Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Översvämningarna och klimatet

Sven Elander och Jakob Lundgren om Översvämningarna och klimatet

Dra inga slutsatser av vädret

Är de fruktansvärda översvämningarna i Australien ett resultat av klimatförändringarna? Eller är det tvärtom så att den vargavinter som Europa just nu upplever är ett bevis för att den globala uppvärmningen är bluff och båg?Svaret på båda frågorna är dessvärre nej. Det går inte att peka ut ett väderfenomen och säga att just denna storm, just denna översvämning eller just denna kalla månad i just mitt land är ett resultat av ett förändrat klimat. 


Om författaren

Sven Elander och Jakob Lundgren är skribenter på Supermiljöbloggen, en nättidning som rapporterar om miljörelaterade nyheter.

Att dra slutsatser om det globala klimatet utifrån vädret i ett enskilt land skulle vara ungefär som att bedöma en cancerpatient efter hur hon mår i lillfingret.

Vad vi däremot vet är att ett varmare klimat ger fler extrema väderfenomen. Fler skogsbränder, mer torka men också fler översvämningar och skyfall. Fler naturkatastrofer skapar i sin tur fler konflikter och större flyktingströmmar från de länder som drabbas värst.

Vad vi också vet är att 2010 var det varmaste, eller åtminstone ett av de absolut varmaste, åren sedan man började mäta temperaturen globalt.

Mätsiffror från alla seriösa mätinstitut: WMO, NCDC och CRU visar alla oberoende av varandra att 2010 var rekordvarmt. Faktum är att är nio av de tio varmaste åren sedan år 1850 har ägt rum under det senaste decenniet. 2008, det enda året som inte platsar på en topp 10 lista återfinns på plats 12.

Att enskilda människor blandar ihop väder och klimat är kanske inte så konstigt. Men faktum är att också journalister på de etablerade dagstidningarna går i fällan.

I en krönika i Expressen (11/1) försöker journalisten Ulf Nilson kasta en skugga av tvivel över den etablerade klimatforskningen. Han anklagar oss miljödebattörer för att ljuga och komma med falska argument under "den hårdaste vintern på minst 100 år" och kallar oss för fräcka och vårt beteende för motbjudande.

Som journalist har man ett ansvar att ta reda på grundläggande fakta innan man sätter sig vid tangentbordet. Man bör till exempel lära sig skillnaden mellan väder och klimat.

Det kanske kan kännas lite jobbigt för journalister som Ulf Nilson att vända blicken utanför det pursvenska, men vill man förstå globala samband räcker det inte att titta på termometern i den egna trädgården.

Ny forskning har inte motbevisat klimatförändringarna, tvärtom blir bevisen för en mänskligt orsakad klimatförändring allt starkare och tyvärr tyder mycket också på att det är värre än vi tidigare trott. Därför är det viktigt att fokus på debatten inte hamnar på hur kallt det var i hemmet förra veckan utan hur situationen ser ut globalt.

Miljontals människor drabbas idag av torka, översvämningar, skogsbränder och andra extrema väderfenomen. En nästintill enig forskarkår varnar för att ett varmare klimat kommer att leda till en explosion av liknande naturkatastrofer. Vi anser att de debattörer som försöker bromsa omställningen mot ett mer hållbart samhälle utan några som helst vettiga argument bör fundera på vad de ska säga till sina barnbarn.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/31928

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Klimatförnekare och klimatalarmister är ord som borde komma högre på nyordslistan än kalsongbombare.

Permalänk | Anmäl #1 Robert Pettersson, 2011-01-12, 20:03

Detta var det tunnaste och intetsägande artikel om klimatet jag har läst på år och dar.
Artikelförfattarna är minst två år efter utvecklingen ang klimatdebatten, för tusentals och åter tusentals tänkande individer har satt sig in i klimatfrågor, så det räcker inte med pk åsikter/flosker.
Tips, Se denna kortfilm,
http://www.youtube.com/watch?v=cdxaxJNs15s
och kom igen med mer evidensbaserad kunskap hur människan påverkar klimatet, vilket ingen har kunnat bevisa än(det finns enbart hypoteser att så är fallet), så ni kan bli de första som kan bevisa hur människan styr klimatet.

Permalänk | Anmäl #2 Bertel Kevin, 2011-01-12, 20:17

Haha,
Läs här: "Vad vi däremot vet är att ett varmare klimat ger fler extrema väderfenomen. Fler skogsbränder, mer torka men också fler översvämningar och skyfall. Fler naturkatastrofer skapar i sin tur fler konflikter och större flyktingströmmar från de länder som drabbas värst."

Hur kan ni veta detta? Jag har sökt efter någon styrkt vetenskap som leder detta i bevis. Strålande, då kan jag kanske få en länk.

Permalänk | Anmäl #3 Bocken Bruse, 2011-01-12, 20:31

Sedan 1850 har, om man får tro tillgängliga data, globaltemperaturen stigit knappt en grad Celsius, eller 0,005 grader per år. Knappast anmärkningsvärt och sannolikt en naturlig variation, en återgång från den lilla istiden. Väderkatastrofer inträffar ständigt, det nya är att alarmister nu tror att de är antropogent orsakade. Visst, kostnaderna för katastroferna stiger, men det beror på att vi blir fler och fler och samhällena alltmer sårbara. Antalet dödsoffer sjunker däremot. Värst drabbas de fatttigaste och svagaste samhällena, som Haiti. Värme som kyla förklaras av den lilla globala temperaturhöjningen. Sådant resonemang är ju helt okrontrollerbart och allt annat än vetenskapligt. Uppenbarligen följer Lundkvist/Elander den Machivelska tesen att målet helgar medlen. Vad kan man inte tllåta sej för att rädda världen!?

Permalänk | Anmäl #4 Tage Andersson, 2011-01-12, 21:29

Jag vet inte vad detta egentligen är utom möjligtvis ett mycket lamt och andefattigt inlägg i en för övrigt het och inflammerad debatt men jag tror att ni härmar Johan Rockström som också brukar säga att "det är värre än vi trott". VAD är värre än vem har trott? Vem säger att det kommer att komma en explosion av naturkatastrofer? Vilken ny forskning har inte motbevisat klimatförändringarna och vad menar ni med det, att det sker klimatförändringar eller att de (underförstått) alltid är antropogent orsakade?

Enligt NASA är översvämmingarna i Australien orsakade av La Niná och det var ju det ni skulle skriva om eller?

Permalänk | Anmäl #5 Lena Krantz, 2011-01-12, 21:47

Instämmer i sak, att det blir extrem väder behöver inte ha med klimatet att göra. Att vetenskapen säger en sak lär knappast övertyga diverse nätdebattörer

Permalänk | Anmäl #6 anders svensson, 2011-01-12, 22:10

Hur kan man jämföra temperaturen 1850 med 2010? Använde man exakt samma mätstationer 1850 som 2010? Var de termometrarna lika exakta som dem man använder idag?

Permalänk | Anmäl #7 Fredrik Franzén, 2011-01-12, 23:41

Fredrik Franzén #7
Det är en mycket bra fråga men förmodligen kan ingen ge något svar hur man har tänkt utom möjligen GISS.

Men man skall ha klart för sig att den globla temperaturkurvan som presenteras är en rekonstruktion eftersom man gör diverse justeringar i de mätvärden man har samt extrapolerar (gissar) över de områden som man inte har några mätvärden. Givetvis har man färre mätvärden ju längre tillbaks vi går i tiden och i själva verket fattas större delen av jordens yta i mätvärdena om du går tillbaka till 1850. Inga mätvärden över större delen av Arktis, Antaktis, Afrika och Sydamerika m fl samt naturligtvis över 70% av jordens yta, dvs haven.

Permalänk | Anmäl #8 Lena Krantz, 2011-01-12, 23:53

Klimatförnekare? Där visade "författarna" sina verkliga ansikten suck lika lönt att diskutera med en Taliban, allt är religion nu för tiden PK, AGW, multikultur och inget får ifrågasättes vilket inte bara kväver samhällsdebatter utan omöjliggör kunskapssökande vars förutsättning är ifrågasättande av accepterade "sanningar".

Permalänk | Anmäl #9 Tor, 2011-01-13, 00:22

Jag har i en tidigare diskussion lagt upp två olika enkätundersökningar som visar att över 90% av alla klimatforskare (i Sverige och globalt) stödjer AGW medan mindre än 5% är skeptiska till teorin. 10 av de största nationella vetenskapsakademierna i världen har uttalat sitt stöd för AGW, liksom den svenska vetenskapsakademin. Detta är aktuella undersökningar, gjorda efter det sk "Climategate", som knappast förändrade forskningsläget alls och där de misstänkta forskarna idag dessutom frikänts i den enda utredning som gjorts. När Bertel Kevin (#2) påstår att artikelförfattarna är två år efter i debatten hittar han bara på. Det finns ett vetenskapligt konsensus kring AGW och det blir om något snarast starkare.
Få forskare verkar håller med om att det "troligen är en naturlig variation" (Tage Andersson #4), kanske för att temperaturförändringarna idag är de snabbaste på hundratusentals år och inga naturfenomen har observerats som skulle kunna förklara det - solinstrålningen är mindre och temperaturen i de yttersta skikten av atmosfären har sjunkit - logiskt om vi har en ökad växthuseffekt, konstigt om temperaturhöjningen skulle bero på något annat.
Dock är jag inte riktigt säker på att artikelförfattarna är på fast mark när de säger att ökade temperaturer leder till större katastrofer. Om jag minns rätt är en teori att ökad energimängd (högre temperatur) i atmosfären leder till fler stormar, men det är inte bevisat.
Dock så är det så att jordbruket, våra byggnader, infrastruktur osv i ett visst land är anpassade till ett visst klimat - om klimatet ändras leder det i allmänhet till problem, kanske katastrofala problem. Under vissa historiska tidsperioder (mycket långt tillbaka i tiden) har klimatet - av naturliga orsaker - ändrats mycket snabbt, åtskilliga grader på ett sekel. Under sådana perioder hade knappast en bofast mänsklig civilisation kunnat utvecklas. Det vore dumt om vi själva frivilligt startade en sådan period.

Permalänk | Anmäl #10 Jon Weman, 2011-01-13, 01:02

Vet Weman m fl PK och auktoritetstrogna att under stor del av 1900-talet rådde såväl vetenskaplig som medial konsensus om rasbiologin? Vilka i vårt land betvivlade den under 1930-decenniet?
Visst påverkar vi klimatet, men frågan är hur mycket och i vilka skalor. Vi skulle inte överleva i en stenåldersnatur. Urbanisering, jord- och skogsbruk påverkar sannolikt klimatet mer än spårgaser som koldioxid och metan.
Läser man mer från IPCC än bara deras tendensiösa och politiserade Summary for Policymaker finner man en mycket mer nyanserad bild:
IPCC (Chapter 14, 14.2.2.2, Working Group 1, The Scientific Basis) Third Assessment Report:
“In sum, a strategy must recognise what is possible. In climate research and modeling, we should recognize that we are dealing with a coupled nonlinear chaotic system, and therefore that long-term prediction of future climate states is not possible".

Permalänk | Anmäl #11 Tage Andersson, 2011-01-13, 08:22

Lite historiskt perspektiv på klimatdebatten: Klimatdebatten verkar vara den 3.e av den senaste tiden masshysterier. Jag räknar då först Skogsdöden och sedan Ozonhålen.
Detta kommer ifrån www.sr.se

"Sista dansen med skogsdöden
Publicerat: tisdag 04 november 2008 kl 00:01, Vetandets värld

Om någon 1988 hade lyssnat på biologen Anders Göransson hade rädslan för skogsdöd kunnat avskrivas redan för 20 år sedan.

Vetandets värld om sanningen bakom skogsdöden

Han presenterade då forskningsresultat, på SLU, som visade att markaluminium, som löses ut i markvätskan när ph sänks och försurningen ökar, inte alls skadade skogsträdens finrötter. Anders Göransson forskningsresultat är idag fullt accepterade, men 1988 var hans budskap inte populärt, aluminiumteorin som hans resultat pekade ut som falsk var nämligen då en av de viktigaste förklaringarna till skogsdöden i Europa. Hans forskningsresultat möttes med total tystnad.

Skogsdöden var i samhällsdebatten på 1980-talet en lika het potatis som klimatfrågan är i dag. Politiker, miljöjournalister och myndigheter var då fullt upptagna med att söka argument för att få stopp på utsläppen från Europas smutsiga industrier och inte många var 1988 intresserade av Anders Göranssons forskning . Samma år kom miljöpartiet in i riksdagen under devisen ”vi lovar inte guld men gröna skogar” Tomas Lindberg visar i dagens Vetandets värld att Skogsdöden inte var ett miljölarm utan snarare en långt utdragen process som startade i Västtyskland i slutet av 1970 talet och avslutades i somras när Skogsstyrelsen avskrev alla planer på storskalig skogsmarkskalkning. Skogsdöden finns nu bara i de historiska arkiven."
(Tomas Lindberg)

Permalänk | Anmäl #12 TÅGMICKE, 2011-01-13, 08:51

"Vad vi däremot vet är att ett varmare klimat ger fler extrema väderfenomen. Fler skogsbränder, mer torka men också fler översvämningar och skyfall."

Hm, vi vet att på vikingatiden rådde det ett klimat i Norden som liknar det man har i Sydeuropa nu, och även på romartiden var det klart varmare än det är nu. Vem är det som har belagt att vikingarna och romarna råkade ut för fler orkaner, översvämningar etc än vi ?

Det man däremot vet är ju att både vikingatiden och romartiden var perioder med rätt stort välstånd för människorna.

Permalänk | Anmäl #13 claes larson, 2011-01-13, 11:01

Var är alla dessa 90% av klimatforskarna? Gömmer de sig bakom politikerna? Eller är det så att de inte står för vad politikerna(och vissa andra) skriver och säger? Jag tycker det är märkligt om nu 90% av klimatforskarna tror på att människan kan styra klimatet via Co2 men inte ett enda litet bevis kan presenteras!? Nä tyvärr killar detta duger inte längre. Det krävs mer idag än när Al Gore gjorde film. Och nej, klimatvetenskapen vet ingenting, absolut ingenting.

Permalänk | Anmäl #14 Micael Johnsson, 2011-01-13, 12:00

Rubriken "Dra inga slutatser av vädret" följs sedan av en artikel där artikelförfattaren drar en massa slutsatser om vädret. Kommentar överflödig.

Permalänk | Anmäl #15 Liam Murray, 2011-01-13, 12:11

Sven Elander och Jakob Lundgren

En annan "Hype"

Se på mättat fett som politiserades 1977 genom McGoverns senatskommitté där man beslutade att animaliskt fett orsakade hjärtsjukdom och övervikt. Först i dag börjar denna katastrofala feltolkning krackelera, ett hopkok av vantolkade vetenskapliga studier.
Från 1977 fick inga kritiska röster som ifrågasatte demoniseringen av mättat fett forskarstöd.
I dag har vi facit, metabola sjukdomar i kubik bland annat diabetes, övervikt och cancer.
I dag säger sig läkare:
-Hur kunde vi tro på på teorin om det mättade fettets farlighet ?

Sven & Jakob
Ni kan ta det med ro, allt kommer att gå er väg, journalister har inte tid att sätta sig in i alla publicerade artiklar, vetenskap eller ej, dock kanske mest konsensus, som ju inte är vetenskap.
"Näst intill enig forskarkår"
Mediafolk brister som regel att berätta om motsättningarna inom forskarvärlden, redaktioner går på politiska beslut och myndigheters riktlinjer.
Skulle journalistiken välja tydlig opartisk ståndpunkt skulle det ju inte bli några Nyheter publicerade, opartisk behöver man ju inte bli så länge man rapporterar med konsensus i ryggen. (FN) är man riktigt pro konsensus kan man bli promoverad.
Vädret har alltid varit och kommer så att förbli medias största magnetnyhet fram till dess mediahusen mals in under de tektoniska plattorna. Det som en gång huggits i sten via politiska beslut med lobbyistisk konsensus, kommer fortsatt att leva vidare fram till paradigmskiftet.

Permalänk | Anmäl #16 Per Held, 2011-01-13, 12:24

Tack att någon åtminstone försöker att nyansera skillnaden mellan begreppen klimat och väder för allmänheten. Få reguljära journalister klarar av att göra det, så alla insatser i upplysningens anda tas tacksamt emot.

Permalänk | Anmäl #17 Therese Gustafsson, 2011-01-13, 16:35

Kritiken från "klimatförnekare" är inte att det sker en klimatförändring. Kritiken från "klimatförnekare" är att man inte tror att människan är boven i dramat. Idag vet vi att översvämningarna i Australien inte slår rekorden från 1970-talet eller för den delen 1800-talet. Mao har den del av världen upplevt värre katastrofer, utan en diskussion om människans utsläpp av CO2 är boven i dramat.

Det är skillnad på väder och klimat, och rår inte heller människan för.

Permalänk | Anmäl #18 Roger Enqvist, 2011-01-13, 17:04

#10, Weman.
"Under vissa historiska tidsperioder (mycket långt tillbaka i tiden) har klimatet - av naturliga orsaker - ändrats mycket snabbt, åtskilliga grader på ett sekel. "

Hur kunde det hända då, men inte nu, utan AGW?

Permalänk | Anmäl #19 leif w-n, 2011-01-13, 20:49

Bra artikel. Det är angeläget att förklara det relativt enkla förhållandet mellan klimat och väder, då klimatförnekarna inte förnekar sig själva i massmedia.

Permalänk | Anmäl #20 Hr Fredrik Nilsson, 2011-01-14, 09:42

Artikelförfattarna har fel när de påstår att: "Vad vi däremot vet är att ett varmare klimat ger fler extrema väderfenomen". Ett varmare klimat i sig medför ingenting annat än värme, men däremot så vet man att stark uppvärmning av haven ger upphov till tyfoner och orkaner. Det som värmer haven är solen och ingenting annat. De termodynamiska krafterna kan således inte verka utan varma och kalla zoner.

Utan förändringar i solens inflöde finns heller ingen dynamik och vad vi måste förstå, är att den nuvarande nordliga kylan beror på en obalans mellan kalla och varma zoner. Om delar av jorden, mer än vanligt, skyms från solen på grund av mer moln, sker automatiskt en utjämning med varmluft från främst ekvatorregionen. Men glöm inte att det ytterst är solens dynamik som bestämmer molnigheten och därmed en varierande termodynamik här på jorden.

Permalänk | Anmäl #21 Björn Boström, 2011-01-14, 20:18

Det är möjligt att det nu, globalt sett, är lite varmare än för 100 år sedan. Men vad bevisar det? Absolut ingenting!

Vi kan fortfarande vara inne i en helt normal återställningsfas efter den Lilla istiden.

Permalänk | Anmäl #22 Tage Sundin, 2011-01-14, 22:18

Herrar Elander & Lundgren m fl alarmister får väl kanske bekväma sig med att ge en rimlig förklaring till att istider avlösts av värmeböljor här på jorden under årtusendenas gång, långt innan homo sapiens hade möjlighet att påverka miljön. Faktorer som jordens bana kring solen och solens varierande aktiviteter har t ex inte fått den uppmärksamhet de förtjänar.
När detta är sagt innebär det inte att vi INTE ska vara aktsamma om vår miljö på grundval av entydig vetenskap och beprövad erfarenhet, men inte gripas av fanatism utgåendes från "klimatsmarta affärsmän" och anslagskrigande forskare.

Permalänk | Anmäl #23 Henrik S Järrel, 2011-01-25, 20:30


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.