag hinduofob?
Nej, jag är kritisk till religionerna.
Anledningen att vi hör så mycket mer kritik mot islam än andra religioner är dels för att muslimerna är den största religiösa gruppen i sverige (bortsett från kristna, som kritiserats oerhört och fått anpassa sig exempelvis genom att godkänna homovigslar), dels för att islam som religion förespråkar en icke-demokratisk människosyn som många har svårt för (i likhet med de flesta religioner) och som inte verkar vara på väg att förändras, till skillnad från t ex sveriges judiska råd, som godkände samkönade äktenskap innan svenska kyrkan.
Det handlar inte om rasism eller fobi, utan om berättigad kritik.
#13 Malva Gyldberg
Själv är jag beredd att kalla mig religiofob om man nu skall använda ordet fobi lite hur som helst. Jag upplever all religiös verksamhet som frånstötande.
"Och om de som utför dessa ondskefulla handlingar rättfärdigar sitt beteende med att de följer guds lag, så måste de upplysas om att gudarnas lagar står under Sveriges Rikes Lag i Sverige."
#11 Ann
Så måste de va...
Detta måste vara huvudprincipen, d.v.s att människor måste följa de i demokratisk ordning stiftade lagarna. De regler som vi gemensamt sätter upp måste gälla.
Den svenska traditionen där vi försöker ge alla människor chansen till bildning, för att man ska kunna fatta informerade beslut är i min mening en god grund för en fungerande demokrati. Med denna grund måste man kunna hävda demokratins överlägsenhet över t.ex. religiösa påbud, om hur vi ska leva våra liv.
Men för att demokratin ska kunna fungera väl så måste man visa tolerans mot oliktänkande, så att alla får en chans att tala och lyssna och därmed också möjlighet till personlig utveckling och bildning.
Vi bör i första hand försöka vara toleranta mot minoriteter och inte allt för konfliktorienterade. Men naturligtvis är det så att vi har gemensamma lagar som måste avgöra när olika intressen krockar.
Jag arbetar som lärare och träffar både kristna och muslimer, barn, tonåringar och vuxna. Alla dessa troende människor är i min mening väl så goda medmänniskor som de som inte är religiösa.
Att döma ut Islam som religion är i mina ögon tarvligt. Dogmatiska religionsutövare eller personer som dogmatiskt följer andra "ismer" och som har ickedemokratiska maktanspråk bör man naturligtvis inte vara tolerant mot.
Även om jag oftast håller med t.ex. Sturemark i princip, och även om jag i huvudsak är liberal, så har jag ibland svårt för den dogmatiska tonen i argumentationen. Vi bör i min mening inte vara toleranta mot tokiga människor, oavsett om de säger sig vara troende eller ej. Vi tror alla på något, och det är bra att tro. Problemet är när vissa individer försöker tvinga andra att tro som dem.
En vetenskapsman som är på jakt efter "sanningen" måste i vissa lägen våga tro, för att på så vis få möjlighet att undersöka det vi tidigare inte kände till. Det som vi efterhand accepterar som sanningar är sällan beständigt. Evolutionsteorin är inte sann, den är dock den mest vedertagna hypotesen vi har och kan därför inte likställas med t.ex. kreationism.
Vidare är det min mening att vetenskapens storhet inte ligger i att "den är sann". Storheten når vi när vi ständigt är benägna att ompröva sanningen genom vetenskaplig metod och reflektion.
Det finns ingen konflikt mellan vetenskap och religion där det finns utrymme för tolkning och reflektion.
@#7 Peter H
Ordet "gay" betyder och betydde glad, så menade jag. Det är och var alltså ett positivt ord. Jag uttryckte mig kanske lite otydligt i förra kommentaren.
Att ordet "gay" genomgått "niggertransformationen", dvs att det upptagits av de utpekade och vänts till ett begrepp gruppen själva "äger", det visste jag inte.
Detta spelar dock ingen roll för min poäng, vilken är att ordet -fobi är och har varit något de flesta känner skam och olust inför (en irrationell sjuklig reaktion), och att ordet behåller sin betydelse även när det sätts samman med ett annat ord, i detta fall "islamo-". Begreppen "islam" och "fobi" existerar alltjämt och deras betydelse förs direkt in i det nya sammansatta ordet "islamofobi".
Det blir svårt för oss som kallas islamofober att göra begreppet till vårt på samma sätt som homosexuella gjorde med "gay" och svarta gjorde med "nigger". Att jag skrev att jag är en "stolt islamofob" är mest ett uttryck för svart humor.
Men i och för sig, kanske, kanske skulle vi kunna desarmera uttrycket. Inte genom att använda det (så som Dannefjord gör i sin annars halvhyfsade artikel) utan genom att kapa det.
Samma sak kan vi kanske göra med det falska ordet "infidel". Det finns T-shirts att köpa där ordet "infidel" står skrivet både på arabiska och engelska. Skall nog köpa mig en sådan + en skyddsväst att ha under.
Ang "islamofobi" mm som rör Dannefjords artikel - läs Mats Skogkärs utmärkta och lite luriga artikel i dagens Sydsvenska:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article1365436/Up...
Ett litet smakprov från Skogkärs artikel:
"al Qaradawi, knuten till Muslimska brödraskapet, är uppskattad och beundrad av företrädare för religiösa, muslimska organisationer i Sverige.
Moderate riksdagsmannen Abdirisak Waberi, tidigare ordförande för Islamiska förbundet i Sverige, har sagt om al Qaradawi:
”Jag respekterar Qaradawi för han är en stor lärd person. Och när det handlar om islam så är han mycket, mycket kunnigare än jag är och alla som är på Islamiska förbundet i Sverige.”
Vad anser då al Qaradawi om exempelvis religionsfrihet?
För den som är öppen med sitt avhopp och uppmanar andra att lämna islam finns bara ett straff: döden."
Islamofob, någon?
Läs hela Skogkärs artikel!
Helt rätt! Fobi mot religösa företelser är en märklighet i sig då tro och tyckande på nåt som egentligen inte finns i verkliga livet är en underlighet i sig.
Principiellt är ju konceptet "religion" märkligt som jag själv har svårt att begripa mig på, men tomten finns ju...