Bra skrivet Eduardo. Jag håller med om allt! Man måste stå för att demokratin och det öppna samhället inte tolererar antidemokratiska sammanslutningar, där går en gräns som vi måste försvara.
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-01-05, 20:59
Tummen upp, Eduardo!
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-05, 21:19
#3 Chili Palmer,
"Vad omvärlden skall gotta sig åt ett Sverige som kör i diket, så fort något inte går efter ritningarna."
Hela EU kommer att köra i diket om religioner fortsätter att behandlas med silkesvantar. Religion och demokrati går inte ihop.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-05, 21:39
"Samhället borde omedelbart stänga alla religiösa skolor, kriminalisera tvångsäktenskap, skärpa straffen för olika hedersbrott och samtidigt strypa ekonomisk stöd till religiösa organisationer."
Jag håller med, men det kommer knappast att hända. Ovanstående förslag går stick i stäv med den normativa multikulturalismen, som är närapå statsreligion i Sverige idag. Multikulturalism bygger på kulturrelativism, som innebär att alla kulturer är "lika bra" och "lika värda", och att det inte finns några absoluta rätt eller fel. Vidare ses gemensamma lagar för alla som västerländsk kulturimperialism gentemot minoritetskulturerna, som enligt multikulturalismen borde få ha sina egna lagsystem, eller iaf få undantag från samhällets gemensamma lagar i de fall där dessa kolliderar med minoritetskulturens värderingar.
Det är genom detta vrickade perspektiv som sådana saker som den ökända handskakningsdomen kom till. Jämlikhet mellan könen är ett exempel på regler som får stryka på foten om det kolliderar med någon minoritetskulturs traditioner.
Med normativ multikulturalism försvinner en sådan liberal hörnsten som likhet inför lagen och ersätts med rättigheter baserat på vilken etnisk, kulturell och religiös grupp personer kan antas tillhöra. Att partier som kallar sig "liberala" kan förespråka en sådan kollektivistisk och antiliberal ideologi är för mig ett mysterium, såvida inte liberalismen inom dessa partier bara är en chimär. Ännu konstigare blir det när man beaktar att kulturrelativismen faktiskt är marxism omformulerad i kulturella termer istället för ekonomiska termer.
Jag kan rekommendera boken "Till frihetens försvar: En kritik av den normativa multikulturalismen" av Dilsa Demirbag Sten och Per Bauhn, som tar upp dessa problem på ett bra och överskådligt sätt.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-01-05, 21:59
Eduardo, tak, jeg giver dig helt ret. Det er blot ikke den vej Sverige går, at konfrontere voldelig islam. I øjeblikket bygger i moské i Gøteborg forsaudiske penge, selvom al erfaring viser, at deres moskeer bliver som ambassader for salafisme. Opgaven at tæmme politisk islam i Sverige, er allerede enorm.
Her et par ord fra en jøde, der burde få enhver til at blive bekymret for Sveriges fremtid:
”Den fredsälskande majoriteten är irrelevant”
”Vi trodde att nazisterna bara var en samling dårar. Så majoriteten lutade sig bara tillbaka och lät allting hända. Innan vi visste ordet av ägde de oss, vi hade förlorat kontrollen, och världen störtade samman. Min familj förlorade allt vi ägde. Jag hamnade i ett koncentrationsläger, och de allierade förstörde mina fabriker.
I dag får vi höra om och om igen att islam är fredens religion, och att den stora majoriteten muslimer vill leva i fred. Det kanske är sant, men det är fullständigt irrelevant. Det är meningslöst fluff, avsett att få oss att må bättre och förminska bilden av de fanatiker som härjar i världen i islams namn. Det är ett faktum att det är fanatikerna som styr islam. Det är fanatikerna som marscherar. Det är fanatikerna som för vart och ett av de 50 väpnade krig och konflikter som pågår i världen. Den ”fredsälskande” majoriteten tiger.” [..]
”Historiska lärdomar är ofta ofattbart enkla och burdusa. Ändå missar vi ofta det mest grundläggande i dem. Fredsälskande muslimer har gjorts irrelevanta av fanatikerna. Fredsälskande muslimer blir våra fiender om de inte höjer sina röster och säger ifrån. Annars kommer de, precis som i Tyskland att vakna en dag och upptäcka att fanatikerna äger dem och att världens sammanbrott har börjat. Fredsälskande tyskar, japaner, kineser, ryssar, rwandier, bosnier, afghaner, irakier, palestinier, somalier, nigerianer, algerier och många andra har dött på grund av att den fredsälskande majoriteten inte öppnade munnen förrän det var för sent. När vi får det avslöjat för oss måste vi se den enda grupp som räknas: fanatikerna som hotar vårt sätt att leva.”(Why the Peaceful Majority is Irrelevant, Israel National News 18 mars 2007.)
http://www.israelnationalnews.com/Articles/Article.aspx/6996
Permalänk | Anmäl
Niels Wied, 2011-01-05, 22:49
Hear! Hear!
Bästa jag läst om detta. Tyvärr kommer våra makthavare inte lyssna till visheten och förståndet. Deras vilsna irrande i vansinnets labyrinter är i själva verket varför vi befinner oss där vi befinner oss.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-01-05, 22:52
En mycket viktig artikel av Eduardo Grutzky. Jag uppskattar särskilt hans kritik av enklaviseringen.
Detta är den rasistiska grunden till det som kallas multikulturalism: att förvägra individen rättigheter.
Etnisk och kulturell identitet är givetvis mycket viktig för människan. Men när låter människor komma till Sverige i flykt från förtryck, och sedan generöst ger dem detta förtryck som gåva att behålla även i Sverige, i mångkulturens namn, då sviker vi både dem och oss själva.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2011-01-05, 22:54
Klockren artikel!
Permalänk | Anmäl
Bertel Kevin, 2011-01-05, 23:28
Håller helt med Eduardo Grutzky, men jag tror inte Sverige är redo för hans förslag, då Sverige är "ett modernt och bra land utan några bestämda åsikter om nånting", ett land utan självförtroende och med en enorm skuldkänsla gentemot "den tredje världen"... demokrati, frihet, yttrandefrihet är tyvärr bara tomma, vackra ord, med väldigt oklar, om någon betydelse i Sverige... men än är inte Sverige förlorat...
(Tariq Ramadan beviljades senare visum till USA av Obama-adminstrationen, och föreläser nu på bl.a. ledande universitet som accepterat generösa donationer från Prince Al-Waleed bin Talal...)
http://www.huffingtonpost.com/matt-sledge/banned-under-bush-muslim_b_529...
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Waleed_bin_Talal
http://cmcu.georgetown.edu/
Permalänk | Anmäl
no2islam, 2011-01-05, 23:50
Intressant hur makthavarna reagerar med att skapa/stödja självutnämnda talesmän. Som nämns i artikeln var detta Labours strategi i Storbrittannien.
Det är värt att nämna att det är en totalt odemokratisk strategi som tydligt visar att makhavare endast kan tala med andra makthavare. I detta ligger lobbyismens framgångar och det förklarar det faktum att politiker ofta förstår företagsledare bättre än sina väljare.
I fallet muslimer kan jag inte tro att de reagerar annorlunda än jag skulle göra om någon plötsligt utsåg sig själv/utsågs av makten att tala för mig. Svårt att tro att man kan hitta på en mer kontraproduktiv och segregerande strategi.
Permalänk | Anmäl
Joel Hägglund, 2011-01-06, 00:36
Ett till största del väl genomtänkt och viktigt resonemang, men två minst lika invändningar bör framföras.
Självklart bör tvångsäktenskap kriminaliseras och straffen för olika hedersbrott skärpas. Riktigt är också att statliga medel aldrig ska stödja religiös verksamhet. Seperationen mellan stat och religion har fungerat som grundprincip sedan USA grundades och det har lett till världens mest öppna och mångkulturellt samhälle.
Dock tänjer det på gränsen till intolerens att förbjuda religiösa samfund att vara självförsörjande. Humanistiska värderingar i all ära, men det är givetvis orimligt att låta en oerhört liten minoritet av världens troende, som anser sig själva ha rätt att döda oliktänkande, strypa möjligheterna för samtliga troende att utöva sin religion tillsammans. Ett sådant förbud kallas rätteligen för reaktionärt och hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, där öppenhet och tolerens kommer alltid att medföra vissa risker.
Men min största invändning handlar om Eduardos inlägg om Tariq Ramadan - inte om personen i sig; framstående akademiker (ej blott "islamdebattör") bör kunna utstå kritik mot både sitt arbete och sina uttalanden. Dock räcker det knappast som bevis på "kopplingar till det Muslimska brödraskapet i Egypten och dess väpnade gren Hamas" att hänvisa till USA:s grunder för att vägra Ramadan inträde till landet 2004.
För det första, ska det påminnas att kanadensken Maher Arar fortfarande är förbjuden att besöka USA, efter att ha som vanlig genomresande turist blivit tillfångatagen i NY och transporterad som terroristmistänkt till ett års fångenskap och tortyr i Syrien. Arars fall har grundligt utretts i Canada. Han har frikänts från alla misstänkar och erhållit en officiell ursäkt samt monitär ersättning av Canadas regering. Grunderna för hans hemliga utvisning från USA har underkänts i amerikanskt Kongressförhör där representanter från både partier också framförde ursäkter till Arar (han fick endast närvara via videolänk.).
Ändå får Arar än idag inte komma in i USA. Så länge ett sådant fall finns, får man svårligen hänvisa till ett nekat inträde till USA som något slags bevis på samröre med, eller "kopplingar till" terrororganisationer.
Tariq Ramadans visum för att kunna verka som akademiker på en av USA: allra bästa universitet återkallades först 2004 med hänvisning till lagparagrafen i USA-PATRIOT om rätten att neka inträde på grund av den sökandes ideologi. Endast efter civila stämningar i Ramadans namn fick en amerikansk domstol att beordra en ombedömning, hänvisade konsulattjänstemän till Ramadans påstodda ekonomiska stöd (c:a 1200 Skr) till två välgörenhetsorganisationer som USA först 2003 hade kopplat till Hamas - Ramadan hade skickat sina bidrag 1998 och 2003. Konsulatet menade att han rimligen borde ha vetat om möjliga kopplingar förrän den amerikanska staten själva hade gjort en sådan bedömning.
Fallet drogs genom flera domstolar där det till slut ifrågasatts om Ramadan överhuvudtaget hade fått sitt lagstadgade rätt att bemöta konsulattjänstemännens misstankar om att han haft vetskap om välgörenhetsorganisationers stöd till Hamas. Efter flera år avslutades fallet när Obama-regeringen beslöt att lyfta förbjudet mot Ramadan.
Fallet Ramadan visar att amerikanska myndigheter förbjöd inträde till en av världens mest framstående akademier och Islamvetare på grund av bedömningar om hans ideologi. Ett tydligare exempel på att strypa akademiskt arbete och öppen debatt finns knappast. Det är bestörtande att Eduardo skulle hänvisa till ett sådant flagrant fall av statligt censur för att bekräfta sin egen bedömning om Tariq Ramadan som person.
Permalänk | Anmäl
Patrick Gallagher, 2011-01-06, 04:22
"Låt inte terroristerna och deras profitörer avgöra vem som är muslim i Sverige."
Muslim är den som tagit Islam till sin religion och tror på Allah, Allahs ordning, Profeterna, Koranen, Sunna och Sharia, ihopklumpade eller inte, några teologiska muslimska varianter "precis som andra svenskar är kristna eller judar" eller särskilt terroristanpassade muslimska grupper existerar inte.
Påståendet om utpräglat "homofoba, kvinnofientliga, barnfientliga och rasistiska personer" i det svenska muslimska kollektivet, "beredda att spränga sig själva och andra i luften" är därför djupt rasistiskt, islamofobiskt och kränkande.
Att "vända på varenda sten" annat än vad som är brukligt inom ramen för den allmänna svenska rättsordingen och den säkerhetspolitiska organisationen är inte nödvändigt, att i sammanhanget hänvisa Tariq Ramadan och den Nazistiska 1930-tals rörelsen är att på förhand förlora debatten.
Påstådd negativ segregation och enklavisering står sedan länge att finna i utformningen av invandrarpolitiken och kända socio-ekonomiska orsaker, för övrigt, är inte det vita infödingssamhället på samma sätt enklaviserat, segregerat och klassindelat.
Eduardo visar tydligt sin anti-Islamiska agenda, hans generaliserande analys utifrån Taimours enskilda livsöde är klart och tydligt konstruerad i detta avseende.
Men förvisso vinner han väl några lättköpta sympatier från den svenska islamofoba white trash minoriteten.
Tummen ner för min del blir det....
Permalänk | Anmäl
gunnar mohammad, 2011-01-06, 05:03
Eduardo Grutzky, en förnuftig och klarsynt artikel, skulle tro att du har en kvalifierad majoritet av de som bor i Sverige i detta. Låt oss nu bara hoppas att någon i de "gamla" partierna läser detta, och VÅGAR ta upp detta.
Permalänk | Anmäl
Göran Andersson, 2011-01-06, 07:34
Instämmer till 100%. Dessutom är det mer än hög tid att införa obligatorisk läkarundersökning av alla asylsökande. Vi har via dessa fått ökande antal fall av TB och AIDS, sjukdomarna är dessutom så långt gångna att normal antibiotika inte längre fungerar. I samband med läkarundersökningen ska givetvis DNA-prov tas, liksom fingeravtryck och annat som i fortsättningen kan verifiera den sökandes identitet.
Permalänk | Anmäl
Mona Westerberg, 2011-01-06, 07:34
En modig artikel Eduardo! Jag blir påhoppad för det jag skrev, som fick rubriken att Medvetna kvinnor inte skulle tillåta sina män att bli självmordsbombare, En av de där vansinnigt långa och missvisande rubrikerna. Men din rubrik är bra. Min artikel handlade om att människor kan gå utanför det mänskliga och låta sig bli tex självmordsbombare. Medvetenhet motverkar detta.
Men det du skriver om Taimour får mig att tänka på adhd och annat. Människor är olika och naturligtvis så är det inte bra med en apartheid-politik nu igen. Vi lever i en global by och någon gång måste vi komma fram till att vi faktiskt är samma art, allihop. Och att vi bara har den här jorden.
Men girighet, avundsjuka och alla andra dessa negativa känslor kommer alltid att finnas tror jag hos människor, för vi är mer eller mindre utvecklade. Och var och en kan hamna i dessa skikt beroende på omständigheter. Och England är inte världens mest demokratiska land utan klasskillnader och har oerhörda problem ända sedan kolonialtiden.
Dock har jag en god tro på mänskligheten i stort. De flesta av oss sköter våra liv utan att halka in på ytterligheter, som handlar om bomber och annat.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2011-01-06, 08:26
Eduardo Grutzky
Det bästa och klokaste jag läst på länge!
Jag bugar och tackar.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-06, 08:29
Insiktsfull och givande artikel.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2011-01-06, 08:47
#16 Mona Westerberg,
"Vi har via dessa fått ökande antal fall av TB och AIDS, sjukdomarna är dessutom så långt gångna att normal antibiotika inte längre fungerar. "
Det där påståendet kräver faktiskt en kjällhänvisning.
#14 gunnar mohammad,
"Påståendet om utpräglat "homofoba, kvinnofientliga, barnfientliga och rasistiska personer" i det svenska muslimska kollektivet, "beredda att spränga sig själva och andra i luften" är därför djupt rasistiskt, islamofobiskt och kränkande."
Eftersom muslimer inte är en "ras" eller etnisk folkgrupp så är det inte alls rasism. På sin höjd en generalisering. Men glöm inte att religioner som kristendom och islam i sig är fördomsfulla, intoleranta, sexistiska och homosexfientliga. Därför blir det bara löjligt att tala i termer som "kränkande". Religiösa ledare runt om i världen sysslar med kränkning på heltid.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-06, 09:20
Rättelse av #21
det skall stå källhänvisning, inget annat,
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-06, 09:46
Bra Eduardo.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-01-06, 09:50
#14 Gunnar mohammed
Enklast är att hänvisa dig till Smittskyddsinstituet.se, se t ex
http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/tuberkulos-okar-i-s...
http://www.smittskyddsinstitutet.se/presstjanst/pressmeddelanden-och-pre...
Se även detta om de s k dancing boys: http://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi
Homosexualitet är förstås valfritt, men kan inte användas till att förföra barn och öka risken för spridning av sjukdomar. Det är också märkvärdigt att Koranen sägs fördöma homosexualitet men ihop med katolska präster finns det troligen ingen grupp där det är så vanligt som inom den muslimska världen.
Permalänk | Anmäl
Mona Westerberg, 2011-01-06, 09:52
#24 Mona Westerberg,
Det var jag som bad om källorna.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-06, 10:17
Utmärkt artikel. Skicka ett mail till regeringen!
Permalänk | Anmäl
Ludvig Nyberg, 2011-01-06, 10:54
@14 Gunnar Mohammed
'Men förvisso vinner han väl några lättköpta sympatier från den svenska islamofoba white trash minoriteten'
De som du kallar 'den svenska islamofoba white trash minoriteten' ar val alla som kritiserar den forda massinvandringspolitiken?
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2011-01-06, 11:08
Mycket bra artikel för de som vill veta eller få problematiken sammanfattade.
För enklavister, religiösa fanatiker, eller bara "för den tysta muslimska majoriteten" är det naturligtvis inte så bra, för det föreslås att deras verksamhet skall begränsas.
Reaktionerna på artikeln talar för sig själva. Någon diskussion eller resonemang med muslimer är inte möjlig, så fort man vill begränsa deras antidemokratiska förehavanden, ropar de "rasism", och åkallar just DEMOKRATINs beskydd!
Visst är det genomskinligt, men våra politiker vill inte se, de hellre tittar åt annat hål :-(
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-06, 11:14
#14 Gunnar mohammad. Detta är Sverige. Ett Värdland.
Det enda man önskar sig är att de som flyr hit inte tar med sig det som de har flytt ifrån och gör samma soppa av det här landet.
Även om man är liberal, så måste saker fungera. Det har Jan Björklund visat med sin politik, och Nyamke Sabuni. Man måste sätta stopp för saker som är icke önskvärda utifrån en vision om ett demokratiskt samhälle. Demokratins styrka är att det är många som får vara med och bestämma och att ingen är mer värd än någon annan. Så även vi "infödingar" får vara med och bestämma, än så länge. Jag hoppas att vi tar vara på den möjligheten.
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-01-06, 11:22
En mycket bra artikel. Tack Eduardo!
Jag skulle vilja spinna vidare på enklaviseringen, och varför den sker i Sverige, Nederländerna, Frankrike, England, men inte till samma grad i Spanien (vad jag upplevt, men jag kan ha fel). Vi måste börja titta på hur våra svenska, holländska etc städer är planerade jämfört med spanska städer. Personligen besöker jag Valencia i arbetet några gånger per år, en stad med ungefär lika antal invånare som Stockholm men på en betydligt mindre yta. Barcelona är för övrigt den storstad i Europa som har flest antal invånare per kvadratkilometer.
I spanska städer finns ett liv och en rörelse som saknas i svenska städer, alla möts och konfronteras på gatan, i butiken vid gathörnet, på den fullpackade bussen etc etc. Dessa dagliga möten och konfrontationer mellan spanjorer och invandrare sker inte i våra svenska (för)städer. I Valencia ser jag inga motsvarigheter till Tensta, Rosengård etc.
Det finns alldeles säkerligen mer invandrartäta områden i Valencia, men det finns helt enkelt inte samma möjligheter för de som vill bilda enklaver (radikala islamister) att göra detta i Valencias förorter som i Stockholms, Malmös, Amsterdams etc förorter.
Att invandrargrupper väljer att enklavisera sig är egentligen inget nytt problem. USA hade exvis problem med italienska invandrare under början av 1900-talet eftersom de bildade enklaver i östkustens storstäder, och många hamnade i utanförskap, problem och slutligen brottslighet. Svenskar som emigrerade bosatta sig ofta i svenskbygderna i Minnesota, delvis för att landskapet liknade det svenska men även för att det fanns andra skandinaver där.
Så den påtagliga enklaviseringen vi ser idag i våra västeuropeiska storstäder är till stor del ett resultat av efterkrigstidens stadsplanering (Le Corbusier, SCAFT, miljonprogram m.m). Vi måste bygga om våra städer till riktiga städer, men allt som oftast är detta problematiskt pga stark nymbyism (nimby = not in my backyard, dvs bygg gärna men inte där jag bor). Denna nimbyism gör att exvis Rinkeby inte kan byggas ihop med Bromsten. De välbärgade Bromsten-borna säger "nej, bygga inte på gärdet mot Rinkeby, jag behöver det för att rasta min hund - gärdet är en grön lunga i området". Faktum är att utkanterna av våra storstäder är mer "gröna lungor" än stad. En invandrare i Tensta som saknar bil blir väldigt lätt isolerad. Denna isolering leder till enklavisering och slutligen radikalisering om det finns personer som driver på åt det hållet.
Men förutom från en ny stadsplaneringspolitik behövs givetvis en ny skolpolitik där religiösa friskolor förbjuds, och en ny arbetsmarknadspolitik som premierar rörlighet på den svenska arbetsmarknaden (idag alldeles för stagnant).
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-01-06, 11:43
Bra artikel Eduardo.
#14 gunnar mohammad, du skriver:
"Muslim är den som tagit Islam till sin religion och tror på Allah, Allahs ordning, Profeterna, Koranen, Sunna och Sharia"
Sharia är inget annat än en homofobisk, rasistisk och kvinnoförtryckande regelsamling.
Enligt mig ska alla som anser att Sharia är rätt behandlas exakt på samma sätt som de som anser att vi ska leva enligt idéerna i Mein Kampf.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-06, 11:47
@Henrik Ottosson,
bra att du tog upp jämförelsen mellan olika grupper när det gäller enklaviseringen. Varför gick inte svenskarna i Minnesota i samma kriminella banan som italienarna? Eller i samma religiösa förtryck som vi ser i dagens muslimska enklaver i Europa?
Du tror inte det kan bero på just kultur och religion?
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-06, 11:49
@Rufsen Olsson
De som utvandrade från Sverige var till stor del bönder som flyttade till Minnesota där de kunde fortsätta med jordbruk på det sätt de kände från Sverige.
Jag känner inte till fördelningen bönder kontra stadsbor för de italienska utvandrarna, men den var förmodligen annorlunda eftersom en stor del av de utvandrande italienarna slog sig ned i just städer.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-01-06, 12:05
Intressant att så många glatt vill införa diktatur i jämlikhetens namn
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-01-06, 12:06
@Henrik Ottosson,
de flesta svenska utvandrare var som du skriver fattiga bönder. Uppfostrade i det lutherska "Arbeta !". De flesta fattiga italienare som utvandrade till US var uppvuxna i en miljö där maffian styrde. Jag är övertygad om att de alla tog med sig samma känsla, kultur dit de kom.
Idag ser vi en ström av folk från MÖ som kommer till Europa (inte minst till Sverige). En av många internationella undersökningar visar att 75% av pakistans befolkning anser att den som lämnar Islam ska straffas, helst med döden. Tror du de plötsligt lämnar en så stark åsikt när de går genom passkontrollen på Arlanda? Och hur tror du det i längden kommer påverka Sverige?
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-06, 12:14
Bra artikel! Håller med till 100%.
Skall genast vidarebefordras till en större läsarkrets.
Permalänk | Anmäl
Sebastian Jenneteg, 2011-01-06, 12:39
En eloge till Eduardo Grutzky för detta utmärkta inlägg!
Det är fullständigt absurt att det svenska samhället ägnar sig åt något slags kohandel med människor som inte respekterar fundamentala delar av vår värdegrund; att vi ger samhälleligt inflytande och legitimitet åt homofoba, kvinnoförtryckande antidemokrater i förhoppningen att de ska kunna stävja de homofoba, kvinnoförtryckande antidemokrater som dessutom är beredda att spränga sig i luften.
Det svenska samhället bör enligt min mening bygga på vissa grundläggande värderingar som vi aldrig får kompromissa med: Demokrati, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, respekt för individens frihet (i motsats till tribalistisk heders- och klankultur), respekt för sexuella minoriteters rättigheter, jämställdhet mellan könen och ett sekulärt samhälle där religion ses som en privat angelägenhet.
När dessa grundläggande värderingar hotas bör vi naturligtvis slå vakt om dem extra starkt, istället för att gå mörkermän till mötes i förhoppningen att de ska kunna blidka ännu värre mörkermän.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2011-01-06, 13:30
Det är nog så som artikelförfattaren och många kommentarer säger. Religion och demokrati är svårförenligt, definitivt när religionen går utanför "hans koppling till islam är privat".
Jag skulle själv inte ha något emot de förslag som artikelförfattaren lägger fram. Jag utgår då från att han menar att det ska inkludera strypt stöd till alla religioner, inte bara islam.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2011-01-06, 13:31
@Rufsen Olsson
"En av många internationella undersökningar visar att 75% av pakistans befolkning anser att den som lämnar Islam ska straffas, helst med döden. Tror du de plötsligt lämnar en så stark åsikt när de går genom passkontrollen på Arlanda?"
En mycket stor del av Pakistans befolkning lever på landsbygden och har endast ringa utbildning. Så att en undersökning visar att "75% av pakistans befolkning anser att den som lämnar Islam ska straffas" är inget speciellt uppseendeväckande (andelen svenskar under 1800-talet som försvarade Luthers katekes var sannolikt oxå mkt hög). Den intressanta frågan är istället om procentandelen minskat eller ökat över tid.
Och de pakistanier som är av den åsikten ändrar givetvis inte åsikt när de går genom passkontrollen på Arlanda, men det finns definitivt en möjlighet att de gör det efter att bott i Sverige ett tag. Av just den anledningen behövs en politik som underlättar snabb integration i den svenska samhället i motsats till en enklavisering.
EG har gett några sådana metoder, jag ger ytterligare en när jag trycker på stadsplaneringsaspekten.
Vad jag kan se har du (Rufsen Olsson) inte kommit med ett enda förslag bortsett SD:s "ta inte emot några fler muslimska invandrare", ett förslag vad jag på matematisk språk skulle kalla den ointressanta "triviallösningen".
Detta blir mitt sista inlägg i diskussionen med Rufsen Olsson.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2011-01-06, 14:02
Bra Eduardo Grutzky!
I tillägg till dina förslag tror jag det är på sin plats att upplysa nyanlända invandrare om vilka värdegrunder som redan gäller i Sverige. De tio viktigaste värdegrunderna i vårt samhälle anser jag är:
1 Demokratiska spelregler skall respekteras.
2 Det är fritt att tycka och skriva vad man vill
3 Religion är en privatsak och hör inte ihop med politik
4 Individens frihet är viktigare än gruppens
5 Kvinnor och män är lika värda och har lika friheter
6 Alla får klä sig som de vill men inte maskera sig på allmän plats
7 Sexuella minoriteter skall respekteras
8 Barns rättigheter skall accepteras villkorslöst
9 Kunskap, bildning, vetenskap och utbildning skall respekteras
10 Alla skall visa solidaritet med det svenska samhället och bidra till det gemensamma och arbeta och försörja sig själva efter förmåga
Permalänk | Anmäl
Thomas Lindvall, 2011-01-06, 14:52
Mycket är tok bakom terrorism, det råder ingen tvekan om. Det är många i världen som avskyr vad som pågått i Irak och Afghanistan men som inte spränger sig i luften för det. Samtidgt påverkar regeringars uppträdanden människors reaktioner. Det gäller terrorismen på Nordirland det har gällt i Spanien och den basiska separatiströrelsen, det gällde i Indien på 40-talet och det behöver Reinfeldt hållas informerad om kontinuerligt, eftersom han hela tiden undviker sitt ansvar för den livsfara som svenskar utsätts för i sydasiatiska öknen och numera också hemma i Stockholm. Politiska beslut har fattats för att fjäska för jenkarna - inget av krigen därborta har ju någon som helst rimlig legitimitet varken ur internationell eller svensk synvinkel. Ta istället på fredlig väg itu med Saudiarabien, det är en uppgift värdig viktigpettrar som Bildt och Reinfeldt, men till det räcker inte modet.
Permalänk | Anmäl
Bertil Jansson, 2011-01-06, 15:02
Eduardo, tack för att du vågar skriva det som så många inte vågar föra fram. Jag har samma erfarenheter som du och drar liknande slutsatser. T ex i arbetet mot hedersrelaterat våld är det idag svårare än tidigare då många bostadsområden tillåts vara skyddade enklaver som du beskriver. Du pekar utomordentligt på både problemen men också på vad som behövs. Fortsätt ditt viktiga arbete och låt dej inte tystas.
Permalänk | Anmäl
Bam Björling, 2011-01-06, 16:00
Det som är anmärkningsvärt är att denna artikel publicerades...
Islam är dessvärre en ganska intolerant religion idag... Inte överallt i alla länder, Turkiet är ett lysande undantag, men nästan överallt...
Hela Nordafrika, Arabvärlden, Iran, Pakistan, Indonesion och stora delar av det muslimska afrika (Nigeria, Sudan mfl länder) har stora problem med extremister... Somalia är ytterligare ett exempel...
De svenska politikernas lösning är att blunda och kasta skit på dom som påtalar problemen... Dom är nazister, rasister, fasister mm...
Islam är tyvärr en aggresiv religion i likhet med judendomen... Läs gamla testamentet, det är inte svårt att hitta stöd för illdåd där... Detsamma gäller Koranen... Visst finns en del som är bra i både GT och Koranen men det finns mycket skräp också...
Judendomens aggresivitet är ett resultat av förintelsen men Israels illdåd löser inga problem vare sig för Islam eller judarna...
En stor anledning till radikaliseringen av Islam är faktiskt Israels etniska rensning, deras krigsförbrytelser mm... Sedan finns det andra orsaker också... Diktaturer i den muslimska världen, orättvisor, fattigdom mm... De flesta muslimska länder är korrumperade stater...
USA:s hyckleri och dubbelmoral hjälper inte heller till... En anledning till det är den starka judiska lobbyn där... Den finns i EU också, dessvärre...
Permalänk | Anmäl
Sven Nilsson, 2011-01-06, 16:58
Vad var nu detta? Humanisterna som vänder på varenda sten i kampen mot religioner?
Typ, jag var hans fritidsledare men känner honom inte?
Och allt detta är efter 11 september dessvärre.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-01-06, 17:34
@Henrik Olsson,
tyvärr är det inte så enkelt att allt löser sig med tiden.
I dokumentären (SVT) om homosexualitet och Islam, så kom det fram en hel del intressanta saker.
Dels en (i övrigt) välintegrerad pakistanier som pratade bra svenska, tjänade bra osv. och hans syn på en lesbisk muslim som var med i programmet var "Hon är mindre värd än ett djur".
Den imamen som lite försiktigt sa "Inom islam kanske vi kan prata om det här om 500 år" har blivit ombedd att avgå av ett antal svenska muslimer. Samt mordhotad ...
EN (1) lösning som skulle vara kortsiktigt bra för Sverige är SD's väg. Tyvärr behövs det betydligt mer än så, vilket flertalet skribenter tar upp.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-06, 17:36
Kan någon förklara varför Newsmills censor tar bort inlägg som inte innehåller något förargligt eller personangrepp, inlägg där man bara skriver att man håller med artikelförfattaren?
Vad är det som inte överensstämmer med Newsmills regler då?
Samtidigt som t.ex. Gunnar Mohammad tillåts kalla mig och flera andra här som "white trash"?
Har det redan införts Sharia i Sverige? Har jag en FATVA mot mig, att mina inlägg tas bort med automatik oavsett vad som står i dem?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2011-01-06, 17:51
All respekt för Gunnar Muhammad som vågar vara politiskt inkorrekt och säga det vad andra inte vågar att säga. Tack Gunnar Muhammad för att du gav oss en klockren analys av fritidsledarens artikel. . Föga förvånande att du hamnade i toppen av mest lästa skribenter. ;)
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-01-06, 18:09
Jag var självmordsbombarens fritidsledare 1994? Jag kände honom inte... Varför får jag konstiga vibbar av den här skribenten? Ännu en hobbyislamolog.
Nä, det här var ett skämt som luktar skämt. Men de beresta och allmänbildade fritidsislamologerna på Newsmill gillar det tydligen. Sverige har många ensamma röda stugor med rädda människor och alltför snabb internetuppkoppling.
Permalänk | Anmäl
Mister J, 2011-01-06, 18:24
#49 Tetyana Barabanova,
"All respekt för Gunnar Muhammad som vågar vara politiskt inkorrekt och säga det vad andra inte vågar att säga."
Vad är det han säger som ingen "vågar säga"? Jag hittar då inget.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-06, 18:43
Luton är ingen enklav! Luton är en engelsk stad med 240 000 invånare och en stor internationell flygplats. Möjligen kan det finnas någon del av Luton som kan beskrivas som en enklav men det är definitivt fel att beskriva hela staden som en enklav.
Permalänk | Anmäl
Jonas Luller, 2011-01-06, 19:50
Håller också med om mycket och skrev nästan likadant för 3-6 år sedan. Dock har även ickeradikala muslimer muslimsk identitet, vilket alls inte är oproblematiskt.
.
En katastrof är att i svensk debatt invandring som fenomen inte får kritiseras! Det garanterar radikal islams utveckling där det inte var en slump att M:s hus-islamist Abdirizak Waberi i GP före valet tryckte på att invandring inte får minska utan måste öka.
.
Sverige har enligt SCB [1] och Pew [2] nu 5 procent muslimer. Pga hög invandring (netto invandrar ca 30000 muslimer per år) har vi den snabbaste ökningen och 10 procent muslimer bör nås om 13-15 år. 25 procent kan nås 2050 med 50 procent i vissa städer.
.
I svensk debatt har hittills inte (ej heller i denna artikel) invandring nämnts i kritiska ordalag, inte ens på SvD:s ledarsida! I denna mening är svenska medier och politiska debattörer tydligt mera blinda och vänsterliberala än andra länders vänsterdebattörer.
Permalänk | Anmäl
Magnus Andersson, 2011-01-06, 20:00
Mister J och än mer Ricky känns som nick som i verkligheten heter Jan Hjärpe och Mattias Gardell ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-01-06, 20:32
146 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra skrivet Eduardo. Jag håller med om allt! Man måste stå för att demokratin och det öppna samhället inte tolererar antidemokratiska sammanslutningar, där går en gräns som vi måste försvara.
Tummen upp, Eduardo!
#3 Chili Palmer,
"Vad omvärlden skall gotta sig åt ett Sverige som kör i diket, så fort något inte går efter ritningarna."
Hela EU kommer att köra i diket om religioner fortsätter att behandlas med silkesvantar. Religion och demokrati går inte ihop.
"Samhället borde omedelbart stänga alla religiösa skolor, kriminalisera tvångsäktenskap, skärpa straffen för olika hedersbrott och samtidigt strypa ekonomisk stöd till religiösa organisationer."
Jag håller med, men det kommer knappast att hända. Ovanstående förslag går stick i stäv med den normativa multikulturalismen, som är närapå statsreligion i Sverige idag. Multikulturalism bygger på kulturrelativism, som innebär att alla kulturer är "lika bra" och "lika värda", och att det inte finns några absoluta rätt eller fel. Vidare ses gemensamma lagar för alla som västerländsk kulturimperialism gentemot minoritetskulturerna, som enligt multikulturalismen borde få ha sina egna lagsystem, eller iaf få undantag från samhällets gemensamma lagar i de fall där dessa kolliderar med minoritetskulturens värderingar.
Det är genom detta vrickade perspektiv som sådana saker som den ökända handskakningsdomen kom till. Jämlikhet mellan könen är ett exempel på regler som får stryka på foten om det kolliderar med någon minoritetskulturs traditioner.
Med normativ multikulturalism försvinner en sådan liberal hörnsten som likhet inför lagen och ersätts med rättigheter baserat på vilken etnisk, kulturell och religiös grupp personer kan antas tillhöra. Att partier som kallar sig "liberala" kan förespråka en sådan kollektivistisk och antiliberal ideologi är för mig ett mysterium, såvida inte liberalismen inom dessa partier bara är en chimär. Ännu konstigare blir det när man beaktar att kulturrelativismen faktiskt är marxism omformulerad i kulturella termer istället för ekonomiska termer.
Jag kan rekommendera boken "Till frihetens försvar: En kritik av den normativa multikulturalismen" av Dilsa Demirbag Sten och Per Bauhn, som tar upp dessa problem på ett bra och överskådligt sätt.
Eduardo, tak, jeg giver dig helt ret. Det er blot ikke den vej Sverige går, at konfrontere voldelig islam. I øjeblikket bygger i moské i Gøteborg forsaudiske penge, selvom al erfaring viser, at deres moskeer bliver som ambassader for salafisme. Opgaven at tæmme politisk islam i Sverige, er allerede enorm.
Her et par ord fra en jøde, der burde få enhver til at blive bekymret for Sveriges fremtid:
”Den fredsälskande majoriteten är irrelevant”
”Vi trodde att nazisterna bara var en samling dårar. Så majoriteten lutade sig bara tillbaka och lät allting hända. Innan vi visste ordet av ägde de oss, vi hade förlorat kontrollen, och världen störtade samman. Min familj förlorade allt vi ägde. Jag hamnade i ett koncentrationsläger, och de allierade förstörde mina fabriker.
I dag får vi höra om och om igen att islam är fredens religion, och att den stora majoriteten muslimer vill leva i fred. Det kanske är sant, men det är fullständigt irrelevant. Det är meningslöst fluff, avsett att få oss att må bättre och förminska bilden av de fanatiker som härjar i världen i islams namn. Det är ett faktum att det är fanatikerna som styr islam. Det är fanatikerna som marscherar. Det är fanatikerna som för vart och ett av de 50 väpnade krig och konflikter som pågår i världen. Den ”fredsälskande” majoriteten tiger.” [..]
”Historiska lärdomar är ofta ofattbart enkla och burdusa. Ändå missar vi ofta det mest grundläggande i dem. Fredsälskande muslimer har gjorts irrelevanta av fanatikerna. Fredsälskande muslimer blir våra fiender om de inte höjer sina röster och säger ifrån. Annars kommer de, precis som i Tyskland att vakna en dag och upptäcka att fanatikerna äger dem och att världens sammanbrott har börjat. Fredsälskande tyskar, japaner, kineser, ryssar, rwandier, bosnier, afghaner, irakier, palestinier, somalier, nigerianer, algerier och många andra har dött på grund av att den fredsälskande majoriteten inte öppnade munnen förrän det var för sent. När vi får det avslöjat för oss måste vi se den enda grupp som räknas: fanatikerna som hotar vårt sätt att leva.”(Why the Peaceful Majority is Irrelevant, Israel National News 18 mars 2007.)
http://www.israelnationalnews.com/Articles/Article.aspx/6996
Hear! Hear!
Bästa jag läst om detta. Tyvärr kommer våra makthavare inte lyssna till visheten och förståndet. Deras vilsna irrande i vansinnets labyrinter är i själva verket varför vi befinner oss där vi befinner oss.
En mycket viktig artikel av Eduardo Grutzky. Jag uppskattar särskilt hans kritik av enklaviseringen.
Detta är den rasistiska grunden till det som kallas multikulturalism: att förvägra individen rättigheter.
Etnisk och kulturell identitet är givetvis mycket viktig för människan. Men när låter människor komma till Sverige i flykt från förtryck, och sedan generöst ger dem detta förtryck som gåva att behålla även i Sverige, i mångkulturens namn, då sviker vi både dem och oss själva.
Klockren artikel!
Håller helt med Eduardo Grutzky, men jag tror inte Sverige är redo för hans förslag, då Sverige är "ett modernt och bra land utan några bestämda åsikter om nånting", ett land utan självförtroende och med en enorm skuldkänsla gentemot "den tredje världen"... demokrati, frihet, yttrandefrihet är tyvärr bara tomma, vackra ord, med väldigt oklar, om någon betydelse i Sverige... men än är inte Sverige förlorat...
(Tariq Ramadan beviljades senare visum till USA av Obama-adminstrationen, och föreläser nu på bl.a. ledande universitet som accepterat generösa donationer från Prince Al-Waleed bin Talal...)
http://www.huffingtonpost.com/matt-sledge/banned-under-bush-muslim_b_529...
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Waleed_bin_Talal
http://cmcu.georgetown.edu/
Intressant hur makthavarna reagerar med att skapa/stödja självutnämnda talesmän. Som nämns i artikeln var detta Labours strategi i Storbrittannien.
Det är värt att nämna att det är en totalt odemokratisk strategi som tydligt visar att makhavare endast kan tala med andra makthavare. I detta ligger lobbyismens framgångar och det förklarar det faktum att politiker ofta förstår företagsledare bättre än sina väljare.
I fallet muslimer kan jag inte tro att de reagerar annorlunda än jag skulle göra om någon plötsligt utsåg sig själv/utsågs av makten att tala för mig. Svårt att tro att man kan hitta på en mer kontraproduktiv och segregerande strategi.
Ett till största del väl genomtänkt och viktigt resonemang, men två minst lika invändningar bör framföras.
Självklart bör tvångsäktenskap kriminaliseras och straffen för olika hedersbrott skärpas. Riktigt är också att statliga medel aldrig ska stödja religiös verksamhet. Seperationen mellan stat och religion har fungerat som grundprincip sedan USA grundades och det har lett till världens mest öppna och mångkulturellt samhälle.
Dock tänjer det på gränsen till intolerens att förbjuda religiösa samfund att vara självförsörjande. Humanistiska värderingar i all ära, men det är givetvis orimligt att låta en oerhört liten minoritet av världens troende, som anser sig själva ha rätt att döda oliktänkande, strypa möjligheterna för samtliga troende att utöva sin religion tillsammans. Ett sådant förbud kallas rätteligen för reaktionärt och hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, där öppenhet och tolerens kommer alltid att medföra vissa risker.
Men min största invändning handlar om Eduardos inlägg om Tariq Ramadan - inte om personen i sig; framstående akademiker (ej blott "islamdebattör") bör kunna utstå kritik mot både sitt arbete och sina uttalanden. Dock räcker det knappast som bevis på "kopplingar till det Muslimska brödraskapet i Egypten och dess väpnade gren Hamas" att hänvisa till USA:s grunder för att vägra Ramadan inträde till landet 2004.
För det första, ska det påminnas att kanadensken Maher Arar fortfarande är förbjuden att besöka USA, efter att ha som vanlig genomresande turist blivit tillfångatagen i NY och transporterad som terroristmistänkt till ett års fångenskap och tortyr i Syrien. Arars fall har grundligt utretts i Canada. Han har frikänts från alla misstänkar och erhållit en officiell ursäkt samt monitär ersättning av Canadas regering. Grunderna för hans hemliga utvisning från USA har underkänts i amerikanskt Kongressförhör där representanter från både partier också framförde ursäkter till Arar (han fick endast närvara via videolänk.).
Ändå får Arar än idag inte komma in i USA. Så länge ett sådant fall finns, får man svårligen hänvisa till ett nekat inträde till USA som något slags bevis på samröre med, eller "kopplingar till" terrororganisationer.
Tariq Ramadans visum för att kunna verka som akademiker på en av USA: allra bästa universitet återkallades först 2004 med hänvisning till lagparagrafen i USA-PATRIOT om rätten att neka inträde på grund av den sökandes ideologi. Endast efter civila stämningar i Ramadans namn fick en amerikansk domstol att beordra en ombedömning, hänvisade konsulattjänstemän till Ramadans påstodda ekonomiska stöd (c:a 1200 Skr) till två välgörenhetsorganisationer som USA först 2003 hade kopplat till Hamas - Ramadan hade skickat sina bidrag 1998 och 2003. Konsulatet menade att han rimligen borde ha vetat om möjliga kopplingar förrän den amerikanska staten själva hade gjort en sådan bedömning.
Fallet drogs genom flera domstolar där det till slut ifrågasatts om Ramadan överhuvudtaget hade fått sitt lagstadgade rätt att bemöta konsulattjänstemännens misstankar om att han haft vetskap om välgörenhetsorganisationers stöd till Hamas. Efter flera år avslutades fallet när Obama-regeringen beslöt att lyfta förbjudet mot Ramadan.
Fallet Ramadan visar att amerikanska myndigheter förbjöd inträde till en av världens mest framstående akademier och Islamvetare på grund av bedömningar om hans ideologi. Ett tydligare exempel på att strypa akademiskt arbete och öppen debatt finns knappast. Det är bestörtande att Eduardo skulle hänvisa till ett sådant flagrant fall av statligt censur för att bekräfta sin egen bedömning om Tariq Ramadan som person.
"Låt inte terroristerna och deras profitörer avgöra vem som är muslim i Sverige."
Muslim är den som tagit Islam till sin religion och tror på Allah, Allahs ordning, Profeterna, Koranen, Sunna och Sharia, ihopklumpade eller inte, några teologiska muslimska varianter "precis som andra svenskar är kristna eller judar" eller särskilt terroristanpassade muslimska grupper existerar inte.
Påståendet om utpräglat "homofoba, kvinnofientliga, barnfientliga och rasistiska personer" i det svenska muslimska kollektivet, "beredda att spränga sig själva och andra i luften" är därför djupt rasistiskt, islamofobiskt och kränkande.
Att "vända på varenda sten" annat än vad som är brukligt inom ramen för den allmänna svenska rättsordingen och den säkerhetspolitiska organisationen är inte nödvändigt, att i sammanhanget hänvisa Tariq Ramadan och den Nazistiska 1930-tals rörelsen är att på förhand förlora debatten.
Påstådd negativ segregation och enklavisering står sedan länge att finna i utformningen av invandrarpolitiken och kända socio-ekonomiska orsaker, för övrigt, är inte det vita infödingssamhället på samma sätt enklaviserat, segregerat och klassindelat.
Eduardo visar tydligt sin anti-Islamiska agenda, hans generaliserande analys utifrån Taimours enskilda livsöde är klart och tydligt konstruerad i detta avseende.
Men förvisso vinner han väl några lättköpta sympatier från den svenska islamofoba white trash minoriteten.
Tummen ner för min del blir det....
Eduardo Grutzky, en förnuftig och klarsynt artikel, skulle tro att du har en kvalifierad majoritet av de som bor i Sverige i detta. Låt oss nu bara hoppas att någon i de "gamla" partierna läser detta, och VÅGAR ta upp detta.
Instämmer till 100%. Dessutom är det mer än hög tid att införa obligatorisk läkarundersökning av alla asylsökande. Vi har via dessa fått ökande antal fall av TB och AIDS, sjukdomarna är dessutom så långt gångna att normal antibiotika inte längre fungerar. I samband med läkarundersökningen ska givetvis DNA-prov tas, liksom fingeravtryck och annat som i fortsättningen kan verifiera den sökandes identitet.
En modig artikel Eduardo! Jag blir påhoppad för det jag skrev, som fick rubriken att Medvetna kvinnor inte skulle tillåta sina män att bli självmordsbombare, En av de där vansinnigt långa och missvisande rubrikerna. Men din rubrik är bra. Min artikel handlade om att människor kan gå utanför det mänskliga och låta sig bli tex självmordsbombare. Medvetenhet motverkar detta.
Men det du skriver om Taimour får mig att tänka på adhd och annat. Människor är olika och naturligtvis så är det inte bra med en apartheid-politik nu igen. Vi lever i en global by och någon gång måste vi komma fram till att vi faktiskt är samma art, allihop. Och att vi bara har den här jorden.
Men girighet, avundsjuka och alla andra dessa negativa känslor kommer alltid att finnas tror jag hos människor, för vi är mer eller mindre utvecklade. Och var och en kan hamna i dessa skikt beroende på omständigheter. Och England är inte världens mest demokratiska land utan klasskillnader och har oerhörda problem ända sedan kolonialtiden.
Dock har jag en god tro på mänskligheten i stort. De flesta av oss sköter våra liv utan att halka in på ytterligheter, som handlar om bomber och annat.
Eduardo Grutzky
Det bästa och klokaste jag läst på länge!
Jag bugar och tackar.
Insiktsfull och givande artikel.
#16 Mona Westerberg,
"Vi har via dessa fått ökande antal fall av TB och AIDS, sjukdomarna är dessutom så långt gångna att normal antibiotika inte längre fungerar. "
Det där påståendet kräver faktiskt en kjällhänvisning.
#14 gunnar mohammad,
"Påståendet om utpräglat "homofoba, kvinnofientliga, barnfientliga och rasistiska personer" i det svenska muslimska kollektivet, "beredda att spränga sig själva och andra i luften" är därför djupt rasistiskt, islamofobiskt och kränkande."
Eftersom muslimer inte är en "ras" eller etnisk folkgrupp så är det inte alls rasism. På sin höjd en generalisering. Men glöm inte att religioner som kristendom och islam i sig är fördomsfulla, intoleranta, sexistiska och homosexfientliga. Därför blir det bara löjligt att tala i termer som "kränkande". Religiösa ledare runt om i världen sysslar med kränkning på heltid.
Rättelse av #21
det skall stå källhänvisning, inget annat,
Bra Eduardo.
#14 Gunnar mohammed
Enklast är att hänvisa dig till Smittskyddsinstituet.se, se t ex
http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/tuberkulos-okar-i-s...
http://www.smittskyddsinstitutet.se/presstjanst/pressmeddelanden-och-pre...
Se även detta om de s k dancing boys: http://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi
Homosexualitet är förstås valfritt, men kan inte användas till att förföra barn och öka risken för spridning av sjukdomar. Det är också märkvärdigt att Koranen sägs fördöma homosexualitet men ihop med katolska präster finns det troligen ingen grupp där det är så vanligt som inom den muslimska världen.
#24 Mona Westerberg,
Det var jag som bad om källorna.
Utmärkt artikel. Skicka ett mail till regeringen!
@14 Gunnar Mohammed
'Men förvisso vinner han väl några lättköpta sympatier från den svenska islamofoba white trash minoriteten'
De som du kallar 'den svenska islamofoba white trash minoriteten' ar val alla som kritiserar den forda massinvandringspolitiken?
Mycket bra artikel för de som vill veta eller få problematiken sammanfattade.
För enklavister, religiösa fanatiker, eller bara "för den tysta muslimska majoriteten" är det naturligtvis inte så bra, för det föreslås att deras verksamhet skall begränsas.
Reaktionerna på artikeln talar för sig själva. Någon diskussion eller resonemang med muslimer är inte möjlig, så fort man vill begränsa deras antidemokratiska förehavanden, ropar de "rasism", och åkallar just DEMOKRATINs beskydd!
Visst är det genomskinligt, men våra politiker vill inte se, de hellre tittar åt annat hål :-(
#14 Gunnar mohammad. Detta är Sverige. Ett Värdland.
Det enda man önskar sig är att de som flyr hit inte tar med sig det som de har flytt ifrån och gör samma soppa av det här landet.
Även om man är liberal, så måste saker fungera. Det har Jan Björklund visat med sin politik, och Nyamke Sabuni. Man måste sätta stopp för saker som är icke önskvärda utifrån en vision om ett demokratiskt samhälle. Demokratins styrka är att det är många som får vara med och bestämma och att ingen är mer värd än någon annan. Så även vi "infödingar" får vara med och bestämma, än så länge. Jag hoppas att vi tar vara på den möjligheten.
En mycket bra artikel. Tack Eduardo!
Jag skulle vilja spinna vidare på enklaviseringen, och varför den sker i Sverige, Nederländerna, Frankrike, England, men inte till samma grad i Spanien (vad jag upplevt, men jag kan ha fel). Vi måste börja titta på hur våra svenska, holländska etc städer är planerade jämfört med spanska städer. Personligen besöker jag Valencia i arbetet några gånger per år, en stad med ungefär lika antal invånare som Stockholm men på en betydligt mindre yta. Barcelona är för övrigt den storstad i Europa som har flest antal invånare per kvadratkilometer.
I spanska städer finns ett liv och en rörelse som saknas i svenska städer, alla möts och konfronteras på gatan, i butiken vid gathörnet, på den fullpackade bussen etc etc. Dessa dagliga möten och konfrontationer mellan spanjorer och invandrare sker inte i våra svenska (för)städer. I Valencia ser jag inga motsvarigheter till Tensta, Rosengård etc.
Det finns alldeles säkerligen mer invandrartäta områden i Valencia, men det finns helt enkelt inte samma möjligheter för de som vill bilda enklaver (radikala islamister) att göra detta i Valencias förorter som i Stockholms, Malmös, Amsterdams etc förorter.
Att invandrargrupper väljer att enklavisera sig är egentligen inget nytt problem. USA hade exvis problem med italienska invandrare under början av 1900-talet eftersom de bildade enklaver i östkustens storstäder, och många hamnade i utanförskap, problem och slutligen brottslighet. Svenskar som emigrerade bosatta sig ofta i svenskbygderna i Minnesota, delvis för att landskapet liknade det svenska men även för att det fanns andra skandinaver där.
Så den påtagliga enklaviseringen vi ser idag i våra västeuropeiska storstäder är till stor del ett resultat av efterkrigstidens stadsplanering (Le Corbusier, SCAFT, miljonprogram m.m). Vi måste bygga om våra städer till riktiga städer, men allt som oftast är detta problematiskt pga stark nymbyism (nimby = not in my backyard, dvs bygg gärna men inte där jag bor). Denna nimbyism gör att exvis Rinkeby inte kan byggas ihop med Bromsten. De välbärgade Bromsten-borna säger "nej, bygga inte på gärdet mot Rinkeby, jag behöver det för att rasta min hund - gärdet är en grön lunga i området". Faktum är att utkanterna av våra storstäder är mer "gröna lungor" än stad. En invandrare i Tensta som saknar bil blir väldigt lätt isolerad. Denna isolering leder till enklavisering och slutligen radikalisering om det finns personer som driver på åt det hållet.
Men förutom från en ny stadsplaneringspolitik behövs givetvis en ny skolpolitik där religiösa friskolor förbjuds, och en ny arbetsmarknadspolitik som premierar rörlighet på den svenska arbetsmarknaden (idag alldeles för stagnant).
Bra artikel Eduardo.
#14 gunnar mohammad, du skriver:
"Muslim är den som tagit Islam till sin religion och tror på Allah, Allahs ordning, Profeterna, Koranen, Sunna och Sharia"
Sharia är inget annat än en homofobisk, rasistisk och kvinnoförtryckande regelsamling.
Enligt mig ska alla som anser att Sharia är rätt behandlas exakt på samma sätt som de som anser att vi ska leva enligt idéerna i Mein Kampf.
@Henrik Ottosson,
bra att du tog upp jämförelsen mellan olika grupper när det gäller enklaviseringen. Varför gick inte svenskarna i Minnesota i samma kriminella banan som italienarna? Eller i samma religiösa förtryck som vi ser i dagens muslimska enklaver i Europa?
Du tror inte det kan bero på just kultur och religion?
@Rufsen Olsson
De som utvandrade från Sverige var till stor del bönder som flyttade till Minnesota där de kunde fortsätta med jordbruk på det sätt de kände från Sverige.
Jag känner inte till fördelningen bönder kontra stadsbor för de italienska utvandrarna, men den var förmodligen annorlunda eftersom en stor del av de utvandrande italienarna slog sig ned i just städer.
Intressant att så många glatt vill införa diktatur i jämlikhetens namn
@Henrik Ottosson,
de flesta svenska utvandrare var som du skriver fattiga bönder. Uppfostrade i det lutherska "Arbeta !". De flesta fattiga italienare som utvandrade till US var uppvuxna i en miljö där maffian styrde. Jag är övertygad om att de alla tog med sig samma känsla, kultur dit de kom.
Idag ser vi en ström av folk från MÖ som kommer till Europa (inte minst till Sverige). En av många internationella undersökningar visar att 75% av pakistans befolkning anser att den som lämnar Islam ska straffas, helst med döden. Tror du de plötsligt lämnar en så stark åsikt när de går genom passkontrollen på Arlanda? Och hur tror du det i längden kommer påverka Sverige?
Bra artikel! Håller med till 100%.
Skall genast vidarebefordras till en större läsarkrets.
En eloge till Eduardo Grutzky för detta utmärkta inlägg!
Det är fullständigt absurt att det svenska samhället ägnar sig åt något slags kohandel med människor som inte respekterar fundamentala delar av vår värdegrund; att vi ger samhälleligt inflytande och legitimitet åt homofoba, kvinnoförtryckande antidemokrater i förhoppningen att de ska kunna stävja de homofoba, kvinnoförtryckande antidemokrater som dessutom är beredda att spränga sig i luften.
Det svenska samhället bör enligt min mening bygga på vissa grundläggande värderingar som vi aldrig får kompromissa med: Demokrati, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, respekt för individens frihet (i motsats till tribalistisk heders- och klankultur), respekt för sexuella minoriteters rättigheter, jämställdhet mellan könen och ett sekulärt samhälle där religion ses som en privat angelägenhet.
När dessa grundläggande värderingar hotas bör vi naturligtvis slå vakt om dem extra starkt, istället för att gå mörkermän till mötes i förhoppningen att de ska kunna blidka ännu värre mörkermän.
Det är nog så som artikelförfattaren och många kommentarer säger. Religion och demokrati är svårförenligt, definitivt när religionen går utanför "hans koppling till islam är privat".
Jag skulle själv inte ha något emot de förslag som artikelförfattaren lägger fram. Jag utgår då från att han menar att det ska inkludera strypt stöd till alla religioner, inte bara islam.
@Rufsen Olsson
"En av många internationella undersökningar visar att 75% av pakistans befolkning anser att den som lämnar Islam ska straffas, helst med döden. Tror du de plötsligt lämnar en så stark åsikt när de går genom passkontrollen på Arlanda?"
En mycket stor del av Pakistans befolkning lever på landsbygden och har endast ringa utbildning. Så att en undersökning visar att "75% av pakistans befolkning anser att den som lämnar Islam ska straffas" är inget speciellt uppseendeväckande (andelen svenskar under 1800-talet som försvarade Luthers katekes var sannolikt oxå mkt hög). Den intressanta frågan är istället om procentandelen minskat eller ökat över tid.
Och de pakistanier som är av den åsikten ändrar givetvis inte åsikt när de går genom passkontrollen på Arlanda, men det finns definitivt en möjlighet att de gör det efter att bott i Sverige ett tag. Av just den anledningen behövs en politik som underlättar snabb integration i den svenska samhället i motsats till en enklavisering.
EG har gett några sådana metoder, jag ger ytterligare en när jag trycker på stadsplaneringsaspekten.
Vad jag kan se har du (Rufsen Olsson) inte kommit med ett enda förslag bortsett SD:s "ta inte emot några fler muslimska invandrare", ett förslag vad jag på matematisk språk skulle kalla den ointressanta "triviallösningen".
Detta blir mitt sista inlägg i diskussionen med Rufsen Olsson.
Bra Eduardo Grutzky!
I tillägg till dina förslag tror jag det är på sin plats att upplysa nyanlända invandrare om vilka värdegrunder som redan gäller i Sverige. De tio viktigaste värdegrunderna i vårt samhälle anser jag är:
1 Demokratiska spelregler skall respekteras.
2 Det är fritt att tycka och skriva vad man vill
3 Religion är en privatsak och hör inte ihop med politik
4 Individens frihet är viktigare än gruppens
5 Kvinnor och män är lika värda och har lika friheter
6 Alla får klä sig som de vill men inte maskera sig på allmän plats
7 Sexuella minoriteter skall respekteras
8 Barns rättigheter skall accepteras villkorslöst
9 Kunskap, bildning, vetenskap och utbildning skall respekteras
10 Alla skall visa solidaritet med det svenska samhället och bidra till det gemensamma och arbeta och försörja sig själva efter förmåga
Mycket är tok bakom terrorism, det råder ingen tvekan om. Det är många i världen som avskyr vad som pågått i Irak och Afghanistan men som inte spränger sig i luften för det. Samtidgt påverkar regeringars uppträdanden människors reaktioner. Det gäller terrorismen på Nordirland det har gällt i Spanien och den basiska separatiströrelsen, det gällde i Indien på 40-talet och det behöver Reinfeldt hållas informerad om kontinuerligt, eftersom han hela tiden undviker sitt ansvar för den livsfara som svenskar utsätts för i sydasiatiska öknen och numera också hemma i Stockholm. Politiska beslut har fattats för att fjäska för jenkarna - inget av krigen därborta har ju någon som helst rimlig legitimitet varken ur internationell eller svensk synvinkel. Ta istället på fredlig väg itu med Saudiarabien, det är en uppgift värdig viktigpettrar som Bildt och Reinfeldt, men till det räcker inte modet.
Eduardo, tack för att du vågar skriva det som så många inte vågar föra fram. Jag har samma erfarenheter som du och drar liknande slutsatser. T ex i arbetet mot hedersrelaterat våld är det idag svårare än tidigare då många bostadsområden tillåts vara skyddade enklaver som du beskriver. Du pekar utomordentligt på både problemen men också på vad som behövs. Fortsätt ditt viktiga arbete och låt dej inte tystas.
Det som är anmärkningsvärt är att denna artikel publicerades...
Islam är dessvärre en ganska intolerant religion idag... Inte överallt i alla länder, Turkiet är ett lysande undantag, men nästan överallt...
Hela Nordafrika, Arabvärlden, Iran, Pakistan, Indonesion och stora delar av det muslimska afrika (Nigeria, Sudan mfl länder) har stora problem med extremister... Somalia är ytterligare ett exempel...
De svenska politikernas lösning är att blunda och kasta skit på dom som påtalar problemen... Dom är nazister, rasister, fasister mm...
Islam är tyvärr en aggresiv religion i likhet med judendomen... Läs gamla testamentet, det är inte svårt att hitta stöd för illdåd där... Detsamma gäller Koranen... Visst finns en del som är bra i både GT och Koranen men det finns mycket skräp också...
Judendomens aggresivitet är ett resultat av förintelsen men Israels illdåd löser inga problem vare sig för Islam eller judarna...
En stor anledning till radikaliseringen av Islam är faktiskt Israels etniska rensning, deras krigsförbrytelser mm... Sedan finns det andra orsaker också... Diktaturer i den muslimska världen, orättvisor, fattigdom mm... De flesta muslimska länder är korrumperade stater...
USA:s hyckleri och dubbelmoral hjälper inte heller till... En anledning till det är den starka judiska lobbyn där... Den finns i EU också, dessvärre...
Vad var nu detta? Humanisterna som vänder på varenda sten i kampen mot religioner?
Typ, jag var hans fritidsledare men känner honom inte?
Och allt detta är efter 11 september dessvärre.
@Henrik Olsson,
tyvärr är det inte så enkelt att allt löser sig med tiden.
I dokumentären (SVT) om homosexualitet och Islam, så kom det fram en hel del intressanta saker.
Dels en (i övrigt) välintegrerad pakistanier som pratade bra svenska, tjänade bra osv. och hans syn på en lesbisk muslim som var med i programmet var "Hon är mindre värd än ett djur".
Den imamen som lite försiktigt sa "Inom islam kanske vi kan prata om det här om 500 år" har blivit ombedd att avgå av ett antal svenska muslimer. Samt mordhotad ...
EN (1) lösning som skulle vara kortsiktigt bra för Sverige är SD's väg. Tyvärr behövs det betydligt mer än så, vilket flertalet skribenter tar upp.
Kan någon förklara varför Newsmills censor tar bort inlägg som inte innehåller något förargligt eller personangrepp, inlägg där man bara skriver att man håller med artikelförfattaren?
Vad är det som inte överensstämmer med Newsmills regler då?
Samtidigt som t.ex. Gunnar Mohammad tillåts kalla mig och flera andra här som "white trash"?
Har det redan införts Sharia i Sverige? Har jag en FATVA mot mig, att mina inlägg tas bort med automatik oavsett vad som står i dem?
All respekt för Gunnar Muhammad som vågar vara politiskt inkorrekt och säga det vad andra inte vågar att säga. Tack Gunnar Muhammad för att du gav oss en klockren analys av fritidsledarens artikel. . Föga förvånande att du hamnade i toppen av mest lästa skribenter. ;)
Jag var självmordsbombarens fritidsledare 1994? Jag kände honom inte... Varför får jag konstiga vibbar av den här skribenten? Ännu en hobbyislamolog.
Nä, det här var ett skämt som luktar skämt. Men de beresta och allmänbildade fritidsislamologerna på Newsmill gillar det tydligen. Sverige har många ensamma röda stugor med rädda människor och alltför snabb internetuppkoppling.
#49 Tetyana Barabanova,
"All respekt för Gunnar Muhammad som vågar vara politiskt inkorrekt och säga det vad andra inte vågar att säga."
Vad är det han säger som ingen "vågar säga"? Jag hittar då inget.
Luton är ingen enklav! Luton är en engelsk stad med 240 000 invånare och en stor internationell flygplats. Möjligen kan det finnas någon del av Luton som kan beskrivas som en enklav men det är definitivt fel att beskriva hela staden som en enklav.
Håller också med om mycket och skrev nästan likadant för 3-6 år sedan. Dock har även ickeradikala muslimer muslimsk identitet, vilket alls inte är oproblematiskt.
.
En katastrof är att i svensk debatt invandring som fenomen inte får kritiseras! Det garanterar radikal islams utveckling där det inte var en slump att M:s hus-islamist Abdirizak Waberi i GP före valet tryckte på att invandring inte får minska utan måste öka.
.
Sverige har enligt SCB [1] och Pew [2] nu 5 procent muslimer. Pga hög invandring (netto invandrar ca 30000 muslimer per år) har vi den snabbaste ökningen och 10 procent muslimer bör nås om 13-15 år. 25 procent kan nås 2050 med 50 procent i vissa städer.
.
I svensk debatt har hittills inte (ej heller i denna artikel) invandring nämnts i kritiska ordalag, inte ens på SvD:s ledarsida! I denna mening är svenska medier och politiska debattörer tydligt mera blinda och vänsterliberala än andra länders vänsterdebattörer.
Fotnoterna till min föregående kommentar...
[1] http://www.scb.se/Pages/PressRelease____305657.aspx
[2] http://features.pewforum.org/muslim/number-of-muslims-in-western-europe....
Mister J och än mer Ricky känns som nick som i verkligheten heter Jan Hjärpe och Mattias Gardell ...
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.