"Den svenska renstammen ligger farligt nära gränsen för kollaps."
Du menar alltså att i runda slängar 200'000 djur är mer hotade än ett par dussin vargar?
Permalänk | Anmäl
Joachim Hedberg, 2011-01-05, 14:38
Vargjakt är sjukt! Vargarna kommer ju bli utrotade!
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2011-01-05, 15:04
"Risken för smittospridning av bland annat dvärgbandmasken är ytterligare en viktig aspekt i vargfrågan som måste belysas ur renskötselns perspektiv."
Inte för att jag vill ha hit den men är den frågan så stor egentligen ?
Varje år nysmittas cirka 1 person/1 miljon innevånare i Europa enligt jordbruksverket 2007.
http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/vartattvetaomdvargbandm...
Och då är det snarare så att vi blir tvungen att skjuta ut all räv i renbeteslandet med för att ni ska slippa masken.
Har dock lite svårt ur ett demokratiskt perspektiv för att en sådan liten näring som rennäringen som endast berör mellan 2 300 och 2 700 personer enligt Länsstyrelsen i Norrbottens län http://www.fjallen.nu/3index.htm
ska få diktera hurvida vargen ska få etablear sig eller inte i ett område motsvarande 1/4 - 1/3 av vårt land.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-01-05, 15:19
Ni samer borde arbeta på att få mer kompensation från staten då en ren blir attackerad av en varg. Om ni nu inte får tillräckligt hög redan?
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-01-05, 15:21
Rennäringen är inte bärkraftig, har aldrig varit det, kommer aldrig att bli det. Det är endast via statsbidrag som den kan upprätthållas.
Dessutom är det bara drygt 4000 av ca 36000 samer som äger renar, och även bland renägarna är det en minoritet som äger det stora flertalet av renar.
Permalänk | Anmäl
PerA, 2011-01-05, 15:25
@Mats F
Från pdf :
"3 639 renägare ägde år 2001 färre än 50 renar och endast 110 renägare
ägde fler än 400 renar."
Permalänk | Anmäl
PerA, 2011-01-05, 15:54
Texten känns inte trovärdig eftersom den för svenska samer största frågan missas helt fast man ger ett sken av att diskutera samernas rättigheter:
ILO 169
som Sverige hårtnackat vägrar att skriva under.
Om författaren på allvar vill resa frågor om hur vi ska bevara samers kulturella, sociala och religiösa rätt och bevara deras språk, instututioner osv. så bör hon påpeka att detta har varit i särklass den viktigaste politiska frågan för svenska samer i åratal!
http://svt.se/2.57628/1.672028/bakgrund
En annan kamp som pågår är ju att bli erkänd som ursprungsbefolkning inom EU, som inte känner till begreppet än.
Om nu dessa frågor (kultur) är så viktigt, varför inte börja med att rädda lulesamiskan, dialekten som har mindre än ett dussin talare kvar i världen, och när jag senast kollade hade man inte fått loss resurser för att skriva ned språket och grammatiken till skriftspråk.
Att sameärenden alldeles för länge har legat på jordbruksdepartementet (= renfrågor) i Sverige märks. Dags kanske för förbundet att kolla var integrationsministern står i frågan om samisk kultur, för det är ju hans bord numera, och inte bara Eskils.
ps. Tack vare att renar hanterades av jordbruksdepartementet hamnade sedan samer och andra "nationella minoriteter" där också och faktiskt fram till 2006 var det jordbruksministerns bord att sköta frågorna om finska och samiska minoriteter; allt om skola till äldreomsorgen! Snacka om att ha blivit behandlad som boskap...
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2011-01-05, 16:18
För övrigt bör väl renägare tycka att det är märkligt att en jakthund som släpps rakt in i vargreviren och dödas uppbringar sedan 2010 20 000 kr i skadestånd från staten, långt mindre summor än vad dödade renar och t ex getter ger. Och då pratar vi om fritidsjägare som ibland blir av med ett antal hundar i samma område, som senast i Homnareviret, och utan att blinka kasseras det 20 000 kr per hund från myndigheterna.
Även skadade hundar ersätts men med ett mindre belopp. Därtill kommer t ex Agrias hundförsäkring som kan dubbla beloppet för den försvunna hunden.
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2011-01-05, 16:27
Varg förekommer inte inom renbetesområdena eftersom de skjuts av enligt formeln "skjut, tig och gräv" . Om rennäringen skall vara kvar så måste det nog vara så även i en framtid.
Varför inte avskaffa alla subventioner till denna olönsamma verksamhet och som kompensation ge lappbyarna betalt för vattenkraftutbyggnad och vindkraftutbyggnad och explation av turismen på sina ägor. Alla svenskar skall behandlas lika.
Permalänk | Anmäl
Tage Fridolfssn, 2011-01-05, 16:55
@PerA
Jag menade så här ~900 renägare äger mer än 50 renar.
4500-3600 det är typ 20% av renägarna som är "stora".
Men du har helt rätt i att de flesta e småägare.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-01-05, 16:55
VILL DU BLI MÄNNISKOMAT? INTE JAG
Permalänk | Anmäl
Samuel Samuelsson, 2011-01-05, 17:33
Den svenska renstammen ligger inte farligt nära kollaps, den är utrotad. Det finns inga vildrenar kvar.
En biologisk kollaps är inte detsamma som en kollaps av en "bärkraftig rennäring". Jag är övertygad om att vi kan upprätthålla en renstam tillsammans med livskraftiga populationer av rovdjur.
Permalänk | Anmäl
Patrik Kullebjörk, 2011-01-05, 18:50
Att samiska intresseorganisationer har lagstadgat monopol på rennäringen och dessutom får skattepengar för att föda upp renar som på stenåldern och döda vackra nordiska djur (även lokatter, ska nämnas) är ovärdigt ett civiliserat modernt samhälle. Dessutom är det ohistoriskt att påstå att samerna skulle vara Sveriges urfolk, möjligen skulle ni kunna klassas som norra Sveriges urfolk.
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2011-01-05, 20:38
Renkött marknadsförs som "slow food", någonting speciellt, hälsosamt, kostar mycket. Effektiv marknadsföring.
Renarna fodras med pellets(ingen vet innehållet), drivs fram med helikoptrar, snöskootrar och fyrhjulingar. För två år sedan druknade minst 200 renar på sjön Kutjauri , dom drevs till svag is.
Permalänk | Anmäl
hlena puusaari, 2011-01-05, 21:22
Största hotet mot rennäringen är renägarnarnas självbild som offer.
Permalänk | Anmäl
hlena puusaari, 2011-01-05, 21:33
All respekt för samerna och deras livsvillkor som måste tryggas långsiktigt och med bred marginal. Men är verkligen inte svenskar, finnar eller tyskar också urfolk? Vi har ju varit här många tusen år.
Att aboriginer är ett urfolk jämfört med invandrarna från framför allt Europa - det är klart. Eller samma sak i Nordamerika. Men någon kan ju förklara det här för mig.
Det finns ju inga vargar i samernas områden. Så jag förstår inte poängen.
Finns det några studier av rovdjurstrycket i samernas områden?
Jag såg en dokumentär nyligen om samernas situation. De hade svårt att hitta bete för sina djur och fick flytta dem med lastbild. Är det inte själva bristen på bete som i själva verket är problemet? Och vad beror i så fall det på för något?
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-01-06, 09:42
Variationen i renpopulationens storlek är väl av samma typ som den för lämlarna. Gott om mat då växer lämmelpopulationen tills det blir födobrist så stammen kollapsar. Om samerna håller en lämplig storlek på sina
renhjordar kan de nog minska variationerna i renpopulationen
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2011-01-06, 11:09
– Varannan vaja har redan mist sin kalv till rovdjursföda, då har bara drygt tre månader gått sedan kalvarna föddes. Citat 14 september från LT, Östersund.
-Kristina Jonsson på länsstyrelsen är oroad över utvecklingen för Jijnjevaeri sameby.
– Vi måste titta på vad vi kan göra tillsammans med samebyn, säger hon i pressmeddelandet. Citat Östersunds Posten.
Min fråga till Kristina och alla dina kollegor på berörda Länsstyrelser är: Har Ni kommit fram till vad som kan göras? Skapar detta som kan göras, balans och acceptans mellan tamdjursskötsel och rovdjursbestånd i berörda områden? Får Ni gehör för aspekter som avviker från i huvudsak en Stockholmsk uppfattning i rovdjursfrågan?.... Och sist men inte minst. Har Ni civilkurage nog att stå upp och kämpa för avvikande men väl underbyggda uppfattningar utifrån Er yrkesroll och profession?
Permalänk | Anmäl
Per Wennergrund, 2011-01-06, 13:03
En näring som inte ger någon profit, avkastning eller ens kan bära sina egna kostnader utan bidrag har inget existensberättigande.
Det är många urfolk som har gått under för att de inte kunnat anpassa sig till den tidsålder och kultur som för tillfället är rådande, det är sånt som sker och har skett i alla tider.
Man kan kalla det för naturlig avgång.
Frågan är då, vad har Sveriges befolkning för glädje av rennäringen
och hur mycket skall den tillåtas kosta, räknat i pengar, rovdjursfauna, slitage på naturen etc.
Att Samerna har bebott de norra delarna av Sverige under lång tid och att man har haft rennäringen som sitt leverbröd är ju helt betydelselöst i sammanhanget.
Permalänk | Anmäl
Jonas Hasting, 2011-01-06, 15:14
Varför är det av större vikt att den stora majoriteten PÅ HÅLL ska kunna "njuta" av rovdjur i renskötselområden, än att de som verkligen bor där och har sin utkomst där ska få bestämma om de vill ha varg där eller ej? De första sätter inte ett skvatt på spel, de senare får hela sin verksamhet förändrad.
Sen förvränger det hela situationen att rennäringen är så subventionerad. Vargfrågan är krånglig.
Permalänk | Anmäl
Martin Lundmark, 2011-01-06, 16:40
Var är vargdebatten på väg? Eller snarare, var har den hamnat? Vad ger den uttryck för? Pandoras ask är öppnad! Debatten påminner om det som var före avslöjandet av det ohyggliga i de röda Khmerernas framfart i Kambodja och de ställningstaganden som då gjordes av ledande politiker i Sverige, att verka för en mörkande av det som pågick. Då bidrog svenska politikers passivitet eller mörkläggande till ett "fritt fram" som tog 1.7milj. Kambodjaners liv. I denna debatt ligger 220.000 renars liv och 4.500 renägares fortkomst i vågskålen mot ett rovdjursbestånd på 200 vargar, 3.000 björnar och 700 järvar. Är det inte dags, politiker, att besinna debatten och ta fasta på att ett livskraftigt vargbestånd ytterst vilar på acceptans för den förda politiken.
Permalänk | Anmäl
Per Wennergrund, 2011-01-06, 17:13
När det gäller dvärgbandmasken så sprids den väl i första hand av mårdhunden och rävar!?
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article549256/Jakt-pa-mardhund-ska-sto...
Men det vet jag att livet som renägare inte är lätt alla gånger.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pressade-renagare-tar-sitt-liv
"Det finns en överdödlighet i självmord bland renskötande samer. Renskötarna har också överdödlighet i trafikolyckor, förgiftningar och i gruppen "övriga dödsorsaker. - Det döljer sig en del självmord även i de grupperna, hur många ska vi försöka ta reda på, säger Lars Jacobsson, professor och överläkare i psykiatri vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå. /.../
Orsaken till den kraftiga ökningen av självmord är oklar, men det har uteslutande varit unga män med nystartade renskötselföretag som tagit sitt liv. DN har pratat med en ung renägare i Västerbotten som förlorat två kamrater inom drygt ett år.
- Jag har ingen aning om varför de tog sitt liv. Men det är ingen dans på rosor att vara renägare. Köttpriserna är låga och det är en väldigt tråkig stämning mellan oss samer och andra bybor, berättar renägaren.
- Vi anses som bromsklossar, våra barn mobbas i skolan och vi måste hela tiden vara på vår vakt. Särskilt illa blir det när påsken ligger sent och rennäringen tvingar fram skoterförbud. Det kan ibland vara rena lynchstämningen, ingen bryr sig om att stressade renar aborterar sig själva, förklarar Liselott Omma, ordförande i Vapsten sameby."
Se mer om forskning om självmord bland urbefolkningar på norra halvklotet
http://www.samer.se/2676
Här en forskare i Zurich som studerar rovdjur i Sverige och tigern i Indien. Intervjun handlar mycket om det svenska systemet och om vad Schweiz kan lära av Sverige men även en del annat intressant.
Paying for predators instead of damage
http://www.ethlife.ethz.ch/archive_articles/100816_interview_raubtiersch...
"One problem is that the issue also has an emotional side. Reindeer herders or shepherds are usually met with a pitying smile for worrying so much about their animals. We were therefore asked to extend the study to the stress which the herders suffer because of the predators. We recorded stress symptoms and calculated correlations between the symptoms and predator density, reindeer losses and the number of working hours spent with the animals.
What did that show?
Stress symptoms are much more strongly correlated with actual losses than with predator density. Interestingly, in Sweden there is a low correlation between predator density and average reindeer losses. It is important to include the emotional component and to take it seriously. For in monetary terms, sheep for example are not worth very much, and they can easily be replaced, but the emotional stress is difficult to compensate."
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-01-06, 18:25
Ett mycket märligt debattinlägg från en samisk taleskvinna.
Vargen tillåts ju inte i renbeteslandet. Antingen dödas den direkt enligt S.G.T. eller så får man regelmässigt tillstånd till skyddsjakt. Det enda som krävs är man påstår att vargen rivit renar.
Enligt färsk statistik uppgår nu renbetslandet till 54% av landets yta. Här skall det alltså inte få finnas rovdjur?
Dessutom har jag svårt att se rennäringen som hotad. Skötseln sker numera med hjälp av snöskotrar och helikoptrar och det är endast ett fåtal samer som lever av enbart sina renar.
Till sist en personlig tanke; jag har alltid haft den störst respekt för naturfolken dit samerna anses höra. Men, hur kan det komma sig att den gamla tidens samer kunde leva sina liv tillsammans med avsevärt många fler rovdjur och dessutom vargar. Nutidens samer anser sin verksamhet hotad och tolererar inte ens en kungsörn på "sina " marker men åtnjuter både beskydd och ett omfattande ekonomiskt stöd som t o m gör bönderna avundsjuka.
Permalänk | Anmäl
Bruno R Zetterberg, 2011-01-07, 00:24
När en varg orsakar skada finns det ett bättre alternativ än att skjuta ihjäl den. Med den här lösningen får man nog en mycket effektivare minskning av skadorna.
Skjut vargen med en medicinspruta som snabbt orsakar häftig smärta, och därefter ger ett par dygn av ångest. Det finns välkänd teknik för att söva djur genom att skjuta med en medicinspruta. Använd samma teknik, men med ett annat preparat.
Preparatet ska ge blixtsnabb, häftig smärta. Om vargen drabbas av detta när den närmar sig människors bostäder eller tamdjur tränas den att associera platserna och lukterna med smärta. Om preparatet sedan ger ångest under ett par dygn blir det en kemiskt framkallad rädsla, associerad till smärtan och därmed till platserna och lukterna.
Fördelen med den här lösningen är att rädslan sprids mycket effektivare till andra vargar. En dödad varg ger bara ett engångsbudskap till andra vargar. En levande, ångestpräglad varg sprider budskapet år efter år.
Somliga kanske invänder att det är djurplågeri att avsiktligt utsätta vargar för smärta och ångest. Men varje gång en varg river ett tamdjur utsätts tamdjuret för mycket värre smärta och ångest. Den totala mängden smärta och ångest minskar alltså mycket kraftigt, om vi ser till hur både vargen och tamdjuren påverkas.
Det är viktigt att preparatet i sprutan ger både smärta och ångest. Det vore mycket enklare att bara ge smärta, t ex med gummikulor, men det skulle troligtvis inte påverka en varg särskilt mycket. Plötslig och intensiv smärta är nog ett mycket vanligt inslag i vargens normala jakt. Därför räcker det nog inte för att den ska tolka det som att platsen och lukterna är farliga.
Trots det är smärtan viktig. Om preparatet bara ger ångest blir budskapet alltför diffust. Vargen går då omkring och är rädd, utan att vara rädd för något specifikt. Smärtan ska visa tydligt vad det är som vargen ska uppfatta som farligt. Vargen ska tillfogas denna smärta medan den befinner sig nära människors bostäder eller tamdjur, så att den associerar miljön och lukterna med smärtan. Och efter denna smärta ska det snabbt komma en ångest som skapar en kemiskt framkallad rädsla, så vargen associerar rädslan med smärtan, och därför med miljön och lukterna där smärtan uppstod.
Sannolikt fungerar det också att tillfoga smärtan inom ett fåtal timmar efter att vargen har rivit ett tamdjur. Men det är mycket viktigt att man aldrig gör det långt senare, när det inte finns någon koppling till det beteende som man vill få bort. Då blir det bara förvirrande, och förstör möjligheten att nå den önskade effekten. Om vargen drabbas var som helst och när som helst ger detta inte någon anledning att undvika människor och tamdjur.
Det är också viktigt att preparatet inte ger överdrivet kraftiga effekter. Om vargen drunknar i smärta och ångest blir det inget utrymme kvar för minnet av platsen och lukterna, och den viktiga associationen uteblir.
Tamdjursägare som upprepade gånger får sina djur rivna kan sannolikt känna häftig maktlöshet och bitterhet. Det är mycket värdefullt om de kan slippa maktlösheten genom en åtgärd som påverkar grannskapets vargar effektivt, och med tiden leder till att vargarna aldrig vågar komma i närheten av människor och tamdjur.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2011-01-07, 03:03
Niclas Kuoppa, det var ju tragiska berättelser som du hade om renägande samers situation. Måste gå och ändra på något sätt.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-01-07, 07:00
Nja, jag vet inte..
Många traditionella näringar som småjordbruk, fäboddrift, svedjebruk har försvunnit. Basindustrier som försörjt hela städer har vi lagt ner. Men rennäringen ska vi behålla.
Varför det?
Har samer, till skillnad från andra folkgrupper, inte förmågan till förändring och verklighetsanpassning? Det låter rasistiskt tycker jag. Det är väl inte mer historisk och kulturell skillnad mellan samer och svenskar än mellan olika svenskar?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-07, 09:47
Rennäringen är inte lönsam utan måste stödjas av skattepengar.
Det är fel.
Lönar det sig inte på egen hand så får det avvecklas.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-01-07, 13:10
Att säga att samerna är Europas enda urfolk är felaktigt, då de invandrade ungefär samtidigt som de övriga Europeiska folken när den senaste istiden tog slut.
Permalänk | Anmäl
Karl Emil Rubertsson, 2011-01-08, 04:08
Bo Grahns inlägg skapar hisnande perspektiv.
Lantbruksdepartementets budget för 2011 är på 17.866.635.000kr(17,8miljarder) för främjande(=skattebetalarnas pengar) av områdena jordbruks- och trädgårdsnäring, fiskerinäring, livsmedel, skog, djur, landsbygd, ren-näring och samefrågor.
Av dessa pengar från skattebetalarna går 0,65% till rennäringen/samefrågorna.
Menar Bo Grahn att övriga områden, inom Lantbruksdepartementets ram som inte verkar löna sig på egen hand, också skall avvecklas och låggas ner?
Lyft frågan till EU-nivå och Bo Grahns förslag hisnar ännu mer.
Sverige bidrar med 30,6 miljarder av skattebetalarnas pengar till EU’s budget på sammanlagt 1 265 miljarder kronor. (Sverige återfår 10miljarder av dessa till lantbruksändamål.)
41% av EU-skattebetalarnas pengar är avsatta till EU’s jordbruksbudget = till verksamheter som tydligen inte lönar sig på egen hand.
Bo Grahn’s förslag, i förlängningen, ger en minskad skattebelastning för EU-medborgarna på 518miljarder kronor per år.
För de svenska skattebetalarna ger det en minskad skattebelastning det nätta beloppet och i runda slängar 20 miljarder kronor inklusive lantbruksbudget och Sveriges bidrag till/från EU’s jordbruksbudget.
Bo Grahns förlängda förslag är genialisk i sin enkelhet. 20miljarder kronor per år ger det till oss svenska skattebetalare.
Men....0,65% av dessa till rennäringen. Är inte det lite futtigt i sammanhanget?
Permalänk | Anmäl
Per Wennergrund, 2011-01-08, 13:20
Hur kunde samerna för 200 år sedan bedriva renskötsel utan helikoptrar, snöskotrar, uppvärmda byssjor, gps, m.m. m.m. när det fanns mer än tio gånger så mycket rovdjur i renbetesmarkerna?
Är det kanske för att ni bedriver det som en lukrativ hobby idag och inte tar er tid med renarna?
Eller är renfösarna helt enkelt mindre kompetenta idag?
Hur som helst: Anpassa er efter naturens villkor eller flytta till Stockholm.
Det finns ju 9 samer utestängda från samebyarna på varje renägande same. De tar nog gärna över renarna när ni flyttar.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-01-09, 12:43
Bra artikel och bra att renskötarnas situation beskrivs! Tycker dock det är viktigt att veta att det är svensk samepolitik som har drivit fram idén om ekonomiskt lönsam renskötsel, vilket har lett till förväntningar på att en “riktig” same ska livnära sig “enbart på renskötsel”, ett synsätt som syns i vissa kommentarer. Samerna har ofta definierats av majorietessamhället. Ena dagen förväntningar på att rensköteln ska vara “genuin” och fungera som på 1800-talet, nästa dag ska den vara ekonomiskt lönsam. Ena dagen romantiserad turistattraktion, andra dagen ivägen för ett vindkraftsbygge. Det behövs både förståelse för vilken betydelse renskötseln har i det samiska samhället (istället för kommentarer om “lukurativ hobby”) och för att det samiska samhället är lika komplext och mångfacetterat som alla andra samhällen!
Permalänk | Anmäl
Elsa Lindholm Blind, 2011-01-09, 13:48
#32 Elsa Lindholm Blind
Det är ju bara 10% av samerna som har med renskötseln att göra, resten får ju inte vara med i samebyarna (som har rätten).
Den privilegierade minoriteten som är renskötare kanske kan sluta gnälla någon gång?
Kan ni inte sköta renar på naturens villkor så kanske ni ska syssla med något annat? För hur kunde man bedriva renskötsel tidigare när det fanns mer rovdjur om ni inte kan det nu?
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-01-09, 13:55
Renar har varit rovdjursföda i miljoner år, så länge de existerat. Och så även nu!
Förutom en handfull vargar, några enstaka Järvar och ett fåtal Lodjur, är det väl främst människan och allra mest Samer som är det "mesta rovdjuret" i det här fallet.
Rennäringen är främst en kommersiell företeelse idag, en business som andra, och skall behandlas främst som en sådan. Dessutom är ersättningarna väl tilltagna för rovdjursrivna renar. Vad i hela friden är problemet?
Samerna, och till viss del fårägare i Värmland, måste snart vara de enda folken som säger sig vilja leva med och för naturen, utan att naturen skall få existera på sina egna villkor!
Varför inte tvinga ren näringen att hägna in sina renar om de inte vill vara en del av naturen?
Permalänk | Anmäl
Johan, 2011-01-09, 15:04
#34 Johan, ett par frågor.
Vilka, om några, mänskliga verksamheter ingår i din definition av "naturens egna villkor"?
Hur ser den naturen ut?
Permalänk | Anmäl
Mats S Johansson, 2011-01-09, 16:39
Vill du bli rovdjursmat? Inte jag, svarade Renen!
Vill du bli människomat? Inte jag, svarade Renen!
- Svårt dilemma för en Oskyldigt dödsdömd -
Som att välja Elektriska stolen eller Giftsprutan!
Who cares..
Permalänk | Anmäl
dag palmertz, 2011-01-09, 17:50
Tyvärr odlar hon "myten" den enda Ursprungsbefolkningen i Europa och redan detta påstående
gör att " trovärdigheten for ut genom fönsret"
PÅ 70-talet var det en Same som kallades för Järva-Pär om jag inte mins fel som skrev en bok om hur det egentligen går till bland detta Jagande natur ?!? folk det slutade med att han blev mordhotad och "paria" bland före detta vänner och släkt !!!
Hennes påstående om att rovdjuren är det största hotet mot Rennäringen är otroligt magstarkt och SSR svänger sig med dylika överdrifter år efter år !
Men det är lite underligt att det "största hotet" mot rennäringen i bland är någon Järnvägs eller vägdragning i bland vi andra "Bofasta Svenskar",I bland Skogsnäringen och då och då markrätten ?!?
Hon borde på SSR's vägar skämmas !!!
Permalänk | Anmäl
Walther Metzler, 2011-01-09, 23:27
De renägande samerna är ett fåtal privilegierade (jakträtter, fiskerätter o.s.v) snikna kapitalister. Rennäringen är en onödig och olönsam köttindustri! Släpp renar och vargar fria från mänskligt förtryck!
Permalänk | Anmäl
Åsa Andersson, 2011-01-10, 09:34
#38 Åsa Andersson
De är även ett fåtal av samerna. Samebyarna är uppbyggda runt en antidemokratisk systematik som främjar vissa släkter bland samerna, och det är ju samebyarna som äger rätten till rennäringen.
Det är faktiskt en sjuk konstruktion från början, att skänka bort ett vilt djur till en elit inom en etnisk minoritet.
Syftet när man gjorde det var ju att tysta den samiska eliten när man tog jakten(skogen) och fisket (vattendragen) från samerna när dessa blev värdefulla. Det har aldrig varit någon betydande del av samerna som sysslade med renskötsel, renens betydelse för samerna har historiskt sett varit som jaktbyte inte som boskap.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2011-01-10, 10:28
Naturfolk, ursprungsbefolkning? Var kom resten av mänskligheten ifrån? Numera är begreppet "naturfolk" liktydigt med suvar, fyrhjulingar, crosshojar, skotrar och helikoptrar i känsliga fjällområden. Kuriosa är om vi sedan följer språkstammen så gäller följande. Samiskan är släkt med finskan-estniskan-ungerskan och har sitt ursprung i Kaukasus.Så följer man inlandsisens tillbakagång så kom mänskligheten först till dåvarande Sverige söderifrån och sedan österifrån, således var slaverna först på plan och kan kalla sig för Sveriges ursprungsbefolkning....
Det största hotet för vargen och rovdjuren är rennäringen som försörjer ett ytterst fåtal. Denna, i förhållande, försumbara näring tar 50% av Sveriges yta i anspråk vilket gör att rovdjuren trängs ihop i Mellansverige. Svensk rovdjurspolitik måste ändras till att gälla HELA landet. Man skall givetvis visa respekt för andra men inte nödvändigtvis falla till föga.
Permalänk | Anmäl
earnie, 2011-01-10, 16:40
Ur en Rens synvinkel kanske det inte är så intressant om man blir uppäten av ett rovdjur eller en överkonsumerande människa. Jo, kanske, om man blir tagen av ett rovdjur blir processen kort. Ska man hamna på ett matbord fraktas man ofta bort för att stressas i slakthus innan man dör. Wow vilken lycka det måste vara.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-01-11, 06:34
Någon kanske skapar ett upprop; Släpp renarna fira och omskola de fåtaliga kvarvarande samerna som verkligen lever av renskötsel! Det verkar tyvärr ännu vara alltför kontroversiellt i dagens Sverige.
Permalänk | Anmäl
Bruno R Zetterberg, 2011-01-12, 22:21
42 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Den svenska renstammen ligger farligt nära gränsen för kollaps."
Du menar alltså att i runda slängar 200'000 djur är mer hotade än ett par dussin vargar?
Vargjakt är sjukt! Vargarna kommer ju bli utrotade!
"Risken för smittospridning av bland annat dvärgbandmasken är ytterligare en viktig aspekt i vargfrågan som måste belysas ur renskötselns perspektiv."
Inte för att jag vill ha hit den men är den frågan så stor egentligen ?
Varje år nysmittas cirka 1 person/1 miljon innevånare i Europa enligt jordbruksverket 2007.
http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/vartattvetaomdvargbandm...
Och då är det snarare så att vi blir tvungen att skjuta ut all räv i renbeteslandet med för att ni ska slippa masken.
Har dock lite svårt ur ett demokratiskt perspektiv för att en sådan liten näring som rennäringen som endast berör mellan 2 300 och 2 700 personer enligt Länsstyrelsen i Norrbottens län http://www.fjallen.nu/3index.htm
ska få diktera hurvida vargen ska få etablear sig eller inte i ett område motsvarande 1/4 - 1/3 av vårt land.
Ni samer borde arbeta på att få mer kompensation från staten då en ren blir attackerad av en varg. Om ni nu inte får tillräckligt hög redan?
Rennäringen är inte bärkraftig, har aldrig varit det, kommer aldrig att bli det. Det är endast via statsbidrag som den kan upprätthållas.
Dessutom är det bara drygt 4000 av ca 36000 samer som äger renar, och även bland renägarna är det en minoritet som äger det stora flertalet av renar.
PerA
Så sned är inte fördelningen av renarna...
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter...
@Mats F
Från pdf :
"3 639 renägare ägde år 2001 färre än 50 renar och endast 110 renägare
ägde fler än 400 renar."
Texten känns inte trovärdig eftersom den för svenska samer största frågan missas helt fast man ger ett sken av att diskutera samernas rättigheter:
ILO 169
som Sverige hårtnackat vägrar att skriva under.
Om författaren på allvar vill resa frågor om hur vi ska bevara samers kulturella, sociala och religiösa rätt och bevara deras språk, instututioner osv. så bör hon påpeka att detta har varit i särklass den viktigaste politiska frågan för svenska samer i åratal!
http://svt.se/2.57628/1.672028/bakgrund
En annan kamp som pågår är ju att bli erkänd som ursprungsbefolkning inom EU, som inte känner till begreppet än.
Om nu dessa frågor (kultur) är så viktigt, varför inte börja med att rädda lulesamiskan, dialekten som har mindre än ett dussin talare kvar i världen, och när jag senast kollade hade man inte fått loss resurser för att skriva ned språket och grammatiken till skriftspråk.
Att sameärenden alldeles för länge har legat på jordbruksdepartementet (= renfrågor) i Sverige märks. Dags kanske för förbundet att kolla var integrationsministern står i frågan om samisk kultur, för det är ju hans bord numera, och inte bara Eskils.
ps. Tack vare att renar hanterades av jordbruksdepartementet hamnade sedan samer och andra "nationella minoriteter" där också och faktiskt fram till 2006 var det jordbruksministerns bord att sköta frågorna om finska och samiska minoriteter; allt om skola till äldreomsorgen! Snacka om att ha blivit behandlad som boskap...
För övrigt bör väl renägare tycka att det är märkligt att en jakthund som släpps rakt in i vargreviren och dödas uppbringar sedan 2010 20 000 kr i skadestånd från staten, långt mindre summor än vad dödade renar och t ex getter ger. Och då pratar vi om fritidsjägare som ibland blir av med ett antal hundar i samma område, som senast i Homnareviret, och utan att blinka kasseras det 20 000 kr per hund från myndigheterna.
Även skadade hundar ersätts men med ett mindre belopp. Därtill kommer t ex Agrias hundförsäkring som kan dubbla beloppet för den försvunna hunden.
Varg förekommer inte inom renbetesområdena eftersom de skjuts av enligt formeln "skjut, tig och gräv" . Om rennäringen skall vara kvar så måste det nog vara så även i en framtid.
Varför inte avskaffa alla subventioner till denna olönsamma verksamhet och som kompensation ge lappbyarna betalt för vattenkraftutbyggnad och vindkraftutbyggnad och explation av turismen på sina ägor. Alla svenskar skall behandlas lika.
@PerA
Jag menade så här ~900 renägare äger mer än 50 renar.
4500-3600 det är typ 20% av renägarna som är "stora".
Men du har helt rätt i att de flesta e småägare.
VILL DU BLI MÄNNISKOMAT? INTE JAG
Den svenska renstammen ligger inte farligt nära kollaps, den är utrotad. Det finns inga vildrenar kvar.
En biologisk kollaps är inte detsamma som en kollaps av en "bärkraftig rennäring". Jag är övertygad om att vi kan upprätthålla en renstam tillsammans med livskraftiga populationer av rovdjur.
Att samiska intresseorganisationer har lagstadgat monopol på rennäringen och dessutom får skattepengar för att föda upp renar som på stenåldern och döda vackra nordiska djur (även lokatter, ska nämnas) är ovärdigt ett civiliserat modernt samhälle. Dessutom är det ohistoriskt att påstå att samerna skulle vara Sveriges urfolk, möjligen skulle ni kunna klassas som norra Sveriges urfolk.
Renkött marknadsförs som "slow food", någonting speciellt, hälsosamt, kostar mycket. Effektiv marknadsföring.
Renarna fodras med pellets(ingen vet innehållet), drivs fram med helikoptrar, snöskootrar och fyrhjulingar. För två år sedan druknade minst 200 renar på sjön Kutjauri , dom drevs till svag is.
Största hotet mot rennäringen är renägarnarnas självbild som offer.
All respekt för samerna och deras livsvillkor som måste tryggas långsiktigt och med bred marginal. Men är verkligen inte svenskar, finnar eller tyskar också urfolk? Vi har ju varit här många tusen år.
Att aboriginer är ett urfolk jämfört med invandrarna från framför allt Europa - det är klart. Eller samma sak i Nordamerika. Men någon kan ju förklara det här för mig.
Det finns ju inga vargar i samernas områden. Så jag förstår inte poängen.
Finns det några studier av rovdjurstrycket i samernas områden?
Jag såg en dokumentär nyligen om samernas situation. De hade svårt att hitta bete för sina djur och fick flytta dem med lastbild. Är det inte själva bristen på bete som i själva verket är problemet? Och vad beror i så fall det på för något?
Variationen i renpopulationens storlek är väl av samma typ som den för lämlarna. Gott om mat då växer lämmelpopulationen tills det blir födobrist så stammen kollapsar. Om samerna håller en lämplig storlek på sina
renhjordar kan de nog minska variationerna i renpopulationen
– Varannan vaja har redan mist sin kalv till rovdjursföda, då har bara drygt tre månader gått sedan kalvarna föddes. Citat 14 september från LT, Östersund.
-Kristina Jonsson på länsstyrelsen är oroad över utvecklingen för Jijnjevaeri sameby.
– Vi måste titta på vad vi kan göra tillsammans med samebyn, säger hon i pressmeddelandet. Citat Östersunds Posten.
Min fråga till Kristina och alla dina kollegor på berörda Länsstyrelser är: Har Ni kommit fram till vad som kan göras? Skapar detta som kan göras, balans och acceptans mellan tamdjursskötsel och rovdjursbestånd i berörda områden? Får Ni gehör för aspekter som avviker från i huvudsak en Stockholmsk uppfattning i rovdjursfrågan?.... Och sist men inte minst. Har Ni civilkurage nog att stå upp och kämpa för avvikande men väl underbyggda uppfattningar utifrån Er yrkesroll och profession?
En näring som inte ger någon profit, avkastning eller ens kan bära sina egna kostnader utan bidrag har inget existensberättigande.
Det är många urfolk som har gått under för att de inte kunnat anpassa sig till den tidsålder och kultur som för tillfället är rådande, det är sånt som sker och har skett i alla tider.
Man kan kalla det för naturlig avgång.
Frågan är då, vad har Sveriges befolkning för glädje av rennäringen
och hur mycket skall den tillåtas kosta, räknat i pengar, rovdjursfauna, slitage på naturen etc.
Att Samerna har bebott de norra delarna av Sverige under lång tid och att man har haft rennäringen som sitt leverbröd är ju helt betydelselöst i sammanhanget.
Varför är det av större vikt att den stora majoriteten PÅ HÅLL ska kunna "njuta" av rovdjur i renskötselområden, än att de som verkligen bor där och har sin utkomst där ska få bestämma om de vill ha varg där eller ej? De första sätter inte ett skvatt på spel, de senare får hela sin verksamhet förändrad.
Sen förvränger det hela situationen att rennäringen är så subventionerad. Vargfrågan är krånglig.
Var är vargdebatten på väg? Eller snarare, var har den hamnat? Vad ger den uttryck för? Pandoras ask är öppnad! Debatten påminner om det som var före avslöjandet av det ohyggliga i de röda Khmerernas framfart i Kambodja och de ställningstaganden som då gjordes av ledande politiker i Sverige, att verka för en mörkande av det som pågick. Då bidrog svenska politikers passivitet eller mörkläggande till ett "fritt fram" som tog 1.7milj. Kambodjaners liv. I denna debatt ligger 220.000 renars liv och 4.500 renägares fortkomst i vågskålen mot ett rovdjursbestånd på 200 vargar, 3.000 björnar och 700 järvar. Är det inte dags, politiker, att besinna debatten och ta fasta på att ett livskraftigt vargbestånd ytterst vilar på acceptans för den förda politiken.
När det gäller dvärgbandmasken så sprids den väl i första hand av mårdhunden och rävar!?
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article549256/Jakt-pa-mardhund-ska-sto...
Men det vet jag att livet som renägare inte är lätt alla gånger.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pressade-renagare-tar-sitt-liv
"Det finns en överdödlighet i självmord bland renskötande samer. Renskötarna har också överdödlighet i trafikolyckor, förgiftningar och i gruppen "övriga dödsorsaker. - Det döljer sig en del självmord även i de grupperna, hur många ska vi försöka ta reda på, säger Lars Jacobsson, professor och överläkare i psykiatri vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå. /.../
Orsaken till den kraftiga ökningen av självmord är oklar, men det har uteslutande varit unga män med nystartade renskötselföretag som tagit sitt liv. DN har pratat med en ung renägare i Västerbotten som förlorat två kamrater inom drygt ett år.
- Jag har ingen aning om varför de tog sitt liv. Men det är ingen dans på rosor att vara renägare. Köttpriserna är låga och det är en väldigt tråkig stämning mellan oss samer och andra bybor, berättar renägaren.
- Vi anses som bromsklossar, våra barn mobbas i skolan och vi måste hela tiden vara på vår vakt. Särskilt illa blir det när påsken ligger sent och rennäringen tvingar fram skoterförbud. Det kan ibland vara rena lynchstämningen, ingen bryr sig om att stressade renar aborterar sig själva, förklarar Liselott Omma, ordförande i Vapsten sameby."
Se mer om forskning om självmord bland urbefolkningar på norra halvklotet
http://www.samer.se/2676
Här en forskare i Zurich som studerar rovdjur i Sverige och tigern i Indien. Intervjun handlar mycket om det svenska systemet och om vad Schweiz kan lära av Sverige men även en del annat intressant.
Paying for predators instead of damage
http://www.ethlife.ethz.ch/archive_articles/100816_interview_raubtiersch...
"One problem is that the issue also has an emotional side. Reindeer herders or shepherds are usually met with a pitying smile for worrying so much about their animals. We were therefore asked to extend the study to the stress which the herders suffer because of the predators. We recorded stress symptoms and calculated correlations between the symptoms and predator density, reindeer losses and the number of working hours spent with the animals.
What did that show?
Stress symptoms are much more strongly correlated with actual losses than with predator density. Interestingly, in Sweden there is a low correlation between predator density and average reindeer losses. It is important to include the emotional component and to take it seriously. For in monetary terms, sheep for example are not worth very much, and they can easily be replaced, but the emotional stress is difficult to compensate."
Ett mycket märligt debattinlägg från en samisk taleskvinna.
Vargen tillåts ju inte i renbeteslandet. Antingen dödas den direkt enligt S.G.T. eller så får man regelmässigt tillstånd till skyddsjakt. Det enda som krävs är man påstår att vargen rivit renar.
Enligt färsk statistik uppgår nu renbetslandet till 54% av landets yta. Här skall det alltså inte få finnas rovdjur?
Dessutom har jag svårt att se rennäringen som hotad. Skötseln sker numera med hjälp av snöskotrar och helikoptrar och det är endast ett fåtal samer som lever av enbart sina renar.
Till sist en personlig tanke; jag har alltid haft den störst respekt för naturfolken dit samerna anses höra. Men, hur kan det komma sig att den gamla tidens samer kunde leva sina liv tillsammans med avsevärt många fler rovdjur och dessutom vargar. Nutidens samer anser sin verksamhet hotad och tolererar inte ens en kungsörn på "sina " marker men åtnjuter både beskydd och ett omfattande ekonomiskt stöd som t o m gör bönderna avundsjuka.
När en varg orsakar skada finns det ett bättre alternativ än att skjuta ihjäl den. Med den här lösningen får man nog en mycket effektivare minskning av skadorna.
Skjut vargen med en medicinspruta som snabbt orsakar häftig smärta, och därefter ger ett par dygn av ångest. Det finns välkänd teknik för att söva djur genom att skjuta med en medicinspruta. Använd samma teknik, men med ett annat preparat.
Preparatet ska ge blixtsnabb, häftig smärta. Om vargen drabbas av detta när den närmar sig människors bostäder eller tamdjur tränas den att associera platserna och lukterna med smärta. Om preparatet sedan ger ångest under ett par dygn blir det en kemiskt framkallad rädsla, associerad till smärtan och därmed till platserna och lukterna.
Fördelen med den här lösningen är att rädslan sprids mycket effektivare till andra vargar. En dödad varg ger bara ett engångsbudskap till andra vargar. En levande, ångestpräglad varg sprider budskapet år efter år.
Somliga kanske invänder att det är djurplågeri att avsiktligt utsätta vargar för smärta och ångest. Men varje gång en varg river ett tamdjur utsätts tamdjuret för mycket värre smärta och ångest. Den totala mängden smärta och ångest minskar alltså mycket kraftigt, om vi ser till hur både vargen och tamdjuren påverkas.
Det är viktigt att preparatet i sprutan ger både smärta och ångest. Det vore mycket enklare att bara ge smärta, t ex med gummikulor, men det skulle troligtvis inte påverka en varg särskilt mycket. Plötslig och intensiv smärta är nog ett mycket vanligt inslag i vargens normala jakt. Därför räcker det nog inte för att den ska tolka det som att platsen och lukterna är farliga.
Trots det är smärtan viktig. Om preparatet bara ger ångest blir budskapet alltför diffust. Vargen går då omkring och är rädd, utan att vara rädd för något specifikt. Smärtan ska visa tydligt vad det är som vargen ska uppfatta som farligt. Vargen ska tillfogas denna smärta medan den befinner sig nära människors bostäder eller tamdjur, så att den associerar miljön och lukterna med smärtan. Och efter denna smärta ska det snabbt komma en ångest som skapar en kemiskt framkallad rädsla, så vargen associerar rädslan med smärtan, och därför med miljön och lukterna där smärtan uppstod.
Sannolikt fungerar det också att tillfoga smärtan inom ett fåtal timmar efter att vargen har rivit ett tamdjur. Men det är mycket viktigt att man aldrig gör det långt senare, när det inte finns någon koppling till det beteende som man vill få bort. Då blir det bara förvirrande, och förstör möjligheten att nå den önskade effekten. Om vargen drabbas var som helst och när som helst ger detta inte någon anledning att undvika människor och tamdjur.
Det är också viktigt att preparatet inte ger överdrivet kraftiga effekter. Om vargen drunknar i smärta och ångest blir det inget utrymme kvar för minnet av platsen och lukterna, och den viktiga associationen uteblir.
Tamdjursägare som upprepade gånger får sina djur rivna kan sannolikt känna häftig maktlöshet och bitterhet. Det är mycket värdefullt om de kan slippa maktlösheten genom en åtgärd som påverkar grannskapets vargar effektivt, och med tiden leder till att vargarna aldrig vågar komma i närheten av människor och tamdjur.
Niclas Kuoppa, det var ju tragiska berättelser som du hade om renägande samers situation. Måste gå och ändra på något sätt.
Nja, jag vet inte..
Många traditionella näringar som småjordbruk, fäboddrift, svedjebruk har försvunnit. Basindustrier som försörjt hela städer har vi lagt ner. Men rennäringen ska vi behålla.
Varför det?
Har samer, till skillnad från andra folkgrupper, inte förmågan till förändring och verklighetsanpassning? Det låter rasistiskt tycker jag. Det är väl inte mer historisk och kulturell skillnad mellan samer och svenskar än mellan olika svenskar?
Rennäringen är inte lönsam utan måste stödjas av skattepengar.
Det är fel.
Lönar det sig inte på egen hand så får det avvecklas.
Att säga att samerna är Europas enda urfolk är felaktigt, då de invandrade ungefär samtidigt som de övriga Europeiska folken när den senaste istiden tog slut.
Bo Grahns inlägg skapar hisnande perspektiv.
Lantbruksdepartementets budget för 2011 är på 17.866.635.000kr(17,8miljarder) för främjande(=skattebetalarnas pengar) av områdena jordbruks- och trädgårdsnäring, fiskerinäring, livsmedel, skog, djur, landsbygd, ren-näring och samefrågor.
Av dessa pengar från skattebetalarna går 0,65% till rennäringen/samefrågorna.
Menar Bo Grahn att övriga områden, inom Lantbruksdepartementets ram som inte verkar löna sig på egen hand, också skall avvecklas och låggas ner?
Lyft frågan till EU-nivå och Bo Grahns förslag hisnar ännu mer.
Sverige bidrar med 30,6 miljarder av skattebetalarnas pengar till EU’s budget på sammanlagt 1 265 miljarder kronor. (Sverige återfår 10miljarder av dessa till lantbruksändamål.)
41% av EU-skattebetalarnas pengar är avsatta till EU’s jordbruksbudget = till verksamheter som tydligen inte lönar sig på egen hand.
Bo Grahn’s förslag, i förlängningen, ger en minskad skattebelastning för EU-medborgarna på 518miljarder kronor per år.
För de svenska skattebetalarna ger det en minskad skattebelastning det nätta beloppet och i runda slängar 20 miljarder kronor inklusive lantbruksbudget och Sveriges bidrag till/från EU’s jordbruksbudget.
Bo Grahns förlängda förslag är genialisk i sin enkelhet. 20miljarder kronor per år ger det till oss svenska skattebetalare.
Men....0,65% av dessa till rennäringen. Är inte det lite futtigt i sammanhanget?
Hur kunde samerna för 200 år sedan bedriva renskötsel utan helikoptrar, snöskotrar, uppvärmda byssjor, gps, m.m. m.m. när det fanns mer än tio gånger så mycket rovdjur i renbetesmarkerna?
Är det kanske för att ni bedriver det som en lukrativ hobby idag och inte tar er tid med renarna?
Eller är renfösarna helt enkelt mindre kompetenta idag?
Hur som helst: Anpassa er efter naturens villkor eller flytta till Stockholm.
Det finns ju 9 samer utestängda från samebyarna på varje renägande same. De tar nog gärna över renarna när ni flyttar.
Bra artikel och bra att renskötarnas situation beskrivs! Tycker dock det är viktigt att veta att det är svensk samepolitik som har drivit fram idén om ekonomiskt lönsam renskötsel, vilket har lett till förväntningar på att en “riktig” same ska livnära sig “enbart på renskötsel”, ett synsätt som syns i vissa kommentarer. Samerna har ofta definierats av majorietessamhället. Ena dagen förväntningar på att rensköteln ska vara “genuin” och fungera som på 1800-talet, nästa dag ska den vara ekonomiskt lönsam. Ena dagen romantiserad turistattraktion, andra dagen ivägen för ett vindkraftsbygge. Det behövs både förståelse för vilken betydelse renskötseln har i det samiska samhället (istället för kommentarer om “lukurativ hobby”) och för att det samiska samhället är lika komplext och mångfacetterat som alla andra samhällen!
#32 Elsa Lindholm Blind
Det är ju bara 10% av samerna som har med renskötseln att göra, resten får ju inte vara med i samebyarna (som har rätten).
Den privilegierade minoriteten som är renskötare kanske kan sluta gnälla någon gång?
Kan ni inte sköta renar på naturens villkor så kanske ni ska syssla med något annat? För hur kunde man bedriva renskötsel tidigare när det fanns mer rovdjur om ni inte kan det nu?
Renar har varit rovdjursföda i miljoner år, så länge de existerat. Och så även nu!
Förutom en handfull vargar, några enstaka Järvar och ett fåtal Lodjur, är det väl främst människan och allra mest Samer som är det "mesta rovdjuret" i det här fallet.
Rennäringen är främst en kommersiell företeelse idag, en business som andra, och skall behandlas främst som en sådan. Dessutom är ersättningarna väl tilltagna för rovdjursrivna renar. Vad i hela friden är problemet?
Samerna, och till viss del fårägare i Värmland, måste snart vara de enda folken som säger sig vilja leva med och för naturen, utan att naturen skall få existera på sina egna villkor!
Varför inte tvinga ren näringen att hägna in sina renar om de inte vill vara en del av naturen?
#34 Johan, ett par frågor.
Vilka, om några, mänskliga verksamheter ingår i din definition av "naturens egna villkor"?
Hur ser den naturen ut?
Vill du bli rovdjursmat? Inte jag, svarade Renen!
Vill du bli människomat? Inte jag, svarade Renen!
- Svårt dilemma för en Oskyldigt dödsdömd -
Som att välja Elektriska stolen eller Giftsprutan!
Who cares..
Tyvärr odlar hon "myten" den enda Ursprungsbefolkningen i Europa och redan detta påstående
gör att " trovärdigheten for ut genom fönsret"
PÅ 70-talet var det en Same som kallades för Järva-Pär om jag inte mins fel som skrev en bok om hur det egentligen går till bland detta Jagande natur ?!? folk det slutade med att han blev mordhotad och "paria" bland före detta vänner och släkt !!!
Hennes påstående om att rovdjuren är det största hotet mot Rennäringen är otroligt magstarkt och SSR svänger sig med dylika överdrifter år efter år !
Men det är lite underligt att det "största hotet" mot rennäringen i bland är någon Järnvägs eller vägdragning i bland vi andra "Bofasta Svenskar",I bland Skogsnäringen och då och då markrätten ?!?
Hon borde på SSR's vägar skämmas !!!
De renägande samerna är ett fåtal privilegierade (jakträtter, fiskerätter o.s.v) snikna kapitalister. Rennäringen är en onödig och olönsam köttindustri! Släpp renar och vargar fria från mänskligt förtryck!
#38 Åsa Andersson
De är även ett fåtal av samerna. Samebyarna är uppbyggda runt en antidemokratisk systematik som främjar vissa släkter bland samerna, och det är ju samebyarna som äger rätten till rennäringen.
Det är faktiskt en sjuk konstruktion från början, att skänka bort ett vilt djur till en elit inom en etnisk minoritet.
Syftet när man gjorde det var ju att tysta den samiska eliten när man tog jakten(skogen) och fisket (vattendragen) från samerna när dessa blev värdefulla. Det har aldrig varit någon betydande del av samerna som sysslade med renskötsel, renens betydelse för samerna har historiskt sett varit som jaktbyte inte som boskap.
Naturfolk, ursprungsbefolkning? Var kom resten av mänskligheten ifrån? Numera är begreppet "naturfolk" liktydigt med suvar, fyrhjulingar, crosshojar, skotrar och helikoptrar i känsliga fjällområden. Kuriosa är om vi sedan följer språkstammen så gäller följande. Samiskan är släkt med finskan-estniskan-ungerskan och har sitt ursprung i Kaukasus.Så följer man inlandsisens tillbakagång så kom mänskligheten först till dåvarande Sverige söderifrån och sedan österifrån, således var slaverna först på plan och kan kalla sig för Sveriges ursprungsbefolkning....
Det största hotet för vargen och rovdjuren är rennäringen som försörjer ett ytterst fåtal. Denna, i förhållande, försumbara näring tar 50% av Sveriges yta i anspråk vilket gör att rovdjuren trängs ihop i Mellansverige. Svensk rovdjurspolitik måste ändras till att gälla HELA landet. Man skall givetvis visa respekt för andra men inte nödvändigtvis falla till föga.
Ur en Rens synvinkel kanske det inte är så intressant om man blir uppäten av ett rovdjur eller en överkonsumerande människa. Jo, kanske, om man blir tagen av ett rovdjur blir processen kort. Ska man hamna på ett matbord fraktas man ofta bort för att stressas i slakthus innan man dör. Wow vilken lycka det måste vara.
Någon kanske skapar ett upprop; Släpp renarna fira och omskola de fåtaliga kvarvarande samerna som verkligen lever av renskötsel! Det verkar tyvärr ännu vara alltför kontroversiellt i dagens Sverige.