Det som saknats genom åren i denna debatt är den psykologiska aspekten. Inte en kotte har försökt förklara hur svenskarna möjligen kan känna sig. Om dessa reagerar annorlunda än vad de politiska företrädarna tänkt sig, är självpåtagna kvasipsykologier framme och benämner den, inte helt obefogade oron, islamofobi, eller anklagar skeptisker för att sympatisera med sverigedemokraterna.
Det är inte lätt att diskutera en viktig angelägenhet om man lägger locket på grytan hela tiden, eller låtsas att det regnar.
Hur skall man kunna göra det bättre för alla om man inte får säga sanningen och försöka lösa problemen på ett pragmatiskt sätt?Hur kan man begära att svenskarna spelar med och låtsas tro att det finns böcker som innehåller hela sanningen och att den inte får ifrågasättas? En företeelse som våra förfäder har gått igenom, men brutit sig loss och banat vägen för upplysningsperioden och, därmed gett oss möjlighet att själva få lista ut sakernas tillstånd.
Demokrati är ordet, men nu finns det en oro för att man med demokratiska medel tar död på demokratin, och det får inte ske!
Detta är en av orsakerna till svenskarnas oro, rädslan att förlora sina fundamentala rättigheter till få uttrycka sina känslor och själva råda över sina tankegångar.
Även om man inte kan säga att Norden är paradiset på jorden, för det finns inget, så är den, bevisligen en, rätt så välutvecklad region, och det är inte många som vill dra tillbaka klockan till forna tider.
Varför skulle man vilja det?
Varför behandlas Sveriges invånare som om de vore mindre vetande?
När jag pratar om svenskar då handlar det inte om den ursprungliga stammen, utan alla som funnit sig till rätta här och bestämt sig för att göra sitt bästa för att anpassa sig till det nya liv de flytt till.
Naturligtvis får man ta med sig godbitar från egen kultur, men man behöver inte truga den på andra.
Det finns inget som förbjuder en att tro på vad man vill, men de flesta vill att man är lite diskret i vardagslag och delta mer i folklivet.
En sak är väldigt viktig och det är att religioner får aldrig styra samhället, för det skulle leda till stora motsättningar.
Landets lagar skall gälla för alla som vistas här och inga undantag skall tillåtas.
Man skall inte ha överseende med kriminella handlingar för att de är kulturyttringar från ett annat fölkslag,och tro att det är rasistiskt att kritisera dessa.
Alla skall ha lika rättigheter och skyldigheter.
Man vill att det man byggt upp skall besiå
Permalänk | Anmäl
Audur Armannsdottir, 2011-01-02, 15:07
Mitt i prick! Man skall inte vara tolerant mot intolerans.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Lundh, 2011-01-02, 15:43
Vänstern har problem med sin naivitet och förmåga att göra förövare till offer.
Permalänk | Anmäl
Daniel Ekström, 2011-01-02, 16:04
Helena gör det igen du summerar och tydliggör en svår frågeställning på ett utmärkt sätt. Det handlar om de värderingar som är nödvändiga för ett liberalt samhälle. Värderingar som till och med är viktigare än en individs liv och frihet eftersom de handlar om en grundval för allas liv och frihet. Det handlar om den svåra frågan när kränker en individs frihetssträvan andras rättigheter.
Tack så mycket, artikeln var mycket klargörande.
Permalänk | Anmäl
Jan Lenander, 2011-01-02, 16:59
Audur Armannsdottir, tack för dina reflektioner. Precis som du tror jag tror att vi måste vara mer kategoriska när det gäller att värna och beivra våra demokratiska rättigheter och skyldigheter. De ska gälla oss alla, hela tiden. Däremot behöver vi bli mindre kategoriska när det gäller vår syn på varandra. Generaliseringar ställer bara till med skada.
Något jag inte tar upp är grogrunden för den här typen av extremism. Vad vinner man på att bli muslimsk extremist eller nynazist? Jo istället för att föraktas får man förakta. Istället för att anpassa sig till andra kan man kräva att andra anpassar sig till en. Lägg till det känslan av att vara utvald, den nya familj man får i gruppen och berusningen i att vara fruktad och farlig, att kränka istället för att bli kränkt.
Ska vi komma åt den här typen av hot mot demokratin behöver vi bli mycket bättre på att praktisera alla människors lika värde i vardagen.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-02, 17:50
Tack Gunnar! Du har helt rätt förstås. Men det förhindrar inte att det finns orsak att vara tolerant även mot den intolerante.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-02, 17:51
Daniel, problem blir det när man äger tolkningsföreträde av ideologiska skäl. Vare sig skälen är religiösa eller politiska.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-02, 17:53
Tack för dina varma ord, käre Jan! Jag tror att vi är för upptagna med att projicera en bild av vår egen storsinthet för att klara av att verkligen vara storsinta.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-02, 17:55
En mycket viktig arikel. Nu kan unken luft pysa ut. I Sverige har under decennier den politiska debatten kring integration styrts av att man kopplat höger med rasism och vänster med solidaritet. Med dessa glasögon på näsan har det varit omöjligt att sakligt se de problem som integrationen rymmer samt låst debatten och helt logiskt banat vägen för SD.
Permalänk | Anmäl
Roland Sennerstam, 2011-01-02, 21:41
Det var så fint. Jag sov över oss kompisen. På morgonen läste jag svd. GÖRAN SKYTTE Å DEN DÄR GUDMUNDSSON PÅ SAMMA SIDA !!! Va fina dom är, våra rara skribenter. Vilken klokhet. Amir
Permalänk | Anmäl
Lennart Nilsson, 2011-01-03, 00:06
Roland, tack för dina uppskattande ord. Det finns förstås en stor frestelse att se världen och människan i svart och vitt. Gråtonerna är så många och svåra att hantera.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 00:39
Newsmill bevakar numera kommentatorsfältet som hunden Cerberus höll vakt vid utgången till Hades - vilket är förträffligt. Nöjer mig därför med att notera att din utmärkta text undvek all koppling mellan muslimsk invandring och terrorism. Det gör ju framförallt även politikerna som därmed lämnar detta viktiga fält fritt att monopoliseras av ett relativt omoget och kitschigt nationalistiskt parti med ett tvivelaktigt förflutet, såsom Sverigedemokraterna.
http://botorulf.blogspot.com/2011/01/islamismen-i-europa-for-att-stanna-...
Permalänk | Anmäl
Bo Lundberg, 2011-01-03, 09:17
Noterar att din utmärkta text undviker all koppling mellan muslimsk invandring och terrorism. Det gör f ö alla tre artiklarna i detta ämne möjligen av ovilja att beskyllas för främlingsfientlighet - vilket är högst förståeligt i det debattklimat som råder i Sverige. Mer diskutabelt är att även politikerna förbiser dylika möjliga samband och lämnar därmed detta viktiga fält fritt att monopoliseras av ett relativt omoget och kitschigt nationalistiskt parti med ett tvivelaktigt förflutet, såsom Sverigedemokraterna.
"Migration has very much to do with terrorism" (Caldwell)
Permalänk | Anmäl
Bo Lundberg, 2011-01-03, 09:29
Varför inte sopa framför egen dörr med alla radikalfeminister med sina generaliseringar & könsrasistiska uttalanden men det är klart det är enklare att kritisera andra än den rörelse man själv tillhör & kräva att dom gör upp med sina unkna ideer än egna
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-01-03, 09:40
Kommentarerna 23 och 26 överlappar varandra genom feltryckning - beklagar!
Permalänk | Anmäl
Bo Lundberg, 2011-01-03, 09:41
Tack för en bra artikel Helena. Hoppas att många läser och tar till sig den.
Permalänk | Anmäl
Per Berntson, 2011-01-03, 09:58
gundmundssen är ju språkrör för islamofober, vad är beundransvärt med han?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-03, 11:57
bra artikel!
Permalänk | Anmäl
martin Nordlöf, 2011-01-03, 12:06
Men visst - brott som brott, men när vi kommer till muhammedteckningar, då snubblar Helena, annars hade allt varit rätt så lysande. Det finns saker som är heliga för dig, som t o m i lag är förbjudet att publicera. Nu råkar det vara så att muslimer har sin uppfattning om vad som är det mest förbjudna att publicera oavsett vad Lars Vilks och Helena von Schantz anser, som för en muslim är långt värre än att bränna flaggor. Så länge vi inte kan begriper denna lilla egentligen väldigt självklara antropologiska detalj, så kommer vi att stångas vidare och inte blir det bättre av att vi ska uppfostra afghaner med gevär och med en axelryckning betrakta hur israeler dödar 1300 personer på några dagar för ett år sedan.
Permalänk | Anmäl
Bertil Jansson, 2011-01-03, 12:17
Man kan bara hoppas att blir fler som likt Helena vaknar ur dvalan och massmantrat att så fort en islamist har begått en nesa, ska svenskarna dompteras att inte bli ännu mer "rasistiska", när det i grunden handlar om helt vanligt ifrågasättande. Gränserna flyttas hela tiden framåt och folket är nu så hårt tyglade att de knappt ens privat vågar dryfta frågan om terroristerna och kopplingen till islam. Totaltabu råder.
Denna masskränkning av folkets yttrandefrihet har lett till ett intensivt bloggande där kontroversiella diskussioner äger rum som inte alls torde betraktas som kontroversiella om Sveriges debattklimat inte hade varit så hårt strypt.
Summa summarum, svensk yttrandefrihet är inte längre vad den varit, precis som Helena skriver när hon jämför sin uppväxt med dagens förhållanden. Något har gått snett på vägen och varför inte inrätta en sanningskommission för att se vad som hänt på vägen. Som läget har gått och blivit nu är situationen helt ogörlig med medieproffs som trycker folk i halsen vad de får och inte får tycka.
Sanningen måste fram. Svenskarna är inte några rasister. Däremot är tidningarnas eviga tjat om detta ett regelrätt hetsande som inte leder till någon konstruktiv debatt.
Mig veterligen finns det väldigt få journalister som törs skriva artiklar som genomsyras av annat än den "korrekta" åsikten. En av de modiga är pseudonymen Julia Caesar. Hennes nyligen utgivna bok Världsmästarna har delats ut som julklapp till alla riksdagsledamöter. Den bör vi alla läsa för att kunna hänga med i debatten. Men hon skriver krönikor också, och börja med att läsa dem. Dagens krönika heter Svart gästabud och den tar upp hur våra "gäster" beter sig i vårt land, detta i analogi med det som Helena beskrivit ovan. Gå till denna länk och hitta dit:
www.korta.nu/jc
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-01-03, 12:19
Ricky Andersson
"gundmundssen är ju språkrör för islamofober, vad är beundransvärt med han?"
Vad du menar är att han vågar kritisera illdåd trots att de utförs av muslimer? Om det är att vara islamofob, så är jag också det - och stolt sådan!
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2011-01-03, 12:20
Bo, tack för din kommentar och för länken. Jag har läst ditt blogginlägg med intresse, men håller inte med om problembeskrivningen. Det finns så många faktorer och skeenden som styr historien. Globaliseringen och de migrationsströmmar som följer med den påverkar oss självklart på många olika sätt, men något facit kommer vi inte att ha på länge än.
Jag har bott i många länder, bland annat i flera före detta kolonier. En sak jag har lärt mig är att kolonialtiden lämnat djupa ärr och sår i många länder och framför allt att efterdyningarna inte är förbi. När människor jublande bränner flaggor i Jakarta är det i traumat efter det förtrycket vi hittar en stor del av förklaringen. Det hat mot väst som vi ser nu har funnits hela tiden, men varje gång det blossar upp blir vi förvånade. Som vid revolutionen i Iran och i Mugabes Zimbabwe.
När du utmålar ”massinvandringen” som orsak till terrorismen kan jag delvis ge dig rätt. Jag tror nämligen att just det underläge och det utanförskap man lätt hamnar i som invandrare kan ha en radikaliserande effekt – i synnerhet om det läggs på en färdigt existerande bitterhet och ett revanschbehov. Men det kan lika gärna vara så att just globaliseringen och det att vi lever sida vid sida rymmer läkning och för många minskar hatet och motsättningarna. Jag tror att det är bra att vi blandar oss, men det ställer höga krav på att vi alla kan kasta över axeln, visa tolerans och visa respekt.
Sist vill jag påminna om att terror inte är något nytt för oss i Europa. När jag var tonåring hade vi bomber i London, kidnappningar i Tysland, terrordåd i Spanien och Italien. Som tågluffare missade jag med bara en dag när en tågstation sprängdes i Italien. Inte heller då fanns det några enkla lösningar eller några enkla förklaringar.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 12:44
Michael, påminn mig gärna om vilka radikalfeministiska utttalanden jag har gjort, för jag kan inte komma på något sådant själv.
När det gäller att kritisera en rörelse ... jag tar avstamp i kategoriska uttalanden som har kommit från vänsterdebattörer, men vi är alla präglade av en välvilligt nedlåtande syn på invandrare som offer. Om vi verkligen praktiserade alla människors lika värde skulle vi inte ha så svårt att se att det finns offer och förövare i alla grupper och till och med i de flesta individer.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 12:53
Tack för dina vänliga ord Per!
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 12:54
Lennart/Amir, hittar ingen kommunikation i ditt inlägg. Förakt, men ingen kommunikation.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 13:01
34: Kritik är inte samma sak som att ha en fobisk bild över en folkgrupp.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2011-01-03, 13:02
Ricky, vår märkliga tendens att forma hejaklackar på varsin sida Mellanösternkonflikten är högst destruktiv. Den är också orsaken till att jag undviker att skriva om Israel trots att jag bott i både Israel och Kuwait. Det bästa vore om vi kunde ta flera steg tillbaka och arbeta för en lösning av konflikten istället. Men så länge vi har hejaklackar behöver båda sidornas båda sidor lyftas.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 13:05
Tack Martin!
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 13:06
Bertil, visst kan man se olika på yttrandefrihet och tryckfrihet. Därför har olika länder olika lagar. Vi ska anpassa oss till globaliseringen och vårt mångkulturella samhälle, men vi ska inte göra det genom att inskränka våra fri- och rättigheter eller genom att skärpa våra lagar.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 13:09
Cavatus Carlsson (coolt namn). Jag har bara läst en krönika av Julia Caesar och den uppfattade jag som hetsande och hätsk. Uppskattar sålunda inte såvärst att kopplas ihop med henne. Det finns svenskar som är rasister. Det finns betydligt fler svenskar som är främlingsfientliga. Det finns invandrare som är rasister. Det finns betydligt fler invandrare som är främlingsfientliga. Vi kan alltså lika gärna konstatera att det finns människor som är rasister och att de flesta av oss i någon mån är främlingsfientliga – däremot är det litet olika vem vi uppfattar som främlingar. Om det är norrlänningar, arbetare, moderater, prostiuerade, kvinnor, korpulenta, sverigedemokrater, pensionärer, muslimer, eller kristna som är föremål för vår misstro och ovilja. Själv har jag till exempel ett konfliktfyllt förhållande till sport och sportfånar.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 13:20
Johan, illdåd behöver kritiseras. Men framför allt behöver illdåd förebyggas och konflikter lösas. Som det nu är ägnar vi alldeles för mycket tid åt att bekräfta en svartvit världsbild.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 13:23
Ett problem är alltså huruvida vissa invandrare är islamister eller flyktingar från islamism. Hur ska man se det?
Ett annat problem är att invandrare från områden i krig inte är integrerbara på samma sätt som andra invandrare. De har fullt upp med sina krig.
Det tredje problemet är att Sverige är i ett läge där befolkningen behöver minska och inte öka. Överbefolkning hotar välstånd och demokrati. Den nuvarande politiken riskerar att skapa sådana brister att det blir permanenta etniska konflikter.
Vi är alltså på väg att få exakt samma interna konflikter i Sverige som plågar de länder flyktingarna kommer ifrån och det beror enbart på en tanklös och självgod invandringspolitik.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-03, 13:55
Bo, jag menar att alla vill och förtjänar att bemötas som individer.
Medmänsklighet kräver att människor ska kunna fly undan krig och konflikter och tas emot på ett bra sätt. Jag och min familj flydde från Kuwait efter invasionen 1990 och togs väldigt väl om hand i Saudiarabien.
När det gäller överbefolkning tror jag att det stämmer att det hotar välstånd och demokrati på ett globalt plan. Sverige är däremot ett glest befolkat land som jag tror gott kan hantera en befolkningsökning.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 14:50
Bra artikel!
Det är lätt att foga sig in i tystnaden, att låta de kränkta få hävda sin rätt, även när kränktheten t ex beror på intolerans till yttrandefrihet. Och många gånger sker anpassningen frivilligt, i oro för vad som annars kan hända. Som på 40-talet.
Jag tänkte i stöd för Jyllandsposten köpa en t-shirt med någon trevlig Mohammedbild. Ingen kränkande, bara än en streckgubbe som var Mohammed. De svenska t-shirt bolagen har tiotals Jesus t-shirtar, men ingen Mohammed t-shirt. Tänk så fint vi anpassar oss!
Kunde samtidigt läsa om en svensk hockeydomare som stängts av, efter att ha publicerat en Mohammedkarrikatyr på sin facebook sida.
Sannerligen en märklig tid vi lever i. De lättkränkta får allt mer att säga till om. Även om deras krav kränker andras rätt och frihet, och deras krav läggs fram under hot.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2011-01-03, 18:01
Mayo, det är nog bra om vi alla härdar oss litet mer mot kränkningar. Jag kan varmt rekommendera en tid som lärarvikarie. På den posten lär man sig att kasta över axeln eller också går man under.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-03, 19:20
Helena, jag kanske skall göra klart att den "problembeskrivning" som du invänder mot ingalunda är min egen utan praktiskt taget helt och hållet tagen från aktuella internationella reportage och debattinlägg om problemen med musilmsk invandring till Europa, från Bernhard Lewis, över Christopher Caldwell till John Vinocur. Ursäkta denna namesdropping av typ "en annan kan läsa texter på engelska, minsann" .Det kan alla svenskar så det är inte det som är min avsikt utan den är helt enkelt att förmedla debattstoff från högkaratiga skribenter som ända fram till Gudmundsons spalter nästan helt förtigits i svensk debatt och enbart förts fram av de pestflaggade Sverigedemokratena. Detta förtigande är föremål för en särskild spalt i dagens IHT, refererad i min nya blogglänk till höger.
Jag är rädd att du sjäv kringgår de AKTUELLA problemen genom att allmänt tala om svårigheterna att bedöma historiska trender, hänvisa till tidigare terroristangrepp etc och ett ögonblick trodde jag att vi var tillbaka i sjuttiotalets rödvinsdebatterande då du tar upp "kolonialt förtryck" i tredje världen som förklaringsmodell till dagens islamistiska terrorattentat. Franz Fanon och Che Guevara are still alive!
Min egen erfarenhet ärr att denna typ av - tämligen nattståndet - "tierrmondistiskt" självmedlidande främst odlas i muslimska länder, särskilt i Mellanöstern och särskilt av autokratiska ledare som därmed vill överskyla sin egen inkompetens. I icke-muslimska länder som Burma, Laos, Cambodja - utom PolPot - Vietnam etc - trots kriget - är tendensen mindre framträdande åtminstone hos de breda folklagren. I Indien likaså.
Permalänk | Anmäl
Bo Lundberg, 2011-01-04, 06:53
Bo, jag har läst ditt blogginlägg så jag vet vem du citerar. Min uppfattning är att du letar efter enkla lösningar på komplexa problem. Du drar också slutsatsen att jag anser att koloniala sår rättfärdigar extremism. Det anser jag inte, men oberoende av om motiv eller förklaringsmodeller är rimliga eller relevanta behöver de tas i beaktande.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-04, 12:36
Helena, det du skriver är inte ett dugg "radikalt", "sanningsbefriat" eller "provokativt". Det är en vanlig insändare i ett land med yttrandefrihet som egentligen inte borde vara särskilt uppseendeväckande.
Men, ditt inlägg är ju just det. Det ser man inte minst på de, huvudsakligen entusiastiska, kommentarerna.
När hamnade vårt sekulära, demokratiska land i en situation där enkla sanningar rör upp så mycket damm? Vem har knuffat tillbaka gränsen för yttrandefriheten så långt att enkla, logiska resonemang blir brännhett stoff? När började etablissemanget gå i otakt med medborgarnas syn på vad som är rätt och fel? Vem är nu livrädd att folk i allmänhet ska upptäcka att kejsaren är naken och vad sker från etablissemangets sida för att dölja det totala sveket mot folket?
Det finns många frågor som pockar på svar.
Inte ens i antiken gick det att dölja sanningen trots att den då spreds via muntlig kommunikation, budkavlar eller anslag.
Idag finns Internet så sanningen, för den som vill finna den, kan hittas betydligt snabbare så jag förstår (men känner inget medlidande med) dem som känner obehag inför snart förestående avslöjanden om både det ena och det andra.
"Världsmästarna" av Julia Caesar är samtidens viktigaste bok! Läs den Helena. Du hittar källhänvisningar till det Julia torgför och om du tycker det hon skriver är "hetsande och hätskt" så kom ihåg att hon bara är budbäraren.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-01-04, 16:23
@Helena
Det tycks som gubbarna på Newsmill älskar dig. Först en artikel där du klargör att prostitution är OK, sedan denna lilla pamflett ägnad att ge fyr åt hatet mot det främmande.
Klart du blir populär! Det kan vem som helst bli som far iväg med ignoranta och populistiska idéer.
Intressant att du är ordförande för ett liberalt kvinnoförbund. Är de Liberala Kvinnorna stolta över dig? I så fall har något konstigt hänt med Folkpartiet - och dess kvinnor.
Tycks inte vara särskilt många kvinnor som hyllar dig här, dock.
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-01-06, 00:57
Leif, jag har inget svar på din kommentar för din enda kommunikation med mig är att tala om att det jag skriver inte är radikalt, eller provokativt. Jag funderar inte över om det jag skriver är radikalt eller provokativt och har heller ingen sådan strävan. J
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-06, 10:55
James, tråkigt att du ägnar hela din kommentar åt oförskämdheter, förhastade slutsatser och personangrepp. Hade det inte varit vettigare att ta upp något av det i min artikel som du stör dig på?
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2011-01-06, 10:58
Helena,
om det är något som är tråkigt i detta sammanhang så är det din märkliga falskhet. Hade det inte varit vettigare att avslöja för läsarna att du älskar SD?
Permalänk | Anmäl
James Jackiewietz, 2011-01-08, 02:03
42 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det som saknats genom åren i denna debatt är den psykologiska aspekten. Inte en kotte har försökt förklara hur svenskarna möjligen kan känna sig. Om dessa reagerar annorlunda än vad de politiska företrädarna tänkt sig, är självpåtagna kvasipsykologier framme och benämner den, inte helt obefogade oron, islamofobi, eller anklagar skeptisker för att sympatisera med sverigedemokraterna.
Det är inte lätt att diskutera en viktig angelägenhet om man lägger locket på grytan hela tiden, eller låtsas att det regnar.
Hur skall man kunna göra det bättre för alla om man inte får säga sanningen och försöka lösa problemen på ett pragmatiskt sätt?Hur kan man begära att svenskarna spelar med och låtsas tro att det finns böcker som innehåller hela sanningen och att den inte får ifrågasättas? En företeelse som våra förfäder har gått igenom, men brutit sig loss och banat vägen för upplysningsperioden och, därmed gett oss möjlighet att själva få lista ut sakernas tillstånd.
Demokrati är ordet, men nu finns det en oro för att man med demokratiska medel tar död på demokratin, och det får inte ske!
Detta är en av orsakerna till svenskarnas oro, rädslan att förlora sina fundamentala rättigheter till få uttrycka sina känslor och själva råda över sina tankegångar.
Även om man inte kan säga att Norden är paradiset på jorden, för det finns inget, så är den, bevisligen en, rätt så välutvecklad region, och det är inte många som vill dra tillbaka klockan till forna tider.
Varför skulle man vilja det?
Varför behandlas Sveriges invånare som om de vore mindre vetande?
När jag pratar om svenskar då handlar det inte om den ursprungliga stammen, utan alla som funnit sig till rätta här och bestämt sig för att göra sitt bästa för att anpassa sig till det nya liv de flytt till.
Naturligtvis får man ta med sig godbitar från egen kultur, men man behöver inte truga den på andra.
Det finns inget som förbjuder en att tro på vad man vill, men de flesta vill att man är lite diskret i vardagslag och delta mer i folklivet.
En sak är väldigt viktig och det är att religioner får aldrig styra samhället, för det skulle leda till stora motsättningar.
Landets lagar skall gälla för alla som vistas här och inga undantag skall tillåtas.
Man skall inte ha överseende med kriminella handlingar för att de är kulturyttringar från ett annat fölkslag,och tro att det är rasistiskt att kritisera dessa.
Alla skall ha lika rättigheter och skyldigheter.
Man vill att det man byggt upp skall besiå
Mitt i prick! Man skall inte vara tolerant mot intolerans.
Vänstern har problem med sin naivitet och förmåga att göra förövare till offer.
Helena gör det igen du summerar och tydliggör en svår frågeställning på ett utmärkt sätt. Det handlar om de värderingar som är nödvändiga för ett liberalt samhälle. Värderingar som till och med är viktigare än en individs liv och frihet eftersom de handlar om en grundval för allas liv och frihet. Det handlar om den svåra frågan när kränker en individs frihetssträvan andras rättigheter.
Tack så mycket, artikeln var mycket klargörande.
Audur Armannsdottir, tack för dina reflektioner. Precis som du tror jag tror att vi måste vara mer kategoriska när det gäller att värna och beivra våra demokratiska rättigheter och skyldigheter. De ska gälla oss alla, hela tiden. Däremot behöver vi bli mindre kategoriska när det gäller vår syn på varandra. Generaliseringar ställer bara till med skada.
Något jag inte tar upp är grogrunden för den här typen av extremism. Vad vinner man på att bli muslimsk extremist eller nynazist? Jo istället för att föraktas får man förakta. Istället för att anpassa sig till andra kan man kräva att andra anpassar sig till en. Lägg till det känslan av att vara utvald, den nya familj man får i gruppen och berusningen i att vara fruktad och farlig, att kränka istället för att bli kränkt.
Ska vi komma åt den här typen av hot mot demokratin behöver vi bli mycket bättre på att praktisera alla människors lika värde i vardagen.
Tack Gunnar! Du har helt rätt förstås. Men det förhindrar inte att det finns orsak att vara tolerant även mot den intolerante.
Daniel, problem blir det när man äger tolkningsföreträde av ideologiska skäl. Vare sig skälen är religiösa eller politiska.
Tack för dina varma ord, käre Jan! Jag tror att vi är för upptagna med att projicera en bild av vår egen storsinthet för att klara av att verkligen vara storsinta.
En mycket viktig arikel. Nu kan unken luft pysa ut. I Sverige har under decennier den politiska debatten kring integration styrts av att man kopplat höger med rasism och vänster med solidaritet. Med dessa glasögon på näsan har det varit omöjligt att sakligt se de problem som integrationen rymmer samt låst debatten och helt logiskt banat vägen för SD.
Det var så fint. Jag sov över oss kompisen. På morgonen läste jag svd. GÖRAN SKYTTE Å DEN DÄR GUDMUNDSSON PÅ SAMMA SIDA !!! Va fina dom är, våra rara skribenter. Vilken klokhet. Amir
Roland, tack för dina uppskattande ord. Det finns förstås en stor frestelse att se världen och människan i svart och vitt. Gråtonerna är så många och svåra att hantera.
Newsmill bevakar numera kommentatorsfältet som hunden Cerberus höll vakt vid utgången till Hades - vilket är förträffligt. Nöjer mig därför med att notera att din utmärkta text undvek all koppling mellan muslimsk invandring och terrorism. Det gör ju framförallt även politikerna som därmed lämnar detta viktiga fält fritt att monopoliseras av ett relativt omoget och kitschigt nationalistiskt parti med ett tvivelaktigt förflutet, såsom Sverigedemokraterna.
http://botorulf.blogspot.com/2011/01/islamismen-i-europa-for-att-stanna-...
Noterar att din utmärkta text undviker all koppling mellan muslimsk invandring och terrorism. Det gör f ö alla tre artiklarna i detta ämne möjligen av ovilja att beskyllas för främlingsfientlighet - vilket är högst förståeligt i det debattklimat som råder i Sverige. Mer diskutabelt är att även politikerna förbiser dylika möjliga samband och lämnar därmed detta viktiga fält fritt att monopoliseras av ett relativt omoget och kitschigt nationalistiskt parti med ett tvivelaktigt förflutet, såsom Sverigedemokraterna.
"Migration has very much to do with terrorism" (Caldwell)
Varför inte sopa framför egen dörr med alla radikalfeminister med sina generaliseringar & könsrasistiska uttalanden men det är klart det är enklare att kritisera andra än den rörelse man själv tillhör & kräva att dom gör upp med sina unkna ideer än egna
Kommentarerna 23 och 26 överlappar varandra genom feltryckning - beklagar!
Tack för en bra artikel Helena. Hoppas att många läser och tar till sig den.
gundmundssen är ju språkrör för islamofober, vad är beundransvärt med han?
bra artikel!
Men visst - brott som brott, men när vi kommer till muhammedteckningar, då snubblar Helena, annars hade allt varit rätt så lysande. Det finns saker som är heliga för dig, som t o m i lag är förbjudet att publicera. Nu råkar det vara så att muslimer har sin uppfattning om vad som är det mest förbjudna att publicera oavsett vad Lars Vilks och Helena von Schantz anser, som för en muslim är långt värre än att bränna flaggor. Så länge vi inte kan begriper denna lilla egentligen väldigt självklara antropologiska detalj, så kommer vi att stångas vidare och inte blir det bättre av att vi ska uppfostra afghaner med gevär och med en axelryckning betrakta hur israeler dödar 1300 personer på några dagar för ett år sedan.
Man kan bara hoppas att blir fler som likt Helena vaknar ur dvalan och massmantrat att så fort en islamist har begått en nesa, ska svenskarna dompteras att inte bli ännu mer "rasistiska", när det i grunden handlar om helt vanligt ifrågasättande. Gränserna flyttas hela tiden framåt och folket är nu så hårt tyglade att de knappt ens privat vågar dryfta frågan om terroristerna och kopplingen till islam. Totaltabu råder.
Denna masskränkning av folkets yttrandefrihet har lett till ett intensivt bloggande där kontroversiella diskussioner äger rum som inte alls torde betraktas som kontroversiella om Sveriges debattklimat inte hade varit så hårt strypt.
Summa summarum, svensk yttrandefrihet är inte längre vad den varit, precis som Helena skriver när hon jämför sin uppväxt med dagens förhållanden. Något har gått snett på vägen och varför inte inrätta en sanningskommission för att se vad som hänt på vägen. Som läget har gått och blivit nu är situationen helt ogörlig med medieproffs som trycker folk i halsen vad de får och inte får tycka.
Sanningen måste fram. Svenskarna är inte några rasister. Däremot är tidningarnas eviga tjat om detta ett regelrätt hetsande som inte leder till någon konstruktiv debatt.
Mig veterligen finns det väldigt få journalister som törs skriva artiklar som genomsyras av annat än den "korrekta" åsikten. En av de modiga är pseudonymen Julia Caesar. Hennes nyligen utgivna bok Världsmästarna har delats ut som julklapp till alla riksdagsledamöter. Den bör vi alla läsa för att kunna hänga med i debatten. Men hon skriver krönikor också, och börja med att läsa dem. Dagens krönika heter Svart gästabud och den tar upp hur våra "gäster" beter sig i vårt land, detta i analogi med det som Helena beskrivit ovan. Gå till denna länk och hitta dit:
www.korta.nu/jc
Ricky Andersson
"gundmundssen är ju språkrör för islamofober, vad är beundransvärt med han?"
Vad du menar är att han vågar kritisera illdåd trots att de utförs av muslimer? Om det är att vara islamofob, så är jag också det - och stolt sådan!
Bo, tack för din kommentar och för länken. Jag har läst ditt blogginlägg med intresse, men håller inte med om problembeskrivningen. Det finns så många faktorer och skeenden som styr historien. Globaliseringen och de migrationsströmmar som följer med den påverkar oss självklart på många olika sätt, men något facit kommer vi inte att ha på länge än.
Jag har bott i många länder, bland annat i flera före detta kolonier. En sak jag har lärt mig är att kolonialtiden lämnat djupa ärr och sår i många länder och framför allt att efterdyningarna inte är förbi. När människor jublande bränner flaggor i Jakarta är det i traumat efter det förtrycket vi hittar en stor del av förklaringen. Det hat mot väst som vi ser nu har funnits hela tiden, men varje gång det blossar upp blir vi förvånade. Som vid revolutionen i Iran och i Mugabes Zimbabwe.
När du utmålar ”massinvandringen” som orsak till terrorismen kan jag delvis ge dig rätt. Jag tror nämligen att just det underläge och det utanförskap man lätt hamnar i som invandrare kan ha en radikaliserande effekt – i synnerhet om det läggs på en färdigt existerande bitterhet och ett revanschbehov. Men det kan lika gärna vara så att just globaliseringen och det att vi lever sida vid sida rymmer läkning och för många minskar hatet och motsättningarna. Jag tror att det är bra att vi blandar oss, men det ställer höga krav på att vi alla kan kasta över axeln, visa tolerans och visa respekt.
Sist vill jag påminna om att terror inte är något nytt för oss i Europa. När jag var tonåring hade vi bomber i London, kidnappningar i Tysland, terrordåd i Spanien och Italien. Som tågluffare missade jag med bara en dag när en tågstation sprängdes i Italien. Inte heller då fanns det några enkla lösningar eller några enkla förklaringar.
Michael, påminn mig gärna om vilka radikalfeministiska utttalanden jag har gjort, för jag kan inte komma på något sådant själv.
När det gäller att kritisera en rörelse ... jag tar avstamp i kategoriska uttalanden som har kommit från vänsterdebattörer, men vi är alla präglade av en välvilligt nedlåtande syn på invandrare som offer. Om vi verkligen praktiserade alla människors lika värde skulle vi inte ha så svårt att se att det finns offer och förövare i alla grupper och till och med i de flesta individer.
Tack för dina vänliga ord Per!
Lennart/Amir, hittar ingen kommunikation i ditt inlägg. Förakt, men ingen kommunikation.
34: Kritik är inte samma sak som att ha en fobisk bild över en folkgrupp.
Ricky, vår märkliga tendens att forma hejaklackar på varsin sida Mellanösternkonflikten är högst destruktiv. Den är också orsaken till att jag undviker att skriva om Israel trots att jag bott i både Israel och Kuwait. Det bästa vore om vi kunde ta flera steg tillbaka och arbeta för en lösning av konflikten istället. Men så länge vi har hejaklackar behöver båda sidornas båda sidor lyftas.
Tack Martin!
Bertil, visst kan man se olika på yttrandefrihet och tryckfrihet. Därför har olika länder olika lagar. Vi ska anpassa oss till globaliseringen och vårt mångkulturella samhälle, men vi ska inte göra det genom att inskränka våra fri- och rättigheter eller genom att skärpa våra lagar.
Cavatus Carlsson (coolt namn). Jag har bara läst en krönika av Julia Caesar och den uppfattade jag som hetsande och hätsk. Uppskattar sålunda inte såvärst att kopplas ihop med henne. Det finns svenskar som är rasister. Det finns betydligt fler svenskar som är främlingsfientliga. Det finns invandrare som är rasister. Det finns betydligt fler invandrare som är främlingsfientliga. Vi kan alltså lika gärna konstatera att det finns människor som är rasister och att de flesta av oss i någon mån är främlingsfientliga – däremot är det litet olika vem vi uppfattar som främlingar. Om det är norrlänningar, arbetare, moderater, prostiuerade, kvinnor, korpulenta, sverigedemokrater, pensionärer, muslimer, eller kristna som är föremål för vår misstro och ovilja. Själv har jag till exempel ett konfliktfyllt förhållande till sport och sportfånar.
Johan, illdåd behöver kritiseras. Men framför allt behöver illdåd förebyggas och konflikter lösas. Som det nu är ägnar vi alldeles för mycket tid åt att bekräfta en svartvit världsbild.
Ett problem är alltså huruvida vissa invandrare är islamister eller flyktingar från islamism. Hur ska man se det?
Ett annat problem är att invandrare från områden i krig inte är integrerbara på samma sätt som andra invandrare. De har fullt upp med sina krig.
Det tredje problemet är att Sverige är i ett läge där befolkningen behöver minska och inte öka. Överbefolkning hotar välstånd och demokrati. Den nuvarande politiken riskerar att skapa sådana brister att det blir permanenta etniska konflikter.
Vi är alltså på väg att få exakt samma interna konflikter i Sverige som plågar de länder flyktingarna kommer ifrån och det beror enbart på en tanklös och självgod invandringspolitik.
Bo, jag menar att alla vill och förtjänar att bemötas som individer.
Medmänsklighet kräver att människor ska kunna fly undan krig och konflikter och tas emot på ett bra sätt. Jag och min familj flydde från Kuwait efter invasionen 1990 och togs väldigt väl om hand i Saudiarabien.
När det gäller överbefolkning tror jag att det stämmer att det hotar välstånd och demokrati på ett globalt plan. Sverige är däremot ett glest befolkat land som jag tror gott kan hantera en befolkningsökning.
Bra artikel!
Det är lätt att foga sig in i tystnaden, att låta de kränkta få hävda sin rätt, även när kränktheten t ex beror på intolerans till yttrandefrihet. Och många gånger sker anpassningen frivilligt, i oro för vad som annars kan hända. Som på 40-talet.
Jag tänkte i stöd för Jyllandsposten köpa en t-shirt med någon trevlig Mohammedbild. Ingen kränkande, bara än en streckgubbe som var Mohammed. De svenska t-shirt bolagen har tiotals Jesus t-shirtar, men ingen Mohammed t-shirt. Tänk så fint vi anpassar oss!
Kunde samtidigt läsa om en svensk hockeydomare som stängts av, efter att ha publicerat en Mohammedkarrikatyr på sin facebook sida.
Sannerligen en märklig tid vi lever i. De lättkränkta får allt mer att säga till om. Även om deras krav kränker andras rätt och frihet, och deras krav läggs fram under hot.
Mayo, det är nog bra om vi alla härdar oss litet mer mot kränkningar. Jag kan varmt rekommendera en tid som lärarvikarie. På den posten lär man sig att kasta över axeln eller också går man under.
Helena, jag kanske skall göra klart att den "problembeskrivning" som du invänder mot ingalunda är min egen utan praktiskt taget helt och hållet tagen från aktuella internationella reportage och debattinlägg om problemen med musilmsk invandring till Europa, från Bernhard Lewis, över Christopher Caldwell till John Vinocur. Ursäkta denna namesdropping av typ "en annan kan läsa texter på engelska, minsann" .Det kan alla svenskar så det är inte det som är min avsikt utan den är helt enkelt att förmedla debattstoff från högkaratiga skribenter som ända fram till Gudmundsons spalter nästan helt förtigits i svensk debatt och enbart förts fram av de pestflaggade Sverigedemokratena. Detta förtigande är föremål för en särskild spalt i dagens IHT, refererad i min nya blogglänk till höger.
Jag är rädd att du sjäv kringgår de AKTUELLA problemen genom att allmänt tala om svårigheterna att bedöma historiska trender, hänvisa till tidigare terroristangrepp etc och ett ögonblick trodde jag att vi var tillbaka i sjuttiotalets rödvinsdebatterande då du tar upp "kolonialt förtryck" i tredje världen som förklaringsmodell till dagens islamistiska terrorattentat. Franz Fanon och Che Guevara are still alive!
Min egen erfarenhet ärr att denna typ av - tämligen nattståndet - "tierrmondistiskt" självmedlidande främst odlas i muslimska länder, särskilt i Mellanöstern och särskilt av autokratiska ledare som därmed vill överskyla sin egen inkompetens. I icke-muslimska länder som Burma, Laos, Cambodja - utom PolPot - Vietnam etc - trots kriget - är tendensen mindre framträdande åtminstone hos de breda folklagren. I Indien likaså.
Bo, jag har läst ditt blogginlägg så jag vet vem du citerar. Min uppfattning är att du letar efter enkla lösningar på komplexa problem. Du drar också slutsatsen att jag anser att koloniala sår rättfärdigar extremism. Det anser jag inte, men oberoende av om motiv eller förklaringsmodeller är rimliga eller relevanta behöver de tas i beaktande.
Helena, det du skriver är inte ett dugg "radikalt", "sanningsbefriat" eller "provokativt". Det är en vanlig insändare i ett land med yttrandefrihet som egentligen inte borde vara särskilt uppseendeväckande.
Men, ditt inlägg är ju just det. Det ser man inte minst på de, huvudsakligen entusiastiska, kommentarerna.
När hamnade vårt sekulära, demokratiska land i en situation där enkla sanningar rör upp så mycket damm? Vem har knuffat tillbaka gränsen för yttrandefriheten så långt att enkla, logiska resonemang blir brännhett stoff? När började etablissemanget gå i otakt med medborgarnas syn på vad som är rätt och fel? Vem är nu livrädd att folk i allmänhet ska upptäcka att kejsaren är naken och vad sker från etablissemangets sida för att dölja det totala sveket mot folket?
Det finns många frågor som pockar på svar.
Inte ens i antiken gick det att dölja sanningen trots att den då spreds via muntlig kommunikation, budkavlar eller anslag.
Idag finns Internet så sanningen, för den som vill finna den, kan hittas betydligt snabbare så jag förstår (men känner inget medlidande med) dem som känner obehag inför snart förestående avslöjanden om både det ena och det andra.
"Världsmästarna" av Julia Caesar är samtidens viktigaste bok! Läs den Helena. Du hittar källhänvisningar till det Julia torgför och om du tycker det hon skriver är "hetsande och hätskt" så kom ihåg att hon bara är budbäraren.
@Helena
Det tycks som gubbarna på Newsmill älskar dig. Först en artikel där du klargör att prostitution är OK, sedan denna lilla pamflett ägnad att ge fyr åt hatet mot det främmande.
Klart du blir populär! Det kan vem som helst bli som far iväg med ignoranta och populistiska idéer.
Intressant att du är ordförande för ett liberalt kvinnoförbund. Är de Liberala Kvinnorna stolta över dig? I så fall har något konstigt hänt med Folkpartiet - och dess kvinnor.
Tycks inte vara särskilt många kvinnor som hyllar dig här, dock.
Leif, jag har inget svar på din kommentar för din enda kommunikation med mig är att tala om att det jag skriver inte är radikalt, eller provokativt. Jag funderar inte över om det jag skriver är radikalt eller provokativt och har heller ingen sådan strävan. J
James, tråkigt att du ägnar hela din kommentar åt oförskämdheter, förhastade slutsatser och personangrepp. Hade det inte varit vettigare att ta upp något av det i min artikel som du stör dig på?
Helena,
om det är något som är tråkigt i detta sammanhang så är det din märkliga falskhet. Hade det inte varit vettigare att avslöja för läsarna att du älskar SD?