#1 Anders C
För att Vänstern har klara antisemitiska tendenser. Att de är överallt nu är för att partiet har börjat processen av förnyelse och det innebär att den som inte hörs förlorar sin plats och de verkar vilja ha sina jobb kvar så klart. "Under det kapitalistiska oket" det lär vara bra pengar har jag hört. :-)
Permalänk | Anmäl
George Corro, 2011-01-17, 17:35
Ida Gabrielsson tar upp enskilda fall som naturligtvis är upprörande. Men auktoritära religioner som kristendom och islam måste kritiseras och deras sanningshalt måste ifrågasättas utan att de troende tar fram offerkortet.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-17, 18:17
Ida Gabrielsson
Bär du idag ditt klädesplagg utifrån soldaritet med muslimer som du
anser vara en grupp utsatt för islamofobiskt hat?
Eller bär du denna klädedräkt utifrån en äkta religiös övertygelse?
Jag förstår inte om du skriver utifrån din egen upplevelse som praktiserande muslim eller om du talar "åt`" muslimer som grupp?
Jag upplever nämligen ditt inlägg som just ett sådant "att tala åt en utsatt grupp" inlägg.
Men jag kan ha helt fel och skulle då uppskatta om du kunde vara vänlig att klargöra detta.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2011-01-17, 18:18
Det är oerhört olyckligt att en ensam kvinna utsätts för trakasserier oavsett hennes religion.
Alla har rätt att ha en privat tro. Även på saker som vi andra tycker är både konstiga och felaktiga.
Vad Ida däremot glömmer är att de flesta muslimska kvinnor (inte bara i arabvärlden utan även i Sverige år 2011!) trakasseras av just muslimska män. Se dig om i förorterna Ida, lyssna på de tjejer som mordhotas (de kan fortfarande tala tillskillnad från sina systrar som råkat ramla från en balkong...) för att de inte vill bli bortgifta mot sin vilja.
Att jag som företagare aldrig skulle anställa en kvinna i hijab beror på att jag vet nog mycket för att inte vilja förknippa mitt företag med en misogyn och homofobisk ideologi. precis på samma sätt som jag inte skulle anställa en person som kommer till anställningsintervju i en t-shirt med ett hakkors eller "hammaren & skäran" på.
I Idas värld så skulle jag naturligtvis åklagas för rasism trots att valen "islam, nazism, kommunism" inte har något med ras att göra ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-17, 18:19
Varför har vår rädsla för muslimer tappat proportionerna? Kvinnan som försökte spränga kommunhuset i Sveg med två gasoltuber för ett par veckor sedan fick nästan inga rubriker alls. Risken för allmänheten var densamma.
Ingen kastar sten på katolska nunnor. Provokationen mot vår moderna livsstil och kvinnans frigörelse är väl densamma som från den som bär burka?
Massmedia har ingen drivkraft att ge händelser proportioner men däremot att skapa sensationer. Jag tror att det är så enkelt.
Det är faktiskt inte ovanligt att man hör svenska läskunniga människor som på allvar tror att religionen kan vinna mark igen.
Lugn, den har bara dödsryckningar.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-17, 18:22
Påminn mig, vad är straffet för att lämna islam nu igen? Jag är så glömsk och behöver din hjälp Ida?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-01-17, 18:23
#6 Leif D: Jaså "muslimer tänker inte så". Är man muslim, är man enligt dig respektlös av naturen. Det är just detta som är islamofobi. Man påstår allt möjligt negativt om alla "muslimer" - det är inte alls samma som en saklig kritik av religionen Islam.
Du kanske uppfattar det som en "mycket provocerande förolämpning" med burka, det betyder inte att "många" uppfattar det likadant.
En nazibindel är en politisk demonstration till stöd för folkmord, inte ett klädesplagg som hör till en kulturell sedvänja (vad man än tycker om den sedvänjan). Nazibindel är i så fall snarare jämförbart med att ha på sig en t-shirt med Bin Ladin.
#3 George Corro: När man undersökt utbredningen av antisemitiska åsikter bland gymnasieelever, var det minst bland de som sympatiserade med V och MP, mest bland de som sympatiserade med SD.
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2011-01-17, 18:51
Jon#13
Jag vet inte vilken undersökning du hänvisar till men den stämmer med min erfarenhet.
Den stämmer också med min uppfattning att Israelkritik och antisemitism är varandras motsats. Antirasister är kritiska mot israel men SD har aktivt samarbete med företrädare för bosättare på västbanken. Rasister förstår varandra.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-17, 19:08
Du bär ett plagg som är ämnat att förtrycka kvinnor. Det får du gärna göra, men förvänta dig inte att bli tagen på allvar.
Det börjar förresten bli liiiite tröttsamt, men det finns inget som heter "islamofobi".
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-01-17, 19:08
Ida, om du har schalen bara som en plojgrej eller för att det är häftigt vill jag säga, väx upp för sjutton!
Om du har schalen för att du har konverterat till islam vill jag fråga, är du medveten om vad islam är?
Har du en aning om vad sharialagar innebär?
Stenkastning i den utsträckning den förekommer idag, mot poliser, brandmän, brevbärare och snöskottare, var ett okänt fenomen för 30 år sedan. Det är ett multikulti-fenomen.
Att polisen har lagt ner ärendet är helt i linje med att alla "små"-ärenden läggs ner.
Cykelstölder, villainbrott, ungdomsrån och sexuella trakasserier.
Många av dessa begås av muslimer (våldtäkt 78 %) och offren är oftast s.k. "pursvenskar".
Din sista mening: "Vill vi på allvar tala om säkerhet och försvar, så måste vi skifta perspektiv och se vilka som idag lever under hot."
Jag håller med till 100 procent, men om vilka som lever under hot har vi nog olika åsikt.
Permalänk | Anmäl
Walker van Tomen, 2011-01-17, 19:09
Att jag tycker illa om nazism och kommunism betyder inte att jag har fobi för dessa ideologier. Jag har satt mej in i ideologierna och studerat följdverkningarna av dem och därefter kommit fram till att jag tycker illa om dem. Samma sak gäller för islam och nägon fobi föreligger alltså inte. Bara ett normalt avtåndstagande. Jag tycker även hjärtligt illa om bilmärket Renault, men inte heller för detta
behöver jag diagnosen fobi.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-01-17, 19:32
#18 Walker van Tomen,
"Cykelstölder, villainbrott, ungdomsrån och sexuella trakasserier.
Många av dessa begås av muslimer (våldtäkt 78 %) och offren är oftast s.k. "pursvenskar". "
Ett sådant påstående kräver faktiskt en källhänvisning.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-17, 19:36
Det är hemskt att utsättas för oprovocerat och nedsättande behandling, oavsett anledning och exemplen som tas upp är naturligtvis helt förkastliga. Jag tror att det finns många i Sverige som inte vill se ett ökat religiöst inflytande på någon nivå ALLS i samhället. Inte från kristendomen och inte från islam och de ser nu att vi får en allt större grupp som har värderingar som vi i Sverige länge har sett vara på tillbakagång (och som vi är GLADA för att de varit på tillbakagång). De människor som på allvar för resonemang kring att man måste leva som det står i bibeln och att något är sant för att det är guds påbud har i årtionden betraktats som lite knäppa (som t.ex. knutby-klubben, Jehovas vittnen och så vidare). Nu ökar gruppen religiösa i samhället i och med att Islam växer och det skapar motsättningar. De som alltid sett människor som på allvar tror på jungfrufödsel som lite knäppa ser även de som på allvar tror att man måste leva enligt koranen som lite knäppa av samma anledning, ingen skillnad!
Personligen tycker jag ingen ska behöva utstå övergrepp av den typen som beskrivs i artikeln men jag tänker tusan i mig kämpa med näbbar och klor för att det aldrig kommer att bli acceptabelt att svära sig fri från våra demokratiska lagar, regler och värderingar genom att hänvisa till religion. Sverige är ett sekluärt land. Vi ska inte ta hänsyn till religion. Alls.
Sedan får var och en ha sin personliga tro. Lika mycket som att islamofobin är ett hot mot säkerheten (vilket nog är sant) så är den ökade religiositieten ett lika stort hot.
Permalänk | Anmäl
Marie Bengtsdotter, 2011-01-17, 19:41
I Iran piskas kvinnor av Religiösa polisen om de inte har sina hucklor på sig. Ida tar på sig sin alldeles frivilligt. Hon tar frivilligt på sig symbolen för ett kvinnoförtryck miljoner kvinnor lider under. Jag undrar om hon egentligen förstår vad hon gör.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2011-01-17, 19:41
@#22 Tage Sundin, det du måste tänka på och förstå är hon har aldrig varit i närheten av verkligheten där sådan utstyrsel krävs, annars åker du in i finkan.
Hon ser det som en utklädning som hon gjorde i mammas kläder när hon var lite mindre, det var så mysigt.
Att förstå konsekvenserna av sitt handlande är inget krav för dessa romantiker. Jag har varit i Iran, jag vet vad kvinnorna där säger om hennes utstyrsel, de är inte nådiga med sådana som IDA.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-01-17, 20:00
Stygga Svenskar ..D E T Ä R V Å R A T F E L ...Vi måste göra mer för att tillmötesgå Mohamed och få honom att trivas i Sverige ..Vi måste höja bidragen, bygga fler mosker, lyssna mer och bidra mer till hemspråksundervisning.
Mohamed lever i utanförskap, Samhället ställer inte upp för honom och lyssnar inte tillräckligt.
Mohamed blir dessutom kränkt av våra seder och bruk tex Julsavslutningar på skolor och skinkan på bordet".
Vi? Svenskar borde skämmas..!! Eller??
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-01-17, 20:02
Jag bara väntar på kommentarer ifrån media att dom som kastade stenarna behöver en ny fritidsgård, eller att dom är socialt utstötta. Ja dom kanske rent av är diskriminerade och tar ut sin vrede på detta vis...
Permalänk | Anmäl
Daniel_A, 2011-01-17, 20:06
Sorry Charlie Darwin, jag mindes fel. Det var inte 78 procent, det var 85 procent!
Ann-Christine Hjelm, doktor i juridik och universitetslektor vid Karlstads universitet, har på uppdrag av Brottsoffermyndigheten undersökt samtliga domar för våldsbrott under 2002 i Svea hovrätt.
Ann-Christine Hjelm fann en mycket stor överrepresentation av invandrare bland gärningsmännen. Av de dömda våldtäktsmännen var 85 procent utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar.
Ann-Christine Hjelm:
Är kulturgenererad brottlighet myt eller verklighet?
Karlstad University Press 2006.
Permalänk | Anmäl
Walker van Tomen, 2011-01-17, 20:10
#13 Jon Weman
Berätta det för Aftonbladet Kultur, som är väl...Vänster? plus all vänster media.
Permalänk | Anmäl
George Corro, 2011-01-17, 20:14
Islamofobimånglandet hotar också säkerhetsläget. Naturligtvis ska ingen behöva utsättas för vare sig våld eller glåpord bara för att man är muslim, men det tycks i vänsterkrestar finnas ett behov av att öka den polasiering som man säger sig kämpa emot. I muslimska länder kastar fler och fler kvinnor sina hijab eftersom de ser den som en symbol för kvinnoförtryck. Var nyss i Marocko och där gick kanske lite mindre än hälften utan. Moderna värderingar är förenliga med islam men kulturrelativisterna vill skapa acceptans för medeltida värderingar som inte hör hemma i ett modernt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-01-17, 20:15
I Landskrona blev en gammal dam ihjälslagen. Är det någon som tvekar till att mördaren skulle ha visat mer hänsyn och repekt om damen i fråga burit huckle??
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-01-17, 20:20
Ida Gabrielsson,
Vänsterns enda målsättning är att skapa kaos i landet så att er älskade revolution kan genomföras. Därav detta vurmande för massinvandringen.
I er kommuniststat kommer Mohameds moskeer att rivas och Imanerna skickas till arbetsläger, fängelserna kommer att fyllas med meningsmotståndare.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-01-17, 20:26
#16 Peter Nordquist: "Det är väl ingen som tvivlar på att antisemitismen är störst bland V, MP och muslimer?"
Nej, det är helt enkelt inte så.
"Så här ser resultatet ut (högre index betyder mer antisemitiska åsikter):
1) Miljöpartiet : 0,62
2) Vänsterpartiet : 0,63
3) Folkpartiet : 0,83
4) Socialdemokraterna : 0,89
5) Centerpartiet : 0,90
6) Kristdemokraterna : 0,90
7) Moderaterna : 1,10
8) Sverigedemokraterna : 2,15"
http://biologyandpolitics.blogspot.com/2007/11/antisemitism-p-hger-vnste...
som hänvisar till denna rapport:
http://www.levandehistoria.se/files/intoleransrapporten.pdf
#17 Manur Huse, islamofobi finns visst som begrepp. Det är precis det som flera av kommentatorerna här sysslar med: att tala om "muslimer" som en enhetlig grupp med bestämda (negativa) egenskaper.
Det är inte samma sak som kritik av religionen Islam, än mindre kritik av islamism.
#18 Walker van Tomen
"Att polisen har lagt ner ärendet är helt i linje med att alla "små"-ärenden läggs ner."
Det är ingen enskild händelse det här, utan dagliga trakasserier under flera månaders tid, och det kallar du för ett småärende? Tycker du att det är ett småärende att de kastat sten mot ett 6-årigt barn?
#22 Tage Sundin. Slöjtvång är en form av förtryck. Om en kvinna som faktiskt vill bära slöja (vad man än tycker om det) inte kan det, för att det är förbjudet eller för att hon blir trakasserad, är det en annan form av förtryck.
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2011-01-17, 20:27
Det är vackert Ida, men var är vänstern och feministerna och kämpar för flickor som blir bortgifta inom samma religion?
Det är väldigt vanligt i Malmö med tvångsgifte mellan årskurs 8 och 9. Många gånger sker det utomlands men även av lokala imamer. Det händer att flickor är så unga som 13 år och den yngsta flickan som Malmö stad känt till var 12 år då hon bortgiftes och hon var 13 år då hon fick sitt första barn.
I Sverige!
Malmö Stad och skola kände till det!
Vem hjälper henne och hennes medsystrar? Känns som om det finns viktigare saker att fokusera på just nu än att ta sympatier för slöjor...
ps. kan tillägga att i Norge polisanmäldes föräldrarna till en väldigt ung flicka som var utsatt för tvångsgifte och hon omhändertogs av de sociala myndigheterna.
Permalänk | Anmäl
Cc Löfqvist, 2011-01-17, 20:31
#26 Walker van Tomen,
"Ann-Christine Hjelm fann en mycket stor överrepresentation av invandrare bland gärningsmännen. Av de dömda våldtäktsmännen var 85 procent utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar."
Oavsett siffran så talade du i ditt förra inlägg om "muslimer" och nu om "utlandsfödda". Det är skillnad. Jag är själv "utlandsfödd", men skulle jag begå ett brott skulle jag inte kunna legitimera brotten med någon religion, kultur eller skylla det på dålig integration.Om de 85% du nämner skulle använda sin religion som förklaring skulle det vara en annan sak.
Nyss såg jag ett Rapportinslag om ett par föräldrar som systematiskt misshandlade sina barn. De var tydligen kristna fundamentalister. Den misshandelsdömde fadern talade utmärkt svenska och försökte försvara sina handlingar med hänvisning till Bibeln. Skulle de frikännas i en högre instans skulle jag bli mörkrädd på riktigt.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-17, 20:39
Inte nånstans skriver Ida VARFÖR hon täcker håret
Det religösa påbudet för muslimska kvinnor är att TÄCKA håret!!
Ida visar vad vänstern vill med Sverige! Sverige ska bli islamskt!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 20:56
Den mest täckande slöjan har Ida Gabrielsson svept inombords runt sitt förnuft och sans, rim och reson.
Hur många judar måste fly, ifrån muslimska trakasserier i Malmö, innan vänsterextremisterna vaknar?
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2011-01-17, 20:57
#28 Ulf Carlsson, det är skillnad på att kvinnor FRIVILLIGT tar av sig slöjan, och att kvinnor TVINGAS göra det antingen för lagstiftning eller trakasserier. Det sistnämnda ser inte jag som något framsteg för jämställdhet.
#32 Cc Löfqvist, varför kan man inte vara emot både tvångsgifte och rasistiska trakasserier? Att hon inte skriver om det i just denna debattartikeln, betyder väl inte att hon accepterar tvångsgifte?
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2011-01-17, 20:59
Varför blir jag inte förvånad när vänsterflummarna på Newsmill anser att jag inte ska få fråga varför Ida Gabrielsson inte tar upp problem med muslimer/islam och antisemitism i Malmö?
Att radera mitt inlägg var tydligen ett bekvämt sätt att sopa problemet under mattan.
Permalänk | Anmäl
Anders C, 2011-01-17, 21:02
Kan ida svara på varför muslimska kvinnan måste
1. Täcka håret
2. Täcka ansiktet (extremism)
3. Täcka 3/4 av armarna
4. Täcka kvinnliga former
5. Täcka ankeln
Varför måste muslimska kvinnor täcka täcka täcka Ida?
Du borde skämma som inte läst en enda fakta!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:01
Ida - Tro mig denna somaliska kvinna tar hellre emot stenar av rasister än ser dina ideer ta makten i Sverige. Det du tror på är 180grader ifrån det denna somaliska kvinna antagligen tror på. Feminism, "kvinnorättigheter" o annat trams.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-01-17, 21:02
Om det är NÅGOT som hatar så är det ISLAM!
ALLT som jag står för!
ALLT som är mina mänskliga rättigheter!
ALLT som jag tar för givet i Sverige
HATAR islam!! Varför HATAR islam så mycket?
I Saudiarabien får du INTE visa tatueringar. I muslimska länder får du INTE dricka alkohol
FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE
VARFÖR SÅ MYCKET FÅR INTE IDA!!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:05
En undersökning från SÄPO visar vi har 200 eller fler islamiser fulla av hat kapabla att döda hundratals
Vilka hatar ida? jag bara undrar??
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:11
För er som likt Ida inte tycks vara så insatta i ämnet så rekommenderar jag boken " Hatar Gud Kvinnor?" av Ophelia Benson och Jeremy Stangroom. Mycket väldokumenterad och försedd med mer än 300 källhänvisningar. Läs och ta sedan ställning -
Permalänk | Anmäl
Hans Holger, 2011-01-17, 21:17
För er som likt Ida inte tycks vara så insatta i ämnet så rekommenderar jag boken " Hatar Gud Kvinnor?" av Ophelia Benson och Jeremy Stangroom. Mycket väldokumenterad och försedd med mer än 300 källhänvisningar. Läs och ta sedan ställning -
Permalänk | Anmäl
Hans Holger, 2011-01-17, 21:17
Ida
Jag utmanar dig
Nämn en ENDA positiv sak om islam och för kvinnor!
Nämn en ENDA sak!!
Stenkastning pga otrohet positivt?? Du kommer aldrig erkänna ida!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:17
Ida Gabrielsson, läs inlägg #40 och se vilket tack vänstern får av de som ni påstås värna om. Ett inlägg som klär av hela vänsterns naivitet.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-17, 21:21
IDA
Självmordsbombaren uppmanade muslimer att vakna och döda kvinnor som dig
Varför säger du det inte är hatbrott? Hur känns det att vara hotad som kvinna av muslimska män som uppmanas döda dig?
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:26
Det är märkligt när ida täcker håret
Vill hon inte veta VARFÖR hon täcker håret?
Varför kan ida inte säga VARFÖR hon täcker håret till oss andra som inte vet?
Vad händer om man är muslimsk kvinna och TAR AV HÅRET
Vad händer då ida? Lust att UPPLYSA oss korkade okunniga?
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:27
I norge tar socialdemokratiska muslimer enligt QX inte avstånd för dödstraff på homosexuella
VAR är dina PROTESTER mot dessa homofobiska muslimer ida?
Nej det passar INTE att gnälla mot muslimer!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:30
Thomas Karlsson #42 #46
"IN ANGER AND FURY BE LIKE A DEAD"
Stening av kvinnor var dina farföräldrars bedrivt.TillS de kom på att bränna kvinnor till döds var en mer plågsam död....
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-01-17, 21:36
Självmordsbombaren uppmanade muslimer att döda mig som svensk pga Lars Vilks!
Islamfobi=fobi betyder rädsla, nånting skapar rädslan
Vem skapar rädsla för muslimer och islam? Jag eller självmordsbombaren?
Hjärntvättade asylvänster!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:39
Thomas Karlsson # 52
Inte han med Hans efterföljare kommer att skapa något positivt ....
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-01-17, 21:42
Asylvänster
Varför går det bra för muslimer att dra svenskar och danskar över samma kam pga teckningar?
Men vi ska inte dra muslimer över samma kam pga hundratals självmordsbombare?
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:42
Thomas Karlsson #55
Du och din regering kidnappade "kurdiska! 12-13 åringar och smugglade ut barnen för att ge dem terrorist utbildning för att mörda mig som turk!! för ett och annat gratis middag.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-01-17, 21:46
Asylvänster anklagar mig att jag säger negativt om muslimer och islam och är "islamofob"
Men asylvänster... jag får ALDRIG höra er säga något POSITIVT om islam!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 21:48
#57 Nej, vi ska inte dra alla muslimer över en kam därför att vi är upplysta nog i Sverige för att inte falla i fällan att betala tillbaka med samma mynt och förstärka polariseringen. Eller?
Permalänk | Anmäl
Marie Bengtsdotter, 2011-01-17, 21:55
Ser på idrottgalan... var är muslimer med slöja?
Såg på bingolotto i går... var är muslimer med slöja?
Varför ser jag aldrig muslimer i publik i TV??+
Får inte muslimer vara med i tv??
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2011-01-17, 22:06
#61 Thomas Karlsson,
Det är inte alltid man ser vilken religion folk har. Jag vet inte hur en
scientolog ser ut.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-17, 22:16
Aftonbladet gillar "OLIKA" medan Mohamed gilla "LIKA"
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-01-17, 22:19
119 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
#1 Anders C
För att Vänstern har klara antisemitiska tendenser. Att de är överallt nu är för att partiet har börjat processen av förnyelse och det innebär att den som inte hörs förlorar sin plats och de verkar vilja ha sina jobb kvar så klart. "Under det kapitalistiska oket" det lär vara bra pengar har jag hört. :-)
Ida Gabrielsson tar upp enskilda fall som naturligtvis är upprörande. Men auktoritära religioner som kristendom och islam måste kritiseras och deras sanningshalt måste ifrågasättas utan att de troende tar fram offerkortet.
Ida Gabrielsson
Bär du idag ditt klädesplagg utifrån soldaritet med muslimer som du
anser vara en grupp utsatt för islamofobiskt hat?
Eller bär du denna klädedräkt utifrån en äkta religiös övertygelse?
Jag förstår inte om du skriver utifrån din egen upplevelse som praktiserande muslim eller om du talar "åt`" muslimer som grupp?
Jag upplever nämligen ditt inlägg som just ett sådant "att tala åt en utsatt grupp" inlägg.
Men jag kan ha helt fel och skulle då uppskatta om du kunde vara vänlig att klargöra detta.
Det är oerhört olyckligt att en ensam kvinna utsätts för trakasserier oavsett hennes religion.
Alla har rätt att ha en privat tro. Även på saker som vi andra tycker är både konstiga och felaktiga.
Vad Ida däremot glömmer är att de flesta muslimska kvinnor (inte bara i arabvärlden utan även i Sverige år 2011!) trakasseras av just muslimska män. Se dig om i förorterna Ida, lyssna på de tjejer som mordhotas (de kan fortfarande tala tillskillnad från sina systrar som råkat ramla från en balkong...) för att de inte vill bli bortgifta mot sin vilja.
Att jag som företagare aldrig skulle anställa en kvinna i hijab beror på att jag vet nog mycket för att inte vilja förknippa mitt företag med en misogyn och homofobisk ideologi. precis på samma sätt som jag inte skulle anställa en person som kommer till anställningsintervju i en t-shirt med ett hakkors eller "hammaren & skäran" på.
I Idas värld så skulle jag naturligtvis åklagas för rasism trots att valen "islam, nazism, kommunism" inte har något med ras att göra ...
Varför har vår rädsla för muslimer tappat proportionerna? Kvinnan som försökte spränga kommunhuset i Sveg med två gasoltuber för ett par veckor sedan fick nästan inga rubriker alls. Risken för allmänheten var densamma.
Ingen kastar sten på katolska nunnor. Provokationen mot vår moderna livsstil och kvinnans frigörelse är väl densamma som från den som bär burka?
Massmedia har ingen drivkraft att ge händelser proportioner men däremot att skapa sensationer. Jag tror att det är så enkelt.
Det är faktiskt inte ovanligt att man hör svenska läskunniga människor som på allvar tror att religionen kan vinna mark igen.
Lugn, den har bara dödsryckningar.
Påminn mig, vad är straffet för att lämna islam nu igen? Jag är så glömsk och behöver din hjälp Ida?
#6 Leif D: Jaså "muslimer tänker inte så". Är man muslim, är man enligt dig respektlös av naturen. Det är just detta som är islamofobi. Man påstår allt möjligt negativt om alla "muslimer" - det är inte alls samma som en saklig kritik av religionen Islam.
Du kanske uppfattar det som en "mycket provocerande förolämpning" med burka, det betyder inte att "många" uppfattar det likadant.
En nazibindel är en politisk demonstration till stöd för folkmord, inte ett klädesplagg som hör till en kulturell sedvänja (vad man än tycker om den sedvänjan). Nazibindel är i så fall snarare jämförbart med att ha på sig en t-shirt med Bin Ladin.
#3 George Corro: När man undersökt utbredningen av antisemitiska åsikter bland gymnasieelever, var det minst bland de som sympatiserade med V och MP, mest bland de som sympatiserade med SD.
Jon#13
Jag vet inte vilken undersökning du hänvisar till men den stämmer med min erfarenhet.
Den stämmer också med min uppfattning att Israelkritik och antisemitism är varandras motsats. Antirasister är kritiska mot israel men SD har aktivt samarbete med företrädare för bosättare på västbanken. Rasister förstår varandra.
Du bär ett plagg som är ämnat att förtrycka kvinnor. Det får du gärna göra, men förvänta dig inte att bli tagen på allvar.
Det börjar förresten bli liiiite tröttsamt, men det finns inget som heter "islamofobi".
Ida, om du har schalen bara som en plojgrej eller för att det är häftigt vill jag säga, väx upp för sjutton!
Om du har schalen för att du har konverterat till islam vill jag fråga, är du medveten om vad islam är?
Har du en aning om vad sharialagar innebär?
Stenkastning i den utsträckning den förekommer idag, mot poliser, brandmän, brevbärare och snöskottare, var ett okänt fenomen för 30 år sedan. Det är ett multikulti-fenomen.
Att polisen har lagt ner ärendet är helt i linje med att alla "små"-ärenden läggs ner.
Cykelstölder, villainbrott, ungdomsrån och sexuella trakasserier.
Många av dessa begås av muslimer (våldtäkt 78 %) och offren är oftast s.k. "pursvenskar".
Din sista mening: "Vill vi på allvar tala om säkerhet och försvar, så måste vi skifta perspektiv och se vilka som idag lever under hot."
Jag håller med till 100 procent, men om vilka som lever under hot har vi nog olika åsikt.
Att jag tycker illa om nazism och kommunism betyder inte att jag har fobi för dessa ideologier. Jag har satt mej in i ideologierna och studerat följdverkningarna av dem och därefter kommit fram till att jag tycker illa om dem. Samma sak gäller för islam och nägon fobi föreligger alltså inte. Bara ett normalt avtåndstagande. Jag tycker även hjärtligt illa om bilmärket Renault, men inte heller för detta
behöver jag diagnosen fobi.
#18 Walker van Tomen,
"Cykelstölder, villainbrott, ungdomsrån och sexuella trakasserier.
Många av dessa begås av muslimer (våldtäkt 78 %) och offren är oftast s.k. "pursvenskar". "
Ett sådant påstående kräver faktiskt en källhänvisning.
Det är hemskt att utsättas för oprovocerat och nedsättande behandling, oavsett anledning och exemplen som tas upp är naturligtvis helt förkastliga. Jag tror att det finns många i Sverige som inte vill se ett ökat religiöst inflytande på någon nivå ALLS i samhället. Inte från kristendomen och inte från islam och de ser nu att vi får en allt större grupp som har värderingar som vi i Sverige länge har sett vara på tillbakagång (och som vi är GLADA för att de varit på tillbakagång). De människor som på allvar för resonemang kring att man måste leva som det står i bibeln och att något är sant för att det är guds påbud har i årtionden betraktats som lite knäppa (som t.ex. knutby-klubben, Jehovas vittnen och så vidare). Nu ökar gruppen religiösa i samhället i och med att Islam växer och det skapar motsättningar. De som alltid sett människor som på allvar tror på jungfrufödsel som lite knäppa ser även de som på allvar tror att man måste leva enligt koranen som lite knäppa av samma anledning, ingen skillnad!
Personligen tycker jag ingen ska behöva utstå övergrepp av den typen som beskrivs i artikeln men jag tänker tusan i mig kämpa med näbbar och klor för att det aldrig kommer att bli acceptabelt att svära sig fri från våra demokratiska lagar, regler och värderingar genom att hänvisa till religion. Sverige är ett sekluärt land. Vi ska inte ta hänsyn till religion. Alls.
Sedan får var och en ha sin personliga tro. Lika mycket som att islamofobin är ett hot mot säkerheten (vilket nog är sant) så är den ökade religiositieten ett lika stort hot.
I Iran piskas kvinnor av Religiösa polisen om de inte har sina hucklor på sig. Ida tar på sig sin alldeles frivilligt. Hon tar frivilligt på sig symbolen för ett kvinnoförtryck miljoner kvinnor lider under. Jag undrar om hon egentligen förstår vad hon gör.
@#22 Tage Sundin, det du måste tänka på och förstå är hon har aldrig varit i närheten av verkligheten där sådan utstyrsel krävs, annars åker du in i finkan.
Hon ser det som en utklädning som hon gjorde i mammas kläder när hon var lite mindre, det var så mysigt.
Att förstå konsekvenserna av sitt handlande är inget krav för dessa romantiker. Jag har varit i Iran, jag vet vad kvinnorna där säger om hennes utstyrsel, de är inte nådiga med sådana som IDA.
Stygga Svenskar ..D E T Ä R V Å R A T F E L ...Vi måste göra mer för att tillmötesgå Mohamed och få honom att trivas i Sverige ..Vi måste höja bidragen, bygga fler mosker, lyssna mer och bidra mer till hemspråksundervisning.
Mohamed lever i utanförskap, Samhället ställer inte upp för honom och lyssnar inte tillräckligt.
Mohamed blir dessutom kränkt av våra seder och bruk tex Julsavslutningar på skolor och skinkan på bordet".
Vi? Svenskar borde skämmas..!! Eller??
Jag bara väntar på kommentarer ifrån media att dom som kastade stenarna behöver en ny fritidsgård, eller att dom är socialt utstötta. Ja dom kanske rent av är diskriminerade och tar ut sin vrede på detta vis...
Sorry Charlie Darwin, jag mindes fel. Det var inte 78 procent, det var 85 procent!
Ann-Christine Hjelm, doktor i juridik och universitetslektor vid Karlstads universitet, har på uppdrag av Brottsoffermyndigheten undersökt samtliga domar för våldsbrott under 2002 i Svea hovrätt.
Ann-Christine Hjelm fann en mycket stor överrepresentation av invandrare bland gärningsmännen. Av de dömda våldtäktsmännen var 85 procent utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar.
Ann-Christine Hjelm:
Är kulturgenererad brottlighet myt eller verklighet?
Karlstad University Press 2006.
#13 Jon Weman
Berätta det för Aftonbladet Kultur, som är väl...Vänster? plus all vänster media.
Islamofobimånglandet hotar också säkerhetsläget. Naturligtvis ska ingen behöva utsättas för vare sig våld eller glåpord bara för att man är muslim, men det tycks i vänsterkrestar finnas ett behov av att öka den polasiering som man säger sig kämpa emot. I muslimska länder kastar fler och fler kvinnor sina hijab eftersom de ser den som en symbol för kvinnoförtryck. Var nyss i Marocko och där gick kanske lite mindre än hälften utan. Moderna värderingar är förenliga med islam men kulturrelativisterna vill skapa acceptans för medeltida värderingar som inte hör hemma i ett modernt samhälle.
I Landskrona blev en gammal dam ihjälslagen. Är det någon som tvekar till att mördaren skulle ha visat mer hänsyn och repekt om damen i fråga burit huckle??
Ida Gabrielsson,
Vänsterns enda målsättning är att skapa kaos i landet så att er älskade revolution kan genomföras. Därav detta vurmande för massinvandringen.
I er kommuniststat kommer Mohameds moskeer att rivas och Imanerna skickas till arbetsläger, fängelserna kommer att fyllas med meningsmotståndare.
#16 Peter Nordquist: "Det är väl ingen som tvivlar på att antisemitismen är störst bland V, MP och muslimer?"
Nej, det är helt enkelt inte så.
"Så här ser resultatet ut (högre index betyder mer antisemitiska åsikter):
1) Miljöpartiet : 0,62
2) Vänsterpartiet : 0,63
3) Folkpartiet : 0,83
4) Socialdemokraterna : 0,89
5) Centerpartiet : 0,90
6) Kristdemokraterna : 0,90
7) Moderaterna : 1,10
8) Sverigedemokraterna : 2,15"
http://biologyandpolitics.blogspot.com/2007/11/antisemitism-p-hger-vnste...
som hänvisar till denna rapport:
http://www.levandehistoria.se/files/intoleransrapporten.pdf
#17 Manur Huse, islamofobi finns visst som begrepp. Det är precis det som flera av kommentatorerna här sysslar med: att tala om "muslimer" som en enhetlig grupp med bestämda (negativa) egenskaper.
Det är inte samma sak som kritik av religionen Islam, än mindre kritik av islamism.
#18 Walker van Tomen
"Att polisen har lagt ner ärendet är helt i linje med att alla "små"-ärenden läggs ner."
Det är ingen enskild händelse det här, utan dagliga trakasserier under flera månaders tid, och det kallar du för ett småärende? Tycker du att det är ett småärende att de kastat sten mot ett 6-årigt barn?
#22 Tage Sundin. Slöjtvång är en form av förtryck. Om en kvinna som faktiskt vill bära slöja (vad man än tycker om det) inte kan det, för att det är förbjudet eller för att hon blir trakasserad, är det en annan form av förtryck.
Det är vackert Ida, men var är vänstern och feministerna och kämpar för flickor som blir bortgifta inom samma religion?
Det är väldigt vanligt i Malmö med tvångsgifte mellan årskurs 8 och 9. Många gånger sker det utomlands men även av lokala imamer. Det händer att flickor är så unga som 13 år och den yngsta flickan som Malmö stad känt till var 12 år då hon bortgiftes och hon var 13 år då hon fick sitt första barn.
I Sverige!
Malmö Stad och skola kände till det!
Vem hjälper henne och hennes medsystrar? Känns som om det finns viktigare saker att fokusera på just nu än att ta sympatier för slöjor...
ps. kan tillägga att i Norge polisanmäldes föräldrarna till en väldigt ung flicka som var utsatt för tvångsgifte och hon omhändertogs av de sociala myndigheterna.
#26 Walker van Tomen,
"Ann-Christine Hjelm fann en mycket stor överrepresentation av invandrare bland gärningsmännen. Av de dömda våldtäktsmännen var 85 procent utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar."
Oavsett siffran så talade du i ditt förra inlägg om "muslimer" och nu om "utlandsfödda". Det är skillnad. Jag är själv "utlandsfödd", men skulle jag begå ett brott skulle jag inte kunna legitimera brotten med någon religion, kultur eller skylla det på dålig integration.Om de 85% du nämner skulle använda sin religion som förklaring skulle det vara en annan sak.
Nyss såg jag ett Rapportinslag om ett par föräldrar som systematiskt misshandlade sina barn. De var tydligen kristna fundamentalister. Den misshandelsdömde fadern talade utmärkt svenska och försökte försvara sina handlingar med hänvisning till Bibeln. Skulle de frikännas i en högre instans skulle jag bli mörkrädd på riktigt.
Inte nånstans skriver Ida VARFÖR hon täcker håret
Det religösa påbudet för muslimska kvinnor är att TÄCKA håret!!
Ida visar vad vänstern vill med Sverige! Sverige ska bli islamskt!
Den mest täckande slöjan har Ida Gabrielsson svept inombords runt sitt förnuft och sans, rim och reson.
Hur många judar måste fly, ifrån muslimska trakasserier i Malmö, innan vänsterextremisterna vaknar?
#28 Ulf Carlsson, det är skillnad på att kvinnor FRIVILLIGT tar av sig slöjan, och att kvinnor TVINGAS göra det antingen för lagstiftning eller trakasserier. Det sistnämnda ser inte jag som något framsteg för jämställdhet.
#32 Cc Löfqvist, varför kan man inte vara emot både tvångsgifte och rasistiska trakasserier? Att hon inte skriver om det i just denna debattartikeln, betyder väl inte att hon accepterar tvångsgifte?
Varför blir jag inte förvånad när vänsterflummarna på Newsmill anser att jag inte ska få fråga varför Ida Gabrielsson inte tar upp problem med muslimer/islam och antisemitism i Malmö?
Att radera mitt inlägg var tydligen ett bekvämt sätt att sopa problemet under mattan.
Kan ida svara på varför muslimska kvinnan måste
1. Täcka håret
2. Täcka ansiktet (extremism)
3. Täcka 3/4 av armarna
4. Täcka kvinnliga former
5. Täcka ankeln
Varför måste muslimska kvinnor täcka täcka täcka Ida?
Du borde skämma som inte läst en enda fakta!
Ida - Tro mig denna somaliska kvinna tar hellre emot stenar av rasister än ser dina ideer ta makten i Sverige. Det du tror på är 180grader ifrån det denna somaliska kvinna antagligen tror på. Feminism, "kvinnorättigheter" o annat trams.
Om det är NÅGOT som hatar så är det ISLAM!
ALLT som jag står för!
ALLT som är mina mänskliga rättigheter!
ALLT som jag tar för givet i Sverige
HATAR islam!! Varför HATAR islam så mycket?
I Saudiarabien får du INTE visa tatueringar. I muslimska länder får du INTE dricka alkohol
FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE
VARFÖR SÅ MYCKET FÅR INTE IDA!!
En undersökning från SÄPO visar vi har 200 eller fler islamiser fulla av hat kapabla att döda hundratals
Vilka hatar ida? jag bara undrar??
För er som likt Ida inte tycks vara så insatta i ämnet så rekommenderar jag boken " Hatar Gud Kvinnor?" av Ophelia Benson och Jeremy Stangroom. Mycket väldokumenterad och försedd med mer än 300 källhänvisningar. Läs och ta sedan ställning -
För er som likt Ida inte tycks vara så insatta i ämnet så rekommenderar jag boken " Hatar Gud Kvinnor?" av Ophelia Benson och Jeremy Stangroom. Mycket väldokumenterad och försedd med mer än 300 källhänvisningar. Läs och ta sedan ställning -
Ida
Jag utmanar dig
Nämn en ENDA positiv sak om islam och för kvinnor!
Nämn en ENDA sak!!
Stenkastning pga otrohet positivt?? Du kommer aldrig erkänna ida!
Ida Gabrielsson, läs inlägg #40 och se vilket tack vänstern får av de som ni påstås värna om. Ett inlägg som klär av hela vänsterns naivitet.
IDA
Självmordsbombaren uppmanade muslimer att vakna och döda kvinnor som dig
Varför säger du det inte är hatbrott? Hur känns det att vara hotad som kvinna av muslimska män som uppmanas döda dig?
Det är märkligt när ida täcker håret
Vill hon inte veta VARFÖR hon täcker håret?
Varför kan ida inte säga VARFÖR hon täcker håret till oss andra som inte vet?
Vad händer om man är muslimsk kvinna och TAR AV HÅRET
Vad händer då ida? Lust att UPPLYSA oss korkade okunniga?
I norge tar socialdemokratiska muslimer enligt QX inte avstånd för dödstraff på homosexuella
VAR är dina PROTESTER mot dessa homofobiska muslimer ida?
Nej det passar INTE att gnälla mot muslimer!
Thomas Karlsson #42 #46
"IN ANGER AND FURY BE LIKE A DEAD"
Stening av kvinnor var dina farföräldrars bedrivt.TillS de kom på att bränna kvinnor till döds var en mer plågsam död....
Självmordsbombaren uppmanade muslimer att döda mig som svensk pga Lars Vilks!
Islamfobi=fobi betyder rädsla, nånting skapar rädslan
Vem skapar rädsla för muslimer och islam? Jag eller självmordsbombaren?
Hjärntvättade asylvänster!
Thomas Karlsson # 52
Inte han med Hans efterföljare kommer att skapa något positivt ....
Asylvänster
Varför går det bra för muslimer att dra svenskar och danskar över samma kam pga teckningar?
Men vi ska inte dra muslimer över samma kam pga hundratals självmordsbombare?
Thomas Karlsson #55
Du och din regering kidnappade "kurdiska! 12-13 åringar och smugglade ut barnen för att ge dem terrorist utbildning för att mörda mig som turk!! för ett och annat gratis middag.
Asylvänster anklagar mig att jag säger negativt om muslimer och islam och är "islamofob"
Men asylvänster... jag får ALDRIG höra er säga något POSITIVT om islam!
#57 Nej, vi ska inte dra alla muslimer över en kam därför att vi är upplysta nog i Sverige för att inte falla i fällan att betala tillbaka med samma mynt och förstärka polariseringen. Eller?
Ser på idrottgalan... var är muslimer med slöja?
Såg på bingolotto i går... var är muslimer med slöja?
Varför ser jag aldrig muslimer i publik i TV??+
Får inte muslimer vara med i tv??
#61 Thomas Karlsson,
Det är inte alltid man ser vilken religion folk har. Jag vet inte hur en
scientolog ser ut.
Aftonbladet gillar "OLIKA" medan Mohamed gilla "LIKA"