Jo, men hur länge har vi inte anklagat USA för att vara världspolis? Nu ska Sverige vara det. Men konceptet är fel, både för USA och för oss. Det är t.ex. inte möjligt att bygga en invandringspolitik på att alla homosexuella från muslimska kulturer ska få komma hit. Vi måste ha balans, som Billström uttryckt det.
Världen är platsen för alla, inte Sverige. Därför är det rätt av Billström och Bildt att påtala problemet och kräva att de gör något åt det där i deras eget land. Är det så svårt att hålla med om? Det är deras land. det är själva innebörden av länder och nationer att det är platsen för dess medborgare. Problemen ska lösas där. eller har andra länder inte förmågan att lösa sina egna problem?
Det tror jag. Men vi ursäktar deras "kultur" och menar att det är ohjälpligt att de håller på och bråkar, stenar varandra, orsakar flyktingströmmar utan att för den delen tycka att det är något fel på deras kultur och så står vi där och ska sopa upp efter dem, för vi är bäst. Ja, vissa av oss lever av att få ta hand om deras problem och vill att det ska fortsätta, för det gör oss goda, så som läkaren lever på sina patienter, så lever vissa debattörer på världens orättvisor.
Jag tror Sveriges politik är självförgörande, att vi under lång tid i fred utvecklats till ett folk utan överlevnadsförmåga. Naiviteten är extrem, vi vill inte se att alla andra länder tänker och agerar annorlunda. För vi ska vara bäst. Moralkakornas land av blödande hjärtan, men ingen realism.
Själva landet finns kvar, men det är inte vårt längre om några år.
"vadå vårt?" frågar sig säkert de flesta. Det är signifikant för Sverige.
Kanske andra folkgrupper som saknat land och tvingats gå runt på andras nåder; Kurder, Judar, Tamiler, Romer, en gång i tiden gjort samma misstag som vi är på väg att göra nu.
F.Ö. Importerar man inte problem om man tar hit folkgrupper som är i krig med varandra? t.ex muslimska och kristna Irakier? Man kunde lika gärna satt Nazister och Judar i samma stadsdel och tänkt sig att det ska bli lugnt. Nej fram för en realism i en ny politik för att förändra världen. Kritisera de förbaskade kulturerna och säg att vi inte tänker sopa upp efter deras förehavanden.
Sätt ekonomisk press på dem, hota med att inte bygga ambassader. Kräv att de ordnar upp sin politik. Kräv mänskliga rättigheter i Iran, Irak, Sudan osv. så att världen, inte bara Sverige blir en plats för alla.
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-01-23, 10:51
Sverige skall absolut inte leka världspolis utan Sverige ska ta det ansvar ett land som anser sig vara humant och solidariskt också bör göra.
Självklart kan inte i nuläget alla som söker asyl också få det men det hindrar inte Sverige från att hjälpa de som verkligen behöver det, de som enligt EU och t o m våra egna Svenska lagar har rätt till det, för det är precis vad som görs.
Regeringens arbete är att ordna riktlinjer för hur migrationsverkets arbete skall gå till och tack vare Herr Billström så har det inte blivit direkt bättre..
Det handlar inte om hur många man kan ta in utan om hur många man kan skydda och gllande arbetskraftsinvandring så gäller det inte heller hur många i antal man kan ta in utan hur mycket kompetens Sverige kan få och på så sätt utveckla sitt land och därigenom öka arbetsmöjligheter.
Det finns inte ett visst antal jobb i ett land som sedan skall fördelas utan en bra arbetsmarknad utvecklar sig själv och skapar fler arbetsmöjligheter..
Om du jämför multi-kulturella länder med andra så kan du ganska fort se vilka som utvecklas och vilka som brukar ha en tendens att stå fast!
Självklart uppstår det ibland problem när vissa kulturer möter andra men detta är inget hot, det gäller bara att visa vad man i Sverige står för och genom att öka förståelsen för oss så kan vi förhoppningsvis öka förståelsen för dem.
Folks olikheter är inget att vara rädd för det är något att utnyttja, att lära av varandra och på så sätt utnyttja all möjlig kompetens är viktigt för ett samhälle som ska klara av den internationella konkurensen och det är ett sådant samhälle jag vill leva i.
Permalänk | Anmäl
Anders Rehnberg, 2011-01-23, 14:40
Allt det där är idéer som låter bra men som kanske inte alls stämmer. Du skriver själv "förhoppningsvis" ska vi öka förståelsen för "dem" (redan den formuleringen visar vad det blir frågan om).
Jag tror dock inte att det fungerar så. Man har verklig förståelse endast för dem som är och tänker någorlunda som man själv är och tänker. Däremot ger mötet mellan kulturer ofta upphov till slitningar och schismer.
Med tiden gäller det vilken kultur eller vilket synsätt som ska få övertaget. De olika diskurserna är system som konkurrerar.
Om man importerar kompetens, internationella kontakter för att öka landets konkurrenskraft, så är det något helt annat än att bli hela världens flyktingmottagare, men då dränerar man ju andra länder på deras kompetens. Ta hellre tag i skolan här!
Jag tycker också synd om flyktingar, inser vilket helvete de har. Men lösningen kan inte ligga i att Sverige tar emot alla, tyvärr. Sverige måste istället arbeta hårt genom utrikespolitiken för att få slut på de konflikter som ger upphov till flyktingströmmarna. Man måste anse att det är ett problem med flyktingströmmar, både för oss och för att flyktingströmmar är orsakade av något olidligt. Man måste gå till uppkomsten av flyktingströmmarna och säga "Det här vill vi inte ha!" I stället för att tolerera och välkomna flyktingsituationen och tro att det är något bra.
Lite av det gjorde Bildt och Billström när de pressade Irak.
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-01-23, 15:28
Bernt: Mycket av det du säger stämmer faktiskt men det handlar om vilken vinkel man väljer att komma in från.. Ett Sverige som är öppet för omvärlden, ett Sverige där man värderas utifran kompetens är ett måste!
Kanada består till nästan 50% av invandrare och att man har en kraftig arbetskraftsinvandring har medverkat till att det inte är några konstigheter i att också hjälpa dem som behöver hjälp..
Nej Sverige kan inte ta emot alla men genom fungerande strukturer på integrationsfronten kan man föra en sund politik gällande migration. Det finns få exempel på demokratiska länder där mångkultur inte har varit till, främst, en fördel och så också i Sverige..
Det finns inget: "vi kan inte ta hand om fler, det är fullt" för fullt blir det aldrig och överbefolkat ? vi är ett av europas mest glesbegolkade länder, programområden var ett Socialdmokratiskt sätt att dela in grupper på olika platser vilket är väl värt att ifrågasätta för det handlar inte om grupp mot grupp, det handlar om vad individerna inom dessa grupper kan åstakomma tillsammans...
Med välbyggda strukturer kan vi ta hand om betydligt fler och oavsett vilken vinkel man väljer att vrida det så är det inte medmänsklighet och solidaritet att skicka folk till en säker död.. detta görs inte av alla andra länder och även om toleransen i Europa inte alltid är vad den borde vara så är det faktiskt ganska få länder som, iaf officielt, skickar folk till länder där man vet att de kommer torteras och förmodligen inte överleva..
De som verkligen behöver det ska få chansen till ett liv och migrationsverket måste sluta att frångå de lagar m. liknande som man i nuläget gör konstant.
Permalänk | Anmäl
Anders Rehnberg, 2011-01-23, 15:59
#4 Anders Rehnberg skrev:
"Det finns få exempel på demokratiska länder där mångkultur inte har varit till, främst, en fördel och så också i Sverige.."
-
Jag håller inte med dig. Ett land som har varit otroligt framgångsrikt är ju USA, men USA har alltid strävat efter att samla alla sina medborgare i en stark lojalitet mot nationen. Varje dag svär amerikanska skolelever trohetsed mot flaggan och konstitutionen. Vad har vi för motsvarighet till det i Sverige? Absolut ingen alls, för i Sverige är den svenska flaggan främst en etniskt svensk symbol med en lätt rasistisk anstrykning. Vem kan tänka sig en muslimsk invandrarfamilj på Rosengård hänga den svenska flaggan på sin balkong, intill parabolantennen som är riktad mot deras arabiska hemland? Min väninnas son köpte en svensk flagga och hängde upp den på väggen till familjens hus. Väninnans muslimske särbo kände sig kränkt av flaggan. Vad finns det för empirisk forskning som tyder på att ett land stärks som nation av att en stor grupp invandrare flyttar in och etablerar helt egna subkulturer, avskilda från majoritetsbefolkningens?
-
Sverige hade fram till för bara några få decennier sedan en etnisk mycket homogen befolkning med få invandrare. Under denna period var Sverige unikt ekonomiskt framgångsrikt - Sverige lär ha haft världens tredje bästa bruttonationalinkomst på 1960-talet! Samtidigt var Sverige förbluffande jämlikt, och som jag minns det upplevdes den här tiden i Sverige som mycket trygg.
-
Idag är det annorlunda. Eftersom jag bor i Malmö är jag smärtsamt medveten om hur mycket just min hemstad hånas och bespottas i resten av Sverige. Nyss trumpetade Dagens Nyheter ut på sin hemsida att svenska folket uppfattar Malmö och Södertälje som Sveriges sämsta städer som erbjuder sina invånare sämst livskvalitet. Vad har Malmö och Södertälje gemensamt? Jo, båda städerna är kända för att ha tagit emot extremt många invandrare. För bara några dagar sedan visade Sydsvenskan att Malmö inte alls är Sveriges mest brottsbelastade stad, utan det är tvärtom Stockholm som har den högsta brottsligheten i Sverige i förhållande till sin befolkningsstorlek. Men ändå är Malmöborna långt mer otrygga än stockholmarna. Varför? Jo, förmodligen för att Malmöborna ständigt får höra hur farlig deras stad är, och för att de olika etniska grupperna är rädda för varandra.
-
Därför menar jag att du har fel när du säger att mångkultur är ett framgångsrecept.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-01-23, 17:18
Håller med dej om migrationsverket! Med modererade och realistiska varianter av det du säger, så stämmer det du säger också.
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-01-23, 19:55
Självklart ska man kunna vara stolt över att vara svensk och visst finns det en del svenska värderingar som man kan stoltsera med om än kanske riktigt så starkt som USA gör..
Men ja Usa har varit väldigt lyckosamma och vad tror du det grundar sig på? utan sin invandring hade man inte varit det land man är och skall man gå riktigt långt tillbaka så är det faktiskt så att man inte hade varit något överhuvudtaget. Att ena folk från olika kulturer är ett recept på framgång. Självklart ska man inte skämmas över sin nationalitet även om det många gånger finns rimliga anledningar..
Varför tror du att Sverige blev ett så starkt land? Det är inte för att man hade en homogen befolkning det hade de flesta bortsätt från framgångsrika Usa och England m. fl. Och tror du att det bara är en slump att vi skapade vår starka ekonomi under och i efterskalven av andra världskriget..
Att Sverige passivt såg på medan egna handelsfartyg sänktes och tacksamt sålde järnmalm till Tyskland mot att inte bli attackerade.. Sverige blev vad Sverige är till stor del på grund av vår vapenförsäljning och på grund utav att vi inte tog något större ansvar under kriget och därigenom hade bättre förutsättningar än många andra.
Att Sverige inte lyckats helt i sin integrationspolitik det är jag den första att hålla med om och det är inte en slump att jämförbara Minnesotas invandrade Somaliska flyktingar är den, om man nu ska prata om folkgrupp, som är mest arbetsam medan i Sverige lägst. Det är inte Invandrares fel att Svensk integrationspolitik inte fungerat, det är inte invandrares fel att de diskrimineras på arbetsmarknaden, det är integrationspolitikens...
Men oavsett det så har det svenska samhället klarat sig bra samtidigt som man hjälpt tiotusentals människor som annars kanske inte skulle klarat sig och man får bara hoppas att det kan fungera bättre i framtiden så att vi kan hjälpa ännu fler samtidigt som samhllet utvecklas :)
Permalänk | Anmäl
Anders Rehnberg, 2011-01-23, 22:10
7 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jo, men hur länge har vi inte anklagat USA för att vara världspolis? Nu ska Sverige vara det. Men konceptet är fel, både för USA och för oss. Det är t.ex. inte möjligt att bygga en invandringspolitik på att alla homosexuella från muslimska kulturer ska få komma hit. Vi måste ha balans, som Billström uttryckt det.
Världen är platsen för alla, inte Sverige. Därför är det rätt av Billström och Bildt att påtala problemet och kräva att de gör något åt det där i deras eget land. Är det så svårt att hålla med om? Det är deras land. det är själva innebörden av länder och nationer att det är platsen för dess medborgare. Problemen ska lösas där. eller har andra länder inte förmågan att lösa sina egna problem?
Det tror jag. Men vi ursäktar deras "kultur" och menar att det är ohjälpligt att de håller på och bråkar, stenar varandra, orsakar flyktingströmmar utan att för den delen tycka att det är något fel på deras kultur och så står vi där och ska sopa upp efter dem, för vi är bäst. Ja, vissa av oss lever av att få ta hand om deras problem och vill att det ska fortsätta, för det gör oss goda, så som läkaren lever på sina patienter, så lever vissa debattörer på världens orättvisor.
Jag tror Sveriges politik är självförgörande, att vi under lång tid i fred utvecklats till ett folk utan överlevnadsförmåga. Naiviteten är extrem, vi vill inte se att alla andra länder tänker och agerar annorlunda. För vi ska vara bäst. Moralkakornas land av blödande hjärtan, men ingen realism.
Själva landet finns kvar, men det är inte vårt längre om några år.
"vadå vårt?" frågar sig säkert de flesta. Det är signifikant för Sverige.
Kanske andra folkgrupper som saknat land och tvingats gå runt på andras nåder; Kurder, Judar, Tamiler, Romer, en gång i tiden gjort samma misstag som vi är på väg att göra nu.
F.Ö. Importerar man inte problem om man tar hit folkgrupper som är i krig med varandra? t.ex muslimska och kristna Irakier? Man kunde lika gärna satt Nazister och Judar i samma stadsdel och tänkt sig att det ska bli lugnt. Nej fram för en realism i en ny politik för att förändra världen. Kritisera de förbaskade kulturerna och säg att vi inte tänker sopa upp efter deras förehavanden.
Sätt ekonomisk press på dem, hota med att inte bygga ambassader. Kräv att de ordnar upp sin politik. Kräv mänskliga rättigheter i Iran, Irak, Sudan osv. så att världen, inte bara Sverige blir en plats för alla.
Sverige skall absolut inte leka världspolis utan Sverige ska ta det ansvar ett land som anser sig vara humant och solidariskt också bör göra.
Självklart kan inte i nuläget alla som söker asyl också få det men det hindrar inte Sverige från att hjälpa de som verkligen behöver det, de som enligt EU och t o m våra egna Svenska lagar har rätt till det, för det är precis vad som görs.
Regeringens arbete är att ordna riktlinjer för hur migrationsverkets arbete skall gå till och tack vare Herr Billström så har det inte blivit direkt bättre..
Det handlar inte om hur många man kan ta in utan om hur många man kan skydda och gllande arbetskraftsinvandring så gäller det inte heller hur många i antal man kan ta in utan hur mycket kompetens Sverige kan få och på så sätt utveckla sitt land och därigenom öka arbetsmöjligheter.
Det finns inte ett visst antal jobb i ett land som sedan skall fördelas utan en bra arbetsmarknad utvecklar sig själv och skapar fler arbetsmöjligheter..
Om du jämför multi-kulturella länder med andra så kan du ganska fort se vilka som utvecklas och vilka som brukar ha en tendens att stå fast!
Självklart uppstår det ibland problem när vissa kulturer möter andra men detta är inget hot, det gäller bara att visa vad man i Sverige står för och genom att öka förståelsen för oss så kan vi förhoppningsvis öka förståelsen för dem.
Folks olikheter är inget att vara rädd för det är något att utnyttja, att lära av varandra och på så sätt utnyttja all möjlig kompetens är viktigt för ett samhälle som ska klara av den internationella konkurensen och det är ett sådant samhälle jag vill leva i.
Allt det där är idéer som låter bra men som kanske inte alls stämmer. Du skriver själv "förhoppningsvis" ska vi öka förståelsen för "dem" (redan den formuleringen visar vad det blir frågan om).
Jag tror dock inte att det fungerar så. Man har verklig förståelse endast för dem som är och tänker någorlunda som man själv är och tänker. Däremot ger mötet mellan kulturer ofta upphov till slitningar och schismer.
Med tiden gäller det vilken kultur eller vilket synsätt som ska få övertaget. De olika diskurserna är system som konkurrerar.
Om man importerar kompetens, internationella kontakter för att öka landets konkurrenskraft, så är det något helt annat än att bli hela världens flyktingmottagare, men då dränerar man ju andra länder på deras kompetens. Ta hellre tag i skolan här!
Jag tycker också synd om flyktingar, inser vilket helvete de har. Men lösningen kan inte ligga i att Sverige tar emot alla, tyvärr. Sverige måste istället arbeta hårt genom utrikespolitiken för att få slut på de konflikter som ger upphov till flyktingströmmarna. Man måste anse att det är ett problem med flyktingströmmar, både för oss och för att flyktingströmmar är orsakade av något olidligt. Man måste gå till uppkomsten av flyktingströmmarna och säga "Det här vill vi inte ha!" I stället för att tolerera och välkomna flyktingsituationen och tro att det är något bra.
Lite av det gjorde Bildt och Billström när de pressade Irak.
Bernt: Mycket av det du säger stämmer faktiskt men det handlar om vilken vinkel man väljer att komma in från.. Ett Sverige som är öppet för omvärlden, ett Sverige där man värderas utifran kompetens är ett måste!
Kanada består till nästan 50% av invandrare och att man har en kraftig arbetskraftsinvandring har medverkat till att det inte är några konstigheter i att också hjälpa dem som behöver hjälp..
Nej Sverige kan inte ta emot alla men genom fungerande strukturer på integrationsfronten kan man föra en sund politik gällande migration. Det finns få exempel på demokratiska länder där mångkultur inte har varit till, främst, en fördel och så också i Sverige..
Det finns inget: "vi kan inte ta hand om fler, det är fullt" för fullt blir det aldrig och överbefolkat ? vi är ett av europas mest glesbegolkade länder, programområden var ett Socialdmokratiskt sätt att dela in grupper på olika platser vilket är väl värt att ifrågasätta för det handlar inte om grupp mot grupp, det handlar om vad individerna inom dessa grupper kan åstakomma tillsammans...
Med välbyggda strukturer kan vi ta hand om betydligt fler och oavsett vilken vinkel man väljer att vrida det så är det inte medmänsklighet och solidaritet att skicka folk till en säker död.. detta görs inte av alla andra länder och även om toleransen i Europa inte alltid är vad den borde vara så är det faktiskt ganska få länder som, iaf officielt, skickar folk till länder där man vet att de kommer torteras och förmodligen inte överleva..
De som verkligen behöver det ska få chansen till ett liv och migrationsverket måste sluta att frångå de lagar m. liknande som man i nuläget gör konstant.
#4 Anders Rehnberg skrev:
"Det finns få exempel på demokratiska länder där mångkultur inte har varit till, främst, en fördel och så också i Sverige.."
-
Jag håller inte med dig. Ett land som har varit otroligt framgångsrikt är ju USA, men USA har alltid strävat efter att samla alla sina medborgare i en stark lojalitet mot nationen. Varje dag svär amerikanska skolelever trohetsed mot flaggan och konstitutionen. Vad har vi för motsvarighet till det i Sverige? Absolut ingen alls, för i Sverige är den svenska flaggan främst en etniskt svensk symbol med en lätt rasistisk anstrykning. Vem kan tänka sig en muslimsk invandrarfamilj på Rosengård hänga den svenska flaggan på sin balkong, intill parabolantennen som är riktad mot deras arabiska hemland? Min väninnas son köpte en svensk flagga och hängde upp den på väggen till familjens hus. Väninnans muslimske särbo kände sig kränkt av flaggan. Vad finns det för empirisk forskning som tyder på att ett land stärks som nation av att en stor grupp invandrare flyttar in och etablerar helt egna subkulturer, avskilda från majoritetsbefolkningens?
-
Sverige hade fram till för bara några få decennier sedan en etnisk mycket homogen befolkning med få invandrare. Under denna period var Sverige unikt ekonomiskt framgångsrikt - Sverige lär ha haft världens tredje bästa bruttonationalinkomst på 1960-talet! Samtidigt var Sverige förbluffande jämlikt, och som jag minns det upplevdes den här tiden i Sverige som mycket trygg.
-
Idag är det annorlunda. Eftersom jag bor i Malmö är jag smärtsamt medveten om hur mycket just min hemstad hånas och bespottas i resten av Sverige. Nyss trumpetade Dagens Nyheter ut på sin hemsida att svenska folket uppfattar Malmö och Södertälje som Sveriges sämsta städer som erbjuder sina invånare sämst livskvalitet. Vad har Malmö och Södertälje gemensamt? Jo, båda städerna är kända för att ha tagit emot extremt många invandrare. För bara några dagar sedan visade Sydsvenskan att Malmö inte alls är Sveriges mest brottsbelastade stad, utan det är tvärtom Stockholm som har den högsta brottsligheten i Sverige i förhållande till sin befolkningsstorlek. Men ändå är Malmöborna långt mer otrygga än stockholmarna. Varför? Jo, förmodligen för att Malmöborna ständigt får höra hur farlig deras stad är, och för att de olika etniska grupperna är rädda för varandra.
-
Därför menar jag att du har fel när du säger att mångkultur är ett framgångsrecept.
Håller med dej om migrationsverket! Med modererade och realistiska varianter av det du säger, så stämmer det du säger också.
Självklart ska man kunna vara stolt över att vara svensk och visst finns det en del svenska värderingar som man kan stoltsera med om än kanske riktigt så starkt som USA gör..
Men ja Usa har varit väldigt lyckosamma och vad tror du det grundar sig på? utan sin invandring hade man inte varit det land man är och skall man gå riktigt långt tillbaka så är det faktiskt så att man inte hade varit något överhuvudtaget. Att ena folk från olika kulturer är ett recept på framgång. Självklart ska man inte skämmas över sin nationalitet även om det många gånger finns rimliga anledningar..
Varför tror du att Sverige blev ett så starkt land? Det är inte för att man hade en homogen befolkning det hade de flesta bortsätt från framgångsrika Usa och England m. fl. Och tror du att det bara är en slump att vi skapade vår starka ekonomi under och i efterskalven av andra världskriget..
Att Sverige passivt såg på medan egna handelsfartyg sänktes och tacksamt sålde järnmalm till Tyskland mot att inte bli attackerade.. Sverige blev vad Sverige är till stor del på grund av vår vapenförsäljning och på grund utav att vi inte tog något större ansvar under kriget och därigenom hade bättre förutsättningar än många andra.
Att Sverige inte lyckats helt i sin integrationspolitik det är jag den första att hålla med om och det är inte en slump att jämförbara Minnesotas invandrade Somaliska flyktingar är den, om man nu ska prata om folkgrupp, som är mest arbetsam medan i Sverige lägst. Det är inte Invandrares fel att Svensk integrationspolitik inte fungerat, det är inte invandrares fel att de diskrimineras på arbetsmarknaden, det är integrationspolitikens...
Men oavsett det så har det svenska samhället klarat sig bra samtidigt som man hjälpt tiotusentals människor som annars kanske inte skulle klarat sig och man får bara hoppas att det kan fungera bättre i framtiden så att vi kan hjälpa ännu fler samtidigt som samhllet utvecklas :)