Bra artikel, men sex säljer och Tv4 är en kommersiell kanal.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-13, 18:34
Jonas Björck:
Då kanske du bör överväga att avsluta din anställning på TV4. Och du får jättegärna övertyga dina meningsfränder att sluta de också. :)
Jag tycker det är jättebra att TV4 behåller porren. Det tyder på att de respekterar att människor är olika (även i sin sexualitet). Kudos TV4! Mångfald och tolerans kallas det för.
Människor råkar illa ut i alla möjliga yrkesbranscher. Det är naturligtvis tragiskt (och ska bekämpas) men inget argument emot en yrkesbransch i sig. Eller du kanske vill förbjuda de farliga yrkena oljeriggarbetare, järnarbetare, skogshuggare, takläggare och taxichaufför också? Då skulle du åtminstone vara konsekvent.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-13, 18:36
Ricky:
"...sex säljer och Tv4 är en kommersiell kanal."
Precis! För att tjäna pengar så får man vara så vänlig att ge konsumenterna det de vill ha. Så, vad Jonas egentligen kritiserar är TV4:s konsumenter.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-13, 18:41
Att sluta sända porr för att människor någonstans inom branschen far illa är som att sluta köpa några skor alls för att vissa skor görs av barnarbetare.
Permalänk | Anmäl
Joel Bergqvist, 2011-01-13, 18:59
#5 = Man köper väl inte skor som man vet görs av barn?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-13, 19:02
Varför en skam? Jag gillar porr, precis som vilken kille som helst.
Permalänk | Anmäl
James Bright, 2011-01-13, 19:02
Jonas Björck förklaringar till varför porren borde tas bort är undermåliga. Handlar det enbart om moralism, månne?
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2011-01-13, 19:23
MORALPANIK!!
Sluta vara så jäkla korrekta hela tiden. Det må sticka i ögonen på vissa, men det visas ju för fasen på en betalkanal mitt i natten, hur farligt kan det vara?
Dessutom är det ju en hederlig gammal Svensk tradition med synd, snusk och gruppsex. Var har stoltheten över Sverige tagit vägen egentligen?
Permalänk | Anmäl
Viktor Andersson, 2011-01-13, 19:29
#3 Ulf Åkesson, du har fel.
Jonas Björck ifrågasätter er postmodernister. Som du sa i ditt inlägg, marknaden bestämmer. Där finns inga värden eller moral. Det enda som finns är det pris som marknaden sätter på det. Kunskap är en fråga för frågeprogramsledare.
Frågan är nu, förstod du inte vad Jonas Björck skrev (om du ens läste det) eller förvanskade du vad han skrev medvetet?
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-13, 20:09
Vill inte moralisera för sex är bra ! Äldre generationer kanske tar ingen skada av pornografi ty deras värld de växte i var sann och icke virtuell. Man experimenterade med en verklig partner. Hos den yngre generationen som lever mycket i den virtuella världen kan deras begriplighet och behov av sex bli förvriden. Till ex. att sex är mekaniskt och lika med deviation, att det inte finns behov av att vara kärleksfull, att visa känslor mm.
Varför prefererar pornografiska filmer en bild av att det är kvinna som är för mäns njutning?
Och så har vi fått: sådana män sådan pornografi - porrfilmer är huvudsakligen adresserade till den manliga delen.
Å andra sidan slår det mig en tanke: den som sitter framför sin dator och tittar på en porrfilm, ensam, isolerad, känns det inte för denne som om man kopulerar med datorn eller med en annan man för medan man sexfantiserar framför en skärm så sitter i samma stund tusen andra män och fantiserar och tittar på samma bild/film?
Men vi ska inte generalisera att porr är alltid fy!
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-01-13, 21:13
Jonas Björck, jag tycker du ska avsluta din anställning om du inte accepterar detta. Porr är inget skamligt utan något som funnits väldigt länge och är naturligt för de flesta. De som inte kan få uppleva sex naturligt ska också ha rätt att få tillfredställelse genom media. Jag tror att om porrfilm skulle förbjudas så skulle sexuella brott öka markant. Sexuella tankar går inte att förbjuda!
Permalänk | Anmäl
Thomas Svensson, 2011-01-13, 21:56
OK, så amatörporr och privatinspelat är OK eftersom det är porrindustrin du vänder dig emot? Eller är du bara moralist som menar att sex i alla former inte ska visas...
Permalänk | Anmäl
Börje Jönsson, 2011-01-13, 22:07
Är detsamma Jonas Björck som frotterar sig med mjukporrskådisarna i sex and the city?
Söndag 18 maj 2008 08:59
....
Serien Sex and the city är tillbaka men nu på filmduken och premiären skedde i London nu i veckan. Reporter Jonas Björk var på plats och har träffade skådespelerskorna Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Kristin Davis och Cynthia Nixon. De pratar bland annat om män, kvinnor och sex.
Med samma typ av resonemang: "Jag har högre moral än er och vet vad andra vuxna människor ska titta på och hur de får bli upphetsade"
så kan man bojkotta sex and the city inter intervjua dem.
Vad är skillnaden?
Ställde Björck frågor till dem om man borde sluta titta på porrfilm på betaltv kanaler? Gav han dem råd i sexmoral? Eller gjorde han bara
interjvun för pengarna. Led han av det? Är yrket som journalist förnedrande?
Borde det yrket inte förbjudas efter som de tvingas till saker som de inte vill?
Permalänk | Anmäl
Ad Versus, 2011-01-13, 22:17
Peter H:
Hahaha! :D Andra gången jag får skratta åt vad du skriver idag. Tack! :)
Visst förstod jag vad han skrev men du får gärna påpeka om jag har missförstått något. :)
Jag är definitivt ingen postmodernist utan en svuren motståndare till relativismen, vilken är grunden för statsfeminismen. Enligt denna är kön en social konstruktion, vilket alla med något innanför pannbenet är humbug. Vi är biologiska varelser och kvinnor och män är olika.
Men jag kan förstås inte stanna där. Det är skillnad på individer också. Vi ser olika på saker och ting och värderar olika.
Marknaden är inget levande väsen. Den existerar inte utan individer. De varor och tjänster som människor inte vill köpa kommer inte att produceras längre. Marknaden är inte på något sätt värderingsfri utan tvärtom. Det är genom marknaden som vi får reda på vad människor egentligen värdesätter.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-13, 22:54
Wanda:
"Varför prefererar pornografiska filmer en bild av att det är kvinna som är för mäns njutning?
Och så har vi fått: sådana män sådan pornografi - porrfilmer är huvudsakligen adresserade till den manliga delen."
Den största delen av porren produceras för att tillfredsställa män då de är de största kunderna (därmed inte sagt att kvinnor inte konsumerar porr). Skulle fler kvinnor börja titta på porr skulle en större del av porren produceras för att tillfredsställa dem.
"Å andra sidan slår det mig en tanke: den som sitter framför sin dator och tittar på en porrfilm, ensam, isolerad, känns det inte för denne som om man kopulerar med datorn eller med en annan man för medan man sexfantiserar framför en skärm så sitter i samma stund tusen andra män och fantiserar och tittar på samma bild/film?"
Det är säkert olika men jag brukar inte tänka på att andra män också möjligen tittar på samma film, men tanken stör mig inte. Mig spelar det ingen roll. Och nej, det känns inte som man "kopulerar med datorn". :D Lika lite som det kändes som man kopulerade med tidningen förr...
"Men vi ska inte generalisera att porr är alltid fy!"
Bra att du tycker så. :)
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-13, 23:02
Sexuella tankar är bra att ha, de är hälsosamma, ingen förbjuder en att sexfantisera.
Vi pratar om pornografiskt material som verkligen strider mott allt som heter mänskligt och som strider mot humanistiska värderingar.
Professor Simon Louis Lajeunesse ( på Universitetet i Montreal) har ägnat 2 år åt studier för att ha sönder myter om ifall porrfilmer påverkar människor negativt och om det leder till deviation. Inte enligt hans studier. Men hur ser ungdomarna själva på sina upplevelser? Hur förhåller de sig till det pornografiska landskap som omger dem? Har ni frågat om det era barn ?
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-01-13, 23:02
Hur blev vi svenskar såna gräsliga moralister? Vad har hänt med det här landet?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-01-13, 23:14
Tack Jonas Björck för att du säger ifrån! Jag kunde inte hålla med dig mer!
Permalänk | Anmäl
Maja Granskog, 2011-01-14, 04:15
Alla kommentarer här är ett bevis på hur märkligt, ologiskt, dumt, grundlöst, det kan bli om man diskuterar kring varför man ska förbjuda porr.
Vi alla älskar porr - inse det, era bittra feminister, ägna moralpaniken på viktigare och något mer relevant. MER PORR!
Permalänk | Anmäl
James Bright, 2011-01-14, 05:11
#20: Prata för dig själv, du kanske är rent ut sagt beroende?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-14, 07:39
6# Nej, och då kan man ju välja att sända kvalitativ porr, precis som man väljer skor som inte är tillverkade av barn.
Min poäng är att bara för att någon råkar illa ut ska man inte förutsätta att alla män och kvinnor inom branschen råkar illa ut.
Permalänk | Anmäl
Joel Bergqvist, 2011-01-14, 07:46
Som porrtittande tonåring så blir jag nästan arg när "vuxna" människor sitter bakom skärmen o påstår att ungdomar inte kan se skillnad på Porr o Sex! Varför F*N skulle vi inte kunna göra det? Tror du att ungdomar dödar horor o snor bilar bara för dom kört GTA oxå?
OnT: För det första äre fel o säga att porrindustrin förtrycker människor osv, klart att Barn/Våldtäckts-porr är äckligt o fel men den porren som "dom flesta" ser på är skådespelarna frsika o väl betalda... Dom kanske inte "gillar" sitt jobb men det gör inte jag heller ;)
Permalänk | Anmäl
Jack Brandt, 2011-01-14, 08:24
Men vilka problem människor har att läsa och förstå artiklar. Suck. Det är ingen som säger att ni inte får se porr, ok?? OK? Det är ingen som kommer stövla in i era hem och konfiskera era kära porrfilmer. Ok?
Men det är inte självklart att TV4 ska visa porr. Särskilt inte när de har de stadgar som de har om det. Låt porren visas i andra kanaler istället. Vad är era problem? Orkar inte byta till en riktig porr-kanal? Sluta vara så moral-hysteri-hysteriska!!
Permalänk | Anmäl
Jonas Erikson, 2011-01-14, 10:00
Porr och sex är toppen! Men varför kolla porr på tv när man kan ladda ner gratis från nätet?
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2011-01-14, 10:04
Jonas Björck, det finns ett jättebra sätt att lösa ditt dilemma. Sök dig ett jobb hos en arbetsgivare som delar dina högtstående moraliska värderingar.
Själv har jag Canal+ men är inte ett dugg intresserad av deras porrfilmer, bl.a. för att de sänds vid en tidpunkt då jag föredrar att sova. Men jag tycker det är oerhört störande med dessa förbudsivrare i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Om nu ett företag vill sända dessa program och om det finns tittare som har någon behållning av dem och om det inte är olagligt på något sätt, varför ska då vissa personers värderingar strypa denna möjlighet?
Dessa nymoralister......
Permalänk | Anmäl
Evert Pettersson, 2011-01-14, 10:13
#15 Ulf Åkesson,
Marknaden styr till stor del vad vi vill köpa.
Om porren. Egentligen är det fruktansvärt ledsamt med porrindustrin. Det är ledsamt att så många människor utnyttjas och far illa, att så många tjejer och kvinnor inte känner att de har rätten till sin kropp. Att de har rätt att säga nej och sätta gränser. De utnyttjas inom porrindustrin. Det finns ingen som helst njutning för aktörerna. Det handlar om pengar och trasiga individer.
Det finns två olika tillstånd hos porraktörerna, antingen uttrycker deras ansiktsuttryck äckel och motbjudelse och lidande eller avstängdhet. Det senare är vanligast hos de som är mer inrutinerade och bättre skådespelare.
Många tittar ändå på porr, och ungdomar får lätt en snedvriden bild av sex. Jag tror på upplysning, förmodligen är många inte medvetna om verkligheten bakom filmerna och industrin. Fast frågan är om det hjälper särskilt mycket som det ser ut idag.
Jag tror på ett bättre samhälle, ett jämlikt samhälle. I ett jämlikt samhälle skulle inte porrindustrin finnas. Det skulle inte finnas några porraktörer och det skulle inte finnas några konsumenter. Människor skulle må bra och se sitt eget och andras värde. Att ingen har rätt att kränka och göra illa någon annan.
Permalänk | Anmäl
Anna Sikström, 2011-01-14, 11:12
@Anna Sikström:
Vad är det för porr du sett, egentligen?
Det låter inte som nån särskilt bra porr i alla fall. Själv har jag sätt massor med porr med kåta och muntra aktörer. Och nu pratar jag om riktig mainstream hardcore och inte om nån sorts dansk gladporr från bronsåldern.
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2011-01-14, 11:28
Anna Sikström.
Din bild av porr verkar komma direkt från feministpropagandans högborg.
Om det är någon som inte vill att kvinnorna ska ha rätt till sin egen kropp så är det ju feminister som fördömer deras val av arbete eftersom dom gjort "fel" val.
Mitt absoluta favorit ansiktsuttryck hos porrskådisar är ett leende. Det finns en hel bunt väldigt charmiga, humoristiska och intelligenta aktörer som har roligare på sitt jobb än jag någonsin haft på mitt.
Väldigt många kvalitets releaser kommer med behind the scenes och bortklippt material där man tätt som oftast ser aktörerna sitta och skratta och umgås som vilka arbetskamrater som helst innan en filmning.
Du borde ta i tu med dina fördomar mot pornografin. Tro inte på feministernas propaganda.
Permalänk | Anmäl
Joel Bergqvist, 2011-01-14, 13:01
Min erfarenhet är att de killar som gapar högst om hur de ogillar porr är de som själv smyger med sitt porrsurfande.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-01-14, 13:05
@ Joel Bergqvist:
Exakt, Joel, jag är trött på feminister som uttalar sig om porr utan att själva tittat på porr.
Jo, dom kanske suttit och tittat på nån konstig porrfilms-avart på nåt feministiskt seminarium, sett nån bisarr japansk våldtäktsfilm med förnedring och urininslag eller så, sedan förfasar de sig tillsammans över hur hemsk porren och männen är.
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2011-01-14, 13:07
Joel Bergqvist och Vanja Wasser,
jag är inte feminist. Jag kritiserar feminismen och tycker inte män är hemska. Och jo, jag har tittat på porr. Mainstream hardcore och dansk gladporr. Jag har fördomar men inte mot pornografin. Vad har ni fördomar mot? Såna som jag, uppenbarligen. Ja, hur är jag egentligen?
Jag kritiserar feminismen. Jag tycker inte män är hemska. Jag tycker porrindustrin är förkastlig. Och jag har tittat på porr. Får ni det att gå ihop?
Permalänk | Anmäl
Anna Sikström, 2011-01-14, 13:31
Anna:
Marknaden består av oss. Inget annat. Det är våra val som avgör vad som ska produceras, hur och i vilka mängder. Det är bara politiker som (genom att plundra befolkningen på pengar) i förlängningen kan producera sådant vi inte vill ha.
"Kom och köp konserverad gröt! Allting går att sälja med mördande reklam" är en myt.
Jag tror inte på ett jämlikt samhälle (däremot på jämlika spelregler) för vi är olika. Kommunismen/socialismen visade sig vara den mänskliga historiens största mördarideologi. Tänk om! Snälla. :)
Erika:
"Min erfarenhet är att de killar som gapar högst om hur de ogillar porr är de som själv smyger med sitt porrsurfande."
Det kan ligga något i det. Får mig att tänka på att sveriges största manliga PK-feminist också var ett av de största kvinnoförnedrande svinen ("Kapten klännning").
Wanja:
Precis! Det är så tidigt 90-tal med porr kl. 24! :D
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-14, 13:35
Anna:
"Det finns två olika tillstånd hos porraktörerna, antingen uttrycker deras ansiktsuttryck äckel och motbjudelse och lidande eller avstängdhet. Det senare är vanligast hos de som är mer inrutinerade och bättre skådespelare."
Du uttrycker dig extremt generaliserande och fördomsfullt. Människor är olika. Det är därför du blir kritiserad och rättteligen kallad fördomsfull.
Personligen tror jag att du inte gillar att folk tittar på porr och därför VILL du att de flesta som sysslar med porr ska må illa. Det passar dina personliga subjektiva preferenser helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-14, 13:40
Efter Skavlan och annat som visas ikväll på TV skall jag titta på några porrgodingar.Någon av våra grannar hade nämligen ställt ut i vårt soprum en stor påse med sexfilmer som jag hittade där förra veckan. Sedan kommer jag att lämna alla de filmerna tillbaka i soprummet till någon annans glädje....
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-01-14, 14:30
@ Anna Sikström:
Ber uppriktigt om förlåtelse för att jag felaktigt beskyllde dej för att vara feminist. Där förhastade jag mej, minsann! Visst, man får naturligtvis ogilla porr, men du kom med sådana konstiga utsagor om porrstjärnors agerande att jag undrade om du alls sett porr själv...
Men om du nu inte är feminist, varför ogillar du porr? Av moraliska eller religiösa skäl? Inte för att jag har med det att göra, är bara nyfiken...
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2011-01-14, 14:51
#36 Vanja Wasser,
svaret på varför jag ogillar porr finns i min första kommentar i den här tråden.
Ulf Åkesson,
kan vi inte vara olika och jämlika? Men du har fel i att vi är olika, vi är mer lika än du anar. Men vi är också individer, vi gör egna val, och vi formas av våra livserfarenheter. Men i grunden är vi lika.
Jag vill inte att någon människa ska må illa. Varför skulle jag vilja det? Jag ogillar dessutom inte att folk tittar på porr, det är porrindustrin jag vänder mig emot. Det är utnyttjandet och kränkningen av andra människor jag ogillar.
Det är fasligt vad folk tror sig veta saker om mig och hur jag är som person. Titta på er själva.
Permalänk | Anmäl
Anna Sikström, 2011-01-14, 19:19
Anna:
Låt mig fråga dig rakt ut: är du socialist?
Dessutom tror jag alla här är emot att människor kränks och blir utnytttjade, men det du upplever som kränkande kan vara en njutning för en annan person. Vi är olika.
Du kan inte ha dig själv som måttstock! Andra personer är inte som du, känner inte som du, njuter inte som du, smakar inte som du, har en annan syn på sex än du. Vi är olika.
Och dessutom: det är helt ologiskt att vara för porr men emot porindustrin. Hade du varit emot vissa företeelser eller specifika företag hade varit en sak, men det är inte det du skriver.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-14, 19:28
#15 Ulf Åkesson, synd att du inte vet vad du skrattar åt.
Och du motsäger dig själv. Du är inte relativst men anser att marknaden ska diktera våra värderingar.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-14, 19:41
Peter:
Nu fick du mig att skratta igen! :)
Marknaden "dikterar inte våra värderingar". Det där är bara flum. Marknaden består av de varor/tjänster som vi vill ha. Företag anpassar sig hela tiden till konsumenterna. Den som bäst betjänar konsumenters behov tjänar mest pengar.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-14, 19:50
#38 Ulf Åkesson,
klart jag kan ha mig själv som måttstock. Alla är precis likadan som mig! Till och med du smakar likadant som mig!
Permalänk | Anmäl
Anna Sikström, 2011-01-14, 22:07
Anna:
Hahaha! :D Du har humor i alla fall. :)
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-15, 01:04
#40 Ulf Åkesson, flummet är ditt. Det är du som sa, "Det är genom marknaden som vi får reda på vad människor egentligen värdesätter." Inte jag.
Evolution - kreationism
Medicin - tobaksbolagen
Klimatförändring - oljebolag, etc.
I samtliga fall står vetenskapen mot "marknaden".
"Marknaden" tar hand om alla våra önskningar och behov. Kunskap är en fråga för frågeprogramsledare.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-15, 10:44
Det finns många olika sorters porr. Det finns porr där kvinnor njuter och porr där kvinnor blir skadade. Det finns mycket bra porr. Det enda som behöver bekämpas är porr där kvinnor blir skadade. Men radikalfeminister, vänsterextremister har gjort gemensam sak med den kristna högern och dömt ut all porr. Jag är verkligen glad att TV4 ledningen bestämde sig för att strunta i moralisterna.
Det var ju den kristna högern som såg till att homosexuella kvinnor och män som hade sex med varandra hamnade i fängelse förut. Den kristna högern vill att det ska vara extremt långa fängelsestraff för abort. De tror att genusvetenskapen kommer från Satan. Men trots det så är radikalfeminsterna och extremvänstern lakejer åt den kristna högern.
TV4 kommer inte att förlora tittare för att de tog beslutet att ha kvar Canal Plus. De hade förlorat pengar om de hade tagit bort Canal Plus. Väldigt vist beslut att strunta i de politiskt korrekta.
Permalänk | Anmäl
Jan Sjöberg, 2011-01-15, 13:57
#45 Jan Sjöberg,
jag är ingen expert på området men det finns nog porr där båda parter njuter. Att det skulle finnas mycket bra porr håller jag dock inte med om.
Om det nu är så att det finns porr där kvinnor inte blir skadade (jag tror inte männen mår särskilt bra heller), hur ska man kunna skilja ut den från den stora massan? Vem ska kunna bedömma det? Det går inte, det är omöjligt. Jag säger sällan att något är omöjligt, men här gör jag det.
Porrindustrin som sådan är förfärlig. Konsumenterna är många men tystnaden nästan total. Skammen är stor. Varför skäms vi för att vi tittar på porr om det inte skulle vara något fel? Varför lämnar porren hos de allra flesta konsumenter en olustig känsla (ofta efteråt)? Varför är porrtittandet sällan förknippat med välmående?
Permalänk | Anmäl
Anna Sikström, 2011-01-15, 14:56
Peter:
De tre exempel du menar är någon slags marknadsfenomen är dåliga exempel då två av dem är en direkt effekt av politik och inte marknad. Det enda som är intressant är tobaksexemplet och tobaksbolagen har också fått böta enorma summor för sitt bedrägeri, vilket är helt korrekt.
Dina exempel visar att du inte har något på fötterna, vilket är helt okej för min del. Det finns en marknad för dina utopiska drömmar och ditt människoförakt också. :)
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-15, 19:17
jan:
Kudos! :)
Anna:
"jag är ingen expert på området..."
Exakt! Ändå uttalar du dig med tvärsäkerhet om vad andra känner och vad som går/inte går att göra. Du hade kunnat välja att lyssna på andra men det gör du inte. Så fylld av dina egna fördomar och egocentrerad är du.
Hört talas om ordet "empati"? Du verkar lida en enorm brist av det. En hemsk människa.
Permalänk | Anmäl
Ulf Åkesson, 2011-01-15, 19:21
#48 Ulf Åkesson,
varför är du så elak?
Permalänk | Anmäl
Anna Sikström, 2011-01-16, 10:40
#47 Ulf Åkesson, de är bra exempel. De är exempel på vad Bertolt Brecht kallade tuism. Det vill säga intellektuella som ställer sig till marknadens förfogande.
Du har fel. I inget av fallen kan man skilja mellan marknad och politik.
Jag har levt min ideologi största delen av mitt liv. Men du har rätt, jag strävar uppåt. Målet är utopi. Sikta mot stjärnorna...
Du, och andra sidan, representerar en postmodern dystopi. Allt och alla är varor på "idémarknaden." Den enda skillnaden mellan ett barns fingermålning och en målning av Picasso är priset som marknaden sätter på dem. Men ni är hycklare. Ni tror inte själva på den nihilism som ni säljer. Ni representerar den värsta formen av människoförakt. Pornografi är inte gott nog för era döttrar. Men det är bra nog för andras döttrar.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-16, 10:41
Anna:
Från vilken undersökning har du fått resultatet att, pornografikunsumtion lämnar en olustig känsla hos konsumenten, ifrån? Rätta mig om jag tolkat dig fel.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2011-01-16, 14:34
#51 Mikael Holmlund,
från min egen forskning. Jag är en framstående professor och har vigt mitt liv åt att studera människor och mänskligt beteende och samhället i stort. Konstigt att du inte har hört talas om mig. Lever du i en grotta?
Permalänk | Anmäl
Anna Sikström, 2011-01-16, 14:44
60 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra artikel, men sex säljer och Tv4 är en kommersiell kanal.
Jonas Björck:
Då kanske du bör överväga att avsluta din anställning på TV4. Och du får jättegärna övertyga dina meningsfränder att sluta de också. :)
Jag tycker det är jättebra att TV4 behåller porren. Det tyder på att de respekterar att människor är olika (även i sin sexualitet). Kudos TV4! Mångfald och tolerans kallas det för.
Människor råkar illa ut i alla möjliga yrkesbranscher. Det är naturligtvis tragiskt (och ska bekämpas) men inget argument emot en yrkesbransch i sig. Eller du kanske vill förbjuda de farliga yrkena oljeriggarbetare, järnarbetare, skogshuggare, takläggare och taxichaufför också? Då skulle du åtminstone vara konsekvent.
Ricky:
"...sex säljer och Tv4 är en kommersiell kanal."
Precis! För att tjäna pengar så får man vara så vänlig att ge konsumenterna det de vill ha. Så, vad Jonas egentligen kritiserar är TV4:s konsumenter.
Att sluta sända porr för att människor någonstans inom branschen far illa är som att sluta köpa några skor alls för att vissa skor görs av barnarbetare.
#5 = Man köper väl inte skor som man vet görs av barn?
Varför en skam? Jag gillar porr, precis som vilken kille som helst.
Jonas Björck förklaringar till varför porren borde tas bort är undermåliga. Handlar det enbart om moralism, månne?
MORALPANIK!!
Sluta vara så jäkla korrekta hela tiden. Det må sticka i ögonen på vissa, men det visas ju för fasen på en betalkanal mitt i natten, hur farligt kan det vara?
Dessutom är det ju en hederlig gammal Svensk tradition med synd, snusk och gruppsex. Var har stoltheten över Sverige tagit vägen egentligen?
#3 Ulf Åkesson, du har fel.
Jonas Björck ifrågasätter er postmodernister. Som du sa i ditt inlägg, marknaden bestämmer. Där finns inga värden eller moral. Det enda som finns är det pris som marknaden sätter på det. Kunskap är en fråga för frågeprogramsledare.
Frågan är nu, förstod du inte vad Jonas Björck skrev (om du ens läste det) eller förvanskade du vad han skrev medvetet?
Vill inte moralisera för sex är bra ! Äldre generationer kanske tar ingen skada av pornografi ty deras värld de växte i var sann och icke virtuell. Man experimenterade med en verklig partner. Hos den yngre generationen som lever mycket i den virtuella världen kan deras begriplighet och behov av sex bli förvriden. Till ex. att sex är mekaniskt och lika med deviation, att det inte finns behov av att vara kärleksfull, att visa känslor mm.
Varför prefererar pornografiska filmer en bild av att det är kvinna som är för mäns njutning?
Och så har vi fått: sådana män sådan pornografi - porrfilmer är huvudsakligen adresserade till den manliga delen.
Å andra sidan slår det mig en tanke: den som sitter framför sin dator och tittar på en porrfilm, ensam, isolerad, känns det inte för denne som om man kopulerar med datorn eller med en annan man för medan man sexfantiserar framför en skärm så sitter i samma stund tusen andra män och fantiserar och tittar på samma bild/film?
Men vi ska inte generalisera att porr är alltid fy!
Jonas Björck, jag tycker du ska avsluta din anställning om du inte accepterar detta. Porr är inget skamligt utan något som funnits väldigt länge och är naturligt för de flesta. De som inte kan få uppleva sex naturligt ska också ha rätt att få tillfredställelse genom media. Jag tror att om porrfilm skulle förbjudas så skulle sexuella brott öka markant. Sexuella tankar går inte att förbjuda!
OK, så amatörporr och privatinspelat är OK eftersom det är porrindustrin du vänder dig emot? Eller är du bara moralist som menar att sex i alla former inte ska visas...
Är detsamma Jonas Björck som frotterar sig med mjukporrskådisarna i sex and the city?
Söndag 18 maj 2008 08:59
....
Serien Sex and the city är tillbaka men nu på filmduken och premiären skedde i London nu i veckan. Reporter Jonas Björk var på plats och har träffade skådespelerskorna Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Kristin Davis och Cynthia Nixon. De pratar bland annat om män, kvinnor och sex.
Med samma typ av resonemang: "Jag har högre moral än er och vet vad andra vuxna människor ska titta på och hur de får bli upphetsade"
så kan man bojkotta sex and the city inter intervjua dem.
Vad är skillnaden?
Ställde Björck frågor till dem om man borde sluta titta på porrfilm på betaltv kanaler? Gav han dem råd i sexmoral? Eller gjorde han bara
interjvun för pengarna. Led han av det? Är yrket som journalist förnedrande?
Borde det yrket inte förbjudas efter som de tvingas till saker som de inte vill?
Peter H:
Hahaha! :D Andra gången jag får skratta åt vad du skriver idag. Tack! :)
Visst förstod jag vad han skrev men du får gärna påpeka om jag har missförstått något. :)
Jag är definitivt ingen postmodernist utan en svuren motståndare till relativismen, vilken är grunden för statsfeminismen. Enligt denna är kön en social konstruktion, vilket alla med något innanför pannbenet är humbug. Vi är biologiska varelser och kvinnor och män är olika.
Men jag kan förstås inte stanna där. Det är skillnad på individer också. Vi ser olika på saker och ting och värderar olika.
Marknaden är inget levande väsen. Den existerar inte utan individer. De varor och tjänster som människor inte vill köpa kommer inte att produceras längre. Marknaden är inte på något sätt värderingsfri utan tvärtom. Det är genom marknaden som vi får reda på vad människor egentligen värdesätter.
Wanda:
"Varför prefererar pornografiska filmer en bild av att det är kvinna som är för mäns njutning?
Och så har vi fått: sådana män sådan pornografi - porrfilmer är huvudsakligen adresserade till den manliga delen."
Den största delen av porren produceras för att tillfredsställa män då de är de största kunderna (därmed inte sagt att kvinnor inte konsumerar porr). Skulle fler kvinnor börja titta på porr skulle en större del av porren produceras för att tillfredsställa dem.
"Å andra sidan slår det mig en tanke: den som sitter framför sin dator och tittar på en porrfilm, ensam, isolerad, känns det inte för denne som om man kopulerar med datorn eller med en annan man för medan man sexfantiserar framför en skärm så sitter i samma stund tusen andra män och fantiserar och tittar på samma bild/film?"
Det är säkert olika men jag brukar inte tänka på att andra män också möjligen tittar på samma film, men tanken stör mig inte. Mig spelar det ingen roll. Och nej, det känns inte som man "kopulerar med datorn". :D Lika lite som det kändes som man kopulerade med tidningen förr...
"Men vi ska inte generalisera att porr är alltid fy!"
Bra att du tycker så. :)
Sexuella tankar är bra att ha, de är hälsosamma, ingen förbjuder en att sexfantisera.
Vi pratar om pornografiskt material som verkligen strider mott allt som heter mänskligt och som strider mot humanistiska värderingar.
Professor Simon Louis Lajeunesse ( på Universitetet i Montreal) har ägnat 2 år åt studier för att ha sönder myter om ifall porrfilmer påverkar människor negativt och om det leder till deviation. Inte enligt hans studier. Men hur ser ungdomarna själva på sina upplevelser? Hur förhåller de sig till det pornografiska landskap som omger dem? Har ni frågat om det era barn ?
Hur blev vi svenskar såna gräsliga moralister? Vad har hänt med det här landet?
Tack Jonas Björck för att du säger ifrån! Jag kunde inte hålla med dig mer!
Alla kommentarer här är ett bevis på hur märkligt, ologiskt, dumt, grundlöst, det kan bli om man diskuterar kring varför man ska förbjuda porr.
Vi alla älskar porr - inse det, era bittra feminister, ägna moralpaniken på viktigare och något mer relevant. MER PORR!
#20: Prata för dig själv, du kanske är rent ut sagt beroende?
6# Nej, och då kan man ju välja att sända kvalitativ porr, precis som man väljer skor som inte är tillverkade av barn.
Min poäng är att bara för att någon råkar illa ut ska man inte förutsätta att alla män och kvinnor inom branschen råkar illa ut.
Som porrtittande tonåring så blir jag nästan arg när "vuxna" människor sitter bakom skärmen o påstår att ungdomar inte kan se skillnad på Porr o Sex! Varför F*N skulle vi inte kunna göra det? Tror du att ungdomar dödar horor o snor bilar bara för dom kört GTA oxå?
OnT: För det första äre fel o säga att porrindustrin förtrycker människor osv, klart att Barn/Våldtäckts-porr är äckligt o fel men den porren som "dom flesta" ser på är skådespelarna frsika o väl betalda... Dom kanske inte "gillar" sitt jobb men det gör inte jag heller ;)
Men vilka problem människor har att läsa och förstå artiklar. Suck. Det är ingen som säger att ni inte får se porr, ok?? OK? Det är ingen som kommer stövla in i era hem och konfiskera era kära porrfilmer. Ok?
Men det är inte självklart att TV4 ska visa porr. Särskilt inte när de har de stadgar som de har om det. Låt porren visas i andra kanaler istället. Vad är era problem? Orkar inte byta till en riktig porr-kanal? Sluta vara så moral-hysteri-hysteriska!!
Porr och sex är toppen! Men varför kolla porr på tv när man kan ladda ner gratis från nätet?
Jonas Björck, det finns ett jättebra sätt att lösa ditt dilemma. Sök dig ett jobb hos en arbetsgivare som delar dina högtstående moraliska värderingar.
Själv har jag Canal+ men är inte ett dugg intresserad av deras porrfilmer, bl.a. för att de sänds vid en tidpunkt då jag föredrar att sova. Men jag tycker det är oerhört störande med dessa förbudsivrare i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Om nu ett företag vill sända dessa program och om det finns tittare som har någon behållning av dem och om det inte är olagligt på något sätt, varför ska då vissa personers värderingar strypa denna möjlighet?
Dessa nymoralister......
#15 Ulf Åkesson,
Marknaden styr till stor del vad vi vill köpa.
Om porren. Egentligen är det fruktansvärt ledsamt med porrindustrin. Det är ledsamt att så många människor utnyttjas och far illa, att så många tjejer och kvinnor inte känner att de har rätten till sin kropp. Att de har rätt att säga nej och sätta gränser. De utnyttjas inom porrindustrin. Det finns ingen som helst njutning för aktörerna. Det handlar om pengar och trasiga individer.
Det finns två olika tillstånd hos porraktörerna, antingen uttrycker deras ansiktsuttryck äckel och motbjudelse och lidande eller avstängdhet. Det senare är vanligast hos de som är mer inrutinerade och bättre skådespelare.
Många tittar ändå på porr, och ungdomar får lätt en snedvriden bild av sex. Jag tror på upplysning, förmodligen är många inte medvetna om verkligheten bakom filmerna och industrin. Fast frågan är om det hjälper särskilt mycket som det ser ut idag.
Jag tror på ett bättre samhälle, ett jämlikt samhälle. I ett jämlikt samhälle skulle inte porrindustrin finnas. Det skulle inte finnas några porraktörer och det skulle inte finnas några konsumenter. Människor skulle må bra och se sitt eget och andras värde. Att ingen har rätt att kränka och göra illa någon annan.
@Anna Sikström:
Vad är det för porr du sett, egentligen?
Det låter inte som nån särskilt bra porr i alla fall. Själv har jag sätt massor med porr med kåta och muntra aktörer. Och nu pratar jag om riktig mainstream hardcore och inte om nån sorts dansk gladporr från bronsåldern.
Anna Sikström.
Din bild av porr verkar komma direkt från feministpropagandans högborg.
Om det är någon som inte vill att kvinnorna ska ha rätt till sin egen kropp så är det ju feminister som fördömer deras val av arbete eftersom dom gjort "fel" val.
Mitt absoluta favorit ansiktsuttryck hos porrskådisar är ett leende. Det finns en hel bunt väldigt charmiga, humoristiska och intelligenta aktörer som har roligare på sitt jobb än jag någonsin haft på mitt.
Väldigt många kvalitets releaser kommer med behind the scenes och bortklippt material där man tätt som oftast ser aktörerna sitta och skratta och umgås som vilka arbetskamrater som helst innan en filmning.
Du borde ta i tu med dina fördomar mot pornografin. Tro inte på feministernas propaganda.
Min erfarenhet är att de killar som gapar högst om hur de ogillar porr är de som själv smyger med sitt porrsurfande.
@ Joel Bergqvist:
Exakt, Joel, jag är trött på feminister som uttalar sig om porr utan att själva tittat på porr.
Jo, dom kanske suttit och tittat på nån konstig porrfilms-avart på nåt feministiskt seminarium, sett nån bisarr japansk våldtäktsfilm med förnedring och urininslag eller så, sedan förfasar de sig tillsammans över hur hemsk porren och männen är.
Joel Bergqvist och Vanja Wasser,
jag är inte feminist. Jag kritiserar feminismen och tycker inte män är hemska. Och jo, jag har tittat på porr. Mainstream hardcore och dansk gladporr. Jag har fördomar men inte mot pornografin. Vad har ni fördomar mot? Såna som jag, uppenbarligen. Ja, hur är jag egentligen?
Jag kritiserar feminismen. Jag tycker inte män är hemska. Jag tycker porrindustrin är förkastlig. Och jag har tittat på porr. Får ni det att gå ihop?
Anna:
Marknaden består av oss. Inget annat. Det är våra val som avgör vad som ska produceras, hur och i vilka mängder. Det är bara politiker som (genom att plundra befolkningen på pengar) i förlängningen kan producera sådant vi inte vill ha.
"Kom och köp konserverad gröt! Allting går att sälja med mördande reklam" är en myt.
Jag tror inte på ett jämlikt samhälle (däremot på jämlika spelregler) för vi är olika. Kommunismen/socialismen visade sig vara den mänskliga historiens största mördarideologi. Tänk om! Snälla. :)
Erika:
"Min erfarenhet är att de killar som gapar högst om hur de ogillar porr är de som själv smyger med sitt porrsurfande."
Det kan ligga något i det. Får mig att tänka på att sveriges största manliga PK-feminist också var ett av de största kvinnoförnedrande svinen ("Kapten klännning").
Wanja:
Precis! Det är så tidigt 90-tal med porr kl. 24! :D
Anna:
"Det finns två olika tillstånd hos porraktörerna, antingen uttrycker deras ansiktsuttryck äckel och motbjudelse och lidande eller avstängdhet. Det senare är vanligast hos de som är mer inrutinerade och bättre skådespelare."
Du uttrycker dig extremt generaliserande och fördomsfullt. Människor är olika. Det är därför du blir kritiserad och rättteligen kallad fördomsfull.
Personligen tror jag att du inte gillar att folk tittar på porr och därför VILL du att de flesta som sysslar med porr ska må illa. Det passar dina personliga subjektiva preferenser helt enkelt.
Efter Skavlan och annat som visas ikväll på TV skall jag titta på några porrgodingar.Någon av våra grannar hade nämligen ställt ut i vårt soprum en stor påse med sexfilmer som jag hittade där förra veckan. Sedan kommer jag att lämna alla de filmerna tillbaka i soprummet till någon annans glädje....
@ Anna Sikström:
Ber uppriktigt om förlåtelse för att jag felaktigt beskyllde dej för att vara feminist. Där förhastade jag mej, minsann! Visst, man får naturligtvis ogilla porr, men du kom med sådana konstiga utsagor om porrstjärnors agerande att jag undrade om du alls sett porr själv...
Men om du nu inte är feminist, varför ogillar du porr? Av moraliska eller religiösa skäl? Inte för att jag har med det att göra, är bara nyfiken...
#36 Vanja Wasser,
svaret på varför jag ogillar porr finns i min första kommentar i den här tråden.
Ulf Åkesson,
kan vi inte vara olika och jämlika? Men du har fel i att vi är olika, vi är mer lika än du anar. Men vi är också individer, vi gör egna val, och vi formas av våra livserfarenheter. Men i grunden är vi lika.
Jag vill inte att någon människa ska må illa. Varför skulle jag vilja det? Jag ogillar dessutom inte att folk tittar på porr, det är porrindustrin jag vänder mig emot. Det är utnyttjandet och kränkningen av andra människor jag ogillar.
Det är fasligt vad folk tror sig veta saker om mig och hur jag är som person. Titta på er själva.
Anna:
Låt mig fråga dig rakt ut: är du socialist?
Dessutom tror jag alla här är emot att människor kränks och blir utnytttjade, men det du upplever som kränkande kan vara en njutning för en annan person. Vi är olika.
Du kan inte ha dig själv som måttstock! Andra personer är inte som du, känner inte som du, njuter inte som du, smakar inte som du, har en annan syn på sex än du. Vi är olika.
Och dessutom: det är helt ologiskt att vara för porr men emot porindustrin. Hade du varit emot vissa företeelser eller specifika företag hade varit en sak, men det är inte det du skriver.
#15 Ulf Åkesson, synd att du inte vet vad du skrattar åt.
Och du motsäger dig själv. Du är inte relativst men anser att marknaden ska diktera våra värderingar.
Peter:
Nu fick du mig att skratta igen! :)
Marknaden "dikterar inte våra värderingar". Det där är bara flum. Marknaden består av de varor/tjänster som vi vill ha. Företag anpassar sig hela tiden till konsumenterna. Den som bäst betjänar konsumenters behov tjänar mest pengar.
#38 Ulf Åkesson,
klart jag kan ha mig själv som måttstock. Alla är precis likadan som mig! Till och med du smakar likadant som mig!
Anna:
Hahaha! :D Du har humor i alla fall. :)
#40 Ulf Åkesson, flummet är ditt. Det är du som sa, "Det är genom marknaden som vi får reda på vad människor egentligen värdesätter." Inte jag.
Evolution - kreationism
Medicin - tobaksbolagen
Klimatförändring - oljebolag, etc.
I samtliga fall står vetenskapen mot "marknaden".
"Marknaden" tar hand om alla våra önskningar och behov. Kunskap är en fråga för frågeprogramsledare.
Det finns många olika sorters porr. Det finns porr där kvinnor njuter och porr där kvinnor blir skadade. Det finns mycket bra porr. Det enda som behöver bekämpas är porr där kvinnor blir skadade. Men radikalfeminister, vänsterextremister har gjort gemensam sak med den kristna högern och dömt ut all porr. Jag är verkligen glad att TV4 ledningen bestämde sig för att strunta i moralisterna.
Det var ju den kristna högern som såg till att homosexuella kvinnor och män som hade sex med varandra hamnade i fängelse förut. Den kristna högern vill att det ska vara extremt långa fängelsestraff för abort. De tror att genusvetenskapen kommer från Satan. Men trots det så är radikalfeminsterna och extremvänstern lakejer åt den kristna högern.
TV4 kommer inte att förlora tittare för att de tog beslutet att ha kvar Canal Plus. De hade förlorat pengar om de hade tagit bort Canal Plus. Väldigt vist beslut att strunta i de politiskt korrekta.
#45 Jan Sjöberg,
jag är ingen expert på området men det finns nog porr där båda parter njuter. Att det skulle finnas mycket bra porr håller jag dock inte med om.
Om det nu är så att det finns porr där kvinnor inte blir skadade (jag tror inte männen mår särskilt bra heller), hur ska man kunna skilja ut den från den stora massan? Vem ska kunna bedömma det? Det går inte, det är omöjligt. Jag säger sällan att något är omöjligt, men här gör jag det.
Porrindustrin som sådan är förfärlig. Konsumenterna är många men tystnaden nästan total. Skammen är stor. Varför skäms vi för att vi tittar på porr om det inte skulle vara något fel? Varför lämnar porren hos de allra flesta konsumenter en olustig känsla (ofta efteråt)? Varför är porrtittandet sällan förknippat med välmående?
Peter:
De tre exempel du menar är någon slags marknadsfenomen är dåliga exempel då två av dem är en direkt effekt av politik och inte marknad. Det enda som är intressant är tobaksexemplet och tobaksbolagen har också fått böta enorma summor för sitt bedrägeri, vilket är helt korrekt.
Dina exempel visar att du inte har något på fötterna, vilket är helt okej för min del. Det finns en marknad för dina utopiska drömmar och ditt människoförakt också. :)
jan:
Kudos! :)
Anna:
"jag är ingen expert på området..."
Exakt! Ändå uttalar du dig med tvärsäkerhet om vad andra känner och vad som går/inte går att göra. Du hade kunnat välja att lyssna på andra men det gör du inte. Så fylld av dina egna fördomar och egocentrerad är du.
Hört talas om ordet "empati"? Du verkar lida en enorm brist av det. En hemsk människa.
#48 Ulf Åkesson,
varför är du så elak?
#47 Ulf Åkesson, de är bra exempel. De är exempel på vad Bertolt Brecht kallade tuism. Det vill säga intellektuella som ställer sig till marknadens förfogande.
Du har fel. I inget av fallen kan man skilja mellan marknad och politik.
Jag har levt min ideologi största delen av mitt liv. Men du har rätt, jag strävar uppåt. Målet är utopi. Sikta mot stjärnorna...
Du, och andra sidan, representerar en postmodern dystopi. Allt och alla är varor på "idémarknaden." Den enda skillnaden mellan ett barns fingermålning och en målning av Picasso är priset som marknaden sätter på dem. Men ni är hycklare. Ni tror inte själva på den nihilism som ni säljer. Ni representerar den värsta formen av människoförakt. Pornografi är inte gott nog för era döttrar. Men det är bra nog för andras döttrar.
Anna:
Från vilken undersökning har du fått resultatet att, pornografikunsumtion lämnar en olustig känsla hos konsumenten, ifrån? Rätta mig om jag tolkat dig fel.
#51 Mikael Holmlund,
från min egen forskning. Jag är en framstående professor och har vigt mitt liv åt att studera människor och mänskligt beteende och samhället i stort. Konstigt att du inte har hört talas om mig. Lever du i en grotta?