Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Flyktingpolitik

Adam Cwejman om Flyktingpolitik

Därför måste Billström avgå

Som ytterst ansvarig för svensk migrationspolitik bör Billström ta sitt ansvar och avgå. Mänskliga rättigheter kommer aldrig att sättas i första rummet med sådana företrädare vid makten. Det skriver Adam Cwejman, ordförande för Liberala ungdomsförbundet.


Om författaren

Adam Cwejman är ordförande för liberala ungdomsförbundet.

Det Tobias Billström sa eller inte sa om irakiska flyktingar 2007 var bara toppen på ett isberg. Billström har sedan han tillträdde 2006 konsekvent fortsatt driva den inhumana linje för flyktingpolitiken som grundlades av socialdemokraterna med stöd av moderaterna. Det är en skam för en regering som kallar sig liberal att ha Billström som sin främsta företrädare i migrationsfrågor. Liberala ungdomsförbundet kräver att Billström städar skrivbordet och lämnar regeringen.

Senast valde Tobias Billström att stödja tvångsavvisning av kristna irakiska flyktingar trots att UNHCR, Europadomstolen, den irakiska regeringen och människorättsorganisationer som Amnesty menar att det inte går att garantera deras säkerhet i Irak. Våldet mot de kristna irakierna har trappats upp det senaste året. Den 31 oktober dödas över 40 kristna irakier i en terrorattack mot en kyrka i Bagdad. Kristna utsätts dagligen för hot och trakasserier.

Under lång tid har det också talats om villkoren för asylsökande i Grekland, både vad gäller levnadsförhållanden och den totala avsaknaden av en rättssäker asylprövning. Efter lång tid enades EU-länderna om att sluta skicka tillbaka asylsökande till Grekland på grund av dessa missförhållanden.

Under hela hanteringen av denna fråga var den svenska regeringen, företrädd av Tobias Billström, passiv.

Trots rapporter om vidriga förhållanden för flyktingar på Malta skickar Sverige tillbaka ensamkommande flyktingbarn dit. Sveriges EU-kommissionär Cecilia Malmström har visat på möjligheterna att frångå Dublinförordningen, som säger att en flyktings asylansökan alltid ska prövas i det första EU-land han eller hon kom till. Många länder tar Malmströms ord på allvar, men från Sverige riskerar utvisningarna till länder utan en rättssäker asylprocess att fortgå. Tobias Billström fortsätter att arbeta i samma anda som präglat de senaste decenniernas restriktiva och inhumana flyktingpolitik.

I förra veckan vädjade företrädare för flera flyktingorganisationer till Billström på SvD Brännpunkt att se över möjligheten att förenkla familjeåterföreningar. Som en följd av detta möttes Frida Johansson Metso, ordförande för Flyktinggruppernas och Asylkommittéernas Riksråd (FARR), och Billström i en debatt i TV4 Nyhetsmorgon. Med slingriga kommentarer och motsägelser försvarade Billström regeringens motarbetande av de konventioner om mänskliga rättigheter som Sverige skrivit under.

Svensk migrationspolitik ska bygga på respekt för grundläggande mänskliga rättigheter. De konventioner Sverige undertecknat får inte frångås på grund av inrikespolitiska hänsyn. Som ytterst ansvarig för svensk migrationspolitik bör Billström ta sitt ansvar och avgå. Mänskliga rättigheter kommer aldrig att sättas i första rummet med sådana företrädare vid makten.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32349

74 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

När nu Tobias Billgren för en gång skull gör något rätt klagr du... Han föjer ju vad (fp) varit med om att besluta!

Permalänk | Anmäl #1 Sten Figaro, 2011-01-22, 19:06

Det du skriver om inhuman politik är faktiskt inget annat än rent infantilt trams, är du ute efter politiska poäng är de väldigt billiga

Permalänk | Anmäl #2 klas engström, 2011-01-22, 19:19

Många ord men lite innehåll. Jag tror herr Cwejman skriver mer för sina kompisar i LUF än för oss normala människor. Som föregående talare skrev så handlar det bara om billiga (gratis?) politiska poäng från sina åsiktsfränder. Vad andra tycker skiter han förstås fullkomligt i, sålänge han får behålla sin politiska makt.

Någonting är ruttet i konungariket Sverige!

// En som aldrig mer kommer rösta "borgerligt"

Permalänk | Anmäl #3 Anders Esson, 2011-01-22, 19:31

Den som nämner "mänskliga rättigheter" är omedelbart diskvalificerad som seriös debattör. För vad som helst kan göras till en mänsklig rättighet. Kanske skulle vi börja prata om hur det är en mänsklig rättighet att få behålla det man själv producerar utan att staten stjäl 50%? Ok! Släpp in irakier, men det är du som betalar för kalaset Adam. Vi får väl se hur kul du tycker att det är efter ett tag.

Permalänk | Anmäl #4 jon79, 2011-01-22, 19:38

Sverige har tagit emot fler än 100 000 irakier sen Irakkriget började. I dagsläget går det sex fulla plan enfrån Malmö Airport till Irak varje vecka med semesterfirande irakier. Ofta beger man sig tillbaka redan någon månad efter uppehållstillstånd. Detta rapporterades i TV4 häromveckan( vilket får sägas vara sensationellt då media har beröringsskräck för allt som kan tolkas som kritik mot förda invandringspolitiken).
Kort sagt Sverige har dragit sitt strå till stacken och mer därtill.

Permalänk | Anmäl #5 Robin P, 2011-01-22, 19:45

Nu visar FP sitt rätta ansikte med hjälp av Adam Cwejman. Jag hoppas alla kommer ihåg det 2014. Låt inte FP lura er en gång till.

Permalänk | Anmäl #6 Martin A, 2011-01-22, 19:46

Oavsett hur man ser på migration och integration tjänar ingen på att regeringen har en dold agenda. Det är dags för ministrarna att ta bladet från munnen, lägga korten på bordet och stå för sin politik. Samma sak gäller i frågan om somaliska barn som inte får leva tillsammans med föräldrar som beviljats skydd i Sverige. Även här undviker man att svara på frågor genom att systematiskt förvilla, förhala och hänvisa till absurda argument. Se http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=bedriver_reg...

Permalänk | Anmäl #7 CosmoKultur, 2011-01-22, 19:58

Bra!

Permalänk | Anmäl #8 Anna Ekström, 2011-01-22, 20:32

Det är klart att regeringar har en dold agenda; allt är ju inte och ska inte bli folkomröstningar. Vad är fel på om Irak kan pressas till att ta ansvar så att människor inte behöver fly därifrån? Har vi inte rätt att säga "Hörni, ni ställer till problem för oss."
Inte om man inte tycker att det är ett problem, men självklart är det det, inte minst för dem som tvingats fly.

Permalänk | Anmäl #9 Bernt Johansson, 2011-01-22, 20:46

Det är klart han ska vara kvar. Skulle man sparka politiker så snart det kommer ett löp på Aftonbladet eller när wikileaks släpper ett dokument skulle riksdagen vara tom efter en månad.

Sluta tramsa och låt proffsen sköta landets bästa, det är därför vi valt dom.

Permalänk | Anmäl #10 Mikael, 2011-01-22, 21:05

Måtte inte ungdomsförbundet få något inflytande på det riktiga Folkpartiet!! I bästa fall ungdomligt oförstånd, i sämsta fall populistiskt oansvarigt rundsnack, skadligt för den Allians som bör kunna vinna även nästa val.
Grattis Cwejman! Men avgå är du snäll!!

Permalänk | Anmäl #11 Bengt Mona, 2011-01-22, 21:22

Är det så att de som vurmar intensivt för mänskliga rättigheter är så anemiska och verkar vara känsliga för minsta vindpust från den hårda verkligheten. För dessa personer är det alltid för lite rättigheter, hur orealistiska kraven än är..

Permalänk | Anmäl #12 Alvin Stoltz, 2011-01-22, 21:50

Vad har alliansen vidtagit för åtgärder de sista 4 åren för att bekämpa utanförskapet ? De finns ca 150 bostadsområden i Sverige med en halvmiljon människor som till största delen är bidragsberoende, av vilka en majoritet är invandrade eller barn till invandrade personer.

Jag har inte sett till nån vilja eller några verkningsfulla förslag hittills, skall vi då fortsätta att spä på med ännu fler människor och förvärra en redan enormt problematisk situation.

Permalänk | Anmäl #13 Jonas Öhström, 2011-01-22, 21:59

Hur många svenskar är intresserade av att analfabeter/övriga från mellanöstern kommer till Sverige och under kortare eller längre tid
blir försörjda av svenska folket. Högst 1 %. Tack då stänger vi dörren.
Dessa utlänningar bör i första hand flytta till USA, obs jag skrev inte
fly till USA. Ingen har flytt, förutom de som är efterlysta av polisen, de
har flyttat från sitt hemland, precis som de svenskar som utvandrade
till USA en gång i tiden. Jag och 99% av svenska folket betackar oss för att få försörja dem resten av våra liv, vilket tyvärr är vår nuvarande livssituation. Dags att prata klarspråk.

Permalänk | Anmäl #14 Claesgöran Eriksson, 2011-01-22, 22:10

Det är inget nytt för mig att LUF befinner sig längst ut på vänsterkanten i Alliansen. Tur att stora delar av moderpartiet är så mycket bättre.

Permalänk | Anmäl #15 Zeth Arkö Gogman, 2011-01-22, 22:12

Intressant, 15 kommentarer och ingen stödjer FPU:s ordförande...

Permalänk | Anmäl #16 Sten Figaro, 2011-01-22, 22:15

Bra sammanfattning, rimligt krav.

Permalänk | Anmäl #17 Tetyana Barabanova, 2011-01-22, 22:21

Du accepterar inte de konventioner som ligger till grund för flyktingpolitiken ser jag. Om förhållandena är "vidriga" på Malta så ska malteserna göra något åt detta, vi ska inte ta ansvaret för detta. Hur någon kan ens andas om att svensk flykting- och invandringspolitik är inhuman är en ren förolämpning. Vilket annat land som helst kommer till korta vid en jämförelse, och det vet du! Vad vill du egentligen? Att vi öppnar dörrarna på vid gavel till våra bidragssystem och pensionssystem? Det finns många som står i kö för att försörjas av svenska skattebetalare.

Permalänk | Anmäl #18 Jan Wiklund, 2011-01-22, 22:40

Moderaterna borde kanske ha satsat på stöd från Sverigedemokraterna istället för från Folkpartiet men det var väl viktigare att triangulera sönder Socialdemokraterna.

Frågan nu är om "fri asylrätt"-partierna Folkpartiet, Centern och Kristdemokraterna kommer att vara kvar i Riksdagen efter valet 2014 när kostnaderna för invandringspolitiken äntligen redovisats.

Skulle inte tro det...

Permalänk | Anmäl #19 Bo T, 2011-01-22, 22:44

#11 Bengt Mona, 2011-01-22, 22:22
Vadå FÅ inflytande? Nämn ett enda realistiskt förslag som FP drivit och fått igenom vad gäller invandring? Förutom migrationsdomstolar och att förstöra luciaöverenskommelsen? FP är det absolut värsta partiet i sverige, de har absolut störst ansvar för rådande situation och är mångkulturens främsta predikanter. Lita inte på dom, dom sjunger samma falska sång varje valrörelse, och struntar i precis allt dom sagt så fort valet är över. Lita inte på dom!

Permalänk | Anmäl #20 Martin A, 2011-01-22, 22:51

Tycker det verkar som att Bildt hade rätt om den svenska opinionen...

...finns det då någon anledning att lyssna till en högljudd, självutnämnd, kvasiintelektuell minoritet som basunerar "avgå!"?? Skulle inte tro det.

Permalänk | Anmäl #22 Mikael, 2011-01-22, 23:06

# 20 Martin A.
Mja, jag må ha dålig koll på "luciaöverenskommelsen" m.m. Jag är inte folkpartist. Fö undrar jag om du inte, i din misstro, huvudsakligen är inne på Bengt Westerbergs tid.
Hr Björklund är bra, tom mycket bra! Måtte han nu ta Luf i örat!!

Permalänk | Anmäl #23 Bengt Mona, 2011-01-22, 23:06

Ytterligare åsikter från en medelklass liberal som lever långt från verkligheten och har en massa fina ideer om hur svensk flyktingpolitik borde vara. Sanningen är att Sverige inte kan rädda hela världen.
Och med nuvarande former för flyktingmottagandet så klarar snart inte det här samhället mer.
Varför hör man aldrig folk som Cwejman tala om att ändra formerna för flyktingmottagande istället? Denna modellen håller ju inte.

Lägenhet, utbildning, jobb och full tillgång till det svenska samhällets välfärd. Anledningen till att Cwejman tycker det är så självklart är för att det alltid varit självklart för honom.

Permalänk | Anmäl #26 Daniel Andersson, 2011-01-22, 23:28

@Bengt Mona, #23

Luciaöverenskommelsen var en överenskommelse mellan samtliga riksdagspartier utom FP den 13/12 1989, om att stänga Sveriges gränser för alla asylsökande som vi inte var tvungna att ta emot enligt de internationella konventioner vi skrivit på. Detta sedan ryktet om Sveriges generositet spritt sig i världen och en enorm våg av asylsökande sökt sig till Sverige, men då beslutet togs var mottagningskapaciteten definitivt fullbelagd. Migrationsverket hade t.o.m. varit tvungna att sätta upp tältläger för att bereda plats åt alla asylsökande.

Måttet var med andra ord rågat och alla partier var överens. Ja, alla utom FP. När sedan den borgerliga treklövern vann valet 1991 så ställde Bengt Westerberg ett ultimatum till sina borgerliga kollegor: Luciaöverenskommelsen måste rivas upp för att FP skall ingå i den borgerliga regeringen. För att inte chansen att bilda en borgerlig regering skulle spricka såg sig Moderaterna och Centern tvungna att gå med på detta rena utpressningskrav. Sedan öppnades gränserna på vid gavel, allt enligt FPs krav.

Permalänk | Anmäl #28 Init, 2011-01-22, 23:34

Inhuman flyktingpolitik, är det att Sverige vissa år tar emot flest flyktingar i Europa - i absoluta tal!

Permalänk | Anmäl #30 Mats Forssblad, 2011-01-22, 23:53

#23 Bengt Mona, 2011-01-23, 00:06
Det finns någonting som heter att ta ansvar för vad man gjort. Det har inte FP gjort och jag har ingen tilltro till att de är på något sätt reformerade. Har de tagit avstånd från Bengt Westerberg? Har de erkännt att mångkulturalismen är ett totalt misslyckande? Nej! Vad FP gör är att då och då, oftast i valtider, skicka fram en och annan retoriker som kritiserar eller problematiserar invandringspolitiken. Det är bara det att retorikerna är lättviktare i FP utan förankring för de förslag de påstår sig lägga. Sen när valet är över så är det business as usual. FP är sveriges i särklass falskaste parti.

Permalänk | Anmäl #34 Martin A, 2011-01-23, 00:49

Både Tobias Billström och Carl Bildt...

är anmälda till Konstitutionsutskottet för granskning. Jag är glad att vi har en Rättsordning och en Demokratisk Grundlag - även om det haltar.

Vad ont som händer utan möjligheter till demokratisk granskning och utkrävande av politiskt ansvar - det ser jag många exempel på i debatten just nu.

Rått godtycke utan rättsmedvetande! Låga sanningskrav! Tydliga kännetecken på fascistisk politisk hållning alltså.

Den som inte känner till eller vill kännas vid demokratins grundstenar saknar rätt att kalla sig demokrat...hur mycket "sverige" man än sätter framför ordet "demokrat".

Permalänk | Anmäl #35 Gunnel Gomér, 2011-01-23, 01:28

#35 Gunnel Gomér, 2011-01-23, 02:28
Ja! Partier som tycker fel borde förbjudas! I demokratins namn! Så vi får en riktig demokrati! En folkrepublik!

Permalänk | Anmäl #36 Martin A, 2011-01-23, 01:33

Billström skall absolut inte avgå!

Det är alla hycklande politiker, journalister, författare som ljuger om flyktingspolitikens verklighet som skall avgå, de lögnare som för allmänheten bakom ljuset med sin förljugna propaganda. Det är vänsterpolitiker och vänster journalister som skall rullas i tjära och fjädrar och sparkas från sina positioner.

Det är de hycklare som kräver Billström och Bildts avgång på grund av rasism som är de personer som skall sparkas ut från offentligheten för alltid. De är folkets och demokratins fiender och skall behandlas därefter.

Permalänk | Anmäl #37 Johnny Andersson, 2011-01-23, 02:12

Jag kräver att Cwejman avgår och Billström sitter kvar.

Permalänk | Anmäl #38 Peter Ingestad, 2011-01-23, 08:19

Billström är stark som vågar stå för sina åsikter !
j.

Permalänk | Anmäl #39 J Jane Johansson, 2011-01-23, 09:05

SVERIGE SKA INTE VARA NÅGON STÄDHJÄLP TILL USA !
j.

Permalänk | Anmäl #40 J Jane Johansson, 2011-01-23, 09:15

"Sverige ska förenkla familjeåterföreningar" skriver Cwejman.

Familjerna har själva splittrat sin familj genom att sända iväg en familjemedlem (förslagsvis "barn"). Ett taktiskt drag för att påverka möjligheten till uppehållstillstånd. Sådant som vi svenskar gärna låter oss påverkas av, naiva som vi är.

Permalänk | Anmäl #41 Alvin Stoltz, 2011-01-23, 10:22

Att politiker inte anser folket vuxna nog att få veta allt är väl ingen hemlighet. Wikileaks kommer att städa ordentligt bland hemligheter och lögner. Men för att inte de som anser folket för dumma för information ska få rätt måste vi reagera med intellekt och inte med moralisk indignation.
Vad har Bildt och Billström gjort? Dom har pressat Iraks företrädare att ta emot egna medborgare sedan de nekats uppehållstillstånd i Sverige.
Det är väl ett självklart krav?
Motsatsen vore ett sorts erkännande av odemokratiska staters rätt att göra egna medborgare statslösa och icke önskvärda bara för att dom visat bristande lojalitet.
Om vi har problem med varför dom nekats flyktingstatus här så har inte det med återvändarrätten att göra. Det är uteslutande ett problem för vår egen nations balans mellan empati, rättstrygghet, ekonomi och ideologi.

Ur den synvinkeln är det intressant att just LUF kritiserar det som avslöjats. Ideoligiskt är inte empati det man i första hand förknippar unga nyliberaler med. Inte heller överföring av köpkraft från välmående till behövande. I det här fallet inte heller rättstrygghet uppenbarligen eftersom inget rättsvidrigt planerats eller begärts.
Vad är dom ute efter? Fri invandring för att omöjliggöra rimliga villkor och stödåtgärder och därmed sänka även svenska lågutbildades lönekrav? Eller är det bara samma gamla vanliga nyliberala besatthet att staten inte borde ha makten över någonting alls?

Permalänk | Anmäl #42 Olof Lindberg, 2011-01-23, 10:24

#28. Int. Tack!

#34. Martin A.
Det verkar vara hög tid för Folkpartiet och dess styrelse att, så fort som möjligt, redogöra för vad man egentligen står för, åtminstone i det här ärendet.

#35. Gunnel Gomèr.
En känd engelsk politiker lär ska ha sagt: "Demokrati är ett dåligt stats/styrelseskick, men ingen har hittat på något bättre".
I vårt land har vi representativ demokrati, vilket innebär att vi röstar fram betrodda företrädare för olika politiska inriktningar och sätter sålunda dessa representanter att kunnigt/insiktsfullt styra landet. Allt detta för att i möjligaste mån motverka att "gatans parlament" tar över. Demokrati betyder nämligen inte, per definition, att en ev. majoritet alltid har rätt.
Jag vet inte riktigt vad din uppfattning om "demokratins grundstenar" innebär , men du får gärna informera. Jag råkar beteckna mig som någorlunda lugn demokrat i vårt land. så ditt stycke om "fascistisk politisk hållning", oroar mig.

Mig förefaller det som om hrr Bildt o Billström har gjort behjärtansvärda insatser för att styra upp invandring till något bättre för alla parter. Vi får väl se vad som är vad.
Ställa mig i mål för mobbing skulle inte jag ha gjort heller. Därav deras återhållsamhet i kommentarerna så som jag uppfattar det. De sköter sig kort sagt.

Permalänk | Anmäl #43 Bengt Mona, 2011-01-23, 10:47

Många länder i världen idag skickar ut flyktingar i strid mot de internationella konventionerna som de skrivit under.
Sverige är ett av dem.
Agerandet placerar oss i samma division som många diktaturer och hybriddemokratier runt om i världen som vi ibland själva kritiserar för liknande handlingar. Dessa länder är ofta fattiga och utsatta för intressen från mäktiga grannar.
Sverige är rikt och oberoende.

Vad säger detta om Sverige? Vad säger det om Billström?

Permalänk | Anmäl #44 Mister J, 2011-01-23, 10:54

Efter 43 kommentarer, fortfarande ingen söm stöder FPU. Märkligt!

Permalänk | Anmäl #45 Sten Figaro, 2011-01-23, 10:56

#43 Bengt Mona, 2011-01-23, 11:47
Vad skulle FP vinna på det? FP fortsätter nog att kallt räkna med att du och jag är idioter och att de kommer kunna köra samma trick nästa val. Fast det går nog inte eftersom SD sitter i riksdagen så att väljare som är oroade över massinvandringen har någon annanstans att vända sig. Så FP kanske testar någon annan form av falskspel 2014. Men att FP består av de falskaste människorna i svensk politik borde vara uppenbart vid det här laget. Det vet gamla borgare egentligen, FP har ju tidigare förrått sina alliansbröder också. Jag känner många moderater som brukar mumla om FPs falskhet.

Permalänk | Anmäl #46 Martin A, 2011-01-23, 11:07

#43 Bengt Mona

Är din uppfattning att den som är vald som representant att styra landet får använda vilka metoder som helst om han/hon anser att det är bäst för oss alla?

Permalänk | Anmäl #47 Tetyana Barabanova, 2011-01-23, 11:19

#43 Bengt Mona

Glömde ju, det där med att ”styra upp invandring till något bättre för alla parter” är väl också någonting anmärkningsvärd. Men oj vad bekant det låter.

Permalänk | Anmäl #48 Tetyana Barabanova, 2011-01-23, 11:24

Jag vill behjärtansvärt be Bengt Mona om ursäkt för den mobbning jag utsatte honom för.

Permalänk | Anmäl #49 Tetyana Barabanova, 2011-01-23, 11:40

Mister J
Alla länder i världen skickar ut flyktingar i strid mot de konventioner de skrivit under. Sverige tillhör ändå de minst cyniska, eller hur? Av alla som skickas tillbaka för att de bedöms sakna flyktingstatus finns naturligtvis också individer som felbedömts.
Vad är alternativen?
Nyliberalerna (LUF, MUF) propagerar för en helt fri invandring men självklart utan någon hjälp till de som söker sig hit. Något annat vore helt orealistiskt, Resultatet skulle säkerligen bli en närmast ofattbar segregation och ekonomisk ojämlikhet. En nyliberal dröm.
Främlingsfobikerna (SD) propagerar för helt stoppad invandring eftersom dom dels saknar empati dels inser att flyktingar i alliansens Sverige gör deras konkurrens om jobben närmast livsavgörande för inhemska lågstatusgrupper. Dessutom lever dom med en underlig föreställning om att det finns en unik svensk kultur.
I konkurrens med extremisterna LUF, MUF och SD ter sig nuvarande svensk flyktingpraxis både klok, sansad och rimligt empatisk.

Permalänk | Anmäl #50 Olof Lindberg, 2011-01-23, 13:47

Olof Lindberg: du lika väl som mig vet att de enda som anser att Sverige invandringspolitik varit både "klok och sansad" antingen har ett direkt ansvar för den (eller borde ta det) och pressen. Båsa dessa fält spelar på en helt egen planhalva, helt skild från folkmajoriteten. Jag trodde aldrig att jag skulle behöva säga det, men den enda kraft som överhuvudtaget står för någon sorts "klokhet och sans" i frågan är SD. Det är dock intressant att se- det verkar bli en generationsfråga! Den äldre makteliten fången i gamla tankespår om "humansism" (men ordet borde nu bytas ut mot "prestige") och politisk korrekthet, kommer att tvingas till handling av efterföljande generationer som ser världen klarare och inte enbart i den gamla förlegade (om än, sympatiska) svensknaiva traditionen.

Permalänk | Anmäl #51 Calle Bengtsson, 2011-01-23, 15:52

#50 Olof Lindberg

Att ge asyl för en mor men inte för hennes barn är inte så värst cyniskt? Att skicka kristna tillbaka till Irak är inte heller så farligt? Att fråga en flykting om han sökt arbete i Sverige innan han kom hit är en utbred praxis? Att hetsa samhället mot apatiska flyktingbarn är ett vanligt fenomen? Varför tror du kritiseras just Sverige så ofta av UNHCR?

Permalänk | Anmäl #52 Tetyana Barabanova, 2011-01-23, 16:10

#52 Tetyana Barabanova, 2011-01-23, 17:10
Apatiska flyktingbarn? Varför blir barn livshotande apartiska bara just under en asylprocess? Varför blir inte barn livshotande apatiska när de går igenom något långt mycket mer traumatiskt, som till exempel att förlora en förälder?

Här kan vi verkligen snacka om cynism, såna som du (och hela svenska media) medverkar i organiserad barnmisshandel för att driva er politiska agenda. En cynism som passerar det som är möjligt att förstå för en vanlig människa.

Permalänk | Anmäl #53 Martin A, 2011-01-23, 16:33

UT MED PACKET!

Jagsyftar inte på invandrarna. Dem har jag inget emot.

Jagsyftar på det alldeles inhemska politiskt-mediala mandarinatet, OLIGARKIN, det snyftindustriella komplexet, detta evigt malande kravmaskineri som utarmar folket likt urancentrifuger, medan bonusdirrarna och miljardärspaschorna alltmer skamlöst smörjer kråset samt dregglar av förnöjeöjelse över högönskligt till skott till svenskar betslöshet som sänker lönerna och skickar profiterna i topp.

För se DET är vad det handlar om i självaverket.

Cwejman: storfinansens köpte lakej.

Läs även:

http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/23/nyttokalkyl-f-r-inte-styra-fly...

Permalänk | Anmäl #54 Peter Ingestad, 2011-01-23, 16:48

Jag tycker Adam svamlar i mössan. Sverige har en ytterst generös flyktingpolitik. Mänskliga rättigheter är bra men det kan inte vara rimligt att Sverige skall garantera mänskliga rättigheter för jordens hela befolkning ifall dessa inte kan få, eller kräva, det i sina egna länder. Den enkla matematiken säger att ett litet, om än förmöget, land i periferien av världen har ändå begränsade resurser och kan inte föda eller livnära hur många människor som helst. Sverige MÅSTE begränsa sin invandring om detta inte skall barka åt fanders. Det långa pekfingret (eller snarare de långa pekfingrarna) som riktas mot Sveriges regering borde i det här fallet pekas mot Irak som tydligen inte är förmögna att garantera sina medborgares rättigheter och säkerhet vilket är varje stats primära uppgift.

Permalänk | Anmäl #55 Arkan Arklöw, 2011-01-23, 16:47

Ja, mitt tangentbord strular. Jag får köpa ny dator snart.

Permalänk | Anmäl #56 Peter Ingestad, 2011-01-23, 16:50

Refl. efter Martin A.
Det är konstigt att inte hela Haitis barnaskara ligger i koma.
Det är väl trauma om något , det dessa barn går igenom.
J.

Permalänk | Anmäl #57 J Jane Johansson, 2011-01-23, 16:52

@ Olof Lindberg. Det är klart det finns en unik svensk kultur. Om du har varit utomlands eller umgåtts med utrikesfödda så inser du snabbt att så är fallet.

Permalänk | Anmäl #58 Arkan Arklöw, 2011-01-23, 16:53

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.