Om integrationen inte misslyckats, vad är då orsaken till alla de problem som orsakats av invandringen?
Permalänk | Anmäl
Martin Lindh, 2011-01-13, 14:12
Peter Nordquist,
Du gör precis det som jag beskriver i artikeln, låter en liten grupp representera alla invandrare. Dessutom försöker du påvisa samband som det inte finns grund för. Antalet våldtäkter i statistiken har ökat bland annat därför att brott som tidigare inte klassades som våldtäkt nu betraktas som sådan. Och varför beskyller du just muslimer som orsak till att våldtäkterna ökat? Mycket annat i samhället har ju också ökat. Antalet Sverigedemokrater t.ex.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 14:23
Martin Lindh,
Vilka problem menar du?
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 14:24
Lars Persson,
alla som påstår att integrationen går bra bör läsa denna artikelserie:
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article141430.ece
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 14:33
Rufsen Olsson,
Ytterligare ett exempel på att låta en liten, utvald grupp representera alla invandrare.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 14:41
Peter Nordquist,
Och hur stor andel av överfallsvåldtäkterna under en viss, utvald tidsperiod begicks av svenskar i Örebro? Eller i Umeå? 100% kan man lätt få det till genom att välja "rätt" tidsperiod och plats.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 14:44
Peter Nordquist,
Om judar i Malmö hotats av ett fåtal muslimer så innebär det inte att alla Sveriges muslimer hotar judar, lika lite som att alla Tomelilla-bor kastar sten på muslimska kvinnor bara därför att några skolungdomar gjorde det.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:00
Lars Persson,
det är Du som klumpar ihop alla invandrare när du skriver din artikel.
Vi vet att det är stor skillnad på olika grupper. Vietnameser, amerikaner, tyska som invandrar till Sverige är till absolut största delen ett tillskott till svensk ekonomi.
Grupperna från MENA-området däremot innebär till största delen till både ekonomiska och sociala kostnader. Den religiösa kontroll som utövas i ett flertal förorter där islam är utbredd är ingen liten företeelse utan det har bildats vad som närmast kan betecknas som enklaver som står utanför svenska samhället (utom då det gäller att ta emot bidrag då ...)
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 15:03
Peter Nordquist,
"De muslimska terroristerna". Hur många är de?
Och vilka är terrorister? Är en självmordsbombare som bara lyckas spränga sig själv terrorist medan t.ex. Mattias Flink inte är terrorist? Bara därför att han var svensk militär?
Och ja, det är jag som skrivit artikeln.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:06
Rufsen Olsson och Peter Nordquist,
Det är lätt att bara påstå att en grupp är kriminell utan att ha fakta bakom. "Politiskt inkorrekt" är inte fakta utan en främlingsfientlig sajt som står Sverigedemokraterna nära.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:18
Med det monumentala tillflöde från muslimska länder vi haft och i allt större utsträckning har är integration inte möjlig och faktiskt heller önskvärd. Det är lättare att repatriera dem när excesserna uppenbaras för allmänheten.
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-01-13, 15:26
"År 2009 var 65 procent av utrikes födda (20 - 64 år) sysselsatta..."
Det är en grovt bedräglig fejk-siffra som räknar t.ex. långtidssjukskrivna och folk i arbetsmarknadsåtgärder som "sysselsatta", Lars Persson. Och inte tar den hänsyn till att en massa jobb som många invandrare har är kraftigt subventionerade.
I verkligheten ligger förvärvsarbetet på under 50% för utrikesfödda.
Dessutom drar du alla invandrare över en kam. Det är inte danskarna och norrmännen som debatten handlar om.
Integrationen är en fullständig katastrof för vissa invandrargrupper. Läs och gråt:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/lasardialog/1.508723-uppmarksammade-re...
- För somalierna har endast 24% ett jobb som ger minst 10.000 kr i månaden(2009). 43% saknar arbetsinkomst helt.
- 26% av somaliska barn har betyg i samtliga ämnen efter högstadiet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-13, 15:29
Lars Persson, jag har inte påstått att muslimer skulle vara kriminellare än andra, däremot har de som kommer från MENA-området betydligt svårare att assimilera sig i det svenska samhället och väljer ofta ett egetpåtaget utanförskap då de ser ner på de värderingar vi bygger västvärlden på.
Ang. Peter Nordqvists inlägg så skulle jag vilja flika in: Varför ser vi demonstrationer med 10.000-tals människor som skriker "död åt ..." när det gäller en sketen teckning - samtidigt som vi i princip aldrig ser några muslimer demonstrera mot att homosexuella stenas i Iran eller liknande ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 15:30
Bo T.,
Bland sätten att problematisera integrationen, som jag skrev om i artikeln, kunde jag även ha tagit upp metoden att betrakta invandrares arbete som värdelöst.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:33
Även om de såg ut som svenskar, pratade som svenskar och hade en bättre integration inom inkomst, förvärvsarbete, utbildning, laglydnad med mera så är en ökning av befolkningen ingen fördel. Även om de kom från en annan planet och hade mycket högre intelligens så vore det förödande att släppa in dem. Hur man än vrider på saken så är invandringen en enorm nackdel. Landets kortsiktiga behov för överlevnad inom bland annat livsmedel, djurfoder, olja och handelsgödsel är importerat till cirka 70 %. Det är en tidsfråga innan detta ger stora problem. Eventuella problem med att rekrytera folk är ingenting i sammanhanget.
Japan, som som nämndes här bredvid, har ett kaloriintag importerat till cirka 60 %. Den insnöade svenska maktapparaten har inte ens tagit fram något motsvarande och har bara EU i huvudet. Däremot har den hur mycket siffror som helst inom jordbruksstatistik. Japan importerar nästan all energi och nästan alla råvaror. Det lilla som en gång fanns är mest slut. Det är sånt här som kommer att styra befolkningen i framtiden och på ett brutalt sätt. EU har inte heller så mycket att komma med och är absolut inget att lita på. Den ensidiga solidaritetsförklaringen från makthavarana med EU är bara löjlig och inte värd ett ruttet lingon.
http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20080226i1.html
http://www.sjv.se/download/18.50cb902d1234ca17a7e8000454/Hela+J%C3%85+20...
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-01-13, 15:35
Rufsen Olsson,
När har du sett tiotusentals människor i Sverige skrika "död åt..."? Något hundratal kanske, klädda i nazistinspirerade uniformer.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:35
Urban Persson,
Resultatet av ditt resonemang blir väl då att stoppa barnafödandet också?
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:38
Lars Persson, man får väl ta en sak i taget.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-01-13, 15:40
Lars Persson,
om du följde lite internationell press så skulle du upptäcka en hel del demonstrationer i europa där muslimer går omkring med plakat som säger bla. "Sly thoose who insult islam" , "Good bless Hitler" osv. osv.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 15:43
ps. Lars Persson, den stora demonstrationen mot DC-matchen i Malmö kommer du väl ihåg?
Där gick hundratals muslimer och sjöng en gammal hyllningssång på arabiska. Vet du vad den sången hyllar? Jo, ett överfall på en judisk by där Muhammed och hans män dödade alla i byn inkl. minsta spädbarn ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 15:45
Lars Persson. Du tar själv upp att vissa invandrargrupper skaffar barn istället för jobb som inkomstkälla. Det är ett gigantiskt problem på flera sätt.
Dels behövs inte fler människor i Sverige. Det är redan överbefolkning vilket syns på bostadsmarknaden och på arbetsmarknaden. I synnerhet för unga och/eller outbildade.
Dels innebär inaveln att segregationen och bidragsberoendet fortsätter i generation efter generation.
När svenskar ser att vissa folkgrupper bara utgör en belastning kommer rasismen och sen är det försent. Förstår du allvaret?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-13, 15:49
Peter Nordquist,
Om du ska döma alla som kommer från ett muslimskt land efter vad som står i en mer än 1000 år gammal bok så kan man ju också döma alla som kommer från ett kristet land (som Sverige där en stor andel är födda i ett land som hade kristendomen som statsreligion) efter en annan mer än 1000 år gammal bok.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:52
#Lars Persson
Är det integration när tex en Professor i byggnadsteknik står på ett verkstadsgolv år efter år för han får inget annat jobb ?
Ingenjörer och andra högutbildade kör taxi, städar, diskar jobbar som pizzabagare mm för att man inte godkänner deras betyg eller vill ge dom jobb för dom hade varit för länge ifrån arbetsmarknden
när dom väl kom ut i arbetslivet efter alla turer.
Men ja, dom är ju så integrerade enligt dig, dom jobbar ju.
Fanns ingenjörer som gick om hela utbildningen på Chalmers för att inte en arbetsgivare "godkännde" deras betyg.
Är det integration ?
Jag har bott i "problemområden" större delen av mitt liv och sett på nära håll hur in i h***te fel denna invandringspolitik genomförts och vilka problem den passifisering detta medför. Blir så förbannad när man hör folk som du som hävdar att integrationen är lyckad.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-01-13, 15:55
Rufsen Olsson,
Invandrare skaffar inte många fler barn än infödda. De står för en stor del av barnafödandet därför att de flesta kommer hit i just den åldern när man bildar familj. Tror du att barn är en inkomstkälla?
Sverige är ett av världens mer glesbefolkade länder. Inte många kan tro på dig när du påstår att det är överbefolkat.
Inavel ökar snarare genom att man inte har någon invandring.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 15:58
Lars Persson har självfallet rätt i att Sverige kan ha stor nytta av välutbildade och idérika människor som kommer hit. Men det är väl inte, förmodar jag, den gruppen debatten handlar om. Egentligen.
Asylinvandringen domineras av människor med svag eller ingen utbildning alls. De är dessutom ofta traumatiserade, har ett mindre gott hälsotillstånd och är rent allmänt ofta dåligt utrustade för ett liv på rimligt goda villkor i ett postindustriellt, sekulärt och könsjämlikt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2011-01-13, 15:59
#33 : Precis dessutom har de visat sig att invandrare är mer aktiva att söka jobb än "infödda". Så vem är det som kostar pengar i samhället egentligen? Troligen våra egna arbetslösa ungdomar som sitter hemma och väntar på bättre dagar.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-13, 16:05
"Invandrare skaffar inte många fler barn än infödda. De står för en stor del av barnafödandet därför att de flesta kommer hit i just den åldern när man bildar familj. Tror du att barn är en inkomstkälla?"
#33 Lars Persson. Somalier och irakier har 4 barn i genomsnitt (mot knappt 2 för svenskar). Det innebär en fördubbling för varje generation.
Vet du vad en ensamstående mamma med 5-8 barn får i bidrag? Vad tror du krävs för lön för att dra in lika mycket netto?
Sverige kan inte ens försörja sin egen befolkning med mat utan konstgödsel som framställs med fossilenergi som snart inte går att få tag i. Situationen på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden visar att Sverige är överbefolkat och att situationen håller på att förvärras.
Inavel är en del av segregationen. Hur många äktenskap mellan t.ex. somalier och svenskar känner du till?
Du tänker positivt och det måste man får göra. Tyvärr ser läget verkligt illavarslande ut och därför måste du bemötas för blint önsketänkande riskerar att leda oss ner i avgrunden.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-13, 16:11
Intressant artikel. Det är knappast sant att antalet brott ökat "lavinartat". Arbetslöshet och sociala problem har följt de ekonomiska konjunkturerna, inte invandringen - länder med mycket mindre invandring har drabbats i ungefär samma utsträckning.
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2011-01-13, 16:20
Bo T.,
Jag känner inte till just någon svensk-somalisk familj men jag känner svenskar som bildat familj med kineser, holländare, thailändare, österrikare, danskar, zambier, för att nämna några. Låter det som inavel för dig?
Det blir väl inte fler kusinäktenskap om somalier kommer till Sverige jämfört med om de stannar i Somalia? Snarare färre.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 16:26
Så du menar att allt är frid och fröjd med invandringen och integrationen, Lars Persson? Det tror jag i så fall att du är rätt ensam om.
Men jag håller med dig såtillvida att man inte bör bedriva någon särskild integrationspolitik. Den som har arbete ordnat, som rekryteras hit av en arbetsgivare, kan få permanent uppehållstillstånd. Vill vederbörande ta hit anhöriga så kan vi tillämpa samma regelverk som Danmark.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2011-01-13, 16:30
#40
Jo, Lars, det blir fler kusinäktenskap i Sverige än vad det annars skulle ha blivit. Naturligtvis. För de invandrare som tillämpar kusingifte tenerar att fortsätta med det även i Sverige. Man hämtar hellre en partner från hembyn än skaffar en etniskt svensk partner. På så vis fortsätter man att odla sin särart i Sverige, och det tror jag är ett av huvudproblemen med invandringen.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2011-01-13, 16:33
Kusinäktenskapen är vanliga framförallt i Mellersta Östen och bland människor som kommer därifrån.I och för sig är det vars och ens ensak vem man vill gifta sig med. Problemet är att barn i kusinäktenskap i oproportionerlig hög grad dör i tidig ålder, och att de i förfärande hög grad drabbas av kognitiva svårigheter och betydande neuropsykiatriska problem.
Företeelsen lämpar sig därför inte för vare sig skämt eller retoriska frågor.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2011-01-13, 16:40
Oavsett hur många invandrare som är "integrerade" så trollar det inte bort faktumet att det finns oräkneliga "utanförskapsområden" med antingen kriminella eller allmänt störiga invandrargäng. Sverige tjänar absolut ingenting på att ta emot tiotusentals analfabetiska/lågutbildade lyckosökare varje år. Kom ihåg att tredje världens länder skapas av tredje världens människor. Man kan ta en tredje världens människa ur tredje världen...men sällan tvärtom. Vill man verkligen hjälpa folk i tredje världen bör man hjälpa folk på plats eftersom det både är billigare och man kan hjälpa fler personer. Dessutom slipper man kulturkrockar.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-01-13, 16:45
Bor i en mellanstor stad i södra Sverige. Har bott i ett höghusområde som jag tycker är relativt lugnt. Orten har kanske inte så många invandrare men mina erfarenheter är följande. 1. Skummisar ute på gården som ser virriga ut och som plockar upp en stor sten o stryker runt bilar o cyklar (drar sen iväg). Svenskt utseende. 2. Handfull ungdomar bankar sönder ett lås o drar iväg på ett par cyklar som de knyckt. Svenska ungdomar. 3. Några hus längre bort bor en handfull knarkare/flummisar i en av kommunens lägenheter. Svenskar. 4. Problembarnen på en gymnasieklass jag känner till. Blandat med svenskar o invandrare (invandrarna överrepresenterade). 5. Grannar med många barn. Invandrare hela bunten men aldrig sett eller hört att det skulle vara några problem. Dock har de för vana att tuta varenda gång när deras vänner ska plocka upp nån på tex skolskjuts. 6. Störande högstadieungdomar (rökning i trapphus, nedskräpning, klotter) på en närliggande skola. Varenda en jag sett är svenskar. 7. De griniga tanterna i grannskapet som gör livet surt med sitt gnäll. Svenskar hela bunten. 8. De vänliga tanterna i grannskapet som inte gör så mycket väsen av sig. Utlänningar. Ja så kunde jag hålla på. En massa småtjafs o gnäll jämfört med de stora problemen. Poängen med denna lista är att det ären blandad påse. Jag kunde när som helst välja ut att enbart störa mig på invandrarna. Men då jag försöker så så neutralt som möjligt på detta så kanske problemen handlar om mycket anat än invandrare-svensk, en mycket banal utgångspunkt i det stora.
Permalänk | Anmäl
Erik Svenssen, 2011-01-13, 16:56
#33 Lars Persson,
Födelsetalen hos just de som kommer från MENA ligger även efter de kommit hit skyhögt över rikssnittet.
När du skriver "Inavel ökar snarare genom att man inte har någon invandring" gällandes en population på 9 miljoner ! så är du svår att ta på allvar ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 16:59
Jon79,
Invandrare har inte mycket lägre utbildning än infödda svenskar. Det är lika stor andel högutbildade bland invandrare som bland infödda och högre andel högutbildade bland invandrare än bland Sverigedemokrater. Värdet av den utbildning invandrare tar med sig överstiger 30 miljarder per år.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/09/invandrare-har-med-sig-utbildn...
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 17:28
Lars Persson.... vad som står på ett diplom och vad utbildningen egentligen är värd är faktiskt olika saker.
Det finns gott om oss civilingenjörer som har erfarenhet av invandrare som på pappret är välutbildade men där de trots en Master of Sience knappast klarar av matte på gymnasienivå. Detta gäller långt ifrån alla invandrare men återigen kommer begreppet MENA upp ...
Sen har invandrarna Sverige de senaste årtiondena tagit emot till mycket stor del kommit från bondesamhällen i Balkan, Afghanistan, Irak, Somaila osv. Se bara på somalierna som nu finns i Borlänge. En mycket hög procent av dem är analfabeter, så lägg ner den där lögnen som Ni försöker motivera öppna gränser med ...
ps. Jag känner 6 pers som röstade SD. Två framgångsrika företagsledare, en polis, två civilingenjörer och en pensionerad invandrare.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 18:22
Rufsen Olsson,
Har du inga nya argument? Att hänvisa till en liten grupp somalier i Borlänge och låta dem representera alla invandrare har "invandringskritiska" hållit på med i flera år nu.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 18:39
#49 1: Jo, det har dom verkligen. Nu pratar vi om tredje världen, inte Finland eller Spanien. Det visar sig också i de undersökningar som gjorts som visar att de flesta somalier och afghaner är analfabeter. Och är man inte analfabet så är man extremt lågutbildad. För övrigt så är en examen från ett land som Irak eller Iran inte ens i närheten av en examen från ett land som Sverige. Frågan är om det ens går att lita på uppgifterna från ett sådant land. Korruption är ganska vanligt i tredje världen så inga diplom därifrån bör godkännas, speciellt inte när det handlar om läkare. Dessutom, du buntar ihop alla invandrare. Ingen har väl egentligen sagt något om högutbildade invandrare, även om dom kommer från Irak? Det ursäktar inte att lågutbildade tas emot. Det är ju oftast dessa som ställer till med problem. Så vi kunde enkelt lösa problemet genom att neka alla med dålig utbildning PUT. Invandringen ska ALDRIG vara för invandrare, utan för oss. Tjänar vi på det? Ok. Du är välkommen. Tills du begår ett brott. Är du analfabet eller lågutbildad? Tyvärr, Sverige är inte för dig.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-01-13, 18:46
Jon79,
Jag skriver i artikeln att integrationen har lyckats för de flesta. Det beror bland annat på att de flesta invandrare är välutbildade. Du och flera andra envisas med att prata om en liten del av invandrarna och utifrån deras situation påstå att integrationen generellt har misslyckats.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 18:54
Snälla Lars Persson,
merparten av de invandrare vi får hit idag är extremt lågutbildade.
Det finns en viss arbetskraftsinvandring som är välutbildad, dessa är dock från väst eller Kina/Japan.
De siffrorna använder Ni för att försöka motivera att Sverige behöver och ska ta emot än fler helt oanställningsbara flyktingar från 3:e världen ...
Vi går inte på den sagan längre.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 19:23
ps. Lars Persson,
du anklagar oss för att "klumpa ihop" när det är Du som klumpar ihop välutbildade indier med analfabeter från Afghanistan för att få utvecklingen att se bättre ut än den är...
Känner en iransk kvinna som blev mordhotad av en annan iransk man på SFI för att hon som muslim inte bar slöja. Hon är hjärtligt välkommen och en resurs, han skulle enligt mig skickas ut med restriktionen att aldrig få sätta sin fot här igen.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-13, 19:26
#53 Det beror helt på hur du väljer att definera "lyckad integration". Taimur Abdulwahab var till synes "integrerad", och vi vet ju vad som hände där. Bara för att man har ett jobb, kan svenska och betalar skatt är man inte integrerad. Hur du än ser på det så finns det som sagt massvis med mindre och större invandrarghetton där polis, brandkår och svenskar blir attackerade. Att 99.9999% eller 0.0001% skulle vara "integrerade" spelar ingen roll. Vi vet hur det såg ut före och vi vet hur det ser ut nu och vi vet vad som orsakade det. Jag straffar gärna 99.9999% för att få bort 0.0001% (även om det är en betydligt större del än 0.0001%).
Det här är ingen isolerad företeelse.
http://www.youtube.com/watch?v=eHzXPSBlSUY
Utöver det så är Sverige ett överbefolkat land som behöver se efter sin egna befolkning framför andra.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-01-13, 19:48
Hur mäter man integration? Vad sägs om:
försiggår det terrorism?
Är arbetslösheten abnormt hög bland invandrare?
Har det bildats ghetton med hög kriminalitet?
Har hög andel invandrare fientlig inställning mot svenskar?
Är invandrare överrepresenterade bland fångpopulationen?
Ser de invandrande sig som svenskar?
Är nivån av invandring accepterad av bred majoritet av ursprungsbefolkningen? (integration är även viljan att ta emot)
Stöds invandringen av enbart eller delvis av vissa segment av befolkningsdemografin?
Finns det vilja att minska immigration om mängden skulle vara problem att integrera?
Alla som yttrar sig positiva i frågan verkar vara fjärmade från problemen och motsättningarna de skapar, självbelåtna och nöjda med att anklaga alla svenskar som klagar på massinvandringen för rasister nazister m.m. ni borde skämmas och komma ner på jorden där resten tvingas leva med era ideologiska beslut.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2011-01-13, 20:05
Rufsen Olsson,
Det finns statistik på utbildningsnivån för invandrare och infödda. Om du är intresserad av hur det verkligen förhåller sig så läs den istället för att grunda din uppfattning på fördomar.
Det finns fakta att tillgå via länken under mitt namn under artikeln.
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 20:26
Kan någon komma på ett sätt att mäta integration som visar att en majoritet av invandrarna misslyckats med sin integration?
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 20:29
Lars Persson är lika förblindad som resten av journalistkåren, inkl politikerna.
Permalänk | Anmäl
Andreas _Berg, 2011-01-13, 20:34
#60 = Ytterligare påhopp på Lars Persson, argumentera med argument istället? Eller just det, ni har ju inga.
Bra jobbat Lars!
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-13, 20:46
Tack, Ricky Andersson. Trevligt med omväxling bland kommentarerna. :-)
Permalänk | Anmäl
Lars Persson, 2011-01-13, 20:50
86 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Om integrationen inte misslyckats, vad är då orsaken till alla de problem som orsakats av invandringen?
Peter Nordquist,
Du gör precis det som jag beskriver i artikeln, låter en liten grupp representera alla invandrare. Dessutom försöker du påvisa samband som det inte finns grund för. Antalet våldtäkter i statistiken har ökat bland annat därför att brott som tidigare inte klassades som våldtäkt nu betraktas som sådan. Och varför beskyller du just muslimer som orsak till att våldtäkterna ökat? Mycket annat i samhället har ju också ökat. Antalet Sverigedemokrater t.ex.
Martin Lindh,
Vilka problem menar du?
Lars Persson,
alla som påstår att integrationen går bra bör läsa denna artikelserie:
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article141430.ece
Eller artiklarna här:
http://www.paraplyprojektet.se/nyheter/slakten-ar-varst---artiklar/
Rufsen Olsson,
Ytterligare ett exempel på att låta en liten, utvald grupp representera alla invandrare.
Peter Nordquist,
Och hur stor andel av överfallsvåldtäkterna under en viss, utvald tidsperiod begicks av svenskar i Örebro? Eller i Umeå? 100% kan man lätt få det till genom att välja "rätt" tidsperiod och plats.
Peter Nordquist,
Om judar i Malmö hotats av ett fåtal muslimer så innebär det inte att alla Sveriges muslimer hotar judar, lika lite som att alla Tomelilla-bor kastar sten på muslimska kvinnor bara därför att några skolungdomar gjorde det.
Lars Persson,
det är Du som klumpar ihop alla invandrare när du skriver din artikel.
Vi vet att det är stor skillnad på olika grupper. Vietnameser, amerikaner, tyska som invandrar till Sverige är till absolut största delen ett tillskott till svensk ekonomi.
Grupperna från MENA-området däremot innebär till största delen till både ekonomiska och sociala kostnader. Den religiösa kontroll som utövas i ett flertal förorter där islam är utbredd är ingen liten företeelse utan det har bildats vad som närmast kan betecknas som enklaver som står utanför svenska samhället (utom då det gäller att ta emot bidrag då ...)
Peter Nordquist,
"De muslimska terroristerna". Hur många är de?
Och vilka är terrorister? Är en självmordsbombare som bara lyckas spränga sig själv terrorist medan t.ex. Mattias Flink inte är terrorist? Bara därför att han var svensk militär?
Och ja, det är jag som skrivit artikeln.
Rufsen Olsson och Peter Nordquist,
Det är lätt att bara påstå att en grupp är kriminell utan att ha fakta bakom. "Politiskt inkorrekt" är inte fakta utan en främlingsfientlig sajt som står Sverigedemokraterna nära.
Med det monumentala tillflöde från muslimska länder vi haft och i allt större utsträckning har är integration inte möjlig och faktiskt heller önskvärd. Det är lättare att repatriera dem när excesserna uppenbaras för allmänheten.
"År 2009 var 65 procent av utrikes födda (20 - 64 år) sysselsatta..."
Det är en grovt bedräglig fejk-siffra som räknar t.ex. långtidssjukskrivna och folk i arbetsmarknadsåtgärder som "sysselsatta", Lars Persson. Och inte tar den hänsyn till att en massa jobb som många invandrare har är kraftigt subventionerade.
I verkligheten ligger förvärvsarbetet på under 50% för utrikesfödda.
Dessutom drar du alla invandrare över en kam. Det är inte danskarna och norrmännen som debatten handlar om.
Integrationen är en fullständig katastrof för vissa invandrargrupper. Läs och gråt:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/lasardialog/1.508723-uppmarksammade-re...
- För somalierna har endast 24% ett jobb som ger minst 10.000 kr i månaden(2009). 43% saknar arbetsinkomst helt.
- 26% av somaliska barn har betyg i samtliga ämnen efter högstadiet.
Lars Persson, jag har inte påstått att muslimer skulle vara kriminellare än andra, däremot har de som kommer från MENA-området betydligt svårare att assimilera sig i det svenska samhället och väljer ofta ett egetpåtaget utanförskap då de ser ner på de värderingar vi bygger västvärlden på.
Ang. Peter Nordqvists inlägg så skulle jag vilja flika in: Varför ser vi demonstrationer med 10.000-tals människor som skriker "död åt ..." när det gäller en sketen teckning - samtidigt som vi i princip aldrig ser några muslimer demonstrera mot att homosexuella stenas i Iran eller liknande ...
Bo T.,
Bland sätten att problematisera integrationen, som jag skrev om i artikeln, kunde jag även ha tagit upp metoden att betrakta invandrares arbete som värdelöst.
Även om de såg ut som svenskar, pratade som svenskar och hade en bättre integration inom inkomst, förvärvsarbete, utbildning, laglydnad med mera så är en ökning av befolkningen ingen fördel. Även om de kom från en annan planet och hade mycket högre intelligens så vore det förödande att släppa in dem. Hur man än vrider på saken så är invandringen en enorm nackdel. Landets kortsiktiga behov för överlevnad inom bland annat livsmedel, djurfoder, olja och handelsgödsel är importerat till cirka 70 %. Det är en tidsfråga innan detta ger stora problem. Eventuella problem med att rekrytera folk är ingenting i sammanhanget.
Japan, som som nämndes här bredvid, har ett kaloriintag importerat till cirka 60 %. Den insnöade svenska maktapparaten har inte ens tagit fram något motsvarande och har bara EU i huvudet. Däremot har den hur mycket siffror som helst inom jordbruksstatistik. Japan importerar nästan all energi och nästan alla råvaror. Det lilla som en gång fanns är mest slut. Det är sånt här som kommer att styra befolkningen i framtiden och på ett brutalt sätt. EU har inte heller så mycket att komma med och är absolut inget att lita på. Den ensidiga solidaritetsförklaringen från makthavarana med EU är bara löjlig och inte värd ett ruttet lingon.
http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20080226i1.html
http://www.sjv.se/download/18.50cb902d1234ca17a7e8000454/Hela+J%C3%85+20...
Rufsen Olsson,
När har du sett tiotusentals människor i Sverige skrika "död åt..."? Något hundratal kanske, klädda i nazistinspirerade uniformer.
Urban Persson,
Resultatet av ditt resonemang blir väl då att stoppa barnafödandet också?
Lars Persson, man får väl ta en sak i taget.
Lars Persson,
om du följde lite internationell press så skulle du upptäcka en hel del demonstrationer i europa där muslimer går omkring med plakat som säger bla. "Sly thoose who insult islam" , "Good bless Hitler" osv. osv.
ps. Lars Persson, den stora demonstrationen mot DC-matchen i Malmö kommer du väl ihåg?
Där gick hundratals muslimer och sjöng en gammal hyllningssång på arabiska. Vet du vad den sången hyllar? Jo, ett överfall på en judisk by där Muhammed och hans män dödade alla i byn inkl. minsta spädbarn ...
Lars Persson. Du tar själv upp att vissa invandrargrupper skaffar barn istället för jobb som inkomstkälla. Det är ett gigantiskt problem på flera sätt.
Dels behövs inte fler människor i Sverige. Det är redan överbefolkning vilket syns på bostadsmarknaden och på arbetsmarknaden. I synnerhet för unga och/eller outbildade.
Dels innebär inaveln att segregationen och bidragsberoendet fortsätter i generation efter generation.
När svenskar ser att vissa folkgrupper bara utgör en belastning kommer rasismen och sen är det försent. Förstår du allvaret?
Peter Nordquist,
Om du ska döma alla som kommer från ett muslimskt land efter vad som står i en mer än 1000 år gammal bok så kan man ju också döma alla som kommer från ett kristet land (som Sverige där en stor andel är födda i ett land som hade kristendomen som statsreligion) efter en annan mer än 1000 år gammal bok.
#Lars Persson
Är det integration när tex en Professor i byggnadsteknik står på ett verkstadsgolv år efter år för han får inget annat jobb ?
Ingenjörer och andra högutbildade kör taxi, städar, diskar jobbar som pizzabagare mm för att man inte godkänner deras betyg eller vill ge dom jobb för dom hade varit för länge ifrån arbetsmarknden
när dom väl kom ut i arbetslivet efter alla turer.
Men ja, dom är ju så integrerade enligt dig, dom jobbar ju.
Fanns ingenjörer som gick om hela utbildningen på Chalmers för att inte en arbetsgivare "godkännde" deras betyg.
Är det integration ?
Jag har bott i "problemområden" större delen av mitt liv och sett på nära håll hur in i h***te fel denna invandringspolitik genomförts och vilka problem den passifisering detta medför. Blir så förbannad när man hör folk som du som hävdar att integrationen är lyckad.
Rufsen Olsson,
Invandrare skaffar inte många fler barn än infödda. De står för en stor del av barnafödandet därför att de flesta kommer hit i just den åldern när man bildar familj. Tror du att barn är en inkomstkälla?
Sverige är ett av världens mer glesbefolkade länder. Inte många kan tro på dig när du påstår att det är överbefolkat.
Inavel ökar snarare genom att man inte har någon invandring.
Lars Persson har självfallet rätt i att Sverige kan ha stor nytta av välutbildade och idérika människor som kommer hit. Men det är väl inte, förmodar jag, den gruppen debatten handlar om. Egentligen.
Asylinvandringen domineras av människor med svag eller ingen utbildning alls. De är dessutom ofta traumatiserade, har ett mindre gott hälsotillstånd och är rent allmänt ofta dåligt utrustade för ett liv på rimligt goda villkor i ett postindustriellt, sekulärt och könsjämlikt samhälle.
#33 : Precis dessutom har de visat sig att invandrare är mer aktiva att söka jobb än "infödda". Så vem är det som kostar pengar i samhället egentligen? Troligen våra egna arbetslösa ungdomar som sitter hemma och väntar på bättre dagar.
"Invandrare skaffar inte många fler barn än infödda. De står för en stor del av barnafödandet därför att de flesta kommer hit i just den åldern när man bildar familj. Tror du att barn är en inkomstkälla?"
#33 Lars Persson. Somalier och irakier har 4 barn i genomsnitt (mot knappt 2 för svenskar). Det innebär en fördubbling för varje generation.
Vet du vad en ensamstående mamma med 5-8 barn får i bidrag? Vad tror du krävs för lön för att dra in lika mycket netto?
Sverige kan inte ens försörja sin egen befolkning med mat utan konstgödsel som framställs med fossilenergi som snart inte går att få tag i. Situationen på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden visar att Sverige är överbefolkat och att situationen håller på att förvärras.
Inavel är en del av segregationen. Hur många äktenskap mellan t.ex. somalier och svenskar känner du till?
Du tänker positivt och det måste man får göra. Tyvärr ser läget verkligt illavarslande ut och därför måste du bemötas för blint önsketänkande riskerar att leda oss ner i avgrunden.
Intressant artikel. Det är knappast sant att antalet brott ökat "lavinartat". Arbetslöshet och sociala problem har följt de ekonomiska konjunkturerna, inte invandringen - länder med mycket mindre invandring har drabbats i ungefär samma utsträckning.
Bo T.,
Jag känner inte till just någon svensk-somalisk familj men jag känner svenskar som bildat familj med kineser, holländare, thailändare, österrikare, danskar, zambier, för att nämna några. Låter det som inavel för dig?
Det blir väl inte fler kusinäktenskap om somalier kommer till Sverige jämfört med om de stannar i Somalia? Snarare färre.
Så du menar att allt är frid och fröjd med invandringen och integrationen, Lars Persson? Det tror jag i så fall att du är rätt ensam om.
Men jag håller med dig såtillvida att man inte bör bedriva någon särskild integrationspolitik. Den som har arbete ordnat, som rekryteras hit av en arbetsgivare, kan få permanent uppehållstillstånd. Vill vederbörande ta hit anhöriga så kan vi tillämpa samma regelverk som Danmark.
#40
Jo, Lars, det blir fler kusinäktenskap i Sverige än vad det annars skulle ha blivit. Naturligtvis. För de invandrare som tillämpar kusingifte tenerar att fortsätta med det även i Sverige. Man hämtar hellre en partner från hembyn än skaffar en etniskt svensk partner. På så vis fortsätter man att odla sin särart i Sverige, och det tror jag är ett av huvudproblemen med invandringen.
Kusinäktenskapen är vanliga framförallt i Mellersta Östen och bland människor som kommer därifrån.I och för sig är det vars och ens ensak vem man vill gifta sig med. Problemet är att barn i kusinäktenskap i oproportionerlig hög grad dör i tidig ålder, och att de i förfärande hög grad drabbas av kognitiva svårigheter och betydande neuropsykiatriska problem.
Företeelsen lämpar sig därför inte för vare sig skämt eller retoriska frågor.
Oavsett hur många invandrare som är "integrerade" så trollar det inte bort faktumet att det finns oräkneliga "utanförskapsområden" med antingen kriminella eller allmänt störiga invandrargäng. Sverige tjänar absolut ingenting på att ta emot tiotusentals analfabetiska/lågutbildade lyckosökare varje år. Kom ihåg att tredje världens länder skapas av tredje världens människor. Man kan ta en tredje världens människa ur tredje världen...men sällan tvärtom. Vill man verkligen hjälpa folk i tredje världen bör man hjälpa folk på plats eftersom det både är billigare och man kan hjälpa fler personer. Dessutom slipper man kulturkrockar.
Bor i en mellanstor stad i södra Sverige. Har bott i ett höghusområde som jag tycker är relativt lugnt. Orten har kanske inte så många invandrare men mina erfarenheter är följande. 1. Skummisar ute på gården som ser virriga ut och som plockar upp en stor sten o stryker runt bilar o cyklar (drar sen iväg). Svenskt utseende. 2. Handfull ungdomar bankar sönder ett lås o drar iväg på ett par cyklar som de knyckt. Svenska ungdomar. 3. Några hus längre bort bor en handfull knarkare/flummisar i en av kommunens lägenheter. Svenskar. 4. Problembarnen på en gymnasieklass jag känner till. Blandat med svenskar o invandrare (invandrarna överrepresenterade). 5. Grannar med många barn. Invandrare hela bunten men aldrig sett eller hört att det skulle vara några problem. Dock har de för vana att tuta varenda gång när deras vänner ska plocka upp nån på tex skolskjuts. 6. Störande högstadieungdomar (rökning i trapphus, nedskräpning, klotter) på en närliggande skola. Varenda en jag sett är svenskar. 7. De griniga tanterna i grannskapet som gör livet surt med sitt gnäll. Svenskar hela bunten. 8. De vänliga tanterna i grannskapet som inte gör så mycket väsen av sig. Utlänningar. Ja så kunde jag hålla på. En massa småtjafs o gnäll jämfört med de stora problemen. Poängen med denna lista är att det ären blandad påse. Jag kunde när som helst välja ut att enbart störa mig på invandrarna. Men då jag försöker så så neutralt som möjligt på detta så kanske problemen handlar om mycket anat än invandrare-svensk, en mycket banal utgångspunkt i det stora.
#33 Lars Persson,
Födelsetalen hos just de som kommer från MENA ligger även efter de kommit hit skyhögt över rikssnittet.
När du skriver "Inavel ökar snarare genom att man inte har någon invandring" gällandes en population på 9 miljoner ! så är du svår att ta på allvar ...
Jon79,
Invandrare har inte mycket lägre utbildning än infödda svenskar. Det är lika stor andel högutbildade bland invandrare som bland infödda och högre andel högutbildade bland invandrare än bland Sverigedemokrater. Värdet av den utbildning invandrare tar med sig överstiger 30 miljarder per år.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/09/invandrare-har-med-sig-utbildn...
Lars Persson.... vad som står på ett diplom och vad utbildningen egentligen är värd är faktiskt olika saker.
Det finns gott om oss civilingenjörer som har erfarenhet av invandrare som på pappret är välutbildade men där de trots en Master of Sience knappast klarar av matte på gymnasienivå. Detta gäller långt ifrån alla invandrare men återigen kommer begreppet MENA upp ...
Sen har invandrarna Sverige de senaste årtiondena tagit emot till mycket stor del kommit från bondesamhällen i Balkan, Afghanistan, Irak, Somaila osv. Se bara på somalierna som nu finns i Borlänge. En mycket hög procent av dem är analfabeter, så lägg ner den där lögnen som Ni försöker motivera öppna gränser med ...
ps. Jag känner 6 pers som röstade SD. Två framgångsrika företagsledare, en polis, två civilingenjörer och en pensionerad invandrare.
Rufsen Olsson,
Har du inga nya argument? Att hänvisa till en liten grupp somalier i Borlänge och låta dem representera alla invandrare har "invandringskritiska" hållit på med i flera år nu.
#49 1: Jo, det har dom verkligen. Nu pratar vi om tredje världen, inte Finland eller Spanien. Det visar sig också i de undersökningar som gjorts som visar att de flesta somalier och afghaner är analfabeter. Och är man inte analfabet så är man extremt lågutbildad. För övrigt så är en examen från ett land som Irak eller Iran inte ens i närheten av en examen från ett land som Sverige. Frågan är om det ens går att lita på uppgifterna från ett sådant land. Korruption är ganska vanligt i tredje världen så inga diplom därifrån bör godkännas, speciellt inte när det handlar om läkare. Dessutom, du buntar ihop alla invandrare. Ingen har väl egentligen sagt något om högutbildade invandrare, även om dom kommer från Irak? Det ursäktar inte att lågutbildade tas emot. Det är ju oftast dessa som ställer till med problem. Så vi kunde enkelt lösa problemet genom att neka alla med dålig utbildning PUT. Invandringen ska ALDRIG vara för invandrare, utan för oss. Tjänar vi på det? Ok. Du är välkommen. Tills du begår ett brott. Är du analfabet eller lågutbildad? Tyvärr, Sverige är inte för dig.
Jon79,
Jag skriver i artikeln att integrationen har lyckats för de flesta. Det beror bland annat på att de flesta invandrare är välutbildade. Du och flera andra envisas med att prata om en liten del av invandrarna och utifrån deras situation påstå att integrationen generellt har misslyckats.
Snälla Lars Persson,
merparten av de invandrare vi får hit idag är extremt lågutbildade.
Det finns en viss arbetskraftsinvandring som är välutbildad, dessa är dock från väst eller Kina/Japan.
De siffrorna använder Ni för att försöka motivera att Sverige behöver och ska ta emot än fler helt oanställningsbara flyktingar från 3:e världen ...
Vi går inte på den sagan längre.
ps. Lars Persson,
du anklagar oss för att "klumpa ihop" när det är Du som klumpar ihop välutbildade indier med analfabeter från Afghanistan för att få utvecklingen att se bättre ut än den är...
Känner en iransk kvinna som blev mordhotad av en annan iransk man på SFI för att hon som muslim inte bar slöja. Hon är hjärtligt välkommen och en resurs, han skulle enligt mig skickas ut med restriktionen att aldrig få sätta sin fot här igen.
#53 Det beror helt på hur du väljer att definera "lyckad integration". Taimur Abdulwahab var till synes "integrerad", och vi vet ju vad som hände där. Bara för att man har ett jobb, kan svenska och betalar skatt är man inte integrerad. Hur du än ser på det så finns det som sagt massvis med mindre och större invandrarghetton där polis, brandkår och svenskar blir attackerade. Att 99.9999% eller 0.0001% skulle vara "integrerade" spelar ingen roll. Vi vet hur det såg ut före och vi vet hur det ser ut nu och vi vet vad som orsakade det. Jag straffar gärna 99.9999% för att få bort 0.0001% (även om det är en betydligt större del än 0.0001%).
Det här är ingen isolerad företeelse.
http://www.youtube.com/watch?v=eHzXPSBlSUY
Utöver det så är Sverige ett överbefolkat land som behöver se efter sin egna befolkning framför andra.
Hur mäter man integration? Vad sägs om:
försiggår det terrorism?
Är arbetslösheten abnormt hög bland invandrare?
Har det bildats ghetton med hög kriminalitet?
Har hög andel invandrare fientlig inställning mot svenskar?
Är invandrare överrepresenterade bland fångpopulationen?
Ser de invandrande sig som svenskar?
Är nivån av invandring accepterad av bred majoritet av ursprungsbefolkningen? (integration är även viljan att ta emot)
Stöds invandringen av enbart eller delvis av vissa segment av befolkningsdemografin?
Finns det vilja att minska immigration om mängden skulle vara problem att integrera?
Alla som yttrar sig positiva i frågan verkar vara fjärmade från problemen och motsättningarna de skapar, självbelåtna och nöjda med att anklaga alla svenskar som klagar på massinvandringen för rasister nazister m.m. ni borde skämmas och komma ner på jorden där resten tvingas leva med era ideologiska beslut.
Rufsen Olsson,
Det finns statistik på utbildningsnivån för invandrare och infödda. Om du är intresserad av hur det verkligen förhåller sig så läs den istället för att grunda din uppfattning på fördomar.
Det finns fakta att tillgå via länken under mitt namn under artikeln.
Kan någon komma på ett sätt att mäta integration som visar att en majoritet av invandrarna misslyckats med sin integration?
Lars Persson är lika förblindad som resten av journalistkåren, inkl politikerna.
#60 = Ytterligare påhopp på Lars Persson, argumentera med argument istället? Eller just det, ni har ju inga.
Bra jobbat Lars!
Tack, Ricky Andersson. Trevligt med omväxling bland kommentarerna. :-)