Sanningen är annars att judars rätt att bosätta sig gäller i hela det gamla palestinamandatet väster om floden Jordan, så att det är egentligen inget märkligt med att se Jordanien som det "riktiga" Palestina.
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2011-01-24, 16:12
Det hade inte funnits någon konflikt att diskutera om man från arabiskt/muslimskt håll erkänt Israel och lämnat våldsvägen. Detta är ingen omöjlig hönan-eller-ägget-diskussion, Per G. Och påläst som du är borde du också veta att inga av de palestinska företrädarna vill ha någon judisk stat överhuvudtaget, och att DET är den egentliga orsaken till konflikten.
Det är djupt oärligt och på gränsen till löjligt att gång på gång kritisera Israel utanför den kontext som råder. Hade de palestinska företrädarna och/eller de grannländer som stöder dem och som flera gånger attackerat Israel, försvarat västerländsk demokrati och mänskliga rättigheter så hade de älskat Israel och velat förhandla med dem och kanske bildat en liknande stat.
Men efter äver fyrtio år får man väl anta att det aldrig varit målet. Och om man tvivlar på det så finns det ju skrivet svart på vitt.
Och apartheidsnacket är bara nonsens. För det första så är den arabiska befolkningen på västbanken inte israeliska medborgare och bara där faller liknelsen. Och för det andra så är deras situation skapad av deras ledares aggression.
De eftergifter palestinierna bör, ja måste, göra är helt enkelt att erkänna Israels rätt att existera samt upphöra med den väpnade kampen. Så länge det inte sker bör de se sig i stjärnorna efter en egen stat eller efter nån form av samtal.
Permalänk | Anmäl
John G-son, 2011-01-24, 17:25
Enligt svenska YLE har palestiniernas chefsförhandlare själv dementerat uppgifterna: http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=206551
"Palestiniernas chefsförhandlare Saeb Erekat betecknar dokumenten som en samling lögner och frågar sig varför Israel i så fall skulle ha avvisat förslaget."
Jag utesluter inte att journalisten kan ha blandat ihop palestiniernas chefsförhandlare med den israeliska dito, men i så fall torde det snabbt klargöras. Om så inte är fallet kanske Hr. Gahrton i framtiden skulle ta och ägna sig åt litet källkritik? Man kan inte nödvändigtvis lita på allt som sägs på Wikileaks, vet du...
Permalänk | Anmäl
Adam Eberhag, 2011-01-24, 17:50
Per Gahrton är för de flesta svenskar känd som en frontfigur för Miljöpartiet i dess stolligaste period. Och visst är han en foliehatt av rang som är lätt att avfärda med ett hjärtligt skratt. Men tomtigheten har på nåt sätt kommit att ursäkta att vi har att göra med en driven rasist som har har strött hatiska utfall mot den judiska staten om sig i över 40 år.
Det här är inte första gången Per Gahrton har föreslagit att Sverige ska invadera Israel. I sin hyllningsbok till Nassers panarbistiska imperiesträvanden framgår att Mellanösters enda demokrati stod i vägen för Gahrtons världssyn genom sin blotta existens redan på 60-talet. Tjugo år senare kom uppföljaren som dubbade Mubaraks diktatur, som är en grövre version av den förtyckarregim som det tunisiska folket nu revolterar mot, till en "Arabisk demokrati". Mubaraks företrädare, fredspristagaren Anwar Saddat, den ende arabiske ledare som någonsin tagit ett avgörande steg mot fred med den judiska staten och som mördades för detta, avfärdar Gahrton därför som förrädare. Däremellan hann han med en inbunden kärleksförklaring till den marxistiska terrororganisationen PFLP som gjort sig känd för att massakrera judar där de kommer åt, tex genom spränga ett fullsatt plan flygplan över Schweitz och en synagoga i Paris. I Ahmed Ramis i nynazistiska närradioradioprogram Radio Islam lade Gahrton ut texten om sitt eget "sionistspår" i palmeutredningen. Och för ett litet tag sedan satt han i TV och berömde de fina ungdomarna som skanderade arabiska slagord om att massakrera judar på Malmös gator.
Att PGS år efter år väljer en sån person till ordförande diskvalicierar dem naturligtvis från varje seriöst samtal om en fredlig utveckling i Mellanöstern. Men att Per Gahrton lyckats bilda parti, sitta i Riksdagen flera perioder och efter snart ett halvt sekel fortfarande anlitas återkommande som debattör utan att någon kommit på tanken att göra en seriös granskning av honom säger faktiskt en del om svensk mediakårs selektivt ursäktande attityd mot rasister av just hans slag.
(För övrigt är det intressant att få verkar notera att de den palestinska myndigheten, inte Israel, avfärdar uppgifterna Gahrton mfl hänvisar idag.)
Permalänk | Anmäl
Mikael Schvili, 2011-01-24, 18:06
Många ser Per Garthon som extremist inom antiisraellobbyn. Han har sannerligen viss övning i desinformation, ett exempel på vilket diskuteras och beläggs här:
http://si-info.org/index.php?id=540
Han har viss övning i att demonstrera tillsammans med nynazister mot israeliska tennisspelare. Och han har övning i att jämställa Israel med Apartheids Sydafrika med dess rasistlagar. Han har god övning i att skrika och domdera på Debatt i T.V., häva ur sig att Israel "häller fosfor på barn". Alla dessa övningar definierar Garthon som antiisraellobbyist med osmakliga och falska anklagelser. Länge ska han ha stått upp för Radio Islam som uppviglade mot landets judar.
Man behöver bara ta ett av många konstiga påståenden i artikeln:
"...Israels hämnd kommer, som vi vet, att betyda massmord på palestinier, inte minst barn..."
Hämnd? Inte kan syftet ha varit att gå efter Hamasstridare som drivit krig mot Israels civila och som medvetet sätter palestinier i fara i ett krig Hamas startade? Det finns belägg för att IDF gick efter Hamas och inte befolkningen. Att majoriteten av offren var hamasstridare har Hamas nyligen bekräftat.
Massmord? Garthon har sin egen definition av ordet? Ja, barn blev dödade i kriget, hemskt nog, bl.a. genom Hamas förfarande. Massmord är något annat. Använder Garthon ordet massmord för att ge en känga åt judarna som vet vad massmord innebär?
"Som vi vet"??? Ja, kanske specialintressegruppen PGS "vet" detta. Är det samma personer som av Garthon kallas "de flesta bedömare"? Bedömer gör de kanske men bedömer de i Garthons ton och stil är det inte mycket till informerad bedömning.
Om trovärdighet: Historieintresserade borde läsa annat än Garthons beskrivning av Israels tillkomst, procenttal etc för där finns inga många rätt. Att Israel upprättades på den del av brittiska palestinska mandatet där judarna var i majoritet är väl allmänt erkänt. Men hur många vet att Israel upptar 22% av det som ursprungligen var avsett av britterna att bli det judiska landet. 78% hade redan styckats av till arabisk ägo.
Det som skulle bli judiskt område krympte mer och mer. Sedan när förenade arabländer gick ihop för att krympa landet till 0% tvingades landet försvara sig. Jordanien ockuperade en stor del av Jerusalem och såret från den totala fördrivningen av judarna från den delen och förstörelsen av synagogor och gravplatser har inte glömts.
På det sättet har det fortsatt med både krig och terrorkrig. PGS tar inte detta i beaktning när de talar om att kompromissa. Israel har kompromissat, kommer att göra det igen och det är fel och illvilligt att säga annat.
Wikileaks läckande av det som kan - eller inte - vara sant och Al-Jazeeras vidare publicering kan få tragiska resultat. Tänk på vad som hände Sadat för att han vågade välja fred.
Betyg: Dålig kvalitet och trovärdighet på innehållet och riktigt dåliga kunskaper om konflikten, om Mellanösterns och den arabiska och den judiska historien. Många obalanserade anklagelser ger artikeln en oseriös ton. Men inte oväntat från denne specialiserade aktivist. :)
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-01-24, 18:28
Varför accepterade inte Palestinierna det förslag som lades fram i Camp David år 2000 som skulle ha gett dom hela Gaza, mer än 90% av västbanken och östra Jerusalem?
Då hade allt varit löst nu.
Danmark har förlorat Skånelandskapen och Slesvig-Holsten vilket är en väsentligt större yta men dom har släppt det och gått vidare. Sverige förlorade Finland och Finland stora delar av Karelen men i bägge fallen så har man valt att inte bråka om det för evigt.
1991 när Sovjet fallit efter det att ryssarna släppt ifrån sig landområden som dom kontrollerat (tex i Baltikum) uppkom frågan om Finland inte skulle försöka köpa tillbaka en del av deras gamla områden. Då frågade man fd karelska flyktingar och deras barn men intresset för att återvända var inte så stort. Man hade skapat sig en ny tillvaro i det mindre Finland som blev resultatet av de två krigen 1939-1940 och 1941-1944 och var nöjda med det. Man hade gått vidare i livet.
Till skillnad i fallet med karelarna som blev Finska medborgare så valde arabstaterna och FN att permanenta de palestinska flyktingarnas flyktingstatus och låta det gå i arv vilket man inte gjort i något annat fall och vilket var mycket dumt.
Tyskland mottog i krigets slutskede några miljoner flyktingar från Polen, Tjeckoslovakien och Ukraina.
Men man valde att inte permanenta deras flyktingstatus och låta det gå i arv.
Skulle Tyskland ha tjänat på att låta dom bo i läger och låta deras barn växa upp där.
Antagligen inte. Det var en vinst för det tyska samhället att låta flyktingarna och deras barn bli medborgare.
Det borde arabstater som Syrien och Jordanien mfl gjort med de araber som kom dit från Palestina
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-01-24, 19:05
Vad kan vi lära oss av detta? Jo, att när man erbjuder någonting till en liten utsatt förföljd minoritetsgrupp så visar de ingen tacksamhet tillbaka utan tar emot och kräver därefter ännu mera.
Dra nytta av dessa lärdomar inom svensk inrikespolitik!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-01-24, 19:27
LOL @ Gahrton,
Bara det faktum att du är med i någonting som heter Palestinagruppen innebär ju att du är partisk och inte att allt du skriver i frågan kommer att vara vinklat för att föra fram den åsikt du själv representerar (som om detta inte redan vore uppenbart för den som har lite minne).
Varför skulle någon vara intresserad av att läsa någonting som så uppenbart endast är lobbyism?
Det stora problemet i Israel-Palestina frågan är inte vilken av parterna som har "rätt", utan alla tomtar från andra länder som ska ha åsikter och lägga sig i frågan. Inse att detta endast komplicerar och bidrar till att hålla konflikten igång. Om alla externa parter på bägge sidor kunde ta ett steg tillbaka och sluta lägga sig i så skulle konflikten ha lösts för länge sedan.
Permalänk | Anmäl
Daniel Gustafsson, 2011-01-24, 19:32
Mikael Schvili #5 roar sig med likräkning. Ganska utsiktslöst i den här konflikten, både för sionisten och hans advokat. Israeler från Europa och USA bör erbjudas en enkelbiljett tillbaka till sina hemländer. Där kan dom vidareutveckla den omskrutna västerländska demokrati som i och med herrar Bush och Blair reducerats till ett jippo som går ut på att värva medbrottslingar genom att sitta och ljuga i FN. Israelerna litar mer på uttalanden från Hassan Nasrallah än på utsagor från sina egna ledare.Och många svenskar litar helt och fullt på Per Gahrton i frågor som rör västvärldens stöld av Palestina och dårskapen att skänka stöldgodset till sina egna medborgare.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-01-24, 19:47
Efter att ha läst inläggen så vill jag ge dig ett gott råd:
Ta en stabil grogg, luta dig tillbaka i gungstolen coola ner en smula och inse att Du är minst lika passé som Gudrun Schyman, om inte ännu mera, både som person, åsikts- och floskelgenerator..
(PS Låt bli bilen..)
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-01-24, 19:59
Enligt både UN General Assembly Resolution 181 så väl som: UN General Assembly Resolution 194:
Så ,skall sfatden Jerusalem stå under internationell adriminisration
Allså så har varkar Irael eller Palestina något praktiskt inflytande öven denna stad.
Med hänvisning till alla de FN resolutioner samt avtal som Isatel har brutit mot.
Så borde Israels existen som nation samt medlem i FN stark ifrågasättas.
Nedan följer några exempel:
Centrala FN-resolutioner
Palestinska flyktingar har rätt att återvända till sina hem i Israel.
Beslutar att de flyktingar som vill återvända till sina hem och leva i
fred med sina grannar skall tillåtas att göra det vid tidigast möjliga
tidpunkt, och att ersättning skall betalas för egendom av dem som
valde att inte återvända och för förlust av eller skada egendom, som
enligt folkrättsliga principer eller i eget kapital, kan kompenseras
av regeringar eller myndigheter.
Generalförsamlings resolution 194, 11 December 1948
Israels ockupation av Palestina är olaglig.
Europaparlamentet kräver ett tillbakadragande av israeliska styrkor
från områden som ockuperades under kriget det året och "erkännande av
suveränitet, territoriella integritet och politiska oberoende av alla
stater i området och deras rätt att leva i fred inom säkra och erkända
gränser fri från hot eller handlingar kraft.
Säkerhetsråds resolution 242, 22 november 1967
Israels bosättningar olagliga.
Fastställer att den politik och praxis för Israel i bosättningar i de
palestinska och andra ockuperade arabiska områden sedan 1967 har ingen
rättslig giltighet och utgör ett allvarligt hinder för att uppnå en
rättvis och varaktig fred i Mellanöstern.
Säkerhetsråds resolution 446, 22 mars, 1979
Palestina har rätt till självbestämmande.
Bekräftar "den oförytterliga rättigheter till det palestinska folket i
Palestina ... till självbestämmande utan yttre inblandning" och "till
nationellt oberoende och suveränitet."
Generalförsamlingens resolution 3236, 22 November, 1974
Bekräftelse av en palestinsk stat
Bekräftar "en vision om en region där två stater, Israel och Palestina
lever sida vid sida inom säkra och erkända gränser."
Säkerhetsrådets resolution 1397, 12 mars, 2002
Bekräftelse av rådgivande yttrande av Internationella domstolen (ICJ)
om de rättsliga konsekvenserna av byggandet av muren
Kommentarer till den Internationella domstolens rådgivande yttrande 9
juli 2004, FN: s "kräver att Israel, ockupationsmakten, uppfylla sina
rättsliga skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt" och "uppmanar
alla stater som är medlemmar av Förenta Nationerna att uppfylla sina
juridiska skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt ".
Generalförsamlings resolution ES-10/14, 2 augusti 2004
Israelisk bosättningspolitik, inkluderat bosättningar i Jerusalem, bryter mot ett antal internationella överenskommelser: Haagkonventionen från 1907, fjärde Genèvekonventionen från 1949, vilken Israel har signerat, och ett flera FN-resolutioner
Haagkonventionen 1907 - Artiklar rörande privat egendom [redigera]
Artikel 46: Privat egendom kan inte bli konfiskerad.
Artikel 55: Den ockuperande staten ska endast betraktas som administratörer av fast egendom i de ockuperade territoriet.
Artikel 56: Kommuners egendom, även statlig egendom, ska betraktas som privat egendom.
Fjärde Genèvekonventionen 1949 [redigera]
Artikel 49: Den ockuperande makten ska inte deportera eller förflytta delar av sin egna civilbefolkning in i det territorium de ockuperar.
Artikel 53: Det är förbjudet att förstöra offentlig eller privat egendom på ockuperad mark.
Resolutioner från FN [redigera]
Resolution 252 (21 maj 1968) Uppmanar Israel att upphäva alla åtgärder som ändrar Jerusalems status.
Resolution 446 (22 mars 1979) Fastställer att Israels policy att etablera bosättningar på arabiskt territorium ockuperade sedan 1967 är olagligt.
Resolution 465 (1 mars 1980) Uppmanar Israel att utrymma de existerande bosättningarna och upphöra att etablera, planera och uppföra nya bosättningar.
Resolution 471 (5 juni 1980) Uppmanar återigen alla stater att icke förse Israel med sådan assistans som kan användas i samband med bosättningarna på ockuperad mark.
Resolution 476 (30 juni 1980) Återupprepar att med våld ta territorium är otillåtligt; att ändra de fysiska, geografiska, demografiska och historiska egenskaperna på ockuperad mark, vilket Israel gör, är otillåtligt och utgör ett flagrant brott mot fjärde Genèvekonventionen.
Resolution 478 (20 augusti 1980) Förkunnar Israels tillägg till dess Basic Law angående annektering av östra Jerusalem som ogiltig och uppmanar Israel att respektera fjärde Genèvekonventionen. Resolutioner från FN:s generalförsamling
Resolution 54/78 (22 februari 2000) Återbekräftar att fjärde Genèvekonventionen är applicerbar i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan. Man överväger den skadliga effekt som Israels bosättningspolitik, -beslut och -aktiviteter har på fredsprocessen i Mellanöstern. Man återbekräftar att de israeliska bosättningarna i de palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan, är illegala och ett hinder för fred och ekonomisk och social utveckling. (Antagen med 149 röster mot 3, med 3 nedlagda).
Resolution 54/230 (22 februari 2000) Återbekräftar principen om den permanenta suveränitet som folk under utländsk ockupation har över sina naturresurser. Uttrycker sin oro över Israels, den ockuperande maktens, exploatering av naturresurserna i de ockuperade
palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och andra arabiska territorier ockuperade av Israel sedan 1967. Medveten om den extra skadliga ekonomiska och sociala effekt som de israeliska bosättningarna har på de palestinska och andra arabiska naturresurserna, speciellt vad gäller konfiskeringen av land och den tvingade omdirigeringen av vattenresurserna. Uppmanar Israel, den ockuperande makten, att inte exploatera; orsaka förlust av eller utarma; eller sätta i fara naturresurserna i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i de ockuperade syriska Golan. (Antagen med 145 röster mot 3, med 6 nedlagda).
Dessutom så har Israel konsekvent även brutit mot:
Israelisk bosättningspolitik, inkluderat bosättningar i Jerusalem, bryter mot ett antal internationella överenskommelser: Haagkonventionen från 1907, fjärde Genèvekonventionen från 1949, vilken Israel har signerat, och ett flera FN-resolutioner
Haagkonventionen 1907 - Artiklar rörande privat egendom [redigera]
Artikel 46: Privat egendom kan inte bli konfiskerad.
Artikel 55: Den ockuperande staten ska endast betraktas som administratörer av fast egendom i de ockuperade territoriet.
Artikel 56: Kommuners egendom, även statlig egendom, ska betraktas som privat egendom.
Fjärde Genèvekonventionen 1949 [redigera]
Artikel 49: Den ockuperande makten ska inte deportera eller förflytta delar av sin egna civilbefolkning in i det territorium de ockuperar.
Artikel 53: Det är förbjudet att förstöra offentlig eller privat egendom på ockuperad mark.
Resolutioner från FN [redigera]
Resolution 252 (21 maj 1968) Uppmanar Israel att upphäva alla åtgärder som ändrar Jerusalems status.
Resolution 446 (22 mars 1979) Fastställer att Israels policy att etablera bosättningar på arabiskt territorium ockuperade sedan 1967 är olagligt.
Resolution 465 (1 mars 1980) Uppmanar Israel att utrymma de existerande bosättningarna och upphöra att etablera, planera och uppföra nya bosättningar.
Resolution 471 (5 juni 1980) Uppmanar återigen alla stater att icke förse Israel med sådan assistans som kan användas i samband med bosättningarna på ockuperad mark.
Resolution 476 (30 juni 1980) Återupprepar att med våld ta territorium är otillåtligt; att ändra de fysiska, geografiska, demografiska och historiska egenskaperna på ockuperad mark, vilket Israel gör, är otillåtligt och utgör ett flagrant brott mot fjärde Genèvekonventionen.
Resolution 478 (20 augusti 1980) Förkunnar Israels tillägg till dess Basic Law angående annektering av östra Jerusalem som ogiltig och uppmanar Israel att respektera fjärde Genèvekonventionen. Resolutioner från FN:s generalförsamling
Resolution 54/78 (22 februari 2000) Återbekräftar att fjärde Genèvekonventionen är applicerbar i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan. Man överväger den skadliga effekt som Israels bosättningspolitik, -beslut och -aktiviteter har på fredsprocessen i Mellanöstern. Man återbekräftar att de israeliska bosättningarna i de palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan, är illegala och ett hinder för fred och ekonomisk och social utveckling. (Antagen med 149 röster mot 3, med 3 nedlagda).
Resolution 54/230 (22 februari 2000) Återbekräftar principen om den permanenta suveränitet som folk under utländsk ockupation har över sina naturresurser. Uttrycker sin oro över Israels, den ockuperande maktens, exploatering av naturresurserna i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och andra arabiska territorier ockuperade av Israel sedan 1967. Medveten om den extra skadliga ekonomiska och sociala effekt som de israeliska bosättningarna har på de palestinska och andra arabiska naturresurserna, speciellt vad gäller konfiskeringen av land och den tvingade omdirigeringen av vattenresurserna. Uppmanar Israel, den ockuperande makten, att inte exploatera; orsaka förlust av eller utarma; eller sätta i fara naturresurserna i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i de ockuperade syriska Golan. (Antagen med 145 röster mot 3, med 6 nedlagda).
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-01-24, 21:29
Palestina och Palestinerna? Sådant finns ju inte, du menar väl Jordanien och Araberna, eller? Vänta ett tag hur många s k Palestinier bor i Izrael? Det bor ca 1,7 milj araber/jordanier i Izrael och är representerade av 11 riksdagsmän i Knesset. Araberna i Izrael har samma rättigheter som den judiska majoritetsbefolkningen.
Vilka rättigheter har araberna som har flytt från Izrael till Jordanien, inga, de bor i flyktingsläger och betraktas som utlänningar.
Vilka rättigheter har judarna i Västbanken. Jag har ingen aning, men de får tydligen varken köpa mark eller bygga hus.
Om du vill verkligen hjälpa s k Palestinier föreslår jag att du börjar med Jordanien och andra Arabländer som ytnyttjar "Palestinerna" i egna politiska syften. Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Blazej Lukasik, 2011-01-24, 21:36
För en mindre hysterisk analys av Al-Jeziras "avslöjanden" se här.
Det visar sig t.ex. att det inte är särskilt mycket nytt i dessa sk. avslöjanden.
Per Gahrton vill dock så hemskt gärna läsa in israelisk skuld i allt han ser och han tar varje chans han får. Det är inte så noga med sanningshalten bara det är emot Israel. Som tidigare påpekats är det ett otroligt svaghetstecken för svensk media att denna man fortfarande kan anses som rumsren.
Permalänk | Anmäl
Johan Diov, 2011-01-24, 21:41
Gösta Lilja har rätt!
Många svenskar litar på Per Garthon och på Palestinagrupperna. I arbetet med Ship to Gaza och i mötet med "vanligt folk" blev detta helt klart för mig.
Den vanligaste frågan är: Hur har vi kunnat låta Israel hålla på såhär - så länge? Varför sätter inte FN stopp för dom?
Jag tror att det är dags att FN etablerar en förmyndarregim på det territorium som ska bli den nya palestinska staten. Samt på området kring Genesarets sjö (syriskt territorium). Vattenfrågan blir allt mer brännande för såväl Israel, Palestina som Jordanien. FN-makt över vattenfördelningen!
Israels rätt att existera i fred inom definierade gränser kan också garanteras av FN. En nog så viktig uppgift.
FN skulle därmed också ge avspänningspolitik med Iran och andra arabstater ett ansikte!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-24, 22:36
Hesdorf redogör förtjänstfullt för de FN-resolutioner som FN:s generalförsamling antagit. Är någon av dem bindande, d v s ratificerade av säkerhetsrådet eller är de bara rekommendationer?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-01-24, 22:37
#16 = Sanktioner är det enda rätta som man undvikit i alla dessa år. Först då kan Israel få känna på hur det är att försaka freden och bryta mot den internationella rätten. Men vi har stötestenar, typexemplet är den zionistiska lobbyn i USA som i mer eller mindre grad bestämmer USAs roll i mellanösternkonflikten. EU kan dock pådriva sanktioner mot detta vettlösa land. Vi ser även en positiv trend där fler och fler nationer har erkänt och välkomnat den palestinska statsbildningen. Världen är helt enkelt trötta på Israels manipulerande i fredsföredragen med Palestinierna och även araberna som de även också förnekat ha någon fred med.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-24, 22:47
#17 = Majoriteten är bindande och majoriteten har Israel totalt struntat i.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-24, 22:49
Gunnel, FN "sätter inte stopp" för israelerna p g a att FN:s medlemsstater generellt sett är ganska ointresserade av MÖ-konflikten. Det finns nämligen värre tragedier i världen att sköta eller missköta.
För er svenskar på vänsterkanten är det tydligen den viktigaste konflikthärden i världen men frånsett de inblandade parterna så gäspar de flesta över frågan och begriper inte varför den svenska vänstern gör sånt ståhej över problemet.
Att sedan Per Gahrton och hans "palestinavänner" skulle ha något större stöd i Sverige tvivlar jag starkt på. Retoriken är alldeles för enögd, bombastisk och partisk för att gå hem hos gemene man men om man talar med människor i de kretsar du rör dig i så stämmer förstås ditt antagande.
Mvh
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-01-24, 22:50
Att som Gahrton påstå att dessa ”avslöjanden” skulle visa att palestinierna förtvivlat gjort ”eftergift efter eftergift” eller att PLO överraskande är ”berett att gå så långt ” har ingen basis. Mycket lite är som sagt nytt överhuvudtaget:
Ett exempel på dessa nya eftergifter:
“That the Palestinians were willing to let Israel annex the Jewish neighborhoods over the Green Line, with the exception of Har Homa, is not new, nor a sign – whatever Al-Jazeera and the Guardian would have one believe – of unsurpassed flexibility.
This was discussed at Camp David, and enshrined in the Clinton parameter formula – that the Jewish neighborhoods of Jerusalem will be under Israeli sovereignty, and the Arab neighborhoods under Palestinian sovereignty. It was part of the 2003 Geneva Accord as well as one of the principles of the 2002 agreement between Ami Ayalon and Sari Nuseeibeh.
If anything, the Palestinian demand in the documents for Har Homa is a step back from this benchmark.”
Ett exempel på att dessa palestinska ledare är beredda att gå så långt:
“Rather than taking the publication of the documents and saying loudly and proudly that this shows a willingness to give up on maximalist Palestinian demands, the PA reaction was the complete opposite. It was to deny everything, and to say that the PA will not give up an inch.
And that's a problem.
The documents, like Wikileaks, shows again the huge gap between what Arab leaders say in public and what they say in private. In the WikiLeaks documents this was seen in how Arab leaders talked behind closed doors about Iran, compared to what they said in front of the microphones.”
Sist men inte minst, min favorit:
Gahrton: ”Den som påstår att palestinierna inte gjort långtgående eftergifter ljuger. Vilka eftergifter har Israel gjort?”
Nja, Gaza, 2005, kanske. Hört talas om vad som hände då?
Permalänk | Anmäl
Johan Diov, 2011-01-24, 22:53
Ricky, det var inte något särskilt uttömmande svar men du kanske inte vet?
Det där med den "zionistiska lobbyn" som påstås styra över händelseutvecklingen bör du stryka. Det är inte längre comme-il-faut att påstå att judarna i hemlighet regerar världen. Den retoriken upphörde i och med att tidningen Der Stürmer gick i konkurs 1945
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-01-24, 22:57
#22 : Vad syftade du på?
Att det finns en stark zionist lobby i USA är ingen hemlighet.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-24, 23:08
Vilka herrans massa IDIOTISKA kommentarer.
Vad är det som får alla i Sverige att tro att Israel/Palestina
konflikten kan bedömas utifrån någon fyrkantig svensk höger/vänster skala??
Både vänster/högerfalangen i Sverige använder ständigt den här konflikten som slagträ. Som om komplexa internationella konflikter realpolitiskt har ett smack att göra med något svenskt tyckande utifrån någon politis vänster/högerkant.
Ett gott råd.
ÅK DIT
Istället för att vräka ut en massa kommentarer .
Åk till Bethlehem, Ramallah, Jerusalem och Tel Aviv
och till bosättningarna.
Det är fullständigt riskfritt (nåja) och se för er själva
och tala med människorna där.
Sedan skulle nog kommentarerna vara något mer nyanserade
efter några resor.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-01-24, 23:14
Re: #17 Nurmela:
Tyvärr så har jag inte haft tid nog att sätta mig in i vilka av FN´s resolutioner som är ratificerade av säkerhetsrådet
Se dock kommentar: #19 Ricky Andersson:
"Majoriteten är bindande och majoriteten har Israel totalt struntat i"
Jag har dock fått fram att både resolution 181samt Resolution 194 är
ratificerade och godkända samt underskriva av Israel så väl som FN´s säkerhetsråd.
I öcvrigt så är, så vitt jag vet, både
Haagkonventionen från 1907, fjärde Genèvekonventionen från 1949 (den sistnämnde även signerad av Israel) bindande
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-01-24, 23:19
@ Numela,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7349371.stm
" American Israel Public Affairs Committee (Aipac), the most prominent Jewish lobbying"
Har du hört talas om Aipac?
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-01-24, 23:20
Här kan man se vilka resolutioner som berör Israel: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_Nations_resolutions_concerni...
Här kan man se hur många veto's USA har lagt in till fördel Israel.
http://www.krysstal.com/democracy_whyusa03.html
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-24, 23:28
Här kan man även se veto's av USA till fördel Israel:
http://www.informationclearinghouse.info/article2000.htm
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-24, 23:29
Bengt Hesdorf, googlar man på resolution 181 (det är väl delningsplanen?) så framgår att resolutionen aldrig kom att undertecknas av säkerhetsrådet och således inte är bindande, särskilt inte som kriget bröt ut och omintetgjorde en fredlig utveckling.
Så långt Wikipedia, vilket iofs inte är något sanningsvittne men just den artikeln är inte föremål för diskussion och det brukar vara ett gott tecken.
Övriga resolutioner vet jag inte mycket om men jag blir lite misstänksam när man tvärsäkert påstår att Israel konsekvent bryter mot FN:s resolutioner och därför skall anses som världsskurken nr 1.
Nu vet jag att FN är en helig ko i Sverige och att organisationen och dess resolutioner brukar användas som slagträn i den inhemska debatten men det finns skäl att vara lite skeptisk till påståenden om Israel och FN.
Mvh
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-01-24, 23:35
#29 Nurmela
Absolut, Nurmela.
Att åberopa FN när det gäller Israel kan bara mötas med skepticism.
Jag förundras över att den organisationen har något anseende kvar – eller har den det? En bok som står på listan att läsa är http://www.dn.se/kultur-noje/spelet-bakom-de-forfallna-nationerna "> Ms Fearless & Mr Chance, en bok av Inga-Britt Ahlenius med journalisten Niklas Ekdal som ska ge en ” unik inblick i FN:s översta skikt” – mycket kritisk kan jag tillägga.
Att det finns en oerhörd brist på balans i FN’s beteende gentemot Israel är varken en överdrift eller en nyhet.
Läs vad UN Watch skrev 2007:
“General Assembly Ignored Sudan, But Condemned Israel 22 Times
The countless anti-Israel resolutions and related debates consume an astonishing proportion of the UN community's precious resources. This year, during the 61th Session of the General Assembly (2006-2007), the time spent by ambassadors on enacting the 22nd anti-Israel resolution of the year was time not spent on passing a single resolution on Sudan's genocide in Darfur. Diplomats at foreign ministries or UN missions have a limited amount of time to devote to any particular UN session. Because every proposed UN resolution is subjected to intensive review by various levels and branches of government, a direct result of the anti-Israel texts is a crippling of the UN's ability to tackle the world's ills.
UN bias against Israel is overt in bodies such as the General Assembly, which each year passes some nineteen resolutions against Israel and none against most other member states, including the world's most repressive regimes. The World Health Organization, meeting at its annual assembly in Geneva in 2005, passed but one resolution against a specific country: Israel was charged with violating Palestinian rights to health. Similarly, the International Labour Organization, at its annual 2005 conference in Geneva, carried only one major country-specific report on its annual agenda -- a lengthy document charging Israel with violating the rights of Palestinian workers.
In the summer of 2004, the UN's International Court of Justice at The Hague issued an advisory opinion that followed the script of a political campaign orchestrated by the PLO representative at the UN, Nasser al-Kidwa. The busiest corridor of the Palais des Nations, the European headquarters of the UN in Geneva, displays no less than ten larger-than-life panels devoted to the Palestinian cause. The clear message, that the Palestinians are the world's greatest human rights victim; the clear implication, that Israel is the world's greatest human rights abuser.
There are three special UN entities dedicated to the Palestinian cause. The oldest is the Special Committee to Investigate Israeli Practices Affecting the Human Rights of the Palestinian People and Other Arabs of the Occupied Territories, created in 1968. In 1975, the General Assembly added the Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People. Supporting its work is the Division for Palestinian Rights. Lodged within the UN Secretariat, the Division boasts a sixteen-member staff and a budget of millions, which it devotes to the constant promotion of anti-Israel propaganda throughout the world.”
Permalänk | Anmäl
Johan Diov, 2011-01-25, 00:38
#24 Carolin Andersson,
du sa det enda vettiga hittills i denna tråd.
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-01-25, 08:23
Den totala oförståelse för Israels situation, som uppvisas av svenska ”intellektuella” är för mig obegripligt och kan inte förklaras logiskt. Arabstaternas (de flesta) uttryckliga mål är inte att återställa kartan till 1967 års gränser. Israel befann sig bakom dessa gränser när landet anfölls av Egypten, Jordanien och Syrien 1967. Enligt vad Egyptens ledare Nasser deklarerade en vecka före kriget i egyptisk radio, var målet att utplåna Israel från Jordens yta. Arabstaterna accepterar således inte 1967 års gränser (möjligen med undantag av Jordanien). De accepterar inte ens Israels existens! Även om det ytligt sett just nu råder fred mellan Egypten och Israel, avspeglas detta inte i egyptiska tidningar, vilka varje dag innehåller fruktansvärda hatartiklar mot Israel och judar (allt som skrivs i egyptiska media är godkänt av staten). Iran har öppet deklarerat att Israel kommer att utplånas inom en snar framtid. Hizbollah och Hamas har mer eller mindre öppet sagt att alla judar kommer att dödas.
Att svenska media inte kan förstå Israels svåra situation, och mer eller mindre förnekar Israel rätten att försvara sig, kan inte klassificeras som annat än ren och djävulsk ondska.
Israel är den enda verkliga demokratin i Mellanöstern. I Israel råder religionsfrihet, yttrande- och tryckfrihet, mötesfrihet etc. I vissa muslimska länder (t ex Iran) straffas homosexuella med döden. I Israel kan homosexuella leva utan att förföljas eller hotas (däremot kanske de inte har tolkningsföreträde som i Sverige, där hela landet dansar efter RFSL:s pipa.)
Denna text är saxad och hämtad från Krister Renards blogg
http://gluefox.blogspot.com/2010/04/israel-en-framgangssaga.html
Permalänk | Anmäl
Johan Nordenling, 2011-01-25, 08:25
Per Gahrton. Hur väger du in i din kalkyl att stackars lilla fattiga svaga araberna har ett flera hundra gånger så stort område som judarna?
Och hur väger du in att judarna fördrivits från arabvärlden?
Menar du kanske att araber får fördriva judar men judar får inte fördriva araber? Det är i så fall APARTHEID...
Araberna behöver inte Palestina men Israel är allt judarna har. Det är allt man behöver veta för att förstå hur den korrekta lösningen på konflikten ser ut.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-25, 08:45
@ Bo T,
När skall du förstå att man inte kan dela in folk på det sättet som du gör? Asiater har tillräkligt mycket land? Västlänningar har tillräkligt mycket land? Sydamrikaner har för mycket land? Har du hört talas om nationer? Jag står på J-streets sida om en tvåstats lösning. Lämna alla religon åt sidan när politiska beslut skall fattas, de hör inte hemma vid förhandlingsbordet. Att Israel skall ses som en Judisk stat(nation) tycker jag personligen är problematisk, varför inte nöja sig med Israel? Skulle Palestina utropas som en Islamistisk stat så är problemet desamma. Politisk stabilitet och fred kan inte växa fram om religon skall ha så stor inverkan på de politiska beslut som fattas.
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-01-25, 08:58
Samarbetet mellan Israel och palestinska myndigheten har lett till en rekordtillväxt på västbanken och allt fler får det bättre vilket leder till minskad risk för terrorism
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2011-01-25, 09:29
"När skall du förstå att man inte kan dela in folk på det sättet som du gör?"
#34 Patric P. Det är inte jag som delar in människorna i Mellanöstern i araber och judar. Det är araberna och judarna som gör det.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag respekterar den indelning de gör och baserar lösninge på det istället för att fantisera om vad som skulle kunna vara möjligt att uppnå under andra förutsättningar.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-25, 09:37
Bo T,
Redogör då med trovärdiga källor där man gör denna indelningen. Ser du på samma sätt på alla medlemsstater i EU? Alla medlemsstater i EU är samma folk? Samma kultur etc? Märklig indelning. SD brukar ju inte resonera så? Man vill väl värna om nationalstaten?
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-01-25, 10:03
#32: Krister Renard? Så denne kristne fundamentalist har plölsigt blivit ett sanningsvittne om Israel?
Nä, jag tror mer på att läsa FN-resolutioner och rapporter och att höra vad mina vänner (ganska många) som lever och bor i regionen säger.
Vad de tycker om Israel varierar men det mesta kan tyvärr inte citeras utan att jag blir oanständig.
Ett förfärligt politiskt hycklande land med alltfler elaka krigsskadade cyniska människor. Förintelsens trauma lever än, men det är ingen ursäkt för vad som nu sker.
Permalänk | Anmäl
Mister J, 2011-01-25, 10:08
Nej, detta var ytterligare en indikation på hur stort intresse Israel lägger på fredsprocessen. Det är delvis USA¨s fel som låter detta hända med veto och frånvarandet med sanktioner och straff, uppenbart de ej beprövade medlet för att få Israel att tänka klart, om inte så FN sanktioner så finns det EU sanktioner men även enskilda nationer kan protestera tex genom att ta hem militärattache, bryta handelsavtal, bojkotta Israeliska varor.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-25, 10:10
Om artikelförfattaren:
Är det samma Per Garthon, miljöpartisten som körde sin Jeep berusad i Arlanda, körde på en annan bil, när polisen kom hävdade att han har tagit alkohol EFTER krocken, på platsen, för att stilla sin stress?
Och han KLARADE SIG med detta?
Är det mannen som förkunnar oss sanningen här?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-25, 10:10
Konflikten står mellan judar och araber, #37 Patric P. Läs t.ex. här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Palestina-konflikten
så inser du att man i Mellanöstern delar upp befolkningen i judar och araber. Araber nämns 14 gånger och judar 25 gånger. Kriget mot Israel stöds av Arabförbundet.
Så den rimliga lösningen måste ta hänsyn till vad araberna får och vad judarna får. Eftersom araberna redan har ett flera hundra gånger så stort område som Israel finns ingen humanitär anledning att judarna ska koncentreras till ett ännu mindre landområde.
Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-25, 10:21
Om FN resolutioner:
1. Det finns 124 resolutioner som av olika anledningar fördömer israel.
2. Det finns inte en enda - dvs 0! - resolution som fördömer arabisk terrorhandling mot Israel eller dess medborgare.
3. Det finns inte en enda - dvs 0! - resolution som behandlar ca. 900 000 fördrivna judar från arabiska länder t.ex. Morocco, Egypt, Yemen, Jordanien, Tunisien, Syrien, Iraq.
4. Det finns inte en enda - dvs 0! - resolution som fördömer någon av de brutala arabstaterna för deras behandling av sina egna medborgare.
5. Kan det vara så att ovanstående obalans är ett resultat av att det sitter 57 muslimska staters representanter i generalförsamlingen, mot den enda Israel? Är det verkligen såååå säkert att det hela handlar om judarnas såååå välkända ondska? Och absolut inte om muslimernas av Allah föreskrivna judehat, tillsammans med den 2000 år gamla europeiska judehatet?
Finns det här någon som anar varför Israel inte tar FN riktigt på allvar?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-25, 10:27
#38 Mister J. Hur känner du inför det faktum att hundratusentals judar fördrivits från Marocko, Egypten, Libanon, Tunisien, Algeriet, Jemen och Irak?
Är judefördrivning ursäktligt?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-25, 10:32
Om FN skall betraktas som trovärdig eller ej låter jag vara osagt.
Men faktum är att Israel existerar enbart pga. av en FN resolution.
Så alla de som förkastar FN som en mer eller mindre betydelselös koloss på lerföttter.
Förkastar då även de FN resolutioner som ger Israel existensberättigande och deras medlemskap i FN
Glöm heller inte att FN spelade en helt annan, mer betydande, roll de närmsta åren efter 2:a värlskriget än vad de gör i dagsläget.
Till alla er som hänvisar till "information" från Wikipedia:
Orginal källorna finns på nätet.
Studera dessa INTE Wikipedia!!!
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-01-25, 10:50
#46 Bengt Hesdorf, 2011-01-25
"Om FN skall betraktas som trovärdig eller ej låter jag vara osagt."
Nej, det lät du inte vara osagt. Du HÄNVISADE till resolutioner och ENDAST till resolutioner som fördömer Israel. Samtidigt "glömde" du visa en enda som fördömer något av arabländerna eller palestinska terrorister. Eller så "råkade glömma" att sådana inte existerar?
"Men faktum är att Israel existerar enbart pga. av en FN resolution."
Du kan inte saken du ger dig i diskussion om. Israels existens etablerades långt tidigare, med sionistiska rörelser, Balfour deklarationen, det ottomanska styrets sammanbrott, inflyttning till området sedan slutet av 1800 talet, osv.
Att NF och senare FN bestämde uppdelningen av engelsmännens Palestinamandat är inte grunden till Israels EXISTENS, bara delvis till dess gränser. Och konfliktens kärna ligger just i FN:s luddiga beskrivning VAR denna Palestina låg, vad hade den för gränser, och vilka områden som skall bli Israel och vilka skall bli Palestina.
Israelernas uppfattning är att de tilldelades ett större område,men på grund av att arabländerna angrepp dem, kunde de bara utropa Israel bakom frontlinjen 1948.
Och bara för att klargöra FN:s roll i det hela: 44 länder i FN inte erkänner Israels existens.
Så att påstå att Israel bara existerar p.g.a. FN är minst sagt okunnigt. Och okunniga kommentarer finns det gott om här, för att inte tala om själva artikeln, som vädjar just till den okunnigheten.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-25, 11:56
@ Bo T ,
Du blandar ihop nutid och dåtid och sen drar du en egen slutsats av vad som står på wikipedia hur ofta begreppet judar och araber nämns. Allvarligt talat, dessinformation är jag inte intresserad av. Har du någon seriös källa? Annars kan du lika väl låta bli att svara?
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-01-25, 11:59
#20
Hej Nurmela!
Det stämmer att "vi på vänsterkanten" är starkt inriktade på fredliga lösningar i MellanÖstern. Eftersom det är här som krutdurken för Tredje Världskriget ligger. Att inte inse detta är att var blind och allmänfarlig. Människor långt utanför vänsterkretsar inser det - även moderater, liberaler och allehanda judiska och kristna organisationer. Samt människorättsorganisationerna. Därav kommer de allt starkare stödet för organisationer som bär på kunskap - Ship to Gaza, Diakonia, Palestinagrupperna till exempel.
Vatten-frågan blir allt mer brännande. Man skulle kunna påstå - med visst fog - att det varken är olja eller iranska presidenters intresse av atomkraft som kan utlösa storkrig. Ett krig som riskerar att ödelägga inte bara Israel och det israeliska folket-
Det är VATTEN!
Jordaniens kung har sagt att vatten är det enda som skulle få honom att dra ut i krig mot Israel. Medan Israels vattenstölder expanderar i kriminellt vanvett.
Läs Bengt Hersdorfs länk 13...sista stycket, FN-resolution 22 februari 2000.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-25, 12:08
#Mister J
Krister Renard är kristen, förändrar det all den fakta som läggs fram på den hänvisade länken?
Permalänk | Anmäl
Johan Nordenling, 2011-01-25, 12:33
"Varför skulle araberna gå med på fred? Om jag vore arab-ledare skulle jag aldrig träffa några överenskommelser med Israel. Det är naturligt: vi har stulit deras land. Visst lovade Gud oss det - men vad betyder det för dem? Vår Gud är inte deras. Vi härstammar från det gamla Israel, det är sant, men för över två tusen år sedan - och vad betyder det för dem? Det har funnits antisemitism, nazister, Hitler, Auschwitz - men var det deras fel? De ser bara en sak: vi har kommit hit och stulit deras land. Varför skulle de acceptera det?"
- David Ben-Gurion i Nahum Goldmanns bok "Den Judiska Paradoxen", Tidens Förlag, sid. 112
Ett par fel: 1, Dagens sionistiska judar härstammar inte från det gamla Israel. 2, Det var kristna som för andra gången stal det heliga landet.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-01-25, 12:55
"Du blandar ihop nutid och dåtid ..."
#48 Patric P. Så du påstår på fullt allvar att judefördrivningen från arabvärlden efter Israels tillkomst inte har med den flertusenåriga Mellanösternkonflikten att göra?
Har du någon "seriös källa" som stöder ditt påstående och som visar att det som står i Wikipedia om konflikten är lögn?
Men visst, om Israel fördriver araberna från sitt territorium idag så blir det "dåtid" i morgon. Är du nöjd då?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-25, 13:20
"...Israels vattenstölder expanderar i kriminellt vanvett."
Det är bra att du, #49 Gunnel Gomér, håller en lugn och sansad ton. Du är väldigt trovärdig som "fredsvän".
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-25, 13:26
"Dagens sionistiska judar härstammar inte från det gamla Israel."
#51 Gösta Lilja. Det är med största glädje jag ser att du vill diskutera ras-perspektivet på konflikten. Det är en konstruktiv och värdig väg att gå.
Är din utgångspunkt att en viss ras har evig rätt till ett visst territorium eller hur tänker du?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-25, 13:31
126 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Sanningen är annars att judars rätt att bosätta sig gäller i hela det gamla palestinamandatet väster om floden Jordan, så att det är egentligen inget märkligt med att se Jordanien som det "riktiga" Palestina.
Det hade inte funnits någon konflikt att diskutera om man från arabiskt/muslimskt håll erkänt Israel och lämnat våldsvägen. Detta är ingen omöjlig hönan-eller-ägget-diskussion, Per G. Och påläst som du är borde du också veta att inga av de palestinska företrädarna vill ha någon judisk stat överhuvudtaget, och att DET är den egentliga orsaken till konflikten.
Det är djupt oärligt och på gränsen till löjligt att gång på gång kritisera Israel utanför den kontext som råder. Hade de palestinska företrädarna och/eller de grannländer som stöder dem och som flera gånger attackerat Israel, försvarat västerländsk demokrati och mänskliga rättigheter så hade de älskat Israel och velat förhandla med dem och kanske bildat en liknande stat.
Men efter äver fyrtio år får man väl anta att det aldrig varit målet. Och om man tvivlar på det så finns det ju skrivet svart på vitt.
Och apartheidsnacket är bara nonsens. För det första så är den arabiska befolkningen på västbanken inte israeliska medborgare och bara där faller liknelsen. Och för det andra så är deras situation skapad av deras ledares aggression.
De eftergifter palestinierna bör, ja måste, göra är helt enkelt att erkänna Israels rätt att existera samt upphöra med den väpnade kampen. Så länge det inte sker bör de se sig i stjärnorna efter en egen stat eller efter nån form av samtal.
Enligt svenska YLE har palestiniernas chefsförhandlare själv dementerat uppgifterna: http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=206551
"Palestiniernas chefsförhandlare Saeb Erekat betecknar dokumenten som en samling lögner och frågar sig varför Israel i så fall skulle ha avvisat förslaget."
Jag utesluter inte att journalisten kan ha blandat ihop palestiniernas chefsförhandlare med den israeliska dito, men i så fall torde det snabbt klargöras. Om så inte är fallet kanske Hr. Gahrton i framtiden skulle ta och ägna sig åt litet källkritik? Man kan inte nödvändigtvis lita på allt som sägs på Wikileaks, vet du...
Per Gahrton är för de flesta svenskar känd som en frontfigur för Miljöpartiet i dess stolligaste period. Och visst är han en foliehatt av rang som är lätt att avfärda med ett hjärtligt skratt. Men tomtigheten har på nåt sätt kommit att ursäkta att vi har att göra med en driven rasist som har har strött hatiska utfall mot den judiska staten om sig i över 40 år.
Det här är inte första gången Per Gahrton har föreslagit att Sverige ska invadera Israel. I sin hyllningsbok till Nassers panarbistiska imperiesträvanden framgår att Mellanösters enda demokrati stod i vägen för Gahrtons världssyn genom sin blotta existens redan på 60-talet. Tjugo år senare kom uppföljaren som dubbade Mubaraks diktatur, som är en grövre version av den förtyckarregim som det tunisiska folket nu revolterar mot, till en "Arabisk demokrati". Mubaraks företrädare, fredspristagaren Anwar Saddat, den ende arabiske ledare som någonsin tagit ett avgörande steg mot fred med den judiska staten och som mördades för detta, avfärdar Gahrton därför som förrädare. Däremellan hann han med en inbunden kärleksförklaring till den marxistiska terrororganisationen PFLP som gjort sig känd för att massakrera judar där de kommer åt, tex genom spränga ett fullsatt plan flygplan över Schweitz och en synagoga i Paris. I Ahmed Ramis i nynazistiska närradioradioprogram Radio Islam lade Gahrton ut texten om sitt eget "sionistspår" i palmeutredningen. Och för ett litet tag sedan satt han i TV och berömde de fina ungdomarna som skanderade arabiska slagord om att massakrera judar på Malmös gator.
Att PGS år efter år väljer en sån person till ordförande diskvalicierar dem naturligtvis från varje seriöst samtal om en fredlig utveckling i Mellanöstern. Men att Per Gahrton lyckats bilda parti, sitta i Riksdagen flera perioder och efter snart ett halvt sekel fortfarande anlitas återkommande som debattör utan att någon kommit på tanken att göra en seriös granskning av honom säger faktiskt en del om svensk mediakårs selektivt ursäktande attityd mot rasister av just hans slag.
(För övrigt är det intressant att få verkar notera att de den palestinska myndigheten, inte Israel, avfärdar uppgifterna Gahrton mfl hänvisar idag.)
Många ser Per Garthon som extremist inom antiisraellobbyn. Han har sannerligen viss övning i desinformation, ett exempel på vilket diskuteras och beläggs här:
http://si-info.org/index.php?id=540
Han har viss övning i att demonstrera tillsammans med nynazister mot israeliska tennisspelare. Och han har övning i att jämställa Israel med Apartheids Sydafrika med dess rasistlagar. Han har god övning i att skrika och domdera på Debatt i T.V., häva ur sig att Israel "häller fosfor på barn". Alla dessa övningar definierar Garthon som antiisraellobbyist med osmakliga och falska anklagelser. Länge ska han ha stått upp för Radio Islam som uppviglade mot landets judar.
Man behöver bara ta ett av många konstiga påståenden i artikeln:
"...Israels hämnd kommer, som vi vet, att betyda massmord på palestinier, inte minst barn..."
Hämnd? Inte kan syftet ha varit att gå efter Hamasstridare som drivit krig mot Israels civila och som medvetet sätter palestinier i fara i ett krig Hamas startade? Det finns belägg för att IDF gick efter Hamas och inte befolkningen. Att majoriteten av offren var hamasstridare har Hamas nyligen bekräftat.
Massmord? Garthon har sin egen definition av ordet? Ja, barn blev dödade i kriget, hemskt nog, bl.a. genom Hamas förfarande. Massmord är något annat. Använder Garthon ordet massmord för att ge en känga åt judarna som vet vad massmord innebär?
"Som vi vet"??? Ja, kanske specialintressegruppen PGS "vet" detta. Är det samma personer som av Garthon kallas "de flesta bedömare"? Bedömer gör de kanske men bedömer de i Garthons ton och stil är det inte mycket till informerad bedömning.
Om trovärdighet: Historieintresserade borde läsa annat än Garthons beskrivning av Israels tillkomst, procenttal etc för där finns inga många rätt. Att Israel upprättades på den del av brittiska palestinska mandatet där judarna var i majoritet är väl allmänt erkänt. Men hur många vet att Israel upptar 22% av det som ursprungligen var avsett av britterna att bli det judiska landet. 78% hade redan styckats av till arabisk ägo.
Det som skulle bli judiskt område krympte mer och mer. Sedan när förenade arabländer gick ihop för att krympa landet till 0% tvingades landet försvara sig. Jordanien ockuperade en stor del av Jerusalem och såret från den totala fördrivningen av judarna från den delen och förstörelsen av synagogor och gravplatser har inte glömts.
På det sättet har det fortsatt med både krig och terrorkrig. PGS tar inte detta i beaktning när de talar om att kompromissa. Israel har kompromissat, kommer att göra det igen och det är fel och illvilligt att säga annat.
Wikileaks läckande av det som kan - eller inte - vara sant och Al-Jazeeras vidare publicering kan få tragiska resultat. Tänk på vad som hände Sadat för att han vågade välja fred.
Betyg: Dålig kvalitet och trovärdighet på innehållet och riktigt dåliga kunskaper om konflikten, om Mellanösterns och den arabiska och den judiska historien. Många obalanserade anklagelser ger artikeln en oseriös ton. Men inte oväntat från denne specialiserade aktivist. :)
Varför accepterade inte Palestinierna det förslag som lades fram i Camp David år 2000 som skulle ha gett dom hela Gaza, mer än 90% av västbanken och östra Jerusalem?
Då hade allt varit löst nu.
Danmark har förlorat Skånelandskapen och Slesvig-Holsten vilket är en väsentligt större yta men dom har släppt det och gått vidare. Sverige förlorade Finland och Finland stora delar av Karelen men i bägge fallen så har man valt att inte bråka om det för evigt.
1991 när Sovjet fallit efter det att ryssarna släppt ifrån sig landområden som dom kontrollerat (tex i Baltikum) uppkom frågan om Finland inte skulle försöka köpa tillbaka en del av deras gamla områden. Då frågade man fd karelska flyktingar och deras barn men intresset för att återvända var inte så stort. Man hade skapat sig en ny tillvaro i det mindre Finland som blev resultatet av de två krigen 1939-1940 och 1941-1944 och var nöjda med det. Man hade gått vidare i livet.
Till skillnad i fallet med karelarna som blev Finska medborgare så valde arabstaterna och FN att permanenta de palestinska flyktingarnas flyktingstatus och låta det gå i arv vilket man inte gjort i något annat fall och vilket var mycket dumt.
Tyskland mottog i krigets slutskede några miljoner flyktingar från Polen, Tjeckoslovakien och Ukraina.
Men man valde att inte permanenta deras flyktingstatus och låta det gå i arv.
Skulle Tyskland ha tjänat på att låta dom bo i läger och låta deras barn växa upp där.
Antagligen inte. Det var en vinst för det tyska samhället att låta flyktingarna och deras barn bli medborgare.
Det borde arabstater som Syrien och Jordanien mfl gjort med de araber som kom dit från Palestina
Vad kan vi lära oss av detta? Jo, att när man erbjuder någonting till en liten utsatt förföljd minoritetsgrupp så visar de ingen tacksamhet tillbaka utan tar emot och kräver därefter ännu mera.
Dra nytta av dessa lärdomar inom svensk inrikespolitik!
LOL @ Gahrton,
Bara det faktum att du är med i någonting som heter Palestinagruppen innebär ju att du är partisk och inte att allt du skriver i frågan kommer att vara vinklat för att föra fram den åsikt du själv representerar (som om detta inte redan vore uppenbart för den som har lite minne).
Varför skulle någon vara intresserad av att läsa någonting som så uppenbart endast är lobbyism?
Det stora problemet i Israel-Palestina frågan är inte vilken av parterna som har "rätt", utan alla tomtar från andra länder som ska ha åsikter och lägga sig i frågan. Inse att detta endast komplicerar och bidrar till att hålla konflikten igång. Om alla externa parter på bägge sidor kunde ta ett steg tillbaka och sluta lägga sig i så skulle konflikten ha lösts för länge sedan.
Mikael Schvili #5 roar sig med likräkning. Ganska utsiktslöst i den här konflikten, både för sionisten och hans advokat. Israeler från Europa och USA bör erbjudas en enkelbiljett tillbaka till sina hemländer. Där kan dom vidareutveckla den omskrutna västerländska demokrati som i och med herrar Bush och Blair reducerats till ett jippo som går ut på att värva medbrottslingar genom att sitta och ljuga i FN. Israelerna litar mer på uttalanden från Hassan Nasrallah än på utsagor från sina egna ledare.Och många svenskar litar helt och fullt på Per Gahrton i frågor som rör västvärldens stöld av Palestina och dårskapen att skänka stöldgodset till sina egna medborgare.
Efter att ha läst inläggen så vill jag ge dig ett gott råd:
Ta en stabil grogg, luta dig tillbaka i gungstolen coola ner en smula och inse att Du är minst lika passé som Gudrun Schyman, om inte ännu mera, både som person, åsikts- och floskelgenerator..
(PS Låt bli bilen..)
Enligt både UN General Assembly Resolution 181 så väl som: UN General Assembly Resolution 194:
Så ,skall sfatden Jerusalem stå under internationell adriminisration
Allså så har varkar Irael eller Palestina något praktiskt inflytande öven denna stad.
Med hänvisning till alla de FN resolutioner samt avtal som Isatel har brutit mot.
Så borde Israels existen som nation samt medlem i FN stark ifrågasättas.
Nedan följer några exempel:
Centrala FN-resolutioner
Palestinska flyktingar har rätt att återvända till sina hem i Israel.
Beslutar att de flyktingar som vill återvända till sina hem och leva i
fred med sina grannar skall tillåtas att göra det vid tidigast möjliga
tidpunkt, och att ersättning skall betalas för egendom av dem som
valde att inte återvända och för förlust av eller skada egendom, som
enligt folkrättsliga principer eller i eget kapital, kan kompenseras
av regeringar eller myndigheter.
Generalförsamlings resolution 194, 11 December 1948
Israels ockupation av Palestina är olaglig.
Europaparlamentet kräver ett tillbakadragande av israeliska styrkor
från områden som ockuperades under kriget det året och "erkännande av
suveränitet, territoriella integritet och politiska oberoende av alla
stater i området och deras rätt att leva i fred inom säkra och erkända
gränser fri från hot eller handlingar kraft.
Säkerhetsråds resolution 242, 22 november 1967
Israels bosättningar olagliga.
Fastställer att den politik och praxis för Israel i bosättningar i de
palestinska och andra ockuperade arabiska områden sedan 1967 har ingen
rättslig giltighet och utgör ett allvarligt hinder för att uppnå en
rättvis och varaktig fred i Mellanöstern.
Säkerhetsråds resolution 446, 22 mars, 1979
Palestina har rätt till självbestämmande.
Bekräftar "den oförytterliga rättigheter till det palestinska folket i
Palestina ... till självbestämmande utan yttre inblandning" och "till
nationellt oberoende och suveränitet."
Generalförsamlingens resolution 3236, 22 November, 1974
Bekräftelse av en palestinsk stat
Bekräftar "en vision om en region där två stater, Israel och Palestina
lever sida vid sida inom säkra och erkända gränser."
Säkerhetsrådets resolution 1397, 12 mars, 2002
Bekräftelse av rådgivande yttrande av Internationella domstolen (ICJ)
om de rättsliga konsekvenserna av byggandet av muren
Kommentarer till den Internationella domstolens rådgivande yttrande 9
juli 2004, FN: s "kräver att Israel, ockupationsmakten, uppfylla sina
rättsliga skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt" och "uppmanar
alla stater som är medlemmar av Förenta Nationerna att uppfylla sina
juridiska skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt ".
Generalförsamlings resolution ES-10/14, 2 augusti 2004
Israelisk bosättningspolitik, inkluderat bosättningar i Jerusalem, bryter mot ett antal internationella överenskommelser: Haagkonventionen från 1907, fjärde Genèvekonventionen från 1949, vilken Israel har signerat, och ett flera FN-resolutioner
Haagkonventionen 1907 - Artiklar rörande privat egendom [redigera]
Artikel 46: Privat egendom kan inte bli konfiskerad.
Artikel 55: Den ockuperande staten ska endast betraktas som administratörer av fast egendom i de ockuperade territoriet.
Artikel 56: Kommuners egendom, även statlig egendom, ska betraktas som privat egendom.
Fjärde Genèvekonventionen 1949 [redigera]
Artikel 49: Den ockuperande makten ska inte deportera eller förflytta delar av sin egna civilbefolkning in i det territorium de ockuperar.
Artikel 53: Det är förbjudet att förstöra offentlig eller privat egendom på ockuperad mark.
Resolutioner från FN [redigera]
Resolution 252 (21 maj 1968) Uppmanar Israel att upphäva alla åtgärder som ändrar Jerusalems status.
Resolution 446 (22 mars 1979) Fastställer att Israels policy att etablera bosättningar på arabiskt territorium ockuperade sedan 1967 är olagligt.
Resolution 465 (1 mars 1980) Uppmanar Israel att utrymma de existerande bosättningarna och upphöra att etablera, planera och uppföra nya bosättningar.
Resolution 471 (5 juni 1980) Uppmanar återigen alla stater att icke förse Israel med sådan assistans som kan användas i samband med bosättningarna på ockuperad mark.
Resolution 476 (30 juni 1980) Återupprepar att med våld ta territorium är otillåtligt; att ändra de fysiska, geografiska, demografiska och historiska egenskaperna på ockuperad mark, vilket Israel gör, är otillåtligt och utgör ett flagrant brott mot fjärde Genèvekonventionen.
Resolution 478 (20 augusti 1980) Förkunnar Israels tillägg till dess Basic Law angående annektering av östra Jerusalem som ogiltig och uppmanar Israel att respektera fjärde Genèvekonventionen. Resolutioner från FN:s generalförsamling
Resolution 54/78 (22 februari 2000) Återbekräftar att fjärde Genèvekonventionen är applicerbar i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan. Man överväger den skadliga effekt som Israels bosättningspolitik, -beslut och -aktiviteter har på fredsprocessen i Mellanöstern. Man återbekräftar att de israeliska bosättningarna i de palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan, är illegala och ett hinder för fred och ekonomisk och social utveckling. (Antagen med 149 röster mot 3, med 3 nedlagda).
Resolution 54/230 (22 februari 2000) Återbekräftar principen om den permanenta suveränitet som folk under utländsk ockupation har över sina naturresurser. Uttrycker sin oro över Israels, den ockuperande maktens, exploatering av naturresurserna i de ockuperade
palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och andra arabiska territorier ockuperade av Israel sedan 1967. Medveten om den extra skadliga ekonomiska och sociala effekt som de israeliska bosättningarna har på de palestinska och andra arabiska naturresurserna, speciellt vad gäller konfiskeringen av land och den tvingade omdirigeringen av vattenresurserna. Uppmanar Israel, den ockuperande makten, att inte exploatera; orsaka förlust av eller utarma; eller sätta i fara naturresurserna i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i de ockuperade syriska Golan. (Antagen med 145 röster mot 3, med 6 nedlagda).
Dessutom så har Israel konsekvent även brutit mot:
Israelisk bosättningspolitik, inkluderat bosättningar i Jerusalem, bryter mot ett antal internationella överenskommelser: Haagkonventionen från 1907, fjärde Genèvekonventionen från 1949, vilken Israel har signerat, och ett flera FN-resolutioner
Haagkonventionen 1907 - Artiklar rörande privat egendom [redigera]
Artikel 46: Privat egendom kan inte bli konfiskerad.
Artikel 55: Den ockuperande staten ska endast betraktas som administratörer av fast egendom i de ockuperade territoriet.
Artikel 56: Kommuners egendom, även statlig egendom, ska betraktas som privat egendom.
Fjärde Genèvekonventionen 1949 [redigera]
Artikel 49: Den ockuperande makten ska inte deportera eller förflytta delar av sin egna civilbefolkning in i det territorium de ockuperar.
Artikel 53: Det är förbjudet att förstöra offentlig eller privat egendom på ockuperad mark.
Resolutioner från FN [redigera]
Resolution 252 (21 maj 1968) Uppmanar Israel att upphäva alla åtgärder som ändrar Jerusalems status.
Resolution 446 (22 mars 1979) Fastställer att Israels policy att etablera bosättningar på arabiskt territorium ockuperade sedan 1967 är olagligt.
Resolution 465 (1 mars 1980) Uppmanar Israel att utrymma de existerande bosättningarna och upphöra att etablera, planera och uppföra nya bosättningar.
Resolution 471 (5 juni 1980) Uppmanar återigen alla stater att icke förse Israel med sådan assistans som kan användas i samband med bosättningarna på ockuperad mark.
Resolution 476 (30 juni 1980) Återupprepar att med våld ta territorium är otillåtligt; att ändra de fysiska, geografiska, demografiska och historiska egenskaperna på ockuperad mark, vilket Israel gör, är otillåtligt och utgör ett flagrant brott mot fjärde Genèvekonventionen.
Resolution 478 (20 augusti 1980) Förkunnar Israels tillägg till dess Basic Law angående annektering av östra Jerusalem som ogiltig och uppmanar Israel att respektera fjärde Genèvekonventionen. Resolutioner från FN:s generalförsamling
Resolution 54/78 (22 februari 2000) Återbekräftar att fjärde Genèvekonventionen är applicerbar i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan. Man överväger den skadliga effekt som Israels bosättningspolitik, -beslut och -aktiviteter har på fredsprocessen i Mellanöstern. Man återbekräftar att de israeliska bosättningarna i de palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan, är illegala och ett hinder för fred och ekonomisk och social utveckling. (Antagen med 149 röster mot 3, med 3 nedlagda).
Resolution 54/230 (22 februari 2000) Återbekräftar principen om den permanenta suveränitet som folk under utländsk ockupation har över sina naturresurser. Uttrycker sin oro över Israels, den ockuperande maktens, exploatering av naturresurserna i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och andra arabiska territorier ockuperade av Israel sedan 1967. Medveten om den extra skadliga ekonomiska och sociala effekt som de israeliska bosättningarna har på de palestinska och andra arabiska naturresurserna, speciellt vad gäller konfiskeringen av land och den tvingade omdirigeringen av vattenresurserna. Uppmanar Israel, den ockuperande makten, att inte exploatera; orsaka förlust av eller utarma; eller sätta i fara naturresurserna i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i de ockuperade syriska Golan. (Antagen med 145 röster mot 3, med 6 nedlagda).
Palestina och Palestinerna? Sådant finns ju inte, du menar väl Jordanien och Araberna, eller? Vänta ett tag hur många s k Palestinier bor i Izrael? Det bor ca 1,7 milj araber/jordanier i Izrael och är representerade av 11 riksdagsmän i Knesset. Araberna i Izrael har samma rättigheter som den judiska majoritetsbefolkningen.
Vilka rättigheter har araberna som har flytt från Izrael till Jordanien, inga, de bor i flyktingsläger och betraktas som utlänningar.
Vilka rättigheter har judarna i Västbanken. Jag har ingen aning, men de får tydligen varken köpa mark eller bygga hus.
Om du vill verkligen hjälpa s k Palestinier föreslår jag att du börjar med Jordanien och andra Arabländer som ytnyttjar "Palestinerna" i egna politiska syften. Lycka till!
För en mindre hysterisk analys av Al-Jeziras "avslöjanden" se här.
Det visar sig t.ex. att det inte är särskilt mycket nytt i dessa sk. avslöjanden.
Per Gahrton vill dock så hemskt gärna läsa in israelisk skuld i allt han ser och han tar varje chans han får. Det är inte så noga med sanningshalten bara det är emot Israel. Som tidigare påpekats är det ett otroligt svaghetstecken för svensk media att denna man fortfarande kan anses som rumsren.
Gösta Lilja har rätt!
Många svenskar litar på Per Garthon och på Palestinagrupperna. I arbetet med Ship to Gaza och i mötet med "vanligt folk" blev detta helt klart för mig.
Den vanligaste frågan är: Hur har vi kunnat låta Israel hålla på såhär - så länge? Varför sätter inte FN stopp för dom?
Jag tror att det är dags att FN etablerar en förmyndarregim på det territorium som ska bli den nya palestinska staten. Samt på området kring Genesarets sjö (syriskt territorium). Vattenfrågan blir allt mer brännande för såväl Israel, Palestina som Jordanien. FN-makt över vattenfördelningen!
Israels rätt att existera i fred inom definierade gränser kan också garanteras av FN. En nog så viktig uppgift.
FN skulle därmed också ge avspänningspolitik med Iran och andra arabstater ett ansikte!
Hesdorf redogör förtjänstfullt för de FN-resolutioner som FN:s generalförsamling antagit. Är någon av dem bindande, d v s ratificerade av säkerhetsrådet eller är de bara rekommendationer?
#16 = Sanktioner är det enda rätta som man undvikit i alla dessa år. Först då kan Israel få känna på hur det är att försaka freden och bryta mot den internationella rätten. Men vi har stötestenar, typexemplet är den zionistiska lobbyn i USA som i mer eller mindre grad bestämmer USAs roll i mellanösternkonflikten. EU kan dock pådriva sanktioner mot detta vettlösa land. Vi ser även en positiv trend där fler och fler nationer har erkänt och välkomnat den palestinska statsbildningen. Världen är helt enkelt trötta på Israels manipulerande i fredsföredragen med Palestinierna och även araberna som de även också förnekat ha någon fred med.
#17 = Majoriteten är bindande och majoriteten har Israel totalt struntat i.
Gunnel, FN "sätter inte stopp" för israelerna p g a att FN:s medlemsstater generellt sett är ganska ointresserade av MÖ-konflikten. Det finns nämligen värre tragedier i världen att sköta eller missköta.
För er svenskar på vänsterkanten är det tydligen den viktigaste konflikthärden i världen men frånsett de inblandade parterna så gäspar de flesta över frågan och begriper inte varför den svenska vänstern gör sånt ståhej över problemet.
Att sedan Per Gahrton och hans "palestinavänner" skulle ha något större stöd i Sverige tvivlar jag starkt på. Retoriken är alldeles för enögd, bombastisk och partisk för att gå hem hos gemene man men om man talar med människor i de kretsar du rör dig i så stämmer förstås ditt antagande.
Mvh
Att som Gahrton påstå att dessa ”avslöjanden” skulle visa att palestinierna förtvivlat gjort ”eftergift efter eftergift” eller att PLO överraskande är ”berett att gå så långt ” har ingen basis. Mycket lite är som sagt nytt överhuvudtaget:
Ett exempel på dessa nya eftergifter:
“That the Palestinians were willing to let Israel annex the Jewish neighborhoods over the Green Line, with the exception of Har Homa, is not new, nor a sign – whatever Al-Jazeera and the Guardian would have one believe – of unsurpassed flexibility.
This was discussed at Camp David, and enshrined in the Clinton parameter formula – that the Jewish neighborhoods of Jerusalem will be under Israeli sovereignty, and the Arab neighborhoods under Palestinian sovereignty. It was part of the 2003 Geneva Accord as well as one of the principles of the 2002 agreement between Ami Ayalon and Sari Nuseeibeh.
If anything, the Palestinian demand in the documents for Har Homa is a step back from this benchmark.”
Ett exempel på att dessa palestinska ledare är beredda att gå så långt:
“Rather than taking the publication of the documents and saying loudly and proudly that this shows a willingness to give up on maximalist Palestinian demands, the PA reaction was the complete opposite. It was to deny everything, and to say that the PA will not give up an inch.
And that's a problem.
The documents, like Wikileaks, shows again the huge gap between what Arab leaders say in public and what they say in private. In the WikiLeaks documents this was seen in how Arab leaders talked behind closed doors about Iran, compared to what they said in front of the microphones.”
Sist men inte minst, min favorit:
Gahrton: ”Den som påstår att palestinierna inte gjort långtgående eftergifter ljuger. Vilka eftergifter har Israel gjort?”
Nja, Gaza, 2005, kanske. Hört talas om vad som hände då?
Ricky, det var inte något särskilt uttömmande svar men du kanske inte vet?
Det där med den "zionistiska lobbyn" som påstås styra över händelseutvecklingen bör du stryka. Det är inte längre comme-il-faut att påstå att judarna i hemlighet regerar världen. Den retoriken upphörde i och med att tidningen Der Stürmer gick i konkurs 1945
#22 : Vad syftade du på?
Att det finns en stark zionist lobby i USA är ingen hemlighet.
Vilka herrans massa IDIOTISKA kommentarer.
Vad är det som får alla i Sverige att tro att Israel/Palestina
konflikten kan bedömas utifrån någon fyrkantig svensk höger/vänster skala??
Både vänster/högerfalangen i Sverige använder ständigt den här konflikten som slagträ. Som om komplexa internationella konflikter realpolitiskt har ett smack att göra med något svenskt tyckande utifrån någon politis vänster/högerkant.
Ett gott råd.
ÅK DIT
Istället för att vräka ut en massa kommentarer .
Åk till Bethlehem, Ramallah, Jerusalem och Tel Aviv
och till bosättningarna.
Det är fullständigt riskfritt (nåja) och se för er själva
och tala med människorna där.
Sedan skulle nog kommentarerna vara något mer nyanserade
efter några resor.
Re: #17 Nurmela:
Tyvärr så har jag inte haft tid nog att sätta mig in i vilka av FN´s resolutioner som är ratificerade av säkerhetsrådet
Se dock kommentar: #19 Ricky Andersson:
"Majoriteten är bindande och majoriteten har Israel totalt struntat i"
Jag har dock fått fram att både resolution 181samt Resolution 194 är
ratificerade och godkända samt underskriva av Israel så väl som FN´s säkerhetsråd.
I öcvrigt så är, så vitt jag vet, både
Haagkonventionen från 1907, fjärde Genèvekonventionen från 1949 (den sistnämnde även signerad av Israel) bindande
@ Numela,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7349371.stm
" American Israel Public Affairs Committee (Aipac), the most prominent Jewish lobbying"
Har du hört talas om Aipac?
Här kan man se vilka resolutioner som berör Israel: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_Nations_resolutions_concerni...
Här kan man se hur många veto's USA har lagt in till fördel Israel.
http://www.krysstal.com/democracy_whyusa03.html
Här kan man även se veto's av USA till fördel Israel:
http://www.informationclearinghouse.info/article2000.htm
Bengt Hesdorf, googlar man på resolution 181 (det är väl delningsplanen?) så framgår att resolutionen aldrig kom att undertecknas av säkerhetsrådet och således inte är bindande, särskilt inte som kriget bröt ut och omintetgjorde en fredlig utveckling.
Så långt Wikipedia, vilket iofs inte är något sanningsvittne men just den artikeln är inte föremål för diskussion och det brukar vara ett gott tecken.
Övriga resolutioner vet jag inte mycket om men jag blir lite misstänksam när man tvärsäkert påstår att Israel konsekvent bryter mot FN:s resolutioner och därför skall anses som världsskurken nr 1.
Nu vet jag att FN är en helig ko i Sverige och att organisationen och dess resolutioner brukar användas som slagträn i den inhemska debatten men det finns skäl att vara lite skeptisk till påståenden om Israel och FN.
Mvh
#29 Nurmela
Absolut, Nurmela.
Att åberopa FN när det gäller Israel kan bara mötas med skepticism.
Jag förundras över att den organisationen har något anseende kvar – eller har den det? En bok som står på listan att läsa är http://www.dn.se/kultur-noje/spelet-bakom-de-forfallna-nationerna "> Ms Fearless & Mr Chance, en bok av Inga-Britt Ahlenius med journalisten Niklas Ekdal som ska ge en ” unik inblick i FN:s översta skikt” – mycket kritisk kan jag tillägga.
Att det finns en oerhörd brist på balans i FN’s beteende gentemot Israel är varken en överdrift eller en nyhet.
Läs vad UN Watch skrev 2007:
“General Assembly Ignored Sudan, But Condemned Israel 22 Times
The countless anti-Israel resolutions and related debates consume an astonishing proportion of the UN community's precious resources. This year, during the 61th Session of the General Assembly (2006-2007), the time spent by ambassadors on enacting the 22nd anti-Israel resolution of the year was time not spent on passing a single resolution on Sudan's genocide in Darfur. Diplomats at foreign ministries or UN missions have a limited amount of time to devote to any particular UN session. Because every proposed UN resolution is subjected to intensive review by various levels and branches of government, a direct result of the anti-Israel texts is a crippling of the UN's ability to tackle the world's ills.
UN bias against Israel is overt in bodies such as the General Assembly, which each year passes some nineteen resolutions against Israel and none against most other member states, including the world's most repressive regimes. The World Health Organization, meeting at its annual assembly in Geneva in 2005, passed but one resolution against a specific country: Israel was charged with violating Palestinian rights to health. Similarly, the International Labour Organization, at its annual 2005 conference in Geneva, carried only one major country-specific report on its annual agenda -- a lengthy document charging Israel with violating the rights of Palestinian workers.
In the summer of 2004, the UN's International Court of Justice at The Hague issued an advisory opinion that followed the script of a political campaign orchestrated by the PLO representative at the UN, Nasser al-Kidwa. The busiest corridor of the Palais des Nations, the European headquarters of the UN in Geneva, displays no less than ten larger-than-life panels devoted to the Palestinian cause. The clear message, that the Palestinians are the world's greatest human rights victim; the clear implication, that Israel is the world's greatest human rights abuser.
There are three special UN entities dedicated to the Palestinian cause. The oldest is the Special Committee to Investigate Israeli Practices Affecting the Human Rights of the Palestinian People and Other Arabs of the Occupied Territories, created in 1968. In 1975, the General Assembly added the Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People. Supporting its work is the Division for Palestinian Rights. Lodged within the UN Secretariat, the Division boasts a sixteen-member staff and a budget of millions, which it devotes to the constant promotion of anti-Israel propaganda throughout the world.”
#24 Carolin Andersson,
du sa det enda vettiga hittills i denna tråd.
Den totala oförståelse för Israels situation, som uppvisas av svenska ”intellektuella” är för mig obegripligt och kan inte förklaras logiskt. Arabstaternas (de flesta) uttryckliga mål är inte att återställa kartan till 1967 års gränser. Israel befann sig bakom dessa gränser när landet anfölls av Egypten, Jordanien och Syrien 1967. Enligt vad Egyptens ledare Nasser deklarerade en vecka före kriget i egyptisk radio, var målet att utplåna Israel från Jordens yta. Arabstaterna accepterar således inte 1967 års gränser (möjligen med undantag av Jordanien). De accepterar inte ens Israels existens! Även om det ytligt sett just nu råder fred mellan Egypten och Israel, avspeglas detta inte i egyptiska tidningar, vilka varje dag innehåller fruktansvärda hatartiklar mot Israel och judar (allt som skrivs i egyptiska media är godkänt av staten). Iran har öppet deklarerat att Israel kommer att utplånas inom en snar framtid. Hizbollah och Hamas har mer eller mindre öppet sagt att alla judar kommer att dödas.
Att svenska media inte kan förstå Israels svåra situation, och mer eller mindre förnekar Israel rätten att försvara sig, kan inte klassificeras som annat än ren och djävulsk ondska.
Israel är den enda verkliga demokratin i Mellanöstern. I Israel råder religionsfrihet, yttrande- och tryckfrihet, mötesfrihet etc. I vissa muslimska länder (t ex Iran) straffas homosexuella med döden. I Israel kan homosexuella leva utan att förföljas eller hotas (däremot kanske de inte har tolkningsföreträde som i Sverige, där hela landet dansar efter RFSL:s pipa.)
Denna text är saxad och hämtad från Krister Renards blogg
http://gluefox.blogspot.com/2010/04/israel-en-framgangssaga.html
Per Gahrton. Hur väger du in i din kalkyl att stackars lilla fattiga svaga araberna har ett flera hundra gånger så stort område som judarna?
Och hur väger du in att judarna fördrivits från arabvärlden?
Menar du kanske att araber får fördriva judar men judar får inte fördriva araber? Det är i så fall APARTHEID...
Araberna behöver inte Palestina men Israel är allt judarna har. Det är allt man behöver veta för att förstå hur den korrekta lösningen på konflikten ser ut.
@ Bo T,
När skall du förstå att man inte kan dela in folk på det sättet som du gör? Asiater har tillräkligt mycket land? Västlänningar har tillräkligt mycket land? Sydamrikaner har för mycket land? Har du hört talas om nationer? Jag står på J-streets sida om en tvåstats lösning. Lämna alla religon åt sidan när politiska beslut skall fattas, de hör inte hemma vid förhandlingsbordet. Att Israel skall ses som en Judisk stat(nation) tycker jag personligen är problematisk, varför inte nöja sig med Israel? Skulle Palestina utropas som en Islamistisk stat så är problemet desamma. Politisk stabilitet och fred kan inte växa fram om religon skall ha så stor inverkan på de politiska beslut som fattas.
Samarbetet mellan Israel och palestinska myndigheten har lett till en rekordtillväxt på västbanken och allt fler får det bättre vilket leder till minskad risk för terrorism
"När skall du förstå att man inte kan dela in folk på det sättet som du gör?"
#34 Patric P. Det är inte jag som delar in människorna i Mellanöstern i araber och judar. Det är araberna och judarna som gör det.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag respekterar den indelning de gör och baserar lösninge på det istället för att fantisera om vad som skulle kunna vara möjligt att uppnå under andra förutsättningar.
Bo T,
Redogör då med trovärdiga källor där man gör denna indelningen. Ser du på samma sätt på alla medlemsstater i EU? Alla medlemsstater i EU är samma folk? Samma kultur etc? Märklig indelning. SD brukar ju inte resonera så? Man vill väl värna om nationalstaten?
#32: Krister Renard? Så denne kristne fundamentalist har plölsigt blivit ett sanningsvittne om Israel?
Nä, jag tror mer på att läsa FN-resolutioner och rapporter och att höra vad mina vänner (ganska många) som lever och bor i regionen säger.
Vad de tycker om Israel varierar men det mesta kan tyvärr inte citeras utan att jag blir oanständig.
Ett förfärligt politiskt hycklande land med alltfler elaka krigsskadade cyniska människor. Förintelsens trauma lever än, men det är ingen ursäkt för vad som nu sker.
Nej, detta var ytterligare en indikation på hur stort intresse Israel lägger på fredsprocessen. Det är delvis USA¨s fel som låter detta hända med veto och frånvarandet med sanktioner och straff, uppenbart de ej beprövade medlet för att få Israel att tänka klart, om inte så FN sanktioner så finns det EU sanktioner men även enskilda nationer kan protestera tex genom att ta hem militärattache, bryta handelsavtal, bojkotta Israeliska varor.
Om artikelförfattaren:
Är det samma Per Garthon, miljöpartisten som körde sin Jeep berusad i Arlanda, körde på en annan bil, när polisen kom hävdade att han har tagit alkohol EFTER krocken, på platsen, för att stilla sin stress?
Och han KLARADE SIG med detta?
Är det mannen som förkunnar oss sanningen här?
Konflikten står mellan judar och araber, #37 Patric P. Läs t.ex. här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Palestina-konflikten
så inser du att man i Mellanöstern delar upp befolkningen i judar och araber. Araber nämns 14 gånger och judar 25 gånger. Kriget mot Israel stöds av Arabförbundet.
Så den rimliga lösningen måste ta hänsyn till vad araberna får och vad judarna får. Eftersom araberna redan har ett flera hundra gånger så stort område som Israel finns ingen humanitär anledning att judarna ska koncentreras till ett ännu mindre landområde.
Eller hur?
Om FN resolutioner:
1. Det finns 124 resolutioner som av olika anledningar fördömer israel.
2. Det finns inte en enda - dvs 0! - resolution som fördömer arabisk terrorhandling mot Israel eller dess medborgare.
3. Det finns inte en enda - dvs 0! - resolution som behandlar ca. 900 000 fördrivna judar från arabiska länder t.ex. Morocco, Egypt, Yemen, Jordanien, Tunisien, Syrien, Iraq.
4. Det finns inte en enda - dvs 0! - resolution som fördömer någon av de brutala arabstaterna för deras behandling av sina egna medborgare.
5. Kan det vara så att ovanstående obalans är ett resultat av att det sitter 57 muslimska staters representanter i generalförsamlingen, mot den enda Israel? Är det verkligen såååå säkert att det hela handlar om judarnas såååå välkända ondska? Och absolut inte om muslimernas av Allah föreskrivna judehat, tillsammans med den 2000 år gamla europeiska judehatet?
Finns det här någon som anar varför Israel inte tar FN riktigt på allvar?
#38 Mister J. Hur känner du inför det faktum att hundratusentals judar fördrivits från Marocko, Egypten, Libanon, Tunisien, Algeriet, Jemen och Irak?
Är judefördrivning ursäktligt?
Om FN skall betraktas som trovärdig eller ej låter jag vara osagt.
Men faktum är att Israel existerar enbart pga. av en FN resolution.
Så alla de som förkastar FN som en mer eller mindre betydelselös koloss på lerföttter.
Förkastar då även de FN resolutioner som ger Israel existensberättigande och deras medlemskap i FN
Glöm heller inte att FN spelade en helt annan, mer betydande, roll de närmsta åren efter 2:a värlskriget än vad de gör i dagsläget.
Till alla er som hänvisar till "information" från Wikipedia:
Orginal källorna finns på nätet.
Studera dessa INTE Wikipedia!!!
#46 Bengt Hesdorf, 2011-01-25
"Om FN skall betraktas som trovärdig eller ej låter jag vara osagt."
Nej, det lät du inte vara osagt. Du HÄNVISADE till resolutioner och ENDAST till resolutioner som fördömer Israel. Samtidigt "glömde" du visa en enda som fördömer något av arabländerna eller palestinska terrorister. Eller så "råkade glömma" att sådana inte existerar?
"Men faktum är att Israel existerar enbart pga. av en FN resolution."
Du kan inte saken du ger dig i diskussion om. Israels existens etablerades långt tidigare, med sionistiska rörelser, Balfour deklarationen, det ottomanska styrets sammanbrott, inflyttning till området sedan slutet av 1800 talet, osv.
Att NF och senare FN bestämde uppdelningen av engelsmännens Palestinamandat är inte grunden till Israels EXISTENS, bara delvis till dess gränser. Och konfliktens kärna ligger just i FN:s luddiga beskrivning VAR denna Palestina låg, vad hade den för gränser, och vilka områden som skall bli Israel och vilka skall bli Palestina.
Israelernas uppfattning är att de tilldelades ett större område,men på grund av att arabländerna angrepp dem, kunde de bara utropa Israel bakom frontlinjen 1948.
Och bara för att klargöra FN:s roll i det hela: 44 länder i FN inte erkänner Israels existens.
Så att påstå att Israel bara existerar p.g.a. FN är minst sagt okunnigt. Och okunniga kommentarer finns det gott om här, för att inte tala om själva artikeln, som vädjar just till den okunnigheten.
@ Bo T ,
Du blandar ihop nutid och dåtid och sen drar du en egen slutsats av vad som står på wikipedia hur ofta begreppet judar och araber nämns. Allvarligt talat, dessinformation är jag inte intresserad av. Har du någon seriös källa? Annars kan du lika väl låta bli att svara?
#20
Hej Nurmela!
Det stämmer att "vi på vänsterkanten" är starkt inriktade på fredliga lösningar i MellanÖstern. Eftersom det är här som krutdurken för Tredje Världskriget ligger. Att inte inse detta är att var blind och allmänfarlig. Människor långt utanför vänsterkretsar inser det - även moderater, liberaler och allehanda judiska och kristna organisationer. Samt människorättsorganisationerna. Därav kommer de allt starkare stödet för organisationer som bär på kunskap - Ship to Gaza, Diakonia, Palestinagrupperna till exempel.
Vatten-frågan blir allt mer brännande. Man skulle kunna påstå - med visst fog - att det varken är olja eller iranska presidenters intresse av atomkraft som kan utlösa storkrig. Ett krig som riskerar att ödelägga inte bara Israel och det israeliska folket-
Det är VATTEN!
Jordaniens kung har sagt att vatten är det enda som skulle få honom att dra ut i krig mot Israel. Medan Israels vattenstölder expanderar i kriminellt vanvett.
Läs Bengt Hersdorfs länk 13...sista stycket, FN-resolution 22 februari 2000.
#Mister J
Krister Renard är kristen, förändrar det all den fakta som läggs fram på den hänvisade länken?
"Varför skulle araberna gå med på fred? Om jag vore arab-ledare skulle jag aldrig träffa några överenskommelser med Israel. Det är naturligt: vi har stulit deras land. Visst lovade Gud oss det - men vad betyder det för dem? Vår Gud är inte deras. Vi härstammar från det gamla Israel, det är sant, men för över två tusen år sedan - och vad betyder det för dem? Det har funnits antisemitism, nazister, Hitler, Auschwitz - men var det deras fel? De ser bara en sak: vi har kommit hit och stulit deras land. Varför skulle de acceptera det?"
- David Ben-Gurion i Nahum Goldmanns bok "Den Judiska Paradoxen", Tidens Förlag, sid. 112
Ett par fel: 1, Dagens sionistiska judar härstammar inte från det gamla Israel. 2, Det var kristna som för andra gången stal det heliga landet.
"Du blandar ihop nutid och dåtid ..."
#48 Patric P. Så du påstår på fullt allvar att judefördrivningen från arabvärlden efter Israels tillkomst inte har med den flertusenåriga Mellanösternkonflikten att göra?
Har du någon "seriös källa" som stöder ditt påstående och som visar att det som står i Wikipedia om konflikten är lögn?
Men visst, om Israel fördriver araberna från sitt territorium idag så blir det "dåtid" i morgon. Är du nöjd då?
"...Israels vattenstölder expanderar i kriminellt vanvett."
Det är bra att du, #49 Gunnel Gomér, håller en lugn och sansad ton. Du är väldigt trovärdig som "fredsvän".
"Dagens sionistiska judar härstammar inte från det gamla Israel."
#51 Gösta Lilja. Det är med största glädje jag ser att du vill diskutera ras-perspektivet på konflikten. Det är en konstruktiv och värdig väg att gå.
Är din utgångspunkt att en viss ras har evig rätt till ett visst territorium eller hur tänker du?