Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Självmordsbombaren i Stockholm

om Självmordsbombaren i Stockholm

Mitt brev till självmordsbombaren

Kära Självmordsbombare. Du ligger i snön på Drottninggatan i Stockholm. Din kropp har delats i två halvor. Hela världens media snackar om Sveriges första självmordsbombning. Du lyckades alltså få den publicitet du sökte. Men du misslyckades att döda kvinnan med barnvagnen. Även de andra hann kasta sig undan på gatan. Jag undrar om du är medveten att du sprängde dig själv för att en viss konstnär ritade en teckning? Jag förstår att du tog illa vid dig, men att spränga sig själv? Inte bara det, du försökte få med dig oskyldiga män, kvinnor och barn också. Är inte det lite väl drastiskt?


Om författaren

Damon är en vetgirig person som säger vad han tycker. Anser att fler borde ta debatten om fanatisk islamism.

Den här konstnären har inte kommit hem till dig och tryckt upp bilden i ditt eller din familjs ansikte. Han har ritat en teckning som han publicerat. Och? Du måste ju förstå att det alltid kommer finnas personer som inte tycker samma som dig. De kanske har en annan tro. Eller ingen tro. Eller så vill de bara provocera dig med en teckning för att se hur du reagerar. Oavsett, så måste du lära dig att leva ditt liv och låta andra leva sitt. Du kunde ha valt att titta bortom teckningen men du valde att se den. Och nu är du död.

Du gjorde ett stort misstag som kostade ditt liv. Du lät dig hjärntvättas av en grupp fanatiker någonstans i världen. Du lät de övertyga dig om att du gjorde en god gärning genom att spränga dig själv mitt i en folkmassa. De lyckades manipulera dig så pass att du lämnade allt annat bakom dig. Din familj. Dina barn. Din utbildning. Ditt liv. Jag har alltid sett självmordsbombare som de som bor i krig, lever i krig och andas krig. Isolerade från omvärlden och inget ljus i tunneln. Därför väljer de den vägen. Du har bevisat motsatsen. Du kom från krig till frihet. Från diktatur till demokrati. Från misär till möjligheter. Men sen tog du ett felsteg.

Det som oroar mig är inte bara personer som dig. Min oro kommer också till viss del över den läskiga tystnaden som lägger sig över den muslimska världen när något sådant här sker. Som om ingen vågar öppna munnen för rädslan att bli förknippad med sådana som dig. Det leder till att alla muslimer dras över en kam och lämnar ordet muslim synonymt med terrorism. Jag kommer ihåg när den här teckningen kom ut och gjorde hela den muslimska världen upprörd. Jag kommer också ihåg hur alla muslimer höjde sina röster. Men en sak lämnade mig förundrad. Vart försvann de här rösterna när kvinnan stenades? Vart försvann de här rösterna när kvinnan fick hundra piskrapp för att hon bar jeans? Eller när pojkens hand amputerades för att han stal en bit bröd? Eller när du sprängde dig? Allt detta sker i islams namn vare sig man vill det eller inte. Och, så länge man är tyst så är det den bilden av islam som kommer att fortsätta spridas.

Jag är inte muslim själv men jag har min egen bild av vad en muslim är. Däremot har jag ingen klar bild över vad islam är. Jag har läst delar av koranen och blivit chockad över det jag läst. Men tanken slog mig att boken är fjortonhundra år gammal, människor borde ju förstå detta. Då kommer sådana som du och skakar om min värld. Varför? På grund av en teckning. Jag ser sådana som dig och snear på islam. Sen ser jag en god muslimsk vän och beundrar islam. Jag ser kvinnor under förtryck och snear på islam. Sen ser jag min kära mamma och beundrar islam. Jag ser den islamiska republiken av Iran våldta sitt eget folk och snear på islam. Sen ser jag Marockos sekulariserade land och beundrar islam. Vad fan ska jag tro?

Min definition av en muslim är min mamma. Mina muslimska vänner. Alla muslimer som lever sitt eget liv utan att låta det gå ut över andra. Denna definition omfattar majoriteten av muslimerna. Du var ingen muslim. Du var en svag människa som blev lurad av fanatiker som lovade dig paradiset och sjuttiotvå oskulder. Du lät dig själv påverkas av dessa och därför är det du gjorde oförlåtligt. Din själlösa röst, i ljudfilen du gav ut, säger att teckningen förnedrar islam och därför ska civila dö. Jag är övertygad om att majoriteten muslimer håller med mig när jag säger att du förnedrar islam. Och nu är du död.

Jag önskar jag kunde säga vila i frid för jag anser att varje individ har rätt till en värdig död. Det finns dock ingen som helst värdighet i att spränga sig själv. Ingen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/31323

13 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Självbombaren gjörde tydligt att terrorattack är p.g.a. kriget i Afganistan.
terrorattack är ett resultat av att Sverige följer USA.s order. Det har inget med religionen att göra. Om man ger sig på andras nära och kära måste man väl förstå att ngn ska försöka att straffa dem skyldiga. Händ har funnuts så länge människan finns.

Permalänk | Anmäl #1 Anar Samedov, 2010-12-18, 17:43

Jihad - heligt krig, har visst med religionen att göra. Det är en del av sharia. Varenda välutbildad, välintegrerad, i väst födde och med arbete, självmordsbombare (för detta är de egenskaper 9/11, London- och Madrid-bombarna alla hade), har klart och tydligt sagt att de gör sina dåd i religionens namn. Abdulwahab kallade sig mujahedin, helig krigare.

Permalänk | Anmäl #2 Viktoria Larsson, 2010-12-18, 18:50

aha, Anar.... och de skyldiga handlar julklappar på drottninggatan ??

Dessutom kom han från Irak.... vad precis har det med Afghanistan att göra?

Permalänk | Anmäl #3 Martin Stigasson, 2010-12-18, 19:58

@Anar Samedov, #1

"Självbombaren gjörde tydligt att terrorattack är p.g.a. kriget i Afganistan."

Hade vi kastat Vilks i finkan och åkt hem från Afghanistan så hade terroristen hittat på någon annan anledning att komma hit och spränga sig i luften. Då hade anledningen istället varit att vi inte lever under Sharia och inte har islam som statsreligion. Skulle vi införa islam och Sharia skulle motivet vara att det är fel islam, t.ex. sunni istället för shia, eller shia istället för wahabbism. Osv.

Vad terroristen uppgav för skäl är helt irrelevant. Det finns ingen som helst anledning att fästa någon vikt vid dem. De kommer alltid att hitta motiv som passar deras syften.

Permalänk | Anmäl #4 Init, 2010-12-18, 20:46

"Jag ser sådana som dig och snear på islam. Sen ser jag en god muslimsk vän och beundrar islam."

Vad har egentligen islam med din gode vän och din kära mamma att göra? Borde du inte beundra din gode vän och din kära mamma för vad de gör? De kanske inte ens är religiösa? Och deras handlingar gör de väl under ett fritt val, precis som han du skriver brev till? Varför beundra islam?

Frågar du brevmottagarens vänner, tycker de nog att han var en god vän och en kär pappa, precis som du skriver om din vän och din mamma. Samma islam. Men olika handlingar. Alltså, allt tyder på ett systemfel inom religionen.

Permalänk | Anmäl #6 Mayo Mellberg, 2010-12-19, 09:38

Jag är rädd att du har fel Damon.

En hel del undersökningar på senare tid visar en annan bild.
För att ta två exempel. Drygt 40% av Englands muslimer vill inte leva enligt engelsk lag utan vill hellre se en stat i staten baserad på Sharia.

Tre fjärdedelar av Pakistans befolkning anser att den som lämnar islam ska straffas, helst med döden.

Min slutsats är att tystnaden beror på att en majoritet av muslimerna faktiskt i det tysta håller med om steningarna, våldet, förtrycket av kvinnor.

Permalänk | Anmäl #7 Rufsen Olsson, 2010-12-19, 10:22

Till Mayo: Det jag menar med den specifika paragrafen är att visa de två sidorna av islam som jag ser. Precis som du säger, samma islam men olika handlingar. Det jag just gör, är att beundra mina muslimska nära för det de gör, hur de behåller sin religiösa tro utan att låta den gå ut över andra. Det är därför jag beundrar de och islam i det sammanhanget!

Sen har jag också frågat mig själv hur en religion kan tolkas så extremt att det leder till sådana här dåd. Faktum är dock att majoriteten muslimer är toleranta och därför anser jag att vi ska kämpa mot de extrema krafterna istället för att lägga ansvaret på religonen i sig. Jag är fortfarande starkt ifrågasättande till islam och blir helt knäckt när jag ser vad som händer i islams namn världen över. Det finns dock en liten förhoppning om att toleransen ska övervinna intoleransen.

Till Rufsen: Jag har hört de siffrorna och det är sorgligt. Jag hoppas verkligen att din slutsats inte stämmer men den statistiken har lämnat mig förundrad också.

Permalänk | Anmäl #8 Damon Nofar, 2010-12-19, 11:43

Till Damon, jag hoppas verkligen också att jag har fel, men siffrorna är svåra att tolka på annat sätt.

Angående ditt svar till Mayo, så brukar jag se det som att människor oftast är bättre (eller mänskligare om du så vill) än den ideologi de tror på...

Permalänk | Anmäl #9 Rufsen Olsson, 2010-12-19, 12:34

Till Victoria Larsson com2: Han nämnde krig i Afganistan i sitt brev till TT, han sa aldrig att han gör det för islam.

Martin Stigasson ( and 3): Som sagt, han nämnde kriget in Afganistan. Jag äf faktisk ganska tveksam att Abdulwahab är verkilgen den som gjörde terrorattack, eftersom han är som du säger från Irak och jag har svårt att tänka mig att ngn från Irak ska göra självmord för att hämnas för civila i Afganistan om man tar hänsyn till hyr splittrade är alla muslimska länder.

Till Init (com4):Ja, jag tror att om Sverige inte hade funnits i Afganistan, skulle det aldrig hända. Bevis: Sverige har aldrig haft ngt liknande förut. Han försökte att döda civila. Ja, US gör det i Afganistan (och Sverige hjälper till), kolla på wikileaks rapporter, det som pågår där är omänskligt.

När det gäller Vilks - I förstår inte varför ngn tar honom på allvar, han är en "naken kung" som tycker att han skapar "konst", vill han måla sina smaklösa bilder, som han kallar konst - varsågod. Jag såg dem inte och jag har ingen lust att se, varför ska man slösa bort med tiden när det finns så mycket skönhet i världen skapade av olika genier. Men det är mitt val. Ni alla som tycker att han skapar konst har den rättigheten som individer. och det gör ni utifrån erans åsiker, uppfostring, mentalitet, smak o.s.v Ingen av oss är bättre el sämre, vi är bara olika.

Men jag tror att jag kan ge en logisk förklaring till sjävbombarens bret till TT: han tycker att Sverige valde att hjälpa US att döda civila i Afganistan (vi vet att Sveriges motiv är att hjälpa, men afganer tycker att varje tank och varje soldat i deras land är där för att döda deras nära och kära. Den åsikten är inte en obefogad ). När man förlorar alla nära och kära, förlorar sitt hem börjar man tänka om den högsta rättvisa el Gud. Men även det hoppet för rättvisan vill den Western samhälle att ta ifrån de stakars människor genom att försöka förnedra deras Gud. Därför nämnde han Vilks.

Till er alla: livet är kort, älska varandra!

Permalänk | Anmäl #10 Anar Samedov, 2010-12-19, 14:49

@ #3

Ett syfte med terrorbombningar av civila handlar om att ändra opinionen och skapa en rädsla för konsekvenserna av en förd politik och därigenom ett inhemskt motstånd mot den.

Detta har gjorts av ETA, IRA, och jag tror mig minnas, med reservation för dåligt minne, att Al-Quaida uttryckt sådana syften med attacker mot civila. Även stater har haft liknande syften med attacker mot civila. Ett syfte med bombningarna av t ex Dresden under andra världskriget var att bryta ned den tyska civilbefolkningens moral inför invasionen av Tyskland.

Att terrorbombare inte själva är marginaliserade, offer för förorätter eller kommer från Irak, Afghanistan eller Gaza utesluter inte att denne känner en samhörighet med de människor där som denne anser är utsatta för förorätter. Vi kan ju själva känna samhörighet för människor som blev utsatta för 9/11 ("Vi är alla amerikaner") och stödet för en invasion av Afghanistan var ganska högt. Därmed inte sagt att vi skulle reagera på samma vis och springa ut på en basar i Kabul för att spränga oss och andra. Bara att både vi och terrorbombare kan känna empati för dem vi menar delar vår identitet.

Debatten har handlat mycket om orsaker till självmordsbombningar och andra terrordåd. Dessa tips kan vara ledtrådar till en eller ett par pusselbitar.

Ludvig Igra, psykolog, "Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet"

Philip Zimbardo, professor emeritus vid Stanford, "The Lucifer Effect. Understanding how good people turn evil"
http://www.lucifereffect.com/

Stanley Milgram
http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment

Hannah Arendt "Den banala ondskan - Eichman i Jerusalem"
http://www.dn.se/kultur-noje/hannah-arendt-var-var-tids-cicero-1.438245

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/hannah-arendt-sag-ondskan-i-t...

Eller läs om ovanstående i Allt om vetenskap
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1664

Permalänk | Anmäl #11 Niclas Kuoppa, 2010-12-19, 15:19

Rufsen Olsson

Har dessa 40% definerat vad de menar med sharia.?

Det finns åtskiljliga saker en muslim kan göra utan lagstiftning tex bekosta sin frus utbildning.

Säkra sin hustrus leverne minst ett år frammåt.

Inte lägga beslag på sin hustrus lön,kvinnan har ingen skyldighet att hjälpa till med hushållningen. etc etc

Har någon frågat dem om ovanstående ?

Permalänk | Anmäl #12 TmT, 2010-12-19, 18:04

Det talas om Jihad upp och ned i ett flertal kommentatorsfält längs med hela Newsmillfältet.

Så här ser jag på det: Talibanerna och Al-Qaida samt associerade rörelser verkar uteslutande för den Onde. All krigföring som bedrivs mot Al-Qaida, Wahabiter och extrema rörelser med Muslimska "förtecken" är ett sant Jihad mot mänsklighetens sanna fiender.

Det medeltida mörker som Talibanerna och deras associerade under en period lyckades driva in Afghanistan i, och ånyo försöker driva in landet i - är av Ondo.

[Jag har själv varit där och arbetat där - så jag vet vad jag talar om]

Den kamp som moderata Muslimer i Afghanistan bedriver mot Talibanerna är - om något äkta Jihad - därför ser jag ingen som helst anledning till att Sverige eller något annat land ska ge upp i sina ambitioner att hjälpa Afghanistans folk till ett värdigt och normalt liv.

Talibanerna, Al-Qaida, Ikhwan, Wahabiterna och andra associerade rörelser måste stoppas med alla medel - detta för att rädda resten av mänskligheten (oavsett om de är Muslimer, icke-Muslimer, Ateister, Asa-troende eller vad-du-vill).

I ett brev till Taymour kan man också addera: Du har gjort dina fina tre små barn faderslösa samt din hustru till änka ! Skäms på dig Taymour ! Hur kunde du !?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1338655/Stockholm-suicide-bomber...

Permalänk | Anmäl #13 Pasha, 2010-12-19, 21:47

Jag gillar ditt brev. Mina tankar följer dina, ungefär på samma sätt.

Det är NU det gäller. Det finns ingen vänte tid för Imamer/sheiker/kalifer/präster/religösa ledare man kalla dem vad f-n man vill men det är här och nu debatten skall tas. Hade etablissemanget inte fegat ut före valet hade SD verkligen fått anstränga sig för att nå över spärren, nu snarare dansade de in med buller och bång.

Det är så fegt som det bara kan bli .

Permalänk | Anmäl #14 Gunvi Lundqvist, 2010-12-19, 23:00


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.