Tummen upp! Hoppas det trillar in några fler liberala kvinnor i debatten. Största rädslan är ju att indoktrinationen pågått så länge att dom måste fridlysas.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2011-01-23, 12:06
KORRIGERING:
Tryckfelsnisse kom på besök, sorry för det vänner! Det ska ju heta "distanserade" och så smög det sig in ett litet "i" där plötsligt... Vänligt,
Malin Westberg
Permalänk | Anmäl
Malin Westberg, 2011-01-23, 12:10
Kul med en ung tjej som skriver vettigare och bättre än alla andra. Kontrasten blir rent pinsam när man ser tidigare inlägg från två medelålders som skriver till punkt och pricka vad man "ska tycka", dvs verklighetsfrånvänt människofientligt babblande.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-01-23, 12:10
Jag har kallat mig antifeminist sedan 80 talet bla för de kvinnofientliga tendenser jag redan då såg inom feministrörelsen. Nämligen tendensen till att utge sig till någon slags förmyndare till vad andra kvinnor ska tänka och tycka. Inge skulle ens komma på tanken att göra sig till företrädare för vad alla män ska tycka. Kvinnorörelsen är mer förtryckande mot kvinnor än vad det såkallade patriarkatet är ( patriarkatet är förövrigt ett hjärnspöke enligt min mening åtminstone i västvärlden). Periodvis tittar även jag på porr men överutbudet på nätet har fått mig att tröttna. Personligen tycker jag det är mer eggande att läsa en erotisk novell.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-01-23, 12:39
Ja tänk alla moralistfeminister som lagt sin kalla hand över sverige, men dina ord känns som en oas i den feministiska öknen
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-01-23, 12:44
Som kille ska jag avstå från att kommentera din artikel i själva sakfrågan om porr för att inte ens riskera hämma någon, inte ens enda kvinnlig debattör att ta till orda. Nu är det kvinnornas tur!
Men jag kan kommentera principen att du verkligen gör en stor tjänst för alla kvinnor inklusive feminister själva att den kollektiva tolkningen, vad kvinnor upplever, inte kan stämma bättre än vad en dito tolkning skulle stämma på oss män, spelar ingen roll om det avser män med eller utan prefix.
P.S. "Utan-prefix-kvinnor" är så klockrent självförklarande! Jag tror att prefix dessutom används som trygghetsgarant att våga uttala ty prefix-kvinnorna kan då räkna med att det finns "stödterapi" tillgänglig inom själva prefix-gruppen.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-01-23, 12:51
Intressant påpekande du har, Malin: Att de som är mest tysta i debatten är de kvinnor som inte håller med. Det finns visserligen undantag, men de är få och ganska marginaliserade.
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2011-01-23, 13:11
Tack Malin Westberg. Dina inlägg är friska fläktar i det
unkna svenska debattklimatet. Man vågar helt enkelt inte säga
emot feministmaffian, som ser till att lagstiftarn tränger längre och
längre in (förlåt-får man uttrycka sig så?) i de svenska sovrummen.
Utanför Sveriges gränser ser man med stigande förvåning på vad som händer i landet.
Permalänk | Anmäl
Peo Månestad, 2011-01-23, 13:16
OK, Malin Westberg,
Du vill faktiskt veta vad jag som kvinna tycker.....jag älskar sex, jag kan bli hur kåt som helst...men jag går inte runt och är kåt varje sekund på dygnet.
Kåtheten ligger där i djupet någonstans i en liten ask, som en man med rätt feeling för situationen kan locka fram, eller jag själv om nöden så kräver.
Jag går inte runt och flaggar med kåtheten, jag är kåt...jag är kåt...jag är kåt. Jag tycker det vore skämmigt. Så är det...riktigt skämmigt.
Ursäkta, men i min värld är män och kvinnor som inte kan behärska sin kåthet, till det ögonblick det gäller, skämmiga. En man som står med glasartad blick och runkar innanför en trenchcote, kvinnor gör inte sån't men likväl är kåta kvinnor utan föremål för sin kåthet beklagliga. Som löpska tikar eller kattor. Väldigt skämmiga i min värld.
En utvecklad människa springer inte runt och låter fittan vibba i alla sammanhang. En utvecklad människa behärskar sig. Därför att det är snyggt helt enkelt.
Jag gillar inte heller analsex att se alla dessa rumpor (jag har varit inne och kollat i upplysningssyfte) med en penis i anus är för mig helt ointressant. Vari ligger tilfredsställelsen?
Jag vill ha missionären. Kropp mot kropp, ansikte mot ansikte, hjärta mot hjärta. Så långt från porr man kan komma. Kyssar och innerlighet.
Kanske är det så att det är vad vi kvinnor föredrar och därför får du inte så många kommentarer på din apell för porr.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-23, 13:38
Vad är det som upprör porrmotståndarna? Själva porren eller sexindustriarbetarnas arbetssituation? Jag är rädd att det är det förra. Annars hade dom väl varit lika upprörda över andra förnedrande arbetsvillkor?
Om fler kvinnor vågade diskutera porr utan moraliska övertoner slapp vi gubbar kanske snabbspola förbi alla dessa oändliga avsugningar och analsexscener. Hur tråkigt som helst.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-23, 14:03
Det som fattas är kärlek i akten Olof Lindberg. Det är bara en med automatik genomförd runkning på en annan människa. Skulle lika gärna kunnat vara Uppblåsbara Barbara.
Det finns ingen människa som deltar. Bara en lem och ett hål som genom sitt möte kanske når orgasmen. Förhoppningsvis.
Hur intressant är orgasmen utan ett sammanhang? Den är ju lätt fixad på egen hand.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-23, 14:10
#9 Christina Lundqvist, 2011-01-23, 14:38
Ingen här fördömer eller ser just dina sexuella preferenser som avvikande eller fel.
Tyvärr finns det många individer och organisationer som vill beskära andra vuxna människors sexualitet och sexuella preferenser, genom moraliska pekpinnar, förbud och förordningar.
Det är det det handlar om.
I morgon kanske det är "missionären" som är höjden av synd och skam ;-)
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-01-23, 14:17
Författaren har totalt missat poängen. Det har ingenting med "Rätten att få tända på porr, bilder, kroppar, dofter." De är självklara rättigheter som ingen ifrågasätter.
Pornografins vara som företeelse har ingenting att göra med sexualitet. Det är bland annat en fråga om personlig autonomi.
En människa är autonom om hon gör något för att hon valt det och hon har valt det för att hon vill eller önskar det.
Men det är inte så enkelt som att fråga om människorna som sysslar med pornografi är autonoma. Liberaler erkänner inte konceptet personlig autonomi eftersom det skulle raseri hela deras självhävdande ideologi. Detta är inget problem för liberaler. Snarare tvärt om.
Och det handlar inte om att du eller någon annan inte får knulla hur mycket ni vill. Det har vi alla kunnat göra långt innan du besökte Svarta månen i Stockholm.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-23, 14:48
Peter H, du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för vad liberalism är för något. Personlig autonomi är centralt i liberalism.
Se, nu fick du lära dig något idag också!
Permalänk | Anmäl
Niklas Wiklander, 2011-01-23, 15:02
@Peter H, för den som tittar på porr så har det med sex och göra. Finns säkert en del porrskådisar som tänder på sitt jobb men gissningsvis handlar det om att tjäna pengar för porrskådisarna. Det gäller andra typer av jobb med, en stor orsak till varför man jobba är att dra in kulor ;)
Permalänk | Anmäl
Per Ghosh, 2011-01-23, 15:07
#9 Christina Lundqvist
Riktigt "skämmigt" är det nog för dom kvinnor ,som inte passar in i din PK-beskrivning av hur kvinnlig sexualitet ska vara, att stå för, mot normen, avvikande läggning!
Tror faktiskt att vi män ibland kan ha en betydligt bredare erfarenhet av kvinnlig sexualitet än dom flesta kvinnor :):)
Permalänk | Anmäl
Per-Ola Kullman, 2011-01-23, 15:20
#16 Per-Ola Kullman – Kommentar: "Tror faktiskt att vi män ibland kan ha en betydligt bredare erfarenhet av kvinnlig sexualitet än dom flesta kvinnor :):)"
Det är något som har förbryllat mig en hel del hur kvinnor kan andra kvinnors sexualitet ifall de inte har specialiserat sig på att ha sex med andra kvinnor och detsamma angående vad män kan om andra män. Jag har exempelvis INGEN aning hur mina grannar har sex oavsett om det är kvinnliga eller manliga grannar!!!
Kvinnors sexualitet har betydligt mer "bredd" när det gäller deras smak, tycke och diverse pittoreska variationer än vad man skulle kunna tro när man läser den feministiskt "monolitiska" tolkningen av kvinnors sexuella karaktär såsom alla kvinnor mentalt vore identiska tvillingar.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-01-23, 15:58
Lysande, Malin! Keep up the good work!
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Rehbinder, 2011-01-23, 19:46
#17
Det stämmer Christopher...
Män vet mer om hur kvinnor fungerar erotiskt än vad kvinnor i allmänhet vet. Och vice versa. Kvinnor kan med större erfarenhet uttala sig om hur män är som erotiska varelser.
Det är helt naturligt.
Frågan är varför manliga porr-moralister så intensivt morrar om att kvinnor inte vet någonting alls? De säger sig vara experter på både manlig och kvinnlig sexualitet.
Därför kan kritiska kvinnoröster enkelt hänföras till de okunniga och sippa moralist-kärringarna. Av tonläget att döma är karlarna dessutom skitskraja för att det som kvinnor formulerar skulle kunna få något inflytande på porrens utformning och innehåll. Vad är hotat?
Jag rekommenderar varmt Sveriges kvinnor att titta på bögporr. Den är ofta rakare, vänligare och helt i avsaknad av förnedring p g a kön. Det är män av alla sorter som njuter av att knulla.
Bögporr är dessutom mer "pedagogisk". Homosexuella män vet hur analsex ska gå till för att inte bli smärtsamt övervåld. I en hel del hetero-industriporr är våldsamheten mot kvinnors anus själva grejen.
Pain in the ass you lil´ slut! That´s what you deserve!
Jasså? Tycker du det? Då kan du dra åt helvete med din Canal +!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 21:08
Det finns en annan sak män i porrdebatten anser sig vara experter på....
FRIHET!
Något de påstår att kvinnor inte begriper sig på. Sippa kärringar som bara är ute efter att förtrycka de legitima manliga gonadernas naturliga överordning.
Vad är det egentligen som är hotat? Manlig självhävdelse på kvinnors frihets och njutnings bekostnad? Eller finns här någon som - sakgrundat och på allvar - kan peka på att porrens frihet är hotad?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 21:33
Nu är visst kommentaren borta, men Christina gav ett klockrent exempel på horstigma för en stund sen. Det bekräftar mer och mer vad jag alltid anat; i västvärlden är det inte längre främst män som förtrycker kvinnors sexualitet, utan det är kvinnor som förtrycker, stigmatiserar och förlöjligar andra kvinnor. Precis som när tjejerna tisslar på skolgården om vem som är en "madrass". Det är dags att ni börjar leva upp till "systerskapet" och börjar stötta varandra.
Gunnel: du måste lära dig att skilja på verklighet och fiction. Om Bruce Willis skjuter terrorister i bitar i Die Hard så tror du väl inte att de människorna faktiskt dör i verkligheten? På liknade sett så är porr föremål för strikta kontroller, lagar om arbetsförhållanden och så vidare. När kvinnan blir kallad en "lil´slut" så spelar det givetvis på en patriarkal stereotyp (horan/madonnan) men det är fictio, en del av handlingen.
Lika lite som folk dör eller misshandlas under inspelningar av våldsfilmer så förekommer riktiga övergrepp under inspelning av porrfilmer. Då ryker liksom det bolagets licenser så det visslar om det.
Permalänk | Anmäl
Markus Johansson, 2011-01-23, 21:33
#22
Hej Marcus!
Du har alldeles rätt i att det är fiction. Det är onanifantasier, som ju vanligtvis formas i oss alla som en verklighet av maximal behovstillfredsställelse. Där "den andra" existerar för att uppfylla våra önskningar - inte i sin egen rätt.
Men i det verkliga livet möts vi - hud mot hud - båda med önskningar och behov, båda i samspel. I egen rätt och i "mellanvarats" rätt.Vad finns då i våra fantasier, vilka "kultur-bilder" bär vi med oss? Hur ser den reella maktsituationen ut?
Erotisk powerplay i sterotyper är bara möjligt att genomföra lyckligt om båda har lika makt. Är den reella makt&ansvarfördelningen assymetrisk leder det inte alltför sällan till övergrepp. Nödvändigtvis inte grova övergrepp, men kännbara, fysiskt men framför allt känslomässigt. Det är lustförstörande! Feminister sätter oupphörligt fingret på detta...men talar (ofta) till döva (manliga) öron. Alternativt rasande arga, hotade öron. Ska man inte få sätta på tanten som man vill nu längre? Ja, sexualiserat våld är ju hemskt, men jag gillar det bara på film ju. Skulle filmerna påverka mej, hur jag är mot tanten...nä aldrig!
Kvinnor/tjejer kritiseras ofta i sex-debatter för att vilja blanda in så mycket käääärlek. Det är ju bara sex! Jag tror att iakttagelsen är riktig. Tjejer har behov av kärlek :-) Inte därför att tjejer är skapta sådana av naturen. Utan därför att kärlek, eller åtminstone ömhet, är det enda som kan ge en symmetrisk maktrelation. Eller rättare sagt, den oerhörda makt som ömsesidig kärlek innebär. Utbytet av makt i stället för underordning under någon annans behov med krympt rätt för egen del.
§§§
Om man studerar japansk dussin-hetero-porr får ordet SKAM en stark innebörd. Jag blev först förskräckt, sedan mycket sorgsen när jag tittat igenom 30 filmer. Kort resume´av majoriteten filmer.
Ung kvinna med stelt, något räddhågat ansikte ombeds lägga sig ned. Hon lyder. Sedan jobbar mannen som en iller på hennes underliv i minst 15 minuter medan hon ligger orörlig och stirrar upp i taket. Sedan förvrids hennes ansikte i plåga och skam, hon jämrar sig högljutt, gråter. Tårarna flödar. Hon har blivit KÅT *oh fasa* Sedan blir det som vanligt. Japan är klassad som en av de "manligaste" hierarkiska kulturerna i världen. Och jag tycker direkt synd om japanska män! Att jobba så hårt för så lite gensvar!
Det här blev långt...ursäkta. Att försöka säga mycket innan debatten tar slut...
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 23:16
Jag blir glad när jag läser den här artikeln.
Man kan inte blunda för att en del porr produceras under på alla sätt kritiserbara sätt, men det gäller också för de flesta andra produkter. Från leksaker, kläder, elektronik, smink eller maten vi äter finns det exempel på att de produceras under omänskliga förhållanden. Ingen kritiserar TV4 för att de visar reklam för skor, pga vissa skor produceras under dåliga förhållanden.
Jag tycker det är rätt att kritisera företag som säljer produkter som kritiseras under dåliga och förhållanden, men porr tycks kritiseras för att det främst är porr.
Förut var det homosexuella som sågs som sjuka, och påstod de sig må bra saknade de självinsikt eller var inte representativa. Nu är de folk som tycker att visa upp sig erotisk är sjuka, och påstår de att de mår bra så saknar de självinsikt eller är inte representativa.
Ska jag ha rätt till min egen kropp ska jag ha rätt att göra andra val än de normativa. Vill jag och en flickvän till mig spela in amatörporr, erotik eller sexualupplysingsfilm måste vi få göra det. Vill vi göra inom ramen för företagande bör vi väl också göra det, eller ska det vara skillnad på film och film?
Det finns folk som mår dåligt inom alla branscher. Enligt Rose Alliance finns det studier från ett antal länder på att endast en minoritet av sexarbetarna mår dåligt.
"Nu finns det ju faktiskt ett flertal studier (UK, Nya Zeeland, Australien och Holland) som jämfört välmåendet mellan kvinnor som arbetar med sexarbete och kvinnor med andra yrken. De visar att endast en minoritet, oftast de som arbetar på gatan, mår sämre än kvinnorna i den andra gruppen. Den stora majoriteten av sexarbetare mår lika bra, eller bättre, än de som försörjer sig på något annat än sex."
http://www.rosealliance.se/?page_id=5
Tv4 kritiseras inte för att produkter de till exempel gör reklam för producerats under omänskliga förhållanden. Eller att det finns folk som mår dåligt inblandade i produktionen av deras övriga program.
Utan de kritiseras för att de visar porr.
Jag vill inte ha min sexualitet begränsad över att vissa moralister inte gillar porr, eller för att folk gör det logiska felsteget att fördöma en produkt helt för att en del produkter av de slaget produceras under dåliga omständigheter.
Permalänk | Anmäl
Elin Dalstål, 2011-01-23, 23:21
#23 Gunnel Gomér,
Hej på dig Gunnel, god fortsättning på det nya året. Porr tycker jag rent ut sagt är tråkigt liksom du. Men varför gå in och moralisera? Smaken är ju som baken; delad. Många män och en del kvinnor tänder uppenbarligen på japansk "ligga-still-i-båten"-porr. Den verkar sälja mycket bra. Nåväl, det är väl bra för dem, köparna, kan jag tycka. Live and let live. Make love, not laws, är min inställning.
Jag har på senare år intresserat mig mer och mer för mindfulness. Det gäller att använda sin energi på ett sätt som ligger nära naturen och inte slösa bort sina krafter på ovidkommande saker. Bejaka naturen och bli ett med den. Du borde pröva det Gunnel, vill jag säga med all den respekt som jag känner för din person.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-23, 23:45
En reflexion:
Män uppfattar ofta feministisk analys fel och tror att det bara är män som upprätthåller den s k könsmaktsordningen, sexistisk åtskillnadstänkande alltså. Män som förtryckare.
*nono*
Kvinnor är en lika viktig del av sexistisk kultur som män...vi är alla kulturvarelser. Också kvinnor upprätthåller könsmaktsordning. Därav alla ettriga reaktioner från feminister mot sexistiska kvinnor :-)
Jag påminner om de modiga feministerna i Kabul, som tyst demonstrerade i ljusblå burkor. De skyddades av polis eftersom folk ilsket kastade sten på dem. Vem kastade? Mest äldre kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 23:47
#26 Gunnel Gomér,
Den här "könsmaktsordningen" kan du mycket väl hitta i Kabul. Titta på nyckeltal som självmord, utbildningsplatser, medellivslängd så ser du att förhållandena i Sverige är raka motsatsen mot de i Afganistan. Sverige är feminsmens Saudiarabien (han kunda ha sagt Afganistan), sa Julian Assange. Så sant som det är sagt.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-23, 23:56
Tack :-)
Mindfulness uppnår jag ofta i trädgården, men snöskottning är inte lika fokuserande.
Men Arvid...Jag tycker faktiskt inte att porr är tråkigt, tvärtom. Däremot blir jag regelbundet fnysande och sur på de trånga stereotyperna, av-individualiseringen, ritualisteringen, banaliseringen i dussinporr. Den skadar oss! Både män och kvinnor.
Skräp är inte skyddsvärt. Men debatten vrids alltid till försvar för dålig kvalitet. Om jag gluttar in i min paranoida dimension påstår jag...den ritualiserade smörjan är AVSIKTEN. För att upprätthålla assymetriska maktförhållanden.
Go´Natt :-)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 23:56
Arvid: Alltså det finns ju tal som visar en på en komplex bild där bägge könen förtrycks på olika sätt.
Flickor i skolan mår psykiskt sämre och får mindre av lärarens uppmärksamhet i klassrummet.
Pojkar får sämre betyg och stängs oftare ute från undervisningen.
Osv. Könsmaksordningen innebär ett förtryck av bägge könen, som yttrar sig olika, samt ett förtryck mot alla som bryter mot könsnormerna.
Permalänk | Anmäl
Elin Dalstål, 2011-01-24, 00:00
Christina Lundqvist: Kan det inte vara en generationsfråga också? Malin är en ung och modern tjej och du låter lite...trött? Hur gammal är du? Din syn på sex och hur du uttrycker dig låter väldigt medelålders.
Permalänk | Anmäl
Carl-Mikael A. Teglund, 2011-01-24, 01:05
@Gunnel Gomér
Du säger att porren skadar både kvinnor och män, hur skall porr vara enligt dig för att den inte skall skada någon och har du bevis :)
Att porr är tråkigt tror jag handlar om pengar, det kostar och göra film med bra handling. Mycket mer kostnadseffektivt och fokusera på det som säljer.
En undran är om det inte är skadligare bra filmer (med porr) än filmer som fokuserar enbart på porr. Skulle du vilja se en riktigt het knullscen i Avatar exempelvis?
Permalänk | Anmäl
Per Ghosh, 2011-01-24, 01:38
#29 Elin Dalstål,
Hej Elin, Jag är medlem i det nystartade Mansnätverket. Där ställer vi följande fem krav:
1. Lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för könen
2. Könsneutral lagstiftning
3. Mäns och kvinnors röster är lika viktiga i jämställdhetsdebatten
4. Mansfrågorna tas på allvar av samhället
5. Jämställdhetspolitiken ska grunda sig på forskning och fakta
http://www.mansnatverket.org
Både män och kvinnor är välkomna.
Tror du Elin att nätverket hade bildats om vi hade haft en "könsmaktsordning" i Sverige? Den som har skapat begreppet är professor Eva Lundgren i Uppsala. En av hennes käpphästar är "forskning" om att grupper av män i både Norge och Sverige ska ha ängnat sig åt patriarkala mordorgier på kvinnofoster. Hur sannolikt låter på en skala från ett till tio? Utan stark politisk uppbackning från feministrörelsen hade aldrig Eva Lundgren kommit ens i närheten av en professur.
Det låter knappast som ett land styrt av "könsmaktsordningen" eller vad tycker du? Snarare ett land där somligt förlorat all vett och sans och där feminsimen har blivit en statsbärande religion.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-24, 07:29
Man ska väl aldrig fråga en kvinna om hennes ålder, men bara så ni vet (ni som tycker jag verkar vara en ung och söt tjej) så är jag tvåbarnsmor och nyss fyllda 40 år. Det skiljer alltså endast 13 år mellan mig och de 2 Carinorna (f. 1957) från S-kvinnorna... Jag tror åldern från insidan lägger sig som ett skyddande hölje på utsidan, men jag tackar för de vänliga komplimangerna.
Ha en bra dag och diskutera ännu mer! Kul att ni andra kvinnor är med i debatten!
Vänligt, Malin
Permalänk | Anmäl
Malin Westberg, 2011-01-24, 08:37
För mig kunde de lika gärna vara etthundra år. Moralister åldras fort. Tack för en bra artikel. Du ser verkligen fräsch ut.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-24, 08:41
#30 Carl-Mikael A Teglund,
Förvisso är det så, du har helt rätt, jag är en gammal räv, men glöm trött, snarare tvärtom, jag är en vaken räv som med facit i hand kan se vartåt det hela barkat.
Jag var med på 60-talet då den sexuella revolutionen tog fart. Det sexigaste man kunde se på film var Godards Till sista andetaget med Belmondo och Seberg.
Ett ganska långt steg fram till dagens avskalade råa porr. För fortfarande på 60-talet var priset en man fick betala för sex med en icke prostituerad, Kärlek. Och så hade det varit genom åhundradena.
Jag citerar Gunnel Gomér #23 som egentligen säger allt:
"Kvinnor/tjejer kritiseras ofta i sex-debatter för att vilja blanda in så mycket käääärlek. Det är ju bara sex! Jag tror att iakttagelsen är riktig. Tjejer har behov av kärlek :-) Inte därför att tjejer är skapta sådana av naturen. Utan därför att kärlek, eller åtminstone ömhet, är det enda som kan ge en symmetrisk maktrelation. Eller rättare sagt, den oerhörda makt som ömsesidig kärlek innebär. Utbytet av makt i stället för underordning under någon annans behov med krympt rätt för egen del."
Sex i utbyte mot kärlek ger maktbalans i förhållandet man-kvinna emellan, precis som Gunnel skriver även om jag till skillnad från henne tror att det ligger i den kvinnliga naturen, men den kunskapen är död. Idag har kvinnor avhänt sig det maktinstrumentet och har istället blivit offer för männens sexualitet. Trots att merparten av kvinnorna fortfarande hoppas på romantik och kärlek och är trasiga. Och längtande. Och känner sig våldtagna.
Det är bara att gå in och läsa första bästa tjej/damtidning för att få bekräftat att så är fallet.
Det är lätt att komma dragande med uttryck som medelålders och moraltant, men då har man inte förstått innebörden av hela den probelmatik som genomsyrar förhållandet man-kvinna i det svenska samhället idag. Problemet är istället att kvinnor ställer upp på männens sexuella villkor utan att begära någonting i retur för egen del.
Och så känner man sig otillfredsställd långt in i själen för att det inte blev som man önskade. Det blev bara rå sex, när det egentligen var kärlek man ville ha.
Och det är knappast förvånande att ni, nästan undantagslöst bara män, klamrar er benhårt fast i rätten att hålla liv i denna ordning, ni är de som vinner på situationen. Inte vi.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-24, 08:53
Christina,
Både män och kvinnor vill ha och ska ha kärleksfulla relationer. Att tro att männen vill något annat är fel. Sedan ser kvinnlig och manlig sexualitet annorlunda ut men någonstans finns en punkt där vi kan mötas. Då uppstår stor kärlek.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-24, 09:06
#20 Gunnel Gomér – Kommentar: "Av tonläget att döma är karlarna dessutom skitskraja för att det som kvinnor formulerar skulle kunna få något inflytande på porrens utformning och innehåll. Vad är hotat?"
Hmmm…som jag skrivit tidigare så tycks porr ha för det mesta en kompensatorisk betydelse åtminstone för dem som man kan klassa som i viss mån beroende av den. Oavsett vad den påstådda maktordningen är så upplever män maktlöshet i sina privatliv i kombination med att de inte heller känner sig bekräftade av kvinnan i sin relation. Nu kan jag inte säga på raka armen vem som gjorde en undersökning om manlig otrohet men enligt den angav 80% av männen att de sökte bekräftelse och inte sex: älskarinnans hålhake var att hon gav den kvinnliga bekräftelse som mannen saknade i sitt äktenskap/samboförhållande.
Man behöver inte heller vara freudianskt lagd för att förstå att det inte handlar om porr utifrån sexbrist endast för alla mäns vidkommande utan också kompensatorisk revansch på den kvinna som han ändå mestadels växelverkar med. Män har ett lika stort bekräftelsebehov som kvinnor men det har bara ett annat uttryck. Män kan bekräftas stundvis med specifik fokus på vad som hänt, vad han sagt eller hur han gjort/agerat, dvs dynamiskt. För kvinnor tycks det vara mer existentiellt, holistiskt med specifik fokus på hur hon ser ut, vilket intryck hon gör och vilken effekt hon har på mannen, att få uppmärksamhet, dvs statiskt ("fortvarande" är ett viktigt återkommande ord i de frågor som hon ställer till mannen för att få honom uppmärksam på hennes behov av bekräftelse). Således är det svårare för män att be om bekräftelse om situationen inte har sådana förutsättningar…
…Han frågar inte henne plötsligt när han meckar med bilen och hon väntar bredvid, hjälper till vid behov om hon fortvarande älskar honom. Men hon kan kanske fråga ryggen vänd mot honom om han fortvarande älskar henne när hon lagar mat medan han dukar bordet.
Bekräftelsebehov är förstås inte samma som sexbehov men sex är den drift som kan bli ett passande "odlingsmedium" för många olika sorters neurotiska störningar, hämmande "komplikationer". Samma sak gäller vårt näringsbehov med ätstörningar och matmissbruk.
Jag skulle tro att gayporr inte har detta underliggande kompensatoriska syfte för något annat utan det är just vad det ser ut och kompenserar ens hunger efter sexuella upplevelser… och på samma sätt kvinnlig "halvsnuskig" superromantik kompenserar ens hunger efter emotionella upplevelser.
P.S. "…hur analsex ska gå till…" :-) Hmmm… som ren reflektion och tillika smaksak utan "moralisk mission" så visar jag tummen ner för det i alla tappningar. För mig är det ungefär som att man är på en sightseeing med en båt (= porr) och båten kör på grund (= analsex). Och det kallas visst "sjönöd" (= akut brist på all lust).
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-01-24, 10:56
#37 Catilan, från en gammal räv,
Det är alltid lika intressant att läsa dina betraktelser.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-24, 12:01
#30
Hej Mikael!
Du har liksom många andra yngre (eller många män) inte begripit särskilt mycket. Du tycks tro att kvinnor tynar bort erotiskt i samma takt som det unga, fräscha, rosa hullet blir mindre fräscht.
Den är en missuppfattning, verkligheten säger tvärtom. Men framför allt är ditt synsätt ett resultat av sexindustrins förtingligande av kvinnor, fetishisering, banalisering, av-individualisering. Med det därav följande föraktet och oförmåga att relatera sexuellt till kvinnor.
Att vara kvinna är illa nog, men om hullet är fräscht kan hon åtminstone få vara gudinna nån gång ibland - om hon håller käften och bara åååååhhhhar uppskattande när du juckar. Men är en kvinna medelålders...så är det riktigt illa. Kärringar är kärringar, dom ska hållas kort!
Liksom?
Jag har 48 år som sexuellt aktiv kvinna bakom mig. Och ler ironiskt inför kommentarer av din typ. Stackars dumbom!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-24, 12:43
#37
Hej Christopher!
Ja, det finns mycket "kompensatoriskt" innehåll i industripornografi. Det är förmodligen därför den har så pass hög grad av neuroticism.
Man behöver inte vara freudianskt lagd för att förstå varför Freuds kultur-analys fick honom att benämna västerländsk kultur för sado-masochistisk. Och då avsåg han inte erotiken, utan något som genomsyrar all slags relationer. Mellan män på jobbet. Mellan föräldrar och barn. Mellan kvinnor. Mellan män och kvinnor. Det handlar om dominans och underkastelse, om utövande av styrka, om kamp för att upprätthålla hierarkier och assymmetrier i makt.
Ang. analsex...Jo, det är mycket mindre frekvent i verkligheten än i pornografin. Varken män eller kvinnor har någon tydlig preferens för det. Någon undersökning sade att endast 25% av män tänder på analsex i fantasin. I verkligheten ännu färre. Endast 15% av kvinnor sade sig kunna njuta av det.
Min slutsats...Frekvensen analsex (och dess ofta våldsamma praxis i hetero-porr) har "kulturella" och "kompensatoriska" förklaringar. Denna: "Jag ska rövknulla dig, din jävla hora!
Å sen undrar porrens djupt hycklande försvarare varför kvinnor vänder sig bort i äckel eller vrede...
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-24, 13:07
men gud vad jag blir trott pa sadana har nonsens-artiklar som ar sa grundlaggande oreflekterande. som kvinnor som garna hakar pa pa strippklubb for att visa typ hur skona och o-upptighta de ar. PROBLEMET med porr ar ju att det inte handlar om en jamstalld skildring av sex. gjorde det det skulle den har artikeln ha substans, men sa ar tyvarr inte fallet. i regel fokuserar det manliga kameraogat bara pa den nakna tjejen och killen syns typ inte alls mer an sitt konsorgan. sen handlar en massa porr om degradering, ocksa. det ar visst befogad att fraga sig vad som egentligen ar tilltalande med den typen av porr. och vad man som tjej far ut av att titta pa nagot som ar sa uppenbart gjort av man for man ar lite av ett mysterium.
sen det dar jakla argumentet om att 'det finns minsann andra arbetare som har skit-villkor OCKSA' - vad fan rattfardigar det? bara for att barnarbetare har gjort dina klader sa ar all annan typ av exploatering ok? nej fy fan. vilken idiotlogik.
Permalänk | Anmäl
ML, 2011-01-24, 13:16
#44 Gunilla Madegård,
Jag förstår, av din berättelse, att du är kring de sextio (jag är kring de 40). Förlåt att jag frågar men det innbär att du levat "vitt" sedan femtioårsåldern. Hur känns det? Är det inte tidigt att gå ner i varv? Kan verkligen den andliga gemneskapen ersätta både den andliga och den köttsliga så tidigit i livet?
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-24, 13:54
#39
Tack Gunilla Madegård...för din beskrivning av autentisk sexualitet, av sex upplevt "inifrån"...inte utifrån som stereotypiserad fetish. Du talar om sexualitet och eroticism som existentiell "substans" i stället för "substitut". Underbart!
Sexualitet är viktigt för människor, ett uttrycksmedel, ett intrycksmedel - starkare än det mesta. Just därför är den existentiella kvalitén på porr så viktig. Det är som med mat. Skräpmat skadar oss. Bra mat hjälper oss.
§§§
En bredvidtanke...BARNEN!
Jag är också ett barn av 60-talet och The SexRevolution. Från slutet av 60-talet bodde jag på nedre Roslagsgatan, som då utvecklades till porr&strip-gata. Jag var naturligtvis sexliberal *bort med skammen!*
I mitt hus hade vi en sex boutique med topless expediter. Tvärs över gatan en tobaksaffär som började specialisera sig på porr. När Konsum bredvid stängde tog tobaksaffären över hela lokalen. Stora skyltfönster. Ett kvarter längre ned Johannes folkskola. Barnen tittade. Bra att dom lär sig, tänkte jag, som på den tiden jobbade i Parkleken :-)
En dag trillade poletten ned för mig. Tre barn studerade allvarligt skyltfönstret. Jag fick syn på en ny bild. Det var en livs levande zebra med en gigantisk erigerad kuk. Under zebran knäböjde en naken kvinna, avsugandes zebran samtidigt som en man i svart läder piskade hennes sårigt randade bakdel.
Nä nu jävlar! tänkte jag och gick faktiskt med i en feministisk, nattlig raid mot en sexklubb. Vi klistrade affisher med anti-sexistiska slagord och gjorde lite oväsen. Feminister lyckades med tiden driva bort sexindustrins marknadsföring från skyltfönster, tidskriftshyllor. Porr under disk! var vårt krav.
Då som nu påstod porrens matadorer (och en del kvinnor) att vi var sippa torrfittor som ville återinföra SKAMMEN.
Just det! Precis vad vi ville!
Men inte den sorts skam som dom påstod. Vi fortsatte vårt behå-lösa Make Love Not War med kortkorta kjolar och lockade många killar till vår säng. Med varierande njutningsresultat.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-24, 14:10
#46 Gunnel Gomér,
Det hela låter ju förfärligt... Vem är du att sätt dig till doms över andra? Sex tar ju sig så många uttryck. Det den ena tycker är larvigt, vidrigt, härligt, äckligt är den andres högsta önskan/största mardröm. Ska den statsbärande överallt härskande feministrörelsen bestämma vad som är ok och inte? Vad vuxna människor gör med sin tid och sina kroppar, ska det bestämmas av en feministisk mobb?
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-24, 14:17
Varför är det ingen som tar upp s.k. tantsnusk som man ju brukar hitta vid kassan i många butiker? Den är ofta rätt sexuellt explicit och tydligt menad att vara upphetsande. Men den är ju riktad till kvinnor och kan ju därför inte vara pornografisk, eller?
Permalänk | Anmäl
Mikael Bynke, 2011-01-24, 15:06
#49 Mikael Bynke,
Kvinnlig erotisk litteratur handlar sällan om porr. Förresten är den absolut övervägande kvinnliga litteraturen i världen författad av Barbara Cartland och hennes gelikar och handlar om kärlek.
Porr är statisk teknik, akrobatik och mekanik och visar sex utifrån en mycket begränsad synvinkel, helt utan andra känslor än kåthet och våldsinslag, medan erotiska noveller för kvinnor handlar om ett mycket bredare och fantasifullare känsloregister.
Det är väl det som är problemet med porr, att det är så andefattigt och oftas helt utan höjd på den konstnärliga utformningen heller. Man vill tro att män har ett större djup än så, men i takt med att porrindustrin bara växer och växer och så får man väl anta att män inte har det. Tyvärr.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-24, 15:41
#50
Pornografi brukar väl definieras som skildringar av sex i ord eller bild? I vilket borde ingå en stor del av t.ex. all tantsnusk. Min undran är väl egentligen varför de skildringar som riktar sig till män automatiskt uppfattas som känslokalla och negativa (och därmed hemsk, skadlig porr), medan dylika skildringar riktade till kvinnor uppfattas som kärleksfulla (och därmed söta, fina och inte alls skadliga) trots att själva innehållet är rätt liknande även om det hela framställs ur olika perspektiv. Jag tror att det handlar väldigt mycket om inlärd moral och väldigt lite om förnuft!
Permalänk | Anmäl
Mikael Bynke, 2011-01-24, 16:04
Anledningen till att sexuella bilder och filmer ses som snuskiga, fult och fel kan vara, förutom moralistiska skäl, att pornografiska filmer ofta är massproducerade, känslolösa och dåliga. Filmer som har en viss handling och visar människor som verkligen njuter av det de gör och är filmat på ett professionellt sätt borde uppskattas av filmkritikerna.
De som arbetar med sexualiteten på olika sätt borde bli respekterade av samhället och politikerna, inte föraktade som de ofta blir nu. Lagar som förbjuder vuxna människor att ingå överenskommelser om tjänster där sex ingår bör tas bort. Sexarbete är inte förnedrande om sexualiteten inte anses förnedrande.
Permalänk | Anmäl
Bengt Almstedt, 2011-01-24, 16:09
#52 Bengt Almstedt
Citat: "...att pornografiska filmer ofta är massproducerade, känslolösa och dåliga."
Utirfrån de aspekterna är det inte märkligt att de drar en så enormt stor, företrädelsevis manlig publik? Kraven verkar inte vara större än så.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2011-01-24, 16:51
Hej Malin! Jag blev bara glad när jag läste ditt debattinlägg. Varför? Jo, som en gamal kvinna från kontinenten känner man sig lite förvånad när man läser den svenska debatten om sex och liv och lust. Sedan blir man arg. Förbannad. Nyfiken. Börjar rota rund. Och hitter ditt inläg.
Äntligen! „Sexual revolution“ (resurfaced)! Experiment! Nyfikenhet! Livsglädje. Adventure! Och det som skulle vara det mest självklara nuförtiden: En kvinna som satsar på att hon och andra kvinnor kan tänka och bestämma själv. Att kvinnor är – med andra ord – myndiga individer. Vuxna människor som är själv ansvariga för sina liv - i ondt och godt.
Å andra sidan: vilka moraliserande översittare! De som alltig vet bättre. Särskilt bättre än (andra) kvinnor. Varför? Jo, om man vet bättre så har man jo rätt att bestämma, härska över de stackare som „kan inte“, „vet inte“, är oskyldiga (eller syndiga) offer. Offer, som måste räddas. Också mot deras vilja. I nödfall med tvang och våld… Kan det måhända vara så att den svenska feminism har sina rötter i den goda gamla svenska protestantism? Vilken i sin tur blev blandat ihop med den goda gamla svenska statskommunism? Vilken i sin tur blev blandat ihop och översållad med en bra dos av plumpa genusteorier och sedan dumpat ned på samhället i form av en växande hög av bisarra föreskrifter och lagar? Vilket i sin tur har ledat till en växande skara av klagande kvinnoröster som måste #prataomdet? Vilket pratandet till sist blir- ahem - den enda (godkänt) form av porn som finns? Hvilken urtrist härva!
Så kan det bara inte vara. Och så är det ju inte. Inte i der riktiga livet. Varje människa är mycket mer och ibland mycket annorlunda än sina debattinlägg. Hemskare. Snällare. Nuanserade. Full av motsägelser. Därtill: Det finns motstand. I debatten. I livet. Det finns vits. Ironi. Enlightment. A sort of international alliance of freedom lovers. Inbitna individualister. Passionate thinkers. Vad bra. Det känns bättre att blir gamal när man vet att den traditionen förs vidare. Till dess.
Permalänk | Anmäl
Godela Unseld, 2011-01-24, 18:11
Tack Malin, för en bra artikel. Tråkigt att höra att vänner valt att bryta kontakten med dig pga din förra artikel. Eftersom jag är man borde jag väl inte kommentera men väljer att göra det ändå. Frihet, du vet.
Jag tycker också att porrdebatten blir skev ibland. Är det så att vi i sverige har trafficking-offer som tvingas spela med i porrfilmer så är det bekymmersamt och behöver åtgärdas. Så även om filmer med dessa brottsoffer säljs i sverige. Men det är tyvärr inte det som debatten handlar om.
Jag medger att jag är lite oklar på den punkten men visst är det olagligt att sälja filmer som visar riktig våldtäkt? Trafficking och andra former av slavhandel är också olagligt. Liksom prostitution i sverige. Så, om det vore de aspekterna som utgjorde problemet så torde problemet redan vara löst alternativt handla om mer resurser till polisen.
Men så är det ju inte. I de filmer på canal plus som kvinnogrupperna går till storms mot förekommer knappast några trafficking-offer. Bara en grupp kvinnor och män som har gjort livsval som kvinnogrupperna ser ner på. Och en annan, betydligt större grupp, som väljer att köpa filmerna.
Det är ett dammigt och småsinnt moraliskt fördömande av fria människors val att spela med i respektive köpa porrfilm. Det är tragiskt att sådant fortfarande dominerar de största kvinnogrupperna i svensk politik.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-01-24, 19:31
124 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tummen upp! Hoppas det trillar in några fler liberala kvinnor i debatten. Största rädslan är ju att indoktrinationen pågått så länge att dom måste fridlysas.
KORRIGERING:
Tryckfelsnisse kom på besök, sorry för det vänner! Det ska ju heta "distanserade" och så smög det sig in ett litet "i" där plötsligt... Vänligt,
Malin Westberg
Kul med en ung tjej som skriver vettigare och bättre än alla andra. Kontrasten blir rent pinsam när man ser tidigare inlägg från två medelålders som skriver till punkt och pricka vad man "ska tycka", dvs verklighetsfrånvänt människofientligt babblande.
Jag har kallat mig antifeminist sedan 80 talet bla för de kvinnofientliga tendenser jag redan då såg inom feministrörelsen. Nämligen tendensen till att utge sig till någon slags förmyndare till vad andra kvinnor ska tänka och tycka. Inge skulle ens komma på tanken att göra sig till företrädare för vad alla män ska tycka. Kvinnorörelsen är mer förtryckande mot kvinnor än vad det såkallade patriarkatet är ( patriarkatet är förövrigt ett hjärnspöke enligt min mening åtminstone i västvärlden). Periodvis tittar även jag på porr men överutbudet på nätet har fått mig att tröttna. Personligen tycker jag det är mer eggande att läsa en erotisk novell.
Ja tänk alla moralistfeminister som lagt sin kalla hand över sverige, men dina ord känns som en oas i den feministiska öknen
Som kille ska jag avstå från att kommentera din artikel i själva sakfrågan om porr för att inte ens riskera hämma någon, inte ens enda kvinnlig debattör att ta till orda. Nu är det kvinnornas tur!
Men jag kan kommentera principen att du verkligen gör en stor tjänst för alla kvinnor inklusive feminister själva att den kollektiva tolkningen, vad kvinnor upplever, inte kan stämma bättre än vad en dito tolkning skulle stämma på oss män, spelar ingen roll om det avser män med eller utan prefix.
P.S. "Utan-prefix-kvinnor" är så klockrent självförklarande! Jag tror att prefix dessutom används som trygghetsgarant att våga uttala ty prefix-kvinnorna kan då räkna med att det finns "stödterapi" tillgänglig inom själva prefix-gruppen.
Intressant påpekande du har, Malin: Att de som är mest tysta i debatten är de kvinnor som inte håller med. Det finns visserligen undantag, men de är få och ganska marginaliserade.
Tack Malin Westberg. Dina inlägg är friska fläktar i det
unkna svenska debattklimatet. Man vågar helt enkelt inte säga
emot feministmaffian, som ser till att lagstiftarn tränger längre och
längre in (förlåt-får man uttrycka sig så?) i de svenska sovrummen.
Utanför Sveriges gränser ser man med stigande förvåning på vad som händer i landet.
OK, Malin Westberg,
Du vill faktiskt veta vad jag som kvinna tycker.....jag älskar sex, jag kan bli hur kåt som helst...men jag går inte runt och är kåt varje sekund på dygnet.
Kåtheten ligger där i djupet någonstans i en liten ask, som en man med rätt feeling för situationen kan locka fram, eller jag själv om nöden så kräver.
Jag går inte runt och flaggar med kåtheten, jag är kåt...jag är kåt...jag är kåt. Jag tycker det vore skämmigt. Så är det...riktigt skämmigt.
Ursäkta, men i min värld är män och kvinnor som inte kan behärska sin kåthet, till det ögonblick det gäller, skämmiga. En man som står med glasartad blick och runkar innanför en trenchcote, kvinnor gör inte sån't men likväl är kåta kvinnor utan föremål för sin kåthet beklagliga. Som löpska tikar eller kattor. Väldigt skämmiga i min värld.
En utvecklad människa springer inte runt och låter fittan vibba i alla sammanhang. En utvecklad människa behärskar sig. Därför att det är snyggt helt enkelt.
Jag gillar inte heller analsex att se alla dessa rumpor (jag har varit inne och kollat i upplysningssyfte) med en penis i anus är för mig helt ointressant. Vari ligger tilfredsställelsen?
Jag vill ha missionären. Kropp mot kropp, ansikte mot ansikte, hjärta mot hjärta. Så långt från porr man kan komma. Kyssar och innerlighet.
Kanske är det så att det är vad vi kvinnor föredrar och därför får du inte så många kommentarer på din apell för porr.
Vad är det som upprör porrmotståndarna? Själva porren eller sexindustriarbetarnas arbetssituation? Jag är rädd att det är det förra. Annars hade dom väl varit lika upprörda över andra förnedrande arbetsvillkor?
Om fler kvinnor vågade diskutera porr utan moraliska övertoner slapp vi gubbar kanske snabbspola förbi alla dessa oändliga avsugningar och analsexscener. Hur tråkigt som helst.
Det som fattas är kärlek i akten Olof Lindberg. Det är bara en med automatik genomförd runkning på en annan människa. Skulle lika gärna kunnat vara Uppblåsbara Barbara.
Det finns ingen människa som deltar. Bara en lem och ett hål som genom sitt möte kanske når orgasmen. Förhoppningsvis.
Hur intressant är orgasmen utan ett sammanhang? Den är ju lätt fixad på egen hand.
#9 Christina Lundqvist, 2011-01-23, 14:38
Ingen här fördömer eller ser just dina sexuella preferenser som avvikande eller fel.
Tyvärr finns det många individer och organisationer som vill beskära andra vuxna människors sexualitet och sexuella preferenser, genom moraliska pekpinnar, förbud och förordningar.
Det är det det handlar om.
I morgon kanske det är "missionären" som är höjden av synd och skam ;-)
Författaren har totalt missat poängen. Det har ingenting med "Rätten att få tända på porr, bilder, kroppar, dofter." De är självklara rättigheter som ingen ifrågasätter.
Pornografins vara som företeelse har ingenting att göra med sexualitet. Det är bland annat en fråga om personlig autonomi.
En människa är autonom om hon gör något för att hon valt det och hon har valt det för att hon vill eller önskar det.
Men det är inte så enkelt som att fråga om människorna som sysslar med pornografi är autonoma. Liberaler erkänner inte konceptet personlig autonomi eftersom det skulle raseri hela deras självhävdande ideologi. Detta är inget problem för liberaler. Snarare tvärt om.
Och det handlar inte om att du eller någon annan inte får knulla hur mycket ni vill. Det har vi alla kunnat göra långt innan du besökte Svarta månen i Stockholm.
Peter H, du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för vad liberalism är för något. Personlig autonomi är centralt i liberalism.
Se, nu fick du lära dig något idag också!
@Peter H, för den som tittar på porr så har det med sex och göra. Finns säkert en del porrskådisar som tänder på sitt jobb men gissningsvis handlar det om att tjäna pengar för porrskådisarna. Det gäller andra typer av jobb med, en stor orsak till varför man jobba är att dra in kulor ;)
#9 Christina Lundqvist
Riktigt "skämmigt" är det nog för dom kvinnor ,som inte passar in i din PK-beskrivning av hur kvinnlig sexualitet ska vara, att stå för, mot normen, avvikande läggning!
Tror faktiskt att vi män ibland kan ha en betydligt bredare erfarenhet av kvinnlig sexualitet än dom flesta kvinnor :):)
#16 Per-Ola Kullman – Kommentar: "Tror faktiskt att vi män ibland kan ha en betydligt bredare erfarenhet av kvinnlig sexualitet än dom flesta kvinnor :):)"
Det är något som har förbryllat mig en hel del hur kvinnor kan andra kvinnors sexualitet ifall de inte har specialiserat sig på att ha sex med andra kvinnor och detsamma angående vad män kan om andra män. Jag har exempelvis INGEN aning hur mina grannar har sex oavsett om det är kvinnliga eller manliga grannar!!!
Kvinnors sexualitet har betydligt mer "bredd" när det gäller deras smak, tycke och diverse pittoreska variationer än vad man skulle kunna tro när man läser den feministiskt "monolitiska" tolkningen av kvinnors sexuella karaktär såsom alla kvinnor mentalt vore identiska tvillingar.
Lysande, Malin! Keep up the good work!
#17
Det stämmer Christopher...
Män vet mer om hur kvinnor fungerar erotiskt än vad kvinnor i allmänhet vet. Och vice versa. Kvinnor kan med större erfarenhet uttala sig om hur män är som erotiska varelser.
Det är helt naturligt.
Frågan är varför manliga porr-moralister så intensivt morrar om att kvinnor inte vet någonting alls? De säger sig vara experter på både manlig och kvinnlig sexualitet.
Därför kan kritiska kvinnoröster enkelt hänföras till de okunniga och sippa moralist-kärringarna. Av tonläget att döma är karlarna dessutom skitskraja för att det som kvinnor formulerar skulle kunna få något inflytande på porrens utformning och innehåll. Vad är hotat?
Jag rekommenderar varmt Sveriges kvinnor att titta på bögporr. Den är ofta rakare, vänligare och helt i avsaknad av förnedring p g a kön. Det är män av alla sorter som njuter av att knulla.
Bögporr är dessutom mer "pedagogisk". Homosexuella män vet hur analsex ska gå till för att inte bli smärtsamt övervåld. I en hel del hetero-industriporr är våldsamheten mot kvinnors anus själva grejen.
Pain in the ass you lil´ slut! That´s what you deserve!
Jasså? Tycker du det? Då kan du dra åt helvete med din Canal +!
Det finns en annan sak män i porrdebatten anser sig vara experter på....
FRIHET!
Något de påstår att kvinnor inte begriper sig på. Sippa kärringar som bara är ute efter att förtrycka de legitima manliga gonadernas naturliga överordning.
Vad är det egentligen som är hotat? Manlig självhävdelse på kvinnors frihets och njutnings bekostnad? Eller finns här någon som - sakgrundat och på allvar - kan peka på att porrens frihet är hotad?
Nu är visst kommentaren borta, men Christina gav ett klockrent exempel på horstigma för en stund sen. Det bekräftar mer och mer vad jag alltid anat; i västvärlden är det inte längre främst män som förtrycker kvinnors sexualitet, utan det är kvinnor som förtrycker, stigmatiserar och förlöjligar andra kvinnor. Precis som när tjejerna tisslar på skolgården om vem som är en "madrass". Det är dags att ni börjar leva upp till "systerskapet" och börjar stötta varandra.
Gunnel: du måste lära dig att skilja på verklighet och fiction. Om Bruce Willis skjuter terrorister i bitar i Die Hard så tror du väl inte att de människorna faktiskt dör i verkligheten? På liknade sett så är porr föremål för strikta kontroller, lagar om arbetsförhållanden och så vidare. När kvinnan blir kallad en "lil´slut" så spelar det givetvis på en patriarkal stereotyp (horan/madonnan) men det är fictio, en del av handlingen.
Lika lite som folk dör eller misshandlas under inspelningar av våldsfilmer så förekommer riktiga övergrepp under inspelning av porrfilmer. Då ryker liksom det bolagets licenser så det visslar om det.
#22
Hej Marcus!
Du har alldeles rätt i att det är fiction. Det är onanifantasier, som ju vanligtvis formas i oss alla som en verklighet av maximal behovstillfredsställelse. Där "den andra" existerar för att uppfylla våra önskningar - inte i sin egen rätt.
Men i det verkliga livet möts vi - hud mot hud - båda med önskningar och behov, båda i samspel. I egen rätt och i "mellanvarats" rätt.Vad finns då i våra fantasier, vilka "kultur-bilder" bär vi med oss? Hur ser den reella maktsituationen ut?
Erotisk powerplay i sterotyper är bara möjligt att genomföra lyckligt om båda har lika makt. Är den reella makt&ansvarfördelningen assymetrisk leder det inte alltför sällan till övergrepp. Nödvändigtvis inte grova övergrepp, men kännbara, fysiskt men framför allt känslomässigt. Det är lustförstörande! Feminister sätter oupphörligt fingret på detta...men talar (ofta) till döva (manliga) öron. Alternativt rasande arga, hotade öron. Ska man inte få sätta på tanten som man vill nu längre? Ja, sexualiserat våld är ju hemskt, men jag gillar det bara på film ju. Skulle filmerna påverka mej, hur jag är mot tanten...nä aldrig!
Kvinnor/tjejer kritiseras ofta i sex-debatter för att vilja blanda in så mycket käääärlek. Det är ju bara sex! Jag tror att iakttagelsen är riktig. Tjejer har behov av kärlek :-) Inte därför att tjejer är skapta sådana av naturen. Utan därför att kärlek, eller åtminstone ömhet, är det enda som kan ge en symmetrisk maktrelation. Eller rättare sagt, den oerhörda makt som ömsesidig kärlek innebär. Utbytet av makt i stället för underordning under någon annans behov med krympt rätt för egen del.
§§§
Om man studerar japansk dussin-hetero-porr får ordet SKAM en stark innebörd. Jag blev först förskräckt, sedan mycket sorgsen när jag tittat igenom 30 filmer. Kort resume´av majoriteten filmer.
Ung kvinna med stelt, något räddhågat ansikte ombeds lägga sig ned. Hon lyder. Sedan jobbar mannen som en iller på hennes underliv i minst 15 minuter medan hon ligger orörlig och stirrar upp i taket. Sedan förvrids hennes ansikte i plåga och skam, hon jämrar sig högljutt, gråter. Tårarna flödar. Hon har blivit KÅT *oh fasa* Sedan blir det som vanligt. Japan är klassad som en av de "manligaste" hierarkiska kulturerna i världen. Och jag tycker direkt synd om japanska män! Att jobba så hårt för så lite gensvar!
Det här blev långt...ursäkta. Att försöka säga mycket innan debatten tar slut...
Jag blir glad när jag läser den här artikeln.
Man kan inte blunda för att en del porr produceras under på alla sätt kritiserbara sätt, men det gäller också för de flesta andra produkter. Från leksaker, kläder, elektronik, smink eller maten vi äter finns det exempel på att de produceras under omänskliga förhållanden. Ingen kritiserar TV4 för att de visar reklam för skor, pga vissa skor produceras under dåliga förhållanden.
Jag tycker det är rätt att kritisera företag som säljer produkter som kritiseras under dåliga och förhållanden, men porr tycks kritiseras för att det främst är porr.
Förut var det homosexuella som sågs som sjuka, och påstod de sig må bra saknade de självinsikt eller var inte representativa. Nu är de folk som tycker att visa upp sig erotisk är sjuka, och påstår de att de mår bra så saknar de självinsikt eller är inte representativa.
Ska jag ha rätt till min egen kropp ska jag ha rätt att göra andra val än de normativa. Vill jag och en flickvän till mig spela in amatörporr, erotik eller sexualupplysingsfilm måste vi få göra det. Vill vi göra inom ramen för företagande bör vi väl också göra det, eller ska det vara skillnad på film och film?
Det finns folk som mår dåligt inom alla branscher. Enligt Rose Alliance finns det studier från ett antal länder på att endast en minoritet av sexarbetarna mår dåligt.
"Nu finns det ju faktiskt ett flertal studier (UK, Nya Zeeland, Australien och Holland) som jämfört välmåendet mellan kvinnor som arbetar med sexarbete och kvinnor med andra yrken. De visar att endast en minoritet, oftast de som arbetar på gatan, mår sämre än kvinnorna i den andra gruppen. Den stora majoriteten av sexarbetare mår lika bra, eller bättre, än de som försörjer sig på något annat än sex."
http://www.rosealliance.se/?page_id=5
Tv4 kritiseras inte för att produkter de till exempel gör reklam för producerats under omänskliga förhållanden. Eller att det finns folk som mår dåligt inblandade i produktionen av deras övriga program.
Utan de kritiseras för att de visar porr.
Jag vill inte ha min sexualitet begränsad över att vissa moralister inte gillar porr, eller för att folk gör det logiska felsteget att fördöma en produkt helt för att en del produkter av de slaget produceras under dåliga omständigheter.
#23 Gunnel Gomér,
Hej på dig Gunnel, god fortsättning på det nya året. Porr tycker jag rent ut sagt är tråkigt liksom du. Men varför gå in och moralisera? Smaken är ju som baken; delad. Många män och en del kvinnor tänder uppenbarligen på japansk "ligga-still-i-båten"-porr. Den verkar sälja mycket bra. Nåväl, det är väl bra för dem, köparna, kan jag tycka. Live and let live. Make love, not laws, är min inställning.
Jag har på senare år intresserat mig mer och mer för mindfulness. Det gäller att använda sin energi på ett sätt som ligger nära naturen och inte slösa bort sina krafter på ovidkommande saker. Bejaka naturen och bli ett med den. Du borde pröva det Gunnel, vill jag säga med all den respekt som jag känner för din person.
En reflexion:
Män uppfattar ofta feministisk analys fel och tror att det bara är män som upprätthåller den s k könsmaktsordningen, sexistisk åtskillnadstänkande alltså. Män som förtryckare.
*nono*
Kvinnor är en lika viktig del av sexistisk kultur som män...vi är alla kulturvarelser. Också kvinnor upprätthåller könsmaktsordning. Därav alla ettriga reaktioner från feminister mot sexistiska kvinnor :-)
Jag påminner om de modiga feministerna i Kabul, som tyst demonstrerade i ljusblå burkor. De skyddades av polis eftersom folk ilsket kastade sten på dem. Vem kastade? Mest äldre kvinnor.
#26 Gunnel Gomér,
Den här "könsmaktsordningen" kan du mycket väl hitta i Kabul. Titta på nyckeltal som självmord, utbildningsplatser, medellivslängd så ser du att förhållandena i Sverige är raka motsatsen mot de i Afganistan. Sverige är feminsmens Saudiarabien (han kunda ha sagt Afganistan), sa Julian Assange. Så sant som det är sagt.
Tack :-)
Mindfulness uppnår jag ofta i trädgården, men snöskottning är inte lika fokuserande.
Men Arvid...Jag tycker faktiskt inte att porr är tråkigt, tvärtom. Däremot blir jag regelbundet fnysande och sur på de trånga stereotyperna, av-individualiseringen, ritualisteringen, banaliseringen i dussinporr. Den skadar oss! Både män och kvinnor.
Skräp är inte skyddsvärt. Men debatten vrids alltid till försvar för dålig kvalitet. Om jag gluttar in i min paranoida dimension påstår jag...den ritualiserade smörjan är AVSIKTEN. För att upprätthålla assymetriska maktförhållanden.
Go´Natt :-)
Arvid: Alltså det finns ju tal som visar en på en komplex bild där bägge könen förtrycks på olika sätt.
Flickor i skolan mår psykiskt sämre och får mindre av lärarens uppmärksamhet i klassrummet.
Pojkar får sämre betyg och stängs oftare ute från undervisningen.
Osv. Könsmaksordningen innebär ett förtryck av bägge könen, som yttrar sig olika, samt ett förtryck mot alla som bryter mot könsnormerna.
Christina Lundqvist: Kan det inte vara en generationsfråga också? Malin är en ung och modern tjej och du låter lite...trött? Hur gammal är du? Din syn på sex och hur du uttrycker dig låter väldigt medelålders.
@Gunnel Gomér
Du säger att porren skadar både kvinnor och män, hur skall porr vara enligt dig för att den inte skall skada någon och har du bevis :)
Att porr är tråkigt tror jag handlar om pengar, det kostar och göra film med bra handling. Mycket mer kostnadseffektivt och fokusera på det som säljer.
En undran är om det inte är skadligare bra filmer (med porr) än filmer som fokuserar enbart på porr. Skulle du vilja se en riktigt het knullscen i Avatar exempelvis?
#29 Elin Dalstål,
Hej Elin, Jag är medlem i det nystartade Mansnätverket. Där ställer vi följande fem krav:
1. Lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för könen
2. Könsneutral lagstiftning
3. Mäns och kvinnors röster är lika viktiga i jämställdhetsdebatten
4. Mansfrågorna tas på allvar av samhället
5. Jämställdhetspolitiken ska grunda sig på forskning och fakta
http://www.mansnatverket.org
Både män och kvinnor är välkomna.
Tror du Elin att nätverket hade bildats om vi hade haft en "könsmaktsordning" i Sverige? Den som har skapat begreppet är professor Eva Lundgren i Uppsala. En av hennes käpphästar är "forskning" om att grupper av män i både Norge och Sverige ska ha ängnat sig åt patriarkala mordorgier på kvinnofoster. Hur sannolikt låter på en skala från ett till tio? Utan stark politisk uppbackning från feministrörelsen hade aldrig Eva Lundgren kommit ens i närheten av en professur.
Det låter knappast som ett land styrt av "könsmaktsordningen" eller vad tycker du? Snarare ett land där somligt förlorat all vett och sans och där feminsimen har blivit en statsbärande religion.
Man ska väl aldrig fråga en kvinna om hennes ålder, men bara så ni vet (ni som tycker jag verkar vara en ung och söt tjej) så är jag tvåbarnsmor och nyss fyllda 40 år. Det skiljer alltså endast 13 år mellan mig och de 2 Carinorna (f. 1957) från S-kvinnorna... Jag tror åldern från insidan lägger sig som ett skyddande hölje på utsidan, men jag tackar för de vänliga komplimangerna.
Ha en bra dag och diskutera ännu mer! Kul att ni andra kvinnor är med i debatten!
Vänligt, Malin
För mig kunde de lika gärna vara etthundra år. Moralister åldras fort. Tack för en bra artikel. Du ser verkligen fräsch ut.
#30 Carl-Mikael A Teglund,
Förvisso är det så, du har helt rätt, jag är en gammal räv, men glöm trött, snarare tvärtom, jag är en vaken räv som med facit i hand kan se vartåt det hela barkat.
Jag var med på 60-talet då den sexuella revolutionen tog fart. Det sexigaste man kunde se på film var Godards Till sista andetaget med Belmondo och Seberg.
Ett ganska långt steg fram till dagens avskalade råa porr. För fortfarande på 60-talet var priset en man fick betala för sex med en icke prostituerad, Kärlek. Och så hade det varit genom åhundradena.
Jag citerar Gunnel Gomér #23 som egentligen säger allt:
"Kvinnor/tjejer kritiseras ofta i sex-debatter för att vilja blanda in så mycket käääärlek. Det är ju bara sex! Jag tror att iakttagelsen är riktig. Tjejer har behov av kärlek :-) Inte därför att tjejer är skapta sådana av naturen. Utan därför att kärlek, eller åtminstone ömhet, är det enda som kan ge en symmetrisk maktrelation. Eller rättare sagt, den oerhörda makt som ömsesidig kärlek innebär. Utbytet av makt i stället för underordning under någon annans behov med krympt rätt för egen del."
Sex i utbyte mot kärlek ger maktbalans i förhållandet man-kvinna emellan, precis som Gunnel skriver även om jag till skillnad från henne tror att det ligger i den kvinnliga naturen, men den kunskapen är död. Idag har kvinnor avhänt sig det maktinstrumentet och har istället blivit offer för männens sexualitet. Trots att merparten av kvinnorna fortfarande hoppas på romantik och kärlek och är trasiga. Och längtande. Och känner sig våldtagna.
Det är bara att gå in och läsa första bästa tjej/damtidning för att få bekräftat att så är fallet.
Det är lätt att komma dragande med uttryck som medelålders och moraltant, men då har man inte förstått innebörden av hela den probelmatik som genomsyrar förhållandet man-kvinna i det svenska samhället idag. Problemet är istället att kvinnor ställer upp på männens sexuella villkor utan att begära någonting i retur för egen del.
Och så känner man sig otillfredsställd långt in i själen för att det inte blev som man önskade. Det blev bara rå sex, när det egentligen var kärlek man ville ha.
Och det är knappast förvånande att ni, nästan undantagslöst bara män, klamrar er benhårt fast i rätten att hålla liv i denna ordning, ni är de som vinner på situationen. Inte vi.
Christina,
Både män och kvinnor vill ha och ska ha kärleksfulla relationer. Att tro att männen vill något annat är fel. Sedan ser kvinnlig och manlig sexualitet annorlunda ut men någonstans finns en punkt där vi kan mötas. Då uppstår stor kärlek.
#20 Gunnel Gomér – Kommentar: "Av tonläget att döma är karlarna dessutom skitskraja för att det som kvinnor formulerar skulle kunna få något inflytande på porrens utformning och innehåll. Vad är hotat?"
Hmmm…som jag skrivit tidigare så tycks porr ha för det mesta en kompensatorisk betydelse åtminstone för dem som man kan klassa som i viss mån beroende av den. Oavsett vad den påstådda maktordningen är så upplever män maktlöshet i sina privatliv i kombination med att de inte heller känner sig bekräftade av kvinnan i sin relation. Nu kan jag inte säga på raka armen vem som gjorde en undersökning om manlig otrohet men enligt den angav 80% av männen att de sökte bekräftelse och inte sex: älskarinnans hålhake var att hon gav den kvinnliga bekräftelse som mannen saknade i sitt äktenskap/samboförhållande.
Man behöver inte heller vara freudianskt lagd för att förstå att det inte handlar om porr utifrån sexbrist endast för alla mäns vidkommande utan också kompensatorisk revansch på den kvinna som han ändå mestadels växelverkar med. Män har ett lika stort bekräftelsebehov som kvinnor men det har bara ett annat uttryck. Män kan bekräftas stundvis med specifik fokus på vad som hänt, vad han sagt eller hur han gjort/agerat, dvs dynamiskt. För kvinnor tycks det vara mer existentiellt, holistiskt med specifik fokus på hur hon ser ut, vilket intryck hon gör och vilken effekt hon har på mannen, att få uppmärksamhet, dvs statiskt ("fortvarande" är ett viktigt återkommande ord i de frågor som hon ställer till mannen för att få honom uppmärksam på hennes behov av bekräftelse). Således är det svårare för män att be om bekräftelse om situationen inte har sådana förutsättningar…
…Han frågar inte henne plötsligt när han meckar med bilen och hon väntar bredvid, hjälper till vid behov om hon fortvarande älskar honom. Men hon kan kanske fråga ryggen vänd mot honom om han fortvarande älskar henne när hon lagar mat medan han dukar bordet.
Bekräftelsebehov är förstås inte samma som sexbehov men sex är den drift som kan bli ett passande "odlingsmedium" för många olika sorters neurotiska störningar, hämmande "komplikationer". Samma sak gäller vårt näringsbehov med ätstörningar och matmissbruk.
Jag skulle tro att gayporr inte har detta underliggande kompensatoriska syfte för något annat utan det är just vad det ser ut och kompenserar ens hunger efter sexuella upplevelser… och på samma sätt kvinnlig "halvsnuskig" superromantik kompenserar ens hunger efter emotionella upplevelser.
P.S. "…hur analsex ska gå till…" :-) Hmmm… som ren reflektion och tillika smaksak utan "moralisk mission" så visar jag tummen ner för det i alla tappningar. För mig är det ungefär som att man är på en sightseeing med en båt (= porr) och båten kör på grund (= analsex). Och det kallas visst "sjönöd" (= akut brist på all lust).
#37 Catilan, från en gammal räv,
Det är alltid lika intressant att läsa dina betraktelser.
#30
Hej Mikael!
Du har liksom många andra yngre (eller många män) inte begripit särskilt mycket. Du tycks tro att kvinnor tynar bort erotiskt i samma takt som det unga, fräscha, rosa hullet blir mindre fräscht.
Den är en missuppfattning, verkligheten säger tvärtom. Men framför allt är ditt synsätt ett resultat av sexindustrins förtingligande av kvinnor, fetishisering, banalisering, av-individualisering. Med det därav följande föraktet och oförmåga att relatera sexuellt till kvinnor.
Att vara kvinna är illa nog, men om hullet är fräscht kan hon åtminstone få vara gudinna nån gång ibland - om hon håller käften och bara åååååhhhhar uppskattande när du juckar. Men är en kvinna medelålders...så är det riktigt illa. Kärringar är kärringar, dom ska hållas kort!
Liksom?
Jag har 48 år som sexuellt aktiv kvinna bakom mig. Och ler ironiskt inför kommentarer av din typ. Stackars dumbom!
#37
Hej Christopher!
Ja, det finns mycket "kompensatoriskt" innehåll i industripornografi. Det är förmodligen därför den har så pass hög grad av neuroticism.
Man behöver inte vara freudianskt lagd för att förstå varför Freuds kultur-analys fick honom att benämna västerländsk kultur för sado-masochistisk. Och då avsåg han inte erotiken, utan något som genomsyrar all slags relationer. Mellan män på jobbet. Mellan föräldrar och barn. Mellan kvinnor. Mellan män och kvinnor. Det handlar om dominans och underkastelse, om utövande av styrka, om kamp för att upprätthålla hierarkier och assymmetrier i makt.
Ang. analsex...Jo, det är mycket mindre frekvent i verkligheten än i pornografin. Varken män eller kvinnor har någon tydlig preferens för det. Någon undersökning sade att endast 25% av män tänder på analsex i fantasin. I verkligheten ännu färre. Endast 15% av kvinnor sade sig kunna njuta av det.
Min slutsats...Frekvensen analsex (och dess ofta våldsamma praxis i hetero-porr) har "kulturella" och "kompensatoriska" förklaringar. Denna: "Jag ska rövknulla dig, din jävla hora!
Å sen undrar porrens djupt hycklande försvarare varför kvinnor vänder sig bort i äckel eller vrede...
men gud vad jag blir trott pa sadana har nonsens-artiklar som ar sa grundlaggande oreflekterande. som kvinnor som garna hakar pa pa strippklubb for att visa typ hur skona och o-upptighta de ar. PROBLEMET med porr ar ju att det inte handlar om en jamstalld skildring av sex. gjorde det det skulle den har artikeln ha substans, men sa ar tyvarr inte fallet. i regel fokuserar det manliga kameraogat bara pa den nakna tjejen och killen syns typ inte alls mer an sitt konsorgan. sen handlar en massa porr om degradering, ocksa. det ar visst befogad att fraga sig vad som egentligen ar tilltalande med den typen av porr. och vad man som tjej far ut av att titta pa nagot som ar sa uppenbart gjort av man for man ar lite av ett mysterium.
sen det dar jakla argumentet om att 'det finns minsann andra arbetare som har skit-villkor OCKSA' - vad fan rattfardigar det? bara for att barnarbetare har gjort dina klader sa ar all annan typ av exploatering ok? nej fy fan. vilken idiotlogik.
#44 Gunilla Madegård,
Jag förstår, av din berättelse, att du är kring de sextio (jag är kring de 40). Förlåt att jag frågar men det innbär att du levat "vitt" sedan femtioårsåldern. Hur känns det? Är det inte tidigt att gå ner i varv? Kan verkligen den andliga gemneskapen ersätta både den andliga och den köttsliga så tidigit i livet?
#39
Tack Gunilla Madegård...för din beskrivning av autentisk sexualitet, av sex upplevt "inifrån"...inte utifrån som stereotypiserad fetish. Du talar om sexualitet och eroticism som existentiell "substans" i stället för "substitut". Underbart!
Sexualitet är viktigt för människor, ett uttrycksmedel, ett intrycksmedel - starkare än det mesta. Just därför är den existentiella kvalitén på porr så viktig. Det är som med mat. Skräpmat skadar oss. Bra mat hjälper oss.
§§§
En bredvidtanke...BARNEN!
Jag är också ett barn av 60-talet och The SexRevolution. Från slutet av 60-talet bodde jag på nedre Roslagsgatan, som då utvecklades till porr&strip-gata. Jag var naturligtvis sexliberal *bort med skammen!*
I mitt hus hade vi en sex boutique med topless expediter. Tvärs över gatan en tobaksaffär som började specialisera sig på porr. När Konsum bredvid stängde tog tobaksaffären över hela lokalen. Stora skyltfönster. Ett kvarter längre ned Johannes folkskola. Barnen tittade. Bra att dom lär sig, tänkte jag, som på den tiden jobbade i Parkleken :-)
En dag trillade poletten ned för mig. Tre barn studerade allvarligt skyltfönstret. Jag fick syn på en ny bild. Det var en livs levande zebra med en gigantisk erigerad kuk. Under zebran knäböjde en naken kvinna, avsugandes zebran samtidigt som en man i svart läder piskade hennes sårigt randade bakdel.
Nä nu jävlar! tänkte jag och gick faktiskt med i en feministisk, nattlig raid mot en sexklubb. Vi klistrade affisher med anti-sexistiska slagord och gjorde lite oväsen. Feminister lyckades med tiden driva bort sexindustrins marknadsföring från skyltfönster, tidskriftshyllor. Porr under disk! var vårt krav.
Då som nu påstod porrens matadorer (och en del kvinnor) att vi var sippa torrfittor som ville återinföra SKAMMEN.
Just det! Precis vad vi ville!
Men inte den sorts skam som dom påstod. Vi fortsatte vårt behå-lösa Make Love Not War med kortkorta kjolar och lockade många killar till vår säng. Med varierande njutningsresultat.
#46 Gunnel Gomér,
Det hela låter ju förfärligt... Vem är du att sätt dig till doms över andra? Sex tar ju sig så många uttryck. Det den ena tycker är larvigt, vidrigt, härligt, äckligt är den andres högsta önskan/största mardröm. Ska den statsbärande överallt härskande feministrörelsen bestämma vad som är ok och inte? Vad vuxna människor gör med sin tid och sina kroppar, ska det bestämmas av en feministisk mobb?
Varför är det ingen som tar upp s.k. tantsnusk som man ju brukar hitta vid kassan i många butiker? Den är ofta rätt sexuellt explicit och tydligt menad att vara upphetsande. Men den är ju riktad till kvinnor och kan ju därför inte vara pornografisk, eller?
#49 Mikael Bynke,
Kvinnlig erotisk litteratur handlar sällan om porr. Förresten är den absolut övervägande kvinnliga litteraturen i världen författad av Barbara Cartland och hennes gelikar och handlar om kärlek.
Porr är statisk teknik, akrobatik och mekanik och visar sex utifrån en mycket begränsad synvinkel, helt utan andra känslor än kåthet och våldsinslag, medan erotiska noveller för kvinnor handlar om ett mycket bredare och fantasifullare känsloregister.
Det är väl det som är problemet med porr, att det är så andefattigt och oftas helt utan höjd på den konstnärliga utformningen heller. Man vill tro att män har ett större djup än så, men i takt med att porrindustrin bara växer och växer och så får man väl anta att män inte har det. Tyvärr.
#50
Pornografi brukar väl definieras som skildringar av sex i ord eller bild? I vilket borde ingå en stor del av t.ex. all tantsnusk. Min undran är väl egentligen varför de skildringar som riktar sig till män automatiskt uppfattas som känslokalla och negativa (och därmed hemsk, skadlig porr), medan dylika skildringar riktade till kvinnor uppfattas som kärleksfulla (och därmed söta, fina och inte alls skadliga) trots att själva innehållet är rätt liknande även om det hela framställs ur olika perspektiv. Jag tror att det handlar väldigt mycket om inlärd moral och väldigt lite om förnuft!
Anledningen till att sexuella bilder och filmer ses som snuskiga, fult och fel kan vara, förutom moralistiska skäl, att pornografiska filmer ofta är massproducerade, känslolösa och dåliga. Filmer som har en viss handling och visar människor som verkligen njuter av det de gör och är filmat på ett professionellt sätt borde uppskattas av filmkritikerna.
De som arbetar med sexualiteten på olika sätt borde bli respekterade av samhället och politikerna, inte föraktade som de ofta blir nu. Lagar som förbjuder vuxna människor att ingå överenskommelser om tjänster där sex ingår bör tas bort. Sexarbete är inte förnedrande om sexualiteten inte anses förnedrande.
#52 Bengt Almstedt
Citat: "...att pornografiska filmer ofta är massproducerade, känslolösa och dåliga."
Utirfrån de aspekterna är det inte märkligt att de drar en så enormt stor, företrädelsevis manlig publik? Kraven verkar inte vara större än så.
Hej Malin! Jag blev bara glad när jag läste ditt debattinlägg. Varför? Jo, som en gamal kvinna från kontinenten känner man sig lite förvånad när man läser den svenska debatten om sex och liv och lust. Sedan blir man arg. Förbannad. Nyfiken. Börjar rota rund. Och hitter ditt inläg.
Äntligen! „Sexual revolution“ (resurfaced)! Experiment! Nyfikenhet! Livsglädje. Adventure! Och det som skulle vara det mest självklara nuförtiden: En kvinna som satsar på att hon och andra kvinnor kan tänka och bestämma själv. Att kvinnor är – med andra ord – myndiga individer. Vuxna människor som är själv ansvariga för sina liv - i ondt och godt.
Å andra sidan: vilka moraliserande översittare! De som alltig vet bättre. Särskilt bättre än (andra) kvinnor. Varför? Jo, om man vet bättre så har man jo rätt att bestämma, härska över de stackare som „kan inte“, „vet inte“, är oskyldiga (eller syndiga) offer. Offer, som måste räddas. Också mot deras vilja. I nödfall med tvang och våld… Kan det måhända vara så att den svenska feminism har sina rötter i den goda gamla svenska protestantism? Vilken i sin tur blev blandat ihop med den goda gamla svenska statskommunism? Vilken i sin tur blev blandat ihop och översållad med en bra dos av plumpa genusteorier och sedan dumpat ned på samhället i form av en växande hög av bisarra föreskrifter och lagar? Vilket i sin tur har ledat till en växande skara av klagande kvinnoröster som måste #prataomdet? Vilket pratandet till sist blir- ahem - den enda (godkänt) form av porn som finns? Hvilken urtrist härva!
Så kan det bara inte vara. Och så är det ju inte. Inte i der riktiga livet. Varje människa är mycket mer och ibland mycket annorlunda än sina debattinlägg. Hemskare. Snällare. Nuanserade. Full av motsägelser. Därtill: Det finns motstand. I debatten. I livet. Det finns vits. Ironi. Enlightment. A sort of international alliance of freedom lovers. Inbitna individualister. Passionate thinkers. Vad bra. Det känns bättre att blir gamal när man vet att den traditionen förs vidare. Till dess.
Tack Malin, för en bra artikel. Tråkigt att höra att vänner valt att bryta kontakten med dig pga din förra artikel. Eftersom jag är man borde jag väl inte kommentera men väljer att göra det ändå. Frihet, du vet.
Jag tycker också att porrdebatten blir skev ibland. Är det så att vi i sverige har trafficking-offer som tvingas spela med i porrfilmer så är det bekymmersamt och behöver åtgärdas. Så även om filmer med dessa brottsoffer säljs i sverige. Men det är tyvärr inte det som debatten handlar om.
Jag medger att jag är lite oklar på den punkten men visst är det olagligt att sälja filmer som visar riktig våldtäkt? Trafficking och andra former av slavhandel är också olagligt. Liksom prostitution i sverige. Så, om det vore de aspekterna som utgjorde problemet så torde problemet redan vara löst alternativt handla om mer resurser till polisen.
Men så är det ju inte. I de filmer på canal plus som kvinnogrupperna går till storms mot förekommer knappast några trafficking-offer. Bara en grupp kvinnor och män som har gjort livsval som kvinnogrupperna ser ner på. Och en annan, betydligt större grupp, som väljer att köpa filmerna.
Det är ett dammigt och småsinnt moraliskt fördömande av fria människors val att spela med i respektive köpa porrfilm. Det är tragiskt att sådant fortfarande dominerar de största kvinnogrupperna i svensk politik.