Surt sa räven:-)
Eftersom i princip allt är hårdvinklat sett från ett extremt ytterlighetsperspektiv kommer Timbro aldrig att bli nöjda om dom inte själva får stå för "sans och balans". Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-18, 17:34
Utmärkt artikel!
Någon skulle säkert anmärka på att Timbro inte är oberoende, och det är förvisso sant. Men i det här fallet så utgör det en nödvändig motvikt till det som sänds i SVT och som påstås vara oberoende men i själva verket är vinklat.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-01-18, 17:39
Utmärkt artikel.
I klimatfrågan driver SVT helt ansvarslöst upp hysterin, skrämmer barnen och vilseleder lärarna
Permalänk | Anmäl
Tage Andersson, 2011-01-18, 17:52
SvT/SR har fullständigt tappat allt när det gäller förtroende. Där sitter idag en massa folk(inte journalister) som tröttar ut oss med alarmism när det gäller klimatet och feminismen. Paulo Roberto sa en vettig sak för ett tag sen till en SR reporter att han "tar avstånd från all feminism då den blivit kidnappad av Gudrun Schyman". Reportern på SR darrade på röst och då förklarade han att ni som sitter här på SR och SvT är stöpta i samma form långt ute på vänsterkanten och ni ska berätta för oss andra hur vi ska leva vårt liv.
Klimathotet i sig är bara beklagligt att de inte gör sitt jobb och granskar alla uppgifter och ny fakta. De borde få sparken allihop. Som tur finns det internet och där är det en helt annan tongång än på SvT och SR. På nätet har det gjorts X antal omröstningar med olika frågeställningar, 65-80% beroende på hur frågorna ställt ser klimathotet som en bluff eller mycket överdriven. Detta speglas inte i MSM direkt! Då alla i min närhet har samma uppfattning som mig när det gäller klimathotet så har det anmält X antal felfakta och direkt lögner som anmält till granskningsnämnden. Men gissa vad för folk som sitter där, jo deras vänner som fd. Attack och Greenpeace medlemmar. Inte direkt seriöst. Där finns en öppen och bra debatt på theclimatescam.se . Alla är välkomna, både de som tror och inte tror på klimathotet.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-01-18, 18:19
Det får heller inte glömmas att postmodernistiska organisationer som Timbro står för ett värdefritt samhälle. Målet är lägsta gemensamma nämnare.
Revisionism är att väntas från Timbro. Philip Lerulf är inget undantag. Bush och den blinda tron på avreglering bär hela ansvaret för husbubblan i USA.
En Paris Welch som jobbade som utlånare i Kalifornien skrev till de amerikanska myndigheterna i januari 2006 och varnade: "Expect fallout, expect foreclosures, expect horror stories."
Men Bushadministrationen ville inte höra talas om negativitet, än mindre reglering.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-18, 18:41
Erika#2
Du tillmäter uppenbarligen Svt mycket stor betydelse. Alla annan massmedia, både tryckt och tv-sänd, är ägd av det privata näringslivet. Och du är glad att Svt har en motvikt!
Om även Svt skulle gå Timbros ärenden, menar du att vi uppnått balans då?
Du noterar att Timbro inte är oberoende. Det är verkligen ett understatement för en högerextrem kampcell finansierad av de internationella storföretagens intresseorganisation Svenskt Näringsliv. Timbro önskar ingen balans. Dom vill få tyst på den enda motvikt dom har kvar.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-18, 18:40
Äntligen....
Äntligen någon som reagerar på den intensiva miljö/vänster aktivismen som media i allmänhet och statsmedia i synnerhet lider av.
Jag har själv utan framgång anmält inslag som varit direkt stötande i sitt ogenerade flirtande med vänstern.
Praktexempel är bl.a. moraltestet i Krister i P3 där moralfilosofen utan undantag hyllar och berömmer alla som verkar (eller uppenbart) är typiska vänster symasitörer oavsett hur moraliskt tveksamma svar de lämnar.
Om en utalat eller misstänkt höger sympasitör svarar på liknande sätt som en tidigare utfrågad vänstermäniska blir denne trots allt sågad jäms med fotknölarna.
Vid ett tillfälle lade nyheterna i P3 in hurra rop och ljud av poppande champangekorkar i samband med en rapportering om gynnsamt opinionsläge för vänstern för att senare klippa in burop när moderaterna hade en god nyhet.
P1:s klotet har är inget mer än en entusiastisk hejarklack till klimathotarlobbyn. Vid ett tillfälle gjorde de en minst sagt skrattretande sk granskning av climategate vilken till ingens förvåning kom fram till att allt gått rätt till.... hallå!!! hur god damn köpt kan man bli... naivitet kan man bara vara till en viss gräns, vad klotetredaktionen sysslar med är ren och skär propaganda, ingen granskning bara megafonpapegoja. Någon borde kolla om det finns koplingar mellan VoF, UI och klotetredaktionen jag skulle inte bli förvånad om VoF och UI infiltrerat även denna klick.
Permalänk | Anmäl
Lee Bertin, 2011-01-18, 18:42
Kom ihåg att Birgitta Dahl motionerade om att förbjuda parabolantenner. Den svenska hjälten Jan Stenbeck satte henne på plats.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-01-18, 19:48
#5 Peter H
Även Peter Schiff förutsåg bubblan.
http://www.peter-schiff.com/videos.php
Men det är inte avregleringar som ligger bakom krisen, utan tvärtom; det är government intervention som ligger bakom krisen. Dessutom förlängde och fördjupades krisen av government intervention. Om man inte bailat ur företag och försökt fixa det som var fel i grunden hade det inte blivit så farligt.
Liberala partiet:
http://liberalapartiet.se/content/den-fria-ekonomin
Mises Institute: http://mises.org/daily/3111
Wall Street Journal:
http://online.wsj.com/article/SB123414310280561945.html
Permalänk | Anmäl
Calle Kabo, 2011-01-18, 19:52
Är det inte ännu viktigare för Timbro att man får visa reklam riktad till barn i barnprogrammen?
Permalänk | Anmäl
E E, 2011-01-18, 20:01
Haha, var ska jag börja.
Du tycker inte barnen blir tillräckligt indoktrinerade att konsumera redan av miljardindustrin kallad PR?
Anyway, om vi ska vara objektiva och intresserade av att lära ut kunskap, snarare än ytlig konsumtionspropaganda, om samhället så kanske dessa ämnen även vore lämpliga (vid lämplig ålder givetvis):
* Varför vi konsumerar för konsumerandets skull.
* Varför hela vår ekonomi bygger på att producera för producerandets skull (a.k.a tillväxt).
* Hur pengar skapas och vad som ger dessa värde samt alternativa monetära system.
* För och nackdelar med förvärvsarbete.
* Varför vi arbetar för arbetandes skull.
Då menar jag att dessa frågor ska ställas direkt och rakt, inte bakom en fasad av ekonomiska fackord.
Permalänk | Anmäl
Joakim Hamrén, 2011-01-18, 20:53
Det problematiska är inte att SVT, SR och UR är starkt vinklade åsiktsmaskiner utan att de gör anspråk på att vara opartiska och fristående.
Jag glömmer aldrig när jag efter en längre vistelse i USA kom hem till Sverige (på 80-talet) och det första jag såg när jag knäppte på TV`n var ett barnprogram som hyllade Kubas dagispolitik. Jag häpnade över denna helt ogenerade hyllning till en diktator på bästa sändningstid för barnprogram.
SVT, SR och UR har under en mycket lång tid varit politiska megafoner för makten och vänster ut. Det är inte för inte som STV var ett monopol för lång tid och har en politiskt tillsatt styrelse.
Att tro att lärarna i skolan skall balansera upp denna partiskhet är knappast troligt då skolan också under lång tid varit politiserad.
Det är helt OK att vara politisk och partisk men då skall man inte framställa sig som fri och obunden. Dessutom är det klart stötande att ta ut en mottagaravgift från varje hushåll. Att Radiotjänst har beskattningsrätt måste avskaffas och istället skall Public Service finansieras direkt över statsbudgeten. Då blir kopplingen tydligare var SVT, SR och UR har sin uppdragsgivare och lojalitet. Och då kan man inte kalla sig opartisk och fri utan att bli ifrågasatta.
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-01-18, 21:03
(Off topic #10 E E Man lobbar för det. Gillar man inte som förälder reklam i barnprogrammen kan man ju alltid stänga av, valfrihet vet du ;-) Att SVT hårdvinklar brukar nassarna som skriver på flashback tycka. Som motpol om man nu anser att SVT är ett vänstervridet Public Service företag finns idag en mängd kommersiella kanaler som alternativ. Men eftersom de kommersiella TV kanalernas största drivkraft är att ge aktieägarana eller ägaren maximal utdelning på investerade pengar produceras i princip bara reklamstyrd skit. Bra och pedagogiska barn och ungdomsprogram, vetenskapsprogram, dokumentärer etc etc lyser med sin frånvaro istället satsar man på mobbnings program ala Idol som egentligen är helt sinnessjukt med tanke på allt som görs för att minska mobbningen i tex skolor, eller Paradise Hotel där siliconefördumningen för härja fritt.
Permalänk | Anmäl
Jonas Öhström, 2011-01-18, 21:12
#5
"Bush och den blinda tron på avreglering bär hela ansvaret för husbubblan i USA"
Visserligen helt off topic men så här är det...
Husbubblan har inte något över huvudtaget med någon avreglering att göra. Bubblan kommer sig dels av statlig intervention av en tidigare fungerande självreglerande banksystem. De halvstatliga bankerna Fanny Mae & Freddie Mac var de som började med subprime lån, de mer eller mindre tvingade komersiella banker sänka sina kreditkrav för att överhuvudtaget få behålla några privatkunder.
Men felet ligger inte främst hos banker utan hos FED som inte velat acceptera att marknaden haft en överkapacitet och att vägen till att justera sin egen storlek är att krympa (recession). Fed har motarbetet marknadens normala reglering med en onaturligt låg ränta vilket gjorde lånebubblan möjlig till att börja med.
Permalänk | Anmäl
Lee Bertin, 2011-01-18, 21:12
Grooming för pedofila syften är förbjudet i lag. Grooming för att göra barnen till nyttiga idioter, för statsfeminismen, för klimatalarmismen, det tycks vara i sin ordning numera.
Förr hette det att det är fult att lura barn. Är det inte det fult längre? Är det rent av jesuitiskt berömvärt?
http://www.frihetsportalen.se/2011/01/kvalitetscertifierad-grooming/
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-01-18, 22:05
Jag tycker man som förälder har ett stort ansvar här att inte låta sina barn titta på program man som förälder inte tycker är lämpliga. Just när det gäller SVT har man ju anledning att vara beredd på den här typen av program mot bakgrund av SVTs långa tradition i genren. Eller så tittar man med barnen och förklarar överdrifterna och vinklingarna. Och så reder man samtidigt ut skillnaden mellan att vara oberoende TV och att utge sig för att vara det.
Så behöver man inte åtminstone inte blir upprörd för den sakens skull.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2011-01-18, 22:35
Jag föreslår att UR kontaktar Svenskt Näringsliv, så att detta nyliberala politiska parti kan godkänna alla TV-program innan de sänds.
URs regler borde skrivas om: "Alla program ska överensstämma med Svenskt Näringslivs stadgar."
Det bästa vore om UR:s redaktioner inför varje program kontaktade Svenskt Näringslivs skolavdelning, de kan ge - precis som de gör i landets skolor - handfasta råd om lämplig information.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-01-18, 22:44
UR är helt klart inte värst på vinklingar. T.o.m. jag som är uppväxt med 70-talets kommunist-tv häpnar ibland över den oförblommerade vänsterpropaganda man kan få höra på P3 när man har otur att råka få in den kanalen.
Som vissa redan sagt hade detta inte alls varit något problem om det inte hade varit just för att SVT/SR slår sig för bröstet och hävdar att de är obundna och opartiska, och dessutom tar ut en tvångsavgift.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2011-01-19, 09:31
Men just för att värna Public Service finns Granskningsnämnden för radio och TV, som nu bytt namn till Myndigheten för radio och TV. Att ersätta den granskningsfunktion med Timbro är ingen bra idé, och vad jag kan se så har ingen av de här nämnda programmen fälls för osaklighet.
Permalänk | Anmäl
Allfons Mållgan, 2011-01-19, 09:57
Ska timbro börja påverka barnprogrammen också?
Timbro är en mörkblå organisation. De är moderater, fast utan vanliga moderaters empati. Det finns inget rum för medmänsklighet i deras åsikter utan där gäller enbart maximerad lönsamhet oavsett vem det drabbar.
Jag ska säga som jag tycker - Timbro är en av de absolut ondaste organisationer som vi har i sverige.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-01-19, 10:20
Staten är den ondaste organisationen vi har i Sverige, sen kommer i fallande ordning LO, Kommunistiska partiet, Syndikalisterna och Försvaret.
Timbro kommer först på 141:a plats.
Det fina med Timbro som gör att de hamnar relativt långt ner är att de inte förespråkar institutionaliserad stöld (skatt), åtminstone inte på den skala vi har idag. Att många tycker stöld (skatt) är bra (t.ex. Tomas Fredriksson tydligen) får stå för dem.
Permalänk | Anmäl
Niklas Wiklander, 2011-01-19, 11:30
SVT hade barnprogram som berörde utvecklingen i Afrika. Där fick man i den efterföljande debatten lära sig att Afrikaner alls inte hade några rasistiska tendenser innan Europeerna kom och lärde dem rasism. Något som resulterat i massakern i Rwanda.
Permalänk | Anmäl
Peter Jansson, 2011-01-19, 12:41
#6 Olof Lindberg ... du är en 'kul röst' som ibland kommer upp ur avgrunden bortom den yttersta vänsterkanten.
Det du skriver är ofta så hårresande tossigt att jag hoppas att dina idéer och iaf några som du bevars åt eftervärlden :-)
Och just detta menar jag i positivast möjliga anda (dina åsikter är lite för förvirrade för att jag skall uppröras över dem, och dem delar jag inte)
Men jag ser att du har fått liknande medhåll från några till på samma kant: Dr Eleph@nt, E.E., Peter H, Tomas Fredriksson, Mållgan ...
Så någon hotad särart verkar ni ännu inte vara ... och som sagt många har funnit tillflykt inom 'Public Service' där man ibland kan få inblick i den inre verksamheten ...
kul!
Permalänk | Anmäl
Jonas N, 2011-01-19, 17:49
Jonas#24
Är du medveten om att ditt inlägg inte innehåller någon som helst substans angående själva ämnet?
Hårresande tossig är inte ett begrepp jag brukar använda eftersom härskarstrategier i form av karaktärsangrepp och förminskning ligger under min värdighet.
Däremot vill jag gärna delge dig åsikten att den respekt du visar din motståndares tankeförmåga även när du ogillar hans slutledningar visar vilken respekt du har till din egen.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-19, 21:16
Olof L,
Både ja och nej. Det handlar ju (delvis) om vilka typer som funnit tillflykt i dessa skyddade miljöer. Men mest, precis som du säger, det kuriosa att sådana typer finns och tar sig på alldeles för stort allvar.
Men, och det är ju liksom det roliga som ju förstärker min poäng, att alla de uppräknade omedelbart bytte ämne och ville tömma ur sig om Timbro, och vad det är i stället. Alltså precis (som du sa) utan "någon som helst substans angående själva ämnet"
Du vet säkert redan sen förut att jag inte delar dina idéer. Jag kan inte minnas att du direkt har försökt dig på 'slutledningar', dvs konstruerat resonemang och logik. Men jag kan förstås ha missat detta. Det är varken härskarteknik eller karaktärsangrepp. Men nej, jag håller inte med, och jag ser heller inte många argument att 'förminska' ...
Din sista 'slutledning' är inte en sådan, utan mer av sådant du vill projicera. Och det blev helt fel (igen).
Olof L, missförstå mig rätt. Du verkar vara en reko typ, men det mesta du anför låter som när utopisk vänster beskriver sina idéer om 'en helt annan värld borde vara möjlig' ...
Och ja, men inte i denna värld ...
:-)
Permalänk | Anmäl
Jonas N, 2011-01-20, 00:51
En mäktig intresseorganisation som Svenskt Näringsliv är verkligen ingen lämplig aktör att granska massmedia och deras roll.
Tvärtom borde massmedia granska Svenskt Näringsliv. Det här med Prime-skandalen är bara toppen på ett isberg. En ytterst manipulativ organisation.
Intresseorganisationer och partier, av vilken sort som helst, ska inte påverka programutbudet.
Moderaterna har länge sökt angripa public service.
SVT och UR är skickliga och seriösa programmakare, moderaterna skulle älska att stänga ner hela företaget och ersätta dem med kanaler som TV3. Moderaterna vill inte ha någon oberoende granskning.
I prinicip alla massmedia är borgerliga, de söker nu hegemoni genom att söka avskaffa SVTs mer neutrala information.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-01-20, 07:04
@dr E
Nästan 100% OT.
Vad vi diskuterar är UR och viss mån SVT/SR:s progamINNEHÅLL, inte programutbud. Inte heller handlar diskussionen om vad Svenskt Näringsliv eventuellt skulle vilja se istället.
Idag på morgonen visade SVT flera gånger ett inslag om att SMHI noterat en minskning av syret i Östersjön. Det är säkert korrekt och neutral information. Men sedan kommer det märkliga. Utan vidare analys slår man fast att det beror på övergödning och klimatförändringar. Va? Vi som inte ens haft några klimatförändringar?? Det vi haft är lite varierande väder under några decennier, men inte mer än att det fortfarande faller inom vårt klimats normala vädervariationer. (Klimatförändringarna man talar om är prognoser för framtiden, inget som man konstaterat har skett. Prognoserna flyttas dessutom hela tiden fram, eftersom de prognosticerade förändringarna ännu inte visat sig.)
Hur saklig och neutral är sådan information som SVT gav tycker du?
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-01-20, 09:54
Mats Jangdal, Svenskt Näringsliv vill ju påverka programinnehållet så att det stämmer med organisationens uppfattningar om världen. Så det är ju on topic när jag diskuterar det.
Mats om du hävdar att påståenden om ant. klimatuppvärmning är osakliga så får du anmäla det till till Granskningsnämnden.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-01-20, 11:34
Arbetsgivaravgifter är inte bara "till viss del" skatt. Det är 100% skatt. En obligatorisk debitering av staten är skatt. Därtill kommer skatt i form av moms, punktskatter (ofta skyhöga - el, bensin, vin/spri, tobak). De flesta löntagare torde betala så där 60% i skatt, all included.
Så UR är ute och cyklar rejält.
Och deras "miljöprogram" sedan. Det finns i UR:s världsbild ingen hejd på hur ond människan är och hur "naturen bara förstörs".
--Ahrvid
Permalänk | Anmäl
Ahrvid Engholm, 2011-01-20, 13:10
#30
med all respekt, Ahrvid: det _finns_ ju faktiskt ingen hejd på hur ond människan är och hur naturen bara förstörs. Tyvärr.
Och det finns ingen hejd på krafterna som försöker dölja / förneka / rättfärdiga detta faktum istället för att visa vilja att diskutera och problematisera.
Dessa förnekarkrafter tycks inte bli nöjda förrän alla andra perspektiv är avdödade... vilket om de lyckades inte skulle kännas så vitaliserande för ett samhälle.
Timbro är en organisation som tar till alla möjliga och omöjliga medel för att fördjupa accepterandet av ett genomkommersialiserat och oreflekterande samhälle - och det är rätt och riktigt att denna deras onyanserade och enfaldiga syn på människan och samhället inte är det enda som finns att tillgå för vare sig barn eller vuxna när det gäller massmedieinflytande.
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-01-20, 18:06
#22 Niklas Wiklander
Då du kallar skatt för institutionaliserad stöld tillhör du något lika radikalt som en kommunist gör. Laisseiz faire, dvs nollskatts- kapitalism är ett samhällsexperiment i klass med det som Stalin utförde. Vissa har det lätt att känna sig ofria, men låt det inte gå ut över oss andra.
Skillnaden i åsikterna här mellan TIMBRO och SVT är att TIMBRO vill låta marknadsföringen utgöra all samhällsinformation så att folk kan intresseras mera av konsumtion än av sina egna liv och förmåga att göra fria val. Istället för att vara fria tänkande varelser som möts av mångfacetterad press och insikter, ska medborgaren möta tiotusentals reklambudskap dagligen, överallt.
Så att folk kan fortsätta köpa onödiga saker av olja som vi egentligen inte vill ha och som gör att vi träffar våra nära och kära ännu mindre tid under dagen. TIMBRO propsar mera än andra för marknadens diktatur och hjärntvätt. Det är, trots ett massivt motstånd i Sverige idag tillåtet med reklam riktat till barn tack vare en s.k. "anpassning till EU:s regler" som vi inte behövt göra tidigare.
"Högervänster-skalan är egentligen en cirkel med en avskärande skiljevägg. Kommunister och Nyliberaler ligger lika nära varann som mittenpartier ligger varandra. Den ene vill ha proletariatets diktatur, den andre vill ha marknadens diktatur. Både gillar makt genom manipulation."
Permalänk | Anmäl
Johan Bergqvist, 2011-01-20, 20:07
@ drE, JamesJ, Johnan b
Ämnet är inte vad timbro eller svenskt närngsliv skulle visa istället om de fick. Frågan är varför inte UTBIDLNINGS RADION, UR, kan hålla sig till fakta och sanning, utan istället presenterar inbillning som sanning?
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-01-20, 22:12
#33 Mats Jangdal
det är säkert så att från ditt extrema perspektiv är det som presenteras i UR "inbillning". Men för oss andra som inte låst fast oss i diverse konspirationsteorier om köpta klimatforskare med mera känns UR hur okontroversiellt som helst.
Du kan väl inte begära att UR ska vara ett språkrör för extremhögern, bara för att du själv hör dit?
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-01-20, 22:35
@ James J
Jag är definitivt inte extremhöger. Jag oberoende frihetlig liberal med rätt att kritisera allt och alla. Nånstans i mitten alltså, men med ett patos för fakta, sanning, rätt och frihet. Inte något märkvärdigt alls egentligen. Vad jag inte är, så är det konformistisk Det har varit min stora förvåning hela livet varför så många medmänniskor är så fega att de regelmässigt är konforma med det som tutas i dem?
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-01-21, 09:08
#35 Mats Jangdal
"Det har varit min stora förvåning hela livet varför så många medmänniskor är så fega att de regelmässigt är konforma med det som tutas i dem?"
Det du helt missar är att du är konform med en jättestor rörelse och inte alls så fri i tänkandet som du tror.
Och hittills har jag aldrig träffat på folk från extremhögern som själva anser sig höra dit - de tycker alla att de hör hemma nånstans i "mitten"... Naturligtvis därför att de anser att deras åsikter är ickeckontroversiella och självklara. Vet inte om det finns nåt bra begrepp som berättar om vad det där står för, men "brist på självkännedom" och "brister i omvärldsuppfattningen" är i alla fall åt rätt håll.
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-01-21, 09:22
@ James J
Nu börjar vi vara rejält OT om vi snöar in på att diskutera min eventuella självkännedom eller brist därpå.
Men för att göra resonemanget allmänt, så tror jag att det kan finnas avgörande skillnader i i såväl upplevd verklighet som faktisk verklighet hos de människor som upplever sig som "borgerliga" och dem som upplever sig som "vänster". Spännvidden inom respektive grupp är ganska stor.
Särksilt utmärkande för dem som betecknar sig själva med någon form av liberal är att de upplever en brist på personlig, individuell frihet. Rent av att de tvingas in i kollektiv eller förtrycks av sådana. Den känslan är inte något man skolas eller hjärntvättas in i. Tvärtom verkar det vara den enda äkta politiska övertygelse som kommer inifrån individen själv, oavsett fostran.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-01-21, 14:23
#37 Mats Jangdal
jag noterar med viss sorg i hjärtat att du inte har en aning om vad du pratar om. Till att börja med kan man vara vänster och ändå känna brist på personlig, individuell frihet. Bredda dig, mänska!
I vilket fall ska du sluta gnälla på att tevekanaler inte sprider högerpropaganda hejvilt - om du nu inte innerst inne längtar efter konformitet vill säga.
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-01-21, 14:54
@ James
Vi är nog helt oense om vem som har någon aning om vad.
Men du ska inte tala om för mig vilka åsikter jag får ha. Jag vill dessutom be dig att inte tala om för andra vilka åsikter du tror att jag har, när du uppenbarligen grovt har missuppfattat, kanske avsiktligt, vilka åsikter jag hyser.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-01-21, 16:20
mycke genusfeministisk hjärntvätt också i SVT,... som en invandrarfamilj som min har svårt att ta till oss....
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2011-03-16, 20:52
39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Surt sa räven:-)
Eftersom i princip allt är hårdvinklat sett från ett extremt ytterlighetsperspektiv kommer Timbro aldrig att bli nöjda om dom inte själva får stå för "sans och balans". Eller hur?
Utmärkt artikel!
Någon skulle säkert anmärka på att Timbro inte är oberoende, och det är förvisso sant. Men i det här fallet så utgör det en nödvändig motvikt till det som sänds i SVT och som påstås vara oberoende men i själva verket är vinklat.
Utmärkt artikel.
I klimatfrågan driver SVT helt ansvarslöst upp hysterin, skrämmer barnen och vilseleder lärarna
SvT/SR har fullständigt tappat allt när det gäller förtroende. Där sitter idag en massa folk(inte journalister) som tröttar ut oss med alarmism när det gäller klimatet och feminismen. Paulo Roberto sa en vettig sak för ett tag sen till en SR reporter att han "tar avstånd från all feminism då den blivit kidnappad av Gudrun Schyman". Reportern på SR darrade på röst och då förklarade han att ni som sitter här på SR och SvT är stöpta i samma form långt ute på vänsterkanten och ni ska berätta för oss andra hur vi ska leva vårt liv.
Klimathotet i sig är bara beklagligt att de inte gör sitt jobb och granskar alla uppgifter och ny fakta. De borde få sparken allihop. Som tur finns det internet och där är det en helt annan tongång än på SvT och SR. På nätet har det gjorts X antal omröstningar med olika frågeställningar, 65-80% beroende på hur frågorna ställt ser klimathotet som en bluff eller mycket överdriven. Detta speglas inte i MSM direkt! Då alla i min närhet har samma uppfattning som mig när det gäller klimathotet så har det anmält X antal felfakta och direkt lögner som anmält till granskningsnämnden. Men gissa vad för folk som sitter där, jo deras vänner som fd. Attack och Greenpeace medlemmar. Inte direkt seriöst. Där finns en öppen och bra debatt på theclimatescam.se . Alla är välkomna, både de som tror och inte tror på klimathotet.
Det får heller inte glömmas att postmodernistiska organisationer som Timbro står för ett värdefritt samhälle. Målet är lägsta gemensamma nämnare.
Revisionism är att väntas från Timbro. Philip Lerulf är inget undantag. Bush och den blinda tron på avreglering bär hela ansvaret för husbubblan i USA.
En Paris Welch som jobbade som utlånare i Kalifornien skrev till de amerikanska myndigheterna i januari 2006 och varnade: "Expect fallout, expect foreclosures, expect horror stories."
Men Bushadministrationen ville inte höra talas om negativitet, än mindre reglering.
Erika#2
Du tillmäter uppenbarligen Svt mycket stor betydelse. Alla annan massmedia, både tryckt och tv-sänd, är ägd av det privata näringslivet. Och du är glad att Svt har en motvikt!
Om även Svt skulle gå Timbros ärenden, menar du att vi uppnått balans då?
Du noterar att Timbro inte är oberoende. Det är verkligen ett understatement för en högerextrem kampcell finansierad av de internationella storföretagens intresseorganisation Svenskt Näringsliv. Timbro önskar ingen balans. Dom vill få tyst på den enda motvikt dom har kvar.
Äntligen....
Äntligen någon som reagerar på den intensiva miljö/vänster aktivismen som media i allmänhet och statsmedia i synnerhet lider av.
Jag har själv utan framgång anmält inslag som varit direkt stötande i sitt ogenerade flirtande med vänstern.
Praktexempel är bl.a. moraltestet i Krister i P3 där moralfilosofen utan undantag hyllar och berömmer alla som verkar (eller uppenbart) är typiska vänster symasitörer oavsett hur moraliskt tveksamma svar de lämnar.
Om en utalat eller misstänkt höger sympasitör svarar på liknande sätt som en tidigare utfrågad vänstermäniska blir denne trots allt sågad jäms med fotknölarna.
Vid ett tillfälle lade nyheterna i P3 in hurra rop och ljud av poppande champangekorkar i samband med en rapportering om gynnsamt opinionsläge för vänstern för att senare klippa in burop när moderaterna hade en god nyhet.
P1:s klotet har är inget mer än en entusiastisk hejarklack till klimathotarlobbyn. Vid ett tillfälle gjorde de en minst sagt skrattretande sk granskning av climategate vilken till ingens förvåning kom fram till att allt gått rätt till.... hallå!!! hur god damn köpt kan man bli... naivitet kan man bara vara till en viss gräns, vad klotetredaktionen sysslar med är ren och skär propaganda, ingen granskning bara megafonpapegoja. Någon borde kolla om det finns koplingar mellan VoF, UI och klotetredaktionen jag skulle inte bli förvånad om VoF och UI infiltrerat även denna klick.
Kom ihåg att Birgitta Dahl motionerade om att förbjuda parabolantenner. Den svenska hjälten Jan Stenbeck satte henne på plats.
#5 Peter H
Även Peter Schiff förutsåg bubblan.
http://www.peter-schiff.com/videos.php
Men det är inte avregleringar som ligger bakom krisen, utan tvärtom; det är government intervention som ligger bakom krisen. Dessutom förlängde och fördjupades krisen av government intervention. Om man inte bailat ur företag och försökt fixa det som var fel i grunden hade det inte blivit så farligt.
Liberala partiet:
http://liberalapartiet.se/content/den-fria-ekonomin
Mises Institute: http://mises.org/daily/3111
Wall Street Journal:
http://online.wsj.com/article/SB123414310280561945.html
Är det inte ännu viktigare för Timbro att man får visa reklam riktad till barn i barnprogrammen?
Haha, var ska jag börja.
Du tycker inte barnen blir tillräckligt indoktrinerade att konsumera redan av miljardindustrin kallad PR?
Anyway, om vi ska vara objektiva och intresserade av att lära ut kunskap, snarare än ytlig konsumtionspropaganda, om samhället så kanske dessa ämnen även vore lämpliga (vid lämplig ålder givetvis):
* Varför vi konsumerar för konsumerandets skull.
* Varför hela vår ekonomi bygger på att producera för producerandets skull (a.k.a tillväxt).
* Hur pengar skapas och vad som ger dessa värde samt alternativa monetära system.
* För och nackdelar med förvärvsarbete.
* Varför vi arbetar för arbetandes skull.
Då menar jag att dessa frågor ska ställas direkt och rakt, inte bakom en fasad av ekonomiska fackord.
Det problematiska är inte att SVT, SR och UR är starkt vinklade åsiktsmaskiner utan att de gör anspråk på att vara opartiska och fristående.
Jag glömmer aldrig när jag efter en längre vistelse i USA kom hem till Sverige (på 80-talet) och det första jag såg när jag knäppte på TV`n var ett barnprogram som hyllade Kubas dagispolitik. Jag häpnade över denna helt ogenerade hyllning till en diktator på bästa sändningstid för barnprogram.
SVT, SR och UR har under en mycket lång tid varit politiska megafoner för makten och vänster ut. Det är inte för inte som STV var ett monopol för lång tid och har en politiskt tillsatt styrelse.
Att tro att lärarna i skolan skall balansera upp denna partiskhet är knappast troligt då skolan också under lång tid varit politiserad.
Det är helt OK att vara politisk och partisk men då skall man inte framställa sig som fri och obunden. Dessutom är det klart stötande att ta ut en mottagaravgift från varje hushåll. Att Radiotjänst har beskattningsrätt måste avskaffas och istället skall Public Service finansieras direkt över statsbudgeten. Då blir kopplingen tydligare var SVT, SR och UR har sin uppdragsgivare och lojalitet. Och då kan man inte kalla sig opartisk och fri utan att bli ifrågasatta.
(Off topic #10 E E Man lobbar för det. Gillar man inte som förälder reklam i barnprogrammen kan man ju alltid stänga av, valfrihet vet du ;-) Att SVT hårdvinklar brukar nassarna som skriver på flashback tycka. Som motpol om man nu anser att SVT är ett vänstervridet Public Service företag finns idag en mängd kommersiella kanaler som alternativ. Men eftersom de kommersiella TV kanalernas största drivkraft är att ge aktieägarana eller ägaren maximal utdelning på investerade pengar produceras i princip bara reklamstyrd skit. Bra och pedagogiska barn och ungdomsprogram, vetenskapsprogram, dokumentärer etc etc lyser med sin frånvaro istället satsar man på mobbnings program ala Idol som egentligen är helt sinnessjukt med tanke på allt som görs för att minska mobbningen i tex skolor, eller Paradise Hotel där siliconefördumningen för härja fritt.
#5
"Bush och den blinda tron på avreglering bär hela ansvaret för husbubblan i USA"
Visserligen helt off topic men så här är det...
Husbubblan har inte något över huvudtaget med någon avreglering att göra. Bubblan kommer sig dels av statlig intervention av en tidigare fungerande självreglerande banksystem. De halvstatliga bankerna Fanny Mae & Freddie Mac var de som började med subprime lån, de mer eller mindre tvingade komersiella banker sänka sina kreditkrav för att överhuvudtaget få behålla några privatkunder.
Men felet ligger inte främst hos banker utan hos FED som inte velat acceptera att marknaden haft en överkapacitet och att vägen till att justera sin egen storlek är att krympa (recession). Fed har motarbetet marknadens normala reglering med en onaturligt låg ränta vilket gjorde lånebubblan möjlig till att börja med.
Grooming för pedofila syften är förbjudet i lag. Grooming för att göra barnen till nyttiga idioter, för statsfeminismen, för klimatalarmismen, det tycks vara i sin ordning numera.
Förr hette det att det är fult att lura barn. Är det inte det fult längre? Är det rent av jesuitiskt berömvärt?
http://www.frihetsportalen.se/2011/01/kvalitetscertifierad-grooming/
Jag tycker man som förälder har ett stort ansvar här att inte låta sina barn titta på program man som förälder inte tycker är lämpliga. Just när det gäller SVT har man ju anledning att vara beredd på den här typen av program mot bakgrund av SVTs långa tradition i genren. Eller så tittar man med barnen och förklarar överdrifterna och vinklingarna. Och så reder man samtidigt ut skillnaden mellan att vara oberoende TV och att utge sig för att vara det.
Så behöver man inte åtminstone inte blir upprörd för den sakens skull.
Jag föreslår att UR kontaktar Svenskt Näringsliv, så att detta nyliberala politiska parti kan godkänna alla TV-program innan de sänds.
URs regler borde skrivas om: "Alla program ska överensstämma med Svenskt Näringslivs stadgar."
Det bästa vore om UR:s redaktioner inför varje program kontaktade Svenskt Näringslivs skolavdelning, de kan ge - precis som de gör i landets skolor - handfasta råd om lämplig information.
UR är helt klart inte värst på vinklingar. T.o.m. jag som är uppväxt med 70-talets kommunist-tv häpnar ibland över den oförblommerade vänsterpropaganda man kan få höra på P3 när man har otur att råka få in den kanalen.
Som vissa redan sagt hade detta inte alls varit något problem om det inte hade varit just för att SVT/SR slår sig för bröstet och hävdar att de är obundna och opartiska, och dessutom tar ut en tvångsavgift.
Men just för att värna Public Service finns Granskningsnämnden för radio och TV, som nu bytt namn till Myndigheten för radio och TV. Att ersätta den granskningsfunktion med Timbro är ingen bra idé, och vad jag kan se så har ingen av de här nämnda programmen fälls för osaklighet.
Ska timbro börja påverka barnprogrammen också?
Timbro är en mörkblå organisation. De är moderater, fast utan vanliga moderaters empati. Det finns inget rum för medmänsklighet i deras åsikter utan där gäller enbart maximerad lönsamhet oavsett vem det drabbar.
Jag ska säga som jag tycker - Timbro är en av de absolut ondaste organisationer som vi har i sverige.
Staten är den ondaste organisationen vi har i Sverige, sen kommer i fallande ordning LO, Kommunistiska partiet, Syndikalisterna och Försvaret.
Timbro kommer först på 141:a plats.
Det fina med Timbro som gör att de hamnar relativt långt ner är att de inte förespråkar institutionaliserad stöld (skatt), åtminstone inte på den skala vi har idag. Att många tycker stöld (skatt) är bra (t.ex. Tomas Fredriksson tydligen) får stå för dem.
SVT hade barnprogram som berörde utvecklingen i Afrika. Där fick man i den efterföljande debatten lära sig att Afrikaner alls inte hade några rasistiska tendenser innan Europeerna kom och lärde dem rasism. Något som resulterat i massakern i Rwanda.
#6 Olof Lindberg ... du är en 'kul röst' som ibland kommer upp ur avgrunden bortom den yttersta vänsterkanten.
Det du skriver är ofta så hårresande tossigt att jag hoppas att dina idéer och iaf några som du bevars åt eftervärlden :-)
Och just detta menar jag i positivast möjliga anda (dina åsikter är lite för förvirrade för att jag skall uppröras över dem, och dem delar jag inte)
Men jag ser att du har fått liknande medhåll från några till på samma kant: Dr Eleph@nt, E.E., Peter H, Tomas Fredriksson, Mållgan ...
Så någon hotad särart verkar ni ännu inte vara ... och som sagt många har funnit tillflykt inom 'Public Service' där man ibland kan få inblick i den inre verksamheten ...
kul!
Jonas#24
Är du medveten om att ditt inlägg inte innehåller någon som helst substans angående själva ämnet?
Hårresande tossig är inte ett begrepp jag brukar använda eftersom härskarstrategier i form av karaktärsangrepp och förminskning ligger under min värdighet.
Däremot vill jag gärna delge dig åsikten att den respekt du visar din motståndares tankeförmåga även när du ogillar hans slutledningar visar vilken respekt du har till din egen.
Olof L,
Både ja och nej. Det handlar ju (delvis) om vilka typer som funnit tillflykt i dessa skyddade miljöer. Men mest, precis som du säger, det kuriosa att sådana typer finns och tar sig på alldeles för stort allvar.
Men, och det är ju liksom det roliga som ju förstärker min poäng, att alla de uppräknade omedelbart bytte ämne och ville tömma ur sig om Timbro, och vad det är i stället. Alltså precis (som du sa) utan "någon som helst substans angående själva ämnet"
Du vet säkert redan sen förut att jag inte delar dina idéer. Jag kan inte minnas att du direkt har försökt dig på 'slutledningar', dvs konstruerat resonemang och logik. Men jag kan förstås ha missat detta. Det är varken härskarteknik eller karaktärsangrepp. Men nej, jag håller inte med, och jag ser heller inte många argument att 'förminska' ...
Din sista 'slutledning' är inte en sådan, utan mer av sådant du vill projicera. Och det blev helt fel (igen).
Olof L, missförstå mig rätt. Du verkar vara en reko typ, men det mesta du anför låter som när utopisk vänster beskriver sina idéer om 'en helt annan värld borde vara möjlig' ...
Och ja, men inte i denna värld ...
:-)
En mäktig intresseorganisation som Svenskt Näringsliv är verkligen ingen lämplig aktör att granska massmedia och deras roll.
Tvärtom borde massmedia granska Svenskt Näringsliv. Det här med Prime-skandalen är bara toppen på ett isberg. En ytterst manipulativ organisation.
Intresseorganisationer och partier, av vilken sort som helst, ska inte påverka programutbudet.
Moderaterna har länge sökt angripa public service.
SVT och UR är skickliga och seriösa programmakare, moderaterna skulle älska att stänga ner hela företaget och ersätta dem med kanaler som TV3. Moderaterna vill inte ha någon oberoende granskning.
I prinicip alla massmedia är borgerliga, de söker nu hegemoni genom att söka avskaffa SVTs mer neutrala information.
@dr E
Nästan 100% OT.
Vad vi diskuterar är UR och viss mån SVT/SR:s progamINNEHÅLL, inte programutbud. Inte heller handlar diskussionen om vad Svenskt Näringsliv eventuellt skulle vilja se istället.
Idag på morgonen visade SVT flera gånger ett inslag om att SMHI noterat en minskning av syret i Östersjön. Det är säkert korrekt och neutral information. Men sedan kommer det märkliga. Utan vidare analys slår man fast att det beror på övergödning och klimatförändringar. Va? Vi som inte ens haft några klimatförändringar?? Det vi haft är lite varierande väder under några decennier, men inte mer än att det fortfarande faller inom vårt klimats normala vädervariationer. (Klimatförändringarna man talar om är prognoser för framtiden, inget som man konstaterat har skett. Prognoserna flyttas dessutom hela tiden fram, eftersom de prognosticerade förändringarna ännu inte visat sig.)
Hur saklig och neutral är sådan information som SVT gav tycker du?
Mats Jangdal, Svenskt Näringsliv vill ju påverka programinnehållet så att det stämmer med organisationens uppfattningar om världen. Så det är ju on topic när jag diskuterar det.
Mats om du hävdar att påståenden om ant. klimatuppvärmning är osakliga så får du anmäla det till till Granskningsnämnden.
Arbetsgivaravgifter är inte bara "till viss del" skatt. Det är 100% skatt. En obligatorisk debitering av staten är skatt. Därtill kommer skatt i form av moms, punktskatter (ofta skyhöga - el, bensin, vin/spri, tobak). De flesta löntagare torde betala så där 60% i skatt, all included.
Så UR är ute och cyklar rejält.
Och deras "miljöprogram" sedan. Det finns i UR:s världsbild ingen hejd på hur ond människan är och hur "naturen bara förstörs".
--Ahrvid
#30
med all respekt, Ahrvid: det _finns_ ju faktiskt ingen hejd på hur ond människan är och hur naturen bara förstörs. Tyvärr.
Och det finns ingen hejd på krafterna som försöker dölja / förneka / rättfärdiga detta faktum istället för att visa vilja att diskutera och problematisera.
Dessa förnekarkrafter tycks inte bli nöjda förrän alla andra perspektiv är avdödade... vilket om de lyckades inte skulle kännas så vitaliserande för ett samhälle.
Timbro är en organisation som tar till alla möjliga och omöjliga medel för att fördjupa accepterandet av ett genomkommersialiserat och oreflekterande samhälle - och det är rätt och riktigt att denna deras onyanserade och enfaldiga syn på människan och samhället inte är det enda som finns att tillgå för vare sig barn eller vuxna när det gäller massmedieinflytande.
#22 Niklas Wiklander
Då du kallar skatt för institutionaliserad stöld tillhör du något lika radikalt som en kommunist gör. Laisseiz faire, dvs nollskatts- kapitalism är ett samhällsexperiment i klass med det som Stalin utförde. Vissa har det lätt att känna sig ofria, men låt det inte gå ut över oss andra.
Skillnaden i åsikterna här mellan TIMBRO och SVT är att TIMBRO vill låta marknadsföringen utgöra all samhällsinformation så att folk kan intresseras mera av konsumtion än av sina egna liv och förmåga att göra fria val. Istället för att vara fria tänkande varelser som möts av mångfacetterad press och insikter, ska medborgaren möta tiotusentals reklambudskap dagligen, överallt.
Så att folk kan fortsätta köpa onödiga saker av olja som vi egentligen inte vill ha och som gör att vi träffar våra nära och kära ännu mindre tid under dagen. TIMBRO propsar mera än andra för marknadens diktatur och hjärntvätt. Det är, trots ett massivt motstånd i Sverige idag tillåtet med reklam riktat till barn tack vare en s.k. "anpassning till EU:s regler" som vi inte behövt göra tidigare.
"Högervänster-skalan är egentligen en cirkel med en avskärande skiljevägg. Kommunister och Nyliberaler ligger lika nära varann som mittenpartier ligger varandra. Den ene vill ha proletariatets diktatur, den andre vill ha marknadens diktatur. Både gillar makt genom manipulation."
@ drE, JamesJ, Johnan b
Ämnet är inte vad timbro eller svenskt närngsliv skulle visa istället om de fick. Frågan är varför inte UTBIDLNINGS RADION, UR, kan hålla sig till fakta och sanning, utan istället presenterar inbillning som sanning?
#33 Mats Jangdal
det är säkert så att från ditt extrema perspektiv är det som presenteras i UR "inbillning". Men för oss andra som inte låst fast oss i diverse konspirationsteorier om köpta klimatforskare med mera känns UR hur okontroversiellt som helst.
Du kan väl inte begära att UR ska vara ett språkrör för extremhögern, bara för att du själv hör dit?
@ James J
Jag är definitivt inte extremhöger. Jag oberoende frihetlig liberal med rätt att kritisera allt och alla. Nånstans i mitten alltså, men med ett patos för fakta, sanning, rätt och frihet. Inte något märkvärdigt alls egentligen. Vad jag inte är, så är det konformistisk Det har varit min stora förvåning hela livet varför så många medmänniskor är så fega att de regelmässigt är konforma med det som tutas i dem?
#35 Mats Jangdal
"Det har varit min stora förvåning hela livet varför så många medmänniskor är så fega att de regelmässigt är konforma med det som tutas i dem?"
Det du helt missar är att du är konform med en jättestor rörelse och inte alls så fri i tänkandet som du tror.
Och hittills har jag aldrig träffat på folk från extremhögern som själva anser sig höra dit - de tycker alla att de hör hemma nånstans i "mitten"... Naturligtvis därför att de anser att deras åsikter är ickeckontroversiella och självklara. Vet inte om det finns nåt bra begrepp som berättar om vad det där står för, men "brist på självkännedom" och "brister i omvärldsuppfattningen" är i alla fall åt rätt håll.
@ James J
Nu börjar vi vara rejält OT om vi snöar in på att diskutera min eventuella självkännedom eller brist därpå.
Men för att göra resonemanget allmänt, så tror jag att det kan finnas avgörande skillnader i i såväl upplevd verklighet som faktisk verklighet hos de människor som upplever sig som "borgerliga" och dem som upplever sig som "vänster". Spännvidden inom respektive grupp är ganska stor.
Särksilt utmärkande för dem som betecknar sig själva med någon form av liberal är att de upplever en brist på personlig, individuell frihet. Rent av att de tvingas in i kollektiv eller förtrycks av sådana. Den känslan är inte något man skolas eller hjärntvättas in i. Tvärtom verkar det vara den enda äkta politiska övertygelse som kommer inifrån individen själv, oavsett fostran.
#37 Mats Jangdal
jag noterar med viss sorg i hjärtat att du inte har en aning om vad du pratar om. Till att börja med kan man vara vänster och ändå känna brist på personlig, individuell frihet. Bredda dig, mänska!
I vilket fall ska du sluta gnälla på att tevekanaler inte sprider högerpropaganda hejvilt - om du nu inte innerst inne längtar efter konformitet vill säga.
@ James
Vi är nog helt oense om vem som har någon aning om vad.
Men du ska inte tala om för mig vilka åsikter jag får ha. Jag vill dessutom be dig att inte tala om för andra vilka åsikter du tror att jag har, när du uppenbarligen grovt har missuppfattat, kanske avsiktligt, vilka åsikter jag hyser.
mycke genusfeministisk hjärntvätt också i SVT,... som en invandrarfamilj som min har svårt att ta till oss....