"Når jeg hører Maria Wetterstrand (Miljöpartiet), Maud Olofsson (Centern) og andre stå i riksdagen og lufte deres fordomme om Danmark som et "lukket" og "intolerant" samfund, er det svært ikke at komme til at trække overbærende på smilebåndet."
Först sa de att vi skulle rösta och vi fick rösta på vad vi ville och sen när vi hade röstat och röstetalet hade ökat så sa de att vi var vidriga rasister som man inte "ville ta i med tång".
Så mycket respekt för demokratin finns det i det självutnämnda etablissemanget.
Men det kanske blir så att när man har växt ihop med bidrags-, bistånds- och invandringsindustrin och känner sig hotad av att folket kommer att få insyn i miljardrullningen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-20, 13:44
Mikael Jalving kommer att tala på ett Nationaldemokraternas möte i slutet av januari, där ska han marknadsföra sin bok. Han berättar för Expo att han dock inte håller med om allt som skrivs i nazisternas tidning "Nationell idag".
Givetvis ska hans argument bedömas i sig, men jag ryckte till ordentligt när jag såg hans namn.
Permalänk | Anmäl
Joel Norgren, 2011-01-20, 13:45
Jag vet inget Jalving men ämnet är intressant. Varför hyser den politiska eliten plötsligt ett sådant agg mot just Danmark. Danmark är ju ett av världens absolut liberala länder och har tagit emot stora mängder flyktinga på ett mycket generöst sätt. Att man nu konstruktivt försöker hantera de problem som invandringen orsakat är ju rimligen bara positivt.
Politiker, varför inte vända blicken öster ut i stället, hur få flyktingar har Finland tagit emot. Borde inte det anses som längt mer rasistiskt och osolidariskt än Danmarks ageranden???
Permalänk | Anmäl
Peter Jansson, 2011-01-20, 14:00
Mikael,
du har naturligtvis alldeles rätt. Dubbelmoralen är legio och den politiskt rätta retoriken fordrar att bondeoffer - och det blir lättare med broderlandet i söder. Orättvist naturligtvis men typiskt för åtminstone det svenska debattklimatet. Nu pågår ändå bakom debattens yta en process, påtvingad av debatten i sig, SD:s ankomst till riksdagen och selvfølgelig kommer vi efter, det gör Sverige alltid. Det måste bara ta sin tid och folk få säga de rätta sakerna.
Precis som i Danmark, Norge, Holland och till och med från det stora landet i väster börjar statistiken bakom människor att slå larm. För det massiva flertalet av oss har det vare sig med ras eller religion att göra, bara mänsklighet och realism. Man kan inte slå sig till ro med att för sextio procent går det bra när de fyrtio riskerar att förstöra för alla oss andra. Jag tror inte på SD:s hårda linje på annat sätt än att den paradoxalt nog kan vara den tunga på vågen den svenska debatten behövde. Främlingsfientlighet är en cancer som växer långsamt, hinner den sprida sig tillräckligt mycket kan den visa sig fatal. Jag vet inte var gränsen går för hur många procent våra folk kan acceptera kommer utifrån, däremot är jag rätt säker på att skulle det visa sig att ett stigande antal invandrare år efter år inte integreras och ligger samhället till last - då går det riktigt illa. Sedan spelar det ingen som helst roll vem skuld det är, politikers okunskap, alla vår flathet eller invandrare som stoiskt vägrar att anpassa sig.
Tiden är kortare än vad man tro eftersom problemet är ackumulativt och i princip irreversibelt. Man kan backa processer men inte människor. Det är alltså dags att sluta snacka och ta itu med verkligheten. Det går inte att viss påstår att integrationen inte har misslyckats medan andra påstår motsatsen. De som tycker att 40 till 65 procent i arbete efter 10 år vittnar om en succé måste lyssna på både muslimska kvinnor som beklagar sig över sharia med inskrivna regler för kvinnoförtryck och hedersbrott och de som pekar på samhällsekonomiska aspekter och sociala problem. Man är inte mer humanist bara för att man blundar och heller inte rasist för att man vill stämma ett problem i bäcken.
Vore det så att debattens siffror togs fram på en höft, emanerade från ytterligheters utredning kunde man förstå detta politiskt korrekta motstånd. Nu är det inte så utan statistik och slutsatser från både UN, SCB och OECD vittnar om en utveckling som oroar världssamfundet.
För övrigt skall det bli mycket intressant och se hur många som tycker att det är värt att läsa ett inlägg på danska - det kan ju vara farligt. Nya aspekter och sådant som stör ordningen. :-)
Permalänk | Anmäl
Jörgen Thornberg, 2011-01-20, 14:05
Mycket intressant artikel. Jag har själv arbetat med danska kollegor utanför Skandinaviens gränser under 15 års tid och till att börja med häpnade jag över att danskar har så mycket fördomar om Sverige. Danskar brukade tycka att Sverige var ofritt (Systembolaget t ex) och att svenskar var kuvade under ett närmast totalitärt styre. Allt detta fick jag en känsla av hade djupa historiska rötter.
Men nu känns det som om vinden vänt. Jag har aldrig sett så många Köpenhamnare i Malmö som förra året innan jul. Och de verkar trivas. Däremot har fördomarna åt andra hållet tilltagit i styrka. Jag tror att det har två orsaker:
Det första är att man i Sverige har en känsla av att den danska, mer restriktiva invandringspolitiken, faktiskt har kostat Sverige pengar. Sverige tar emot alla dessa stackars människor med de eventuella kostnader som detta kan föra med sig medan Danmark är snålt och vill bespara sig mödan.
Det andra är att Maria Wetterstrand och andra svenska politiker tillhör den svenska Stockholmsbourgeoisien, en elit som leder landet utan att begripa särskilt mycket om världen utanför Stockholm. De flesta Stockholmare förstår dessutom inte ett ord danska (såvitt jag vet lär man sig inga andra nordiska språk i skolorna i Sverige längre) och dansk fjernsyn når inte fram till den Stockholmska tundran. Därför är man inte heller särskilt lyhörd för nyanserna i dansk politik eller danskt samhällsliv. Det är annorlunda i Malmö och Helsingborg.
Faktum är att det som slår en svensk när man kommer danskar inpå livet är att den språkliga dynamiken är så stor. I Danmark förefaller det som om även tämligen grova svordomar används i dagligt tal människor emellan. Det är kort sagt otänkbart att kalla någon för "rövhål" på svenska medans det är fullt gångbart på danska. Jag tror att detta är indikativt för en mer allmän tendens i Danmark att säga vad man tycker, man är inte så rädd för att göra sig till ovän med sin nästa. Detta har spillt över till den danska politiska debatten också som för en svensk kan verka oerhört konfrontativ och obegriplig.
Däremot tror jag inte att det är så som många danskar tror; att svenskar egentligen tycker lika illa om invandring och flyktingpolitik som man gör i Danmark men tvingas knyta näven i fickan och vara politiskt korrekta. Inget kan vara mer felaktigt, vilket också avspeglat sig i valresultaten. Varför det är så vet jag inte. Kanske är det så att i Sverige inser man att den enorma landareal som står till förfogande behöver befolkas!
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2011-01-20, 14:09
Just nu debatteras invandringen i Bundestag, den tyska motsvarigheten till Riksdagen.
En av talarna (FDP=liberalerna) säger så här:
Vi vill inte ha fler invandrare som lever på skattemedel, vi vill ha invandrare som arbetar och betalar skatt.
Permalänk | Anmäl
Peo Månestad, 2011-01-20, 14:14
Jag är halvdansk och älskar att de där inte fallit i altruismens kvävande slöjor utan för en visserligen hård men rättvis och genomtänkt invandrarpolitik.24-års regeln är dock fel, i övrigt har vi mycket att lära av landet som våra naiva politiker nu älskar att hata.
Permalänk | Anmäl
klas engström, 2011-01-20, 16:10
Att ett parti som Sverigedemokraterna, med rötterna i nynazismen, ser Danmark som ett förgångsland säger väl allt. Personligen låter jag SD stå för analysen, sedan intar jag motsatt upfattning. Tjohopp!
Permalänk | Anmäl
Ronny Balzac, 2011-01-20, 16:10
Anledningen till att folk röstar på sjuklövern och fyller i enkäter som de gör är svensk media. Svensk media tappade under några korta veckor masken under och efter valet och visade vad som finns därunder. Jag tror att det kommer stå dem dyrt.
Svenska journalister lever inte efter "publish and be damned", de publiverar efter hur det kommer läsas. Manipulation således, ej journalistik.
Enligt min personliga uppfattning så röstar 94% fortfarande på sjuklövern för att de har tillit och är ointresserade av politik. Många människor jag pratar med har åsikter som ligger närmare nd än sd men ändå så röstar de på sjuklövern. Det är också därför SD i huvudsak inte läcker väljare tillbaka till sjuklövern, när folk till sist tagit det oerhörda steget så är de så desillusionerade att de är mer eller mindre omöjliga för sjuklövern att locka tillbaka.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-01-20, 16:11
Svenska politiker kan inte tänka sig nånting värre än att sticka ut.
Om en har sagt att Danmark är orten för hin håle själv. Ja, då tycker allihopa det.
Så är det bara och har inget med realism att göra. Bara vanligt svenskt konsensusbeteende.
Själv drömmer jag om att få emigrera och bosätta mig i detta land av mod, civilkurage, rakhet och friska fläktar utan en massa skit under mattorna.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2011-01-20, 16:23
Jag skäms ärligt talat när svenska politiker talar så om vårt broderfolk. Man får också tänka på att det är Sverige som är det extrema i detta fallet. Jag vet inte hur det kunnat bli så här? Det konsensustänkande som helt plötsligt blivit så otroligt dominerande är antagligen samma mänskliga, psykologiska mekanismer som Tyskland drabbades av på 30-talet. Att sluta kämpa, ifrågasätta och bara ge upp inför auktoriteten (majoriteten av media och sjuklövern i Sverige). Nej, fortsätt på samma väg, danskar, ni har rätt!
// Skåning
Permalänk | Anmäl
Anders Esson, 2011-01-20, 17:28
Thomas Jackson!
Nej nazismen uppstod inte som en reaktion på kommunismen, för då borde den ju ha uppstått överallt i hela Europa väster om Ryssland, eller hur?
Däremot uppstod nazismen som en reaktion på ett fullständigt vansinnigt skrivet fredsdiktat i Versallies 1919. Fredsdiktatet medförde armod, fattigdom och förnedring för Tyskland och skapade på det sättet grogrund för dolkstötslegender och revanslusta. En revanslusta som Hitler och nazisterna lovade att ge valuta för. De fyra som dikterade fredsfördraget var tre europeiska liberaler samt en amerikansk liberal. Så kan det gå när liberala stortänkare får härja som de vill.
/TS
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Sundelin, 2011-01-20, 17:48
Danmark är ett ovanligt trevligt land att besöka.
Permalänk | Anmäl
Göran Malmgren, 2011-01-20, 17:50
Problemet med Danmark är Jyllands-Posten. Jyllands-Posten slickar uppåt och sparkar neråt.
Jyllands-Posten vågade inte publicera karikatyrer på Jesus eftersom det skulle förarga den kristna majoriteten, samma majoritet som köper Jyllands-Posten. Att hoppa på Muhammed och muslimerna var riskfritt.
Jyllands-Posten ägnar sig inte åt mer journalistik än vad Pravda i Sovjetunionen gjorde. Men Jyllands-Posten är det värre av de två. Jyllands-Posten ställer sig villigt på etablissemangets sida och angriper minoriteter och de svaga. Bara ynkryggar jobbar på Jyllands-Posten. Det finns ingen där med integritet.
Danmark kommer aldrig att bli friskt så länge folk försöker mildra symptomen istället för att stoppa smittan.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-20, 18:43
#22
Muhammed är en profet som styr över en miljard människor. Att förlöjliga honom är knappast att "sparka nedåt".
Karikatyrerna av jesus känner jag inte till, men du får gärna specificera det fallet!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-01-20, 19:15
Danmark står upp som få för yttrandefrihet och demokrati. Det är två företeelser som varken Maria Wetterstrand (Miljöpartiet), Maud Olofsson (bondeförbundet) tycker speciellt bra om. Speciellt yttrandefriheten är ett hot mot det mångkulturella projeketet.
Bra artikel för övrigt. Det måste kännas märkligt att vara dansk och bli anklagad för att vara rasist och extrem, när det i själva verket är den som anklagar som är den som är extrem och rasist på riktigt.
Hoppas artikelförfattaren förstår att Wetterstrand och Olfosson av dom felsta svenskar ses som helt förvirrade, och i wetterstrands fall starkt hatisk mot sverige och svenska folket.
Det svenska folket tycket om Danmark och Danskarna, även om politiker och media försöker piska upp mörka stämningar.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-01-20, 19:29
När amerikanarna 1973 upptäckte den psykiska sjukdom som de flesta svenskar lider av så kallades den för "Stockholmssyndromet". Det antog att detta bara gällde det kidnappningsoffer som fick sitta inlåst i bankvalvet - men faktum är att denna psykiska åkomma lider större delen av svenska befolkningen av.
Den innebär att man tycker synd om den som hotar dig till livet och ilska riktas, inte mot den som vill döda dig, utan mot den som vill genomföra åtgärder mot den som hotar dig till livet. Denna svenska mentalitet skapar grogrund för ett terrorvälde i framtiden!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-01-20, 19:51
#12 Sanjay Rubinstein,
"Danmark är ett ovanligt otrevligt land att besöka."
Är du för lat för att lära dig deras språk?
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-01-20, 20:13
Heja Danmark. Kanske kan passa på att be om ursäkt för sådana som Lena Sundström som drar ert härliga land i smutsen.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-01-20, 20:33
Jaha. Hr Jalving på språng igen. Nu är det så att jag går inte på det här.
Jag har tack och lov sluppit att bo i Danmark i modern tid, men jag har jobbat där. Mycket. Tack vare det så talar och läser jag språket mer eller mindre flytande.
Jag läser danska tidningar, men vad värre är, Hr Jalving, är att jag har läst den danska lagstiftningen om immigration, medborgarskap och arbets/uppehållstillstånd. Den är mycket hårdare än den svenska.
Jag vet att ett stort antal danska gifta par där den ena är utom-EU-medborgare tvingas bo i Skåne för att den danska lagstiftningen ställer helt orimliga krav för att icke-europeer skall få bo i danmark, medan det nästan aldrig är ett problem i Sverige.
Jag vet att danmark i ett par fall har utvisat svenska medborgare med i övrigt dansk familj kort efter att de blivit arbetslösa, trots att detta står i direkt strid med det nordiska avtalet om rörelsefrihet och passfrihet mellan de nordiska länderna, förutom att det strider även mot EU-rätten.
Så nej, Hr Jalving, jag vill verkligen inte ha det som i danmark, i alla fall inte så länge dansk folkeparti tillåts sätta agendan för dansk lagstiftning på området.
Permalänk | Anmäl
Per Nyman, 2011-01-20, 22:27
Hur länge ska vi acceptera att människorna i dessa länder inte kan få ordning på sin politik så att de kan bo i sitt eget land. Varför kan de inte få ordning? det är den stora frågan.
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-01-20, 22:51
Rivaliteten mellan kulturstaterna Sverige och Danmark fanns innan den började kretsa kring invandring och den kommer därmed också sannolikt att fortgå under vad som nu komma skall.
Permalänk | Anmäl
Tobias Wallin, 2011-01-21, 00:02
Jag reagerade med förvåning på Newsmills uppmaning att skriva i ämnet "Det nya skräcklandet". Sanningen är naturligtvis att åtminstone för de flesta med skandinaviskt påbrå så skulle det vara svårt att hitta en plats där man känner sig mer kulturellt hemma än i Danmark.
Vi delar i stora drag samma historia, våra språk är snarare olika dialekter av skandinaviska med olika nationella stavningsregler, än olika språk. Den stora massan av oss är i grunden samma folk med samma utseende och ungefärliga ursprung. Vi har likartade juridiska system och lagar, samma styrelseskick och i grova drag samma grundvärderingar. En stor del av vår matkultur har gemensamma rötter. Vår religionshistoria är likartad och för tusen år sedan pratade vi samma språk (fornnordiska), vi färdades i samma slags båtar och dyrkade samma gudar. Kort sagt, att antyda att Danmark skulle vara någon slags motsats till Sverige är naturligtvis löjeväckande.
Den svenska nationalsången innehåller strofen "Och jag vill leva, jag vill dö i Norden...", inte "Och jag vill leva, jag vill dö i Sverige...". Nu syftar det kanske snarare på något annat nordiskt land, men det förminskar inte min poäng.
Jag konstaterar nöjt att det bara är du (en dansk) som hittills har skrivit under denna märkliga Newsmills-kategori, som är motbjudande i sin löjliga smutskastning av vårt broderfolk. Underbart att läsa danska här på Newsmill!
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-01-21, 00:06
#26 leif w-n
Måste man lära sig danska om man åker dit med jobbet, ja jösses. Inte svårt att danskar har svårt att komma överrens med folk. Danskar får vara hur otrevliga de vill, lyckligtvis bor jag i USA och inte i Danmark. Faktum kvarstår ändå, en otrevligare beolkning har jag aldrig träffat på.
Permalänk | Anmäl
Sanjay Rubinstein, 2011-01-21, 00:28
Det är Danskarna som startat pajkasting och kanske något som svenska seriösa politiker skall hålla sig borta ifrån, nu vet jag ju jag det är en del av den danska debatten och tala nedvärderade om sina kollegor.
Danmark är ett land som är mycket likt Sverige och olikheterna är mycket små och det kanske Kristen Kärsgaard tänkt på när man peka på Sverige som ett dåligt exempel.
Behovet att skylla på Danmark handlar om inrikespolitik, man vill inte ha ett Danskt folkparti(SD) och tror man att det är ett enkelt sätt ta enkla poäng, personligen tror jag det är fel tror mera på realpolitik i stället för populism
Permalänk | Anmäl
Erik almgren, 2011-01-21, 06:27
#33 Sanjay Rubinstein
Håller med dig, otrevligare befolkning får man leta länge efter. Finnar och balter ligger närmare svenskarna än danskar och norrmän.
Permalänk | Anmäl
Urban Hell, 2011-01-21, 06:47
@Urban Hell;
Nä du, som boende två mil från gränsen till vårt grannland Norge i väster håller jag inte med dig. Norrmän är sympatiska människor. Lätta att ha att göra med. Öppet sinnelag.
Permalänk | Anmäl
Bo Sundbäck, 2011-01-21, 12:14
Jag skäms för våra svenska politiker. I rikstagen ska man representera folkviljan, att sprida hat och okunskap är inte en del av detta.
Permalänk | Anmäl
Karl Emil Rubertsson, 2011-01-21, 14:59
Peter Jalving har helt rätt.
Jag blir mycket illa berörd över de rasistiska tongångar som Maria Wetterstrand med flera svenska politiker står för. Man tillskriver systematiskt danskar negativa egenskaper pga deras etnicitet, och dessutom grundas resonemangen på rena sakfel. Detta faller in under FN:s definition på rasism rakt av!
Permalänk | Anmäl
Peter Tagessn, 2011-01-21, 15:38
#23 Erika Svensson, att sparka på muslimer i Danmark är att sparka neråt. Det vet du lika bra som alla andra. Vad är det du försöker åstadkomma?
Varför tror du att du inte har hört talas om att Jyllands-Posten stoppade jesuskarikatyrer innan de publicerade muhammedkarikatyrerna? Kan det ha att göra med att västvärlden genomsyras av islamhat och inte hat mot kristendomen?
Om du verkligen har missat detta, använd google.
Problemet med Jyllands-Postens hyckleri är att den tvingar en att välja mellan två oangenäma sidor. På ena sidan har vi islamisterna. På den andra, den kristna motsvarigheten, medlöpare och ynkryggar. Jag tar avstånd från båda. Båda är hot mot den västerländska demokratin.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-21, 22:50
"deres fordomme om Danmark som et "lukket" og "intolerant" samfund"
Tja, sanningen svider. Danskarna har länge länge odlat myten om att vara ett land av tolerans och öppenhet. Det är naturligtvis trams, som alla som har jobbat i danmark vet. Det är ett land fyllt av småborgare och bymentalitet. Och den här lillebrorsattityden gentemot sverige är fruktansvärt töntig.
Hur kan man vara stolt över att ha ministrar som uttrycker sig offentligt som fulla drängar? Den svenska debatten må vara PK och tröttsam, men den danska osar grottmänniska.
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-01-22, 18:48
All heder åt Danmark! Sveriges ryggradslöshet behöver vi inte ens yttra oss om!
Permalänk | Anmäl
Andreas _Berg, 2011-01-22, 22:53
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Når jeg hører Maria Wetterstrand (Miljöpartiet), Maud Olofsson (Centern) og andre stå i riksdagen og lufte deres fordomme om Danmark som et "lukket" og "intolerant" samfund, er det svært ikke at komme til at trække overbærende på smilebåndet."
Först sa de att vi skulle rösta och vi fick rösta på vad vi ville och sen när vi hade röstat och röstetalet hade ökat så sa de att vi var vidriga rasister som man inte "ville ta i med tång".
Så mycket respekt för demokratin finns det i det självutnämnda etablissemanget.
Men det kanske blir så att när man har växt ihop med bidrags-, bistånds- och invandringsindustrin och känner sig hotad av att folket kommer att få insyn i miljardrullningen.
Mikael Jalving kommer att tala på ett Nationaldemokraternas möte i slutet av januari, där ska han marknadsföra sin bok. Han berättar för Expo att han dock inte håller med om allt som skrivs i nazisternas tidning "Nationell idag".
Givetvis ska hans argument bedömas i sig, men jag ryckte till ordentligt när jag såg hans namn.
Jag vet inget Jalving men ämnet är intressant. Varför hyser den politiska eliten plötsligt ett sådant agg mot just Danmark. Danmark är ju ett av världens absolut liberala länder och har tagit emot stora mängder flyktinga på ett mycket generöst sätt. Att man nu konstruktivt försöker hantera de problem som invandringen orsakat är ju rimligen bara positivt.
Politiker, varför inte vända blicken öster ut i stället, hur få flyktingar har Finland tagit emot. Borde inte det anses som längt mer rasistiskt och osolidariskt än Danmarks ageranden???
Mikael,
du har naturligtvis alldeles rätt. Dubbelmoralen är legio och den politiskt rätta retoriken fordrar att bondeoffer - och det blir lättare med broderlandet i söder. Orättvist naturligtvis men typiskt för åtminstone det svenska debattklimatet. Nu pågår ändå bakom debattens yta en process, påtvingad av debatten i sig, SD:s ankomst till riksdagen och selvfølgelig kommer vi efter, det gör Sverige alltid. Det måste bara ta sin tid och folk få säga de rätta sakerna.
Precis som i Danmark, Norge, Holland och till och med från det stora landet i väster börjar statistiken bakom människor att slå larm. För det massiva flertalet av oss har det vare sig med ras eller religion att göra, bara mänsklighet och realism. Man kan inte slå sig till ro med att för sextio procent går det bra när de fyrtio riskerar att förstöra för alla oss andra. Jag tror inte på SD:s hårda linje på annat sätt än att den paradoxalt nog kan vara den tunga på vågen den svenska debatten behövde. Främlingsfientlighet är en cancer som växer långsamt, hinner den sprida sig tillräckligt mycket kan den visa sig fatal. Jag vet inte var gränsen går för hur många procent våra folk kan acceptera kommer utifrån, däremot är jag rätt säker på att skulle det visa sig att ett stigande antal invandrare år efter år inte integreras och ligger samhället till last - då går det riktigt illa. Sedan spelar det ingen som helst roll vem skuld det är, politikers okunskap, alla vår flathet eller invandrare som stoiskt vägrar att anpassa sig.
Tiden är kortare än vad man tro eftersom problemet är ackumulativt och i princip irreversibelt. Man kan backa processer men inte människor. Det är alltså dags att sluta snacka och ta itu med verkligheten. Det går inte att viss påstår att integrationen inte har misslyckats medan andra påstår motsatsen. De som tycker att 40 till 65 procent i arbete efter 10 år vittnar om en succé måste lyssna på både muslimska kvinnor som beklagar sig över sharia med inskrivna regler för kvinnoförtryck och hedersbrott och de som pekar på samhällsekonomiska aspekter och sociala problem. Man är inte mer humanist bara för att man blundar och heller inte rasist för att man vill stämma ett problem i bäcken.
Vore det så att debattens siffror togs fram på en höft, emanerade från ytterligheters utredning kunde man förstå detta politiskt korrekta motstånd. Nu är det inte så utan statistik och slutsatser från både UN, SCB och OECD vittnar om en utveckling som oroar världssamfundet.
För övrigt skall det bli mycket intressant och se hur många som tycker att det är värt att läsa ett inlägg på danska - det kan ju vara farligt. Nya aspekter och sådant som stör ordningen. :-)
Mycket intressant artikel. Jag har själv arbetat med danska kollegor utanför Skandinaviens gränser under 15 års tid och till att börja med häpnade jag över att danskar har så mycket fördomar om Sverige. Danskar brukade tycka att Sverige var ofritt (Systembolaget t ex) och att svenskar var kuvade under ett närmast totalitärt styre. Allt detta fick jag en känsla av hade djupa historiska rötter.
Men nu känns det som om vinden vänt. Jag har aldrig sett så många Köpenhamnare i Malmö som förra året innan jul. Och de verkar trivas. Däremot har fördomarna åt andra hållet tilltagit i styrka. Jag tror att det har två orsaker:
Det första är att man i Sverige har en känsla av att den danska, mer restriktiva invandringspolitiken, faktiskt har kostat Sverige pengar. Sverige tar emot alla dessa stackars människor med de eventuella kostnader som detta kan föra med sig medan Danmark är snålt och vill bespara sig mödan.
Det andra är att Maria Wetterstrand och andra svenska politiker tillhör den svenska Stockholmsbourgeoisien, en elit som leder landet utan att begripa särskilt mycket om världen utanför Stockholm. De flesta Stockholmare förstår dessutom inte ett ord danska (såvitt jag vet lär man sig inga andra nordiska språk i skolorna i Sverige längre) och dansk fjernsyn når inte fram till den Stockholmska tundran. Därför är man inte heller särskilt lyhörd för nyanserna i dansk politik eller danskt samhällsliv. Det är annorlunda i Malmö och Helsingborg.
Faktum är att det som slår en svensk när man kommer danskar inpå livet är att den språkliga dynamiken är så stor. I Danmark förefaller det som om även tämligen grova svordomar används i dagligt tal människor emellan. Det är kort sagt otänkbart att kalla någon för "rövhål" på svenska medans det är fullt gångbart på danska. Jag tror att detta är indikativt för en mer allmän tendens i Danmark att säga vad man tycker, man är inte så rädd för att göra sig till ovän med sin nästa. Detta har spillt över till den danska politiska debatten också som för en svensk kan verka oerhört konfrontativ och obegriplig.
Däremot tror jag inte att det är så som många danskar tror; att svenskar egentligen tycker lika illa om invandring och flyktingpolitik som man gör i Danmark men tvingas knyta näven i fickan och vara politiskt korrekta. Inget kan vara mer felaktigt, vilket också avspeglat sig i valresultaten. Varför det är så vet jag inte. Kanske är det så att i Sverige inser man att den enorma landareal som står till förfogande behöver befolkas!
Just nu debatteras invandringen i Bundestag, den tyska motsvarigheten till Riksdagen.
En av talarna (FDP=liberalerna) säger så här:
Vi vill inte ha fler invandrare som lever på skattemedel, vi vill ha invandrare som arbetar och betalar skatt.
Jag är halvdansk och älskar att de där inte fallit i altruismens kvävande slöjor utan för en visserligen hård men rättvis och genomtänkt invandrarpolitik.24-års regeln är dock fel, i övrigt har vi mycket att lära av landet som våra naiva politiker nu älskar att hata.
Att ett parti som Sverigedemokraterna, med rötterna i nynazismen, ser Danmark som ett förgångsland säger väl allt. Personligen låter jag SD stå för analysen, sedan intar jag motsatt upfattning. Tjohopp!
Anledningen till att folk röstar på sjuklövern och fyller i enkäter som de gör är svensk media. Svensk media tappade under några korta veckor masken under och efter valet och visade vad som finns därunder. Jag tror att det kommer stå dem dyrt.
Svenska journalister lever inte efter "publish and be damned", de publiverar efter hur det kommer läsas. Manipulation således, ej journalistik.
Enligt min personliga uppfattning så röstar 94% fortfarande på sjuklövern för att de har tillit och är ointresserade av politik. Många människor jag pratar med har åsikter som ligger närmare nd än sd men ändå så röstar de på sjuklövern. Det är också därför SD i huvudsak inte läcker väljare tillbaka till sjuklövern, när folk till sist tagit det oerhörda steget så är de så desillusionerade att de är mer eller mindre omöjliga för sjuklövern att locka tillbaka.
Svenska politiker kan inte tänka sig nånting värre än att sticka ut.
Om en har sagt att Danmark är orten för hin håle själv. Ja, då tycker allihopa det.
Så är det bara och har inget med realism att göra. Bara vanligt svenskt konsensusbeteende.
Själv drömmer jag om att få emigrera och bosätta mig i detta land av mod, civilkurage, rakhet och friska fläktar utan en massa skit under mattorna.
http://soldatmamma.blogspot.com
Jag skäms ärligt talat när svenska politiker talar så om vårt broderfolk. Man får också tänka på att det är Sverige som är det extrema i detta fallet. Jag vet inte hur det kunnat bli så här? Det konsensustänkande som helt plötsligt blivit så otroligt dominerande är antagligen samma mänskliga, psykologiska mekanismer som Tyskland drabbades av på 30-talet. Att sluta kämpa, ifrågasätta och bara ge upp inför auktoriteten (majoriteten av media och sjuklövern i Sverige). Nej, fortsätt på samma väg, danskar, ni har rätt!
// Skåning
Thomas Jackson!
Nej nazismen uppstod inte som en reaktion på kommunismen, för då borde den ju ha uppstått överallt i hela Europa väster om Ryssland, eller hur?
Däremot uppstod nazismen som en reaktion på ett fullständigt vansinnigt skrivet fredsdiktat i Versallies 1919. Fredsdiktatet medförde armod, fattigdom och förnedring för Tyskland och skapade på det sättet grogrund för dolkstötslegender och revanslusta. En revanslusta som Hitler och nazisterna lovade att ge valuta för. De fyra som dikterade fredsfördraget var tre europeiska liberaler samt en amerikansk liberal. Så kan det gå när liberala stortänkare får härja som de vill.
/TS
Danmark är ett ovanligt trevligt land att besöka.
Problemet med Danmark är Jyllands-Posten. Jyllands-Posten slickar uppåt och sparkar neråt.
Jyllands-Posten vågade inte publicera karikatyrer på Jesus eftersom det skulle förarga den kristna majoriteten, samma majoritet som köper Jyllands-Posten. Att hoppa på Muhammed och muslimerna var riskfritt.
Jyllands-Posten ägnar sig inte åt mer journalistik än vad Pravda i Sovjetunionen gjorde. Men Jyllands-Posten är det värre av de två. Jyllands-Posten ställer sig villigt på etablissemangets sida och angriper minoriteter och de svaga. Bara ynkryggar jobbar på Jyllands-Posten. Det finns ingen där med integritet.
Danmark kommer aldrig att bli friskt så länge folk försöker mildra symptomen istället för att stoppa smittan.
#22
Muhammed är en profet som styr över en miljard människor. Att förlöjliga honom är knappast att "sparka nedåt".
Karikatyrerna av jesus känner jag inte till, men du får gärna specificera det fallet!
Danmark står upp som få för yttrandefrihet och demokrati. Det är två företeelser som varken Maria Wetterstrand (Miljöpartiet), Maud Olofsson (bondeförbundet) tycker speciellt bra om. Speciellt yttrandefriheten är ett hot mot det mångkulturella projeketet.
Bra artikel för övrigt. Det måste kännas märkligt att vara dansk och bli anklagad för att vara rasist och extrem, när det i själva verket är den som anklagar som är den som är extrem och rasist på riktigt.
Hoppas artikelförfattaren förstår att Wetterstrand och Olfosson av dom felsta svenskar ses som helt förvirrade, och i wetterstrands fall starkt hatisk mot sverige och svenska folket.
Det svenska folket tycket om Danmark och Danskarna, även om politiker och media försöker piska upp mörka stämningar.
När amerikanarna 1973 upptäckte den psykiska sjukdom som de flesta svenskar lider av så kallades den för "Stockholmssyndromet". Det antog att detta bara gällde det kidnappningsoffer som fick sitta inlåst i bankvalvet - men faktum är att denna psykiska åkomma lider större delen av svenska befolkningen av.
Den innebär att man tycker synd om den som hotar dig till livet och ilska riktas, inte mot den som vill döda dig, utan mot den som vill genomföra åtgärder mot den som hotar dig till livet. Denna svenska mentalitet skapar grogrund för ett terrorvälde i framtiden!
#12 Sanjay Rubinstein,
"Danmark är ett ovanligt otrevligt land att besöka."
Är du för lat för att lära dig deras språk?
Heja Danmark. Kanske kan passa på att be om ursäkt för sådana som Lena Sundström som drar ert härliga land i smutsen.
Jaha. Hr Jalving på språng igen. Nu är det så att jag går inte på det här.
Jag har tack och lov sluppit att bo i Danmark i modern tid, men jag har jobbat där. Mycket. Tack vare det så talar och läser jag språket mer eller mindre flytande.
Jag läser danska tidningar, men vad värre är, Hr Jalving, är att jag har läst den danska lagstiftningen om immigration, medborgarskap och arbets/uppehållstillstånd. Den är mycket hårdare än den svenska.
Jag vet att ett stort antal danska gifta par där den ena är utom-EU-medborgare tvingas bo i Skåne för att den danska lagstiftningen ställer helt orimliga krav för att icke-europeer skall få bo i danmark, medan det nästan aldrig är ett problem i Sverige.
Jag vet att danmark i ett par fall har utvisat svenska medborgare med i övrigt dansk familj kort efter att de blivit arbetslösa, trots att detta står i direkt strid med det nordiska avtalet om rörelsefrihet och passfrihet mellan de nordiska länderna, förutom att det strider även mot EU-rätten.
Så nej, Hr Jalving, jag vill verkligen inte ha det som i danmark, i alla fall inte så länge dansk folkeparti tillåts sätta agendan för dansk lagstiftning på området.
Hur länge ska vi acceptera att människorna i dessa länder inte kan få ordning på sin politik så att de kan bo i sitt eget land. Varför kan de inte få ordning? det är den stora frågan.
Rivaliteten mellan kulturstaterna Sverige och Danmark fanns innan den började kretsa kring invandring och den kommer därmed också sannolikt att fortgå under vad som nu komma skall.
Jag reagerade med förvåning på Newsmills uppmaning att skriva i ämnet "Det nya skräcklandet". Sanningen är naturligtvis att åtminstone för de flesta med skandinaviskt påbrå så skulle det vara svårt att hitta en plats där man känner sig mer kulturellt hemma än i Danmark.
Vi delar i stora drag samma historia, våra språk är snarare olika dialekter av skandinaviska med olika nationella stavningsregler, än olika språk. Den stora massan av oss är i grunden samma folk med samma utseende och ungefärliga ursprung. Vi har likartade juridiska system och lagar, samma styrelseskick och i grova drag samma grundvärderingar. En stor del av vår matkultur har gemensamma rötter. Vår religionshistoria är likartad och för tusen år sedan pratade vi samma språk (fornnordiska), vi färdades i samma slags båtar och dyrkade samma gudar. Kort sagt, att antyda att Danmark skulle vara någon slags motsats till Sverige är naturligtvis löjeväckande.
Den svenska nationalsången innehåller strofen "Och jag vill leva, jag vill dö i Norden...", inte "Och jag vill leva, jag vill dö i Sverige...". Nu syftar det kanske snarare på något annat nordiskt land, men det förminskar inte min poäng.
Jag konstaterar nöjt att det bara är du (en dansk) som hittills har skrivit under denna märkliga Newsmills-kategori, som är motbjudande i sin löjliga smutskastning av vårt broderfolk. Underbart att läsa danska här på Newsmill!
#26 leif w-n
Måste man lära sig danska om man åker dit med jobbet, ja jösses. Inte svårt att danskar har svårt att komma överrens med folk. Danskar får vara hur otrevliga de vill, lyckligtvis bor jag i USA och inte i Danmark. Faktum kvarstår ändå, en otrevligare beolkning har jag aldrig träffat på.
Det är Danskarna som startat pajkasting och kanske något som svenska seriösa politiker skall hålla sig borta ifrån, nu vet jag ju jag det är en del av den danska debatten och tala nedvärderade om sina kollegor.
Danmark är ett land som är mycket likt Sverige och olikheterna är mycket små och det kanske Kristen Kärsgaard tänkt på när man peka på Sverige som ett dåligt exempel.
Behovet att skylla på Danmark handlar om inrikespolitik, man vill inte ha ett Danskt folkparti(SD) och tror man att det är ett enkelt sätt ta enkla poäng, personligen tror jag det är fel tror mera på realpolitik i stället för populism
#33 Sanjay Rubinstein
Håller med dig, otrevligare befolkning får man leta länge efter. Finnar och balter ligger närmare svenskarna än danskar och norrmän.
@Urban Hell;
Nä du, som boende två mil från gränsen till vårt grannland Norge i väster håller jag inte med dig. Norrmän är sympatiska människor. Lätta att ha att göra med. Öppet sinnelag.
Jag skäms för våra svenska politiker. I rikstagen ska man representera folkviljan, att sprida hat och okunskap är inte en del av detta.
Peter Jalving har helt rätt.
Jag blir mycket illa berörd över de rasistiska tongångar som Maria Wetterstrand med flera svenska politiker står för. Man tillskriver systematiskt danskar negativa egenskaper pga deras etnicitet, och dessutom grundas resonemangen på rena sakfel. Detta faller in under FN:s definition på rasism rakt av!
#23 Erika Svensson, att sparka på muslimer i Danmark är att sparka neråt. Det vet du lika bra som alla andra. Vad är det du försöker åstadkomma?
Varför tror du att du inte har hört talas om att Jyllands-Posten stoppade jesuskarikatyrer innan de publicerade muhammedkarikatyrerna? Kan det ha att göra med att västvärlden genomsyras av islamhat och inte hat mot kristendomen?
Om du verkligen har missat detta, använd google.
Problemet med Jyllands-Postens hyckleri är att den tvingar en att välja mellan två oangenäma sidor. På ena sidan har vi islamisterna. På den andra, den kristna motsvarigheten, medlöpare och ynkryggar. Jag tar avstånd från båda. Båda är hot mot den västerländska demokratin.
"deres fordomme om Danmark som et "lukket" og "intolerant" samfund"
Tja, sanningen svider. Danskarna har länge länge odlat myten om att vara ett land av tolerans och öppenhet. Det är naturligtvis trams, som alla som har jobbat i danmark vet. Det är ett land fyllt av småborgare och bymentalitet. Och den här lillebrorsattityden gentemot sverige är fruktansvärt töntig.
Hur kan man vara stolt över att ha ministrar som uttrycker sig offentligt som fulla drängar? Den svenska debatten må vara PK och tröttsam, men den danska osar grottmänniska.
All heder åt Danmark! Sveriges ryggradslöshet behöver vi inte ens yttra oss om!