Centern och Folkpartiet har drivit en politik som lett till att Sverige nu plågas av kronisk segregation.
Skenbart liberal politik har lett till motsatsen och det är det väljarna belönar.
Slå ihop partierna och driv en politik som leder till ett liberalt samhälle istället för tvärtom så ska ni se att rösterna kommer.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-07, 08:25
Förlåt Bo T , vad menar Du med kronisk segregation?
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-01-07, 09:05
Ungdomsförbunden i C, F och M har länge drivit på för en nyliberal eller libertariansk politik för individuell frihet där personliga ekonomiska tillgångar och nätverk avgör det egna utfallet och social segregation är både drivmedlet och det önskade resultatet.
Det här är en ytterlighetsideologi lika långt från gammal normalborgerlig socialliberalism som KFLM-R är från Socialdemokrati.
Klart att det skrämmer normala människor från C och F som uppenbarligen är svagare att stå emot sina ideologiskt förblindade ungdomsförbund än M.
Kanske borde ni inse att mycket få vill ha en nyliberal politik.
Om ni libertarianer till slut lyckats ta över C och F så slå gärna ihop dom. Ingen skada skedd. Dessutom skulle vi få ett tydligt ytterlighetsparti längst ut till höger till stor nytta för den politiska kartan.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-07, 09:25
Det finns redan ett liberalt parti i Sverige, som praktiskt nog heter just Liberala partiet.
C och Fp får gärna gå ihop i ett socialliberalt "vi säger att vi vill låta människor sköta sig själva men vi menar det inte"-parti om de vill, men att låtsas som om det inte finns nåt liberalt alternativ är fånigt.
Magnus Andersson och Adam Cwejman har viss potential men är för makthungriga. Det viktiga för dem är inte att ha ett liberalt parti (det finns som sagt redan) utan att ha ett semi-liberalt parti MED MAKT. Det är makten som är det centrala, och det är därför de blivit politiker.
Permalänk | Anmäl
Niklas Wiklander, 2011-01-07, 10:09
Det behövs måhända inte två liberala partier i riksdagen, men det är betydligt bättre än inget, vilket är vad vi har idag.
Folkpartiet "Liberalerna" är ungefär lika liberala som Tyska "Demokratiska" Republiken var demokratisk. Partier som röstar för ökad övervakning, en större stat med mer reglering eller vill se lagstiftning som reglerar vilka kläder man får ha på sig i skolan kan knappast betecknas som liberala.
Nog för att det i båda partier, och än mer i ungdomsförbunden, finns liberala falanger, men partierna måste ändå bedömas efter hur de röstar i riksdagen, och där kan varken Folkpartiet eller Centern räknas som liberala.
Permalänk | Anmäl
Magnus Nordlander, 2011-01-07, 10:16
Det föreligger en viss begreppsförvirring här och jag noterar t.ex att artikelförfattarna inte ger ett enda konkret exempel på vad som i dessa två partiers politik, är liberalt? Huvudproblemet i svensk politik är att det saknas ett genuint och äkta liberalt parti med en klar definition av begreppet och en vision om hur framtiden utifrån det ska se ut.
Därför har Liberaldemokraterna (L) bildats och kommer inom kort i ett politiskt manifest som föregår partiprogrammet, att presentera en vision om ett framtida liberalt samhälle.
Att, som författarna föreslår, fusionera två ickeliberala partier skapar inte ett nytt liberalt parti.
Permalänk | Anmäl
Michael Gajditza, 2011-01-07, 10:51
Jag har varit med i centern i över 40 år. Och jag delar inte den uppfattningen att vore bra med en sammanslagning. Centern skulle tappa sin profil bla som ett starkt miljöparti, ett parti som driver en regionalpolitik värt namnet. Vad vi behöver är inte en sammanslagning, utan ett starkt Centerparti. Frågan om jag skulle lämna medlemsskapet om en sammanslagning blev verklighet.
Permalänk | Anmäl
Håkan Pearson, 2011-01-07, 11:03
Ja, det vore onekligen mer konstruktivt att inom respektive parti fastställa vilka liberala frågor man vill driva. Lägger man ihop C och Fp i dagsläget blir det på sin höjd ett halvt liberalt parti. Som liberal väljare sneglar jag som det nu är på Miljöpartiets politik, som i många fall förefaller mer liberal, och väntar med spänning på vad Liberaldemokraterna kommer att åstadkomma.
Permalänk | Anmäl
Robert Walldén, 2011-01-07, 11:07
Snarare borde C och FP (och även KD) ställa högre krav på M. Hittills har M,med Reinfeldt och Borg i spetsen, dominerat den politiska agendan och för gemene väljare finns det inga förslag som "stödpartierna" fått genom. Varför då rösta på partier som inte har ett inflytande i regeringen? KD och C överlevde detta val nästan enbart genom stödröstning. Jag tror att C och FP har mycket att vinna på att återgå till sina grundvärderingar och kräva en mer borgerlig politik! Idag har M blivit ett mittenparti som framför socialkonservativ politik och jag vet att det finns många missnöjda "gammelmoderater" och åtminstånde C kan göra en egen satsning på att återigen profilera sig som ett liberalkonservativ/borgerligt miljöparti som arbetar för hela sveriges utveckling, och skippa stureplanspolitiken. FP kan tona ner sin skol och förbudspolitik och satsa mer på liberala frågor i ett brett perspektiv. Många sk "liberaler" som stöder FP argumenterar för ståndpunkter som inte finns i riksdagspolitiken.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2011-01-07, 11:19
Äntligen är man beredd att utbrista. Troligen kommer ett nytt socialliberalt parti med kraftfull miljöinriktning och en klar decentralistisk politik att bli ett betydligt slagkraftigare alternativ till nya moderaterna och också miljöpartiet än vad vad de två småpartierna är var för sig. Nya tider och en helt ny politisk situation med lättrörliga väljarströmmar och en genomglobaliserad värld kräver nytänkande. Jag tror inte att den nuvarande linjen som partiledningarna i C och FP har valt att utveckla sig till kopior av nya moderaterna kommer att ge något inflytande för den socialliberala politiken. Som gammal medlem (60 år i centerpartiet) måste vi våga tänka i nya banor.
Permalänk | Anmäl
Yngve Pettersson, 2011-01-07, 11:20
Jag tror personligen att det skulle gå ännu sämre. Gruppen extremt nyliberala väljare, som jag misstänker att dom båda ungdomsförbunden vill fokusera på, är nog helt enkelt för liten för att basera ett parti på.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2011-01-07, 13:13
Att tänka ut nya vägar och mana till förnyelse är aldrig fel, men man måste ändå se vari problemet ligger. C och Fp, i synnerhet C och KD håller på att ätas upp av Moderaterna. De lever på taktikröster från detta parti och gör bäst i att lämna alliansen om de ska överleva i det långa perspektivet. C och FP måste profilera sig och visa kraft, men är man en mus som hänger under halsen på Moderaterna, så slutar det med att den blir ihjältrampad.
Permalänk | Anmäl
Bengt Andersson, 2011-01-07, 13:58
"...vad menar Du med kronisk segregation?"
#2 Tage Fridolfssn. I mer än 100 stadsdelar är arbetsfrekvensen lägre än 50%. I vissa är den lägre än 30%. För ungdomar är siffrorna ännu sämre.
Anledningen till siffrorna är en aningslös och skenliberal politik som både C och FP varit med om att förverkliga.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-07, 14:37
Jag tycker att detta är en intressant idé. Ett sammanslaget parti kan fokusera på socialliberalism som idé med utgångspunkt från miljö och företagsamhet (c) samt synen på kunskap (fp).
Att partierna går ihop har den stora fördelen att de kan driva sin politik i den riktning de önskar utan att vara rädda för att behöva anpassa den till vad väljarna tycker bara för att klara sig kvar i riksdagen.
Min idé är att det nya partiet utgår från socialliberalismen och sedan har högt i taket för den enskilda politikern. Man tillåter folk rösta i riksdagen efter eget tycke snarare än partipiskan - det låter väl liberalt? Personvalens makt har stärkts nyligen och det är väl på tiden att ett av de större partierna utnyttjar möjligheten för väljarna att använda sin makt på riktigt...
Sno idéen om språkrör rakt av från MP. En grön företagare och en ljusblå akademiker. (Annie Johansson och Erik Ullenhag?) Dessa språkrör är de som företräder partiets åsikter där de har gemensamma tankar.
Liberalismen är stark i Sverige idag, samtidigt som många politisk intresserade har svårt att hitta alternativ i riksdagen. S och M är uttalade maktpartier - det kan de gått få vara. Övriga partier tror jag inte har några ambitioner om att nå 50 % i ett riksdagsval. Detta nya parti har en potential att nå 15-20 % redan i nästa val, vilket gör dem till den naturliga vågmästaren i svensk politik.
Fördelen jämfört med att mala på i samma spår som idag - enfrågepartier som stödjer M i alliansen, är att de har potential att sno liberala väljare från både MP och PP samt missnöjda S och M-väljare. Kanske även folk som i brist på alternativ valt soffan eller SD...
Den största fördelen är nog ändå att slippa den tråkiga och förödande debatten om att centern har gått vilse och riskerar att åka ur, samt att folkpartiet har blivit ett kravparti som "fiskar i grumligt vatten". Vill enskilda politiker driva vidare dessa frågor så är de välkomna, men partiet behöver inte göra det!
Permalänk | Anmäl
Marcus Persson, 2011-01-07, 15:39
"finns det något egenvärde av två liberala partier?"
Vad menar författaren? Det finns TRE liberala riksdagspartier och det ena är betydligt större än de bägge mittenpartierna tillsammans. Redan i mitten på 80-talet fick man i MUF lära sig att Moderaternas ideologi vilar på två ben, liberalismen och konservatismen. Folkpartiet och Moderaterna har alltid konkurrerat om samma väljare.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-01-07, 17:34
Peter#15
Jag håller inte med. Möjligen finns det ett parti i riksdagen som inte är liberalt. V är väl närmast socialdemokratiskt men inte ens dom tror i realiteten på att införa socialism (lyckligtvis) så egentligen är samtliga partier liberala i realiteten.
Flera kommentarer här ovan skriver om socialliberalism. Det har ingenting att göra med ungliberarianerna bakom artikeln. Något sådant parti intresserar inte dom.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-07, 18:32
Inse fakta. Centern och Folkpartiet (och Kristdemokraterna) behövs inte längre. Moderata Kannibalpartiet har snart helt ätit upp sina stödpartier / röstboskap. Och vad det gäller liberala värderingar så finns det väl inte så mycket kvar av detta inom Fp och C eftersom dessa suddats ut i ivern att positionera sig till höger om Moderaterna som väl är det närmaste ett liberalt parti vi har i dag. Inse att Högeralliansarbetet har inneburit att era partier inte längre behövs.
Permalänk | Anmäl
Sven Ohlsson, 2011-01-07, 22:07
Denna strategi känns som desperata dödsryckningar. - Man skapar en miniallians (nytt parti) för att kunna bedriva och genomföra en politik som en stor delar av väljarna uppenbarligen inte vill ha. Detta förslag är därför inget annat än demokratisk analfabetism. - Istället för att respektera väljarnas val så vill man skapa en ytterst osportslig konstelation för att få behålla den så åtråvärda makten. - Maktgalningar har aldrig tillfört en demokrat eller lagstiftande riksdag något annat än problem och elände.
Permalänk | Anmäl
Jonas Edholm, 2011-01-08, 00:59
Jonas Edholm - jag tror att det är precis tvärt om! I alliansen styr M stenhårt. Jag med många andra tycker att alliansen behöver mer än en röst. En av anledningarna till alliansens framgång är ju att folket uppenbarligen tröttnat på det andra stora partiet. Det behövs mer än ett parti i alliansen och en liberal sammanslagning skulle kunna vara det som kompletterar moderaterna!
Sen är det väl ett litet problem att de unga herrarna som skrivit artikeln är mer nyliberala än deras moderpartier, men det är ju knappast dessa ungdomsförbund som skulle få makten i ett sammanslaget parti!
Permalänk | Anmäl
Marcus Persson, 2011-01-08, 10:57
Olof#16
För att vara ett liberalt parti måste man till att börja med kämpa för grundläggande demokratiska rättigheter. Tittar man t.ex. på övervakninssamhället, flyktingpolitiken och utrikespolitiken så är det bara två riksdagspartier som konsekvent försvarar dessa rättigheter idag: V och MP. (Ja, jag vet att FP har varit bra och att V har varit dåliga. Men jag pratar om hur det ser ut nu.)
Nästa steg är att se vilka som förespråkar en liberal ekonomisk politik (t.ex. socialliberal eller nyliberal). Där håller jag med om att alla riksdagspartier utom V och halva S återfinns.
Men det enda riksdagsparti som finns med i bägge grupperna är alltså MP, som därmed är riksdagens enda liberala parti.
Permalänk | Anmäl
Johan Zandin, 2011-01-08, 11:17
Johan Zandin #20:
Hur menar du att ett parti som förespråkar att staten ska stjäla mer pengar från individer, i form av höjda skatter, för en liberal ekonomisk politik? Senast jag kollade för ju MP en högst marknadsstörande ekonomisk politik med förslag inte bara på punktskatter, utan även på höjda skatter för höginkomsttagare. Om det är liberalt så har ordet liberal tappat all form av mening.
Permalänk | Anmäl
Magnus Nordlander, 2011-01-08, 15:10
Marcus Persson - Driver man en politik som väljarna inte uppskattar så är det inte väljarnas fel om man förlorar röster/makt. - Att hamna i den situation FP och C sitter i idag är ytterst självförvållat. - Det som föreslås är ett tecken på desperation över att folket röstar "fel". Situationen är ytterst självförvållad, man har tappat kontakten med väljarna helt enkelt.. - Demokrati handlar inte om att fostra folk och manipulera, - det handlar om att lyssna. - Att fiffla med halvlegala och oetiska minikonstelationer o dyl är bara ett uppvisat förakt för väljarna om man vill driva en politik som inte tillräckligt många tycker om. I grund o botten hittar vi som alltid maktgalenskap och oförmågan till självkritik. - FP och C sitter på den potta de alldeles själva har valt.
Permalänk | Anmäl
Jonas Edholm, 2011-01-08, 16:52
Jonas Edholm - jag är med på vad du menar, men att väljarna är besvikna tror jag beror på att de gått ifrån deras grund som socialliberala partier. Jag menar inte att de ska ändra sig för att röstmaximera, utan för att jag tror att det skulle bli en bra utveckling för både partierna och svenska politik.
Jag själv gillar alliansen, men vill inte att moderaterna ska ha ett så stort inflytande som de har idag. Ett gemensamt parti skulle bilda en bättre allianspartner...
Permalänk | Anmäl
Marcus Persson, 2011-01-08, 20:36
Slå ihop samtliga borgerliga partier till ett parti och kalla det "Nya Nya Moderaterna", alternativt "Ännu Nyare Moderaterna". Ytterligare en lösning är att börja med versionsnumrering: "Moderaterna 3.0 - nu med centerpartister och folkpartister!"
Eller vänta...slå ihop alla partier så kan vi vara säkra både på att det partiet klarar fyraprocentspärren till riksdagen och vinner alla val. Det är t.o.m. så att då behöver vi inte spendera pengar och tid på val. Det är onödigt att trassla till det så att folk ska behöva välja parti. Döp partiet till "Liberalkonservativa Socialististiska Folkets Feminististnationella Miljöparti" (LSFFM) och låt partiet ha två språkrör, Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin.
Jag visste det! Kina, Kuba och all världens diktaturer HAR något att lära Sverige när det gäller politiska partier. Lars Ohly har haft rätt hela tiden!
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-01-09, 00:30
Centerpartiet representerar traditionella värden, miljö framför tillväxt och bidragssverige. Finns det någon mer bidragstagande verksamhet än jordbruket?
Folkpartiet kan lika generaliserande anses stå för förnyelse, tillväxt och att alla ska klara sig själva. Två direkta motpoler. Centerpartiet ligger närmare Vänsterpartiet.
En sammanslagning C + Fp borde vara en omöjlighet.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2011-01-09, 09:12
Ett mycket bra förslag, slå ihop CUF och LUF till BUF. Ett brunt ungdomsförbund skulle mycket bättre representera deras politik.
Permalänk | Anmäl
Allfons Mållgan, 2011-01-09, 15:23
Jag föreslog för ett bra tag sedan att alla de borgerliga ungdomsförbunden borde gå ihop, och om så var nödvändigt, ställa upp i valet själva. De så kallat liberala partierna i Sveriges riksdag har drivit samhället allt hårdare mot en totalitär övervakningsstat, och det förräderiet borde tydliggöra ungdomsförbundens roll att hålla moderpartierna på rätt spår, eller ta tydligt avstånd. Jag inser naturligtvis att det inte kommer hända, de som är tongivande i ungdomsförbunden är allt för intresserade av den "makt" som kan erbjudas dem när de till slut belönas för sin lojalitet. De flesta av dem har inte gjort någon annan karriär, och är därför till sin försörjning beroende av moderpartierna.
Inte en enda av dem skulle våga sätta frihet och en liberal ideologi framför köttgrytan som en politisk karriär betyder.
Därför tror jag inte på idén längre. Men, kära artikelförfattare: Gör vad som behövs för att visa väljarna att ni faktiskt menar det ni säger. Kom med konkreta förslag, så kommer vi med rösterna som behövs: Ifrågasätt statsfeministernas rättsosäkerhet, driv förslag om borttagning av övervakningskameror, se till att förbjuda lagring av kommunikationsdata, ta upp FRA-debatten igen och gör uppföljning av vad som hände där och vad "liberalerna" faktiskt fick igenom med all sin kohandel...
Nej, tänkte just det.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-01-10, 10:15
Jag tänker mig också att de socialliberala partierna slås ihop och att de distanserar sig lite från den ekonomiska nyliberalismen, men också från konservatismen. Men behåller nyliberalismen på det sociala planet, alltså den som Hanna Wagenius med flera uppfunnit. Men dessutom tänker jag mig att småpartierna växer (främst Liberaldemokraterna och Piratpartiet) så att de på något sätt nästlar in sig i riksdagen. Och jag tänker mig även att vi gör om penningsystemet en smula och i samband med det även inför "medborgarlön" på en lämplig nivå, typ 6-8000 kr. Slutligen har jag även en vision om att vi kan rensa upp i socialförsäkrings-djungeln så att det räcker med endast ett "socialförsäkringssystem", kallat komplementsystemet. http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/07/s-f-r-de-gr-na-60-procent-i-n-...
Permalänk | Anmäl
Mats Höglund, 2011-04-24, 16:22
28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Centern och Folkpartiet har drivit en politik som lett till att Sverige nu plågas av kronisk segregation.
Skenbart liberal politik har lett till motsatsen och det är det väljarna belönar.
Slå ihop partierna och driv en politik som leder till ett liberalt samhälle istället för tvärtom så ska ni se att rösterna kommer.
Förlåt Bo T , vad menar Du med kronisk segregation?
Ungdomsförbunden i C, F och M har länge drivit på för en nyliberal eller libertariansk politik för individuell frihet där personliga ekonomiska tillgångar och nätverk avgör det egna utfallet och social segregation är både drivmedlet och det önskade resultatet.
Det här är en ytterlighetsideologi lika långt från gammal normalborgerlig socialliberalism som KFLM-R är från Socialdemokrati.
Klart att det skrämmer normala människor från C och F som uppenbarligen är svagare att stå emot sina ideologiskt förblindade ungdomsförbund än M.
Kanske borde ni inse att mycket få vill ha en nyliberal politik.
Om ni libertarianer till slut lyckats ta över C och F så slå gärna ihop dom. Ingen skada skedd. Dessutom skulle vi få ett tydligt ytterlighetsparti längst ut till höger till stor nytta för den politiska kartan.
Det finns redan ett liberalt parti i Sverige, som praktiskt nog heter just Liberala partiet.
C och Fp får gärna gå ihop i ett socialliberalt "vi säger att vi vill låta människor sköta sig själva men vi menar det inte"-parti om de vill, men att låtsas som om det inte finns nåt liberalt alternativ är fånigt.
Magnus Andersson och Adam Cwejman har viss potential men är för makthungriga. Det viktiga för dem är inte att ha ett liberalt parti (det finns som sagt redan) utan att ha ett semi-liberalt parti MED MAKT. Det är makten som är det centrala, och det är därför de blivit politiker.
Det behövs måhända inte två liberala partier i riksdagen, men det är betydligt bättre än inget, vilket är vad vi har idag.
Folkpartiet "Liberalerna" är ungefär lika liberala som Tyska "Demokratiska" Republiken var demokratisk. Partier som röstar för ökad övervakning, en större stat med mer reglering eller vill se lagstiftning som reglerar vilka kläder man får ha på sig i skolan kan knappast betecknas som liberala.
Nog för att det i båda partier, och än mer i ungdomsförbunden, finns liberala falanger, men partierna måste ändå bedömas efter hur de röstar i riksdagen, och där kan varken Folkpartiet eller Centern räknas som liberala.
Det föreligger en viss begreppsförvirring här och jag noterar t.ex att artikelförfattarna inte ger ett enda konkret exempel på vad som i dessa två partiers politik, är liberalt? Huvudproblemet i svensk politik är att det saknas ett genuint och äkta liberalt parti med en klar definition av begreppet och en vision om hur framtiden utifrån det ska se ut.
Därför har Liberaldemokraterna (L) bildats och kommer inom kort i ett politiskt manifest som föregår partiprogrammet, att presentera en vision om ett framtida liberalt samhälle.
Att, som författarna föreslår, fusionera två ickeliberala partier skapar inte ett nytt liberalt parti.
Jag har varit med i centern i över 40 år. Och jag delar inte den uppfattningen att vore bra med en sammanslagning. Centern skulle tappa sin profil bla som ett starkt miljöparti, ett parti som driver en regionalpolitik värt namnet. Vad vi behöver är inte en sammanslagning, utan ett starkt Centerparti. Frågan om jag skulle lämna medlemsskapet om en sammanslagning blev verklighet.
Ja, det vore onekligen mer konstruktivt att inom respektive parti fastställa vilka liberala frågor man vill driva. Lägger man ihop C och Fp i dagsläget blir det på sin höjd ett halvt liberalt parti. Som liberal väljare sneglar jag som det nu är på Miljöpartiets politik, som i många fall förefaller mer liberal, och väntar med spänning på vad Liberaldemokraterna kommer att åstadkomma.
Snarare borde C och FP (och även KD) ställa högre krav på M. Hittills har M,med Reinfeldt och Borg i spetsen, dominerat den politiska agendan och för gemene väljare finns det inga förslag som "stödpartierna" fått genom. Varför då rösta på partier som inte har ett inflytande i regeringen? KD och C överlevde detta val nästan enbart genom stödröstning. Jag tror att C och FP har mycket att vinna på att återgå till sina grundvärderingar och kräva en mer borgerlig politik! Idag har M blivit ett mittenparti som framför socialkonservativ politik och jag vet att det finns många missnöjda "gammelmoderater" och åtminstånde C kan göra en egen satsning på att återigen profilera sig som ett liberalkonservativ/borgerligt miljöparti som arbetar för hela sveriges utveckling, och skippa stureplanspolitiken. FP kan tona ner sin skol och förbudspolitik och satsa mer på liberala frågor i ett brett perspektiv. Många sk "liberaler" som stöder FP argumenterar för ståndpunkter som inte finns i riksdagspolitiken.
Äntligen är man beredd att utbrista. Troligen kommer ett nytt socialliberalt parti med kraftfull miljöinriktning och en klar decentralistisk politik att bli ett betydligt slagkraftigare alternativ till nya moderaterna och också miljöpartiet än vad vad de två småpartierna är var för sig. Nya tider och en helt ny politisk situation med lättrörliga väljarströmmar och en genomglobaliserad värld kräver nytänkande. Jag tror inte att den nuvarande linjen som partiledningarna i C och FP har valt att utveckla sig till kopior av nya moderaterna kommer att ge något inflytande för den socialliberala politiken. Som gammal medlem (60 år i centerpartiet) måste vi våga tänka i nya banor.
Jag tror personligen att det skulle gå ännu sämre. Gruppen extremt nyliberala väljare, som jag misstänker att dom båda ungdomsförbunden vill fokusera på, är nog helt enkelt för liten för att basera ett parti på.
Att tänka ut nya vägar och mana till förnyelse är aldrig fel, men man måste ändå se vari problemet ligger. C och Fp, i synnerhet C och KD håller på att ätas upp av Moderaterna. De lever på taktikröster från detta parti och gör bäst i att lämna alliansen om de ska överleva i det långa perspektivet. C och FP måste profilera sig och visa kraft, men är man en mus som hänger under halsen på Moderaterna, så slutar det med att den blir ihjältrampad.
"...vad menar Du med kronisk segregation?"
#2 Tage Fridolfssn. I mer än 100 stadsdelar är arbetsfrekvensen lägre än 50%. I vissa är den lägre än 30%. För ungdomar är siffrorna ännu sämre.
Anledningen till siffrorna är en aningslös och skenliberal politik som både C och FP varit med om att förverkliga.
Jag tycker att detta är en intressant idé. Ett sammanslaget parti kan fokusera på socialliberalism som idé med utgångspunkt från miljö och företagsamhet (c) samt synen på kunskap (fp).
Att partierna går ihop har den stora fördelen att de kan driva sin politik i den riktning de önskar utan att vara rädda för att behöva anpassa den till vad väljarna tycker bara för att klara sig kvar i riksdagen.
Min idé är att det nya partiet utgår från socialliberalismen och sedan har högt i taket för den enskilda politikern. Man tillåter folk rösta i riksdagen efter eget tycke snarare än partipiskan - det låter väl liberalt? Personvalens makt har stärkts nyligen och det är väl på tiden att ett av de större partierna utnyttjar möjligheten för väljarna att använda sin makt på riktigt...
Sno idéen om språkrör rakt av från MP. En grön företagare och en ljusblå akademiker. (Annie Johansson och Erik Ullenhag?) Dessa språkrör är de som företräder partiets åsikter där de har gemensamma tankar.
Liberalismen är stark i Sverige idag, samtidigt som många politisk intresserade har svårt att hitta alternativ i riksdagen. S och M är uttalade maktpartier - det kan de gått få vara. Övriga partier tror jag inte har några ambitioner om att nå 50 % i ett riksdagsval. Detta nya parti har en potential att nå 15-20 % redan i nästa val, vilket gör dem till den naturliga vågmästaren i svensk politik.
Fördelen jämfört med att mala på i samma spår som idag - enfrågepartier som stödjer M i alliansen, är att de har potential att sno liberala väljare från både MP och PP samt missnöjda S och M-väljare. Kanske även folk som i brist på alternativ valt soffan eller SD...
Den största fördelen är nog ändå att slippa den tråkiga och förödande debatten om att centern har gått vilse och riskerar att åka ur, samt att folkpartiet har blivit ett kravparti som "fiskar i grumligt vatten". Vill enskilda politiker driva vidare dessa frågor så är de välkomna, men partiet behöver inte göra det!
"finns det något egenvärde av två liberala partier?"
Vad menar författaren? Det finns TRE liberala riksdagspartier och det ena är betydligt större än de bägge mittenpartierna tillsammans. Redan i mitten på 80-talet fick man i MUF lära sig att Moderaternas ideologi vilar på två ben, liberalismen och konservatismen. Folkpartiet och Moderaterna har alltid konkurrerat om samma väljare.
Peter#15
Jag håller inte med. Möjligen finns det ett parti i riksdagen som inte är liberalt. V är väl närmast socialdemokratiskt men inte ens dom tror i realiteten på att införa socialism (lyckligtvis) så egentligen är samtliga partier liberala i realiteten.
Flera kommentarer här ovan skriver om socialliberalism. Det har ingenting att göra med ungliberarianerna bakom artikeln. Något sådant parti intresserar inte dom.
Inse fakta. Centern och Folkpartiet (och Kristdemokraterna) behövs inte längre. Moderata Kannibalpartiet har snart helt ätit upp sina stödpartier / röstboskap. Och vad det gäller liberala värderingar så finns det väl inte så mycket kvar av detta inom Fp och C eftersom dessa suddats ut i ivern att positionera sig till höger om Moderaterna som väl är det närmaste ett liberalt parti vi har i dag. Inse att Högeralliansarbetet har inneburit att era partier inte längre behövs.
Denna strategi känns som desperata dödsryckningar. - Man skapar en miniallians (nytt parti) för att kunna bedriva och genomföra en politik som en stor delar av väljarna uppenbarligen inte vill ha. Detta förslag är därför inget annat än demokratisk analfabetism. - Istället för att respektera väljarnas val så vill man skapa en ytterst osportslig konstelation för att få behålla den så åtråvärda makten. - Maktgalningar har aldrig tillfört en demokrat eller lagstiftande riksdag något annat än problem och elände.
Jonas Edholm - jag tror att det är precis tvärt om! I alliansen styr M stenhårt. Jag med många andra tycker att alliansen behöver mer än en röst. En av anledningarna till alliansens framgång är ju att folket uppenbarligen tröttnat på det andra stora partiet. Det behövs mer än ett parti i alliansen och en liberal sammanslagning skulle kunna vara det som kompletterar moderaterna!
Sen är det väl ett litet problem att de unga herrarna som skrivit artikeln är mer nyliberala än deras moderpartier, men det är ju knappast dessa ungdomsförbund som skulle få makten i ett sammanslaget parti!
Olof#16
För att vara ett liberalt parti måste man till att börja med kämpa för grundläggande demokratiska rättigheter. Tittar man t.ex. på övervakninssamhället, flyktingpolitiken och utrikespolitiken så är det bara två riksdagspartier som konsekvent försvarar dessa rättigheter idag: V och MP. (Ja, jag vet att FP har varit bra och att V har varit dåliga. Men jag pratar om hur det ser ut nu.)
Nästa steg är att se vilka som förespråkar en liberal ekonomisk politik (t.ex. socialliberal eller nyliberal). Där håller jag med om att alla riksdagspartier utom V och halva S återfinns.
Men det enda riksdagsparti som finns med i bägge grupperna är alltså MP, som därmed är riksdagens enda liberala parti.
Johan Zandin #20:
Hur menar du att ett parti som förespråkar att staten ska stjäla mer pengar från individer, i form av höjda skatter, för en liberal ekonomisk politik? Senast jag kollade för ju MP en högst marknadsstörande ekonomisk politik med förslag inte bara på punktskatter, utan även på höjda skatter för höginkomsttagare. Om det är liberalt så har ordet liberal tappat all form av mening.
Marcus Persson - Driver man en politik som väljarna inte uppskattar så är det inte väljarnas fel om man förlorar röster/makt. - Att hamna i den situation FP och C sitter i idag är ytterst självförvållat. - Det som föreslås är ett tecken på desperation över att folket röstar "fel". Situationen är ytterst självförvållad, man har tappat kontakten med väljarna helt enkelt.. - Demokrati handlar inte om att fostra folk och manipulera, - det handlar om att lyssna. - Att fiffla med halvlegala och oetiska minikonstelationer o dyl är bara ett uppvisat förakt för väljarna om man vill driva en politik som inte tillräckligt många tycker om. I grund o botten hittar vi som alltid maktgalenskap och oförmågan till självkritik. - FP och C sitter på den potta de alldeles själva har valt.
Jonas Edholm - jag är med på vad du menar, men att väljarna är besvikna tror jag beror på att de gått ifrån deras grund som socialliberala partier. Jag menar inte att de ska ändra sig för att röstmaximera, utan för att jag tror att det skulle bli en bra utveckling för både partierna och svenska politik.
Jag själv gillar alliansen, men vill inte att moderaterna ska ha ett så stort inflytande som de har idag. Ett gemensamt parti skulle bilda en bättre allianspartner...
Slå ihop samtliga borgerliga partier till ett parti och kalla det "Nya Nya Moderaterna", alternativt "Ännu Nyare Moderaterna". Ytterligare en lösning är att börja med versionsnumrering: "Moderaterna 3.0 - nu med centerpartister och folkpartister!"
Eller vänta...slå ihop alla partier så kan vi vara säkra både på att det partiet klarar fyraprocentspärren till riksdagen och vinner alla val. Det är t.o.m. så att då behöver vi inte spendera pengar och tid på val. Det är onödigt att trassla till det så att folk ska behöva välja parti. Döp partiet till "Liberalkonservativa Socialististiska Folkets Feminististnationella Miljöparti" (LSFFM) och låt partiet ha två språkrör, Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin.
Jag visste det! Kina, Kuba och all världens diktaturer HAR något att lära Sverige när det gäller politiska partier. Lars Ohly har haft rätt hela tiden!
Centerpartiet representerar traditionella värden, miljö framför tillväxt och bidragssverige. Finns det någon mer bidragstagande verksamhet än jordbruket?
Folkpartiet kan lika generaliserande anses stå för förnyelse, tillväxt och att alla ska klara sig själva. Två direkta motpoler. Centerpartiet ligger närmare Vänsterpartiet.
En sammanslagning C + Fp borde vara en omöjlighet.
Ett mycket bra förslag, slå ihop CUF och LUF till BUF. Ett brunt ungdomsförbund skulle mycket bättre representera deras politik.
Jag föreslog för ett bra tag sedan att alla de borgerliga ungdomsförbunden borde gå ihop, och om så var nödvändigt, ställa upp i valet själva. De så kallat liberala partierna i Sveriges riksdag har drivit samhället allt hårdare mot en totalitär övervakningsstat, och det förräderiet borde tydliggöra ungdomsförbundens roll att hålla moderpartierna på rätt spår, eller ta tydligt avstånd. Jag inser naturligtvis att det inte kommer hända, de som är tongivande i ungdomsförbunden är allt för intresserade av den "makt" som kan erbjudas dem när de till slut belönas för sin lojalitet. De flesta av dem har inte gjort någon annan karriär, och är därför till sin försörjning beroende av moderpartierna.
Inte en enda av dem skulle våga sätta frihet och en liberal ideologi framför köttgrytan som en politisk karriär betyder.
Därför tror jag inte på idén längre. Men, kära artikelförfattare: Gör vad som behövs för att visa väljarna att ni faktiskt menar det ni säger. Kom med konkreta förslag, så kommer vi med rösterna som behövs: Ifrågasätt statsfeministernas rättsosäkerhet, driv förslag om borttagning av övervakningskameror, se till att förbjuda lagring av kommunikationsdata, ta upp FRA-debatten igen och gör uppföljning av vad som hände där och vad "liberalerna" faktiskt fick igenom med all sin kohandel...
Nej, tänkte just det.
Jag tänker mig också att de socialliberala partierna slås ihop och att de distanserar sig lite från den ekonomiska nyliberalismen, men också från konservatismen. Men behåller nyliberalismen på det sociala planet, alltså den som Hanna Wagenius med flera uppfunnit. Men dessutom tänker jag mig att småpartierna växer (främst Liberaldemokraterna och Piratpartiet) så att de på något sätt nästlar in sig i riksdagen. Och jag tänker mig även att vi gör om penningsystemet en smula och i samband med det även inför "medborgarlön" på en lämplig nivå, typ 6-8000 kr. Slutligen har jag även en vision om att vi kan rensa upp i socialförsäkrings-djungeln så att det räcker med endast ett "socialförsäkringssystem", kallat komplementsystemet. http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/07/s-f-r-de-gr-na-60-procent-i-n-...