Ja i din värld och med din jaktetik var vargjakten en succé, trots många påskjutningar och många dåliga skott!
"Alltför många vargar påsköts utan att vargen dog på platsen. De flesta av dessa skott missade målet helt, men några vargar skadsköts. Alla vargar som vi vet blev skadade återfanns dock vid eftersök. "
Där har vi igen ett praktexempel på hur det är med Jägareförbundet som källa källa för fakta och sanning.
Har du möjligen "glömt" att DU blev uppringt av en av länstyrelsen i Örebro läns besiktningsmän 28 januari 2010, (vilket ju egentlig är skitkonstigt eftersom DU väl inte egentligen hade något med saken att göre) och fick upplyst att en SKADESKJUTEN varg hade gått över gränsen från Örebro till Värmlands län.
Denna varg "friskförklarades" sedan av Länsstyrelsen i Värmland TROTS att man på skottplatsen, enligt en person som jobbar på Lst i Örebro, hittade mycket blod!
Skulle egentligen vare intressant att få veta vilken kommunikation DU under dessa dagar i januari hade med din vän på Länsstyrelsen i Värmland, Lars Furuholm, som väl var en av de som "fixade" friskförklaringen av denna skadeskjutna vargen!
I alla fall var det ju av opinionsmässiga skäl, skitbra för dig och dina vänner att så blev fallet, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Allan Jacobsen, 2010-12-17, 10:47
Vargjakt är vidrigt och bara ett uttryck för föraktet mot naturen. OM vi ska ha vargjakt skall den inte utföras av varghatande skjutglada jägare. Folk som ser tjusning av att ta liv borde fråga sig själva hur de mår egentligen.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2010-12-17, 11:04
Vargen är en toppredator vars antal i Sverige uppgår till futtiga dryga 200 individer. Jägarnas företrädare tycker att det är för många trots att stammen är så liten att den riskerar att drabbas av inavel. Samtidigt har vi, med jägarkårens goda vilja, en vildsvinsstam på ca 300.000 djur. Deras objektiva sakkunskap om naturen lyser med sin frånvaro vilket denna artikel stärker. Vi har sett många tragiska exempel runt om i världen på vad som händer när människan går in och utrotar befintliga eller planterar in främmande djur i naturen. Varför ska Sverige sälla sig till dessa länder? Regeringen/Naturvårdsverket har jägarförbunden som remissinstanser för hur vi ska förvalta våra rovdjursstammar...
Permalänk | Anmäl
Bruno R Zetterberg, 2010-12-17, 11:12
Allan, jag förutsätter att de som var ansvariga för det eftersöket vet vad de gjorde. Att du sen misstro länsstyrelsetjänstemannens bedömning får stå för dig. Jag vare sig deltog eller hade någon insin i det fallet. Deras bedömning var att det inte ens var säkert att vargen blev träffad.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-17, 11:15
Bruno o Michael. det är uppenbart att våra värderingar skiljer sig åt. Jag tycker att det är viktigt att inte bara ta hänsyn till biologi utan även till människor, vilket även är Sveriges riksdags linje. (0 % av riksdagen stöder licensjakt på varg. LCIE, den ecxpertgrupp som tagit fram riktlinjer för EUs rovdjursörvaltning ger också stöd för jakten. Sen får vi se vad EU kommissionen säger, men de har valt att inte ta ställning i frågan trots att de är medvetna om att vi avser att jaga varg i januari.
Vildsvinen är ett bra exempel på att vi måste förvalta viltstammar utifrån vär egan önskemål. De får jagas året om och dygnet runt. Så om du Bruno har problem med dem är det fritt fram att jaga så att dina problem minimeras. Den förmånen har inte de som berörs av varg!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-17, 11:52
Max, jag kriver ju precis samma sak. Vargjakten var en succé utom den del som gäller skadskjutningar! Vi har dessutom tagit fram ett nytt övningsskytte som kan anpassas till just varg. Vad mer kan du begära?
Jag delar dessutom din syn att det är oacceptabelt att vissa jägare uppenbart la etiken åt sidan och sköt på varg i rörelse och på långt håll. Men i förhållande till den obefogade kritiken mot vargjakten som framfördesvar vargjakten en succé.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-17, 12:13
Gunnar du vet lika väl som jag att vildsvinet har "fått hjälp på traven" att breda ut sig i Sverige. Många jägare sysslar med stödutfodring av vildsvin och rådjur som beträder även andra markägares arealer med grödor osv. Stora skadeverkningar orsakas av detta inkluderande en ny påtaglig trafikfara. Nämner ni detta? Nej, problemet är att du och dina gelikar ser vargen som en konkurrent om ert förvaltade vilt och därmed helst vill ha bort den. Men kan tänka er en liten stam bara den får jagas. Alla som följer debatten och läser din artikel här inser att ni endast ger uttryck för ett litet (om än högljutt) särintresse. Dessutom, vilket kanske är mer allvarligt, representerar ni på långt när alla jägare i er rovdjursfientliga attityd.
Permalänk | Anmäl
Bruno R Zetterberg, 2010-12-17, 12:35
Hear, hear. Den machostinna egotrippade jägarmaffian har talat. De som bäst vet vad som är rätt och fel i naturen. Alla andra tige i församlingen.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2010-12-17, 12:35
Håll Jägarförbundet borta från all förvaltning av vargen. Det ger dem en legitim roll för att ha synpunkter på vargstammens storlek. En sådan roll ska de inte ha för de vill att stammen ska ligga strax ovanför noll.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-12-17, 12:41
Vadå lyckad? För dem som fått ett skinn att stoppa upp eller hänga på väggen och berätta skrönor om?
Hälften av dem som sköts var sk alfadjur, föräldradjur och flockledare, det pekar på att det var de sundaste djuren. Flertalet visade sig efter obduktion vara påskjutna med ett antal skott innan det dödande gavs.
Jägare var oerfarna och kunde inte skjuta korrekt. Det första skottet bör vara dödande omedelbart. Fler än en fick gå skadad flera dygn.
Vad tror man händer med en flock när ledardjuren avlivas? Man får problem med den splittrade flocken som ej lärt sig jaga självständigt. Därav det stora antalet skyddsjakter?!
Är detta vad man kallar en selektiv och kontrollerad jakt?
Stackars jägare som blev påhoppade av jaktmotståndare. Men man nämner inte det antal av bla myndighetspersoner som blev hotade och fick sina bildäck sönderskurna? Inte var det av jaktmotståndarna.
Övningsskytte i all ära. Man måste lära sig mer om djurets sociala liv. Man skjuter inte på föräldradjur. Vissa jägare koncentrerade sig på dessa. Hur många vapen var inskjutna för vinterbruk? Hur många använde sig av stöd för pipan?
att övningsskjuta på en stillastående pappfigur sommartid är inte jämförligt med verkligheten!
Permalänk | Anmäl
Britt-Marie Hamnered, 2010-12-17, 12:48
"Jag är helt övertygad om att kompromissen, färre men friska vargar, är den enda långsiktigt fungerande vargpolitiken"
Och jag är övertygad om att färre men friskare jägare är det enda fungerande alternativet för vargpolitiken. Att kalla det succé vid överskjutning är ett jävla skämt!
Permalänk | Anmäl
Rickard Olsson, 2010-12-17, 13:09
#7 Gunnar Glöersen
Hur många av stolpskotten som inte ens orkade titta i 30 sekunder på vargens anatomi tror du det är som går någon skyttekurs innan de jagar nästa gång?
Hur gjorde samma stoplskott för att välja ut de inavlade vargarna? Sköt de inte bara första bästa?
Har man undersökt om man skjutit föräldradjur? Det är de vargarna som oftast syns först, och skjutande av föräldradjur riskerar ju att leda till en explosionsartad föryngring.
Vad var det som var succén?
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2010-12-17, 13:12
EU-kommissionen har valt att inte ställning påstår du! Nå, jag är ganska övertygad om att detta kommer att slå hårt mot den svenska regeringen.
Det finns mycket annat man kan säga om dina påståenden också. Det är ju som sagt dina ord och din världsbild.
Oavsett, en sak kan man konstatera att det har fötts ett jägarhat som är större än någonsin och som slår mot alla- oavsett om de är vargjägare eller inte. Jag vet att det finns riktiga jägare som både skäms och är ledsna över detta faktum, samt att de måste tillhöra ett jägarförbund för att få jaktlicens.
Så jag anser att ni Jägarförbunden har misslyckats. De framstår inte längre som "viltförvaltare". Bra jobbat! *ironi*
Permalänk | Anmäl
Susanne Vävare, 2010-12-17, 13:15
#14 Susanne Vävare
Man måste inte tillhöra ett jägarförbund för att ha jaktlicens. Jag är jägare och har valt att stå utanför förbunden därför att de har sådan korttänkt agenda särskilt när det gäller varg.
Man kan tycka att de borde bilda jägarna istället för att bara försvara all skit som sker. Men det som har fått jägareförbundet att faktiskt ta nykter ställning är sådant som hotar den relativt fria jakt vi har. T.ex. har man haft mycket utbildning om säkra skott och man självreglerade jakten efter rådjur med hund. Detta eftersom ihjälstressade rådjur och skadeskjutet vilt gav sådan avsmak hos allmänheten att det hotade jakten.
Men det är såklart jobbigt att alla tror att man är varghatare när man berättar att man jagar.
Men det säkraste sättet att få jägareförbundet att ändra inställning till ett djur är att låta stammen växa så att jägarna får ett intresse i en stor stam som de kan jaga.
Titta på vildsvinen: När jag tog jägarexamen så hävdades det i kursliteraturen att vildsvinen var livsfarliga, att de åt harar och rådjur, att de var orädda för människor, att de var värre trafikfara än älg, att de förstörde skogen, att de konkurrerade med hjortdjuren om maten och var omöjliga att hålla borta från grödor.
Numera har man nyktrat till och säger helt korrekt att vildsvinen är skygga, lätta att leda bort från grödor, produktiva i skogen, inte konkurrerar i sin nisch,inte är nån större trafikfara (men dyra att köra på) och inte äter levande däggdjur.
Skillnaden uppstod plötsligt när vildsvinsjakten blev ett jägarintresse. Nu låtsas man inte alls om alla lögner man spred tidigare. Numera planterar jägare t.o.m. ut vildsvin olagligt för att de ska sprida sig till större delar av landet.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2010-12-17, 13:33
Gunnar Glöersen : i #51 har du kommenterat ett av mina inlägg i det som startades av L-G P och T M . Du har räknat till fyra valpar i en kull men har ingen erfarenhet av kullars storlek. Citatet i min kommentar var hämtat från FoF och skrivit av Dag Lindgren som spådde att vargarna skulle dö ut därför att kullarna minskade på grund av inavel. Hur gick det ? För att kunna bevilja licensjakt räknar man teoretiskt med 7 - 8 valpar per kull och Susanna Löfgren på NVV går på det .JO-JO
Hur många vargar har vi Gunnar ???
Jävssituationen mellan NVV , SJF ,.....bör nog utredas
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-17, 14:32
#5, #13, #15 Max Jernberg. För vad det är värt så gillar jag dig. Du påminner om min bäste vän och tillika jägare. Är själv ingen jägare men jag delar dina uppfattningar om vargjakten och de jägare som mer liknade en samling i uppbådsstämning och kåta på att skjuta en varg.....
Permalänk | Anmäl
earnie, 2010-12-17, 14:47
Instämmer helt med earnie. Du gör Glöersen och Ligné svarslösa. Själv kommer jag från en jagande släkt och har även jagat en del själv. Blir därför bara förbannad när dessa betalda politruker gör sig till tolkar för en hel grupp och uttalar sig kategoriskt. "Vargjakten en succé" Tror att deras förbund förlorar stöd på detta faktiskt.
Permalänk | Anmäl
Bruno R Zetterberg, 2010-12-17, 16:02
Har ni ett intresse av att bevara den biologiska mångfalden bör ni intressera er av de skador den växande vildsvinsstammen orsakar i stället, och inte bara sukta efter att få skjuta vargar! Det är löjligt att ni och samer jagar en liten vargstam på 150 individer. Fokusera på rätt djur i fortsättningen! Fridlys vargen några år framåt, så den får etablera sig och låt vargarna sköta sina inavelsproblem själva genom att låta vargar från öst invandra i lugn och ro! Vargar är enormt skygga och stör inte på något vis oss i Dalarna!
Permalänk | Anmäl
Alice Tross, 2010-12-17, 16:10
Bruno och ernie, i en ideell förening är det majoriteten som bestämmer. Vår rovdjurspolicy är antagen av just den majoriteten. Självklart finns det både de som vill ha både fler och färre vargar. Det ligger liksom i hela idén med demokratiskt fattade beslut.
När jag läser en del inlägg på den här sidan ser jag att det är många som inte förstår vad demokrati innebär.
Riksdagen har med åttio procents majoritet ställt sig bakom licensjakt på varg. Ändå är det oss jägare ni angriper och hånar! Om ni anser er ha bättre argument som ändra det beslutet, framför det då till poilitikerna. Vi värnar våra intressen och skall inte behöva hotas för det!
Värderingsfrågor är de svåraste att hantera. Jag älskar att jaga, andra hatar jakt. Det ger inte mig rätt att hota jaktmoståndare eller jaktmotståndare rätt att hota mig.
Sänk tonläget och diskutera sakfrågan istället.
Är vargjakten ett hot mot vargstammen?
Är det rätt att ta hänsyn till jägare och markägares intressen?
Är rennäringen viktigare än vargar?
Kommer vargtilldelningen att innebära att vi uppfyller riksdagens mål?
Hur många vargar finns det?
Hur många föryngringar finns det?
Kan vargjakt underlätta den genetiska förstärkningen?
Flera av frågorna är värdegrundade, men det går att motivera sin iställning utan nedlåtande omdömen om motparten!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-17, 16:31
Sture #16, jag vet inte var du får dina siffror ifrån. En vargstam överlever även med lägre kullstorlek. Kullstorleken påverkar däremot tillväxttakten.
Du skriver att man utgått från 7-8 valpar per kull i beräkningarna. Visa gärna var du hittat den uppgiften! Jag har aldrig sett den.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-17, 16:38
#20 Gunnar Glöersen
Sluta försöka göra dig till språkrör för "oss jägare". Det finns mer än 300 000 jägare i Sverige. Hur många av de röstade på Er rovdjurspolicy?
Ännu värre är det att du hävdar att du är språkrör för "markägarna" berätta gärna hur många skogsägare eller jordbrukare som delar er uppfattning om älgbeståndet.
Riksdagens ställningstagande bygger ju på era felaktiga påståenden och att de framförs skrikande med uppfattningen att ni är fler än ni är.
Dina frågor:
1. Vargjakten som den ser ut nu är ett hot mot vargstammen. Om den bedrivs rätt (vilken den inte gör) så är avskjutningen för stor för den nuvarande stammen (om man inte för in nya vargar samtidigt).
Om den bedrivs som förra året så riskerar man en föryngringsexplosion som när "ni jägare" försökte utrota vildsvinen utan att orka läsa på i fem minuter om vildsvin först.
2. Ja, jägarna är dock mycket dåliga på att värna sina intressen, och värnar istället sina viljor. Det är skillnad. T.ex. så har man ju försökt lära "er jägare" att skjuta av älgen på rätt sätt i 50 år, men det går aldrig in så stammen blir allt yngre och allt klenare. Jägarna klagar då på tilldelningen istället för att skjuta av korrekt så att vi får en stark stam.
Samma sak är det med vargen, "ni jägare" ljuger om förutsättningarna för att ni inte gillar varg. Men en livskraftig vargstam skulle gagna jakten, främst eftersom vargens "avskjutningsplan" är perfekt anpassad för att förstärka stammarna av deras bytesdjur.
2b - Markägarna har helt andra intressen och viljor än "ni jägare", många skogsägare vill nog utrota älg, hjort, rådjur och hare. Men ser inga problem med räv, varg, lo osv.
3. Nej, rennäringen är en stor bluff. När staten fick intresse av samernas fiskevatten och jakt så överförde man rennäringen (hur man nu kan skänka bort en vild djurart till en etnisk minoritet men det gjorde man) på samerna för att de skulle hålla sig borta från sina traditionella näringsgrenar. Dessutom så bedrivs rennäringen av samebyarna som är allt annat än demokratiska och som utesluter de flesta samerna från rennäringen.
Helt förutom detta så är det väl märkligt att de gamla renskötande samerna kunde ha tusentals vargar i lappland och ändå leva på renarna utan snöskotrar, gevär och annan modern utrustning som man har idag, men att dagen samer blir av med varenda ren så fort de hör talas om en varg.
4. Nej, vargstammen är redan mindre än målet, dessutom är målet för lågt satt.
5. Färre än 200.
6. Ingen vet, särskilt inte efter den oplanerade avskjutningen förra vintern som om man skjutit föräldradjur kan ha gett mängder av föryngringar av oerfarna föräldrar.
7. Nej inte som den ser ut idag. Man skulle ju kunna plantera in vargar runt ett vargrevir och sedan skjuta föräldraparet för att få vargarna i flocken att starta nya flockar med de inplanterade vargarna. Men nu sprang man ju bara ut och sköt (mot) första vargen man såg.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2010-12-17, 16:50
#20 För det första är ni ingen ideéll förening, medlemsavgifterna täcker inte på långa vägar er budget (eller ens ert jättelika kansli) och för det andra är denna diskussion ett utslag av den demokrati du eftersträvar. Har du skrivit artikeln får du utstå meningsmotståndarnas kommentarer. Dock förekommer inga hot som du antyder vad jag kan se. Självklart har jag skrivit till riksdagspartiernas företrädare i denna fråga. Problemet där var ju bara att vargjakten var en enda stor kompromiss inför valet. Alliansen gjorde en noga kalkylerad charmoffensiv efter undersökningar som visade på att man skulle få ökad acceptans för varg om man tillät licensjakt. Det räcker med att titta på centerns och miljöpartiets oppinionssiffror efter valet för att förstå att detta hopkok till kompromiss helt misslyckats. Nu stundar nya tider med en riksdag som inte längre kan styras av regeringen. En majoritet av svenska folket vill inte ha licensjakt på vargen så länge beståndet ligger på denna mycket låga nivå. Det är nog det som är besvärande fakta för er rovdjursmotståndare.
Permalänk | Anmäl
Bruno R Zetterberg, 2010-12-17, 17:15
Sture #16 : Nej, jag har inte skrivit någon artikel i F&F och jag har inte spått att vargarna skulle dö ut därför att kullarna minskade på grund av inavel. Däremot har jag kommenterat en artikel ”låt vargen komma in” F&F 8/2010. Kanske det är någon annan som framfört vad du tror jag framfört. Jag har lagt ett utdrag av min kommentar på ”Vi i alliansen…” #14.
Mitt budskap är precis tvärtom, de skandinaviska vargarna är troligen inte på väg att dö ut pga. inavel. Fast jag tycker det är bra att minska inaveln med vargflytt.
Permalänk | Anmäl
Dag Lindgren, 2010-12-17, 17:16
Gunnar Glöersen: Först vill jag gärna ge en eloge åt det svenska samhället för att SNV, ”jägarnas organisation” (nu speciellt denna Newsmill debatt) och statsmakterna eftersträvar öppenhet, där de betydelsefulla dokumenten är allmänt tillgängliga och det ibland är möjligt att kommentera, framföra synpunkter och ställa frågor i en allmän diskussion. Därmed inte sagt att samhället eller debatten fungerar utmärkt, men det är en annan fråga.
För det andra två frågor i samband med licensjakten. Inleds med citat från det dokument där licensjaktsbeslutet meddelades av SNV:
”Rovdjurspolitiken i såväl Sverige som Norge innebär att Norge enbart räknar ”helnorska” föryngringar till det norska beståndsmålet medan Sverige även tillgodoräknar sig föryngringar i gränsrevir.” (s12)
Jag skulle gärna vilja få detta närmare kommenterat/debatterat. Det mest tillnärahandsliggande hade varit att räkna hälften till Norge och häften till Sverige. Är uppdelningen föremål för diskussion? Gäller detta också beräkningar av antal vargar i den svenska vargstammen eller bara - som det anges i dokumentet - föryngringar?
”Naturvårdsverket anser att det är viktigt att licensjakten efter varg sker på ett sätt som minimerar antalet sändarmärkta vargar som fälls. Av detta skäl ombeds jägare som deltar i jakt efter varg att, om möjligt, inte fälla sändarmärkta djur.” (s 7)
Detta bidrar till att skydda genetiskt värdefulla vargar och hjälper de som studerar och inventerar vargarna. Det ligger sålunda i hög grad i jägarorganisationernas intresse att denna uppmaning följs, samtidigt som det uppenbarligen inte gör det ur den enskilda jägarens intresse i det ögonblick skjutläge för varg föreligger. Problemet blir väsentligare varje år, då en allt större del av vargarna kommer att vara ”genetiskt värdefulla”. Hur många sändarmärkta vargar fälldes vid licensjakten 2010? Hur många sändarmärkta vargar fanns det vid jakttillfället? Finns diskussion att på annat sätt markera genetiskt värdefulla vargar, så att de inte skjuts när möjlighet uppkommer?
Permalänk | Anmäl
Dag Lindgren, 2010-12-17, 19:06
Dag Lindgren : På en nätträff fanns en inramad text och du angavs vara författaren. Jag ska läsa den artikel du anvisat och din kommentar #14 på Alliansen.
Nu blev det ju inte fler licenser än vad man får då man räknar fingrar och tår och det är väl några i SJF som fäller en tår .
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-17, 19:29
Gunnar Glöersen.
Kan man genomskåda www.quizyourprofile.com/guessyournumber.swf kan man också klura ut hur Grimsöforskarna beräknat vargantalet.
Där går man igenom revir för revir var föryngring skett Sedan kan man extrapolera fram deras kullstorlekar. Om deras beräkningsmetoder är ett bra underlag för licenstilldelningar kan ju diskuteras .Nu blev det ju bara två licensvargar i Närkereviren så man kan konstatera att SJF förlorade matchen .
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-17, 19:47
Gunnar Glöersen. Det har visst kommit grisar i leken. Här är en dagsaktuell historia. Hjortar blockerar väg 51.
www.svt.se/svt/Crosslink.jsp?d=33831 öppnar. Leta upp . Hjortar har gjort skada och titta
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-17, 21:10
Gunnar, din jaktverksamhet måste vara den enda där de som utgör uppdraget också själva "utvärderar" det. I all professionell verksamhet i samhället både i Sverige och interntionellt görs pålitliga utvärderingar av oberoende tredje part!
Kom igen när ni tagit in en oberoende extern utvärderare. Och se till att ha vetenskaplig underlag för hela "acceptans"-resonemanget. Vi är många samhällsvetare som inte godkänner tyckande som grund. Vi vill ha data och tidigare oberoende undersökningar som bevis på resonemang.
Vill inte du?
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2010-12-18, 09:57
Johanna #29, Sjf har inte utvärderat någon vargjakt! Det har gjorts av NV, vargforskningen och dina kollegor samhällsvetarna i Göteborg. Mitt enda bidrag har varit att beskriva hur vargjakten rent praktiskt genomförts. Om du inte litar på det så är du välkommen att delta som observatör i vinter och skaaffa dig en egen bild. Klä dig varmt!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-18, 12:40
Gunnar ;
Svalka av dig , du har tydligen blivit för het ! Jag har läst boken Pelle Svanslös. Där kan man läsa om Måns , Bill och Bull och deras egenheter.
Enlgt Bengt Mona ville jägarna utrota vildsvinen för att de tog rådjurskid. Nu har SJF bytt fot och odlar vildsvin.Från södra Sverige rapporteras att en bonde sett grisar omringa ett vuxet rådjur , döda det och äta upp det.
SJF kan väl byta fot en gång till. VARFÖR SKA ETT ROVDJUR BEGRÄNSAS TILL 15 FÖRYNGRINGAR NÄR ETT ANNAT VÄRRE ROVDJUR ODLAS SÅ ATT POPULATIONEN BERÄKNAS VARA EN HALV MILJON INOM NÅGRA ÅR ?
Vildsvin är förvisso rovdjur som dödar fler djur än vargarna , eller hur ?
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-18, 13:37
Hmmm....... Sture Sjöstedt ! Jag har inte mig veterligt någonstans haft synpunkter på vildsvin annat än att jag förstått att de börjar bli besvärande många. Orsaken till detta måste ju vara att det glesnat bland jägarna (lata ?) på senare år och att det sålunda skjuts för få vildsvin och detta trots att de är utmärkt mat.
Håller vi inte vargstammen nere kommer denna att allvarligt störa det mesta på samma sätt, förutom att våra välhållna viltstammar i övrigt kommer att ta stor skada - decimeras. Detta skadar i sin tur i synnerhet skogs - och glesbygdsbefolkningen...................eller vad tror du?
Permalänk | Anmäl
Bengt Mona, 2010-12-18, 14:12
Begär du få Agusahägnets prislista förstår du varför det odlas så många grisar av SJF/Sveaskog , gods och större gårdar.Det verkar som de bildat en kartell för trofe-och fällavgifter så den vanlige fattige jägaren kan inte skjuta gris.Det finns för få jägare för att de ska hålla efter grisarna. Att de stora odlarna som nämns ovan låter grisar
och hjortar söka föda utanför sina domäner är ju stöld ,
men det struntar myndigheter i. Beundra Invasion av hjortar som NA.tv visar på www.na.se. Grisar är ännu värre ty de använder jordfräsen också.
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-18, 14:39
Dag Lindgren, Norge har valt att inte inkludera gränsrevir i sitt mål om 3 norska föryngringar. Men Stortinget kommer att pröva den frågan inom kort, det kan ändra förutsättningarna.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-18, 15:21
Gunnar.Vilken kullstorlek använder du när du skriver att 23 föryngringar innebär att det finns 23o vargar ?
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-18, 16:14
#30 Gunnar Glöersen.Svenska Jägareförbundet styr i hög grad viltforskningen i Sverige. Deras representanter sitter med och beslutar vilka forskare får pengar fån Viltvårdsfonden som NV administerar.
Och SJF har även en egen fond för viltforskning Jägaretjugan.
I år har tiotal forskare fått sammanlagt 3,4 miljoner kronor från fonden.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/jagarna-betalar-svensk-viltforskning-...
Permalänk | Anmäl
hlena puusaari, 2010-12-18, 19:23
Jägarkåren har anledning att vara självkritiska när det gäller information om vargens farlighet. Där har man mot bättre vetande inte bemött de fullständigt ovederhäftiga påståendena om att vargen skulle vara ett hot mot barn och kvinnor i glesbygd. Den absoluta majoriteten av Sveriges jägare vet att detta är nonsens men de har låtit det passera för att det passat deras syften och på så sätt har tusentals kvinnor och barn i vargområden helt i onödan blivit skrämda och inskränkt sina liv. Det en hederssak att jägarna nu går ut med kunskapsbaserad fakta, framförallt till allmänheten men också till de dokumenterat ignoranta medlemmar de har i sina led .
Permalänk | Anmäl
Lars Wengrud, 2010-12-18, 19:27
Lars Wengrud, du är välkommen på något av alla föredrag jag eller mina kollegor håller om varg så får du se vad vi redan gör i den frågan. Det finns argument från båda sidor som inte är speciellt relevanta. Men någon större påverkan på rovdjurspoliiken lär de inte ha. Däremot får de inte sällan utrymme i media, ställda mot varandra.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-18, 19:35
Bengt Mona.Den förståndiga synpunkt jag placerade hos dig var visst framförd av Max J.
Jag tror inte att vargarna lider av inavel.De verkar vara
rätt duktiga på att föröka sig och måste förvaltas på ett förnuftigt sätt så att glesbygdsbefolkningen inte drabbas. Ni är ju ärliga och skjuter ju inte fredade vargar som de gör söderut där det vimlar av lämplig vargmat. Varför ska ni bära hela bördan av den svenska vargstammens födobehov ? Vad trodde du om mig ?
Jag anser att vildsvinen är värre rovdjur än vargarna ty de finnas i så stora skaror. Du vill väl ha kvar markhäckande fåglar. Vildsvin är inte lika gott som orre och tjäder , eller hur ?
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-18, 19:59
#30 Gunnar Glöersen. vidare om jägareförbundets förbindelse med viltforskning.
Som Presumtiv handledare för EEF 2010 - 2011hos SLU(Sveriges Lantbruksuniversitet) där hittar vi ordförande för Svenska Jägareförbundet Torsten Mörner (SVA)
Patologi Viltsjukdomar
Torsten.Morner@sva.se
http://www.slu.se/Documents/externwebben/vh-fak/vh-kansliet/Utbildning/V...
Permalänk | Anmäl
hlena puusaari, 2010-12-18, 20:10
#30 Gunnar Glöersen.
Grimsö forskningsstation,
ligger under Sveriges Lantbruksuniversitets (SLU) verksamhet. Grimsö utgör avdelningen Viltekologi inom Institutionen för Ekologi
Permalänk | Anmäl
hlena puusaari, 2010-12-18, 20:19
Gunnar Glöersen : Det är i din #4 i denna blogg du tappat bort 8 i 80%. Du räknar nog med 8 valpar per kull också , eller hur ? (8+2)*23 = 230 .Jag har varit inne och tittat på O Libergs och H Sands beräkningar och de är bara teoretiska modeller.
Det är mycket om ..... så i dem och de har inte mycket med verkligheten att göra . Hur många vargar har vi i Sverige ? Bör vi inte placera dem där maten finns ?
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-18, 20:59
Tack Sture, den som inte märkte det kan notera att det skulle vara 80% av riksdagen som stöder vargjakten. En åtta föll bort.
Medelkullstorleken ligger strax under 4 överlevande vargar till vintern i de senaste studierna jag sett.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Glöersen, 2010-12-18, 21:07
Gunnar G: Du kan väl be Webmaster plocka in 8 och stryka c så det blir expert i #4.
Tack för uppgiften om kullstorleken. Du kan väl länka till studien.
hlena puusaari : SJF:are hjälper forskare vid Grimsö.
Maria H forskar om utfordring. En SJF:are hjälper henne att utforska hur vildsvin plundrar tjäderbon i Kolmården.
Han har kommit till samma resultat som jag funnit i Skåne.
Gissa hur det gått för tjädrarna där. Sådan forskning som Maria/SJF bedriver förhindrar att snabba åtgärder vidtas
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-18, 22:38
#43 Sture Sjöstedt
Det är ju bara föräldraparet som får valpar.
Permalänk | Anmäl
Max Jernberg, 2010-12-18, 23:27
" Det väcker också frågan om det är rimligt att uppgifter om jaktledare och skyttar verkligen skall vara offentliga"
Men det är väl ändå frivilligt att delta. Vill man vara med i leken så får man leken tåla, heter det ju.
Det största problemet med varg, är inte vargarna, utan människorna som är rädda för vargen.
Personligen så är jag mer rädd för sveriges absoluta top-rovdjur, jägarna. Så många olyckor och dödsskjutningar som sker, och då menar jag inte djuren, utan människorna och hundarna, så är det en absurd dubbelmoral att dom har jakt på varg.
Permalänk | Anmäl
Robin Andersson, 2010-12-19, 06:14
Gunnar Glöersen:Efter din hänvisning till din/SJF-blogg:Viktigt stöd för vargjakten läste jag några kommentarer där. Kerstin Fredin och Peo Sjökvist tror visst att du är h s b.SJF är tydligen väldigt besvikna på att det bara blev 20 licenser. Någon ville skjuta 50 vargar i Dalarna , hur det nu ska gå till. Peo och du brevväxlar flitigt. Här är några av edra mail.
Peo: Och vad gör ni aktivt åt det ?
GG:Som du skrev,taktiken kan man inte offentliggöra. Men du är välkommen att ringa mig så kan vi diskutera frågan.
Peo:Finns det någon chans att du har tid innan söndag kväll ?
GG: Ring gärna i morgon!
Är det taktiskt att skriva så i en offentlig blogg.
Max Jernberg har ett intilligent påpekande i denna blogg.
Du kan väl skriva lite om storleken på varggrupperna i de svenska reviren så blir nog Max J glad
Permalänk | Anmäl
Sture Sjöstedt, 2010-12-19, 09:50
Beslutet om fortsatt vargjakt även 2011 är ett mycket hårt slag mot vår lilla utrotningshotade vargpopulation och det är ett slag under bältet gentemot alla vi som aktivt arbetar för vargens överlevnad. Varför väljer regeringen att offra ett utrotningshotat djur? Det är frågan som jag ställer mig. Varför lyssnar man inte på bevarandeorganisationerna, genetiker, forskare och internationell expertis och varför väntar man inte in ett beslut från EU-kommissionen?
Det är mycket svåra tider för våra rovdjur när makthavarna sviker djuren så fundamentalt. Varför? Var det för pengarna? För rösterna? För att det var lätt ingen skulle ju protestera ja ingen med makt i alla fall! Eller vad det helt enkelt så att djuren inte hade något eget värde! De var en irriterande fläck som störde korporativismens givna ordning och helt enkelt måste bort! Att jakten är kultur i vissa högre samhällsklasser med makt det är vår egen kung ett bra bevis på när han uttalade att vargarna bara blir fler och fler och att de avlar av sig på ett sätt så att det har blivit en innovation av vargar i våra skogar. Detta uttalande var innan licensjaken påbörjades. Kan det ha haft någon betydelse att vår opolitiska kung med stort kontaktnät i den ekonomiska och politiska makteliten uttalade dessa till synes oskyldiga ord? Av uttalandet att döma var han märkbart irriterad då vargen störde hans nöjesjakt. Är naturen ett överklassens skafferi där några få erbjuds möjligheten att utnyttja naturens resurser eller är det allmänheten och allemansrättens och folkets natur. Att även Fredrik Reinfeldt och Anders Borg är uttalade nöjesjägare har detta faktum haft betydelse vid utformningen av den nya rovdjurspolitiken? När regeringen i vargfrågan väljer att köra över både det svenska folket och nationell och internationell expertis då handlar det om trådar som spinner rakt in i den svenska maktelitens kulturella existensberättigande. För varför skulle annars frågan om vargen ett djur som är helt ofarligt för människan vara så politiskt betydelsefull att regeringen i den biologiska mångfaldens år 2010 väljer att helt bortse VARGENS fortsatta överlevnad.
Veronica Ekström
Permalänk | Anmäl
Veronica Ekström , 2010-12-19, 17:24
#40
Då var det straffbart att inte ställa upp vid rovdjursjakt. Varggropar, vargnät vargskall, gift allt behövdes för att bygga upp den kulturen ut från vildmarken. Idag verkar det som somliga vill dra sig tillbaka in bakom nya stadsmurar och låta vildmarken återta vårt öppna landskap. Det går väl bra så länge Brasilien kan hugga ner mer regnskog för att förse oss med kött.
Permalänk | Anmäl
Calle Seleborg, 2010-12-19, 17:40
# 40. S Sjöstedt.
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro om dig varför jag, vänligt men bestämt, ber att få avstå och i stället önska God Jul o Gott Nytt vargår.
Permalänk | Anmäl
Bengt Mona, 2010-12-19, 18:44
74 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ja i din värld och med din jaktetik var vargjakten en succé, trots många påskjutningar och många dåliga skott!
"Alltför många vargar påsköts utan att vargen dog på platsen. De flesta av dessa skott missade målet helt, men några vargar skadsköts. Alla vargar som vi vet blev skadade återfanns dock vid eftersök. "
Där har vi igen ett praktexempel på hur det är med Jägareförbundet som källa källa för fakta och sanning.
Har du möjligen "glömt" att DU blev uppringt av en av länstyrelsen i Örebro läns besiktningsmän 28 januari 2010, (vilket ju egentlig är skitkonstigt eftersom DU väl inte egentligen hade något med saken att göre) och fick upplyst att en SKADESKJUTEN varg hade gått över gränsen från Örebro till Värmlands län.
Denna varg "friskförklarades" sedan av Länsstyrelsen i Värmland TROTS att man på skottplatsen, enligt en person som jobbar på Lst i Örebro, hittade mycket blod!
Skulle egentligen vare intressant att få veta vilken kommunikation DU under dessa dagar i januari hade med din vän på Länsstyrelsen i Värmland, Lars Furuholm, som väl var en av de som "fixade" friskförklaringen av denna skadeskjutna vargen!
I alla fall var det ju av opinionsmässiga skäl, skitbra för dig och dina vänner att så blev fallet, eller hur?
Vargjakt är vidrigt och bara ett uttryck för föraktet mot naturen. OM vi ska ha vargjakt skall den inte utföras av varghatande skjutglada jägare. Folk som ser tjusning av att ta liv borde fråga sig själva hur de mår egentligen.
Vargen är en toppredator vars antal i Sverige uppgår till futtiga dryga 200 individer. Jägarnas företrädare tycker att det är för många trots att stammen är så liten att den riskerar att drabbas av inavel. Samtidigt har vi, med jägarkårens goda vilja, en vildsvinsstam på ca 300.000 djur. Deras objektiva sakkunskap om naturen lyser med sin frånvaro vilket denna artikel stärker. Vi har sett många tragiska exempel runt om i världen på vad som händer när människan går in och utrotar befintliga eller planterar in främmande djur i naturen. Varför ska Sverige sälla sig till dessa länder? Regeringen/Naturvårdsverket har jägarförbunden som remissinstanser för hur vi ska förvalta våra rovdjursstammar...
Allan, jag förutsätter att de som var ansvariga för det eftersöket vet vad de gjorde. Att du sen misstro länsstyrelsetjänstemannens bedömning får stå för dig. Jag vare sig deltog eller hade någon insin i det fallet. Deras bedömning var att det inte ens var säkert att vargen blev träffad.
Bruno o Michael. det är uppenbart att våra värderingar skiljer sig åt. Jag tycker att det är viktigt att inte bara ta hänsyn till biologi utan även till människor, vilket även är Sveriges riksdags linje. (0 % av riksdagen stöder licensjakt på varg. LCIE, den ecxpertgrupp som tagit fram riktlinjer för EUs rovdjursörvaltning ger också stöd för jakten. Sen får vi se vad EU kommissionen säger, men de har valt att inte ta ställning i frågan trots att de är medvetna om att vi avser att jaga varg i januari.
Vildsvinen är ett bra exempel på att vi måste förvalta viltstammar utifrån vär egan önskemål. De får jagas året om och dygnet runt. Så om du Bruno har problem med dem är det fritt fram att jaga så att dina problem minimeras. Den förmånen har inte de som berörs av varg!
Max, jag kriver ju precis samma sak. Vargjakten var en succé utom den del som gäller skadskjutningar! Vi har dessutom tagit fram ett nytt övningsskytte som kan anpassas till just varg. Vad mer kan du begära?
Jag delar dessutom din syn att det är oacceptabelt att vissa jägare uppenbart la etiken åt sidan och sköt på varg i rörelse och på långt håll. Men i förhållande till den obefogade kritiken mot vargjakten som framfördesvar vargjakten en succé.
Gunnar du vet lika väl som jag att vildsvinet har "fått hjälp på traven" att breda ut sig i Sverige. Många jägare sysslar med stödutfodring av vildsvin och rådjur som beträder även andra markägares arealer med grödor osv. Stora skadeverkningar orsakas av detta inkluderande en ny påtaglig trafikfara. Nämner ni detta? Nej, problemet är att du och dina gelikar ser vargen som en konkurrent om ert förvaltade vilt och därmed helst vill ha bort den. Men kan tänka er en liten stam bara den får jagas. Alla som följer debatten och läser din artikel här inser att ni endast ger uttryck för ett litet (om än högljutt) särintresse. Dessutom, vilket kanske är mer allvarligt, representerar ni på långt när alla jägare i er rovdjursfientliga attityd.
Hear, hear. Den machostinna egotrippade jägarmaffian har talat. De som bäst vet vad som är rätt och fel i naturen. Alla andra tige i församlingen.
Håll Jägarförbundet borta från all förvaltning av vargen. Det ger dem en legitim roll för att ha synpunkter på vargstammens storlek. En sådan roll ska de inte ha för de vill att stammen ska ligga strax ovanför noll.
Vadå lyckad? För dem som fått ett skinn att stoppa upp eller hänga på väggen och berätta skrönor om?
Hälften av dem som sköts var sk alfadjur, föräldradjur och flockledare, det pekar på att det var de sundaste djuren. Flertalet visade sig efter obduktion vara påskjutna med ett antal skott innan det dödande gavs.
Jägare var oerfarna och kunde inte skjuta korrekt. Det första skottet bör vara dödande omedelbart. Fler än en fick gå skadad flera dygn.
Vad tror man händer med en flock när ledardjuren avlivas? Man får problem med den splittrade flocken som ej lärt sig jaga självständigt. Därav det stora antalet skyddsjakter?!
Är detta vad man kallar en selektiv och kontrollerad jakt?
Stackars jägare som blev påhoppade av jaktmotståndare. Men man nämner inte det antal av bla myndighetspersoner som blev hotade och fick sina bildäck sönderskurna? Inte var det av jaktmotståndarna.
Övningsskytte i all ära. Man måste lära sig mer om djurets sociala liv. Man skjuter inte på föräldradjur. Vissa jägare koncentrerade sig på dessa. Hur många vapen var inskjutna för vinterbruk? Hur många använde sig av stöd för pipan?
att övningsskjuta på en stillastående pappfigur sommartid är inte jämförligt med verkligheten!
"Jag är helt övertygad om att kompromissen, färre men friska vargar, är den enda långsiktigt fungerande vargpolitiken"
Och jag är övertygad om att färre men friskare jägare är det enda fungerande alternativet för vargpolitiken. Att kalla det succé vid överskjutning är ett jävla skämt!
#7 Gunnar Glöersen
Hur många av stolpskotten som inte ens orkade titta i 30 sekunder på vargens anatomi tror du det är som går någon skyttekurs innan de jagar nästa gång?
Hur gjorde samma stoplskott för att välja ut de inavlade vargarna? Sköt de inte bara första bästa?
Har man undersökt om man skjutit föräldradjur? Det är de vargarna som oftast syns först, och skjutande av föräldradjur riskerar ju att leda till en explosionsartad föryngring.
Vad var det som var succén?
EU-kommissionen har valt att inte ställning påstår du! Nå, jag är ganska övertygad om att detta kommer att slå hårt mot den svenska regeringen.
Det finns mycket annat man kan säga om dina påståenden också. Det är ju som sagt dina ord och din världsbild.
Oavsett, en sak kan man konstatera att det har fötts ett jägarhat som är större än någonsin och som slår mot alla- oavsett om de är vargjägare eller inte. Jag vet att det finns riktiga jägare som både skäms och är ledsna över detta faktum, samt att de måste tillhöra ett jägarförbund för att få jaktlicens.
Så jag anser att ni Jägarförbunden har misslyckats. De framstår inte längre som "viltförvaltare". Bra jobbat! *ironi*
#14 Susanne Vävare
Man måste inte tillhöra ett jägarförbund för att ha jaktlicens. Jag är jägare och har valt att stå utanför förbunden därför att de har sådan korttänkt agenda särskilt när det gäller varg.
Man kan tycka att de borde bilda jägarna istället för att bara försvara all skit som sker. Men det som har fått jägareförbundet att faktiskt ta nykter ställning är sådant som hotar den relativt fria jakt vi har. T.ex. har man haft mycket utbildning om säkra skott och man självreglerade jakten efter rådjur med hund. Detta eftersom ihjälstressade rådjur och skadeskjutet vilt gav sådan avsmak hos allmänheten att det hotade jakten.
Men det är såklart jobbigt att alla tror att man är varghatare när man berättar att man jagar.
Men det säkraste sättet att få jägareförbundet att ändra inställning till ett djur är att låta stammen växa så att jägarna får ett intresse i en stor stam som de kan jaga.
Titta på vildsvinen: När jag tog jägarexamen så hävdades det i kursliteraturen att vildsvinen var livsfarliga, att de åt harar och rådjur, att de var orädda för människor, att de var värre trafikfara än älg, att de förstörde skogen, att de konkurrerade med hjortdjuren om maten och var omöjliga att hålla borta från grödor.
Numera har man nyktrat till och säger helt korrekt att vildsvinen är skygga, lätta att leda bort från grödor, produktiva i skogen, inte konkurrerar i sin nisch,inte är nån större trafikfara (men dyra att köra på) och inte äter levande däggdjur.
Skillnaden uppstod plötsligt när vildsvinsjakten blev ett jägarintresse. Nu låtsas man inte alls om alla lögner man spred tidigare. Numera planterar jägare t.o.m. ut vildsvin olagligt för att de ska sprida sig till större delar av landet.
Gunnar Glöersen : i #51 har du kommenterat ett av mina inlägg i det som startades av L-G P och T M . Du har räknat till fyra valpar i en kull men har ingen erfarenhet av kullars storlek. Citatet i min kommentar var hämtat från FoF och skrivit av Dag Lindgren som spådde att vargarna skulle dö ut därför att kullarna minskade på grund av inavel. Hur gick det ? För att kunna bevilja licensjakt räknar man teoretiskt med 7 - 8 valpar per kull och Susanna Löfgren på NVV går på det .JO-JO
Hur många vargar har vi Gunnar ???
Jävssituationen mellan NVV , SJF ,.....bör nog utredas
#5, #13, #15 Max Jernberg. För vad det är värt så gillar jag dig. Du påminner om min bäste vän och tillika jägare. Är själv ingen jägare men jag delar dina uppfattningar om vargjakten och de jägare som mer liknade en samling i uppbådsstämning och kåta på att skjuta en varg.....
Instämmer helt med earnie. Du gör Glöersen och Ligné svarslösa. Själv kommer jag från en jagande släkt och har även jagat en del själv. Blir därför bara förbannad när dessa betalda politruker gör sig till tolkar för en hel grupp och uttalar sig kategoriskt. "Vargjakten en succé" Tror att deras förbund förlorar stöd på detta faktiskt.
Har ni ett intresse av att bevara den biologiska mångfalden bör ni intressera er av de skador den växande vildsvinsstammen orsakar i stället, och inte bara sukta efter att få skjuta vargar! Det är löjligt att ni och samer jagar en liten vargstam på 150 individer. Fokusera på rätt djur i fortsättningen! Fridlys vargen några år framåt, så den får etablera sig och låt vargarna sköta sina inavelsproblem själva genom att låta vargar från öst invandra i lugn och ro! Vargar är enormt skygga och stör inte på något vis oss i Dalarna!
Bruno och ernie, i en ideell förening är det majoriteten som bestämmer. Vår rovdjurspolicy är antagen av just den majoriteten. Självklart finns det både de som vill ha både fler och färre vargar. Det ligger liksom i hela idén med demokratiskt fattade beslut.
När jag läser en del inlägg på den här sidan ser jag att det är många som inte förstår vad demokrati innebär.
Riksdagen har med åttio procents majoritet ställt sig bakom licensjakt på varg. Ändå är det oss jägare ni angriper och hånar! Om ni anser er ha bättre argument som ändra det beslutet, framför det då till poilitikerna. Vi värnar våra intressen och skall inte behöva hotas för det!
Värderingsfrågor är de svåraste att hantera. Jag älskar att jaga, andra hatar jakt. Det ger inte mig rätt att hota jaktmoståndare eller jaktmotståndare rätt att hota mig.
Sänk tonläget och diskutera sakfrågan istället.
Är vargjakten ett hot mot vargstammen?
Är det rätt att ta hänsyn till jägare och markägares intressen?
Är rennäringen viktigare än vargar?
Kommer vargtilldelningen att innebära att vi uppfyller riksdagens mål?
Hur många vargar finns det?
Hur många föryngringar finns det?
Kan vargjakt underlätta den genetiska förstärkningen?
Flera av frågorna är värdegrundade, men det går att motivera sin iställning utan nedlåtande omdömen om motparten!
Sture #16, jag vet inte var du får dina siffror ifrån. En vargstam överlever även med lägre kullstorlek. Kullstorleken påverkar däremot tillväxttakten.
Du skriver att man utgått från 7-8 valpar per kull i beräkningarna. Visa gärna var du hittat den uppgiften! Jag har aldrig sett den.
#20 Gunnar Glöersen
Sluta försöka göra dig till språkrör för "oss jägare". Det finns mer än 300 000 jägare i Sverige. Hur många av de röstade på Er rovdjurspolicy?
Ännu värre är det att du hävdar att du är språkrör för "markägarna" berätta gärna hur många skogsägare eller jordbrukare som delar er uppfattning om älgbeståndet.
Riksdagens ställningstagande bygger ju på era felaktiga påståenden och att de framförs skrikande med uppfattningen att ni är fler än ni är.
Dina frågor:
1. Vargjakten som den ser ut nu är ett hot mot vargstammen. Om den bedrivs rätt (vilken den inte gör) så är avskjutningen för stor för den nuvarande stammen (om man inte för in nya vargar samtidigt).
Om den bedrivs som förra året så riskerar man en föryngringsexplosion som när "ni jägare" försökte utrota vildsvinen utan att orka läsa på i fem minuter om vildsvin först.
2. Ja, jägarna är dock mycket dåliga på att värna sina intressen, och värnar istället sina viljor. Det är skillnad. T.ex. så har man ju försökt lära "er jägare" att skjuta av älgen på rätt sätt i 50 år, men det går aldrig in så stammen blir allt yngre och allt klenare. Jägarna klagar då på tilldelningen istället för att skjuta av korrekt så att vi får en stark stam.
Samma sak är det med vargen, "ni jägare" ljuger om förutsättningarna för att ni inte gillar varg. Men en livskraftig vargstam skulle gagna jakten, främst eftersom vargens "avskjutningsplan" är perfekt anpassad för att förstärka stammarna av deras bytesdjur.
2b - Markägarna har helt andra intressen och viljor än "ni jägare", många skogsägare vill nog utrota älg, hjort, rådjur och hare. Men ser inga problem med räv, varg, lo osv.
3. Nej, rennäringen är en stor bluff. När staten fick intresse av samernas fiskevatten och jakt så överförde man rennäringen (hur man nu kan skänka bort en vild djurart till en etnisk minoritet men det gjorde man) på samerna för att de skulle hålla sig borta från sina traditionella näringsgrenar. Dessutom så bedrivs rennäringen av samebyarna som är allt annat än demokratiska och som utesluter de flesta samerna från rennäringen.
Helt förutom detta så är det väl märkligt att de gamla renskötande samerna kunde ha tusentals vargar i lappland och ändå leva på renarna utan snöskotrar, gevär och annan modern utrustning som man har idag, men att dagen samer blir av med varenda ren så fort de hör talas om en varg.
4. Nej, vargstammen är redan mindre än målet, dessutom är målet för lågt satt.
5. Färre än 200.
6. Ingen vet, särskilt inte efter den oplanerade avskjutningen förra vintern som om man skjutit föräldradjur kan ha gett mängder av föryngringar av oerfarna föräldrar.
7. Nej inte som den ser ut idag. Man skulle ju kunna plantera in vargar runt ett vargrevir och sedan skjuta föräldraparet för att få vargarna i flocken att starta nya flockar med de inplanterade vargarna. Men nu sprang man ju bara ut och sköt (mot) första vargen man såg.
#20 För det första är ni ingen ideéll förening, medlemsavgifterna täcker inte på långa vägar er budget (eller ens ert jättelika kansli) och för det andra är denna diskussion ett utslag av den demokrati du eftersträvar. Har du skrivit artikeln får du utstå meningsmotståndarnas kommentarer. Dock förekommer inga hot som du antyder vad jag kan se. Självklart har jag skrivit till riksdagspartiernas företrädare i denna fråga. Problemet där var ju bara att vargjakten var en enda stor kompromiss inför valet. Alliansen gjorde en noga kalkylerad charmoffensiv efter undersökningar som visade på att man skulle få ökad acceptans för varg om man tillät licensjakt. Det räcker med att titta på centerns och miljöpartiets oppinionssiffror efter valet för att förstå att detta hopkok till kompromiss helt misslyckats. Nu stundar nya tider med en riksdag som inte längre kan styras av regeringen. En majoritet av svenska folket vill inte ha licensjakt på vargen så länge beståndet ligger på denna mycket låga nivå. Det är nog det som är besvärande fakta för er rovdjursmotståndare.
Sture #16 : Nej, jag har inte skrivit någon artikel i F&F och jag har inte spått att vargarna skulle dö ut därför att kullarna minskade på grund av inavel. Däremot har jag kommenterat en artikel ”låt vargen komma in” F&F 8/2010. Kanske det är någon annan som framfört vad du tror jag framfört. Jag har lagt ett utdrag av min kommentar på ”Vi i alliansen…” #14.
Mitt budskap är precis tvärtom, de skandinaviska vargarna är troligen inte på väg att dö ut pga. inavel. Fast jag tycker det är bra att minska inaveln med vargflytt.
Gunnar Glöersen: Först vill jag gärna ge en eloge åt det svenska samhället för att SNV, ”jägarnas organisation” (nu speciellt denna Newsmill debatt) och statsmakterna eftersträvar öppenhet, där de betydelsefulla dokumenten är allmänt tillgängliga och det ibland är möjligt att kommentera, framföra synpunkter och ställa frågor i en allmän diskussion. Därmed inte sagt att samhället eller debatten fungerar utmärkt, men det är en annan fråga.
För det andra två frågor i samband med licensjakten. Inleds med citat från det dokument där licensjaktsbeslutet meddelades av SNV:
”Rovdjurspolitiken i såväl Sverige som Norge innebär att Norge enbart räknar ”helnorska” föryngringar till det norska beståndsmålet medan Sverige även tillgodoräknar sig föryngringar i gränsrevir.” (s12)
Jag skulle gärna vilja få detta närmare kommenterat/debatterat. Det mest tillnärahandsliggande hade varit att räkna hälften till Norge och häften till Sverige. Är uppdelningen föremål för diskussion? Gäller detta också beräkningar av antal vargar i den svenska vargstammen eller bara - som det anges i dokumentet - föryngringar?
”Naturvårdsverket anser att det är viktigt att licensjakten efter varg sker på ett sätt som minimerar antalet sändarmärkta vargar som fälls. Av detta skäl ombeds jägare som deltar i jakt efter varg att, om möjligt, inte fälla sändarmärkta djur.” (s 7)
Detta bidrar till att skydda genetiskt värdefulla vargar och hjälper de som studerar och inventerar vargarna. Det ligger sålunda i hög grad i jägarorganisationernas intresse att denna uppmaning följs, samtidigt som det uppenbarligen inte gör det ur den enskilda jägarens intresse i det ögonblick skjutläge för varg föreligger. Problemet blir väsentligare varje år, då en allt större del av vargarna kommer att vara ”genetiskt värdefulla”. Hur många sändarmärkta vargar fälldes vid licensjakten 2010? Hur många sändarmärkta vargar fanns det vid jakttillfället? Finns diskussion att på annat sätt markera genetiskt värdefulla vargar, så att de inte skjuts när möjlighet uppkommer?
Dag Lindgren : På en nätträff fanns en inramad text och du angavs vara författaren. Jag ska läsa den artikel du anvisat och din kommentar #14 på Alliansen.
Nu blev det ju inte fler licenser än vad man får då man räknar fingrar och tår och det är väl några i SJF som fäller en tår .
Gunnar Glöersen.
Kan man genomskåda www.quizyourprofile.com/guessyournumber.swf kan man också klura ut hur Grimsöforskarna beräknat vargantalet.
Där går man igenom revir för revir var föryngring skett Sedan kan man extrapolera fram deras kullstorlekar. Om deras beräkningsmetoder är ett bra underlag för licenstilldelningar kan ju diskuteras .Nu blev det ju bara två licensvargar i Närkereviren så man kan konstatera att SJF förlorade matchen .
Gunnar Glöersen. Det har visst kommit grisar i leken. Här är en dagsaktuell historia. Hjortar blockerar väg 51.
www.svt.se/svt/Crosslink.jsp?d=33831 öppnar. Leta upp . Hjortar har gjort skada och titta
Gunnar, din jaktverksamhet måste vara den enda där de som utgör uppdraget också själva "utvärderar" det. I all professionell verksamhet i samhället både i Sverige och interntionellt görs pålitliga utvärderingar av oberoende tredje part!
Kom igen när ni tagit in en oberoende extern utvärderare. Och se till att ha vetenskaplig underlag för hela "acceptans"-resonemanget. Vi är många samhällsvetare som inte godkänner tyckande som grund. Vi vill ha data och tidigare oberoende undersökningar som bevis på resonemang.
Vill inte du?
Johanna #29, Sjf har inte utvärderat någon vargjakt! Det har gjorts av NV, vargforskningen och dina kollegor samhällsvetarna i Göteborg. Mitt enda bidrag har varit att beskriva hur vargjakten rent praktiskt genomförts. Om du inte litar på det så är du välkommen att delta som observatör i vinter och skaaffa dig en egen bild. Klä dig varmt!
Gunnar ;
Svalka av dig , du har tydligen blivit för het ! Jag har läst boken Pelle Svanslös. Där kan man läsa om Måns , Bill och Bull och deras egenheter.
Enlgt Bengt Mona ville jägarna utrota vildsvinen för att de tog rådjurskid. Nu har SJF bytt fot och odlar vildsvin.Från södra Sverige rapporteras att en bonde sett grisar omringa ett vuxet rådjur , döda det och äta upp det.
SJF kan väl byta fot en gång till. VARFÖR SKA ETT ROVDJUR BEGRÄNSAS TILL 15 FÖRYNGRINGAR NÄR ETT ANNAT VÄRRE ROVDJUR ODLAS SÅ ATT POPULATIONEN BERÄKNAS VARA EN HALV MILJON INOM NÅGRA ÅR ?
Vildsvin är förvisso rovdjur som dödar fler djur än vargarna , eller hur ?
Hmmm....... Sture Sjöstedt ! Jag har inte mig veterligt någonstans haft synpunkter på vildsvin annat än att jag förstått att de börjar bli besvärande många. Orsaken till detta måste ju vara att det glesnat bland jägarna (lata ?) på senare år och att det sålunda skjuts för få vildsvin och detta trots att de är utmärkt mat.
Håller vi inte vargstammen nere kommer denna att allvarligt störa det mesta på samma sätt, förutom att våra välhållna viltstammar i övrigt kommer att ta stor skada - decimeras. Detta skadar i sin tur i synnerhet skogs - och glesbygdsbefolkningen...................eller vad tror du?
Begär du få Agusahägnets prislista förstår du varför det odlas så många grisar av SJF/Sveaskog , gods och större gårdar.Det verkar som de bildat en kartell för trofe-och fällavgifter så den vanlige fattige jägaren kan inte skjuta gris.Det finns för få jägare för att de ska hålla efter grisarna. Att de stora odlarna som nämns ovan låter grisar
och hjortar söka föda utanför sina domäner är ju stöld ,
men det struntar myndigheter i. Beundra Invasion av hjortar som NA.tv visar på www.na.se. Grisar är ännu värre ty de använder jordfräsen också.
Dag Lindgren, Norge har valt att inte inkludera gränsrevir i sitt mål om 3 norska föryngringar. Men Stortinget kommer att pröva den frågan inom kort, det kan ändra förutsättningarna.
Gunnar.Vilken kullstorlek använder du när du skriver att 23 föryngringar innebär att det finns 23o vargar ?
Sture, du fick svar i min blogg!
http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2010/12/viktigt-stod-for-v...
#30 Gunnar Glöersen.Svenska Jägareförbundet styr i hög grad viltforskningen i Sverige. Deras representanter sitter med och beslutar vilka forskare får pengar fån Viltvårdsfonden som NV administerar.
Och SJF har även en egen fond för viltforskning Jägaretjugan.
I år har tiotal forskare fått sammanlagt 3,4 miljoner kronor från fonden.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/jagarna-betalar-svensk-viltforskning-...
Jägarkåren har anledning att vara självkritiska när det gäller information om vargens farlighet. Där har man mot bättre vetande inte bemött de fullständigt ovederhäftiga påståendena om att vargen skulle vara ett hot mot barn och kvinnor i glesbygd. Den absoluta majoriteten av Sveriges jägare vet att detta är nonsens men de har låtit det passera för att det passat deras syften och på så sätt har tusentals kvinnor och barn i vargområden helt i onödan blivit skrämda och inskränkt sina liv. Det en hederssak att jägarna nu går ut med kunskapsbaserad fakta, framförallt till allmänheten men också till de dokumenterat ignoranta medlemmar de har i sina led .
Lars Wengrud, du är välkommen på något av alla föredrag jag eller mina kollegor håller om varg så får du se vad vi redan gör i den frågan. Det finns argument från båda sidor som inte är speciellt relevanta. Men någon större påverkan på rovdjurspoliiken lär de inte ha. Däremot får de inte sällan utrymme i media, ställda mot varandra.
Bengt Mona.Den förståndiga synpunkt jag placerade hos dig var visst framförd av Max J.
Jag tror inte att vargarna lider av inavel.De verkar vara
rätt duktiga på att föröka sig och måste förvaltas på ett förnuftigt sätt så att glesbygdsbefolkningen inte drabbas. Ni är ju ärliga och skjuter ju inte fredade vargar som de gör söderut där det vimlar av lämplig vargmat. Varför ska ni bära hela bördan av den svenska vargstammens födobehov ? Vad trodde du om mig ?
Jag anser att vildsvinen är värre rovdjur än vargarna ty de finnas i så stora skaror. Du vill väl ha kvar markhäckande fåglar. Vildsvin är inte lika gott som orre och tjäder , eller hur ?
#30 Gunnar Glöersen. vidare om jägareförbundets förbindelse med viltforskning.
Som Presumtiv handledare för EEF 2010 - 2011hos SLU(Sveriges Lantbruksuniversitet) där hittar vi ordförande för Svenska Jägareförbundet Torsten Mörner (SVA)
Patologi Viltsjukdomar
Torsten.Morner@sva.se
http://www.slu.se/Documents/externwebben/vh-fak/vh-kansliet/Utbildning/V...
#30 Gunnar Glöersen.
Grimsö forskningsstation,
ligger under Sveriges Lantbruksuniversitets (SLU) verksamhet. Grimsö utgör avdelningen Viltekologi inom Institutionen för Ekologi
Gunnar Glöersen : Det är i din #4 i denna blogg du tappat bort 8 i 80%. Du räknar nog med 8 valpar per kull också , eller hur ? (8+2)*23 = 230 .Jag har varit inne och tittat på O Libergs och H Sands beräkningar och de är bara teoretiska modeller.
Det är mycket om ..... så i dem och de har inte mycket med verkligheten att göra . Hur många vargar har vi i Sverige ? Bör vi inte placera dem där maten finns ?
Tack Sture, den som inte märkte det kan notera att det skulle vara 80% av riksdagen som stöder vargjakten. En åtta föll bort.
Medelkullstorleken ligger strax under 4 överlevande vargar till vintern i de senaste studierna jag sett.
Gunnar G: Du kan väl be Webmaster plocka in 8 och stryka c så det blir expert i #4.
Tack för uppgiften om kullstorleken. Du kan väl länka till studien.
hlena puusaari : SJF:are hjälper forskare vid Grimsö.
Maria H forskar om utfordring. En SJF:are hjälper henne att utforska hur vildsvin plundrar tjäderbon i Kolmården.
Han har kommit till samma resultat som jag funnit i Skåne.
Gissa hur det gått för tjädrarna där. Sådan forskning som Maria/SJF bedriver förhindrar att snabba åtgärder vidtas
#43 Sture Sjöstedt
Det är ju bara föräldraparet som får valpar.
" Det väcker också frågan om det är rimligt att uppgifter om jaktledare och skyttar verkligen skall vara offentliga"
Men det är väl ändå frivilligt att delta. Vill man vara med i leken så får man leken tåla, heter det ju.
Det största problemet med varg, är inte vargarna, utan människorna som är rädda för vargen.
Personligen så är jag mer rädd för sveriges absoluta top-rovdjur, jägarna. Så många olyckor och dödsskjutningar som sker, och då menar jag inte djuren, utan människorna och hundarna, så är det en absurd dubbelmoral att dom har jakt på varg.
Gunnar Glöersen:Efter din hänvisning till din/SJF-blogg:Viktigt stöd för vargjakten läste jag några kommentarer där. Kerstin Fredin och Peo Sjökvist tror visst att du är h s b.SJF är tydligen väldigt besvikna på att det bara blev 20 licenser. Någon ville skjuta 50 vargar i Dalarna , hur det nu ska gå till. Peo och du brevväxlar flitigt. Här är några av edra mail.
Peo: Och vad gör ni aktivt åt det ?
GG:Som du skrev,taktiken kan man inte offentliggöra. Men du är välkommen att ringa mig så kan vi diskutera frågan.
Peo:Finns det någon chans att du har tid innan söndag kväll ?
GG: Ring gärna i morgon!
Är det taktiskt att skriva så i en offentlig blogg.
Max Jernberg har ett intilligent påpekande i denna blogg.
Du kan väl skriva lite om storleken på varggrupperna i de svenska reviren så blir nog Max J glad
Beslutet om fortsatt vargjakt även 2011 är ett mycket hårt slag mot vår lilla utrotningshotade vargpopulation och det är ett slag under bältet gentemot alla vi som aktivt arbetar för vargens överlevnad. Varför väljer regeringen att offra ett utrotningshotat djur? Det är frågan som jag ställer mig. Varför lyssnar man inte på bevarandeorganisationerna, genetiker, forskare och internationell expertis och varför väntar man inte in ett beslut från EU-kommissionen?
Det är mycket svåra tider för våra rovdjur när makthavarna sviker djuren så fundamentalt. Varför? Var det för pengarna? För rösterna? För att det var lätt ingen skulle ju protestera ja ingen med makt i alla fall! Eller vad det helt enkelt så att djuren inte hade något eget värde! De var en irriterande fläck som störde korporativismens givna ordning och helt enkelt måste bort! Att jakten är kultur i vissa högre samhällsklasser med makt det är vår egen kung ett bra bevis på när han uttalade att vargarna bara blir fler och fler och att de avlar av sig på ett sätt så att det har blivit en innovation av vargar i våra skogar. Detta uttalande var innan licensjaken påbörjades. Kan det ha haft någon betydelse att vår opolitiska kung med stort kontaktnät i den ekonomiska och politiska makteliten uttalade dessa till synes oskyldiga ord? Av uttalandet att döma var han märkbart irriterad då vargen störde hans nöjesjakt. Är naturen ett överklassens skafferi där några få erbjuds möjligheten att utnyttja naturens resurser eller är det allmänheten och allemansrättens och folkets natur. Att även Fredrik Reinfeldt och Anders Borg är uttalade nöjesjägare har detta faktum haft betydelse vid utformningen av den nya rovdjurspolitiken? När regeringen i vargfrågan väljer att köra över både det svenska folket och nationell och internationell expertis då handlar det om trådar som spinner rakt in i den svenska maktelitens kulturella existensberättigande. För varför skulle annars frågan om vargen ett djur som är helt ofarligt för människan vara så politiskt betydelsefull att regeringen i den biologiska mångfaldens år 2010 väljer att helt bortse VARGENS fortsatta överlevnad.
Veronica Ekström
#40
Då var det straffbart att inte ställa upp vid rovdjursjakt. Varggropar, vargnät vargskall, gift allt behövdes för att bygga upp den kulturen ut från vildmarken. Idag verkar det som somliga vill dra sig tillbaka in bakom nya stadsmurar och låta vildmarken återta vårt öppna landskap. Det går väl bra så länge Brasilien kan hugga ner mer regnskog för att förse oss med kött.
# 40. S Sjöstedt.
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro om dig varför jag, vänligt men bestämt, ber att få avstå och i stället önska God Jul o Gott Nytt vargår.