Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Alkoholmonopolet

Lauri Pappinen

Vinbonde: Alkoholmonopolet snart ett minne blott

Alla monopol liksom diktaturer håller sig kvar i makten så länge det bara går. Vad hände med tidigare monopol som telefon, TV, apotek? Först stenhårt motstånd och sedan när man står framför stupet, så kastar man in handduken. Monopolkramarna är de som får ge med sig med tiden.


Om författaren

Lauri Pappinen, vinproducent och författare till böcker om vin.

Dagens alkoholmonopol ett minne blott? Med tanke på att vårt så kallade monopol idag förser ungefär halva marknaden med alkohol, så är frågan berättigad. En gång så hade vi ett ganska vattentätt monopol, men det var tiden före EU inträdet. Vid inträdet blev import, produktion och försäljning till restauranger med utskänkningstillstånd möjligt utanför monopolet. Det enda som blev kvar är detaljhandelsmonopol hos Systembolaget. Med tiden ökade införselkvoterna för oss medborgare till rejäla nivåer. Gränshandeln och däribland en illegal handel av alkohol är omfattande och som varierar något beroende på kronkursen. För ett par år sedan blev det även tillåtet med distanshandel. Ändå pratar man om ett monopol! Hur kommer det sig?

Anders Röttorp har i DI Weekend (01-2011) en artikel med rubriken ”Vinvalet inte längre något monopolspel”. I artikeln berättar Röttorp hur det idag finns många andra alternativ till monopolet och han pekar speciellt på det som kallas distanshandel. Handla direkt från leverantör i annat EU-land och de sköter allt inklusive skatter till svenska staten och transport ända hem till dig.

Du kan hos vissa distansföretag även få närmare en månads kredit. Distanshandelsföretagen börjar bli duktigare och är idag en laglig utmaning för Systembolag. Just legaliseringen är en drivande trygghetsfråga för många konsumenter. Bekvämligheten med ökad näthandel stimulerar även denna handel. Det spelar väl ingen roll var lagret ligger, då varan ändå levereras hem till dörren.

En positiv sak med den lagliga distanshandeln, är att svenska staten får in skattepengar, som de annars missat. Sett ur penningpolitiken så missgynnar denna handel inte staten. För det är alltid pengar inblandat, fast man inte rent ut säger så.

Gränshandelns omfattning är delvis beroende på kronkursen men även vårt skattetryck inverkar. Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) rapporterar att det är markant ökning för närvarande. 70 cl vodka kostar 56 kr vid gränsen. Hur ska regeringen bemöta detta? Stänga gränsen eller vad? Höja alkoholskatten (som tydligen skall göras), så att gränshandeln ökar ytterligare med påföljd att det flödar in mer alkohol vid sidan om. Staten missar dessutom skattepengar. En allt för hög alkoholskatt driver ju vid-sidan-om-handeln.

Som Röttorp skriver, ”Hur kan någon fortfarande tro att vi har monopol i Sverige på försäljning av vin till privatpersoner?”. Röttorps jämförelse med hur paraboltekniken en gång knäckte den svenska monopoltelevisionen är intressant. Han har även noterat att det finns en stor förlorare med distanshandeln och det är de svenska importörerna som inte längre kan fungera som generalagenter, då samma varor kan flöda in via andra kanaler. Dessa generalagenter tappar självklart mark mot all trafik som går vid sidan om.

Varför är det s.k. monopolet så fast cementerat med alla dessa förändringar runt omkring oss? Alla monopol liksom diktaturer håller sig kvar i makten så länge det bara går. Vad hände med tidigare monopol som telefon, TV, apotek? Först stenhårt motstånd och sedan när man står framför stupet, så kastar man in handduken. Det är liksom ett beteende som bara finns där. Rör inget, låt det vara exakt som idag, så blir allt bra, säger monopolkramarna. Men alla monopolomvandlingar har ju faktiskt fungerat hyggligt bra och ofta till fördel för konsumenten.

Det finns olika uppfattningar när det gäller alkoholmonopolet. Två extrema åsikter är även sina motsatser. En grupp vill bevara som det är idag och helst åter minska de kvoter vi som medborgare kan ta med oss från annat land. Sedan finns motsatsen, där man vill öppna upp totalt för försäljning.

Monopolkramarna är dock de som får ge med sig med tiden. Sannolikheten att utvecklingen skulle gå åt en mer strikt hållning finns inte på dagens karta.

Vi har delvis genom EU öppnat upp på så många fronter, vi besöker andra länder och möter andra kulturer, vi har lärt oss dricka svagare alkoholvaror som vin jämfört med tidigare, då starksprit var mer vanlig i vår nordiska kultur. Småbryggerier har åter blivit populära vilket driver nyfikenheten hos konsumenterna. Svenskarna är många gånger riktigt kunniga om viner och olika vinländer. En naturlig transformation sker med tiden, som även gynnar vårt sätt att umgås med alkohol.

Risken med att inte agera är att marknaden och omgivningen förändras utan att staten vågar inse detta. Resultatet blir att karta och terräng med tiden inte stämmer längre. Jag tror att detta beteende resulterar i att muren faller med större brak. Man kan inte sitta med huvudet i sanden. Jag har många gånger sagt att dagens monopol är redan schack matt, fast tidpunkten är inte klar.

Att öppna upp helt blir ett för stort steg för landet, men mer av psykologiska skäl för många. Sedan har vi gruppen missbrukare som vi måste ta stor hänsyn till. Vi har ju en skyddslagstiftning för deras skull. Men oberoende på hur vi än gör, så finns det alltid missbrukare.

Det finns en modell som kallas Kanada-modellen. I Kanada fanns en gång ett monopol. Idag styr man vem som får licens att sälja alkohol. Med denna modell har staten fortfarande kvar kontrollen. Det statliga monopolet finns kvar som en av aktörerna.

Med en viss utökad service och tillgänglighet, kan man till viss del bemöta en illegal handel. Denna modell lösgör även inlåsningseffekten för ett monopol, dvs de kan agera mer fritt och behöver inte ha en massa konstruerade upplägg bara för att tillfredsställa EU, för att inte trampa på en massa minor p.g.a. alla EU-rättsliga krav. Jag tror att Systembolaget skulle vitaliseras och bli en ännu bättre serviceinrättning. De har ju sina butiker strategiskt placerade. En utförsäljning av Systembolaget kanske låter idag som omöjligt, men se hur det gick med Vin & Sprit. Med tiden när stora omvandlingar sker så är inget heligt.

Att monopolet känner sig utmanade märker vi på de annonskampanjer de kör mellan varven i landets tidningar och tv. Man använder idag skattepengar för att försvara sin egen ställning. I ett balanserat samhälle ska detta inte behöva göras. Pengarna kan användas på andra sätt, såsom för att lindra effekter av missbruk.

Ett mycket mindre steg är att ge landets tillverkare av alkohol möjlighet att sälja direkt (kallad gårdsförsäljning) enligt den senaste utredningen. Konceptet kan verka lite komplicerat men i praktiken passar detta de mindre tillverkarna som även har en aktiv besöksverksamhet.

Det kan vara ett rimligt antagande att ett tillåtande av gårdsförsäljning skulle medföra en tryggare ställning för Systembolaget eftersom en småskalig försäljning, som idag har tillsynes olösbara EU-rättsliga problem att hanteras via Systembolaget, då kan bedrivas utan att riskera att Systembolaget monopol EU-rättsligt utmanas p.g.a. småproducenternas begränsade tillträde till marknaden.

Det kan också vara ett rimligt antagande att den svenska alkoholpolitiken behöver fler kontrollerbara redskap för att nå sina mål om ett sundare bruk av alkohol och att gårdsförsäljning kan bli ett sådant redskap i utvecklingsarbetet Sverige – det nya matlandet.

Majoriteten i landet vill behålla Systembolaget. Vad folket egentligen säger, är att de tycker att sortiment och service är bra. Men vi konsumenter låter även många gånger plånboken styra vårt beteende, som gynnar gränshandeln. Samtidigt vill landets medborgare även tillåta gårdsförsäljning under kontrollerade former och det finns idag en utredning som visar hur detta kan genomföras och samtidigt bevara monopolet. Se till att denna utredning kommer ut på remiss och besluta därefter.

Oberoende när saker sker, så är dagens monopol i dess nuvarande form ett minne blott. Det är en tidsfråga. Men bäst vore om landets politiker rannsakade hela upplägget av dagens s.k. monopol redan nu. Den behöver en komplett renovering, annars faller den en vacker dag, med ett brak som Berlinmuren gjorde, bara för att man inte vidtog några åtgärder över huvud taget (ett undantag är att man höjer alkoholskatterna). Detta kallas att gräva sin egen grav, på ren svenska.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32318

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En stor majoritet av folket vill fortfarande ha kvar alkoholmonopolet enligt mätningar, så det lär dröja. Folkomröstning hade kanske varit bästa lösningen dock.

Permalänk | Anmäl #1 Karl Emil Rubertsson, 2011-01-22, 18:35

Som konsument är det lätt att vara skeptisk. Alla avregleringar av monopol hittills har lett till högre priser. En avreglering av alkoholförsäljning kommer dessutom att leda till en kraftigt ökad våldsbrottslighet och dödlighet bland alkoholister.
Jag tycker inte att våra mycket få vinbönders ekonomiska fördelar väger upp det.
Att vi måste ge upp är ett uselt argument.

Permalänk | Anmäl #2 Olof Lindberg, 2011-01-22, 18:54

Jag bor i Frankrike och bryr mig inte om den här fràgan, dà alkoholförsäljningen kommer att öka till en början för att sedan minska. Tjusningen med att dricka alkohol kommer att minska...

Men det finns en fördel med monopolet, vinet som säljs har en högre kvalitet än här där man finner vin överallt...

Permalänk | Anmäl #3 Maria Thunholm, 2011-01-22, 18:57

Varför skall vi släppa lös alkoholen till en privat marknad som aldrig någonsin tar ansvar mer än för det egna företagets kortsiktiga vinst.
Vad är problemet? Låt vinbönderna sälja vin till de lokala systembolagen om nu kvalitén håller för det. Misstänker att den dolda agendan är att kunna sälja "svart" på sina gårdar.

Permalänk | Anmäl #4 Jonas Öhström, 2011-01-22, 21:37

@Jonas: Men om gårdsförsäljning tillåts så blir det ju vit och inte svart försäljning. Alla vinner :)

Permalänk | Anmäl #5 Alfred Askeljung, 2011-01-23, 00:11

Det är mycket möjligt att Pappinen har rätt i sin prognos om Systembolaget.

Noterar att han i sin förra artikel hävdade att hans gårdsförsäljning inte utgjorde något hot mot Systembolaget och att Systembolaget skulle vara kvar även i framtiden. Nu har han ändrat sig.

I Sverige finns det en myt om att de glada fransmännen bara tar ett glas vin och nöjer sig med det. Och att vi behöver ändra vår kultur i samma riktning.

Problemet är att fransmännens har betydligt större andel personer med skrumplever än vad vi har. Andelen som har skrumplever är ett vanligt mått på alkoholskador.

Dessutom är alkoholintaget nära förknippat med våld.

Pappinen kanske får rätt att Systembolaget försvinner, en annan sak är om det skulle vara bra för folkhälsan. Och det tror jag ju inte.

Permalänk | Anmäl #6 Doktor Eleph@nt, 2011-01-23, 08:12

doktor eleph@nt: Saken är den att vi i Frankrike inte dricker sà som du beskriver, det finns mànga, betydligt fler än vad du tror, som har slutat dricka vin och andra alkoholhaltiga drycker. Sen finns det alltid alkoholister!

Jag lever ihop med en Italienare, jag dricker vin, men jag tycker inte om vin längre...

Permalänk | Anmäl #7 Maria Thunholm, 2011-01-23, 08:33

Bolaget har en stor fördel mot hur det är Danmark, hitta en välsorterad affär med alkohol som motsvar bolaget är omöjligt. Det du kan köpa i Danmark är grants, aalborg, Tubor sort(vilket är en dålig öl).
Jag tror att vi får sämre utbud av alkohol och på små orter kan du kanske bara köpa den billigaste vodkan, huset vin och någon slabbig Carlberg. Är emot monopolet men det finns en fördel man kan alltid hitta någon nytt att prova.

Permalänk | Anmäl #8 Erik almgren, 2011-01-23, 09:17

Så länge svenska skattebetalar varje år betalar 1000-tals kronor i stöd till Europeiska vinbönder så finns det ingen som helst anledning att hurra över vinodling. Naturligtvis verkar även Lauri Pappinen på en skyddad monopolmarknad, han skulle ju inte ha en chans på en marknad med fri konkurrens.

Permalänk | Anmäl #9 Allfons Mållgan, 2011-01-23, 09:25

Jag håller med Erik Almgren#8
Dessutom tycker jag att det är rent osmakligt av Pappinen att dölja sina personliga motiv bakom omtanke om konsumenten.
Systembolaget är helt överlägsna vin- och spritbutiker på kontinenten. Det kan bara förbli så så länge dom slipper konkurrens om fulspriten med Osborns spel- tobak och sprit på hörnet.

Permalänk | Anmäl #10 Olof Lindberg, 2011-01-23, 09:41

Den som läst svensk skönlitteratur kan erinra sig berättelserna om de svenska bönderna som brände sitt brännvin, om hur bönderna söp och slogs, misshandlade sina barn och fruar och ruinerade familjerna. Motboken infördes en gång i tiden för att stävja den värsta misären och faktum är att just motboken blev ett jättelyft för den svenska folkhälsan.
Att Lauri Pappinen gillar läget är fullt begripligt av det enkla skälet att han har ett egenintresse i saken. Men för svenskarna och folkhälsan är det definitivt ingen hit att landet översköljs med billig öl, vin och sprit från EU-länderna eller annan ökad tillgänglighet.
Jag som skriver detta har ett så kallat "vanligt" förhållande till alkohol

Permalänk | Anmäl #11 Bosse Johansson, 2011-01-23, 11:08

#9; Vad är det i monopolsituationen som skyddar Pappinen? Jag ser bara att det försvårar och krånglar till.

Jag tycker det är närmast löjligt att jag, efter en middag eller vinprovning hos en lokal vinproducent, oaktat om det är i Sverige eller annat europeiskt land, inte får köpa med mig hem en flaska eller två.

Överförmynderi och övervakning har vi så det räcker, alla steg bort från det är av godo.

Permalänk | Anmäl #12 Mayo Mellberg, 2011-01-23, 12:23

Favorit i repris;-)
Är det inte dags att svenska folket blir alkoholmyndiga som resten av världen. Dags för denna sista (?) rest av östatspolitik att lugnt avvecklas under några år. Börja med vin i vanliga butiker, efter några år öl och sedan efter ytterligare några år starkare drycker. Samtidigt stora informationskampanjer som får de helgfyllon som onekligen finns att dricka kontinentalt, med måtta. Det kan omöjligt vara så att alla svenskar är något slags lägre stående ras som skulle förvandlas till lullande a-lagare om monopolet skulle avvecklas. Och alla ni som är oroliga att systembutikerna skulle försvinna. Dom ska förstås vara kvar med sitt stora sortiment och konkurrera med vanliga butikers mer begränsade, skulle säkert fortfarande vara lönsamt för staten.

Permalänk | Anmäl #13 Björn Bergström, 2011-01-23, 18:35

Björn, om sagt både i Italien, Spanien och Frankrike finns det högre andel av skrumplever i befolkningen än i Sverige.

Så varför ska vi dricka kontinentalt? Myten om det kontinentala, ofarliga drickandet behöver spräckas.

En hög andel av våldsbrotten är förknippade med alkohol.

Enligt KD ledaren och socialministern Göran Hägglund: "Ungefär var femte sjukhussäng på våra akutsjukhus och närmare hälften av vårdplatserna inom den psykiatriska sjukhusvården upptas av personer med alkoholrelaterade sjukdomar."

Permalänk | Anmäl #14 Doktor Eleph@nt, 2011-01-23, 20:51

Jag fattar inte en sak: Alla ni som vill ha kvar Systemet av folkhälsskäl, på vilket sätt reduceras alkoholkomsumtionen i Sverige bara för att all alkohol säljs genom ett statligt monopol? Jag har aldrig varit med om att ett Systembolagsbiträde har nekat mig att köpa eller föreslagit mig att köpa mindre.

Tvärtom har ju Systemet bidragit till ökad alkoholkonsumtion när man införde Bag-in-Boxen. I Sverige säljs mer än hälften av allt vin i pappkartonger som väl milt sagt kan sägas vara smuttvänliga. Inga "ska-jag-verkligen-öppna-en-flaska-till"-barriärer här inte. Bag-in-Boxen finns nästan bara i Sverige.

Nej, Systembolaget är en arkaisk kvarleva av det socialdemokratiska folkhemsbygget. Dessutom är det moraliskt vid sin slutstation efter den största mutskandalen i modern tid i Sverige.

Fördelarna med att låta livsmedelsbutiker sälja åtminstone öl och vin är många. Tänk om inre Norrlands utdöende lanthandlare hade kunnat lägga vin och sprit till sin omsättning. Då hade det kanske gått att rädda en stor del av denna samhällsviktiga näring.

Det är i alla händelser bättre att folk köper sin alkohol där det finns en viss social kontroll (livsmedelsbutiken) än fullständigt anonymt över internet.

Permalänk | Anmäl #15 Kurt Myrhagen, 2011-01-24, 08:29

Håller med Erik Almgren. Jag har hus i Spanien och spenderar mycket tid där. Spanska viner är dyrare där än i Sverige, vi kan tacka Systembolaget för att vi kan få hög kvalitet till vettiga priser.
Kompetens är en annan fråga. Min erfarenhet av apoteksavregleringen är att personalen på de privata kedjorna inte har en aning om vad de säljer. Risken är att det blir samma sak vid en avreglering av Systembolaget.
Att rekommendera huvudvärkstabletter till huvudvärk räcker lika lite som rekommendation till dagens konsumenter som att rekommendera en flaska rött till ankbröst med madarinsås.

Permalänk | Anmäl #16 Klas Arvidson, 2011-01-24, 10:03

Kurt, svaret på din fråga är att antalet försäljningsställen påverkar hur mycket alkohol som säljs. Fler försäljningsställen ger högre volymer.

Permalänk | Anmäl #17 Doktor Eleph@nt, 2011-01-24, 10:50

Doktor Eleph@nt, naturligtvis förstår jag att det finns det alkoholister på kontinenten, därav fransk skrumpleverstatistik. Det är inte det frågan gäller. Jag vill bli betrodd av både dig och svenska staten att kunna köpa en flaska vin i en livsmedelsaffär om det passar mig. Varför ska just svenskar vara ett undantag från detta, befolkningarna i resten av västvärlden klarar det.

Permalänk | Anmäl #18 Björn Bergström, 2011-01-24, 17:42

Björn, jo men det är ju upp till dig och göra den bedömningen.

Min bedömning är att det statliga monopolet räddar många liv samt minskar lidande både för de alkoholberoende och för anhöriga tex barn.

Det väger tyngre för mig än ditt fria val att köpa sprit var du vill.

Permalänk | Anmäl #19 Doktor Eleph@nt, 2011-01-25, 08:22

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.