Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Wikileaks

Olle Andersson2 om Wikileaks

Jag bör också åtalas för våldtäkt

Assangeaffären visar att vi svenskar har dimmiga föreställningar om hur den svenska våldtäktslagstiftningen ser ut. Jag själv borde ha suttit i fängelse för länge sedan. Och en miljon svenskar till, skriver Olle Andersson, mångårig programledare på SVT.


Om författaren

Har jobbat som reporter på SVT och Sveriges Radio, bla på rapport. Jobbade länge på ABC som programledare och redaktör.

Härmed erkänner jag att jag gjort mig skyldig till sexuella övergrepp och våldtäkter av min hustru. Den senaste månaden har jag rannsakat mitt minne och kommit fram till 75 sexuella övergrepp under våra 38 år som gifta. I samtliga fall handlar det om att kondomen lossnat, utan att jag nämnt det för min partner. Oftast märkte jag det inte ens själv.

De senaste månaderna har jag kommit till insikt om att jag våldtagit min hustru kanske etthundra gånger genom fullbordade samlag, oftast utan kondom, då hon samtyckt men halvsovit.

Jag förstår nu, efter att ha borrat i mina förträngda minnen, att jag är en simpel våldtäktsman och bör behandlas därefter.

Detta är inget skämt, överåklagaren. Min hustru kan intyga allt när ni kallar henne till förhör.

För det är väl så, Marianne Ny, att rättsstaten fungerar likadant för alla, vare sig vi är megakändisar som Assange eller pensionärer som jag. Här får inte vara skillnad mellan hög och låg. Lagen ska gälla oberoende av ras och religion.

Därför ska jag förhöras om mina brott. Det är din självklara plikt som åklagare. Newsmill har mitt telefonnummer och mitt medgivande att vidarebefordra det till polis och åklagare. Om ni inte hör av er tolkar jag detta som att rättstaten är ur balans. Då anmäler jag er.

Samtidigt passar jag på att anmäla min hustru för sexuella övergrepp och sexuellt tvång. Vi har tillsammans gått igenom tiotals fall där hon tagit ett bryskt grepp om mina armar och hållit fast mig. Även om jag inte sa nej kände jag flera gånger viss vanmakt. Jag kom inte ur järngreppet även om jag samtyckte till resten.

Fler gånger än jag orkar räkna har hon velat men inte jag. Oftast har det slutat med att jag fallit till föga därför att jag känt mig pressad och mer eller mindre tvingad. Ibland fick jag ångest. Med dessa rader uppmärksammar jag rättsapparaten på begångna brott som är grova och allvarliga till sin karaktär och förutsätter att
en polisutredning vidtar per automatik. Vi lever i ett mycket lyckligt äktenskap, men rätt ska vara rätt, om än retroaktivt.

Händer ingenting från Din sida, överåklagaren, är jag benägen att ge Wendy Murphy rätt. I Daily Beast ställer den fd sexualbrottsåklagaren i Boston frågan vad som händer nästa gång en kvinna går till polis och anmäler mannen för att han pumpade på trots att kondomen var trasig: Blir det samma världsomspännande Interpoljakt då också? Eller när hustrun anmäler maken för att han trängde in i henne medan hon sov? Murphy tror inte det. Hon talar istället om en opportunism och politisk undfallenhet från de svenska åklagarnas sida som i längden är till skada för våldtäktsoffer.

Hon jämför med när Bill Clinton ställdes inför riksrätt för sexakten med Monica Lewinsky. Där vändes allmänhetens avsky till en våg av sympatier för Clinton i takt med att riksrättsförhandlingarna urartade i en skådeprocess iscensatt av politiska motståndare som utnyttjade brottsoffret för egna syften.

På trettio år har antalet våldtäktsanmälninar i Sverige ökat med 700 procent. Det är världsrekord. Vi har också en praxis när våldtäkter registreras som uppfattas som exotisk i resten av västvärlden. Ökningen beror framförallt på att våldtäktsbegreppet utvidgats. De allra flesta anmälningarna gäller kontaktvåldtäkter där parterna känner varandra, och har frivilligt sex som sedan övergår i övergrepp.

För rättsapparaten blir det svårt att navigera rätt i en gråzon där vittnen och tekniska bevis saknas och där det inte finns spår efter våld och tvång. I Sverige är det därför bara 20 procent av anmälningarna som leder till åtal och än färre till fällande dom.

Feminister har framgångsrikt lyckats politisera sexualbrottslagstiftningen genom att fokusera på det patriarkaliska klimatet i domstolarna, en maktstruktur som demoniserar (det kvinnliga) brottsoffret. Kampen har varit framgångsrik tack vare gott eldunderstöd från tongivande debattörer. Å andra sidan närmar vi oss en tilltagande rättsosäkerhet för de anklagade. Domstolarna sänker ribban i våldtäktsmål och enligt den norske författaren Preben Z Möller i Aftenposten är tendensen både i Norge och Sverige att bevisbördan alltmer läggs på den anklagade. Vi skulle alltså närma oss den omvända bevisbörda som under flera år ledde till tveksamma domar i narkotikamål. En annan tydlig tendens i domstolarna är att våldtäktsoffren traumatiseras.

Möllers tes är att vare sig Assange frias eller förundersökningen läggs ned så kommer debatten att fokuseras på att framgångsrika män undkommer rättvisan tack vare en rådande patriarkalisk maktstruktur som känner större samhörighet med Assange än med våldtäktsoffer.

För den som varit med förr är det lätt att dra paralleller till styckmordsrättegången. Då hette det att de båda misstänkta skulle slippa undan därför att de var läkare och respektabla medlemmar av den etablerade patriarkaliska styrande klassen. Nu efteråt vet vi att det var just på grund av sina samhällspositioner som de blev åtalade. Hade det rört sig om två alkoholiserade A-lagare hade det aldrig blivit någon debatt och heller inget åtal.

Möller berör också det han menar är en öm punkt hos feministerna. Samtidigt som allt krut läggs på "de avskyvärda handlingar som Assange utsatt kvinnorna för" (Expressens Thomas Mattsson i P1:s medieprogram) så råder en påtaglig tystnad om alla de kvinnor som utsatts för utomhusvåldtäkter och gruppvåldtäkter. Här får Sverigedemokraterna härja fritt med utgjutelser om "en muslimsk våldtäktsvåg" som drar fram över Sverige. Vem tar sig an dessa brottsoffer, vem kräver att även dessa gärningsmän ska offentliggöras med namn och bild och jagas fram ur sina hålor, tycks Möller mena. Istället lämnas walk over till SD.

Möller hänvisar till en omfattande dansk undersökning som visar att 7,5 procent av våldtäktsanmälningarna i Danmark är falska och att mörkertalet sannolikt är stort. Motivet hos falskanmälarna är framförallt att de vill känna sig sedda och bekräftade av omgivningen men det handlar också om ren hämnd. I en del fall vill "brottsoffret" krångla sig ur en pinsam situation.

Falska våldtäktsanklagelser är ett litet problem i sammanhanget, säger Preben Z Möller i Aftenposten. Tills det drabbar dig. Hur statistiken ser ut i Sverige vet vi inte eftersom det saknas forskning på området.

Assanges bundsförvanter har fått utstå spott och spe för att de kritiserat vår sexualbrottslagstiftning. Glåporden och de försmädliga leendena i våra inhemska medier har tagit sikte på Pilger, Moore och andra korkade utlänningar som ingenting vet om svenska krusbär.

Tyvärr måste jag sälla mig till denna sorgliga skara. 35 år som journalist, allmänreporter, polisreporter, bevakare av tjogtals med uppmärksammade rättsfall, allmänorienterad och normalbegåvad. Ändå hade jag ingen aning om att jag själv är en simpel våldtäktsman, precis som den där australiern.

Så, Marianne Ny, kör igång och åtala mig. Och skynda på. Det står en miljon svenskar till i kö.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/31787

40 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Optimalt debattinlägg. Kan inte bli mer välargumenterat än så.

Nu väntar vi på att Marianne Ny antingen agerar eller att hon erkänner att det godtycke som hela rättsaparatens utformning är till för att undvika är regel snarare än undantag.

Permalänk | Anmäl #1 Martin A, 2011-01-09, 17:05

Hppas att journalisten Olle Andersson får spela samma roll som Urban Hjärne vid häxprocessernas avskaffande i slutet av 1600-talet

Permalänk | Anmäl #2 Sten Figaro, 2011-01-09, 17:11

Bra skrivet

Permalänk | Anmäl #3 susanna svensson, 2011-01-09, 17:18

Så bra, Olle Andersson,

att det äntligen gått upp ett ljus!

Svante Weiler hade ett mycket bra inlägg i Godmorgon Världen! i dag, där han förklarade sammanhangen för en smula tröga karlar.

Kan inte din hustru tala för sig själv?

Permalänk | Anmäl #5 Jeanna Gabrielsson, 2011-01-09, 17:58

Vilken lysande artikel.

Tyvärr är det sannolikt så att siffran falska anmälningar är avsevärt högre. Dessutom finns det några försök att räkna på det. Här är ett.

http://www.yakida.se/sexbrott.html

Och ni kanske heller inte vet om, att idag kan någon annan person anmäla ett gift par till domstol, trots att de själva inte vill hamna där. Det gifta paret tvingas alltså in till domstolen.

Så om nu någon annan anmäler dig nu, så kommer du att hamna inför domstol.

Vi har ett bra rättssystem, men det kan bli bättre och när det gäller mål där det handlar om relationer mellan man och kvinna, menar jag på att det i stora delar har spårat ut.

Det märkliga är att så få engagerar sig åt förbättringsåtgärder.

Permalänk | Anmäl #6 John Yakida, 2011-01-09, 18:04

Det är så mycket här att det skulle ta hela kvällen att bena ut allt. Men två korta saker bara.

Olle A: " Ökningen beror framförallt på att våldtäktsbegreppet utvidgats."

Brå säger:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=8&module_instance=2
"Under de senaste tio åren har antalet anmälda sexualbrott ökat konstant och polisanmälningarna för våldtäkt har mer än fördubblats. Detta beror troligtvis på en kombination av en ökning av den faktiska brottsligheten samtidigt som benägenheten att anmäla ökar. En stor del av ökningen har skett efter 2005, då den nya sexualbrottslagstiftningen trädde i kraft. Den innebär att en del gärningar, som tidigare klassades som sexuellt utnyttjande nu rubriceras som våldtäkt.

Så lite som 10–20 procent av alla sexualbrott polisanmäls."

Olle A om falska anmälningar: " Hur statistiken ser ut i Sverige vet vi inte eftersom det saknas forskning på området"

En svensk studie om falska respektive felaktiga anmälningar
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=8190

Amnesty om resultaten från en EU-studie.
http://www2.amnesty.se/andranyheter.nsf/0/0DD2879E96852926C12575A5005D62...

"I den svenska studien var två procent av fallen falska anmälningar, vilket motsvarar cirka 100 anmälningar per år. I en annan studie av Christian Diesen och Eva Diesen har de också kommit fram till att ytterligare fem procent av anmälningarna var ”felaktiga”."

Permalänk | Anmäl #7 Niclas Kuoppa, 2011-01-09, 18:13

John Yakida har rätt i att Sverige har ett jämförelsevis bra rättsystem. vilket visas i denna studie.
http://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index

Artikel i DN om WJP och om att polisen och rättshjälpen är de två svaga länkarna
http://www.dn.se/debatt/polisen-och-rattshjalpen-ar-sveriges-svaga-lankar

Permalänk | Anmäl #8 Niclas Kuoppa, 2011-01-09, 18:20

Klockrent inlägg... krasst sett så är vi nog i läge för att åtalas för något sexualbrott allihopa, likväl som vi är offer för något övergrepp också.

Har roat mig med att läsa utländska medier och intrycket man får är att feminismen har satt en dummerjönsstrut på hela svenska rättsväsendet... jaga en man internationellt för en sprucken kondom och 2 försmådda kvinnors hämndbegär.
Feminismen i Sverige har spåra ut, definitivt...

Permalänk | Anmäl #9 Stefan Weber, 2011-01-09, 18:26

Olle Andersson,

Genialt!
Svenskt rättsväsende kommer att få bråda dagar för när vi alla tänkt efter en stund så har vi väl lite till mans/kvinns slirat på övertygelsen om ett nej, egentligen var ett ja, eller vice versa.
Det blir intressant det här.

Det är ju att tänka efter som vi ska göra innan vi anmäler, så ock män naturligtvis och eftersom vi inte alla är jurister, som Borgström, så vet inte heller vi kvinnor längre om vi våldtog eller inte när vi greppade glädjepinnen mitt i vilopausen.

Permalänk | Anmäl #10 Christina Lundqvist, 2011-01-09, 18:35

Klockrent Olle!

Jag ska prata med alla mina fd 4 (st) vi kan med säkerhet med den nya lagstiftningen polisanmäla varandra av motsvarande skäl.
Sju åtta miljoner anmälningar om sexuellt utnyttjande och en och anna kränkning.Få se nu sexmiljoner vuxna tjugo misslyckade sexakter?
Det blir ca 120 mijoner anmälningar. Vänta jag glömde den där gången x tjatate till sig munsex på morgonen...gånger....många miljoner blir det och världens mest våldtagna folk kommer tydligt fram.Kan man inte införa en tankeförbudslag om sex också? Så man måste fråga den man har sexfantasier om först? Får man fdörresten fråga vad som helst? Kan inte DO begära in en ansökan för varle enskilt fall först ? ...jamenar så att vi får en statlig norm för man båpde får tänka fråga om och göra? Sexinspektörer kanske varför inte en kommunal i varje sovrum? Poppis jobb tror jag och kanske ett sätt att minska arbetslösheten??

Är det Scottenius som själv sitter vid censuren?

Varför mitt förra inlägg censurerades skulle vara väldigt intressant att få svar på.Det var både fyndigt relvant och sant.Tydligen var kompisen Borgströms koppling till Qvicks felaktiga domar och hans koppling till den militanta feministiska rörelsen som kanske fick åsïsktspolisen att slå till? Borgström är ju den som mest aktivt spridit den rättsliga osäkerheten genom sina handlingar i kombination med avsaknad av de samma.vad karln än rör så blir det ankskit som resultat.

Permalänk | Anmäl #11 Villiam Victorsson, 2011-01-09, 18:54

Detta var helt lysande skrivet, och visar hur vanvettigt det hela har blivit pga. tok-feministernas lobbyarbete.

Marianne Ny utnyttjar helt enkelt gällande tok-lagstiftning till sista kommatecknet för att komma åt en förhatlig person = en MAN!

Permalänk | Anmäl #12 Kai Virihaur, 2011-01-09, 19:00

Jättebra artikel . Skönt med klarspråk. Som vanligt skäms man för att man är Svensk.

Permalänk | Anmäl #13 Jörgen Ek, 2011-01-09, 19:43

Tack Olle Andersson. Din artikel är ett ljus i det annars så kompakta svenska mörkret. Nu hoppas jag att journalister som inte har gått i pension vågar sig in i diskussionen.
Häromdagen läste jag kommentarerna till en artikel i tyska tidningen die Zeit. Rubrik var "Safer Sex in Schweden. Här några exempel:
Sexuell hysteri, absurt rättsväsende, rena diktaturfasonerna.
Gynokrati.
Totalitär feminism.
Sexuell frigörelse bombas tillbaka till medeltiden av svenska rättsväsendet.
Vart ska detta leda? Före-sex-kontrakt? Statliga övervakningskameror i våra sovrum?
Kommer notarien eller åklagaren att kontrollera sexakten?
Sverige verkar vara lite överspänt politiskt korrekt.
Ett grandiost haveri i det svenska rättsväsendet.
Sverige har de lagar svenska män förtjänar.

Permalänk | Anmäl #14 Peo Månestad, 2011-01-09, 20:09

Åsiktfabrikörerna!

Om man reser avståndet mellan folks genomsnittliga åsikter och politiskt korrekta journalismens så tror jag att vi möter på utomjordingar innan vi når fram till tyckareliten MSM och public service..

Permalänk | Anmäl #15 Villiam Victorsson, 2011-01-09, 20:15

Tack för utmärkt inlägg! Tokfeministerna har fått hållas ostörda alldeles för länge. De har drivit igenom en vansinnig sexköpslag och de har urholkat våldtäktsbegreppet så till den milda grad att elitfeminister som Marianne Ny har lagligt stöd för att driva Assange-fallet på det farsartade sätt som nu sker. Det svenska rättsväsendet har hamnat i vanrykte utomlands. Dags att sätta ned foten!

Permalänk | Anmäl #16 Emily Jonsson, 2011-01-09, 21:07

Tack Olle A.
Det var bra skrivet !
Vi är nog rätt så många "gifta" karlar som kan skriva under på detta !!!

Permalänk | Anmäl #17 Walther Metzler, 2011-01-09, 23:32

Olle Andersson: det du säger om relationer, att vi gör många saker i "nöd och lust" gentemot varandra är ju sant. I den meningen behöver vi inte alls vara, och är inte förtryckta, utan det handlar kort och gott om givande och tagande. Ingen kan enbart tänka på sig själv och sin e g e n lust i ett förhållande.
Ett stort plus för att du tar upp det m ä n s k l i g a perspektivet på en relation.

Även omskrivningen av att täcka "någon med våld" har utvidgats till icke krav på våld/ direkt tvång av övergrepp. Då faller ju redan begreppet v ål d t ä k t!

Däremot är jag tveksam till din konkreta långvariga relation jmf med "Julian Assanges ärende". Det handlade inte bara om 1 kvinna och problemet var väl att han vägrade att skydda sig själv och dessa 2? Som jag förstår var väl även någon form av droger inblandade, vilket ställer till än mer problem, verkar det som.
Men att rubricera det som "våldtäkt" är inte helt rätt däremot, då kvinnorna trots allt gav sitt samtycke till själva sexet, vad jag förstår. Mvh/Inger Olsson

Permalänk | Anmäl #19 Inger Olsson, 2011-01-10, 09:21

Jag har inte reflekterat över det tidigare men om sanningen skall fram så har nog även jag både våldtagit och blivit våldtagen flertalet gånger. Skrämmande.

Permalänk | Anmäl #20 Ludvig Nyberg, 2011-01-10, 10:43

Klockrent Olle!!! Sitter här och funderar och inser till min stora fasa (ler) att även jag har blivit våldtagen många många gånger i äktenskap och utanför då jag blivit penetrerad när jag sov. Jag som Olle borde också bli utredd då jag många många gånger tjatat till mig sex fast min man inte velat. Hemska tanke JAG ÄR EN VÅLTÄKTSMAN OCH ÄVEN VÅLDTAGEN.

Permalänk | Anmäl #21 Marita Häggström, 2011-01-10, 12:23

Varför utgår artikelförfattaren ifrån att han varit i samma situation som Assange varit med de två respektive svenska kvinnorna som anmält honom för sexuella övergrepp? Fungerar allt likadant för alla i alla relationer i Sverige, äktenskap som tillfälliga förbindelser?

Med tanke på kommentatorsfältet härinne verkar det som att väldigt många har lite problem med definitioner och har ångest över sina egna handlingar eller tror att Assange har någon form av helgongloria. Bara för att man är känd och Wikileaks frontfigur så behöver man inte vara en ängel, även OM det såklart finns saker man kan ifrågasätta i både kvinnornas berättelser och i Assanges.

Jag önskar folk förstod det istället för att utifrån sina egna EGON tro att allt som händer i andras sovrum ser likadant ut som i sitt eget. Verkligheten är lite mer komplicerad.

Sen undrar jag vad Andersson egentligen menar med följande mening: "De allra flesta anmälningarna gäller kontaktvåldtäkter där parterna känner varandra, och har frivilligt sex som sedan övergår i övergrepp." ??

Flest våldtäkter sker i hemmen och bland personer som redan känner varandra/är bekanta. Att man fått sätta på en kvinna en gång innebär inte att man får göra det för evigt eller att man kan ta sig friheter direkt efteråt för att man fick första gången. Det trodde jag sa sig själv.

Att många kvinnor skulle få skuldkänslor och skam och anmäla de stackars männen därför eller på grund av svartsjuka är ett fånigt argument. Det finns falskanmälningar och det är beklagligt, men bara därför behöver inte alla anmälningar vara falska.

Varför inte reflektera kring huruvida en man faktiskt kan ta sig för stora friheter med en kvinna han faktiskt redan haft sex med istället? Att man skojbråkat med nån på låtsas innebär inte att samma parter inte kan misshandla varandra i nästa skede. Det ena utesluter inte det andra.

Så nej Andersson, du är förmodligen ingen simpel våldtäktsman. Däremot ganska icke-reflekterande och otänkt i det här fallet. Kanske är sexlivet med frugan som skulle problematiseras istället, med tanke på att det låter som att det snarare är det som är problemet i det här fallet och i Assange-affären får Andersson utlopp för sina egna problem. Verkar verkligen jättekul att ha sex med nån som halvsover eller bli motvilligt tvingad av sin fru på grund av ren oförmåga/slöhet till att säga nej. Ett känt citat som passar i sammanhanget:

"The ability to have thoughts and not act on them is what separates man from beast."

Men med 35 år som journalist, allmänreporter, polisreporter, bevakare av tjogtals med uppmärksammade rättsfall, allmänorienterad och normalbegåvad kan väl aldrig det vara fallet....

Permalänk | Anmäl #22 Malin Stenman, 2011-01-10, 13:36

Den här historien är mycket större än Assangefallet, det är bara ett litet uttryck för hur snett det gått med hela den svenska feministiska sexualbrottsprojektet.
Vad jag tror Olle Andersson, plus många av oss kommentatorer försöker förmedla är vilken gråzon det hela hamnat i. Hur det sakta men säkert glidit över i en ohållbar situation där kvinnor bara genom att ångra att de hade sex med en man kan anmäla honom för våldtäkt och få rätt. Det strider mot normalfuntade människors rättsmedvetande och det är ingen i hela världen som håller med om denna ordning.
Sweden has become the laughing stock of the world, för att citera en australiensisk tidning.

Assange har inte våldtagit någon, bara idkat vad som kan anses som normalt sex. Att där skulle varit droger med betvivlar jag starkt. Efter att ha satt mig in i historien ganska noggrannt så var där även sparsamt med alkohol i bilden.

I ett fall sprack kondomen men kvinna nr 1 fortsatte samlaget utan att ha några allvarligare synpunkter på det hela. Kvällen efter bjöd hon med honom till en kräftskiva.
Kvinna nr 2 hade varit ute och inhandlat grötfrukost på morgonen efter ett antal samlag varefter de gick och lade sig igen, hon halvsov och han påbörjade ett försök till samlag som hon inte motsatte sig utan t o m skämtade om efteråt. Och betalade hans tågbiljett tillbaka till Stockholm.
Är det våldtäkt? Nej så banne mig heller. Den som anser det har fått helt fel uppfattning om verkligheten och i förlängningen är vi i så fall alla förövare med allt som kan inträffa mellan man och kvinna under sexakten. Det är vad jag tror vi kommentatorer försöker förmedla.
Sex blir till när två naturer går i närkmap med varandra, hjärta, hjärna, kön och man måste vänta sig att ett och annat kan ske som man inte var beredd på. Speciellt om man går hem med en helt obekant man.
Vill man undvika att hamna i en överraskande situation får man nog vackert ta och hålla på sig tills man känner partnern ifråga och känner sig bättre förberedd på vad som ska hända.

Permalänk | Anmäl #23 Christina Lundqvist, 2011-01-10, 14:41

Äntligen någon som tog bladet från munnen och dessutom i en mycket inteligent och underhållande artikel. Tack så mycket Olle.

En trist sida av Jag-ångrar-sexet- och-anmäler syndromet är att dom tjejer, kvinnor som verkligen blir utsatta för sexuella övergrepp och våldtäkt vilket är många kommer att få allt svårare att bli trodda och därmed i förlägningen rättvisa.
Det är tragiskt att den lagstiftningen vi har, och som jag tycker vi skall ha när det gäller sexuella övergrepp i Sverige missbrukas, och dras i smutsen för politiksk vinster och personliga förföjelse kampanjer.

Permalänk | Anmäl #25 Tomas Almgren, 2011-01-10, 16:38

En majoritet av dagens svenska kvinnor verkar lida av en vanföreställning som går ut på att livet inte får innehålla något som kan upplevas som otrevligt. Om minsta lille grej inträffar som skapar en känsla av olust så är den svenska kvinnan genast ett offer - och som i detta fallet ett våldtäktsoffer.

Denna offermentalitet har bankats in i svenska kvinnors hjärnor under årtionden av den statsfeministiska propagandaapparaten. Och den har nått så långt att en ofrivillig kram numera betraktas som sexuellt ofredande i Sverige.

Jag hade skrattat åt dårskapen om inte konsekvenserna hade varit så förbannat allvarliga. Och jag håller med Assange. Sverige är feminismens Saudiarabien. För feminister har mer gemensamt med religiösa fanatiker än man kan tro. Inte minst när det kommer till moralismen och fixeringen kring sexualiteten.

Det hela är sjukligt och vedervärdigt.

Permalänk | Anmäl #27 Joakim Johansson, 2011-01-10, 23:04

Roligt och bra skrivet! Ett välbehövligt inlägg.

Vad håller vi på med i Sverige idag? Vart tog sunt förnuft vägen? Världen hånskrattar åt oss..

Permalänk | Anmäl #29 Maria Granberg, 2011-01-11, 11:03

En artikel som med insikt beskriver hur dagens lagstiftning och framförallt dess tillämpning ser ut .. ibland. Inte är vi alla lika inför lagen! Vi kvinnor kan göra MYCKET utan att för den skull bli anmälda. Har även jag rannsakat mitt liv från yngre dagar och inser att även jag kan jämföras med en våldtäkts-KVINNA.
I varje fall har jag antastat och utan medgivande, vidrört män som jag har varit sammanboende eller sällskapat med.
Jag glömmer aldrig den gången då jag kom hem till en man som jag sällskapade med och han som alltid brukade krama mina bröst då jag kom,utan mitt godkännande,blev helt ställd då jag istället överrumplade honom med att greppa "glädjepinnen" och skaka hand med den!
I dag hade jag kunnat bli dömd, men även han, eftersom jag var innerligt trött på att omedelbart bli berörd sexuellt då jag kom innanför dörren.
Mitt ganska chockerande handlande(för den tiden) gav den utdelningen att vi inte därefter behövde ha problemet.
Jag rekommenderar dock ingen att göra detta i dag, då man mycket väl kan dras inför domstol och dömas om motparten är skicklig på att visa sig djupt kränkt och kan gråta en skvätt!
Jag tänker även på åklagaren, som anmälde en poliskollega för sexuellt ofredande för en blöt, berusad puss. Förr skulle detta ha renderat den antastande en örfil och saken skulle ha varit ur världen utan att kosta skattebetalarna åtskilliga sekiner, så som nu skedde, även om polisen inte blev fälld.
Det HAR i sanning gått för långt.. VARFÖR inte ge par en chans till samtal vid första möjliga anklagelser om att mannen /kvinnan utnyttjar personen på något kränkande vis och därefter biträda med advokat för skilsmässa, om man inte kunde komma till för båda godtagbara resultat?
SKALL vi tredubbla våra fängelser och nu även bygga fler kvinnofängelser eftersom man verkar ha gått över gränsen även bland oss kvinnor nu? (Pornografibrott ÄR allvarligt men övergrepp på unga pojkar från kvinnor, har säkert funnits i alla tider men aldrig kommit fram eller betraktats som våldtäkter.)

Det gör mig så ont om de verkligt fina män, och deras barn, som råkat vara gifta med kvinnor som utnyttjat sin "trovärdighet" i rättsliga sammanhang och fått sina män dömda för både det ena och det andra, utan minsta bevis.

MÅNGA gånger fanns det bevis om motsatsen, men dessa togs aldrig fram i utredningen , ibland därför att advokaten inte ens TRODDE att vittnen eller bevis för motsatsen skulle behövas.
Mannen som dömdes kunde ju inte tro annat än att hans advokat kunde veta vad som behövdes.Här finns ingen" equality of arms" för den som drabbas.
De kvinnor som utnyttjar systemet på detta falska och beräknande sätt har redan kullkastat tron på hela rättssystemet hos gemene man. Det går snabbt utför, då allt fler i samhället kommer i kontakt med oskyldiga som dömts och ej får sin sak prövad i högsta instans.
Läser just nu en nyutkommen bok om lagar där två eller fler blivit anklagade för brott. Försöker bl.a. förstå författarens tro på systemet där människor skall dömas så snabbt som möjligt och att "inget säger att bevisningen, som är färskvara, blir bättre ju längre tid det går."
Nej naturligtvis inte, om man inte lägger ner tid och kraft på att ta fram ALL bevisning även friande bevisning. Men vi ser ju att i fall efter fall döms män just utifrån att kvinnans förtroende står högre i kurs i en rättssal och att hon många gånger är en duktig skådespelare.
Även efter den senaste friande domen i HD fastslås att en lång och sammanhängande utsaga KAN leda till fällande dom.

Vad som kan tyckas "lång och sammanhängande" kan variera mellan olika domare. Stackars den person som är ordkarg till sin natur! Det gäller att bli duktig i rollspel och gråta en skvätt på rätt ställe så kommer belöningen. Du får behålla barnen, du får skadestånd ,skilsmässa med hedern i behåll etc etc. Allt utan andra bevis än din egen utsaga. Lika inför lagen?

Permalänk | Anmäl #30 monica pernroth, 2011-01-11, 13:56

Jaha, så står vi med brallorna neddragna och kan bara räknas till bananrepublikerna. Att inte MN och CB skäms vettet ur sig.

http://www.fsilaw.com/~/media/Files/Assange%20Skeleton%20Argument%2011_0...

Permalänk | Anmäl #31 Christina Lundqvist, 2011-01-11, 15:53

Christina, tack för länken ! Det var mycket intressant läsning.Jag tror dock inte någon inom det svenska rättsväsendet kan skämmas eftersom man är van att man aldrig behöver ta ansvar för misstag, utan det är bara att skaka på sig och gå vidare...
Vi "vanliga " behöver tidigt lära oss i livet att man skall försöka rätta till och erkänna sina feltramp, men detta gäller INTE rättsväsendet även om det i hög grad skulle stärka tilltron.

Skall nu bli mycket intressant att se om man i flera till HD inlämnade mål, kommer att ge resning där man begått fel genom att döma i ord mot ord mål, där INGA bevis funnits.
"Vanliga människor" som satt sig in i ärenden på ett oerhört mer genomgående sätt, än vad någon jurist skulle kunna göra av ekonomiska och tidsmässiga skäl har inte alltid fel just därför att de är "vanliga människor" med sunt förnuft. De har dessutom har haft tillgång till ALLT material i fallet vilket inte en domstol kan haft tid att sätta sig in i utan under rättegången är det ju endast det som råkar komma fram som man dömer utifrån. Alltså, råkade du få en oduglig, godtrogen, eller arbetsskygg advokat som inte tror att han kan få tillbaka de pengar han lägger ner på att bevisa din oskuld(vilket han antagligen inte heller får)då är du körd i tingsrätten. Är du körd i första instans blir du troligen än mer körd i andra instans som nu enbart skall kolla om första instans har dömt rätt med utgångspunkt av det som då framkom. UNDANTAGSVIS kan det tas med nya uppgifter, men eftersom det går kort tid mellan förhandlingarna,och den anklagade inte själv har möjlighet att ta fram motbevis , så kommer inte detta att ske förrän senare. Då är det för sent! HD skall inte ta upp fall för att människor är orättfärdigt dömda i första hand utan i prejudicerande fall. NÅGON gång kan ett eller annat mål med nya bevis ge resning, men ack så ofta även dessa returneras med vändande post.
Människoliv går till spillo på grund av dessa flickor /kvinnor, som gjort falska anmälningar och blivit trodda utan bevis.Då menar jag inte enbart bildligt talat utan även bokstavligen.(En del tjejer anmäler inte endast en gång, utan deltar många gånger i liknande mål.)
MÅNGA unga killar som haft sex utan misstanke om vad som kan hända trots att det var en frivillig akt, utvisas till ett land varifrån de flytt tortyr och en säker död. Någon NÅD finns inte för dem efter avslutat straff, hur otroligt konstig domen än är.
Som en advokat sade till en anklagad invandrarkille… ”två svenska tjejer mot dig… Du är körd grabben .. utan något bevis”
Detta är och förblir tydligen en verklighet i vår system ännu en lång tid framöver, såvida inte Sverige får till en OBEROENDE RESNINGSKOMMISSION med det snaraste.
En kommission som övertar granskningen AV VILKA MÅL SOM SKALL TAS UPP I HD, och där man även kan få hjälp med detta. Som i Norge t.ex.

Alla ni som läser dessa artiklar om en sviktande rättssäkerhet i Sverige , låt oss hjälpas åt att trycka på om detta! Ge förslag om hur vi skall åstadkomma en nödvändig förändring! Vi grundade Rättssäkerhetsorganisationen RO för några år sedan, som stöd för många som drabbats och arbetar ideellt utan några inkomster mer än medlemsavgiften, men tyvärr kan vi inte själva utföra underverk. Hjälp oss att kräva en förändring snarast!

Permalänk | Anmäl #32 monica pernroth, 2011-01-11, 18:08

Bra skrivet Olle. Det finns de som påstår att det här var en gemensam hämnd från de båda inblandade kvinnorna då de blev varse att de inte var ensamma om Julian Assange. Alternativt kan jag mycket väl tänka mig att Assange gått rakt in i en honungsfälla,. triggad av USA:s säkerhetsapparat.

Sedan en längre tid tillbaks anser jag att de båda inblandade åklagarna i denna härva, närmare bör synas i sömmarna av IMM, Institutet mot mutor. Varför ska denna kostsamma inrättning alltid komma in i bilden först då andra aktörer har konstaterat mutbrott?

Permalänk | Anmäl #33 Volfram Ax, 2011-01-11, 20:25

Denna artikel och dessa kommentarer var efterlängtade, jag har länge tänkt att något är fel i allt snack om våldtäkt i Sverige. Att folk kommer på tre dagar efteråt att de blivit våldtagna är ett tecken på att de inte blivit det.

Ja, det är väldigt sant Monica. Omvärlden skrattar åt oss och vi måste skaffa oss incitament i rättssystemet som kan skilja på ifall en människa är våldtagen eller bara har en perfektionistisk syn på sex, är lättkränkt, självömkande och inte kan ta detta med sin partner.

Jag har själv nu kommit på mig att ha blivit våldtagen då jag somnat under samlaget med jag blev riden, vi gjorde det i ett väldigt mörkt rum så hon såg nog inte hur jag blundade mera än jag brukar göra när jag har sex. Jag minns att jag fick säga till henne att jag somnade ett slag och att vi borde sluta, kom på detta nu, när jag läste artikeln. Jag kanske måste må dåligt? Nu när jag blev våldtagen? Eller också anmäla mig själv för att jag en annan gång försökt hångla upp någon som inte velat hångla upp mig?

Bästa Newsmill-tråden någonsin!

Permalänk | Anmäl #34 Johan Bergqvist, 2011-01-11, 20:34

#23 Christina Lundqvist: Min kommentar i #19 ang. Julian Assange är att det har inte framkommit några offentliga uppgifter på att direkt v å l d/t v å n g till sexet mellan de vuxna tjejerna och Julian Assange har ägt rum, men det innebär ej att det inte finns andra definitioner på saken. Jag var inte med, antagligen inte du heller eller art. förf. Olle Andersson och någon rättegång har inte ägt rum.
Ändå har tyckare än hit och dit valt att döma i ärendet!

Fortf. tycker jag heller inte att det är helt riktigt av Olle Andersson att jmf ett långvarigt förhållande med "Olle Andersson2 om Wikileaks". Om man vill diskutera Wikileaks agerande i sig självt eller relationer (Olle Andersson och hans fru) är väl två vitt skilda saker?

Det är däremot viktigt att föra en mänsklig/etisk debatt om relationer i stort samt kriterier på brottsrubricering "våldtäkt"; vad den absolut måste innefatta i s f.

Permalänk | Anmäl #35 Inger Olsson, 2011-01-12, 11:47

Olle Andersson2, har du fru anmält dig? Om inte, då finns det ingen grund att inleda förundersökning. Din fru kanske var med på det.

Ställ Assange framför skranket så får rätten avgöra om han är skyldig eller inte.

Permalänk | Anmäl #36 Gunnar Arnkvist, 2011-01-12, 21:50

Eller, så vet din fru inte om att hon har blivit våldtagen, ÄN.
Skitbra Gunnar ArnKvist, du kanske kan ringa frugan och meddela det till henne. Haha

skitbra artikel förresten,
länge leve Wilileaks

Permalänk | Anmäl #37 Jonny Tony, 2011-01-13, 21:57

#14 Håller inte med om din sista mening: "Sverige har de lagar svenska män förtjänar."
Jag tycker det borde vara: "Sverige har de lagar som svenska kärringar kräver."

Permalänk | Anmäl #38 Erik S Lund, 2011-01-13, 22:29

Sveriges lag kanske inte är såå väldigt tokig ändå,om den efterföljs, lika för alla. Men eftersom den används godtyckligt och hela kedjan tycks vara ett lotteri, så fungerar det uppenbarligen inte.
Åklagare följer ofta inte lagen om oskuldspresumtionen och att ALLA bevis skall läggas fram, även de friande.Att ingen skall dömas där man inte bevisas skulden bortom rimligt tvivel, står också i lagen.Ändå kan det bli hur tokigt som helst! (tex Quick morden och alla okända,"vanliga" män som döms utifrån kvinnans trovärdighet och inget mer)
Om man dessutom sedan vägrar erkänna de fel som uppstått, och inte heller ger möjlighet till rättelse av tidigare fel, då är det oundvikligen en katastrof för samhället och människors syn på rättsväsendet. Ändå talar man hela tiden om att man vill ha människors förtroende....

Utan en Oberoende Resningskommission fri från åklagarens uppfattning om en resning skall få ske, och där ALLA fall som är tveksamma, får möjlighet till prövning, kommer förtroendet snart att nå bottennivå. Omvärldens förvåning över Sverige sprider sig och kan komma att övergå i förakt. Vill man ha respekt måste man förtjäna den! Inte bara en gång utan om och om igen.

Permalänk | Anmäl #39 monica pernroth, 2011-01-13, 23:14

Snacka om KLARSPRÅK i artikeln.

Permalänk | Anmäl #40 Josef Boberg, 2011-01-14, 15:40

Kristallklart ! Eller var det de. Får fråga målsägande biträdet imorgon .
Och statsministern "snälla Fredrik var tyst" Du darrar på rösten. Nej detta håller inte . Den Svenska synden är på gång att avslöjas av världens bäste av-slöjare

Tack Olle mycket väl skrivet

Permalänk | Anmäl #41 Conrad Bonde, 2011-02-10, 00:12

En svensk pudel.

Vill man återställa rättsäkerheten och återta lite mark från dessa statsfeminister -iallafall ge det en chans - bör man låta Assange infinna sig här för en rättegång, här i Svea rike..
Det kommer att sätt fokus på Sverige, på mycken galenskap som finns, på heliga klubbar mellan politiker, massmedia, rättsväsendet och det s.k. etablissemanget, belysa lagar och lagförslag, m.m.
Kort sagt: Världen kommer att upplysa oss om hur det verkligen är här i Sverige. Vi kanske t.o.m. får läsa om det i en svensk tidning!

Låt inte Sverige göra en pudel, ge dem ingen chans att avstå en rättegång här i Sverige, med all fokus på oss i flera månader. Vi behöver honom, vår Messias.

Permalänk | Anmäl #42 Walther Fourtyfree, 2011-02-11, 20:18

Jag har en bra lösning på detta dilemma:

Alla män bör sluta ligga med svenska kvinnor! Överhuvudtaget!

Och eftersom könet enligt feministerna är en "social konstruktion" och "heteronormen" förlegad - så kan ju gott svenska tjejer klara sig med varandra! De kan både skaffa barn med varandra och gifta sig med varandra!

Lycka till svenska tjejer! =D

Permalänk | Anmäl #43 invandrarTjej, 2011-02-12, 08:54

En applåd för Olle Andersson2:s modiga inlägg i debatten!

Permalänk | Anmäl #44 Peter Andersson 2, 2011-02-14, 11:33

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.