Om författaren
Hans Caldaras, artist, författare, debattör, föreståndare för Romskt Kulturcentrum-Stockholm.
Malmö kommun har efter en studie kommit fram till att det råder ca 80 procent arbetslöshet bland romer i länet. En till synes skrämmande siffra. Den spontana reaktionen hos många är att skulden ligger hos romerna själva. "De vill inte integreras i samhället" är en vanlig uppfattning som yttras utan att man funderar på vad som kan vara orsaken till att alltför många med romskt ursprung har stora problem att slå sig fram i samhället. Tyvärr är denna studie i viss mån missvisande eftersom det finns romer ute på arbetsmarknaden som tvingas förneka sitt romska påbrå för att lyckas få en anställning.
Dagligen får vi bevittna hur människor bortsorteras på arbetsmarknaden, trots att de försöker leva efter de spelregler som samhället står för. Men hudfärg, etnicitet och efternamn spelar högre roll än god utbildning, kompetens och personliga egenskaper vid bedömandet om man är välkommen till en anställningsintervju eller inte.
Alternativet att överleva är att bli bidragsberoende eller ta ett underbetalt svartjobb utan socialt skydd. En del försöker lösa problemet genom att ta sig ett efternamn som låter mer svenskt, på bekostnad av att man tiger om sin identitet, vilket leder till en ständig oro för att bli upptäckt.
Alltför många barn och ungdomar som bär på ett kulturarv som räknas som inte nordiskt, har en destruktiv självbild om sina möjligheter att lyckas etablera sig i det svenska samhället, utan att det ska ses som ett allvarligt problem. De har dåligt självförtroende och har förlorat tron på en trygg och rättvis framtid. "Det är ingen idé att plugga för man får ändå inget jobb" är vanliga tongångar som jag får höra vid mina möten med dessa vilsna ungdomar.
De ser hur arbetslösheten ökar i vårt land. Människor får lämna sina jobb oavsett om de har en lång yrkesvana med en ledande position. Unga nytillsatta arbetsgivare rekryterar yngre arbetskraft, de som närmar sig femtioårsåldern får gå. Åldersdiskrimineringen är ett faktum.
En elev i 8 klass beskriver med uppgiven min varför han inte tänker fortsätta till gymnasiet. "Min pappa är välutbildad, men har inte en chans att få ett jobb trots att han talar bra svenska. Han har svarat på hundratals platsannonser, men har aldrig fått komma till en anställnings intervju. Jag tror inte att jag har större chans att lyckas eftersom jag som han har ett blattenamn."
I avsaknad av en framtidstro finns det inga mål i livet. Inga förhoppningar om att skapa sig en trygg tillvaro i det land som de flesta av dem betraktar som sitt hemland, och som i viss mån har präglat dem till de personer de är, men trots det kan känna som om de lever i ett ingenmansland, eftersom de räknas inte.
Många lever i två skilda världar, en där religionen och sedvänjor har högsta prioritet, medan det som räknas som "svenskt" fungerar efter helt andra sociala normer och koder, och som kan vara en svår uppgift att balansera. Kraven är svåra att nå up till i de olika livsformerna. Man hamnar i en identitetskris. Lärare och myndigheter undrar uppgivet varför till exempel en del barn och ungdomar med romskt ursprung har hög frånvaro eller fullföljer inte grundskolan. Vanligtvis läggs skulden på hemmet och det kulturella mönstret.
Ja, man kan tycka att föräldrar borde ha vett att tvinga sina barn till skolan för att de ska skaffa sig utbildning som kan ge dem en tryggad tillvaro och som kan få dem till att bli goda och nyttiga medborgare. Men då måste även lärare motivera och uppmuntra sina elever, och inte minst ha kunskap och förståelse för vilket handikapp barnet kan lida av i form av att föräldrarna kanske saknar skolgång, de har ingen skoltradition att falla på och kan därför inte uppmuntra sitt barn med läxhjälp eller ge studievägledning. Vidare finns det barn som hålls hemma från skolan eftersom de utsätts för påhopp och mobbing.
Det är inte heller ovanligt att föräldrar även är rädda för att barnet ska mista sin identitet och sitt kulturella arv om de etablerar sig i samhället, som kan ses som hotfull. Tyvärr finns det fortfarande hos många romer ett misstroende till myndigheter och till dem som vill styra och ställa. Vilket kan vara fullt förståeligt. Ända in på 1960-talet mörkade myndigheter och de styrande i landet sin välutstuderade strategi att hålla romer i utanförskap genom att neka dem bli bofasta och i och med hindra dem ifrån att bli integrerade i samhället.
Det fanns en organiserad diskriminering, lagar och förordningar som nekade romers rätt till medborgliga och mänskliga rättigheter långt in på 1960-talet här i landet. Livet på skuggsidan var inte självvald.
Vi har tyvärr idag inte kommit så mycket längre när det gäller rättvisa och lika värde för alla i vårt land. Fortfarande är många dörrar stängda för romer, eftersom det råder ett elittänkande och en så kallad etnisk gallring medan våra makthavare sitter med armarna i kors utan att ta tag i det växande problemet som får alltfler människor att hamna i utanförskap och i kris.
Diskrimineringen på arbetsmarknaden är en farsot som måste stoppas med all kraft på en hög politisk nivå. Den signalerar hopplöshet och uppgivenhet hos generationen som är tänkt att ta efter och som är vårt framtida samhälle. Diskrimineringen leder till ett destruktivt beteende och tänkande, den kan resultera i psykisk ohälsa, drogmissbruk och kriminalitet, vilket kan användas som ett argument för intolerans, högerextremism och andra onda krafters verkan.
Politiker måste ta sitt ansvar att mota intolerans och främlingsfientlighet innan den går över styr, som till exempel i Ungern, Frankrike och i Italien. De måste inse att segregation och utanförskap är ett samhällsproblem som man måste råda bot på. Skolor måste få råd att satsa på bred kunskap och upplysning om de olika nationaliteter och minoriteter som lever i landet. Idag är den på tok bristfällig.
Delegationen för romska frågor har efter tre års överläggningar och studier kommit fram i sitt slutbetänkande "Romers rätt" att det råder en skrämmande kunskapsbrist om romer i de flesta av landets kommuner. Myndigheter och instanser som handlägger frågor gällande till exempel romer, måste vara mycket mer insatta och kunniga om deras bakgrund och leverne. Idag behandlas många människors öden mycket godtyckligt och efter ett regelverk som är satt efter helt andra normer och kriterier än den människan som behöver hjälp kan leva upp till. Deras öde är i händerna på folk som vanligtvis saknar kompetens att hantera och behandla varje specifikt ärende rättvist och enligt lagens gängse regler, utan individen behandlas kollektivt och därefter tas det generella beslut, inte minst i asylärenden.
Kunskap och medvetandet om människors bakgrund, kulturella mönster och beteenden resulterar oftast i acceptans, förståelse och tolerans. Vi måste alla hjälpas åt att odla ett samhälle där människan har lika värde och rätt till att existera i trygghet och i harmoni. Vi måste betrakta varandra som de individer vi alla är, med tillit och respekt, och inse att ingen är förmer än någon annan när vi drar vårt sista andetag.
Jag vill även markera att romer inte är en homogen grupp! Romer är mångfald. I varje land där romer kanske har levt i generationer har de präglats av landet som sådan, trots att de inte har fått ta del av samhället. Det kan även finnas inom landet olika grupperingar av romer med egna språkliga och kulturella identiteter.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/31650
Skolan är nyckeln till att förebygga utanförskap men precis som du skriver är den höga frånvaron och dåliga resultaten ett stort problem. Visst går det att lägga in extra resurser och stöd men frågan är om det verkligen hjälper? Samhället kan inte tvinga människor till integration, det måste finnas en vilja också.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7449555.ab
"Lars Birgersson heter rektorn för årskurs sex till nio på Rosengårdsskolan. Den har flest romer i Malmö. Som mest har där varit 60–70 samtidigt. För närvarande är där knappt 30.
Birgersson har varit rektor i sju år och under hans tid har ingen – ingen! – romsk elev gått ut med fullständiga betyg. "
http://svt.se/2.33782/1.2249849/romska_barn_missar_skolan?lid=senasteNyt...
"Resultatet presenterades i en rapport Malmö och visade att av de 1000 romska barn i åldern 7-15 år som ska gå i grundskolan har över hälften som har en hög frånvaro i skolan"
Vad jag förstår pågår det dock nu ett ganska omfattande arbete med att försöka nå ut till romska ungdomar och deras föräldrar. Vet att det skrivits en del artiklar om just detta. Vill minnas man tex anställt romska "skolkvakter" i en del skolor för att se till att närvaron blir bättre. Facit huruvida det fungerat borde väl komma rätt snart antar jag.
Permalänk | Anmäl
Robin P, 2011-01-04, 21:03
Mycket trist att fördomar lever kvar men det verkar vara symtomatiskt för vår tidsålder.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-04, 22:50
100% av problemen med romerna beror alltså på att svenskarna är okunniga, oförstående och omedvetna rasister.
Är det verkligen konstruktivt att komma med en förklaringsmodell som demoniserar ett helt folk på det viset?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-05, 08:16
Såg en dokumentär om romer på Irland i helgen och på frågan om det var en bra uppväxtmiljö för barnen i ett välordnat husbils-/vagnsområde var svaret ja, för det gjorde det möjligt att hålla barnen åtskilda från andra barn i området.
Det måste finnas en vilja att inordna sig i ett samhälle innan man börjar ropa på segregering och hjälp med arbete o utbildning. Ingen människa mår bra utan att det ställs krav på en motprestation.
Permalänk | Anmäl
Thomas H, 2011-01-05, 08:42
Jag köper inte riktigt bilden av Sverige som ett land genomsyrat av rasism och diskriminering. Jag misstänker att det görs en hel del från skolans sida. Samtidigt tror jag att man tar för stor "kulturell" hänsyn, genom att man tolererar frånvaro i betydligt större utsträckning för romska barn än andra, trots att vi har skolplikt och man skulle kunna sätta in lite tuffare tag (vilket nog inte hade varit fel).
Sen undrar jag om #2 Ricky Andersson verkligen menar att vi var mindre fördomsfulla förr?
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2011-01-05, 09:35
Hans Caldaras beskrivning överensstämmer inte med sanningen. Han utelämnar systematiskt den diskriminering romer själva sysslar med. Därefter kommer han fram till att vad han valt att inte tala om inte finns. Det är ett uselt trick som vem som helst avslöjar på en gång.
Tag t ex det välkända faktum, som så många av oss erfarit: att en rom som utbildar sig och skaffar ett yrke, blur utesluten ur den romska gruppgemenskapen. På så sätt blir det bland romerna kvar just de som inte har någon impuls till utbildning och yrkesverksamhet, en utveckling som förstärks år efter år.
Detta är väl känt, och givetvis vet även Hans Caldaras mycket om detta. Han kanske till och med aktivt har försökt bryta denna utveckling.
Men i debattsammanhang väljer han att tiga, maskera och förneka det alla vet. Ärligt?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2011-01-05, 10:03
#5: Man kan inte förneka att högervindarna har börjat blåsa igen, och det handlar såklart delvis att främlingsfientligheten har fått mer makt mer politiska partier som kommit in över hela europa etc.
#6: Är det fabuleraringar eller kan du inte länka till någon rapport som ger dig stöd?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 10:07
#2 Ricky, förklara hur du menar!? Är det symtomatiskt för vår tidsålder att fördomar lever kvar från en annan tidsålder till vår egen? Snacka om förvirrande!
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-01-05, 10:09
#7 Ricky Andersson. Varför respekterar du inte att det finns en omfattande om än dold folklig opinion som vill påverka samhällets utveckling i en annan riktning än du?
Att stämpla den opinionen för lögnare, mentalsjuka, rasistiska, främlingfientliga osv tyder på att du inte respekterar det demokratiska system där varje människa har en röst och opinionsbildningen är fri.
Försök alltså hitta sakargument istället för dessa ständiga invektiv som bara framställer dig själv som främlingsfientlig.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-05, 10:40
Påståendet att överlevande fördomar från andra tidsåldrar skulle vara symptomatiska för våran tidsålder är så korkat, dumt och fel att man bara kan reagera med uppgivenhet.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-01-05, 11:07
#8 = Ja precis, några fördomar som borde varit borta för flera årtionden finns fortfarande och har en pånyttfödelse dels pga av högervindarna som jag just nämnde.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 11:27
Re Ricky A: Varför "borde" de "några fördomarna" ha varit borta för flera årtionden sedan? För att du säger det?
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-01-05, 12:12
#12 = Nej av logiska skäl just för att det är fördomar. Fördomar har inget att göra i samhället.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 12:38
Re Ricky A: Vad baserar du det på? Människan har haft fördomar sedan urminnes tider - man skulle snarare kunna påstå att av hävd så hör fördomar hemma i mänskliga samhällen.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2011-01-05, 13:18
Nu kanske inte det här var nån stor sak att diskutera, men semantiskt var det ju lite intressant :o). Man kan naturligtvis inte säga att gamla fördomar som lever kvar är symptomatiska för vår tid, det går inte ihop. Sen undrar jag om fördomarna mot romer verkligen är värre nu än för några år sen? Och som barn på det fundamentalistiskt socialdemokratiska 70-talet kan jag säga att nån större tolerans mot zigenarna som hade sitt läger mitt emot ishallen fanns icke.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2011-01-05, 13:20
#14= Jag baserar det på logik och utveckling, på många områden har människan kommit långt men det finns jämt en klick i samhället som vill ha att fördomar ska frodas delvis pga okunskap, på så vis lever fördomarna kvar år efter år. Fördomar är inget inneboende, utan är en produkt av ignorans och generaliseringar.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 13:30
Självklart är fördomar inneboende i människan, de är fundamentala för mänskligt liv. Vi bygger en stor del av vår tillvaro på fördomar. Sen bör man naturligtvis vara medveten om sina fördomar och försöka göra nåt åt dem som är destruktiva. Fördomen att italienare är hetlevrade och varmhjärtade eller att moderater är giriga och själviska är kanske mindre problematisk än fördomen att romer är tjuvaktiga. Vilket inte hindrar att fördomar kan vara sanna, ibland.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2011-01-05, 13:54
#17: Håller delvis med dig. Generaliseringar gör människan men det jag menar är såklart att vi måste få bort dessa destruktiva fördomar.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 14:14
Romer som har bott här i generationer har högre arbetslöshet än invandrargrupper som har bott här i några år. Det finns ingen annan grupp som är i närheten av såna arbetslöshetssiffror efter så lång tid. Menar Caldaras att svenskar har mer fördomar mot romer än mot tex afghaner eller etiopier, och att det är det som är förklaringen?
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-01-05, 18:35
Är det verkligen en myt att romer inte vill integreras? De tar sina barn ur skolan, undviker vanliga jobb och bor enskilt. De säger själva att de vill bevara sin kultur till varje pris, och det måste man ju säga att de har lyckats väldigt väl med.
Väldigt typiskt att delegationen hette "romers rätt" - var tog skyldigheterna vägen? För min del förstår jag inte varför man ska dalta med folk som har bott här så länge. Romerna väljer medvetet att avstå integration, och efter alla dessa år måste de själva se konsekvenserna. Resultatet är en en grupp som har lyckats bevara sin kultur på ett makalöst sätt, men till ett högt pris. Eftersom romerna fortsätter att undvika resten av samhället så måste man väl anta att de tycker att det är värt priset? Om inte, så är det väl bara att gå i skolan och börja ta skitjobb som alla andra invandrargrupper fått göra i början.
Att betrakta romerna som offer för samhällssystemet, som en grupp helt oförmögen att tänka själva och fatta rationella beslut - det är att verkligen att nedvärdera dem!
Permalänk | Anmäl
Jakob Jonsson, 2011-01-05, 18:50
Jakob = Kan du länka rapporter som stödjer din tes?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 19:02
Intressant debatt om fördomar.
Fördomar är naturligtvis ett av människans redskap för att handskas med en verklighet som är allt för komplicerad för att i alla nyanser förstås. Därför är det ibland nödvändigt att generalisera.
Om man nu tycker att vissa fördomar och åsikter skall försvinna så måste ju någon bestämma vilka och sedan måste ju detta exekveras också. Då får vi ett perfekt samhälle med perfekta fördomsfria människor. Detta brukar kallas diktatur, Ricky.
Permalänk | Anmäl
Nets Eruts, 2011-01-05, 20:08
Nets = Jag tror du missförstår, jag pratar inte om fördomar/generaliseringar i vardagen utan de "destruktiva" eller negativa tex just rasism. Det kan de flesta skriva under på, om man nu inte är rasist dvs.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 20:18
Målet torde precis som artikelförfattaren menar, en större kunskap om romérna, dess kultur etc för att få ner fördomarna om denna folkgrupp i samhället.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-05, 23:01
Jag köper inte tanken på en sammanslutning av ondsinta rasist-arbetsgivare som håller romerna på mattan. Jag tror faktiskt att det största problemet finns hos romerna själva.
Men ok, vi fokuserar på samhället då. Igen. Vill man förändra "samhällets" attityd finns bara ett sätt att göra det på. De positiva erfarenheterna av romer måste vara fler än de negativa för en större andel av medborgarna.
De där goda romerna, de som vill ingå i samhället och därmed bryta med den gamla kulturen? De måste göra sig synligare.
Själv har jag aldrig haft en romsk vän, kollega eller studiekamrat. Inte en enda. Däremot har jag träffat många romer som snattar, försöker bluffa sig till bidrag, stjäl och slåss. 100% av mina erfarenheter av romer har varit negativa.
Det vore trevligt om det kunde förändras. Om man kunde ha några positiva erfarenheter också, liksom för att väga upp de andra.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-01-06, 20:21
Varför ska man bevara sin kulturella särart?
Att känna till den förstår jag nyttan av eftersom det länkar dig till din historia. Men att bevara den innebär att man själv väljer att inte ingå i samhället. Eller hur? Och att kräva tolerans från det samhälle man själv inte tolererar känns lite märkligt, milt uttryckt.
Jag förstår att det inte är så enkelt att se kritiskt på sin egen kultur för de folkslag som har en förföljelsehistoria. Men romsk kultur i meningen stark patriarkal familjekontroll kommer med rätta aldrig att accepteras i ett fritt demokratiskt samhälle.
Min egen erfarenhet från några feriejobbsår på en av Stockholms psykakutmottagningar där vi fick rädda flera kvinnor från både sammanbrott och livshotande familjehämnd är att romsk traditionell familjekultur inte skiljer sig nämnvärt från afghansk stamkultur eller religiösa sekters förföljelse av avfällingar.
För mig är bärandet av romska kläder eller arabisk kvinnomaskering inte tecken på stolthet över romsk musiktradition eller arabisk vetenskap och konst, det är tecken på att försvara kvinnoförtryck och att demonstrera motstånd mot jämlikhet och individuell frihet.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-08, 11:27
#28: Om du tvekar på att skriva något. Skriv inget alls.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-08, 17:04
Kul att bi cencurerad i första inlägget,
Jag kommer återkomma till den problematik som tydligen ute ens får diskuteras ang. romer
Permalänk | Anmäl
Göran Sandström, 2011-01-08, 21:33
Ricky#29
Du har kritiserat högervridningen och rasismen i dina inlägg.
Jag anser inte att rasismen ökat i Sverige, Tvärtom. När jag var barn, på 50-talet, var föraktet och mobbningen av romer helt öppet. Nu finns det visserligen kvar men under mer "civiliserade" former. Det är ett avståndstagande istället för förföljelse.
Det är därför jag kritiserar värnandet av kulturella särarter. Det gör avståndstagandet ömsesidigt och det hindrar nödvändig kritik av osunda maktstrukturer inom kulturer i utanförskap som tex traditionella romer, kurder och fundamentalistiska religiösa grupper.
Jag vet inte vad du menar med höger, Själv har jag svårt att föreställa mig något mer höger än en romsk familjeklansledare. Men du menar kanske föraktet för fattiga.
I så fall håller jag med dig. Den öppna rasismen bland svensk allmänhet och politiska partier har ersatts av ett öppet förakt för fattiga och lågutbildade. Där är romer en sårbar grupp och det är naturligtvis åt helvete att man ska föraktas för att man fötts fattig av föräldrar utan skolning.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-09, 00:07
#32 : Det jag menar var att fientligheten mot invandrare har blivit mer "tillåten" eller rumsren dels pga av att frågan har blivit mer politisk. Se tex SD. Man hade ju hoppats att Ny Demokrati var det första och sista partiet men högervindarna tog fart igen.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-09, 00:15
Hans Caldaras, först vill jag tacka för en mycket trevlig kväll för några år sedan då du uppträdde på vårt stadsbibliotek, spelade musik, berättade om de alldeles chockerande situationer romer mött i sverige till helt nyligen och även berättade om din bok, i betraktarens öga.
Jag kan inte säga att du lyckades förändra min syn på romer helt, men däremot fick jag en lärdom om hur samhället hanterat frågan under lång tid. Ytterst skamligt.
Du har delvis rätt och är en önskvärd ambassadör för vår romska minoritet. Men tråkigt nog är det ingen myt att inte romer vill intergreras. Självklart vill många, men det är uppenbart att många inte vill det. Jag bor själv i ett område med ganska många romer och tyvärr vägrar de konsekvent parkera på parkeringar utanför affären och andra konstigheter, som omöjligt kan tolkas som annat än ett genuint ointresse för att uppföra sig som andra.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2011-01-09, 00:37
Bara för att fortsätta, vad kan vi göra? har någon en konstruktiv idé så tar jag det på en gång!
Själv har jag inte en susning av vad vi ska ta oss till.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2011-01-09, 00:39
Jag funderar lite på hur vi behandlar andra grupper som medvetet väljer att isolera sig från samhället och leva efter egna normer.
Varför accepterar vi den kinesiska familjerestaurangvärlden, plymouthbröderna, den svenska adeln och grönavågenfolket? Varför föraktar vi romer, muslimer och outlaws?
Närande och tärande? Jag tror inte det håller för en närmare granskning.
Det handlar nog snarare om att den som vill leva annorlunda måste vara diskret och tystlåten. Och inte visa dålig smak. Då är det ok.
Att bland vanliga ytliga självupptagna människor kräva tolerans för att föra en massa väsen och gå omkring i provocerande symbolklädsel är rätt optimistisk tycker jag. Kört, helt enkelt.
Outlaws har fattat det där. Dom vill inte vara omtyckta annat än av varandra. Dom njuter av vårt avståndstagande. Hur klär dom sig? Hur ser det ut där dom håller till? Hur låter dom? Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-01-09, 21:04
En del av utanförskapet har de sig själva att skylla. Tag tex de finska romernas ovilja att kompromissa om klädsel i vardagslivet. Du kan ju inte ens fungera i en vanlig arbetssituation med den typen av klänning som kvinnorna bär. Varför kan de som andra minoriteter inte välja att tänka om vad gäller kläder och bruk i vardagen och fira sin identitet på fritiden?
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-01-11, 06:40
Alla som pratar om fördomar om romer har inte jobbat i butik.
Jag plus två andra kompisar har fina berättelser om romer.
Jag föreslår att artikelförfattaren jobbar i butik eller en bensinmack i ett par år.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2011-04-10, 09:06
35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Skolan är nyckeln till att förebygga utanförskap men precis som du skriver är den höga frånvaron och dåliga resultaten ett stort problem. Visst går det att lägga in extra resurser och stöd men frågan är om det verkligen hjälper? Samhället kan inte tvinga människor till integration, det måste finnas en vilja också.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7449555.ab
"Lars Birgersson heter rektorn för årskurs sex till nio på Rosengårdsskolan. Den har flest romer i Malmö. Som mest har där varit 60–70 samtidigt. För närvarande är där knappt 30.
Birgersson har varit rektor i sju år och under hans tid har ingen – ingen! – romsk elev gått ut med fullständiga betyg. "
http://svt.se/2.33782/1.2249849/romska_barn_missar_skolan?lid=senasteNyt...
"Resultatet presenterades i en rapport Malmö och visade att av de 1000 romska barn i åldern 7-15 år som ska gå i grundskolan har över hälften som har en hög frånvaro i skolan"
Vad jag förstår pågår det dock nu ett ganska omfattande arbete med att försöka nå ut till romska ungdomar och deras föräldrar. Vet att det skrivits en del artiklar om just detta. Vill minnas man tex anställt romska "skolkvakter" i en del skolor för att se till att närvaron blir bättre. Facit huruvida det fungerat borde väl komma rätt snart antar jag.
Mycket trist att fördomar lever kvar men det verkar vara symtomatiskt för vår tidsålder.
100% av problemen med romerna beror alltså på att svenskarna är okunniga, oförstående och omedvetna rasister.
Är det verkligen konstruktivt att komma med en förklaringsmodell som demoniserar ett helt folk på det viset?
Såg en dokumentär om romer på Irland i helgen och på frågan om det var en bra uppväxtmiljö för barnen i ett välordnat husbils-/vagnsområde var svaret ja, för det gjorde det möjligt att hålla barnen åtskilda från andra barn i området.
Det måste finnas en vilja att inordna sig i ett samhälle innan man börjar ropa på segregering och hjälp med arbete o utbildning. Ingen människa mår bra utan att det ställs krav på en motprestation.
Jag köper inte riktigt bilden av Sverige som ett land genomsyrat av rasism och diskriminering. Jag misstänker att det görs en hel del från skolans sida. Samtidigt tror jag att man tar för stor "kulturell" hänsyn, genom att man tolererar frånvaro i betydligt större utsträckning för romska barn än andra, trots att vi har skolplikt och man skulle kunna sätta in lite tuffare tag (vilket nog inte hade varit fel).
Sen undrar jag om #2 Ricky Andersson verkligen menar att vi var mindre fördomsfulla förr?
Hans Caldaras beskrivning överensstämmer inte med sanningen. Han utelämnar systematiskt den diskriminering romer själva sysslar med. Därefter kommer han fram till att vad han valt att inte tala om inte finns. Det är ett uselt trick som vem som helst avslöjar på en gång.
Tag t ex det välkända faktum, som så många av oss erfarit: att en rom som utbildar sig och skaffar ett yrke, blur utesluten ur den romska gruppgemenskapen. På så sätt blir det bland romerna kvar just de som inte har någon impuls till utbildning och yrkesverksamhet, en utveckling som förstärks år efter år.
Detta är väl känt, och givetvis vet även Hans Caldaras mycket om detta. Han kanske till och med aktivt har försökt bryta denna utveckling.
Men i debattsammanhang väljer han att tiga, maskera och förneka det alla vet. Ärligt?
#5: Man kan inte förneka att högervindarna har börjat blåsa igen, och det handlar såklart delvis att främlingsfientligheten har fått mer makt mer politiska partier som kommit in över hela europa etc.
#6: Är det fabuleraringar eller kan du inte länka till någon rapport som ger dig stöd?
#2 Ricky, förklara hur du menar!? Är det symtomatiskt för vår tidsålder att fördomar lever kvar från en annan tidsålder till vår egen? Snacka om förvirrande!
#7 Ricky Andersson. Varför respekterar du inte att det finns en omfattande om än dold folklig opinion som vill påverka samhällets utveckling i en annan riktning än du?
Att stämpla den opinionen för lögnare, mentalsjuka, rasistiska, främlingfientliga osv tyder på att du inte respekterar det demokratiska system där varje människa har en röst och opinionsbildningen är fri.
Försök alltså hitta sakargument istället för dessa ständiga invektiv som bara framställer dig själv som främlingsfientlig.
Påståendet att överlevande fördomar från andra tidsåldrar skulle vara symptomatiska för våran tidsålder är så korkat, dumt och fel att man bara kan reagera med uppgivenhet.
#8 = Ja precis, några fördomar som borde varit borta för flera årtionden finns fortfarande och har en pånyttfödelse dels pga av högervindarna som jag just nämnde.
Re Ricky A: Varför "borde" de "några fördomarna" ha varit borta för flera årtionden sedan? För att du säger det?
#12 = Nej av logiska skäl just för att det är fördomar. Fördomar har inget att göra i samhället.
Re Ricky A: Vad baserar du det på? Människan har haft fördomar sedan urminnes tider - man skulle snarare kunna påstå att av hävd så hör fördomar hemma i mänskliga samhällen.
Nu kanske inte det här var nån stor sak att diskutera, men semantiskt var det ju lite intressant :o). Man kan naturligtvis inte säga att gamla fördomar som lever kvar är symptomatiska för vår tid, det går inte ihop. Sen undrar jag om fördomarna mot romer verkligen är värre nu än för några år sen? Och som barn på det fundamentalistiskt socialdemokratiska 70-talet kan jag säga att nån större tolerans mot zigenarna som hade sitt läger mitt emot ishallen fanns icke.
#14= Jag baserar det på logik och utveckling, på många områden har människan kommit långt men det finns jämt en klick i samhället som vill ha att fördomar ska frodas delvis pga okunskap, på så vis lever fördomarna kvar år efter år. Fördomar är inget inneboende, utan är en produkt av ignorans och generaliseringar.
Självklart är fördomar inneboende i människan, de är fundamentala för mänskligt liv. Vi bygger en stor del av vår tillvaro på fördomar. Sen bör man naturligtvis vara medveten om sina fördomar och försöka göra nåt åt dem som är destruktiva. Fördomen att italienare är hetlevrade och varmhjärtade eller att moderater är giriga och själviska är kanske mindre problematisk än fördomen att romer är tjuvaktiga. Vilket inte hindrar att fördomar kan vara sanna, ibland.
#17: Håller delvis med dig. Generaliseringar gör människan men det jag menar är såklart att vi måste få bort dessa destruktiva fördomar.
Romer som har bott här i generationer har högre arbetslöshet än invandrargrupper som har bott här i några år. Det finns ingen annan grupp som är i närheten av såna arbetslöshetssiffror efter så lång tid. Menar Caldaras att svenskar har mer fördomar mot romer än mot tex afghaner eller etiopier, och att det är det som är förklaringen?
Är det verkligen en myt att romer inte vill integreras? De tar sina barn ur skolan, undviker vanliga jobb och bor enskilt. De säger själva att de vill bevara sin kultur till varje pris, och det måste man ju säga att de har lyckats väldigt väl med.
Väldigt typiskt att delegationen hette "romers rätt" - var tog skyldigheterna vägen? För min del förstår jag inte varför man ska dalta med folk som har bott här så länge. Romerna väljer medvetet att avstå integration, och efter alla dessa år måste de själva se konsekvenserna. Resultatet är en en grupp som har lyckats bevara sin kultur på ett makalöst sätt, men till ett högt pris. Eftersom romerna fortsätter att undvika resten av samhället så måste man väl anta att de tycker att det är värt priset? Om inte, så är det väl bara att gå i skolan och börja ta skitjobb som alla andra invandrargrupper fått göra i början.
Att betrakta romerna som offer för samhällssystemet, som en grupp helt oförmögen att tänka själva och fatta rationella beslut - det är att verkligen att nedvärdera dem!
Jakob = Kan du länka rapporter som stödjer din tes?
Intressant debatt om fördomar.
Fördomar är naturligtvis ett av människans redskap för att handskas med en verklighet som är allt för komplicerad för att i alla nyanser förstås. Därför är det ibland nödvändigt att generalisera.
Om man nu tycker att vissa fördomar och åsikter skall försvinna så måste ju någon bestämma vilka och sedan måste ju detta exekveras också. Då får vi ett perfekt samhälle med perfekta fördomsfria människor. Detta brukar kallas diktatur, Ricky.
Nets = Jag tror du missförstår, jag pratar inte om fördomar/generaliseringar i vardagen utan de "destruktiva" eller negativa tex just rasism. Det kan de flesta skriva under på, om man nu inte är rasist dvs.
Målet torde precis som artikelförfattaren menar, en större kunskap om romérna, dess kultur etc för att få ner fördomarna om denna folkgrupp i samhället.
Jag köper inte tanken på en sammanslutning av ondsinta rasist-arbetsgivare som håller romerna på mattan. Jag tror faktiskt att det största problemet finns hos romerna själva.
Men ok, vi fokuserar på samhället då. Igen. Vill man förändra "samhällets" attityd finns bara ett sätt att göra det på. De positiva erfarenheterna av romer måste vara fler än de negativa för en större andel av medborgarna.
De där goda romerna, de som vill ingå i samhället och därmed bryta med den gamla kulturen? De måste göra sig synligare.
Själv har jag aldrig haft en romsk vän, kollega eller studiekamrat. Inte en enda. Däremot har jag träffat många romer som snattar, försöker bluffa sig till bidrag, stjäl och slåss. 100% av mina erfarenheter av romer har varit negativa.
Det vore trevligt om det kunde förändras. Om man kunde ha några positiva erfarenheter också, liksom för att väga upp de andra.
Varför ska man bevara sin kulturella särart?
Att känna till den förstår jag nyttan av eftersom det länkar dig till din historia. Men att bevara den innebär att man själv väljer att inte ingå i samhället. Eller hur? Och att kräva tolerans från det samhälle man själv inte tolererar känns lite märkligt, milt uttryckt.
Jag förstår att det inte är så enkelt att se kritiskt på sin egen kultur för de folkslag som har en förföljelsehistoria. Men romsk kultur i meningen stark patriarkal familjekontroll kommer med rätta aldrig att accepteras i ett fritt demokratiskt samhälle.
Min egen erfarenhet från några feriejobbsår på en av Stockholms psykakutmottagningar där vi fick rädda flera kvinnor från både sammanbrott och livshotande familjehämnd är att romsk traditionell familjekultur inte skiljer sig nämnvärt från afghansk stamkultur eller religiösa sekters förföljelse av avfällingar.
För mig är bärandet av romska kläder eller arabisk kvinnomaskering inte tecken på stolthet över romsk musiktradition eller arabisk vetenskap och konst, det är tecken på att försvara kvinnoförtryck och att demonstrera motstånd mot jämlikhet och individuell frihet.
#28: Om du tvekar på att skriva något. Skriv inget alls.
Kul att bi cencurerad i första inlägget,
Jag kommer återkomma till den problematik som tydligen ute ens får diskuteras ang. romer
Ricky#29
Du har kritiserat högervridningen och rasismen i dina inlägg.
Jag anser inte att rasismen ökat i Sverige, Tvärtom. När jag var barn, på 50-talet, var föraktet och mobbningen av romer helt öppet. Nu finns det visserligen kvar men under mer "civiliserade" former. Det är ett avståndstagande istället för förföljelse.
Det är därför jag kritiserar värnandet av kulturella särarter. Det gör avståndstagandet ömsesidigt och det hindrar nödvändig kritik av osunda maktstrukturer inom kulturer i utanförskap som tex traditionella romer, kurder och fundamentalistiska religiösa grupper.
Jag vet inte vad du menar med höger, Själv har jag svårt att föreställa mig något mer höger än en romsk familjeklansledare. Men du menar kanske föraktet för fattiga.
I så fall håller jag med dig. Den öppna rasismen bland svensk allmänhet och politiska partier har ersatts av ett öppet förakt för fattiga och lågutbildade. Där är romer en sårbar grupp och det är naturligtvis åt helvete att man ska föraktas för att man fötts fattig av föräldrar utan skolning.
#32 : Det jag menar var att fientligheten mot invandrare har blivit mer "tillåten" eller rumsren dels pga av att frågan har blivit mer politisk. Se tex SD. Man hade ju hoppats att Ny Demokrati var det första och sista partiet men högervindarna tog fart igen.
Hans Caldaras, först vill jag tacka för en mycket trevlig kväll för några år sedan då du uppträdde på vårt stadsbibliotek, spelade musik, berättade om de alldeles chockerande situationer romer mött i sverige till helt nyligen och även berättade om din bok, i betraktarens öga.
Jag kan inte säga att du lyckades förändra min syn på romer helt, men däremot fick jag en lärdom om hur samhället hanterat frågan under lång tid. Ytterst skamligt.
Du har delvis rätt och är en önskvärd ambassadör för vår romska minoritet. Men tråkigt nog är det ingen myt att inte romer vill intergreras. Självklart vill många, men det är uppenbart att många inte vill det. Jag bor själv i ett område med ganska många romer och tyvärr vägrar de konsekvent parkera på parkeringar utanför affären och andra konstigheter, som omöjligt kan tolkas som annat än ett genuint ointresse för att uppföra sig som andra.
Bara för att fortsätta, vad kan vi göra? har någon en konstruktiv idé så tar jag det på en gång!
Själv har jag inte en susning av vad vi ska ta oss till.
Jag funderar lite på hur vi behandlar andra grupper som medvetet väljer att isolera sig från samhället och leva efter egna normer.
Varför accepterar vi den kinesiska familjerestaurangvärlden, plymouthbröderna, den svenska adeln och grönavågenfolket? Varför föraktar vi romer, muslimer och outlaws?
Närande och tärande? Jag tror inte det håller för en närmare granskning.
Det handlar nog snarare om att den som vill leva annorlunda måste vara diskret och tystlåten. Och inte visa dålig smak. Då är det ok.
Att bland vanliga ytliga självupptagna människor kräva tolerans för att föra en massa väsen och gå omkring i provocerande symbolklädsel är rätt optimistisk tycker jag. Kört, helt enkelt.
Outlaws har fattat det där. Dom vill inte vara omtyckta annat än av varandra. Dom njuter av vårt avståndstagande. Hur klär dom sig? Hur ser det ut där dom håller till? Hur låter dom? Eller hur?
En del av utanförskapet har de sig själva att skylla. Tag tex de finska romernas ovilja att kompromissa om klädsel i vardagslivet. Du kan ju inte ens fungera i en vanlig arbetssituation med den typen av klänning som kvinnorna bär. Varför kan de som andra minoriteter inte välja att tänka om vad gäller kläder och bruk i vardagen och fira sin identitet på fritiden?
Alla som pratar om fördomar om romer har inte jobbat i butik.
Jag plus två andra kompisar har fina berättelser om romer.
Jag föreslår att artikelförfattaren jobbar i butik eller en bensinmack i ett par år.