Jo men det är en bra idé. Ta tillbaka skattefuskaren och kvinnan som eldade upp hundratusen i Visby i somras i ledningen för v, så sjunker väljarsiffrorna till 1 procent eller så, vilket verkligen vore lagom, så här ca tjugoett år efter att det Sovjetiska väldet trillade ihop.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/01/schyman-avgar.html
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2011-01-15, 09:07
I vilken värld lever du Stig? Schyman är en förbrukad före detting. Det vore dödsstöten för V att ta henne till nåder. Partiet behöver någon tjej, som inte har ROKS och manshat stämplat i pannan.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2011-01-15, 09:10
Arvid Anersson: är det någon som har stämplat "ROKS och manshat" i pannan på Schyman så är det folk av din sort. Jag har hört henne tala och läst vad hon har skrivit och där finns inte tillstymmelse till "manshat".
Permalänk | Anmäl
Jörgen Mattsson, 2011-01-15, 09:24
Om Schyman vill joina (v), är, om jag tror rätt, en rent ekonomisk fråga.
Lönar det sig för Gudrun, i så fall ja, om inte, nej..
Sen kan man väl undra om en sån ödmjuk person som Schyman verkligen passar in inom (v)?
Kan man som GS medvetet säga: " - Det är svårt för någon att växa i skuggan av mig " så måste man vara mer än rekorderligt ödmjuk.
CV:t från FI-tiden då? Vad har GS presterat och tillfört "feminismen", mer än skapat ett visst löje genom sina fåniga utspel som mest varit reklam för GS personligen?
Det är illa nog att vi skattebetalare ska tvingas stå för hennes livstida försörjning..
"Go home Gudrun", du är en politisk fördetting, inse det...
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-01-15, 09:32
Gudrun är en könsrasist varför ska V släppa in en sådan börda
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-01-15, 10:00
Den resonabla och kunniga Sjöstedt är ett självklart val för oss som inte sitter i eller är medlemmar i partiet. Men i vänsterpartiet finns dogmatiska kommunister. Även Ohly hör till dessa tyvärr.
Ohly har svårt att lära sig, valet gick dåligt men det drar han inga konsekvenser av när det gäller vilket budskap som partiet ska föra fram i nästa valrörelse. Ohly har ett drag av envishet som en papegoja försöker han om igen med samma sak som inte fungerar.
Det här är viktigt för de rödgröna, med Sjöstedt som partiledare kan partiet lämna sin dogmatik och kommunism och bli ett slagkraftigt och attraktivt parti igen. Sjöstedt borde tillträtt redan efter Schyman egentligen.
Men att han skulle jobba ihop med Schyman som andra partiledare vet jag inte. Hon försöker förgäves sälja in sin strukturinriktade feminism i Sverige. Den går ut på att alla män bär ett kollektivt ansvar och en kollektiv skuld. Det har ju inte gått så bra.
Schyman står för en slags utdaterad kommunistisk feminism som aldrig kommer få ett stort folkligt stöd.
En kvinna med naturligt skarp debattförmåga och killerinstinkt är America Vera-Zavala. En jäkligt cool brud om någon frågar mig. Hon är ung också. Hon har varit vice ordförande i partiets ungdomsgren.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-01-15, 10:15
#5 V kan släppa in manshatar Gudrun eftersom en majoritet av dess partimedlemmar är könsjihadister. V och FI är lika tokiga statsförtrycksanhängare så de kan lika gärna gå ihop!
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2011-01-15, 10:16
Så V är avundsjuka på FI'S valresultat...
Tja, vem sörjer om dom också blir ett 0,6% parti...
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-01-15, 10:20
Oj, en så bra idé!
Problemet med V, Sveriges idag enda socialdemokratiska parti, är en sorts okritisk empati för alla som är i underläge. Oavsett orsak.
Schyman är rak, orädd, en överlägsen debattör, älskar män som inte hatar kvinnor och har empati för dom som behöver det.
Sjöstedt är nog bra men en sån mjukis behöver lite mer stake. Och det har Schyman.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-15, 11:08
Gudrun Schyman är såvitt jag vet inte ens medlem i det vänsterparti hon tvingades lämna efter diverse medieskandaler som handlade om bedrägerier, skattefusk och alkoholproblem. Schyman är en erkänt skicklig debattör med retorisk kapacitet utöver det vanliga. Hon för tankarna till de pedagogiskt mest skickliga lärarna man minns från skolan, de som kunde trollbinda en klass under en hel dubbellektion. Dessa lärare kunde hålla lektioner i ämnen som de egentligen inte var särskilt pålästa i. Så är det också med Schyman. Hon var aldrig i närheten av den ideologiska skolning som CH Hermansson och andra i dåvarande VPK hade. Sak samma i Feministisk Initiativ. Tiina Rosenberg och flera andra hade en betydligt mer gedigen grundskolning i feministisk teori. Det är en skrämmande utveckling att medieframtoningen får en så avgörande betydelse för politiken i medierna.
Också Jonas Sjöstedt är en erkänt skicklig debattör, det har han visat som EU-parlamentariker. Av allt att döma är han i likhet med Schyman också godkänd antikommunist i alla tongivande medier. Jag menar att det just detta som är själva kärnan. Henricsson lanserar, i likhet med övriga medier, kandidater som är antikommunistiska nog att inte utgöra någon som helst fara för det borgerliga etablisemanget.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-01-15, 11:11
Nja, Gudrun Schyman lockade i det senaste valet 0,4 % av väljarkåren. Vi kan knappast tala om någon Schyman-effekt som förr i tiden. Schymans bäst-före-datum är passerat, och det skulle vara ett kliv tillbaka om Schyman åter fick leda Vänsterpartiet.
Även om jag inte alltid gillar Jonas Sjöstedt värderingar, så tror jag ändå att han skulle bli ett lyft för Vänsterpartiet.
Ett annat namn som cirkulerar som möjlig partiledare är Josefin Brink. Henne ser jag dock som utesluten, då hon är alldeles för extrem i sin feministiska framtoning.
Permalänk | Anmäl
Magnus Nilson, 2011-01-15, 11:36
Bosse#10
Vill du ha ett kommunistiskt parti måste du nog ännu längre ut på vänsterkanten.
V har en fantastisk möjlighet nu att fylla luckan i svensk politik, nämligen ett socialdemokratiskt parti. Alltså ett parti som aktivt minskar våra sociala och ekonomiska klyftor en smula och som vill erbjuda medborgarna det vi inte kan vara utan till självkostnad i offentlig regi och överlåta resten till marknaden.
Det skulle hjälpa om dogmatiskt ideologiska och i övrigt ursinniga gick till kommunistiska partiet och inte kände att dom måste vara med i V.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-15, 12:13
#12 Olof
Antikommunism är en politisk företeelse med djupa rötter. Den förenade hitlers slagskämpar i Munchens ölhallar på 1930-talet, den har varit bärande tema på ledarsidor, vi har sett och och hört brölande ölrusiga skinnskallar vräka ut sitt antikommunistiska hat. Oavsett hur vi förhåller oss till kommunism och kommunister finns det alltså goda skäl att tycka hjärtligt illa om antikommunism. Därför finns det ingen som helst anledning för vänstern att tillgodose borgerliga krav på pålitlig antikommunism i vänsterns och arbetarrörelsens egna led.
Den demokrati och det sociala trygghetssystem vi ännu åtnjuter i Sverige är ett resultat av att kommunistiska riksdagsmän röstat på socialdemokratiska motioner i sveriges riksdag. Detta kan var och en övertyga sig om genom att läsa riksdagsprotokoll som handlar om lagstadgad semester, sjukersättning, barnbidrag och allt annat vi håller för självklart idag.
Det är i detta sammanhang kampanjandet mot Lars Ohly bör ses.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2011-01-15, 13:01
Jag ler förnöjt :-)
Fusion är en riktigt bra idé! Visserligen har F! långt fler politiskt liberala medlemmar än flertalet höger-debattörer insett. Och liberal-feminister vill inte följa med in i (v). Därför torde F! spricka i den fusion som Stig Henriksson föreslår.
So what? Liberalfeministerna har kraft att stå på egna ben - eller - kan fusionera sig med nya partners, t ex Liberaldemokraterna.
I Sverige idag finns ett länge känt & djupt behov av nya politiska vänster-allianser, som skulle kunna samla Framtidens Frågor, bygga nya Frihets-visioner.
Vänstern har tappat mark (med undantag av (mp) och jag tror att det beror på att den varit vänd mot gamla konflikter, gamla modeller för att lösa nya problem.
Hos både unga och hos kvinnor är de frihetliga tendenserna betydande. Både Gudrun Schyman och Jonas Sjöstedt har vänstrig frihetlighet i sitt ideologiska bagage. Båda har trovärdighet för den politiska dialog som kommer att behövas för att bygga nya politiska landskap, nya allianser.
Jag siar...
De vänstrigare delarna av (s) samt (pp), (F!), (mp), (v) och många autonoma rörelser kommer att bilda ett nytt riksdagsparti. Vi är inte där ännu, men det kommer :-)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-15, 15:12
Allt som splittrar vänstern ska applåderas.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-15, 15:51
Bosse#13
Jag missförstod dig nog. Ursäkta.
Jag håller med om att antikommunism är en farsot. Ett mantra som kan dölja hur vidriga åsikter som helst.
Kommunism är inte mer ytterkant än dess motsats nyliberalism. Båda är nyttiga och nödvändiga utopier för att vi ska förstå världen. Det är förfärligt att man inte får vara kommunist utan att skambeläggas men anses rumsren som nyliberal.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-15, 17:46
Gunnel Gomér
Jag hänger med till drömpartiet:-)
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-15, 17:50
#17
Yess Olof! Det är nog som gamla Hoola Bandoola sjunger:
"...som om allting
som har hänt förut
skulle leda fram till nu
och inte vidare
långt, långt vidare..."
Det svindlar lite för mig!
Det finns t ex en ny typ av medborgarrättsrörelse under uppsegling....framtidens demokratirörelse. Igår läste jag en spännande artikel som binder ihop många till synes disparata politiska skeenden till något mer vänstrigt kraftfullt. Alistair Davidson skriver att bl a hackerkulturen redan idag, i praktiken, håller på att bygga ett kooperativt samhälle som baseras på att produktionsmedlen ägs av medborgarna.
WIKKILEAKS, KARL MARX AND YOU :-)
http://www.libertyandsolidarit...
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-15, 18:10
#15
Hej igen Bo T...Jag tror att jag ser vänsterns enhet där du hoppas på splittring :-)
Mitt försök att sia skulle kunna betyda att en vänstrigare och modernare socialistisk rörelse skulle kunna samla lika mycket röster som (m) har idag, dvs 30-35%. Inom en överskådlig framtid. Och då menar jag "riktig vänster", inte som gamla (s).
Vi vet redan att De Blå är svaga bland yngre väljare. Vi vet redan att de yngre och många kvinnor lägger helt annan tyngdpunkt i politiken än det ultra-ekonomistiska mittskvalp vi länge haft.
Ekologi, energiomställning, medborgarskap i en fri cyberrymd, småföretagande, nya lösningar för föräldraskap och för vård av gamla, båda könens emancipation, utvidgad jordbruksareal , downsizing...localizing-politik. Och med detta, nya krav på demokratisering av beslutsfattande.
Men man måste börja med att bryta upp de gamla & stela strukturerna.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-15, 18:40
Kommunalpolitiker i Simrishamn ! Vad har di gjort för ont på Österlen ?
Permalänk | Anmäl
Göran Eklund, 2011-01-15, 20:43
Göran:
Jag flyttade därirån. ;)
Tycker det låter som en utmärkt idé att slå ihop V + (lede) Fi. Det finns ju en mängd andra partier som också borde följa med, t. ex. KD. Då kan de verkligen satsa hårt på sin enda kvarvarande fråga, nämligen antisex!
Socialdemokrater är nämligen samtliga partier i riksdagen idag.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-15, 21:43
Gudrun var helt klart en partiledare med huvudet på skaft. Men föredettingar är föredettingar och det är mer än sällsynt att de gör om tidigare bravader. Jag tror det är helt fel att välja efter vad man tror är ”medial” och är populär hos soffprogrammens redaktioner. Välj någon som har huvudet på skaft. Vem hade trott att en dryg torrboll som Reinfeldt skulle vinna två val och ha rekordhögt i förtroendemätningarna. Se hur det gick för S när de valde på vem som var ”medial”.
Man ska inte underskatta väljarnas förmåga att välja, det är inte media-clowner de vill ha som ministrar i sin regering de vill ha någon som det tror kans sköta jobbet.
Men varför nöja sig med två partiledare, varje social grupp skulle väl kunna vara representerade, varför bara efter kön, man skulle kunna lägga till representation för sexuell läggning, en invandrare etc. Det skulle förvisso bli trångt på presskonferenserna men flest partiledare vinner. Se hur Mp kunde bre ut sig hos de rödgröna på alla framträdanden, förr brukade språkrören dela på jobbet och oftast uppträda var för sig men med de rödgröna var dom som siamesiska tvillingar och upptog 50% av utrymmet trots att de var det minsta partiet.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2011-01-16, 05:05
Kul att du bland problem mest tar upp genomförande problem.
Permalänk | Anmäl
Håkan Smedja, 2011-01-16, 11:27
Jag är absolut inte vänsterpartist och tycker att Gudrun Schyman är en tvättäkta hycklare som kvitterar ut riksdagens inkomstgaranti. Man bör leva som man lär.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2011-01-16, 17:32
#16. Så det är förfärligt att man inte får vara kommunist utan att skambeläggas? Är det lika förfärligt att vara nazist och skambeläggas? Två ideologier som är snarlika och och defacto är ansvariga för miljoner människors för tidiga död, ändå ska kommunismen inte skambeläggas. Hur många mördade har en liberala ideologin svarat för? Nyliberal är tydligen ett skällsord, själv anser jag mig vara liberal, men har inte koll på om jag är "ny".
Permalänk | Anmäl
Sören Nordstrand, 2011-08-12, 16:58
25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jo men det är en bra idé. Ta tillbaka skattefuskaren och kvinnan som eldade upp hundratusen i Visby i somras i ledningen för v, så sjunker väljarsiffrorna till 1 procent eller så, vilket verkligen vore lagom, så här ca tjugoett år efter att det Sovjetiska väldet trillade ihop.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/01/schyman-avgar.html
I vilken värld lever du Stig? Schyman är en förbrukad före detting. Det vore dödsstöten för V att ta henne till nåder. Partiet behöver någon tjej, som inte har ROKS och manshat stämplat i pannan.
Arvid Anersson: är det någon som har stämplat "ROKS och manshat" i pannan på Schyman så är det folk av din sort. Jag har hört henne tala och läst vad hon har skrivit och där finns inte tillstymmelse till "manshat".
Om Schyman vill joina (v), är, om jag tror rätt, en rent ekonomisk fråga.
Lönar det sig för Gudrun, i så fall ja, om inte, nej..
Sen kan man väl undra om en sån ödmjuk person som Schyman verkligen passar in inom (v)?
Kan man som GS medvetet säga: " - Det är svårt för någon att växa i skuggan av mig " så måste man vara mer än rekorderligt ödmjuk.
CV:t från FI-tiden då? Vad har GS presterat och tillfört "feminismen", mer än skapat ett visst löje genom sina fåniga utspel som mest varit reklam för GS personligen?
Det är illa nog att vi skattebetalare ska tvingas stå för hennes livstida försörjning..
"Go home Gudrun", du är en politisk fördetting, inse det...
Gudrun är en könsrasist varför ska V släppa in en sådan börda
Den resonabla och kunniga Sjöstedt är ett självklart val för oss som inte sitter i eller är medlemmar i partiet. Men i vänsterpartiet finns dogmatiska kommunister. Även Ohly hör till dessa tyvärr.
Ohly har svårt att lära sig, valet gick dåligt men det drar han inga konsekvenser av när det gäller vilket budskap som partiet ska föra fram i nästa valrörelse. Ohly har ett drag av envishet som en papegoja försöker han om igen med samma sak som inte fungerar.
Det här är viktigt för de rödgröna, med Sjöstedt som partiledare kan partiet lämna sin dogmatik och kommunism och bli ett slagkraftigt och attraktivt parti igen. Sjöstedt borde tillträtt redan efter Schyman egentligen.
Men att han skulle jobba ihop med Schyman som andra partiledare vet jag inte. Hon försöker förgäves sälja in sin strukturinriktade feminism i Sverige. Den går ut på att alla män bär ett kollektivt ansvar och en kollektiv skuld. Det har ju inte gått så bra.
Schyman står för en slags utdaterad kommunistisk feminism som aldrig kommer få ett stort folkligt stöd.
En kvinna med naturligt skarp debattförmåga och killerinstinkt är America Vera-Zavala. En jäkligt cool brud om någon frågar mig. Hon är ung också. Hon har varit vice ordförande i partiets ungdomsgren.
#5 V kan släppa in manshatar Gudrun eftersom en majoritet av dess partimedlemmar är könsjihadister. V och FI är lika tokiga statsförtrycksanhängare så de kan lika gärna gå ihop!
Så V är avundsjuka på FI'S valresultat...
Tja, vem sörjer om dom också blir ett 0,6% parti...
Oj, en så bra idé!
Problemet med V, Sveriges idag enda socialdemokratiska parti, är en sorts okritisk empati för alla som är i underläge. Oavsett orsak.
Schyman är rak, orädd, en överlägsen debattör, älskar män som inte hatar kvinnor och har empati för dom som behöver det.
Sjöstedt är nog bra men en sån mjukis behöver lite mer stake. Och det har Schyman.
Gudrun Schyman är såvitt jag vet inte ens medlem i det vänsterparti hon tvingades lämna efter diverse medieskandaler som handlade om bedrägerier, skattefusk och alkoholproblem. Schyman är en erkänt skicklig debattör med retorisk kapacitet utöver det vanliga. Hon för tankarna till de pedagogiskt mest skickliga lärarna man minns från skolan, de som kunde trollbinda en klass under en hel dubbellektion. Dessa lärare kunde hålla lektioner i ämnen som de egentligen inte var särskilt pålästa i. Så är det också med Schyman. Hon var aldrig i närheten av den ideologiska skolning som CH Hermansson och andra i dåvarande VPK hade. Sak samma i Feministisk Initiativ. Tiina Rosenberg och flera andra hade en betydligt mer gedigen grundskolning i feministisk teori. Det är en skrämmande utveckling att medieframtoningen får en så avgörande betydelse för politiken i medierna.
Också Jonas Sjöstedt är en erkänt skicklig debattör, det har han visat som EU-parlamentariker. Av allt att döma är han i likhet med Schyman också godkänd antikommunist i alla tongivande medier. Jag menar att det just detta som är själva kärnan. Henricsson lanserar, i likhet med övriga medier, kandidater som är antikommunistiska nog att inte utgöra någon som helst fara för det borgerliga etablisemanget.
Nja, Gudrun Schyman lockade i det senaste valet 0,4 % av väljarkåren. Vi kan knappast tala om någon Schyman-effekt som förr i tiden. Schymans bäst-före-datum är passerat, och det skulle vara ett kliv tillbaka om Schyman åter fick leda Vänsterpartiet.
Även om jag inte alltid gillar Jonas Sjöstedt värderingar, så tror jag ändå att han skulle bli ett lyft för Vänsterpartiet.
Ett annat namn som cirkulerar som möjlig partiledare är Josefin Brink. Henne ser jag dock som utesluten, då hon är alldeles för extrem i sin feministiska framtoning.
Bosse#10
Vill du ha ett kommunistiskt parti måste du nog ännu längre ut på vänsterkanten.
V har en fantastisk möjlighet nu att fylla luckan i svensk politik, nämligen ett socialdemokratiskt parti. Alltså ett parti som aktivt minskar våra sociala och ekonomiska klyftor en smula och som vill erbjuda medborgarna det vi inte kan vara utan till självkostnad i offentlig regi och överlåta resten till marknaden.
Det skulle hjälpa om dogmatiskt ideologiska och i övrigt ursinniga gick till kommunistiska partiet och inte kände att dom måste vara med i V.
#12 Olof
Antikommunism är en politisk företeelse med djupa rötter. Den förenade hitlers slagskämpar i Munchens ölhallar på 1930-talet, den har varit bärande tema på ledarsidor, vi har sett och och hört brölande ölrusiga skinnskallar vräka ut sitt antikommunistiska hat. Oavsett hur vi förhåller oss till kommunism och kommunister finns det alltså goda skäl att tycka hjärtligt illa om antikommunism. Därför finns det ingen som helst anledning för vänstern att tillgodose borgerliga krav på pålitlig antikommunism i vänsterns och arbetarrörelsens egna led.
Den demokrati och det sociala trygghetssystem vi ännu åtnjuter i Sverige är ett resultat av att kommunistiska riksdagsmän röstat på socialdemokratiska motioner i sveriges riksdag. Detta kan var och en övertyga sig om genom att läsa riksdagsprotokoll som handlar om lagstadgad semester, sjukersättning, barnbidrag och allt annat vi håller för självklart idag.
Det är i detta sammanhang kampanjandet mot Lars Ohly bör ses.
Jag ler förnöjt :-)
Fusion är en riktigt bra idé! Visserligen har F! långt fler politiskt liberala medlemmar än flertalet höger-debattörer insett. Och liberal-feminister vill inte följa med in i (v). Därför torde F! spricka i den fusion som Stig Henriksson föreslår.
So what? Liberalfeministerna har kraft att stå på egna ben - eller - kan fusionera sig med nya partners, t ex Liberaldemokraterna.
I Sverige idag finns ett länge känt & djupt behov av nya politiska vänster-allianser, som skulle kunna samla Framtidens Frågor, bygga nya Frihets-visioner.
Vänstern har tappat mark (med undantag av (mp) och jag tror att det beror på att den varit vänd mot gamla konflikter, gamla modeller för att lösa nya problem.
Hos både unga och hos kvinnor är de frihetliga tendenserna betydande. Både Gudrun Schyman och Jonas Sjöstedt har vänstrig frihetlighet i sitt ideologiska bagage. Båda har trovärdighet för den politiska dialog som kommer att behövas för att bygga nya politiska landskap, nya allianser.
Jag siar...
De vänstrigare delarna av (s) samt (pp), (F!), (mp), (v) och många autonoma rörelser kommer att bilda ett nytt riksdagsparti. Vi är inte där ännu, men det kommer :-)
Allt som splittrar vänstern ska applåderas.
Bosse#13
Jag missförstod dig nog. Ursäkta.
Jag håller med om att antikommunism är en farsot. Ett mantra som kan dölja hur vidriga åsikter som helst.
Kommunism är inte mer ytterkant än dess motsats nyliberalism. Båda är nyttiga och nödvändiga utopier för att vi ska förstå världen. Det är förfärligt att man inte får vara kommunist utan att skambeläggas men anses rumsren som nyliberal.
Gunnel Gomér
Jag hänger med till drömpartiet:-)
#17
Yess Olof! Det är nog som gamla Hoola Bandoola sjunger:
"...som om allting
som har hänt förut
skulle leda fram till nu
och inte vidare
långt, långt vidare..."
Det svindlar lite för mig!
Det finns t ex en ny typ av medborgarrättsrörelse under uppsegling....framtidens demokratirörelse. Igår läste jag en spännande artikel som binder ihop många till synes disparata politiska skeenden till något mer vänstrigt kraftfullt. Alistair Davidson skriver att bl a hackerkulturen redan idag, i praktiken, håller på att bygga ett kooperativt samhälle som baseras på att produktionsmedlen ägs av medborgarna.
WIKKILEAKS, KARL MARX AND YOU :-)
http://www.libertyandsolidarit...
#15
Hej igen Bo T...Jag tror att jag ser vänsterns enhet där du hoppas på splittring :-)
Mitt försök att sia skulle kunna betyda att en vänstrigare och modernare socialistisk rörelse skulle kunna samla lika mycket röster som (m) har idag, dvs 30-35%. Inom en överskådlig framtid. Och då menar jag "riktig vänster", inte som gamla (s).
Vi vet redan att De Blå är svaga bland yngre väljare. Vi vet redan att de yngre och många kvinnor lägger helt annan tyngdpunkt i politiken än det ultra-ekonomistiska mittskvalp vi länge haft.
Ekologi, energiomställning, medborgarskap i en fri cyberrymd, småföretagande, nya lösningar för föräldraskap och för vård av gamla, båda könens emancipation, utvidgad jordbruksareal , downsizing...localizing-politik. Och med detta, nya krav på demokratisering av beslutsfattande.
Men man måste börja med att bryta upp de gamla & stela strukturerna.
Kommunalpolitiker i Simrishamn ! Vad har di gjort för ont på Österlen ?
Göran:
Jag flyttade därirån. ;)
Tycker det låter som en utmärkt idé att slå ihop V + (lede) Fi. Det finns ju en mängd andra partier som också borde följa med, t. ex. KD. Då kan de verkligen satsa hårt på sin enda kvarvarande fråga, nämligen antisex!
Socialdemokrater är nämligen samtliga partier i riksdagen idag.
Gudrun var helt klart en partiledare med huvudet på skaft. Men föredettingar är föredettingar och det är mer än sällsynt att de gör om tidigare bravader. Jag tror det är helt fel att välja efter vad man tror är ”medial” och är populär hos soffprogrammens redaktioner. Välj någon som har huvudet på skaft. Vem hade trott att en dryg torrboll som Reinfeldt skulle vinna två val och ha rekordhögt i förtroendemätningarna. Se hur det gick för S när de valde på vem som var ”medial”.
Man ska inte underskatta väljarnas förmåga att välja, det är inte media-clowner de vill ha som ministrar i sin regering de vill ha någon som det tror kans sköta jobbet.
Men varför nöja sig med två partiledare, varje social grupp skulle väl kunna vara representerade, varför bara efter kön, man skulle kunna lägga till representation för sexuell läggning, en invandrare etc. Det skulle förvisso bli trångt på presskonferenserna men flest partiledare vinner. Se hur Mp kunde bre ut sig hos de rödgröna på alla framträdanden, förr brukade språkrören dela på jobbet och oftast uppträda var för sig men med de rödgröna var dom som siamesiska tvillingar och upptog 50% av utrymmet trots att de var det minsta partiet.
Kul att du bland problem mest tar upp genomförande problem.
Jag är absolut inte vänsterpartist och tycker att Gudrun Schyman är en tvättäkta hycklare som kvitterar ut riksdagens inkomstgaranti. Man bör leva som man lär.
#16. Så det är förfärligt att man inte får vara kommunist utan att skambeläggas? Är det lika förfärligt att vara nazist och skambeläggas? Två ideologier som är snarlika och och defacto är ansvariga för miljoner människors för tidiga död, ändå ska kommunismen inte skambeläggas. Hur många mördade har en liberala ideologin svarat för? Nyliberal är tydligen ett skällsord, själv anser jag mig vara liberal, men har inte koll på om jag är "ny".